Microsoft komt onder druk van EU met goedkopere 365-abonnementen zonder Teams

Microsoft begint op 1 oktober met het loskoppelen van Teams uit Microsoft 365-abonnementen. Voor bestaande klanten verandert er niets, maar voor nieuwe klanten komen er opties met en zonder Teams in het pakket voor kantoorsoftware.

Bij abonnementen voor grote bedrijven verdwijnt de optie om Microsoft 365 en Office 365 met Teams te nemen en wordt Teams een add-on van 5 euro per maand per gebruiker. Er gaat standaard 2 euro per maand per gebruiker van de prijs af. Voor kleine bedrijven en frontlineabonnementen komt er een optie met en zonder Teams. Bij Frontline scheelt dat 0,50 euro per maand per gebruiker, bij kleine bedrijven 1 euro per maand.

Microsoft werkt daarnaast aan betere interoperabiliteit met andere software, zegt het bedrijf. Zo komen er api's om met software van derden in te haken op Office-programma's. Ook zullen de webversies van Office-software gaan werken met andere aanbieders. Hoe dat er in de praktijk uit gaat zien, zegt Microsoft niet.

De veranderingen komen tot stand onder druk van de Europese Unie, en gelden alleen in de EU en Zwitserland. De EU opende vorige maand een onderzoek naar Microsoft vanwege de bundeling van Teams. Het onderzoek wordt gestart naar aanleiding van een klacht die Slack, inmiddels onderdeel van Salesforce, in 2020 indiende. Slack stelt dat Microsoft die app als concurrent ziet en probeert tegen te werken door Teams te bundelen met het marktdominante Office.

Microsoft 365-abonnementen Huidige prijs Nieuwe prijs (met Teams) Nieuwe prijs (zonder Teams)
Enterprise Office 365 E1 9,40 euro 12,40 euro 7,40 euro
Office 365 E3 25,10 euro 26,10 euro 23,10 euro
Office 365 E5 41,50 euro 44,50 euro 39,50 euro
Microsoft 365 E3 37,70 euro 40,70 euro 35,70 euro
Microsoft 365 E5 59,70 euro 62,70 euro 57,70 euro
Microsoft 365 F1 2,10 euro 2,10 euro 1,60 euro
Frontline Office 365 F1 3,70 euro 3,70 euro 3,20 euro
Microsoft 365 F3 7,50 euro 7,50 euro 7,00 euro
Business Business Basic 5,60 euro 5,60 euro 4,60 euro
Business Standard 11,70 euro 11,70 euro 9,70 euro
Business Premium 20,60 euro 20,60 euro 18,60 euro

Door Arnoud Wokke

Redacteur Tweakers

31-08-2023 • 12:04

156

Lees meer

Reacties (156)

Sorteer op:

Weergave:

win-win voor Microsoft? 2 euro er af, en vervolgens 5 euro er bij.... tja.
Er is geen prijsverhoging. Tweakers is hier fout. Ze doen alsof het oude abonnement verdwijnt en je nu Teams los moet bijkopen, maar dat is niet waar, de huidige abonnementen blijven bestaan aan hun huidige prijs. Tweakers heeft hier om een of andere reden de "prijs zonder Teams" opgeteld met "Teams standalone" om tot die prijzen te komen.
Dit klopt inderdaad niet. Onderstaande tekst staat op de Microsoft website:
In an effort to remain focused on the needs of our customers while also taking meaningful steps to address concerns that have been raised with the European Commission, we are updating the way Microsoft 365, Office 365, and Teams are licensed in the EEA and Switzerland. Starting October 1, 2023, we will introduce #1 a new lineup of commercial Microsoft 365 and Office 365 suites in these regions that do not include Teams, and #2 a new standalone Teams offering for Enterprise customers. These changes will not impact currently subscribed customers, and will be implemented in the following way:

With the introduction of the new commercial lineup, the sale of current Enterprise suites that include Teams to #net #new #subscribers will end. As a result, Office 365 E1, Office 365 E3, Office 365 E5, Microsoft 365 E3, and Microsoft 365 E5 suites with Teams will no longer be available to net new subscribers in the EEA and Switzerland. Here is how customers may be impacted:

- Customers who are currently subscribed to any of the suites involved will have new options. They can continue to use, renew, and add seats to their current plans as usual. Or, if they wish to switch to the new lineup, they can do so on their contract anniversary or renewal.
- Net new subscribers to Office/Microsoft 365 Enterprise suites who wish to provide their end users with Teams will need to purchase two SKUs: one EEA-specific Microsoft 365 or Office 365 suite and Microsoft Teams EEA. See details of the new lineup on the table below:
Dus vanaf oktober zijn voor nieuwe klanten de bundels met Teams niet meer te verkijgen, en de huidige abbonementen kunnen niet meer verlengd worden.

Bron: https://www.microsoft.com...ws/Microsoft365-Teams-EEA

Edit: Bron toegevoegd.

[Reactie gewijzigd door Getto op 22 juli 2024 15:08]

Deze informatie klopt niet. Voor de Enterprise abbonnementen (E3 en E5) wordt het voor nieuwe klanten wel degelijk onmogelijk om een pakket te kopen waarin teams standaard zit inbegrepen.

Voor nieuwe klanten is er enkel een abbo beschikbaar zonder teams dat 2 EUR goedkoper is vanaf oktober. Wil je daar Teams bij, dan betaal je 5 EUR per gebruiker per maand extra. Het wordt dus wel degelijk duurder. Voor bestaande klanten verandert er voorlopig inderdaad niets.

Bij de business abbo's (Business Premium bvb) blijft het oude pakket wel beschikbaar.

