Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Samsung stelt onthulling Exynos-soc met RDNA2-gpu uit, 'geen prestatieproblemen'

Samsung heeft ogenschijnlijk op het laatste moment besloten de Exynos 2200-soc niet op dinsdag te onthullen, zoals het bedrijf eerder aankondigde. Deze soc moet de eerste mobiele soc met AMD RDNA2-gpu worden. Het bedrijf ontkent dat er prestatieproblemen zijn.

Het bedrijf is nu van plan om de soc samen met nieuwe Samsung-smartphones te onthullen, zegt Samsung tegen Business Korea. Het ligt voor de hand dat het bedrijf hiermee doelt op de onthulling van de Samsung Galaxy S22-telefoons, die op 8 februari aangekondigd zouden worden. Samsung zegt dat er geen problemen zijn rondom de productie en prestaties van de nieuwe soc.

Ice Universe over de Exynos 2200-soc met RDNA2-gpu

Op maandag zei bekende leaker Ice Universe op Twitter dat Samsung moeite zou hebben met de kloksnelheid van de gpu. Op Weibo vulde hij aan dat het bedrijf aanvankelijk mikte op een kloksnelheid van 1,9GHz, maar dat de maximale kloksnelheid nu op 1,29GHz zou liggen. Samsung zou van plan zijn om dit te verhogen naar 1,49GHz. In inmiddels verwijderde tweets zou Ice Universe ook hebben gezegd dat de Exynos 2200-soc in een S22 slechter zou presteren dan een Dimensity 9000-soc met een Mali-gpu, de Snapdragon 8 Gen 1-soc en Apples A15-soc, merkt Reddit-gebruiker Superyoshers9 op.

AMD en Samsung spreken al een jaar over een Exynos-soc met een op RDNA 2-gebaseerde gpu. Deze soc had vorig jaar al gepresenteerd moeten worden en krijgt ondersteuning voor raytracing en variable rate shading. Eind december maakte Samsung op Twitter bekend de Exynos 2200-soc op dinsdag 11 januari te onthullen, blijkt uit een inmiddels verwijderde tweet. Europese en Koreaanse Samsung-smartphones moeten die Exynos-soc krijgen.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Hayte Hugo

Nieuwsredacteur

12-01-2022 • 10:23

28 Linkedin

Reacties (28)

Wijzig sortering
Ben benieuwd. De voorganger, de Exynos 2100, bleek zowaar voor de verandering eens niet ernstig onder te doen voor de Snapdragon 888 evenknie, zoals voorheen vaak het geval met Exynos SoC's. Uit verschillende besprekingen van S21 telefoons van beide varianten bleek dat het qua prestaties dit keer stuivertje wisselen was.
Reageer
Eigenlijk vielen alleen de 'eigen' (custom) cores op bepaalde gebieden tegen, daarvoor en daarna hebben ze gewoon de 'standaard' ARM-cores gebruikt en was het altijd stuivertje wisselen met de concurrent (Quallcom) die dat ook (weer) doet dus dat verwacht ik nu ook.

Maar ik ben vooral benieuwd naar de GPU, heerlijk om eens wat anders te zien dan Mali of de Snapdragon tegenhanger :) Zelfs als het tegenvalt ben ik blij dat er een extra speler is, en helemaal dat die speler AMD is.

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 12 januari 2022 11:10]

Reageer
Nou is die snapdragon “tegenhanger” adreno eigenlijk een oude Ati/AMD 🙂
https://en.wikipedia.org/wiki/Adreno

Ik ben zelf eerder verbaast dat nooit iemand de mali-chip in een pc/laptop heeft gebruikt.
Het beestje staat zijn mannetje kwa prestaties en performance/watt.

Omgekeerd zou ook eens leuk zijn en kijken hoe ver die het schopt op x86.
Reageer
14 jaar geleden dat is een eeuwigheid te noemen en kun je niet vergelijken met amd rdna 2...
Reageer
Je weet dat 'Adreno' een anagram is van Radeon hé? 8-)
Reageer
Wat is eigenlijk het nut van zo’n krachtige gpu op een smartphone? Die vraag speelt altijd in mijn hoofd als ik weer berichten zie over “game smartphones”. Zijn er spellen waar je baat hebt bij zo’n gpu?

Een oprechte vraag overigens.
Reageer
Ja en nee, zolang de maximale snelheid aangehouden kan worden heb je er wel profeit van. Zeker als je 120fps wilt gamen. Denk dan aan shooters zoals Call of Duty of PUBG.

Ik heb mijn telefoon altijd in de power saver mode staan om langer hogere prestaties aan te kunnen houden. Klinkt tegenstrijdig, maar het werkt wel.

CPU capped op 70% van z'n kunnen geeft geen FPS verlies, maar laat je telefoon wat koeler lopen. Dat laat ook gelijk zien dat die games voornamelijk GPU afhankelijk zijn.
Reageer
Er zijn genoeg spellen die een betere GPU kunnen waarderen. (Genshin, CoD, Fortnite)
Al is het bij een mobiel apparaat belangrijker hoeveel rekenkracht je krijgt per watt dan absolute rekenkracht ongeacht wattage zoals bij PC gaming. (al zoeken ze die grenzen ook wel op met de aankomende 4xxx serie van Nvidia lijkt het)
Reageer
Android zit vol animatie tegenwoordig. Ik heb Android 12 draaien op een Oneplus One, en qua CPU kan die nog wel meekomen maar de animaties en overgangen zijn stotterig als de rest van de SoC ook werk moet verrichten.

Moderne frameworks zoals Flutter renderen ook vaak puur naar de GPU en kopiëren daarbij de native componenten zoveel mogelijk. Qua rendering doen ze niet onder aan een 2D-game. Ook andere frameworks gaan deze richting op omdat vloeiende animaties zo een stuk makkelijker worden en consumenten willen graag eye candy.

Ook krijgen schermen steeds meer pixels. We zijn onderhand weer af aan het stappen van de nutteloze 4K-schermen op zes inch, maar dingen als foldables die tegelijkertijd drie of vier telefoonschemen aan inhoud moeten renderen, kunnen wel wat rekenkracht gebruiken, helemaal omdat foldables voor hun prijs toch wel minstens zo snel moeten zijn als een goede iPhone of Pixel ondanks dat ze zoveel extra pixels moeten duwen.

Zo'n mobiele GPU hoeft niet per se constant keihard te werken, maar in korte bursts even 120fps leveren terwijl er vanalles gebeurt, maakt de hele telefoon gewoon fijner in gebruik. Als je niet gamet op je telefoon krijg je geen bijzondere nieuwe features uit die extra rekenkracht, tenzij applicaties de GPU gaan proberen te gebruiken voor dingen als machine learning misschien.
Reageer
Ziet er naar uit dat de Dimensity9000 wel eens de beste SoC van 2022 kan worden.
Kijkend naar efficiency van de GPU

https://pbs.twimg.com/med...yb_?format=png&name=small
Reageer
"Meest efficiente SoC in een benchmark" is wat anders dan "de beste", dat is subjectief. De snelste is het sowieso al niet
Reageer
Dat klopt inderdaad.
Bedoelde beste als er gekeken wordt naar efficiëntie. Maar dan als nog is dit alleen van de GPU.
Reageer
Ik zie in die tabel toch de A15 en de SD8Gen1 beide beter scoren met lager verbruik…
Reageer
Beide (A15 &SD8Gen1) betere FPS bij een hoger gebruik.
Maar met een lagere FPS/Watt waarde dat is wat ik eruit haal.
Reageer
Het zijn nog geruchten, maar mogelijk gaat de nieuwe Galaxy S22 wereldwijd alleen met een Snapdragon soc geleverd worden.
Reageer
Is het daar al niet te laat voor? Neem aan dat ze bepaalde productie capaciteit hebben ingekocht per SOC en, met een release eind februari, dat de telefoon inmiddels ook al wordt geproduceerd.
Reageer
Neem aan dat ze bepaalde productie capaciteit hebben ingekocht per SOC
Je weet dat Samsung die dingen zelf maakt? Zowel de Exynos als die Snapdragon ;)

Uiteraard zal er linksom of rechtsom wel keuzes gemaakt moeten worden welke meer/minder ruimte krijgt in het productieproces.

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 12 januari 2022 11:10]

Reageer
Dat ze die dingen zelf maken betekent niet dat ze productie capaciteit van andere klanten kunnen stelen ;)

De fabs hebben het mega druk en draaien bijna allemaal op maximale capaciteit. Extra capaciteit is denk ik niet ruim beschikbaar momenteel
Reageer
Nee, maar als de ingeplande Exynos productie niet gebeurt kan men die gemakkelijk beschikbaar stellen voor Snapdragons.
Reageer
Het kan zijn dat Samsung eerst met Snapdragons komt, omdat die batches al geproduceerd zijn en klaar zijn voor verkoop en later met exynos versies komt.
Reageer
Ik ben niet zo van de geruchten, maar hoop stiekem dat deze klopt.

Zodra Samsung wat laat weten, ben ik first in line om de s22 ultra te pre-orderen als hij een SD SOC krijgt.
Reageer
Ik ben vooral heel benieuwd wat dit betekent voor de Galaxy S22 aankondiging/release van komende maand. Gaan we in Europa dan toch Snapdragon varianten krijgen?

Ergens ben ik wel teleurgesteld, ik was erg benieuwd naar het resultaat van de samenwerking tussen AMD en Samsung.
Reageer
Ik ook. Was super benieuwd naar de GPU prestaties. Wellicht in de Fold 4.
Reageer
Als die AMD GPU op zo'n fors lagere clock moet draaien (1.29 GHz vs 1.9 MHz) dan is er toch iets dratisch mis gegaan in de ontwerp fase of misschien de back-end (layout) fase qua clock distributie en voedingen.

Kan te fixen zijn met een respin (nieuwe layout, nieuwe maskers, nieuwe batches), maar dan ben je zo weer 6-9 maanden verder.

Wel een mega f-upje.

Dat Samsung verplicht een deel Qualcomm moet gebruiken is vanwege patenten & licenties toch ? De Qualcomm versie van 3G (CDMA) is in de US inmiddels uitgefaseerd.
Reageer
Geen prestatieproblemen, alleen een te hoog verbruik :P
Reageer
Mijn eerste reactie was ook zoiets: geen prestatieproblemen, maar wel hitte/koeling uitdagingen? :+
Reageer
Wat exact de reden is zullen we wellicht nooit horen, maar ik kan met niet voorstellen dat het aan tegenvallende prestaties ligt. De AMD RDNA-2 GPU is krankzinnig snel.

Wellicht ietst met hitte of te hoog stroomverbruik.

Prima dat Samsung dan besluit de processor dan nog niet op de markt te brengen.
Reageer
Is er al bekend welke SOC er wel gebruikt gaat worden? of is dat de laatste Snapdragon wat 10 maanden geleden al geopperd werd? Initieel zou die Samsung SOC al niet eens gebruikt worden.
Ik las laatst al dat de nieuwe Samsung SOC zeer slecht op grafisch gebied zou presteren en de CPU zelf ook niet zo goed zou zijn.
Reageer