KPN-settopbox met Android 12 en ingebouwde speaker verschijnt online

Twee sites melden de komst van een nieuwe KPN-settopbox met Android 12. Mogelijk gaat het apparaat Soundbox heten. De Sagemcom-settopbox krijgt een ingebouwde speaker. Vermoedelijk gaat het om de opvolger van de huidige TV+-settopbox.

Sagemcom VSB3918 met YouSee-logo
Sagemcom VSB3918 met het
logo van de Deense provider ​​​​YouSee

De settopbox is verschenen op de site van fabrikant Sagemcom en op Android TV Guide, merkt Mapje op Gathering of Tweakers op. Het is niet duidelijk hoe Android TV Guide aan de informatie komt. Het gaat om een settopbox die al door verschillende andere providers in het buitenland gebruikt wordt, waardoor er al veel informatie over de box bekend is. Zo ondersteunt de settopbox Android 12, wat een nieuwere versie is dan de Android 11 van de huidige TV+-settopbox.

De Soundbox komt verder met ingebouwde Bang & Olufsen-speaker, ondersteunt HDR10+, Dolby Atmos, Dolby Vision, Wi-Fi 6, Google Assistent, Amazon Alexa en Android-apps. Het apparaat heeft een hdmi-poort en USB-A-poort. Sommige versies hebben twee USB-A-poorten. Audio-uitgangen lijken te ontbreken. Het apparaat komt wel met ethernetaansluiting en 4k-ondersteuning.

Sagemcom geeft de settopbox de codenaam VSB3918 mee en zegt dat de KPN-versie in oktober gecertificeerd is voor gebruik in Europa. Volgens Android TV Guide heeft het apparaat een Broadcom BCM72178-quadcore en een Broadcom VideoCore 6-gpu. Het is niet bekend wanneer KPN de Soundbox wil uitbrengen. KPN zegt tegen Tweakers niet op speculaties te reageren.

Een video van de Spaanse tak van Orange van de settopbox

Door Hayte Hugo

Redacteur

31-12-2024 • 11:51

167

Submitter: gerbenp

Reacties (167)

167
167
116
3
0
34
Wijzig sortering
Ja hoor, Android zeker. Een (semi-)nieuw apparaat en nu al het oudere Android 12 i.p.v. de nieuwste versie. Er is niet zoveel van project Treble terecht gekomen zie ik.
Android TV V12, niet de mobiele versie. Android/Google TV V14 is amper beschikbaar op een enkel apparaat. V13 is enkel als ontwikkelversie uitgebracht. Kortom, zo heel "oud" is Android TV V12 nu nog niet. Ik verwacht de update naar V14 ook voor de KPN box.
Waarom zit er zoveel tijd tussen uitbrengen en beschibaarheid van Android TV versies?

Android TV 12 werd uitgebracht op 30 november 2021, Android TV 13 op 2 december 2022 en Android TV 14 op 15 mei 2024.

Je zou verwachten dat er binnen 12 maanden na release het beschikbaar is op een settop-box, maar dat is niet het geval.
Android TV V13 is nooit als eindversie (Stable) naar de gebruikers gegaan. Wat Google vrijgeeft aan versies moet daarna nog geïmplementeerd worden door de diverse (Settopbox en TV) fabrikanten. Iedere versie van hen (Alpha, Beta, Final/Stable), dient de goedkeuring van Google te krijgen alvorens er mee te mogen draaien (Alpha en Beta zelfs in kleinere schaal).

Het loopt nu eenmaal niet zo hard dan de mobiele markt.
Waarom hebben die TV boxen van KPN tegenwoordig Android? Vroeger hadden de KPN TV boxen geen Android. Nu verstuur je eigenlijk zonder dat je het wil gegevens naar Google. Allemaal Youtube zoekresultaten en zo, als je een programma zoekt. Krijgt KPN misschien geld van Google om deze route nemen? Vergelijkbaar met hoe je vroeger extra ‘gratis’ diensten op je Vodafone, KPN of andere provider non-smart telefoon kreeg? Omdat die providers deals hadden?
Ik denk omdat ze dan een commissie van Google krijgen waardoor de kostprijs voor knp daalt.
Misschien is dit een type ‘alu-hoedje’ vraag, maar ‘verkoopt’ KPN hier je gegevens aan Google zonder dat je daar een opt-in of opt-out keuze voor hebt?