[Reactie gewijzigd door ljo13 op 22 juli 2024 15:08]

Zachte landing noemt men dat. Over 1 a 2 jaar stopt men met de huidige abonnementsvorm.
Teams is ook koppelverkoop, genoeg gebruikers die er nooit gebruik van zullen maken.
Dat geldt ook voor Chat in Google Workspace. Ik ben benieuwd of Google hierna ook een versie van Google Workspace zonder Chat zal uitbrengen onder delfde druk als Microsoft.
Google workspace heeft geen groot marktaandeel.
Deze site geeft aan Google Workspace dat wereldwijd wel heeft (of had in2022):
https://www.statista.com/...ce-productivity-software/

Toegegeven, bovenstaande gaat niet over EU marktaandeel, en data daarover vind ik niet makkelijk.
Groot marktaandeel of niet. Als de ene leverancier geen koppelverkoop mag doen dan kan je niet de ander dat wel toestaan.
Groot marktaandeel of niet. Als de ene leverancier geen koppelverkoop mag doen dan kan je niet de ander dat wel toestaan.
Dat mag jij vinden maar dat is niet hoe het werkt.
In het grondbeginsel mag koppelverkoop gewoon tenzij je (onder andere) een machtspositie hebt

Toegankelijk artikel:
https://www.managementsit...koppelverkoop-toegestaan#
Yep, maar een beetje vreemd is het wel. Ik vraag me toch altijd af hoe je als leverancier nou weet wanneer je wel of niet aan koppelverkoop mag doen. Het kan zomaar zijn dat het op maandag wel mag en op vrijdag niet omdat je een goeie deal hebt gemaakt waardoor je marktaandeel is gestegen.
Alsof je als autofabrikant wel je auto met radio mag verkopen als je een kleine jongen bent maar zodra je te groot bent is het opeens een probleem.
Microsoft weet precies hoe het werkt. Ze weten ook hoelang het duurt voordat erop ingegrepen wordt en wat het vervolgens gaat kosten aan boetes. Dit is peanuts t.o.v. het marktaandeel dat ze hiermee vergaren. Als je bedrijf eenmaal aan Teams hangt stop je er ook niet zomaar mee.
Marktaandeel is juist een belangrijke factor om te bepalen of er ingegrepen moet worden.
Is chat standaard ook zo verweven met al de Workspace producten? Er zijn bedrijven die bijvoorbeeld Sharepoint links laten liggen en alles in Teams doen.
Meer en meer. Google trekt het bijvoorbeeld steeds meer de Workspace gmail app in.
Hier wordt niet "teams" bedoeld die standaard in Windows 11 zit.

Hiermee wordt "Microsoft Teams" bedoeld die je momenteel standaard bij een Installatie van Office 365 krijgt.

Dus wat mij betreft is dit een beetje symbool politiek, want ik denk dat slack en alle andere opties meer vragen voor hun applicatie dan die 1 a 2 euro per user/maand.
Slack is zeker niet goedkoop, zeker niet als je naar de feature set kijkt:
Free €0/maand/user
Pro €6,75/maand/user
Business+ €11,75/maand/user
Enterprise Grid ~€30/maand/user

Een heleboel security features die je eigenlijk nodig hebt zitten achter het Enterprise Grid abo. Dingen als Audit logs, HIPAA compliance, DLP (integration), legal holds, etc. Een abo van ~30/maand/user

Ik heb de Business+ een aantal jaar geleden mogen integreren met O365 (gebruik naast MS Teams) en dat was geen fijne experience. Integratie is 'jankie' en dat voelt aan als niet het probleem van MS. Sure Slack is een concurrent van MS Teams, maar andere concurrerende producten tov. MS hebben vaak wel betere integratie dan wat Slack heeft. Ik was ook geen fan van de Slack admin backend van Business+...

Bron:
https://slack.com/pricing

[Reactie gewijzigd door Cergorach op 22 juli 2024 15:08]

Kennelijk is het erg duur, maar Slack is dan ook wel onvergelijkbaar met Teams. Ongeveer het vergelijken als een lekkere elektrische BMW i4 met een Skoda Octavia diesel uit 2010.

Niks mis met de Octavia, maar in vergelijking met de i4 is het nogal een tractor. Dat gevoel bekruipt mij altijd als ik weer eens gedwongen wordt in een Teams call.
Hoezo? Bedoel je dat Teams traag is? Dat herken ik als dagelijks gebruiker totaal niet. Is Teams perfec? Verre van..
Laten we eerlijk zijn, MS Teams trekt veel resources, dit is helemaal erg als je presenteert. Veel erger dan veel oudere oplossingen. Echter het is nu niet meer zo erg als dat het geweest is.

@Verwijderd MS Teams is geen Slack clone, het is een verdere ontwikkeling van Skype for Business (voorheen Lync), Skype (iets anders dan Skype for Business) en MindAlign, deze bestonden al ver voor Slack werd opgericht. Initieel was MS Teams zelfs een stap terug tov. Skype for Business... MS Teams integreert echter veel beter in de rest van de O365 producten.
Met de achtergrond van Teams ben ik bekend, en het is wel opvallend dat Lync/Skype4B zo rap werd omgebouwd toen Slack populair aan het worden was. Precies ook de reden dat Slack dit proces heeft aangespannen; het business model van MS was Teams overal bij bundelen om de zuurstof van Slack af te knijpen.

Helaas is Slack inmiddels geen zelfstandig bedrijf meer en heeft de enshittification ook daar plaats gevonden, maar de oorspronkelijke ontwikkelaars hadden originele idieeën hoe samenwerkingssoftware zou moeten werken.

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 22 juli 2024 15:08]

Het is gewoon een slechte Slack kloon. Ik werk dagelijks met Slack (op de Mac) en hoewel het een web app is met een wrapper eromheen is de vergelijking met Teams gewoon niet mogelijk.

