Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 15 reacties
Bron: Thresh's FiringSquad

Naast AnandTech heeft FiringSquad ook eens lopen babbelen met de mannen van Bitboys, die momenteel de Glaze3D chip in ontwikkeling hebben. Het complete interview is hier te vinden. Hieronder wat meer speculaties over de performance die hij zou gaan moeten leveren:

Whenever a new high-end video card is released, we like to talk about what resolutions and settings become "free" i.e. little or no framerate hit for higher resolutions and/or settings. The GeForce 256 DDR was able to make the 1024x768 Fastest and 800x600 High Quality settings "free" in Quake 3. What settings will become "free" with the Glaze3D?

1024x768 will definitely be "free", as will 1280x1024, and 1600x1280 is fast becoming within our reach. We can of course go up to HDTV resolutions.

True 32-bit color, 32-bit textures, and 32-Bit Z-buffer will also become free, as well as Anti-Aliasing with the XBA architecture. (Petri)

Does Glaze3D completely remove rasterization/memory bandwidth from the bottleneck? What resolution and framerate do you envision for 3D games by the end of 2000?

The frame rate is a constant, 75 Hz. Although you could have more, it doesn't make that much sense. Same goes for resolution when we have 1280x1024 and true color and 1600x1200. Monitors have to improve before users have a need to go up from there. What people sometime forget is that peak fillrate requirements can spike as games go from a depth complexity of 4 in general use to as high as 20 due to effects such as explosions, light maps, etc. This causes the 3D engine to either be able to handle the peak needs or drop frames. XBA allows us to meet the demands of even the most complex game fillrate requirements and still deliver consistent frame rates at killer resolutions and color depths.

We will definitely have even more bandwidth in our next generation so saying that the bandwidth bottleneck is complete eliminated would be wrong. But for the time being, 12 Gigabytes for the 1200 and 20 Gigabytes+ for the 2400 is enough. To give you an idea of our current bandwidth lead, the newly announced 3dfx VSA-100 chip, which is the basis for Voodoo5 has less than 3 Gigabytes of bandwidth. (Shane)

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (15)

Hoe denken jullie over die twee Bitboys interviews? Ik heb heel sterk het gevoel dat die spreker "er omheen draait". Met name in het AnandTech interview geeft hij heel erg veel ontwijkende antwoorden.

Van de andere kant loopt hij Glaze3d net zo verregaad te hypen als de oorspronkelijke BitBoys dat altijd al deden. Het is niet meer dan logisch dat hij zijn eigen product aanprijst, daar is hij voor aangenomen, maar het geheel doet me een beetje aan Amazing Discoveries denken, waar iedere week weer één of andere nieuwe gymnastiekfabriek tot "De Ideale Workout Waar je Al je Hele Leven Op Hebt Gewacht" wordt gepromoot.

Wat denken jullie? Kan Bitboys haar eigen publiciteitsmachine waarmaken, of is Glaze3d een luchtbel? Ik heb zelf nogal de indruk dat ze ons een wondermiddeltje proberen aan te smeren, maar stiekem hoop ik toch wel dat dat spul daadwerkelijk doet wat het beloofd :)
Petri: Yes, the XBA technology was invented during the design of our current 3D-graphics architecture. XBA consists of the eight-texel/four-pixel rendering pipeline, extremely wide 512-bit memory bus and our memory management logic. The memory management logic works as a highway system tying together the embedded DRAM memory, the external SDRAM memory, AGP memory and all units, which want access to the memory. A lot of the XBA inventions are behind this memory system, which handles 768 bits of data (eDRAM+AGP+SDRAM) every clock cycle, resulting in the massive bandwidth of 12.5 GB/s.

=== dus geen 9,6 GB/s maar 12,5 GB/s ===
Die 12,5GB/sec lijkt me ook erg overdreven, waarschijnlijk tellen ze de agp bandbreedte mee, en das niet echt eerlijk, want daar moeten de polygonnen (vertexes) doorheen en daar heeft die agp bus al genoeg werk aan.
Ik zou zeggen je hebt 640bit wide bus naar het echte vid geheugen. (512+128, misschien nog 256 met ddr ram, dan wordt het wel 768)

Gillish
Ze tellen de bandbreedte van het embedded DRAM (~9GB/s) op bij de bandbreedte van het SDRAM (~3,2GB/s). Op die manier kom je aan een getalletje van 12,5, alleen vraag ik me af of het wel helemaal klopt aangezien dat stukje eDRAM maar 9MB klein is.
De grootte van het geheugen heeft niets met de bandbreedte te maken.
Het geheugen kan 500kb zijn en nog 9gb/sec halen.
Maarruh, dat geheugen draait dus op 200mhz?
(200.000.000*128bit=25600.000.000bit=3,2GB)
En het EDRAM op de chip van de core dus 150mhz.....hmm dan klopt het wel ja....(150.000.000*64byte(512bit)=9GB)
Maar toch die 768bit memory bus klopt nog steeds niet echt.......want de agp zo ik niet meetellen, doen de concurenten ook niet.

Gillish
Hier nog maar een keer dezelfde reactie als bij de vermelding van het interview van BitBoys @ anandtech

WANNEER kan ik nou eindelijk eens een nieuwe grafische kaart kopen ??

Ik begin hier een beetje ziek van te worden. Iedere keer komt er -net voordat je bijna besluit te kopen- weer iets nieuws aangekondigd waarvoor het wachten de moeite waard lijkt.

1600x1200 op 75 FPS is trouwens wel het allerhoogste wat ik aankan: meer dan 75 Hz vertikaal trekt mijn 17" iiyama toch niet. Zou dit dan echt het eindstation zijn ?
Nou, op deze kun je dan nog wel ff wachten hoor, voordat je dit zwaar over-hyped produkt eindelijk eens een keer ziet, ben je al weer een half jaar verder.

Persoonlijk zou ik wachten op het NV-15 / VooDoo 5 spektakel, en er daar een van kopen. (afhankelijk van prijs/performance) Of een GeForce als die twee uit zijn, want die wordt dan natuurlijk weer stukken goedkoper.

Greetinx,

GaMe OvEr
Omdat ik niet helemaal wist hoe XBA (eXtreme Bandwith Architecture) precies werkt, heb ik het maar ff opgezocht op http://www.bitboys.com.

De GeForce heeft een 32 bit databus naar het geheugen, even breed als iedere 386 en hoger processor...

Het voordeel van de Glaze3D is, dat het een databus van 512 bit (1024 binnenkort) heeft.
Omdat dit extern niet te realiseren was,(er zouden dan 512 pootjes nodig zijn, of multiplexen) hebben ze een techiek gebruikt, die ontwikkeld is door Infineon Technologies, waarbij het geheugen op de silicium waffer van de processor is geplaatst.

Hierdoor is de Glaze3D tot nu toe veruit de snelste m.b.t. dataoverdracht uit het geheugen...

:9
Als je blijft wachten met kopen van een kaart omdat er steeds weer iets nieuws aangekondigd wordt, kun je dat wel oneindig lang blijven doen. Want net als je de Glaze3d wil kopen, wordt de Glaze3d II aangekondigd met nog veel meer gave gadgets. En net als je de NV15 wilt kopen, wordt de NV20 aangekondigd, met een 16 dubbele rendering-pipeline. Oftewel, je zult gewoon moeten accepteren dat als je op dag 1 een kaart koopt, het ding op dag 2 alweer oud is. Mijn advies: Koop nu een goede kaart, en laat je daarna niet gek maken dooe alle aankondigingen, want het duurt nog wel een tijdje voordat zo'n kaart uitkomt.
Een goeie is bijv. de Viper II... ik heb hem nu 1 week in mijn Athlon systeem zitten en draait perfekt! super snel (1280x1024x32-bits en dan 65-70 fps!!!!! in Unreal Tournament)...

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True