Ex-Waze-ceo komt met nieuw sociaal medium Post

Noam Bardin, de voormalige ceo van navigatieapp Waze en voormalig vp of product bij Google, heeft een nieuw sociaal medium opgezet, genaamd Post. Hij is voornemens een platform te bouwen met 'echte mensen, echt nieuws en beschaafde gesprekken'.

Post onderstreept in zijn introductietekst onder andere dat het de 'gematigde' stemmen juist een handje wil helpen en dat er 'genoeg platforms voor extremisten zijn'. Verder zal Post 'iedere poging tot censuur op het platform door welke regering dan ook aanvechten'. Desalniettemin wil Bardin geen absolute, meer anarchistische vrijheid op het platform. Hij stelt dat 'ieder mens recht heeft op leven, vrijheid en de pursuit of happiness', ongeacht de identiteit van die persoon. "Als je het niet eens bent met dat principe, dan is Post niet voor jou." Over moderatie stelt Bardin dat het Post-team van plan is de regels 'streng te handhaven, met de hulp van de gemeenschap'.

Post is, als de tekst op de landing page als leidend wordt genomen, sinds een week online. Op het moment kunnen gebruikers zich inschrijven op de site, maar er is wel een wachtlijst. De teller staat inmiddels op meer dan 124.000 wachtenden. Hoe snel Post die lijst met geïnteresseerden afwerkt, is niet bekend.

Momenteel kunnen gebruikers op Post een posting maken van iedere lengte, reageren, liken, delen en reposten. Verder moet het mogelijk zijn om individuele nieuwsartikelen via Post te kopen en ook te lezen 'met een schone interface, zonder de site te verlaten, wat doet denken aan Blendle. Tot slot is het mogelijk om accounts een fooi te geven.

Post valt niet te proberen zonder dat je de wachtlijst achter de rug hebt. Wel heeft een Post-gebruiker een afbeelding van de interface gedeeld op Twitter. Die blijkt soortgelijk te zijn aan dat platform.

Door Mark Hendrikman

Redacteur

21-11-2022 • 11:24

46

Reacties (46)

Sorteer op:

Weergave:

Er zullen nog wel 30 platformen komen die allemaal hopen de nieuwe Twitter te worden, nu Twitter een zooitje is wat mogelijk om gaat vallen.

Ik vraag me af hoe we als 'collective unconsciousness' gaan bepalen wie er uiteindelijk wint. De voorkeuren van de technischere communities zoals hier zullen gaan naar gedecentraliseerde platformen zoals Mastodon, maar de menigte interesseert dat denk ik weinig.

Ik gebruik Twitter alleen maar om van personen of organisaties te lezen waar ik interesse in heb (Critical Role, Teamfight Tactics, en zo voort). Ik denk velen net zo. Zou een platform wat daar hard op focust winnen? Of is er vraag naar een meer mainstream variant van Reddit waar onderwerp leading is en daarop opgedeeld wordt?
Ik vraag me af hoe we als 'collective unconsciousness' gaan bepalen wie er uiteindelijk wint.
Hetzelfde als toen we massaal van WhatsApp af gingen; we splitsen ons in kleine groepjes, in ieder klein groepje zal er een nog kleiner groepje zijn dat blijft hangen, maar de overgrote meerderheid trekt zich weer terug. Twitter as-is zal nooit een vervanger vinden, zelfs niet in bijv. Mastodon.

Dus de enige 'hoop' is een ander vergelijkbaar platform. Belangrijk aan Twitter is dat mensen zichzelf in een bubbel kunnen stoppen en tegelijkertijd zichzelf kunnen vertellen dat ze niet in een bubbel zitten, dat mist bij Reddit en ook bij bijv. Mastodon.

Mensen houden niet van kleine verschillen, dus je krijgt óf een transitie naar een volledig ander platform, óf er moet een 1:1 kopie komen die daadwerkelijk iets toevoegt voor de massa (decentralisatie is dat niet, zoals jij terecht aangeeft boeit dat de meeste mensen helemaal niks), óf Twitter moet van de ene op de andere dag helemaal offline gaan. Alleen in dat laatste geval kan iets als Mastodon of Post het gaan redden, want dan moeten mensen over, en dan is het gewoon een kwestie van 'RNG' die bepaalt welk platform de meeste gebruikers krijgt.
In welk vorm is Twitter een zooitje? Alles werkt precies hetzelfde. Paginas en communities die ik volg zijn ook niks veranderd. Dat er ontslagen zijn gevallen, maakt het geen zooitje van de platform
Een zooitje qua management zal zich naar alle waarschijnlijkheid vroeger of later vertalen in een zooitje qua functie. Er zijn nu al een paar features die niet goed werken omdat een groot percentage van het personeel ontslagen is of opgestapt is.

Er was vast een groot aantal personeelsleden wat relatief onnodig was. Maar met hoe weinig er nu nog over zijn zullen er steeds meer problemen op komen. Het werkt nu nog redelijk (zoals ik aan gaf gebruik ik Twitter nog wel lichtjes) zoals vanouds, maar dat zal veranderen.

Daarnaast wordt nu door de CEO bepaald wie wel en niet geunbanned wordt, wie er ontslagen wordt bij Twitter, en zo voort. Klinkt dat als een stabiel en functionerend bedrijf en bijbehorende dienst?
Daarnaast wordt nu door de CEO bepaald wie wel en niet geunbanned wordt, wie er ontslagen wordt bij Twitter, en zo voort. Klinkt dat als een stabiel en functionerend bedrijf en bijbehorende dienst?
Noem ook maar 1 commercieel bedrijf ter wereld op waar de Chief Executive Officer niet de macht heeft te ontslaan wie hij wilt, of wat er precies op het platform gebeurd. Dat bij andere bedrijven men niet zo transparant is om te zeggen wie door wie geband moet worden, wilt niet zeggen dat CEO's van andere bedrijven hier nooit invloed op hebben.
Er zijn nu al een paar features die niet goed werken omdat een groot percentage van het personeel ontslagen is of opgestapt is.
Kun je objectief bewijzen dat deze twee zaken onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn? Hebben social media bedrijven nooit last van niet werkende features? Is Twitter het enige bedrijf waar massaal mensen zijn ontslagen? (Amazon, Meta, Microsoft..

Net als de vele andere reacties, komt jouw reactie meer voort uit afgunst richting Elon Musk dan uit daadwerkelijke problemen met zijn bedrijfsvoering.

[Reactie gewijzigd door saren op 24 juli 2024 20:35]

Noem ook maar 1 commercieel bedrijf ter wereld op waar de Chief Executive Officer niet de macht heeft te ontslaan wie hij wilt, of wat er precies op het platform gebeurd. Dat bij andere bedrijven men niet zo transparant is om te zeggen wie door wie geband moet worden, wilt niet zeggen dat CEO's van andere bedrijven hier nooit invloed op hebben.
Het gaat er denk ik vooral omdat het niet zozeer kan, maar dat het ook gewoon gebeurt. Musk is als een olifant door de porseleinkast genaamd Twitter aan het dansen. Hij mikt een deel van zijn engineers buiten, naar eigen schrijven op basis van de hoeveelheid code die ze de afgelopen 6 maanden hebben geschreven, en geeft daarna aan het overgebleven personeel de keuze tussen 3 maanden severance (betaald thuis zitten en een andere baan zoeken) of 6 dagen per week 12 uur per dag werken. Tja, wie had kunnen zien aankomen dat mensen dan weglopen ...

Dat buiten het 8-dollar-voor-verificatie fiasco, wat inmiddels meerdere multinationals een flink deel van de beurswaarde heeft gekost en waarvan ik eigenlijk vermoed dat dat nog wel een juridisch staartje gaat krijgen.
Kun je objectief bewijzen dat deze twee zaken onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn? Hebben social media bedrijven nooit last van niet werkende features? Is Twitter het enige bedrijf waar massaal mensen zijn ontslagen? (Amazon, Meta, Microsoft..
Bewijzen kun je alleen als je er nog werkt en toegang hebt tot de getroffen systemen (en dat zijn dus met de dag minder mensen), maar de correlatie is wel enorm: Musk gooit zijn engineers overboord, tweet vervolgens dat 80% van de microservices geen meerwaarde heeft, en in de dagen daarna zien we ineens dat zaken als 2FA niet meer werken, bots de vrije hand krijgen, etc. Op dat moment durf ik dat ook geen toeval meer te noemen.
Net als de vele andere reacties, komt jouw reactie meer voort uit afgunst richting Elon Musk dan uit daadwerkelijke problemen met zijn bedrijfsvoering.
We mogen natuurlijk niet vergeten dat Musk voor een aantal maatschappelijke duwtjes in de goede richting heeft gezorgd met onder andere electrische autos en commerciele ruimtevaart. Het Twitter hoofdstuk is echter gewoon een grote misstap geweest, en dat lijkt alleen maar te verergeren met elke tweet die Chief Twit eruit stuurt.
Noem ook maar 1 commercieel bedrijf ter wereld op waar de Chief Executive Officer niet de macht heeft te ontslaan wie hij wilt, of wat er precies op het platform gebeurd.
Zoals zyppora al aan geeft gaat het niet om de macht hebben, dat is inderdaad normaal. Het gaat er om dat hij om willekeurige redenen mensen ontslaat, zonder enige vorm van HR er tussen te laten zitten. Een normale CEO zal niet zomaar zulke keuzes maken, maar vertrouwen op managers die daar tussen zitten. Zeker niet een CEO die er nog maar een paar weken mee bezig is. Dit zijn geen tekenen van een leider die een goed functionerend bedrijf leidt.
Kun je objectief bewijzen dat deze twee zaken onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn?
Dat kan ik niet, wil ik niet en hoef ik niet. Dit is geen rechtszaal. Enige vorm van redenering maakt het echter duidelijk dat de twee aan elkaar gerelateerd zijn. Zo niet dat, dan is het wel dat Elon services aan het uitschakelen is als zijnde een scream test. Zo was er een verhaal gaande dat men het pand van Twitter niet meer in konden omdat de gehele authenticatie dienst uit was geschakeld. Dat heeft natuurlijk geen direct invloed op de werking van Twitter zelf, maar getuigt wel van de soort acties die uitgevoerd worden.
Net als de vele andere reacties, komt jouw reactie meer voort uit afgunst richting Elon Musk dan uit daadwerkelijke problemen met zijn bedrijfsvoering.
Zou je objectief kunnen bewijzen dat mijn vorige post onlosmakelijk verbonden is aan mijn mening over Elon? ;)

Ik was best positief over de man toen Tesla op kwam. Inmiddels met alle zaken die aan het licht zijn gekomen ben ik dat niet zo meer. Je mening aanpassen op basis van nieuwe feiten (met nadruk op gedrag) is een gezonde manier van denken.

[Reactie gewijzigd door coptician op 24 juli 2024 20:35]

Dat van die Twitter werknemers buitengesloten zouden zijn was van een komische account.
Helemaal verzonnen dus.

Ik zelf zie veel meer botts actief na Elon's overname.
Noem ook maar 1 commercieel bedrijf ter wereld op waar de Chief Executive Officer niet de macht heeft te ontslaan wie hij wilt, of wat er precies op het platform gebeurd.
No offence, maar dit is dus het soort onzin dat je overal hoort van Musk fans, en het is natuurlijk totaal niet waar.
Bij 99% van de grote bedrijven is de CEO in dienst van een raad van commissarissen, en als een CEO zich daar zo idioot, onbetrouwbaar en chaotisch gedraagt als Musk ligt die er binnen een paar dagen uit. Dus hoewel de veel CEOs wettelijk gezien die macht hebben hebben ze die macht totaal niet in de praktijk.
Uberhaupt is het idee dat een CEO een soort dictator is die macht heeft vrij belachelijk. Alleen bij private bedrijven is zoiets ook maar enigszins mogelijk, en ook alleen in bepaalde landen zoals Amerika. Denk je echt dat het in bv Nederland mogelijk is om iemand zomaar te ontslaan omdat je daar zin in hebt, ongeacht je rol in het bedrijf?
Op de achtergrond is het een complete chaos die langzaam maar zeker naar de voorkant druppelt.

Sowieso het goede met Twitter blue en vinkjes en vandaag weer het aanpakken van copyright violations.

Maar aan de achterkant kwam Musk weer met zijn China aanpak, mensen mogen hun leven opgeven om Musk zijn onrealistische plannen waar te maken. Mensen moesten naar kantoor komen terwijl sommige niet eens op een realistische afstand er van wonen. Ook word van ze geëist om gewoon extra werk en extra uren te gaan werken omdat er niemand meer is.
Met als enige optie Ja, en anders mag je gaan.

Een hoop mensen kozen dus voor dat laatste.

Dan heb je nog de grote adverteerders die vertrekken, dus ook je inkomen.

Of te wel een zootje dat langzaam steeds meer naar de voorkant van Twitter zal komen want er is straks geen geld, geen personeel. Plus iemand die maar blijft eisen, wat garant staat voor een hoop burnouts bij de gene die geen andere optie hadden.
Ach musk kan het ten ziele laten gaan zonder dat hij er wakker van ligt. Geld zat die man.
Ik las nog thans iets over een rechtzaak met betrekking tot miljarden die hij uit Tesla heeft weten te krijgen als bonus waar toch een aantal mensen het niet mee eens waren.

Ik denk dat mocht hij dat moeten terug betalen Twitter een duur speeltje geworden is wat hij zich misschien niet meer kan veroorloven. Ging om 50 miljard.
Dat er ontslagen zijn gevallen, maakt het geen zooitje van de platform
Of het nou positief of negatief uitpakt je kunt niet verwachten dat je de helft van een bedrijf ontslaat, de rest laat zweren dat ze werken alsof er geen morgen is (ondertussen weer teruggedraaid?) en wat fundamentele dingen zoals thuiswerken terugdraait, en dan niks gaat zien om het platform.
Nee het gaat niet van de ene op de andere dag kapot, maar op de lange termijn moet er echt wel wat veranderen om het geen grote zooi te laten worden.

Overigens is het al een beetje een zooitje, dat de copyright bescherming kapot is is natuurlijk de eerste barst die aangeeft dat het laten oprotten van een half bedrijf + iedereen die tegen je in gaat toch wel wat invloed heeft. (Overigens vind ik dat het slechtste wat je voor een bedrijf kunt doen, al past een echo-kamer maken van je bedrijf wel bij de afvoerput die Twitter is)
Moderatie en aanpakken van bots is volledig weggevallen.
Merk je daar enig verschil van?
Enige wat me qua zooitje nu opvalt de laatste dagen is dat er soms tweets unavailable lijken.
Ja, er blijft echt heel veel rotzooi staan nu
Aanpakken van bots? Je maakt een geintje. Heb je cijfers die dat ondersteunen? Want ik zie er juist heel wat minder. Verder is moderatie prima. Er is een verschil tussen censuur en modereren. Het lijkt een beetje alsof je al die mensen aan het napraten bent, die niet blij zijn met Musk. Beetje dramatisch hoor
Ik neem aan dat niet iedereen z'n twitter ervaring hetzelfde is. Het ligt compleet aan waar jij aan deelneemt. Bij bepaalde onderwerpen worden bots veel sneller ingezet dan bij andere.
Alles valt of staat met dit soort 'social' media platforms of het zogenaamde influencers, celebrities en politici weet te binden - en hiermee dus de massa media en commercie in het algemeen.
While I admire the folks at Mastadon, it is too hard for most folks.
Je kan natuurlijk gewoon van Post een Mastadon-instantie maken en dat wel gebruiksvriendelijk inrichten, of nog beter: een dienst waarmee gebruikers makkelijk Mastadon-instanties bij je kunnen hosten gecombineerd met zoekfuncties binnen/over die instanties (vergelijkbaar met Discord, maar dan wel open voor interactie met de grote boze buitenwereld). Dan heb je alleen minder mogelijkheden om een data silo op te bouwen, want gebruikers kunnen dan gewoon vertrekken of zaken 'volgen' vanuit instanties die jij niet host.

Federation is a bitch, maar niet per se voor gebruikers. Dat ligt toch echt aan implementatie en (on)wil.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 24 juli 2024 20:35]

[...]


Je kan natuurlijk gewoon van Post een Mastadon-instantie maken en dat wel gebruiksvriendelijk maken.
Klopt, dat is precies wat Vivaldi een paar dagen geleden gedaan heeft met Vivaldi Social: https://social.vivaldi.net/explore
Ik zie precies dezelfde interface als alle andere instanties van Mastodon hoor..
Ben benieuwd, ik ben wat zwart/wit visie moe en al die vervelende discussies / beschuldigingen of hoe je ze ook noemt. Een discussie is prima en oneens zijn met elkaar kan ook. Maar wat je tegenwoordig ziet in de reacties op een Twitter en LinkedIn is toch wel jammer. Ik verlang op dit moment terug naar het begin moment van Twitter waarin men aangeeft wat ze gaan eten, zo erg is het gesteld.

Maar goed, de vraag is natuurlijk ook hoe ver je wilt gaan met moderatie en wie dan bepaalt wat er gemodereerd wordt. Ik ben nu Mastodon aan het proberen en heb me aangemeld voor Post. Ben benieuwd of er een alternatief is / komt waar het in ieders geval in het begin weer leuk is.
Als je bang bent voor strenge moderatie, dan kun je denk ik beter dat sociale netwerk van Wikipedia gebruiken. Die zijn niet zo streng.
https://wt.social/
Of zonder. Je kunt ook gewoon direct, dus zonder Twitter, registreren als je het formulier onder de twitterknop invult.

[Reactie gewijzigd door TheVivaldi op 24 juli 2024 20:35]

Natuurlijk, maar ik had Twitter als IDP/IAM niet gekozen met al die teksten er naast ;)
Als iedereen nu even z'n referal linkje hier neerzet hebben we snel vele tweakers die er kunnen gluren.
Als je je aanmeld; sta je in de wachtrij. Je zou de wachtrij kunnen skippen door 5 vrienden met een persoonlijk linkje zich aan te laten melden. Vraag me af hoe "echt" dit is; ik heb een keer of 6 met een anoniem emailadres via m'n eigen refferal aangemeld, maar de teller blijft op "So far you have 3 shares and 3 referrals" steken... Truukjes?
Wat een onhandige naam. Ik probeerde op GoT te zoeken of er al een topic over was, maar het woord "post" blijkt in wel erg veel topics gebruikt te worden.

Ook doet post.news me meer aan nieuws denken dan aan social media.

Dan was "waze" toch een betere naam.

[Reactie gewijzigd door Sando op 24 juli 2024 20:35]

Ironisch dat je een nieuw social media platform moet promoten bij de concurrent
Dat lijkt me niet meer dan logisch als je mensen wilt trekken? Elders gebeurt dat ook: Google toont berichten om Chrome te downloaden als je Google Zoeken in Firefox gebruikt, of in elk geval hebben ze dat wel een tijd gedaan. En de nieuwe groenteboer gaat ook flyers vlakbij de lokale supermarkt (die ook groente en fruit verkoopt) uitdelen. Op dat soort plekken komen gewoon veel mensen en is er dus meer kans dat je ze weet over te halen. Zo ook op Twitter.

[Reactie gewijzigd door TheVivaldi op 24 juli 2024 20:35]

Hoe is dit dan anders dan cohost? Of etc.
Niet bijzonder erg, maar er zit geld in social media en met de ondergang van Twitter is er een flink gat gekomen en mensen willen gaatjes graag opvullen. Dit is ook weer zo'n treurige poging die bol staat van de smerige marketingtrucjes, zoals invites en een wachtlijst om schaarste en exclusiviteit te faken.
Het is erg makkelijk om je eigen referral link te gebruiken en jezelf de wachtlijst op te pushen. Sta nu bij de eerste 400 wachtenden dus hopelijk snel toegang en maar eens kijken of het wat is.

Overigens is dus ook die 124000 wachtenden niet helemaal kloppend, daar zit een % aan nep wachtenden tussen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.