Centric-directie dient ontslag in na conflict met eigenaar Sanderink

De volledige uitvoerende directie van het Nederlandse ict-bedrijf Centric is opgestapt na een conflict met topman Gerard Sanderink. De aanleiding zou een vertrouwenscrisis tussen Sanderink en ceo Johan Taams zijn, meldt het FD op basis van meerdere bronnen.

Volgens Het Financieele Dagblad betreft het een vertrouwenscrisis die tussen Sanderink en Taams is ontstaan nadat een recente rechterlijke procedure werd verloren. Daarin probeerde Sanderink via zijn bedrijven Centric en DSS beslag te leggen op 1,9 miljoen euro aan dwangsommen die Sanderink aan Brigitte van Egten moest betalen. Zij is de ex-vriendin van Sanderink. Sinds Sanderink en 'cybercharlatan' Rian van Rijbroek een relatie hebben, vecht Sanderink geregeld rechtszaken uit met zijn voormalige vriendin en zakenpartner.

Het ging om een behoorlijke oorwassing door de rechter, die van 'misbruik van recht' sprak. De directie zou daarna van plan zijn geweest om een zaak bij de Ondernemingskamer te starten tegen Sanderink, om hem 'terug zijn hok in te sturen' en met als doel om verdere reputatieschade voor Centric te voorkomen. Volgens bronnen van het FD is de Ondernemingsraad hierover geïnformeerd.

Deze stap naar de Ondernemingskamer, een specialistische rechtbank voor bedrijfsconflicten, werd geblokkeerd door drie niet-uitvoerende bestuursleden die ook deel uitmaken van de directie. Twee van deze bestuursleden zouden vertrouwelingen van Sanderink zijn. Toen besloten de drie uitvoerende bestuursleden op te stappen. Het zou gaan om ceo Johan Taams, cfo Patrick Rosengarten en coo Bart Fehmers.

Het FD meldt dat meerdere goed ingevoerde bronnen onafhankelijk van elkaar over een vertrouwenscrisis spreken. 'De crisis is daarmee compleet', zegt een bron over de situatie bij Centric na de conclusie van de drie uitvoerende bestuursleden dat ze niet meer verder kunnen na de blokkade voor het beginnen van een procedure bij de Ondernemingskamer. Taams wilde geen commentaar geven en dat gold ook voor de woordvoerder van Centric. De krant heeft ook Sanderink en zijn advocaat gevraagd om commentaar, maar zij waren niet bereikbaar.

Centric liet in april weten dat het 60 miljoen euro wil verhalen op Van Egten door misgelopen omzet die het gevolg zou zijn van de ruzies en publieke rechtszaken tussen haar en Sanderink. Zo verlengde onder meer De Nederlandse Bank zijn contract met Centric niet.

De ophef rondom het ict-bedrijf ontstond vanwege de invloed van Rian van Rijbroek, de vriendin van Sanderink. Van Rijbroek kwam in 2018 in het nieuws omdat zij werd uitgenodigd als cyberdeskundige in tv-programma Nieuwsuur. Ze vertelde een warrig verhaal dat onderuit werd gehaald door bekende beveiligingsexperts. Ook claimde ze in dienst te zijn geweest van de AIVD, maar de NOS zei in 2019 informatie in handen te hebben waaruit blijkt dat dit niet het geval is. Toen Sanderink een relatie met Van Rijbroek kreeg, verbrak hij alle banden met Van Egten en beschuldigde hij haar van miljoenenfraude bij zijn zonnepanelenbedrijf DSS. Daar was Van Egten eerder directeur.

Door Joris Jansen

Redacteur

08-06-2022 • 08:05

162 Linkedin

Submitter: crunchytail

Reacties (162)

162
160
134
8
0
8
Wijzig sortering
Toen Sanderink een relatie met Van Rijbroek kreeg, verbrak hij alle banden met Van Egten en beschuldigde hij haar van miljoenenfraude bij zijn zonnepanelenbedrijf DSS.
Iedereen die deze soap volgt weet dat er veel meer beschuldigingen tegen Van Egten zijn geuit. Waarbij je soms staat de klapperen met je oren dat iemand dat ook maar überhaupt durft uit te spreken. Sanderink zou gewoon met pensioen moeten gaan en zich helemaal terug trekken uit enige andere bedrijfsactiviteiten. Laat zijn legacy via zijn nalatenschap stichtingen beheerd worden, en vervolgens heeft hij alle tijd om met Rian te flikflooien. Lekker privé in een van zijn (of haar) panden.
De 3-delige podcast achter gesloten deuren van het financieel dagblad is een aanrader voor iedereen die meer wilt weten over deze soap
https://open.spotify.com/...RTTxX?si=02a69b468e4a4d73
En het boek "Er is hier maar een de baas" is ook een aanrader.
https://www.bol.com/nl/nl...de-baas/9300000080521383/

Als zelfs de helft maar waar is, is het nog te bizar voor woorden.
Absoluut een aanrader. Aan het einde van het boek vroeg ik mij gewoon af: wat heb ik allemaal gelezen? Het is een rollercoaster van bizarre zaken en conflicten. Als dit bij gewone mensen gebeurd is het in een weekje of 2 opgelost, bij de rechter of misschien wel met een paar blauwe ogen. Maar iemand met eindeloze zakken kan de boel aardig bezig houden…..

En voor de twijfelaars: het is geen zware kost maar leest echt lekker weg.
Luister dan ook vooral het verhaal waarmee “alles” is begonnen een jaar of 4 geleden.

https://www.bnr.nl/podcas...oplossing-voor-cybercrime
Bedankt voor het delen. Ik wist wel het een en ander van dit verhaal, maar als het zo uitgebreid uit de doeken wordt gedaan zit je te klapperen met je oren. Bizar hoe diep die kerel gevallen is onder invloed van die oplichter. Want dat die van Rijbroek poep praat lijkt me evident.
Ik weet nog dat ik die podcast voor het eerst hoorde, maar als ik van tevoren niet had geweten dat het een cybercharlatan was, had ik als iemand die niet diep in de IT zat, niet direct doorgehad dat ze poep praatte. Ik had er niet veel van gesnapt, maar had dan vast gedacht dat dat aan mij zou liggen. Ik heb het idee dat Sanderink hetzelfde heeft.
Ik denk dat je daar gelijk in hebt, dat zal ook de reden zijn dat zij zo ver is gekomen met die praatjes. Maar het is, ondanks dat, toch bizar in hoeverre Sanderink er in mee is gegaan, aangezien hij als eigenaar van Centric natuurlijk veel mensen om zich heen had die wel kennis van zaken hadden. Die zijn alleen vertrokken of ontslagen, want iedereen die het niet met van Rijbroek eens is, is feitelijk onderdeel van het complot tegen van Sanderink. Aldus Sanderink, de Don Quichot van de lage landen.
Het kan niet anders of van Rijbroek heeft iets achter de hand om Sanderink mee te chanteren, zou je denken. Zoals foto's van zichzelf die hij liever niet in het nieuws wil terugzien... Hoe anders kan Sanderink meegaan in de totale onzin van van Rijbroek.
Dat is het denk ik, ze heeft dit al vaker gedaan en waarom is ze dan nog nooit aangeklaagd?? Waarschijnlijk omdat die CEO’s ook al dingen deden dankzij haar die niet konden.
Ik moet de podcast eens luisteren, want bij Nieuwsuur dacht ik na 1 zin al "uhmmmm".
Ik zit hem nu te luisteren , bij het woord goegel moeten er toch wat alarmen afgaan, hahaha
Goede podcast inderdaad. met verbazing geluisterd
Ik zou bijna durven stellen dat er een moment gekomen waarop moet worden gekeken naar de vraag of meneer Sam drink zelf nog wel in staat is om wat dan ook voor beslissingen te nemen. De keuzes die deze meneer heeft gemaakt de afgelopen jaren getuige in ieder geval van een groot gebrek aan inzicht in het eigen handelen en de gevolgen daarvan. Nu het niet kan via de ondernemingskamer vraag ik me oprecht af of er geen rechtszaak kan worden gestart namens het voltallige personeel ongeacht de vraag of het dagelijks bestuur het daarmee eens is immers zijn er veel meer mensen mee gemoeid dan zes bestuursleden. Als deze mensen een bank verliezen is er behoorlijk wat schade te verhalen op meneer Sanderink en zijn lieftallige cyber charlatan
Daar heb je niet het voltallige personeel voor nodig. De OR volstaat.
De OR-voorzitter is ook al weg
Het het mogen flikflooien met Rian lijkt 1 op 1 verbonden aan zeggenschap bij Centric.
Waarom zou een een seniele viespeuk aan je laten zitten als je er geen bedrijf voor terug krijgt?

Weet iemand of het bij Strukton ook zo'n soap is?
Volgens mij is het bij Strukton een stuk rustiger. wel financieel wat moeilijker door de contracten die ze hebben met de overheid, en zijn ze bezig met herpositioneren van de bedrijfsonderdelen
tja... Rian's beroep is natuurlijk cybercharlatan. Blij te horen dat ze (nog) geen betoncharlatan-skils ontwikkeld heeft.
Misschien komt van Rijbroek binnenkort met de smart betonblockchain op de proppen :+
Laat zijn legacy via zijn nalatenschap stichtingen beheerd worden
Ware het niet dat Rian daar juist aan het roer staat 8)7
Daar zit een deel van de problemen. Het rommelt niet alleen bij Centric, maar ook in de stichtingen die alles beheren. Ook daar heeft een machtsgreep plaatsgevonden. Op dit moment zit alles waar Sanderink bij betrokken is, op drijfzand. Governance en toezicht falen op alle fronten. Ik voorzie zelf dat er vanwege de bijzondere band met klanten een Baan-scenario gaat volgen uiteindelijk. Voor zover de overheid en belangrijke klanten zich niet terug kunnen trekken als klant van Centric, zal er een "nieuw" Centric uit de as herrijzen waar die contracten in zijn ondergebracht en waar de klanten de dienst uitmaken, zodat ze zeker zijn van levering van diensten en producten.
Anoniem: 486069
@Qwerty-2738 juni 2022 09:10
Maar als de beste heer met pensioen gaat is Rian natuurlijk ook zo foetsie
Pensioen? Het is Sanderink's bedrijf. En als Sanderink overlijd, dan erft Rian de gehele zooi.
Klopt, ik snap dan dus alleen niet waarom rian en alle kontlikkende rvb leden dit doen.
Het hele bedrijf gaat kapot zo. Er is is niks meer te erven tegen de tijd dat Sanderink dood gaat.
Wat je hier zegt klopt. niet. Als Sanderink overlijd, dan gaat alles over naar de stichting. deze stichting bestaat uit een minimum van 3 bestuursleden. dit is statutair vastgelegd
Rian heeft dit geregeld door dubieuze acties met een even dubieuze notaris.
Lees het boek maar eens "Er is hier maar een de baas"
https://www.bol.com/nl/nl...de-baas/9300000080521383/
Dat klopt niet. het is namelijk wettelijk niet mogelijk. gezien alle bedrijven van GS onderdeel zijn van een Stichting en deze heeft wettelijke statuten
Lees het boek zou ik zeggen. In het kort, als je de affaire een beetje gevolgd hebt, weet je dat Aike Schoots een van de mensen is die meewerken om deze soap in leven te houden en helpen bij allerlei dubieuze praktijken zoals Rian van Rijbroek erfgenaam maken van Sanderinks bedrijven. Ja, er staan meerdere bestuurders in naast Rian maar die moeten volgens de statuten opstappen i.v.m. hun leeftijd.
Klopt en deze mensen zullen vervangen moeten worden en mag niet door 1 persoon ingevuld worden.
de leden die qua leeftijd zullen moeten opstappen hebben nog wel zeggenschap op hun vervangers en blijven aan tot dat ze vervangen zijn. mochten deze bestuursleden eerder overlijden dan dat ze vervangen zijn dan is het aan de notaris om hier nieuwe mensen voor te zoeken. dit is een onafhankelijke notaris (nederlandse wetgeving)
Hoe weet je dat? Dat is nogal een uitspraak...
Niet in haar pand aub, daar woon ik te dicht bij...
Hij was door de Ondernemingskamer al op afstand gezet van het dagelijks bestuur, toch?
Wat een giftige man zeg.
Het is een bijzondere man, in meerdere opzichten. Knap om, ook door overnames, toch zo'n bedrijf op te bouwen. Hebben (hadden) ook niet de minste klanten. Zonde hoe het dan nu ook loopt. Zeker voor de vele goede mensen welke daar werken. Ik denk dat een aantal zaken al eerder goed geregeld hadden moeten worden om een goede continuteit te borgen. Maar dan moet je dat wel willen. Schijnt zelf niet meer zijn emails te schrijven, heeft een bepaalde rancune prive wat zakelijk doorwerkt.

Hoe dan ook, de man heeft een bepaald karakter, maar giftig is hij niet volgens mij. "Vergiftigd" wel. Ik hoor en lees natuurlijk alleen maar de zaken en ben geen psycholoog, maar mijn beeld/gevoel hierbij is dat hij een relatie heeft met Gríma (Wormtongue) uit Lord of the Rings.
Het oude gezegde is hier wel van toepassing: een k** trekt harder dan 1000 paarden.
Da's wel heel overdreven veel, ik ken 'm met 10 ;-)
Centric is dan ook een heel groot bedrijf
Zo bijzonder is hij anders niet, of het moet de vasthoudendheid zijn waarmee hij mensen om zich heen probeert kapot te maken.
Hij heeft een paar keer geluk gehad met het goedkoop aankopen van bedrijven, saneerde dat rücksichtslos en gebruikte alleen wat waardevolle delen. Lees: Klanten die geen keus hadden.

Ook de overheid heeft hij klem gezet en het is dan ook volkomen terecht dat er steeds meer stemmen opgaan dit bedrijf te laten vallen waar mogelijk.
Als je daar nu nog werkt is er sowieso iets mis. Want als je wél iets anders kan krijgen dan had je al afscheid genomen. De directie had dan ook dik boter op het hoofd. Ze hebben de man veel te lang verdedigd en de realiteit totaal uit het oog verloren.

Ik kan deze podcast aanbevelen voor als je iets meer wil weten over de man en zijn destructieve handelen.
https://podcastluisteren.nl/pod/FD-Achter-Gesloten-Deuren
Anoniem: 421923
@BiLLY_daKid8 juni 2022 08:48
ik denk dat het gif afkomstig is van iemand anders in dit geval, via hem.
Als je er werkt: er zijn slechtere momenten om de arbeidsmarkt op te gaan!

Mijn hemel, wat een treurnis dit. Iemand die een dijk van een bedrijf ten gronde richt, omdat hij zakelijk en privé niet kan scheiden.
Ken een aantal mensen die bij Centric werken en niet willen weggaan. Overheid als klant met oude systemen waarbij ze afhankelijk zijn van Centric. Werkdruk is laag, klant is niet veeleisend en een 5,6 is voldoende. Fulltime betaald worden om parttime te werken. Salarissen zijn redelijk voor mensen die al jaren voor Centric werken.

Heb je vaker gewaarschuwd dat het een zinkend schip is, maar zo zien zij het niet. Ze zijn van mening dat problemen ver van hun bed zijn.
Ik heb bij Centric gewerkt. Klopt dat mensen blijven hangen. Grotendeels omdat deze mensen soort van kunnen eisen wat ze willen, want eenmanspost of als enige kennis van een bepaald product/software.
Werkdruk is niet laag, tenminste niet waar ik zat. Sterker nog, dat was druk zat... Klanten zijn vaak niet veeleisend, alhoewel dat afgelopen jaren wel is veranderd hoor. Je moest gewoon je uren maken die je moest maken en thuiswerken kon toen wel, maar werd niet vaak gedaan. Salarissen zijn redelijk voor mensen die er jaren werken, maar an sich zijn de salarissen juist niet marktcomform. Dat is juist een groot probleem daar. Tevens zijn de pensioenen ook niet erg best.
Collega's en de sfeer daar zijn overigens dikke prima. Maar inderdaad,,, zinkend schip, maar het is een olietanker, dus voordat deze is gezonken duurt dat wel even...

Edit: Ik bedoel mijn bericht niet als negatief over Centric overigens. Heb er met plezier gewerkt.

[Reactie gewijzigd door Ewivis op 8 juni 2022 10:20]

Op het moment dat een rechter een bedrijf op de vingers tikt wegens misbruik van het recht dan wordt het wel lastig voor lokale overheden om met een dergelijk bedrijf in zee te blijven gaan.
Nu krijg je wederom een nieuwe directie. Ik denk dat het ergens wel gaat ophouden en de meeste gemeentes wel op termijn met Centric gaan stoppen.
Dat is voor gemeentes best lastig: ze zijn wegens de regels voor aanbestedingen verplicht om voor de laagste aanbieder te kiezen. En Centric hoeft daarbij alleen op bestaande technologie voort te borduren waar een ander van scratch moet gaan bouwen...
Je moet in je aanbesteding al een goede motivatie vinden om Centric te weren. Gewoon stellen dat de directie en hun vrouwen vrij moeten zijn van 'cybercharlatans' gaat geen stand houden bij de rechter. Je moet dan aannemelijk maken dat dat een negatieve impact heeft op het technsche product.
Met nu een vertrouwensbreuk op directieniveau en veelvoud van wijzigingen van eigenaarschap de afgelopen jaren, afhaken van DNB, er is vast een setje bepalingen op te stellen inmiddels dat ze wel degelijk uitsluit. Mogelijk al heel snel en duidelijk, als geen nette decharge voor het gevoerde directiebeleid wordt gegeven, dat er vanuit de OR de afgelopen 3 jaar een positief advies moet liggen over de stabiliteit van directie en aandeelhouders, of meer van zulks. Er moet allerlei verslaglegging gedaan, in een club waar zoveel interne vechtpolitiek zit, kan dat alleen maar fout gaan. Grotere uitdaging zal eerder zijn: kunnen ze tegen meerprijs misschien wel naar een andere aanbieder, en willen de klanten dat zelf stiekem liever niet...
Ik heb ook voor Centric gewerkt, en herken je verhaal totaal niet. Het verschilt duidelijk per afdeling(BU). En dat is wat wij onze klanten ook altijd vertelde: wij staan er nog steeds als team, om de klant de beste oplossingen te bieden, hoe gekke bokkensprongen Sanderink ook maakt. Dat is waarom ik denk dat Centric niet zomaar zal verdwijnen. Er werkt 6000 man (toendertijd, weet het nu niet), en echt niet iedereen stopt opeens met goed werk leveren omdat "de topman" ruzie heeft met de eigenaar. Natuurlijk zijn die rotte appels er, en ik krijg het idee bij jouw afdeling bovengemiddeld veel. Maar je schildert het hele bedrijf nu af als een clubje slecht betaalde uitvreters, en dat is niet helemaal netjes.
Ook ex-Centric medewerker: de lonen zijn echt niet marktconform, althans niet voor de leden die ik en mijn collega teamleiders in onze teams hadden. Mijn oudste medewerker met de meeste dienstjaren had een serieus goed salaris (ruim 4k bruto) + klasse 4 lease auto. Dat kwam vooral omdat hij meegelift is op de 2 grote IT golven toen alles kon. De overigen (ook zo'n 15 - 20 jaar in dienst) moesten het doen met zo'n € 2000 - € 2500 bruto en een klasse 3 (soms 4) lease auto, marktconform lag destijds zo'n € 700 - € 1000 hoger voor iemand met hun kwalificaties en ervaring.

Trainees kregen een stickerpolo die ze alleen zakelijk mochten rijden en ongeveer € 200 boven minimumloon (maar wel een cursuspakket van 20k in 1,5 jaar). De meesten vertrokken dus zodra hun boeteperiode erop zat of de concurrent dit zonder blikken of blozen afkocht.

Pensioenen waren idd niet super geregeld, maar tegenwoordig is het bij de meesten niet veel beter. Er werd bij Centric tijdens de sollicitatiegesrpekken gesproken over winstdeling maar die heb ik nooit gehad: een ander onderdeel van onze BU maakte verlies terwijl onze afdeling marge-technisch gezien een van de meest winstgevende was van heel Centric. Best zuur als je je collega's van een andere BU dan hoort zeggen dat ze een maandsalaris extra hebben gekregen. Naderhand werd de winstdeling uitgesmeerd over het hele bedrijf en haalden ze weer trucs uit om niet uit te keren (we hebben genoeg winst voor een winstdeling maar als we de uitkering van onze winst aftrekken komen we weer onder de norm dus we doen het maar niet).

Er was inderdaad verschil per BU maar het was vooral afhankelijk van hoe goed je netwerk was hoeveel je gedaan kreeg (soms helemaal niets tot je escaleerde).
Je vergelijkt appels met peren. Mensen die werkplekbeheer doen rijden in een 'stickerauto' net als bij de andere detacheerders. Medewerkers die opgeklommen zijn tot systeembeheer/specialist hebben gewoon een mooie leasewagen. En nee dat zijn geen uitzonderingen is mijn ervaring met de Centric Klantgroepen.
Daarom had ik het ook specifiek over de trainees die bij de KG's zaten. Daarboven stond ook dat mensen een lease categorie 3 of 4 auto hadden. Maar er was zoveel willekeur bij het leasebeleid (wederom: hoe goed is je netwerk of wat is je gegund) dat er zomaar meer of minder kon. Niet dat je op zich te klagen had met een lease-auto met vrije km's en tankpas (ook in het buitenland), maar door de willekeur kreeg je toch scheve gezichten op de werkvloer. In Gouda wellicht minder dan in Son, dat weet ik niet zeker maar ze waren er wel degelijk.
Nu 3700 alles in Europa bij elkaar. Dit waren er nog 4200 bij vertrek van de vorige directie.
Gezien de bedragen die Centric ons rekent mogen die salarissen wel omhoog dan.

We hebben gebruik gemaakt van hun TMS pakket en het valt idd op dat consultants daar al een eeuwigheid werken en er amper een nieuw persoon bijkomt, schijnbaar is iedereen wel op zijn gemak daar.

[Reactie gewijzigd door jordynegen11 op 8 juni 2022 10:15]

Zo ken ik er meer. Mensen die uit verknipte loyaliteit of luiheid maar bij een werkgever blijven hangen voor een onderbetaalde positie zonder secundaire voorwaarden, omdat het lekker makkelijk is. Ondertussen wel gezanik over dat ze x en y niet kunnen betalen. Heel vreemd, als je met een beetje inzet minstens 30-40% meer loon zou kunnen vangen.
Volgens mij zijn de secundaire arbeitsvoorwaarden best prima te noemen daar... Auto van de zaak, mobiel van de zaak, vakantiedagen etc
Je vergeet er nog een paar: thuiswerken fulltime indien gewenst, kantoor als je dat wil
geen pakken cultuur, casual kleding dus.
flexibele werktijden en geen gezeur als je eens naar een dokter/tandarts/ziek thuis met kind ofzo moet
Dat is heel normaal in de IT. Al jaren. Elke detacheerder geeft een auto mee.
Dat is heel normaal in de IT. Al jaren. Elke detacheerder geeft een auto mee.
Nee hoor is niet standaard. Er zijn detacheerders waarbij je geen projectauto krijgt als je steeds naar dezelfde locatie moet en het enkel woonwerk verkeer betreft bijvoorbeel.
Ok, correctie. Elke detacheerder die wat waard is geeft een auto mee. Vooral als compensatie voor het middelmatige salaris wat je krijgt in de detachering.
Centric is natuurlijk een enorm groot bedrijf, op sommige afdelingen is het erg onrustig, maar er zijn ook echt wel hele leuke en goede teams die goed werk leveren. Je kan echt niet zomaar zeggen dat alles daar slecht is. Zelf zou ik er zeker nu ook niet instappen, maar ik heb groot respect voor de hardwerkende IT-ers die daar nu voor de klant de toko overeind houden terwijl het in de top zo stormt.
Het gaat er niet om of de mensen die er werken slecht zijn, het bedrijf maakt volgens de rechter misbruik van het rechtssysteem. Dat gaat heel erg ver. Het geeft aan dat de eigenaar aan de touwtjes trekt en het bedrijf kennelijk kan laten doen wat hij maar wil, de directie heeft kennelijk maar te doen wat hij zegt. Ongeacht of ze er moreel achter staan of niet.
Ergens bereik je dan het punt dat het voor mensen gevaarlijk wordt om erin meegetrokken. Zo is Aldo Verbruggen onlangs als advocaat voorwaarlijk geschorst door de Amsterdamse tuchtrechter omdat de advocaat-onderzoeker ‘niet gehandeld zoals het een advocaat betaamt door zich ten koste van onder andere Van Egten opportunistisch en misleidend op te stellen in het fraudeonderzoek’.
Ik begrijp heel goed dat de directie nu opstapt om niet in dezelfde ellende te belanden.

[Reactie gewijzigd door wiseger op 8 juni 2022 12:08]

ik ben het helemaal met je eens! Als bestuurder, of als product/dienst, staat het bedrijf nu echt slecht op de kaart en zou ik er met een grote boog omheen lopen. Sommige van de reacties gaan echter in op “alle medewerkers “, en daar wil ik wel even een verschil maken. Ook binnen centrum werken heel veel goeie mensen die hier helemaal niks mee te maken hebben en niks vanaf weten.
Ik kan ook niet positief zijn over die tent. Ooit als projectleider bij een overheidsinstelling met Centric te maken gehad en dat was geen feest kan ik zeggen. Gewoon keihard voorgelogen door zo'n pief die wat beloofde maar heel goed wist dat ze dat niet zouden doen. Geen kwaad woord over hun consultants, want dat zijn gewoon de poppetjes zoals jij en ik. Wij hadden een paar hele goede, die precies wisten wat ze moesten doen.
Maar zinkend schip...ik weet het nog zo net niet. Zij maken tamelijk unieke software en die markt is niet zo groot. Financien van overheden, loonadministratie en de specifieke zaken die een overheid doet, worden eigenlijk alleen maar door Centric, Pink Roccade en er is er nog een waar ik even niet op kan komen. Centric maakt bv software voor de bevolkingsadministratie. Dat is zo specifiek, dat er dus maar 2-3 spelers op die markt zijn. Die is niet zo heel groot. En als je eenmaal op één systeem zit, ga je niet heel snel over naar een ander, want dat is een langdurig en kostbaar proces. Ik heb mij daar al vaker over verbaasd en aan geërgerd. De overheid stelt geen regels op voor interoperabiliteit. Elke leverancier maakt zijn eigen opslagstructuur en maakt het bewust moeilijk om over te stappen. Je moet iemand van hen inhuren om dat mogelijk te maken en dat kost natuurlijk weer een bak geld. Het zijn uitzuigers en de overheid is een makkelijk slachtoffer. Dat geldt voor veel leveranciers aan de overheid.
De derde leverancier van burgerzakensoftware is Procura.

Dat overstappen valt ook wel mee hoor. Contractueel is dat allemaal goed geregeld tegenwoordig en aangezien de markt maar uit drie spelers bestaat hebben ze allemaal ruime ervaring om klanten over te laten stappen van een concurrent naar hun eigen systeem.

Het is natuurlijk wel zo dat bij dit soort migraties echt niets fout mag gaan, maar er is een overheidsinstelling die zo'n migratie begeleid dus in de praktijk is ook dat goed geregeld.
De IT projecten bij de overheid falen vooral omdat de overheid een IT project inschiet voor een fiets en dan gaande weg het traject verzint dat hij wel onder water moet kunnen fietsen, met mach 2, tenminste moet samenwerken met 3 kamelen en moet beschikken over een opslag voor 32 ton zand....en natuurlijk wel op dag 1 voldoet alle veiligheidsstandaarden die de komende 5 jaar worden verzonnen.
Projecten falen of lopen gigantisch uit doordat men incompetente mensen aan het roer heeft staan, en dan niet alleen binnen het project, maar door de gehele organisatie, inclusief opdrachtgever. Vooral als men niet naar de wel competente mensen wil luisteren, want die zijn er vaak wel.

Daarbij zijn wijzigende specs niet zo zeer incompetentie, maar wel het niet erkenennen dat de specs nog niet duidelijk zijn. Als je dat wel doet zijn er zat technieken omdat te ondervangen en in het project rekening mee te houden…
Ik werk bij de overheid en hadden een paar mensen van Centric als inhuur. Gezien ze het heel goed deden kregen ze een vaste aanstelling bij de overheid aangenomen waar ze direct "ja" op zeiden.

Centric superpissig maar het mocht gewoon (wet WADI).
Wacht, is het bedrijf dan in staat om de gedetacheerde kosteloos over te nemen? Ik was altijd in de veronderstelling dat het bedrijf dan een significant bedrag moest betalen aan het detacheerder. Vandaar dat dat soort scenario's weinig voorkomen naar mijn gevoel.
Ja, dat is ook mijn ervaring. Even 20K neer tellen om iemand over te nemen.
Het is de wet WAADI en zoals jij het beschrijft ging het vroeger.
Nu mag je iemand niet meer hinderen om na afloop van de inhuurperiode over te stappen.
Dit is ook voor mij nieuws en goed om te weten! Al lees ik onderstaande vervolgens op de website van een advocatenkantoor, hetgeen doet vermoeden dat "niet hinderen" te kort door de bocht is:

De uitlener kan indiensttreding van de werknemer bij de inlener niet helemaal verbieden of op een andere manier belemmeren, maar mag op grond van artikel 9a lid 2 Waadi wel met de inlener afspreken dat de inlener aan hem een vergoeding is verschuldigd als hij de werknemer na afloop van de terbeschikkingstelling in dienst neemt. Die vergoeding moet een redelijke vergoeding zijn.
bron
De (voormalig) werkgever mag aan de werknemer geen vergoeding of prestatie vragen.
Echter...de (voormalig) werkgever mag aan de inlener gewoon een half jaar aan contract-uurtarief vragen als vergoeding. Daar zegt de wet niets over.
En op het geen stro-breed in de weg leggen voor je werknemer is ook nog een uitzondering: wanneer de werkgever een cursus/opleiding betaald heeft, mag de werkgever daar (vooraf) een bedrag en een termijn aanhangen. Als je als werknemer een traject gevolgd hebt twv €20.000 met een termijn van 2 jaar en je vertrekt na een jaar, dan mag de werkgever dus 10k terugvragen.

[Reactie gewijzigd door Vogel666 op 8 juni 2022 17:02]

Ja dat kan inderdaad. De overheid heeft dat keihard zwart op wit staan en als een contract ten einde komt wet WADI om de hoek kijken. Een werknemer mag zonder belemmering of clausules kosteloos overgenomen worden door de klant.
Nee, een redelijke vergoeding mag wel worden afgesproken tussen klant en detacheerder, zie https://wetten.overheid.n...-01/#Hoofdstuk3_Artikel9a

[Reactie gewijzigd door Takezo op 8 juni 2022 15:39]

Ik ben overgenomen en mijn detacheerder kreeg niks. Dat heeft hij kunnen weten want het stond zwart op wit dat aan het eind van overeenkomst ik overgenomen kan en mag worden zonder enige belemmering.
Dat is dan de afspraak geweest. De detacheerder en inlener hadden ook mogen afspreken dat de inlener een vergoeding moet betalen om jou te mogen overkomen; zo’n afspraak is geldig volgens de wet.
Ligt aan de afspraken in het contract en of je als detacheerder nog een goede verstandhouding wilt houden met die klant. Een partij moeilijk doen is voor niemand goed.
Dat hangt er vanaf. Volgens de wet (WAADI) mag tussen detacheerder en inlener worden afgesproken dat een “redelijke vergoeding verschuldigd is aan degene die de arbeidskracht ter beschikking heeft gesteld voor de door deze verleende diensten in verband met de terbeschikkingstelling, werving of opleiding van de desbetreffende arbeidskracht”. Zie https://wetten.overheid.n...z=2022-05-01&g=2022-05-01
mij hadden ze naar 1600 kosteloos kunnen overnemen van een detacheerder
Heb je vaker gewaarschuwd dat het een zinkend schip is, maar zo zien zij het niet. Ze zijn van mening dat problemen ver van hun bed zijn.
Maar dat is het ook.

Zelf heb ik een paar jaar bij Centric gewerkt en het zal je verbazen hoe weinig je meekrijgt van de hommeles aan de top. Toegegeven, ik zat bij de SP (detachering) tak dus ik heb in 3,5 jaar maar een paar keer een Centric kantoor van binnen gezien...

Uiteindelijk is het maar werk; de invloed van gekkie Sanderink voor de mensen op de werkvloer is, op wat flauwe grappen na, nagenoeg verwaarloosbaar en uiteindelijk komt de loonstrook gewoon binnen.
Hangt er misschien ook vanaf hoe oud je bent: als ik boven de 50 zou zijn zou ik echt iets hebben van: jarenlang lekker verdiend dus de spaarrekening is vol, als het bedrijf over een paar jaar klapt ga ik eerst de WW in en dan wat klusjes als zzp'er tot mijn pensioen
Centric is ook helemaal geen fijn bedrijf van buitenaf. Agressieve recruiters die alles en iedereen benaderen, geen marktconforme aanbiedingen, flutopdrachten.. Het is een 13 in een dozijn consultancybureau. Maar dit is wel echt ongekend wat hier gebeurt. Ik adviseer ook iedereen in mijn omgeving om hier ver weg van te blijven.
Helemaal mee eens. Heb over de afgelopen 10 jaar wel eens met ze gewerkt en eigenlijk kan ik op geen enkele manier positief zijn over deze club.
Kwaliteit van het werk, zowel software als implementaties, waren slecht. Ook zag ik vaak bijzonder twijfelachtige tactieken om meer geld uit klanten te slaan. En dan heb ik het nog niet eens over de mensen en de bedrijfscultuur. Ik blijf sowieso heel ver van deze club vandaan als ik de keuze heb.
Wat een triestigheid voor de werknemers.. heb wel het idee dat we in de laatste 15 minuten van het filmscript zitten, nog een dramatische climax en dan is het verhaal helemaal ten einde.
Inderdaad - ik heb er jaren gewerkt als NT4 beheerder (later W2000) en toen ik zei ik dat ik meer wilde gaan programmeren (ik had al een shitload aan vb tools gemaakt om ons werk makkelijker te maken en later c#; c#-aspx projecten bijgestaan en debugged bij klanten). Centric (en met name die fokking fieldmanagers die alleen maar aan uurtje-factuurtje denken) wilde daar niets van weten terwijl ze bij een andere afdeling - letterlijk eind van de gang - vb6 (ja - zolang geleden al toen nog) programmeurs nodig hadden, maar nee.. ze huurde liever via een ander bedrijf (of via hostile take over) programmeurs in met "veel meer ervaring" en dan keer je naar die code en dan dacht je "wtf ben jij aan het doen?". Investeren in eigen mensen ho maar. Inmiddels al 20jaar weg daar - nooit meer terug
Ik las je verhaal met interesse maar dat laatste zinnetje veegde het eigenlijk in één keer weg.

Kan je echt nog afgaan op een idee van een bedrijf dat je 20 jaar geleden hebt gevormd? Vele bedrijven (en ook overheden) werken nu op een totaal andere manier dan 5 jaar geleden, laat staan 20 jaar geleden.
Als je de afgelopen 4 jaar begónnen bent bij Centric had je al boter op je hoofd en beter wat anders kunnen zoeken......
Reviews zijn zeer gemixt. Ze leiden IT-newbies op, maar nemen ook ervaren tweakers aan - dus reviews zijn vaak totaal onvergelijkbaar. Je lijkt erop dat het er een rommeltje is, en er wordt veel geklaagd over alles behalve collega's. Dus dat laatste doen ze wel goed. :)

Als je dat dan weer naast LinkedIn data legt, dan zie je iets opvallends: "Median tenure 7.6 years". Op basis van de reviews verwacht je eerder iets van 3-4 jaar.
Toch best zonde voor zo’n grote werkgever. Hoe lang zal dit nog ‘goed’ gaan? Hoe lang voordat Centric failliet gaat?
Hoe lang voordat Centric failliet gaat?
Zolang de overheid een klant is kan het nog een tijd doormodderen. De overheid is een trouwe klant, als in dat die op tijd betaalt en niet snel overstapt naar een concurrent. Voor Centric komt dat goed uit.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 8 juni 2022 08:20]

Mis-management (falende governance en bestuur) is vaak een clausule om het contract te ontbinden — ik denk dat veel partijen die met Centric verbonden zijn hun clausule zullen toepassen. Het is niet of het gaat gebeuren maar wanneer —

[Reactie gewijzigd door R3M1 op 8 juni 2022 08:23]

Mis-management (falende governance en bestuur) is vaak een clausule om het contract te ontbinden
In het verleden heeft de overheid ook wel eens aan peperdure contracten vastgezeten omdat ze geen ontsnappingsclausules hadden ingebouwd. Als Centric de diensten blijft leveren zoals ze altijd geleverd zijn, hoeft er niet iemand bij de overheid een prikkel te krijgen om verandering te initiëren.
Voor zover ik weet heeft de overheid daar wel van geleerd: aanbestedende ambtenaren weten dat ze alles goed moeten dichttimmeren en altijd een achterdeurtje openhouden om ongewenste samenwerkingen te voorkomen
:D
Als iemand die jarenlang voor de overheid heeft gewerkt, nee. Het gaat nu vaak wat beter, gezien de overheid steeds meer 'inhouse' doet met SSC-ICT, DICTU en de vele andere (kleinere) overheids-ict-diensten.

Maar welke software een gemeente, provincie, ministerie oid gebruikt, dat gaat bijna altijd langs de ICT heen en regelen ze zelf. Waardoor ze op veel plekken nog steeds (elke keer) vast blijven zitten aan afhankelijkheid van derden waar ze nooit meer vanaf komen.
Ik kan me niet voorstellen dat de situatie en inschatting over Centric anders is dan pak-em-beet 2 jaar geleden. Het is al vrij lang een soap.

Als je nu ineens de neiging hebt om over te stappen dan vraag ik me af waarom je dat al niet veel eerder hebt gedaan. Als je nu nog bij Centric zit dan vind je soap niet zo erg en zul je nu ook niet ineens actie gaan ondernemen, lijkt me.

Voor personeel: Ach, veel medewerkers zullen het al 4+ jaar aanhoren - als je nu nog niet weg bent, stoor je je er niet aan. Dit hele drama staat ook los van de werknemers 'op de vloer' lijkt me.
Onderschat niet het belang van stabiliteit bij het soort langdurige contracten en partnerschappen dat Centric aangaat met zijn klanten. Het is niet dat het intern een beetje rommelt of er een relletje is en dat dan gelijk het hele partnerschap wordt geannuleerd, want daarmee riskeert de klant nog veel meer chaos.
Maar eens is de maat natuurlijk vol. Als het gerommel jarenlang duurt en steeds van dezelfde (ronduit beschamende) aard is, zullen de klanten vroeg of laat wel hun conclusies gaan trekken.
Mis-management (falende governance en bestuur) is vaak een clausule om het contract te ontbinden — ik denk dat veel partijen die met Centric verbonden zijn hun clausule zullen toepassen. Het is niet of het gaat gebeuren maar wanneer —
Dit zijn kernsystemen van gemeenten. Dat vervangen kost jaren, per gemeente. Dus of je wilt of niet, je zit vast aan Centric.
Mis-management (falende governance en bestuur) is vaak een clausule om het contract te ontbinden — ik denk dat veel partijen die met Centric verbonden zijn hun clausule zullen toepassen. Het is niet of het gaat gebeuren maar wanneer —
Het probleem is dat veel klanten van Centric, zeker de overheid, dusdanig maatwerk hebben gekregen dat het contract ontbinden en naar een concurrent gaan niet zo eenvoudig is. Daar zal een heel migratieproces omheen opgezet moeten worden. Vooralsnog hoor je vanuit de overheid weinig geluiden die oproepen om hiermee te starten.
Overheid kan voor ICT (mantel)contracten juist keihard zijn, maar als overheid zich vastgebeten heeft in contracten voor langere duur, dan moeten deze inderdaad uitgezeten worden.
Ook de overheid is gebonden aan aanbestedingen
Toch best zonde voor zo’n grote werkgever.
Tja, dat is hoe het er aan toe gaat, toch? Het valt mij eerlijk gezegd nog tegen hoelang het bedrijf nog bestaat gezien alle perikelen rondom van Rijbroek en Sanderink.
Denk niet dat dat zo heel snel gaat. Centric heeft aardig wat klanten die afhankelijk van hun zijn. En die systemen vervangen voor alternatieven is vaak niet 1-2-3 gedaan. Wij gebruiken hier op de groothandel het WMS pakket van Centric en dat pas je niet zomaar even aan naar een ander pakket. Zeker gezien wij 7 dagen in de week werken en niet even een paar dagen niets kunnen doen om om te schakelen. En wij zullen vast niet de enige zijn die dit pakket gebruiken en er afhankelijk van zijn.
Toevallig heb ik laatst deze podcast gevolgd.
https://podcastluisteren.nl/pod/FD-Achter-Gesloten-Deuren

Je vraagt je toch af hoe dhr Sanderink zich zo om de vinger heeft laten wikkelen door deze dame.
Stel je voor; Jij bent de leeftijd van Sanderink, totale digibeet en hebt net een langlopende relatie die stukgelopen is, en een leuke spontane dame van bijna de helft van je leeftijd komt langs en geeft je alle aandacht die je maar wilt. Daarnaast klinkt ze ook alsof ze echt verstand heeft van jouw core-business en heeft ze referenties die er niet om liegen...

Het klinkt misschien raar, maar dit is niet de eerste, en zal zeker niet de laatste keer zijn dat dit voorvalt.
referenties die er niet om liegen...
Nou ja, juist wel dus. Je kunt geen goede referenties krijgen als je er geen drol van snapt. Dus die mensen liegen dat ze barsten.
omdat ze die ook chanteert en naar de kloten heeft geholpen in het verleden.
Als die er wat van zeggen: heeft ze nog materiaal X en Y liggen.

Dat is een beetje hoe het werkt he.
Ja goed, maar die referenties stellen dus nog steeds niets voor.
Maar dan heeft de betreffende dame een interview in Nieuws Uur en wordt vervolgens ontmaskert als cybercharlatan. Dan moet je toch wel 4 keer na denken, voor dat je met deze dame verder gaat?

Btw, voor het geld, wat het hem kost. Zijn er wel betere hoertjes te vinden.
Maar dan heeft de betreffende dame een interview in Nieuws Uur en wordt vervolgens ontmaskert als cybercharlatan. Dan moet je toch wel 4 keer na denken, voor dat je met deze dame verder gaat?
Niet wanneer ze je al ingepalmd heeft met complottheorieën over dat onder andere de pers (met FD en Tubantia voorop) je kapot wil maken - waar je bovendien extra vatbaar door bent als gevolg van cognitieve achteruitgang (iets wat op 73-jarige leeftijd niet ondenkbaar is)
Toevallig heb ik laatst deze podcast gevolgd.
https://podcastluisteren.nl/pod/FD-Achter-Gesloten-Deuren

Je vraagt je toch af hoe dhr Sanderink zich zo om de vinger heeft laten wikkelen door deze dame.
D'r zijn in de loop der jaren al aardig wat onthullingen gedaan; zaken die in een soap serie ongetwijfeld als 'totaal ongeloofwaardig' zouden zijn afgedaan. Maar het is de bittere realiteit.

Ik heb oprecht medelijden met de medewerkers van Centric. Je zal je werk moeten uitvoeren onder de regie van zo'n directeur (en z'n dominante vriendinnetje)...
In de praktijk heb je bij zo'n grote organisatie natuurlijk nooit direct met de directeur te maken.
Ik heb zelf bij een middelgrote organisatie gewerkt waar erg veel onrust in de top van het bedrijf zat, en reken er maar op dat zoiets ver doorlekt tot in de diepste lagen van het bedrijf. Zoiets kan ongelofelijk verlammend werken. Iedereen is op zijn hoede, iedereen houdt zijn eigen straatje schoon en niemand durft meer de nek uit te steken. De leegloop die daarop volgde was uiteindelijk ook desastreus voor de kwaliteit en het vertrouwen naar de klanten toe.
Ik heb oprecht medelijden met de medewerkers van Centric. Je zal je werk moeten uitvoeren onder de regie van zo'n directeur (en z'n dominante vriendinnetje)...
Medelijden.. joah, ik zou ook niet gelukkig worden. Maar - normale - werknemers zijn niet getrouwd met Centric. Je moet dus niks en bent vrij om je elders in te zetten.
Kijk naar hem, het is niet alsof vrouwen vrijwillig om zo’n man heen cirkelen. Rianne van Rijbroek hoeft de charme kraan maar open te draaien en hij is vrij kansloos.
De volledige uitvoerende directie van het Nederlandse ict-bedrijf Centric is opgestapt na een conflict met topman Gerard Sanderink. Rian van Rijbroek

Kraakhelder dat zij als een soort Wormtongue aan de touwtjes trekt... Wat een verhaal weer.

[Reactie gewijzigd door Mday op 8 juni 2022 09:24]

Hoe kan het dat deze vrouw zo aantrekkelijk is voor de ceo van Centric? Lijkt me dat er meer dan genoeg aantrekkelijkere golddiggers rondlopen.
Heb een BNR podcast erover geluisterd die ongeveer dezelfde vraag probeert te beantwoorden:
https://www.bnr.nl/podcas...r-in-de-kwestie-sanderink
Komt er kortweg op neer dat Sanderink ontzettend gevoelig is voor complottheorieen en enorm op zoek is naar bevestiging van zijn eigen waarheid. Rian doet dat niet alleen, maar voedt dat ook. Vervolgens draait ze het narratief zo dat ze via hem kan handelen.

Specifiek: Minuut 27 :)

[Reactie gewijzigd door Mday op 8 juni 2022 11:10]

Ja, bizar dat zo'n vrouw het zover kan schoppen.
Na 3 zinnen uit haard mond kan je met enige mensenkennis toch wel inschatten dat er "iets" niet klopt aan haar? Een karikatuur van zichzelf die Rian van Rijbroek.
Dat er überhaupt nog mensen zijn die bij Centric (of een ander bedrijf van Sanderink) willen werken. Zinkend schip waarbij het niet meer de vraag is óf serieus gaat, maar wanéér het serieus fout gaat. En dan moet je ineens een andere baan gaan zoeken, daar waar je dat nu nog op z'n gemak kunt doen. De directie heeft die stap na de afgang bij de rechtbank in elk geval wel gedaan.

Toch jammer dat Sanderink zo moet eindigen, heeft heel wat opgebouwd de afgelopen 40 jaar.
De meeste mensen die er al lang werken hebben hart voor de zaak.
De zaak heeft dat echter niet voor hen. Grote kans dat dit gaat uitdraaien op liefdesverdriet. En daar komt dan nog de financiële schade bij. (uitkering is altijd lager dan 100% van het salaris)

Dat vrijwel de complete directie er de brui aan geeft, toont aan dat zij geen toekomst zien voor Centric. Langer blijven bij Centric is dan ook schadelijk voor hun carrière, want wie wil er nog een voormalige stroman van Sanderink in dienst nemen? Iemand die zelfs de rechtbank te kakken zet omdat Sanderink dat zo graag wil? Royal Imtech was ook een goed draaiend bedrijf, die door de directie de vernieling in is geholpen. Centric gaat met Sanderink als eigenaar dezelfde kant op.
Deels, maar in de praktijk merk ik niet zo heel veel mensen die dat laten zien danwel echt goed werk blijven leveren (in het algemeen). Ik denk dat het waarschijnlijker is dat mensen het moeilijk vinden hun dagelijkse routine om te gooien, danwel tevreden zijn met de werkdruk versus beloning en niet meer dan dat hoeven te doen. En hart voor de zaak heb ik allang niet meer, ik verricht wel gewoon zo goed mogelijk werk en probeer het beste eruit te halen, maar ik ga echt niet vanwege "hart voor de zaak" iets doen wat ik eigenlijk niet wil danwel niet verder kijken omdat ik daar zin in heb. :) Andersom zie je dat namelijk ook vrijwel nooit.

[Reactie gewijzigd door vgroenewold op 8 juni 2022 13:14]

Ik dacht eindelijk dat we in rustiger vaarwater zaten met een nieuwe directie. Goede ideeën en een duidelijke strategie met nieuwe energie. Krijgen we dit weer... :(
Ik werk nu 21 jaar bij dit bedrijf en ik heb er altijd met heel veel plezier gewerkt. De laatste jaren wordt het plezier mij wel afgenomen door alle negativiteit!!

Precies wat jij zegt, het leek eindelijk weer de goede kant op te gaan en dat wij eindelijk in een rustig vaarwater waren beland maar helaas :( .
Dit komt allemaal door Russische en Koreaanse codes. 😉
Het had allemaal opgelost kunnen worden met smart blockchain technologie!
Hoe pijnlijk ook, maar hierin rust een kern van waarheid! Tenminste, wanneer men de persoonlijk adviseur van Dhr. Sanderink letterlijk volgt en gelooft.
Maar wel uitkijken voor geldezels.
Arjan Lubach heeft er ook 2 jaar terug aandacht aan besteed: https://www.youtube.com/watch?v=KWEdxNWtOpI

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee