Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Samsung kondigt Exynos 2200-soc met AMD-gpu aan vermoedelijk voor Galaxy S22

Samsung heeft de Exynos 2200-soc aangekondigd, vermoedelijk voor gebruik in de eigen Galaxy S22-smartphones. Samsung noemt de met AMD ontwikkelde gpu met raytracing en variabele rate shading Xclipse. Exacte specs ontbreken.

Op de productpagina noemt Samsung geen kloksnelheden van bijvoorbeeld de cpu en gpu en blijft het beknopt over functies van de soc. Het gaat om Samsungs eerste eigen soc gemaakt op het eigen 4nm-procedé, zo zegt het bedrijf in de aankondiging.

De Xclipse-gpu, een samentrekking van de X van Exynos en het woord 'eclipse', is gebaseerd op AMD's RDNA2-architectuur. Dat maakt dus onder meer raytracing en variabele rate shading mogelijk in mobiele games. Samsung zegt niks over hoeveel de prestaties anders zijn ten opzichte van concurrenten of voorgaande socs.

Net als de concurrerende Snapdragon 8 Gen 1 en MediaTek Dimensity 9000 maakt de Exynos 2200 gebruik van ARM Cortex X2-, Cortex A710- en Cortex A510-kernen. Die zijn allemaal gebaseerd op de ARM Cortex v9-architectuur. Er is ondersteuning voor geheugen tot maximaal Lpddr5 en niet het nieuwere Lpddr5x, terwijl opslag tot UFS 3.1 gaat.

De isp ondersteunt tot maximaal zeven camerasensors op een apparaat, terwijl een enkele sensor tot maximaal 200 megapixels kan hebben. Video's opnemen gaat tot 8k met 30fps. Samsung vermeldt dat de Exynos 2200 al in massaproductie is. De fabrikant had de soc al een week geleden willen aankondigen, maar dat evenement kwam er niet.

Socs naast elkaar Exynos 2200 Snapdragon 8 Gen 1 Dimensity 9000
Procedé Samsung 4nm Samsung 4nm TSMC 4nm
Cpu: X2-kern 1x 1x @ 3,0GHz, 1MB L2-cache 1x @ 3,05GHz, 1MB L2-cache
Cpu: A710-kernen 3x 3x @ 2,5GHz, 512KB L2-cache 3x @ 2,85GHz, 512KB L2-cache
Cpu: A510-kernen 4x 4x @ 1,8GHz, L2-cache onbekend 4x @ 1,8GHz, 256KB L2-cache
Geheugen Lpddr5 Lpddr5 op 3200MHz Lpddr5x op 3750MHz
Type gpu Xclipse, RDNA2 Adreno 730 ARM Mali G710MP10 @ 850MHz
Isp Exynos ISP Spectra? / Snapdragon Sight, triple-isp, 18bit Imagic970, triple-isp, 18bit
Type modem Exynos-modem X65 en Fastconnect 6900 'Dimensity 9000-modem'
Ondersteunde frequenties 5G Sub-6 + mmWave Sub-6 + mmWave Sub-6
Maximale downloadsnelheid (sub-6) 5G 5,1Gbit/s 7Gbit/s 7Gbit/s
Maximale uploadsnelheid 5G 2,55Gbit/s 3Gbit/s Onbekend
Wifi Onbekend Wi-Fi 6E, 2x2 MiMo Wi-Fi 6E, 2x2 MiMo
Bluetooth Onbekend 5.2 5.3

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Arnoud Wokke

Redacteur

18-01-2022 • 07:36

78 Linkedin

Reacties (78)

Wijzig sortering
Ik hoopte juist zo erg dat ze deze soc met nog één jaar zouden uitstellen zodat wij in Europa eindelijk een Samsung Galaxy telefoon met een Snapdragon soc zouden krijgen. Echt zonde
Koop een S21 FE en je hebt precies wat je wilt. Verder is er bij de S21 nagenoeg geen verschil meer tussen de versies. Tenminste niet als je de telefoon koopt voor gebruik, en niet voor benchmarks.
Ook niet op batterijduur? dit was het voornaamste verschil bij mijn S20+.. (Exynos stuk minder zuinig)

[Reactie gewijzigd door Byron010 op 18 januari 2022 08:58]

De Exynos 990 in de S20 is inderdaad niet echt zuinig gebleken. Hierin zitten nog de CPU cores (Mongoose) die Samsung zelf ontwikkelt heeft. Vanaf de S21 (Exynos 2100) is Samsung overgestapt op CPU cores van ARM. Dit heeft voor een goede stap gezorgd qua batterijduur. Al is de batterijduur niet alleen afhankelijk van de CPU.
De Exynos 2100 heeft zeker nog steeds wel wat problemen, de videokaart bijvoorbeeld throttlelt nogal hard, waardoor de performance in video op het niveau van de S20 snapdragon ligt over tijd.

