Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Flitsmeister waarschuwt gebruikers voor naderende Friese en Drentse ambulances

De Flitsmeister-app weet nu de actuele locatie van Friese en Drentse ambulances, dankzij een koppeling met de Landelijke Server Incidenten en Voertuigen. Op die manier kan de app een weggebruiker beter waarschuwen voor een naderende ambulance.

Voor de koppeling heeft Flitsmeister een overeenkomst getekend met Kijlstra Ambulancezorg en UMCG Ambulancezorg, waarmee het de locatie van de ambulances van de twee zorgverleners nu live kan volgen. Die koppeling verloopt via de LSIV van Ambulancezorg Nederland. Via dit systeem krijgt het ambulancepersoneel de incidentinformatie en weet de meldkamer waar alle ambulances zijn.

Flitsmeister-gebruikers worden nu ook geseind over naderende ambulances, daarvoor gebruikt de dienst 'systemen van derden'. Een daarvan is sireneradar, die is gekoppeld aan de zwaailichten van een ambulance. Deze systemen zijn volgens Flitsmeister echter niet landelijk dekkend. De LSIV is dat wel. Flitsmeister hoopt daarom dat het bedrijf in de toekomst toegang krijgt tot alle data van alle Nederlandse ambulances, 'iets waar op dit moment hard aan wordt gewerkt'. Automobilisten moeten wat Flitsmeister betreft in de toekomst ook gewaarschuwd worden voor andere hulpdiensten, zoals de brandweer.

Wanneer een ambulance met alarmlichten aan komt rijden, krijgt de Flitsmeister-gebruiker een waarschuwing met beeld en audio. Hiermee moet de automobilist beter kunnen anticiperen op een naderende ambulance. Flitsmeister benadrukt dat de ambulancedata anoniem wordt verwerkt.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Hayte Hugo

Nieuwsredacteur

09-10-2020 • 11:26

143 Linkedin

Submitter: juliank

Reacties (143)

Wijzig sortering
Ik woon zelf in Drenthe en heb al enkele jaren deze functie.
https://share.pilovali.nl...3-165745_Flitsmeister.jpg

Op de website van Flitsmeister:
Voorheen was slechts een deel van de ambulances zichtbaar via de app van Flitsmeister. Dit ging via systemen van derden. Door de koppeling met de landelijke server van AZN wordt de benodigde data rechtstreeks van de bron naar Flitsmeister gestuurd. Daardoor zijn de ambulances van Kijlstra Ambulancezorg en UMCG Ambulancezorg in Fryslân en Drenthe vanaf nu allemaal te zien in Flitsmeister.

Blijkbaar was het voorheen niet met álle ambulances, en nu wel.

[Reactie gewijzigd door Pilovali op 9 oktober 2020 11:49]

Gruwelijk irritant ook - dan rij je net de snelweg af over zo'n complexe rotonde met 5 rijstroken en 6 afritten en dan is opeens je hele navigatie weg om mij te informeren dat er een ambulance rijdt, terwijl die ambu niet eens op dezelfde weg reed maar over de snelweg waar ik een halve minuut geleden al vanaf was gegaan.

De melding is prima, maar nu neemt het je hele scherm over. Ik wil OOK graag weten waar ik heen moet.

[Reactie gewijzigd door Gamebuster op 9 oktober 2020 12:21]

Het zou beter zijn als je op de kaart met je route de ambulance (of de richting naar de ambulance) zou zien.
balkje met zwaai-lichten en een geluidje? + icoontje van ambu idd.
Precies, netzoals bij de ibood hunt. :Y)
Eens. Nu verbergen ze de kaart... bijzonder vervelend. Laat op z'n minst de wegen nog zien en mijn route.

[Reactie gewijzigd door Gamebuster op 9 oktober 2020 13:02]

Je kunt het ook uitzetten in de instellingen... of stuur een suggestie naar Flitsmeister om het aan te passen.
Als net op een drukke weg zit, dan kan ik begrijpen dat het irritant is. Gelukkig heb ik daar in Drenthe weinig last van :)
Je had er in Drenthe weinig last van. :P
Nee ‘hebt’ wij hebben geen last van complexe fly-overs of snelwegen met meerdere afritten en/of rijbanen 😊
Gruwelijk irritant ook - dan rij je net de snelweg af over zo'n complexe rotonde met 5 rijstroken en 6 afritten en dan is opeens je hele navigatie weg om mij te informeren dat er een ambulance rijdt, terwijl die ambu niet eens op dezelfde weg reed maar over de snelweg waar ik een halve minuut geleden al vanaf was gegaan.

De melding is prima, maar nu neemt het je hele scherm over. Ik wil OOK graag weten waar ik heen moet.
Het lijkt me een kleine kans, dat exact waar jij rijdt een ambu melding komt. Je praat in elk geval of je er vreemd bent, en de weg niet weet. Ook speculeer je maar even over de afstand tov jouw, over tijd van melding. Je mag aannemen dat niet ineens de hele weg vrij is, en jij 5x de rotonde neemt :)
Het is dan ook wel een hele bijzondere keuze van Flitsmeister om er voor te kiezen om de kaart in zijn geheel onzichtbaar te maken bij een naderende ambulance. Ze hadden op zijn minst de map transparanter kunnen maken, zodat het nog altijd zichtbaar is.

Het is natuurlijk wel 'opvallender' wanneer ze het zo doen, maar echt gebruiksvriendelijk is het nou weer niet. Hoe dan ook, goede functie. Nu de rest van Nederland nog.

[Reactie gewijzigd door Metian op 9 oktober 2020 16:37]

Wel irritant, maar als het goed is, is een ambulance redelijk snel weer voorbij en krijg je de kaart weer netjes te zien. Daarnaast hoop ik dat je niet altijd op het laatste moment op je navigatie kijkt om te zien hoe je moet rijden. Normaal doe je dat even van te voren en weet je al hoe je moet rijden. Dat zal niet altijd gaan, mij gebeurt het ook wel eens dat ik op onbekend terrein wat sterker afhankelijk ben van de navigatie.

Gelukkig kom ik niet vaak een sirene met zwaailicht tegen. Die enkele keer dat een scherm dan verdwijnt achter een waarschuwing overleef ik wel. Hopelijk geldt dat dan ook voor de patiënt in de ambulance.
Ligt eraan, als de ambu achter je zit kan het soms best een tijd duren voordat hij je voorbij is.
Dat is nu juist niet de bedoeling met die sirene en zwaailichten.
Of mensen kijken gewoon in hun spiegels / luisteren naar sirenes. Moet niet al te moeilijk zijn toch?
Dat sowieso altijd, maar... je krijgt de melding van die naderende voertuigen al ver voordat ze zichtbaar zijn in je spiegels, volgens mij 1km van te voren al. Ik heb het nu al een paar keer meegemaakt en vond het erg prettig, je hebt nu helemaal niet meer dat 'ow shit, snel aan de kant!' wat juist voor dergelijke voertuigen extra gevaar oplevert omdat sommige bestuurders wel eens rare bewegingen willen maken op zo'n moment. Het werkt ook vrij exact, zit niet veel 'lag' in zal ik maar zeggen.

Wat mij betreft bouwen ze dit soort systemen standaard in auto's in, dat zal voor de nooddiensten enorm kunnen schelen... maakt iedereen al ver van te voren ruimte voor je.

[Reactie gewijzigd door MicGlou op 9 oktober 2020 12:03]

Het lijkt me dat als een paar mensen plotseling aan de kant gaan voordat een ambulance hoorbaar is de weggebruikers zonder flitsmeister het niet begrijpen en gaan inhalen/toeteren en meer met die 'rare' automobilist bezig zijn dan met de rest van het verkeer.
In de praktijk zie je dit niet gebeuren, het is niet zo dat Flitsmeister gebruikers meteen aan de kant gaan. Wel ben je tijdig bewust van een naderend hulpvoertuig, kan je nagaan waar die heen zal rijden en er op anticiperen. Tegen de tijd dat je aan de kant gaat heb je al gezien welke mogelijkheden er zijn om dat veilig te doen, of je misschien beter een extra rondje op de rotonde kan maken of dat je beter kan doorrijden en verderop aan de kant gaat. Het geeft je simpelweg meer tijd om je rijgedrag aan te passen.
tja, of in plaats van mijn scherm over nemen bouwen ze dit in in alle navigatie apps als "stipjes" die bewegen.. heb die functie maar uit gezet. ga ik nooit meer gebruik van maken. Niet in deze mega irritante vorm. Juist wanneer ik een niet-simpele maneuver / afslag moet nemen, springt dat aan.. en dat kan dan juist weer averechts werken qua paniekerigheid en rare acties. En sowieso dat mensen dan meer aandacht kunnen gaan focussen op het wegklikken dan op de weg.

[Reactie gewijzigd door grasmanek94 op 9 oktober 2020 14:27]

Dat sowieso altijd, maar... je krijgt de melding van die naderende voertuigen al ver voordat ze zichtbaar zijn in je spiegels, volgens mij 1km van te voren al. Ik heb het nu al een paar keer meegemaakt en vond het erg prettig, je hebt nu helemaal niet meer dat 'ow shit, snel aan de kant!' wat juist voor dergelijke voertuigen extra gevaar oplevert omdat sommige bestuurders wel eens rare bewegingen willen maken op zo'n moment. Het werkt ook vrij exact, zit niet veel 'lag' in zal ik maar zeggen.

Wat mij betreft bouwen ze dit soort systemen standaard in auto's in, dat zal voor de nooddiensten enorm kunnen schelen... maakt iedereen al ver van te voren ruimte voor je.
Naderend achterop komend verkeer zie je in je spiegel. Naderend tegemoetkomend is van de andere kant. Naderen= dichterbij komen
Waar haal je de info vandaan dat je al op 1km afstand de melding krijgt ?

[Reactie gewijzigd door Hackus op 9 oktober 2020 22:03]

Ik zeg 'volgens mij'... weet het niet exact, maar het is in ieder geval al ruim voordat je de nooddienst zou kunnen zien in je spiegels, laatste keer een aantal weken geleden zei flitsmeister iig een afstand van 800/900 meter. En naderend is naderend... voor of achter maakt niet uit, beide kanten zal je rekening mee moeten houden afhankelijk van de verkeerssitatie.
Ik zeg 'volgens mij'... weet het niet exact, maar het is in ieder geval al ruim voordat je de nooddienst zou kunnen zien in je spiegels, laatste keer een aantal weken geleden zei flitsmeister iig een afstand van 800/900 meter. En naderend is naderend... voor of achter maakt niet uit, beide kanten zal je rekening mee moeten houden afhankelijk van de verkeerssitatie.
Naderend tegemoetkomend zie je zelf al. Het kan ook voor onrust zorgen natuurlijk. Niet iedereen anticipeert goed op meldingen op hun smartphone. Dat achteropkomend verkeer met noodsignalen slecht gehoord worden is een feit, dat komt door isolatie van huidige voertuigen, niet door harde muziek. Het lijkt mij ook niet slim omdat al 1km vooraf aan te geven. Dat kan alleen op lange rechte weg van belang zijn, net waar je je begeeft dus. Verder is mijn mening dat teveel mensen afhankelijk worden van hun smartphone, en dus ook in het verkeer. Ik ben van de oudere garde, en de weg vragen is niets mis mee, of zelf een route uitvinden naar adres. Routeplanner is leuk, en ik gebruik het alleen voor moeilijk vindbaar adres. Velen rijden alleen hun ritjes via een planner tegenwoordig.... maar goed, dat deel gaat dit niet over.
Dat mensen een app nodig hebben voor dit soort dingen... 8)7
Dus jij vind een extra waarschuwing, zodat je veel meer van tevoren weet dat er nooddiensten aankomen onzin? Dat is wat ik nu opmaak uit je opmerking. Mij lijkt het een heel goede functie, ik zie helaas nog vaak genoeg een ambulance achter een auto hangen die zelfs als ze vlak achter hun rijden het nog niet eens doorhebben... dus ja, zo'n app is nodig.
Extra waarschuwing is nooit verkeerd toch?
Ik weet het niet. Denk dat je op zo'n moment toch echt beter naar buiten kunt kijken dan naar je telefoonschermpje.
De melding komt al voordat de ambulance in zicht is. Heeft mij er al meerdere keren erop voorbereid, waardoor je beter van te voren ruimte op de weg kan maken.
Precies dit. Ik denk dat het een heel goede functie is.
Ik zie ze praktisch altijd ver van tevoren wel in m'n spiegels aankomen met de blauwe lampen, maar ik kan uit ervaring zeggen dat dat niet bij iedereen het geval is. En bij een drukke weg scheelt het heel veel tijd voor de ambulance als iedereen net even 30 seconden eerder ruimte kan maken.
Ik ben er ook zeer blij mee. Als ik het alarm hoor duurt het meestal nog een paar seconde voor de ambulance zichtbaar is. Ook ben ik gelijk alert waardoor ik al ga bedenken waar de ambulance mij gaat inhalen. Als ik van plan was in te halen kan ik dat gelijk uitstellen en ook als ik een stoplicht nader kan ik alvast zo stil staan dat er ruimte langs mij is.
Als je eenmaal stil staat en je ziet dan de ambulance dan zit je vaak al "klem" en kan je geen ruimte geven.
Vroeger leerde je nog dat je bij het stoppen altijd een halve voertuiglengte tussen jou en je voorganger moest houden, zodat je altijd nog "weg" kan. Veiligheidsfunctionarissen leren dit nog steeds.
Vroeger leerde je nog dat je bij het stoppen altijd een halve voertuiglengte tussen jou en je voorganger moest houden, zodat je altijd nog "weg" kan. Veiligheidsfunctionarissen leren dit nog steeds.
Da's wel heel vroeger dan, want ik heb het 30j geleden niet meegekregen.
Wel onbenullig ver afstand houden van geparkeerde auto's, omdat die de deur kunnen openzwaaien :|
Maar ondertussen krijg je OOK aangeleerd eerst te kijken voor je de deur opendoet.
Het afstand houden kreeg ik pas later, bij mijn opleiding beveiliger/begeleiding, maar daar zat ook gelijk een stukje agressie training in ( hoe kan je de ander het 'beste' raken in geval van problemen

Maar een halve autolengte is vaak ook niet genoeg om ruimte te maken naar de zijkant, omdat je het gevaar loopt dan schuin te gaan staan, en je niet meer in de spiegels kan kijken, achter je
Hier een naar of8 geleden rijbewijs gehaalt en dit ook gewoon geleerd, waarbij ik van CBR zelfs een compliment kreeg bij afrijden dat ik gelijk ruimte kon maken zonder overtreding te beaan bij een stoplicht
Dan vermoed ik dat eht een dingetjes is wat jouw instructeur je aanleert.
Het is iig geen vereiste in de lessen.
Mijn oudste gaf ook aan dat het niet werd verteld ( die is nu bezig )
Gelukkig voor jou is het vooral een geluidswaarschuwing. Kun je gewoon voor je uit blijven kijken en toch een extra waarschuwing. Helemaal goed.
Mijn telefoon is vaak in zak of tas, maar Flitsmeister is aan, Bluetooth automatisch gekoppeld en ik heb al meerdere malen meegemaakt dat de ambulance onhoorbaar een blok verder is, maar ik kan anticiperen op het voorrang verlenen bij het volgende kruispunt.
Het is dan ook vrij nutteloos als deze pas waarschuwt als de ambulance 10 meter verderop is, met dit systeem kan je aangeven dat er binnenkort er een aankomt en je moet opletten.
De melding komt ook via audio en al veel eerder dan dat de ambulance in zicht is. Auto's zijn ook steeds beter geïsoleerd en komen geluiden van buiten minder hard door. Zeker in druk stadsverkeer kun je veel eerder ruimte maken voor de ambulance. Ik heb dit al diverse keren meegemaakt in Rtd. Ik vind het absoluut een nuttige toevoeging.
Bij mij komt de melding via Apple Carplay binnen en zoals hierboven al aangegeven vooral via mijn audio systeem. Ik kijk dus niet eens naar het scherm net als dat ik ook niet bij iedere navigatie melding kijk.
Je hoeft ook niet naar je scherm te kijken. Je hoort een sirenegeluid uit de speakers van je telefoon.

Bij mij start Flitsmeister automatisch op zodra de telefoon verbindt met de bluetooth van mijn auto. De telefoon blijft de hele rit gewoon in mijn zak zitten en geeft geluidsmeldingen bij auto's langs de weg, flitsers (en soms bij amulances)
Dit is niet persoonlijk bedoeld maar ik nodig iedereen uit die zegt 'voor een auditieve melding kijk ik niet naar mijn scherm' om dit even bij zichzelf te testen.

Heel simpel: zet de display van je telefoon en boordcomputer eens uit. Betrap jezelf eens hoe vaak je naar een zwart scherm kijkt. Wie weet ben jij de uitzondering. Wie weet is hier al veel onderzoek naar gedaan en heb ik het mis. Maar als ik naar mezelf kijk en anderen in mijn naaste omgeving, kijkt iédereen naar zijn display om te kijken wat die auditieve melding wou zeggen, ookal hebben ze het geluid herkend.

Mijn conclusie: volgens mij vergroot dit net de kans dat er een extra ambulance moet uitrijden, voor jouw ongeval, ipv dat jij als meldingontvangende gebruiker veilig plaatsmaakt voor deze ambulance :)

[Reactie gewijzigd door humpus op 9 oktober 2020 12:58]

Zoals gezegd, ik heb mijn telefoon in mijn zak... :)

Door de gesproken meldingen hoef je bij Flitsmeister je echt niet op je scherm te kijken om te weten wat de melding is.

- Tuudum: "let op stilstaand voertuig"
- PIIEEEP: "Let op flitser" + maximaal toegestane snelheid
- TAADUUU: hierbij niks gesproken, maar het is duidelijk dat dit een ambulance is.
Je gebruikt Flitsmeister zonder scherm? Hoeveel gebruikers doen dat?
En hoe weet je of PIIEEEP flitser of max snelheid betekent zonder te kijken?

[Reactie gewijzigd door humpus op 9 oktober 2020 13:04]

Het is geen "of". Piep, en daarna uitgesproken "Let op flitser, maximale snelheid 100 km/u" bijvoorbeeld.

Ik heb even niet de precieze woorden bij de hand, maar zoiets.
Ok dus eerst een geluidje en daarna een gesproken tekst? Dat is inderdaad veiliger.
Maar ik vraag mij alsnog af hoeveel gebruikers dit zo gebruiken (zonder display).
Bijna niemand gebruikt dat scherm toch? Ik ken alle toontjes van Flitsmeister en weet dan wat het betekend. Ken eigenlijk niemand die het scherm gebruikt.
De melding wordt letterlijk uitsproken inderdaad. Heel handig!
Mag ik vragen waarom je allemaal aannames doet? Volgens mij heb je geen enkel idee hoe deze app werkt man.
Mijn opmerking gaat niet enkel over deze app. Ik vind het in het algemeen een slechte ontwikkeling dat er zo veel opdringerige meldingen komen 'omdat ze handig zijn'. Op een bepaald punt ben je het doel voorbij.

Maar je hebt gelijk. Ik gebruik Flitsmeister niet, maar is mijn aanname dan verkeerd dat het merendeel van de gebruikers de app mét scherm gebruikt? En dus afgeleid is als er een melding komt? Het hele doel is veilig zijn op de weg, en ik vind persoonlijk dat deze melding het netto onveiliger maakt.
Dit is niet persoonlijk bedoeld maar ik nodig iedereen uit die zegt 'voor een auditieve melding kijk ik niet naar mijn scherm' om dit even bij zichzelf te testen.
Je snapt het niet. Jij vergelijkt een onduidelijke auditieve melding (piepje wat bijv aangeeft dat je een whatsapp hebt) met een duidelijke auditieve melding.

Bij een duidelijke auditieve melding hoef je juist niet naar het scherm te kijken en zal je dit ook niet doen.
Echter veel apps hebben bewust onduidelijke aandachtstrekkende meldingen omdat ze juist willen dat je naar het scherm getrokken wordt. Alleen dit zijn niet alle apps.
Ik snap dat verschil wel hoor. Bij een louter auditieve, duidelijke melding heb je geen scherm nodig. Maar toch zoeken (volgens mij) veel mensen naar een scherm uit gewoonte. Of door conditionering of het is hoe een mens in elkaar zit, ik weet het niet.

Bv: mijn vriendin heeft een auto met inklapbaar scherm. Ik heb een vast scherm.
Als ik het scherm uitschakel in mijn auto betrap ik mij er vaak op dat ik toch nog naar het uitgeschakelde scherm kijk bij de auditieve melding van een berichtje, of zelfs een nieuw nummer dat begint te spelen op mijn bluetooth. In de auto van m'n vriendin heb ik dat probleem niet omdat er geen scherm is. Het is volledig ingeklapt.

Dus als bramv82 z'n gsm in z'n zak heeft zitten en er een duidelijke auditieve melding afgespeeld wordt, zal hij waarschijnlijk niet (visueel) afgeleid zijn. De meeste mensen (aanname) gebruiken de app met scherm en zijn dat waarschijnlijk wel (weeral een aanname).

Ik kan natuurlijk niet spreken voor anderen. Ik kan niet bewijzen dat x % effectief naar het scherm kijkt als er een melding komt waarvoor het niet nodig is om naar het scherm te kijken. Maar als je weet dat het 4 seconden duurt om weg te kijken van de weg, te focussen op het scherm, terug te kijken naar de weg en terug ver weg te focussen met je ogen, dat weet je dat elke blik op het scherm er één te veel is. Ik vind dat hier véél te licht overheen wordt gegaan.

Ik ben het nu veel breder aan het trekken dat dit topic, waarvoor mijn excuses. Maar nu begrijp je mijn redenering misschien als ik zeg dat ik heel sceptisch ben over 'extra meldingen die handig zijn'.
Ik ben het toch wel een beetje met @humpus eens. Nou gebruik ik zelf geen Flitsmeister, ik rijd niet te hard. Maar met navigatie op de scooter vind ik het altijd vies tegenvallen. Zeker bij de wat complexere situaties heb ik dan aan de stem die zegt "over 100 meter rechts afslaan" niet altijd genoeg. En niet elke TTS engine is even geweldig in het oplezen van straatnamen, als er al een bordje hangt op een zichtbare plek.

Dus ja als ik met navigatie rijd dan kijk ik toch met enige regelmaat op het scherm om te kijken wat dat ding nou precies bedoelt.
Je hoeft niet te kijken naar je scherm hè, het volume van je radio gaat omlaag en je krijg een geluidsmelding.
Bij een appje misschien maar als je Flitsmeister gebruikt valt dat wel mee denk ik.
De notificaties van flitsmeister zijn geen pingeltje of piepje. Het zijn stemmen die aankondigen wat er gaat gebeuren.

Ik heb flitsmeister vrijwel altijd aan op de achtergrond terwijl ik Spotify stream. Als er dan iets gebeurt gaat mijn spotify volume omlaag en kondigt flitsmeister aan wat er aan de hand is. Dit gebeurt allemaal terwijl mijn telefoon netjes weggestopt blijft.
Wellicht de eerste keer, maar als ik het alarm hoor, ga ik standaard kijken waar de ambulance zich bevind.

Een het geluid komt niet uit de telefoon maar uit de speakers van de auto. Kijk jij daar ook standaard naar als de radio aanstaat?
Dan hoor je niet in een auto thuis.
Helemaal mee eens, maar dat is een hopeloze discussie voor een andere plek :)
Motorrijder speaking
Ik krijg het alert gewoon op mijn navigatiescherm en mijn FM one maakt geluid..

Niet iedereen heeft slechts een "telefoontje" als navigatie
Ik kijk in een dergelijke situatie niet eens naar mijn telefoonscherm. Ik krijg de melding dat er een ambulance aankomt, dan kijk ik om mij heen of ik de ambulance zie en of ik in een "veilige" situatie zit en pas dan kijk ik eventueel op het scherm (als ik de ambulance niet zie).

Het is voor mij vooral het geluid wat die melding maakt. Als ik lekker muziek zit te luisteren (eigenlijk altijd via bluetooth over de radio), dan hoor ik zo'n ambulance pas op het laatste moment. Die melding van Flitsmeister verlaagt de volume van andere audiokanalen/apps en dus kun je die melding altijd goed horen :)
Moderne auto's zijn zo goed geluiddicht dat, zeker als je ook nog een radio aan hebt, je pas veel te laat de sirene's hoort. Dan is dit een mooie aanvulling.
Blauwe lampen zie je bij file rijden of veel zonlicht ook veel te laat.
Precies. Ondanks dat ik regelmatig in de spiegels kijk, ben ik nog wel eens verrast door een ambulance die ik echt pas kan horen als deze dicht achter je zit. De weg waar ik regelmatig rijdt is een rechte weg, waarbij ook de lampen vaak niet te zien zijn door de andere weggebruikers achter je. Dit is een uitstekende methode om vroeg een signaal te krijgen dat je extra op moet letten of indien mogelijk even aan de kant gaat, zodat ze ongehinderd door kunnen rijden.
Ik vind de functie wel fijn. Je ziet gelijk uit welke richting het hulpvoertuig komt en kan daar dus op anticiperen voordat het voertuig in zicht is.
Je krijgt de melding via de app veel eerder dan je de ambulance zelf kan zien. Op die manier kan je alvast anticiperen. Ik heb er 2x echt wat aan gehad toen ik een ambulance-melding hoorde nog voor de sirenes te horen waren. Het helpt je extra alert te zijn, dat is niet al te erg toch?
als de ambulance vlak achter je rijd heb je dat wel door ja, maar als er 2 kilometer terug eentje aan komt rijden zie en hoor ik dat niet hoor, dus licht een beetje aan hoe ver van tevoren je zo'n melding krijgt of het nuttig is of niet
Des te eerder, des te beter lijkt me. In Rotterdam werkt dit al enige tijd en meestal bij zo'n Flitsmeister melding heb je de ambulance vaak nog niet gehoord of gezien. Je kan dan alvast wat beter opletten en het geeft je wat meer de tijd om alvast na te denken over een mogelijke (veilige) oplossing.
In de omgeving van Rotterdam heb ik deze meldingen al een paar keer ontvangen. Ik merkte dat deze meldingen veel eerder komen dan dat de bestuurder de sirene hoort of zwaailichten ziet. Persoonlijk vind ik dit een zeer goede ontwikkeling en zou van mij standaard in elke autoradio mogen zitten. Het is soms schrikken hoe weinig automobilisten in hun (binnen)spiegel kijken en/of slecht anticiperen. Niet alleen in de drukke stad, maar zelfs op de snelweg: hoe lang blijft men dan wel niet op de linkerbaan rijden? En wellicht zou het nog net kunnen (op de linkerbaan rijden), maar door vroegtijdig naar rechts te gaan, geef je een duidelijk signaal af dat je het hebt gezien.
Door mijn ervaring dacht ik dat dit al landelijk werkte met FM, maar niet dus. Nogmaals goede ontwikkeling!

[Reactie gewijzigd door meesje op 9 oktober 2020 11:42]

Je krijgt zo'n waarschuwing al voordat je de ambulance hebt gezien of gehoord. Dus dan ben je extra op je hoede, en begin je al om je heen te kijken of je ergens een zwaailicht in de verte ziet, even de radio op mute, luisteren of je al een sirene in de verte hoort... Ik vind het een erg goed systeem.

[Reactie gewijzigd door Bergen op 9 oktober 2020 12:08]

Ik hoor de sirene amper als ze van achteren naderen. Pas al de lampen flitsen vlak achter me heb ik ze door.
( en de radio staat altijd erg zacht bij mij)
Het grote voordeel is dat je de melding al krijgt voordat je de ambulance ziet of hoort ;).
Ja dit dus, ik vind het ontzettend handig. Je kunt op deze manier al rekening houden met de naderende ambulance voordat je deze uberhaupt hoort of ziet. Daarnaast heb ik geregeld dat je een ambulance wel al hoort maar nog niet ziet waar deze vandaan komt. Flitsmeister geeft de richting aan waar de ambulance vandaan komt en je weet zo dus waar je deze kunt verwachten.
Dat zie ik niet meteen als voordeel. Als ik nu al zie hoeveel mensen gewoon niet weten wat je moet doen bij een blauw zwaailicht, zie ik straks al bokkesprongen omdat flitsmeister aangeeft dat er wat aankomt. Met alle risico's van dien. Kijk gewoon in je spiegels en anticipeer.
De rare fratsen zijn er juist omdat de ambulance op dat moment komt en men in 'paniek' iets verzint. Als je van tevoren weet dat hij komt, kun je even goed observeren en een plan maken.
Wat als je in een binnenstad rijdt met tig zijwegen? Als daar een ambulance uitkomt zou ik het wel fijn vinden om van te voren weten dat er een mogelijk mijn pad kan kruisen. Of op de snelweg dat je al ruimte kan maken.

Echter zou ik voor een snelweg het nog mooier vinden dat op de linkerbaan de matrix borden aangaan met een pijl naar rechts (geen kruis) X meter voor een noodvoertuig. Echter denk ik niet dat wij dat snel zullen zien. Zeker bij een ambulance en een brandweerwagen kan je de route van te voren in te voeren is door de centrale.

Politie is een apart verhaal die kunnen namelijk op elke seconden ineens alles aanzetten omdat ze ergens op moeten reageren.
Dat werkt prima als je op dezelfde (snel)weg zit. Maar vaak hoor je al een ambulance terwijl je niet weet waar hij vandaan komt. Kan bijvoorbeeld uit zijstraten zijn, van links of van rechts. Dan is het toch handiger dat je al weet waar hij vandaan komt.
Op de snelweg heb je een punt en daarvoor is goed overzicht. Een tijd geleden kreeg ik de melding toen ik de wijk uitreed, ik hoorde de sirenes wel maar ik wist niet waar dat vandaan kwam. Doordat ik de melding kreeg ben je toch scherper en ga je meer om je heen kijken, en 20 seconden later kwam er inderdaad een ambulance de hoek om rijden. Dus het heeft ook wel zeker meerwaarde in onoverzichtelijke plekken.
Dat kan je ook zeggen over snelheidsborden, dan heb je Flitsmeister ook niet nodig ;)
Ja want ambulances kun je altijd zo goed horen. Oh nee toch niet.
Of beide.. De Fitsmeister hulpdiensten melding heeft mij vaker beter doen voorbereiden. Ik rij regelmatig met 2 jonge kinderen in de auto. Ik denk dat vele wel kunnen omschrijven dat het rijden dan best een concentratieoefening is. Elke verassing is er een te veel dan.
Dat zou inderdaad je eerste reactie zijn. Helaas kom je veel te vaak tegen dat mensen zelfs met de hulpdiensten een meter achter ze nog niet doorhebben dat ze aan de kant moeten.. 8)7
Mijn ervaring is dat de melding al eerder krijgt dan jij überhaupt hebt kunnen zien of horen. Daarbij geeft 'ie ook de richting aan. Het is echt ideaal.
Ik heb al een paar keer gehad dat ik op de snelweg rijd en de ambulance niet te zien is vanwege vrachtwagens en andere voertuigen die het zicht blokkeren, dan is het wel handig en doordat je al wat eerder gaat bewegen, zie je anderen dat ook oppakken.

