Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 26 reacties
Bron: Beyond 3D Forum

Edward stuurde ons naar het forum van Beyond 3D, waar men wat informatie heeft gepost die door Petri Nordlunds - Chief Graphics Architect - in een presentatie zijn gegeven over de volgende generatie XBA chip van Bitboys Oy. Het valt natuurlijk te betwijfelen of we ooit écht deze chip zullen zien, want het Finse bedrijf heeft in haar hele geschiedenis vol opschepperij slechts één kaart verkocht. Hoewel er dit keer melding gemaakt wordt van een vrij ver gevorderd sample bord met ViVo features kon de technicus Quake3 alleen laten zien op een software simulatie. In de thread wordt wild gespeculeerd dat er een samenwerking met Matrox zou bloeien en dat de in-huis ontwikkelde Simo software gebruikt zou worden om SLI versies te bakken. Tja, als we dan toch aan het dromen zijn:

Petri Nordlunds - BitBoys Chief Graphics Architect
  • 0.17µm process
  • Advanced Geometry Operations
  • Even Higher precision textures.
  • Prog. pixel operations
  • 64 bit, floating point color precision
  • Speed!
  • 16+GB/s for pixel shader alone (250 MHz memory speed.)
  • 30 GB/s for the whole chip
At the end Petri showed pictures of proto cards( including at least fan ). (but just before ending he stated them to be the final reference boards. ...hmmh...) This wasn't suprise for me but what I saw in the card's backplate was DualHead or something. (there was three connectors and one was traditional VGA, one was obiously DVI and I am guessing the middle one as SVHS connector or outer vivo connector box connector. And just before end of the presentation Petri demonstrated software simulation of the chip in Q3A. Also interesting things were that He told us about developing tools. there was couple of commericial tools but also their own ones: Simo (Multi Processing simulation.) and Susi (HW Design)
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (26)

Waar halen ze eigenlijk het geld vandaan om die dingen te ontwikkelen als ze totaal niks verkopen :? :?
En als je dat leest zie je dat ze al sinds 1991(!!!) geld weten binnen te slepen met vaporware. Das eigenlijk nog het meest knappe aan de Bit Boys.
Zijn er nog mensen die ueberhaupt denken dat BB ooit een grafische kaart/chip op de markt gaan zetten? (* Nee, dat reference bordje telt niet mee ;) *)

* 786562 Jit
Ja, ik geloof er op zich best in dat Bitboys ooit met een grafische kaart op de markt zal komen. Hun vorige kaart de Pyramid 3D was in werkende staat en bevatte als eerste kaart ondersteuning voor EMBM (Environmental Bumpmapping). Echter deze kaart is helaas nooit in productie gegaan.

Het is zelfs zo dat EMBM ontwikkeld is door Bitboys en vervolgens is gelicenceerd door Microsoft en verwerkt in DirectX 6. Matrox heeft het als eerste op de markt weten te brengen omdat de kaart van Bitboys nooit in productie is gegaan. Helaas deed Matrox dit op zo'n manier dat het leek of dat zij de daadwerkelijke ontwikkelaars van EMBM waren, ondanks dit nooit te zeggen.

Dus Bitboys is niet geheel een vaporware bedrijf. Het is alleen erg moeilijk om binnen te dringen op deze markt als nieuw bedrijf. We weten allemaal hoe het met de pionier in deze markt is afgelopen he? ;)
Ik heb even voor je gekeken en dit is te vinden op hun site onder het kopje partners.

Zoals te zien is dit niet echt een kleine partner. Ik mag toch aannemen dat Infineon niet zomaar iemand zoveel geld geeft?


Infineon Technologies AG
Located in Munich, Germany, Infineon Technologies is a leader in the production of semiconductors for various applications including wireless products, communication & peripheral and memory products. Bitboys has a very strong relationship in place with Infineon and will be utilizing their expertise in manufacturing our 3D graphics accelerator. Going forward however we will look at possible ways to expand this manufacturing relationship into the area of marketing our technology and our company. We will jointly investigate ways to leverage the company's strengths in terms of messaging and technology to mutual and non-inclusive customer bases alike.
Kijk, ik ben een groot voorstander van meer concurrentie opde VGA markt, maar ik vind de verhalen van BB steeds ongeloofwaardiger worden. Ze beloven steeds van alles, maar er komt niets. Op den duur zullen geldschieters ook afhaken als er geen resultaat is. Volgens mij zal BB snel met een product moeten komen, want als ze dit ook niet waar kunnen maken, kunnen ze volgens mij wel inpakken. In de tussentijd hebben ze mischien wel een mooi ontwerp op tafel gelged, maar geen ervaring opgedaan met de werking en productie van chips (ok 1 plankje) maar dan heb je toch een gigantische achterstand op NVidia die al een berg aan ervaring heeft. Nu kan je nog zo goed ontwerpen, maar om het dan nog te produceren en om goede yields te krijgen kan dan nog lastig zijn. Een goed ontwerp kan voor een groot deel uitmaken hoeveel uitval er tijdens de productie is. Weinig uitval betekend lage prijzen en dus ook aantrekkelijker voor consumenten, maar hoe wil BB dat bereiken als ze geen ervaring hebbe? Naar mijn mening zullen ze het ook nooit krijgen als ze zo door gaan en zal het lichtje (helaas) bij dit berijfje ook langzaam uitgaan.
Een goed ontwerp kan voor een groot deel uitmaken hoeveel uitval er tijdens de productie is.
Daar hebben ze de samenwerking met Infineon onder andere voor, lijkt me.
Wordt dit gewoon een AGP-kaartje?

Ik weet niet wat die gast in zijn handen heeft, maar dat mogen ze wel een flink oprollen, als ze dat in een minitower kwijtwillen :D

Ennuh, 64-bits color!!

Ennuh, die link (één) dateerd van 1 April ...
't zal wel een deel van de printplaat zijn of worden...

btw, jij prikt toch ook geen wafers in je moederbord of wel ? ;) die zullen ze in stukken snijden..
Ennuh, 64-bits color!!
Nou ja, 64-bits kleuren is wel een beetje erg ver.

Nee, 64-bits precisie bij het calculeren van kleuren.

Zeg maar, je doet in Photoshop over een plaatje een Gamma correctie van -0.5.
Nu gooi je er weer een Gamma correctie overheen van +0.5.
Eigenlijk zou je het originele plaatje weer moeten hebben, maar dat is dus niet zo.

Waarom niet ? Omdat elk kanaal (RGB) intern met 8 bits precisie werkt. En dat is niet zo gek veel.
Betere plaatjes standaarden werken met 16 of zels 20 bits per kanaal. Maar zelfs dat is nog niet perfect. Maarja, anders wordt je plaatje zo groot.
Intern werken de meeste programma's echter met 64-bits precisie.
Dat kun je dan ook bij de betere programma's ook wel zien die je een stacked image mode geven.
I.e i.p.v. plaatje(8) > gamma(64) > plaatje(8) > gamma(64) > plaatje(8)
gaat die plaatje(8) > gamma(64) > gamma(64) > plaatje(8).

Dus lang zoveel verlies in detail niet.

In spelletjes komt dat eropneer dat je nog strakkere licht-fade effecten en composites (lens flares, glows, etc.) krijgt, vooral als ze overerlkaar heen komen te liggen.
Hij heeft een chip layout in z'n handen. Waarschijnlijk van die GPU. Er zitten zoveel transistoren dat die layout gruwelijk groot worden. A0, A1 is normaal. Je kan zo ook prima als behang gebruiken, mocht je dat mooi vinden :)
Ik vind dat Bitboys maar een vreemd bedrijfje.

Ik zou het heel gaaf vinden als het een soort 'virtueel' bedrijf is. Stel, je richt een bedrijf op en zegt dat je videokaarten maakt met hele leuke specs, je creeert een mooie hype eromheen en trekt wat geldschieters aan. Van de geldschieters krijg je een paar miljoen als je het goed doet. Daarna ga je van die centen eens mooi op vakantie en doe je wat je normaal met een hoop centen zou doen. Tegen de rest van de wereld zeg je dat het product er 'bijna' aankomt en dan komt er wonder boven wonder een 'unexpected delay' in je productieproces. Bummer... Tja, dan is je product wel een beetje verouderd. Maar dan verzin je gewoon een nieuw product en dan begint het circus van vooraf aan. Als je dit zo een paar jaar en een paar miljoen kan volhouden ben je goed bezig.

Zou best kunnen dat die gekke Finnen het zo spelen.
Zitten natuurlijk nog wat haken en ogen aan, maar het idee is leuk.
gekke Finnen
moet je je toch is beter in ze gaan verdiepen.. vroeger waren die "gekke finnen" wel de makers van mooie innovatieve videokaarten, of werkten al met graphics, die daarna Bitboys hebben opgericht
De Finnen hebben idd mooie producten ontworpen, denk maar aan Nokia. Echter als ze iets moois eenmaal hebben, laten ze de kwaliteit achterwege, vandaar dat de recente Nokia's stikken van de bugs !! Ik ken echt NIEMAND die een Nokia 3110 heeft die niet spontaan uitgaat (software bug), of zelfs nog erger.

Maar om on topic te blijven, een videokaart maken, daar denken die bitboys wel heel erg makkelijk over, ze denken "alles moet gewoon klein en snel zijn".
Maar nVidia heeft ook de nodige problemen gehad om hun videokaarten 'realistisch' beelden te laten maken.

:7
Gekke Finnen ?

Gek zoals Linus Torvalds die in 10 jaar tijd een kernel heeft ontwikkeld waarop nu meer dan 20 bedrijven rechtreeks van leven, waarop een OS met meer dan 15 miljoen gebruikers is gebouwd ? Een kernel die nu een direct gevaar voor Microsoft drijgt te worden ?
No flame intended.
Vraag me af of we ooit nog eens een videokaart van deze gasten mogen verwachten.. Ieder jaar stellen ze hun specs weer bij en verblijden ze ons met mooie verhalen maar nog nooit heeft 1 videokaart het daglicht mogen aanschouwen. Na jah.. 1tje dan ;)
Al beloven ze 100 keer de kracht van de geforce3, ik geloof echt niet meer dat ze met iets kunnen komen. Als er geruchten zijn over nieuwe Matrox of ATI chips dan is er een redelijke kans dat die (in meer of mindere mate) uitkomen. Bitboys heeft al 2 keer eerder iets beloofd (nog heeeeel even wachten, dan komt onze kaart echt uit). Dus, wat mij betreft is de volgende posting op tweakers een verhaaltje met benchmarks van een werkende kaart.
van het Beyond 3D forum :
Do you still happen to have that old pic of the BB guy looking at large sheet of paper with the design prints for XBA? The one with a big fat red line running through the center?
Ik denk niet dat het de bedoeling is dat je dat in je miditower moet stoppen :)
Vaporware!
In a loose and popular sense, any visible diffused substance floating in the atmosphere and impairing its transparency, as smoke, fog, etc.
Ondanks mijn Peter en de Wolf gevoel ben ik toch heel benieuwd.
De naam Matrox kun je tenslotte niet zo maar ongestraft naar buiten brengen.
volgende generatie, alsof ze al een eerdere generatie uitgebracht hebben.

Het is inderdaad treurig dat een bedrijf als 3dfx over de kop gaat en dit soort bedrijfjes het hoofd 10 jaar lang boven water weten te houden. (nahja 3dfx maakte ook grote fouten, BitBoys heeft weinig om grote fouten mee te maken)

We zien het allemaal wel of niet verschijnen. Pas als er werkend silicium is kijk ik wel eens richting finland.

maar het grappige is dat ze met dit geklooi wel naamsbekendheid hebben gekregen, iedere Tweaker kent de naam bitboys :)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True