Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 32 reacties
Bron: GameSpot

nVidia Op GameSpot staat een interview met nVidia en op CPU Times staat een interview met Bitboys. Helaas stelt GameSpot geen echte doordringende vragen aan David Kirk, de chief scientist van nVidia, maar toch vallen er enkele interessante dingen te melden:

  • nVidia is tegenwoordig aanwezig in meerdere markten. Ze maken onder andere chips voor portables (laptops, GeForce2 Go), professionele werkstations (Quadro), chipsets (nForce) en spelcomputers (Xbox). Toch blijven de grafische chips voor PC's hun belangrijkste produkt. nVidia antwoort dan ook dat het belangrijk is dat ze hier genoeg aandacht aan blijven besteden.
  • In de nieuwe Detonator XP drivers zit ondersteuning voor schaduw buffers en 3D textures. Schaduw buffers worden nog niet echt gebruikt, maar in de nVidia Final Fantasy demo kan men zien wat er mee mogelijk is. 3D textures zijn nogal moeilijk om te programmeren, maar spellen zouden hier gebruik van kunnen maken om objecten die bijvoorbeeld breken te renderen. nVidia verwacht dat 3D textures vooral gebruikt zullen worden om realistische mist effecten en volumineuze belichting te realiseren.
  • De GeForce3 heeft een programeerbare T&L unit. Hier wordt in sommige spellen al gretig gebruik van gemaakt. nVidia denkt dan ook dat het belangrijk is dat hun concurrenten een GeForce3 compatible T&L unit gebruiken.
  • nVidia is druk bezig met anderen de OpenGL 2.0 standaard te definiëren. nVidia zou graag hun implementatie van programeerbare vertexes in OpenGL 2.0 opgenomen zien, maar dat zou betekenen dat de OpenGL ARB deze technologie zou moeten kopen omdat nVidia hier een patent op heeft.

Bitboys Oy logo Helaas is over de details van de aangekondigde GeForce4 niks te vinden in het interview. In het interview met Bitboys probeert CPU Times er onder andere achter te komen wanneer we een GPU van hun mogen verwachten. Maar het antwoord is kort maar krachtig:

We are not discussing timeframes for the product at this time.

Oftewel ze hebben nog geen flauw idee waneer hun GPU klaar zal zijn. Maar er zijn ook een aantal interessante dingen in het interview te vinden. De XBA architectuur die door Bitboys is ontwikkeld, gebruikt 12MB aan embedded DRAM. Dit eDRAM wordt gebruikt om geheugen intensieve bewerkingen uit te voeren en niet zoals vele anderen hebben gespeculeerd als framebuffer. Het voordeel hiervan is dat de XBA met minder snel geheugen toch hoge prestaties kan leveren met behoud van 32bits kleuren. Ook ruimt Bitboys een gerucht uit de weg. De Kyro III zal niet gebaseerd zijn op het XBA ontwerp van Bitboys. Het blijft dus afwachten met Bitboys.
Met dank aan Goodiem4n voor het opsturen van beide links.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (32)

Ik herinner me nog heel vaag dat ik de namen Bitboys en Matrox eens samen heb gezien in een tekst. Het was op een Matrox fansite.
Misschien dat Matrox ons eens verrast door technologie van bitboys te gebruiken. Of doe ik nu aan wishful thinking :?
Het is geen wishfull thinking hoor.. :)

Matrox heeft al eerder zaken heeft gedaan met BitBoys (EMBM is van BitBoys, Matrox ondersteunde dit in zijn G400 en daarna nam M$ het op in DirectX).

Ik heb al ergens een tijdschema van 20-25 januari gelezen. Afwachten dus..
en ik ging jaren geleden nog wel (in de voodoo1 tijd) naar onze lokale computerboer om te vragen of die ook bitboys kaarten konden leveren :Y)

Wat houd die gasten tegen om die kaart op de markt te brengen zeg?!
wel vreemd dat een bedrijf als BitBoys het zolang uithoud zonder een product op de markt te brengen en dat terwijl Be (van Beos) bijna failliet was en dat terwijl zij wel een goed werkende product op de markt hadden gebracht..
toch wel knap van bitboys, maar het ligt natuurlijk ook een beetje aan andere omstandigheden.
Ik heb even de tijd genomen om het stukje op de site van Bitboys te lezen (www.bitboys.com), en zo te zien hebben ze wel al investeerders gevonden om hun technologie te ontwikkelen:

August 4, 2000
Conventum Oyj has today invested approximately EUR 3.7 million in Bitboys Oy in form of a Convertible Bond.

en October 11, 2000
Bitboys Oy has received about 1,6 million euro as part of its second round financing from Aboa Venture II and Karhu Pääomarahasto, both managed by Aboa Venture Management Oy, SKS Invest Oy and Thomproperties Oy
.

De Bitboys hebben nog geen product op de markt gebracht en verkeren alleen nog maar in de ontwikkelingsfase, ze kunnen dus ook niet (bijna) failliet gaan door de productiekosten zoals Be.

Volgens de specificaties kan het product van de Bitboys leiden tot een hele nieuwe standaard in de 3D-kaartenindustrie. Ik hoop dat ze dus eindelijk eens wat van zich laten zien binnenkort.
ze kunnen niet aan de produktie kosten failliet gaan, maar met de meeste produkten zijn de grootste kosten juist de R & D kosten.
BitBoys hebben verschillende technieken verkocht aan andere bedrijven!! Ik geloof dat environment mapped bump mapping van hen afkomstig is. (maar 100% zeker weet ik dat ook niet) :9
Waarschijnlijk hardware limitaties:
12 MB aan embedded geheugen is niet weinig ofzo. Met de huidige stand van de ic technologie wordt zo'n chip veel te groot en dus veel te duur.
Als ze toen al met 12MB gingen stunten... damn, heb je wel eens een voodoo2 gezien? Das idd niet embedded te doen nee :)
Financiele redenen..?

offtopic:
Ikzelf loop ook met toffe uitvindingen in m´n hoofd rond. Maar niemand die mij wil financieren :(
Maar toch vallen er enkele interessante dingen te melden:

nVidia is tegenwoordig aanwezig in meerdere markten. Ze maken onder andere chips voor portables (laptops, GeForce 2 Go), professionele werkstations (Quadra), chipsets (nForce) en spelcomputers (XBox). Toch blijven de grafische chips voor PC's hun belangrijkste produkt. nVidia antwoordt dan ook dat het belangrijk is dat ze hier genoeg aandacht aan blijven besteden.
No offence enzo natuurlijk..... Maar dit is duidelijk dus _niet_ interesant, dat wist natuurlijk iedereen al.
Toch :?
Het ligt er maar aan hoe je het bekijkt. nVidia is nog redelijk klein. Als ze nu een hoop aandacht gaan vestigen op chipsets, dan betekent dat ze minder aandacht vestigen op hun GPU's. En dat zou grote gevolgen kunnen hebben voor hun positie als marktleider op gamers kaarten. Dus het is wel degelijk belangrijk dat nVidia aangeeft dat GPU's hun hoofdbezigheid blijft en dat al het andere er maar bij is.

We hebben hetzelfde gezien met Intel. Nadat ze heel veel aandacht zijn gaan besteden op het maken van chipsets hebben ze bijna hun marktleidende posities op het gebied van CPU's verloren. Dit hebben ze zelf toegegeven.
Bitboys draait wat om vraag acht heen,
"How much color depth will be available in Bitboys XBA™ chips?"
maar in deze press release wordt verteld:
"XBA™ enables the coming generations of Bitboys 3D processors to run 32-bit color, 32-bit textures and 32-bit Z-buffers with extreme detail at very high resolutions without the significant performance losses that current architectures experience."
Dus stiekem weten we het toch...

Verder begrijp ik niet dat andere ontwikkelaars niet
hetzelfde hebben kunnen bedenken als de Bitboys...
"By having embedded memory on chip accessed through a 1024-bit wide data bus, memory bandwidth limitations become non-issues."
Lijkt me inderdaad toch een (nogal) simpele oplossing.
> Lijkt me inderdaad toch een (nogal) simpele oplossing.
lijkt me geen goedkope oplossing.
Is Bitboys een zelfstandig bedrijf? of onderdeel van? of een speeltje van een rijke investeerder?
AFAIK is Bitboys iig een 'private company'. Ze hadden steun van Infineon, maar volgens mij nu niet meer.

Ik heb wel ergens gelezen dat ze de afgelopen 3 jaar zo'n € 2miljoen (euro) aan innovatie awards gewonnen/gekregen hebben ofzo.. Dus in principe hebben ze geld om iets te produceren.
Zijn wel volhouders die bitboys, september vorige jaar zeiden ze dat de eerste cores al klaar waren en dat ze in massa geproduceerd werden. Nu weten ze ineens weer helemaal niks.

Een geintje is leuk als je weet wanneer je moet stoppen.
Het is geen geintje ze hebben heel veel technologiën die we nu in onze grafische chips hebben ontwikkeld en verkocht aan bedrijven, zonder bitboys hadden we waarschijnlijk geen enviroment bump mapping gehad in de huidige vorm, één van de belangrijkste ontwikkelingen op 3D gebied.. die ontwikkeling heeft ze ook hun R&D geld opgeleverd voor deze kaart, vorig jaar was er een core KLAAR voor productie zeiden ze.. alleen er was geen investeerder voor de productiekosten, nu misschien wel.. Volgens mij zal matrox het eens moeten proberen
echt duidelijk een case van vaporware ;)
Helaas is over de details van de aangekondigde GeForce4 is jammer genoeg niks te vinden in het interview.
1 is teveel
professionele werkstations (Quadra), chipsets (nForce)
--> Dit was toch Quadro :P
is het niet zo dat BitBoys van origine een software bedrijf is, dat zich specialiseerd in drivers voor grafische kaarten ?

Dan spreken we wel van voor de tijd dat iedere producent gewoon de detonator drivers rebagde, maar ze zelf hun eigen huisgemaakte drivers hadden waardoor quasi dezelfste kaarten (zelfde gpu, type ram etc) toch een relatief groot performance verschil hadden?
De GeForce3 heeft een programeerbare T&L unit. Hier wordt in sommige spellen al gretig gebruik van gemaakt. nVidia denkt dan ook dat het belangrijk is dat hun concurrenten een GeForce3 compatible T&L unit gebruiken.
Kijk, ze spreken erover dat hun concurrenten een GF3 compatible T&L unit moeten produceren.

Het voordeel hiervan zal zijn dat de ontwikkelingskosten voor spellen lager worden. Maar daarintegen werkt het ook weer in het voordeel voor nVidia (en nat. ook de andere fabrikanten met een GF3 compatible T&L unit) omdat er dan heel veel spellen op de markt komen die gebruik maken van die GF3 T&L unit.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True