Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 35 reacties
Bron: VR-Zone

[CoSD]Headbanger schrijft: "VR-zone heeft meer Rampage-details voor ons. Het schijnt dat er 3 versies komen, een low-end, een mid-versie en een high-end Rampage. In de specs is ook de term foto-realistische rendering te zien, blijkbaar zijn eerdere geruchten juist! De kaarten zijn geschreven voor DirectX 8. De low-end versie haalt 800 MPixels, de mid-versie haalt net als de Ge-force 2 1,6 GigaPixels en de high-end haalt maar liefst 3,2 GigaPixels."

Dit zijn de volledige specs:

Entry Level Rampage Configuration:
  • 2 way SLI (1 Rampage chip and 1 T&L unit)
  • 32-512 MB memory support (200MHz DDR)
  • 6.4GB/sec memory bandwidth
  • 4 pixels/clock
  • 800Mpixel fill rate (core clock at 200MHZ)
  • 75 million triangles/polygons per second
  • AGP4x, 0.18 micron
  • 32 bit rendering
  • Full DirectX 8.0 Features
  • Advanced T-buffer, Hardware T&L, Curved Surfaces, Full Pixel Shader, Quad texturing
  • Photorealisitic rendering, Photoshop effects
  • H2 2000 (ECTS at September, available in December)
Middle Level Rampage Configuration:
  • 4 way SLI (2 Rampage chips and 2 T&L units)
  • 32-512 MB memory support (200MHz DDR)
  • 12.8GB/sec memory bandwidth
  • 1.6Gigapixel fill rate (core clock at 200MHZ)
  • 150 million triangles/polygons per second
High End Level Rampage Configuration:
  • 8 way SLI (4 Rampage chips and 4 T&L units)
  • 32-512 MB memory support (200MHz DDR)
  • 25.6GB/sec memory bandwidth
  • 3.2Gigapixel fill rate (core clock at 200MHZ)
  • 300 million triangles/polygons per second

Blijkbaar waren eerdere details niet helemaal volledig. (Hij heeft dus wel T&L)

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (35)

Ach wat doen jullie toch allemaal zielig! Als zo'n kaart echt super snel is, maakt het
mij helemaal niet uit hoeveel chips ze erop proppen. Ik weet zeker dat Nvidia dat ook
wel zouden doen als ze dat konden.

Als je wat verder in de toekomst kijkt, loopt 3dfx natuurlijk op een gegeven moment tegen de muur. nVidia maakt performance van 1 chip elke keer veel beter, op een gegeven moment zal dat natuurlijk wel ophouden => meerdere chips op 1 kaart. 3dfx maakt de performance per chip niet veel beter elke generatie, kijk naar de 5500: scoort in de buurt van de GTS maar heeft daar wel 2 chips voor nodig. Als ze dit blijven doen, kom je op het moment dat er gewoonweg niet meer chips op 1 kaart passen => geeft toch een aardig probleem.
Een multichipsolutie is moeilijker te maken dan een singlechipsolutie. Vergeet niet dat de V5 eigenlijk bestemd was om met de GF DDR te concurreren, maar datie vreselijk laat op de markt is gekomen. 3dfx zegt dat ze (met name omdat ze met een compleet nieuwe architectuur werken) deze problemen niet meer hebben met de Rampage en datie waarschijnlijk op tijd zal komen. En als je ziet dat 3dfx met iedere nieuwe reeks producten ook daadwerkelijk een genratie verder komt....en niet die halve stappen maakt zoals nVidia en ook geen bandwidthproblemen heeft......zou dit wel eens een kaartje kunnen worden die moeilijk is te verslaan.

Ow en heeft iemand al gezien dat de specs van de High-end Rampage dus beter zijn dan die van de NV25=GF4? NV25: 150 MPolys/sec Rampage High end: 300MPolys/sec. In de laatste tech articles kun je zien dat de X-Box bandwidth limited zal worden en daardoor eigenlijk maar een sustainede polycount van 50 MPolys/sec aankan. Ik ben benieuwd of nVidia nog iets spectaculairs van plan is, nu moeten ze wel, MITS (!!!) 3dfx op tijd levert!
Thavinny:dat van dat geheugen, dat hebben ze nog niet hoor! Kijk maar het lijkt alsof de highend versie 25,6GBps heeft maar met die 25,6 moet ie wel 4 chips voeren ofwel 6,4 GB per chip. De gainward geforce 2 heeft al dezelfde bandbreedte.

Ja , en die Gainward is nog lang niet uit en zal niet worden gesuppoort door Nvidia omdat het geheugen op die snelheid problemen krijgt.Kijk maar naar de press release van Nvidia bij Madonion.com.Ten tweede wordt de GF2 met dat geheugen $100 duurder.(GF2 met 400 Mhz geheugen en 64 MB wordt dan $525 , bijna v5 6000 ?)
Dat van die bandwith is ook onzin , ga maar eens bandbreedte berekenen , komt in die formule ook maar 1x voor hoeveel geheugen er op een grafische kaart per proc zit ?Nee,dus!!!
Is wel belangerijk , maar dan alleen met zeeeeeeeeer grote textures en daar is texture-compression voor ontworpen.Het is waar: hij heeft per GPU een bandwith van 6,4 Gb/s , maar per vier heeft hij toch echt 25,6 Gb/s hoor!!!!!De EFFECTIEVE bandbreedte van 1 zo een vid card zal gewoon 25,6 Gb/s zijn en dat hij multi-proc is verandert daat niets aan.
En wie weet , misschien heeft 3dfx er wel wat op gevonden en zullen de GPU's maar 1 gemeenschappelijke memorybank hebben , je weet maar nooit!!!!

Trouwens geen nieuwe ontwikkeling ?

1 Rampage=2,5x VSA-100 , dat is nauwelijks stilstand te noemen !!!!Ze zeggen trouwens 800 Mpixels als de core-speed 200 Mhz is , nu heb ik al vernomen dat de cor 200 Mhz of 250 Mhz wordt.Als ze hem op 250 Mhz kunne krijgen , betekent dit 1 Gpixel/s per GPU!!!!!!Dus zou het wel eens 1/2/4 Gpixel/s kunnen worden!!!!!!!!
En dat gedoe over dat de chips steeds groter zullen worden(ik weet niet wie dat zei , maar ik vond het een behoorlijk kortzichtige opmerking) zodat 3 Dfx zichzelf wel tegen zal komen en niet zoveel chips op 1 board meer zal kunnen plakken.

Alles wordt juist kleiner gemaakt , niet groter!!!!
technische ontwikkeling:
Van groot naar klein!!!!!!!!!!!

Ik denk toch dat de prijzen niet superhoog kunnen en mogen zijn , ik denk meer aan:

Low-end:fl. 550,-
mid-range:fl. 950,-
high-end :fl. 1500,-

fl. 1500 is wel heeel duur , geef ik toe , maar als Nvidia niet naar multi-proc. gaat(vinden ze niet elegant hebben ze gezegd , en ze hebben ook gezegd dat dit niet HUN oplossing was) , dan zal zelfs de NV25 echt niet meer dan 3,2 Gpixels/s kunnen verwerken hoor! En die NV25 komt pas in juni uit of zo.Dus heb je gewoon de ultieme kaart en kan je toch echt wel een generatie overslaan denk ik.wat wil je nog meer dan super T&L , 1600x1200 /32/32 4xFSaa of 2048x1536 32 bit 2xFSAA , als je hoger wilt gaan heb je toch echt wel een supermonitor nodig!!!!!!!!!!!!!!
Maar ik wacht nu nog ff op de ATI Radeon MAXX en de v5 6000 , kijk welke de beste is, en neem die , daarnaa kijk ik in december/januari wel welke het wordt ATI-Stinger , NV20 of Rampage en dan kijk ik voorlopig niet meer , want dan ben ik blut en dakloos.
SoF
Nee dat van gainward heb je gelijk in maar ik vin dat je iets te veel van 3dfx verwacht opeens. Kijk hun SLI stuff is wel cool enzo maar het heeft een groot nadeel: prijs.
8 chippies(4 render 4TnL) 4x 32MB top of the line DDR RAM (met ramprijzen op ongeveer toppunt als de kaart uitkomt), dat maakt de kaart onwijs duur(zelfs als ie op 0.18 gemaakt wordt)
natuurlijk zal de snelheid erg snel zijn maar ik vrees dat de prijs voor een product met een 6maanden cycles veelste hoog zal zijn. Voor 32MB extra ram betaal je bij een geforce zon 200 piek (das dus bij een 4 chip solution al 600piek meer dna een single chip en das alleen de ram).
Trouwens je argument van het zou kunnen dat ze met een single ram connection komen slaat ook nergens op misschien komt deze chip wel niet uit op deze speed of wel helemaal niet(was de voodoo 5 ook geen 183 coreclock belooft?)

* 786562 ThaVinny
Hmm... ik heb nog steeds geen reviews/previews van de Voodoo5 6000 gezien... Ik hoop niet dat die Rampage Highend net zo'n vaporware blijkt te zijn, want dat ding ziet er op papier erg :9 uit.

Of hij al dan niet beter is als de huidige / toekomstige nVidia kaarten is nog te bezien, en zijn succes zal ook afhangen van de lanceerdatum.

Verder over die polygonen: 300 Mpoly/s betekend al 7.7 GB/s aan geometrie data. Hoewel het geheugensysteem op de kaart dat misschien wel aankan (ligt eraan hoe efficient de bandbreedte gebruikt kan worden), kan de AGP4x poort dat nooit in z'n leven aan. Daarom weet ik bijna zeker dat een groot deel van die 300 Mpoly/s bestaat uit micropolygonen (particals). Die zijn leuk voor vuur/water/rook effecten (en spec sheets :9), maar niet voor echte detail modellen. nVidia gaat ook particals gebruiken, dus verwacht ook maar belachelijke aantallen van Nv-20.
</div><div class=b4>Als iemand ooit zou opletten zou je weten dat alleen de framebuffer voor elke chip apart moet en aangezien elke chip maar een deel van de frames maakt is er ook minder nodig, de textures worden ook maar 1x geladen, je hebt dus niet 128/4=32 mb. Je hebt meer dan 32 mb totaal</div><div class=b1>
t is precies andersom
de texture data moet voor elke chip apart worden opgeslagen en de framebuffer hoeft maar een keer opgeslagen te worden
maar t klop wel dat je meer geheugen hebt dan aantal MB/aantal chips

</div><div class=b4>Je hebt er geen fuck aan vin ik zolang er nog geen QDR ram en mobo uit is.
de RAM bandbreedte blijft zo gigantisch laag de laatste jaren, gewoon zielig....</div><div class=b1>
DDR ram is sterk in opkomst en net als alles in de computer industrie zullen hier ook wel weer snellere versies komen

</div><div class=b4>Als je wat verder in de toekomst kijkt, loopt 3dfx natuurlijk op een gegeven moment tegen de muur. nVidia maakt performance van 1 chip elke keer veel beter, op een gegeven moment zal dat natuurlijk wel ophouden => meerdere chips op 1 kaart. 3dfx maakt de performance per chip niet veel beter elke generatie, kijk naar de 5500: scoort in de buurt van de GTS maar heeft daar wel 2 chips voor nodig. Als ze dit blijven doen, kom je op het moment dat er gewoonweg niet meer chips op 1 kaart passen => geeft toch een aardig probleem.</div><div class=b1>
ik weet niet waar je dit leuke idee vandaan haalt maar dit is natuurlijke pure bs
De VSA100 is tov de V3 idd niet heel veel sneller, maar wel sneller
doordat ze multichip kunnen hebben ze met de kaarten waar meerdere chips opzitten natuurlijk wel veel snellere kaarten dan de V3
en als je gewoon ff naar deze specs had gekeken had je misschien zelf wel kunnen ontdekken dat de Rampage chip ruim 2x sneller is dan de VSA-100.
Ze maken dus gewoon steeds snellere chips, en door multichip omzeilen ze wat problemen en kunnen ze met meerdere chips op een kaart nog snellere kaarten maken met een relatief simpele chip

</div><div class=b4>dat van dat geheugen, dat hebben ze nog niet hoor! Kijk maar het lijkt alsof de highend versie 25,6GBps heeft maar met die 25,6 moet ie wel 4 chips voeren ofwel 6,4 GB per chip. </div><div class=b1>
door multichip heeft 3dfx juist wel die hoge bandwidth, elke chip heeft een eigen kanaal naar het geheugen en er is dus wel een bandwidth die 25,6 GBps is voor een 4-chip kaart

</div><div class=b4>(was de voodoo 5 ook geen 183 coreclock belooft?) </div><div class=b1>
nee, 3dfx heeft altijd een snelheid van 166-183 gegeven, dat deze lager is uitgevallen is een tegenvaller maar niet in tegenspraak met de info die 3dfx altijd heeft verschaft
kijk maar eens naar de .pdf product presentatie die ong een half jaar geleden is uitgegeven, overal wordt een snelheidsrange gegeven.


Dit doet natuurlijk de liefhebber van 3d kaarten likkebaarden :)
iedereen die iets van de Rampage afweet wist al dat t "the next big thing" van 3dfx zou worden, ondertussen een ontwikkelingstijd van bijna 3 jaar, wat veel meer is dan aan een andere 3d-kaart ooit is gewerkt (iig voor de consumer-markt)
deze specs bevestigen dat alleen maar weer :)
vreemd dat in deze spec sheet geen M-Buffer en T-Buffer staan trouwens
de T-Buffer uit de V4/5 zal ook op de Rampage aanwezig zijn en de M-Buffer is al veelgenoemd als de opvolger van de T-Buffer met weer leuke nieuwigheidjes :P
verder lijkt me dit een realistische spec-sheet
het bevestigt veel verwachtingen en ik hoop dat de Rampage ook idd een klapper word voor 3dfx zodat ze NVidia weer even achter zich kunnen laten, aangezien NVidia met hun overheersing de laatste maanden weinig goeds heeft gedaan
Hmzz dit staat mij wel aan als concurent van de geforce 2 (de hig end versie dan)

helaas dat je nu nog wijnig over de uitijndelijk prestaties kan zeggen maar dit ziet er alvast aardig uit :)
WAT MOET DIT ALLEMAAL GAAN KOSTEN????? 1500 piek voor een vdeokaartje?? Ik vind dat ze zich weer meer moeten richten op beter technieken en snellere chips dan gewoon 10 kaarten in 1 kaart stoppen........ :)
Ik ben benieuwd hoe de sli chips gaan werken, kun je ze tegelijk gebruiken of moet je kiezen tussen die twee??
en wat voor een kaartje zal dat dan wel niet gaan worden zeg? Er zitten dus 8 van die supergrote chips op de high end version.. misschien 2 kaarten ofzo??

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True