Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 23 reacties
Bron: Bitboys Oy

Bitboys maakt kenbaar dat er nog steeds leven in de tent zit, want in een press release van gisteren wordt hun 'Xtreme Bandwidth Architecture ' aangekondigd. XBA maakt gebruik van 9MB embedded DRAM en heeft een bandbreedte van 12 tot 20GB/s. Nu alleen nog hopen dat we de Glaze3D ooit nog gereleased zien worden: (thanks Informer voor de tip):

Helsinki, Finland - January 24, 2000 - Bitboys has developed a completely new way of meeting the demanding requirements of 3D graphics processing. The revolutionary Xtreme Bandwidth Architecture™ (XBA™) utilizes Infineon Technologies AG's leading embedded memory technology (eDRAM) with 9 MB of extremely high speed memory integrated with the graphics engine and additional external memory to deliver unprecedented bandwidth to 3D graphics. The XBA™ technology has been created as part of company's Glaze3D project.

The first chips utilizing XBA™ provide two to three times the memory bandwidth over the nearest competitors, totalling 12 Gigabytes/sec with a single processor and over 20 Gigabytes/sec in the dual processor configurations. This natural evolution of the traditional 3D graphics chip architecture will provide unseen performance gains for the 3D market.

The current high performance generation and also the recently announced graphics controllers for 2000 by today's leaders such as NVIDIA, 3dfx, and ATI are memory bandwidth limited by even the fastest DDR memory devices. This is the true bottleneck for gaming performance in the higher resolutions, scene complexities and color depths. XBA™ is the only true solution offered to this problem and will bring a completely new visual virtual environment with stunningly realistic image and color quality to the enthusiasts game market.

XBA™ enables the coming generations of Bitboys 3D processors to run 32-bit color, 32-bit textures and 32-bit Z-buffers with extreme detail at very high resolutions without the significant performance losses that current architectures experience.

"In the past the gaming community has always had to make the trade-off in terms of visual quality or fill rate derived performance", said Shane Long, President and CEO of Bitboys. "XBA™ will finally allow the gamer to set all visual qualities to the max and still derive amazing frame rates that will supersede anything they have been able to experience."

Bitboys plans to introduce the final product specifications, product names and target prices of the first XBA™ enabled products March 2000. Bitboys is scheduled to begin demonstrating the technology in Q2/2000 and ramping up full volume production of XBA enabled parts during Q3/2000.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (23)

nou, die bitboys hebben terug in in de voodoo1 periode al de pyramide3d chip gebouwd... was toen al erg revolutionair, maar is nooit op de markt gekomen door diverse redenen. o.a. de opdrachtgeven tritech die er ineens geen zin meer in had...

ben benieuwd of ze nou eindelijk eens met een sjipje komen, aangezien er al twee jaar lang een bijna klaar product is van ze... hmmmm....
Ik moet zeggen dat de Bitboys toch altijd al de meest vooruitstrevende architectuur hebben gehad. Embedded Dram met een 512 op 1024 bits geheugen bus is natuurlijk niet mis als je het vergelijk met de snelste 256 bits bussen van bijvoorbeeld de G400.
iedereen is redelijk sceptisch over de Bitboys, maar vergeet niet dat Infineon er nu achter staat wat mij verteld dat hun proc realiteit gaat worden. Hopenlijk voor staat Nvidia dan niet al voor de deur met een sneller exemplaar.
Als je naar de specs van de proc kijk ga je ook watertanden moet ik zeggen....
Gezien de specs wordt dit wel een beestachtig snelle chip. En als deze eenmaal een beetje kan concurreren met bijvoorbeeld nVidia dan zitten ze op het goede pad. Dan moeten ze het tempo ook nog wel bij kunnen houden van nVidia want die produceren nieuwe chips aan de lopende band :)
Ik heb in een presentatie van bitboys gezien wat ze in de toekomst, dus na de glaze3d, van plan zijn. Daar viel m'n mond echt van open! Ik zal eens kijken of ik dat nog ergens kan vinden.
Je kan er vanuit gaan dat embedded Dram de toekomst zal zijn, omdat dit de enige manier is om zulke hoge transfer speeds te halen tussen geheugen en processor. kijk maar naar het effect van cache op de processor te stoppen. Een zelfde effect zal je naar mijn mening zien in de Glaze 3D. Infineon is de lijstrekker met betrekking tot deze technologie en hebben er daarom veel baad bij als dit project een succes wordt. Maar wat ik eerder las over drivers is natuurlijk ook waar, daar moet minstends even hard aan gewerkt worden door onze Finse vrienden. Als iemand nog een baantje zoekt, ik zag dat ze mensen zochten voor dit soort driver ontwikkelingen.....
Mijn mening is dat Nvidia hoogst waarschijnlijk met de NV20 de architectuur van de Glaze 3D achterna zal gaan. ook Nvidia gaat op een gegeven moment de man met de hamer tegen komen wat betreft geheugen transfer. Alleen moeten zij detechnologie te pakken zien te krijgen, en ik denk niet dat Infineon dat zomaar uit handen geeft.
Nee dat denk ik ook niet. Maar nVidia is wat dat betreft creatief genoeg om zelf iets te verzinnen wat er op lijkt. Als ik lees hoe snel die NV15 al is dan ben ik benieuwd hoe hard de NV20 kont gaat schoppen. Als de Glaze3D en NV20 ongeveer tegelijk uitkomen (ik denk dat de Glaze wel wat eerder is dan de NV20), zal het nog de vraag zijn of bitboys de snelste chip hebben...
Daar ben ik het helemaal met je eens. het blijft voorlopig gissen. Wat wel een sterk punt is van de Glaze, is dat hij multi processors ondersteunt. Iets waar Nvidia nog niet mee voor de dag is gekomen. Niet dat ze daar tot nu toe baat bij zouden hebben gehad, ze hebben immers de snelste processor... ;)

Maar 1 ding moeten we ook niet vergeten, die oude rakkers van 3dfx. Hun ontwikkeling gaat ook door. Ik moet zeggen dat hun afgelopen 2 procs (V3&V4/5) weinig indrukwekkend waren. Een single V4(ik weet dat hij anders heet, maar kan er even niet opkomen) chip presteerd niet veel beter als een overgeclockte TNT2. Dat valt me zeer tegen. En dat anti aliasing is ook niet zo bijzonder, want dat is een driver kwestie (Nvidia wil het enabelen in maart/april ergens of zo). En texture compressing, leuk maar niet indrukwekkend. het zal me echter niet verbazen als ze eindelijk eens een keer met een knaller komen. Ze hebben nu ook een nieuwe CEO die verstand heeft van marketing, dus hoop ik voor ze dat ze met een product komen waar de Market op zit te wachten!

Een echte tweaker is niet merk gebonden, hij wil gewoon het snelste!
Ulio:

Dat is geen onzin. Ik hoor al sinds 1997 verhalen over de gave chips die de BitBoys uit zouden gaan brengen. Das dus 3 jaar geleden, en tot nu toe is het niets geworden.

Dat ze innovatief zijn geloof ik best, met ex-FC leden in het team. Maarja, je hoort zoveel verhalen, en uiteindelijk is er maar 10% van waar.

Over dat Embedded-DRAM: daar zijn nog een paar kleine probleempjes mee die je nergens leest. De twee grootste zijn: 1) testbaarheid en 2) latency.

(1) is belangrijk, want normaal gesproken worden ASIC's (Application Specific Integrated Circuits, onze gfx chips dus) en DRAM gemaakt met verschillende processen, die elk hun eigen methodiek vereisen. Voeg deze twee samen, en je krijgt een hoop gezeik. DRAM fabrikanten hebben op elke chip wat extra 'reserve' zitten, zodat ze chips waarvan een beetje stuk is niet gelijk weg hoeven te gooien, maar er een ander blokje cvoor in de plaats kunnen zetten. Als je ASIC en DRAM technologie gaat mixen, dan gaat dit niet zo makkelijk meer. Dus 9Mb DRAM on-chip is een flinke opgave voor Infineon. Eerst zien, dan geloven!

(2)Ik weet niet zeker hoe het tegenwoordig is, maar een tijdje geleden (paar maanden) was DRAM on chip vrij snel als je data aan het binnenlepelen bent, maar voordat je het eerste bitje kreeg was je wel aardig wat nanoseconden kwijt. Dit is overigen s ook HET probleem met RDRAM, en ook waarom je met DDR SDRAM maar een relatief kleine winst boekt tov SDR SDRAM. (jaja, simpel uitgelegd, ik weet het) Maar geef je getallen op, dan geef je de hoogste op. Dus voor je PC geheugen is het 64 bit breed = 8 bytes * 100MHz = 800Mbytes/sec. Dat haal je alleen in zeer specifieke gevallen.

Verder zijn de ASIC foundries (chipfabrikanten) WSMC/TSMC ook al aardig op weg met embedded DRAM op hun .18u proces. En laat het nou net zo zijn dat nVidia de chips bij WSMC/TSMC laat maken...

We zullen het allemaal wel zien...
Dit verhaaltje is weer veel te lang geworden.

DaBit.
DaBit,

Daar heb je wel gelijk in. Maar ik ben iemand die graag positief tegenover dingen staat. Infineon is natuurlijk geen kleine jonge (Siemens), en ze zijn hier al een aantal jaar aan het ontwikkelen. van WSMC/TSMC wist ik niet, interessante info....
Maar toch hoop ik dat het de Bitboys lukt, ik vind een kleine die tegen de grote boxed altijd leuk :9. Vergeet niet, Nvidia is ook ooit de kleine geweest die tegen de grote "Voodoo's" op boxte... :)
Schijt aan dat geheugen, ik wil gewoon die graph. kaart van hun!!!
Ik ben nog eerste ook!

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True