Gerucht: AMD Radeon RX 6500 XT en RX 6400 worden eerste 6nm-gpu's

De Radeon RX 6500 XT en RX 6400 van AMD worden mogelijk de eerste gpu's die op 6nm worden geproduceerd. Dat vertelt een anonieme bron aan VideoCardz. De videokaarten worden naar verwachting op 19 januari uitgebracht. De RX 6400 zou alleen voor oem's zijn.

De informatie is afkomstig van Disclosuzen, schrijft VideoCardz. Die bron deelt vaker AMD-informatie met dat medium. De Radeon RX 6500 XT en RX 6400 zouden een Navi 24-gpu krijgen op basis van de RDNA2-architectuur. De bron deelt niet welke foundry de gpu's produceert op 6nm, maar het is aannemelijk dat dat TSMC betreft. De N6-node van die fabrikant is een verbeterde versie van diens 7nm-procedé, waarop de huidige Radeon RX 6000-videokaarten geproduceerd worden. TSMC meldde eerder dat chipontwerpen die nu op TSMC's 7nm-procedé gemaakt worden, eenvoudig overgeheveld kunnen worden naar zijn 6nm-node.

Verder zouden de geheugenbandbreedtes van de AMD Radeon RX 6500 XT en RX 6400 respectievelijk 232GB/s en 216GB/s bedragen wanneer Infinity Cache wordt meegerekend. Het is niet bekend wat de bandbreedtes bedragen zonder Infinity Cache, maar VideoCardz speculeert dat dat neerkomt op 128GB/s voor de RX 6500 XT en 112GB/s voor de RX6400. Verder krijgt de RX 6500 XT een dualslot-ontwerp met een total board power van 107W. Bij de RX 6400 bedraagt dit 53W. Die gpu krijgt volgens VideoCardz een dualslot-ontwerp.

Naar verwachting kondigt AMD de Radeon RX 6500 XT en RX 6400 aan tijdens de CES. Het bedrijf houdt op 4 januari een keynote. Ook nieuwe Threadripper PRO 5000-cpu's worden verwacht. Mogelijk deelt AMD op 4 januari ook meer informatie over de komende Ryzen-consumentenprocessors met 3D V-cache.

AMD Radeon RX 6000-videokaarten (via VideoCardz)
Model RX 6600 XT RX 6600 RX 6500 XT RX 6400
Gpu Navi 23 Navi 23 Navi 24 Navi 24
Architectuur RDNA2, 7nm RDNA2, 7nm RDNA2, 6nm RDNA2, 6nm
Stream processors 2048 1792 1024 768
Raytracingcores 32 28 16 12
Gameclock 2359MHz 2044MHz nnb nnb
Boostclock 2589MHz 2491MHz nnb nnb
Geheugen 8GB GDDR6 8GB GDDR6 4GB GDDR6 4GB GDDR6
Releasedatum Augustus 2021 Oktober 2021 Januari 2022 Januari 2022

Door Daan van Monsjou

Redacteur

25-12-2021 • 09:40

46 Linkedin

Lees meer

Reacties (46)

46
46
18
4
0
20
Wijzig sortering
Is het wel echt 6nm als het zo’n verbeterde versie van 7nm is? Is er een nieuwe productie lijn nodig of komt het uit dezelfde apparatuur?
TSMC N7 was de DUV variant, hierop zijn ZEN en RDNA ontworpen.

TSMC N7+ is de EUV variant. Chip-ontwerpen van N7 DUV moeten overnieuw gemaakt worden voor N7+ EUV. Daarom werd N7+ nooit populair, alleen Huawei en die zijn weggepest door de VS. Dus Zen en RDNA werken niet op N7+.


Herontwerp, dat wilden klanten niet, en toen kwam N6: Dat zijn de productie stappen van N7+ EUV waarvoor de chip-ontwerpen van N7 DUV 1 op 1 gebruikt kunnen worden (design compatibel).