Het is moeilijk onder woorden te brengen, maar Slack zit vol met kleine delighters. Zoals (als voorbeeld) het supersnel toe kunnen voegen van een custom emoticon, dmv het uploaden van een plaatje.

Teams werkt (zeker op de Mac) erg klunky en vooral traaag.
Wie is er met zakelijke meetings bezig met custom emoticons? Het feit dat Snapchat tegenwoordig in Teams zit vind ik al dubieus.

[Reactie gewijzigd door joenevd op 22 juli 2024 15:08]

In sommige zakelijke omgevingen wordt het hebben van plezier wel gewaardeerd :-).

En Slack wordt juist niet alleen voor meetings gebruikt. Het is een tool die van virtuele teams echte teams maakt.

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 22 juli 2024 15:08]

Het uploaden van emoticons lijkt me weinig waardevols toevoegen dan dat het ‘leuk’ is voor een aantal mensen.
Dat is alleen je eigen vooroordeel. Ik heb ~2 jaar beide gebruikt naast elkaar en beide hebben ze zo hun eigen voor en nadelen voor de gebruiker. Echter in de backend...

En sure, al die zelf gemaakte integraties met andere systemen/flows is prachtig, maar heb je daar recent nog een red team op losgelaten? If so, hoe kwam je daar uit? Als dat 'goed' is zal een van de weinige bedrijven zijn... Natuurlijk kan je MS Teams ook geheel onveilig inrichten, maar dat kost je moeite... ;)
Dan is Slack de Diesel?
ik snap heel goed wat er bedoelt wordt, je hebt de consumenten Teams via windows Apps en zakelijke Teams via O365.

Heb je de prijzen wel gezien? het is meer dan 1 of 2 euro p/m.

[Reactie gewijzigd door mr_evil08 op 22 juli 2024 15:08]

5 EUR dan, nog steeds < de 6,75 EUR van Slack
Vergeet ook niet verborgen kosten, zoals het extra packagen/supporten van Slack.
Teams personal komt standaard mee met Windows.

Teams for Business komt inderdaad mee vanuit office suites.
Teams is inmiddels niet meer geintegreerd in W11. Het enige wat W11 nu doet is een snelkoppeling in je startmenu naar de download in de MS Store. Het is nu dus een losse app die je zonder issues niet hoeft te installeren, of gewoon ook weer kunt verwijderen.

Ik denk dat ze hiermee het "wordt standaard meegeleverd" proberen te ontwijken.
Dat geldt dan toch ook voor een boel andere apps binnen MS365? Ik zie niet wat het verschil is tussen Teams en bijvoorbeeld Sway, Visio, Bookings of Delve (wij hebben op 't werk de E5 licentie, dus alle apps).
De agressieve manier hoe Microsoft het promoot?
Teams start altijd per default op, applicatie,s als visio, sway delve etc etc doen dat niet.
Dan moet je dat aanpakken. Het punt was hier koppelverkoop, en dat is wat anders dan de manier hoe een app werkt.
Heb je de prijzen wel gezien zonder teams?
Ja. Wat doet dat ertoe in deze discussie?

Het gaat hier om consistent beleid van de EU. Als je koppelverkoop wil verbieden, dan moet je naar het gehele aanbod van apps in MS365 kijken. Niet alleen naar één onderdeel. Idealiter kunnen klanten zelf hun pakket helemaal zelf samenstellen en alleen betalen voor wat ze daadwerkelijk gebruiken. Alleen Teams uit 't aanbod halen zet geen zoden aan de dijk.
Zou ideaal zijn.
- word
- excel
- outlook
- teams
- powerpoint
en laat de rest maar lekker zitten. Niks sway, access en dat soort dingen: die worden bij ons op kantoor letterlijk nooit gebruikt. Niet nodig en kosten enkel schijfruimte.

Maar goed, kijkend naar dit voorbeeld zou je al snel €2,50 per onderdeel betalen met een instap van €2,50 er bovenop.
Deze prijsverhoging mèt Teams is gewoon een manier om de inkomsten stabiel te houden door te compenseren voor alle verkopen zonder Teams..
Deze prijsverhoging mèt Teams is gewoon een manier om de inkomsten stabiel te houden door te compenseren voor alle verkopen zonder Teams..
Tenzij je inzage hebt in de MS boekhouding neem ik dit even met een korreltje zout.
[...]
Tenzij je inzage hebt in de MS boekhouding neem ik dit even met een korreltje zout.
Zo moeilijk is die gevolgtrekking toch niet? Als je Teams wil zijn de 5 meest gebruikte pakketten duurder dan voorheen!
Ik neem de volledige zin in ogenschouw: de suggestie dat @Waterbeesje op de hoogte is van het aantal verkopen zonder of met teams vind ik absoluut een korreltje zout waard.
Oké, ik heb inderdaad geen inzage in het huishoudboekje van MS. Maar met dit soort dingen zou ik op de achterkant van een bierviltje wat kunnen speculeren over de opbouw van deze prijsaanpassingen dat aardig bij deze cijfertjes aansluit. Gezien de groei en winst cijfertjes zou ik dit bij deze erg grof willen onderbouwen: winst moet op peil blijven en dit is een onderdeel daarvan. Met goedkopere abonnementen gaat de winst juist verder onderuit ( want Teams blijft wèl in ontwikkeling dus blijvende kostenpost ondanks minder afnemers). MS Stockholder wouldn't be pleased.
Als de EU stelt dat het niet standaard gekoppeld verkocht hoort te worden omdat het bedrijf daarmee iets probeert extra te verkopen om een onredelijk deel van de markt in handen te krijgen, dan kunnen we dit prima koppelverkoop noemen.

