'Netflix test weglaten Basic-abonnement op pagina voor kiezen abo'

Netflix is in landen waar het een abonnement met advertenties aanbiedt aan het testen met een pagina, waarop het goedkoopste abonnement zonder advertenties niet meer staat. In Nederland en België is het abonnement met advertenties er niet.

Het abonnement bestaat nog wel bij mensen die de pagina te zien krijgen, maar zij moeten dan op een kleine link onderaan op de pagina klikken om dat abonnement als optie te krijgen, meldt Tecnoblog. De Braziliaanse site merkte de wijziging op en via een VPN is de Braziliaanse pagina ook bij Tweakers zichtbaar. Niet alle gebruikers zien het, waardoor het lijkt te gaan om een test.

De pagina toont drie abonnementen: Basic met advertenties, Standard en Premium. Het vierde abonnement, Basic, is daarbij onzichtbaar. Het abonnement bestaat nog wel en gebruikers kunnen het afsluiten als zij op de link onderaan de pagina klikken. De kans lijkt klein dat nieuwe gebruikers die link kunnen vinden.

Het is onbekend wat Netflix wil bereiken met de test. Vermoedelijk wil het uitproberen of meer mensen kiezen voor een duurder abonnement als er alleen een goedkoper abonnement met advertenties beschikbaar lijkt te zijn. Het bedrijf heeft niet gereageerd op de wijziging.

Het abonnement met advertenties is niet in Nederland en België beschikbaar. Het is onbekend of dat zal komen. Het abonnement met advertenties is er sinds dit najaar. Het is onbekend hoeveel mensen dat abonnement inmiddels hebben afgesloten.

Netflix-pagina zonder Basic-abonnement, december 2022NetflixNetflix-pagina zonder Basic-abonnement, december 2022

Links: de pagina van Netflix in Brazilië, rechts is wat je ziet na het klikken op 'see all plans'

Door Arnoud Wokke

Redacteur Tweakers

24-12-2022 • 11:30

239

Reacties (239)

239
228
79
6
0
110

Sorteer op:

Weergave:

Ik weet dat het bedrijfstechnisch niet interessant is, maar als diensten zoals Netflix, maar ook Ziggo en KPN nu gewoon eens diensten aanbied die passen bij de wensen van de klant dan worden of hoeven abbo's zoals bij Netflix niet gedeeld te worden en dan zijn mensen ook veel minder snel geirriteerd als er eens wat aan de hand is. De goedkoopste abbo's maken ze erg oninterressant en de middelste variant is voor velen vaak al overkill, daartussen is niets te vinden.

Voorbeeld, in 2010 was mijn abbo bij Ziggo maar rond de €40,- dat was het alles in 1 pakket complete. Als men de inflatie zou doorberekenen dan zou het pakket nu in 2022 €50,- Een beetje meer zou niet zo erg zijn, maar het pakket kost nu €74,- Het probleem is dat voor deze enorme prijsstijging je alleen een beetje internetsnelheid erbij hebt gekregen, de telefonie is helemaal triest geworden. Daar kon men voorheen gratis naar andere Ziggo klanten bellen wat er ook al geruime tijd vanaf is.

Streamingsdiensten gaan prijstechnisch dezelfde kant op, echter kunnen mensen daar zonder, blijkbaar iets wat dit soort bedrijven vergeten. De kwaliteit en het aanbod van Netflix wordt er ook niet beter op. Bedrijven denken ook dat alles alleen maar meer en beter wordt, maar je bereikt op een gegeven moment een punt waar de groei gewoon stagneerd, niets kan oneindig blijven groeien.
Ik denk dat de geconsumeerde hoeveelheid data sinds 2010 wel is geëxplodeerd.

Daarnaast kan je bij TMobile een alles in 1 abbo krijgen voor 52€/maand (1e 6 maanden betaal je minder, na een jaar kan je naar Vodafone, dan naar KPN, dan naar Ziggo, Online, Budget, dan pak je elk jaar zo’n korting ;-) )

Inflatie is part of life, en niet alles infleert even hard.
Is de geconsumeerde data daadwerkelijk geëxplodeerd? Ik verbruik minder dan jaren geleden, downloaden doe ik al jaren niet meer behalve bij games die ik digitaal aanschaft. En ja sommige daarvan zijn behoorlijk groot, maar ik verbruik minder data dan voorheen.

Wat hebben mensen aan zulke aanbiedingen die je vermeld, die moeten uiteindelijk door de abonnees betaald worden en zijn alleen maar lokkertjes. Waar het mij om gaat en wat ik met mijn reactie bedoel is dat bedrijven met deze diensten nooit dat aanbieden wat mensen nodig hebben, maar juist dat wat voor hun prijstechnisch interessant is, niet wat interessant is voor de klant.

De laatste zin van je reactie slaat nergens op, inflatie is inflatie. Dat kostprijzen variëren is een ander verhaal, maar er is geen bedrijf die een abonnement goedkoper maakt wanneer de kostprijs daalt. Dat bedrijven graag meer winst willen behalen en hun prijzen verhogen heeft niets met de inflatie te maken.
Als je streamt download je de data nog steeds. Tenzij je dat ook niet doet.

Hoe dan ook, statistieken zijn lastig te vinden.
In 2012: 4.1 EB
In 2021 was dat 26.58 EB
Heb je misschien even mee genomen dat er wereldwijd erg veel nieuwe internetgebruikers erbij zijn gekomen in die periode? In Nederland wat minder, maar ook hier! En daar tegenover staat dat er meer datacenters in Nederland erbij zijn gekomen.

En ook veel meer ouderen kunnen nu beter overweg met smartphones. Vergeet niet dat smartphones redelijk nieuw/recent zijn, gezien vanuit hun perspectief.

Die doen nu allemaal mee op het internet.

Dus een individuele situatie hoeft zo'n explosie niet perse te verantwoorden.

Natuurlijk zijn er ook meer mogelijkheden waarop internet gebruikt wordt, 2012 was nog redelijk de tijd van CD's binnen mijn kringen, en via die media muziek/films consumeren. Dat is nu ook allang niet meer het geval.
"En ook veel meer ouderen kunnen nu beter overweg met smartphones. Vergeet niet dat smartphones redelijk nieuw/recent zijn, gezien vanuit hun perspectief."

Een kleine correctie hierop zou zijn dat het geen vrijwillige keuze is in steeds meer gevallen.
De gemeente van mijn vader gaat over op een nieuw afval systeem, en daarbij krijgt hij alleen een brief dat de ophaaldagen online of in de afvalwijzer app te vinden zijn. Nu heb ik hem de app wel uitgelegd, maar het blijft voor hem een stuk lastiger dan gewoon een A4'tje met daarop de kalender waarop het afval wordt gehaald.

Voor ouders met jonge kinderen ben je ook verplicht om digitaal te gaan, nu is dat voor de meeste wel te doen maar voor de mensen waar dit lastiger voor is zijn de alternatieven soms gewoon niet aanwezig.

Om maar helemaal niet te spreken over Chinezen die alles met hun smartphone moeten doen omdat de overheid mee wil kunnen kijken.

De hoeveelheid gebruikte data gaat dus wel omhoog, maar omdat het in steeds meer gevallen gaat om een verplicht verbruik zou de vraag zijn of we het over een dienst hebben die data levert of hebben we het steeds meer over essentiele infrastructuur.
Ja en als je TV kijkt verbruik je ook data, maar ik had het over mijn persoonlijke verbruik. Dat gezinnen met jonge kinderen veel meer verbruiken dan vroeger vind ik niet vreemd. Tegenwoordig is alles digitaal.

Toch hoeft meer verbruik ook niet direct te leiden tot veel hogere kosten, de technieken worden steeds beter en de appaaratuur steeds energiezuiniger. Dat verklaard voor mij echter niet de extreem hoger prijsstijging. Als data echt een probleem zou zijn, dan had men op dat soort abbonementen wel een limiet ingesteld met een maximaal verbruik.

[Reactie gewijzigd door Andyk125 op 22 juli 2024 20:23]

Maar het onderwerp ging over het algemene verbruik... niet die van jou alleen. Klassiek gevalletje de boot gemist...
Het ging om
geconsumeerde data
of je dat linksom of rechtsom doet maakt dan niet uit.

Dat meer verbruik niet meer hoeft te kosten ben ik eigenlijk wel met je eens, techniek gaat vooruit terwijl de prijs een beetje gelijk blijft zo gaat dat ook met computers. Maar toch zie je soms ook dat bepaalde techniek duurder wordt.
Kijk naar YouTube, de gemiddelde gebruiker heeft 4K opname mogelijkheid en upload de video ook in die kwaliteit. Terugkijken wordt ook vaak op hogere resoluties gedaan (al is het maar om minder last van de compressie te hebben) wat ook veel bandbreedte kost. Linus heeft daar een tijdje terug een interessant filmpje over gemaakt.
Mee eens. Vooral die good, better, best is een lachtertje.
720p is echt om te huilen. 1080p leuk op een klein scherm en 4k redelijk normaal.

Als consument ben ik blij met 1 of 2 streams op 4k. als dat onder de 10 euro komt is delen echt niet nodig.

Maar momenteel moet je voor 4k Netflix bijna het bedrag neertellen dat alle andere streaming diensten met 4k bij elkaar kosten. Dan krijg je er bijna verplicht account delen bij. 3 extra streams voor een eenpersoons huishouden is gewoon onzinnig. Zelfs in een gezin van 4 is het onwaarschijnlijk dat je die echt ooit nodig hebt.

Maar de kans dat ze naar de consument gaan luisteren is klein. Ze verdienen nu gewoon te veel aan de account delers. Openbaar zeggen dat het niet mag en een onaantrekkelijk flut abonnement aanbieden houdt de onderhandelingen over uitzendrechten scherp, maar lost natuurlijk niks op.

Zelf neem ik gewoon een paar maanden Netflix om nieuw materiaal te kijken als het buiten nat en koud is en daarna gaat het weer uit. Genoeg andere diensten om de rest van het jaar te vullen.
720p is echt om te huilen. 1080p leuk op een klein scherm en 4k redelijk normaal.
Ik had eigenlijk al geen zin meer om verder te lezen nu.
4K 'redelijk normaal'. Wat bedoel je, dat 8K maar echt normaal is ?!
En 1080p is enkel leuk voor een klein scherm ? Er zijn tal van cinefielen die tevreden zijn met 1080p op bvb BluRay. Bovendien ben ik zeker dat het merendeel van mensen die een 4K TV hebben, niet eens het verschil zouden tussen 1080p en 4K op hun kijkafstanden.
Wat ik bedoel te zeggen is dat bijna al het nieuwe materiaal in 4k uit komt. Elke grote concurrent biedt eigenlijk niet anders aan als het er is en bijna elke televisie vanaf 48 inch heeft 4k resolutie. Ook al is dat tegenwoordig klein.

720p resolutie doet echt pijn aan je ogen, ook op een 1080p televisie. Die standaard had er nooit moeten zijn omdat het niet goed opschaalt of afschaalt.

En 1080p is weliswaar prima te doen in veel situaties, maar met televisies van 65 inch en groter is het te wazig. En natuurlijk ben ik dan gewend en verwend, maar mijn eerste lcd tv had 14 jaar geleden al 1080p.

Overigens ben ik nog steeds enthousiast over Netflix, maar de keuzes die ze maken begrijp ik niet, en 720p marketen als goed is gewoon een leugen.

Als iemand in zijn/haar eentje in 4k naar Netflix wil kijken, is 16 euro per maand dan redelijk? Als ze accountdelen tegen willen gaan, dan moeten ze die resolutiebeperking gewoon los laten en de prijzen zo laten. Voor 8 euro per maand ga je niet delen en een gezin zal een duurder abonnement nemen als er anders ruzie van komt.
Niet iedereen kijkt op een 65" scherm. Er zijn mensen die op een tablet of een redelijke 40" TV zullen kijken. Het zal aan mijn (HD) toestel liggen maar 720 wordt netjes ge-upscaled naar 1080 (factor 1,5 daar kun je een prima algoritme voor schrijven) en ziet er op een 42" scherm, op normale kijkafstand prima uit.
Het idee dat als je hogere eisen stelt, je daar ook iets meer voor over moet hebben begrijp ik wel. Maar dat Netflix beter op de concurrentie (qua prijzen en kwaliteit) moet letten is waar.
Het idee dat als je hogere eisen stelt, je daar ook iets meer voor over moet hebben begrijp ik wel.
Ik in principe ook wel, alleen het verplicht 4 schermen tegelijk moeten afnemen als je 4K kwaliteit wilt staat mij heel erg tegen. Als ze je die extra schermen dan op die manier verplicht door de strot erbij pushen wanneer je 4K kwaliteit wilt dan snap ik heel goed dat alleenstaanden het dan maar met vrienden buiten het huishouden etc. gaan delen.

Ook de rede dat ik destijds heb opgezecht en hoogstens nog eens 1 maandje afneem om iets te kijken en het meteen weer opnieuw op te zeggen.

Ze zouden echt eens moeten kijken naar een basisprijs van zeg 10 euro voor 1 scherm @1080P en dan de betere kwaliteit/extra schermen los verkopen zonder verplichte koppeling.
Wil je 4K? Dan betaal je 2 euro extra. Wil je extra schermen? Dat is dan 2 euro extra per scherm per maand met een maximum van 5.

[Reactie gewijzigd door !mark op 22 juli 2024 20:23]

Dit dus.
Vind die koppeling van aantal schermen en resolutie ook totaal onzinnig.
Ook in een echt groot gezin is de kans dat er 4 verschillende dingen tegelijk worden gekeken echt klein volgens mij, dus snel die abo structuur realistisch maken Netflix!
Het is behoorlijk lastig om nog een nieuwe 40 inch tv te vinden van een goed merk. Je komt al snel op minimaal 43 inch en dan voor een klein beetje meer richting de 50 inch of groter.

Overigens is echt 720 materiaal niet heel mooi op te rekken naar 1080. 1,5 x vergroten geeft vervelende effecten. Bovendien is al het materiaal eigenlijk vaak 1080p. Dus bij netflix is er ook al gesleuteld aan het beeld. Voeg daar nog wat zware compressie aan toe en je hebt iets wat uiteindelijk echt niet "goed" te noemen is voor alles behalve een echte ouderwetse 720p tv.

Nee, Netflix is fout bezig met mensen dwingen om onnodig 2 of 4 streams af te nemen als ze de beeldkwaliteit van de vorige eeuw niet accepteren.
De 4K resolutie van Netflix doet mij net zo goed pijn, ik geniet liever van mijn uhd blu ray rips op mijn server. Zelfs op een kleine tablet (8 inch iPad Mini) zie ik blokken in donkere scènes.
Ach welnee man, die 4K stream is al vol met compressie dus echte 4K over je lijn kun je gewoon vergeten.

Bovendien is een lagere resolutie als 1080p voor film/video gewoon dikke prima. Je mist niet zoveel. Op een groot scherm ook niet, tenzij je er te dicht bij zit. De PPI hoeft niet zo hoog te zijn om 'geen pixels te zien'.

Die hele 4K hausse op TV is één grote leugen. Dat was het bij HD-ready/Full HD al, en 4K is slechts een voortzetting. Weer gaan hele volksstammen consumenten/schapen denken dat het nut heeft. Het is zinloos. We hebben nog lang niet de infrastructuur om echte 4K over de lijn te streamen. Zelfs met glas krijg je van Netflix geen uncompressed stream. Al met al ben je vooral jezelf voor de gek aan het houden. TV zenders doen meer dan eens zelfs nog 1080i. Er was uiteraard weer een push 'voetbal/WK in 4K' zoals dat eerdere jaren is geweest. Maar ook daar: compressie, soms was je beeldinformatie nog slechter dan oude analoge TV, want ja, iedereen in je straat gebruikt dat rottige Ziggo lijntje nog ;)

Dit is allemaal niet nieuw en niet anders dan in, zeg 2005. 4K is de komende vijf tot tien jaar nog grotendeels marketing bullshit. Als we overal glas hebben liggen én de content providers gaan ook echt iets daarmee doen, dan praten we wel weer verder.

Bij gaming is het niet anders; daar zit de compressie alleen niet in de stream maar in de assets; simpele geometrie, LoD, en texture kwaliteit die eigenlijk nog stamt uit het 1080p tijdperk en daar 'prachtig' was, is in 4K een blurry mess. Maar je draait wel op 3840x2160! Wooptiedoo. Tegelijkertijd moet je UI scaling aan, moet je GPU een upgrade, enzovoort. De commercie draait er goed op. Jij hebt er vrij weinig aan.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 22 juli 2024 20:23]

Toch maar even naar de opticien als je het verschil op een grote TV niet ziet.

Met gaming op een recente console is het verschil zelfs gigantisch.

En die paar artifacts (waarvan ik mij afvraag waarom jij die wel kan zien) neem ik dan graag voor lief ten opzichte van ronduit wazige opgerekte 720p beelden die Netflix als "goed" durft te verkopen.
Hey veel plezier dan met je pseudo 4K voor de hoofdprijs. Fool & Money parted

[Reactie gewijzigd door Vayra op 22 juli 2024 20:23]

Heb een paar jaar dat 4k hdr pakket gehad. En dat 4k is inderdaad de resolutie, maar de meeste films worden zo hard gecompressed dat er weinig aan kwaliteit overblijft. Je kunt, vooral in de schaduw de pixels tellen.
Echter is 4K Netflix en een 1080P blu-ray nog altijd niet goed te vergelijken. 4K Netflix is inderdaad de resolutie, maar het gaat eigenlijk veel meer over de bitrate als je het hebt over kwaliteit - en die van Netflix 4K gaat dan van 7 tot 15 Mb/s. In verhouding kunnen 1080P blu-rays gaan tot 40 Mb/s, en 4K blu-rays doen tot 128 Mb/s.

Dit toont zich in de praktijk vooral in de details en je ziet op een blu-ray dus ook veel minder compressie artifacts (kijk in een donkere scene maar is buiten de focus, en je zult veel blocking zien).

