WhatsApp-back-ups gaan mogelijk weer ten koste van opslagcapaciteit Google Drive

WhatsApp kan in de toekomst wellicht geen gebruik meer maken van onbeperkte opslagruimte voor back-ups naar Google Drive. WABetaInfo vond verwijzingen naar zo'n limiet, verborgen in een bètaversie van de app.

WABetaInfo trof enkele maanden geleden al verwijzingen aan naar opties om bepaalde delen van chat-back-ups niet te uploaden naar Google Drive om ruimte te besparen en voelde toen al nattigheid. Sinds 2018 tellen WhatsApp-back-ups naar Google Drive niet mee wat betreft de maximale opslagruimte in de cloud. Nu zijn er concrete verwijzingen gevonden naar een plafond aan opslagruimte voor deze back-ups.

WABetaInfo post op zijn website een handvol tekstregels als 'Google Drive backup changing' en 'Google Drive limit reached'. De site concludeert dat 'een bepaald quotum aan opslag nog wel gratis zal zijn, maar dan beperkt'. Dergelijke teksten zijn natuurlijk niet het equivalent van een aankondiging van Google of WhatsApp, maar de regels zijn wel afkomstig van WhatsApp zelf. Wanneer de limieten zouden kunnen gaan gelden, is niet bekend.

Aan de Apple-zijde is de situatie altijd al zo geweest: back-ups van WhatsApp op iOS naar iCloud tellen gewoon als gebruikte cloudopslagruimte. WhatsApp biedt ook de optie om een handmatige back-up op te stellen en deze op het apparaat op te slaan, maar een automatische back-up naar een andere cloudbestemming is geen optie.

WABetaInfo Google Drive quotum

Door Mark Hendrikman

Redacteur

30-01-2022 • 12:23

132

Submitter: Anonymoussaurus

Lees meer

Reacties (132)

Sorteer op:

Weergave:

Ik zou het fijner vinden als ik het naar mijn eigen cloud zou kunnen backup-en ipv gedwongen te worden het bij Google of Apple het te moeten opslaan.
Wat is het nut van whatsapp berichten backuppen vraag ik me altijd af. Ik heb het uit staan.
Dingen die AnonymousWP al zei + backup voor als de telefoon softwarematig crasht, hardwarematig kapot is door bijvoorbeeld vallen, verloren of gestolen is. Zulke dingen gebeuren natuurlijk onverwachts en kan je niet altijd data herstellen. Uiteraard zal het niet vaak voorkomen. Maar hoe vaak gebeurt het dat een hardeschijf crasht, belangrijke bestanden corrupt raken. Toch adviseren mensen backups te maken. En misschien ben jij iemand die niet zo gehecht is aan de chat geschiedenis maar genoeg mensen zouden het niet kwijt willen raken, zeker niet de geschiedenis van ieder geval een paar weken / maanden geleden.

En makkelijker overzetten van oude telefoon naar nieuwe telefoon. Even inloggen en het wordt geregeld voor je. Veel mensen gebruiken toch Google drive en Icloud voor backup van contacten en foto's of hebben een account om in de play/app store te komen dus dit is voor veel geen probleem.
Daarnaast is het ook makkelijker om de chats te kunnen doorzoeken voor als je iets bent vergeten wat paar jaar geleden was (feestje, concert, oid)
De chats nemen in principe niet veel opslag op, het is immers plain text (wel encrypted zodra het wordt opgeslagen / gebackupped). Wat het meest qua opslag inneemt, is toch wel foto's en video's die worden verzonden / ontvangen.
Daarom is het wel beter om eens in de zoveel tijd de chats door te lopen en de onnodige chats te verwijderen.

Het is mij wel voorgekomen dat toen Whatsapp geen back-ups opsloeg naar Google Drive, dat mijn telefoon uit mijn handen viel en het scherm stuk ging. Repareren was duurder dan een nieuwe, maar de enige back-up die ik had, stond lokaal...
Sinds de online back-up uit is gebracht, heb ik zowel bij mijn ouders als bij mij de back-up dagelijks lopen.

Ik ben benieuwd in hoe verre de back-ups ruimte innemen en of er niet iets van comprimeren wordt gedaan. Daarnaast gebruik ik Google Drive bijna niet, dus kan Whatsapp wel wat ruimte daarvan gebruiken.

Opslag in welke vorm dan ook kost geld en niet iedereen maakt er volop gebruik, dus is het qua efficiëntie wel beter om ongebruikte opslag te minderen. Wie weet is er wel een optie om thin provision te kunnen doen, dan gebruik je alleen de daadwerkelijke opslag en niet de gereserveerde opslag.
Google Drive maakt ook een backup van je Android phone. Een paar dingen zoals bank en DigID moet je wel zelf opnieuw installleren op een nieuwe telefoon.
Maak ook geen backup van je Google Authenticator. Dit moet je handmatig doen en is ook wel een belangrijke om niet te vergeten.
Probeer Authenticator van Pixplicity (Nederlandse makelaardij!) eens, die heeft wel een backup/restore functie :*) (handmatig wel, maar dat is ook wat je zou willen in dit geval denk ik)

PlayStore link: https://play.google.com/s...ls?id=com.pixplicity.auth
Authy doet het nog beter, die kan je syncen over verschillende apparaten.
Uiteraard maak je het wel iets minder veilig op die manier ook ...
Als je telefoon rooted is kun je gewoon de SQLite-database kopiëren. :D
het wordt gecomprimeerd voor opslag, weet ik toevallig.

En ja, plain text kost relatief weinig opslag, maar doe dit maal de miljarden Whatsapp gebruikers maal de hoeveelheid gesprekken (en tegenwoordig hierbij ook voor business/support) en het tikt wel aan. Al helemaal met encryptie er bovenop. Als ik terugdenk naar hoe groot mijn Whatsapp chats waren op mijn eigen backup (dat kon nog in de tijd van m'n Blackberry) was het toen toch wel al zo'n 150MB aan tekst, destijds nog met bijzonder weinig gebruik (nog lang niet iedereen had toen Whatsapp) en opgeslagen in plain text.
Als je van telefoon wisselt of kwijt bent wil je iig wel weer al je groepen terug hebben met de berichten van de afgelopen tijd. Dat lijkt me wel zo handig. Wat minder handig is is hoe je de data kan beperken, bijvoorbeeld door een limiet in te stellen aan de historie van een groep/chat of hoelang media bewaard moet blijven zodat deze ook uit je back-up verdwijnt.
Groepen krijg je sowieso terug.

Het grootste probleem is als je van besturingssysteem wisselt.

[Reactie gewijzigd door Accretion op 23 juli 2024 14:37]

Nee hoor, geen enkel probleem met tools zoals bijvoorbeeld Dr.Fone. Onlangs nog daarmee probleemloos en met gemak whatsapp van iPhone naar Samsung overgezet.
Nuja, persoonlijk vindt ik dat soort applicaties altijd heel shady klinken.
Het is sowieso raar dat je niet gewoon kunt kiezen: "Importeer van iCloud of importeer van Google"

Maar kwam er laatst achter dat je ook een lokale back-up kunt maken en deze weer kunt importeren op een andere telefoon, maar niet bepaald user-friendly.
Klinkt shady? Klinkt als een vooroordeel. Dr.Fone is een prima tool en is meer te vertrouwen dan WhatsApp/ Facebook.
Een applicatie die zich adverteert als "Dr.", waarin "Phone" foutief gespeld wordt.

Waarvan de website "drfone.wondershare.com" is?

En het is wat mij betreft überhaupt raar dat hiervoor een 3rd party tool nodig is.
Emotionele waarde, leuke herinneringen, belangrijke berichten, eventueel bewijs van afspraken etc.
Ik ben het voor mezelf met je eens, maar kan ook wel begrijpen waarom anderen wel alle berichten van de afgelopen tijd terug zouden willen hebben.

Voor mij is whatsapp niet erg boeiend om alles te bewaren. Foto's backup ik wel naar mijn server als ik mijn telefoon opnieuw installeer of een nieuwe telefoon heb, maar mocht het weg zijn door een crash lig ik er niet wakker van.
Zelfde hier, alles wat iedereen tegen me zegt back ik toch ook niet up, ja, in mijn hoofd, met berichtjes hetzelfde.
WhatsApp gesprekken zijn zo belangrijk geworden in de loop der jaren. Het heeft gewoon een juridische waarde. Een vrouwelijke collega bij ons werd via whatsapp lastig gevallen en door het bewijs (van de gesprekken die ze opgeslagen had) kon hij worden ontslagen. Het is altijd goed om een backup te bewaren. En als je iets niet in backup wil, kun je het gesprek altijd verwijderen.
Je kan een backup maken, bewerken en terugzetten... Juridische waarde is wel weg dan...
Mocht je het bewerken dan is het te achterhalen dat het bewerkt is. Alles is te bewerken tegenwoordig.
Wel, ik heb nog conversaties van mijn overleden moeder. Dat wil ik allemaal ontzettend graag behouden.

Ben blij dat whatsapp een degelijke backup mechanisme heeft in iOS.

[Reactie gewijzigd door Fermion op 23 juli 2024 14:37]

Ik had die ook van m'n overleden vader. Maar op een gegeven moment heb ik ze gewist. Ik kwam erachter dat ik geen Whatsapp berichtjes of andere dingen nodig heb om iemand te herinneren. Ik vond het zelfs vervelend om Whatsapp te openen en dan zijn getypte berichten terug te lezen, alsof hij er nog was.

Dat is heel persoonlijk natuurlijk maar ik denk dat je op een gegeven moment toch verder moet ipv 'vast te houden' aan wat berichtjes van iemand.
Wat is het nut van whatsapp berichten backuppen vraag ik me altijd af. Ik heb het uit staan.
Super handig voor de NSA en andere geïnteresseerden. Die kunnen dan (via backdoor/master key/omkoping Facebook) je berichten lezen zonder eerst fysiek je telefoon te hoeven stelen of spyware te hoeven planten.

Killer feature (letterlijk).

[Reactie gewijzigd door GeoBeo op 23 juli 2024 14:37]

Ik draag geen alu hoedje, maar zat net even mijn instellingen na te kijken en standaard word de backup dus niet geëncrypt 8)7

Ik geloof wel dat Whatsapp end-to-end encryptie doet, maar vroeg me wel altijd af waar de backdoor zat, die zit dus in de backup.
Dit. Ik gebruik nu Signal die geen standaard cloud backup ondersteunt. Ik gebruik dan drivesync om mijn lokale back-up naar Google drive te uploaden. Drivesync is beperkt in de keuzes naar cloud die je hebt maar er zijn andere apps zoals Foldersync waarmee je een hele lijst cloud providers kan instellen of gebruik kan maken van allerlei protocollen.

Aangezien ik bezig ben om mijn afhankelijkheid van Google te verminderen ga ik eens kijken of ik de Signal backups ook naar mijn business onedrive kan uploaden met Folder Sync. Misschien dat jij dat ook kan gebruiken om de lokale backups van WA te uploaden naar je eigen cloud oplossing.
Probleem is alleen dat je ze weer terug moet zetten naar google drive om te kunnen importeren op android.
Volgens mij niet. Zie de hulp pagina van WA, paragraaf "Herstellen vanuit een lokale back-up".

Vroeger, toen WA nog geen connectie had met google drive deden we niet anders. Dezelfde methode zou nu probleemloos moeten werken lijkt mij.

Edit:typo

[Reactie gewijzigd door david-v op 23 juli 2024 14:37]

Nee hoor.
Ik back-up al jaren met Syncthing. En zet dat ook terug.
Kwestie van vóór je WhatsApp voor het eerst opstart, even (ook via Syncthing, of handmatig) de back-up op de goede plek zetten. Dan werkt het zonder problemen. Kort geleden in Android 11 nog gedaan, werkt prima.
Aangezien ik bezig ben om mijn afhankelijkheid van Google te verminderen ga ik eens kijken of ik de Signal backups ook naar mijn business onedrive kan uploaden met Folder Sync. Misschien dat jij dat ook kan gebruiken om de lokale backups van WA te uploaden naar je eigen cloud oplossing.
In theorie moet elke folder synchronisatiemethode werken. Je zou zelfs Syncthing moeten kunnen gebruiken om naar eigen infra een backup te maken.
Op zich kan het op Android ook wel, want je kan je backups lokaal opslaan, en dan syncen met een of andere tool.

Helaas is het formaat dan weer wel nogal gesloten. Ik heb zelf een matrix server opgezet met bridges naar whatsapp, telegram, signal.. Daardoor komt alles in mijn eigen database terecht.
Geweldig voor een tweaker. De gemiddelde Nederlander heeft al moeite om de cloudbackup aan te zetten.
Geloof mij maar, ik heb een paar duizend telefoons van Android naar Android gemigreerd voor een overheidsorganisatie. En 1 van de belangrijkste huiswerkopdrachten voor de gebruikers was zorgen dat de backup van Google Drive en Whatsapp aanstond voor migratie. Ik heb een flink aantal handen nodig om te tellen hoe vaak dat mis ging. Uit frustratie zijn er ook wel eens telefoons door de lucht gevlogen }> door gebruikers.
Dus leuk, die eigen servers etc, maar als Google dit doorvoerd hebben alle "handige neefjes" weer wat te doen na hun werk/school.
Ik weet het, ik heb ook MDM beheerd (60.000 toestellen wereldweid). Al viel het bij ons allemaal wel mee, we hebben 1 grote migratie gehad (AirWatch -> InTune) en we hebben goede instructies verzorgd voor de service desks en het ging allemaal redelijk soepel. Overigens is bij ons op het werk WhatsApp streng verboden (totaal niet GDPR compatibel) dus dit was geen factor hierin ;)

Maargoed, ik zeg ook niet dat het voor iedereen is. Bovendien, als je zelf niet de wil of kennis hebt, zijn er ook services die het gewoon voor je doen: Element One ($5/maand), Beeper ($10/maand). Die bieden gewoon hetzelfde maar dan beheerd. Dan is het niet gratis maargoed dat is een thuisserver ook niet. De mogelijkheden zijn er gewoon als je er wat voor over hebt.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 23 juli 2024 14:37]

Ook een keer zo'n migratie uitgevoerd. Helaas gaat er dan, ook al hebben mensen icloud aanstaan, nog wel eens wat fout. In dat opzicht vind ik icloud minder betrouwbaar dan Google Drive, ook al ben ik geen fan van Google.
Ja wij gebruiken voor werk dan ook geen iCloud of Google Drive. Mensen mogen ze wel gebruiken maar alleen voor hun persoonlijke dingen. Op Android dwingen we dat af met een work profile, op iOS is Apple helaas nog niet zo ver :'(

Work Profile is echt super wat dat betreft, het is eigenlijk een soort "Werk VM" op je telefoon. Je kan dan in het weekend ook het werk gedeelte met 1 druk op de knop uitzetten. Onze gebruikers vinden het wel wat minder maar meestal draaien de klachten er om dat ze geen data kunnen kopieren van de werk apps naar iets als whatsapp... Tja, dat is nou net precies de bedoeling want dat mag ook helemaal niet :)

Apple heeft "User Enrolment" maar dat kunnen we helaas niet gebruiken omdat ze bepaalde configuratie vereisen op AAD die bij ons geen optie is.

Maar het meeste change management los je wel op met goede instructies wat mij betreft. En een uitgekiend proces. Zo hebben we voor die migratie een goede manier gevonden om over te gaan zonder de hele telefoon te moeten wissen en daar waren de gebruikers ons erg dankbaar voor :)

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 23 juli 2024 14:37]

Helemaal waar!
Alleen blijven mensen mensen, en Hollanders Hollanders helaas. Als ze het gratis van de baas krijgen, willen ze ook die "werk" telefoon voor privé gebruiken.
De beste instructie, en angst werkt meestal wel, was, "je baas kan met 1 knop al je gegevens van je telefoon wissen, dus ik zou of je data goed backuppen, of een aparte telefoon voor privé gebruiken (iets wat ik ook doe)" .
Dan ineens had je een luisterend oor. Work profile of nie, m'n baas kan lekker mijn privé telefoon niet wissen 😉
Geweldig voor een tweaker. De gemiddelde Nederlander heeft al moeite om de cloudbackup aan te zetten.
Dus de gemiddelde Nederlander kan ook betalen voor (extra) capaciteit op een dergelijk 'cloud' account dat standaard wel ondersteund wordt.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 23 juli 2024 14:37]

Ik schreef dat mensen al moeite hebben om de standaard clouddiensten aan te zetten en om goed te checken of er wel een back-up gemaakt wordt. Geloof me, voor veel gewone gebruikers waarbij het apparaat het "gewoon moet doen" , en zelfs met instructies, is dat, geloof het of niet, moeilijk |:(
Dat zou (samen met 1 databasestructuur) ook meteen het hele migratieprobleem tussen platformen oplossen. Snap ook niet dat dat nog steeds niet kan.
Ik verwacht eerder een cloudopslag-oplossing van Facebook Meta zelf dan dat dit gaat gebeuren.
Waarschijnlijk "backuppen" ze het toch al :P
Ik doe dit al een tijdje door de whatsapp directory (met media en een week aan berichten backups) te syncen met Syncthing. Dit werkt best aardig maar is iets meer gedoe vergeleken met de standaard opties natuurlijk.
Dat doe ik ook (bij mn ouders), dan heb ik wel de media, maar alleen de versleutelde berichten.
Ontsleutelen zou kunnen met eoa tool op Github, maar natuurlijk niet zonder sleutels.
Om de sleutels te backuppen heb je root nodig begrijp ik, want die zitten op de data partitie, of hoe doe jij dat?
Bizar dat dit zo moeilijk moet zijn; alles komt zonder pardon terecht in clouds van buitenlandse megabedrijven, maar zelf direct toegang krijgen tot je eigen prive data ho maar.
Ik ontsleutel de backups niet zelf. Je krijgt de sleutel van de server van Whatsapp als je de backup terugzet op een telefoon met hetzelfde telefoonnummer.
Ik zou het fijner vinden als ik het naar mijn eigen cloud zou kunnen backup-en ipv gedwongen te worden het bij Google of Apple het te moeten opslaan.
Op Android kunt u Resilio Sync, Syncthing, FolderSync, rsync of ieder ander file-synchronisatie-programma instellen om de WhatsApp map naar uw eigen server te mirror-en.

Op iOS zat u, de laatste keer dat ik ernaar keek, vast aan het spul van Apple, of 3rd party software die specifiek gemaakt is om whatsapp backups te beheren (Ik heb destijds mobitrix gebruikt toen ik voor dit probleem stond). Wellicht is het inmiddels anders.

[Reactie gewijzigd door vliegendekat op 23 juli 2024 14:37]

Daarmee kan je de Whatsapp map wel synchroniseren, maar daar zitten enkel foto's in. De map met de daadwerkelijke gespreksgeschiedenis zit in /data/data/com.whatsapp, en daar kan je enkel aan als je je toestel geroot hebt.
Daarmee kan je de Whatsapp map wel synchroniseren, maar daar zitten enkel foto's in. De map met de daadwerkelijke gespreksgeschiedenis zit in /data/data/com.whatsapp, en daar kan je enkel aan als je je toestel geroot hebt.
Incorrect. Wat er ook in die map zit, zijn de (versleutelde) gespreksdatabases.

U kunt, mits u de backup ook lokaal maakt en de telefoons draaien op Android, gewoon die map overzetten van telefoon A naar telefoon B, WhatsApp installeren op telefoon B, uw telefoonnummer opnieuw aanmelden en daarna de hele gespreksgeschiedenis herstellen zonder dat er een Google-cloud aan te pas komt.

Been there, done that...

[Reactie gewijzigd door vliegendekat op 23 juli 2024 14:37]

Via Syncthing kan je op Android zonder problemen je database en media naar een server of andere computer backuppen. Heb je het helemaal zelf in de hand, het is hands-off dus je vergeet het niet.
Ik doe dat al jaren zonder problemen. Ook al meermaals terug gezet, werkt prima.
Nou ja, behalve dat WhatsApp om de zoveel tijd even probeert om je over te halen naar Drive te backuppen, dat irriteert :).

[Reactie gewijzigd door Phoenix_X op 23 juli 2024 14:37]

ah ok, zal daar eens naar kijken. Tnx voor de tip. Maar ik denk dat ik de folders ook gewoon kan syncen met de Nextcloud app door die op te nemen in de sync lijst.

[Reactie gewijzigd door Speeder op 23 juli 2024 14:37]

Zou ook moeten kunnen inderdaad, ik heb dat ook nog een tijdje gedaan. Is hetzelfde principe, dus zal nog steeds werken lijkt me.
Hoe zit dat uberhaupt met Whatsapp data en je Europese recht op dataportabiliteit?
Ja, dat is iets wat ik mij dus ook afvraag. Daarom dat ik de opmerking maakte van dat dus gedwongen wordt door fabrikant om hun oplossing te gebruiken. Maar zag al ergens tussen de reacties dat je bij Signal gewoon zelf mag regelen buiten de app om.
In principe kan dat wel. Kwestie van je een map op je telefoon automatisch laten synchroniseren met een cloudservice. Zo synchroniseer ik ook al mijn foto's met mijn eigen cloud thuis. Daar heb ik geen Google Photo's voor nodig ;) .
Of de backup naar je pc kunnen downloaden zou ook prettig zijn. Zodat je na een herinstallatie van je telefoon of een nieuwe telefoon deze back terug kan zetten.
Je hoeft het niet op iCloud te zetten, kan ook gewoon daarbuiten. Daarnaast kun je alsnog backuppen op alle mogelijke andere manieren, van lokale schijf tot eigen nas, eigen cloud etc.
Ik vind dat het eigenlijk verplicht zou moeten zijn dat als je dit doet dat er andere mogelijkheden moeten komen voor backups.

Ik weet niet hoe het in android zit ingebakken. Maar bv een backup naar e-mail met import functie zou al een optie zijn.

De verplichting om te backuppen via google vind ik sowieso erg vreemd.
Dit dus, maar Whatsapp is al jaren een dood gestagneerd platform waarbij innovatie en investeren een vies woord is, en keuze geven aan de gebruiker een absoluut taboe.

Ik bedoel maar: ze zijn nu pas bezig met overstappen tussen iOS en Android mogelijk te maken, dat zegt je al genoeg hoe hard Whatsapp hun gebruikers totaal niet belangrijk vindt. Want ja, waarom zouden ze je een goede app geven als je door het netwerk effect hun oude trage slechte rommel toch moet blijven gebruiken?
Ik begrijp niet goed waarom het bij google moet staan als het van meta is, die hebben ook data centers.
Dan is de zever rond backups van het ene platform naar het andere sturen ook ineens gedaan.
Waarschijnlijk komt het mede omdat deze manier van backup maken er al in zat voordat WhatsApp van Meta was en mensen dit gewend zijn. Ander punt is dat genoeg mensen bang zullen zijn dat als de backup ook bij Meta staat dat ze het mogelijk gaan uitlezen. En als laatste is het een kwestie dat genoeg mensen geen Facebook account willen/hebben maar al wel een Google account hebben voor de playstore en backups van bijvoorbeeld je contacten.
En google die het mogelijk gaat uitlezen is niet iets om bang voor te zijn?

punt is, waarom ben je bang voor het ene kolossale bedrijf, maar niet voor de andere, die dezelfde mankementen op het gebied van privacy vertoond...

[Reactie gewijzigd door pizzafried op 23 juli 2024 14:37]

De backup is beveiligd net encryptie. En als ik de bericht van WhatsappHack mag geloven dan heeft Meta de sleutels (ik ga er van uit voor wanneer je WhatsApp op een nieuwe telefoon installeert dat ze de sleutel kunnen geven). En deze heeft Google niet. Backup en sleutel is dus gescheiden.

Dus tenzij Meta en Google een deal hebben dat ze sleutels/data delen, of dat Google stiekem illegaal alle backups aan het decrypten dan zouden Google en Meta dus de inhoud allebei niet kunnen zien.

https://tweakers.net/nieu...ction=17110006#r_17110006
De backup is beveiligd net encryptie.
Nee hoor, dat moet je expliciet aanzetten. De meesten mensen zullen dan niet doen. Als je de optie uberhaupt al hebt, want op de ene telefoon zie ik de optie wel en op een andere weer niet. Apps zijn beid up-to-date.
Toen WA werd overgenomen door Facebook was het al niet bepaald een leuk idee, laat staan dat ze dan ook cloudstorage zouden gaan regelen via Facebook waar je dus alleen bij kan met een Facebook account. De natte droom van Facebook, dat wel, maar ik denk niet dat een dergelijke koppeling van WA (ja het blijft echt zelfstandig opereren blah blah blah) aan Facebook marketing technisch heel slim geweest was/is
Tja vorig nieuwsbericht was nieuws: WhatsApp begint met uitrol end-to-end-encryptie voor back-ups. Door de encryptie kan Google niet meer meelezen en hebben ze niks meer aan de backups, daarmee kan het "gratis onbeperkt" opslaan niet meer betaald worden.
Google kon sowieso al niet meelezen, de berichtendatabase wordt al jaren versleuteld. Als je die functie aanzet worden foto’s, video’s en andere bijlagen ook versleuteld (dát is nu niet het geval). Ik kan me slecht voorstellen dat het Google daar om te doen is, die foto’s en bijlagen; maar wie weet. Let ook dat Google op meer vlakken aan het stoppen is met freebies en onbeperkt gedoe, het lijkt een trend te zijn en WhatsApp is “next”.
Ik geloof niet zo zeer in toeval. Hoe kan je je dat slecht voorstellen? Bigdata en daaruit voortvloeiend reclame is letterlijk hun bestaansrecht. Het is geen filantropische instelling, als je iets "gratis" krijgt van Google, betaal je met je data.

Ik zit ook met meerdere Gapps accounts weet het ja, opzoek naar een oplossing nog.
Ik wacht al heel lang op de functie om berichten/media ouder dan XX dagen/maanden te kunnen verwijderen. Nu moet je een hele chat in 1x leeg maken, alles of niks.
Ik vind zelf dat je niet mag klagen over een gratis app.
Niets van Meta/Facebook is echt gratis.
Ja, beetje data retention policy zou wel fijn zijn om te kunnen gebruiken. Geldt trouwens niet alleen voor WA
Eens, ik zou het liefst per groep/chat willen beoordelen hoe lang berichten bewaard blijven. Ik snap bijvoorbeeld het nut niet om lage kwaliteit foto's die je via een messaging app krijgt zou willen bewaren jaren lang. Al helemaal niet van die "groepen" waar allerlei onzin plaatjes worden gedeeld.

Deze functionaliteit miste ik in Whatsapp (heb ik niet meer) maar is ook niet beschikbaar in Signal. Daar heb je wel de keuze voor alle berichten, maar niet per groep/chat.

Edit: of de keuze om media niet langer te bewaren dan een bepaalde tijd. Media neemt het gros van de ruimte in beslag.

[Reactie gewijzigd door david-v op 23 juli 2024 14:37]

In Signal kan je toch gewoon de tijdspanne van de groep/chat instellen? Dat kan tot max 6 weken en dan flikkert ie het weg. In WhatsApp idem dito. Groep kan tot 90 dagen ingesteld worden en daarna automatisch prunen. Beide applicaties hebben een functie om dit voor je groep in te stellen. :) De setting is wel globaal op de groep van toepassing dan volgens mij, niet enkel voor jezelf - maar ik heb dit eerlijk gezegd niet getest dus hou een kleine slag om de arm. :) (in zowel WhatsApp als Signal is ‘t idd globaal, niet enkel voor jezelf.) (cc @curkey @LankHoar @Opperpanter2)

Of bedoel je iets anders?

[Reactie gewijzigd door WhatsappHack op 23 juli 2024 14:37]

Dat laatste dus, je kunt in Signal berichten automatisch laten verdwijnen, maar dat geldt dan voor iedereen in de groep. Ik zou het graag voor mezelf in de hand willen houden en het soms ook aan willen passen. 6 weken vind ik te krap trouwens, ik zoek nog geregeld dingen terug van ruim ervoor. Zeker nu met C19 er van alles steeds uitgesteld wordt (wie had concert tickets ook alweer betaald etc), gaat de termijn rap omhoog.
Het is inderdaad globaal geregeld in Signal. Ik zou functioneel het volgende willen:

Per groep/chat aangeven:

1. Hoe lang berichten op mijn toestel worden bewaard.
2. Hoe lang media op mijn toestel word bewaard.
3. Als admin van een groep, punt 1 en 2 kunnen inregelen wat dan voor iedereen gaat gelden.
Groepen zijn minder interessant, het gaat mij om gesprekken met contacten.
Elke opslag is natuurlijk eindig en niet gratis, desnoods betaal je met je privacy. Ik denk wel dat je als gebruiker graag een keuze wilt en eventueel bij wilt kopen.
De officiële Matrix specificatie bevat nog geen data retentie beleid, maar het lijkt er wel aan te komen.
Ik bedoelde juist het omgekeerde van bijkopen: ik zou in bepaalde app groepen graag na X maanden de posts en/of media willen weggooien.
Nu kun je of alleen de complete chat wegkiepen, of 1-voor-1 de oude posts markeren en handmatig deleten. Geen van beide kan op mijn sympathie rekenen :-)
Inderdaad! Recent van phone gewisseld en had blijkbaar 10 GB aan Signal data. Dingen van een jaar geleden hoeven van mij echt niet bewaard te worden, maar dat kun je dus nergens instellen.
Wel globaal, maar niet per groep of chat helaas.
Sinds de laatste release kun je in Whatsapp aangeven dat je berichten na x-periode worden verwijderd.

nieuws: WhatsApp krijgt optie om chatberichten standaard te laten verdwijnen

Eventuele foto's en video's kun je bij Android eventueel handmatig verwijderen.
En hier weer het bewijs dat je niet afhankelijk wilt zijn van grote tech bedrijven......

Als hun iets besluiten ben jij er als consument de duppe van!
Ik vind het eerlijk gezegd wel meevallen, Google geeft je momenteel gratis extra opslag en op termijn zal dat verdwijnen. Ik vind het niet gek dat de backups gewoon meetellen met je opslaggebruik, net als dat de e-mails van je Gmail-account bijvoorbeeld ook meetellen.

Als je afhankelijk bent van een gratis weggevertje wat verder van tevoren niet eens als gratis benoemd wordt, kun je beter iets anders kiezen, inderdaad. Dat geldt niet alleen voor Google en Whatsapp natuurlijk!
Als je jezelf volledig afhankelijk maakt van een gratis product dan moet je wel tegen dit soort wijzigingen kunnen. Zelfs bij betaalde diensten kun je wijzigingen krijgen, als het gratis is heb je nog veel minder te zeggen/bepalen.

Los hiervan, er zijn tig cloud providers waar je terecht kan, je kan zo wisselen, wat is het probleem?

Bijvoorbeeld, ik heb een eigen domein voor amper €12 per jaar met een catch all die alle mails doorstuurt naar de mail provider van mijn keuze. Ik kan dat iedereen aanraden, ben je volledig vrij van mail provider en hoef je niet telkens overal je e-mail adres te wijzigen.
Mensen verwachten dat alles gratis is.

Voor minder dan 2 euro per maand heb je 100GB cloud storage. Als dat te duur is, dan maar een hardeschijf kopen en alles lokaal opslaan.
Dat zullen veel mensen ze vast niet in dank afnemen maar het lijkt me niet echt een enorm probleem in de praktijk.
Nou ja, mijn Whatsapp backup is 13GB en google biedt 15GB gratis. Het is dat ik 100GB afneem maar anders had ik toch een abo moeten nemen. Kan me best voorstellen dat veel gebruikers hierdoor in de knoop komen, als ze nog geen extra Drive-opslag afnemen.
Ik snap je wel, maar 15GB gratis vindt ik best netjes. Moet Google dan alle kosten dragen van iedereen die duizenden nutteloze filmpjes in z'n WhatsApp backup heeft?
Zeker niet! Ik vind het fair om ervoor te moeten betalen. Wilde alleen zeggen dat ik denk dat er toch best wel wat 'problemen' zullen komen bij gratis Drive-gebruikers die straks ineens te weinig opslag hebben.
Ik verwacht dat de "problemen" vooral gaan landen bij de mensen die wat meer technische kennis hebben (wij?). Ik voorzie al een heel gedoe met vrienden en familie die bij mij gaan aankloppen dat ze hun back-up van 20GB van WA (met media van de afgelopen 10 jaar 8)7 ) niet meer kunnen backuppen en lichtelijk in paniek raken.

Ik denk dat ik mijn "ik heb geen whatsapp meer een weet niet hoe dat moet" strategie ga gebruiken :*)
Dat denk ik ook ja. Je kunt ook gewoon zeggen dat ze voor 20 euro/jaar 100GB Drive opslag kunnen afnemen. Kleine prijs voor iets wat mensen toch wel belangrijk vinden. Er is dan ook gelijk ruimte voor de backup van foto's, hoewel dat bij iPhone-gebruikers weer anders ligt.

Voordeel van als je 'ze' Drive-opslag aanraadt: probleem opgelost en ook in het geval ze een nieuwe telefoon nemen of hun toestel crasht/kapot gaat, wordt de backup als vanzelf weer teruggezet en zullen ze je daar niet mee lastig vallen.
Voor iphone gebruikers veranderd er verder niets. Daar maakte de backup altijd al gebruik van de icloud opslag.
Yup, en je hoeft het niet in Google Drive op te slaan natuurlijk. Je kan het ook lokaal naar je PC back-uppen en/of extern schijfje, nas, whatever.
Ik heb al een betaalde onedrive, dubbel afnemen is ook niet handig. Begrijp dat WhatsApp 'exclusief' bij Google backupped. Al kan ik mij voorstellen dat er voor WhatsApp geen meerwaarde meer is voor die exclusiviteit, dus het lijkt mij dan ook logisch dat je dan ook bij andere clouddiensten mag backuppen.
Er is misschien geen meerwaarde meer om exclusief bij google te backupen maar er moet natuurlijk ook een reden zijn om dit aan te passen. Ik zie geen voordeel voor WhatsApp om dit momenteel aan te passen. Misschien dat ze zelf met een backup optie komen waarvoor betaald kan worden?
Mijn vermoeden is dus dat Google heeft aangeboden dat zolang als Whatsapp exclusief bij Google Drive backupped, Google dit gratis aan bied ook als promotie van Google Drive, die ondertussen redelijk groot/dominant geworden is.
Aangezien deze deal voorbij lijkt te zijn, gaat dan het belang van de gebruikers weer meetellen, en 'mogelijk' bieden ze dan een eigen backup aan, of via derden. Dat zou een meerwaarde zijn voor de gebruikers van WhatsApp en daarmee dus ook voor WhatsApp zelf.
Het grappige is dat je waarschijnlijk alle media in Whatsapp ook in je Google photos staat omdat je die folder dan ook meeneemt voor de cloud backups van je media. Dat was bij mij het geval toen ik Whatsapp gebruikte Je hebt dan meer dan 90% van je back-up ook nog eens dubbel opgeslagen in de drive, want ook media telt tegenwoordig mee bij Google drive. Dan gaat het best wel rap met de ruimte

Wat mij nog meer irriteert is van die mensen die ipv een link naar een video of tientallen foto's (album) gewoon alles in de chat gooien. Een foto delen, ok, een video van een paar MB, ok, maar soms krijg je een paar honderd foto's gestuurd 8)7 . Dan gaat het best wel hard met de ruimte op je toestel en telt dit ook voor de opslag van de back-up.
Ik snap sowieso niet helemaal hoe WhatsApp backups op de iPhone werken.
  1. Worden WhatsApp foto’s en video’s bij je iCloud foto’s bewaard, of alleen in de app, of beide?
  2. Als iOS een automatische reservekopie maakt, wordt de WhatsApp-data dan meegenomen als onderdeel van de reservekopie? Zo ja, wat is dan het nut van de backup- functie in WhatsApp?
  3. Als WhatsApp een backup maakt, vormt die backup dat een onderdeel van de meest recente reservekopie die iOS in de iCloud plaatst?
  4. Nu kun je natuurlijk de reservekopieën van WhatsApp en iOS allebei aanzetten (dat zijn de default instellingen), maar betekent dit dan ook dat alle data tweemaal ruimte innemen in de iCloud?
Het zijn heel basale vragen, maar tot op heden heb ik nergens een bevredigend antwoord kunnen vinden. En aangezien het voor een heel gezin om behoorlijk wat data gaat, maakt dit precies het verschil of ik aan 200 GB iCloud opslagruimte genoeg heb (€ 36 per jaar), of moet overstappen naar 2 TB (€ 120 per jaar).
1. Bij de instelling van Whatsapp, onder chats, moet je instellen dat je foto's en video's niet toe wil voegen aan je filmrol. Dus schakelaar achter "Voeg toe aan filmrol" op uit. Nu blijft alle media in whatsapp en vervuilt je fotorol niet. Je kan altijd handmatig een foto/video bewaren in de foto app.
2. Je kunt bij de instellingen van je iPhone, onder iCloud aangeven welke data deel mag uitmaken van je reserve kopie. Dus ook Whatsapp. (bij mij staat die uit)
3. Bij instellingen van Whatsapp en dan onder het kopje Chats en dan Reservekopie chats kun je instellen hoe vaak je een automatische reservekopie wilt maken. Je kunt er voor kiezen om de video's wel of niet mee te nemen. Dit gaat in je iCloud. (bij mij staat deze op wekelijks zonder video's)
4. Ja, als ze bij beide (2 en 3) aanstaan gaat dit uiteraard twee keer van je iCloud ruimte af. Het beste is om te kiezen tussen 2 of 3. Ik heb gekozen voor de optie in Whatsapp (3) en dan neem ik geen video's mee.

Ik heb hier ook een gezin en tot op heden lukt het nog met 200 GB iCloud. :-)
Bij mij werkten jouw instructies niet:
Als ik WhatsApp uitzet in iCloud, krijg ik vervolgens in WhatsApp de melding dat ik moet inloggen in iCloud om een backup te kunnen maken.
CC @chippie777
Dan zit je op de verkeerde plek. Dit is sinds iOS 14 of 15 veranderd. Je moet WhatsApp uitschakelen in de instelling van de reservekopie zelf. NIET WhatsApp toegang ontzeggen tot iCloud. Ik gebruik zelf compleet die hele iCloudreservekopie functie van iPhone niet dus kan het niet checken, maar volgens mij is het: instellingen -> tik op je naam -> tik op iCloud -> tik op “beheer opslag” -> tik op iCloud-reservekopie -> en hier houdt op wat ik kan zien, maar hier moet je ergens kunnen wijzigen wat de inhoud van de reservekopie is. Dáár kan je uitschakelen dat WhatsApp meegenomen wordt in de hele backup van het toestel.

[Reactie gewijzigd door WhatsappHack op 23 juli 2024 14:37]

Je hebt gelijk daar zou het moeten zitten. Het rare is dat je dan alleen kan kiezen voor verwijder gegevens. Bij andere applicaties kan je kiezen voor schakel uit en verwijder. Dat zou je bij whatsapp dan ook verwachten.
Ik zie dat nu ook bij mij staan. Er is dus iets veranderd. In dat geval zet ik het in de iCloud reserve kopie aan en uit in whatsapp zelf. Eens kijken of dat wel werkt.
Er zijn twee manieren voor een whatsapp backup

- verwerkt in je iCloud backup. Wanneer je je backup terugzet blijft je whatsapp icoon asociaal lang halfrond staan totdat ie alle content weer gedownload heeft

- verwerkt in je whatsapp. Dan download je een lege whatsapp opnieuw uit de App Store, vul je telefoonnummer in en de backup wordt gevonden.

Voor zover ik weet maken beide methodes gebruik van je iCloud opslag. Om ruimte te besparen kan je nu heel makkelijk content verwijderen (foto’s video’s) maar de gesprekken zelf laten staan.
Dus als google niet weet er op staat dan willen ze het liever niet? 🤨

nieuws: WhatsApp maakt eind-tot-eind versleutelde back-ups met eigen wachtwoo...
Gebruikers die gesprekken als back-up opslaan, doen dat op Android en iOS respectievelijk in clouds van Google Drive en iCloud. Vooralsnog was het alleen mogelijk om de gesprekken zelf eind-tot-eind te versleutelen, terwijl back-ups in te zien waren door Google en Apple.
Is natuurlijk geen feit, maar mijn gezond verstand maakt die link wel.
Het is algemeen bekend dat Google data gebruikt om “gepersonaliseerde resultaten” voor te bakken en de mededeling dat ze er verder toch echt niks mee doen. Nu ze er echt niks mee kunnen willen ze het ook niet meer omdat het relatief veel opslag kost.


Overigens dat Google of Apple het niet meer in kunnen zien, betekent niet dat Facebook het niet weet en dat ze op basis van de cloud-act in geval van nood data moeten afdragen ongeacht locatie van de gegevens.
Het plan van Google om bijvoorbeeld bij photos geen ongelimiteerde upload meer te ondersteunen is toch al wel minstens 2 jaar bekend als ik me niet vergis. Hier zijn ze al wel een tijd geleden me begonnen. Ik denk dat ze ook wel gemerkt hebben dat ze met de keuze om de WAc back-up ook niet te laten me tellen zichzelf in de vingers hebben gesneden. Ik vermoed dat veel mensen gebruik maken van de back-up, en dat de meeste backups meer dan 5GB zijn een alsmaar groeit omdat mensen nou eenmaal niet houden van opruimen ;) .

Dat jij ervan uitgaat dat Google je bestanden op drive op inhoud scant en de informatie vervolgens gebruikt voor data profielen is logisch gezien de data honger van Google, maar als dat ooit zou uitlekken dat ze dat express doen dan hebben ze wel een heel groot probleem. Iets anders is dat ze data scannen op inhoud als je bestanden deelt die op je drive staan. Daar hebben ze waarschijnlijk wel de "verplichting" om het te scannen, anders zou je een hele collectie films die je ilegal hebt gedownload kunnen delen via drive, en dat kan/mag niet.

Edit:typo

[Reactie gewijzigd door david-v op 23 juli 2024 14:37]

Google en Apple kunnen de inhoud van berichten in de backup niet lezen, dat is al tig jaar versleuteld. Dit gold en geldt echter niet voor media/bijlagen tenzij je die end to end encrypted backupfunctie inschakelt, wat sowieso aan te raden valt als je tenminste een beetje verstandig met je key omgaat of de zelf verzonnen code onthoudt. ;) Facebook kan er ook niet alleen bij overigens.

De situatie met backups:
- default: Berichten worden versleuteld. Google of Apple heeft het backupbestand, maar niet de sleutel. Facebook heeft de sleutel, maar niet het backupbestand. Media worden niet versleuteld.
- end-to-end: Berichten én bijlagen/media worden versleuteld. Google of Apple heeft het backupbestand, maar niet de sleutel. Facebook heeft ook geen (toegang tot je) sleutel. Enkel jij kan het backupbestand unlocken, tenzij je je sleutel/code laat uitlekken maar dat is je eigen verantwoordelijkheid.


-edit- Op iOS moet je trouwens niet vergeten om uit te schakelen dat WhatsApp onderdeel is van de reservekopie van je iPhone, want dan komt het vziw alsnog plain-text in de cloud; E2EE-backups of niet. Ik heb hier zojuist nog eens een verbeter-voorstel voor ingediend bij WhatsApp die ze hopelijk gaan implementeren.

[Reactie gewijzigd door WhatsappHack op 23 juli 2024 14:37]

Het is heel gevaarlijk om alles wat jou wordt toegezonden op Whatsapp onversleuteld te bewaren. Je volledige Google account kan worden geblokkeerd als iemand "voor de grap" een foute afbeelding met jou deelt. Je verliest dan toegang tot al je data zoals Google Drive, Gmail, etc. Zie artikel reviews: Account geblokkeerd. Wat nu?
Ja ben bekend met dat verhaal. Om die en tig andere privacy/veiligheidsredenen dus het advies om vooral die end-to-end encrypted backups in te schakelen zodat ook media/bijlagen versleuteld worden. :)
Bij mij ontbreekt de optie voor end-to-end versleutelde back-up. Ik heb Android WhatsApp versie 2.22.2.73
Kan het zijn dat dit nog niet voor iedereen is uitgerold? Ik heb deze instructie gevolgd
Bij mij ontbreekt de optie ook. Ondanks van alles geprobeerd te hebben. Verschillende keren contact over gehad met Whatsapp 'Support'. Uiteindelijk was het advies te wachten op een upgrade die in de komende weken zou uitkomen. Ben benieuwd.
Dat is natuurlijk een non argument. Want als de afbeelding zo fout is dat Google er op reageert. Dan had je die afbeelding direct bij binnenkomst moeten verwijderen en de gebruikt blokkeren.
Ik ben het niet eens met je stelligheid.

Dan betekent dat je constant chatgroepen moet monitoren en dan ben je misschien al te laat. Het kan gebeuren dat je in een chatgroep zit waarin je niet alle berichten leest, waarin een account is overgenomen, of iemand boos is en anderen in de groep kwaad wil doen.

Het kan ook gebeuren dat afbeeldingen onterecht worden gemarkeerd als fout, bijv. standaardafbeeldingen van WordPress: nieuws: TransIP pauzeert HashCheckService na onterecht verwijderen van afbeel....
end-to-end encrypted messeges versturen is inderdaad al jaren het geval. Maar de back-ups op de aangeboden cloud opslag van Android en Apple zijn pas recent voorzien van de mogelijkheid tot encryptie.
Nee, de backups van de berichten worden al jaren versleuteld opgeslagen in de clouddiensten en dat is nu nog steeds het geval als je end-to-end encrypted backups niet inschakelt. Download de backup maar en see for yourself.

Wat recent mogelijk geworden is, is om daarnaast ook de bijlagen/media te versleutelen en daarbij je eigen sleutel te kiezen (voor de gehele back-up) ipv een door WhatsApp-gegenereerde sleutel. Hetgeen wmb een flinke vooruitgang is en raad iedereen het dan ook aan om deze functie te activeren voor betere veiligheid en privacy. (Tenzij je vergeetachtig bent en/of geen password manager gebruikt, want sleutel vergeten = backup kan niet herstellen.)

Die versleuteling op de berichtendatabase in de cloud is er al sinds het begin voor Google Drive en destijds ook voor Microsoft OneDrive. Voor iOS is dat iets later geïntroduceerd met WhatsApp-versie 2.16.8; ergens in 2016 als ik me even niet in het jaartal vergis. Hoe het ook zij, de backups van de berichtendatabase in de clouddiensten worden dus al minstens 5 jaar niet (meer) in plain-text opgeslagen. Nogmaals: geldt enkel voor de berichten, media en bijlagen waren wél plain-text en zijn dat nog steeds tenzij je end-to-end encrypted backups inschakelt.

Het is een hardnekkig geloof dat backups van berichten niet versleuteld waren, vanwege dat zinnetje “backups zijn niet end-to-end encrypted in de cloud”, maar dat betekende nooit “backups hebben helemaal geen encryptie”. (Dit is overigens bewust zo stompzinnig verwoord vanwege wat juridische rompslomp.) Tweakers maakte vorig jaar toen deze E2EE-backupfunctie in beta kwam dezelfde fout, dat is samen met de auteur rechtgezet en het artikel geheel aangepast, zie: nieuws: WhatsApp-bèta op Android ondersteunt versleuteling cloud-back-ups met...

Overigens geldt dit allemaal uitsluitend voor de backups die WhatsApp zelf genereert. Als je WhatsApp onderdeel laat uitmaken van je iCloud-reservekopie van je gehele toestel, dan is dit plain-text. Gezien dit ook dubbel zoveel ruimte inneemt dien je dit sowieso uit te schakelen. Zie https://faq.whatsapp.com/...to-turn-off-icloud-backup. Ik heb hier een verbeter-voorstel voor ingediend waardoor dit hopelijk geautomatiseerd uitgeschakeld kan worden.

[Reactie gewijzigd door WhatsappHack op 23 juli 2024 14:37]

Nee, jij verwart (net zoals veel anderen) end-to-end encryptie met encryptie an sich; er was voorheen sprake van encrypted back-ups, niet end-to-end encrypted back-ups. De chats (media niet) waren versleuteld binnen Google Drive, dus had een aanvaller nodig tot de keys van WhatsApp én jouw Google Drive. In de cloud waren ze dus wél versleuteld opgeslagen, alleen niet end-to-end. Groot en belangrijk verschil.

[Reactie gewijzigd door Anonymoussaurus op 23 juli 2024 14:37]

Het werd helemaal niet als plain-text opgeslagen. Hoe kom je daar in hemelsnaam bij? Het was überhaupt niet toegankelijk via Google Drive. Jij hebt het waarschijnlijk over de 'export chats' optie. Dat is je eigen schuld/fout. Tuurlijk is dat plain-text (welke je overigens zelf kan versleutelen).

En waar komt die quote vandaan? Sommige nieuwswebsites zoeken zelf niks uit en kopiëren klakkeloos onzin van andere sites.
Onbeperkte foto opslag is gestopt sinds deze zomer, gratis Gsuite / Workspace afgelopen maand en nu dus onbeperkte WA backup op de helling. Allemaal in een half jaar tijd.

Misschien zoek ik er te veel achter maar zou dit het begin van het einde zijn voor wat betreft het oneindige inkomen en spending van Google? Nu na de GDPR invoer ook Google Analytics en floc stranden, zouden ze zich zorgen maken om hun inkomens stroom? Als je dan voor de aandeelhouders de winst hoog moet houden zal je wat aan de kosten kant moeten doen.
Ik denk dat Google nog wel een paar jaar door kan gaan met inkomsten uit GCloud en Android. Ze vereisen net als Apple tenslotte 15 tot 30 procent van de in-app-aankopen en voor veel zaken is de betaalde Maps-API ongeëvenaard.

Mijn vermoeden is dat dit nieuws te maken heeft met de herstelfunctie van Android naar iOS. Net als de iCloud-backups mensen aan iOS vasthouden, zijn de Google-backups een manier om mensen op Android te houden. Nu Whatsapp daar van af wil, is het lokkertje voor Google verdwenen en is het wellicht de moeite niet meer waard om al die opslag gratis weg te geven.
Toch een erg slimme manier van Google om geld te verdienen. Eerst alles gratis maken en mensen massaal gebruik laten maken van de back-up optie, om ze vervolgens daarna te verplichten opslag te kopen, omdat anders hun gmail, en andere diensten niet meer werkt omdat ze hun 15GB hebben bereikt.

Dit is gewoon spelen met je dominante positie dat je hebt. Ik hoop dat Europa hier ook iets van gaat zeggen.
Dat is bij alle big techs zo. Zodra ze een dominante positie hebben gaan ze van alles doen om veel geld binnen te harken zonder dat er sprake is van concurrentie omdat die niet meer bestaat (opgekocht) of omdat het een gesloten systeem is (betalingen via Apple zijn dat een voorbeeld van). Het is de valkuil van elke monopolist of grote speler. Google, Amazon, Apple, Microsoft....

Hopelijk worden ze wakker in de politiek en gaan ze beseffen dat Social media en big techs wel leuk is, maar ze willen maar één ding..... Geld verdienen. De manier waarop ze hun geld verdienen moet voldoen aan de regelgeving én niet ten koste van concurrenten.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.