Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 23 reacties
Bron: Savage Daily News

Savage Daily News meldt dat er werkend silicon bestaat van een Rendition Vérité 4400 chip met embedded DRAM. De V4K werd in 1999 ontwikkeld als concurrent voor de TNT2 Ultra, maar het project werd na de overname van Rendition door Micron in de ijskast gezet. Volgens het bericht van SDN heeft de V4400 125 miljoen transistors en is er 12MB embedded DRAM in de chip geďntegreerd! Dit geheugen heeft een 1024-bit bredte interface, wat op een kloksnelheid van 200Mhz een theoretische bandbreedte van 25,6GB/s zou kunnen opleveren! Voordat we allemaal in opperste blijdschap een dansje draaien, moeten we ons realiseren dat dit het zoveelste studieobject van Micron is. Er zijn dus geen concrete plannen om het product daadwerkelijk op de markt te brengen (thanks Japsie voor de tip):

Rendition's Verite 4400 exists in silicon, and it has a whopping 125Million transistors... That is nearly 4 times larger than RADEON and two times larger than the NV20A, the XBox GPU...

But it integrates 12Mbytes of 1024-bits memory in addition to the graphics core... The part will never make it to the market, because of the rapidly changing DirectX interface...

It still remains possible that Micron brings an integrated memory graphics processor to the market...But that could use an ally's architecture, like for example NVIDIA, S3 Graphics etc. They will simply be a foundry for these special integrated chips... Hmmm, where are Bitboys anyway??

De BitBoys zitten nog steeds in hun Finse Iglo te overdenken wanneer ze de volgende XBA / Glaze3D spec upgrade met bijbehorende release delay gaan aankondigen .

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (23)

Dit geeft maar weer aan dat Rendition/Micron grootse dingen kan doen. Ik denk dat ze straks mogen oppassen bij NVidia.. Er is al in 't verleden gebleken dat Rendition voor weinig geld snelle chips kan bouwen en nu ze dan ook embedded DRAM kunnen gebruiken moet de hel natuurlijk helemaal losbreken ;)

Okee dit is natuurlijk een testje en misschien dat deze chip nog niet uitgebracht wordt, maar ze zijn er iniedergeval mee bezig.
Het groote probleem is de die-size van deze Rendition... 'n die-size die groter is dan 'n Athlon of Pentium CPU.
Grote die-size betekent minder GPU's per wafer. Daar de productie kosten van 'n wafer hetzelfde blijven (onafhankelijk van het aantal chips per wafer) wordt de prijs per GPU dus opgedreven. Daarnaast is de yield van 'n wafer met relatief weinig chips lager dan de yield van 'n wafer met veel chips.
Ik verwacht dus dat dit geen goedkope chip gaat worden. :(
Dit is test silicon, zal heus nog wel kleiner worden dan...
Ik denk niet dat het veel kleiner kan. Het grootste deel van de die size zal wel nodig zijn voor die 12MB embedded DRAM. Ik ben helaas vergeten hoeveel transistors 1 bit DRAM kost... (iemand?)
Hier tegenover staat dat er geen geheugen meer op hoeft worden gedaan. Ik heb werkelijk geen idee hoe "normaal" DRAM en embeded DRAM zich t.o.v. elkaar verhouden qua prijs, maar ik kan me voorstellen dat het toch weer wat centjes scheeld
But it integrates 12Mbytes of 1024-bits memory in addition to the graphics core... The part will never make it to the market, because of the rapidly changing DirectX interface...
G'damn... alsof alles in de wereld draait om DirectNiX... Is OpenGL dan al dood?? Niet om een flamewar te starten ofzo, maar dit lijkt me toch wel een bewijs van de negatieve effecten die de strategie van Microsoft kan veroorzaken...
Als Quake en afgeleide games DirectX als API hadden gebruikt dan was OpenGL alleen nog voor High end toepassingen interessant... Bijv. Cad/CAM 3D Studio etc... Quake is de enige engine die OpenGL levend houd onder windows.

Ja het leuke is zelfs zo dat met de komst van de XBox het nog erger gaat worden, MS plant het zo, XBox moet de vervanger worden van games op PC. De consumenten PC markt is over pakweg 4 a 5 jaar dood, dan krijg je allemaal van die Setop Boxes, net als de XBox. Met zulkse speelgoed kan iedereen die een TV heeft email versturen, op internet surfen, DVDje afspelen, video on demand en noem maar op.

De Pc zal alleen gebruikt worden voor servers, databases, etc etc Dus wie op internet wilt hoeft niet persee een PC aan te schaffen. Als de XBox een succes wordt dan wordt dat de standaard voor games. En de pc zal een langzame dood sterven. Het is maar wat die jongens van M$ willen.

Terwijl ik liever ziet dat men zich serieus met andere platvormen gaan bezighouden.
Ik denk eigenlijk dat OpenGL een grotere rol gaat spelen..
Als spelfabrikanten nu spellen gaan uitbrengen voor meerdere platformen dan is OpenGL de uitkomst. Kijk maar naar Quake op de Mac, Linux, Dreamcast.
Directx is alleen voor het Windows platform dus wordt het moeilijker voor de spelfabrikanten om de spellen te porten naar de andere platformen.
Als ze deze in hun Samurai chipset implementerenn (waar ze ook al 8Mb embedded RAM in wouden stoppen. Kennis die ze dus (zoals nu blijkt) uit hun Graphics Department hebben ...)

Dus krijgen we dadelijk misschien een Northbridge met Embedded ram, DDR-support ... en een Rendition (dus Micron) graf. kaart ..... :) lachen ..
dit wordt concurenttie voor nVidia .. (en Via)
Ik dacht dat ze de samurai afgeblazen hadden.

Maar las vorige week ook dat ze Athlon chipset met zelfde principes gingen maken (8MB embedded RAM :9 , DDR-SDRAM :9 )
Hier tegenover staat dat er geen geheugen meer op hoeft worden gedaan. Ik heb werkelijk geen idee hoe "normaal" DRAM en embeded DRAM zich t.o.v. elkaar verhouden qua prijs, maar ik kan me voorstellen dat het toch weer wat centjes scheeld
ehh
dat er 12 meg embedded memory op zit wil niet zeggen dat er geen memory op de kaart komt. met 12 mb, hoe snel ook, red je het niet tegenwoordig in de video branche
er komt echt nog wel zeker 32 mb geheugen om het zooitje te ondersteunen hoor
Tegenwoordig zijn de 3d kaarten zo snel dat de fillrate naar framebuffer (bij hoge resoluties) de enige beperkende factor is en daarvoor is 12 MB wel voldoende, anders pluren ze wel een paar MB-tjes bij.

Waar de textuur staat maakt weinig uit. NU is er nog weinig verschil of je een 16/32/64 MB kaartje heb. Pure geldverspilling.
OK dan krijg je dus kaarten van 2500 pieken, omdat er 32 MB op de chip en 64 MB op de kaart zit....aardig en waarschijnlijk wel heel erg snel....
Voordat we allemaal in opperste blijdschap een dansje draaien moeten we ons realiseren dat dit het zoveelste studieobject is van Micron. Er zijn dus geen directe plannen zijn om het product daadwerkelijk op de markt te brengen:
Zoals elke ontwikkeling wordt er altijd met een studie begonnen. Ookal word het nooit op de markt gebracht, dan wordt de waardevolle informatie die tijdens deze periode naar voren komt wel goed opgeslagen. Deze informatie zal andere technologien weer kunnen voeden.

Dain Bramage
Dit plaatje sillicon kan natuurlijk ook gebruikt worden om een aantal patenten met hard bewijs goed te laten keuren, waardoor micron een aardig aantal patenten krijgt, die het weer kan verpatsen of licenceren aan ATI, NVIDIA, 3DFX en matrox
Ik ben benieuwd hoe de yields gaan zijn (als die techniek werkelijk gebruikt gaat worden). Ik kan me een pentium pro van Intel herinneren. Daar kon het geheugen en de core pas getest worden als ze samengevoegd waren. Als er dan 1 van de 2 kapot bleek konden ze de hele processor weggooien aangezien het aan elkaar koppelen een irriversibel proces was. Dat wordt een dure grap als je 12 MB of meer moet weggooien. En dat heeft zijn weerga weer in de chipprijs.
Ik denk dat Micron de kant op will van IBM, een knowledge powerhouse worden met veel intulectuele eigendommen.
dus mircon zal hier wel de kleins mogelijke spoorbreedte (0.13micron) op toe willen passen, anders in het niet redabel lijkt me. dus zullen ze de eerste wel zijn die dat gaat doen. de technologie hebben ze in iedergeval in huis
wat is "het kleinst" ? :)
ASML zit op 70 nanometer.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True