Netflix verlaagt prijzen in meer dan 100 landen wereldwijd

Netflix heeft in meer dan 100 landen wereldwijd de prijzen voor zijn abonnementen verlaagd. In bepaalde landen zou de prijs van het basisabonnement met bijna de helft zakken. Voor Nederland en België zijn er voorlopig geen prijswijzigingen aangekondigd.

De volledige lijst met landen en regio’s is gedeeld door onderzoeksbureau Ampere Analysis. Het merendeel van de landen en regio’s op de lijst bevinden zich in Azië, Afrika en Zuid-Amerika, maar ook de Bulgaarse, Kroatische, Sloveense markten komen in aanmerking. In Indonesië, Thailand, Egypte en Marokko daalt de prijs van het Basic-abonnement met bijna de helft. In Kenia daalt de prijs van dat abonnement met 57 procent.

Volgens Ampere Analysis zouden ongeveer 10 miljoen bestaande Netflix-abonnees kunnen profiteren van de prijsdaling, al gelden de prijzen ook voor nieuwe klanten. Voor klanten in België en Nederland verandert er vooralsnog niets en is de prijswijziging niet van toepassing.

De Amerikaanse streamingdienst wil in de toekomst overigens een goedkoper abonnement met advertenties aanbieden. Begin november 2022 is een dergelijk goedkoper abonnement geïntroduceerd in de Verenigde Staten, Duitsland, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk. In Frankrijk kost het goedkopere Netflix-abonnement 5,99 euro. In Duitsland kost het 4,99 euro. Voor dat geld kunnen klanten op 1 apparaat tegelijk kijken en wordt een resolutie 'tot 720p' geboden. Het is niet duidelijk wanneer Netflix de formule ook in België en Nederland zal introduceren.

Door Jay Stout

Redacteur

25-02-2023 • 13:27

253 Linkedin

Reacties (253)

253
248
89
5
0
89
Wijzig sortering
Ik blijf hopen op een streamingdienst die het mogelijk maakt per stream te betalen, zodat een abonnement (of zelfs een account) niet nodig is.

Die steeds verdergaande abonnementenrage is aan mij niet besteedt. Alles wordt tegenwoordig als abonnement aangeboden, daar heb ik echt geen behoefte aan.
Is dat niet gewoon huren of kopen? Zoals bij Pathe Thuis.
Precies dat, maar dan met een ruim aanbod. @Groningerkoek noemde Rakuten, dat ik niet kende (bedankt). Zij lijken een best ruim aanbod te hebben op het gebied van films, maar wat series betreft vond ik geen van de tien series die ik als test even opzocht. (en het lukte me bovendien nog niet om de website van Rakuten zo ver te krijgen op een andere taal dan Frans over te schakelen)
En direct zie je het bewijs dat dat simpelweg niet werkt en nooit winstgevend gaat zijn. De prijs van seizoen 1 van house of cards is 17 pond! Goeie morgen zeg. Als je per seizoen 17 pond gaat betalen voor elke serie ben je een godsvermogen kwijt. Dan kan je beter een abonnement nemen en opzeggen als je klaar bent.

Ik zelf doe met elke streaming service een family bundel en gezamelijk betalen we dan voor 5 streaming platformen en valt de prijs ontzettend mee. Maar je kan ook telkens van streaming service overstappen als je alle series van een bepaald platform die je wilde zien, gekeken hebt. Ken zo ook een aantal mensen die dat doen. 2 maanden Netflix, HBO Max, VideoLand, Disney+ en dan weer terug naar Netflix met nieuwe content en seizoenen.
Als de dienst alles heeft wat ik wil zien, geen bezwaar. Niet voor elke dag, maar wel als ik klassiekers wil herkijken. Dexter (New Blood) heb ik op DVD gekocht (+ dvd speler), omdat ik geen andere fijne opties zag. De oude Addams Family films heb ik gehuurd via KPN, omdat Netflix voor NL wel Wednesday had gereleased, maar niet de rechten had voor de oorspronkelijke films :(

Maar elke keer weer zoeken, helaas.
Voor het zoeken welke dienst wat heeft:

https://www.justwatch.com/
Dexter New Blood kon je op NPO gewoon gratis zien volgens mij. Of voor 2 euro met NPO plus. De originele Dexter heeft op ieder platform wel een keer gestaan.

Maar ik begrijp je punt. Alleen is het vanuit het perspectief van een streaming dienst niet winstgevend. Niet alleen wordt er vrij weinig gebruik van gemaakt. Tevens levert het bepaalde films/series wel wat op en bepaalde niet. Een serie zag je vroeger op TV met reclame. Tegenwoordig gebeurt dat nauwelijks meer. Dus moet er wel erg goeie exposure komen wil men overtuigd worden om voor een serie te betalen. Dat kan een goeie trailer zijn of feedback van anderen, maar bij een abonnements dienst is de drempel laag. Men kan gewoon de serie opstarten en kijken zonder er werkelijk geld voor te investeren. Is de serie leuk dan is dat mooi mee genomen. Is het niet leuk kun je een andere kijken.

Abonnements diensten zoals Netflix doen hierom wat Spotify deed met muziek. Men kocht vroeger nooit muziek maar gebruikte Kazaa, Napster of Pirate Bay. Maar zeker voor de niches en kleine artiesten was het lastig om zo ooit je brood te verdienen. Nu met Spotify luister ik geregeld naar niche's en artiesten waar ik anders nooit naar had geluisterd. Goeie exposure dus en het helpt iedereen om (buiten het algoritme) een keer aan de beurt te komen.

Netflix heeft ontzettend veel goeie series waar men soms niet van af weet. Ikzelf ben rond de corona periode de K-Drama's in gedoken en heb nu zeker 15 goeie Koreaanse series en films gezien waar ik echt van heb genoten. Allemaal op Netflix. Als ik enkel on-demand zou kijken/huren zou ik deze series nooit hebben opgestart en dat maakt een streaming dienst fijn. Je betaalt nog minder dan een bioscoop film en je kan maanden onbeperkt kijken naar een grote hoeveelheid content.

Maargoed, ik snap jouw punt. Maar helaas was dit iets wat voor streamingplatformen ook al niet bestond. Voorheen kon je het grootste deel van de films en series niet op legale wijze kijken.

Van Anime tot blockbuster films en series moest je die altijd piraten of op moeilijke wijze importeren op DVD of Blu-Ray. Nu heb je CrunchyRoll voor Anime en ook alle andere streaming diensten draaien Anime. Bijna alle Films en Series staan voor denk ik 70% tot 80% wel op een legale streamingservice in NL. Heel af en toe wil ik dan een film of serie zien die bij geen enkele streaming service staat. Ja dan start ik popcorn time idd eventjes op.

Ps. Het is dan niet perfect maar idd zoals @DragonSlayer666 zegt heb je daar tegenwoordig handige services voor. Als je de nieuwe Google TV draait op je TV of een Google TV apparaat haalt doet de OS dat automatische voor je. De home screen van jouw Google TV ziet er hetzelfde uit zoals Netflix maar hij laat series en films zien van al jouw streaming platformen. Heel handig!

[Reactie gewijzigd door Nimac91 op 27 februari 2023 16:28]

New Blood was inderdaad te bekijken via NPO, maar dan moesten we elke week braaf kijken, niet zoveel zin in. @Nimac91 K-drama's zijn idd leuk, m'n zus heeft er zelfs koreaans van opgepikt.

Ik ben aartslui met het opzeggen van abonnementen, en heb heen hekel aan de administratie. Vandaar dat ik liever een film koop voor €15 dan een maandje een gratis streamingdienst pak. Ik houd het bij Netflix (Disney opgezegd wegens te weinig gebruikt), maar merk dat ik liever achter de PC zit dan achter de buis.

Ook ben ik het downloaden verleerd </tweaker fail> en heb geen zin me daar in te verdiepen. @DragonSlayer666 en @mikesmit bedankt voor de JustWatch tip, die ga ik onthouden.
Rakuten ken je misschien wel via kobo en bol.com

Kobo is hun boeken brand.
Ik ken Rakuten omdat ze Play.com overgenomen hadden. Dat was een webshop op Jersey die voor vrij schappelijke prijzen UK DVD's en BluRays aanbood. En op een dag was het ineens Rakuten.

De URL werkt nog, maar je wordt nu opgeleid naar https://rakuten.co.uk/ waar alleen een soort hub pagina voor al hun online shops.
Ik had ook nog nooit van Rakuten gehoord tot ik een paar jaar geleden op PHPBenelux of PHPWomen in Maastricht (we drinken teveel op die congressen...) met een Duitse developer van hen in de kroeg belandde. Best een groot bedrijf maar in NL mogen ze nog wel aan hun naamsbekendheid werken.

https://rakuten.tv/uk/lists/all-tv-series

Geen idee wat wel of niet in NL is te zien? (ik denk zo goed als alles)

[Reactie gewijzigd door Groningerkoek op 25 februari 2023 22:07]

Viki is ook van Rakuten. Voor als je Aziatische series leuk vindt. ;)
Dit inderdaad, maar dat is uiteindelijk dan toch veel duurder? Voor dat tientje Netflix stream je films en series weg zonder enig nadenken.

Met een huur concept, kijk je 2 films en betaal je al evenveel. Ik zie daar niet het voordeel van t.o.v. de Netflixen van deze tijd.
En Amazon Prime, Ziggo en nog een aantal anderen.
Helemaal eens.

Ik heb hier een Systeem™️ voor:
- ik hou een lijst bij met films en series die ik wil zien op basis van reviews (minimaal een 7 op IMDb)
- ik ben maar op één streaming per keer geabonneerd, op basis van wat ik van mijn lijst wil kijken
- staat de film niet op streaming? Dan kopen via cheapcharts. Ik koop de film als deze rond 5 euro is, soms wacht ik daar rustig een jaar op
- is film/serie nergens beschikbaar? Dan hijsen we de zeilen…
Vervang die lijst door JustWatch. Krijg je gelijk notificaties als je serie of film beschikbaar komt of verdwijnt bij je stream provider
Bedankt, dat is een goede!
(minimaal een 7 op IMDb)

Poeh dan mis je soms leuke parels! Ik laat mij niet meer zo beinvloeden door 'reviews'
Je hebt gelijk. Ik maak ook veel gebruik van films die vrienden aanraden, of reviews uit de krant. Ook als het geen 7 heeft op IMDb :)

Ik was een beetje kort door de bocht.

Dat gezegd: heb je nog wat mooie parels om aan te raden?
Weet je wat ook een goed systeem is google eens naar stremio 😉 de juiste addons instaleren en je kan al je abbonementen vaarwel zeggen alles wat je nodig hebt is een debrid service a €4 voor dertig dagen.
En is dat legaal? en zo niet waarom zou je geld geven aan personen die gewin hebben aan illegale content en het hier op tweakers promoten?
Ik zou naast IMDB óók Rotten Tomatoes gebruiken, genoeg die geen 7 zouden halen op IMDB maar tóch verschrikkelijke cultparels zijn op RT met een 80+/90+
Je hebt gelijk, ik was veel te kort door de bocht.
De 7-of-hoger is met name voor films die ik binnen een streaming dienst krijg aanbevolen. Als een vriend of krantenartikel een film aanraad dan kijk ik daar niet naar
Dat zou fijn zijn. In principe kan dit natuurlijk bij Pathé of Apple. Maar dan heel duur. Uit verhouding duur.
Abonnementen zijn voor veel dingen ook niet aan mij besteed. Ik betaal liever 40 euro voor bijvoorbeeld een image editor die ik sporadisch gebruik dan een abonnement van 1 euro per maand.

Ondertussen kun je voor films en series altijd terug grijpen naar piratische praktijken. Alles beschikbaar onder infuse/plex scheelt zo veel irritatie, ik ga niet meer terug.
In Apple TV (de dienst / app) kan je bijna elke film en serie kopen. Series kan je ook per episode kopen, maar vrij prijzig. Films kan hè ook huren.
Series kopen kan niet bij Apple? Of in elk geval niet de Nederlandse accounts?
Ah. Je hebt gelijk. Het was ook al een aantal jaren terug dat ik dat deed. (Kocht online Amerikaanse App Store tegoed kaarten).
Heel jammer, ik had dat graag gedaan!
Mogelijk kan je nog steeds die route bewandelen. Maar het is wel vrij prijzig van wat ik me herinner. 2,99 per aflevering.
Die zijn er volop, maar daar betaal je je scheel voor een film of serie.
Welke dan? (oprechte vraag)

Ik ken er alleen met een zeer beperkt aanbod, waardoor wat je eigenlijk wilde kijken er vaak niet bij is.
Rakuten bijvoorbeeld heeft toch een behoorlijk breed aanbod.
Amazon Prime heeft ook een huur catalogus waardoor je vrijwel alle films daar kan kijken! En volgens mij heb je voor het huren zelf geen abonnement nodig.
Tot dat Netflix een optie aanbiedt om 4k te kunnen kijken zonder voor de functionaliteit te betalen dat een heel huishouden dat ook kan. Is er voor mij geen reden om een abonnement af te sluiten want ik moet mij lek betalen voor een redelijke resolutie.
Doe mij maar een betere bitrate ipv resolatie want dat is bij Netflix om te janken, 4k is eerder FullHD te noemen, lang niet vergelijkbaar met een bluray.

[Reactie gewijzigd door mr_evil08 op 25 februari 2023 13:32]

Doe mij maar een betere bitrate ipv resolatie want dat is bij Netflix om te janken, 4k is eerder FullHD te noemen, lang niet vergelijkbaar met een bluray.
Je kan ook overdrijven zeg .. Misschien heb je gewoon een slechte TV. Want hier op een 65” 4K OLED ziet het er prima uit
Er zijn mensen die blij zijn met een hoofdtelefoon van 5€, en er zijn mensen die dat erbarmelijk noemen (wat het ook is, als je wat van geluid houdt). Deze man houdt van beeld, overdrijven doet hij zeker niet - Netflix staat er al langer voor bekend dat hun bitrate niet goed is. Mijn 1080p films op PLEX zien er beter uit dan 4K op netflix.

Een echte 4K film (b.v. de remastered 4K LOTR saga is ongeveer 100-150 gigabyte PER film). Netflix zou ze waarschijnlijk streamen aan 4 GB/film. Wat denk je dat dat doet met de kwaliteit? 4K is een label voor Netflix, niet meer.

[Reactie gewijzigd door SIMEUKER op 25 februari 2023 13:46]

De file grootte hangt sterk af van welke codex gebruikt word.
Die 100-150GB is h264 dat is een 15gb/uur
H265 kan je gerust naar 8gb/uur gaan voor dezelfde kwaliteit
Netflix gebruikt AV1 dacht ik wat nog beter werkt en dus heb je aan 6-7gb/uur genoeg. Dat is een 15-20 mbps .

Netflix (afhankelijk van de film) zit tegen de 20mbps
netflix KAN av1 gebruiken, maar welke tv kan dat ook,

doet apple TV 4k rev2 av1 (appl15 has no av1)
doen tv boxjes van kpn of ziggo av1 (bijna zeker van niet),
doet de nvidia shield av1 (misschien software matig)
of de mac mini (alleen software)
of een random laptop zoals de asus vivobook pro 16 creator? (nope!)

nu zou je er bij bepaald hardware voor kunnen kiezen om een software decoder in te zetten maar die zijn verre van effcient en laten je cpu hard draaien, heb je net je mooie film aan gaan je fans op max...

maar zaken als smart-tvs met netflix apps gaan hier hoe dan ook niet werken... dus wat netflix met av1 doet is voorlopig niet relevant zolang er geen goedkope opties zijn om het op je tv te krijgen. dan maakt het dus ineens WÉL uit wat ze met hun h25x doen...

-+ nou ben niet de persoon om te gaan bitrate zeiken om uit te zoeken of die claim van 1080p plex wel of niet klopt en ook niet of Kvibe gelijk heeft met zijn claim over netflix vs disney vs hbo vs prime ...

wat ik wel weet is dat ik bij netflix vaker merk dat ik het beeld mooier vind op mijn 1080p laptop scherm dan op mijn 4k lg scherm. en zeker ook dat sommige downloads (ja af en toe gebeurt dat nog wel eens, Ook vaak er beter uit zien dan netflix... dat maakt het niet aantrekkelijker om netflix 4k te blijven betalen. f

wat ik trouwens ook wel eens zou willen weten is, of dlss een optie zou kunnen zijn om deze 720p stream er tenminste 'wat' beter uit te laten zien
Ik vind als ik films download op de oude H264 er toch vaak beter uitzien dan H265. Denk toch dat de H265 Code wat op beeld in lever door compressie. Zelf zie ik hier echt een verschil in.
Verder heb hier nog oude Avatar Blueray liggen.. Die is met 1080P echt 10x mooier dan Netflix op 4k.
Nu zeg ik niet dat Netflix slecht kwaliteit is het is goed aan te zien en zeker een voldoende. Maar verre van perfect vergeleken goede Blueray.
Een Blu-Ray kan je nooit vergelijken met streaming. Bitrate is vele malen hoger, staat de codec eigenlijk los van.
Netflix gebruikt echter geen AV1, maar H. 265. Als ik terugkijk in m'n logs naar wat de (bekabelde) TV heeft binnen gehaald dan is dat 16Mbit gemiddeld (18,8 piek?) de afgelopen week via Disney+ en deze maand zo'n 14,8Mbit gemiddeld via Netflix, met 16,5Mbit max.

Het is vrij eenvoudig te zien, Netflix buffert veel meer en sneller vooraf. Hoewel Disney sinds een tijdje daar veel beter in is geworden. (Voorheen 30mbit max, nu 160 af en toe)

20Mbit is wat positief ingeschat dus, en ze gebruiken dus helaas (enkel in NL?) H265. Wat op zich al mooi is, voorheen kreeg je mpg in H264/AVC.

Heb zelf niet zo'n probleem met de kwaliteit op m'n TV, zit daar ver genoeg vanaf en heb niet zo'n zin groter dan 65" te gaan, ding is al prominent genoeg aanwezig. Maar op een monitor vanuit de browser zijn veel films niet om aan te zien. En daar komt dan nog bij dat 21:9 schermen niet ondersteund zijn en je 21:9 films nota bene dan op effectief 1/3e van je scherm kunt vertonen. De 1080p streams zijn wel echt duidelijk low bitrate...
Ik vind de kwaliteit van Netflix voor 4k films in dolby vision op mijn LG c1 65 inch echt verreweg het beste van alle streaming diensten. Het zal allemaal wel met die bit reet, maar ik zie wat ik zie. Dat een 1080p film van plex er beter uit ziet geloof ik helemaal niks van. Of het moet aan de Apple TV 4K liggen, maar ik kan er echt heel erg van genieten.