Ik ben alle instellingen doorgelopen en kan nergens vinden dat ik geen YouTube, Disney+ of Netflix etc zoekresultaten wil. Die zoekresultaten kunnen ze alleen maken als ze m’n zoektermen naar programma’s doorsturen?
Ik vermoed dat het komt door oplages van zulke devices. Er worden jaarlijks miljoenen telefoons verkocht, voor absurde prijzen. Dan kun je ook een team bekostigen welke snel de nieuwste versie integreert en test. Settopboxen worden een orde grote (of twee, drie) minder verkocht. Dan ga je ook minder snel kunnen ontwikkelen.
Het klinkt een beetje alsof Google er zelf ook geen zin meer in heeft, maar ze momenteel dit platform nog niet naar de graveyard willen sturen.
Het lijkt er vooral op dat Google geen zin meer heeft in externe fabrikanten.

Alleen Google devices draaien op de nieuwe software, ze hebben laatst die Streambox uitgebracht en op externen als de Shield en die Xiaomi dingetjes verschijnen steeds meer merkwaardige bugs die zich niet op de Google devices voordoen.
Google geeft met regelmaat updates op mijn Philips met Google TV 12 - tussen de 4 & 8 weken. Ook interface updates. Welke wijzigingen zou versie 14 toevoegen?
Ik verwacht de update naar V14 ook voor de KPN box.
Waar is deze verwachting op gebaseerd?
Gebaseerd (gevoel) op het aantal providers die deze box ook gebruiken in de diverse landen. Hoe groter dat aantal, des te groter de kans dat Broadcom er verzoeken voor gaat krijgen. Dus geen zekerheid op dit moment, maar de kans lijkt aannemelijk groot.
aan de andere kant is Android TV 14 al 7 maanden uit. Dus tijd zat om up to date te zijn.
Volgens mij was het Google met de Streamer die daadwerkelijk met een Android TV V14 (google TV GUI) op de markt aanwezig was. Dat is niet zo heel erg lang geleden. Er zit altijd een behoorlijke poos tussen het gereedkomen van een OS update en het daadwerkelijk toepassen op een apparaat. Deze moet namelijk specifiek per apparaat op zijn/haar mogelijkheden worden aangepast.

"wij" zijn augustus j.l. gestart met Android TV V14 testen voor een specifieke productreeks.
Wou net zeggen, Google Streamer draait Android TV 14, maar de voorganger draait nog Android TV 12, want er was nooit versie 13 ervoor.
Ik verwacht geen Android 14 op een KPN Box.. KPN is al te lui om de huidige box te updaten naar Android 12 voor adaptive refresh rate ondanks dat ze dit al ruim een jaar roepen dat dit wel gaat gebeuren in de kpn fora...
Dit is niet een nieuw apparaat. Bij een inmiddels ter ziele gegaan bedrijf werkte ik aan integratie van set-top boxen en deze stond eind 2021 al op mijn bureau om werkend te maken. Dus KPN zit best laat in de 'cycle' hier. De premisse is dat met de ingebouwde "Bang & Olufsen" speaker je geen soundbar meer nodig hebt. Wat jammer is, is dat je (in ieder geval toen) geen HDMI ARC kan gebruiken om de speaker als output te gebruiken voor apps op je TV, of van een andere externe bron.

het andere jammere is dat er geen los display op zit dus je kan het niet goed gebruiken als 'radio'. En ik weet niet of je inmiddels de speaker als bluetooth-speaker kan gebruiken

[Reactie gewijzigd door MiKE_B op 31 december 2024 12:55]

Nou ja, koop een 6+ jaar oude laptop en je installeert er nog een moderne Linux distro of Windows op (al maakt die TPM verplichting van Windows 11 dit punt wel wat minder goed...), niet een 6 jaar oude OS. Maar bij Android wel, ik vind dat dus geen excuus.
Als ik af moet gaan op de implementatie van Netia in Polen werkt geluid van losse apps via de soundbox zonder problemen dus lijkt erop dat dit wel opgelost is.
Tja wat boeit dat voor een STB? Wat ga je er van merken? Wel is android 12 supported tot q1 2025, dus in die zin vind ik het wel raar. Misschien is dit een embedded versie die langer support krijgt, maar toch blijft het gek.
Dat lijkt mij toch wel een belangrijk detail! Tot q1 2025 is nog t/m vandaag!
Dat is het probleem van kpn, niet van de klant die “televisie” koopt.
In zekere zin ook van de klant. Een unsupported versie krijgt geen updates meer en is dus potentieel een doel voor hackers met verhoogde kans van slagen. Voor je het weet zitten er een paar honderdduizend van die kastjes in een ddos netwerk, wat bot taakjes uit te voeren en pogingen te doen de rest van je systemen binnen te wringen.

Dat wil ik niet in mijn netwerk dus liever iets dat wel up to date is.
Ik heb echt nog nooit zo veel problemen gehad met een tv ontvanger als met die KPN TV+-box.
  • Vastlopen
  • Willekeurig opnieuw opstarten
  • Super trage interface soms (meerdere seconden tussen knop indrukken op afstandsbediening en het scherm wat reageert)
  • Applicaties die niet willen starten
  • Applicaties die een zwart scherm blijven houden maar wel geluid geven na het starten van video
  • De snelheid in het algemeen
Deze problemen komen gelukkig niet elke dag voor, maar vaak is er toch wel elke één of twee weken iets mis, waardoor ik het of weer aan en uit moet zetten, of zelfs de stroom er vanaf moet halen.

Ik hoop dat deze nieuwe versie het een en ander op gaat lossen, maar op dit moment zou ik de huidige box nog niet aan mensen aanraden. Laat staan aan mensen als m'n ouders die dan vaak weer niet weten wat ze moeten doen.
Bor Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod @Xylon31 december 2024 12:20
Aangevuld met regelmatig de connectie met de afstandsbediening kwijt raken, soms geen geluid meer geven bij streaming diensten, soms geen beeld. Daar valt nog heel veel te verbeteren inderdaad! Elke update lijkt er wel weer wat anders stuk te gaan.
Serieus? Echt nooit problemen hier. Zelfde TV+ Android TV box als jij neem ik aan. Over wifi nog wel.
Blij dit te weten, dan blijf ik lekker bij de VIP5202. Daar heb ik echt nog nooit problemen mee gehad. Is ook nog eens lekker snel.
Same here. De 5202 werkt heerlijk en werkt ook gewoon met een KPN+ tv abonnement.
Binnenkort krijg ik KPN. Ik ben benieuwd of ik daar ook last van krijg.

Streamingdiensten kijk ik altijd via de app op de tv en daar geen problemen.

KPN kan je toch ook kijken via de tv-app van hen of is die ook ruk?
TV app doet het hier op een LG wel aardig goed, maar die gebruik ik dan ook echt maar 1x per week op de slaapkamer. Maar kan rustig uren kijken zonder uitval, dus dat is positief.
Exact dat heb ik dus ook, het internet is niets mee gewoon stabiel, maar die box. :(
Dat ik nog KPN had, had ik met de TV box die vreemde reboots op ieder moment ook. Vrienden van mij met KPN, precies hetzelfde euvel. Trage interface herken ik ook. Maar meeste vreemde wat ik had midden in een film via Disney of Netflix, in eens geen geluid meer. Dan moest ik kastje stroomloos zetten en dan had ik weer geluid. Dat had ik zeker 1 a 2 keer per maand.
Heel herkenbaar, heb de box nu ruim een jaar en moet hem denk ik iedere twee weken wel rebooten.

Regelmatig vastlopen of dat de box zeer traag wordt. Ook rare issues met het menu zo nu en dan.
Hier dezelfde klachten. Ik heb de oude Arcadyans 2952 er weer bij gepakt en aangesloten. De oude ontvangers werken 100x stabieler voor alleen TV-kijken. Ik heb geen behoefte aan al die apps, dat kan de TV zelf wel afhandelen; en anders een Chromecast wel.

KPN laat hier echt steken vallen en naar 'feedback' wordt niet echt geluisterd. Je krijgt, als je hierover belt echt bijna niemand te spreken, maar je moet eerst de boel resetten. En ja dat werkt dan tijdelijk weer. En dan hangen ze op, probleem opgelost. Lukt het uiteindelijk om iemand te spreken, dan krijg je een ander kastje toegestuurd die vervolgens precies hetzelfde gedrag vertoond.

Ik heb bij m'n kennis nu ook een oude Telfort ontvanger aangesloten, geactiveerd met haar klantnummer en binnen 5 minuten probleemloos te kunnen kijken.
Eerlijk gezegd snap ik het nut niet van een speaker in een set-up box. Waarom zou je? Het kost alleen maar onnodig extra geld, en zal echt niet beter klinken dan een doorsnee TV speaker systeem. Daarnaast, android 12? Kom op zeg. Daar kan je anno 2025 echt niet meer mee aan komen.

Ik snap met dit device echt niet welke koers KPN wilt varen hiermee, maar dit is vragen om problemen en onnodig smijten met geld.
Ik ken mensen die speciaal de TV aanzetten om "radio te luisteren" daar ook alle radiokanalen via de STB binnenkomen. Dankzij de speaker in de STB moet dan de TV niet meer aan.
Volgende stap is een apart kastje met een soort ontvanger die radio signalen kan afspelen. Even serieus, wat een energieverspilling.
Als je het scherm uitzet valt dat wel mee.
Niet iedereen heeft een high-end tv die schermuitschakeling ondersteunt! Of weten niet dat het kan. Zelf heb ik een Philips tv 9000 serie met eigen soundbar die dat heeft. Handig als je YouTube music of Spotify gebruikt. (energiebesparing)
Heb trouwens Ziggo digitaal via C++ (standaard gebruik Philips ab) en ook via mini tv box. Beide systemen met voicecontrol.
Bor Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod @Luchtbakker31 december 2024 12:22
Het kost alleen maar onnodig extra geld, en zal echt niet beter klinken dan een doorsnee TV speaker systeem.
Wanneer je dit kan gebruiken als voice assistant (en daar lijkt het wel op in het filmpje) dan zie ik wel voordelen. Zo kan je de assistant gebruiken zonder dat de TV aan staat bijvoorbeeld.
[...]


Wanneer je dit kan gebruiken als voice assistant (en daar lijkt het wel op in het filmpje) dan zie ik wel voordelen.
Met als gevolg dat een grote groep klant wegrent van KPN omdat ze deze voice meuk niet in hun huis willen. En deze groep is zeker weten groter dan we denken.

Nee, dat zie ik KPN niet doen.
Bor Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod @Luchtbakker31 december 2024 13:09
Heb je het filmpje ook bekeken? Daar lijkt het gewoon getoond te worden. Ik denk dat je het aantal mensen dat ageert tegen 'slimme speakers' erg overschat. De huidige tv box heeft het ook maar de TV nodig voor output. De microfoon zit in de afstandsbediening.
Ik ben er een van. Heeft kpn niet apps voor de smart tv? (webos) Ik heb een hekel aan extra kastjes, doe het liever ouderwets met de ab van de tv. Een App om te zappen kan ik wel handelen. NB ik kan een kpn App installeren, maar dat ding heeft vreemdgenoeg geen demo mode en kan dus niks inzien zonder account. (heb nu ziggo en denk na over glas)

Edit: staat wel eea op de kpn site zie ik nu

[Reactie gewijzigd door drakiesoft op 31 december 2024 14:23]

Enige wat ik kan verzinnen is het aanbod van radio en dat het onzinnig is om daar de TV voor aan te zetten. Dan zou je wel via bijv je mobiel het kastje moeten kunnen bedienen.

Nog steeds zal dit voor de meeste gebruikers niet zo relevant zijn
Daarnaast, android 12? Kom op zeg. Daar kan je anno 2025 echt niet meer mee aan komen.
Vanwaar de behoefte om de laatste Android te hebben? Het is nou niet alsof je bankzaken aan het doen bent op een streaming kastje. (Ok, je.zit dan wel op een bank }> )
De attack vector is een flink stuk kleiner dan een smartphone waar je veel meer mee doet.

Nvidia Shield TV zit zelfs nog op versie 11 en krijgt nog steeds regelmatig updates inclusief security patches.
Buitenom dat een nieuwere Android versie het apparaat mogelijk alleen maar trager maakt (zoals dat bij de Shield bij iedere upgrade het geval bleek te zijn), en Google steevast weer nieuwe irritante bugs introduceert, zie ik eigenlijk weinig voordeel om voortdurend de meest recente versie op een stream kastje te hebben.
Vind toch jammer dat settopbox een ding blijven en dat die vanuit provider geleverd worden. Je wilt als klant toch zelf de keus hebben? Wij hebben daarom besloten om niet bij onze provider een tv abonnement af te sluiten maar gewoon een tv abonnement via internet hebben gekozen zodat we zonder problemen op meerdere tv's kunnen kijken. We hebben toch al bij beide tv's een Apple TV staan.
Hier hetzelfde, was daar ook een beetje klaar mee. Alleen dan een google streamert. Niet dat ik zelf nog veel lineaire tv kijk maar ben niet alleen in het gezin :+ Verwacht ook dat ze zo een speaker introduceren in een poging relevant te blijven. Kan mij voorstellen dat men een google hub wil benaderen op deze manier of iets dergelijks. Als er dan een afhankelijkheid/nut wordt gecreëerd dmv zo een apparaat is dat misschien weer een beetje klantenbinding. Een andere reden kan ik niet verzinnen...

Hadden ze beter een soundbar met een tv functie uit kunnen brengen :+ Sonos/KPN samenwerking hehe

[Reactie gewijzigd door Jelle Brolnir op 31 december 2024 12:04]

Ik zou zo graag weer terug naar af willen, geef me de lijst met IP-adressen/URL's van de zenders en laat me die gewoon standaard in de TV instellen. Dat kost een keer een paar minuten, maar daarna gewoon zappen met elke apparaat dat een H264-stream kan laten zien.

Maar ik droom weer vrolijk verder. Het gaat echt niet gebeuren dat de kabel en glasvezel-aanbieders zich gaan realiseren dat ze gewoon een basisbehoefte aan moeten bieden, net als water uit de kraan, en zich eens aan normale standaarden gaan houden, ook voor televisie.
Maar ik droom weer vrolijk verder.
Eh, je kunt al jaar en dag een DVB-C netwerktuner kopen en heel je huishouden hiermee voorzien van een prive IPTV.
Van glasvezel wordt dat al iets lastiger, omdat deze je dwingen een app uit hun keuken te gebruiken. Daarvoor is satelliet TV dan weer een alternatief, daar zijn ook netwerktuners voor.
Cool, heb je een voorbeeld van zo'n apparaat
Je hebt de bekende HD Homerun tuners, maar die zijn steeds lastiger te krijgen. Er zijn ook andere fabrikanten die ze maken.
Hiernaast kun je ook een zg. Enigma2 ontvanger gebruiken, zoals een Dreambox of VU+. Deze zijn ook headless in te zetten, zo'n VU+ met 2 FBC tuners kan zelfs 16 gelijktijdige transponders (+/- 32 zenders) streamen.
Kunnen ook de decryptor voor je doen, scheelt weer een TVHeadend installatie of docker.
Oh die ken ik wel, tenminste over gelezen. Maar hoe werkt dat dan? Kpn biedt iptv aan en die kastjes zorgen ervoor dat ik ze op tv kan zien via dvb-c?
Welke DVB-C tuner ontvangt de IPtv van de glasvezelboeren?
Iedere DVB-C tuner, zolang de glasvezelboer het signaal in DVB-C op coax aanbied. En die providers zijn volgens mij al aardig uitgestorven in afgelopen jaren.
Ja ik heb voordat we volledig naar glasvezel gingen ook een raspberry pi met 2 dvb-c tuners gehad zodat we simpel tv konden konden kijken zonder extra setup box te kopen. En we hadden alleen coax in de woonkamer. Dus over netwerk was makkelijker ☺️
Ja kan gewoon via de app van je provider op een Apple TV of Google Chromecast tv kijken. Je bent niet gebonden aan die settopbox van de provider.
Wel als je bij kpn wil kunnen opnemen. Vraag me sowieso af of kpn wel een Apple TV app heeft?

[Reactie gewijzigd door jcbvm op 31 december 2024 12:28]

KPN heeft geen Apple tv app, helaas niet. Had hier graag gebruik van gemaakt. Wel kan je via airplay je beeld streamen vanaf de KPN app op je telefoon.
Vind toch jammer dat settopbox een ding blijven en dat die vanuit provider geleverd worden. Je wilt als klant toch zelf de keus hebben? Wij hebben daarom besloten om niet bij onze provider een tv abonnement af te sluiten maar gewoon een tv abonnement via internet hebben gekozen zodat we zonder problemen op meerdere tv's kunnen kijken. We hebben toch al bij beide tv's een Apple TV staan.
Wat is het probleem nou precies? Je zegt eerst dat je geen keus hebt, en vervolgens zeg je dat je WEL keus hebt want je hebt voor een andere oplossing gekozen :P
Ik neem aan dat er bedoeld wordt dat je eigenlijk als klant bij een Provider eigenlijk zelf de keuze zou moeten hebben over wat je gebruikt als tv-ontvanger.

Eigenlijk kan dat deels nu al, want je kan op elk Android kastje de app installeren van de Provider. Maar vaak zitten daar beperkingen aan zoals geen ondertiteling, geen radiozenders, beperkter aanbod tv zenders, etc.

Wel bijzonder dat KPN een tv-kastje uitbrengt zonder audio-uitgang. SPDIF/optisch is toch zo'n beetje standaard.
Mijn Arris VIP5202 heeft een optische uitgang hoor.
Een speaker voor kleine feedback/meldingen kan ik nog begrijpen misschien, maar omdat hij van Bang & Olufsen is zou het een groter doel hebben. Maar iemand een idee waarom je dat in je settopbox zou willen?
Vervangt gelijk je radio.
Daarbij zie je veel mensen series en films kijken via de tv met belabberd geluid. Thuis en prima Surround Sound installatie maar ik ben meer uitzondering dan standaard. De meeste kijken via de tv en dan is het beroerd. Doe je dit via deze soundbar en stb in één, dan is dat beter en makkelijker geregeld vanuit kpn kant. Geen slechte zet wat mij betreft.
Bor Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod @DoeEensGek31 december 2024 12:23
De meeste kijken via de tv en dan is het beroerd.
Dat was vooral vroeger zo. Inmiddels weten ook de erg dunne TV's zeer acceptabel tot goed geluid te produceren.
"soundbar" in een boxje van 15x15cm. Misschien dat mijn 19 inch crt slaapkamer tv slechter klinkt, maar een iets moderne tv zal hier toch wel boven zitten.
Er is ook nog altijd een grote groep die gewoon radio luistert en geen zin heeft om daarvoor de tv aan te zetten ;)
Niet aan gedacht, dat is eigenlijk best wel handig. Als het ook nog een beetje goed klinkt in elk geval.
Daarvoor heb ik voor mijn moeder een Sonos gekocht en ze streamt nu radio met een app op haar telefoon.
De gemiddelde speaker in een dunne, moderne TV is zo slecht dat dit waarschijnlijk als een verademing klinkt in de gemiddelde woonkamer.

Also: radio, spotify etc..
Dat is al snel. De TV+-box is nog niet zo oud. Die Android-boxjes lijken zo sneller te slijten of te verouderen dan de voorgaande series.
Deze is al verouderd voor die uit is. Support voor Android 12 stopt binnen 3 maanden.
Die van mij draait nog op Android 11 doe ik iets verkeerd dan? Hij vindt ook geen updates.

Edit: huidige is 11, echter deze is sinds februari al uit de support kennelijk.

[Reactie gewijzigd door pennywiser op 31 december 2024 14:30]

Ik zou die dan niet aan het internet hangen. Offline nog prima te gebruiken natuurlijk :)
Goed advies, maar ja hoe krijg je dan je TV streams binnen?
Android TV12 is niet hetzelfde als Android 12.
Het Android TV draait bovenop Android, dat de support stopt voor het onderliggende systeem blijft gewoon.
De Google Chromecast met Google TV heeft ook nog Android 12. Hopen dat ze die mee updaten dan.
Anoniem: 2195394 @xFeverr31 december 2024 12:10
Want omdat er een nieuwe versie is, is die van jou opeens versleten?

Dit wordt veel op Tweakers geroepen, en dat is misschien ook logisch gezien de doelgroep. Maar voor 99% van de gebruikers is het feit dat er een nieuwe versie is niet meteen een indicatie dat die van hun bij het afval kan. Het gros van de mensen gebruikt deze apparaten totdat de provider aangeeft dat het tijd is voor een nieuwe.
De provider geeft dit alleen zelden aan, zelfs als de nieuwe veel sneller zijn. De tijd dat ik bij kpn zat moest ik er altijd zelf achteraan gaan om iets beters te krijgen.
Android 12 op een 'nieuw' apparaat. Android 11 is officieel end of life. Dat gaat voor Android 12 ook niet zo lang meer duren. Waarom geen device dat op Android 14 draait?

En de link in het artikel geeft een Access Denied: https://support.sagemcom....ound-products/vsb3918-kpn
Android 12 is End of Life in Q1 2025, dus tegen de tijd dat dit apparaat uit is, in de EU (oktober 2025 volgens het artikel), draait het op een niet ondersteunde Android versie. Ik mag hopen dat het apparaat te updaten is naar een nieuwere variant, dan wel geleverd wordt met een nieuwere variant.
Geldt dat ook voor Android TV? Ik kan daar geen support lifecycle van vinden. Wel is aangekondigd dat Android TV maar eens in de twee jaar updates krijgt en is in mei dit jaar nog een nieuwe versie uitgekomen, dus het lijkt me sterk dat ze Android TV en Android op dezelfde manier deprecaten.

Dat Android TV 13 nooit gereleased is, maakt de situatie ook een stuk lastiger.
Natuurlijk niet. Het hele Android ecosysteem is erop gericht om hardware voortijdig verouderd te maken. Dat houdt lekker de vaart erin. Net als desktop CPUS zitten ook SoCs in dit soort apparaten al tegen maximale klok frequenties aan te hikken, en worden ze nauwelijks nog sneller elke generatie.

Al wat een settop box moet doen om een film af te spelen is "open een netwerk socket en stuur die pakweg 1MB/s aan data naar de video decoder. Daar heb je echt geen 64-bit 2GHz CPU voor nodig. Die CPU is nodig omdat we zo nodig keuzemenu's in HTML en JavaScript willen maken, zodat hij een loeizware browser moet draaien in plaats van een lichtgewicht GUItje.
Zolang het een gesloten apparaat is waar je als eindgebruiker niet zomaar random applicaties op kunt installeren en waarbij enkel goedgekeurde apps kunnen gebruikt worden zonder dat je als gebruiker willekeurige acties kunt uitvoeren in een webbrowser bijvoorbeeld is het risico gelukkig beperkt te noemen.

Het is een bestaand apparaat met een bestaande softwarestack, die bestaande stack aanpassen met KPN branding is eenvoudiger en goedkoper dan alles te upgraden naar een nieuwere versie.

Ik wil trouwens niet weten hoeveel embedded apparaten er bestaan met zwaar verouderde Android versies. Gaande van koelkasten tot infotainment systemen in wagens en vliegtuigen.
Bij de TV+-boxen kun je wel apps installeren via de Play Store.
Een play store, volgens mij zitten er nogal wat limieten op. Anders mis ik wel erg veel apps.

[Reactie gewijzigd door uiltje op 1 januari 2025 21:01]

Als het nou ook nog een microfoon heeft, kan het misschien als voice control dienen voor Home Assistant. Als alternatief voor Google Home of de nieuwe HA Voice Preview Edition.
De KPN afstandsbediening heeft een microfoon.
Oh.. echt.. waar zit deze dan op de afstandsbediening?
Gewoon er in.
Je kan op de Google Assistant knop drukken en dan doet hij het. Ik gebruik hem doorlopend.
De knop voor 'voice control' zit op de remote, maar de microfoon zit toch echt in de kpn tv ontvanger (STB heet dat ding volgens mij).
De STB is het oude systeem. We hebben het hier over de KPN+ box. Dat is een DIW

Uit de KPN kennisbank:
https://www.kpn.com/service/televisie/kpn-tv-en-google
Praat met Google om meer te doen op je tv

Met KPN TV+ heb je een andere afstandsbediening dan bij andere tv-ontvangers. Want er zit een microfoon in. Superhandig, want je kan je tv nu met je stem besturen.
Verhip, je hebt gelijk. Even de batterijen uit de remote gehaald en inderdaad geen microfoon input.
Verhip, je hebt gelijk. Even de batterijen uit de remote gehaald en inderdaad geen microfoon input.
Je kan zelf een beetje zien. Er zitten bovenin 3 gaatjes. Twee er van zijn ledjes die aan gaan als er een IR commando of een bluetooth commando wordt verstuurd. Rood en blauw. De derde is voor de microfoon.
Mag hopen dat hij beter functioneert dan de huidige box, want dat kreng heb ik.

Man, wat een ellende, met grote regelmaat vast lopers, opnieuw opstarten, niet kunnen terugkijken.
En welke android versie er in zit boeit mij eigenlijk niet, als hij maar stabiel is.

Had voorheen ziggo, maar die was aanmerkelijk beter dan het ding van KPN. liep nooit vast en had geen problemen, maar ja dan gaan we weer back in time voor wat betreft het internet.
(...) Had voorheen ziggo, maar die was aanmerkelijk beter dan het ding van KPN. liep nooit vast en had geen problemen, maar ja dan gaan we weer back in time voor wat betreft het internet.
Dan ga je uit van de situatie 'Alles-in-1' maar je kunt voor televisie gewoon een apart abonnement bij Ziggo afsluiten en je internet via glasvezel afnemen bij een andere provider; ik ga ervan uit dat je wel een glasvezelaansluiting hebt.

Alles-in-1 is natuurlijk wel makkelijk en daarom zullen veel mensen daar voor kiezen, maar het hóeft dus niet per se.

[Reactie gewijzigd door PCG2020 op 31 december 2024 13:42]

Op de site staat dat ziggo tv alleen in combinatie met een ziggo internet abonnement kan. Ziggo tv en alleen internet van een andere provider is dus niet mogelijk.
Je moet even door scrollen naar beneden, daar staat in een dropdownmenu antwoord op de vraag of je ook TV van Ziggo los kunt krijgen, dus zonder internet. En dat kan gewoon.
Ik ben nog steeds aan het wachten op de KPN TV+ app voor de Nvidia Shield. Voor de telefoon heb ik hem wel gewoon, maar de Shield heeft nog de oude variant. Wel jammer, omdat dat weer een kastje en problemen scheelt bij de tv. (problemen als in de oude app, niet het KPN TV+ kastje.
Welke Android versie heb je op de shield dan?
Volgens mij gewoon de laatste versie die er op kan. Heb me er al even niet mee bezig gehouden. Maar laat dat ding eigenlijk altijd wel updaten.
Ik heb ook de oude app op mijn Shield. Werkt op zich prima, alleen geen surround geluid.
Jammer dat dat nog steeds niet werkt. Ik gebruik de Shield daardoor niet om TV te kijken.
Probleem is meer dat die oude app vaak hangt en problemen geeft. Dit op een 2019 pro. Vandaar eigenlijk. Die app beschikbaar maken zou ook er voor kunnen zorgen dat er weer een kastje minder staat.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.