Bij de andere onderdelen is er natuurlijk ook poging tot het behouden van een marktaandeel of dat marktaandeel zelfs proberen te vergroten. Maar zolang er geen onderzoek of uitspraak over is kun je het niet zomaar gaan vergelijken met deze situatie.
Wat heeft werking te maken met prijsstelling?
Dan gaat er iets fout in je Eigen configuratie, want Teams start niet standaard automatisch op.
Teams heeft wel degelijk standaard de knop aanstaan dat hij moet opstarten als Windows ook opstart

Gelukkig kan je dit ook uitzetten
Dat iets als Slack echt mijlen beter werkt.

- Je kunt kanalen maken die los zijn van die Teams die je maakt.
- Vanuit een willekeurige chat kun je een threat starten, zodat dat ene onderwerp bij elkaar blijft.
- Invoegen van media zoals afbeeldingen worden uniform en netjes verwerkt en niet half bakken toegevoegd via Sharepoint en dan soms previewt die wel soms niet.
- Je raakt niet je media kwijt omdat iemand de bestanden in Sharepoint (die je alleen via een chat hebt ingevoegd) heeft verplaatst of verwijdert.
- De editors die je gebruikt om je berichten mee te schrijven is overal hetzelfde en werkt hetzelfde
- Knippen, kopiëren en plakken werkt consequent (hetzelfde) overal.

En veel van die dingen snap ik wel waarom ze er "zo in zitten" of waarom het zo gegroeid is.
Alleen het voelt al jaar en dag als een half bakken launcher applicatie met first en third party tools. Allemaal een beetje met HTML aan elkaar gehaakt, wat soms voor rare selectie, scroll en render problemen zorgt.

"Het werkt prima", zolang je het "gewoon gebruikt", maar als je beter gewend bent en net als ik een power gebruiker bent en bijna alles binnen het ding nodig hebt en snel (pijnloos) wilt gebruiken.

Dan is mijn antwoord, ik stuur nog liever een mail en organiseer de bestanden wel gewoon zelf in Sharepoint en OneDrive is een stuk minder omslachtig.
Kijk een appel, kijk een peer .. laten we ze vergelijken.
MS Teams en Slack proberen ongeveer hetzelfde te doen en samenwerken te bewerkstelligen. Dat is dus wel degelijk appels met appels vergelijking en niet appels met peren.
Van de week integratie van Slack met OneDrive (en Sharepoint) geaccepteerd.
En het doet 1 ding, en dat is previews van de bestanden die je deelt in Slack vanuit OneDrive laten zien en dat doet ie prima.

Zelfde met Jira en Confluence.

En dat is absoluut prima. Ik hoef geen alternatieve manier om iets te doen in een applicatie te hebben, die om wat voor reden dan ook op wat voor manier dan ook, toch zijn beperkingen heeft.
Inderdaad, als 1 ding goed werkt dan is dat voldoende. Ik neem aan als mensen op die link klikken dat ze dan op de goede plek in die andere app terecht komen? Dan is dat toch prima? Preview tonen is inderdad mooi meegenomen.
Inderdaad, die preview is/bevat een link waarmee je direct in de andere (web) app direct het bestand te kunnen zien (of in geval van Jira of Confleunce; de ticket en pagina te bekijken)
Zelfs bij E5 zit geen visio,
Dus het blijft bij mail, word excell en access... En natuurlijk de andere tools. En power bi
Dan is dit toch een prima oplossing? Er zijn namelijk ook genoeg gebruikers die als ze een 365 licentie aanschaffen ook Teams willen hebben. De vraag is nu of ze Teams ook als losse licentie gaan verkopen ben bang van niet (zonder 365 licentie).
Hoe zie je dat voor je gezien teams op Sharepoint en exchange draait , ?

Daarnaast is de kracht van M365 Teams dat je Enterprise ready bent dus Purview data protection en compliancy voor je GDPR en Privacy wet geving en dat komt uit het M365 platform dus voor bedrijven is alleen teams totaal niet interesant en vaak ook een concurent niet doordat die dit niet kunnen bieden. (Bij slack heb je dan enterprise Grid nodig dat 32$ per maand cost en lijkt daar mee een stuk duurder dan teams bundle)

#MSFT

[Reactie gewijzigd door Scriptkid op 22 juli 2024 15:08]

Helemaal mee eens. Dus nogmaals dan is dit een prima oplossing.
Zo is het natuurlijk ook ontworpen, je neemt niet 1 losse dienst af maar is heel ecosysteem waar je eigenlijk niet onderuit komt. Steve Balmer had destijds al ingezien dat SaaS qua sales het beste was voor kasstromen (en klantenbinding).
De vraag is nu of ze Teams ook als losse licentie gaan verkopen ben bang van niet (zonder 365 licentie).
Voor €0,50-€5,00/maand/user verwacht ik dat er weinig concurrentie is welke dergelijke goede integratie/communicatie kunnen aanbieden... Veel bedrijven willen dit wel en de meerprijs is relatief weinig.
Er is geen meer-prijs, wel een minder-prijs. Die weegt niet op tegen alle rompslomp van een vreemde eend als Slack gaan introduceren met alle verschillen in ervaring plus verborgen kosten van dien.
De teams voor thuisgebruik is eigenlijk zoals Skype was.
neej, teams voor thuis is ook véél meer dan skype, het is ook voor thuis meer een samenwerkingsgeheel. denk aan iets dat het midden houdt tussen een whatsapp groep, een skypegesprek én een gedeelde map in dropbox. maar dan alemaal in één dus ben je niet van 3 verschillende diensten afhankelijk.
Dat ''véél meer'' zegt nogal wat over je afhankelijkheid richting een motoriek waar je nu bekend mee bent, internet en de PC zijn af en klaar, de rest zijn nu bedrijven die een gebruikersgroep afhankelijk willen maken door marketing en aanpassingen aan het UI te maken en als zogenaamde ontwikkelingen willen promoten.

Er zijn tal van oplossingen voor je bestaande gedrag, alleen ben je nu gewend aan teams.
Wat teams nu is was skype ook, ook in skype had je een dropbox en chat, er konden misschien wat betere aanpassingen gemaakt worden in de UI maar over 5 of 10 jaar is teams weer verdwenen en staat hetvolgende programma met exact dezelfde functies weer op de stoep om een volgende generatie of tijdsgeest weer aan te spreken.

[Reactie gewijzigd door Nostalgmus op 22 juli 2024 15:08]

Nee Teams is een versmelting van een hele zwik aan diensten en applicaties die het laagdrempeliger en makkelijker maakt om ergens aan samen te werken. Het is een colaberation app. Jouw retoriek kun je ook gebruiken om te verkondigen dat je met een ouderwetse telefoon, een notitieblok en een rolodex dezelfde functies hebt als een smartphone. En net als in dit geval heb je het dan compleet fout. Want een smartphone is veel meer dan dat. En dat gaat ook op voor Teams. Dat je niet weet wat het is, hoe het werkt, en wat je ermee kunt, zegt meer over jou dan over i-chat.
Het verschilt denk ik heel erg per bedrijf. Ik zie voor mijn werkgever echt hele grote voordelen in Teams. Het integreert echt heel goed in alle andere MS-producten/diensten

Als je alleen het stukje videobellen gebruikt, dan kan je allicht naar wat anders kijken, maar het doet natuurlijk veel meer dan dat.
precies je kunt sharepoint voor een deel vervangen
Teams is niet meer dan een verzamelbak met diensten in 1 dienst, op achtergrond is het letterlijk sharepoint voor de bestanden opslaan als voorbeeld.

Ja ik maak er ook gebruik van in het bedrijfsleven en het is wel handig, echter voor thuisgebruik of klein bedrijf ontbreekt het nut vaak.

[Reactie gewijzigd door mr_evil08 op 22 juli 2024 15:08]

dat zeker, hier op mijn werk is het 1 van de tools die zowel op kantoor maar voor bij thuiswerkend heel veel oplost
Alle office365 producten leunen zwaar op sharepoint voor autorisatie en opslag. Onedrive is letterlijk niet veel meer dan een schil om een sharepoint space.
Hoezo koppelverkoop? Ik heb niks extra's betaald, maar krijg wel Teams erbij. Dus gratis.

Als je een auto met radio koopt, is dat ook koppelverkoop? Genoeg mensen die alleen spotify (of niks) luisteren.
Als we dan toch gekke vergelijkingen maken, bij een auto koop je toch ook niet verplicht een fiets :p?
Maar het is heel geaccepteerd dat je een fiets kado krijgt bij een auto...
Er zijn zelfs luxe merken geweest die een boodschappen autootje bij je luxe sportwagen kado deden.
Dat is geen koppelverkoop.

Wordt de fiets bij de prijs betrokken, de auto is duurder omdat fiets erbij geleverd wordt, terwijl je die niet wilt maar ze weigeren hem te verkopen zonder. Dan is het koppelverkoop. En dat voel je vooral als je een fiets wilt kopen maar je moet er een auto bij kopen.

Bij addon/kado is die verhouding bepalend, is het iets kleins/goedkoops bij iets wat geloofwaardig geprijst is, geen probleem.
Zo gek is de vergelijking niet van @Triblade_8472 i.m.o.
Teams integreert namelijk zeer goed in Office. Dat veel mensen zonder zouden kunnen is een ander verhaal.

Wat de EU heeft gedaan is eigenlijk alsof ze bijv. Mercedes verplichten om nu auto's uit te brengen zonder airco(tegenwoordig standaard en geen 'optie' meer) en die iets goedkoper moeten maken.
Nee die vergelijking slaat nergens op. Jouw vergelijking zou pas kloppen als er een grote florerende markt van aftermarket-airco's zou zijn die je in alle auto's kan en mag inbouwen, maar alleen bij Mercedes moet je de Mercedes-airco erbij kopen ofzo.
maar wel elektrische bedienbare ramen...
ow daar gaan we weer ;)

neej, een autoradio is toch net weer even anders dan een een software pakket.
dat heeft alleen al te maken met het feit dat (vooral in modernere auto's de radio ook onderdeel is van het boord-besturingsysteem... je kunt er vaak zaken als cruisecontrol op instellen en tal van zaken op uitlezen.

maar zelfs dan, het gaat bij koppelverkoop (overigens een juridisch totaal ongeschikt woord), niet zo zeer om het koppelen van 2 producten, het gaat erom dat je je marktmacht bij het ene product (lees windows nummer 1 besturings systeem (als dat tenminste nog zo is)) misbruikt om een overdreven groot aandeel op een andere (niet-gerelateerde) markt te verkrijgen.

als shell (een van de grootste olie-maatschappijen) nu eens een deal zou sluiten met dat ze alleen nog auto's van het merk mercedes toelaten in hun pompstations en jij op snelweg x voor 100km alleen maar schell kunt tanken dan is dat waarschijnlijk koppelverkoop (markt misbruik).
neej, een autoradio is toch net weer even anders dan een een software pakket.
dat heeft alleen al te maken met het feit dat (vooral in modernere auto's de radio ook onderdeel is van het boord-besturingsysteem... je kunt er vaak zaken als cruisecontrol op instellen en tal van zaken op uitlezen.
Het feit dat ze (deels) een interface delen, maakt niet dat het echt een onderdeel van elkaar is, of dat er zelfs maar echte integratie is. Een radio is een antenne, tuner, versterker (aldanniet met equalizer) en een bedieningsinterface (touch, fysiek of anders)

Je kan de eerste twee prima scheiden van de laatste twee. Als iemand alleen Spotify streamt via Bluetooth of Apple CarPlay (of het Google equivalent) gebruikt heb je geen gebruik voor de eerste twee.

Ik weet overigens niet of je het wel of niet onder koppelverkoop kunt scharen. Ik kan niet een auto kopen zonder die radio of een radio naar mijn keuze. Door de interface van de fabrikant is het zelfs heel moeilijk om zelf een andere (betere?) radio in een auto te zetten. Twijfelgevalletje.

Een radio is niet een essentieel onderdeel van een auto.(qua wetgeving ;) )
Voor niks gaat de zon op.
Een auto radio heeft cruciale functie,s wat bij het autorijden hoort zoals actueel verkeersinformatie.
Om jouw vergelijking door te trekken, spotify loopt nog steeds via de radio (AUX/Bluetooth), een autoradio is meer dan alleen FM.

Jou vergelijking zou op gaan bij zaken als Stuur, stoelverwarming of standkachel, dit zijn functionaliteiten wat veel mensen niet gebuiken in Nederland.

(MS) Teams valt er ook onder, het is niet cruciaal.

[Reactie gewijzigd door mr_evil08 op 22 juli 2024 15:08]

Stuur is een functionaliteit die veel mensen niet gebruiken? Okay....
Nee, da's een optie bij Tesla.

Maar zonder gekheid, er wordt vast stuur-verwarming bedoeld !?
stuurverwarming....

Zit toevallig nu in mijn auto, en had echt toch zo iets, van totaal overbodig.
Maar in de winter was dit echt een hele mooi luxe. Had ik niet verwacht.
Een radio is geen cruciale functie een auto, dat noem ik remmen en een stuur. Je kan perfect autorijden zonder een radio, voor sommige is dit zelfs al een afleiding. Dus nee een wagen heeft geen radio nodig

De verkeersinformatie is wel nuttig, maar niet cruciaal
Je hebt wel extra betaald, want het abonnement zonder teams is goedkoper, ergo de teams prijs zat gewoon in de prijs inbegrepen.

Koppelverkoop is niet hetzelfde als meerdere producten gelijktijdig verkopen.
Het zou ook wel bijzonder zijn als de prijs van Office zonder Teams hetzelfde zou zijn gebleven.
Dus ze moeten het wel iets goedkoper aanbieden.
Niets had ze tegengehouden om dat te doen. Zeker niet als ze teams als gratis dienst zagen bij office waarmee het volledig geïntegreerd zit.
Geldt dat niet voor heel Microsoft 365? Er zijn vast ook heel wat abonnees die nooit gebruik zullen maken van Powerpoint.
de hele Microsoft 365 suite is koppelverkoop nietwaar.
Wat een onzin, laten we alles uit elkaar trekken dan. Exchange Online? Nee losse licentie. Sharepoint online? Losse licentie! Wil je een office installatie? Losse licentie!
Maar hoe switch je nou naar een abonnement zonder Teams? Ik lees in de eerste link iets over tijdens Renewal of Anniversary, maar echt duidelijk is het niet...
Het renewal proces is bij 500+ gebruikers een bekend fenomeen.

Geen idee hoe dit zit bij de kleinere
Sinds vorig jaar heeft Microsoft meer de focus op jaarlijkse abonnementen gelegd. Voor maandelijks opzegbare abbo's rekenen ze nu extra.

Dus als je voor een jaar een commitment hebt afgesloten dan blijft de prijs/functionaliteit gelijk, tot je abbo verloopt.

Dit geldt inmiddels voor alle MS365 abbo's, niet alleen voor grotere bedrijven.
Ik vind het maar een vage lijn en overdreven bemoeienis van de EU. Wat mij betreft is er niet echt iets mis met wat MS doet. Ze bieden gewoon een totaalpakket aan, en zo nu en dan komen daar logischerwijs nieuwe features/apps bij. Daarnaast is Teams gewoon gratis te gebruiken en is de pricing van 365 ook niet aangepast. 't is bijna alsof je als IT-dienstverlener je aanbod niet aantrekkelijker mag maken door nieuwe functies ergens bij aan te bieden :+
Ik vind het maar een vage lijn en overdreven bemoeienis van de EU. Wat mij betreft is er niet echt iets mis
met wat MS doet.
De vraag is niet of wat MS doet goed of fout is, maar wat goed is voor de markt. Het klopt dat MS op zich niks verkeerd doet. Toch is het onwenselijk.

Het is net als met koeien die stikstof produceren, die koe doet niks verkeerd en doet wat koeien altijd al gedaan hebben. De wereld om de koe heen heeft echter wel degelijk last van de stikstof. Daar willen we iets aan doen om de natuur beschermen. Het doel is niet om de koe of de boer te straffen.
't is bijna alsof je als IT-dienstverlener je aanbod niet aantrekkelijker mag maken door nieuwe functies ergens bij aan te bieden :+
Bijna. Het gaat er niet om dat ze IT-dienstverlener zijn maar dat ze een dominante marktpositie hebben. Als je zo groot wordt mag je inderdaad eigenlijk niet meer verder groeien. Ons economische systeem is gebaseerd op concurrentie. Zonder concurrentie werkt het niet. Daarom hebben we regels nodig om concurrentie te beschermen. Als bedrijven zo groot worden dat er niet meer vrij mee geconcurreerd kan worden dan gaat ons systeem stuk en moet er worden ingegrepen, dat is ook deel van de vrije markteconomie. Vrijheid zonder regels bestaat niet, ook al klinkt dat paradoxaal.

Het is misschien niet leuk voor MS maar daarmee niet minder noodzakelijk. Het is als een walvis houden in een viskom. Dat gaat niet en is niet alleen slecht voor de andere vissen in de viskom maar ook voor de walvis zelf. Als je ziet dat een kleine vis zo groot is gegroeid dat de kom niet meer past dan moet je ingrijpen. Als de kom niet groter kan worden dan zal de vis uit de kom moeten.
Toch moet ik wel zeggen dat ik dit wel een wat lastige vind. Over het algemeen ben ik het wel eens met dit soort keuzes, maar hier niet echt.

Office 365 is een pakket, en het is veel meer dan een pakket van losse applicaties die als koppelverkoop er doorheen worden gedrukt. Al deze applicaties zijn verwoven met elkaar, en werkt zo soepel en mooi met elkaar, dat in je gebruikservaring het ook echt 1 ecosysteem is.

Bij mijn vorige werkgever waren we helemaal overgegaan op Office 365, en dat werkte zo fijn. Nu zit ik ergens die dat niet heeft, alles is veel meer losgekoppeld van elkaar, en dat werkt echt veel minder prettig.

Ik denk dat het uiteindelijk niet veel zal gaan uitmaken, maar ik vind het wel terecht dat dit 1 pakket was.
Het ding is dat je wel nieuwe functies mag toevoegen, maar Teams is een compleet ander product. De Office 365 suite bestaat uit office applicaties, een tekstverwerker, een spreadsheets programma, een programma voor diavoorstellingen, en een applicatie voor e-mail. Teams is een (video)chat programma. Dat hoort eigenlijk niet thuis in een office pakket. En omdat Microsoft met Office 365 al een dominante marktpositie heeft, zorgt het toevoegen van Teams voor oneerlijke concurrentie met bijvoorbeeld Slack, Zoom en Discord. Zeker ook omdat Team automatisch gedownload werd bij het downloaden bij Office 365.

Zo mag bijvoorbeeld Android ook niet meer met Chrome voorgeïnstalleerd komen. Nu krijgt iedereen een vrije keuze voor de browser op Android. Het zijn namelijk wel producten van hetzelfde bedrijf, maar in principe horen ze niet bij elkaar.
Nou, ik vind het best veel schelen, zo snel op het oog 10-40%.
@arnoudwokke Die €5 is als je Teams los wilt kopen, de bestaande suites met Teams blijven dezelfde prijs behouden.
Het enige dat de EU bereikt heeft is dat eht M365 abo dat bedrijven kopen duurder is geworden. Als je zaken als sharepoint, onedrive (ook sharepoint) en ms office gebruikt is teams heel fijn om de integratie en simpele user experience voor sharepoint. Gevolg van dit is een door de EU opgelegde prijsverhoging...

/applaus
Ohhh nice, want het business basic abonnement was het afgelopen jaar net met 1 euro verhoogd. Ik heb geen eigen zaak trouwens maar ik gebruik het omdat ik een eigen domein heb, dat kan helaas totaal niet meer met de persoonlijke versie van O365.

Nu kan ik dus weer terug, want Teams gebruik ik niet. Fijn. Ga je dan als bestaande klant automatisch over naar de versie zonder teams vraag ik me af?

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 22 juli 2024 15:08]

Voor bestaande klanten verandert er niets,
Letterlijk de tweede zin, zo snel raak zelfs ik niet afgeleid ;) :+

Maar je zal dus actie moeten ondernemen lijkt me.
Oh, dat had ik gemist. Jammer, maar er moet wel een optie zijn om hierop over te gaan als bestaande klant neem ik aan. Ik ga wel zoeken.

Ik lees nooit echt van begin tot eind trouwens.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 22 juli 2024 15:08]

Eigen domain bij persoonlijke versie Office 365 kan toch nog tot en met 30-11-2023 (en blijft daarna actief tot je zelf de dienstverlening beëindigd).
Alleen gaat het artikel over zakelijk Microsoft 365 ...
Dat klopt, echter de post waar ik op reageer geeft aan:
. Ik heb geen eigen zaak trouwens maar ik gebruik het omdat ik een eigen domein heb, dat kan helaas totaal niet meer met de persoonlijke versie van O365.
Wat momenteel nog niet klopt, tot 30-11-2023 kan je immers nog de personal of family vorm afnemen, als je de zakelijke varianten niet nodig hebt, en inrichten met een eigen domein. Na die datum kan dat niet meer, en moet je daarvoor een zakelijke variant hebben.
Raar dat @arnoudwokke het in het bericht totaal niet heeft over die consumentenversies. Zelfs al gaat het daar bij het EU-beleid niet over omdat daar Teams niet mee wordt geleverd, zou er toch die verduidelijking bij moeten staan, om verwarring te voorkomen.
Wat momenteel nog niet klopt, tot 30-11-2023 kan je immers nog de personal of family vorm afnemen, als je de zakelijke varianten niet nodig hebt, en inrichten met een eigen domein. Na die datum kan dat niet meer, en moet je daarvoor een zakelijke variant hebben.
Volgens Micro$oft moet je om een domein aan Microsoft 365 te koppelen een beheerder van een bedrijfsdomein zijn ...

[Reactie gewijzigd door FONfanatic op 22 juli 2024 15:08]

nope, je blijft in je huidige abonnement met beschikbare apps. Als het goed is krijg je wanneer dit live gaat de optie om in het abonnement Teams uit te vinken, aangezien het een add-on in je abonnement wordt.
Ja ik hoop het. Ik zal sowieso moeten wachten tot mijn huidige contract verloopt volgend jaar. Want omdat het geen consumentenprodukt is kan je het niet maandelijks veranderen.

Maar misschien kan ik dan gelijk over naar frontline! Want dat is nog een stuk goedkoper zie ik.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 22 juli 2024 15:08]

Ik heb een maand voor ons nieuwe abbo ingaat in ieder geval een reminder voor mezelf gezet om dit na te gaan inderdaad :p
Je kan gerust maandelijks veranderen als je 20% meer betaalt voor de monthly commitment. :/
Ja maar als het voor consumenten was hadden ze dat niet zo mogen doen, dat bedoel ik. Stilzwijgende verlenging voor 1 jaar mag niet meer. Maar alleen voor consumenten.
Ik weet het niet zeker, maar bij verlenging van je licentie moet je waarschijnlijk zelf kiezen. Er zal niks 'automatisch' gaan.
Als je de online versies van office niet nodig hebt kan je ook enkel Exchange Online afnemen. Alle aan je professioneel domein gekoppelde voordelen blijven gelijk.
Let op: je bent dan wel je OneDrive en je SharePoint storage kwijt.
Microsoft gebruikt dit ook dan maar meteen om een prijsverhoging door te voeren. Bedrijven die nu op Microsoft 365 E3 zitten en afhankelijk zijn van Teams gaan dus ook ineens meer betalen voor hetzelfde.
Neen, die behouden hun bestaan contract en product als zij dat wensen.
Er is geen prijsverhoging, dit is een vreemde interpretatie van de blog die vermeld dat Teams nu ook afzonderlijk beschikbaar is voor 5 euro.
Zo irritant van de EU. Wel luisteren naar de concurrent van Teams doordat ze een veel te duur product leveren waar Microsoft dit lekker meelevert. Maar de nieuwe klanten die wel Teams willen maar hier extra moeite en kosten voor moeten maken interesseert ze blijkbaar niks.

EU bemoei je nou eens niet met gratis software! Ga lekker klagen bij de concurrentie dat ze te duur zijn ofzo.
Hoezo is de concurrentie veel te duur? Misschien biedt Microsoft Teams wel onder de kostprijs aan, kunnen ze jaren volhouden want hun Windows/Office monopolie klantjes betalen wel.
Ondertussen verdwijnen alle interessante concurrenten van het toneel en kan je alleen nog maar voor Teams kiezen, maar wel met ieder jaar een prijsverhoging terwijl de investering naar nul gaat.
Ik vind het ontzettend goed dat de EU hier nou eens maatregelen neemt voordat er kaalslag heeft plaatsgevonden en er niets meer te kiezen valt. Microsoft lijkt weer helemaal terug te zijn bij de tactiek die ze in de jaren 90 hebben gehanteerd.
"Helemaal terug bij de tactiek die ze in de jaren 90 hebben gehanteerd" is wel een beetje flauw en niet terecht. Ik ben geen MS fanboy, maar zoals vaker mist er een hoop nuance in dit soort artikelen en comments.

Kostprijs is bijvoorbeeld helemaal geen legitieme factor om een bedrijf op af te branden. Daargelaten dat Amazon en consorten daar veel rigoureuzer in zijn, is dat gewoon een normale en zeer veelgebruikte bedrijfsstrategie. Van een restaurant dat leegloopt op eten, maar verdient aan het drinken, tot de elektronicawinkel die laptops onder kostprijs verkoopt en dure accessoires pusht. Het wordt pas oneerlijk als een groot bedrijf dat niet meer zou mogen doen maar andere aanbieders wel. Nog los van de bijzondere situatie in dit geval; je kunt discussiëren wat je precies "koopt" (niet eens, want het is gewoon software-as-a-service).
Software heeft doodgewoon ontwikkel en exploitatiekosten en die zullen op enige manier gedekt moeten worden.
Het probleem is dat bepaalde bedrijven hun oorlogskas en marktmacht gebruiken om 'eventjes' de markt op de schonen zodat ze daarna weer 'business as usual' van monopolietarieven kunnen genieten. Dat is precies waarvoor er monopoliewetgeving bestaat en exact wat niet mag. En ja, dat betekent dat grote bedrijven zich minder mogen veroorloven dan kleinere.
Het was niet de EU die de prijs heeft verhoogd. In sommige abo's wordt het zelfs goedkoper als je geen teams wil.

Microsoft voert hier juist een prijsverhoging door voor sommige abonnementen en daar heeft de EU niets mee te maken.
Het is de vraag of Teams wel gratis is. Microsoft biedt het aan binnen die licentie maar om heel andere redenen.
De EU doet gewoon haar werk. Soms levert dat winst op, soms kost het je wat. Je kunt niet alleen maar de pleziertjes hebben...
Je beseft je dat Teams niet gratis is? Heck, dat is nu toch zelfs door MS duidelijk gemaakt?
Er bestaat daarnaast genoeg wel gratis (en zelfs open) software, zoals Jit.si dus hoe die te duur is, is mijn een raadsel? MS duwt dat soort oplossingen met hun monopoliepositie echter wel uit de markt, vandaar ook deze terechte klachten aan het adres van MS.
Slack is in feite gedoemd om te falen als megabedrijf, net als Dropbox bijvoorbeeld. Zoiets kan prima werken in een niche, als je geen miljarden verwacht te verdienen. Als je slechts één dienst aanbiedt en daaromheen weinig innoveert, word je vanzelf ingehaald door anderen die een interessanter aanbod kunnen doen.

Alsof de Albert Heijn geen vlees meer mag verkopen omdat de slager daaraan ten onder gaat... Verschil is echter wel dat ik voor de slager meer empathie heb en daar mijn vlees koop ;)
Als daar gewoon "Microsoft" stond, had je waarschijnlijk geen -1tjes hoeven koppen.
Min karma op social media is voor mij RL plus karma. Vooral als het moreel bankroete comglomeraten als m$ en apple zijn.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.