Netflix voorziet iOS-app van vernieuwd ontwerp en nieuwe animaties

Netflix geeft zijn iOS-app een vernieuwde interface. Deze krijgt onder meer een nieuwe 'billboard'-lay-out en nieuwe animaties. De bijgewerkte app is vanaf nu beschikbaar. Het is niet bekend of en wanneer de update naar Android-toestellen komt.

Netflix werkte sinds vorig jaar aan de nieuwe interface en heeft deze nu uitgebracht voor iPhones, schrijft voormalig Netflix-ontwikkelaar Janum Trivedi op Twitter. Volgens de ontwikkelaar moeten het nieuwe ontwerp en de nieuwe animaties vloeiender aanvoelen dan de oude versie. De ontwikkelaar toont daarbij een video van de vernieuwde app.

Wanneer de app wordt geopend, wordt nu een grote afbeelding van een film of serie getoond. Die afbeelding krijgt een parallaxeffect, waarbij het beeld licht verschuift als gebruikers hun telefoon heen en weer bewegen. De achtergrondkleur van de app past zich daarnaast aan op de getoonde film of serie. De app is ook voorzien van nieuwe animaties, die onder meer te zien zijn bij het openen van films en series en het wisselen tussen profielen.

De wijzigingen lijken vooralsnog gericht op iOS. "We hebben onlangs de Netflix iOS-app bijgewerkt met betere visuals, responsievere interacties en motionontwerp", bevestigt een woordvoerder van de streamingdienst tegenover TechCrunch. Of de nieuwe interface ook naar Android komt en wanneer dat moet gebeuren, is niet bekend.

Netflix-app voor iOS
De nieuwe Netflix-app voor iOS. Bron: Janum Trivedi op Twitter

Door Daan van Monsjou

Nieuwsredacteur

18-01-2023 • 08:54

52

Submitter: TheVivaldi

Lees meer

Reacties (52)

52
51
25
0
0
22
Wijzig sortering
Ik kan niet zo goed de vinger erop leggen waar het aan ligt, maar ik vind Netflix de fijnste interface hebben van de streamingdiensten die ik heb geprobeerd. HBO Max, Disney, Skyshowtime, Videoland, Amazon Prime werken allemaal prima als je weet wat je wilt kijken. Maar een beetje door het aanbod bladeren en verrast worden met (onbekende) titels vind ik bij Netflix het prettigst werken.
En daarom gebruik ik de Justwatch app. Daarin zoek ik de film/serie uit, zie op welke streamingservice deze staat en kan gelijk doorklikken.

De trofee voor slechts app gaat overigens naar Prime uit. Meerdere malen voorgekomen dat ik in de Prime app een bepaalde film/serie niet kon vinden, maar via Justwatch deze wel vond en vanuit daar de serie/film kon starten.
Nou, sinds de laatste maanden, verdient Videloand v2 die trofee ruimschoots. Er is niet eens meer normaal een aflevering te kiezen binnen de app. En dan vergeet de app ook nog regelmatig bij welke aflevering je bent. Ben een keertje 40 minuten bezig geweest om steeds door te spoelen naar de volgende aflevering, voordat ik aangekomen was bij de juiste aflevering. Complete verspilling van tijd.
Jep, hoe slecht ik prime ook vond. De Videoland v2 app is voor mij ook de slechtste. Ook slechte ondersteuning voor mijn TV.
Door pagina brede opgeknipte afleveringen heb je daarnaast geen idee waar je bent in de rijen.

Ik zocht pas geleden naar iets en toen kwam de zoekmachine met de Vlaamse versie op de proppen terwijl na (een paar minuten zoeken ind e interface) ik uiteindelijk de Nederlandse versie vond.
Mee eens, zeker als je ook nog de prijzen vergelijkt tussen deze diensten.

Amazon Prime is volgens mij 2,99 euro, tegenover Videoland voor 8,99 (of 9,99).

Voor dat bedrag van Amazon Prime begrijp ik dat je ook minder mag verwachten van een dienst tegenover de duurdere diensten.

Zie ook in de reacties vergelijking met Netflix app en andere diensten, maar ook daar betaal je een stuk meer voor. Die hogere prijzen betaal je niet alleen voor de content, maar ook voor dit soort app ontwikkelingen.
Amazon Prime is volgens mij 2,99 euro, tegenover Videoland voor 8,99 (of 9,99).

Voor dat bedrag van Amazon Prime begrijp ik dat je ook minder mag verwachten van een dienst tegenover de duurdere diensten.
Persoonlijk vind ik niet dat je deen de vergelijking kunt maken. Ja Amazon prime is in nederland 2,99 maar de zelfde app leveren ze ook in Duitsland waar het 6,99 (meende ik met de laatste prijsstijging) is. In de US is het zelfde 14,99.

De content verschilt per land, maar de app wordt overal ingezet.

Ze willen in Nederland marktaandeel winnen. Vandaar de prijs. Maar het is niet zo dat Amazon prime een budget optie is.

[Reactie gewijzigd door RobertPeterson op 22 juli 2024 17:10]

Helemaal mee eens.

Maar goed, persoonlijk voor mezelf kijk ik hier wel naar, aangezien Videoland ook alleen maar in Nederland beschikbaar is, toch stuk meer betaal hiervoor.

Dus persoonlijk is mijn verwachting bij Amazon Prime lager door die 2,99 die ik betaal.
Ja nee dat is eerlijk haha! Ik verwacht ook dat Amazon prime iets minder leden zou hebben als ze hier 8 euro vroegen.

En de nieuwe tv app op Apple TV is echt verschrikkelijk, elke uitgelichte film die groter wordt naar 2 seconden waardoor je ineens niet meer kan zien wat er omheen staat. Zelfde met Cod mw2 wie maakt deze verschrikkelijke UIs
Videoland blinkt uit in gewoon onstabiele casting functionaliteit. 99% van de tijd cast ik naar een Chromecast en dat werkt gewoon niet bij poging een. Op een van mijn TV's zit een met usb dongle bedrade Chromecast (normaal werkt die alleen draadloos). Videoland geeft daar altijd een JS_Error bij eerste poging om iets te casten. Dat is gewoon iets wat moet werken. Disney+ had ik ook een tijdje problemen mee, maar dat werkt tegenwoordig stabieler. Netflix toen nu toen nog de minste problemen mee gehad. Daarvan moet ik zeggen dat die hun zaakjes qua casting functionaliteit nog het beste onder de knie hebben. Prime en anderen heb ik geen ervaring mee, dus kan ik geen zinnig woord over zeggen.
Ik ben denk ik een van de weinigen die Videoland_v2 beter vind. Ik heb en had geen casting issues, maar in de oude app kon ik met goed fatsoen niet door de afleveringen van een serie heen bladeren; de app ging altijd stug weer terug naar het oudste seizoen. Het enige wat ik dom vind is dat je bij het opstarten een profiel moet kiezen als je maar één profiel actief hebt. De app zou zo slim moeten zijn dat hij dan in 1x doorgaat. Nu moet ik nog een keer extra klikken. First world problems, maar toch
Anoniem: 302359 @jvdmeer18 januari 2023 15:02
Het is inderdaad enorm slechte gebruikerservaring geworden bij Videoland. Ik moet echt elke dag wel 10x opnieuw inloggen. Ik heb vanalles gebprobeert met browsersettings/cookies maar ik kan er gewoon niet achter komen wat er loos is. Geen enkele andere website heb ik dit probleem overigens. Naast dit zijn er nog zoveel klachten, maar daar begin ik maar niet over want dan ben ik morgen nog aan het typen.

Persoonlijk vindt ik Prime wel erg fijn werken. De show/film info van IMDB en het kunnen weghalen van films/series uit je overzicht zijn wel erg prettige functies.
Videoland v2 is inderdaad een drama. De oude Videoland app werkte echt stukken beter, al was die ook verre van perfect. Netflix heb ik al zeker 3 jaar niet meer gebruikt, dus weet niet wat de staat daarvan is tegenwoordig. Prime is slecht, maar ik vind Disney Plus vrij goed werken. Ook HBO Max werkt hier prima, en kan ik goed mee uit de voeten.
Compleet mee eens, De Prime App op mijn Samsung TV geeft me zelfs het idee, dat de TV een minimale processor heeft.
Als je dan de Netflix opstart, dan denk je het tegeovergestelde. Ongelooflijk hoe een enorm bedrijf als Amazon Prime zo'n belabberde app kan hebben.

De Netflix app op iPad / TV was al de beste en recent alleen maar beter geworden. Alleen dat is al een reden om bij Netflix te blijven. Zij geven aan hoe het kan/hoort
Disney+ app op de shield TV is ook best wel ruk. Crasht vaak, traag, loopt vast, etc.
Op de Chromecast met Google tv werkt de Disney+ app heel stabiel. De navigatie tussen genres, films en series is desalnietemin waardeloos.
Het scheel waarschijnlijk een stuk dat Netflix (vooralsnog) een focus legt op media streaming. Amazon is een advertentieverkoper. Goede kans dat er een aanzienlijk deel van de code is ontworpen om zoveel mogelijk data aan je profiel te koppelen met dat doel. (n.b. geen waardeoordeel, gewoon een observatie).

Er is sowieso erg veel kwaliteitsverschil van de betreffende apps op alle platformen. Ook functioneel. Als je bijvoorbeeld kijkt naar de leeftijdlimieten/kinderprofielen. Mijn voorbeelden gaan over de AppleTV apps. (mogelijk dat andere platformen meer of minder issues hier mee hebben)
Netflix: Je kan het ouder-profiel een PIN code geven. Die PIN code kan je of met cijfertjes op het beeld invullen, maar ook via de 'telefoon-afstandsbediening' (zodat niemand ziet wat je invult). De kinderprofielen hebben de regionale leeftijdcategorieën (voor Nederland de Kijkwijzer-leeftijden)
Disney+ en Amanzon Prime: Je kan het ouder-profiel een PIN code geven. Die PIN code kan je alleen met cijfertjes op het beeld invullen. Ofwel. De kinderen kunnen altijd meekijken. Bij Disney+ hebben de kinderprofielen de regionale leeftijdcategorieën (voor Nederland de Kijkwijzer-leeftijden). Amazon Prime heeft de Amerikaanse (en die kan HEEL erg afwijken)
HBO Max: Je kan de kinderprofielen een PIN geven die ze moeten invullen om er 'uit' te gaan (volstrekt onlogisch op een gedeeld apparaat als een Apple TV). HBO Max gebruikt ook de Amerikaanse leeftijdscategorieën.
NLZIET: Om uit het kinderprofiel te gaan moet je een rekensommetje doen (3x9, 7x2, 9x6, enz). Dit is leuk voor de hele kleintjes in hun profiel te houden, maar voor kinderen die in groep 4 of hoger zitten niet handig. NLZIET heeft alleen een 'kind-profiel' dat er wat kinderlijker uit ziet en een beperktere lijst voor kleinere kinderen.
Wow super nice, bedankt voor de tip voor de JustWatch-app. Heb hem geïnstalleerd en geeft inderdaad echt een fijn overzicht wat er allemaal op welke dienst te vinden is.
Prime app kan inderdaad beter, op mijn Apple TV (geen idee of de interface ergens anders hetzelfde is) als ik door de selectie films ga schuiven die telkenmale uit, ik word daar letterlijk misselijk van.
En daarom gebruik ik de Justwatch app. Daarin zoek ik de film/serie uit, zie op welke streamingservice deze staat en kan gelijk doorklikken.
Een soortgelijke functionaliteit zit in Plex tegenwoordig en heet Plex Discover. Je kunt opgeven welke streamingdiensten je wilt gebruiken, dus je hoeft geen content te zien voor streamingdiensten waar je geen abonnement hebt. Hij gebruikt ook Nederlandse diensten als NPO Start en Videoland.

https://www.plex.tv/blog/...aming-struggle-with-plex/

Edit: zo te zien maakt Plex gebruik van JustWatch om de dienst te integreren in Plex. Dus het aanbod en de functionaliteit zou vergelijkbaar moeten zijn.

[Reactie gewijzigd door Blockchain op 22 juli 2024 17:10]

Bor Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod @mwa18 januari 2023 10:40
De trofee voor slechts app gaat overigens naar Prime uit
Vlak de Videoland app niet uit. Er zijn meerdere versies, de app is niet altijd even stabiel, soms starten streams niet of nauwelijks en de app is op diverse platformen niet beschikbaar.

De Netflix app werkt daarentegen prima, is duidelijk, breed beschikbaar en stabiel.

[Reactie gewijzigd door Bor op 22 juli 2024 17:10]

Ik vind Prime juist een van de fijnste, in elk geval op Fire TV dan. Sommige elementen zijn alleen wat klein, wat vanop een afstand moeilijker te zien is. Maar dat is eigenlijk mijn enige minpunt. (En het doorspoelen kan beter, maar dat doe ik niet vaak.) De slechtste is Disney+ op Fire TV: geen zoekfunctie, geen ondertitelopties (alleen aan/uit), brak bladeren (alleen veel te grote miniaturen en slecht ingedeeld), geen categorie met series die je momenteel aan het bekijken bent zodat je steeds weer moet scrollen tot je je serie gevonden hebt, slecht leesbare afleveringsomschrijvingen (onscherpe teksh), etc.

[Reactie gewijzigd door TheVivaldi op 22 juli 2024 17:10]

Andere apps die veelal Just Watch gebruiken en ook wel noemenswaardig zijn zeker ook om een notificatie te krijgen als een serie of films uit je favorieten wordt toegevoegd aan een streamingsdienst:
Playpilot, Sofa Time en mijn favoriet: Upflix (die ook fraaie video previews heeft, overigens voor meerdere streamingdiensten toont). Overigens zijn de apps op iOS beschikbaar weet niet of deze er ook zijn op Android.
Ik vind de Prime app erg sluggish, Netflix heb ik er al behoorlijk lang geleden uitgegooid, meer kwantiteit dan kwaliteit, wel heb ik nog HBO en SkyShowtime en Prime.
De HBO app werkt wel lekker soepel.
De Prime X-Ray feature waar je direct alle acteurs in een scene kan opzoeken is dan wel weer geniaal.
Eens in die zin dat de app gewoon lekker werkt, bugvrij is, "smooth" navigeert. En dergelijke.

Verder heb ik er echter best wel wat op aan te merken puur op keuzes die gemaakt zijn. Zo kan ik bij Netflix niet eenvoudig een overzicht krijgen van welke titels nieuw zijn toegevoegd op chronologische basis. Sterker nog, in de recent toegevoegd lijst die ze wel hebben staan soms titels van ouder dan een jaar, dat is volstrekt onbruikbaar wat mij betreft. Dan kun je niet eenvoudig zelf categorieën die je interessant vind benaderen. Als ik bijvoorbeeld Japanse Films en Series wil in plaats van Nederlandse Films en Series, dan gaat dat niet, terwijl die categorie wel bestaat en via Google en "geheime" codes te vinden is.

Dan is je "My List" via een algoritme geordend. Waardoor titels die ik misschien 's morgens heb toegevoegd ergens middenin of achteraan geplaatst worden waardoor ik ze 's avonds als ik het nodig heb weer niet kan vinden of het zelfs helemaal vergeet.

Lang verhaal kort, technisch okee, maar HBO Max bijvoorbeeld heeft met al haar bugs een veel fijnere gebruikservaring omdat ik daar gewoon veel sneller kan vinden wat ik wil zonder dat ik constant in hokjes gepushed wordt door een ML systeem.
Sorry maar HBO Max, bugt als de ziekte: loopt vast, buffert bizar slecht, heeft geen app voor mijn philips tv en het onderschrift is een drama. Dat noem ik geen betere gebruikservaring.
HBO werkt bij mij juist enorm soepel, ik heb wel een Google Chromecast met google tv en heb het smart van mijn tv uitgeschakeld.
Goed te horen, ik heb overigens een Nokia 8 (die niet wil 4g-en in frankrijk) en ik kan me zo voorstellen dat zeker in het geval van android het nog wel eens veel kan uitmaken wat voor een versie android en merk mobiel je hebt.
Ik kan niet zo goed de vinger erop leggen waar het aan ligt, maar ik vind Netflix de fijnste interface hebben van de streamingdiensten die ik heb geprobeerd. HBO Max, Disney, Skyshowtime, Videoland, Amazon Prime werken allemaal prima als je weet wat je wilt kijken. Maar een beetje door het aanbod bladeren en verrast worden met (onbekende) titels vind ik bij Netflix het prettigst werken.
De netflix apps werken ook gewoon veeeel sneller.
Zo heb ik bij disney+ dat als ik op watch next episode klik dat die regelmatig blijft hangen.

Netflix buffert dit al op voorhand waardoor de volgende aflevering direct start(en zo kan ik nog velen slimmigheden opnoemen).

Als iemand met een achtergrond in programmeren valt me regelmatig op hoeveel kleine slimmigheden er in de Netflix apps zitten.

Wat vreemd is is dat Disney en Amazon hier niet van lijken te leren, voorao de smart tv apps zijn dramatisch slecht voor platformen die al zo lang bestaan.
Ik denk het verschil in core business. Bij Netflix draait alles om deze user experience, als men niet goed content kunnen consumeren (dmv app of website), dan is het een eind klaar voor Netflix, dus uiterst belangrijk dat dit goed loopt.

Voor Amazon en Disney zijn het meer nevenactiviteiten, een makkelijke cashcow die ook als dusdanig zijn opgezet.

Waar bij Netflix de devs de ruimte en tijd krijgen om de app te optimaliseren, is het bij Disney en Amazon meer iets wat snel en goedkoop klaar moet zijn zodat de verkoop machine zo snel mogelijk kan gaan lopen.

// Dit is allemaal speculatief, zo zie ik het voor me, kan het mishebben natuurlijk, maar zo voelt het in ieder geval wel.
Hier ook. Mobiele apps gebruik ik bijna niet, maar de TV/AppleTV apps van de rest is het allemaal ruim niet.

Bij Prime moet/kun je ieder seizoen apart toevoegen.
De logica ontgaat mij daar.

Bij zowel Disney+ als Prime is er niet iets wat Netflix heeft, dat als je bezig bent met een seizoen dat die serie apart staat. Of zoals Prime en Disney+ de lijsten weergeven iig vooraan zetten met een markering ofzo.
Vreemd. Op Fire TV staat een seizoen wel apart met Prime.
Misschien praten we langs elkaar, maar wat ik bedoel is dat ik in Netflix en Disney+ een serie kan toevoegen.
Bij Prime moet ik ieder seizoen van een serie apart toevoegen aan de Watchlist (of wat de naam is bij Prime)
Op Fire TV dus niet, want daar staan die seizoenen van Prime op je startscherm (home screen).
En moest je ook ieder seizoen apart toevoegen aan je watchlist, of alleen de serie?
Nee, hij voegt automatisch het huidige seizoen toe aan het startscherm, dus daar hoef je helemaal niks voor te doen. :)
Zal het bij een volgende serie die al meerdere seizoenen heeft eens proberen.
Eens! Wellicht door gewenning omdat Netflix het langste wordt gebruikt maar in vergelijking met alle concurrenten werkt het scrollen, zoeken en het ''meedenken'' net even wat beter en natuurlijker.
Een van de dingen die netflix al een tijdje doet is de thumbnails van de films personaliseren aan je kijkgedrag. Dit zorgt ervoor dat je eerder op een thumbnail klikt. Je kan hier er meer over lezen. Omdat ze dit al een tijdje doen zijn ze er best wel goed is geworden.
Prime video is een drama om er doorheen te bladeren....
Netflix is denk ik hierin de beste inderdaad!
Ik vind de app op Windows juist echt knudde.

-geen mogelijkheid om series die je aan het kijken bent te verwijderen uit je actieve lijst.
- Je eigen lijst blijft niet bovenaan staan en moet je gaan zoeken
- Regelmatig is de serie die je aan het bekijken bent verdwenen uit je actieve lijst en je kunt hem dan ook niet meer opzoeken. Hij bestaat dan volgens Netflix niet meer op dat systeem. Op een ander systeem werkt het dan wel.
Grappig, ik ervaar het tegenovergestelde als voormalig piraat. Ik snap niet helemaal wat het is, want ze hebben imho allemaal duidelijk het principe "wij willen dit promoten" veel hoger zitten dan "hoe makkelijk kun je hier iets in vinden als media-consumeerder", terwijl het ze nooit de invloed zal opleveren die Meta/Alphabet/Tencent hebben op hun platformen, met hun outrage-algo's.

Kijk, ondersteuning zoals VLC met hotkeys er nooit gaat komen... maar iets simpels als 2.0 ipv 5.0 kunnen vastzetten, of meerdere lijsten zoals bij muziek normaal is, come on guys. 't is imho nog steeds gruwel qua UI/UIX. Behelpen.
UX bij andere streaming services staat nog in de kinderschoenen, Netflix heeft flink wat jaren ervaring.
Vooral Prime vind ik echt heel slecht werken. Disney doet het aardig, HBO ook. Apple heeft zijn sausje eroverheen gegoten, maar het blijft allemaal beter werken op Apple hardware dan players op smart TV's.

[Reactie gewijzigd door skullsplitter op 22 juli 2024 17:10]

En zelfs die interface kan de nodige verbeteringen gebruiken. De onofficiële Netflix app voor Kodi vind ik zelf een heel stuk fijner. Volledige a-z overzichten, autoskips etc.
Mee eens. Ik heb Discovery+ en de interface is vrijwel ruk want soms moet je echt zoeken naar wat je wil en het vervelendste is, je moet dan vaak de Discovery+ app gebruiken en of inloggen op een webversie als je bepaalde instellingen wilt wijzigen. Idem dito voor Disney+ die mijn zusje sinds kort heeft. Netflix heeft de beste en makkelijkste interface.
Ik hoop dat ze de AppleTV app eens fixen zodat je interactieve films met je remote kan bedienen, Iedere keer krijg ik een melding dat je een controller moet aansluiten, of op een andere device moet kijken die wel interactief is.
Graag ook apple tv... dank
Inderdaad. Netflix op AppleTV heeft nog altijd een interface van enkele iteraties geleden, en ondersteunt nog altijd geen Interactive Netflix streams. Voor de rest wel tevreden met mijn Apple TV (Infuse is een fantastische vervanging voor Kodi)

[Reactie gewijzigd door laibalion op 22 juli 2024 17:10]

absoluut, niets mis met de apple tv zelf. Ook tevreden gebruiker. Echter als ik de netflix app vergelijk tussen de apple tv en mijn smart tv, is het om te janken
Ik zou het wel prettig vinden als Netflix een macOS app zou maken. Of, op z'n minst hun IOS app open stellen voor gebruik op de Mac. Met name voor op reis zou dat wel wat fijner zijn.
Ik weet niet of het met de nieuwe app te maken heeft, maar ik ben mijn voortgang voor een deel van de series kwijt.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.