[Reactie gewijzigd door Kvibe op 25 februari 2023 14:05]

Je hoeft het niet te geloven - er zijn genoeg mensen die een Netflix 4K streamt getest hebben tegenover de 1080P blu-ray waaruit blijkt dat de blu-ray beter of vergelijkbaar is. De 4K blu-ray is dan uiteraard weer opmerkelijk beter dan beide.

Dat Netflix 4K er goed uit ziet klopt - maar zeker niet geweldig. Ik vermoed dat je nog nooit een 4K blu-ray hebt gezien? Want het verschil is echt gewoon duidelijk.

Dat Netflix de beste beeldkwaliteit heeft klopt ook gewoon niet, uit een Tweakers artikel: “The Elephant Queen is de bitrate gemiddeld 26Mbit/s en bij de serie Dickinsons is dat gemiddeld 17,9Mbit/s. In alle gevallen gaat het om 4k-video's met een framerate van 24fps.

Netflix biedt zijn 4k-streams aan met een bitrate van maximaal 16Mbit/s en ook bij Amazon Prime Video is dat vergelijkbaar ”

De gemiddelde bitrate van Apple TV is dus hoger dan de maximale van Netflix.

Dat de bitrate van Netflix onvoldoende is, is overigens het makkelijkste te zien als je eens naar het beeld gaat kijken van dichtbij. Je zult dan meteen zien dat er duidelijk zichtbare compression artifacts zijn, en dat het helemaal niet zo scherp is. Een blu-ray in vergelijking heeft (doorgaans) geen compression artifacts hoe dicht je ook op het scherm zit. En zal er scherper uit zien. Vooral 4K blu-ray (er van uitgaande dat het gefilmd is in 4K).

En ja, als je gewend bent aan hoge kwaliteit video dan kan je die verschillen prima zien op een normale zitafstand. Het is voor mij bvb direct duidelijk dat AppleTV betere beeldkwaliteit heeft. De eerste keer dat ik een show keek op die service dacht ik meteen: wow dat ziet er een stuk beter/scherper uit. Ik heb dat toen kunnen bevestigen naderhand door te googelen of het klopt. (Het is dus niet dat ik het eerst las en ik het mezelf aangepraat had. Het viel me echt direct op terwijl ik het nog niet wist)
Bedoelt @Kvibe de dienst AppleTV of het kastje Apple TV 4K. Het laatste lees ik er namelijk in.
Zeer zeker flink wat verschil maar dat is wel mede afhankelijk vd film.
Zwart, water, gras etc ogen slecht bij lage bandbreedte.

Scenes waarin alles snel beweegt vreten bandbreedte als die er niet is holt de kwaliteit achteruit. Maar als je een schaaktournooi volgt is het prima, want vrijwel statische beelden hebben weinig bandbreedte nodig.
Natuurbeelden waar een zwerm vogels voorbij komen zijn ook een klassiek voorbeeld.
Het is ook een beetje appels met peren vergelijken. Ik ken werkelijk niemand die een blu-ray speler heeft gehad, buiten degene met een PlayStation. Je kan het vergelijken met speakers van de tv gebruiken of een apart geluid systeem gebruiken. Als je een deftige 4K blu-ray speler wil aanschaffen en elke film die je wil zien aankoopt om dan 1x te bekijken, ben je snel veel geld kwijt. Van datzelfde geld heb je een budget tv met jaren Netflix.
Via wat kijk je eigenlijk Netflix? Ik heb een CX ''buiten dat ik niet tevreden ben over het beeld van LG'' ben ik zeker niet tevreden over de kwaliteit die Netflix bied op het gebied van bitrate. Zwart is niet zwart maar donkere elementen in een film of serie zijn bij Netflix groen. Let maar eens goed op.
Ik vind de kwaliteit van Netflix voor 4k films in dolby vision op mijn LG c1 65 inch echt verreweg het beste van alle streaming diensten. Het zal allemaal wel met die bit reet, maar ik zie wat ik zie
Als je ze allemaal getest hebt, dan zie en hoor je gelijk dat Apple TV+ heer en meester is in beeld en geluid, daarna Disney+, daarna HBO Max en Showtime (behalve geluid met showtime) samen en daaronder zitten Netflix en Videoland enzo
Alleen jammer dat Showtime hier om de paar seconden een micro freeze heeft omdat de framrate niet lekker ingesteld is. Dat is best irrtant en gebeurd niet bij de andere diensten.
Idd, over de framerate van Showtime maar niet te beginnen. Alles staat op 50hz met showtime maar het beed zelf hebben ze goed gedaan. Ik heb ook die micro freeze.
Ik vind AppleTV+ in 4K er toch veel beter uitzien dan Netflix 4K.

Edit: En dat klopt ook wel als je de nitrates vergelijkt:
AppleTV+ gaat soms over de 40mbit
Netflix gaat tot 17.2 mbit

[Reactie gewijzigd door Menesis op 25 februari 2023 17:53]

Persoonlijk kan ik ook prima genieten van de meeste content op Netflix en andere streamingdiensten, maar er valt ook met het blote oog (dus zonder het over bitrate en andere "getalletjes" te hebben) ook echt heel makkelijk te zien wat de gevolgen zijn van de compressie.

Bij een donkere scene is dit het beste te zien en dat is ook een van de weinige situaties waar ik het echt als storend ervaar. In plaats van een vloeiende overgang van lichtere stukken naar donkerdere stukken wordt het beeld blokkerig. Ik kan me niet voorstellen dat je dat nooit ervaren hebt.
Ik vind de kwaliteit van Netflix voor 4k films in dolby vision op mijn LG c1 65 inch echt verreweg het beste van alle streaming diensten.
Netflix is zeker niet de slechtste, die titel gaat denk ik naar Amazon Prime Video, maar de beste zijn ze ook niet. Apple TV+ heeft voor zover ik kan zien de beste beeldkwaliteit.
Dat een 1080p film van plex er beter uit ziet geloof ik helemaal niks van. Of het moet aan de Apple TV 4K liggen, maar ik kan er echt heel erg van genieten.
Dat jij er van kan genieten zal best, maar dat wil niet zeggen dat Netflix 4k er net zo goed uit ziet als een UHD bluray. Het verschil is echt heel groot, zowel qua beeld als geluid (bij bij streaming diensten nogal een ondergeschoven kindje is)

[Reactie gewijzigd door Aaargh! op 25 februari 2023 14:21]

Dit is een streamingdienst hé.
Blu-ray is voor enthousiasts.
Je moet enthousiast zijn om het maximale uit je TV te willen halen?
Maybe moet je niet van een streamingsdient verwachten dat die de maximale kwaliteit voor je TV bied.

Streaming = gemak boven kwaliteit

De beste bioscoop ervaring heb je toch nog altijd in......

(•_•)
( •_•)>⌐■-■
(⌐■_■)

de bioscoop

[Reactie gewijzigd door JayPe op 25 februari 2023 17:54]

Nee, als je een blu-ray speler hebt. Dure hobby.
Dit is een streamingdienst hé.
Blu-ray is voor enthousiasts.
Blu-ray is voor mensen die om kwaliteit geven en daarvan genieten. Als ik een donkere scene met Netflix groen zie worden, dan kan ik mij daar groen en geel aan ergeren :) ;)
Enthusiast is dan ook een (w.m.b. neutraal of positief) label voor wat jij omschrijft. Net zoals casual.

Bij gaming heb je dat ook, sommigen willen gewoon zonder gemor met fatsoenlijke graphics een spel kunnen spelen. Anderen willen kunnen tweaken en bepaalde resoluties/fps behalen.
Zo neutraal of positief vind ik dat niet. Enthousiast geeft meer het gevoel alsof je overdreven blij wordt van een blu-ray terwijl dat met ogen en oren te maken hebben. Ik vind bijvoorbeeld muziek uit een telefoon of kleine speakers niet om aan te horen. Dan ben ik toch niet enthousiast als ik een normale speaker prefereer of een grotere box met beter geluid?
Dat zeg ik. Of denk je dat het overgrote deel van de mensen hetzelfde doet als jij? :P
Dan is Netflix niets voor jou en haal je lekker de blue ray.
Een goede blu-ray speler kost wel een hoop centen. Daar kan je jaren voor streamen, en dan nog heb je goed geluid, samen met het geluid en de irritatie van een schijfje. Ik heb het hier geprobeerd en het beeld en geluid van een 4K blu-ray is echt wel wat waard, maar het gezever met de hardware is dat niet.

Ik betaal graag meer voor een dienst die wel echt hoog streamed, maar ik vind de Netflix prijs ook wel hoog, zeker omdat ik er niet alles op kan zien.
Apple TV+ heeft hele andere content en de rest kan je huren. Als ik huur dan verwacht ik inderdaad ook een stuk betere bitrate dan een onbeperkte streamingsdienst
[...]

Netflix is zeker niet de slechtste, die titel gaat denk ik naar Amazon Prime Video, maar de beste zijn ze ook niet. Apple TV+ heeft voor zover ik kan zien de beste beeldkwaliteit.
Ik denk toch echt dat dat per situatie verschilt. Netflix springt er bij mij echt uit. Prime zeker het slechtst. Apple TV prima, maar niet te vergelijken met netflix.
[...]

Dat jij er van kan genieten zal best, maar dat wil niet zeggen dat Netflix 4k er net zo goed uit ziet als een UHD bluray. Het verschil is echt heel groot, zowel qua beeld als geluid (bij bij streaming diensten nogal een ondergeschoven kindje is)
UHD blu-ray is geen 1080p film op plex. Magoed ik ga het eens onderzoeken. Uitspraken als dat het verschil gigantisch groot geloof ik niet erg in. Dat hoor ik ook altijd bij audio fanaten, waarin ik heel veel heb vergeleken en de verschillen vaak ook wel mee vallen. Ik laat technische specificaties nooit meewegen in wat ik zie of hoor.
Haha, genieten van 'je Netflix' tevreden 'met weinig' noemen. Een beetje uitzoomen zou wat mij betreft geen kwaad kunnen.
Nouja een 4k bluray is 144mbit aan bitrate, netflix is 15mbit.
Zo ongeveer 10% van de data is dus bewaard gebleven en 90% is weggevallen door de compressie.

Blij met weinig is dus een redelijk accurate omschrijving.

Zelf vind ik de kwaliteit op 1080p altijd wel redelijk op netflix zolang je maar niet te dichtbij zit en het beeld niet stil zet.. (ik heb geen 4k schermen dus geen idee hoe dat eruit ziet)

Ergens moet er toch een compromis worden gemaakt anders zou de grote meerderheid van de wereld niet genoeg bandbreedte hebben om de streams te bekijken..
Mja kijk. Jij gaat af op wat je kent. Ik ga af op het feit dat ik heb vergeleken en kan vergelijken. Een degelijke blu-ray remux gaat gewoon altijd beter zijn dan een gecomprimeerde film van Netflix (geluid / beeld). Dat jij dat niet wil geloven, maar er wel een mening over hebt zonder dat je de andere kant wil bekijken heeft weinig meerwaarde in deze discussie.

Mijn moeder vindt Netflix ook prima trouwens. Goed voor haar, goed voor jou.

[Reactie gewijzigd door SIMEUKER op 25 februari 2023 14:07]

Ik ga af op wat ik zie en op het feit dat ik het heb vergeleken met alle andere streamingdiensten. En dan ga je mij niet wijsmaken dat de resolutie bij Netflix om te janken is. Zoals dr_evil zegt. Het is bij mij in dolby vision kraakhelder beeld, met volop details en vloeiende bewegingen. Dan kan het in blue ray wellicht beter zijn, maar om te janken no way. Wel degelijk overdreven.
Sommigen zien het wel, en sommigen niet. Ik kan je garanderen dat mijn 1080p op Plex er zeker beter uitziet dan een gemiddelde 4K film van Netflix.

De kwaliteit zal wel prima zijn als je het gewend bent, maar het is op netflix zeker niet goed te noemen
Dat is het hem dus. Het verschilt ook per film/serie die je kijkt. Er zijn genoeg films en series die er wel schitterend uitzien op Netflix. Ik weet dit niet zeker maar het kan best dat het vooral de modernere films/series zijn (met dus bijv. Dolby Vision) er goed uitzien.
Wel heb ik heb zelf vaak genoeg films gekeken die er sléchter uitzagen dan zelfs YouTube video's, maar dat is dan ook alleen omdat ik erop let
En dat is niet erg. Ik heb ook spullen in huis liggen die een gemiddeld MKB niet heeft of gebruikt maar ik als liefhebber wel.

Daarnaast. Harstikke leuk die audiofielen maar iemand die half doof is heeft er geen reet aan. :)
Inderdaad, hier hetzelfde met Apple erachter.
Een DV filmpje op Netflix bekeken op een 65" OLED staat vol compressie-arctefacten. Tegenwoordig zit er in de meeste tv's een hele hoop hocus-pocus in om dat wat weg te werken.
Ik ben de gelukkige, of net niet, die een 65" OLED heeft staan met een minimum aan dat hocus-pocus aan boord, maar wel een vrij goede upscaler.
Als ik een 1080P film van een 40GB groot, of een 4K film in HDR10 of DV bekijk die rond de 100GB groot is, is dat verschil in beeldkwaliteit gigantisch.

Een collega die ooit in de film(opname)wereld gewerkt heeft kwam daar ook eens mee af: vergelijk een 4K stream van Netflix met een ongecomprimeerde 1080P opname maar eens op jouw 65" OLED zei hij.
Ik heb dat ooit gedaan. Behalve de voordelen van DV die ontbraken was die 1080P blu-ray een zegen om te bekijken zonder die compressie-arctefacten in de donkere scenes.
Het valt me ook wel op dat de compressie-arctefacten vooral zichtbaar zijn bij OLED tv's.
Op de slaapkamer een toestel met precies hetzelfde binnenwerk als de OLED, doch een LCD paneel met erg grove local dimming. Daar zie je het veel minder op.
Blijkbaar ben je gewoon heel snel "tevreden". Iets dat ik absoluut niet negatief bedoel. Ik zie heel snel verschil in resoluties (beeld of papier), maar vind het prima om niet naar full HD of 4K beeldmateriaal te kijken op mijn 4K TV. Ik vind dat dus voldoende voor de manier van consumeren die ik hiermee doe. Het afspelen van DVD of blu-ray (geen eens 4K versie) is wel veel beter dan streaming materiaal.
Netflix claimt zelf tot 7 GB per uur voor uhd/4k. Nog steeds niet veel maar 4 GB voor een film van wat, 3 uur of zo? Dat is ook wel sterk overdreven. En de compressie methode maakt ook nog veel uit, je kunt niet zomaar bitrates vergelijken.

De kwaliteit van Netflix zou echter zeker wel beter kunnen, dat betwist ik niet.
150gb per 2 uur krijg je allemaal mensen die zeuren dat de film hapert en Netflix kut is, niet iedereen in de wereld heeft een fatsoenlijke isp(mogelijkheid) De gulden tussen weg is goede kwaliteit i.c.m meeste thuis internet lijntjes in de wereld.
4K OLED hier, de optische FullHD films zien er beter uit dan 4K bij Netflix, mijn TV kan wel goed upscalen, ik geef weinig om resolutie als de bitrate te laag is.

4K is vooral marketing geworden het zegt iets over de resolutie maar weinig over de filmkwaliteit, alleen HDR is mooi, wat helaas bij veel films ook afwezig is.

In donkere films of met rook zie je het heel goed hoe slecht de bitrate is.
Bij 4K denk ik aan premium service maar helaas wordt dat steeds vaker misbruikt als basis service.

[Reactie gewijzigd door mr_evil08 op 25 februari 2023 13:52]

Zojuist wat scènes bekeken, maar ik zie echt helemaal niks. Gewoon prachtig beeld en vloeiende bewegingen. Hoe zie je dat dan?
Het kan zijn dat je het niet ziet. Zo zien mensen het verschil in framerate in de bios met Avatar 2 en sommige zien helemaal niks. Jij ziet het waarschijnlijk niet (wat alleen maar goed is) maar als je op een goede set-up, in het donker, een 4K schijfje van Interstellar of Gladiator ziet en je checkt ze daarna op Netflix, dan zie je echt een wereld van verschil.

Ik zou je graag bij mij thuis het verschil willen laten zien en vooral willen laten horen wat streamingdiensten vs schijfjes doen met beeld en geluid.
Een schijfje vergelijken met streaming?! Dat is een fiets vergelijken met een Ferrari. Appels en peren
Niet helemaal want je ziet dan het verschil met streamingdiensten onderling. Als je enkel streaming gewend bent en helemaal als je een beperkt aantal hebt, dan is je wereld om te beoordelen vele male kleiner.

Apple TV+ en Disney+ doen het goed vind ik op het gebied van beeld vergeleken met andere streamingdiensten. Helaas niet met alles want Dolby Vision op Disney+ is op dit moment om te huilen.
Kijk eens naar een scène met een licht kleurverloop (bijv een blauwe lucht) met beweging. Je ziet dan de blokkerige lijnen van de compressie.
Ik zou de adviezen van anderen niet opvolgen en er juist niet naar op zoek gaan.

Het is een gevalletje “cannot be unseen”. Als je weet waar je moet kijken zie je het iedere keer. Netflix gaat gewoon voor een kwaliteit die goed genoeg is en dat is het in 99% van de scènes ook voor 99% van de mensen. Getuige jouw ervaring.

Ikzelf zag het verschil tussen 1080p en een blu-ray schijf duidelijk op een 42” lcd tv. Maar ik heb desondanks jaren genoten. Je gaat ook niet bij ieder avondmaal zeuren dat het in een sterrenrestaurant beter smaakt.
Alleen maar goed toch dat jij het verschil niet ziet? Maar geloof dan wel de mensen die het verschil wel zien.
Hier ziet in sommige films zwart of iig heel donker er blokkerig uit.
Bitrate zegt ook niks over de filmkwaliteit dus wat is je punt?

