Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 14 reacties
Bron: The Register

Het zal weinig mensen verrassen; de Glaze3D graphic chip van Bitboys Oy die gebruikt maakt van het revolutionaure 'Extreme Bandwidth Architecture' is wederom uitgesteld. In april werd er al een delay aangekondig voor de eerste helft van 2001, dit is nu dus verschoven naar de tweede helft. Reden voor deze vertraging zou zijn vanwege een aanpassing aan de chip om er o.a. meteen een geometry engine in te verwerken. Aanvankelijk was het de bedoeling om deze features pas te integreren in eventuele opvolgers van de Glaze3D. Hieronder een gedeelte uit dit bericht van The Register:

Finnish 3D graphics company Bitboys appears to have shuffled back its release schedule - again.

Details of its wonderchip - originally called Glaze3D, though that name was later dropped for trademark infringement reasons, even though the company's still using it on its Web site - were due to be unveiled last March. The deadline came and went, but the technology didn't show.

When we asked the company what was up, we were told that it had been decided that features planned for later generations of the chip, such as an on-board geometry processing engine - something ATI has now already built into its Radeon chip - should be added to the first product instead.

Fair enough, though it does mean, said Bitboys CEO Shane Long, that "together with the use of 0.17 micron manufacturing technology, [this] will extend the start of our commercial production to 2001".

But what's this we see in a release announcing new funding for the Finns? "The processors will be in volume production in the second half of 2001."

Of course, that's not entirely inconsistent with Long's previous statement. However, the tone of the earlier comment suggested an early 2001 date for volume production rather than at least six months into the year.

Wij danken zAb voor de link.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (14)

*diepe zucht*

zo komen ze natuurlijk nooit met een product op de markt. Oke, ze hebben (hadden?) specificaties met mooie vooruitzichten, maar als ze daar dan 2 jaar over doen dan is het product al weer verouderd. En dan gaan ze maar weer terug naar de tekentafel en veranderen ze het ontwerp maar weer om weer mee te kunnen doen. En daarmee wordt de release weer uitgesteld....

\[sesamstraat-mode] het woord dat we vandaag leren is "vicieuze cirkel" \[/sesamstraat-mode]
\[sesamstraat-mode]
Het is "visueuze cirkel".
Ik heb het door iemand tijdens een presentatie zelfs een visuele cirkel horen noemen :)
\[/sesamstraat-mode]

Verder ben ik het wel met je eens, als het nog zo lang gaat duren is het de vraag of het product nog wel de concurrentie aan kan gaan...
[robbie en tedje van es-mode]
Het is "poreuze cirkel".
[/robbie en tedje van es-mode]
Bitboys heeft een strategie toegepast die totaal uit de hand is gelopen. Een paar jaar geleden hadden ze op papier een revolutionaire chip die iedere andere grafische chip ver maar dan ook VER achter zich zou laten. Omdat, ze zich toen zo geweldig vonden zochten ze meteen steun in de media en kregen al veel positieve verhalen.

Maar toen ging het fout, er moest wel eerst een fabrikant gevonden worden om de chips te produceren en natuurlijk weer fabrikanten om kaartjes ervan te maken. Dit was geen eenvoudige opgave wat erg veel tijd vergde waardoor de jaren voorbij streken en er niks nieuws kwam.

Omdat, de concurrentie niet stilstaat hebben ze het design verschillende keren moeten aanpassen om toch nog mee te kunnen doen met de big boys. Daardoor zijn er alleen maar delay's delay's en nog eens delay's gekomen.

Ik kan me nog goed herrineren dat ze echt vrij brutaal tegenover andere chipfabrikanten waren door maar te zeggen dat hun produkt tha bomb was en de rest flut.
Dat mag dan wel zo zijn maar het is zeer slecht om als beginnende fabrikant al meteen vijanden te maken.
Het hoeven je vriendjes niet te zijn maar ga er ook niet op een kinderachtige manier mee oorlog voeren. Zelf denk ik dat het ooit nog wel wat wordt met die Bitboys maar dat het dan dik achterhaald zal zijn en dat hun ooit zo geweldige chip zal eindigen in een intregrated mobo met onboard video en audio voor de hedendaagse typkip.
Het zal mij verbazen als er uberhaupt ooit een chip op de markt komt van onze vrienden Bitboys oy.

Als ik me niet vergis lopen ze hun revolutionaire chip al aan te kondigen sinds de Voodoo 2 net uit was. (Toen was de naam ook al Glaze3d)

Zoals paashaas idd al verteld hebben ze iedere keer weer meer features aan hun vaporware produkt geplakt, ik geloof dat de eerste daarvan het embedded Dram was.

In de tijd dat zij hun fantastische (niet bestaande) produkt al te lopen verkondigen hoe wreed die wel niet wordt, is de fill-rate geloof ik ook al opgelopen van een niet bestaande 400 Mtexels naar een niet bestaande 2,4 GTexels.

Lijkt mij tot nu toe een mooi VaporWare produkt.

De enige vorm van de chip die ooit gedraait heeft, is in een hardware-simulatie.
* 786562 irrelevant
Iedereen in de hardware industrie weet dat het allerbelangrijkste is om een produkt zo snel mogelijk uit te brengen. Daarna kun je evt nog in rap tempo met updates komen.
Precies wat NVidia doet dus, en die zijn er toch aardig succesvol mee.
Zelf heb ik bij een bedrijf stage gelopen dat een kabelmodem ontwikkelde. De eerste release is gewoon een vrij kale versie, die echter binnen een harde deadline op de markt moet komen. Er waren nog talrijke ideeen voor allerlei leuke features, maar die worden vooral als firmware/BIOS (whatever) update uitgebracht en later evt een nieuw model modem.
Nogmaals: iedereen weet dat dat de strategie is, dus dit verhaal is gewoon crap. Het begint nogal Daikatana-achtig te lijken.
een met firmware/bios updatetable product is niet te vergelijken met een videochip waar microcode execution circuits keihard in verwerkt zitten. Die brand je niet even om met een firmware updateje.

(maw: een T&L engine zet je er niet even in met een firmware update!)

Jouw vergelijking snijdt dus totaal geen hout in DIT geval.

Een videochip is dermate specialistisch dat de functies die de hardware moet bezitten OF uit bouwstenen moet bestaan en dus dat je daarmee nieuwe features kunt maken (de nv20 heeft die features bv, mbv vertexshader objects in dx8, evenals de opvolger van de huidige voodoo v5000) OF je hebt een static featureset in de hardware en that's it. Als die featureset er niet een is waar je de no.1 positie behaalt in de markt, kun je 2 dingen doen:

1) je product verbeteren totdat je wel weer de mogelijkheid hebt om no1 te worden
2) de ATI strategie toepassen: niet no1 op performance gebied maar wel no1 op prijs/prestatie gebied (== hoog volume)

Bitboys Oy heeft geen zin in de no2 optie, dat is duidelijk. Waarom is mij een RAADSEL werkelijk, maar dat zal zeker zn oorsprong hebben in de EX-3DFX manager die nu hoofd is van Bitboys Oy. Ik bedoel: finnen hebben wel slimme inwoners (zie bv de Assembly 2000 releases!) maar je kunt natuurlijk niet concurreren met een handjevol mensen tegen een inmens lab bij nvidia vol met ex-SGI mensen. Je loopt dan het risico dat je wel iets revolutionairs bedenkt maar dat dat minder schokkende effecten zal hebben dan gehoopt, daar de concurrentie, met al die kennis en ervaring, met andere oplossingen komen die wellicht bloated zijn maar wel effectief (voorbeeld: de brute force GeForce2 GTS Ultra methode voor 32bit Zbuffer: gewoon meer memory bandwith power en dan werkt het wel weer. de radeon lost dat op met een elegantere methode. Waar wellicht veel tijd in is gestoken maar het blijkt toch nutteloos: de andere partij komt gewoon met een bloated brute force oplossing die OOK werkt. Het resultaat is hetzelfde. En dat is wat de consument interesseert.)

Bitboys Oy komt wel met een chip daar ben ik wel van overtuigd. Alleen wordt het niet de killer die iedereen verwacht maar een goedkoop alternatief voor de dure high end cards. (speculatie, maar IMHO wel realistisch). Ik denk dit omdat investeerders op een gegeven moment gaan morren: 'bring a product on the market so we can earn back some of our investments'. nVidia kwam ook met de riva128. Wel een goede chip in die tijd, maar kon het niet halen met de voodoo1/2. Dat boeide ook niet. Ze hadden een product wat goed was voor de prijs die ervoor werd gevraagd.
ik ga dus niet meer op deze gasten wachten hoor.. ze blijven uitstellen :(
eerst nog maar eens ziens dat ze uberhaupt iets gaan uitbrengen ....
:) Woaaaah volgens mij is dit de langst durende 1 april grap ever... ze delayen nu al hun GPU een jaar of 2 lang? En ze hebben verder helemaal geen producten, hoe worden die gasten betaald joh?

ALS het een grap is vind ik em het wijst van alle grappen die ik ooit heb gehoord :P
ah, nu weet ik het! Ze hebben geen eigen voorraad Finlandia Vodka meer!

de clue: doordat ze door de vodka dubbel zien krijgt zo'n chip gelijk 2x zoveel pijplijnen en geheugen :+

Ja, als je op deze manier chips maakt....kon S3 nog wat van leren }>

3dfx: doe dit ook! gebruik dan Bud of lekkere moonshine :) krijg je heel snelle sjippies van!
Gedelayed? O, vertraagd bedoel je....!
1 woord: vapour(hard)ware :>

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True