Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 0 reacties
Bron: Voodoo Extreme

Mika Tuomi van Bitboys Oy (onze Finse Glaze3D vrienden) heeft bij Voodoo Extreme een "Understanding fillrate and memory types" artikeltje gepost, als follow-up van z'n opmerkingen over de beperkte fillrate van GeForce 256 (zie deze nieuwsposting):

To calculate theoretical maximum fillrate you need to know available memory bandwidth, pixel size (16/32bit), Z value size (16/32bit) and texel size.

When a 3D accelerator renders a triangle, it splits the triangle to single pixels. Normally 3D accelerator does the following sequence for each pixel:

- Read old Z value from Z buffer
- Write new Z value to Z buffer
- Read Texel(s)
- Write new Pixel to frame buffer

From this sequence we can calculate maximum pixel fillrate for a given bandwidth.

In the first calculation example we have 32bit Z buffer, 32bit frame buffer, and we read one new 32bit texel for each pixel. 32bits is 4 bytes (32bits / 8 bits). Normally texels are read from onchip texture cache, so this one texture read per pixel is just one possible behavior of texturing. This example can be considered very high quality rendering.

- Z read (4 bytes)
- Z write (4 bytes)
- Texture read (4 bytes)
- Color write (4 bytes)

This sums up to a 16 bytes that have to go through the memory system for each pixel. Now we can take our first memory system example (128bit @ 166MHz SDRAM) and see how many of these pixels go through it. 2.656GigaBytes/sec / 16Bytes = 166MegaPixels/sec.

Nu zou ik wel eens willen weten hoe dit bij de Glaze3D werkt.

Lees meer over

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties


Er zijn nog geen reacties geplaatst

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True