Verder is het handig om te zien dat er verderop een ambulance bij een ongeluk staat van de snelweg, want dan weet je ook al dat het verkeer niet gauw zal versnellen en kun je rekening houden met meer verkeer wat wil invoegen of andere hulpdiensten die er nog gaan volgen. Het is meestal wel duidelijk dat er dan 1 of meerdere rijstroken zijn afgesloten, ook al is er niet altijd een matrixbord om dat aan te geven.

Ja meestal zie je het wel snel genoeg, maar voor de overige 5 of 10% dat dit niet het geval is, is het toch gewoon handig. Je kunt veel vroeger doorkrijgen dat ie komt en dus alvast afstand gaan maken zodat iedereen netjes uit de weg kan, zonder dat je meteen de file erger maakt.

Vooral in steden vind ik het een toevoeging. Al meerdere keren gehad dat ie van links of rechts kwam en je dus al eerder kunt besluiten om het groene licht te negeren en te blijven wachten of dat je voorrang geeft aan mensen waar ie straks vandaan gaat komen zodat er niemand in de weg staat.

[Reactie gewijzigd door Martinspire op 9 oktober 2020 12:43]

Rij eens een nieuwe/moderne auto, dan hoor je sirenes van achteren echt bijna niet meer. Spiegelen doe je wel maar als er een vrachtauto achter je zit zie je echt geen sirene.
Nou Ik zou het heel fijn vinden om dit te krijgen, kan ik snel even een een oprit, parkeerplaats of een zijweg inrijden, ipv de stoep op moeten knallen met velg schade als gevolg.
Of mensen kijken gewoon in hun spiegels / luisteren naar sirenes. Moet niet al te moeilijk zijn toch?
Op zich wel, maar sommige auto's van tegenwoordig zijn dusdanig goed geisoleerd, dat je de sirene's soms pas hoord als 'ie vlak achter je rijd. ;)

En dan zijn er ook nog mensen die (hard) muziek in de auto luisteren.

Ik kijk ook altijd in mijn spiegels, maar als er een vrachtwagen of bestelbus achter mij rijd, kan ik echt niet zien dat er een hulpdienst vanaf de achterkant nadert...
Als je kijkt hoeveel mensen hard de muziek aan hebben staan en hoeveel beter auto's geïsoleerd zijn kan ik me voorstellen dat dit toch lastig wordt. Vroeger hoorde je 'n ambulance van kilometers ver, maar als je in een splinternieuwe luxewagen zit hoor je het geluid van de motor niet eens, laat staan andere auto's, en is een ambulance ook een heel stuk stiller.

Alle beetjes helpen
Of mensen kijken gewoon in hun spiegels / luisteren naar sirenes. Moet niet al te moeilijk zijn toch?
Een doofblinde verkeersgebruiker kan dat niet terwijl hij in een zelfrijdend Tesla wordt vervoerd...
Wat nu? :P

Ik hoop dat alle zelfrijdende auto's in de toekomst een functie krijgen dat ze automatisch voor ambulance of politie opzij kunnen gaan.
Dat is extreem moeilijk in Nederland kan ik jou vertellen.
Ik kan jou verzekeren dat het percentage mensen dat regelmatig spiegelt erg laag is. Rijd regelmatig met sirenes en blauwe lampen en ze zien je niet en horen je veels te laat.
De eerste reactie is altijd, meteen op de rem trappen als ze je zien aankomen, heel bijzonder.

[Reactie gewijzigd door Bomberman71 op 9 oktober 2020 17:24]

Dat is eigenlijk walgelijk, dat er zo weinig mensen spiegelen.
Hier in de uk rijden ze vrijwel nooit met sirenes behalve op kruispunten en iedereen geeft alle hulpdiensten met de lichten aan gewoon direct doorgang.
Nederlanders zijn te druk met van alles behalve het auto rijden zelf.
Sure, er zijn zat landen waar het veel erger is maar daar verwacht je het ook.
NL is qua autorijden zeker niet slecht maar het spiegelen is erg beroerd.
Het geluid van een Britse ambulance valt ook veel beter op dan de Nederlandse..
In de rallye-sport/dakar enzo is dit systeem er ook onder de naam Sentinel.
Dit waarschuwt de kwetsbare deelnemers (motoren/buggies) voor achterop aanstormende monstervrachtwagens. In feite ook gewoon "Aan de kant!'
Ik kan me goed herinneren dat ik toen op de niet-omgelegde A9 bij Badhoevedorp op automatische piloot reed. Je kent het traject op je duimpje. Het is bizar druk. Je rijdt net als elke dag, en dit keer toevallig op de linkerstrook. En ja, dan kom je er achter dat er al 30 seconden een ambulance achter je loopt te duwen ... Ik rij een goed geisoleerde auto, en met alle andere herrie valt het best mee hoe snel je ze hoort.
hmm waar woon jij met zulke scherpe mensen??
hier snappen ze het nog niet als de hulpdienst bijna over ze heen rijdt
Ik word al iets van een half jaar-jaar gewaarschuwd voor Drentse ambulances volgens mij. In ieder geval een fijne feature, kun je op tijd ruimte maken. (Ik schrok me wel de pleuris de eerste keer dat die sirene door mijn boxen blèrde)
Inderdaad, ik krijg volgens mij al enkele jaren een melding als er een hulpdienst langs moet. Niet altijd even accuraat (vooral niet bij op- of afritten), maar toch wel handig om erop te anticiperen.

