Microsoft na claim annulering Redfall PS5: 'we hebben geen games van PS gehaald'

Microsoft zegt dat het 'geen games van PlayStation af heeft gehaald'. Dat stelt het nadat gameontwerper Harvey Smith van Redfall-maker Arkane in een interview stelde dat Microsoft na de Bethesda-overname de ontwikkeling van Redfall voor PS5 liet schrappen.

Microsoft heeft tegenover Eurogamer gereageerd. De techgigant ontkent dat het 'games bij PlayStation heeft weggehaald' en stelt dat het tegenovergestelde eerder waar is. Het bedrijf verwijst naar Deathloop en Ghostwire: Tokyo; die hebben PS5-exclusiviteitsperiodes van ongeveer een jaar. Ook Minecraft wordt aangehaald. "Sinds onze Minecraft-deal hebben we het bereik van die franchise vergroot", zegt het bedrijf. Enkele dagen na de aankondiging van de overname van Mojang kwam Minecraft naar de PS Vita. Later volgden ook meerdere Nintendo-platformen.

Met de uitspraak lijkt Microsoft te stellen dat Smiths uitspraken niet waar zijn, hoewel het ook geen directe ontkenning is. Smith stelde op woensdag: "We werden gekocht door Microsoft en het was een verandering met een hoofdletter V. Ze kwamen binnen en zeiden: 'geen PlayStation 5, we richten ons op Xbox, pc en Game Pass'."

Redfall komt naast de Xbox Series X en S ook uit voor Windows. Arkane bediende met zijn eerdere games Deathloop, Dishonored en Prey ook altijd de PlayStation. Dat is nu niet meer het geval met Redfall.

Redfall komt op 2 mei uit en is een firstpersonshooter met fantasy-elementen. Spelers nemen het op tegen vampieren en cultleden die de vampieren aanbidden. Spelerspersonages hebben zelf ook speciale krachten en uitrusting om variatie in de gameplay te introduceren. De game kan in singleplayer of in co-op met maximaal vier spelers gespeeld worden.

Update, 23.45: formulering van de headline, lead en tekst aangepast om duidelijker naar voren te brengen wat Microsoft precies ontkent en wat niet.

Door Mark Hendrikman

Redacteur

24-03-2023 • 17:18

60 Linkedin

Reacties (59)

59
52
29
1
0
14
Wijzig sortering
Volgens mij is dat helemaal niet wat ze zeggen:
We haven't pulled any games from PlayStation
Ofwel, er zijn geen games van Playstation gehaald. Maar deze game was natuurlijk nog niet beschikbaar.
All of the games that were available on PlayStation when we acquired ZeniMax in March 2021 are still available on PlayStation
En dat word hier nog eens bevestigt.

Microsoft ontkent niet dat deze game een PS5 versie had die geannuleerd is. Ze herhalen eigenlijk alleen dat bestaande contracten gehonoreerd worden en bestaande games niet weggehaald worden.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 24 maart 2023 17:38]

Microsoft ontkent niet dat deze game een PS5 versie had die geannuleerd is.

Dit is incorrect en wekt een valse suggestie. Er is namelijk nooit bevestigd door wie dan ook dat er een PS5 versie in ontwikkeling was.
Het is niet incorrect, het is weldegelijk zo dat MS dat niet ontkent. Maar dat impliceert nog niet dat ze dat wel hebben gedaan. De opmerking van de gamedesigner suggereert dan weer van wel.
Je wekt met zo'n bewering heel sterk de indruk dat de game een PS5 versie had die geannuleerd is en vooralsnog is daar geen enkele sprake van.

Voorbeeld van eenzelfde suggestieve bewering:

Jij hebt tot op heden niet ontkent dat ik nog 50,- van jou krijg. Veel mensen zullen dan denken dat jij mij 50,- schuldig bent, maar er is nooit sprake geweest van 50,- of dat jij mij wat dan ook schuldig was. En dat bedoel ik met dat de bewering veel te suggestief is.
Ja eens, maar het is incorrect om te zeggen dat het incorrect is. Het feit dat iemand niet ontkent impliceert niet dat het waar is.

