WhatsApp laat gebruikers delen van profiel afschermen voor specifieke contacten

WhatsApp breidt zijn privacy-opties uit: het is nu mogelijk om je profielfoto, About-tekst en Last Seen-status te verbergen voor specifieke contactpersonen. Voorheen konden groepen als 'contactpersonen', 'niemand' en 'iedereen' alleen over een kam geschoren worden.

Naast 'iedereen', 'niemand' en 'contactpersonen', is er nu dus ook de optie 'contactpersonen, behalve'. De optie heeft enkele verschillen ten opzichte van een contactpersoon blokkeren, maar valt zeker soortgelijk te noemen. Bij een blokkade kan diegene nog wel de profielfoto zien, maar een eventuele wijziging hierin krijgt hij of zij niet mee. Last Seen is ook niet beschikbaar bij een blokkade. Tot slot worden berichten afkomstig van de geblokkeerde uiteraard niet afgeleverd en zijn oproepen ook niet mogelijk.

Het is nog altijd niet mogelijk om de Currently online-statusindicatie af te schermen. Die wordt getoond als de andere persoon in een chat op dat moment de app open heeft. In reacties onder de aankondiging van de feature wordt daar meermaals om gevraagd.

De nieuwe functie is op dit moment beschikbaar, blijkt uit een controle van Tweakers op een Android-toestel. Meta, het bedrijf achter de populaire messenger, heeft recentelijk chatgeschiedenismigratie van Android naar iOS mogelijk gemaakt, de groepslimiet naar 512 gebruikers getild en de limiet op te verzenden bestanden van 100MB naar 2GB verschoven.

Wie 'My contacts except...' kiest, krijgt zijn contactpersonen te zien en kan personen aanvinken in die lijst

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Mark Hendrikman

Redacteur

18-06-2022 • 09:22

137 Linkedin

Submitter: PeacekeeperNL

Reacties (137)

Wijzig sortering
Nuttig, als je de tijd hebt om elk contact apart te beoordelen wel/niet.

Wellicht kijk ik er overheen.
Maar waarom is er geen groepsondersteuning voor a la 'Active Directory' -stijl? :)
Groep A: Alles
Groep B: None
Zodat wanneer je een nieuw contact toevoegt, je die in groep A of B in je contactlijst zet en WhatsApp al geregeld is (i.p.v. zelf de settings moet aanpassen in WhatsApp -> enz.)
Reageer
De meest voor de hand liggende toepassing lijkt mij 'niemand, behalve'.
Reageer
Je zal altijd per persoon moeten aangeven of je deze in groep A of B wil, ook bij nieuwe contacten. Bij deze heeft WhatsApp default iedereen in A (Alles) geplaatst en is het aan jou om te bepalen wie in groep B thuis hoort. Een verbeterpunt zou wel zijn dat je kan instellen dat je liever groep B als default wordt gebruikt (white- of black-listing).
Reageer
Met je eens :)
Maar wanneer dat vanuit 1 punt/app gebeurd, is dat beheersbaar (Denk maar aan de dsa.mmc).

Voorbeeldje van de stappen (hoe ik het zie 'and correct me if I'm wrong :)):
[BLOK1]
1_Contact toevoegen
2_Naam:
3_Telefoonnummer:
[\BLOK1]

[BLOK2A]
4_Ín de contactenlijst, het nieuwe contact aan een groep toewijzen
[\BLOK2A]
Done!

Maar omdat die groepsondersteuning er niet (lijkt) is (te zijn), zijn er veel meer stappen nodig:
[BLOK2B]
4_WhatsApp openen
5_Settings/Instellingen
6_Privacy
7_"Laatst gezien"
8_"Profielfoto"
9_"Info"
10_"Status"
[\BLOK2B]

Dus pér onderdeel, aangeven wat die zojuist toegevoegde contactpersoon wel of niet mag.
Dat zijn veel meer stappen + het komt de beheersbaarheid niet ten goede :)

Het is een beetje hetzelfde als een nieuwe AD gebruiker aanmaken en daarna elke map langsgaan op de fileserver om die gebruiker toegang te geven (of niet, afhankelijk hoe het ingericht is) ;)
Reageer
Wat wil je verbergen voor wie dan ook wanneer je kan zien dat je om een bepaalde tijd online bent geweest...
Antwoorden hoeft toch niet, voel je ook niet verplicht om te antwoorden al is dat vaak wel zo netjes.
Reageer
Niet iedereen is zo geduldig. Op ons werk begeleiden we mensen en daar is het wel eens gebeurt dat als ze zien dat het het bericht gelezen hebt en er nog niet is geantwoord dat ze boze reacties sturen als "Waarom negeer je me? Wat een kut bedrijf zeg". Ze bedoelen en meestal niet echt zo (anders waren ze al lang weggegaan natuurlijk) dus we vergeven het ze (want dat is ook mede het probleem dat ze bij ons zijn). Maar sinds sommige dus verbergen gebruiken hebben ze dus niet zo vaak meer dat ze van zulke berichten ontvangen. Maar nu wordt het dus wel makkelijker om bijvoorbeeld uitzonderingen te maken voor de collega's en cliënten.
Reageer
Als het echt zo dringend is dan denk ik bel dan even. App is voor mij echt voor dr bij en geen vervanging van. De jongeren generaties gaan daar wel heel anders mee om.

[Reactie gewijzigd door TechSupreme op 19 juni 2022 11:49]

Reageer
Bellen vormt een grote drempel voor velen want je wil op bepaalde tijden niet doen want dat is onbeschoft, via whatsapp is dat anders, een ander kan kijken wanneer het voor hem gelegen komt.
Reageer
Dat is nu precies de kern van het probleem.

Velen zien WhatsApp als gelijkwaardige maar laagdrempeligere vervanger voor het bellen. Die verwachten dus gewoon meteen antwoord. En is het niet meteen dan is het wel meteen nadat het bericht is gelezen of meteen nadat ze je online hebben gezien.

Als ik midden in de nacht een bericht als "Mijn schutting is omgewaaid!" krijg dan zal ik dat eerst negeren. Valt toch niets meer aan te doen. Als die persoon dan ziet dat ik het bericht heb gelezen en niet reageer dan zijn er twee mogelijkheden:
- Het kan het op die persoon over komen alsof het mij niet boeit dat zijn tuin geruïneerd is. En ik hem niet belangrijk genoeg vind om iets terug te sturen als: "Dat is klote."
- Die persoon snapt zelf ook wel dat er nu niets aan gedaan kan worden en we er overdag wel eens naar gaan kijken als de storm is gaan liggen.

Terwijl als iemand je wakker belt dan spelen er hele andere zaken, dan hoor je de emotie en kun je er ook voor kiezen om toch even langs te gaan om verdere schade te voorkomen.

Dus prima dat je een verschil ziet tussen bellen en appen, maar niet iedereen ziet dat zo.
Reageer
Dit soort mensen gaan bij mij vrij vlot op de whatsapp blokkadelijst als ze dit nog een keer doen nadat ik het 1x heb uitgelegd hier niet van gediend te zijn, of simpelweg ik reageer dan helemaal niet meer en wacht bewust een paar dagen later door het antwoord te geven.

Ik doe dan ook niet aan status verbergen of leesbevestigingen uitzetten, ik vind het zelf handig om te zien dat mijn bericht is aangekomen en de ander het gezien heeft.

[Reactie gewijzigd door mr_evil08 op 22 juni 2022 15:46]

Reageer
Maar meestal is het niet dringend. Het is wel eens gebeurt dat een cliënt een foto stuurde van "kijk eens hoe schattig mijn kind hier is". En dat hier niet gelijk op gereageerd werd en er dus zo een uitbarsting was. Het is dus meer een gevoel hebben van genegeerd worden of niet belangrijk genoeg zijn bij de cliënten.
Reageer
Wil je überhaupt zulke ongeduldige en onbeleefde klanten binnenhalen vraag ik me dan af. Dat zijn vaak klanten met korte lontjes die niet snel tevreden zijn, hoe je ook je best doet. Om je vervolgens eindeloos bezig te houden met klachten en hele / halve dreigingen van juridische stappen.
Reageer
Wil je überhaupt zulke ongeduldige en onbeleefde klanten binnenhalen vraag ik me dan af.
Het gaat hier mogelijk om een werknemer van de GGZ of iets soortgelijks.
Vrij logisch dat je "klanten" dan niet helemaal gemiddeld zijn.
Reageer
Ik vraag me dan serieus af of je dan eigenlijk wel via Whatsapp moet communiceren met je cliënten als ggz medewerker. Eigenlijk moet je dat niet willen.
Reageer
WhatsApp blijkt vaak essentieel als je bepaalde doelgroepen wil bereiken. Dat is gewoon een legitieme reden voor organisaties als GGD om het te blijven gebruiken.
Reageer
Je kan die mening hebben, maar ik deel die absoluut niet. We hebben het hier over de gratis applicatie van een commerciële partij die "leeft" van de (meta) data van de gebruikers van het platform. Als GGD en cliënten hiervan afhankelijk zijn en essentieel is voor hun werk, dan hebben we duidelijk iets niet goed gedaan/geregeld.

Stel je toch eens voor dat Whatsapp een week niet werkt. Krijg je dan chaos omdat GGD zijn werk ineens niet meer kan doen? Dat kan nooit de bedoeling zijn.
Reageer
Misschien heb ik het mis maar dit leest voor mij als gewoon een haat bericht richting Meta. Want wees eerlijk. Hebben we niet hetzelfde probleem bij andere chat apps? Stel dat er Telegram gebruikt zou worden en die ligt een week plat dan heb je hetzelfde probleem. Daarnaast heb je het over gratis maar kunnen betaalde diensten ook geen week storing hebben dan?

Daarnaast geld het voor zoveel dingen dat de meeste bedrijven maar afhankelijk zijn van maar 1 bedrijf. Stel dat de website een week plat ligt. Stel dat de email een week niet ontvangen kan worden. Stel dat de telefoonlijnen storing hebben. Stel dat de internet provider een week storing heeft. Stel dat de bank een week storing heeft. Stel dat..... De meeste bedrijven gaan echt geen 2 van alles nemen omdat er kans is dat er op 1 plek storing kan zijn.
Reageer
Nee, het is terecht dat zorginstellingen zich in principe niet moeten verlaten op gratis apps van advertentieboeren. Dat doen ze dan ook niet meer, sterker nog, in de reguliere ggz is het zelfs verboden om met cliënten te mailen. Er wordt uitsluitend gecommuniceerd via het daarvoor ingerichte platform.

Bij outreachende zorg, of straatpsychiatrie etc, gelden er andere regels. Dan app je een dakloze of je nog een pakje shag voor hem moet meenemen. Je doet wat er nodig is om een voet tussen de deur te krijgen en vertrouwen te winnen.

Zoek maar eens op Bemoeizorg en Jules Tielens. Krijg je wel een idee.
Reageer
Stel je toch eens voor dat Whatsapp een week niet werkt. Krijg je dan chaos omdat GGD zijn werk ineens niet meer kan doen? Dat kan nooit de bedoeling zijn.
De kans dat dit gebeurt is zowat nihil, en daarmee is het een acceptabele risico.

Echter, de maatschappelijke impact als je bepaalde doelgroepen niet kan bereiken is direct groot en reëel. Denk maar aan prostitutie, mensenhandel, verslaafden en andere groepen mensen die hulp nodig hebben van deze instanties. Deze mensen zijn al moeilijk te bereiken, maar met een extra struikelblok (andere app installeren) zijn ze nog verder uit het zicht van zorginstellingen.

[Reactie gewijzigd door alionfire op 19 juni 2022 19:43]

Reageer
Ook @FrostyPeet. Zoals Zynth al zei zijn we zoiets als GGZ. Maar we zijn nog niet groot. We doen een beetje mensen leren zelfstandig wonen, helpen bij ouderschap en dat soort dingen.

Is WhatsApp slim om te gebruiken? Ja want diezelfde cliënten willen vaak ook niets anders en sommige hebben vaak ook geen beltegoed over voor sms of bellen. En communicatie is toch wel belangrijk.

[Reactie gewijzigd door Daoka op 18 juni 2022 23:21]

Reageer
Precies zo denk ik er tegenwoordig ook over, dan zien ze dat ik online ben geweest, of het bericht gelezen heb.
Ja ze willen vast een antwoorden anders vragen ze niks, ik ben niet verplicht direct te antwoorden.

1: Het kan in mijn ogen niet belangrijk zijn, en kan wel effe wachten
2: Ik word ineens gestoord werk, deurbel weet ik het en leg de telefoon weg en vergeet te antwoorden effe.

Als je dan geen reactie krijg en is voor de verstuurde partij wel belangrijk, dan kan die je als nog bellen.
Je kan altijd nog eens berichtje sturen, van he zou je even willen antwoorden of bellen wanneer je tijd heb, ik heb je effe nodig.
Reageer
Waarom moet het niet willen zeggen van dingen gelijk betekenen dat je wat te verbergen hebt? Deel jij ook met iedereen jouw medisch dossier of pincode van jouw bankpasje? ;)
Reageer
Dat is toch van hele andere orde dan zien of je online geweest bent en of je al dan niet een berichtje gelezen hebt?
Reageer
Mijn punt is meer dat je doet alsof je niets te verbergen hebt (of hoeft te hebben), terwijl er genoeg dingen te bedenken zijn die je niet aan iedereen wilt vertellen / die niet iedereen hoeft te weten. Jou boeit het misschien niets dat een ander jouw online status kan zien, wanneer diegene voor het laatst online geweest is en of men jouw "profiel" kan zien op Whatsapp. Een ander boeit dat wel iets, omdat diegene dat niet delen wilt (ik zie bijvoorbeeld ook niet waarom het voor een ander belangrijk zou kunnen of moeten zijn om te zien wanneer ik voor het laatst online geweest ben op Whatsapp). Voor iedereen is dat simpelweg een keuze. Ik vind het daarom best veelzeggend als je vindt dat dergelijke "informatie" niet delen voor jou gelijk betekend dat iemand iets te verbergen moet hebben.

Vervolgens vraag ik jou of het delen van jouw medische dossier of PIN-code een probleem voor je is, terwijl het principe gelijk blijft, maar dan is dat opeens van een hele andere orde? ;) Voor het principe maakt het namelijk niets uit wat er gebeurd.

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 18 juni 2022 22:19]

Reageer
Ik denk dat de aversie tegen mensen die dat verbergen vooral komt door eigen ervaringen. Ik heb ook m’n fair share gehad van mensen die me negeren (zoals denk ik iedereen wel eens). Er zijn zeer legitieme redenen om even niet te reageren en als mensen dat niet accepteren is dat hun probleem. De ervaring leert echter dat mensen die dat verbergen gewoon bepaalde mensen willen negeren en daar niet voor uit willen komen. Daarnaast kende ik ook iemand die bijvoorbeeld bewust andere chat apps gebruikte omdat hij anders online was op Whatsapp en dan zou z’n vriendin dat hebben gezien. Dan heb je dus echt wat te verbergen.

Als je iemand negeert, dan heeft die persoon dat toch wel door.
Reageer
Er zijn type mensen die 24/7 op WhatsApp zijn en zodra ze zien dat je het bericht gezien hebt eisen ze meteen een antwoord ondanks je even wil overna denken.

Overgens deze type mensen heb ik het contact vrij snel verbroken.
Reageer
We hebben toch allemaal wel een onzekere vriend die na een uur begint met "waarom reageer je niet, ik zie dat je het wel gelezen hebt..."
Reageer
Ik wil wel wat meer privacy ipv 150 mes. over items die met één bericht afdoende zijn. Lobby, getrek en stalk is in WA zo gemaakt dat je tot nu toe weinig kunt afschermen/beheren.
Reageer
Dat is natuurlijk aan ieder voor zich om te bepalen of en waarom ze deze informatie wel of niet willen verbergen.

Zo heb ik bijvoorbeeld sinds de introductie de “blauwe vinkjes” uit staan, omdat ik dat zelf prettiger vind.
Reageer
Er zijn genoeg mensen die niet hoeven te weten hoe laat ik nog achter m'n telefoon zit.

Wat dacht je van gescheiden ouders, ex-partners etc. die nog in contact zijn (kinderen) maar verder wel privacy wensen.
Reageer
Zou het liefste hebben dat ze een optie toevoegen voor
"[Naam] [telefoonnummer] wil je berichten sturen." Accepteren / Weigeren
Reageer
Een optie om je telefooonnummer te verbergen, dat zou nog fijner zijn.
Reageer
Je telefoonnummer is letterlijk je gebruikersnaam..
Reageer
Als je in een groepsgesprek zit hoeft in theorie niet iedereen je telefoonnummer in te zien. Als ik in een sport-, buurt- of schoolgroep zit hoeft niet meteen iedere persoon in die groep meteen mijn telefoonnummer te weten of de mogelijkheid te krijgen mij direct te contacten. Daar is vast iets op te verzinnen.

[Reactie gewijzigd door jdh009 op 18 juni 2022 16:10]

Reageer
Telegram laat dan alleen een zelfgekozen gebruikersnaam zien.
Reageer
Wat moet men dan wel zien? WhatsApp is telefoonnummer-gebaseerd. Dan moet je een andere app aan je groepen voorstellen.
Reageer
Zoals Kik dat doet idd, dat app geeft je dat soortgelijke optie. De verzender kan het leesbewijs ook niet zien tot je het accepteert.
Reageer
Ik mis een beetje de optie: Nobody, except.

Maar, goed initiatief.
Reageer
Ook mijn eerste gedachte. Wellicht nog nuttiger dan ¨Everybody, except¨.
Reageer
Die heb je wel voor status. Helaas voor de rest nog niet
Dan staat er bij iOS bijvoorbeeld: “alleen delen met…”
Reageer
Die mis ik ook inderdaad, zal vast nog wel komen dan. Dankzij dit artikel kom ik überhaupt achter deze settings, dus heb ze gelijk maar even ingesteld. Mooi dat het dus ook uitgebreid(er) gaat worden.
Reageer
Ja precies.

Of iets als "add to inner circle", En pas dan krijgt diegene meer te zien dan alleen een telefoonnummer. Verder niets, geen foto, naam, vinkjes, niets. Lijkt me logisch.
Reageer
Eindelijk! Er zijn bepaalde mensen die niet hoeven te weten wanneer ik voor het laatst op WhatsApp zat.
Reageer
Is dat voor bepaalde mensen dan wel van belang? Weten wanneer je voor het laatst Whatsapp hebt geopend? Ik vond het altijd een beetje gek om die informatie te tonen en heeft volgens mij meer privacy nadelen dan functionele voordelen.
Reageer
Het heeft ook voordelen. Ik heb wel eens gehad dat ik eigenlijk iemand ern bericht wilde sturen maar het was ook al redelijk laat en wilde ook niemand wakker maken. Doordat ik toevallig zag dat die 5 minuten geleden nog online was kon ik dus wel gokken dat die persoon nog niet aan het slapen was. En het omgekeerde bij mij. Ik ben iemand die van uitslapen hou. Ze wilden mij dus niet wakker maken maar zagen dat ik al online was geweest dus dat ik al wakker was.
Reageer
Waarom zou je je daar druk om maken? Als iemand niet gestoord wil worden zijn er zat mogelijkheden om meldingen uit te zetten. Dat is juist het mooie aan berichtendiensten. Het werkt volledig async. Ik stuur als het mij uitkomt en jij leest/reageert als het jou uitkomt.
Reageer
Ook voor @david-v
Omdat de meeste mensen in mijn omgeving weinig verstand hebben van techniek dus ik ga er niet van uit dat iedereen alles stil zet. Ja het is simpel maar nee niet iedereen weet het. Ik weet wel hoe maar ik gebruik het ook niet. Al ben ik meestal ook niet belangrijk genoeg dat ik vaak berichten krijg (gelukkig).

[Reactie gewijzigd door Daoka op 18 juni 2022 19:58]

Reageer
Hoe doen die mensen die “geen verstand van techniek” hebben het dan als ze in de bioscoop zitten of naar een begrafenis gaan? Je moet toch een gigantichse amoebe zijn als je je toestel niet op stil krijgt.
Reageer
Aan andere vragen, telefoon thuis of in de auto laten. Ik heb geen idee. Ik kan je alleen vertellen dat ik gewoon basis vragen krijg waar de meeste mensen versteld van zouden kijken. Printer doet het niet, stond gewoon uit. 4g heeft storing, stond gewoon uit. Mensen die denken omdat ze thuis wifi hebben dat dit overal werkt. Zeggen dat ze de telefoon uit zetten terwijl die op standby gaat en niet vreemd vinden dat er gewoon berichten binnen komen. Om maar even wat voorbeelden te noemen.
Reageer
Wel vreemd dat je niet durft een bericht te sturen naar iemand als het een vreemde tijdstip is. Dat is juist het fijne van deze apps, je kan kijken en reageren wanneer je wilt. Als ik naar bed ga staat alles op stil (do not disturb) behalve gebeld worden door favorieten in contact lijst (noodgevallen).

Maar als je het op deze manier gebruikt is het inderdaad wel een voordeel om te zien wanneer iemand online was
Reageer
Ja, bijvoorbeeld mijn familie mag prima van me zien wanneer ik online ben geweest, evenals mijn vrienden. Daar heb ik geen moeite mee persoonlijk. Maar mijn ex wel. Dus om eigenlijk een paar personen heb ik dit soort opties uitgezet.
Reageer
Waarom zou je ex niet mogen weten dat jij op whatsapp heb gezeten, ze kan nog steeds zien online status als je de app open heb.
Als jou ex jou iets stuurt ben je toch geen antwoord per direct verplicht ?, goed ken verder de situatie niet.

Maar uiteindelijk schiet je er niks mee op, want de app open hebben dan heb je de status online als nog(Dus dat ziet ze wel).
Reageer
Met de privacy settings die er nu dus zijn, kan je de online status dus verbergen en binnenkort gaat dat dus uitgebreid worden en kan je als je dat wilt, per persoon aangeven wie wat kan zien. Lijkt mij niets mis mee.
Reageer
Je kunt nu dus ook aangeven 'Mijn contacten, behalve...' en dan kan je vervolgens zelf kiezen wie de uitzondering is op de regel. Kan je dus prima jouw ex buitensluiten van de info. ;)
Reageer
Komt dat dan omdat je prive en zakelijk combineert misschien, dat je van werk contacten niet hoeft te weten dat je online ben geweest ?.
Want verder kunnen ze nog steeds altijd zien als je online ben, dus als je whatsapp open heb staan.

Ik had dit ook een tijd had alle functies uit staan, maar denk tegenwoordig gewoon van ze zien het maar.
Ik reageer wanneer ik wil het is geen verplichting direct te antwoorden, als zo heel belangrijk is bel je er achteraan(Als je niet binnen bepaalde tijd reactie heb).

[Reactie gewijzigd door Carlos0_0 op 18 juni 2022 10:01]

Reageer
Dit inderdaad. Ik heb een aantal mensen van mijn werk die niet hoeven te zien wanneer ik het laatst online ben geweest.
Reageer
Maar goed wat maakt dat eigenlijk verder uit, je hoeft toch als ze jou wat sturen niet te reageren per direct ?
Reageer
Dat is ook zo en ik lees berichten ook vaak via mijn smartwatch eerder dan op de telefoon.
Reageer
Ja goed ik heb voor werk 2de nummer gehouden, en whatsapp business voor werk nummer.
Nu ga ik op vakantie zo en heb dus wel 1 telefoon, maar heb gewoon een vakantie modus aan gemaakt.

- Wil alleen oproepen ontvangen van een paar contactpersonen, welke eigenlijk al als favoriet staan en door de niet storen heen mogen(Familie).
En dan even de gene van de vakantie toegevoegd extra :)

Dus probeert de aankomende weken iemand mij te bellen merk ik daar niks van, het zelfde geld voor apps als microsoft teams / outlook en whatsapp 4 business.
Deze staan niet toegevoegd in het vakantie profiel, dus geven geen melding, ook geen notificatie Badge/cijfer dat er iets nieuws is.

Dus ondanks 1 telefoon prive en zakelijk dan wel met 2 simkaarten, heb ik gewoon een ongestoorde vakantie :).
Reageer
Ik heb maar één nummer.
Reageer
Ja ik heb dat express niet gedaan gewoon 2 toestellen blijven lopen, tot ik dual sim kon doen op mijn iphone(Esim en fysieke sim dan).
Reageer
Persoonlijk zag ik liever dat men in whatsapp een optie creëerden om te voorkomen dat onbekende nummers een bericht kunnen sturen.
Eigen dat alleen mensen in je contactenlijst je een bericht kunnen sturen en verder helemaal niemand.
Van de week de zoveelste whatsappfraudepoging bij mijn schoonmoeder ( 70 plusser, en niet zo helder van geest ).
Voor deze categorie zou een dergelijke optie een zegen kunnen zijn.
Reageer
Zou inderdaad gewoon een optie bij privacy moeten worden, past prima bij wat er nu al staat. Ook gewoon met dezelfde opties, iedereen - alleen contacten - alleen contacten behalve ..., en oke, laat 'niemand' bij deze optie dan maar weg haha.
Reageer
Gokje: omdat anders de gebruikers van whatsapp business binnen no-time gaan klagen als genoeg gebruikers de optie maar inschakelen.
Reageer
Ik zie liever een autoreply functie, om mensen te laten weten dat ze het via Signal nog een keer mogen proberen.
Reageer
Dat kun je via whatsapp business doen, welke ook prima normale nummer kan gebruiken.

https://www.wati.io/blog/...ly-for-whatsapp-business/

[Reactie gewijzigd door Carlos0_0 op 18 juni 2022 09:59]

Reageer
Het idee is juist om van die facebook-meuk af te komen. Niet om nog meer rotzooi van ze af te nemen.
Reageer
Hoe wil je dan zo'n auto reply hebben, als je de dienst niet wilt gebruiken? :? Je spreekt jezelf in elk geval gigantisch tegen.
Reageer
Omdat het ooit als redelijk onschuldig intiatief is begonnen, voordat het werd overgenomen door F-corp.
Een beetje als astbest. Dat leek ook ooit een geweldig bouwmateriaal. Nu kom je er niet heel makkelijk vanaf.
Reageer
Maar hoe is dat een onderbouwing op mijn vraag? Jij geeft aan een autoreply functie te willen, zodat je anderen op alternatieven kan wijzen. Dat is prima, maar dan moet je de dus wel de dienst gebruiken (Whatsapp for Business althans dus blijkbaar), maar dat wil je niet, dus is een dergelijke functie toch ook overbodig voor je, als je überhaupt de Whatsapp dienst niet gebruiken wilt? :? Hoe het begonnen is en of je er al dan niet makkelijk van af komt, doet daar dan toch niet toe? :)

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 18 juni 2022 13:15]

Reageer
Om ergens vanaf te komen zul je toch de applicatie moeten hebben, anders kan je ook geen auto replay sturen.
Dus of je dan tijdelijk whatsapp business gebruikt, in plaats van de gewone whatsapp maakt ook niet uit.

[Reactie gewijzigd door Carlos0_0 op 18 juni 2022 10:50]

Reageer
Als je WA al hebt kan je het makkelijk vervangen door de business variant.

Dan erbij WA is gewoon het meest gebruikte platform en mensen dwingen om dan maar signal/andere app te gebruiken om in contact met jou zal nooit werken. Dan liever een sms of een belletje.
Reageer
Eens, maar waarom dan wel accepteren dat hele volkstammen jou min of meer verplichten wa te gebruiken?
Reageer
True, maar je gaat toch ook gemak toch (tenminste ik wel).
1 centrale app waar alles in staat en alle contacten. Ik heb ook Telegram en er zitten een paar bekende op maar toch spreken we alleen via WA.

Het is nu eenmaal zo dat het bedrijf wat als 1e een goeie app / dienst maakt. Dat daar het volk (wereldwijd) op af springt. En het is dan vervolgens heel lastig om die van de troon af te stoten.
Reageer
Ik ben al 7j whatsapp vrij, binnen een half jaar had ik iedereen die ik geregeld sprak over naar telegram. Het is een kwestie van gewoon balls tonen en WA weggooien als je dit om welke reden dan ook liever niet wilt hebben. Bij mij was het moment toen fb wa overnam.


(Ps. Ik ben niet op zoek naar een privacy discussie…)
Reageer
Geprobeerd maar gaat lastig met het gewone volk. Zelf vind ik telegram ook beter. En de personen die wat meer technisch zijn of met crypto bezig zijn heb ik wel op telegram
Reageer
Alleen al de woordspeling het gewone volk en dan vervolgens zeggen dat JIJ Telegram gebruikt.
Maakt jou dat dan beter?
Dat wa bekend staat om zijn datahoarding en daarom in een hoek neer gezet wordt als niet veilig maakt het niet zo dat Telegram en al die anderen minder veiliger zijn.
Kom laten we met een heel team een product op de wereld zetten die iedereen gratis mag gebruiken en we hoeven er helemaal niets voor terug.
Ontwikkeling, servers etc etc en dat allemaal omdat we het zo goed voorhebben met de wereld.
Nou, niet echt.
Dat de één wat minder in het voetlicht staat dan de ander maakt het niet perse veiliger.
Reageer
Volgens mij lees je het bericht totaal verkeerd!
Ik gebruik Telegram ja maar het is niet mijn hoofd message programma wat ik gebruik (persoonlijk vind ik Telegram wel beter maar dat is mijn mening). Maar ik ga niet mijn vriendengroup dwingen om over te stappen naar Telegram als ze mij willen bereiken.
Iedereen kent WA wel en we hebben inmiddels het woord 'appen' al ingeburgerd en in de dikke vandale toegevoegd.
Ik heb nog genoeg mensen in mijn kring die nog nooit van Telegram of Signal hebben gehoord. Laat staan de ouderen.

En nee geen enkele dienst is gratis maar dat vermeld ik toch nergens? Elke 'gratis' dienst daar zijn wij het product van. Welke veiliger is of meer privacy bied daar ben ik zelf zelf helemaal niet mee bezig.
Reageer
Mwa, valt best mee. Heb pak en beet 60% procent van mijn vrienden, mijn gezin, en mijn werk over gekregen naar signal.
Reageer
Werkt prima, ik heb vorig jaar mijn Whatsapp de deur uit gedaan. Ik ben op Signal, Telegram, Discord te bereiken en anders... dan maar niet.

Als mensen niet die kleine moeite voor mij willen nemen, wat heb ik dan aan hun? Misschien niet voor iedereen is die keuze even makkelijk, maar in mijn ogen zou dat het wel moeten zijn.
Reageer
er zijn ook apps voor. Degene hieronder ziet er prima uit en deelt ook geen data met derden. Wel in app advertentie of een upgrade naar 'premium'
https://play.google.com/s...ais.whatsauto&hl=nl&gl=US
Reageer
Ja zou kunnen inderdaad, ik heb geen android maar zoiets valt te proberen.
Ik hoef dan niet van whatsapp af, het werkt mij prima. en heb geen problemen met meneer facebook.

@detrukurke misschien is het wat voor jou hier boven
Reageer
Uiteindelijk zul je daarvoor ook eerst Whatsapp moeten gaan gebruiken, zo'n app kan ook niet werken als er geen bericht via Whatsapp binnen komt. ;)
Reageer
Beetje bij beetje krijgt WhatsApp wat meer privacy-vriendelijke functies. Maar zolang het bedrijf het meer ziet als extra's en het daarbij ook handig is om keer op keer wat positiever in het nieuws te komen lijkt die privacy meer een verdienmodel in plaats van dat ze het belangrijk vinden voor hun klanten.
Reageer
Zo kun je elke verbetering wel negatief uitleggen. In dit geval is het geen verdienmodel, want het levert niets extra op.
Reageer
Het is eerder te makkelijk om zomaar te stellen dat het WA niets zou opleveren. Het is een bedrijf dat klanten moet winnen en vasthouden en afhankelijk van klanten inkomsten heeft. Verbeteringen zijn een investering om die doelen mogelijk te maken, niet om zomaar te doen omdat het kan. Je kan er daarbij moeilijk omheen dat ze moeite met privacy hebben, het is duidelijk geen privacy by design maar privacy als mogelijke extra als het WA uit komt. Of het uit komt hangt dus eerder af van eigen (finananciele) motivaties zoals voordelen om het langzaam door te voeren.
Reageer
Ze geven je minimale tools die eigenlijk verkeerd om zijn (Je zou je info juist actief open moeten stellen voor personen i.p.v. het achteraf voor specifieke personen afschermen). Hiermee lijken ze te willen scoren op privacybeleid zonder dat het echte consequenties heeft voor hun verdienmodel van alles aan elkaar linken.
Reageer
Mis de optie gebruikersnaam zonder nummer te delen, net als telegram.
Reageer
Net als alle chat applicaties voor WhatsApp, tja het idee he...
Reageer
Gewoon geen about tekst plaatsen en last seen is ook een optie die vanaf dag één uitstaat.. Net als die vinkjes om te zien of iemand je bericht heeft gelezen.
Reageer
Grappig, die vinkjes vind ik nou juist de meest handige funktie.

Ik stuur een app wanneer ik mijn vrouw oppik en zie direkt aan beide blauwe vinkjes dat ze het gelezen heeft. Hoef ik mezelf niet af te vragen of haar telefoon wel aan stond of dat ze het wel ontvangen heeft of gelezen heeft. Vervolgens hoeft zij geen app terug te sturen wanneer ze in een vergadering zit of het druk heeft. Super handig dus!

Heb je die vinkjes niet dan zul je nooit weten of iemand je app heeft ontvangen en zul je er actief achteraan moeten gaan bellen om daarachter te komen.....
Reageer
Maar vaak met een bericht wil je ook antwoord hebben, gelezen betekent ook niet je antwoord terug gelijk hoeft te verwachten.
Jij gebruikt toevallig dan ook als vraag van je pikt je vrouw op, maar kan ook vaak genoeg zijn je wel een antwoord ergens op wil.

Daarom zetten sommige het allemaal uit, van ze hoeven niet te weten ik het gezien heb, ik reageer wanneer ik wil.
Ja en ik denk dan van wat maakt het uit dat ze het gezien hebben, ik reageer wanneer ik wil, als zo belangrijk voor ander is belt die er nog keer achter aan(Kan zijn ik ineens iets moest doen vergeet te reageren).
Reageer
Tuurlijk is het ook handig hoe je dit voor je eigen situatie gebruikt maar we weten allemaal wel dat Facebook dit soort functies erin stopt om mensen verslaafd te maken/houden.. Continue willen checken of je wel gezien bent ;)
Reageer
Of ze het ontvangen heeft kan je natuurlijk al zien als het tweede vinkje komt, daar hoeft het niet eerst blauw voor te worden, dan heeft ze het ook nog eens gelzen (of eigenlijk dat de app het bericht heeft weergegeven...). ;)

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 18 juni 2022 22:30]

Reageer
Waarom gebruik je het dan überhaupt ? (Oprecht benieuwd)
Reageer
Hoe bedoel je waarom gebruik je het dan nog, het gaat toch niemand wat aan of jij een bericht gelezen heb of online ben geweest ?

Als het echt heel belangrijk is tuurlijk kan dit via een bericht, maar als die gene effe dan niet reageert kan je hem toch bellen(Ook al zal die als nog op whatsapp hebben gezeten maart jou niet geantwoord hebben).

[Reactie gewijzigd door Carlos0_0 op 18 juni 2022 09:40]

Reageer
Stuur dan gewoon een sms zou ik denken, dan heb je ook die dingen niet plus het voordeel dat Meta je niet volgt....
Reageer
Wie stuurt er überhaupt nog sms’jes. Dit vervangt de sms alleen hoeft niemand te weten hoe laat ik snachts wakker ben geweest.
Reageer
Ik denk dat je nog verbaasd zal zijn hoeveel er nog met sms gedaan wordt.
Reageer
Maar lig jij daar van wakker dan dat je vrienden of familie dat gezien hebben, ook al zullen ze vragen, je ben toch geen antwoord verplicht ?.
Net als dat ze zien dat je gelezen heb hoef je niet te antwoorden, kan prima een paar uur later doen.

Als voor hun zo brood nodig belangrijk is en je reageert niet(Terwijl je wel gelezen heb), dan kunnen ze je proberen te bellen .
En dan kan er als nog gebeuren je neemt op of niet op, en als je wel op neemt zeg je ja sorry was effe druk kon niet reageren.
Reageer
Dus dan moet je jezelf weer gaan verantwoorden? Mijn vrienden en familie hoeft dat idd niet te weten. Gaat ze toch niks aan?
Reageer
Nee je hoeft je zelf niet te verantwoorden, als jij om half 4 in de nacht ofzo even op whatsapp heb gekeken.
Zie dat wel vaker bij iemand ik weet die toevallig wakker is vaak snachts effe, of die dan moet plassen, of weet ik het zelf wakker is geworden hoef je toch niet te weten.

Dus ga toch ook niet vragen, en anders zeg je gewoon was effe wakker klaar.

[Reactie gewijzigd door Carlos0_0 op 18 juni 2022 11:39]

Reageer
En precies dit hoeft dus niemand van mij te weten ;). Maar goed, toch helemaal prima als je het vinkje aan laat. Ik daar en tegen gebruik whatsapp om te berichten, meer niet.
Reageer
Tja. Als het je niet interesseert of iemand een bericht heeft gelezen zal het je ook niet interesseren dat iemand anders dat kan voor jouw berichten. Er zijn een aantal contacten in mijn lijst die het uit hebben staan. Onder andere omdat het rust geeft. Wen je zo aan. Maar bloedirritant voor mensen die absoluut willen weten of een bericht is gelezen. Misschien ga ik het ook maar eens uit zetten... :)
Reageer
Mensen doen net alsof je een keuze hebt, WhatsApp heeft hier de monopolie op tekst communicatie. Dus gebruik je dat of niets. Dat zijn je twee opties.
Reageer
Wat een onzin. Ik ben gewoon met whatsapp gestopt en overgestapt op Signal. Mensen weten je wel weer te vinden. Ik kan inmiddels iedereen weer bereiken.
Reageer
Totale onzin dit. Ik gebruik al meer dan een jaar geen Whatsapp. Signal en sms. 95% van mijn contacten zitten op Signal. De rest sms.

Je hebt absoluut wel een keuze!
Reageer
Absoluut niet. Er zijn bedrijven die alleen communiceren via Whatsapp. Als jij met die bedrijven moet werken, en zij communiceren alleen via Whatsapp, zie dan nog maar je business te kunnen voeren.
Ben het met je eens dat het niet zou moeten, heb zelf ook Signal en gebruik die ook met familie en vrienden, maar helaas denken sommige bedrijven wel zo.
Reageer
Noem één bedrijf die alleen communiceert met whatsapp. Want ik ken ze niet. Je kan ze bellen, e-mail sturen, chatten en wellicht benaderen via Whatsapp, maar als dat de enige manier is om met ze te communiceren, zullen ze mij nooit als klant zien. Ik heb tot nu toe nog geen enkel bedrijf gezien waar dat het geval is. Ook niet bij eenmanszaken.
Reageer
Ik werk met bedrijven in de cultuursector als opdrachtnemer, en die bedrijven communiceren voor opdrachten veelal (en dit geven ze zelf ook aan) voornamelijk met Whatsapp. En als je dan geld wil verdienen, zul je toch echt Whatsapp moeten hebben/gebruiken. Ik weet het, belachelijk, maar zo werkt helaas de wereld of in ieder geval Nederland (want NL is niet de wereld, in BE heeft Whatsapp geen 95% marktaandeel).
Reageer
Eigenlijk zou een dergelijke positie verboden moeten worden omdat de service op zich al lang geen technische prestatie meer is die een dergelijke positie zou kunnen rechtvaardigen. Ik bedoel, wat is het praktische verschil met ICQ 20 jaar geleden?
Reageer
Waarom zou je nog smsen als apps als whatsapp heb, betekent niet je van alle functies gebruik hoeft te maken.
Ik heb tegenwoordig ook alles aann staan, maar ik reageer gewoon als ik zin heb(Ook al zal ik het gezien hebben).

Ik had eerst ook alles uit staan maar uiteindelijk dacht ik, ja prima heb het gezien betekent niet verplicht moet reageren gelijk dan(Wat sommige wel denken).
Reageer
En dat is precies mijn gedachte, als iemand iets stuurt en ik heb het gelezen zegt dat niets over of en wanneer ik reageer. En als iemand het daar niet mee eens is óf iets urgents heeft, dan bellen ze toch gewoon even.
Reageer
Ja precies en als ik dan toevallig wel op neem dat kan, dan kan zeggen ja nog geen tijd gehad, er kwam iets tussen effe.
En kan ook goed zijn bellend ook niet op neem, maar dan stuur je gene weer berichtje er achteraan. van wil je effe reageren als je tijd ik heb je effe nodig ofzo.

En dan krijg je van zelf wel reactie telefoontje of berichtje terug.
Reageer
Om te beginnen gebruikt WA data, en niet iedereen will voor data betalen als ze daar geen tot weinig gebruik van maken.

Dan is er nog dat je meteen met Meta aan de gang moet, en dat zou op zich al een goede rede moeten zijn om het niet te gebruiken.

Je zou ook bezorgd kunnen zijn om andermans data.
Als ik je mijn telefoonnummer in goed vertrouwen geef en jij gaat dan vervolgens je contactlijst (met weet ik veel wat voor informatie je daar nog meer heb bijgezet) even lekker met Meta delen, dan schendt je dus genadeloos mijn privacy, want ik zou je daar nooit toestemming voor geven.

Dus ja...waarom zou je WhatsApp wél gebruiken?
Reageer
omdat je veelal op WiFi zit en een goedkoop abonnement, of zelfs prepaid hebt, waar SMS ook nog steeds niet 'unlimited' is?
Reageer
Wacht...dus jouw redenering is dat iedereen aan de WhatsApp moet omdat jij een prepaid kaartje hebt?
Voor 4 Euro in de maand heb je onbeperkt SMS en bellen...slap argument.
Reageer
Nee.. jij vraagt waarom iemand WhatsApp wel zou gebruiken. En die reden is er wel degelijk, want ik kan nergens voor €4/maand een abonnement vinden met onbeperkt SMS en bellen. En voor sommige mensen is de €4/maand EXTRA er gewoon niet.
En zeker niet €4 x aantal gezinsleden

[Reactie gewijzigd door aikebah op 19 juni 2022 21:16]

Reageer
Je hebt twee goede punten...
De 4 Euro/maand was alweer een jaar of twee terug, en ja...alles is (veel) duurder geworden.
Sorry daarvoor.
Met 4 gezinsleden loopt dat ook wel op, en ik snap dat dat niet voor iedereen een optie is.

Blijft het feit dat er betere mogelijkheden zijn waarvoor je niet met al je persoonlijke data hoeft te betalen, je de privacy van anderen en jezelf beter kan waarborgen en waarmee je hetzelfde kan doen.
Ik zie dus nog steeds niet in waarom iemand voor WhatsApp kiest.
Reageer
Door niet te reageren terwijl je de boodschap wel gelezen hebt, geef je een boodschap af: ik vind jou nu even niet belangrijk genoeg om te reageren. Wel zo eerlijk natuurlijk om die boodschap af te geven, en niet te verbergen achter niet laten zien van je status.
Reageer
De meeste mensen zijn ook helemaal niet belangrijk genoeg om steeds maar weer op te reageren. Dat een ander zich de hele tijd verveelt, wil nog niet zeggen dat iedereen niets beters te doen heeft.

Vooral Generation Z, en Sneeuwvlokjes, doen hier moeilijk over; ohh...je hebt me op geopend gelaten, nu ben ik beledigd.

Je verbergt je niet achter je status, je beschermd een gedeelte van je privacy...het is namelijk iets wat niemand ook maar iets aangaat.

[Reactie gewijzigd door Dazenet op 20 juni 2022 00:17]

Reageer
Weet niet of het nog werkt maar je kon een sms altijd beginnen met een uitroepteken om een aflevermelding te krijgen (eigenlijk gelijk aan dat eerste Whatsapp vinkje)
Reageer
Je kan SMS-ontvangstbevestiging gewoon aanzetten in de opties.
Het zou kunnen dat je provider het niet ondersteunt of er extra voor rekent, en in Nederland - waar SMS al sinds het begin wordt uitgemolken - zou mij dat ook niet verbazen, het "kost" in principe een retour-SMS.

De arrogantie van WhatsApp gebruikers is soms lachwekkend.

WA: "Iedereen" gebruikt het, dus waarom heb jij het niet?
Ik: Niet "iedereen", want ik dus niet...en als je zo nodig via een app will communiceren dan gebruik je maar wat ik ook gebruik.
WA: Ja maar...ik wil niet nog een app.
Ik: Maar ik moet dus wel "nog een app" erbij nemen?
WA: ...ehh...

On-Topic:
Super spannend dat ze een functie ontsluiten die er waarschijnlijk al sinds jaar en dag inzit, om weer een persbericht te kunnen verspreiden en weer even positief in het nieuws te komen.
Het is nog altijd niet mogelijk om de Currently online-statusindicatie af te schermen.
Nee, je verschiet natuurlijk niet al je kruit in één keer. Dat komt over een half jaar wel.
Reageer
Je kan SMS-ontvangstbevestiging gewoon aanzetten in de opties.
Klopt, maar ik gebruikte dit maar sporadisch om te checken of een bericht aan kwam dus even met die ! beginnen was dan handiger dan elke keer die settings aan/uit of constant van elk bericht een melding krijgen.
Ah, de tijd van blind tekstberichtjes kunnen sturen, nog voor T9 :+
Reageer
Haha...die goede oude tijd :D
Reageer
Man man man… Je opmerking vat precies samen hoe triest het is gesteld met de algehele mening over ‘kritisch denken’…

Whatsapp begon ooit als een beter alternatief op sms. Is het qua functies nog steeds maar jammer genoeg is het een social media platform geworden. Dit soort uitbreidingen maken mensen ‘verslaafd’ en men wil bevestiging om die dopamine kick te krijgen.

Overigens gebruik ik jaren Signal en sms (iMessage)naast whatsapp, maar je kunt er als moderne ouder bijna niet onderuit met alle groepjes waar je in terecht komt. Maar dus wél met wat aanpassingen het zo spartaans mogelijk houden ;)
Reageer
en toch kan ik het zien #truckje
Reageer
Hoe zou je het dan wel kunnen zien ook al staat het uit, ja groeps gesprekken verbergen geen blauwe vinkjes enzo maar verder ?
Reageer
Door de ander in een groep te zetten? Dat anderen dat mogen doen kan je ook uitzetten in de settings.
Reageer
Nou veel plezier ermee..
Reageer