Waren Friesland en Drenthe hiervan uitgezonderd of is dit een compleet andere dienst?
(Ik schrok me wel de pleuris de eerste keer dat die sirene door mijn boxen blèrde)
Dat dus...

Maar het is inderdaad handig, zeker in de stad, waar je de lampjes vaak niet ziet als ze niet voor of achter je vandaan komen.
De eerste keer inderdaad een halve hartaanval gekregen... Vol volume. Maar de keren erop was dat al een stuk minder.
Mijn eerste reactie was ook "dat heb ik al jaren" terwijl ik in Friesland woon. Hier in Sneek heb ik die waarschuwing volgens mij ook wel gehad als er een ambulance naderde. Vreemd...

[edit] Aha, sommige ambulances waren blijkbaar al voorzien, maar nog niet allemaal. En nu wel.

[Reactie gewijzigd door Bergen op 9 oktober 2020 12:10]

Ah dat verklaart, dankjewel!
Heh maar dit doet flitsmeister al jaren.
Klopt, dat staat er ook.
Flitsmeister-gebruikers worden nu ook geseind over naderende ambulances, daarvoor gebruikt de dienst 'systemen van derden'. Een daarvan is sireneradar, die is gekoppeld aan de zwaailichten van een ambulance. Deze systemen zijn volgens Flitsmeister echter niet landelijk dekkend. De LSIV is dat wel.
Het gaat dus om een uitbreiding richting nationale dekking.
Dit zijn nou de functies waarvoor ik FM altijd aan heb staan en de flitsers zijn mooi meegenomen.

Afgelopen week de eerste melding gehad van een spookrijder. Ook top. Maar dát moeten ze nog wel verfijnen omdat ze geen locatie of weg meegeven maar alleen: “Spookrijder in de buurt”.
Ik vond flitsmeister vroeger zeer goed met alleen files en flitsers in de app, nu hebben ze er zoveel in gepropt dat het aardig bloated werd.

Ik vond een lijst met flitsers veel handiger ipv dat de app nu perse de GPS wil gebruiken.
Dat met die ambulances is natuurlijk wel leuk.

Ik ben helaas gestopt met flitsmeister daardoor het zo bloated werd.

Op mijn autoradio komen ambulances ook wel binnen, dat vind ik meer dan genoeg(als je TA niet bewust uitzet), ik snap ook dat een enkeling niet de autoradio gebruikt.

[Reactie gewijzigd door mr_evil08 op 9 oktober 2020 14:06]

Lijkt me erg sterk dat ambulance-positie info via RDS-TMC (want dat bedoel je waarschijnlijk met TA) uitgezonden wordt. Zover ik kan vinden zit dit niet in de specs....
Ambulance hebben een klein FM ontvangertje in de auto dat is wat je oppikt.

https://www.autoblog.nl/n...s-over-de-autoradio-58865

Ik heb dit al een paar keer gehad je hoort een soort sirene en op de display werd dan Alarm getoond.
Radio gaat dan daadwerkelijk even van de zender af.
Ja dat is het Flister systeem, maar daarvoor hoef je TA helemaal niet aan te hebben staan, de zender in de ambulance drukt gewoon de normale radiozender weg....
Geen idee hoe lastig het is om te bewerkstelligen dat je een melding krijgt als een ambulance ook daadwerkelijk dezelfde rijrichting opgaat als jezelf en niet aan de andere kant van de weg. Ach details....
Als hij de andere kant op rijdt kan hij nog steeds jouw kruising oversteken, of kunnen weggebruikers uitwijken waardoor ze bijvoorbeeld jouw kant op sturen, om maar wat te noemen.
Op zich is dat zo, aan de andere kant: mensen die dan wel voor de ambulance rijden, kunnen ook gekke dingen gaan doen qua uitwijken dus ook dan kan het geen kwaad dat je gewaarschuwd wordt dat je tegenliggers mogelijk gekke dingen gaan doen.

Nu nog wat trofeeën ('uitwijker van de maand') en de optie om te navigeren zodat je achter een met spoed rijdende ambu komt :-)
Dat is niet zo heel ingewikkeld. Hou de laatste twee gps metingen vast en je ziet welke kant een voertuig opgaat. Match dat en je kan prima gericht de melding sturen.
Je ziet gewoon de afstand, en als die kleiner wordt...
Dan nog kan het bij kruisingen en afslagen van belang zijn
Dat zie je ook gewoon op die melding... je krijgt een soort van radar te zien op je scherm waar jij het middelpunt van bent en een stip die de locatie en afstand van het naderende voertuig aangeeft.
oke, tnx. Dat was in den beginne nog niet. Blijkbaar geen ambulance meer tegen gekomen sinds die tijd.
Wel handig met al die provinciale wegen daar.
Mooi nieuws dit zijn goede verbeteringen.

Flitsmeister gebruik ik eigenlijk niet meer sinds ik Android auto gebruik. In google maps zit ook Navigatie, File info en flitser info (wel van wat mindere kwaliteit) op je grote scherm

Het kan helaas ook niet, want Flitsmeister wordt door Google geweerd van Android auto, bescherming van hun eigen navigatie apps. https://androidworld.nl/auto/flitsmeister-android-auto/ Dat is jammer want een innovatieve partij als flitsmeister verliest met het breder beschikbaar worden van Android auto in Nederland marktaandeel.