Ga er ook eerlijk gezegd van uit dat die cinefielen (ik ben er niet een!) waar je aan refereert ook van Netflix 4K nog altijd niet heel blij worden.
Geef mij maar 720p bluray dan 1080p tot de grond gecompressed! Aantal pixels zegt geen reet, de bitrate is wat telt en dat is bij Netflix (en veel andere streamingdiensten) erbarmelijk. 720p schaalt overigens prima, het is exact dezelfde aspect ratio en er is geen enkele reden waarom dit niet zou kunnen schalen..

4K is al helemaal een lachertje bij Netflix.. bij 4K is Bitrate nog véél belangrijker en is het vooral HDR wat flinke stappen zet en niet de resolutie an sich.
720p is een magere resolutie. En natuurlijk kan een goede TV het nog aardig opleuken, maar informatie die er niet meer is uit veel hogere resolutie film materiaal krijg je echt niet meer terug.

De compressie die Netflix toepast is soms niet fijn. Maar aan de andere kant betekent het wel weer een scherper beeld binnen dezelfde bandbreedte. En in de meeste gevallen gaat het toch echt wel behoorlijk goed. Je moet heel goed kijken om het te zien. Het verschil met 720p is gigantisch. Zo'n 4K beeld is 3x zo hoog en 3x zo breed. 9x zo veel beeldinformatie gaat gewoon altijd winnen, zelfs met zware compressie die de puristen absoluut nooit zullen waarderen.

En als je dat verschil tussen 720p en 2160p niet ziet, dan kan je net zo goed dvd's gaan kijken op een oude 1080p TV, wat eigenlijk netter schaalt dan 720p materiaal, al is het nogal wazig.
Vrijwel elke donkere scene en pannig shot zit vol met artifacts. Dat is niet een gevalletje "dan moet je erg goed kijken".

Meer data wat meekomt heb je toch niks aan als het volledig vernietigd wordt door compressie?

Daarnaast ligt het er maar net aan op welk formaat scherm en op welke afstand dat je kijkt. Pixeldichtheid is veel relevanter dan puur resolutie.
Dan weet ik niet waar jij mee kijkt. Hier eigenlijk geen last van artifacts. Weet je zeker dat je tv het zelf niet doet met local dimming truukjes?

Hier heb ik een OLED TV staan, dus daar valt elke lichte pixel op. De LCD TV's in huis hebben bewust geen local dimming om dit soort ellende te voorkomen.

Edit: hier staan wat tips voor als je toch bagger kwaliteit krijgt: https://www.digitaltrends...er/getting-netflix-hd-4k/

[Reactie gewijzigd door netappie op 22 juli 2024 20:23]

Compressie artifacts zie je niet in lichte maar donkere scènes. Donkere kamers, nacht shots etc. Dan zie je geen mooie color gradient zoals het hoort, maar een blokkerige zooi.

Een aantal Netflix originals hadden hier enorm veel last van zoals "the King". Dit is te wijten aan bitrate en niet aan local dimming of tv settings. Anders zou je dit ook bij andere bronnen zoals bluray krijgen.

Voorbeeld van zulke artifacts:
https://preview.redd.it/y...8d108b856f6b2c97248e6646c

Vooral te merken bij 1080p content, dat wordt aanzienlijk meer geknepen bij Netflix dan 4K streams. Het is vergelijkbaar aan minder legale bronnen waar ze te aggresief (hevc) comprimeren met een lage bitrate.

Het ligt niet aan de gebruiker of de apparatuur, dit ligt aan Netflix die het randje opzoekt vanuit een kostenperspectief (lage bitrate is minder data = goedkoper).

Weet overigens niet of ze nog steeds op hevc streamen of inmiddels over zijn op av1, maar beide codecs hebben andere encode eisen.
Let op dat de bitrate ook omlaag gaat als jouw verbinding of apparaat niet genoeg aan kan.

Soms zit de imperfectie al in het materiaal. Daar kan Netflix dan niets meer aan verbeteren.

Je kan de bitrate ook in je account instellen, en dat is gemakkelijk te missen.

Maar ik blijf er bij dat de 720p versie aanbieden als "goed" gewoon misleidend is aan het einde van 2022. Zo'n 15 jaar geleden was het eigenlijk al ondermaats met 1080p televisies in de winkels.
Misschien moeten ze eens al die onzinnige film suggesties aan het einde van een film uitzetten. Haalt me direct uit de film, waardeloos.
Je kan Netflix kijken via Kodi. Er zijn geen suggesties in Kodi's eigen interne speler. :)

[edit]
Tip voor liefhebbers van Kodi:
Netflix in Kodi
Disney+ en HBO Max in Kodi
Prime Video in Kodi

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 22 juli 2024 20:23]

Je bent toch al uit de film als die suggesties aan het einde zijn, aangezien ze pas komen als de film is afgelopen(Of wil jij alle regeltjes van de aftiteling lezen ? )

[Reactie gewijzigd door Carlos0_0 op 22 juli 2024 20:23]

Niet zozeer dat ik het wil lezen, maar ik wil een rustige afsluiting, niet direct weer gepusht worden naar meer meer meer.

Ik snap die drang sowieso niet bij Netflix, ik bedoel ik betaal al, hoe minder ik kijk hoe meer geld ze per minuut aan me verdienen.
Het heeft een bepaalde naam maar ik kom er even niet op.

Hoe meer tijd je besteedt op een dienst, hoe meer je denkt dat je waar voor je geld krijgt, en dus blijf je lid en betalen. Als je op een gegeven moment 1 of 2 films per maand kijkt, zal je je sneller gaan afvragen of dat Netflix abonnement wel echt nodig is en/of de prijs wel waard is.

Onder de streep willen ze dat je het vaak genoeg gebruikt zodat je het abonnement ook blijft betalen.
Nou ja rustige afsluiting druk ik gewoon op de knop terug, geen aftiteling of suggesties.
Het is afgelopen dus aftiteling hoeft ook niet door te lopen, die lees ik niet dus kan net zo goed hele film stop zetten.

Maar goed ieder zo ze manier van kijken.
Soms eindigt een film met mooie muziek en wil je er gewoon nog even in blijven hangen, nagenieten. En niet selena gomez in beeld of zo.
Netflix is de laatste tijd hard bezig om klanten weg te jagen naar andere streaming diensten met hun prijsverhogingen, reclame & verbod op het delen van abo's.

Ben benieuwd of ze het gaan overleven.
Netflix is de laatste tijd hard bezig om klanten weg te jagen naar andere streaming diensten met hun prijsverhogingen, reclame & verbod op het delen van abo's.
Vergeet het gebrekkige aanbod niet.
Vind persoonlijk het aanbod van bijvoorbeeld Amazon, HBO en videoland (om maar een paar voorbeelden te noemen) nog gebrekkiger.

Streaming service hoppen (of hoe het ook heet) zou het verstandigst zijn voor de portemonnee, maar met een partner bijna niet te doen, wegens verschillende interesses en teveel gedoe.
Prime kost ook maar 3 euro en zit nog onbeperkt gratis verzenden en andere korting in, dat vind ik veel meer waarde.
Daarmee drukken ze andere partijen uit de markt. Waarschijnlijk draaien ze nu verlies maar Amazon heeft diepe zakken om dat te lijden. Als dan veel mensen overgestapt zijn en de concurrentie verdwijnt gooien ze de prijs omhoog en zit je met nog maar 1 aanbieder. Allemaal omdat mensen graag voor een stuivertje op de 1e rij willen zitten. Daarom support ik Amazon niet.
Helaas is de bakker op de hoek net zo erg als Amazon alleen dan op kleine schaal. Als een ondernemer een concurrent kan afknijpen zullen ze dat gaan doen. Netflix zou hetzelfde doen als ze de middelen hadden die Amazon heeft.
Nee, dat is toch fundamenteel anders. De strategie van de grote techbedrijven is niet alleen van de concurrentie uit de markt te drukken, maar ook om het fundamenteel onmogelijk te maken voor nieuwe spelers om de markt te betreden. Ze gebruiken hiervoor schaaleffecten waarbij hoe groter het marktaandeel van een dienst is, hoe makkelijker het is om klanten te lokken.

Dat heb je niet bij een bakker. Een bakker die een miljoen broden per dag maakt gaat dat veel moeilijker kunnen doen met dezelfde service, kwaliteit en versheid. Er is dus altijd nog plaats voor een kleine bakker die er een andere twist aan geeft.

Je kan niet concurreren met een streaming dienst met maar 2 films en 3 series. Je kan geen WhatsApp concurrent lanceren met maar 100 gebruikers. Je kan geen smartphone OS maken met maar 3 apps in de store. Je kan geen ride sharing dienst hebben met maar 3 chauffeurs, etc. Je kan wel gewoon een bakkerij openen met 2 soorten broden die gewoon super lekker zijn.

Het zijn die schaaleffecten die de tech bedrijven zo gevaarlijk maken. Dat is ook waarom de markt tolereert dat die bedrijven jarenlang verlies maken zolang ze maar groeien, terwijl een bakkerij zich meteen zorgen moet maken als ze beginnen verlies te maken. Het zijn fundamenteel andere manieren van zaken doen, die enkel opervlakkig op elkaar lijken.
die bakker in jouw voorbeeld heeft geen 1 miljoen achter de hand om voor een langere tijd producten onder de kostprijs te verkopen, als doel om de concurrenten uit te schakelen.
Amazon wel.
Dat was precies zijn argument…
@segil legt juist uit dat het compleet iets anders is. Concurentie is goed (zoals het bakker voorbeeld). Amazon en andere partijen zoals Uber, thuisbezorgd etc. Die hebben zo ontiegelijk veel geld, dat ze letterlijk hun producten met verlies kunnen verkopen. Hun enige doel is NIET concurreren, maar de concurrent kapot maken.

Dit soort bedrijven (of eigenlijk de praktijken) zou je nooit moeten willen supporten. Maar zoals @segil al aangeeft. Iedereen wil voor niks vooraan zitten.

Dat gezegd hebbende vind ik sommige dingen ook wel weer te duur worden en slaan de prijsverhogingen soms echt nergens op (slechte onderbouwing van de prijsverhogingen zoals bij Ziggo).

[Reactie gewijzigd door Wachten... op 22 juli 2024 20:23]

Das een redelijk negatief statement dat zeker niet voor alle ondernemers waar is. Hier zitten meerdere bakkers in de omgeving en die gunnen elkaar ook wat. Niet iedereen is uit op een monopolie maar wil gewoon een eigen leuke business draaien. Sommige vinden het een vreemde gedachte maar niet iedereen wil per se miljonair worden.
Dat is inderdaad hun businessmodel, ook voor alles wat ze verkopen.

In de VS zien veel mensen Amazon voor veel producten als enige optie, en ze zijn lang niet meer de goedkoopste.

Dingen als Prime membership dragen daaraan bij. Aangezien je 'al betaald hebt' voor gratis en snelle verzending kijk je niet meer nr andere webshops, ook al zijn die misschien fors goedkoper.
Dat zagen we ook met Zalando. Toen kwam AboutYou.
Als Amazon duurder is dan anderen, komt er een nieuwe partij met diepe zakken (misschien niet in VS) en die doet hetzelfde trucje. Als consument moeten we pas zorgen maken als voorraden op zijn. Zolang aanbod groter is dan vraag, zal er altijd een partij zijn die goedkoper is.
About You heb ik nog nooit van gehoord, is dat net zoiets? Is het groot aan het worden?
Daarmee drukken ze andere partijen uit de markt. Waarschijnlijk draaien ze nu verlies maar Amazon heeft diepe zakken om dat te lijden. Als dan veel mensen overgestapt zijn en de concurrentie verdwijnt gooien ze de prijs omhoog en zit je met nog maar 1 aanbieder. Allemaal omdat mensen graag voor een stuivertje op de 1e rij willen zitten. Daarom support ik Amazon niet.
Ofwel 1:1 hetzelfde model wat het Nederlandse(?) KPN handhaaft; bij iedere nieuwe dienst/product/service zet KPN deze “goedkoop” in de markt - om vervolgens de prijs % te verhogen wanneer bepaalde drempel aan klanten behaald is. Deze manier van positionering en prijs verhoging gebruikt KPN al zo lang ik me kan herinneren. En dat vind “iedereen” prima - maar als Amazon eenzelfde prijs beleid hanteert is het ineens de duivel :X

Neemt niet weg dat je helemaal gelijk hebt; puur marktaandeel behalen, ongeacht de kosten/verliezen

Netflix vind ik persoonlijk helemaal niets, technisch zit het prima in elkaar, echter aanbod is voor mij niet bevredigend om klant te blijven. Heb afgelopen jaren diverse keren een kans gegeven, maar binnen een maand weer opgezegd: aanbod/kwaliteit/bibliotheek vind ik matig.

Nu de versplintering van de VOD door het dak gaat, meer aanbieders dan content :+ ik ben helemaal terug naar NZB/torrent
Ik vind het helemaal niet prima bij KPN.

Overigens heeft Netflix een monopolie of veel series, KPN niet toch? Dat is wel een verschil.
Dit wordt hier al jaren gezegd, inmiddels is hier nu Disney plus gekomen HBO.... Denk dat ze het niet doen nog genoeg alternatieven... Netflix komt er vast ook op terug als ze veel abbonees gaan verliezen. We gaan het zien. Betaal met delen nog steeds hetzelfde als voorheen maar wel veel meer content.
Maar ook een Disney+ en HBO (Time Warner) hebben diepe zaken uit het verleden, dus die kunnen hetzelfde doen als Amazon nu ook doet. Het zou mij niets verbazen als Netflix momenteel de enige grote speler zonder een lange geschiedenis van veel geld verdienen)
Free cash flow is anders negatief laatste 2 jaar.
Maar prime heeft dan weer reclames voor aan de programma’s, wat de hele bingewatch beleving fnuikt.

Ik bestel (vrijwel) nooit wat bij Amazon (en als ik al wat bestel zit ik altijd boven de ondergrens voor gratis verzenden), dus die altijd gratis verzending heeft voor mij geen toegevoegde waarde.
Die reclame is wel altijd te skippen vanaf seconde 0. Daarnaast is die reclame ook nog eens over de content die prime heeft, weet niet hoe dat bij netflix zit. Ik vind het soms zelfs wel handig om die reclame te hebben.

Prime is inmiddels nog maar de enige streaming wat ik betaal. Ben van illegaal nar legaal weer steeds meer terug naar illegaal gegaan door de vele streamingdiensten. Hoppen kan maar is zoals eerder ergens gezegd onhandig met een partner.
Zoals ik al schreef, het verstoord de binge-ervaring. Ik wil niet met m’n telefoon danwel afstandsbediening in m’n hand kijken.

Ook ben ik niet geïnteresseerd in Amazon-titels die aldanniet geschikt zijn voor m’n kinderen die meekijken.
In ongeveer 100,0% van de gevallen promoten ze een serie waar ik geen interesse in heb.

Buiten dat. Het is reclame. Of het nou voor een Amazon-serie of wc-papier is maakt me niet uit.
Overdrijven is ook een vak, Amazon reclames (ofwel trailers) zijn zo kort dat je niet eens tijd zou hebben een glas drinken te pakken.
Jij kan het anders beleven, maar voor mij decimeert het de binge-beleving.
Er zijn zat mensen die het niet erg vinden en dat respecteer ik uiteraard, maar mijn stoort het.
1x per 90 minuten ofzo skippen, ik moet ook per 4 uur iets aan de tv doen anders gaat die uit (energie dingetje)

Voor 3,99 kan ik er geen breuk opvallen en ik doe eigenlijk pas als laatste bij Amazon wat kopen, maar scheelde op m’n laatste aankoop €300 vs fabrikant en andere kanalen. Was of een prijsfout of een actie van ze want leverancier was gewoon de fabrikant zelf.

Overigens sluit het aanbod bij ons thuis wel aan… wat ze aanbieden, geen idee of dat te maken heeft met AndroidTV.

[Reactie gewijzigd door logix147 op 22 juli 2024 20:23]

Dit werkt niet motiverend om legaal te gaan kijken,
Sinds de streaming diensten veel aanbod heeft download in nauwelijks meer,
Maar als Netflix deze prijzen gaat hanteren en ook nog 720P in deze tijd en reclames dan is het voor mij echt klaar om het stop te zetten en weer gaan downloaden.
Ondergrens voor gratis verzending?
Waar heb je het over?

Je zoekt een product: klikt boven prime verzending aan, en het verzenden is automatisch gratis en snel. Of het nou 2 of 200 euro kost.
Lezen, hij heeft het over als je geen Prime zou hebben.
2,50 zelfs als je het op iOS neemt.
Dat is, geloof ik, dan wel zonder ‘gratis’ verzending. Dus alleen voor de streamingdienst.
Klopt. Maar koop zelf niks op Amazon. En die enkele keer is t al gratis verzending. Maar intussen kan ik weer wel games claimen voor Prime abonnees. Beetje vaag
Hbo, prime en ook Apple tv hebben weliswaar minder, maar wel kwalitatief beter aanbod. Je kunt ze alle 3 hebben voor de prijs van Netflix.
Beter is natuurlijk zeer subjectief. Apple TV heeft maar echt een paar enkele titels die ik interessant vindt. HBO Max is heel erg Hollywood. Geen waardeoordeel, maar daar moet je wel van houden.

Wat ik van Netflix een positief iets vindt, is dat zij een heel breed aanbod hebben (echt van alles en nog wat). Het mindere vind ik, dat de meeste titels heel gematigd zijn.


N.b. Bovenstaande zijn natuurlijk gegeneraliseerd en niet 100%-scores
HBO Max heeft qua series dan wel weer een aantal series die de worden gezien als een van de beste ooit gemaakt (oa The Wire, maar natuurlijk ook Game of Thrones). Banshee valt volgens mij ook onder HBO Max. Voor films zou ik HBO Max niet nemen, voor series wel. Skyshowtime doet het bij de kinderen erg goed met Dreamworks films als Shrek, Hoe tem je een draak, etc. Disney doet het ook goed. Dat is onze verzameling van diensten, Netflix is inmiddels opgezegd.

Disney vind ik kwalitatief, qua beeld en geluid, het allerbeste. De variatie van aanbod is daar ook behoorlijk groot. Maar lang niet zo breed als Netflix.

[Reactie gewijzigd door Arjan90 op 22 juli 2024 20:23]

“HBO heeft qua series… aantal… beste ooit”.

Helemaal mee eens. Voor Disney (en Netflix) kan je dat ook zeggen. En dat is het probleem ook een beetje. Ze hebben allemaal een aantal goede series tussen en willen allemaal de hoofdprijs qua abonnementsgeld. Veel overig content is vaak hetzelfde op Amazon prime, Videoland, Netflix etc.

On topic: over het testen. Netflix zou eens kunnen testen hoe ze een 1-stream HD/4K abo kunnen aanbieden. Ik durf te wedden dat dat in 1x de meest populaire abo wordt!
Nou, zonder twijfel! Wij hadden het 4K abonnement daarvoor, maar daar betaal je je inmiddels scheel aan. Dat gaan we dus niet meer doen, kansloos dat ze daar nog onderscheid in maken. Dat is voor ons dus ook de reden om Netflix op te zeggen. De kinderen hebben nog even snel Pokemon afgekeken :+
Niet te vergeten dat ze sinds het verlagen van de bitrate tijdens COVID, de kwaliteit nooit meer hebben teruggebracht naar wat het was. De resolutie is welliswaar UHD, maar de kwaliteit is niet bepaald fantastisch.
Alleen een hoop goeie series van HBO gaan er dadelijk weer m een rare reden vanaf.
Wat ik van Netflix een positief iets vindt, is dat zij een heel breed aanbod hebben (echt van alles en nog wat).
Uiteraard superfijn, maar wat niet fijn is is dat 60% (ik pak maar een arbitrair getal, dit kan uiteraard verschillen met smaak) van de goede series altijd weer gecancelled worden voor weer nieuwe diverse series die vaak matiger zijn.

Wat ook heel irritant is is dat film series er nooit volledig op staan. Bijv. How to tame your dragon 1 staat er op, 2e niet en de 3e weer wel. Zelfde was een tijdje geleden met John Wick. Als je dus zo'n series aan films wilt kijken wordt je wel geforceerd om de films te kopen/huren bij een ander platform (of in de winkel) of de piratenpartij opzoeken.

[Reactie gewijzigd door FPSUsername op 22 juli 2024 20:23]

Ja hbo en prime zijn nu nog voordelig omdat ze natuurlijk marktaandeel willen pakken.

Daarnaast heb ik ook Prime en HBO en moet bevestigen dat het aanbod dat niet echt perse kwalitatief beter is...

Ook vind ik bij Prime de hoeveelheid content dat te huur/koop is ook groter dan de ingegrepen content.

Niet dat ik hiermee bedoel te zeggen dat Netflix het beste is. Echter is het gewoon tegenwoordig slimmer om per maand te wisselen. Dat doen wij tegenwoordig ook. Nu in december hebben we HBO Max en zodra we hebben gezien wat we willen zien switchen we bijvoorbeeld over in januari naar Prime/Netflix/Disney aan de hand van het aanbod op dat moment.

Het hoeven hebben van alle diensten tegelijk is wellicht comfortabel, echter hebben we toch x aantal uur per dag om iets te zien. En vinden wij het zonde om 40+ euro kwijt te zijn om toegang te hebben tot alle streamingdiensten tegelijk.
Dat is zeker een goede tactiek, zo kun je 1 of 2 seizoenen zien en dan op naar de volgende bij een anderrle dienst 😄
Ja maar stel we zijn nog even niet uitgekeken op Netflix dan verlengen we nog gewoon een maand. Voor ons heeft het geen zin om 5 diensten in huis te halen als we toch niet alles tegelijk kunnen zien. En als we van iemand horen dat er op HBO bijvoorbeeld een goede serie is dan hebben we het geduld om die dan een maandje later te zien. Zo betalen we maar gemiddeld 15 euro per maand voor streamingdiensten ipv 40 om maar alles direct beschikbaar te hebben :)

Nu zijn Prime en HBO nog goedkoop, volgend jaar gaan die gerust ook naar de 8/9 euro per maand.

[Reactie gewijzigd door marco-ruijter op 22 juli 2024 20:23]

Het probleem is dan wel de 50 procent lifetime korting die je verliest als je van HBO switched.

Prime is een andere zaak als je ook regelmatig bij Amazon koopt. Alleen voor de streaming zou ik het niet nemen.

Disney versus Netflix switchen is goed te doen.
Als je maar 6 maand in het jaar HBO kijkt, heb je die 50% ook. Gewoon elke 3 maanden wisselen met een andere dienst…. Dan heb je op die andere dienst ook 50% “korting”

[Reactie gewijzigd door jeanj op 22 juli 2024 20:23]

Jullie misschien.
In BE is het HBO aanbod enkel via streamz te bekijken en dat kost belachelijk veel.
Meeste titels zijn matig bij Netflix. Maar er is zeker wel publiek voor. Mijn ouders en schoonouders hebben veel lol aan Netflix series omdat dit hun eerste echte beleving met veel series is denk ik. Dus daar zit ik nog wel even aan vast.
Vind persoonlijk het aanbod van bijvoorbeeld Amazon, HBO en videoland (om maar een paar voorbeelden te noemen) nog gebrekkiger.
Oneens. Het Netflix aanbod is sinds dat de andere studio's hun eigen diensten hebben heel erg achteruit gegaan. Het aanbod is enorm gefragmenteerd en wat Netflix zelf maakt is dusdanig wisselvallig van kwaliteit dat ook dat mij niet heel positief stemt over hun toekomst.

Aan de andere kant; als de toko failliet gaat, komt dat aanbod op de markt en kan een andere streamingdienst de pareltjes eruit pikken.
Het Netflix aanbod is sinds dat de andere studio's hun eigen diensten hebben heel erg achteruit gegaan
Ik denk dat de waar voor geld nog steeds prima is. Voor de prijs van 1 DVD per maand heb je een mooi en gevarieerd aanbod. Dat het ooit beter was heeft drie redenen: veel mensen zijn al aardig door de lijst aan content heen (als je better call saul nog niet gezien hebt is Netflix een betere deal dan als je hem wel al gezien hebt), concurrentie van andere streaming diensten, en dat mensen sneller content kijken dan dat je het kunt maken. Daar lijkt me allemaal vrij weinig aan te doen door Netflix. Hoe dan ook kan ik altijd nog wel wat vinden om te kijken, ook na al honderden uren gekeken te hebben. Dat vind ik echt één van de beste entertainment uitgaven die je kunt doen.
Aan de andere kant; als de toko failliet gaat, komt dat aanbod op de markt en kan een andere streamingdienst de pareltjes eruit pikken.
Geen van de grote streaming partijen staat dichtbij een faillissement, en al helemaal niet Netflix. Om interessant te worden voor een overname zou het aandeel nog minstens door de helft moeten, wat ik voorlopig niet zie gebeuren. Netflix gaat niet weg.
Weet niet hoor, maar ik kocht mijn DVD's/bluray's nooit voir dan 5 euro (complete serie misschien daargelaten, maar ook daar vaak niet heel veel meer gemiddeld per seizoen). Prime vind ik nog steeds goed te doen, vooral omdat je daar ook met die channels tijdelijk het aanbod kunt uitbreiden (afgelopen tijd al meerdere keren aanbod voor een extra channel voor eerste 3 maanden 1 euro/maand, zoals dus bv film1, MGM, AcornTV, Fear, etc.)
Waar Netflix gewoon te duur is voir mij alleen met fatsoenlijke kwaliteit (dus minimaal 1080p).
Streaming service hoppen (of hoe het ook heet) zou het verstandigst zijn voor de portemonnee, maar met een partner bijna niet te doen, wegens verschillende interesses en teveel gedoe.
Of mensen die abonnementen delen, en daarmee een stabiele bron van inkomsten zijn voor streamingdiensten (ook al kijken de abonnementhouders zelf niet eens).
Nooit zo bekeken, maar inderdaad. Het delen met mensen (in mijn geval m'n broer), maakt overstappen een stuk lastiger.
Klopt ik vind op zich aanbod op Netflix nog steeds het leukste, op prime volg ik maar 2 series. op Hbo 1 en videoland niks.
De andere diensten gebruik ik vooral soms eens met een Film, die dan daar eens opduikt of op Skyshowtime of Disney.
Al heb ik Disney dan nog eens gebruikt voor een Marvel serie, en Star Wars series al is nu de nieuwe Andor voor mij echt gruwelijk saai.

Ik heb alle diensten z'n beetje Netflix, Prime. Hbo, Disney, Skyshowtime en videoland, een paar deel ik dan.
Maar Netflix is toch de gene die bij mij meeste aan staat, en de andere zo nu en dan eens.

[Reactie gewijzigd door Carlos0_0 op 22 juli 2024 20:23]

Vind persoonlijk het aanbod van bijvoorbeeld Amazon, HBO en videoland (om maar een paar voorbeelden te noemen) nog gebrekkiger.
Op het moment vind ik verassend genoeg Disney+ nog het beste aanbod hebben. Met als tweede AppleTV. Beide diensten hebben misschien veel minder content dan Netflix of Amazon Prima, maar de kwaliteit is consistent hoog. Videoland zou ik in 'n rijtje niet eens noemen, da's geen serieuze streaming dienst (Nederlandse content, 1080p, alleen stereo geluid)
Jarenlang Netflix gehad maar het is veel te duur geworden ten opzichte van de concurrentie. Veel aanbod is ook verschoven naar de andere streamers. Netflix prijst zichzelf hard uit de markt.

We hebben jarenlang Netflix gehad, nu HBO Max en het aanbod heeft doet niets onder. In kwaliteit is HBO vaak beter. Met veel exclusieve content, zoals nu The White Lotus. Geweldige serie.
Netflix heeft veel. Maar ook 99% is bagger of oude meuk.

Zelf jarenlang Netflix gehad maar 2 maand terug opgezegd. Alle series die ik keek zijn er af gegooid of gecancelled (family guy, Rick n Morty, the punisher om er maar even een paar te noemen).

Kijk ik vervolgens naar wat Disney+ of HBO te bieden heeft dan is het aanbod lager maar de kwaliteit wel veel hoger.

Heb overigens momenteel geen enkele streaming dienst omdat ik de versnippering etc. weer te ver vind gaan.

Als ik dan kijk naar Spotify met muziek, geweldige service, vrijwel alle muziek die ik luister (zelfs obscure metal bands) voor een redelijke prijs zonder reclame.
Tja dat is heel persoonlijk. Ik heb nu Disney+, skyshowtime & HBO voor de prijs van 1 duur Netflix. En de enige productie van Netflix zelf die ik leuk vind is Stranger Things.
Welke streaming dienst heeft dan een beter aanbod? Kan mij vergissen, maar Netflix heeft nog altijd het grootste aanbod van allemaal.
Het grootste wil niet zeggen het beste helaas.
Wat bedoel je met beste? De Disney films bij Disney die je waarschijnlijk al meerdere keren gezien hebt? Twee of drie series bij HBO of die paar films bij Prime?
Alles wat je opnoemt igg, plus de vele oudere films uit hun databases.

Netflix vrijwel alles 14 in een dozijn en ook maar een paar echt goede series.

Goede netflix films die niet binnenkort eruit gaan omdat ze naar de streamingsdienst van de eigenaar gaan? Of al zijn. Kan er lettelijk 0,0 opnoemen.
Grootste aanbod betekent niet vanzelfsprekend het beste aanbod. Ik heb Netflix eerder dit jaar opgezegd omdat ik het amper nog keek en een andere streaming dienst veel betere content had, of in ieder geval content die veel beter aansloot bij mijn kijkgedrag.
Beter is voor iedereen anders. HBO Max is door het kwalitatieve aanbod voor ons beter dan Netflix. En voordeliger.
En het ergste algoritme voor aanbevelingen ook niet.
Of een vinkje o.i.d. als ik een film al bekeken heb.
Gewoon weglaten tot als er nieuwe seizoenen zijn of je er naar zoekt. Of als je in je lijst gaat kijken ofzo.

Nu lijkt het alsof je heel Netflix hebt leeg gekeken terwijl ze je gewoon kei hard in een bubble steken.
Nouja, dat is nog altijd 100x beter dan die van Prime waar je werkelijk niets kunt vinden, zelfs als ik rechtstreeks op 'the driver' zocht kwam de engelse miniserie niet in de lijst, maar wel een hoop totaal ongerelateerde titels. Je vraagt je echt af wie die designers van die gui's zijn want verstand van zaken wat een gebruiker wil, of handig voor ze zou zijn, hebben ze echt niet. Die GUI van prime is het grootste gedrocht dat er is, het lijkt er echt op alsof ze willen dat je geen content kunt vinden. Hoe moeilijk is het om gewoon ergens een optie the hebben om van A-z te kunnen zien waar jij toegang tot hebt. Jammer dat ze nog steeds geen publieke API hebben om op te halen welke titels beschikbaar zijn. Maar wel geld investeren in onzin als nasynchronisatie in het Nederlands van een serie als Jack Ryan (seizoen 3) of The terminal list, daar zit hier niemand op te wachten, en mogelijk zelfs een probleem voor minder handige mensen die dan de NL versie standaard voorgeschoteld krijgen en niet weten hoe je dat moet aanpassen.
Dit is al sinds de Disney exodus. Netflix zo goed als zonder Disney films en inmiddels ook goeddeels zonder Dreamworks aanbod, dat is niet realistisch meer als je one-stop-streaming shop als gezin, en daar hoort een realistische advertentievrije prijs bij. Disney+ 4k, SkyShowTime, HBO Max 4k alles bij elkaar hebben wij voordeliger dan enkel Netflix 4k... en Amazon boycotten we zo goed als het gaat, maar die zou je er qua prijs misschien ook nog wel in kunnen krijgen :o
Wat in mijn optiek storender is dat content ook zo verwijderd wordt op Netflix, dus het kan zomaar zijn dat jij bezig bent met een serie en de volgende dag deze serie niet meer te bekijken is of nog erger dat een specifiek seizoen of aflevering verwijderd wordt.

Voorbeeld van deze maand:
https://www.netflix-neder...krompen-en-handvol-films/

Mystic heeft in totaal 3 seizoenen volgens IMDB maar één seizoen wordt op Netflix verwijderd.
Zoo wordt volledig verwijderd.
The Paper heeft 3 seizoenen volgens IMDB maar 2 seizoenen wordt op Netflix verwijderd.

Geen idee of van Mystic en The Paper de rest van de seizoenen nog wel beschikbaar zijn op Netflix of dat deze al eerder verwijderd waren, maar het blijft een vervelend ritueel.

Nu snap ik dat dit grotendeels komt vanwege afgesloten licentieovereenkomsten die dan aflopen en ze zullen vast op basis van kijkgegevens per film/serie bekijken of het nog gunstig is om aan te bieden maar alsnog als consument is dit zeer vervelend.

Voorbeeld van een ander vervelend ritueel op Netflix:
Een aantal maanden terug was ik begonnen aan Extraordinary Attorney Woo, waarbij stond dat iedere week een nieuwe aflevering beschikbaar zou komen. Uiteindelijk had ik 3 of 4 afleveringen gezien van de serie, dat terwijl in Netflix Asia ze al bij aflevering 10 o.i.d. waren. Dus heb dit via een omweg kunnen bekijken, uiteindelijk had ik de serie 3 weken daarna volledig afgekeken. Het mooiste was dat op Netflix Nederland de serie nog op aflevering 3 of 4 stond en dus 12-13 afleveringen achter op Netflix Asia
Het komt ook voor dat seizoenen van eigenaar wisselen waardoor bijvoorbeeld seizoen 4 ineens niet meer op Netflix te zien is, maar op een andere aanbieder van content, vanwege 'collateral damage' van een of andere overname. Piracy is a service problem en het is verbijsterend dat aanbieders dit niet (willen) begrijpen.
En nog veel vervelender het cancelen van goede series.
Yep, daredevil en marco polo
Of half gebakken seizoen van serie die helft gelijk ''gecanceld wordt''
Ik merk juist dat netflix de laatste tijd meer aansluit bij de wat rauwere stijl van europa. Films als Balle Perdue 1/2 of een serie als ‘dogs of berlin’ zal je niet snel tegen komen op HBO en al helemaal niet bij het politieke über correcte Disney+.
Dan heb je duidelijk geen ervaring met HBO. Zij staan vanaf het begin toen ze nog achter de decoder zaten bekend om het ongefilterde rauwe aanbod. En dat is met HBO Max niet anders.
Je hebt rauw en rauw. Puur hak en smijtwerk is er in overvloed. Een verhaallijn en onverwachte plotwendingen… dat is andere koek. Juist dat maakt eurofilms vaak juist interessant
Klopt, rauw is er in verschillende vormen. Kijk eens naar The Wire en Succession.
Preuts is HBO ook niet, zoals Elite. Spaans Highschool drama.
Ik vind het aanbod van Netflix erg goed eigenlijk, er komt ook heel veel uit in tegenstelling tot bijvoorbeeld disney+ waar alleen een paar keer per jaar de nieuwe disney/marvel film uitkomt (voor mij dan, series kijk ik niet zo veel). Netflix heeft toch behoorlijk veel leuke films per jaar.

Leuker zou natuurlijk zijn als het gewoon als spotify etc zou concurreren op service en iedereen ongeveer hetzelfde aanbod zou hebben. Helaas dat de filmstudios al sinds jaar en dag proberen een groot deel van de keten in handen te houden.
De Europese producties zijn vaak leuker en beter. De Amerikaanse Hollywood rommel begint steeds meer op elkaar te lijken met een overdaad aan graphics en flinterdunne verhalen.
Ik ben een van de weinige die niet snapt dat mensen boos worden om het feit dat Netflix wat meer wilt gaan doen aan het delen van accounts. Ja ik snap dat je in een huishouden een gezin abbonoment neemt omdat de kinderen en ouders gewoon hun media willen consumeren.

Echter zie ik op mijn werk en bij vrienden vaak dat Netflix accounts gedeeld worden. Ik vind dat gewoon beetje scheef omdat het daar niet voor bedoeld is. Dus ergens snap ik wel dat hier maatregelen voor getroffen gaan worden. We zijn het normaal gaan vinden omdat het voor iedereen in het voordeel werkt... namelijk maar 25% van de prijs voor het gebruik van Netflix.

En laten we eerlijk zijn....15 euro. Waar hebben we het over. Als je gemiddeld drie avonden Netflix kijkt voor gemiddeld 3 uur per keer. Dan hebben we het over +/- 35 cent per uur. Een film huren kost bij veel streamingdiensten rond de 4 euro en dat is dan voor gemiddeld 2 uur.

[Reactie gewijzigd door marco-ruijter op 22 juli 2024 20:23]

Netflix heeft zelf jarenlang het delen van accounts gepromoot.
Maar dat haalt iedereen steeds aan, echter stond er in de voorwaarden dat account sharing om huishoudelijke sfeer gaat..het was nooit gepromoot om bijvoorbeeld met buren of collega's te delen.
Maar ze hebben tijdens het promoten moeten kunnen zien dat de accounts op verschillende (ip-)adressen werden gebruikt. Dus het was bewust beleid om het buitenshuis delen zo lang te gedogen. Goede manier om snel een groot marktaandeel te verwerven en later proberen te cashen door het beleid om te gooien. Naïef van gebruikers om te verwachten dat dit eeuwig zo zou doorgaan.

[Reactie gewijzigd door Randfiguur op 22 juli 2024 20:23]

Nou omdat je bijvoorbeeld ook in een hotel bent of überhaupt op vakantie waar je dus een ander ip hebt.

Buitenshuis is niet hetzelfde als een huishouden.
Ze gebruikten zelfs de kreet

Love is Sharing a Password

Dat was een tweet en dan zou ik dus in de voorwaarden moeten gaan kijken welke uitzondering ze er op verzonnen hebben?
Leuk het baseren op 4 euro voor gemiddeld 2 uur, maar dat is de kromste vergelijking die je kan maken.

Netflix kwam op, eigenlijk ter vervanging/verdrijving van de videotheek; een film onbeperkt voor een bepaalde tijd kunnen kijken voor een relatief bedrag.
Niet datzelfde bedrag voor afspelen binnen 48u, dat is de afglijdende schaal die na het afbrokkelen van de videotheek is ontstaan; recht-tegenover de videotheek had de huidige vorm van online film huren nérgens gekomen.
Netflix moet het daarom ook gewoon mogelijk maken dat je een abbo neemt met 4k op één beeldscherm voor een lagere prijs.
zul je zien dat er heel veel abonnementen bij gaan komen.
Klopt, daar ben ik het volledig mee eens.
Overleven tov welke andere optie dan? Alle streaming diensten hebben pro en cons en allen gelimiteerde content. Gratis is het ook nergens, ik hoor hier al menig antwoord komen over het fruitje... Content cost nu eenmaal en via een weg wordt er voor betaald.

Tenzij nog steeds de illegale streaming...en daar heb je ook niet altijd de beste ervaring...

[Reactie gewijzigd door d3x op 22 juli 2024 20:23]

Overleven tov welke andere optie dan? Alle streaming diensten hebben pro en cons en allen gelimiteerde content. Gratis is het ook nergens, ik hoor hier al menig antwoord komen over het fruitje... Content cost nu eenmaal en via een weg wordt er voor betaald.
Het probleem wat NF heeft, is dat de andere diensten imo een betere ervaring bieden (muv D+, maar Disney is nóg inhaliger dan NF). Dat geen enkele streamingdienst alles aan kan bieden, klopt. Neemt niet weg dat het aanbod van NF ook enorm achteruit is gegaan doordat de andere diensten opgestaan zijn.

Begun, the streaming wars have...
Tenzij nog steeds de illegale streaming...en daar heb je ook niet altijd de beste ervaring...
Nou, ik ga ze niet noemen, maar er zijn programmas die gewoon voor jou bijhouden welke serie je volgt, wanneer er nieuwe afleveringen zijn, als dat zo is welke torrent ze moeten kiezen adhv jouw voorkeuren (720p, 1080p, 4k), en die je zelfs nog een appje sturen eens de aflevering gedownload is.

Nadat je dus hebt aangegeven "ik wil serie x volgen" heb je er nul omkijken naar. Ik ga nu niet zeggen dat het helemaal even makkelijk is als Netflixen (hoewel: als je moet onthouden welke show op welk platform staat ben je ook even bezig) maar de piraten route is tegenwoordig echt niet ongebruiksvriendelijk hoor.
1 fatsoenlijke player/app om alles mee af te spelen vind ik een stuk gebruiksvriendelijker dan steeds maar weer wisselen tussen apps met niet altijd de beste UX.
Ze overleven al sinds 1997 en hebben toen hun business model ook moeten aanpassen in de loop der jaren. Het is niet zo dat Netflix net komt kijken ofzo in de Video verhuur markt.
De business model van '97 valt dan ook niet echt te vergelijken met wat Netflix nu doet.
Toen alleen Amerika, DVD huren zeer populair. (met tot aan de supermarkten aan toe) en Netflix kon zicj onderscheiden door DVDs naar je huis te versturen.

Gaat nu om streaming, dat tevens voor iedereen 'nieuw' is met een heel hoop meer (wereldwijde) concurrentie.

Het is dus ook niet zo, omdat ze lang bestaan, niet kunnen omvallen bij drastische beslissingen, die juist nu Netflix in sommige gebiedwn hoger prijst.
En de kwaliteit van de series is nou ook niet hoogstaand (meer) te noemen.
Maar inderdaad, wij zitten ook op het randje van de abbo stopzetten door deze praktijken.
Prijsverhogingen maken mij niet veel uit, Netflix jaagt mij eerder weg door hun ‘kwantieit boven kwaliteit’ beleid. Voor ieder is de reden natuurlijk anders.

AppleTV+ heeft veel hogere kwaliteit en veel lagere kwanteit, tuurlijk zijn er echt series tussen die mij echt niet boeien, maar alsnog is de kwaliteit ver boven dat van huidige ‘Netflix Originals’.

Benieuwd hoe de toekomst zal zijn.
Ze zullen ongetwijfeld hun due diligence hebben gedaan met dit soort veranderingen maar ik kan me toch niet aan de indruk onttrekken dat ze enorm onderschatten hoeveel effect negatieve word of mouth gaat hebben. Zeker als ze beginnen met password sharing een halt toe te roepen. Eigen schuld...iedereen zag dit aankomen behalve Netflix zelf.
Neen dat is gewoon om zelf te overleven, denken dat dit is tegen hun klantne is echt wel absurd.
Ik heb een basic, wordt dat in de toekomst ook verplicht standaard. Terug naar de dvd s en blue rays voor mij. En een hoop onkosten per maand minder waar heel mijn zolder vol van ligt. Geen internet geen abo s geen stomme drm, kijken waar en wanneer je wil en wat je wil. Mijn nas zal nog meer gebruikt worden. Streaming is moderne piraterij en dit is nu echt wel bewezen.
Die gaan het wel overleven. Ik snap al jaren niet waarom mensen nog Netflix hebben. Het is zo hard bergafwaarts gegaan. De content is al helemaal om te huilen. Steevast staan de slechtste meuk in de top 3 van best bekeken titels op Netflix, puur omdat de goede titels niet meer in het aanbod zitten.

Maar de abonnees blijven ongekend hoog. Die overleven het wel, anders waren de allang dood.
Dit hoor je iedere keer en nog steeds vind ik het aanbod van Netflix beter in zijn totaliteit.
Voor het huidige bedrag is activeren wanneer je genoeg wilt kijken en deactiveren wanneer niet, de beste keus. Zo lastig is het allemaal niet. :)

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 22 juli 2024 20:23]

Ik zou willen dat ze eens andere abonnementen gingen aanbieden, dus niet alleen 4K bij het duurste abonnement.
Waarom niet:
6 euro, 1 account met HD
8 euro, 1 account met 4k
12 euro, 2 accounts met 4k
20 euro, 4 accounts met 4k
En laat iedereen die dat wil zijn account gewoon delen.

[Reactie gewijzigd door pjdijkema op 22 juli 2024 20:23]

Het is niet alleen wegjagen naar andere diensten, maar ook gewoon volledig stoppen met streamingdiensten. Op een gegeven moment ben je wel door de interessante content heen. De vraag is hoeveel mensen dan nog blijven hangen. Zelfs mensen die niet veel kijken en er eigenlijk nog wel baat bij hebben om hun kind voor de TV te zetten waarbij het toch nog niet uitmaakt of het een herhaling is of niet, zie ik al stoppen met Netflix.

Persoonlijk vond ik de content al niet zo heel spetterend de laatste jaren en ik zit er ook aan te denken om ze allemaal maar op te zeggen. Verder vraag ik me af hoeveel mensen weer alternatieven gaan zoeken om de content wel te kijken, maar niet te hoeven betalen.
Welke andere streamingsdiensten?
Disney+ is nog wel interessant, maar HBO Max gaat nu op in de grotere streamingsdienst van Discovery die al heel wat series heeft laten verdwijnen van het legale internet, en Amazon Prime is in Nederland niet zo interessant want daar staat ook niet heel veel op..

Ik snap dat Nederland geen bijster interessante doelgroep is omdat licenties duur zijn en er weinig potentiële abonnees in Nederland wonen, maar Netflix was de enige die echt een beetje van alles had in zowel het Nederlands als het Engels, van kleine kinderen tot volwassenen.
Netflix gaat al wat langer mee en zitten in een andere fase dan de concurrentie. Wanneer je dienst nog niet winstgevend hoeft te zijn en je miljarden kan wegpissen door je dienst verliesgevend aan te bieden is het een stuk makkelijker. Netflix is een winstgevende organisatie. Letterlijk alle andere diensten niet. Die zijn enkel nog klanten aan het harken. Zodra ze vinden dat ze een groot genoeg stukje van de taart hebben gaan ze exact hetzelfde doen als wat Netflix nu doet.
Ben ook gestopt bij Netflix. 10+ euro, terwijl ik nu HBO en Prime heb voor 6 euro totaal!
Stremio blijft de beste streamingsdienst ;)
De laatste prijsverhoging was ik wel blij mee, want dat herinnerde mij hoe weinig ik er nog keek 😅

Hou alleen Prime en HBO voorlopig aan vanwege de lage kosten, maar voor de rest is 1/2 maanden per jaar genoeg om hun aanbod te zien.
Stemmen met je portemonnee, en als ze T financieel voelen, draaien ze de nieuwe regeltjes vanzelf wel weer terug..

#depijpmoetblijvenroken#
Ik heb mijn abonnement opgezegd en gebruik nu weer volop utorrent
Disney heeft ook de prijs omhoog gegooid dus waar ga je naar toe?

Alle streamingdiensten hebben het moeilijk.
Volgens mij komen ze daar in de EU niet mee weg. Transparantie richting de consument is belangrijk.
Ziggo verstopt ook het goedkoopste basis abonnement. Moeilijk te vinden op de site.
Inderdaad, en daarnaast was het jarenlang onmogelijk om om een internetabonnement af te sluiten zonder op € 1 na net zo veel te betalen als voor een een internet + tv-pakket.
Dat is een psychologische marketing.

McDonalds heeft dit uitgevonden.

Voorbeeld:

Kleine frites kost 2 euro, een medium kost 4.50 en een grote frites kost 5.00.

Mensen zien alleen maar het kleine verschil (50 cent). En zien dat als een koopje en nemen daarom vaak de grote frites omdat ze het idee hebben een goede aankoop gedaan te hebben. In the end hebben ze dus meer uitgegeven

Vaak wordt dus small onaantrekkelijk gemaakt en medium gebruikt als brug naar de large. Veel hosting pakketten deden dit ook vaak haha.

[Reactie gewijzigd door marco-ruijter op 22 juli 2024 20:23]

Daarom is het ook belangrijk om bewust te blijven en te bedenken wat je daadwerkelijk nodig hebt.
Meer inhoud kopen kan gunstiger uitvallen m.b.t. de prijs. Maar als het om verse consumpties gaat zit je jezelf te forceren meer te eten in korte tijd i.v.m. TGT datums.
Ook met uiteten, bijvoorbeeld de 'lady steak' of w/e ze het noemen valt goedkoper uit, maar prijs/kilo ben je duurder uit. Uiteindelijk zit je eind v/d avond heus wel vol met al het brood/patat dat ze erbij serveren. Of je nu de 'echte mannen' portie hebt gehad of de 'lady' variant.
Dus ondanks je ongunstiger geld hebt uitgegeven, ben je wel minder kwijt op een avond.

Conserven of verbruiksspulletjes zonder TGT is dit natuurlijk niet direct van toepassing.
Vraag: waar kan die vinden?
Wel je cookies legen, want anders kom je op je oude pagina terecht
Als ik bij dat soort sites iets zoek, laat ik het mijn zoekmachine gewoon doen.
Ja de inhoud van iets wat je koopt (dus wat je krijgt) maar niet het moeilijker vindbaar maken van producten.
Ik zou graag een 4K + HDR abbo willen met Ultra Bluray beeld- en geluidskwaliteit. Daar heb ik rustig 30-50 euro per maand voor over afhankelijk van het aanbod.
Ik heb dat, maar dat heet plex 😎
Netflix is een paar jaar terug overgestapt op die dynamische bitrates waardoor 4k streams nu meestal een bitrate heeft van een paar mbps en maximaal 17,2 mbps. Bron

Ik heb laatst een 4k blueray geript die volgensmij een bitrate had van iets meer dan 100mbps. Als 17,2 nu het uitzonderlijke maximum is gaat er dat naar mijn mening echt niet komen.

[Reactie gewijzigd door orvintax op 22 juli 2024 20:23]

Ik denk dat je gelijk hebt, ik verwacht zoiets ook zeker niet in de komende 5 jaar. Maar uiteindelijk moet het internet ook wel Ultra bluray kwaliteit kunnen verstouwen. Gigabit zal uiteindelijk wel de norm gaan worden en dan is 100mbps peanuts.
Smerige tactieken zijn dit. Jammer dat Netflix zo aan het afglijden is. Gelukkig heb ik al enige tijd geleden opgezegd.
Precies wat mensen al voorspelden, langzaam andere abonnementen uitfaseren
Yep, ik was een van die mensen. Ik werd voor gek verklaard. De eerste keer dat Netflix begon over reclame wist ik al hoe laat het was... Het einde van een tijdperk.
Mensen zijn ook zo naïef met betrekking tot de digitale euro, nee het gaat naast elkaar bestaan en contant wordt echt niet afgeschaft... totdat het zover is.

Voortschrijdend inzicht noemt men dan.
Ik test het weglaten van een Netflix abonnement. Bevalt me prima tot dusver.
Ja hier ook (paar maanden geleden al). Daarvoor hebben we nog even 'basic' getest ook maar 720p is bij netflix eerder iets van 240p ofzo, het zag er niet uit. Dan maar weg die handel.
Vimexx hanteert dit trucje ook. Vaak is dat een voorbode wat voor 'n soort bedrijf dat dan is. Vimexx heeft dit ruimschoots waargemaakt.
Het hele "on-demand" is verrot. Fatsoenlijk beeldkwaliteit: extra betalen, reclame in abonnement, wachten op nieuwe afleveringen etc.
Mijn kinderen wisselen tussen diverse huizen, we zijn een familie, mag toch hopen dat Netflix daar iets beschikbaar voor heeft.

Anderzijds: na jaren betaald te hebben voor diverse streaming diensten ben ik nu aan het kijken naar illegale tv mogelijkheden. Waarom? Omdat ze de consument steeds verder proberen uit te persen en daarvoor steeds minder aanbieden. Hopelijk zijn er heel veel mensen die gaan opzeggen want verdien modellen zoals Netflix hanteert slaan helemaal nergens meer op.

Ik begrijp niet waarom dit een -1 moderatie krijgt (ongewenst). Weer iemand die het systeem niet snapt. Zal wel door het woord illegaal komen....
Ja, ook hier hetzelfde euvel. 5 streaming abonnementen maar als je bijv. The Godfather alle delen wil kijken moet je het laatste deel of apart aftikken of weer een ander abo erbij nemen. Daar was ik wel klaar mee, zeker omdat deze film via een niet betaalde dienst heel eenvoudig te bekijken was. Vooral het steeds verder opdrijven van de prijzen i.c.m. verdwijnende content staat mij tegen.
Kijk eens naar stremio zou ik zeggen geweldig app voor android tv in kombinatie met debrid service.
misschien even het volledige verhaal met beperkingen erbij zetten !!!
ik zie dit toevallig wel bij mijn account staan
voor mij 2 tegenvaller : geen downloads en beperking in series of films (vanwege licentie wtf?)


Basic met reclame
Goede beeldkwaliteit in HD (720p). Kijk op een telefoon, tablet, computer of tv. Een beperkt aantal series en films is niet beschikbaar vanwege licentiebeperkingen. Downloads niet inbegrepen. Er geldt ook een aantal beperkingen voor bepaalde locaties en apparaten. Klik hier voor meer informatie
6,99 US$/maand

Basic
Goede beeldkwaliteit in HD (720p). Kijk op een telefoon, tablet, computer of tv.
9,99 US$/maand

Standaard
Uitstekende beeldkwaliteit in Full HD (1080p). Kijk op een telefoon, tablet, computer of tv.
15,49 US$/maand

HUIDIG ABONNEMENT: Premium
Onze allerbeste beeldkwaliteit in Ultra HD (4K) en HDR. Kijk op een telefoon, tablet, computer of tv.
19,99 US$/maand

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.