480p met 40Mb/s CBR ziet er nog steeds niet uit
Dit is al meerdere malen ten sprake gekomen op Tweakers maar niet iedereen begrijpt het kennerlijk, 480p is letterlijk een blokkendoos, daar kun je helemaal niks mee kwa bitrate.

Boven 1080p heeft resolutie weinig invloed meer dan praat je over hele grote schermen of met de neus bovenop zitten wil je nog verschil zien, daarnaast de upscaling techniek in TV kunnen het prima naar 4K scalen, dat lukt bij 480p niet(ja in films lukt het altijd wel om van 4 pixels en dan ineens inzoomen een superscherp beeld te maken, in een jaren 80 film met een 8086 terwijl het vandaag de dag nog niet lukt).

Dus vandaag de dag zegt bitrate wel degelijk veel.

[Reactie gewijzigd door mr_evil08 op 26 februari 2023 12:51]

Nogmaals resolutie, medium, bitrate en codec zeggen niks zonder elkaar.

Vroeger was 480p mpeg2 met een bitrate van 3Mb/s normaal.

Nu is 3Mb/s bij Netflix normaal bij 1080p
Nogmaals kijk eens goed naar de films en trek dan je conclusies.
3mb/s is te weinig ongeacht codec.

[Reactie gewijzigd door mr_evil08 op 26 februari 2023 19:09]

ik weet er niet veel vanaf maar fullhd was (is) altijd gewoon mooi, het speciale aan 4k was voor mij dat als ik dichtbij de tv stond dat het 'ook' nog scherp en mooi is. (toen waren de tv's net op de markt en zag ik er wat in een winkel, toen nog 3200 euro) maar bij een tv of wat dan ook zit je toch op een redelijke afstand dus dan is fullhd voor mij prima.

bij iemand anders in een ruimte staat wel een 4k tv, soms lijkt het bij een serie of film alsof je erbij bent tijdens de opnames, het lijkt zo echt. dat vind ik ook niet leuk om het zo te ervaren. wel mooi maar niet leuk, alsof je ze een verkleedpartij in het bos aan het spelen zijn.

ik vind beeld en geluid ook belangrijk, mijn oom zei ooit als je 4k gewend bent dan wil je niet anders meer.
wij zijn fullhd gewend en we willen ook niet meer terug naar de beeldbuis. (mijn eigen vergelijking)

ik heb nooit een netflix account gehad of andere streamings dienst, ik koop af en toe een film in de itunes store. soms denk ik wel aan netflix, als het hier ook goedkoper word misschien maar eens proberen.
FHD met een hogere bitrate kan óók lijken alsof je erbij bent tijdens opnames. Bitrate >>> Resolutie
Bij die iemand anders staan er waarschijnlijkaan aantal "verbeteringen" aan op zijn tv.
Die zorgen idd voor een "soap opera" effect.

Gewoon slechte instellingen
Degene, waarbij de 4K TV realistisch overkomt, heeft 100% zeker weten ''true-motion'' aanstaan. Dat zorgt ervoor dat lege frames opgevuld worden als men een Apple TV, Chrome cast of wat dan ook, op 50hz laat staan.

Ik deel wel je mening over full-hd. Ik heb zelf al een tijd een 4K tv maar ik speel vaak genoeg 1080P content af. Soms prefereer ik dat zelfs en dan vooral als de content zelf in 1080P is opgenomen.

Mocht je ooit een 4K tv kopen of een tv die de filmmaker mode ondersteund. Zet die dan aan met de helderheid wat hoger en je geniet van pure content. De true motion laat alles zo fake eruit zien :'(

[Reactie gewijzigd door PVDK007 op 25 februari 2023 17:37]

Het is allemaal smaakgevoelig en dus heel persoonlijk, maar ik vind Tru Motion en HFR ook helemaal ruk. Ook in de bios skip ik HFR films. Het echte filmgevoel heb ik alleen bij 24fps.
Maar nogmaals, het is persoonlijk en er zijn een heleboel mensen die het met mij oneens zijn. Gelukkig hebben we allemaal wat te kiezen.
Daar heb je ook helemaal gelijk in maar er zit wel een maar aan. Avatar 2 zag ik liever in gewoon 3D zonder HFR of liefst 2D zonder HFR. Helaas word je dan in een hoek gedrukt waar je niet echt wilt zitten. Gelukkig kan iedereen zijn tv zelf instellen maar als fabrikanten gewoon de filmmakers mode standaard activeren met een hogere helderheid, dan had je denk ik veel minder mensen die last hadden van ''stotterend'' beeld :P en natuurllijk ''match frame rate'' standaard aanzetten op devices. Snap nooit zo goed waarom die functie niet aan staat?
De bitrate helaas komt niet eens in de buurt van een fatsoenlijke 1080p Bluray laat staan een 4k Bluray. Ja, het ziet er op een afstandje leuk uit, maar in de details is het een wereld van verschil.

Bluray 1080p: max 40Mbps
Bluray 2160p: max 128Mbps

Netflix 1080p: max 7Mbps
Netflix 2160p: max 17.4Mbps
Wat als je codecs vergelijkt? Encodeertijd? Netflix kan gerust wat efficiënter zijn met hun data omdat er veel meer incentive is dan voor een bluray waar alles < 50gb goed genoeg is.
Even snel gekeken maar als ik een film aan zet (War) en dan info knop indruk geeft hij een bitrate van 12.2 Mbit aan. Het is dus niet zo zwart wit.
en dat is Av1 en dus zal sterk in de buurt komen van bluray
4k/1080p/2160p is de resolutie, Blu-ray het opslag medium en bitrate is afhankelijk van de codec, wat is nu je punt?
Netflix gebruikt compressie, daardoor is de bitrate lager in vergelijking met deftige blurays.
Daarnaast is resolutie wel degelijk van impact op de bitrate. Het is niet dat een 4K/2160p dezelfde hoeveelheid data kost als 1080p (wat toch 4x minder pixels en dus een sloot data minder is dan 4K/2160p).

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 25 februari 2023 22:10]

Onzin, van blockbusters is de bitrate misschien goed maar ik heb genoeg blurays in mijn handen gehad waar nog geen 10GB aan materiaal op staat en ook op een DVD had gepast. Blurays worden voor een paar euro meer verkocht dan de DVD versie en daar wordt amper moeite in gestoken zolang de resolutie maar 4K is

Nogmaals het medium maakt geen drol uit.
Dat wordt dan ook niet gezegd. Kijk even hoeveel pixels er zijn bij 1080p en 2160p. Succes met dat opslaan in dezelfde hoeveelheid data. De drager maakt inderdaad niets uit in technische zin. Maar om aan te geven welke standaard er bedoelt wordt (dvd is immers een mpeg2 stream en bluray is dat niet), is het wel handig te weten waarover je praat. Ook past 10GB nooit op een DVD, zelfs op een dual layer DVD niet, die gaat immers tot 9GB. Ik zou zeggen, verdiep je even in de exate materie. Een goede 1080p versie kan dus wel degelijk meer bandbreedte vragen dan een 4K release op Netflix. Overigens zijn de meeste remux rips (1:1 rips) van een bluray minimaal 30GB, om je even een idee te geven: Netflix praat over 7GB per uur, op 4K: https://help.netflix.com/...veer%206%20uur%20per%20GB. Met een gemiddelde duur van 2 uur, zit je dan dus nog niet eens op de helft van die 108p bluray release.

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 26 februari 2023 01:30]

Kan allemaal wel waar wezen, maar dit gaat niet over een blu-rayspeler maar een streamingdienst.
Netflix heeft wat dat betreft prima kwaliteit
Netflix raadt 15Mbps aan voor 4k. Een beetje blu-ray doet het dubbele op 1080p. Nou schaalt de kwaliteit niet lineair dus is het verschil niet altijd opvallend, zeker als je weinig donkere of dynamische content kijkt. Maar Netflix 4k is wat betreft kwaliteit dichter bij 1080p dan 4k op traditionele media. En meestal merkbaar slechter als je het naast elkaar houdt.

[Reactie gewijzigd door nowaychose op 25 februari 2023 13:58]

dan hoe je geen rekening met codecs wat een enorm verschil kan geven.
Als jouw apparaat het ondersteund kan het zijn dat Netflix AV1 gebruikt. Dat gebruikt ~de helft aan data voor gelijkwaardige kwaliteit(1080p blu-ray is meestal h264). Dan zit je met Netflix 4k(15Mbps) dus dichtbij, maar nog onder het maximale van een 1080p blu-ray(40Mbps). Maar dan kom je nog lange na niet bij blu-ray 4k wat h265 gebruikt, dat gaat tot 144Mbps en is niet maar half zo efficient als AV1.
Je beseft toch dat er niks extra te winnen is eens je zo hoog in bitrates gaat?
Een h265 144mbps bitrate is compleet overkill. Dat is nergens voor nodig, die ios niet "dubbel zo goed" als een 72mbps bitrate.

De 15-20 mbps hevc/av1 voor streaming is voldoende voor de overgrote meerderheid van gebruikers.
Is ook niks mis met Netflix, het is alleen wel duidelijk minder goed dan de blu-ray schijven die ik heb liggen.
Over het algemeen ziet het er aardig uit als je niet bijzonder hoge kwaliteit wilt/kunt herkennen zonder te vergelijken (ik vaak), maar het is feitelijk bit-starved en daar kom je niet omheen.
Het is helaas niet altijd full hd, als in met een blu-ray zie je meer detail, ik zie het ook. Vooral in donkere scènes zie je de compressie. En dan kun je van alles de schuld geven. Voor het bedrag wat je betaald bij netflix verwacht ik een hogere bitrate, ook op HD.
Als jij op een 65 oled scherm de macro blocking etc niet ziet had je ook niet in zo'n tv hoeven investeren denk ik
Is niet overdreven, ik heb ook een 65"4K OLED tv en een 55" 4K Tv en een Retina iMac 5K en de kwaliteit valt tegen t.o.v een BR. Oke, de ene film is de andere niet, maar er wordt bij NF bezuinigd op kwaliteit.
Zeker niet overdreven. Kijk je naar de bandbreedte vereisten die Netflix zelf aangeeft voor hun streams, dan is 15Mbps zeker karig te noemen voor 4K. Maak daar dan een mooie 1080p stream van, zou ik zeggen.

EDIT: Hmmm, ik ben wat te laat met de link. Mea culpa. :+

Overigens raadden Disney+ en AppleTV+ 25Mbps aan en HBO zelfs 50 Mbps (maar schrijft dat 25Mbps minimaal is). Netflix loopt op de concurrentie dus ook flink achter, kan je wel stellen. Amazon geeft er niet echt cijfers over, SkyShowtime heeft zelfs geen 4K content op het moment.

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 25 februari 2023 16:37]

Overigens raadden Disney+ en AppleTV+ 25Mbps aan en HBO zelfs 50 Mbps (maar schrijft dat 25Mbps minimaal is). Netflix loopt op de concurrentie dus ook flink achter, kan je wel stellen. Amazon geeft er niet echt cijfers over, SkyShowtime heeft zelfs geen 4K content op het moment.
Neem aan dat je daarmee de minimale downstream bij je ISP bedoeld
Yes, Netflix geeft ook aan minimale snelheden van 15Mbps nodig te hebben voor 4K. ;)
Bij een scène waar er weinig gebeurt valt het niet op, maar bij een scène waar meer beweging in zit, zie je dat de bit rate gewoon te laag is. Dit heeft niks met tv te maken
End scene van suicide squad was echt een tegenvallertje in dat opzicht. Heel veel bewegende dingen, veel verschillende kleuren. Heel veel artefacts. Toch jammer.
Het is jammer dat dit gewoon niet middels een fatsoenlijke VBR wordt afgevangen. Encoders zouden toch slim genoeg moeten zijn om dit te detecteren en gewoon een minimale kwaliteit te bieden? Dan maar even een bandbreedte spike. Zou NF daar echt arm van worden?
Ja snap ik ook niet. Met de huidige buffertechnieken is dat geen enkel probleem. Ff af en toe eens 40 mbit/s aantikken voor 3 tellen is helemaal prima als je gemiddeld maar een beetje rond die 15 zit.
Ze hebben na de pandemie hun bitrate nooit omhoog geschroefd. En dan nog, als alles er prima uitziet en alleen Netflix kut kwaliteit is, betwijfel ik ten zeerste dat het aan de TV ligt.
Dus omdat jij een OLED hebt maakt het bronmateriaal niet meer uit? Ik snap je gevolgtrekking niet helemaal, dat heeft namelijk niets met elkaar te maken.

Ik maak met véél plezier gebruik van Netflix, vooral vanwege het gemak... maar je ziet gewoon dat er veel zaken als black crushing en artifact vorming voorkomen. Ik zou zeggen, misschien tijd voor een bezoek aan de opticien? :+
Zeggen dat de 4K van Netflix er prima uitziet is hetzelfde als zeggen dat Spotify's hoogste kwaliteit prima klinkt. Voor 90% van de consumenten is dat zo, maar als je hoge kwaliteit apparatuur hebt en weet waar je op moet letten dan valt het toch vies tegen.
Het ziet er prima uit, maar het kan veel beter. Ik merk zeker in de wat donkere scenes vaak wat banding.

Netflix levert in dat opzicht vaak echt bare minimum kwaliteit. En ik zou bijvoorbeeld liever een 1080P stream krijgen op de bitrate waar ze nu 4K over aanbieden.
Echt geen overdrijven. Soms ziet ‘t er op Netflix zo slecht uit dat ik ‘t maar gewoon ‘download’ om het met Kodi/Plex af te spelen. Verschilt per titel maar soms is de compressie zo verschrikkelijk slecht dat ‘t echt om te schamen is.
Overdrijven is het zeker niet, de bitrate van een 4K stream op Netflix is bijzonder laag, slechts 15Mbps. 1080p op Blu Ray is doorgaans 40Mbps.

De 4K op Netflix is daarom ook alleen 4K in naam, de kwaliteit is namelijk zeer laag.

Juist op een OLED is de slechte kwaliteit van "4K" Netflix streams goed zichtbaar.

[Reactie gewijzigd door EnigmaNL op 25 februari 2023 21:45]

Er wordt wel degelijk (flink) wat compressie toegepast bij Netflix. Ook op 4K.

Snap ook wel dat je niet voor eeuwig een volledige bitstream alsof het rechtstreeks van de Bluray afkomstig is kunt blijven bieden. Maar het valt wel op. Sommige scenes is het gewoon zichtbaar aanwezig.
Yup, je ziet het ook meteen bij donkere scènes, allemaal blokjes.
Dat is voor mij de reden dat ik 4k Netflix heb. Of nou ja, deel, omdat ik niet vier streams alleen kijk.

Voor veruit het merendeel wat ik kijk op Netflix vind ik een goede 1080p stream prima. Maar dat is bij Netflix dus de 4k stream, om een beetje die kwaliteit te hebben.
Beeld en geluid van Amazon Prime is wel goed. Als ik dan Netflix aanzet, moet het geluid een stuk harder worden gezet en beeldkwaliteit is een stuk minder.
Op vrijwel alle oppervlaktes vindt ik Prime Video een stuk beter (behalve recente UI redesign), videospeler werkt gewoon zonder gedoe en X-Ray is best grappig en toch een gemis wanneer ik andere streaming diensten gebruik.
Dit, en biedt dan ook fatsoenlijk Atmos of DTS:X aan bij 1080p. Nu zijn we 'noofgedwongen' het duurste abonnement te nemen hiervoor, terwijl we 99% van de tijd op 1 scherm tegelijkertijd kijken.
(yep, 1e wereld probleem, maar toch)
beetje appels met peren vergelijken , Streaming dienst films zijn nu eenmaal dik gecomprimeerd, zowel beeld als geluid.
Een Netflix film +- 10 gig Blu ray +-65 Gb hehe , logisch dat beter is .
menig mens kijkt dit via een normale tv en/of misschien een simpele soundbar die hoort verschil toch niet.
Bluray is dat ook hoor, en welke soort compressie maakt veel uit .
Wat wil je dan 15 gb voor 3 uur netflix als apple tv plus ? Een full HD of 4k stream wat aan de data zit ? Zeg maar dag tegen je unlimited abonnement op je smartphone. Nee bedankt. Of het internet nog niet duur genoeg is. Die serie zal het zelfde zijn of het nu in 720p of 4k wordt weergegeven, je krijgt niks meer. Of wil je hopen trafiek door je modem en smartphone jagen om je telecom provider stinkend rijk te maken ? Zo heb je voor alles het duurste abonnement nodig, echt jongens. Ik kijk met mijn smartphone 20 dagen amazon prime video en ik krijg het niet op. Netflix tikt ook zo aan en ik heb plezier van mijn regulaire data bundel. Wat is de meerwaarde om gigabyte en terrabytes door je modem te pompen. 8)7
Daarvoor kan je prima profielen maken, wie het niet wil kiest een lager profiel.
het gaat Netflix om de kosten.
Grappige is dat op veel apparaten 'ie op 1080p en de bijbehorende bitrate blijft plakken. In instellingen handmatig kwaliteit op hoog zetten helpt meestal maar op een MacBook kom je nooit boven 1080p zonder de "terugspoel-truc". Eenmaal op die max bitrate ziet het er wel strak uit kijkende naar het bestand. Zal een VMAF voordeel zijn
Pas als Netflix bitrates gaat garanderen ben ik tevreden. Leuk dat ‘4k’ abbo, maar met een bagger bitrate ziet dat er dus ook niet uit.

Het zou de standaard moeten worden; net als elektra en water, je voor de kwh en m3 doorvoer betaald, wil ik een bitrate (dus data) wat naar mij toe gaat betalen.

Op dit moment is het dat de energieleverancier jou aangeeft dat je een 800A aansluiting hebt (4K) en maar een paar kw aan energie krijgt.

Het klopt gewoon niet naar mijn mening.

En tevens, laten we het gewoon allemaal bij de feiten houden ipv ‘op mijn xxx TV ziet het er prima uit’, dit is allemaal uiterst relatief. Het feit is de bitrate van de content. Als dit gewoon 10/20/30/40 mbps in 4K en 1080p aan de klant aangeboden wordt is dit al prima. Dan heb je een 10/20/30/40 abbo keuze. Bij 40 ziet de 1080p er ook al tig keer beter uit. En kan diegene die voor 10 betaald ook gewoon 4K kijken, echter met een lagere bitrate.

Edit: toevoegingen

[Reactie gewijzigd door slijkie op 25 februari 2023 13:55]

Wel een beetje kort door de bocht. De codec kan niet los gezien worden natuurlijk van de bitrate. En zo zijn er nog andere factoren.
Maar inderdaad, het zou erg fijn zijn als deze informatie transparant was en onderdeel van het abonnement. Dan weet je wat je krijgt.
Of het huidige aanbod te slecht is voor de prijs die je betaald, dat vind ik niet. In dat licht is er dus gebrek aan premium aanbieders die een hogere beeldkwaliteit aanbieden.
Je kan een super transparante overlay activeren die je een enorme bak data geeft
Bagger… en ik net letterlijk mensen vertellen hoe goed de F1 serie er weer uitziet op 4K met dolby vision.
Die serie draait op 4K met dolby vision op 18,48 mbps, het ziet er ‘relatief’ ok uit. Nogmaals, we gaan hier puur en zuiver van feiten uit.

Iets wat voor Jan er fantastisch uitziet ziet er voor kees weer slecht uit. Iemand die altijd ‘heerlijk’ eet bij een €20 p.p. All-you-can-eat restaurant, wil nog niet zeggen dat dit ‘hoog’ kwaliteit voedsel is. Wat ik daarmee wil zeggen is dat dit uiterst ‘relatief’ is.

Dus mijn voorstel is dat het aanbod op Bitrate wordt aangeboden, desnoods afgedwongen.

Ik heb geen idee of jou Netflix client ‘stats-for-nerds’ kan zien, dus de bitrate info. Op LG tv’s kan je de ‘info’ toets op je afstandsbediening doen, op de Xbox de rechter stick indrukken. Als je dan verschillend netflix materiaal kijkt, zie je dat de bitrates op heel veel content variabel is.

Van alle mainstream streaming diensten bied AppleTV+ de hoogste bitrate. (Even op de exclusive dienst van Sony met enkele titels na). Ook die is niet mega hoog, maar wel veel stabieler, inprincipe op alle content de hoogste bitrate. Bij Netflix zitten ze de kloten en rommelen om (denk ik) dataverkeer te sparen, ik kan mijzelf geen betere reden bedenken.

Al met al, als jij (of anderen), de content, bijvoorbeeld de nieuwe ‘Drive to Survive’ er fantastisch uit vind zien op (uitgaande op mijn bitrate aanbod van mijn vorige post) de 10 mbps pakket, dan heb je mazzel en kan je genieten van 4K op het goedkoopste pakket. Echter dan kunnen de mensen die het toch minder mooi uit vinden zien het duurdere pakket nemen en zijn die ook tevreden. En dan krijgt iedereen wat hij/zij ervoor betaald. :)

Edit: link toegevoegd

[Reactie gewijzigd door slijkie op 25 februari 2023 15:29]

De F1 serie ziet er ook gewoon goed uit hoor. Die heeft een degelijke bitrate en Netflix gebruikt een efficiënte codec. Het is vooral merkbaar bij shows met donkere scenes en extra slecht als Netflix op jouw apparaat geen AV1 ondersteund.
Terwijl dat vol zit met lage resolutie shots direct uit broadcast en waar de meeste beelden een redelijke bak sharpening hebben.

Moet ze wel punten geven voor de HDR implementatie, vaak lastig in docu's maar komt hier goed door
4K en dolby vision zijn natuurlijk leuke termen, maar je kan Bassie en Adriaan ook in 4K en dolby vision uitzenden.

Dolby Vision zegt overigens niets over kwaliteit. Het is onder aan de streep een soort van compressie-algoritme om op een bijzonder efficiënte manier heel veel beeldmateriaal te versturen.
(( in de praktijk is er natuurlijk wel een relatie tussen ))

Edit: Klopt niks van. Denkfout van mijn kant

[Reactie gewijzigd door lenwar op 26 februari 2023 12:03]

Wat? Dolby Vision is een HDR implementatie, heeft niets met compressie te maken. Volgens mij verwar je het met een codec als HEVC of AV1
Klopt. Ik vergiste me. Ik zat in m’n hoofd met de video-versie van Dolby Pro-Logic en DTS enzo. (( aldanniet lossless ))
Hoewel een gegarandeerde bitrate goed is, is het technisch gezien problematisch.
De ideale codec heeft 0 bandbreedte bij stilstaand beeld. Of bv bij het zwart tussen de scenes. Met een cbr codec kun dat soort garanties geven, bij vbr niet. Een soort gemiddelde is veel haalbaarder.
Misschien stam ik nog van de VHS/VCD generatie maar is de belevenis van een film of welk andere beeldmedia in 4k zoveel beter om naar te kijken dan in HD? Ik ben onlangs van een 32" beeldbuis naar een 43" 4K scherm overgestapt maar kan nu niet zeggen dat de belevenis (bronnen zijn nog HD) voor mij anders is. Ja het is zeker scherper hoewel de grootte voor mij meer een indruk heeft gemaakt.
Je bent van een mini tv naar een kleine tv gegaan, dat je geen immersie ervaart lijkt me dan nogal logisch. Daarmee komt dus wel dat als je een wel immersive formaat TV hebt en je gaat daar slecht beeldmateriaal op kijken dat dat veel sneller zal opvallen. Des te kleiner het beeld des te minder belangrijk zowel resolutie als bitrate. Ik weet overigens niet wat jij verstaat onder hd. 720p is HD maar 4K is ook hd.

[Reactie gewijzigd door TWeaKLeGeND op 25 februari 2023 16:05]

Mee eens, 4k klinkt leuk maar eerlijk gezegd zie ik het verschil na 720p niet meer. Dus dat ze lekker doen. :)
Klopt, Netflix is de enige waar je Voir 4K moet bijbetalen. Ik vertik ik, laat ze 4K geven voor de huidige prijs en ik ben tevreden.
Idd, kijk momenteel Amazon prime, kost me 2.99€ voor HD beeld staan ook goede series en films op.
Nadat diegene waar ik mee deelde niet meer wou delen vindt in Netflix te duur voor alleen te betalen...
Juist, ik heb nu alleen prime omdat ik daar zonder extra bijbetalen wel 1080p/4k/atmos heb, en me daar ook nog steeds genoeg mee vermaak (wel af en toe met een extra channel als AcornTV of MGM), mocht Netflix voor 7-8 euro hetzelfde bieden (met max voor 1 scherm tegelijk), dan zou ik er zeker over nadenken. Maar 13 euro puur om 1080p te kunnen en nog veel meer om 4k te kunnen is gewoon belachelijk, voor een alleenstaande.
Veel mensen zoals kinderen,ouderen e.d. geven niks om resolutie van 720p. Zeker niet als je mobiel Netflix kijkt.
Meer mensen geven er wel om, de mensen die er voor betalen (de meeste kids betalen het abo niet hè ;) )
Dat vraag ik me af, lijkt me een onderzoek waard. Ik denk ook dat veel mensen zeggen dat het hun boeit, maar ze uiteindelijk het verschil niet merken, er niet voor willen betalen of het simpelweg 'toch niet boeit' afhankelijk van wir het vraagt.

Persoonlijk boeit het mij niets, net als de meeste mensen in mijn omgeving. "het ziet er toch prima uit" is mijn motto. Sterker nog ik vind het zonde om gigabits over het netwerk te pompen als het mij toch niet boeit. En als ik mobiel kijk al helemaal.
Hier zo iemand. Ik kijk net zo lief een DVD omdat ik normaal gesproken kijk voor het verhaal en de dialoog, niet het beeld.
Onze playstation had een goed upscale algoritme. Toen ik van de dvdspeler naar de playstation ging als mediadevice zag de film er een stuk beter uit, gewoon goed zelfs. Maar ik stel er ook amper eisen aan en ben zeker geen purist :+
Met andere woorden, ook Nederlanders en Belgen moeten massaal Netflix opzeggen voor ze de prijzen verlagen.
Nee, dat hoeft niet. Het huidige abbo blijft bestaan naast het nieuwe reclame abbo...
Als ze het standaard abbo opzeggen dan zijn ze niets beter dan een film op tv met reclame, dan doen ze zichzelf behoorlijk de das om....zal iedereen massaal opzeggen.

[Reactie gewijzigd door Tourmaline op 25 februari 2023 14:00]

Al gedaan gisteren ik neem wel opnieuw een abonnement als er een nieuw seizoen is van een serie dat ik leuk vind
Eerst even Drive to Survive afkijken...
en ook die valt tegen tov van vorige seizoenen...
Te weinig gedramatiseerd dit jaar?
Ik moet nog gaan kijken....
Ik heb aflevering 1 gezien, en die viel mij erg mee tov voorgaande jaren. Had wat zeer negatieve berichten gelezen van mensen die bijvoorbeeld commentaar hadden dat rijders verbaasd naar elkaars auto's keken alsof ze nog nooit de testracks hadden gezien... Tja, die hebben zelf dus niet goed gekeken want het was gewoon de daadwerkelijke eerste kennismaking met elkaars oplossingen. Maar ja, commentaar leveren is makkelijk. Veel plezier!
Wij kijken zolang het kan via het account van mijn zus. Ik pieker er niet over om naast alle andere streamingdiensten een eigen abonnement te nemen. Belangrijkste voor ons kijkgedrag is Videoland, daarnaast hebben we HBO Max voor een lage prijs en af en toe wisselen we af met Disney+, Apple TV+ en Amazon Prime Video. Netflix nemen we dan wel als er een goede serie online staat, dan sparen we het bingen gewoon op. :)
juist, helemaal juiste conclusie :D
Met andere woorden, ook Nederlanders en Belgen moeten massaal Netflix opzeggen voor ze de prijzen verlagen.
Ben heel erg benieuwd wat er echt gaat gebeuren als IEDEREEN alle streamingsdiensten gaan opzeggen...
Want LIONSGATE+ (voorheen STARZ) gaat stoppen in Nederland, had zeker niet genoeg abonnees. Best wel logisch, want merken Starz en Lionsgate+ zijn niet heel erg bekend in Nederland. TV serie over piraten "Black Sails" is van Starz.
Ze gaan stoppen op 30 maart, op 1 maart kan niemand een abonnement nemen. Jaarabonnees krijgen rest van het bedrag terug.

Als iedereen stopt met streamingsdiensten... zou er echt een paniek ontstaat in de streamingswereld, 100% kans dat ze de prijzen flink gaan verlagen :P

[Reactie gewijzigd door Dark Angel 58 op 27 februari 2023 10:34]

Als Netflix nou gewoon de restricties van de resolutie zou loslaten zodat de hoogste resolutie ook bij het abonnement voor 1 scherm geselecteerd kan worden, dan zou ik overwegen om terug te komen. Voor nu is qua kwaliteit en prijs bijvoorbeeld HBO Max een betere keuze voor mij.
Als Netflix nou gewoon de restricties van de resolutie zou loslaten zodat de hoogste resolutie ook bij het abonnement voor 1 scherm geselecteerd kan worden, dan zou ik overwegen om terug te komen.
Met of zonder dat ze de prijs daarvan verlagen? ;)
Dit doen ze zodat niet iedereen wegrent nu ze sharing gaan blocken. De prijzen zullen snel weer stijgen en dan is het geen sharing met de oude hoge prijzen.

Doorzichtig. Maar iedereen zal er wel weer voor vallen.
Doorzichtig. Maar iedereen zal er wel weer voor vallen.
Als jij daar zo zeker van bent (en wij allemaal er voor zullen vallen) kan je goed geld verdienen met Netflix aandelen! Ik zelf denk er heel anders over en denk dat de aandelen van Netflix over een jaar 20% hoger staan en heb daarom juist Netflix aandelen gekocht.

Kijk, alle content aanbieders (van Netflix tot Spotify) werken met een businesmodel dat niet werkt. Er komt gewoon te weinig binnen om dit op termijn vol te houden. Zelf YouTube komt in problemen omdat hun kosten vrijwel geheel schalen met de resolutie/codex en bitrates. 4K content aanbieden is gewoon enorm kostbaar. Je zit meteen op de dubbele kosten terwijl de inkomsten niet mee stijgen. Waarom denk je dat Spotify nog geen lossless heeft? Het is gewoon te duur en Spotify is uit zijn 'starter' status gegroeid en moet serious rendement gaan maken. De concurentie leeft of nog op de zakken van investeerders of heeft een dermate grote firma achter zich dat ze nooit een starter waren. Lossless aanbieden zal de streaming kosten met 30% verhogen en de betalingen aan belangrijke uitgeverijen hangen ook vaak af van de file omvang.

In het tweede deel van dit jaar zal je zien dat alle muziek en video aanbieders hun tarieven met ongeveer 20% zullen laten stijgen, in 2025 komt er dan nog eens 25% bij. Daarmee kunnen ze de toenemende kosten dekken en voorzichtig beginnen met het terugbetalen van de waanzinnige kapitalen die geinvesteerd zijn. Amazon, Apple en Google verliezen allemaal op hun services in de strijd om te marktaandeel te krijgen.

Netflix gooit nu de knuppel in het hoenderhok en ziet de groei in minder rijke landen waar kwantiteit op dit moment verkregen kan worden en wil op hetzelfde moment de opbrengsten in de rijkere landen optimaliseren. Het delen van accounts kost ze gewoon te veel. Natuurlijk verliezen ze daarmee wat klanten (blijkbaar veel tweakers) maar ze zijn best slim bij Netflix. Ze weten dat ze er aan het einde gewoon bij zullen winnen.

De concurenten weten dat ook en zullen meegaan in het verhogen van de kosten per 'play station' zoals ze dat noemen. En allemaal zullen ze proberen om de kosten variabel te maken, afhankelijk van de hoeveelheid bits die wilt hebben.

Persoonlijk kom ik uit de tijd waarin je een paar TV en radio zenders had, daar betaalde je 4 euro per maand voor. Een cd koste 11 euro en een DVD 25 euro. Ik betaalde makkelijk 50 euro per maand voor muziek en video. Nu betaal ik hetzelfde bedrag en heb een duizend (tienduizend?) voudig aanbod, veel meer gemak en schaam me een beetje omdat we de mensen die de content maken zo weinig betalen.
Je zit volgens mij warm. Ze willen inderdaad avcountsharing tegengaan, maar beseffen zich wel degelijk dat ze dit klanten kan gaan kosten. Om nu in 100 landen de prijs naar beneden te gooien zou je kunnen zien als een beginzet om aldaar ook te beginnen met accountsharing tegen te gaan. De 'rijkere' landen gaan niet in prijs naar beneden en worden in het verlengde daarvan waarschijnlijk voorlopig buiten schot gehouden.

Pas als deze transitie in de goedkopere landen goed verloopt en ze dit niet noemenswaardige verliezen oplevert komen de cashcow-landen aan bod. Zie het als een testcase zonder dat het rijke westen direct afhaakt. In die context snap ik dit bericht wel.
Netflix in Uganda hier -- kreeg mail dat mijn abbo 'geupgraded' was naar 'standard': 2 streams en HD voor $7.99/mo. Maar er is nu inderdaad een goedkopere optie, $3.99 'basic': 1 stream, 480p. Prima keuze (voor mij), kijk nooit meer dan één stream en mijn internet kost €0,50 per gb dus bespaar ik nog mee.
480P, welk jaar is dit, 2005?
Hier ook 2023 ;) . Voor mij *persoonlijk* vindt ik het wel prima. En het scheelt aardig wat bantbreedte. Helaas is onbeperkt buiten de hoofdstad alleen "onbeperkt" (max 1 gb per dag daarna 256kbps) en koop ik dus GBs in voor mijn 4G verbinding.

[Reactie gewijzigd door CB32 op 27 februari 2023 11:02]

Dat ze ook maar eens '4k' (discussie bitrate even buiten beschouwing' standaard gaan aanbieden of anders indelen. Je bent gewoon verplicht om het duurste af te nemen. Leuk dat je op 4 schermen tegelijk mag kijken maar daar heb ik persoonlijk helemaal niets aan.
Standaard 4K aanbieden is voor sommige mensen ook nutteloos aangezien ze geen 4K TV hebben. Een flex abbo zou handig zijn. Zelf dingen selecteren wat je wilt.
Je kan toch gewoon een 1 stream 4k abonnement aanbieden? Ik heb er namelijk wel wat aan... maar deel nu een account... gewoon omdat het kan.
Als ze het niet hebben dan gebruiken ze toch standaard HD.
Zie het probleem niet en Prime en volgens andere kunnen het ook.
...wordt een resolutie 'tot 720p' geboden...
Wauw. Wat terug in de tijd. Hadden we dat al in jaar 2000 ofzo iets. Elke scherm waar mensen op kijken is nu toch wel minimaal 1080p.
Resolutie zegt niks. Je TV upscaled het toch wel naar 4K.
De beeldkwaliteit die je op je TV ziet wordt bepaald door de hoeveelheid gegevens die beschikbaar zijn. De bps rate is daarin bepalend.

Dus niet dat gegochel met termen als 4K, full HD of 720p.
Resolutie zegt zeker niet alles. Maar het legt wel een bovengrens op de kwaliteit die je kan krijgen. Een perfecte 720p stream is nooit zo goed als een goede 4k stream. De data is er simpelweg niet.
Probleem is alleen dat die goede 4K stream niet bestaat. Een oude full HD blue speler levert al snel 40Mbps. Netflix levert maar een fractie van die bitstream.
vertel dat viaplay haha . die presteert het nog om sport op 720 uit te zenden
wat doet dat ertoe? Het gaat om de bitrate. Als die goed is doet de upscaler zijn werk wel.
daar ben ik het wel mee eens idd.... maar dat is daar niet het geval. 8)7
Na de bedenksels bij een aantal grote social media bedrijven, komt ook hier ivm de dalende gebruikersaantallen een belabberde oplossing om de hoek kijken. Zeg maar een blauw vinkje achtig iets.
Blijkt nog maar eens, dat het alleen maar om geld draait. In dit geval de verliezen beperken.

En er zal binnenkort wel een mededeling van Netflix komen, dat een deel van het personeel het veld moet ruimen. Om de verliezen te beperken.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee