WhatsApp test interface voor bellen met waveform voor spraak

WhatsApp is begonnen met een nieuwe interface voor spraakoproepen. Daarbij krijgen gebruikers van elke beller een waveform te zien, zodat behalve de oplichtende vensters ook op die manier te zien is wie iets zegt.

De test is begonnen op iOS, zegt WABetaInfo. Het nieuwe uiterlijk vervangt de huidige interface voor individuele oproepen en voor groepsgesprekken, zo zegt de site. Gebruikers op iOS hebben versie 22.5.0.70 nodig om de interface te zien, op Android is de interface nog niet beschikbaar. WABetaInfo is al jaren een betrouwbare bron die wijzigingen in de app van WhatsApp documenteert en publiceert.

In groepsgesprekken staan deelnemers in gekleurde vakken, met daarbij avatars en de waveforms. De rest van de interface, met de knoppen voor bediening onderin en bovenin de knop om mensen toe te voegen aan het gesprek, blijft in de test hetzelfde. Ook heeft de oproep een niet te wijzigen wallpaper. Het is onbekend wat het doel van de test is en wanneer WhatsApp de nieuwe interface zou willen uitbrengen. Moederbedrijf Meta heeft niet gereageerd op het online verschijnen van de test.

WhatsApp-bellen, nieuwe interface, feb 2022WhatsApp-bellen, oude interface, feb 2022

Door Arnoud Wokke

Redacteur Tweakers

21-02-2022 • 07:34

65

Reacties (65)

Sorteer op:

Weergave:

Prachtig…maar tot nu toe ervaar ik het gewone bellen met WA als zeer teleurstellend. Slechte kwaliteit, veel verbindingen die verbreken. Wellicht ben ik de enige?
Vooral veel vertraging. Echt dat je gewoon zit te wachten totdat jouw geluid bij de ander is aangekomen en afgespeeld, terwijl je dus in een gesprek zit. Dat is nog erger dan wachten totdat je eigen echo eindelijk klaar is...
Dat heb ik dus helemaal niet, ik denk dat het enorm afhankelijk is van hoe goed je verbinding is.
Heel even een kleine vertraging in de lijn (bijv. omdat je een wifi-dipje hebt) en je zit langere tijd aan zo'n vertraging vast helaas.

Meestal geen probleem echter, maar bijv. Facetime Audio is ontzettend veel beter.
Ja, dit is inderdaad het probleem, hij zicht aan aan het internet en blijft dan op de slechte verbinding steken, whatsapp bellen in de trein is hierdoor onbruikbaar
Welk toestel / OS gebruik je? Ik heb hier namelijk zelf totaal geen last van. Ik bel eigenlijk 99% Whatsapp tegenwoordig en zelfs naar Australië gaat eigenlijk meer dan prima.
Hier zijn de ervaringen ook positief. Bel met WA over 4G of WiFi op Iphone 12 iOS 14.
Nee, je bent zeker niet de enige. Maakt niet uit hoe goed bereik je beiden hebt. Het is een en al ellende. Maar ik voel er sowieso niet persé voor om naast m'n tekstberichten Lifeinvader Facebook Meta ook nog inzicht te geven in m'n gesprekken, dus bel meestal normaal terug als ik een WA oproep krijg.
'Calls' zouden end-to-end encrypted moeten zijn volgens de officiële site, naast tekstberichten.

Als je je echt zorgen maakt om je privacy met WhatsApp, dan kan je beter geen WhatsApp gebruiken. Dat doe ik zelf sowieso niet privé. Als men het zakelijk wil, dan zorgen ze maar voor een zakelijk toestel. ;)

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 24 juli 2024 09:05]

Ja, maar ik geloof Lifeinvader Facebook Meta echt niet in hun officiële verklaring over privacy hoor. Tenzij er staat dat ze daar niet aan doen en gewoon alles gebruiken om je te manipuleren voor eigen financieel gewin.

Whatsapp zou ik graag van m'n telefoon afhalen, maar ben er helaas toch nog te vaak aan gebonden door anderen...

edit:
Toevallig terwijl ik dit typte net een berichtje op de homepage over dat Lifeinvader Facebook Meta wéér eens niet eerlijk is geweest/geweest zou zijn :)

[Reactie gewijzigd door Bekers op 24 juli 2024 09:05]

Ja, maar ik geloof Lifeinvader Facebook Meta echt niet in hun officiële verklaring over privacy hoor. Tenzij er staat dat ze daar niet aan doen en gewoon alles gebruiken om je te manipuleren voor eigen financieel gewin.

Whatsapp zou ik graag van m'n telefoon afhalen, maar ben er helaas toch nog te vaak aan gebonden door anderen...
Je hebt zoveel commentaar op WhatsApp, maar bent niet bereid om te handelen naar je 'geloof'.

Zelf heb ik ook niets met Facebook. Als je echt overtuigd bent, dan haal je anderen over om alternatieven te gebruiken. Signal is laagdrempelig en veilig bevonden door onafhankelijk onderzoek. Je kan gewoon aangeven als statusbericht op WhatsApp dat je account vanaf een bepaalde datum offline is, en als men je echt wilt spreken dat je te bereiken bent op Signal. Doe tot die datum je best om anderen Signal te laten installeren, en daarna houdt het gewoon op.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 24 juli 2024 09:05]

Als je echt overtuigd bent, dan haal je anderen over om alternatieven te gebruiken.
Die uitspraak vind ik een beetje krom... Dat neigt bijna naar extremisme..?
Ik ben wel overtuigd en zit ook vele malen liever op Signal, maar dat wil niet zeggen dat ik anderen kan overtuigen. Ik heb er echt een hekel aan en vertrouw ze voor geen meter, maar ik kan niet zonder in o.a. werk apps die weigeren om naar andere kanalen te gaan. Geloof me, de discussies zijn meermaals gevoerd. Maar als privacy geen argument is voor anderen dan kun je ze daar niet mee overtuigen.
Die uitspraak vind ik een beetje krom... Dat neigt bijna naar extremisme..?
Extremisme zou zijn dat je anderen ervan overtuigt om geen Signal WhatsApp meer te gebruiken. Dat noem ik niet in mijn reactie.

Je hebt aangegeven liever geen WhatsApp te gebruiken, en dat het een probleem is dat je gebruikt vanwege je contacten. Wat ik omschrijf is een oplossing.
Ik heb er echt een hekel aan en vertrouw ze voor geen meter, maar ik kan niet zonder in o.a. werk apps die weigeren om naar andere kanalen te gaan.
Werk heb ik al genoemd. Als je voor het werk via WhatsApp bereikbaar wilt zijn, dan doe je dat via een smartphone van de baas waar je verder geen privé koppeling mee hebt.
Geloof me, de discussies zijn meermaals gevoerd. Maar als privacy geen argument is voor anderen dan kun je ze daar niet mee overtuigen.
Noem niet privacy. Noem enkel dat je overstapt. Als zij geen Signal willen installeren om met jou in contact te blijven (wat eventueel naast WhatsApp kan draaien, dus niets verloren), wil je dan eigenlijk nog wel met ze in contact zijn (via WhatsApp)?

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 24 juli 2024 09:05]

Extremisme zou zijn dat je anderen ervan overtuigt om geen Signal meer te gebruiken. Dat noem ik niet in mijn reactie.
Anderen overtuigen om geen Whatsapp meer gebruiken was het doel he ;) maargoed, daar heb je opzich wel en punt. Maar zoals ik eerder ook al aangaf is voor veel mensen privacy geen argument. (want gratis, want niks te verbergen, want ze weten alles toch al, etc) Dus die stappen niet over. En ik ben ook niet iemand die dan keihard hakken in het zand de boel op slot gooit. Ik heb dus alleen WA en verder een pihole die zo veel mogelijk van hen blokkeert, omdat ze natuurlijk ook via andere apps je data zich toe eigenen om je te manipuleren.
Ik kaart m'n kruistocht gewoon regelmatig aan en gebruik WA zo min mogelijk. Ik hoop op die manier bewustwording te creëren met als ultiem doel dit soort bedrijven/bedrijfsvoering failliet te laten gaan. Die kansen schat ik niet hoog in, maar een mens mag dromen he :)

Maar we wijken af van het onderwerp. Bellen met WA, gewoon niet doen, want de kwaliteit is ronduit slecht.

[Reactie gewijzigd door Bekers op 24 juli 2024 09:05]

Doe eens niet zo kinderachtig met die oude namen doorkrassen..
Dit is niet mijn ervaring, het is alleen niet altijd even consistent. De hoogste irritatie is wel dat de lijn wordt gedempt wanneer je niks zegt waardoor je snel door elkaar heen praat, dit wordt verstrekt door enige vertraging op de lijn.

Daarnaast lijkt soms de locatie niet veel uit te maken hoe de pakketjes lopen. Zo had ik van Indonesië naar Nederland een kraakheldere lijn maar kan ik van nog geen twee plaatsen in Nederland met beide WiFi geen goed gesprek voeren.
Ik heb bijna iedere dag meerdere video chats met WA. Soms meer dan een uur. Over het algemeen werkt het uitstekend. Met een persoon gaat het wat minder en valt het geluid soms weg. Wifi aan die kant is uitstekend. Aangezien het bij verder niemand voorkomt ga ik er van uit dat het haar (oude) telefoon is.

[Reactie gewijzigd door Ortep op 24 juli 2024 09:05]

Dat herken ik wel. Ik bel veel met mensen in Nederland (en woon zelf buiten de EU) en mijn ervaring met Signal is fors beter dan met Whatsapp qua vertraging en geluidskwaliteit. Skype gaat trouwens ook goed, net als teams.

Maar er zal ongetwijfeld gewerkt worden aan verbetering.
Ik heb daar geen last van. Enige probleem dat je belt, en bij ander de telefoon voor hele tijd niet over gaat. Ik denk gewoon omdat Android automatisch Whatsapp in een low-power stand heeft gezet waardoor die maar eens per X tijd checkt of er wat binnen komt, en daar kan Whatsapp weinig aan doen, maar het zou wel handig zijn als beller om net als bij berichten te kunnen zien of aan ontvangende kant de telefoon al overgaat of niet.
Same... gesprekken klinken blikkerig, veel geplop en gekraak etc... en helemaal als er aan de andere kant achtergrond geluiden zijn is een gesprek vrijwel niet te volgen, bij een normaal telefoon gesprek, ook non HD kwaliteit, is de andere kant veel beter te verstaan.
M'n moeder belt ook elke keer via whatsapp. Telkens zeg ik haar weer, kap daar nou eens mee en bel op de normale weg. WA is gewoonweg niet te verstaan. Raad eens hoe ze de volgende keer weer belt? 8)7
Moet zeggen dat ik het eigenlijk wel vaak gebruik en ook wel goed. Videobellen met mijn ouders, of als ik weer eens remote support moet doen. Werkt eigenlijk heel goed. Zeker i.c.m. de Whatsapp windows client. Dan komen de telefoontjes gewoon binnen op je PC en kan je met je headset bellen.
Nog nooit problemen gehad met WhatsApp bellen, met of zonder video. Kwaliteit is prima en verbindingen verbreken alleen als het internet van iemand ook daadwerkelijk slecht is.
Ik ervaar hetzelfde, zeker als het om internationale verbindingen gaat. Ook de beeldkwaliteit bij video oproepen is vaak slecht te noemen, en foto's + video's welke via Whatsapp worden verstuurd worden te veel gecomprimeerd.

Met Telegram en Signal ervaar ik veel betere geluidskwaliteit, en ook de beeldkwaliteit lijkt op een HD-stream. Wel ervaar ik flinke vertragingen met Telegram bij internationale oproepen, maar Telegram heeft wel weer de mogelijkheid om audio en video ongecomprimeerd te verzenden en ontvangen.

Al met al bel ik naar internationale bestemmingen gewoon nog via het 'normale' telefonienetwerk. Daarmee heb ik wel min of meer de garantie dat de vertraging meevalt, dat de verbinding open blijft en het geluid verstaanbaar is qua kwaliteit en packet loss.
Stemmen klinken vaak net iets anders dan dat je normaal belt. Dat hoor ik vaak.
Al moet ik zeggen dat het niet meer zo erg is als de afgelopen jaren. Toen had je echt het idee dat je soms met een heel ander persoon zat te bellen.
Dit was ook mijn eerste gedacht bij het lezen van dit artikel. Gloednieuwe toestellen en perfecte wifi aan de 2 kanten en toch gaat het gesprek na enkele seconden steeds weer "ik leg even af en bel je zo terug via de normale telefoonlijn". Best bijzonder dat dit anno 2022 nog steeds speelt. Ik geloof ook dat dit niet per se voor iedereen zo is, maar hier in in ieder geval wel. Aan de andere kant, wanneer het wel eens goed gaat, heb ik de geluidskwaliteit van VoIP véél liever gezien het veel dichter bij de waarheid ligt.
Maar dus m.a.w. hier zullen we deze nieuwe interface niet te snel zien ;-).

[Reactie gewijzigd door lennartvv op 24 juli 2024 09:05]

Prachtig…maar tot nu toe ervaar ik het gewone bellen met WA als zeer teleurstellend. Slechte kwaliteit, veel verbindingen die verbreken. Wellicht ben ik de enige?
Je bent zeker niet de enige. En bellen met een carkit gaat ook niet altijd goed. Verder kun je het ook niet uitzetten, waardoor ik op de vervelendste momenten door mensen werd 'gebeld' via WhatsApp. Het was voor mij een van de redenen om WhatsApp maar helemaal te verwijderen. Als ik wil bellen dan wil ik ook de native dialer gebruiken.
Wellicht ben ik de enige?
Er is vast nog wel ergens iemand met hetzelfde probleem. Dat is geen goede vraag. Een goede vraag is hoe vaak dit voor komt.

Voor mij werkt bellen via Signal en Bellen via WiFi (r) prima. Misschien als ik vol download en/of upload niet, dat zou ik dan moeten testen. WA gebruik ik niet (meer) maar ik betwijfel of zo'n probleem aan WA zou liggen. Het zou kunnen...

[Reactie gewijzigd door Jerie op 24 juli 2024 09:05]

Je bent niet de enige. Ik weet niet hoe het nu is, maar een jaar of 5 geleden had ik steeds vermoeiend veel vertraging in een gesprek. Dat was voor mij in eerste instantie de reden om Signal te installeren:
You can now place peer-to-peer (P2P) calls rather than going through Signal's server like before, reducing call latency.
Het scheelde toen wel bijna een seconde.
Nee.
Het erge is ook nog eens dat ik het niet uit kan zetten. Mensen blijven maar bellen. En ik blijf maar niet opnemen. Overigens vooral omdat mijn Watch en Mac niet over gaan. Ik zie en hoor mijn iPhone niet altijd.

Groepsgesprekken doe ik helemaal niet met Whatsapp.
Ik dácht, maar weet even niet zeker, dat wanneer je de microfoon en camera permissie ontzegt aan WhatsApp, dat ie dan geen oproepen wil accepteren en ook een fout geeft aan de andere kant. Het is al een tijdje terug dat dit zo was, dus kan zijn dat dat niet meer zo is.
Dat is wel even een goede WhatsApp... Hack. Maar dan kan je ook geen foto's meer maken in de WA camera en voice berichten sturen? Beide gebruik ik best vaak eigenlijk.

Edit: net geprobeerd, komt nog steeds door :(

Overigens, wat ook zwaar irritant is: WhatsApp heeft schijt aan do not disturb. Mijn telefoon gaat gewoon over als iemand WA belt tijdens DND...

[Reactie gewijzigd door JDFS op 24 juli 2024 09:05]

Kan je het dan niet instellen op permissie enkel wanneer de app actief is?

Dat tweede is trouwens wel opmerkelijk. Want NL-Alert houdt zich op mijn telefoon wel braaf aan de DND, terwijl die code rood van laatst best wel er doorheen had gemogen van mij. Kan het ook nergens instellen.
Want anders had je code rood niet gemerkt? Ik bedoel er liggen overal bomen en takken, rondvliegende paraplu’s en de voordeur klapt als een malle open of dicht, maar jij weet het pas na een appje van NLalert?

Best apart haha. Ik bedoel het natuurlijk als een grapje, maar toch als ik er over nadenk vind ik het best apart. Kan je NLalert dan niet toevoegen aan de contacten die jouw DND mogen storen?
Mijn appartementencomplex is best wel solide gebouwd. Klapperende ramen en dergelijke geen last van gehad.

NL-Alert werkt volgens mij via een apart broadcasting systeem, en wordt in android in ieder geval ook anders behandeld dan normale gesprekken, oproepen en berichten. Ik krijg bijvoorbeeld dit te zien.
Ah ik snap het. Ik heb NLalert niet geactiveerd. Als de russen in mijn achtertuin staan is het toch al te laat haha.

Maar de alert staat dus niet tussen je Berichten app dus als ik het goed begrijp? Een gemiste kans dus. De mogelijkheid om NLalert toe te voegen aan een lijstje welke de DND mogen overrulen is niet eens zo’n verkeerd idee.
Nooit aan gedacht, ik ga het direct proberen! Bedankt Gouden Blad Vogel :)
Overigens, wat ook zwaar irritant is: WhatsApp
:)
Zoals altijd, blijf het gebruiken en je ontneemt Whatsapp iedere motivatie tot verbetering.
Touche! Over het algemeen ben ik tevreden met WhatsApp, een jaar lang Signal gehad maar slechts mondjesmaat mensen gezien (kip/ei) en ik gebruik Telegram vooral voor bots voor mijn NAS.

Toch zou ik nog graag een iPad app zien verschijnen dit jaar...
Signal is ook alleen maar een iets.minder kwaad. Centrale communicatiesystemen zijn nooit een goed idee, dus ik steek er geen energie in om mensen daar naartoe over te laten stappen.
Op iPhones kun je Whatsapp minimale permissies geven zodat je actief moet kijken voor berichten (geen push), dat beviel me best.
Op alle telefoons kan je WA ook niet installeren en genieten van de rust. Want WA is niet meer dan een verzamelplek geworden waar iedereen zich veilig waant en waar het toch altijd onrustig is. Groepsapps waar 99% van de berichten geen waarde hebben voor 99% van de leden. Waar 99% van de gebruikers zich storen aan de 99% van de leden die niet meteen reageren als er twee blauwe vinkjes staan. Waar psycho exen de status van anderen controleert en waarmee eenzame (groot)ouders hun drukke (klein)kinderen mee in de gaten houden en zodra ze op online springen meteen vragen of je thuis bent en wanneer je komt.

Nee joh, loos WA en zie daar en ervaar waar rust ook weer voor stond. Je eigen personal privacy. Wie wil dat nou niet? Maar de meesten horen bij de 99% die zich dood irriteren, maar WA niet kunnen verwijderen vanwege groepsdruk 8)7
Meende dat Apple de api niet open had voor voip diensten naar apple watch. Maar kan zijn dat dit inmiddels is aangepast.
Oh op die manier. Geen idee. Mijn punt was dat meta dat bellen gewoon uit moet kunnen laten zetten.
Precies hetzelfde hier ja. Laatst met pakjesavond geprobeerd via WhatsApp een gesprek met 5 deelnemers te voeren en dat was gewoon niet te doen, je kon elkaar totaal niet verstaan en het beeld was niks waard. Toen maar een oude iPhone gepakt en via FaceTime geprobeerd, en dat werkte een stuk beter.

Natuurlijk niet echt een wetenschappelijke test, maar de problemen die ik daar zag ervaar ik altijd bij WhatsApp, ook bij 1-op-1 gesprekken. Het was nu toevallig dat we FaceTime als alternatief gebruikt hebben, maar mijn vermoeden is dat Teams of Skype of Discord het ook stukken beter had gedaan.
Bellen met Whatsapp is de grootste mislukking sinds.. nou .. lange tijd. Echt, er zijn toch geen mensen te vinden die dit serieus gebruiken, of wel...?
Het is met name een alternatief voor dure belminuten vs. 'gratis' WiFi.
Denk aan belbundels die bijna op zijn, of gesprekken met het buitenland.
Maar dan werken Google Duo, FaceTime, Skype etc zoveel beter dan Whatsapp! Ik snap dat WA handig is omdat je geen accounts nodig hebt… maar… 😐
Voor gesprekken met het buitenland zijn de vaste lijnen nog steeds het beste, zowel op het gebied van kosten als de gesprekskwaliteit. Whatsapp VoIP is een houtje-touwtje oplossing.
Ja. In 99% van de gevallen gaat het probleemloos.
In veel gevallen zijn de problemen te herleiden naar externe invloeden. (Videobel voornamelijk naar één persoon waarbij de provider voor een groot deel van het traject gebruik maakt van een straalverbinding die onderhevig is aan weersinvloeden.)
Ik behoor misschien tot een niche groep, maar ik woon in een gebouw (hoogbouw) waar de mobiele receptie vrijwel non-existing is. Mensen horen mij niet als ze via de gewone telefoonlijn bellen, maar via WA is het geluid echt superhelder.
Ik heb behalve klantenservice e.d. al jaren geen normaal telefoontje gepleegd.
Het is onbekend wat het doel van de test is
Dat lijkt me toch gewoon hetzelfde als het doel van iedere bèta test
Kijken of het werkt, eventuele bugs wegwerken, en de opinie van de gebruikers peilen
Vind dit een positieve ontwikkeling, zo maken ze Whatsapp meer geschikt voor zakelijke conversaties, met meerderen personen.
Leuk... Maar wanneer gaan mijn push berichten eindelijk eens instant worden? Tot 5 min vertraging omdat volgens mij de berichten al jaren niet met high priority verzonden worden. Andere chat apps werken wel maar Whatsapp al sinds android 9 niet meer.
Ik bel altijd met FaceTime audio met mijn moeder en de kwaliteit is stukken beter dan Whatsapp, super helder geluid met weinig latency. Jammer dat dit enkel voor iPhone gebruikers is.
Ik zie op het eerste plaatje e2e encrypted zijn de gesorekken dat inmiddels ook of geld dit nog steeds enkel voor hun chats?
Gezien ze hier eerder onduidelijk in zijn geweest

[Reactie gewijzigd door Unsocial Pixel op 24 juli 2024 09:05]

Is al jaren end-to-end encrypted en zijn ze erg duidelijk over.
Naja volgens mij was dit niet het geval voor b8jlagen en videobellen, vandaar de vraag. Staat mij namelijks bij dat hier nog een klein relletje over is geweest.

Maar ik ben zelf geen whatsapp gebruiker en vroeg het het mij even af. Thx voor de response
The future is now old man!

Ik ben benieuwd wat het doel van de wavevorm en de test is. Het enige wat ik kan bedenken is een fancy manier om duidelijk te maken wie er praat, maar dan is een test wat overdreven lijkt me.
Inderdaad:
...zodat behalve de oplichtende vensters ook op die manier te zien is wie iets zegt.
Dit is ook weer een open deur die in elke WA-bericht weer wordt ingetrapt.

Ik heb een jaar WhatsApp-loos geleefd en alles via Signal gedaan. Daar krijg je een kleine groep in mee, maar je moet toch blijven communiceren met mensen. Opeens zat ik naast Signal op Telegram, Skype, MS Teams, iMessage en WeChat.

Er bestaan ook nog wat betaalde alternatieven, maar het is niet mainstream om je portemonnee open te trekken voor iets dat nauwelijks wordt gebruikt. Dat hele Signal-experiment (of eigenlijk 'WhatsApp-loos door het leven gaan' experiment) is compleet mislukt voor mij.
Ik hoef geen troep van Mark Zoidberg
heb ik het mijzelf wel makkelijker gemaakt door Whatsapp Business te downloaden
|:(

[Reactie gewijzigd door Rhinosaur op 24 juli 2024 09:05]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.