Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 15 reacties
Bron: AnandTech

Mike Andrawes, bekend van AnandTech, heeft een interessant interview afgenomen met Shane Long, president en CEO van Bitboys Inc. Uiteraard veel info over hun Glaze3D superchip, die in het derde kwartaal in massaproductie zou moeten gaan. Hieronder vast een paar vragen:

[Q] Tell us a little about the Glaze3D and what makes it so special.

[A] We have designed a completely new approach to 3D acceleration, Xtreme Bandwidth Architecture. XBA technology was invented during the design of our current 3D-graphics architecture. XBA consists of the eight-texel/four-pixel rendering pipeline, extremely wide 512-bit memory bus and our memory management logic. The memory management logic works as a highway system tying together the embedded DRAM memory, the external SDRAM memory, AGP memory and all units, which want access to the memory. A lot of the XBA inventions are behind this memory system, which handles 768 bits of data (eDRAM+AGP+SDRAM) every clock cycle, resulting in the massive bandwidth of 12.5 GB/s.

This huge bandwidth enables us to do everything in true color; we are not really interested in any 16-bit performance and dithered images. The bandwidth also allows us to do full-scene Anti-Aliasing with real supersampling. Although rendering game graphics at 1024x768 true-color resolutions requires around 2.5 GB/s of memory bandwidth, doing this with anti-alias enabled requires 10 GB/s of memory bandwidth! To say this in another way, products equipped with only external SDR or DDR memory are not able to do full-scene anti-aliasing at realistic speeds. The XBA architecture based products are really the first chips capable of improving the image quality with Anti-Aliasing.

[Q] The Glaze3D originally sounded great on paper when it was announced long ago, but by the time it's actually available, 3dfx should have their Voodoo 4 & 5 products, while NVIDIA will be looking to NV11 & NV15 to keep them going. How do you see the Glaze3D stacking up in such a competitive market?

[A] We feel that the part will be very competitive and with extraordinary performance due to the only 8-texel engine and the memory bandwidth to actually achieve huge filtrates. In terms of texel fill rate, 3dfx will need the V5 6000 four-chip solution to even stay close and Nvidia will still only be half of the Glaze3D 1200 product. The Glaze3D 2400 being double again that performance level at over two gigatexels will clearly be the market leader in fill rate. We do believe that our architecture is superior.

Net als 3dfx mikt Bitboys met de Glaze3D meer op gigantische fillrates dan onboard T&L oplossingen, zoals nVidia op dit moment doet. In ieder geval, als videokaarten gebaseerd op de Glaze3D echt in september verkrijgbaar zijn is de NV20 van nVidia ook alweer bijna klaar. Ik ben benieuwd hoe dit gaat aflopen .

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (15)

Een leuke fillrate in 32bit color is nooit weg. Echter, een leuke fillrate is ALLEEN leuk als je wat te fillen hebt :) dat houdt in dat als de CPU maar een zekere hoeveelheid X aan vertices en texturedata (niet textures, maar texture data per vertex) naar de kaart kan sturen, zal dat de limit worden.

Ik meen me echter te herinneren dat Bitboys hadden verklaart wel degelijk hw T&L te hebben. Lijkt me ook niet meer dan normaal. De grote hoeveelheid geometry data die de games van de komende jaren op ons af sturen is niet meer te verwerken door 1 CPU die OOK nog eens de game zelf moet besturen (zoals alsmaar complexer wordende AI en gametypes).

Staar je niet blind op fillrate.
Tegelijkertijd denk ik dat 3DFX er helemaal niet zo ver naastzit met hun gok op fillrate. Als ik nu Q3 en UT bekijk dan draait het daar nog echt wel om fillrate, zeker aangezien Q3 die T&L maar half gebruikt en UT helemaal niet :) En ik heb niet het gevoel dat we Q4 of U3 dit jaar nog krijgen. Oftewel: voor 2000 is uitsluitend fillrate nog belangrijk voor de mainstream 3d shooters. In 2001 zal het wellicht veranderen maar tegen die tijd komt 3DFX toch met Voodoo6 en hoger en kunnen ze daar aan T&L gaan doen (als ze dan nog bestaan :)) Overigens ben ik zelf een trotse GeForce-bezitter, maar die heb ik eigenlijk ook vooral voor de fillrate aangeschaft.
een T&L engine in je beeldplankje is mooi, maar voorlopig nog niet echt een must, eigenlijk alleen als je je kaartje tot ver in 2001 houdt. en tegen die tijd zal de fillrate van die hw t&l ook al niet meer voldoen denk ik. voor nu is de fillrate het belangrijkst, met een goede CPU erachter. ik denk dat 3dfx best wel de goede kant op gaat met de VSA-100 op die bordjes. als de kwaliteit even goed is als zeg bijv. een g400MAX (nog steeds ongeevenaard qua kwaliteit) dan is het nog wel eens de moeite waard om er 1 te kopen, maar als 32bit er uit ziet als bagger, dan is 3dfx voor mij over... die Glaze3D heeft dan meer kans om in mijn kastje gehangen te worden.
Conclusie: Fillrate rulez, en HW T&L is een leuke optie, maaar voorlopig (dit jaar) nog niet echt een must
Inderdaad Jumpstart, je hebt gelijk. Als je een nieuwe kaart aanschaft (met een nieuwe chipset) moet je altijd nog maar zien of de beloftes die de fabrikant deed wel waargemakt worden.
Ook moet je rekening houden met kinderziektes in de drivers (volgens mij had S3 daar problemen mee, toch?). Dat vind ik nog wel het vervelendste.
Ten derde, en ik weet niet of dit voor jou ook geldt; nieuwe producten zijn altijd in het begin heel duur. Meestal begint het namelijk met een fabrikant, die zijn kaartje toevallig als eerste uitbrengt met die chipset. Later pas komen de anderen ook op de proppen met hun producten, en zullen er prijsdalingen optreden.
Ook is het dus zo dat als je echt een nieuwe kaart koopt, dat je geen keuze hebt tussen fabrikanten van kaarten. De Geforce was bijvoorbeeld volgens mij als eerste uit in Nederland gemaakt door Creative. PAs als je meerdere fabrikanten hebt die de kaart produceren, kun je vergelijken, en de kaart met de beste prijs/kwaliteit-verhouding eruit vissen. Ik vind dan ook dat 3dfx dit niet zo slim heeft aangepakt. Dit zijn de problemen die ik tegenkwam bij het kopen van een nieuwe videokaart, er zijn er vast nog veel meer.
Ik hoop dat het ze gaat lukken om een vast marktaandeel te veroveren (ik denk ten koste van 3dfx maar ja...)
Als ik dit zo lees is het dus ook tijd voor heel erg wat sneller geheugen, verder is deze kaart ook niet echt geschikt voor langzame pc, of wel? wie denkt er meer over?

Kees

<-- Leuk zo'n poll, je had het al aangekondigd maar nu zie ik hem in het echt, hijs goed...
als de Glaze3D eenmaal op de markt is zijn de superspecs waarschijnlijk al meer gewoontjes...
Al hadden ze het eerder op de markt gebracht was er terrecht sprake van opwinding rondom het design.
10 GB/s geheugen, die kaart gaat HEEL VEEL kosten.
Heeft iemand die kaart al getest, want leuk dat ze met de kaart in september komen, maar hoe zit het met de drivers? Niemand heeft die kaart nu nog gezien (toch?)
Ze bereiken die 10 GB/s niet op de conventionele manier, ala NVidia et al. Ze hebben een nieuw ontwerp, waarmee die 10 GB/s relatief eenvoudig en goedkoop te halen is. Op de conventionele manier is het inderdaad heel duur (of ala Voodoo5 6000, heel verspillend met memory).
>We will be demonstrating the first XBA enabled product in 2Q and reach full volume production in the 3Q.


gatverdegatver, moet ik nou wr de aanschaf van een nieuwe 3D kaart uitstellen ?? Ik begin er een beetje geiiriteerd van te raken !

Eerst: mijn trouwe TNT1 (100/125) opwaarderen naar een GeForce SDR. Nee, dan toch maar een GeForce DDR. Oei, eerst maar even wachten tot die wat goedkoper worden... en dan DIT !!

Zijn er meer mensen die dit probleem hebben ??
misschien is het fijn om meer poll-antwoordenneer te zetten, er zit er niet echt 1 tussen waar ik van zeg van ja daar ben ik het mee eens...

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True