Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 33 reacties
Bron: Yahoo Message Boards

Na de wilde geruchten over NV20 gisteren, is er nu soortgelijke info te vinden over de volgende generatie van 3dfx. Een vage Duitser wist te melden dat de Rampage zou verschijnen op tenminste 2 kaarten, namelijk de Spector 3200 en Spector 9600. Eerdere bronnen spraken over Specter, maar dat zou kunnen komen omdat de naam naar het Duits vertaald is. Het opvallende aan deze geruchten is dat er gespoken wordt over 4MB eDRAM per chip:

* Spector 3200:

  • 1x Rampage, 1x Sage
  • 200MHz core clock, 0.15 micron
  • 64MB 128 bit DDR-SDRAM
  • 4MB eDRAM
  • 3,2 Gigapixels
  • 9,6 Gigatexels (3 textures per pixel)
  • 55 miljoen polygonen/sec
  • $350

* Spector 9600:

  • 2x Rampage Pro, 2x Sage
  • 300MHz core clock, 0.15 micron
  • 128MB 128 bit DDR-SDRAM
  • 8MB eDRAM
  • 9,6 Gigapixels
  • 28,8 Gigatexels (3 textures per pixel)
  • 110 miljoen polygonen/sec
  • $750

Deze specs dienen met een potje zout te worden genomen, de aangegeven 22GB/s bandbreedte van het eDRAM zou inderdaad een enorme performancewinst kunnen geven, maar op 200MHz is een datapad van 1024 bit nodig om die snelheid te bereiken. Zelfs de BitBoys zijn nog niet boven de 512 bit uitgekomen . Het inplementeren van eDRAM zorgt (vooral bij dit soort hoge snelheden) ook voor een val van yields, en dat plus 128MB DDR geheugen zou de Spector 9600 wel eens onbetaalbaar kunnen maken. Bedankt Slashhead voor de submit.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (33)

$750 komt anders wel dicht in de buurt van de naaste concurrent: De NV20. Dus als het nieuws over de NV20 geloofwaardig is, is dit het ook.

Bovendien hoef je niet zo'n breed datapad te hebben: De Rampage en Sage chips kunnen die 9,6 Gigapixels aan. Dat wil niet zeggen dat het geheugen dat ook moet kunnen. Wel om die 9,6 Gpixels te benutten natuurlijk, maar kijk naar de GF2 GTS: Het geheugen van deze Giga Texel Shader kan helemaal geen Gigatexel aan! Daarom is 'ie ook zo geheugen-bandwidth-limited, maar toch, de NV15-chip kan een Gtexel aan.

Dus dat de Rampage/Sage 9,6 Gpixel kunnen halen, wil nog niet zeggen dat de uiteindelijke kaart dat in de praktijk ook haalt!

MetalStef
Een goed produkt voor een zacht prijsje mag van mij ook in een bruine kartonnen doos komen, al werkt een mooie doos licht positief voor het image van de kaart. Verder zijn de SPECS natuurlijk supermooi, maar het blijven speculaties.... (ja ja, de sint komt weer snel :)
Dit wordt echt teveel van het goede. binnen 1 dag worden er specs van 2 kaarten geproduceerd die maar op zeer weinig punten overeenkomen met wat voorheen werd gemeld. Rampage zou toch multichip worden? Dan zou ik er vanuit gaan dat dit ook bij de normale versie het geval is....

Maar al het gespeculeer terzijde (Ook al blaast de $750 kaart de $800 kostende NV20 uit het water), ik denk dat we echt af moeten wachten tot Comdex. Deze twee bedrijven (en wie weet wel meer) kunnen ons compleet verrassen met de nieuwe kaarten.

Ik geloof geen van de voorgaande specs meer, ik hou ze gewoon in gedachten en wacht af, dit wordt anders teveel van het goede.
"Zelfs de BitBoys zijn nog niet boven de 512 bit uitgekomen"

maar micron zou toch een mobo uitbrengen met 8mb cache dat een 1024 kb brede data bus zou hebben. waarom zou dat zo'n probleem zijn dan?

en als het niet mogelijk is om een 1024 kb brede databus te hebben, dan klok je het geheugen toch wat hoger? 400 mhz ddr geheugen is toch niet zo ontzettend moeilijk om te behalen? aangezien je met embedded ram veel betere resultaten kan halen.
Hmmm...
maar micron zou toch een mobo uitbrengen met 8mb cache dat een 1024 kb brede data bus zou hebben. waarom zou dat zo'n probleem zijn dan?
Zoiets.

Micron heeft een Sample van een Chipset, de Micron Mamba, met eDram aan boord. Dit is puur een "technology preview" dus kortom, iets wat tot de mogelijkheden behoort, maar Micron blijft volhouden zelf geen Chipsets te willen produceren, maar alleen de mogelijkheden ervan te laten zien, in de hoop dat andere fabrikanten de technologieen overnemen, en dat ze dus een goede afzetmarkt voor DDR geheugen krijgen, en natuurlijk wat mooie zaken kunnen patenteren.

Dat was hier : www.tweakers.net/nieuws.dsp?ID=13910

Persoonlijk ben ik wel benieuwd naar dit spul van 3dfx, hier werken ze namelijk al heel lang aan.

Er werd al over de rampage gesproken in het Voodoo 2 tijdperk.

Prijstechnisch lijkt het wel vergelijkbaar te zijn met het spul wat Nvidia aan wil gaan bieden. (maar het is nog sneller, op papier...)
De Mamba chipset gebruikt 8 cores met elk 2,4GB/s, dat is heel iets anders dan 1 core met 22GB/s.

Verder is de core speed omhoog gooien geen optie, aangezien het RAM op de chip zit ingebakken, en je de chip daarmee dus ook overclocked. Embedded DDR RAM is misschien wel een oplossing.

P.S. een 1MB brede bus lijkt me lichtelijk overdreven, haal die "kb" maar weg achter 1024 ;)
Bandbreedte is absoluut geen probleem bij eDRAM. Zelfs 4096 bit is mogelijk.
wat houd eDRAM in?
een buffer voor het ddr geheugen?
:?
eDRAM is geheugen dat op de chip zelf zit ingebakken, en daarom enorm snel is (veel bredere bus, en meestal ook meer MHz'en). Nadeel is dat de chip enorm groot wordt en de yields daarom als een baksteen vallen.
thanks
waarom doen ze dit niet bij de Geforce dat ding zit met geheugenbreedte te kampen?
Omdat dit in het begin van het design van de Chip moet worden meegenomen, het is niet iets wat je zeg maar achteraf kunt "toevoegen".

Je kunt het zien als de overgang van de "oude" P3 naar de Coppermine. Op de oude zaten nog van die cache chippies, en op de Coppermine waren die in de core "ingebakken".

Als Nvidia dit dus ook wil doen, moeten ze dat in het design van hun nieuwe Chip meenemen.

Ik dacht dat de NV20 niets met eDram (Embedded Dram) deed, dus misschien de NV25 ?
laten we hopen dat ze iig weer zn stoere doos hebben!
Als jij dan die doos gaat halen, dan ontferm ik me wel over die nutteloze inhoud (wie stopt er in hemelsnaam wat in zo'n mooie doos, je koopt toch een doos om wat in te doen, en dan zit ie al vol als je hem koopt, wat moeten we daar nou mee :) ) Zijn we beide gelukkig, en zeg nou zelf $350 valt toch wel mee voor een hele mooie doos, maar doos van $750 is nog VEEEEL mooier :)
Hmm, 8MB eDRAM met 22GB bandbreedte op 200Mhz?

22GB/s / 200 000 000 / 2 = 59 bytes. Dat wil zeggen dat je ongeveer 59*8 = 472 bits hebt....
Zal me toch 'n infrastructuurtje worden op die chip. Op z'n minst 'n extra metal layer. Dat wordt duur. Waarom denken jullie dat de Athlon maar 'n 64bits datapad naar het cache heeft?
Uhm dis eDRAM..... maar een athlon thunderbird heeft toch SRAM?
eDRAM neemt minder ruimte in beslag dan SRAM, maar je moed het wel net zoals SRAM aansluiten. 'n eDRAM van 64 bits breed heeft dus 64 lijntjes voor de bits en 'n aantal lijntjes voor de control.
'n SRAM van 64 bits heeft ook 64 lijntjes voor de bits en 'n aantal lijntjes voor de control!

Daar dit soort homogene instanties (je kunt RAM vrij goed herkennen op 'n chip) meestal via metaal sporen met de rest van de chip wordt verbonden, kan het dus zijn dat het je 'n extra metal-layer gaat kosten. 'n extra metal-layer betekent 'n extra fabricage stap in de FAB en dus meer kosten per wafer!
Plus het feit dat je hier uitgaat van 2 cores... De 22GB/s werd door de Duitser vermeldt bij de 3200 versie, 1 core dus. Vandaar dat ik het niet helemaal geloofwaardig vind. :)
"3,2 Gigapixels

9,6 Gigatexels (3 textures per pixel) "

"9,6 Gigapixels

28,8 Gigatexels (3 textures per pixel) "

he dit is interesant, op de duurdere versie zitten twee chips, zou je dus verwachten dat ie 2 keer zo snel is, maar nee , hij is DRIE keer zo snel. ben benieuwd hoe ze dit hebben geflikt.

edit: sorry ik llette niet op, die duurdere heeft een 300 mhz core en die andere maar een 200 mhz :)

he toch nog iets interesants hieraan, de bandbreedete van die twee zijn gelijk (allebei 128 bit etc), ok behalve die 4/8 mb embedded ram dan. de yields moeten kenneliuk goed genoeg zijn om een 300 mhz core toe te laten, aangezien de duurdere een 300mhz core heeft. ik denk niet dat de goedkopere versie niet meer dan 200mhz aankan, de yields zullen wel niet zo ver uit elkaar liggen. dat word lekker overclocken dus!
simpel,

Spector 3200:

1x Rampage, 1x Sage

200MHz core clock, 0.15 micron

64MB 128 bit DDR-SDRAM

4MB eDRAM

3,2 Gigapixels

9,6 Gigatexels (3 textures per pixel)

55 miljoen polygonen/sec

$350


Spector 9600:

2x Rampage Pro, 2x Sage

300MHz core clock, 0.15 micron

128MB 128 bit DDR-SDRAM

8MB eDRAM

9,6 Gigapixels

28,8 Gigatexels (3 textures per pixel)

110 miljoen polygonen/sec

$750

1 x 200MHz = 200 MHz
2 x 300MHz = 600 MHz :)
Of die 200Mhz yields zijn "slechte" 300Mhz yields die niet goed liepen op 300Mhz.
Ff underclocken en het loopt wel goed, scheelt een hoop poen voor 3DFX.
Hier alvast de specs voor de P6:

Vanaf 4.5 GHz tot 5.5 GHz bij de lancering.
34 stage pipeline, met drievoudige branchprediction IN de pipeline.
1024 bits 768 Kb double speed ondie cache
645 pins aansluiting, 647 voor de SMP versie.
500 WATT voeding.
Boxed versie wordt met Peltier koeling geleverd.

Het gerucht gaat dat hierbij QDR RDRAM op 2400 MHz wordt gebruikt (effectief 9600 MHz).
Um, ik zou graag willen weten wie hier op gemodereerd heeft met "interessant". :P

Neem even contact met me op, dan kan ik je de specs voor de nieuwe AMD proc (Messerschmidt, wordt geintroduceerd op 10 GHz) geven, want voor de rest gelooft niemand me }>
LOLAROTF, de hele afdeling hier kwam niet meer bij.

"In een groen, groen, groen, groen trollen trollenland"
hmm nog ff en je hebt meer geheugen op je videokaart zitten dan dat je RAM hebt

allemaal leuk en aardig, maar gaat het niet een beetje TE snel allemaal

dat kan de software industrie toch nooit zo snel bijhouden of zie ik dat nou verkeerd
Hehe...
dat kan de software industrie toch nooit zo snel bijhouden of zie ik dat nou verkeerd
Ik weet nog dat in 98 Quake 2 uitkwam, die kon je al instellen op een resolutie van 1600X1200....

Ik heb me toen echt afgevraagd met wat voor videokaart je dat in die tijd zou kunnen spelen.

Dat was er dus geen.....

Dat kan zo'n beetje sinds de Geforce range, en die zijn heel wat nieuwer dan Quake 2....

Sowieso duurt het nog wel ff voordat het ook daadwerkelijk te koop is.

En dan kun je misschien Quake 3 in 1600X1200X32 4X FSAA spelen, hoe dan ook, het zorgt ervoor dat je games steeds meer eye-candy gaan krijgen, en daar vragen we tenslotte zelf om. (De meeste van ons dan)
Waarom denken jullie dat de Athlon maar 'n 64bits datapad naar het cache heeft?
Omdat dat de yields verbeterd en omdat de TB toch al sneller is dan een P-III op gelijke snelheid, dus bijv. een datapad van 128bits is een leuke "upgrade" voor de opvolger.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True