In tegenstelling tot wat @Astennu , @amigob2 en @xavalon beweren is mijn mening dat daarvoor geen nieuwe lijn nodig is. 90% van de stappen / machines tussen N6 EUV en N7 DUV zijn gelijk.

N7 DUV is multiple-patterning, daarvoor zijn bij wijze van spreken 3 kleine DUV lithografie machines en extra etchers nodig, EUV is single patterning dus slechts 1 grote EUV machine en minder etchen en schoonmaken. Er is dus ruimte over bij EUV tov DUV, alleen vloerbelasting en het ondergronds kunnen plaatsen van de Trumpf drive laser (container vol) is een issue. Waarschijnlijk is dat reeds ingecalculeerd bij de bouw van de N7 lijnen.

Als het echt niet lukt zet je de EUV machines apart en leg je transport lijnen aan. In de metaal-fabriek waar ik zelf werk zijn zo ook vaak nieuwe processen in bestaande lijnen geïnjecteerd. Niet lean, maar wel kosten efficiënt.

Tevens kan de Huawei N7+ capa gebruikt worden voor N6.

Anderzijds, dat het niet nodig is nieuwe lijnen voor N6 te bouwen wil niet zeggen dat het niet gebeurt: Als er veel klanten zijn voor N7 DUV, maakt het kosten-argument (utilisatie van bestaande N7 apparatuur) niet uit kan je inderdaad beter nieuwe fabs bouwen.

[Reactie gewijzigd door kidde op 25 december 2021 11:39]

Als dat zo zijn waarom heeft dan ook nog steeds record verkopen van de hele line up van ASML.
Bestanden nodes stoppen waar ze immense winst maken op offeren voor een nieuwe node wordt niet gedaan.
Nogmaals, N7+ is door TSMC veel capa voor gepland, en er kwamen veel minder klanten voor dan verwacht. Slechts 1 (Huawei). En die klant is weg. Verder migreren andere klanten van N7 naar N5, dus ook bij N7 is capa over.

Vervolgens is er bij TSMC meer vraag dan dat ze aankunnen. Dus alles moet tegelijk worden gemaakt, behalve N7+.

Ook aan apparatuur van Applied Materials is een gebrek. N7 heeft misschien wel 3 litho /ets stappen voor M1 /M2 (kleinste metaal lagen), dus 3x etsen. Dus als je een DUV lijn ombouwt naar EUV, hou je ets-machientjes over die je op de vrije markt nu bijna niet kan kopen. Dat is dus voordelig.

Zoals aangegeven is dus de vraag hoeveel klanten naar N7 willen, en of er genoeg machines door Applied, KLA, TEL etc. geleverd worden voor een nieuwe lijn voor N6. Dat is een complexe puzzel, en het zal zeker niet zijn dat alle N6 nieuw is of allemaal bestaand, het zal vast en en zijn.
Dus jij denkt dat tsmc die N6 en N7 door elkaar op dezelfde lijn maakt?
Het is niet onmogelijk maar vraag het me wel af of ze dat doen.

Als het zo simpel is als jij schetst zou je verwachten dat AMD vanaf begin volgend jaar alles op N6 maakt ook bestaande Navi 2X en Zen2/3 CPU's en dat zie ik dus niet gebeuren. Die worden volgen smij gewoon nog op N7 gemaakt en er komen wel wat N6 refreshes Maar niet de hele lineup. Er zal ook nog N7 van de band blijven rollen.

[Reactie gewijzigd door Astennu op 25 december 2021 14:03]

Nee, N7+ lijnen (nu niet meer in gebruik) kunnen zonder meer N6 draaien,

N7 kan worden omgebouwd naar N6, maar kan dan geen N7 meer maken.

En ja, voor AMD is het voordelig als alles naar N6 gaat. Hogere yield, lagere kosten want single patterning, en kortere cyclus tijd dus snellere levering. Vraag is of er genoeg EUV machines zijn.

Echter, alles wat door de klant gevalideerd is (hyperscalers: Facebook, Amazon etc) op N7 moet inderdaad op N7 blijven.

Ik denk dat het een verhaal is van én én bij TSMC: Nieuwe lijnen N6 bouwen, N7+ dat leeg stond omzetten naar N6, N7 deels blijven maken (serverpark uitbreidingen) en deels omzetten naar N6.
Niets is tegenwoordig nog "echt", de nanometers gingen uit van platte transistoren, terwijl men tegenwoordig de hoogte in bouwt. Nanometers worden teruggerekend naar alsof je platte transistoren zou gebruiken, in werkelijkheid zijn de structuren groter dan 7 of 6 nm.
Ga er maar vanuit dat het een aparte lijn is. TSMC heeft EUV lijnen voor 7/6/5/4 nm en komt in 2023 ook met 3nm waarbij elke node meerdere productielijnen heeft. Apple heeft nu 5nm voornamelijk in gebruik en het gevecht om productiecapaciteit gaat nu om 4nm. Zowel Apple als Intel willen die claimen. Ja Intel gaat voor de komende jaren ook 4nm gebruiken en bepaalde processors laten maken bij TSMC.

De eigen Intel fabrieken moeten nog grotendeels overschakelen op het EUV procedé.
fabrieken schakelen niet over van DUV naar EUV. Voor EUV moeten nieuwe Fabs neer gezet worden door dat de inrichting van de Fab compleet anders is, sub fab moet veel groter zijn voor EUV, en de vloer belasting is vele male groter, en nog veel meer.
Als aanvuing op de andere reacties. Het is een aparte productie lijn dus dit gaat niet van de 7nm capaciteit af die AMD gereserveerd heeft dus dit zijn dan daadwerkelijk extra wafers voor amd. Die van de band gaan rollen (mits ze 7nm niet terug gaan schalen maar ze verkopen nu al alles wat ze laten maken dus dst zou dan niet slim zijn)
Is het wel echt 6nm als het zo’n verbeterde versie van 7nm is? Is er een nieuwe productie lijn nodig of komt het uit dezelfde apparatuur?
Zoals @dmantione al aangeeft zijn de procesnodeaanduiding meer marketing dan het iets met de daadwerkelijke afmetingen van de transistor te maken heeft.
Voor de daadwerkelijke afmetingen kan je het volgende artikel bekijken:
Transistor Options Beyond 3nm
https://semiengineering.com/transistor-options-beyond-3nm/

TSMC Unveils 6-nanometer Process
7-nanometer Enhancement Combines Performance/Cost Advantage with Fast Time-to-Market
https://pr.tsmc.com/english/news/1989
Mooie kaartjes voor een non gaming systeem, steeds wordt de nadruk op gaming gelegd, maar ik, en ik denk velen met mij, willen gewoon een goede low range videokaart , maar wel met de nieuwste technologieën, die een paar 2k/4k schermen aan kunnen sturen, met een goede beeld kwaliteit.

En nog belangrijker is de betaalbaarheid voor zo'n kaart.
Dan kan je net zo goed een nieuwe Intel CPU Nemen. De integrated GPU Jan die dingen net zo goed.
Door de 4GB is er grote kans dat deze rond de adviesprijs blijft hangen, komt denk ik ook in mijn server.
Ik denk gelijk weer aan m'n Voodoo 3Dfx kaart waar ik toen zo'n fl300,- voor betaald heb. Lekker Quaken! :P

Het is inderdaad te gek voor woorden. Pas een nieuwe desktop besteld met een RX6800XT erin maar kreeg een mail dat de videokaart waarschijnlijk pas over 2 maanden geleverd kon worden. Dus toen maar overgestapt op de RTX3080 en 2 dagen later had ik m'n nieuwe computer. Echt erg dat tekort aan kaarten vooral bij AMD.

[Reactie gewijzigd door Dick Ravestein op 25 december 2021 12:13]

precies, paar schermen kunnen aansturen, liefst met hoge resolutie en 120 / 144hz
Puur voor aansturing van 2 x 4K schermen heb je niet echt een externe gpu nodig en kan je prima met de hedendaagse iGPU's zoals bij b.v. die nieuwe Intel cpu's. Noodgedwongen door die hoge prijzen van videokaarten gebruik ik nu de iGPU van een Intel i5 12600K. Dit in combinatie met een 34 inch 4K monitor wat verder prima werkt, zelfs renderen met Adobe Premeire Pro gaat op zich goed hetzij wel 'langzaam'.
Ja Leuk, laat ze liever de productie opvoeren van de kaarten. Prijzen voor een kaart zijn belachelijk hoog, en dat niet eens momenteel. Dat zijn ze al jaren. Een fatsoenlijke kaart voor onder de 500E is er niet. Gewoon niet.

Nee, dan hou ik het nog wel op mijn RX480 voorlopig... Ik vertik het om zoveel voor een GPU uit te geven.
Met 4GB weet je in ieder geval dat deze niet gebruikt gaan worden voor minen, zullen de eerste betaalbare kaarten worden van 2022.
met 4gb wat ga je dan spelen?
Ongeveer wat je met je GTX980 kon.
Dat is ook niet waar, er zijn genoeg coins die je kan minen met 4gb kaarten, zelfs eth kan nog met de nodige aanpassingen.
Ja iets meer dan de helft van wat een 6600XT doet, dus doe die prijs maar door de helft dan, moeten ze ook wel de helft stroom gebruiken van een 6600XT. Heb ik wel enkel over de waarde voor miners.

Als die er van af blijven is de waarde enkel wat een gamer er voor geeft.

[Reactie gewijzigd door JDx op 25 december 2021 21:27]

Reken je ook mee dat je nu nog 300 euro voor je 480 kan krijgen wat anders misschien 0 was?

Tenminste, als je de 8GB versie hebt.
Ik reageerde op je reactie waar je zei dat men met 4 gb kaarten niet meer kon minen.

Weetniet wat je bedoeld met je reactie over dat een 480 8gb 300 euro kost. dat is me bekend inderdaad, maar wat bedoel je ermee?
Dat was eigenlijk een reactie op Lednov
Ga er maar niet vanuit dat de prijzen wezenlijk gaan veranderen de komende tijd, mogelijk zelfs niet de komende jaren. Kortom, zie het maar als structureel.Belachelijk hoog is een kwestie van vraag en aanbod. Dit is het nieuwe normaal. Je kan ook de afgelopen jaren als 'heel goedkoop' zien.


Vergeet ook niet dat als je nu een videokaart koopt van 700 - 900 euro (ik zou mikken op een 3060 met 12 GB ofzo) dat je daar waarschijnlijk nog wel even mee vooruit kan, omdat je qua prestaties dan al boven het niveau van de huidige PS5 en XBOX zit, en die consoles zijn in grote mate bepalend voor de fidelity van veel games en dus systeemvereisten. Tenzij je uiteraard op 4K in 120fps wil gamen. Maar 1440p op 90fps + kun je met heel veel kaarten in moderne games.

Dus kortom, ja je moet er meer voor neerleggen maar probeer het ook in perspectief te zien. Als je een iets langere horizon pakt dan maakt die paar honder euro meer of minder voor een kaar niet zoveel uit.

[Reactie gewijzigd door PjotterP op 25 december 2021 11:31]

Vergeet ook niet dat als je nu een videokaart koopt van 700 - 900 euro (ik zou mikken op een 3060 met 12 GB ofzo) dat je daar waarschijnlijk nog wel even mee vooruit kan
Tenzij je echt geen keuze hebt, omdat bijvoorbeeld je huidige videokaart defect is zou ik men eerder aanraden de 4xxx-generatie (Lovelace) af te wachten.

"Met 18.432 cuda-cores en een kleiner proces met potentie voor lager stroomverbruik en hogere frequenties zou de Lovelace AD102 twee keer zo snel zijn als de GA102 die nu in de 3080 (Ti) en 3090 zit"

Nu moet het nog maar in de praktijk blijken, maar ik zou mij behoorlijk genaaid voelen als ik 700+ euro neertel voor een kaart, als ik amper een jaar later voor dezelfde prijs of wellicht goedkoper een kaart kan halen die vele malen betere prestaties behaalt.
[...]

Tenzij je echt geen keuze hebt, omdat bijvoorbeeld je huidige videokaart defect is zou ik men eerder aanraden de 4xxx-generatie (Lovelace) af te wachten.

"Met 18.432 cuda-cores en een kleiner proces met potentie voor lager stroomverbruik en hogere frequenties zou de Lovelace AD102 twee keer zo snel zijn als de GA102 die nu in de 3080 (Ti) en 3090 zit"

Nu moet het nog maar in de praktijk blijken, maar ik zou mij behoorlijk genaaid voelen als ik 700+ euro neertel voor een kaart, als ik amper een jaar later voor dezelfde prijs of wellicht goedkoper een kaart kan halen die vele malen betere prestaties behaalt.
Ik denk dat veel mensen een gat in de lucht zouden springen als ze nu een 3080 (ti) zouden kunnen kopen voor 700.

Je gaat er ook vanuit dat de nieuwe generatie (die vast hogere adviesprijzen gaat krijgen) wel verkrijgbaar zullen zijn voor 700 of minder. Ik zie dat nog niet direct gebeuren.
Ik denk dat veel mensen een gat in de lucht zouden springen als ze nu een 3080 (ti) zouden kunnen kopen voor 700.
Volgens mij quote ik een stuk tekst waarin de "3060" voorbijkomt. Daarnaast geef ik aan 700 met een "+" erachter. Of in andere woorden: 700 of hoger
Je gaat er ook vanuit dat de nieuwe generatie (die vast hogere adviesprijzen gaat krijgen) wel verkrijgbaar zullen zijn voor 700 of minder. Ik zie dat nog niet direct gebeuren.
Lees mijn notie over het plusje hierboven, dan snap je denk ik wel dat ik daar niet vanuit ga.
Daarnaast, ook al zou deze 4xxx-serie 200 euro duurder uitvallen, als je nu 700 euro kan uitgeven dan kan je dit vast wel opzij zetten, ondertussen 200 euro sparen en de 4xxx kaart aanschaffen die VERMOEDELIJK stukken beter presteert dan de 3xxx-serie.
Dan begreep ik het waarschijnlijk verkeerd. Ik las dat je het had over een kaart van 700(+) (=adviesprijs van 3080) en vervolgens heb je het over prestaties die het dubbele zouden zijn van de 3080 (ti) en 3090.
Het is een stukje van de gelekte specificaties van de 4080/4090-kaarten, puur gekeken op de specificaties is dit 2x zo snel als de 3080/3090-kaarten. Geen idee of dat betekent dat de 4060/4070 ook 2x is t.o.v. de 3060/3070 maar deze zullen ook beduidend sneller zijn lijkt mij.

Vandaar ook dat ik mensen aanraad om even te wachten met het aanschaffen van een kaart tenzij ze geen andere keuze hebben. De prijzen is uiteindelijk afwachten, met een beetje geluk vallen ze lager uit, met enige pech blijven deze rond de huidige prijzen hangen of vallen ze zelfs hoger uit.

Het zou in mijn optiek zonde zijn als je in 2022 voor grofweg hetzelfde geld of net even wat meer een kaart kan krijgen die 1.5-2x zo snel zijn als de 3xxx-kaarten die nu verkrijgbaar zijn.
Ja Leuk, laat ze liever de productie opvoeren van de kaarten. Prijzen voor een kaart zijn belachelijk hoog
Productie verhogen gaat geen enkel effect hebben op de prijzen. GPU's zijn een product dat op het moment letterlijke geld kan printen, daar is dus een oneindige vraag voor, en dus is daar niet tegenop te produceren.

Maar fabrikanten kunnen er ook niet echt op reageren met flinke hogere productie, want elk moment kan crypto weer instorten en dan zitten ze ineens met veel te veel, en snel in waarde verminderende GPU's opgescheept. Als er al de wafer capaciteit is omdat te doen, wat op dit moment gewoon schaars is.
Hou er dan maar rekening mee dat jij nooit meer een fatsoenlijke kaart gaat kopen, als al deze tekorten eindelijk klaar zijn gaan de prijzen echt niet veel zakken nu ze hebben gezien dat iedereen het gewoon doodleuk neertelt

[Reactie gewijzigd door Sinester op 25 december 2021 12:38]

Hey Lednov, je kon mij wel zijn, ik heb ook nog een RX480 en ik vertik ook absoluut om de huidige bedragen voor een nieuwe GPU neer te tellen.
verkeerde

[Reactie gewijzigd door JDx op 25 december 2021 21:25]

Leuk! Ben benieuwd naar de TDP. Lijken mooie kaartjes voor een mini computer. :)
Hoop dat dit de nieuwe HD 4870 (RV770) zal zijn, het is alweer 12j geleden dat AMD een echte winner heeft gehad.

Anandtech: The RV770 Story: Documenting ATI's AMD's Road to Success.

Een verhaal uit 2008, maar nog steeds geweldig artikel over de geweldige ATI HD 4870, en hoe ATI (AMD) er een homerun mee sloeg, en een hele diepgaande kijk hoe CPU's en GPU's gemaakt en ontwikkeld worden, en hoe men een echte geweldige GPU maakt.
Een geweldige 'must read' voor iedereen die wil weten hoe chips gemaakt worden en wat daar bij komt kijken.
Het zou wel zonde zijn als de RX 6400 alleen voor OEM's beschikbaar komt, want sinds de RX 560 is er als ik het wel heb geen GPU meer uitgekomen die geen externe powerkabel nodig heeft, om een energie- zuinige gaming desktop te bouwen (ik ben zelf inmiddels gezwicht voor een externe powerkabel voor het eerst in mijn leven met de 5500 XT, er was geen minder hongerige opvolger voor mijn RX 460).
Dacht dat dat deze zelfs een 64 bit bus zou krijgen. Wel 128 gb/s en dan nog wat sneller infinity cache er naast om de trage bus op te vangen. Bij de andere modellen werkt dat tot u toe prima. Zorgt er ook voor dat de kaarten relatief zuinig kunnen zijn (afhankelijk hoe hoog de clocks boven de sweetspot gepushed worden) qua prestaties is het tot nu toe geen issue.
de 6600XT= de 5700XT dus dan is dit de nieuwe RX580 met onvoldoende geheugen top product. 8)7
Als deze kaarten binnen een maand al komen en dat er nu nog geen prijzen genoemd worden vrees ik het ergste voor de Gamer en Multimedia liefhebber... ach positief blijven en met een beetje geluk zijn de prijzen en vraag en aanbod balans gunstig ;)

[Reactie gewijzigd door Tri Force op 25 december 2021 13:11]

Fijn dat AMD dan nu meer low-budget videokaarten gaat presenteren maar het blijft maar net de vraag in hoeverre deze low-budget worden qua prijzen. Nvidia heeft ook laatst een RTX 3050 ( Ti ) gepresenteerd met ook weer een niet bepaald low-budget prijskaartje. Dus misschien word dit ook weer een 'lekker makertje' waar je of veel te veel voor moet betalen of niet verkrijgbaar is.

Meest frustrerende hierbij vind ik ook nog eens dat er totaal geen kijk op is wat de nu nieuwe series videokaarten achter b.v. 1 of 2 jaar doen qua prijs. Stel je betaald nu dik 7 a 800 euro voor een b.v. midrange videokaart die misschien achter 1 jaar opeens voor de helft op de planken ligt. Dan sla je jezelf toch wel een paar keer voor de kop, althans ik zou dat wel dan doen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee