Blizzard gaat bepaalde games via Steam uitbrengen, begint met Overwatch 2

Blizzard Entertainment gaat pc-versies van zijn games via Steam uitbrengen. Tot dusver zijn games van de ontwikkelaar op de pc alleen via de Battle.net-launcher te spelen. Overwatch 2 wordt de eerste game die Blizzard via Steam uitbrengt. Dat gebeurt op 10 augustus.

In een blogpost laat Blizzard weten dat gamers via Steam alle gebruikelijke functionaliteiten van Valves gameplatform kunnen gebruiken, waaronder Steam-achievements, de vriendenlijst en de mogelijkheid om spelers uit te nodigen voor een game. De Steam-pagina van Overwatch 2 is op het moment van schrijven al online. Gebruikers hebben overigens nog altijd een Battle.net-account nodig om Overwatch 2 te spelen; dat geldt ook voor consoleversies van Blizzard-games.

Het Amerikaanse bedrijf wil naar eigen zeggen zijn games zo toegankelijk mogelijk maken voor alle gamers. Steam is verreweg het grootste distributieplatform voor pc-games. Het is niet duidelijk of Overwatch 2 ook op de Steam Deck ondersteund gaat worden. Ook wil Blizzard pas op een later moment meer games via Valves gameplatform uitbrengen. Het is dus nog niet bekend of bijvoorbeeld de onlangs uitgekomen dungeoncrawler Diablo IV of de populaire mmorpg World of Warcraft via Steam uitgebracht gaan worden.

Of de overname van Activision Blizzard door Microsoft deze keuze heeft beïnvloed, is vooralsnog speculatie. Eerder tekenden Microsoft en Sony een overeenkomst om Call of Duty beschikbaar te houden op het PlayStation-ecosysteem. Mogelijk wil Blizzard met Steam-releases van zijn games een vergelijkbare toegankelijkheid garanderen met de overname in het achterhoofd. Voor die aanname is vooralsnog geen officiële aanleiding.

Overwatch 2 is een free-to-play multiplayershooter met een battlepass-systeem waarmee spelers na aanschaf cosmetische items kunnen verdienen. In de sequel uit 2022 spelen teams van vijf spelers tegen elkaar. Er zitten ondertussen 37 Heroes in de game, ieder met eigen abilities en rollen.

Door Yannick Spinner

Redacteur

19-07-2023 • 19:38

94

Lees meer

Steam bestaat twintig jaar - update
Steam bestaat twintig jaar - update Nieuws van 12 september 2023
Diablo IV patch v1.1.1
Diablo IV patch v1.1.1 Download van 3 augustus 2023

Reacties (94)

94
93
35
2
0
50
Wijzig sortering
En dan installeert Steam de Battle.net launcher zeker?
Tenzij hier context mist (een vraag waar hij op antwoord, ik kan die niet vinden) is deze tekst geen garantie dat er geen andere launcher tussen zit.
In de Twitter thread zegt degene “ do i read this correctly that Overwatch 2 will run, directly through steam and its not going to "just" start battlenet and then O2 from there?”
Waarop DEV zegt, directly through steam. Dus geen battle.net launcher nodig
Ik ben positief verrast! Wanneer luie (overkomende) implementaties tegenwoordig redelijk standadard zijn is dit eens wat fris nieuws.
Ben benieuwd of de implementatie dan nog verder gaat, met Steam Wallet, Steam Deck etc.
Zou al wel een verbetering zijn voor mensen met een steam deck. Scheelt weer een extra installatie stap op Linux hopelijk.
Laatste keer dat ik Battlenet gebruikte werkte het overigens prima op Linux. Het is niet meer een extra installatiestap dan het op Windows is.

Maar goed dat komt dus neer op een extra installatiestap minder op beide systemen. En dat is altijd welkom.
Vorige keer dat ik het probeerde (PopOS 22.04, X11) had ik er echt nog wel veel gedoe mee. Toendertijd via Lutris gedaan.

Moeilijke installatie, vage dependencies installeren, bijzonder trage download snelheden.
Zodra in game (SC2 in dit geval);
Bizar slechte performance, disconnects, crashes ...

Dat terwijl het overgrote deel van m'n Steam library zonder enig gedoe werkt, incluis moderne 'zware' games.
Pas geleden nog gedaan op een steam deck, Lutris, battle net installeren. niet inloggen maar afsluiten zodat lutris de installatie kan afronden. Lutris toevoegen als steam game in steam. Opstarten en de rest is hetzefde als gewend. inloggen, installeren.

Ook pas op Arch Linux desktop nog een keer gedaan. Eigenlijk zelfde als steam deck maar dan de game niet toevoegen onder steam.
De problemen steken doorgaans pas de kop op als Battle.net een update ondergaat -- dan werkt prompt helemaal niks meer (en kom je dus ook de app niet meer in). Allemaal wel te fixen, maar voor de "gemiddelde" gamer wel erg lastig/ingewikkeld/ondoorzichtig.
Ja heb het van de week ook ff gehad op de battle.net launcher. Uiteindelijk nieuwe runner geïnstalleerd en toen deed die het. Lastig maar niet perse brekend. Ging nu alleen maar om de launcher maar werkte verder prima alleen irritante melding in het hoekje dat het geupdatet moest.
Ik heb de boot tot nu toe volledig af weten te houden, haha. (Op Nobara, by the way.). Ik update pas weer als het echt niet anders meer kan. ;)
Via Steam zelf zal de ondersteuning voor button mapping voor een SteamDeck meer "out of the box" werken in plaats van de noodzaak mods als ConsolePort te moeten gebruiken. Er zit al langer een controller mode in WoW maar deze moet je via een dev command activeren.
Ja. de bnet launcher blijft natuurlijk gewoon nodig , ook voor verificatie doeleinden. account/social gebeuren/authenticatie zit ook verwerkt in de launcher, zoals bij iedereen. Dus dat lijkt me volkomen normaal.
Hoezo 'natuurlijk'? Steam heeft vergelijkbare features dus waarom die niet gebruiken? Anders is Steam enkel een storefront, en dat is niet wat gebruikers willen. Uiteindelijk dus Launcher achter launcher hell.
Is dat zo? Ik speel via For Honor op Steam maar krijg nog steeds the pop-up van Ubisoft. zelfde voor Battlefield 1 en 5 met Origin/EA. vervelend, maar het is ook niet anders :/
Het is niet anders omdat het zo geïmplementeerd wordt. Dat kan natuurlijk anders, maar dan hebben ze minder launcher installs. Daarmee hebben ze weer meer info van gebruikers, advertenties, data etc. Plus een leuke statistiek voor aandeelhouders.

Concurrentie is goed, maar forceer die dingen niet
Ik heb een vermoeden, maar weet het niet 100% zeker dat ook eea van de anti-cheat in the Battle.net client verwerkt zit. Het zou mij in elk geval niets verbazen.
Dat zou heel goed kunnen, maar ook dat is een keuze. Ze zouden dat heel goed gewoon in de game client onder kunnen brengen.
Als je op meerdere games, dezelfde anti-cheat gebruikt, is het natuurlijk wel zonde als je voor elke game die je hebt ook de anti-cheat client moet installeren. Ook dat is een keuze natuurlijk, maar op deze manier redelijk algemeen plus men heeft een tool om data te verzamelen, lijkt mij op zich geen al te groot probleem. Battle.net is in elk geval niet zo heel erg bloated zoals "de anderen" wel zijn. :)
Met die logica zou je evengoed eenmalig de anti-cheat client kunnen installeren?
Dat is nu dan toch ook? Het zit alleen ín Battle.net.

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 22 juli 2024 23:31]

Daar is dan dus geen launcher voor nodig..
Tja, het zit nu mogelijk gecombineerd in 1, wat is daar precies het probleem van dan?
Volgens mij (maar weet het niet 100% zeker) zit de anti-cheat (of delen ervan) ook in de Battle.net client. ;)

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 22 juli 2024 23:31]

Nee, steam heeft geen toegang tot het overkoepelende bnet deel wat je in staat stelt om to cross-communiceren tussen verschillende Blizzard games met spelers op je friends list die in een ander Blizzard spel zitten.
Maar Blizzard heeft dat wel en kan toch prima dat deel los van de launcher leveren in de Steam versie? Genoeg andere games met lanchers kunnen dat ook.
Omdat blizzard games via Battle.net lopen, daar de saves zijn opgeslagen. Ook op de Playstation log je op de achtergrond in bij Battle.net als je Diablo wil spelen, je moet wel eerst je psn account en bnet account koppelen.
In dit geval dus niet. Naast de Tweet die die @Ge0force aangeeft is dit ook te zien op de Steam pagina zelf.

Anno 2070 bijvoorbeeld, een Ubisoft game waar je de Uplay launcher voor nodig hebt, daar staat op de Steam pagina:
  • Incorporates 3rd-party DRM: Ubisoft account required[/li
  • Requires 3rd-Party Account: Ubisoft Account (Supports Linking to Steam Account)
Bij Overwatch staat enkel:
  • Requires 3rd-Party Account: Battle.net Account
Als oud Overwatch speler kan ik verder ook aangeven dat de Overwatch game zelf Battle.net ondersteuning ingebakken heeft. Vrienden, invites en zelfs authenticatie kan allemaal in de game zelf gedaan worden. Maar deze authenticatie pagina wordt normaal gesproken geskipt.

Iedereen die ooit Overwatch heeft proberen te starten tijdens een server storing weet over welke login pagina ik het beb.

Er is een verschil tussen "Beschikbaar via Steam" en "Integratie met Steam"

Ik verwacht dus van de Steam ondersteuning niet meer dan chatten via de Shift+Tab overlay en een indicatie "Player X is currently playing Overwatch". De echte community support gaat gewoon via Battle.net

[Reactie gewijzigd door GabrielWB op 22 juli 2024 23:31]

Nope, iemand vroeg dit op Twitter: "do i read this correctly that Overwatch 2 will run, directly through steam and its not going to "just" start battlenet and then O2 from there?" waarop de DEV antwoord "directly through steam" Dus geen battle.net launcher nodig.
Waarschijnlijk moet je je steam account koppelen aan bnet en dan doet hij dat op de achtergrond automatisch. Want je gaat hoe dan ook op bnet spelen
Dat staat er niet bij op de steam page, dus ik denk van niet.
MW2 doet dat bijvoorbeeld niet, dus zou mooi zijn als ze dat voorbeeld volgen.
Voor zover ik weet accepteert Steam dit niet?
Steam accepteert third party DRM wel.
Maar ook een andere launcher? :)
Yep. Komt heel vaak voor.
"Het Amerikaanse bedrijf wil naar eigen zeggen zijn games zo toegankelijk mogelijk maken voor alle gamers."

Nee, de launcher is gewoon prut, net zoals menige andere launcher van Rockstar, Ubisoft, EA, etc. Steam heeft een dusdanige goede game management en social platform opgezet en de rest heeft dat niet. Op Ubisoft kan je nog geeneens kijken welke spellen vrienden hebben....
Wat is er precies mis met de Battle.net app? Ik gebruik het namelijk al jaren, en jaren. Het werkt net zo goed als Steam wat mij betreft. de interface is utistekend, en ik heb er werkelijk nog nooit ook maar 1 probleem mee gehad. Ik ben heel benieuwd.
Ik ervaar hetzelfde. Het werkt bij mij ook goed. Ik speel de spellen Warcraft 3, Warzone 2, Starcraft 2.
Ik gebruik veel Steam en veel Battle.net, en Battle.net is imho, zeker op gebied van social features integratie in de games op Battle.net steam echt mijlenver vooruit. Ook voor game management vind ik de Battle.net client trouwens beter, maar daar zit je natuurlijk wel een beperkte catalogus vast.

Vandaar dat Ik Steam er naast heb voor alle niet Blizzard titels die ik speel. Maar qua chat e.d. geef mij maar Battle.net, het direct kunnen chatten zonder 3rd party tools met bijvoorbeeld WoW guildies, of vrienden die een andere game aan het spelen zijn op Battle.net is gewoon zo goed uitgewerkt in de Blizzard games en ook daarnaast trouwens, doordat je ook van buiten de game direct kan chatten met mensen ingame.

[Reactie gewijzigd door Dennism op 22 juli 2024 23:31]

Inderdaad mee eens dat Battle.net niet eens zo slecht is. Het enige jammere vind ik het ontbreken van mods en custom maps voor games als Call of Duty. In het verleden, toen COD nog beschikbaar was op Steam, was Custom Zombies voor mij juist een van de hoogtepunten.
Vandaar dat Ik Steam er naast heb voor alle niet Blizzard titels die ik speel. Maar qua chat e.d. geef mij maar Battle.net, het direct kunnen chatten zonder 3rd party tools met bijvoorbeeld WoW guildies, of vrienden die een andere game aan het spelen zijn op Battle.net is gewoon zo goed uitgewerkt in de Blizzard games en ook daarnaast trouwens, doordat je ook van buiten de game direct kan chatten met mensen ingame.
Dit werkt net zo goed op Steam, ik snap het punt niet helemaal, Kun je uitleggen wat het verschil is volgens jou?
Als ik een steam game speel, laten we zeggen Total War: Warhammer 3, kan ik niet direct via de game interface van die game communiceren met iemand die Panzercorps aan het spelen is, zonder dat dit via een 2de scherm moet of door een andere tool te openen (popup van steam client bijvoorbeeld via shift tab), waardoor je dus focus in de game verliest.

Bij Battle.net games kan dat wel, als ik WoW speel kan ik bijvoorbeeld direct communiceren via de ingame interface met iemand anders die bijvoorbeeld Hearthstone aan het spelen is, of Diablo. Maar ik kan bijvoorbeeld terwijl ik Starcraft 2 aan het spelen ben ook gewoon chatten met iemand uit mijn friendlist die op dat moment helemaal niet aan het gamen is, maar bijvoorbeeld in de trein zit. Battle.net integratie van social functions zit wat dat betreft een stuk dieper dan die van Steam.

[Reactie gewijzigd door Dennism op 22 juli 2024 23:31]

Dat kan ook via de steam overlay(shift-tab). Ik snap dat de in-game implementatie van de chat zonder overlay een fijn iets is, maar dat ligt meer aan het feit dat het allemaal games van dezelfde developer/publisher zijn en ze er voor gekozen hebben om een chat functionaliteit in hun games te bouwen, niet zozeer aan b.net zelf.

Spellen op steam zouden dit net zo goed kunnen maar er zijn natuurlijk honderden zo niet duizenden verschillende developers. Als ze al een beslissen om een chat functie in hun game stoppen dan betekent dat niet dat ze het allemaal op dezelfde manier implementeren.
Shift-Tab zie ik afhankelijk van de situatie niet als vergelijkbaar. Omdat het de focus van de game haalt, iets dat in games die niet gepauzeerd kunnen worden, zeker niet wanneer het multiplayer games zijn en je vol in de actie zit, natuurlijk niet wenselijk is.

Uiteraard klopt het dat Battle.net het voordeel heeft dat het allemaal AVTI games zijn, maar dat neemt niet weg dat op het social vlak Battle.net gewoon ruim voorloopt hier (en volgens mij niet alleen op Steam, ik ken geen enkele andere launcher, ook niet van andere uitgevers, die datzelfde voordeel hebben van alle games van dezelfde uitgever die de social features op zo'n slimme wijze geïmplementeerd hebben als Blizzard met Battle.net. Dat dit niet aan Battle.net ligt ben ik niet met je eens, dat hele systeem is immers op de Battle.net fundering gebouwd, Battle.net is in dit geval 'the fabric' die alles verbind en mogelijk maakt op de voor en achtergrond.

Voor Battle.net kon je in WoW, Warcraft of Starcraft ook al chatten, maar enkel in de game zelf, juist het ontwikkelen van Battle.net (eigenlijk Battle.net generatie 2, waarbij Blizzard alle games heeft samengevoegd op een platform) maakt het echter zo dat al deze features cross game en cross platform (tegenwoordig. o.a. D4) kan chatten, iets dat met de eerste generatie van Battle.net (o.a. Warcraft) niet kon.

[Reactie gewijzigd door Dennism op 22 juli 2024 23:31]

Tja dan is de enige oplossing voor Steam om op dit vlak parity te behalen met b.net is om developers te verplichten om een in-game chat functionaliteit toe te voegen, dat lijkt mee een beetje te ver gaan. Van daar dat ik zeg dat het niet zo zeer aan battle.net ligt. Steam heeft geen manier om hier mee te concurreren op dit moment.
Battle.net is een prima launcher, heb zelf ook geen problemen met meerder launchers.
Ik vind Battle.net naast Steam de enige die niet ruk is. Origin, UPlay en Epic vergeten elke week je credentials, en uplay is helemaal een hel, want na een client update moet je VIER keer door een UAC melding heen klikken, om dan vervolgens via een forget password optie je wachtwoord laten resetten, omdat ik die simpelweg niet meer weet.
Ik heb al m'n passwords in een txt bestandje staan.
Of je kan TcNO account switcher gebruiken https://github.com/TCNOco/TcNo-Acc-Switcher
Ik vind Battle.net naast Steam de enige die niet ruk is. Origin, UPlay en Epic vergeten elke week je credentials, en uplay is helemaal een hel, want na een client update moet je VIER keer door een UAC melding heen klikken, om dan vervolgens via een forget password optie je wachtwoord laten resetten, omdat ik die simpelweg niet meer weet.
Het is gelijk voor meerdere launchers; verhelpt meteen de probleem met credentials, UAC en alle meldingen wat erbij komt.

[Reactie gewijzigd door V1RT op 22 juli 2024 23:31]

Hopelijk niet op je PC.

Heb ik zelf ook hoor, maar offline op een USB stick en een kopie uitgeprint.
Nee, de launcher is gewoon prut
Waarom vindt je dat precies? Ik vindt Battle.net oprecht een van de beste launchers en draai 't met liefde naast Steam
Kunnen ze doen, maar daar gaan ze de game(s) niet mee redden. Overwatch hebben ze flink verprutst na Season 1. Diablo nu ook.
Active Lawsuit Entertainment heeft het inderdaad flink verpest, en nu het op Steam komt kan zelfs de launcher verwijderd worden. Niet dat er nog games van geïnstalleerd zijn, Overwatch was voor mij de enige, maar die is recentelijk verwijderd toen PVE werd ge-cancelled.
Anoniem: 718943 @Memori19 juli 2023 22:49
Ik heb ze vaarwel gezegd na heel dat WCIII remaster debacle.
Heb alles van Blizzard en Battle.net volledig verwijderd, klaar met dat klote cash grab bedrijf.
Hopelijk komen StarCraft Remastered en StarCraft II ook naar Steam.
Fingers crossed!
Ik gok wel dat je de game via Steam opnieuw moet aanschaffen.
Daar had ik nog niet bij stilgestaan. Niet onwaarschijnlijk, maar wel een ontzettende domper als het zo is.
Starcraft II is ondertussen, grotendeels, f2p.
Toch raar als je weet dat ze binnenkort eigendom zijn van Microsoft
Hoezo? Ze kunnen nu nog bepalen hoe of wat. En MSFT heeft ook een hoop van Hun games ook op Steam staan dus zo vreemd is dat niet
Persoonlijk juich ik dit toe. Battlenet werkt al sinds jaar en dag via wine op Linux maar via Steam is gewoon...makkelijker.
Dit kan ook zijn in het vooruitzicht op de fusie met Microsoft welke ook verschillende spellen op Steam heeft zoals Age of Empires.
Zou de nuttigheid van geld in je Steam Wallet wat verbeteren, mits Blizzard hun Steam aanbod niet limiteert tot f2p games.
The beginning of the end voor Blizzard. Tegenvallende cijfers voor WoW, Diablo en Overwatch en ineens komen ze naar Steam.
Tegenvallende cijfers voor Diablo?

Diablo Immortal bracht alleen al in de eerste maand 50 miljoen op. Diablo IV had tien miljoen preorders, wat het de snelsverkopende Blizzard game aller tijden maakt.

Over de kwaliteit van de laatste Diablo's kun je van alles zeggen, maar de cijfers maken de aandeelhouders nog steeds blij.
Ik denk dat dit een noodgreep is om een nieuw publiek aan te boren voor het noodlijdende Overwatch 2.
Ik zal het niet meer meemaken. Sinds de aankondiging dat ze de PVE-campagne hebben geschrapt heb ik Overwatch 2 van mijn PC gegooid en niet meer omgekeken.
Ik gok dat ze het vooral doen vanwege Chinese spelers.
Sinds hun slecht afgehandelde deal met NetEase, zijn hun services uit China vertrokken, en daardoor heel veel spelers kwijtgeraakt.
Nu lijkt in mijn ogen Steam China dit stokje over te nemen, en alle spellen weer toegankelijk te maken in China.

Laten we eerlijk zijn, China is een goudmijn als het om live-service titles gaat, waar Blizzard een grote vinger in de pap heeft zitten.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.