De titel van dit artikel suggereert dat MS ontkent, dat is niet zo. Wat niet wil zeggen dat het verhaal dús waar is.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 24 maart 2023 21:00]

Zo'n suggestie houdt juridisch natuurlijk geen steek. Maar je hebt wel gelijk dat het mensen die alleen headlines lezen kan beinvloeden.
Ik vraag me meer af of die ontwikkelaar straks de laan uitvliegt of een rechtszaak aan z'n broek krijgt. Zeker als zijn uitspraken slecht uitpakken voor de aanstaande overname.
nieuws: Arkane annuleerde PS5-versie van Redfall na Bethesda-overname door Mi...

De reactie van Microsoft volgde hierop. Ze ontkennen het niet.
Daarnaast is het ook best logisch dat er een PS5 versie in de maak was - maar goed, het was alweer drie jaar geleden dus het is niet dat ze 'm op het laatste moment geannuleerd hebben.
en daar heeft ING france een conclusie getrokken. maar Harvey Smith heeft nooit gezegt dat de ps5 versie in ontwikkeling is/was. alleen dat na de overname de focus van multiplatform naar Xbox/Gamepass is gegaan.
Volgens mij heeft toch Harvey smith dat bevestigd:

Ze kwamen binnen en zeiden: 'geen PlayStation 5, we richten ons op Xbox, pc en Game Pass'."

In het zelfde interview noemde hij het een verandering met een hoofdletter V. Dat impliceert toch dat redfall in de maak was voor ps5 of lees ik het nu zo scheef?

Edit:

Dit komt uit het vorige artikel van Tweakers hierover:

Ontwikkelaar Arkane werkte aan een PS5-versie van co-opgame Redfall, maar die werd abrupt geschrapt nadat moederbedrijf Bethesda werd overgenomen door Microsoft. Dat meldt Harvey Smith, creative director van de game, in een interview met IGN Frankrijk.

[Reactie gewijzigd door RobertPeterson op 24 maart 2023 19:26]

Maar nooit aangekondigd. En MS heeft vanaf dag 1(zelf daar voor nog) dat ze alle lopende contracten zou behouden en respecteren(hebben ze gedaan met deathloop en Ghostwire en zouden daarna per game kijken.
Het enige wat in de weg stond van die aankondiging was Microsoft. De game was al een jaar in ontwikkeling als multiplatform titel dat is dus inclusief PS5.
heb jij een bron dat hij een jaar in ontwikkeling is/was? want het enige wat ik uit het interview haal is dat de focus volledig is weg gehaald van PS5 en volledig op xbox en Gamepass.
Staat in het orginele IGN artikel waar die creative director een interview had.
daar zie ik niet wat er direct gezegd is. alleen een samenvatting van de worden die Paul Blanchard zelf heeft geschreven.
Dit staat in Franse interview.
Harvey Smith vertelde ons dat een van de opmerkelijke gevolgen de onmiddellijke annulering van de PlayStation 5-versie van de game was.

“We zijn overgenomen door Microsoft en het was een verandering met hoofdletter C. Ze kwamen binnen en zeiden: 'Geen PlayStation 5, we richten ons op Xbox, pc en Game Pass. »

De ontwikkeling van Redfall is begonnen vóór het jaar van de overname, wetende dat er een versie voor de Sony-console gepland was, is geen echte verrassing, maar het blijft interessant om de officiële bevestiging te ontvangen. Bovendien is deze beslissing voor de creatief directeur bijna gunstig.

