KPN introduceert TV+-settopbox met Android TV voor 3,50 euro per maand - update

KPN heeft TV+ geïntroduceerd, een settopbox met Android TV waarmee abonnees lineaire tv kunnen kijken en apps via de Play Store kunnen downloaden. Zo kunnen klanten bijvoorbeeld streamingdiensten bekijken met TV+. Het kastje ondersteunt ook Chromecast.

De TV+-box is beschikbaar bij de internet- en tv-abonnementen en kost 3,50 euro per maand zonder lineaire televisie. Willen klanten ook tv, dan kost dit in totaal 12,50 euro per maand. De TV+-settopbox ondersteunt 4k, HLG, HDR10+, Dolby Vision en Dolby Atmos. Voor de besturing is er een bluetoothafstandsbediening, met een Google Assistent-knop voor spraakbediening.

KPN zegt de TV+-box onder meer aan te bieden aan klanten, zodat klanten binnen één omgeving zowel lineaire tv als streaming kunnen kijken. Het apparaat heeft een ethernetpoort, een HDMI-poort en een USB-A-poort. Verder is er Wi-Fi 6-ondersteuning en is de TV+-box 10,5x10,5x2,5cm groot. Tijdens gebruik is het energiegebruik maximaal 4W, in stand-by is dit 2,5W. Er is ook een ecostand; dan verbruikt de TV+-box in stand-by 1W. Bestaande klanten krijgen 'binnenkort' de mogelijkheid om over te stappen naar TV+, zegt de provider.

Update, 26 januari: KPN zegt dat de TV+-box ook toegang krijgt tot de HD Glas-kanalen. Deze tv-kanalen hebben een hogere bitrate dan andere kanalen en zijn al beschikbaar op andere KPN-boxen.

Door Hayte Hugo

Redacteur

23-01-2023 • 14:26

293 Linkedin

Submitter: Julius

Reacties (293)

293
293
110
8
0
158
Wijzig sortering
Niet alle opgenomen tv programma's kan je afspelen via de KPN TV app vanwege rechten:
https://forum.kpn.com/kpn...ostid=1448730#post1448730
Dus een meerwaarde t.o.v. een chromecast zou kunnen zijn dat dit op deze TV+ settopbox wel kan.

[Reactie gewijzigd door Mr_Blobby op 23 januari 2023 15:30]

Vooralsnog lijkt het mij een aanname dat je op deze STB dezelfde rechten hebt als de gebruikelijke STBs. Nergens is te lezen hoe deze STB wordt gezien wanneer je lineaire TV erop kijkt. Kans is nog steeds aanwezig dat in de Android TV omgeving de KPN iTV app is verwerkt (als dat logisch klinkt), en je dus nog steeds die achterlijke beperkingen hebt dat je sommige kanalen en opnames niet kan bekijken.

Wat voor mij (of eerder: mijn ouders) deze STB aantrekkelijk zou kunnen maken, is als er inderdaad geen rechten beperkingen zijn op kanalen en opnames. Dan zijn we sinds 2014 eindelijk op een vergelijkbaar punt gekomen.

Ik zelf wil al heel lang dat KPNs gehele TV platform voelt als een app. Ik wil dat de ervaring wordt losgekoppeld van de hardware. Mijn generatie en jonger wilt echt niet speciaal in de woonkamer zitten om content te kijken. Is ook de reden dat NLZiet steeds populairder wordt.

Ik hoop dat deze STB ook AV1 ondersteund. En het zou super zijn als je de STB ook kan afkopen. Anders koop ik nog steeds liever een Nokia Streaming Box 8010 met NLZiet.

Edit: betreft AV1, misschien goed nieuws. In de TV+ Box zit een Amlogic S905X4, en volgens dit artikel ondersteund deze SoC AV1.

Zoals overigens ook te zien is, zit de TV+ Box qua DRAM en opslag ergens tussen in de Nokia Streaming Box 8000 en 8010.Eigenaren van de 8000 klaagden dat 2GB DRAM echt te weinig is tegenwoordig. 3GB zal dan welkom zijn. Geen idee of dat 4GB de ervaring dan nog veel beter zou maken of dat je het niet zal merken op dit moment.
De 16GB opslag is wel twijfelachtig. Al neem ik aan dat je dat kan uitbreiden, gezien er een USB poort op de achterkant zit (al hoop ik dat deze niet ook weer een dummy poort is zoals bij alle anderen KPN STBs).

De Nokia 8010 kost €149. Als je die prijs deelt door 3,5 (van de KPN TV+ Box) en dan weer door 12 (maanden), dan kost het je dus ~3,5 jaar voordat de 8010 je geld zal besparen. Met de 8000 kost het je 2 jaar, maar dan heb je minder goede specs en geen AV1 ondersteuning.

Edit #2: de TV+ Box wordt hetzelfde gezien als de andere STBs, dus je kan er alle kanalen en opnames op bekijken. Een limitatie is wel dat HD glas kanelen er niet op worden ondersteund. Dus je gaat er qua beeldkwaliteit op achteruit t.o.v. de oudere modellen.

Edit #3: KPN stelt dat HD Glas alsnog aan TV+ Box wordt toegevoegd.

Voor meer info volg: https://forum.kpn.com/kpn...ostid=1680604#post1680604

[Reactie gewijzigd door Z100 op 24 januari 2023 19:29]

Waarom zou je meer dan 16GB willen hebben? Opnames gaan in de cloud neem ik aan, dus het is enkel voor het opslaan vd apps die je gebruikt (Netflix, Disney+, skyshowtime, HBO now, KPN app etc.)

Dit vraag ik als leek overigens, geen idee of het zo werkt als bovenstaand.
Omdat je nog steeds het OS en apps erop moet kunnen installeren, en tijdelijke bestanden van apps komen er ook bij kijken. En ik heb geen idee hoe Android TV apparaten het doen met geheugen management, maar ik kan me voorstellen dat als het DRAM vol zit, dat het systeem een deel tijdelijk zou willen kunnen schrijven naar opslag. Immers als je een 4k film buffered, dan zit je 3GB DRAM (buffer) wel erg snel vol.
Nu weet ik niet hoe een zo'n stick/ kastje precies werkt maar ik heb inmiddels bij mij en ook bij vrienden/ familie diverse soorten door elkaar gezien.

Heb zelf een model met 2GB RAM. en kan prima 4K streamen. Het laden gaat ook vlot.
Als ik bij de instellingen kijk dan pakken de apps ook zelf de meest gunstige codec.
Gemiddeld is er volgens het programma ook ongeveer 1,2GB - 1GB RAM vrij.

Natuurlijk het besturing systeem wil ook wat RAM en eventueel dat je 1 a 2 "grotere" apps op de achtergrond nog aan laat staan maar mijn ervaring is eigenlijk dat dit prima kan met 2GB. Meer RAM is prima maar is dat perse nodig? Het wordt wel steeds goedkoper om meer RAM erop te doen dus ik verwacht dat deze trend wel doorzet naar deze kastjes. Ben ook best een voorstander omdat het iets meer toekomst gerichter is. Al is het vaak wel met deze apparaten dat na 3 hooguit 4 jaar de meeste updates etc wel een beetje geweest is. Daar is echter vaak ook gewoon de prijs naar (gemiddelde die ik koop zijn ongeveer 40 a 50 euro).

Opslag geheugen kan wel een handig iets zijn. Al heb ik zelf nog iets van 14GB over (van de 16GB). Ik heb enkel enkele streamings apps erop staan. Rechtstreekse media opslaan doe ik dan ook niet. Sommige doen dat wel en dan kan ik me voorstellen dat iets meer opslag wenselijk kan zijn Al zit er vaak ook een USB poort of SD kaart optie bij waarmee je deze uitbreiding vaak prima kunt uitvoeren..
Ik weet ook niet precies hoe het zit, maar als je alles een beetje standaard draait en de opties van de apps en kastjes zelf gebruikt, dan heb je aan 2GBRAM wel genoeg.
Voor je gaat kijken, even het kastje/stick/chromacast herstarten is altijd aan te raden voor een lange zit, en zeker voor een kastje met weinig RAM.

Maar mensen met bijv een meer licentie-vrij apparaat, waar dan bijv Kodi en speciale instellingen mee gedaan kunnen worden voor de streams, hebben dan al gauw meer RAM nodig.

Maar de Apparaten van tegenwoordig, en die provider kastjes hebben wel genoeg ram nu.
Als tester kan ik zeggen, dat "edit #2" niet klopt. Beeld is veel beter (glasvezel).
En ook kan ik alles opnemen/afspelen op de zenders waar dat eerst niet ging.
Als tester kan ik zeggen, dat "edit #2" niet klopt. Beeld is veel beter (glasvezel).
Dat klinkt erg subjectief zonder feiten. Hoe weten wij dat je niet spreekt met placebo effect? Heb je de bitrate gemeten?

HD Glas is de beste kwailteit die KPN te bieden heeft. Op het topic waar ik naar linkte zeggen meerderen dat HD Glas afwezig is op TV+ Box.
Het beeld op de TV+ Box is absoluut niet beter dan op de "gewone" TV ontvangers.
Voor de glasvezelabonnees is het zelfs een behoorlijke achteruitgang aangezien de HD-"Glas" zenders niet beschikbaar zijn op de TV+ Box.
Daarbij komt dat het gebruiksgemak van de TV+ Box mijns inziens sterk te wensen overlaat.
Wat is een STB?
Standby ofzo?
Wat jammer dat iptv via ci+ nooit iets is geworden dan zeg.. Niets boven de Samsung tv interface icm ziggo ci+ en coax.
Zijn er nog mensen onder de 30 die lineaire TV kijken dan? Onder ons 40ers ken ik eigenlijk niemand meer met lineaire TV.
Mensen onder de dertig zijn inderdaad geen sport kijkers en als ze dan terugkijken dan is het een snelle samenvatting of hebben ze op twitter de uitslag al gezien.
En met programma's als wie is de mol ed bespreken ze ook graag pas een dag later de stand van zaken.
Vroeger noemde we dat Laggards
* bericht verwijderd *

[Reactie gewijzigd door bommel op 24 januari 2023 19:27]

Toevallig heb ik een paar weken geleden het pakket 'Opnemen' opgezegd.

Mijn TV is "verouderd" dus Chromecast met Google TV en plots zijn al onze problemen verdwenen want mijn OLED TV heeft geen support voor Discovery+, Disney+, Netflix, HBO Max en zelfs KPN TV app is er voor de Chromecast! En als kers op de taart, je kan een bluetooth koptelefoon/speaker verbinden met Chromecast! Echt superhandig feature want ik kon geen tv kijken met geluid aan in de nacht dus dit biedt een superleuke oplossing. Binnenkort eens mijn Marshall Stockwell speaker uitproberen :P
Het abonnement van 3,50 heeft geen tv zenders alleen chromecast met android tv en je krijgt het KPN pluspakket Een voordeel met mobiel is wel dat je 5 euro korting krijgt op een entertainment dienst zoals Netflix of HBO dus als je NPO installeert heb je in ieder geval Nederland 1,2 en 3 en met basis netflix betaal je dan 3,50 + 8,99 oftewel 12,50 en met 5 euro entertainment korting betaal je dan maar 7,50 per maand. . Dus zekers wel intressant voor mensen met een oude smart tv of een smart tv die niet met google werkt of gewoon niet zo veel zenders nodig hebben. Die 3,50 haal je er wel weer uit met die 5 euro entertainment korting en altijd up to date dus geen oude android 8 op je philips, maar altijd de allernieuwste.

Als je het abo neemt van 12,50 krijg je naast bovengenoemde hierboven nog 65 zenders om gewoon te kijken zoals je bent gewend en je kan KPN online tv gebruiken op andere apparaten dit heeft weer te maken dat je dan voor de licenties betaald.

Alternatief tv zenders kijken :
Wil je alsnog tv kijken dan kun je ook 3,50 betalen en NL ziet nemen en dan ben je totaal 11,50 en heb je dan nog mobiel en Netflix erbij dan heb je ook weer die 5 euro entertainment korting.

[Reactie gewijzigd door Noresponse op 23 januari 2023 20:07]

Voor 5 dollar per maand heb je ook gewoon een plexshare met alles erop en eraan. Films, series en TV zenders uit alle landen.

5 dollar is minder dan 12,50.
Je kan niet echt illegale prijzen met legale prijzen vergelijken
Vroeger had je een videorecorder hiervoor, tegenwoordig download je het gewoon.

Laatst hoorde ik nog van mijn collega, die keek iets via NPO plus:"Mijn vrouw en ik zaten X te kijken, om 10 voor twaalf wilden wij verder in bed kijken. Tandenpoetsen en tv aan. Is het inmiddels over 12en en toen konden wij het programma niet meer bekijken want het was niet beschikbaar."

Ik heb toen wel even moeten lachen hoor. Dan betaal je ergens voor en wordt het nog steeds voor je neus weggehaald. Als hij had blijven kijken in de woonkamer had hij nergens last van gehad waarschijnlijk.
Ja, maar volgens mij gebruik je dan de gratis NPO start dienst. Dan gaan de afleveringen na een week (ofzo) offline. Bij NPO Plus (2,95 mnd) heb je dat probleem niet. De NPO app logt je helaas wel vaak uit heb ik ervaren. De preroll reclame is vaak een give-away…
Ik zei NPO plus, want ik heb hem dat expliciet gevraagd. En die man gebruikt NPO al jaren en wij zijn best technisch bij ons op de afdeling(ons werk). Dus ga er maar vanuit dat hij wel gechecked heeft of hij ingelogd was.
Dus je kan hiermee voor je TV abonnement opzeggen en voor € 3,50 via deze settop-box live TV kijken zoals nu ook al via de KPN app kan?
Nee.

Dus met andere woorden: voor €42 jaar krijg je exact de functionaliteit wat ook in een Chromecast met Google TV zit. Maar die laatste kan je gewoon kopen voor eenmalig €29,99 (FHD) / €54,99 (4K).
Alleen hoef je zoals ik het begrijp hiermee niet meer van HDMI ingang te wisselen tussen de reguliere settopbox en een Chromecast/Shield/FireStick. Ik denk dat er daardoor wel een doelgroep voor is, en kan KPN eventueel gaandeweg stoppen met het ontwikkelen van o.a. hun Netflix app voor op de oudere settopboxen.
Alleen hoef je zoals ik het begrijp hiermee niet meer van HDMI ingang te wisselen tussen de reguliere settopbox en een Chromecast/Shield/FireStick.
Op een Chromecast with Google TV (waar @MeltedForest naar refereert) kan je gewoon de KPN TV applicatie installeren en gebruiken voor live TV als je een los KPN TV abonnement hebt. Met enkel een Chromecast with Google TV (of ander Android TV apparaat) hoef je dan niet van HDMI-ingang te wisselen, en zo hoef je ook geen maandelijkse huur voor een apparaat aan KPN te betalen.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 23 januari 2023 15:15]

de eerste is in ieder geval gratis, kost namelijk 12,50 (met tv abo erbij) en dat is precies wat kpn voorheen ook al vroeg. ik denk dat die 3,50 alleen maar een soort melkkoe is voor mensen die inderdaad niet goed weten dat je ze ook gewoon de mediamarkt kunt halen. tot nu toch kosste een 2e hontvanger bij kpn 5 euro. als dat nu 3.50 wordt is dat juist een verbetering mede misschienn omdat dit soort apparaatjes zoveel goedkoper zijn en kpn niet langer een losse app hoeft te maken maar gewoon kan teren op zijn android app.
Voordeel is dat als de ontvanger niet meer ondersteund wordt dat je dan een nieuwe krijgt zonder een nieuwe te hoeven kopen en die zal ook al netjes voorzien zijn van alles van KPN.
Nadeel is dat je duurder uit bent, maar zelf niets hoeft te doen, het zal out-of-the-box al werken (op inloggen na).
TV was tot gister een tientje extra bovenop je internet, dus 2,50 duurder geworden. Daarentegen is internet juist weer wat goedkoper geworden. Een tweede ontvanger is nog steeds 5 euro per stuk per maand, incl. gratis opnemen pakket.
Ja, voor enkel het willen toevoegen van Android apps kan je wellicht beter zelf iets los aanschaffen. Daar heeft @MeltedForest gelijk in uiteraard. Ter vervangingen van een oudere settopbox zoals ik dit nieuwe product eerder begrijp, zie ik er wel de meerwaarde van in wanneer dat "lineaire" gedeelte werkt zoals je zou verwachten zonder het met de android KPN TV app te hoeven doen. Ben wel benieuwd hoe dit in de praktijk werkt.
Zo heb ik het dus, er zou bij KPN niet veranderen..., toch had ik nog het laatste settop boxje van XS4all, die was 10x10 cm en 1 cm dik maar KPN forceerde een update en maakte daarmee mijn boxje onklaar, doet niets meer...

Helaas kan ik hier alleen KPN of Ziggo nemen en Ziggo heb ik al een hele tijd geleden de deur uit gedaan omdat de kabel van mijn huis naar het straat kastje kapot is en Ziggo weigerde om deze te vervangen, toch moest ik destijds wel mijn jaarcontract uitdienen terwijl ik geen verbinding had, nou ja wel verbinding maar 45kb down en 11kb up kan je dus niets mee.

Mijn mening is dus dat dit niets met 'doel groepen'te maken heeft maar alleen maar met geld en het doordrukken van de KPN hardware middels aan opslag van €3,50 van hun bestaande abonnementen.

Toevoeging edit: Ik denk dan ook dat KPN de KPN app straks gaat schrappen om iedereen die €3,50 door de strot te drukken. (Excuse my French) :)

[Reactie gewijzigd door iew op 23 januari 2023 18:54]

Zelfs mijn insneeuwende grootmoeder van 86 kan input sources wisselen op haar TV, dan weet ik niet welke doelgroep het niet zou kunnen. Dit heeft e overigens pas recentelijk geleerd.
Nee.

Dus met andere woorden: voor €42 jaar krijg je exact de functionaliteit wat ook in een Chromecast met Google TV zit. Maar die laatste kan je gewoon kopen voor eenmalig €29,99 (FHD) / €54,99 (4K).
Als je Netflix/HBO/Videoland etc gebruikt en je hebt mobiel dan kan het wel uit om 3,50 te betalen, want je krijgt namelijk 5 euro entertainment korting.

Voorbeeld 3,50 kastje + Netflix 12,99 is 16,49 minus entertainment korting 5 euro zit je op 11,49 per maand. Als je chromecast koopt HD 39,95 en dan betaal je daarnaast elke maand 12,99 ipv 11,49.

Dus voor veel mensen kan het voordeel hebben.
Klopt, maar dan inclusief een servicedesk en de ondersteuning die erbij hoort. Wellicht voor de tweakers doelgroep niet het meest interessant (alhoewel, denk dat er zat mensen zijn die voor het gemak kiezen) maar zeker voor de wat oudere minder tech-savvy doelgroep is het service component ook heel wat waard.
Nee, voor die € 3,50 per maand krijg je deze box zonder tv-zenders van KPN. Dan kun je hem puur gebruiken om zelf al je Android TV-apps op te installeren.

Neem je wél lineaire tv af via KPN dan is dit een prima box, omdat je er zelf ook nog al je andere apps op kunt installeren. Maar het abonnement van € 3,50 per maand (dus zonder lineaire tv) is wat mij betreft niet heel interessant. Dan kun je beter zelf een box of stick met Android TV/Google TV/Fire TV/Apple TV aanschaffen. Die komen af en toe voor prima actieprijzen langs en dan zit je ook niet vast aan een maandelijkse 'huur' van € 3,50 per maand.

[Reactie gewijzigd door NY_Giant op 23 januari 2023 15:14]

Het enige is dan, dat je met 'twee kastjes' zit, en nu 'slechts één'. En dat kan natuurlijk best wel wat waard zijn.
Anekdotisch: Mijn ouders blijven bij Ziggo, omdat ze bij Ziggo helemaal geen kastje hebben. (CI+-module in de TV). KPN (glas) is qua internet/televisie (voor wat zij gebruiken) goedkoper dan Ziggo, maar ze vinden de meerwaarde van het geen kastje in huis hebben dat waard. Alles gaat via één interface (die van de TV zelf).
Een Chromecast met Google TV kan hetzelfde als dit kastje, het kastje gebruikt waarschijnlijk gewoon de KPN itv app voor lineaire tv.
Als dat zo is, dan voegt het inderdaad helemaal niks toe en kan je beter een Chromecast kopen. Dan ben je inderdaad in anderhalf à twee jaar goedkoper uit. Krijg je bij een Chromecast ook diezelfde afstandsbediening die op het plaatje staat? Of krijg je zo'n flutterig dingetje als bij de Apple TV erbij. (ik gebruik zelf een Harmony afstandsbediening, dus ik heb ik de praktijk geen last van die Apple TV afstandsbediening, maar ik vind het echt een raar onding - persoonlijke mening.)
Ik zie ook niet heel veel nut van dit ding. Als je een android TV hebt voegt dit niks toe en zelfs als je een normale TV box van KPN hebt, kun je daar ook diverse streamingsdiensten mee kijken en dus het enige voordeel is dan dat android schilletje?
een ander voorbeeld kan zijn dat je er streaming apps op kwijt kunt die de TV box van KPN niet aanbiedt, bijv HBO Max. Ik weet even niet of Disney + er nu wel of niet op zit...
Die normale box van KPN is zo ongelofelijk traag, daarbij vergeleken is een Sony Bravia Android TV uit 2016 een gigantisch snelheidsmonster.
Je kan er idd Youtube of Netflix op kijken maar dat doe je niet voor je lol, het is bijna onwerkbaar traag hoe sloom die interface reageert.
De Arris 4k box is snel genoeg hoor, ik denk juist dat je eerder snelheidsproblemen met die android box kunt verwachten omdat mensen zelf apps kunnen installeren.
De afstandsbediening is vergelijkbaar met die van een Apple TV. Persoonlijk vind ik 'm niet vervelend. We hebben hier 4 Chromecasts met Google TV (2x voor TV, 2x voor een beamer) en het fijne is dat het overal hetzelfde werkt en eigenlijk best intuïtief, in zoverre dat mijn jongste (4 jaar) door het gebrek aan knopjes t.o.v. van de reguliere (Magic) Remote gemakkelijker zijn weg vindt via de Chromecast dan via de reguliere TV op WebOS. Dat terwijl hij die ook al jaren gewend was. Ik neem daarbij trouwens geen TV af van mijn internetaanbieder, maar heb er een los abonnement bij op Canal Digitaal.
De afstandsbedieningen bij Android TV-apparaten zijn niet top en minimalistisch, maar voor een tientje kun je op bijv. Amazon of Bol een uitgebreidere/betere kopen. Zelfs dán ben je op lange termijn goedkoper uit.
Krijg je bij een Chromecast ook diezelfde afstandsbediening die op het plaatje staat? Of krijg je zo'n flutterig dingetje als bij de Apple TV erbij. (ik gebruik zelf een Harmony afstandsbediening, dus ik heb ik de praktijk geen last van die Apple TV afstandsbediening, maar ik vind het echt een raar onding - persoonlijke mening.)
De eerste Apple TV remote (bij de ATV 1, 2 & 3) was prima.
De tweede remote, bij de ATV 4/HD/4K is belabberd, behalve voor spelletjes.
De huidige remote (bij de 2021 en 2022 modellen) is prima.

Daarbij gebruik ik ook een Logitech Harmony...
Dit is gericht op de doelgroep: 'technofoob'. Dit product is zo nutteloos als wat. Maar KPN gaat ervan uit dat dit wel terecht komt bij de hiervoor genoemde doelgroep.
Dat niet alleen, KPN gokt er ook op dat men dan die streaming diensten via HEN afsluit.
Ze adverteren immers met het maandelijks aan of uit kunnen zetten van deze diensten.

zie:
https://www.kpn.com/televisie.htm

Overigens heb je hier als bestaande klant dus niets aan. Je kunt niet zomaar een kastje erbij bestellen. Je moet verplicht een nieuw abbo afsluiten
Ben je klant en heb je al Internet en TV?
Dan kan je KPN TV+ alleen bestellen in combinatie
met een nieuw KPN Internet 2023 abonnement.
zie:
https://www.kpn.com/televisie/bestellen-klanten-kpn-tv.htm

[Reactie gewijzigd door Thasaidon op 23 januari 2023 17:54]

Chromecast zit ingebakken in het apparaat, om het maar even zo te zeggen.

Het apparaat biedt een totaaloverzicht als je meerdere streamingdiensten gebruikt en kan ook via 1 zoekfunctie ALLES doorzoeken.

De reactie is ietwat kort door de bocht.

[Reactie gewijzigd door SkyStreaker op 23 januari 2023 16:25]

Dat is juist een functie van Android tv waar kpn gebruik van gaat maken.
dat is niet helemaal waar. het kastje gebruikt een aangepaste ui, ook kan je via de bijgeleverde AB ook sneller naar je opnames/opnames starten, gids etc
Als ze de lijn van hun itv app doorzetten dan zou dat al een reden voor mij zijn hem te skippen.
Op je 65" kijken naar een app die lijkt ontworpen te zijn voor een mobieltje. Echt totaal geen overzicht bij wat er nu op tv is doordat de previews zo log groot zijn.
Ik begrijp echt niet hoe dat door de test is gekomen.
Anekdotisch: Mijn ouders blijven bij Ziggo, omdat ze bij Ziggo helemaal geen kastje hebben. (CI+-module in de TV). KPN (glas) is qua internet/televisie (voor wat zij gebruiken) goedkoper dan Ziggo, maar ze vinden de meerwaarde van het geen kastje in huis hebben dat waard. Alles gaat via één interface (die van de TV zelf).
Anekdotisch:
Voor elke TV heb ik een Android TV-mediaspeler. Iedere combinatie van apparaten wordt transparant bediend met een enkele (Harmony) afstandsbediening. Vanaf het opstarten lijkt het alsof de TV Android TV draait, ook al heeft geen van deze TV's Android TV. De mediaspeler is uit het zicht te plaatsen (bijvoorbeeld achter de TV te plakken, als daar een paar centimeter aan ruimte beschikbaar is tussen TV en muur). Alles gaat via één interface.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 23 januari 2023 15:11]

nu nog een tv-merk dat tv's verkoopt zonder interne tuners of smarttv platform (feitelijk gewoon 75 inc pc monitoren ook geen ingebouwde boxjes of dat soort onzin, gewoon een paar hdmi poorten waarvan 1tje met eARC. en je kunt er de tv van maken die jij wilt, android tv, kodi, apple tv, amzon tv - of zo'n boxje van zigo

*
* Waarom je dat zou willen: omdat een ips, of oled paneel langer mee gaat dan hoe lang een gemiddelde fabrikant van plan is updates te blijven geven, dan zit je dus na een jaar of 2 a 3 met een appraat waarvan de interne software achterhaald is, maar je nog steeds wel moet wachten ttot die software is opgestart om dan vervolgens alsnog andere (op een tvkasje) software te gebruiken.
- just you do you boo

[Reactie gewijzigd door i-chat op 23 januari 2023 15:42]

nu nog een tv-merk dat tv's verkoopt zonder interne tuners of smarttv platform (feitelijk gewoon 75 inc pc monitoren ook geen ingebouwde boxjes of dat soort onzin, gewoon een paar hdmi poorten waarvan 1tje met eARC. en je kunt er de tv van maken die jij wilt, android tv, kodi, apple tv, amzon tv - of zo'n boxje van zigo
Eén van de genoemde TV's is een LG CX OLED. Daar zit WebOS op. Die TV is nooit online geweest. Firmware updates (tot zover nodig) worden via een USB stick gedaan. Als de TV opstart dan staat die meteen op de juiste HDMI-aansliuting. Het ongebruikte 'smart'-deel zit dan ook niet in de weg.

'Je betaalt wel voor dat smart deel' kan kloppen (via extra geld op het aanschafbedrag, maar niet door advertenties die het niet kan tonen), maar ik betaal ook voor de brakke speakers (bij gebrek aan een goede klankkast) in de TV die ik niet gebruik. Dat houdt niet in dat ik per se naar een TV verlang zonder speakers. De meerprijs van de TV zal in het scherm en de aansturing daarvan zitten, en ik koop de TV voor het scherm. Zelfs geluid gaat niet eens door de TV heen, maar direct via de receiver (zodat DTS werkt, vanwege ontbrekende ondersteuning op de CX). Daarmee wordt de TV echt enkel gebruikt als scherm.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 23 januari 2023 15:53]

Ik vermoed dat een tv zonder het smart gedeelte meer zou kosten in de winkel, omdat er maar weinig van verkocht worden. Als er nu gewoon achterop de tv een schakelaar zou zitten om die extra meuk in 1 keer van stroomtoevoer te ontdoen waren we er ook.

Dat laatste zie ik helaas niet snel gebeuren omdat de fabrikant dan geen sponsorgeld meer ontvangt van derden die hun software graag meegeleverd zien en daarvoor betalen.
Precies. Één kastje per TV en daarmee één interface. Ideaal!!

Wat @NY_Giant voorstelde was, naast je KPN tv-kastje een losse Google TV/Chromecast te zetten, omdat dat goedkoper is na anderhalf jaar. Dat is uiteraard één op één waar, maar je hebt dan wel twee kastjes waar je tussen moet switchen.

Ik zie wat dat betreft wel de meerwaarde van het kastje bij KPN huren. Scheelt er weer één en je kan dan alles op één interface doen. De interfaces zullen ongetwijfeld relatief goed op elkaar lijken (want beide van Google), maar je moet toch 'bewust switchen'. Uiteraard geen ramp, maar het voelt dan een beetje 'houtje touwtje' vind ik altijd.

Ik heb persoonlijk NLZIET voor m'n TV kijken. Ik gebruik één kastje. Een Apple TV die staat in een meubel en spreek ik ook aan via een Harmony afstandsbediening. Ik gebruik m'n televisie eigenlijk als monitor. (geluid gaat via een externe versterker, die dus ook weer via de Harmony wordt bediend, enz)
Wat @NY_Giant voorstelde was, naast je KPN tv-kastje een losse Google TV/Chromecast te zetten, omdat dat goedkoper is na anderhalf jaar. Dat is uiteraard één op één waar, maar je hebt dan wel twee kastjes waar je tussen moet switchen.
Het enige dat goedkoper kan zijn is een los Android TV-apparaat te nemen en af te zien van een KPN TV-kastje. Met een los Android-TV apparaat kan je namelijk exact hetzelfde als met het KPN TV-kastje (dat ook Android TV draait).

Na verloop van tijd betaal je dan minder voor het losse Android TV-apparaat t.o.v. de KPN mediaspeler via abonnementskosten.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 23 januari 2023 15:51]

Ik vind het niet zo anekdotisch, wij hebben thuis 3 TV's aan de muur hangen, alle 3 voorzien van een onzichtbare Shield. Met de AB van die Shields kan ik zonder de AB van de TV's alles doen. Mijn vrouw is er minsten zo blij mee als ik.
Met Kodi op die Shield kan ik ook nog opnames via de DVB-S ontvanger plannen en opnemen. Die opnames kan ik ook nog eens op mijn NAS opslaan die ik dan weer kan terugkijken zonder die vervelende reclames af te kijken, die kan je dan namelijk vooruitspoelen. Dat laatste kan niet in alle gevallen van de opnames van de TV app.
Het enige is dan, dat je met 'twee kastjes' zit, en nu 'slechts één'. En dat kan natuurlijk best wel wat waard zijn.
Anekdotisch: Mijn ouders blijven bij Ziggo, omdat ze bij Ziggo helemaal geen kastje hebben. (CI+-module in de TV). KPN (glas) is qua internet/televisie (voor wat zij gebruiken) goedkoper dan Ziggo, maar ze vinden de meerwaarde van het geen kastje in huis hebben dat waard. Alles gaat via één interface (die van de TV zelf).
KPN mist helaas nog steeds een app voor de Apple TV. Laat ons toch net als bij de eigen modem verplichting ook gewoon via je eigen apparatuur TV kijken.

Nu liever geen TV van KPN en gewoon mijn geld uitgeven aan NLZiet.
Met WiFi 6 plak je de mini box achter op je tv. Je hebt geen kabel meer nodig.
Wifi 5 is uiteraard ook meer dan voldoende voor 4k streamen, maar dat even terzijde ;)
Ik was nog niet bekend met de Next Mini, dus ben even gaan kijken. Werkt die Next mini wel als je niet je Next media box ook hebt aangesloten? (volgens Ziggo werkt de Next mini alleen op de lokatie waar je de Next media box hebt?)
https://www.ziggo.nl/tele...oxen/next-mini-als-2de-tv

Ik ga er vanuit dat dat mini-kastje ook voldoende stroom kan halen uit een USB-poort van de TV dan? Anders heb je net zoveel kabels (een extra stroomkabel).
Er vanuit te gaan dat de HDMI-CEC voldoende goed werkt (zodat je niet een extra afstandsbediening bij de hand hoeft te houden), is het enige 'minpuntje' dan, dat je meerdere interfaces hebt. Nu hebben ze alles binnen één eenduidige interface van de TV zelf en hoeven ze niet van 'input te switchen'.
Ze hebben nu dus de TV kijken functie en het 'online stuk' van de TV in één interface zitten die 100% gebrand is door Samsung. Ik kan me even niet voor de geest halen hoe erg dat één is, of dat ze effectief heel bewust 'switchen' tussen TV kijken en 'de apps' en dat het verder niet echt één geheel lijkt. Samsung kennende zou dat stuk wel okee moeten zitten.
Zonder box kan ik ook de KPN tv app installeren op mijn smart tv, daarnaast moet je dan nog wel een abonnement hebben om deze te kunnen gebruiken, volgens mij kost dit abonnement uit me hoofd € 10,- of €15,- p/m en dat is inclusief tv box dan kun je er toch zelf voor kiezen om dit wel of niet te installeren.
Idem met deze TV+ setupbox voegt het enkel wat functionaliteit toe zoals chromecast en apps als je TV die niet zelf al heeft lijkt me
Voordeel is dat als de ontvanger niet meer ondersteund wordt dat je dan een nieuwe krijgt zonder een nieuwe te hoeven kopen en die zal ook al netjes voorzien zijn van alles van KPN.

Nadeel is dat je duurder uit bent, maar zelf niets hoeft te doen, het zal out-of-the-box al werken (op inloggen na).
Helemaal met je eens +2
Dus je kan hiermee voor je TV abonnement opzeggen en voor € 3,50 via deze settop-box live TV kijken zoals nu ook al via de KPN app kan?
Nee...
De TV+-box is beschikbaar bij de internet- en tv-abonnementen en kost 3,50 euro per maand zonder lineaire televisie. Willen klanten ook tv, dan kost dit in totaal 12,50 euro per maand.
Volgens de website van KPN wel. Je hebt de keus € 12,50 voor een abonnement met tv zenders of voor € 3,50 per maand alleen streamen. Zie hier
Volgens de website van KPN wel. Je hebt de keus € 12,50 voor een abonnement met tv zenders of voor € 3,50 per maand alleen streamen. Zie hier
Jouw vraag:
Dus je kan hiermee voor je TV abonnement opzeggen en voor € 3,50 via deze settop-box live TV kijken zoals nu ook al via de KPN app kan?
Je kan niet via deze mediaspeler via KPN live TV kijken voor 3,50 EUR per maand. 'Streamen' != 'Live TV' in deze context.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 23 januari 2023 15:08]

Nee, met het abo van 3,50 krijg je alleen het kastje waar je dan je apps kunt installeren. Simpelweg: vervanger/alternatief voor een chromecast

Hier een link naar het KPN forum met uitleg
Dan kan je toch net zo goed zelf een kastje kopen? Dan zit je niet vast aan een abonnement van 3.50 voor een kastje van een paar tientjes, dat heb je er binnen 2 jaar wel weer uit.
Zonder internet-abbo kun je die app toch niet gebruiken?
Je moet wel een internetabonnement hebben maar hoeft geen tv abonnement van € 12,50 af te sluiten. Je kan streamen voor € 3,50 per maand
Streamen wel ja (als in: 'zelf apps van andere streamingdiensten kunnen installeren en gebruiken'), maar niet de eigen zenders van KPN (ook niet via de app). Die zijn alleen te bekijken met het abonnement van € 12,50 per maand.

[Reactie gewijzigd door NY_Giant op 23 januari 2023 15:14]

Maargoed mocht er een relatief oude en inmiddels knap trage (smart) tv staan dan is dit een leuke upgrade en draait alles voorlopig weer soepel en uptodate.
Nee.

De TV+-box [...] 3,50 euro per maand zonder lineaire televisie. Willen klanten ook tv, dan kost dit in totaal 12,50 euro per maand.
Het is letterlijk een TV+box. Wat is dan het nut van zonder abo aanbieden???
Een box van ongeveer 80ish euro verhuren voor 3,50 per maand.
80 EUR? Je gelooft het zelf? Fabricagekosten zullen naar van wat ik schat ~30 EUR zijn, al dan niet minder. Google biedt de Chromecast with Google TV ook al redelijk goedkoop aan, en die gaan ze echt niet onder kostprijs verkopen. :+
Onderhand wel ja. Bij release was die ook 70/80 euro.

Daarom zeg ish omdat ik het merk en type en specs niet weet. Kan 60 euro zijn maar kan ook 120 euro zijn.
Je kunt er zonder extra betalen geen live tv mee kijken maar wel Netflix, HBO Max, Disney+ etc. (als je daar tenminste abonnenmenten voor hebt). Zie het als een alternatief voor de Chromecast met Google TV, maar dan in een huurconstructie.

Ik heb er ook geen behoefte aan maar ik denk dat de meeste Tweakers niet de doelgroep zijn van zo'n product.
Je kan natuurlijk hier wel de NPO app op draaien dan heb je de 3 nederlandse zenders wel live streamend.
Omdat je al jaren vrijwel geen "domme" tv meer kunt kopen, kan je op vrijwel elke tv al netflix, disney, etc. kijken.
Ik snap dus werkelijk niet wat ze met dit €3,50 abonnement willen bereiken, behalve de echt onwetende mensen een poot uitdraaien, want hier maken ze waarschijnlijk al winst op dan na een half jaar.
Misschien voor bestaande klanten? Die hebben al TV maar misschien dat je dan voor 3.50 extra dat kastje erbij krijgt?
Ik neem aan dat de box huren 3.50 per maand is naast je TV aansluiting
kennelijk niet, als in, uit de tekst haal ik dat losse huur 3,50 is een huur + abo 12,50... dat is ook wat kpn nu al voor tv + 1 tvbox vraagt. kortom het lijkt erop dat kpn dit kastje als nieuwe tvbox bij je abo wil leveren (ofwel standaard, of als gratis ugrade.

voor elke 2e en meer kastje betaalde je normaal dacht 2,50 en dat lijkt nu dan 3,50 te worden. dus voor wie meer dan 2 tv's in huis heeft gaat er dan financieel een euro per maand op achteruit.
Dat was ook mijn eerste idee, ik heb het paar jaar geleden gedaan toen ik nog bij ziggo zat, en gewoon NLZiet abbo genomen, nooit meer terug gekeken. Werkt perfect. Dacht dus even hey das nice, voor € 3,50 das goedkoper als de € 7,50 van NLZiet. Maar zit dus geen live tv bij gebruik het niet veel, maar is wel handig.
De TV+-box is beschikbaar bij de internet- en tv-abonnementen en kost 3,50 euro per maand zonder lineaire televisie.
En zo zie je maar hoeveel mensen erin zouden trappen als ze niet verder lezen dan de kop van een artikel.
je bedoelt dat mensen gewoon niet meer in staat zijn om begrijpend te lezen.

al geef ik toe dat de auteur het misschien beter had kunnen verwoorden...

maar het kastje is dus beschikbaar bij tv- en internet abonementen (waar je dus al voor hebt betaald) en kost dan 3.50 ... heb je nog geen abo dan kost het totaal 12,50 waarmee kpn lijkt te sugereren dat je nu misschien ook kpn-tv zou kunnen krijgen als je internet (zonder tv) afneemt bij zigo.

dat zou in mijn optiek overigens een hele verbetering zijn.. stel dat je kijkt naar tmobile thuis (40 euro voor 400mbit op mijn adres) en je kunt dan voor 12,50 (dus 52,50 in totaal) ook kpn-tv erbijk krijgen inclusief een handig kastje. voor dat geld krijg je bij kpn niet eens 100mbit (is al 42,50 = en komt dan totaal dus op 55 uit). het duurdere 200 (nog steeds geen 400), is al 52 en maakt totaal dus 65 - maar dan kun je beter voor 67 gewoon gbit nemen. maar die kost bij tmobile slechts 45 (57 totaal) en levert je per maand dus een beparing op ter waarde van je netflix abo.

het voordeel zou kunnen zijn dat je straks kunt mixen-en-matchen, ik had van tmobile tv bijvoorbeeld begreppen dat het niet geweldig was, als je straks cheap internet hebt met goede tv ... dan is dat misschien wel het overwegen waard?

[Reactie gewijzigd door i-chat op 23 januari 2023 16:06]

quote: i-chat
je bedoelt dat mensen gewoon niet meer in staat zijn om begrijpend te lezen.
Haal 'meer' maar weg. Er is altijd een groot percentage Nederlanders geweest welke veel moeite heeft met begrijpend lezen. Ongeveer 1 op de 6 Nederlanders is laag geletterd (bron: Stichting Lezen en Schrijven, 2018). Hoewel het percentage in de laatste 20 jaar is toegenomen, dat komt deels door de instroom van niet-Nederlands sprekende mensen en vergrijzing, is onder de autochtone Nederlanders het percentage altijd aanzienlijk geweest.

Ontopic: Ik denk niet dat KPN los TV(+) aan gaat bieden. Ik denk dat er bedoeld wordt dat een kastje zonder TV abo €3,50 gaat kosten, terwijl als je dat combineert je korting krijgt en daarmee €2,50 voor de +-box gaat betalen. Mix-en-matches gaat KPN geld kosten en lijkt mij daardoor zeer onwaarschijnlijk.
Ik kan het niet goed vinden, maar ik verwacht van niet. Je kan live TV kijken via de KPN app omdat je een TV abonnement hebt, je verkrijgt daarmee als het ware het recht om OOK via de app / interactieve tv te kijken. Als je deze dienst uitzet verwacht ik dat dit weg valt. Je kan met alleen TV+ andere diensten bekijken als je daar een abonnement voor hebt.

Dit kan ik er over vinden.

https://forum.kpn.com/kpn...onnement-zonder-tv-547421
dat denk ik niet, er staat: zodat klanten binnen één omgeving zowel lineaire tv als streaming kunnen kijken.


het is dus en tv en de mogelijkheid tot streamen....
een 4K chromecast kost minder dan 80 euro.

in de aanbieding 55 euro.
wat inhoud dat je het binnen 1.5 jaar al terug hebt verdient. tov het kpn kastje.
de grote 'ham' vraag is hier dan dus,

A; wat kost een kpn TV abo zonder huur van een tvkastje,
B: als je een FireTV or Chromecast Pro of Apple TV 4k (misschien had je die al) gebruikt hoe biedt kpn dan zijn diensten aan...
- ik zie het namelijk nog wel gebeuren dat zo'n kastje als dit bij kpn een bitrate krijgt waarin je goede kwaliteit hebt bij 1080p HDR (bijvoorbeeld bij sport uitzendingen), terwijl de kpn app op je chromecast of apple tv je gewoon afscheept met 720i
A: 12,50 blijkbaar, want je krijgt dit kastje sowieso erbij als je tv neemt bij KPN.
B: Als je een televisie abbo hebt, kan je gewoon de KPN app gebruiken op telefoon, tablet en eigenlijk elk ander android apparaat.
C: De KPN app voor android levert goede kwaliteit, zeker geen 720i. Volgens mij is het gewoon 1080P, dat is mijn ervaring iig.
Zelfde met een CI+ module etc. KPN verdient geen geld aan zo goedkoop mogelijk zijn :P
Een FireTV 4K stick heb je vaak zelfs al goedkoper. Weer een rare move naar services en abonnementstructuur voor iets dat je gewoon kan kopen.

Dit soort devices worden inderdaad de nieuwe cash cows...
Wij Tweakers weten dat er zoiets als een chromecast bestaat. Spreek een willekeurige 40+ aan op straat en die heeft geen idee. De KPN verkoper meldt bij het aanbieden van het abonnement dat je voor "slechts" 3,50 per maand ook TV+ krijgt waarmee je ook Netflix kan kijken. De helft trapt er in en de extra inkomsten druppelen jarenlang binnen.
'Wij tweakers'? 40+ ?

Hoe lang denk je dat Tweakers al bestaat?

ps: Netflix is al een optie op de KPN settopbox dus je weet er zelf ook niet zo heel veel van.
Echt iedereen kent de term chromecast, zelfs mijn werkelijk atechnische moeder nog.

Dit is werkelijk de laatste paar centen wegjatten bij de mensen die hiertegen eigenlijk beschermd zouden moeten worden.
Ik zou inderdaad niet weten waarom je dat ding voor 3,50 zou willen huren. De meeste tv's hebben die diensten al gewoon ingebouwd.
De business case van 12,50 is wel wat realistischer.
Als je IPTV bij je provider neemt kost het je bij tmobile 15 en online 12,50 per maand.
Dus opzich is die 12,50 per maand niet heel verkeerd, mits je dan ook de mogelijkheden krijgt om vanaf meerdere apparaten in huis die app te gebruiken.
Geloof het of niet maar er zijn mensen die niet thuis zijn in deze materie, geen handige kennissen hebben en toch gebruik willen maken van deze dienstverlening. Deze mensen bellen KPN als ze iets niet snappen en worden op weg geholpen of een monteur komt het ze thuis uit leggen. Er is een markt voor in elk geval :) .
Alleen als je chromecast het na die anderhalf jaar begeeft mag je een nieuwe kopen, als het KPN kastje moeilijk doet staat er de volgende dag een andere voor je klaar.
Als je Chromecast het na anderhalf jaar begeeft, heb je er gewoon garantie op. Daarnaast had je hem dan toch al terug verdiend :Y)

Maar gaat de gemiddelde Chromecast stuk langer mee dan 1,5 jaar, is mijn ervaring. Ik heb hier 4 CCs, waaronder de eerste versie, en ze doen het allemaal nog steeds prima.

Gewoon geldklopperij en proberen de onwetende consument pootje uit te draaien.
KPN zal (neem ik aan) ook support over dat kastje moeten geven. Dat kost veel geld, dus zo gek is die prijs niet.
Zo ken ik wel wat mensen die ondanks capabele SmartTV enkel alleen Netflix kijken op hun oude KPN ontvanger, want dat snappen ze. Streaming diensten die niet op dat KPN kastje worden aangeboden nemen ze dan ook niet af, want de Android TV smartTV is te ingewikkeld.
Dat zal met deze ‘dienst’ dan wellicht verbeteren nu ze iemand in het Nederlands kunnen bellen als ze het niet snappen,
Heb je het artikel gelezen?

De kasten gebruiken android-TV. dus KPN heeft hier vrij weinig software support voor, omdat het gemaakt is door Google.
Hooguit de hardware support. wat ook vrij minimaal zou zijn.
Er staat nergens in het artikel dat ze geen ondersteuning bieden. Ze verhuren de kastjes, dus mag je er eigenlijk wel vanuit gaan dat er support op zit.
Ik heb het over helpdesk support.
KPN heeft er een geheel eigen schil aan gegeven. Ze tweaken hem software matig behoorlijk. De afgelopen tijd is er redelijk wat veranderd.

Desalniettemin ga ik er geen extra geld voor uitgeven.

Bron: het test-kastje hier thuis.
Daarom heb je ook 2 jaar garantie.
Ooit een dode chromecast gezien?
Alleen als je chromecast het na die anderhalf jaar begeeft mag je een nieuwe kopen, als het KPN kastje moeilijk doet staat er de volgende dag een andere voor je klaar.
Ik heb zo een ding via Proximus. De beeldkwaliteit van het vorige bakje was ruk. Op een bepaald moment was het ding dood. Volgens mij de hdmi poort, wat ook zou kunnen verklaren waarom het beeld niet geweldig was.

Goed, ik bestel de upgrade naar zo een Android bakje. Die upgrade was indien ik er betaalzenders van 19 euro per maand bijnam. Anders was het éénmalig 50 euro. Ik heb dit maar gekozen, alhoewel de duurste iptv bakjes rond de 150 euro zitten. Deze werd trouwens via de post verstuurd. Het was vrijdag. Ik kreeg hem eigenlijk pas op dinsdag binnen.

Het gebruik van de decoder is zogezegd gratis. Wil je er een tweede bij is dat 8 euro per maand. De derde is 6 euro per maand.
https://www.proximus.be/n...r/android-tv-decoder.html

Zelfs al rekenen we hem aan 6 euro per maand is dat nog 120 euro op 2 jaar. Hij is dus zeker afbetaald op die termijn en zeker met die 50 euro die ik extra heb moeten betalen.

Proximus is geen liefdadigsheidsinstelling en doet aan winst maximalisatie. Jullie mogen niet al teveel klagen over de prijzen in Nederland. De andere operatoren hier in België zijn ook duur.
Sure, en ik weet niet hoe het met anderen zit, maar mijn eerste Chromecasts gaan al mee sinds de Chromecast beschikbaar is (wat inmiddels een kleine 10 jaar is volgens mij). Het is een vrij simpel product dat bij mijn weten niet vaak kapot gaat.
Vorig jaar, bij de overstap naar Ziggo, heb ik de eerste generatie Chromecast pas met pensioen gestuurd. Sinds afgelopen zomer heeft de Chromecast met Google TV (4K) 24/7 aan gestaan, zonder problemen. De stof vangende settopbox van Ziggo heb ik nooit aangesloten gehad en bij een eventuele overstap gaat mijn voorkeur uit naar een isp die optioneel een settopbox aanbiedt. Dat zijn er helaas niet zoveel, maar Online.nl heeft mijn interesse, omdat die een maandelijkse korting van € 2,50 geeft bij het achterwege laten van dat kastje. En het feit dat Film1 standaard in het pakket zit, vind ik ook mooi meegenomen.
Als ik de plex client er ook op kan installeren zou ik het wellicht overwegen omdat ik dan alle andere zooi kan weg halen, maar dan moet dit kastje wel super smooth en gelikt zijn.
Aangezien het gewoon Android TV draait en een playstore bevat, kan je dus ook de Plex client installeren.
Hangt er ook wel een beetje vanaf wat voor ondersteuning het biedt voor de Plex client. Alles in de "chain" moet het natuurlijk ondersteunen, dus de client ook. Support het bijv. ook TrueHD-based Atmos of E-AC3/DD+ Atmos? Dit is de voornaamste reden dat mensen een Nvidia Shield kopen voor Plex.
Ik ben onderdeel van de testgroep, ik raad deze box nog niet aan in zijn huidige staat..
Kan je ook aangeven waarom je deze nog niet aanraadt?
Veel bugs, soms onhandig. Veel kinderziektes. Problemen met geluid etc etc
Idd. Ook ik ben die mening.
Wat ie momenteel biedt is die prijs niet waard. Of het moet gemakzucht zijn.

[Reactie gewijzigd door n8tur3 op 23 januari 2023 18:33]

Geen idee wat ik hier van moet denken. Ik gebruik de KPN app op mijn samsung tv om reguliere tv kanalen te kijken. Tevens heb ik ook alle apps erop staan om streaming diensten te kunnen kijken. Alleen F1 TV pro is niet beschikbaar op samsung.
Zou dit handig zijn voor mensen met een oudere tv die niet alle apps (of misschien helemaal geen apps) op hun tv hebben?
Dat laatste vooral inderdaad. Veel mensen hebben nog een wat oudere TV die gewoon 4K heeft en is dus goed genoeg qua beeldkwaliteit voor ze. Als je bijvoorbeeld een Samsung TV van pre-2016 hebt, is de kans heel groot dat de meest gangbare apps niet meer werken omdat ontwikkeling voor oudere platforms gestaakt is. Dan is dit een prima oplossing, al ik dan persoonlijk eerder voor een goede Chromecast met GoogleTV aanbieding zou gaan. Die zijn al voor 50 euro te krijgen.
ik zou gewoon kpn service opbellen en vragen of ik mijn oude tv kastje mag inruilen voor deze.. die kosten voor de eerst zitten kennelijk al in je 12,50 abo... en het biedt indd vooral betere support voor aps dan ouder tyzen tv's of webOS van LG... mensen die dergelijke tv's hebben konden inderdaad toch al een google stick kopen maar als je er 1tje van kpn kunt krijgen (gratis) is dat er weer eentje minder om te kopen.
Dat is precies de doelgroep.
En een Samsung TV heeft ook geen Chromecast functionaliteit, enkel Airplay.
Of voor je tweede of derde TV, die niet of onvoldoende 'smart' is.
Ik heb pas geleden de KPN app op mijn Philips TV met AndroidTV geprobeerd, maar ik merkte de 'framerate' of hoe je het wil noemen duidelijk lager lag dan met de setupbox. Het kijkt veel onrustiger. Geen aanrader.
Ik ben dan ook zeer nieuwsgierig hoe dit bij deze nieuwe TV+ setupbox zit.
Jammer dat KPN na jaren nog steeds geen app voor AppleTV heeft. Nagenoeg alle andere providers hebben die wel.

En uitgerekend nu komt KPN met een Android "AppleTV" kastje......

Beetje jammer vind ik.
En uitgerekend nu komt KPN met een Android "AppleTV" kastje......
Het is een Android TV kastje. Android TV is de grote concurrent van Apple TV.

Voor Apple TV ontwikkelen is kennelijk minder interessant. Met Android TV zijn zonder extra ontwikkeling meteen een sliert aan smart TV's ondersteund, naast losse mediaspelers. Met Apple TV ondersteun je enkel een serie losse mediaspelers van een enkele fabrikant.

Het zou wat anders zijn als Apple eigen TV's uitbracht, met een groot genoeg marktaandeel. ;)
Ik heb geen idee hoe het werkt hoor, maar is het heel moeilijk om de KPN iTV app die al op iOS draait naar de Apple TV te porten?
maar is het heel moeilijk om de KPN iTV app die al op iOS draait naar de Apple TV te porten?
Waarschijnlijk heeft dit ook nog te maken met licentiemodellen van de meerdere partijen, waardoor het of te duur is, of gewoonweg niet mag.

Zou niet de eerste keer zijn dat er iets in de weg zit van licenties om dit niet te kunnen of dat het te duur word. Hoeft niet per sé bij Apple te liggen ook, maar zoiets verwacht ik wel.
zou zo maar kunnen.
Zo mag je met de Ziggo Go app op je telefoon op elk netwerk zitten, maar met de AppleTV app moet je op een ziggo verbinding zitten 8)7
Dat heeft ermee te maken dat iPhones mobiel zijn en niet permanent aan een scherm hangen, zoals wel het geval is bij een AppleTV. Ziggo gaat er voor het gemak vanuit dat als je AppleTV niet op een Ziggo verbinding zit, dat het dus ook niet in jouw huis is geïnstalleerd. Als je eerlijk bent, is dat best een redelijke aanname.

Ja, je kunt met je iPhone op KPN WIFI kijken en streamen naar een TV. Maar dat is geen prettige oplossing, vergeleken met een AppleTV met een TV app en een afstandsbediening waarmee je de TV kunt aanzetten en de app kunt bedienen.

Ik denk dat daarom Ziggo het toestaat dat een mobiel device wel via elk netwerk de Ziggo TV app kan gebruiken, maar niet een vast apparaat zoals een AppleTV.
iemand kan gewoon een tv abo van ziggo hebben maar internet van een andere club
Ziggo vindt van niet. Ik zie nergens op de Ziggo site dat je TV zonder internet kunt afnemen (Internet zonder TV kan wel). Het is pure koppelverkoop. De Next mini, die geen coax heeft, werkt volgens mijj ook enkel en alleen via een Ziggo internetverbinding. Ik had vroeger al gezeur met Ziggo TV via een Ziggo MKB verbinding. Mocht eigenlijk ook niet...
andersom bedoel je? je kunt TV afnemen zonder internet, maar geen internet zonder TV
Je moet de link in de voettekst hebben: https://www.ziggo.nl/televisie/tv-start, beetje verstopt voor wie niet naar beneden scrollt.
Ik krijg de Ziggo Go app ook niet werkend op mijn Chromecast TV 4K op een KPN verbinding... ik kan het wel vanaf mijn telefoon casten op diezelfde verbinding vreemd genoeg.
zou zo maar kunnen.
Zo mag je met de Ziggo Go app op je telefoon op elk netwerk zitten, maar met de AppleTV app moet je op een ziggo verbinding zitten 8)7
Maar dezelfde Ziggogo app op een chromecast+TV kan dan weer geen TV beelden op andere netwerken weergeven.
Ach T-Mobile en Ziggo hebben wel zo’n app. T-Mobile biedt én glasvezel én kijken zonder zo’n kastje op Apple TV. Keuze snel gemaakt dus
Als het licentietechnisch door Apple zou worden gedwarsboomd, of te duur zou zijn gemaakt, dan zou de KPN app op iOS/iPadOS ook een probleem zijn.

Helaas weigert KPN de iOS/iPadOS app uit te breiden naar AppleTV. Een groot deel van de code kunnen ze gebruiken. 'Enkel' de user interface moet worden aangepast, zodat het werkt met de afstandsbediening ipv touchscreen.

Ik ben ook een van die KPN gebruikers die het erg jammer vindt dat KPN geen AppleTV app. Ik ben van Ziggo naar KPN verhuisd (eindelijk glasvezel). Elke TV bij mij heeft een AppleTV (was handig met Ziggo App). Helaas heeft elke TV nu weer een Arris4K TV kastje. Werkt prima, maar het was een goede eigen netwerk geschikt te maken voor deze kastjes, en ik zou liever enkel de AppleTV hebben op elke TV (fijn TV kijken met je Airpods als je niemand wil storen, etc, etc).

Als NLziet opnemen mogelijk zou maken (BBC kun je niet terugkijken, en een ijstje opgenomen programma's blijft erg handig) dan zou ik wat TV betreft meteen overstappen.
Ik heb geen idee hoe het werkt hoor, maar is het heel moeilijk om de KPN iTV app die al op iOS draait naar de Apple TV te porten?
Wellicht niet moeilijk, maar wellicht ook de moeite niet waard (voor het beperkt aantal klanten dat niet via een andere manier TV kan kijken).
[...]


Wellicht niet moeilijk, maar wellicht ook de moeite niet waard (voor het beperkt aantal klanten dat niet via een andere manier TV kan kijken).
En het aantal klanten dat wegloopt? Is ook “niet de moeite”? Zo ben ik dus weg bij KPN. En ook 3 mobiele abo’s buiten TV.
Zou pijn doen als meer mensen zouden oveestappen.
Ik neem aan dat je ze wel verteld hebt dat dat de specifieke reden was dat je wegging?
Klopt :)
Die jongen had nog nooit van gehoord “een KPN app voor Apple TV” |:(
Ook waren ze blijkbaat niet onder de indruk, aangezien die app er nog steeds niet is 8)7
Nou zover ik weet niet... Sterker nog volgens mij is het een kwestie van de iPad app inladen in Xcode en deze laten omzetten naar een AppleTV app.... Wellicht dat de knoppen misschien een klein beetje uitgetrokken worden, maar het zou zeker niet moeilijk moeten zijn..
Dit is gewoon een klassiek provider model. Eigen hardware willen leveren omdat men er aan kan verdienen.

Idem met de simkaarten
En dan 30% van inapp doorsluizen naar apple? Uhhm nope
Welke in-app aankopen? Je content TV, Netflix, Videoland, etc. beheer je allemaal zelf of via de MijnKPN-features en daar vindt geen commissie aan Apple op plaats.
Haha, dat je bijt....

Het woord 'Apple' komt ergens in voor en tádááá, daar komen de cheap shots weer...
Maar wel naar Google of Amazon?
Vermoedelijk is de markt te klein en daardoor niet interessant? Moet ook zeggen dat ik een AppleTV zelden in het wild tegenkom, zelfs de meest apple-minded vrienden/familie/collega's waarvan ik het weet hebben een Chromecast thuis ipv een AppleTV... als het niet in de TV zelf zit ingebouwd.
Ik denk dat we de doelgroep 50+ (60+?) niet moeten vergeten. Ik help mijn moeder graag af van liniaire TV, ze gebruikt het toch niet zo veel. Toch kan ze niet zonder, maar ook niet zonder de afstandsbediening. NLZiet is voor velen een geweldige optie om geld te besparen, maar niet iedereen wilt alles continu moeten casten.

Met dit alternatief van KPN (plus een NLZiet abonnement bijv.) biedt je toch een mooie middenweg. Al heb ik nog geen onderzoek gedaan naar bijv een Firestick of een Chromecast met Google TV i.c.m. een afstandsbediening. Wat zijn jullie adviezen voor aliniaire TV (NLZiet) i.c.m. een afstandsbediening voor een prikkie?
Amazon, Fire TV Stick 4K Max, rond Black Friday voor 37 euro gekocht.
Bevalt er goed.
Je hebt dan alleen nog maar de afstandsbediening van de Fire Stick nodig. Die zet ook de TV aan/uit en regelt het volume. Al werkt die functie misschien iet bij elke TV. Bij mijn LG OLED in ieder geval wel.
Ok deze nomineer ik toch wel voor de grootste slimoor award...

3,50 betalen an kpn voor de 'huur' van een kastje dat mooi in 4k kan streamen wat NLziet in 720p uitzend. (al lijkt hun kwaliteit vaak eerde op 320p). let dan op dat je ook een chromecast HD hat kunnen kiezen voor ongeveer 28 euro dus dan ben je er binnen een jaar al uit.

en dan nog 7,50 voor je nlziet abo (maakt samen dus 11 euro voor een brakke ervaring terwijl je voor 1,50 extra een kastje van kpn en tv van kpn hebt. waarbij ze als het goed is wel in 4k kunnen streamen. en je ook de support krijgt van een wat groter bedrijf ... als het eens een keer niet lekker werkt.

[Reactie gewijzigd door i-chat op 23 januari 2023 16:30]

Beetje jammer dat je zo denigrerend reageert. Bovendien slaat die 320p nergens op. Ik durf mijzelf een behoorlijk kritische kijker te noemen en 320p of iets wat daarop lijkt, ben ik zelden tegengekomen op NLZiet via mijn CC met Google TV op een 65" 4k TV. Tenzij de bron gewoon matig was, want Vrouwtje Theelepel op Pebble hoef je natuurlijk niet in 4k HDR te verwachten.

Voor lineaire tv is NLZiet meer dan voldoende, bovendien kan nagenoeg alles zonder reclameblokken worden teruggekeken.

Geef je echt om goede beeldkwaliteit, dan kijk je überhaupt niet lineaire tv, want het aanbod daarop is zelden een hoge resolutie/bitrate waardig. Alsof GTST een stuk beter wordt in 4k... Bij content waarbij beeldkwaliteit van belang is, heb je het vaak over films, series en documentaires. En daarvoor wijk je gewoon uit naar (1 van de vele) overige streamingdiensten of koop je Blurays.

Lang verhaal kort: KPN biedt dit soort kastjes aan om overstappen/vergelijken lastiger te maken, maar een Chromecast met Google TV icm NLZiet is doorgaans een meer dan volwaardig alternatief.

Overigens is een reguliere Chromecast dan weer geen alternatief door het geouwehoer met het casten.
Ik was het op de slaapkamer ook zat dat ik continue moest casten. Dus een FireTV stick gekocht en geen seconde spijt van gehad. Gewoon lekker met je (eenvoudige) afstandsbediening door je content bladeren (zonder dat je iedere keer je telefoon nodig hebt). En een Chromecast TV zal ongeveer dezelfde ervaring opleveren.

Gewoon even wachten tot er een leuke aanbieding voorbij komt en deze "aanbieding" van KPN lekker links laten liggen.
Chromecast met Google TV (CCGTV), geeft je native Google (Android) TV ervaring en afstansbediening. let op: er is een 1080p en 4K versie (net als de Firesticks en Cube), de eerste is uiteraard wat goedkoper. Bied je toch wat meer vrijheid, tijdige updates en codec support dan Amazon, maar die werkt verder ook prima.
Maar is dit dan niet hetzelfde als een Google TV HD van €40? Maar dan zonder de maandelijkse kosten.
Nee niet helemaal want deze "box" ondersteund 4K... overigens kan je bij de MM en BCC al een Chromecast TV HD voor 3 tientjes krijgen en de 4K uitvoering voor 55 euries. De eerste heb je er binnen een jaar uit, de ander na 1,5 jaar. Men doet er beter aan een dergelijke chromecast aan te schaffen, welk van de twee dan ook... op de lange duur een stuk goedkoper en tevens je eigendom.
Als je lineaire TV wil kijken, moet het kastje dan nog steeds gebruik maken van VLAN 4 (in geval van glasvezel)?