De implementatie van de efficiency cores op de 2100 heeft ook wat problemen, waardoor deze 2x zoveel energie verbruiken als de efficiency cores op de snapdragon 888 (ook al is het allebei cortex A55).

https://www.anandtech.com...iew-sizing-up-cortex-x2/2
Dat kan best. Qua GPU heeft Samsung nog altijd achter gelegen op Qualcomm. Ik verwacht ook niet dat Samsung met de 2200 er nu voorbij gaat. Dit is de eerste soc met RDNA2 gpu.

De link naar anandtech kan ik niet plaatsen i.c.m. je verhaal over de 2100. Het hoofdstuk wat je linkt is een vergelijking tussen de X1 en X2 core.
je kunt op de plaatjes de onderlinge verschillen zien tussen de cores, in hoeveel energie het kost om een bepaalde taak te doen tov hoeveel tijd het kost.
Oké duidelijk nu. Dank je.
Hoewel ik een enkele review heb gezien die claimt dat het verwaarloosbaar is kijken de meesten toch weer aan te geven dat de exynos in de s21 idd weer minder zuinig is. Geloof gemiddeld genomen ~10 a 15% (en in combinatie met lagere sustained performance).

Heb zelf de s20 en eigenlijk geen problemen met de exynos, maar feit blijft dat de sd de betere soc is. Kan me voorstellen dat het bij bepaalde manieren van gebruik daadwerkelijk een minpunt is.

Benieuwd naar deze nieuwe versie, hopelijk hebben ze een inhaalslag kunnen maken.
https://youtu.be/JHvjwZlrIp8

In een directe vergelijking doet het de Snapdragon 5 minuten langer (3 % batterij meer) dan de Exynos.
Geen perfecte test, maar geeft inderdaad aan dat van 15% geen sprake kan zijn.
En al is het 15%, dan merk je dat alsnog niet echt bij de meeste gebruikers

[Reactie gewijzigd door Martinspire op 18 januari 2022 14:20]

Dat hangt er natuurlijk net vanaf wat 100% is. Is 100% net genoeg voor een hele dag bij jouw gebruik? Dan is 15% dramatisch - je hebt ineens een lader/powerbank nodig. Is 100% net niet genoeg voor een hele dag? Dan is het bijna geen verschil omdat je toch moet laden. Altijd erg afhankelijke van individueel gebruik dus. En 15% is dan toch een vrij forse marge binnen die negatieve situaties kunnen ontstaan.
Elke batterij van een nieuwe generatie is telkens weer wat beter dan de vorige, dus ook al is het 15% minder dan wat anders misschien mogelijk is (nog steeds heftig afhankelijk van gebruik), dan is het nog steeds meer dan wat je eerst had en of je dan wel of niet een lader nodig had, is dan gewoon ongeveer gelijk.

Dus nee, dat is niet erg.
Je kan 15% gewoon niet wegrationaliseren. Batterijduur gaat gemiddeld al lang niet meer 15% per jaar omhoog. Misschien 15% om de twee jaar. Wat jij dus zegt is dat je om batterijduur dus twee generaties achteruit gaat tov van de concurrent die je op dat moment kan kopen. Of om het even om te draaien: met de concurrent kan je wel een beter accuduur krijgen terwijl dat met de Exynos niet het geval is. Dat is gewoon vervelend. Als het jou niet uitmaakt moet je dat vooral ook niet meewegen in je beslissing maar 15% batterijduur is gewoon het verschil tussen een 2019 en een 2021 flagship (bij gelijke afmetingen).
Beste Pussycat,

Ik heb de S20FE en een heel groot gemis vind ik dat de trilmotor erg zwak is. Duidelijk een punt waar ze op bezuinigd hebben...
S21 FE is te groot, dus niet wat ik wil.
Zijn eis was "een Galaxy met Snapdragon". Als hij ook nog klein moet zijn kan ik er niets aan doen hé.
Haal anders een A52s 5G. Toestel is razend goed, populair en prijstechnisch erg sterk.
Alleen heeft deze geen draadloos laden..... Erg jammer.
Er is op dit moment geen actuele Samsung telefoon die voldoet aan mijn eisen.. (draadloos laden en een micro SD kaart slot). Jammer na de S10 zijn toch wel gaan bezuinigen op de features. Ik heb zelf nog een S9 met 256 Gbyte intern geheugen en een 400 Gbyte SD kaartje.
Ach, in der loop der jaren heb ik dat met elke mobiel wel gehad. Om maar twee voorbeelden te noemen: front-facing speakers (stereo) en een verwijderbare batterij. ;) Dat eerste is inmiddels vervangen voor meer beeld (kleine bezels) en het ander voor soms een 'luxe' achterkant en/of water/stofdichtheid.

Momenteel heb ik een S20 als extra. Die heeft draadloos een microSD als optie. Dus je zou in de tussentijd daar naartoe kunnen.
Recent van een S9 overgegaan naar een S20 FE 5G en dit bevalt me meer dan prima.
Goede batterij (zeker ten opzichte van mijn S9), kan draadloos laden.
120hz, Nette prijs (net onder de 500) en SD kaart kan erin.
Android 12 is net uit voor deze telefoon

[Reactie gewijzigd door Mikemkm op 19 januari 2022 11:18]

Haal anders een A52s 5G. Toestel is razend goed, populair en prijstechnisch erg sterk.
De camera's van die A52s zijn werkelijk een stapje terug, maar voor de rest helemaal mee eens.

[Reactie gewijzigd door taxus op 18 januari 2022 16:57]

Is de prijs ook wel naar vermoed ik. ;)
Volgens mij zijn er zeker 4 5 fabrikanten die toestellen uitbrengen met de 8 1 dus niets houdt je tegen, blijft android en dus heb je keuze
Opvallend dat ze hem nu 'aankondigen', de verwachting na de no-show van vorige week was volgens mij een beetje dat ze het Galaxy S22-evenement zouden gebruiken om deze Exynos te introduceren.

Maar hoe zeer ik het Samsung (en AMD) ook gun, ben ik nog niet heel optimistisch over deze SoC. Het opeens laten vallen van het launch-event vorige week en nu een aankondiging zonder kloksnelheden, prestatieclaims of andere informatie... dat doe je normaal gesproken niet als je een sterk product in handen hebt.

Edit: de GPU in de Snapdragon 8 Gen 1 is de Adreno 730, @arnoudwokke ;).

[Reactie gewijzigd door 21jaaj op 18 januari 2022 07:48]

Edit: de GPU in de Snapdragon 8 Gen 1 is de Adreno 730, @arnoudwokke ;).
Dank, toegevoegd :)
Ik kijk er ook naar uit en verwacht dat het goed mee kan met de concurrentie. De Exynos waren niet de snelste naar deden wel goed mee. Vooral de nieuwe geïntegreerde AMD architectuur met Ray Tracing is al iets heel bijzonders.
bijzonder ja, maar nuttig dat moet nog blijken
Het is echt afwachten wat dat gaat brengen. AMD heeft geen ervaring met de ontwikkeling van ultra low power GPU's voor het gebruik in ARM SoC's. Daar hadden ze ooit een speciale afdeling voor, maar die is verkocht aan Qualcomm (samen met de engineers, kennis, en de nodige patenten) en maakt tegenwoordig de Adreno GPU's.

Ik kan me goed voorstellen dat de eerste iteratie wat zal tegenvallen, qua prestaties of qua verbruik. En als het verbruik te hoog is, zullen ze waarschijnlijk de prestaties knijpen om nog een beetje accuduur over te houden.

Zoals 21jaaj ook al zegt, het is verdacht dat er totaal geen prestatieclaims worden gedaan.

[Reactie gewijzigd door knirfie244 op 18 januari 2022 10:41]

Ray tracing is gewoon een reclame praatje en daar ga je NIETS aan hebben.
Waarom niet ?
Denk je nou echt dat men apps specifiek gaat schrijven voor Exynos gebruikers ?
In het Android flagship segment en ook in het premium tablet segment zie je eigenlijk alleen maar SD Socs.
Xiaomi, OP, Vivo, Oppo, Sony, etc gebruiken allemaal dezelfde soc in hun top of the line toestellen en alleen Samsung gebruikt Exynos in bepaalde markten.

De enige winst die er is is de extra winst voor Samsung op de veel goedkopere Exynos soc !
We zien dit al jaren, het is en blijft een inferieure soc en dat gaat dit jaar niet anders zijn.
Die no-show is heel opmerkelijk gezien de geruchten die rondgaan qua prestaties.

Maar tegelijkertijd ging er ook corona rond in de groep mensen rondom die presentatie, dus misschien was het gewoon een praktisch probleem.

De reviews zullen het uitwijzen :)
En ze zijn ook niet verplicht om alle redenen te geven.
Ik kan het je nu al mede delen.
Het is een leuke Soc die prima zijn werk zal doen, MAAR gewoon over de gehele lijn niet zo goed zal zijn als de SD concurrent.
Dit is al jaren zo en dat zal nu ook zo zijn.

We gaan verschillen zien in warmte huishouding. Verschillen met fotografie en sowieso in performance.
Wederom krijgt de EU een 2e rangs soc voor de hoofdprijs (letterlijk).
Dit is al jaren zo en zal ook nu niet anders zijn.

Ik voorspelde dit 10 maanden geleden al (je kunt de berichten opzoeken) omdat je simpelweg niet in 1 a 2 jaar het roer kan omgooien en even toonaangevend kan zijn op dat vlak en verwachten dat de competitie (Qualcomm) maar stil blijft staan.
Pure logica en ook nu gaan we dat wederom zien.
Ik denk het ook hoor, Samsung 4nm is gewoon geen TSMC 4nm, dus die chip gaat sowieso niet meekomen.

De interesse is meer of dat het enige probleem is, of dat er toch nog meer verbeterd kan worden.
Zeer benieuwd naar de S22 ultra en dan vooral naar de camera presentaties. Jammer dat het altijd beweerd wordt dat de qualcom versies betere fotos/videos schiet.
De Qualcom schieten object van ver af iets scherper. Maar in dynamisch contrast wint de Exynos wel sterk. Allemaal voordelen en nadelen. Uiteindelijk zie je weinig verschil.

[Reactie gewijzigd door Mayonaise op 18 januari 2022 22:17]

Als ze deze SoC in een laptop stoppen, ben ik eventueel wel geïnteresseerd. Een Samsung telefoon zou ik nooit aanschaffen, als je ziet hoe er allemaal ongewenste applicaties voorgeïnstalleerd worden die je niet kunt verwijderen.

[Reactie gewijzigd door psychicist op 18 januari 2022 11:14]

Het aantal voorinstalleerde apps valt tegenwoordig wel mee volgens mij? Geen games of social media apps. Alleen de MS apps, als ze die nog voorinstalleren en de galaxystore plus wat basisdingen als mail, smart things, file manager. Bixby pushen ze nog wel.
Zoiets idd. En tegenwoordig kun je het meeste ook gewoon uitzetten. De app staat er wel, neemt wat ruimte in, maar draait niet en de CPU en RAM hebben er dus geen hinder van.
Om dat nou de reden te laten zijn om Samsung links te laten liggen vind ik vrij lame.
Ik wil geen telefoon uit China en ik ben erg sceptisch over Apple en Google. Dan blijft er niet veel over, helaas.
Bittium tough mobile, niet goedkoop maar worden geproduceerd in finland.
Las ook ergens een leak op twitter dat deze soc geen vooruitgang is en eerder om te janken is om die tweet vervolgens later weer te verwijderen. Real life tests zullen uitwijzen of dit wat is of niet.
Dat klinkt waarschijnlijk. De Mali GPU's (en PowerVR, etc) zijn allemaal geoptimaliseerd voor mobiel en verbruiken maar 2 - 3 watt!
RDNA2 is daar helemaal niet voor geoptimaliseerd, en is ontwikkelt voor apparaten die op het stroomnet zijn aangesloten.

Het idee dat je met dezelfde GPU en misschien 5% van het wattage "console quality graphics" gaat leveren is vooral marketing volgens mij.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 18 januari 2022 09:54]

Samsung en AMD zijn 1,5 jaar bezig geweest om de RNDA chip geschikt te maken voor smartphones en specifiek voor de Exyons processor. Dat is de chip natuurlijk helemaal niet standaard.

[Reactie gewijzigd door RippleXRP op 18 januari 2022 11:57]

De Tegra van Nvidia was en is nog steeds een uitstekende chip, behalve op verbruik.

In de switch zit een soortgelijk en die presteert mobiel minder om batterij te sparen.

Aan de andere weten we dat er ook meer potentie zit in adrenos en malis maar dat het verbruik en hitte hard omhoog gaat. Cheats met de benchmarks geven dat aan.
Prestaties zullen niet tegenvallen zoals sommigen zeggen. Als dat zo was, had Samsung deze Exyonos 2200 nooit alsog op markt gebracht. Zou veel te veel imagschade opleveren.

Samsung had ook gezegd, dat 'snelheid' niet de reden was dat ze de lancering uitstelden.

Ik vermoed dat het te maken heeft met productie issues.

De AMD RDNA 2 GPU moet krankzinning snel zijn en volgens eerste tests ook de Appel chips ver achter zich laten.

We zullen het zien. Ik ben blij dat de Exynos er komt.
Dat zeiden de de vorige jaren ook al en de Exynos is altijd al het zwakkere broertje gebleken en dat lijkt nu terug het geval te gaan worden. Zo is 5G al trager en de andere gegevens zoals klocksnelheden wil men nog niet vrijgeven.
Ik had gehoopt op de S22Ultra maar denk terug voor andere merk te gaan kiezen die wel over een SD beschikt.
Jammer.

[Reactie gewijzigd door Niclord395 op 18 januari 2022 14:57]

Tragere broertje imago is voorbij met de Exnos 2000 met Xclipse GPU. Je hebt duidelijk de ontwikkelingen niet gevolgd.

5G trager? Hoe kom je daar in vredsnaam bij? Samsung loop helemaal vooraan qua 5G/6G ontwikkeling.
Je gaat voor een ander merk omdat de S22 Ultra geen SD heeft. Ja joh lol.
O jawel. De ExYnos 2000 had om te beginnen nog geen Xclips. Dat is maar met de Exynos 2200.
Trage broertje imago voorbij met de 2000?
https://www.androidauthor...dragon-vs-exynos-1195066/

En mijn vermoeden blijkt al te kloppen met de eerst info rond de Exynos 2200. Deze draait al opnieuw hogere klocksnelheden dan de SD om mee te kunnen en dus zal deze ook wel terug warmer worden en meer verbruiken.

https://www.youtube.com/watch?v=-6BcJcCNpmE

https://nanoreview.net/en...alcomm-snapdragon-8-gen-1
Zo van 'deze auto heeft 240 pk en is dus beter dan die auto daar met 220 pk'. Ookay.
Wat heeft een auto hiermee te maken? En als je dan die vergelijking wil maken, 2 wagens verkopen als hetzelfde model maar in een ander land een andere motor gebruiken maar willen verkopen alsof het om dezelfde wagen gaat....nope.

Al elk jaar is de Exynos trager, warmer, en verbruikt deze meer.
2 jaar terug waren de verschillen duidelijk.
Vorig jaar zei Samsung ook dat het anders ging zijn. Het was beter ja, maar nog steeds duidelijke verschillen en dat terwijl ze wouden laten uitschijnen dat het geen verschil uitmaakte.
Laat dan de mensen de keuze welke ze willen.

Het is niet zonder reden dat Samsung bewust nog de klocksnelheden niet laat weten.
Als een fabrikant een PC uitbrengt en enkel laat weten dat er een intel i7 en Nvida GPU insteekt dan weet je eigenlijk zeer weinig.
Ik maak die vergelijking vanwege je overstap overweging naar heel ander toestel met SD. Dus dan is het een Samsung met E2200 vs type X met SD. En dat is betzelfde als A 220pk vs B 240pk. Er is een verschil, maar waarschijnlijk qua camera's, OS etc zijn de verschillen toch veel belangrijker nietwaar?

Verder zeker met je eens dat Samsung gewoon voor 1 soort CPU zou moeten kiezen, per model.
Je hebt je duidelijk niet verdiept in Exynos en de geschiedenis.
Het is al jaren een inferieure soc terwijl je in de EU de hoofdprijs betaald.
Op vrijwel alle vlakken minder en ook dit jaar zal het niet anders zijn.
Natuurlijk kan je zeggen dat verschillen hier en daar minimaal zijn maar ik als consument wil gewoon het beste want daar betaal ik ook flink voor.
Het uitbrengen van een toestel met verschillende Socs is waardeloos en heeft alleen maar te maken met een veel grotere winstmarge op hun eigen Socs IPV de dure SD Socs.