"Het is niet heel serieus, het is zelfs een goede beslissing denk ik. [Het helpt om] Game Pass te ondersteunen en een platform minder te hebben om je zorgen over te maken, een minder complexiteit. »

De ontwikkeling gaat zelfs beter, omdat deze overname er volgens hem zelfs voor zou kunnen zorgen dat Redfall "Arkane's grootste game" wordt

“Game Pass heeft heel veel spelers, het zou ons grootste spel kunnen worden dankzij 30 miljoen, waarvan ik het exacte aantal niet meer weet, abonnees. »

De komst van Microsoft lijkt dan ook meer als een kans dan als een dodelijke afloop te zijn ontvangen en de Amerikaanse fabrikant lijkt op andere fronten niet te hebben ingegrepen met betrekking tot Redfall.
Dat is toch letterlijk de bevestiging dat er een playstation 5 versie in de maak was. Direct van de bron..

Microsoft gaat toch niet zeggen: "Redfall komt niet op de playstation 5 uit" als daar sowieso al geen sprake van was. Daarna gaat Harvey Smith er zelfs nog op in dat het een goede keuze was om de playstation 5 versie te schrappen.

Ik snap wel wat je bedoeld, er staat niet letterlijk: "wij waren bezig met een playstation 5 versie, en die moesten wij schrappen van microsoft". Maar een beetje begrijpend lezen is hier wel op zijn plaats lijkt mij.

[Reactie gewijzigd door RobertPeterson op 24 maart 2023 21:38]

Een samenvatting van het interview ja. Waarin vermeld staat dat redfall al voor de overname in ontwikkeling was.
Waarbij we niet weten wat er gevraagd en hoe het stap voor stap is gegaan.

Want hoe hij het beschrijft en ik het opvat is dat ze als een soort FBI binnenkwamen dringen en alles overhoop gooiden. En dat lijkt mij sterk daarom stel ik vraag tekens bij dat artikel.
Het lijkt mij vrij duidelijk. Redfall was al in ontwikkeling als multiplatform titel (Xbox/pc/playstation) en na de overname is het allen nog (Xbox/pc).

We hoeven het niet moeilijker te maken dan het is.
Geen idee wat dat verder te maken heeft met redfall en de developer van redfall en een samenvatting van het interview.
Het heeft niets met redfall te maken maar alles met het blind vertrouwen op iemand met een top functie. Wat ik hier had gelezen heeft hij het afgelopen half jaar wel meer twijfelachtige antwoorden gegeven.(net zoals Phil daar niet van).
Lopende contracten ja, maar deathloop en ghostwire stonden op het punt van uitkomen, logisch dat daar overeenkomsten voor zijn.

Maar er staat al helemaal nergens dat Microsoft het contract ontbonden heeft, juist het tegendeel.

Harvey Smith zegt dat na de overname de ontwikkeling van de ps5 versie is geschrapt en dat het een verandering met de hoofdletter V is. Maar dat hij nu ook blij is met de koers die ze uitgaan.

Hij was voor de overname ook niet aangekondigd voor Xbox en PC. Pas bij de E3 aankondiging in 2021.

Dus als je een de ontwikkelaar mag geloven waren ze bezig met een ps5 versie. Na de overname is deze geschrapt.

Er was dus geen contract met ps5 maar wel het plan om hem daarop uit te brengen.

[Reactie gewijzigd door RobertPeterson op 24 maart 2023 20:14]

Nee dan moet je beter lezen. Er is nooit bevestigt door wie dan ook dat er een ps5 versie in ontwikkeling was. dat heeft IGN France er van gemaakt. en daarom is het zo belangrijk om bij de bron de blijven. want er is alleen gezegd no more PS5 focus on XBOX and Gamepass. nergens heeft hij gezegd dat de PS5 versie ook maar enige vorm van ontwikkeling had.
Dus MS had gewoon kunnen zeggen 'dat klopt'.

Dat ze bestaande contracten nakomen heeft niets met de bewering van Smith te maken. Het is een rookgordijn. En zie, het werkt. Er ontspint zich een hele discussie die niets met de bewering van Smith van doen heeft.
Even damage control door Microsoft. Maar Smith zegt dit natuurlijk niet zomaar, hij heeft wel teveel informatie weggeven in zijn positie (had natuurlijk nooit mogen gebeuren). Maar dat Microsoft dit nu nog ontkent kunnen we natuurlijk niet serieus nemen.
Waarom, zoals andere al aangaven in dezelfde discussie van gister, er zijn een hoop mensen die niet happy waren met de MS overname. Door dit juist op dit moment te publiceren zouden bepaalde mensen kunnen denken dat ze de Activision/Blizzard overname door MS kunnen ondermijnen, iets wat met het nieuws van eerder vandaag achteraf onzinnig blijkt te zijn. Maar mensen doen vaker domme dingen die lijden tot zelfvernietiging.

Ongeacht of de uitspraak waar is of niet, dit tegen de media zeggen op dit moment is natuurlijk uitermate dom, zo dom dat ik me afvraag of iemand wel op een dergelijke management plek thuishoort...
De enige reden voor overname van studios en publishers is exclusives bij al hun ip er doorheen drukken.
Console Gamers hebben een xboxlive of PSN game libary dus eenmaal diep in elk hun eco systeem dan is de stap om te switchen groot. COD is de tier1 triple A game dat massaal gegeamed wordt dus de doel van al die overnames en dan vooral die met IP met grootste volume sales is dat genoeg must have exclusives hebt om PSN libary locked volk aan te sporen om te switchen. Als COD xb exclusive wordt zal deel toch overwegen om PS te verlaten.
Naast volk dat beide wilt hebben krijgt xb preoriteit over PS ivm meer exclusives.

Ik zie liever dat er halt wordt geroepen aan al die consoles overnames en als ze excluisves willen zelf maar nieuwe ip verzinnen die exclusive zijn en studio’s opzetten.
De enige reden voor overname van studios en publishers is exclusives bij al hun ip er doorheen drukken.
Die stelling klopt niet meer of heeft nooit geklopt, althans niet bij CoD. Het artikel van gister op Tweakers.net geeft aan dat het exclusive maken van CoD in alle scenario's zorgt voor ernstige verliezen. Waarom? Omdat ook al haal je wat mensen over om over te stappen naar Xbox, die inkomsten niet opwegen tegen de verliezen van alle andere PS klanten die dan geen CoD meer kopen.
"De oorspronkelijke analyse van de CMA gaf aan dat deze strategie in de meeste scenario's winstgevend zou zijn. Nieuwe gegevens geven echter een beter inzicht in het daadwerkelijke koopgedrag van CoD-gamers. Daaruit volgt dat deze strategie in elk plausibel scenario aanzienlijk verlieslatend zou zijn."
Naast natuurlijk dat MS al verschillende 10 jarige deals heeft aangeboden aan al zijn concurrenten. Maar ja, wat over 10 jaar gaat iedereen dan roepen... Kijk naar 10 jaar geleden de ups and downs van de computer game markt. HALO is niet meer wat het 10 jaar geleden was, hadden we zien aankomen dat GTA5 zo een groot succes zou zijn (7x zo groot als GTA4), Fortnite (enough said)...

Momenteel is men nog alleen aan het kijken naar cloudgaming, maar ook daar heeft bij een groot deel van de concurrentie 10 jarige contracten aangeboden.

Wellicht dat de volgende zet van Sony zal zijn om EA over te nemen (Battlefield)... EA is al langere tijd op zoek naar een overname/merger...

Bron:
nieuws: Britse mededingingsautoriteit toont meer vertrouwen in overname Activ...
Nou, nee, de enige reden voor overname is niet het vernietigen van IP en inkomsten.
Juist het omgekeerde.
Als je de laatste jaren een beetje naar Microsoft kijkt dan zie je een beweging in de breedte.
Ze zijn bezig om een echt software bedrijf te worden die voor alle platformen ontwikkeld, zelfs die platformen waarvan ze vroeger op een podium stonden te springen dat het een lelijk woord was dat uitgeroeid moest worden.
"Exclusives" zijn leuk, maar alleen tijdelijk, daarna zijn ze een blok aan je been en hinderen ze je inkomsten meer dan dat het je voordeel biedt, en dat is iets dat bij Microsoft een beetje lijkt te zijn gaan leven de laatste jaren.
Waarom tho, want in tegenstelling tot wat dit artikel claimt staan de 2 uitspraken niet haaks op elkaar. Redfall was indertijd nog niet eens aangekondigd, laat staan voor welke platformen dat zou zijn. Deze game is nooit aangekondigd voor PlayStation, dus hoe kunnen ze het dan ooit wegnemen ervan?

Het zou echt niet de eerste keer zijn dat een game achter de schermen voor verschillende platformen in ontwikkeling is maar uiteindelijk maar voor 1 platform uitkomt.

[Reactie gewijzigd door Loller1 op 24 maart 2023 18:12]

Grote triple a producties zijn 3 tot 6 jaar. En engine deel wordt al vroeg ontwikkeld en getest op console dev kits . Naast dat elke target zijn eigen build ,maar ook Q&A traject binnen productie heeft. Het kan in Alfa cq beta stage geschrapt zijn. Target worden ook al in preproductie meegenomen. Maar daar gaat het niet om PS port is mid productie geschrapt . Of dit pre productie alfa of beta of RC is doet er niet toe. Is meer hoeveel resources is wasted.
Of MS Beta of zelfs RC schrapt maybe . Maar alles minder dan alfa stage zeker zeer grote kans.
Het kan natuurlijk twee kanten op gaan. Hoogstwaarschijnlijk is het niet zo letterlijk gegaan als Smith heeft gezegd. Want dat is zelden het geval. Parafrasering en context maken een hoop verschil.
De enige reden voor overnames is exclusives. Xb is groot genoeg dat onafhankelijke publishers xb target een main target is voor crossplatform. Dus overname is om de crossplatform naar de concurrent te schrappen. Het gaat dan vooral om system sellers ip binnen te halen. En COD is grote system seller. Nu nog onafhankelijk.

Dat men zijkt over ps exclusives en xb exclusive is terecht. Wil je alles kunnen spelen zal je voor elke exclusive ook platform moeten hebben.
Max platformen wat ik gelijk tijdig had is ps3 xboxelite winPC Wii psvita
PS4 winpc WiiU
Nu PS5 WinPC.

De enige geldige reden voor exclusives zijn.
Je gebruikt een unieke platform feature. Bijvoorbeeld Wii party games.
Je productie budget is zo krap dat gelijk release van crossplatform een grote last is met beperkte productie resources. Meer probleem voor kleine producties en niche IP
Jij maakt een hele grote aanname dat de overname als doel exclusieve spellen is. Na een overname is het voor Microsoft veel makkelijker om alle spellen op gamepass te krijgen en houden. Last gamepass nu net zijn waar hun focus ligt, de Xbox console is voor ze meer een noodzakelijk kwaad dan goed.

En als het op gamepass zit houdt dat het niet tegen om op de PlayStation te komen, allee blokkeert Sony dat gamepass op de PlayStation komt.
MS ontkent het ook helemaal niet.
Ze roepen alleen wat als afleiding. Maar wat ze roepen heeft niets van doen met de bewering van Smith en is dus ook geen ontkenning.
Ik zat gister al te speculeren over hoelang Harvey Smith nog bij Arkane => Zenimax => Microsoft zal blijven werken... Nu dat MS dit ontkent verwacht ik helemaal niet lang meer!
De kop van dit artikel is ook gewoon weer misleidend. Ze zeggen niet dat ze het niet hebben geannuleerd. Dat hebben ze ongetwijfeld wel degelijk en is volgens mij hun goed recht. Ze zeggen dat ze geen games van het PS platform hebben gehaald. En dat klopt. De game was niet uit en dus kun je het niet van het PS platform hebben gehaald. Het is weer wederom weer stemmingmakerij wat hier gebeurd.

Als ze nu Minecraft of een andere game die uit is gebracht op een platform uit de store halen en niet meer aanbieden. Dan is het een gespreksonderwerp. Nu is het clickbait.

Redfall komt trouwens uit op 2 mei ipv 2 maart.

[Reactie gewijzigd door uchiha tijntje op 24 maart 2023 17:41]

Ik heb een donkerbruin vermoeden dat Microsoft pas eind mei op z'n vroegst iets gaat zeggen of een mogelijke release van Redfall op de PS5. Dan zijn namelijk alle onderzoeken van Activision-overname afgerond. In die zaak zou Sony dit gegeven nog kunnen gebruiken tegen Microsoft.
Microsoft is al heel erg expliciet geweest dat Redfall alleen voor Xbox, Game Pass en Windows uit zou komen. Waarom zouden ze dit dan doen?
Dus toch multi platform. Dus toch geen exclusief spel. Raar dat mensen dit blijven claimen.
Of iets wel multi-platform is of niet, maakt niet uit.

Sony had vroeger ook een Vita en PSP en veel exclusieve spellen kwamen op zowel de console als handheld uit.

Xbox, GP, Windows... Microsoft exclusief.
Op Windows komen de spellen gewoon uit op steam, wat vaak ook betekent dat het op Linux zal gaan werken. Dus je bewering klopt gewoon niet.
Maar het wordt niet native ondersteunt. Of gaan we zeggen dat Android apps ook voor Windows zijn omdat er een emulator voor is?
die hebben PS5-exclusiviteitsperiodes van ongeveer een jaar.
Tja, dat zal komen door de contracten die liepen voor de overname die dan gewoon geldig blijven. Ik geloof in deze Microsoft niet, ze zullen dit nu zeggen vanwege de huidige overname waar ze mee bezig zijn. Maar ga er maar van uit dat veel projecten die nog niet officieel aangekondigd zijn, of waarvan nog niet gezegd is naar welke platformen die komen, dat daarvan de PS5 versie geschrapt zullen gaan worden, vergelijkbaar dus bij de overname van Bethesda, waar ook ineens veel PS5 versies sneuvelden, waaronder bv Starfield.
De verwijzing naar Deathloop en Ghostwire van Microsoft zijn niet heel logisch. Beide games hadden een 1-jarige exclusive contract met Sony. Als ze die versies hadden gecancelled hadden ze daar een hoop gezeik mee gekregen, dus logisch dat ze die versies alsnog hebben gereleased. Zover bekend is was er nooit een soortgelijke deal voor Redfall.

Zelfde als Starfall, geen aparte Sony deal dus kan je vrij snel en gemakkelijk zeggen dat development voor een Playstation versie direct moet stoppen.
Gezeik? Nee, het had ze vooral geld gekost. Mogelijks net met de wetenschap dat ze in de toekomst nog grotere overnames wilden doen gewoon laten doorgaan. Kan perfect.

Aan de andere kant is Microsoft niet dom en verwacht ik dat ze Activision/Blizzard helemaal niet gaan verbieden van nog nieuwe games of franchises ook naar PS te brengen. Als er voldoende geld te rapen valt, waarom niet?
Ik lees veel reacties en velen hebben een punt, maar laten we eerlijk zijn, de gamer heeft hier niks aan. Je wilt toch het liefst gewoon je favoriete game op je favoriete systeem kunnen spelen, of dat nu Nintendo, Playstation of Xbox is. En ja exclusieve titels zijn er altijd al geweest, maar met al die overnames word het er niet beter op. Want we hebben het nu dan even op Redfall die mensen met een PS5 niet kunnen spelen, maar de exclusieve deals die Sony met o.a. Square Enix en Konami heeft afgesproken, hoe ver het ook klopt, is ook niet leuk voor de Xbox gamer, want deze krijgen nu bepaalde titels als Final Fantasy 16 en Silent Hill al weer niet. Hoe je het ook went of keert, je blijft altijd slachtoffers houden die iets niet kunnen spelen, of je moet al geld genoeg hebben om alle systemen te kunnen kopen.
Morgen; Sony bevestigd gerucht Redfall niet op de PS5 te willen
Tja zal nu ook zeggen als ik Microsoft was, nu ze een bedrijf proberen over te nemen.
Een beetje proberen in goed daglicht te komen, zodat het allemaal wel mee lijkt te vallen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee