Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 17 reacties
Bron: 3D Concept

[CoSD]Headbanger schrijft: "Op een wazige duitse site kwam ik een artikel over de 3dfx-rampage tegen. Volgens de schrijvers van het artikel krijgt de Rampage een soort filter a-la-photoshop. Omdat duits niet de lievelingstaal is van iedereen staat hieronder de engelse samenvatting geplukt van Reactor Critical ":

3D Concept released a fresh portion of rumors. This time about Rampage, the next generation chip from 3dfx. According to 3D Concept the Rampage will support rendering of curved surfaces using the so-called "Tensor Product Patches" method, special effect rendering "a la PhotoShop filters" (such as "Impressionism"), and also pixel shaders so cool that NVidia engineers will burst with envy. 3D Concept predicts the announcement of the Rampage in September of this year.[break]Het originele verhaal in het duits is wat uitgebreider en daarom staat hieronder een stukkie duits gequote om je alvast een beetje te laten kwijlen :[/break]Auch beim Thema Pixel Shader will 3dfx in Zukunft ein Wörtchen mitreden. Der "Pixel Shader" (übrigens ein sehr dehnbarer Begriff) des GeForce256 und des GeForce2 GTS erfüllt zwar die Direct3D 7 - Spezifikationen, jedoch nicht jene Direct3D 8 Specs, welche 3dfx mit dem Rampage vielleicht implementieren möchte. Der Rampage - Pixel-Shader wird evtl. völlig frei programmierbar werden, d.h. jedem Pixel bzw. Eckpunkt könnten kleine Progrämmchen zugeordnet werden, welche der Programmierer selbst bestimmen kann. Dahinter versteckt sich evtl. auch der Hinweis auf eine frei programmierbare T&L - Einheit, welche die bisherigen Limitierungen für die Programmierer aufheben würde.
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (17)

Hmm. Ik denk dat het een beetje raar is om te specularen over de opvolger van een kaart die nog niet uit is. Laten we eerst maar es zien wat die Voedoe5 presteert.
Dit is inderdaad een handige feature van 3dfx... Nu bestaat eindelijk de kans dat je grafische kaart wat langer meegaat dan 6 maanden. :)

Maarreh, zonder gekheid... Als ik het goed begrijp kunnen dus gewoon bepaalde features worden toegevoegd die per spel kunnen verschillen?

Het zit er dus aan te komen dat je grafische kaart gewoon te programmeren valt, net als je processor.

Nadeel kan natuurlijk zijn dat alle fabrikanten weer met hun eigen implementatie komen, die weer niet uitwisselbaar zijn.

Als ze slim zijn komen ze vroeg met een standaard op de proppen, zodat straks niet een geweldig plan in duigen valt, zoals je al vaker hebben gezien.
3dFx moet even stil zijn vind ik. Je kunt wel leuk zeggen wat je allemaal wel niet gaat maken, maar vanaf de voodoo 3 is het echt allemaal bagger (relatief). Weinig mensen hebben er vertrouwen in naar mijn idee. Als de v4 en v5 een succes worden mag je over je volgende generatie gaan praten. Toen GeForce1 nog niet uit was hoorde je toch ook niemand over GF2. Praatjes vullen geen gaatjes.
</div><div class=b4>3dFx moet even stil zijn vind ik. Je kunt wel leuk zeggen wat je allemaal wel niet gaat maken, maar vanaf de voodoo 3 is het echt allemaal bagger (relatief). Weinig mensen hebben er vertrouwen in naar mijn idee.</div><div class=b1>

De rampage wordt een compleet nieuwe chip, dus niet zoals de voodoo1 t/m voodoo5 wat allemaal 'upgrades' van elkaar zijn. 3Dfx is al ongeveer 2 jaar bezig met het ontwikkelen van deze chip dus ik denk dat deze chip echt weer iets nieuws zal zijn zoals de voodoo1 dat ook was toen der tijd. (dat hoop ik tenminste :))
En niet zoals de huidige videokaarten die allemaal voort geborduurd zijn op relatief oude chips, voodoo/tnt etc.
dat alles van 3dfx vanaf v3 bagger is vinnik persoonlijk pure nonsens:
V3 was/is net zo snel als de TNT2(U), heeft alleen een paar functies die de TNT2 wel heeft niet, 32 bits kleuren, die nu pas echt gebuikt wordt in spellen, ondersteuning voor grotere textures, maar deze zijn buiten Q3 in geen spel voorgekomen, en in Q3 zijn het er ook maar enkele die groter zijn dan 256x256, en dus te groot zijn voor de V3
wat je slecht kan vinden aan de V5 buiten het ontbreken van T&L kan ik niet echt gerbuiken, het ziet er naar uit dat de V5 5500 ong even snel gaat worden als de Geforce 2, voor een iets lagere prestatie, en de V5 6000 gaat gewoon de snelste consumenten 3d kaart wordenm als die uitkomt, met een aanzienlijk prijskaartje, dat wel.
voor mij heeft 3dfx alleen 32bits kleuren te laat geïmplementeerd, maar als de V4/5 als gepland in oktober was uitgekomen waren ze hiermee ook leuk op tijd geweest
het lijkt erop dat ze w88 met het implementeren van een functie tot deze echt ingeburgerd is, zie 32 bits kleuren en T&L die bij de Rampage word geïmplementeerd.
hiermee kan dus je oude 3d kaart minder lang mee, maar je betaalt op het moment van aanschaf niet voor een feature die voorlopig echt nog niet gebruikt gaat worden.
er zitten nadelen aan deze werkwijze, maar ook voordelen.
Ik verw8 dat met de Rampage 3dfx weer ff hard tegen NVidia gaat aanschoppen en een groot edel van het marktaandeel gaat terugpakken.
dit is de 1e kaart van 3dfx die niet op de oude Voodoo-core is gebaseerd, het is een volledige nieuwe architecture, ze kunnen dus een volledig geoptimaliseerde core neerzetten met veel functies.
imo gaat dit een klapper worden voor 3dfx, maar het blijft natuurlijk afwachten wat de concurrenten doen
Gameover, niet helemaal correct: aan de basis van de Voodoo4/5 core ligt nog steeds de Voodoo-1 architecuur.... weliswaar zijn er ontzettend veel dingen toegevoegd, maar de Rampage zal pas een helemaal vanaf de grond opnieuw ontworpen core zijn.

En de Voodoo-3 is zeker geen bagger, alleen heeft 3Dfx een product-cycle gemist (de geforce; maar kijkend naar de sneheid van de Voodoo-5-5500, lijkt 3Dfx weer bij te lopen met de Geforce 2GTS, die hard tegen de geheugenbandbreedte beperking aanloopt. Aangezien 3Dfx al techologie ontwikkeld heeft om dit probleem te omzijlen, lijkt het me interessant wat nVidia zal doen. Ik zou het niet vreemd vinden als 3Dfx weer op nVidia voor komt te liggen met de Rampage. Wat wil je als 3Dfx core designer, als je de hele tijd te horen krijgt van mensen dat 3Dfx bagger maakt en nVidia 'rulez'. Dan wil je wel nog een beetje extra je best te doen om ervoor te zorgen dat je net iets beter bent dan de competitie. (hehe, dat laatste slaat nergens op, maar klonk wel leuk)
Sinterklaas 82 tm,

Hoezo is alles vanaf de VooDoo 3 bagger dan ?

Ik heb een VooDoo 3-3000, en de enige nadelen zijn : texture-size limiet (256 X 256) en geen 32 bits kleur-rendering. Daar begin ik eigenlijk pas vanaf Q3 last van te krijgen. Voor de rest zijn het fijne compatible kaartjes, die lekker overclockbaar zijn, en waar je ook best resultaat van merkt. In de tijd was het de tegenhanger van de TNT2, en daar kon hij best goed mee meekomen, en was ook nog eens voordeliger. (prijs)

xerix,

De VooDoo 4&5 zijn in tegenstelling tot de VooDoo 2&3 geen "opgefokte" versies van de Voodoo Graphics, maar zijn een volledig nieuw design, vandaar dat ze nu ook 32bits kunnen renderen en fatsoenlijk textures (2048 X 2048) accepteren. Tevens zijn deze dingen tot 32 chippies scalable, zoals in de Quantum 3D AAlchemy van wil je niet weten zoveel $. (10.000 dacht ik)

damn, QuiXilver was me voor ;)

* DF040F GaMeOvEr
</div><div class=b4>De VooDoo 4&5 zijn in tegenstelling tot de VooDoo 2&3 geen "opgefokte" versies van de Voodoo Graphics, maar zijn een volledig nieuw design, vandaar dat ze nu ook 32bits kunnen renderen en fatsoenlijk textures (2048 X 2048) accepteren. Tevens zijn deze dingen tot 32 chippies scalable, zoals in de Quantum 3D AAlchemy van wil je niet weten zoveel $. (10.000 dacht ik) </div><div class=b1>
De V4/5 is nog wel gebaseerd op de Voodoo-architecture, pas de Rampage wordt een volledig nieuwe architecture.
offtopic:
ik denk niet dat t aan je verbinding ligt dat ik sneller was
ik heb Casema :)

en de V4/5 si de 1e scalable architecture, iig op qua meerdere chips op een kaart, hoewel de v2 ook al meerdere chippies op een kaaret had, en die ook in sli kon laten werken (spreek mezelf een beetje tegen :) )
maar goed, 3dfx heeft verklaard dat alle videokaarten die ze vanaf nu gaan releasen allemaal scalable zullen zijn,de V4/5, de Rampage, de Sage en alle kaarten die nog zullen volgen.
dit heeft verder ook weer nergens mee te maken
hm
ff kijken
wat voor nuttigs kan ik nog zeggen :)
eigenlijk nix
maar de VSA-100 is dus nog wel een "opgefokte" versie van de Voodoo graphics, pas vanaf de Rampage wordt t echt een nieuwe architcture :)

hm
nou was dZeus mij voor :P
dZeus, QuiXilver,

Damn, dacht ik wat te weten, heppik het mis... ;)

Hmm, als het niet aan mijn verbinding ligt, moet ik misschien eens leren typen :D

In ieder geval zie je wel een soort lijn in het opfokken :

Voodoo graphics - > voodoo2 = Multixtexturing middels 2 TMU's

Voodoo2 -> Voodoo3 = nog steeds multitexturing, maar nu met 2D in 1 chippie

VooDoo3- VooDoo 4/5 = Multitexturing, Texture size -> 2048 X 2048, 32 bits color (Output), 2D chippies onboard SLI-able.., T-Buffer, FSAA..

omdat de nieuwe VSA-100 opeens wel 32 bits kleurdiepte deed, en grotere textures, ging ik er ff (maar dat corrigeerden jullie gelukkig ;) ) van uit dat het een nieuw design was, omdat voodoo 1/2/3 allemaal 16 bits en 256 X 256 tex.-size waren...

Thanx voor de info !

* DF040F GaMeOvEr
dZeus:
als de developers van 3dfx niet van de slechte kritieken harder gaan werken, is het wel vanwege hun baas. Een bedrijf dat achter ligt moet meestal wel harder werken dan het bedrijf dat voorop ligt. En als je zoals bij 3dfx toch de kennis in huis hebt, ga je er toch de volle 100% voor?

GameOver:
leuk dat je even terloops vermeldt dat die voodoo kaartje zo compatible zijn. Dat is wel wat je overal hoort (i.t.t. de nVidia kaarten). Zelfs bij de V5 vs. GF2 reviews hoor je dit. V5 is gewoon wel het best ondersteund. Toch iets om rekening mee te houden. (Als consument, niet als ontwikkelaar natuurlijk.)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True