KPN stopt per 24 december met merknaam XS4ALL voor nieuwe klanten

Vanaf 24 december is het niet meer mogelijk om een nieuw internetabonnement af te sluiten bij KPN-merk XS4ALL. Nieuwe klanten worden vanaf dan doorverwezen naar het aanbod van KPN. Bestaande klanten worden vanaf januari 2022 overgezet naar KPN-systemen.

Voor huidige XS4ALL-klanten blijft KPN die merknaam gebruiken, maar de naam zal dus niet meer ingezet worden voor het werven van nieuwe klanten en vermoedelijk daarmee ook uit beeld verdwijnen. Actiecomité XS4ALL Moet Blijven, dat zich in de afgelopen jaren hard maakte voor het behoud van de provider, ziet deze stap als het definitieve einde van de provider en heft zichzelf op. Uit dat actiecomité is ook de nieuwe provider Freedom Internet voortgekomen.

Huidige klanten van XS4ALL worden vanaf begin 2022 gefaseerd onderbracht bij KPN-systemen, schrijft de provider. Daarover krijgen ze minimaal een maand eerder een bericht. XS4ALL-klanten behouden volgens KPN hun huidige abonnement, e-mailadressen en specifieke diensten zoals een malwarefilter en dnssec. De bestaande XS4ALL-abonnementen worden echter overgezet naar de techniek van KPN, waardoor er vrijwel geen verschil is met KPN-abonnementen.

KPN was al langer van plan om XS4ALL-klanten over te zetten. Begin vorig jaar bleek uit een interne brief dat het plan was om dit voor het begin van 2022 af te ronden. Diverse aanvullende diensten van XS4ALL zijn in het afgelopen jaar al gewijzigd of geschrapt. Ook het bedrijf XS4ALL was sinds 1 maart vorig jaar al opgeheven. KPN zei echter van plan te zijn om de merknaam te blijven gebruiken.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

20-12-2021 • 15:01

263

Reacties (263)

263
262
176
3
0
8
Wijzig sortering
Jan-Pieter Cornet, een van de langst zittende techneuten van XS4ALL, twitterde een paar dagen geleden al:
"Helaas, met de omzetting van de mail flow naar KPN zijn er een aantal security features verdwenen: DANE, MTA-STS, DNSSEC, IPv6, DMARC reporting&rejects, customer source IP masking, DMARC aligning alleen bij AUTH&From match, en wat DNSBL mirrors."

https://twitter.com/johnpc42/status/1471829837635588097
Juist.
En ook mijn extra IPv4 adressen zijn buiten gebruik gesteld.
Ondanks herhaalde verzoeken bleek KPN niet in staat om mij een voorstel te doen voor continuering van de XS4ALL dienstverlening.Ik ben dus naar Freeedom overgestapt.
En ja, DANE e.d. doen wij dus zelf voor al onze klanten op eigen servers. Ook daar heb ik KPN niet voor nodig.
Heeft Freedom ook een stabiele IPv6 implementatie? Daarvoor heb ik destijds Xs4all aangehouden naar mijn nieuwe glasvezel leverancier (alleen IPv4).
Yep.

Heb ik sinds februari in gebruik en werkt foutloos.

Ook een vast /48 prefix.
Ok fijn, kijken of mijn founding status nog wat waard is. :P
Overgestapt 😀🎂
KPN EEN bied wel oplossing, hierbij kan jij wel extra IPv4 adressen krijgen.
Mijn IP-subnet doet het nog steeds. Niet dat ik er wat aan heb want heb geen enkel idee wanneer de stekker er wordt uitgetrokken...
Gelukkig is er tegenwoordig Freedom Internet.
Goede opvolger van XS4ALL
Ik ben heel benieuwd hoe veel klanten ze hier mee gaan verliezen.
ik denk dat de klanten die hierom echt weg zouden willen intussen al wel bij Freedom zitten.
Freedom is een groot succes? Heeft KPN het verkeerd ingeschat?
Ik weet het niet, ze bieden alles via KPN netwerk met mindere snelheden en een hogere prijs.
Voor sommige klanten is prijs niet het eerste selectie criterium. Een zekere klasse en kwaliteit in bedrijfsvoering kan ook een reden voor een keuze zijn.

En ja, via kpn netwerken zijn ze nogal aan de prijs: Dat is vooral gebaseerd op de prijs die de kpn daar voor vraagt. Via glasvezel netwerken van andere leveranciers worden netjes andere prijzen (door) berekend. Zie bijvoorbeeld: https://freedom.nl/diensten/internet
Voor sommige klanten is prijs niet het eerste selectie criterium. Een zekere klasse en kwaliteit in bedrijfsvoering kan ook een reden voor een keuze zijn.

En ja, via kpn netwerken zijn ze nogal aan de prijs: Dat is vooral gebaseerd op de prijs die de kpn daar voor vraagt. Via glasvezel netwerken van andere leveranciers worden netjes andere prijzen (door) berekend. Zie bijvoorbeeld: https://freedom.nl/diensten/internet
Ik kan het verkeerd gelezen hebben, maar bij KPN zou ik €47,50 kwijt zijn voor voor 100/10. Bij Freedom €47,-. KPN is en blijft gewoon duur.
Als je bij freedom en een andere aansluit-provider zit, krijg je voor dat zelfde bedrag 1 Gbit/sec. Het is inderdaad de zelfde prijs maar wel iets meer snelheid.
Via kpn betaal je via freedom bijna het dubbele voor 1 Gbit.
Een zekere klasse en kwaliteit in bedrijfsvoering kan ook een reden voor een keuze zijn.
Dat kan het zeker, maar...

Voor het gros van Nederland bieden ze gewoon KPN diensten aan onder een ander labeltje, dus meer dan KPN kunnen ze gewoon niet aanbieden.

Daarnaast kunnen ze niet eens een werkende postcode check op hun site zetten. Oh ja, het is zo druk, check morgen nog eens... WTF! Dat straalt absoluut geen kwaliteit uit!

En vervolgens lees je dit:
https://www.ervaringen.nl/freedom.nl

Ik kijk de kat gewoon uit de boom met m'n XS4ALL abo, als het een drama wordt kijk ik op dat moment wel wat de beste keuze is...
Tsja, is natuurlijk wel zo dat de klagers op zo'n site bij elkaar zitten. Het Freedomdeel van mijn overstap van Xs4all naar Freedom verliep probleemloos, helaas had KPN er ook een aandeel in en, zoals ik vrijwel altijd heb als KPN met zijn vingers aan mijn glasaansluiting zit, wederom enkele dagen zonder. Voor de 2e keer in een half jaar de Gbic stukgemaakt in het KPN-stukje. Helpdesk krijg ik (ivm wat settings) altijd binnen een zeer acceptabele termijn antwoord. Heb geen TV trouwens, wel NLZiet, dat werkt prima.
Freedom levert over een KPN aansluiting. Zeggen dat dezelfde KPN diensten geleverd worden is te kort door de bocht.

Die postcode check kost gewoon geld per klik, en als je maximaal x verbinding per maand kan aansluiten, dan koop je daarop gebaseerd in. Dat het dusdanig stormloopt dat dat ruim te weinig is, dat hadden ze niet voorzien.

Liefst zouden ze morgen heel Nederland aan willen sluiten, maar dat is geen realistisch doel. En vergeet ook niet dat er bij XS4ALL al heel lang heel veel op de achtergrond door KPN geregeld wordt, met name in de last mile.

Vanaf de concentrator hebben ze bij Freedom alles zelf in de hand, de backhaul is gewoon prima in orde. Maar als er iets mis is in het stuk tussen die backhaul en jouw router thuis, dan staan ze achteraan in de lage prioriteit wachtrij bij KPN. Ze worden door KPN voor over dat tegenover de ACM valt te rechtvaardigen zoveel mogelijk tegengewerkt door KPN (niet alleen Freedom, élke ISP die via KPN levert wordt zo behandeld.)

Ben zelf ook klant geweest bij XS4ALL, heel lang tot grote tevredenheid, maar de laatste jaren, sinds de buitenlandse managers aan de knoppen hebben gedraaid was de tevredenheid te paard verdwenen.

Inmiddels klant bij Freedom, en ja, ook daar gaan dingen wel eens minder goed. Maar daar heb ik nog wel de indruk dat ze er ook daadwerkelijk iets aan willen verbeteren, en dat is bij XS4ALL al compleet verdwenen.
Wel leuk, met een 5.3 is Freedom daar by far de beste internet provider. KPN 3.3, xs4all 2.7, Ziggo en T-mobile een welverdiende 2.1

De meeste klachten gaan over het TV aanbod dat ze van Canal Digitaal aanbieden.
Er is overigens geen keus als je een complete TV dienst met settopbox wilt leveren, er is alleen Canal Digitaal als third party.
Ik wist sowieso niet dat XS4ALL nog voldoende werd gebruikt dat het een actiecomité had. De doelgroep was ook een beetje onduidelijk. Was het nou bedoeld voor mensen die veel verstand hadden van computers of weinig? Want je zou zeggen dat mensen met voldoende verstand van computers ook wel weten hoe ze een netwerkje op moeten zetten.

Freedom internet is wel vrij prijzig met €47,- , maar alsnog goedkoper dan KPN (€47,50) en dus ook XS4ALL (€53,50), en je krijgt:
  • Incl. FRITZ!Box modem
  • Incl. Freedom Mail met 5 mailboxen en 12 aliassen per mailbox
  • Incl. 1 domeinnaam
  • Incl. F-Secure beveiligingssoftware
  • Deskundige helpdesk
Ik vind KPN ook nog steeds te duur en ga dan eerder voor T-Mobile of Online.
Tja, het modem kan je los kopen en op iedere provider prikken, mail met domeinnaam kan je beter los afsluiten dan ben je ook niet afhankelijk bij een providerswitch, beveiligingssoftware idem.

Helpdesk heb je die echt nodig? Als je internet eenmaal werkt dan werkt het. Werkt het niet dan ligt het vaak aan je glasaansluiting of je DSL. Als DSL hapert moet je gewoon wegwezen en kabel nemen of hopen dat ze glas aanleggen, en voor de fiber komt de netwerkbeheerder langs bij penarie.

Wat wel interessant zou kunnen zijn (niet voor mij overigens) is een 5G backup of IPv6 ondersteuning, mailserver poorten open, (web)servers mogen draaien op je particuliere abo, eventueel een SLA maar die ga je ook niet krijgen op particuliere abonnementen.

Edit: + hierna genoemd vast IP

[Reactie gewijzigd door j_bos op 22 juli 2024 15:05]

Bij xs4all heb je een vast ipadres, IPv6, 4G backup voorziening en alle poorten mail, web whatever gewoon open en mag je een server draaien op je particuliere abonnement. Een SLA ga je inderdaad niet krijgen.

Met name het vaste ip-adres en open poorten zijn de reden dat ik nog bij XS4all zit. Maar mijn overstap naar Freedom is aanstaande want ik verwacht niet dat dit blijft en zeker niet voor de prijs die ik nu betaal. Als ik dan toch te veel betaal dan liever aan Freedom.
Ja precies, daarom ook. Bij Freedom dus niet? Dan zie ik het voordeel van Freedom niet echt.
Jawel, bij Freedom heb je al die dingen, inclusief eigen domain, mail, (reverse)dns, enz..
Als IPv6, een vast IP en open poorten het enige breekpunt is kun je direct overstappen, want dat bied Freedom ook. Server draaien etc geen probleem.

Teveel betalen is een punt van discussie, maar vraag jezelf ook eens af of een goedkopere provider ook net zo begaan is met jouw privacy.
Eigenlijk is het het heel simpel. Als je dit soort diensten wil is Freedom niet duur.
Want het enige waar je het dan mee kunt vergelijken is een business abonnement van kpn en/of ziggo.
Al het andere wat er is bied die diensten simpelweg niet.
Ik zit bij KPN (daarvoor XS4ALL) en die leveren een strakke gigabit verbinding met vast IP en een /48 IPv6. Alle poorten zijn open en heb mijn eigen router draaien. Meer wil ik niet en door KPN te gebruiken is mijn latency ook nog eens stuk lager dan via XS4ALL. Snap dat mensen een vervelend gevoel aan KPN overhouden en heb destijds besloten om het te proberen en het is mij in ieder geval niet tegengevallen. Mail,DNS servers, beveiliging etc regel ik zelf en daarom minder interessant voor mij. Maar van de grote providers is het volgens mij wel KPN die voorop loopt met bijv DNSSEC en IPv6 uitrol etc.
Helaas heb je bij je huidige huis aansluiting niet vaak de keuze. Als daar een glasvezel aansluiting is, dan is dat meestal maar van 1 aansluit-provider. En helaas is in NL de kans dat het kpn is veel te groot.
XS4ALL was een gerenommeerd merk met veel nostalgie maar ja dat was V&D ook.
en Fokker ook! De Fokkers vliegen nog wel maar zullen op termijn verdwijnen. Zo zal het met de naam XS4ALL ook vergaan.
Beetje nuance is wel op z'n plek hoor. Qua snelheid bieden ze voor VDSL namelijk de hoogste snelheid die je kan krijgen, dus dat ligt volledig aan wat KPN op je adres levert. Voor fiber heb je meerdere opties.

Qua prijs hadden andere providers die via het KPN netwerk liepen het voordeel dat ze "gewoon" dochterondernemingen van KPN waren waardoor hier geen KPN-belasting op kwam. Nu verzet iemand zich tegen het verdwijnen van die partijen en dan rekent KPN dat mooi door waardoor je inderdaad met een hoger bedrag zit.

Beiden liggen niet aan Freedom, maar KPN.
Want dat een provider die investeert in het leggen en onderhouden van kabels mag daar geen geld voor vragen?
het is en blijft een commercieel bedrijf.

Ik snap niet dat een bedrijf wat een kabel huurt minder zou moeten betalen zodat ze dezelfde prijzen kunnen rekenen, dan moeten ze er voor kiezen zelf (glas)kabels de grond in te duwen, dan kunnen ze hun eigen prijzen bepalen ;)
Het is alleen niet hetzelfde bedrag als wat ze aan zichzelf rekenen. Als je ziet dat je voor een internet only 1 gig abbo bij freedom 84 euro moet neerleggen en bij de kpn 57,50. En dan krijg je bij kpn ook nog echt heel lang heel veel korting, dan zit je 6 maanden op 35 euro. Veel mensen die al mobiel klant zijn bij KPN krijgen ook nog eens een mooie korting op hun mobiele abbo.

Zo krijg je de kleine beginnende providers wel snel in cashflow problemen, want er zijn nou ook niet super veel nederlanders die zoveel meer, vlot het dubbele, neerleggen voor principes of kleine technische voordelen.

Hier hadden we toch een ACM voor??
Daar zijn vaak genoeg initiatieven voor maar KPN komt dan "opeens" met een plan dat ze in die regio ook net glas willen gaan neerleggen waardoor lokale initiatieven dan doodbloeden vanwege gebrek aan politieke steun en wegvallende financiering. Dat KPN dan pas jaren later begint met daadwerkelijk iets te doen maakt ze niet uit. Het gaat om het behouden van de monopolie op glas plain & simple. (is ook een heel item over geweest bij Rader dacht ik)
ze bieden alles via KPN netwerk met mindere snelheden en een hogere prijs.
Volgens mij biedt Freedom via KPN gewoon 1000/1000 Mbps aan via FttH, en het maximale wat je uit een DSL lijn kan halen (eventueel pairbonded).

Duur is het wel met de KPN tax. :/

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 22 juli 2024 15:05]

Gigabit uit een DSL verbinding? Heb ik iets gemist? Kan dat al?
Ik dacht dat DSL maximaal tot zo'n 200 Mb/s ging. En dan vooral ook theoretisch.
Het kan sneller met de Vplus standaard maar dit wordt nog niet aangeboden i.c.m. pairbonding.
Gigabit uit een DSL verbinding? Heb ik iets gemist? Kan dat al?
Even begrijpend lezen:
Volgens mij biedt Freedom via KPN gewoon 1000/1000 Mbps aan via FttH,
Let op dat er een komma volgt. Die geeft iets aan. In dit geval betreft het een opsomming.
en het maximale wat je uit een DSL lijn kan halen (eventueel pairbonded).
Let op dat dit deel begint met 'en', wat in dit geval staat voor dat het laatste onderwerp van de opsomming daarna genoemd wordt. Het eerste deel van de zin slaat op FttH, en het tweede deel van de zin slaat op DSL.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 22 juli 2024 15:05]

Ja, dat heb ik goed gelezen. Maar dat zijn toch twee verschillende zaken, FttH en DSL?

Het tweede deel van je zin zegt gewoon dat Gb mogelijk is via DSL. En dat klopt volgens mij niet. Bij DSL kan je geen Gb krijgen.

Oh wacht. Nu zie ik wat je bedoelt. Ik vind die zin een beetje krom.
Je bedoelt.
- Volgens mij biedt Freedom via KPN gewoon 1000/1000 Mbps aan via FttH
- En ze bieden bij DSL het maximale wat je uit een DSL lijn kan halen (eventueel pairbonded).

[Reactie gewijzigd door psy op 22 juli 2024 15:05]

.oisyn Moderator Devschuur® @psy20 december 2021 16:03
Het tweede deel van je zin zegt gewoon dat Gb mogelijk is via DSL
Nee, hij zegt: Freedom via KPN biedt 1 gibabit aan via FttH. En ze bieden het maximale aan wat via DSL kan.

Jouw interpretatie kan, maar is niet de enige juiste, en na verduidelijking lijkt me het nogal onzinnig om erop door te gaan.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 22 juli 2024 15:05]

Ja, maar als je het schrijft met een punt ertussen is het ook direct duidelijk.

Als je het gaat schrijven met een komma, is het veel minder duidelijk.
Vooral als je de termen niet dagelijks gebruikt.

"Volgens mij biedt Freedom via KPN gewoon 1000/1000 Mbps aan via FttH, en het maximale wat je uit een DSL lijn kan halen (eventueel pairbonded)."

Ik lees dat als:
Volgens mij biedt Freedom via KPN gewoon 1000/1000 Mbps aan via FttH, en dit is het maximale wat je uit een DSL lijn kan halen (eventueel pairbonded)."

En dan staat er opeens iets heel anders.

Overigens stel ik het niet op prijs om als "onzinnig" te worden betiteld. Dank u. Ik hou gewoon van duidelijkheid.

[Reactie gewijzigd door psy op 22 juli 2024 15:05]

Als je dan duidelijkheid wilt: ik heb altijd geleerd dat je óf een komma gebruikt óf het koppelwoord “en”. Dit koppelwoord kan/mag niet volgen op een komma. Wel muggenzifterij van mij, maar qua taal ben ik onmogelijk, ook voor mijzelf :-)
De snelheid die ik via KPN kan krijgen is 1000/1000 en via Freedom 512/512.
Via Ziggo is het nu 1000/50 maar tegen een hogere prijs en met veel storingen.

Dus dan maar naar KPN en hopen dat de storingen meevallen.
Ik weet het niet, ze bieden alles via KPN netwerk met mindere snelheden en een hogere prijs.
Ik ben toch echt aangesloten op Freedom Internet via het Cambrium netwerk. Dat is 1 gbit voor € 49,- per maand
Freedom gaat over verschillende (glas) netwerken, zeker niet alleen KPN. In mijn geval heb ik wel met KPN te maken vanwege koper. Eerder XS4All gehad, daarna Freedom. Je zou zeggen dat dit gaat over hetzelfde koper dus gelijk zou moeten zijn. Dat blijkt niet het geval: de XS4All verbinding is nooit perfect stabiel geweest. Van eens per dag er uit klappen hebben ze dit weten te verbeteren naar eens per week en de snelheid ging ook omhoog. Bij Freedom klapt de verbinding er nooit uit en hij is zelfs sneller. Geen idee wat ze anders doen.

Nu wordt hier glas aangelegd door Glaspoort. De tarieven zouden gelijk moeten blijven bij gelijjkblijdende download snelheid. Dat is dus niet waar voor Freedom als voor Glaspoort de KPN tarieven gaan gelden: ik ga dan 25% meer betalen. Genoeg reden om op dat stabiele VDSL te blijven zitten - snel zat. Maar van Freedom begreep ik dat de Glaspoort tarieven wel lager zouden worden dan de KPN al zit gelijkblijvend met VDSL-tarieven er niet in. Ik wacht af en ga tzt Glaspoort wel eens achter de vodden aan zitten vanwege hun toezegging. De glasvezel steekt nu als oranje piefje uit de stoeptegels bij iedere voordeur - duurt nog wel even voordat het binnen ligt én bruikbaar is.
neuh zoveel abonnees had XS4All waarschijnlijk toch niet, ze liggen er bij KPN niet wakker van.
Freedom maakt volgens mij ook gewoon gebruik van het KPN-netwerk dus op dat punt boeit het ze bij KPN echt niet zo.
Freedom is een groot succes? Heeft KPN het verkeerd ingeschat?
Tja, wat is een groot succes? Ze hebben 10 duizend IPv4 adressen, dus dat zal ook het maximale aantal klanten zijn. Dat kan een succes zijn, afhankelijk van de doelstellingen, maar KPN zal er niet heel erg wakker van liggen. Ingecalculeerd verliesje zeg maar. KPN heeft het lang genoeg gerekt, dus er waren genoeg momenten om het stil te leggen.

En eerlijk: als oud-XS4ALL klant vind ik het wel prima bij KPN. Zelfde tv-platform, amper storingen en haal altijd mijn snelheid. KPN support desk heb ik nog niet nodig gehad, maar dat was bij XS4ALL de afgelopen jaren ook niet al te best.

Nee, KPN is geen love brand en ja, ik heb zeker nagedacht over een overstap naar Freedom, maar met name het tv-aanbod (ik ben oud ja) houdt me tegen.
Een gezond bedrijf lijkt me succesvol toch? Freedom is er nog niet, maar ongeveer halverwege nu. In 2019 gaf Freedom op Tweakers aan dat ze 25.000 klanten nodig hebben voor break even. Ze hebben goede 60.000 klanten nodig om gezond te zijn stond er in de eigen documenten.

Met de prospectus van de Freedom crowdfunding in 2021 blijkt dat ze op 6.500 klanten zitten. 15.000 zijn er nodig voor break even. Doel is eind 2023 21.000 klanten d.m.v. speerpunten nieuwe aansluitingen, diensten en mkb-aanbod.

[Reactie gewijzigd door Jelv op 22 juli 2024 15:05]

lijkt me dat de meeste klaten gewone gebruikers zijn huis en tuin en klanten kunnen gebruik blijven maken van de fritzbox en tech desk om hulp te krijgen bij installeren webcamera, wifi printer ,koelkast etc. dus veel zal er niet veranderen alleen voor mensen die allerlei toeters en bellen willen voor zakelijk, hobby of professioneel in verband met hun werkzaamheden. Veel dingen zijn ook wel leverbaar bij KPN, maar daar moet je dus extra voor betalen zoals extra ip-adres etc.
Nou freedom is voor mij nog geen alternatief, dus voorlopig blijf ik nog even bij xs4all zitten.

Freedom kan ik niet zelf mijn reverse instellen ;
https://freedom.nl/helpdesk/internet/reverse-dns-instellen
Er kunnen situaties zijn waarin je graag een eigen naam wilt kiezen. Je kunt dan in de MIJNfreedom omgeving die naam instellen. Het gedeelte 'connected.by.freedominter.net' is verplicht wegens veiligheidsredenen, zodat niemand een naam kan instellen die klinkt alsof het een dienst is die Freedom Internet levert. Je kunt dus een naam instellen als 'thuisadres.connected.by.freedom.nl'.
Kijk en dat is dus ook voor mij belangrijk. Ik draai een eigen mailserver en ik vraag me ook af als ik straks naar KPN over moet of ik nog wel een vast IP adres behoud, alle poorten open blijven en een eigen reverse DNS record mogelijk is. Zo niet dan hoeven ze mij voorlopig niet over te zetten in ieder geval niet tot november 2022.. want zo lang loopt mijn abo bij XS4ALL nog.

[Reactie gewijzigd door Terrestrial op 22 juli 2024 15:05]

Mensen die anno 2021 nog een eigen SMTP server draaien vanaf een thuis verbinding: respect! Lijkt me nogal wat gedoe om je mail te bezorgen aan een Hotmail of GMail. Knap dat dat lukt. Bij KPN gaat dat niet lukken. Misschien is een smart host de beste oplossing.
Kwestie van de boel netjes instellen, geen enkel probleem hoor. Geen enkel gedoe zelfs. En via KPN ook nog. Waarom zou dat niet gaan?
KPN biedt op consumentenverbindingen sowieso geen custom reversed DNS aan. Daar valt omheen te werken, maar dan krijg je nog te maken met IP reputation. Die is meestal niet erg goed voor een particuliere verbinding van een grote provider. En zelfs als je daar omheen weet te werken, krijg je nog te maken met blacklists voor dynamische IP adressen en de Spamhaus PBL.

Voor mij zijn dat voldoende variabelen om te concluderen dat mail niet betrouwbaar afgeleverd kan worden. Tot een paar jaar terug draaide ik ook een eigen mailserver. Eerst thuis, later op een VPS. Maar toen niets meer aankwam bij met name Hotmail heb ik het maar opgegeven.
Misschien helpt het dan dat ik zakelijk gebruiker ben, met een eigen (vast) subnet. Werkt al vele jaren uiterst, uiterst betrouwbaar. Met een consumentenlijn kan je geen mailserver draaien, dat is hetzelfde als met een zakmes een boom willen vellen. Je moet natuurlijk wel de juiste gereedschappen gebruiken die passen bij je doel :) En ook gewoon van thuis overigens ...

[Reactie gewijzigd door Houtenklaas op 22 juli 2024 15:05]

Dat maakt inderdaad een heel verschil. Maar dit subdraadje begon wel met iemand die mail op een thuisverbinding draait.
Gmail gaat best goed en redelijk probleemloos.... Office365 ook... live/hotmail/outlook.com.... drama.... maar dat ligt gewoon aan Microsoft
Bij KPN zelf in ieder geval geen rDNS en outbound SMTP is ook lastig aangezien KPNs hele AS op Spamhaus PBL staat.
Welk AS nummer is dat dan van KPN? Mijn (vaste) IP reeks staat in AS1136 en is brandschoon bij Spamhaus ...
Mijn IP adres zit in AS8737

https://mxtoolbox.com/Sup...asn%3aAS8737&run=toolpage

En die AS staat op de Spamhaus PBL.
Ik heb (uiteraard) geen fixed IP zoals jij schijnbaar wel hebt.

[Reactie gewijzigd door Tomba op 22 juli 2024 15:05]

Ik draai ook lokaal een mailserver via Freedom, en heb gewoon reverse lookups op zowel IPv4 als IPv6 gekregen door een mailtje naar ze te sturen. Het enige dat op dit moment mist, is een webinterface om PTRs voor IPv6 zelf in te stellen. Voor reverse IPv4 moet je de FQDN invullen met een punt er achter.
Dat zijn precies de redenen, waarom ik ook nog geen overstap heb gemaakt...
Ik draai een eigen mailserver en ik vraag me ook af als ik straks naar KPN over moet of ik nog wel een vast IP adres behoud, alle poorten open blijven en een eigen reverse DNS record mogelijk is.
Bij nauwelijks elke andere provider is een fixed IP mogelijk, tenzij je een zakelijk abonnement afsluit, maar daarvoor heb je een inschrijving bij de KvK nodig.

Ziggo wil ik nog niet eens gratis.
Heb die club destijds serieus overwogen, maar toen ik beide met enkele technische vragen heb ik niet 1 correct antwoord gekregen, en heb ik 2 vragen zelf beantwoord.

De Ziggo medewerker moest mij het antwoord schuldig blijven, omdat deze het antwoord nergens terug kon vinden.

Nou...
Dat gaf zo'n vertrouwen, dat ik die club maar links laat liggen.

Kijk, ik kan een mailserver wel met een dynamic IP draaien hoor, kwestie van de benodigde DNS entries updaten zodra het IP adres wijzigen (en zorgen dat die entries en zo laag mogelijke TTL heeft, waardoor updaten over het net redelijk voor zou kunnen verkopen).

Maar dan zit je nog met je reverse lookup name. En voor zover ik weet kan dat tot op heden alleen maar bij XS4ALL...
.oisyn Moderator Devschuur® @DDX20 december 2021 15:53
Quoot dan ook de alinea die erna komt 8)7
Als je een eigen domein hebt kunt je nog niet via de MIJNfreedom omgeving deze eigen hostnaam instellen. Dit zal handmatig via Freedom moeten gebeuren. Stuur dan een e-mail naar helpdesk@freedomnet.nl met de volgende informatie:
Dus, via de webomgeving MIJNfreedom kun je niet een eigen domein instellen. Wat je daar wel in kan stellen is een eigen prefix voor connected.by.freedominter.net. En de reden dat het connected.by.freedominter.net is, is om een duidelijk verschil te laten zijn met freedom.nl.

Wil je een eigen domein als reverse DNS, dan kun je de helpdesk mailen.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 22 juli 2024 15:05]

Ok dat bedoel ik dus met wazig, haha.
Maar toen ik tijd geleden keek konden ze nog geen ipv6 reverse doen.

Nu nogsteeds niet helemaal handig trouwens, bij xs4all heb ik nu gewoon delegatie naar mijn eigen dns servers om reverse zelf te kunnen installen.
.oisyn Moderator Devschuur® @DDX20 december 2021 16:05
Klopt, dat ondersteunen ze nog niet. Net zoals ze een jaar geleden nog helemaal geen reverse DNS ondersteunden ;). Maar ze geven duidelijk aan dat dat in de toekomst wel kan.
Ok dat bedoel ik dus met wazig, haha.
Een duidelijke instructie op een makkelijk te bereiken ondersteuningspagina is niet wazig. Als je dat al wazig vindt, dan kan je beter niet met zaken als reverse DNS aan de slag gaan.
Wil je een eigen domein als reverse DNS, dan kun je de helpdesk mailen.
Klopt. Het domein hoeft zelfs niet eens beheerd te worden door Freedom. Op de pagina waar @DDX naar refereert wordt zelfs aangegeven welke gegevens je naar hen moet mailen.
Interessant dat ze eerst .net eggen, en dan .nl
Ja hele pagina is beetje wazig, want daarna hebben ze het toch weer over dat je zelf een A record kan aanmaken als je een eigen domeinnaam hebt.
Ik wacht het voor nu even af iig, maar als kpn ipadressen gaat aanpassen (en misschien ook stopt met reverse?) dan ga ik wel even kijken of ik ga overstappen.

Iets met het werkt nu prima en zoals ik wil en weinig zin om het aan te passen zegmaar.
Een reverse DNS naam als "example-yourdomain.com" kan ook ingesteld worden, door de helpdesk. Moet je alleen wel bewijzen dat het domein van jou is.
nope....
bij mij werkt nog alles en ik ga komende tijd kijken hoe en wat.
en anders toedeledoekkie KPN :-)
het gros is volgens mij naar tmobile. freedom heb je op niet veel plekken.
Freedom heb je bijna overal waar je ook T-Mobile kunt krijgen, zelfs via lokale glasaanbieders.
toen freedom begon niet.
"het gros is volgens mij naar tmobile. freedom heb je op niet veel plekken."

Dat is tegenwoordige tijd.

" toen freedom begon niet. "

Dat is verleden tijd.
"bijna overal" is niet overal.

zo lust ik er nog wel een paar.

en letterlijk waar ik woon heb ik wel tmobile maar geen freedom.

[Reactie gewijzigd door flippy op 22 juli 2024 15:05]

Bijna overal is ook weer iets anders dan op niet veel plekken.
ik denk dat de klanten die hierom echt weg zouden willen intussen al wel bij Freedom zitten.
Ik mis nog 1 ding bij freedom, en daar zijn ze hard mee bezig. Zodra die geleverd is stap ik ogenblikkelijk over.
Ik zit er zeker aan te denken.... Wat bied XS4ALL mij momenteel nog voor toegevoegde waarde.
Vast IP, kan ik omheen werken.
Nieuwszilla, zijn voldoende alternatieven.
IPTV, ik heb een mega trage ontvanger, dus juist een redenen om over te stappen.
Duur....
Helpdesk heb ik eigenlijk nooit nodig.
IPTV, ik heb een mega trage ontvanger, dus juist een redenen om over te stappen.
DVB-C is snel (wel afhankelijk van je tv), en de IPTV settopboxjes van de verschillende providers zijn zeer wisselend van kwaliteit, waardoor ik zelf de voorkeur heb voor een Apple TV (of een Nvidia Shield als je in het Google ecosysteem zit).

Voor "klassiek tv kijken" is Ziggo het beste, maar wie kijkt er nog lineair tv?
Ik heb ook nog ziggo voor mijn TV, en IPTV van XS4ALL.

Stukje luxe....

Persoonlijk vindt ik de IPTV waardeloos, omdat je nog steeds geen Glas HD voorin kan zetten op je kastje.
waardoor ik zelf de voorkeur heb voor een Apple TV (of een Nvidia Shield als je in het Google ecosysteem zit).
Een voordeel hiervan is dat je dan alles op een enkel apparaat hebt: eigen media (via Kodi/Jellyfin/Plex/... op bijvoorbeeld een Shield TV), streaming services, TV aanbieders, game streaming, etc.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 22 juli 2024 15:05]

Voor "klassiek tv kijken" is Ziggo het beste, maar wie kijkt er nog lineair tv?
Ik, en daarom zit ik voor dvb-c nog bij ziggo.
Internet en telefonie is al een tijdje bij freedom.nl
Een IP van KPN is zo vast als wat. Maar ja, wel jammer. Zit sinds dit jaar bij Xs4all, en het bevalt verder goed.

[Reactie gewijzigd door pennywiser op 22 juli 2024 15:05]

Klopt, het is bij mij slechts 1 keer veranderd de afgelopen jaren. En toen kreeg ik nog een mailtje van tevoren met de mededeling dat het zou gebeuren. Maar heb je die garantie?
Garantie waarvoor, iedereen moet weleens IP's aanpassen ook zakelijk. DNS TTL op 2 minuten en door.. Ik zie het probleem niet.
Weet niet of ik garantie heb, maar bij Freedom stond mijn ip-adres in de welkomstmail. ipv4 en een ipv6/48 subnet, dat ipv4-adres is 1 ding, al mijn raspberry's hebben een ipv6-adres. en praten deels ook zo met elkaar.
al mijn raspberry's hebben een ipv6-adres. en praten deels ook zo met elkaar.
Zolang die Pi's niets op internet hoeven te exposen, maar alleen onderling moeten babbelen kan dat prima met een link-local IPv6 adres, heb je geen public IPv6 subnet voor nodig.
Desalniettemin zelf ook zeer tevreden met mijn /48 van Freedom.
Maar dan heb je nog steeds een gateway nodig, gaat dat lokaal niet altijd via het modem fe80:: ?
Geen probleem, maar het kan wel onhandig zijn. Mijn schoonouders hebben een provider die vrij regelmatig nieuwe adressen uitdeelt en dat is wel iets om even rekening mee te houden.
Klopt, het is bij mij slechts 1 keer veranderd de afgelopen jaren. En toen kreeg ik nog een mailtje van tevoren met de mededeling dat het zou gebeuren. Maar heb je die garantie?
Hier vooralsnog op Ziggo
Zolang je de router niet veranderd ( ander mac-adres ) blijft het IPadres ook dezelfde.
Ik heb wel backup-dynamische dns draaien, om mijn domein bereikbaar te houden.
Zou het spontaan een keer veranderen, is het binnen een kwartier wel weer aangepast
Zodra ik 'over' ben naar de glasverbinding, kan ik een vast IP krijgen.
Maar in tegenstelling tot een paar jaar terug, is dat niet echt een selling point.
Zo goed als vast != vast.

Je kunt er niet van op aan. Daar heb ik geen zin in.
Goede IPv6 is een tweede goede reden en alle poorten open te zetten een derde.
Dit zou niet mogelijk zijn bij KPN of Xs4all? Vast IP krijg je zakelijk niet eens. "Goede" ipv6, wat is dat?
Vast IPv4 kreeg je bij XS4ALL wel. Mijn IPv4 is meerdere vakanties en modemwissels nog nooit veranderd. Er staat notabene een PTR record op van mijn domein. (Nog zoiets trouwens: een provider waar je de reverse resolve fatsoenlijk kunt (laten) instellen!).
Vast IPv4 wordt langzaam wat minder belangrijk, maar ik kom als consultant nog op heel veel plekken waar simpelweg IPv6 niet bestaat binnen de bedrijfsmuren. Daarom is voor mij vast IPv4 nog steeds relevant. Ik test ook regelmatig mailservers, waarvoor toegang via poort 25 een must is.

"Goede IPv6" komt in mijn ogen neer op native IPv6 subnet, van minstens /56, liever /48 (doet XS4ALL) zoals in de RFCs is gespecced. Vast subnet, net zoals IPv4, met stabiele verbinding.

[Reactie gewijzigd door Ultraman op 22 juli 2024 15:05]

IPv6. Een helpdesk die technisch wel goed is (helaas onbereikbaar). En duur vind ik wel meevallen.
De prijs valt idd mee als je al de extra diensten telt (telde) die er in al die jaren zijn in "gegrandfathered". Kom ik toch wel op een vergelijkbaar bedrag uit als ik dat allemaal meetel bij een KPN abbo, plus de dingen die KPN helemaal niet aanbiedt.
Grote mailboxen & IMAP
Ik heb al Google Apps en Office 365.
Ja en laat ik nu net niet in de cloud bij die bedrijven willen zitten
Iets met privacy :)

[Reactie gewijzigd door Whaa op 22 juli 2024 15:05]

Zakelijke variant nemen?
Hangt er helemaal vanaf of mijn router blijft werken.
Bij de overstap van xs4all naar freedom werkte het 'out of the box': De Fritzbox van xs4all was op de automatische piloot overgeschakeld naar de instellingen die freedom.nl op de lijn zette op de dag van de overstap. Zelf heb ik daar praktisch niets van gemerkt.

Wel moest de hardware even worden omgestoken, het bruikleen moden van xs4all moest wel terug. Het huur modem van freedom.nl, ook fritzbox, kon met de backup van het xs4all modem in 2 keer mijn instellingen oppakken. In 2 keer omdat ik zelf had zitten prutsen...

En ja: als je eigen apparatuur gebruikt dan wordt dat door freedom.nl netjes ondersteund binnen hun technische mogelijkheden.

[Reactie gewijzigd door beerse op 22 juli 2024 15:05]

Ik gebruik dus geen fritzbox. Dus voorlopig maar even kijken wat er gaat gebeuren.

En helaas levert freedom nog niet op mijn adres, best gek trouwens want ik heb nu ook gewoon glas.
.oisyn Moderator Devschuur® @jeroen320 december 2021 16:11
Ik gebruik dus geen fritzbox
Ik ook niet, ik heb een ER-4 met een SFP module voor glas. Ik hoefde niets te doen voor de verhuizing naar Freedom, pppoe ging even down, maar kwam binnen een minuut weer online op het Freedom netwerk.
Vrije modemkeuze wordt (dit jaar) verplicht. Dus daarvoor hoef je niet te blijven. In de Fritzbox zitten volgens mij ook instellingen voor alle gangbare providers en anders geven ze je die wel.
Netwerk-instellingen van KPN en XS zijn gelijk. Je hoeft voor geen enkele aangesloten router je instellingen aan te passen(ook niet voor TV)

Na de overgang ga je bij de helpdesk geworden door ofwel XS-medewekers ofwel medewerkers van de KPN ServicePlus-desk. Deze medewerkers zijn i.t.t. de normale 1e lijn van KPN wel in staat een gedegen troubleshoot te doen en helpen je ook graag met het instellen van een eigen router
Weinig meer, de klanten die er iets om gaven zijn allang vertrokken. XS4ALL is de afgelopen 2 jaar zo ongeveer volledig uitgekleed, de laatste fase is nu aangebroken.
zit er nog steeds. Anders moet ik op Ziggo over..
Waar zit jij dat er naast Ziggo enkel XS4ALL geleverd wordt?
Ik vermoed dat @bilbob een DSL aansluiting met pair-bonding heeft.

Als je een arme stakker bent, zoals ik, die *net* te dicht bij een wijkcentrale woont om voor een straatkast in aanmerking te komen, zit je al snel een kilometer over tandjes-oude koperdraden te ruizen.

Kudos aan het DSL-protocol, dat zelfs nog over een nat touw werkt, maar erg snel is het dan niet en met pair-bonding heb je dan nog acceptabele snelheid.

KPN rekent aan alle andere DSL-boeren pair-bonding als 2 aansluitingen, dus die beginnen er niet aan (alleen Freedom die is nog schappelijk).

Maar als er dan geen glasvezel is, dan zijn je betaalbare opties dus echt alleen maar KPN/XS4All of Ziggo/lokale kabelaar. (Misschien nog T-mobile 4G voor Thuis maar dat heeft ook zo zijn nadelen.).

[Reactie gewijzigd door Keypunchie op 22 juli 2024 15:05]

Freedom is ook betaalbaar over glas dat niet van KPN is.

Op een enkele uitzondering kost 1Gbit/s €49 p/m, behalve bij KPN glas, dat moet €84 p/m kosten....
Anoniem: 1582350 @Adm.Spock20 december 2021 18:08
De KPN is stervensduur voor Freedom en vraagt zelfs geld voor intern verkeer. Geen andere provider vraagt om dat extra te betalen naast het verkeer met de klanten.

De KPN roomt zo twee keer af.
Mag toch voor niemand als verrassing komen dat KPN graag de facto monopolist wil zijn...
Dus dan geef je niets om het hele gedoe, want anders was je wel weg geweest.

Overigens zie ik niet in waarom je op Ziggo over moet. Over zowel koper als glasvezel zijn er diverse leveranciers te vinden die een vergelijkbaar aanbod als XS4ALL hebben.

Maar waarom zou je weggaan als je tevreden bent over de kwaliteit en diensten?
Weinig meer, de klanten die er iets om gaven zijn allang vertrokken. XS4ALL is de afgelopen 2 jaar zo ongeveer volledig uitgekleed, de laatste fase is nu aangebroken.
In het product aanbod van xs4all zit nog steeds 1 ding wat freedom niet levert. (Ze zijn er wel hard mee bezig, en zodra dat af is, stappen ik en nog een aantal founding members die er op zitten te wachten over).
Waarom vertel je niet gewoon wat dat ene ding is?
Wat dan? Ik dacht dat enkel de IPv4 range nog niet beschikbaar was bij Freedom, maar die is ook afgebroken bij XS4ALL dus dat zal het niet zijn denk ik?
Meerdere voip nummers, en flatfee internationaal bellen. We hebben 3 nummers hier, en die laatste is gezien het werk van mijn partner een heel erg boeiende factor.

Zoals ik al zei: ze zijn er mee bezig, zodra het er is stap ik over.
Daarin zijn ze toch niet uniek? Er zijn toch wel meer VOIP providers die dat aanbieden, onafhankelijk van de provider?
Is Cheapconnect niets voor je? Ben onafhankelijk van ISPs voortaan.
Ik zit nog bij xs4all, even afwachten hoe dit gaat met omzetting van ipadressen. (en reverse dns mogelijkheid bij ipv4 en ipv6)
Mogelijk dat ik dan toch afscheid ga nemen...
Goed punt... Ik zat bij Telfort en mijn abonnementen hebben nog steeds een Telfort afkorting. Tot ik een keer een nieuw abonnement afsluit heb ik het idee dat ik nog steeds met de oude voorwaarden en beperkingen (en prijs) zit. Dus ik verwacht dat ze met xs4all niet anders zullen omgaan.
Telfort is ook steeds verder uitgekleed sinds de overname door KPN: o.a. nieuwsgroepen, shellserver, inbelverbinding.
Uiteraard. Maar ik ben zeker niet ontevreden over wat KPN daarvoor in de plaats aanbiedt. Shellserver en inbelverbinding gebruikte ik sowieso niet. KPN heeft zowaar zelf contact met mij opgenomen om mijn VDSL gratis en voor niets om te zetten naar Bonded VDSL puur omdat het kan en ze toch in de buurt bezig waren. Ik hoefde zelfs geen nieuw contract af te sluiten.
Ik denk weinig. De meeste tech savy klanten die waarde hechtte aan de XS4ALL diensten en idealen zijn al overgestapt op Freedom en Tweak. Ik denk niet dat er nog veel klanten zijn die zijn gebleven vanwegen het naampje.

Dit ziet KPN ook in denk ik, en daarom schrappen ze de naam dan maar. Ze hoopte dat de klanten zouden blijven vanwege de naam. Maar de meeste XS4ALL klanten zijn niet zo dom dat ze niet doorhebben dat ze gewoon met KPN te maken hebben.

Of zoals het de actiegroep het aangeeft:
XS4ALL blijft dus niet XS4ALL. Sterker nog: XS4ALL is al een tijd geen XS4ALL meer. Sinds de opheffing van het bedrijf in gang is gezet zijn veel medewerkers vertrokken, zijn diverse diensten en producten verdwenen en nu worden klanten dus ook technisch gezien overgeheveld naar KPN-systemen. Een logo en een naam alleen vormen geen bedrijf.

[Reactie gewijzigd door rickboy333 op 22 juli 2024 15:05]

Ik denk weinig. De meeste tech savy klanten die waarde hechtte aan de XS4ALL diensten en idealen zijn al overgestapt op Freedom en Tweak.
Toen hier de eerste aanmeldingen kwamen voor FttH was mijn eerste keus dan ook Tweak.
Deze komen het meest in de buurt van "vrij" internet.
( vrij als in mogelijkheden )
Later in het proces kwam Freedom daarbij, hadden ze er vanaf het begin bij gestaan, was het imho een muntje opgooien wie het zou worden.
Freedom heeft meer een 'gun-factor' na hun snelle opstarten, dat doe je niet zomeer even, een ISP optuigen
Ik moet eerlijk zeggen dat er weinig meerwaarde in XS4all zit ten opzichte van KPN. Alle leuke onderdelen zijn al een keertje opgeheven en sinds ik mijn domein het moeten verhuizen ben ik eigenlijk ook op zoek naar een andere provider.
De helpdesk heb ik gelukkig niet vaak nodig, maar ik merkte de laatste keer wel dat het persoon die ik aan de telefoon had niet zo kundig was als de keer daarvoor.
Dus ja ik ga weg, maar ik moet nog wel een paar onderdelen regelen.
Of winnen, want afgelopen weekend een brief in de bus gekregen, dat ze hier gaan graven voor Fiber/glasaansluitingen. Of dat maandelijks bedrag moet tegen gaan vallen. Ik denk eerder dat Ziggo, meer klanten gaan verliezen. Dat de naam XS4ALL gaat stoppen wisten mensen al wel eerder.
Het ligt vooral aan het aanbod + prijs van de concurrentie. Voor ons is XS4ALL zo'n €20,- goedkoper dan bij KPN voor hetzelfde aanbod. Een overstap naar Ziggo zal nog duurder zijn (en ik probeer die partij zoveel mogelijk te mijden door diverse problemen uit het verleden bij ons en in het heden bij anderen op mij heen).

Een van de vele voordelen is het behoud van kortingen als je verlengt en je hoeft niet eerst de opzeglijn te bellen voor een schappelijke verlenging. In oktober heb ik verlengd zodat wij tot +/- december 2022 klant zijn van XS4ALL. Ik ben benieuwd met welk aanbod KPN komt om ons over te nemen. Het huidige overstap aanbod is niet echt concurrerend.
Waarom wil KPN eigenlijk het merknaam XS4ALL kapot maken ?
Ze hadden een hele goede reputatie.
XS4ALL was een vrijwel zelfstandig onderdeel binnen KPN. Dat bracht een hoop voordelen (extra diensten bovenop de standaard KPN diensten), maar ook nadelen. Eigen techneuten (deels), eigen helpdesk, eigen merchandise, etc. Kost allemaal handen met geld.

En daar gaat het om, geld. Er moet minder geld uitgegeven worden bij KPN, dus gaan ze snijden in (in hun ogen) "overbodige" kosten zoals merken als XS4ALL.
XS4ALL heeft binnen KPN altijd zijn eigen broek op kunnen houden. Sterker nog, KPN maakte meer winst per abonnee op XS4ALL klanten dan op KPN Internet klanten. De voorzieningenrechter heeft besloten dat dat geen reden was om de opheffing van XS4ALL tegen te houden, maar dat is dan ook alles: het opheffen van XS4ALL was geen kostenbesparing.

Het enige geld waar het om gaat zijn de bonussen van de KPN managers. Je weet wel, die gesalarieerde medewerkers die op de winkel zouden moeten passen.
‘Zodat wij onze dienstverlening kunnen verbeteren.’

Het BS excuus dat elk bedrijf hanteert als ze vanwege kostenreducties snijden in hun serviceniveau.
Waarom wil KPN eigenlijk het merknaam XS4ALL kapot maken
Consolideren. Alles en iedereen heeft inmiddels een internet aansluiting. Daarmee vervalt de noodzaak om tig dochterbedrijven in de lucht te houden, die eigenlijk niets anders te bieden hebben dan een (iets) lagere prijs. Bij XS4ALL was dat ook nog een stukje extra service. Maar 99,999% van de gebruikers kijkt bij het kiezen van een ISP uiteindelijk naar de prijs. Nee, jij die het daar niet mee eens is niet, maar andere wel. En dus breng je alles onder in een enkel merk. Scheelt in de kosten
iedereen komt ook van A naar B in een Golf, nochtans bestaat er een Audi, Porsche en een Seat.
Zeker! Maar dat is meer gelegen in het feit dat auto's een zichtbaar statussymbool vormen. Dat in tegenstelling tot een internet abonnement....
Auto's vormen een statussymbool??? Sinds wanneer? Een stuk blik is een stuk blik en een eikel in een Seat blijft ook in een Mercedes dezelfde eikel....
KPN is alleen maar geïnteresseerd in de marketing waarde van die merknaam en nadrukkelijk niet in het leveren van de kwaliteit die de merknaam uitstraalde.
Datzelfde zie je hier op tweakers.net; sinds de overname door de persgroep wordt het eigenlijk ook meer en meer een soort facebook voor mensen met affiniteit voor automatisering
Waarom wil KPN eigenlijk het merknaam XS4ALL kapot maken ?
Ze hadden een hele goede reputatie.
XS4ALL is niet meer, is nu geheel KPN. Men is al snel begonnen met het zgn afbreken van XS4ALL helaas.
Jaar of 22 valt wel mee toch qua “snel”? Zonder KPN was XS4ALL al tig jaar geleden overleden. :P
The answer to all questions in life: Money.
The answer to all questions in life: Money.
Nee hoor dat is 42.
Uiteindelijk misschien ook maar beter. Het was jaren lang redelijk onzinnig dat je kon 'kiezen' uit Hi, Telfort, XS4all en weet ik het allemaal maar het uiteindelijk stiekem KPN was. Het XS4All werd lang als zelfstandig gezien, maar hoe terecht was dit? Als je naar de laatste storingen op de frontpage kijkt dan zie je dat die gewoon mee lopen met storingen bij KPN. Met andere woorden als KPN storing heeft, dan heeft XS4all dat ook. De winst is dat freedom daadwerkelijk los staat van KPN op administratief vlak.

Technisch is het uiteindelijk natuurlijk ook weer KPN. De drempel voor een partij als freedom om in de huidige markt zelf glas aan te leggen is natuurlijk wel erg hoog. Los van het benodigde kapitaal is het lastig concurreren met de slagkracht van KPN (glas) en Ziggo (kabel). Ik denkt dat dit laatste alleen is op te lossen wanneer de overheid lege buizen gaat aanleggen waarin bedrijven hun kabels tegen (huur)vergoeding kunnen leggen. Meteen drie kokers naar elke woning.
Bij xs4all was en bij freedom is het alleen de laatste aansluiting die kpn-infra is. De centrale infrastructuur zoals servers, backbone netwerk en dergelijke waren bij xs4all tot een paar jaar geleden allemaal eigen en anders dan kpn. Bij Freedom zijn ze aan het opbouwen en is het de intentie/bedoeling dat het allemaal zo veel mogelijk eigen wordt. Al is het voorlopig op veel punten nog dat ze het nu vooral handig/slim en volgens hun eigen richtlijnen inkopen, samenvoegen en doorverkopen.

IN het verleden kon je bij veel storingen bij KPN zien of het aan de aansluit-kant zat of in het centrale systeem: Vaak had xs4all weinig of geen last en was het probleem aan de centrale apparatuur van de kpn. Was het wel in het klant-aansluit netwerk, dan was het vaak een geografisch beperkt gebied dat last had. Daar hadden dan alle kpn-dochters last van.
Ik verwacht eigenlijk dat het eigen deel van XS4all beperkt is tot zaken als een eigen mailserver, administratieve backend (evt in combinatie met het afhandelen van het inbellen van de DSL lijnen), DNS server, enz. Als je erop gaat zoeken zie je reacties van 14 jaar oud waar al wordt verwezen naar het gebruik van de KPN ATM backbone voor het afhandelen van netwerk verkeer.

Zie ook bijvoorbeeld hints bij storingen door 'fouten' van KPN:
Xs4all-storing duurde 24 uur en trof klanten in verschillende regio's - update
Sommige Xs4all-klanten hebben sinds dinsdagochtend last van een storing van hun internetverbinding. De storing doet zich in verschillende regio's voor en vertoont geen duidelijk patroon. Er is nog geen indicatie voor het tijdstip van een oplossing.

Een woordvoerder van de provider zegt tegen Tweakers: "Er wordt op dit moment ingezoomd op een oorzaak, maar het heeft lang geduurd voordat er een idee ontstond van wat er aan de hand is. Op dit moment zijn we niet veel verder dan een begin." De problemen deden zich voor nadat op het wholesalenetwerk van moederbedrijf KPN hardware was vervangen, aldus de woordvoerder.
Uit betrekkelijk betrouwbare bron weet ik dat xs4all met eigen apparatuur tot in de wijk-centrale kwam zo ongeveer. In de tijd dat ik als demon klant met adsl bij xs4all kwam moest ik de instellingen in het adsl modem op xs4all zetten en niet op kpn. Daarmee ga ik er van uit dat praktisch alleen de klant-aansluiting van kpn was, de rest was echt specifiek voor xs4all.

Met glasvezel staat (stond) er ook bij de instellingen dat het xs4all instellingen zijn en geen kpn instellingen. Daarmee ga ik er van uit dat hierbij configuraties en dus ook de daar achter liggende apparatuur specifiek voor en door xs4all zijn. Hoe dat technisch en financiëel daar als 'van kpn' of 'van xs4all' is: uiteindelijk is xs4all van kpn dus is alles van kpn en dat al zo'n 15 jaar.
Hah ik heb ook bij Demon gezeten alleen destijds vriendelijk bedankt voor het aanbod van XS4all (flink duurder). In de basis moet je als een klant inbelt een database raadplegen met daarin informatie of die klant verbinding mag maken en zo ja met welke snelheid. Dit gaat ongetwijfeld via een centrale server, je gaat immers niet in elke wijkcentrale een lokale kopie van je klanten bestand hanteren. Die autorisatie heeft XS4all natuurlijk in eigen hand. Dus in die zin is het niet gek dat je dan niet voor KPN moet kiezen. Je moet autoriseren via een ander adres. Dat betekent echter niet dat vervolgens je route via servers van XS4all gaat lopen. De peering kan daarna prima via KPN lopen. Dat lijkt al jaren zo te zijn, zo niet altijd. Zie bijvoorbeeld een bericht uit 2008 over de ATM peering https://webwereld.nl/nieu...fen-door-storing-3740820/. Maar goed ze zijn er zelf redelijk gesloten over.

[Reactie gewijzigd door sdk1985 op 22 juli 2024 15:05]

Uiteindelijk zullen veel providers diensten van anderen gebruiken. Bij het opstarten van Freedom.nl lieten zij weten welke andere leveranciers zij gebruiken voor de diensten die zij leveren.
Soms zijn internet providers alleen maar een andere naam op de zelfde techniek. Soms hebben ze echt een eigen gezicht. Ook/zelfs KPN en ZIggo maken gebruik van de diensten van anderen om uiteindelijk een pakket aan diensten aan te bieden.
Technisch is het uiteindelijk natuurlijk ook weer KPN.
Freedom biedt ook internetverbindingen aan via andere netwerken. Helaas niet overal. Maar goed, KPN FttH is nog steeds beter dan geen FttH.
Ik denkt dat dit laatste alleen is op te lossen wanneer de overheid lege buizen gaat aanleggen waarin bedrijven hun kabels tegen (huur)vergoeding kunnen leggen.
Ik zou iets verder gaan en meteen een paar draden in die buizen laten leggen. Datzelfde geldt voor alle essentiële infrastructuur. Dat hoort een overheidstaak te zijn. Zorg voor een aansluiting op energie, water en data en verhuur die infrastructuur aan een select aantal marktpartijen. Op die manier heb je een gelijk speelveld voor iedereen en ben je niet, zoals nu bijvoorbeeld in de 'buitengebieden', aangewezen op een 8Mbit lijntje. Ik geloof alleen niet dat onze 'nieuwe' oude regering dit gaat doen....
KPN heeft de hardware van XS4ALL aan de kant geschoven en alles naar haar eigen systemen overgezet. Daarom wandel je dus nu mee in KPN storingen.
vergeet de gratis spotify niet....
Dat was in 2012 gratis, maar is nu 1 euro korting t.o.v. de normale abonnementsprijs...
Of heb jij nog een overgangsregeling van toen?
Zolang je nog bij het oude contract zit blijft het gratis. Alleen als je overstapt naar nieuwe contract binnen of buiten kpn
Bij ons is het gratis gebleven toen wij rond 2017 zijn overgestapt van KPN naar XS4ALL. Zolang je klant blijft (en eventueel jaarlijks verlengt), blijft Spotify (1 account) "gewoon" gratis.
hier ook nog gratis uit het diepe verleden idd
Ik ben dan wel "founding member" van Freedom maar het gratis Spotify Premium account is voor mij ook de belangrijkste reden om nog even bij XS4ALL/KPN te blijven. Dat en daar bovenop ook nog de korting op de mobiele abonnementen van mijn vriendin en mijzelf. Samen levert dat 20 euro korting op per maand op de prijs van 53,50 voor 100 Mbit/s over KPN glas.
Freedom kost hier voor dezelfde snelheid 59 euro per maand en dat zonder die voordeeltjes!
Afgezien van de veel hogere prijs zie ik ongelofelijk op tegen het gezeik van het achterhalen waar ik allemaal ooit mijn emailadres hebt achter gelaten of zelfs als accountnaam moest gebruiken.
De reden dat ik al 15 jaar alleen Gmail gebruik. Hooguit stuur ik de provider mail door naar Gmail. Maar ik snap je probleem.

KPN laat je nog een half jaar het oude mailadres gebruiken, ik weet niet of Xs4all dat ook doet.

[Reactie gewijzigd door pennywiser op 22 juli 2024 15:05]

dat is voor mij de hoofdreden dat ik nog bij xs4all zit.
Voor Spotify moet je gewoon betalen hoor. Staat gewoon op de factuur.
Zolang ik elk jaar opnieuw korting krijg en mijn mobiele sim voor backup mag behouden vind ik alles prima.
Toen ik een mobiel abonnement nam bleken andere providers goedkoper zonder die korting.
mobiel abo ? Ik heb gratis sim kaart bij mijn xs4all. Ik gebruik hem al jaren zonder datalimiet (1GB is de limiet maar hij blijft op volle snelheid werken en nog nooit iets erover gehoord)
Kan je daar mee bellen dan?
nee dat zei ik toch ook niet ? Die zit in mijn iPad pro met 4g.
Ik denk dat je die korting de volgende keer pas krijgt als je akkoord geeft naar KPN te zullen overstappen.
ik heb op black friday nog voor 1 jaar verlengd naar dec.2022. Zal volgend jaar wel KPN verlenging worden idd
En stapje voor stapje....
Precies zoals aangekondigd. En het heeft maar een jaar of 22 geduurd voor de stapjes gezet werden.
De kpn van vroegâh had xs4all netjes laten voortbestaan. Ze heeft daar in het verleden zelfs andere kwaliteitsproviders bij ondergebracht omdat ze dat beter vonden passen. Op die manier ben ik als Demon klant bij xs4all terecht gekomen.

Daarom zie ik dat de ondergang van xs4all nu zo'n 5 jaar onderweg is. Het werdt voor het grote publiek duidelijk toen de Mexicanen de baas werden.

Update n.a.v. reacties: Ja inderdaad, de tijd dat Slim en Ibarra om de hoek kwamen kijken.

[Reactie gewijzigd door beerse op 22 juli 2024 15:05]

Dit is iets van alle jaren. Ik heb in het verre verleden jaren voor een ISP gewerkt en te pas en te onpas werden er ISP's overgenomen of nieuwe ISP's gestart, welke vervolgens werden samengevoegd met de bestaande merken.

Ik snap het wel vanuit KPN oogpunt, veel makkelijker om met 1 label te werken. En als je eerlijk bent, je zit al jaren op KPN infra, in principe veranderd er niet zo veel behalve een logo boven je factuur.
Misschien is het voor de Volkswagen groep ook veel makkelijker als VW, Seat en Bentley maar 1 merknaam waren...
Misschien is het voor de Volkswagen groep ook veel makkelijker als VW, Seat en Bentley maar 1 merknaam waren...
Geen idee hoe het daar zit.
Bij een andere autobouwer, Stellantis, is dat wel de planning. Verwachting is dat Opel er helemaal uit gaat niet al te lange termijn. Andere merken in die groep zullen ook wel op de schop gaan getuige dit artikel: https://www.autowereld.be...kt/stellantis-merken.html

Maar je kan automerken slecht vergelijken met ISP’s. De meeste mensen geven geen fluit om welke provider ze hebben als het maar werkt. Een auto vinden de meeste mensen wel heel belangrijk, mensen zijn ook vaak van jongs af aan verknocht aan een bepaald merk.

Als ik naar mijzelf kijk, als IT’er, is dat zelfs zo. Wie mijn internet levert maakt mij niets uit, de goedkoopste is prima. Zorg toch zelf voor alles eromheen, verbinding hoeft alleen maar te werken. Qua auto zal je mij nooit in bv. een Duitse auto betrappen. Ik ben verknocht aan Franse auto’s, en dan met name Citroën/Peugeot. Ik ben nog nooit van automerk gewisseld, van internet provider vele keren.

[Reactie gewijzigd door Drardollan op 22 juli 2024 15:05]

Heb jaren in een Acadiane gereden, ook omdat het leuk was om zelf te prutsen. En dat wil ik ook bij een provider. Niet alleen poort 80 om naar bol.com te surfen, maar gewoon alles kunnen doen waar ik zin in heb, servertje voor dit, servertje voor dat. Hangen dan ook 8 raspberry's in de meterkast die hobbieprojectjes draaien. En dan kom je vanzelf op het eindeloze gesteggel over bijv. poort 21:"ja maar, je kunt toch dit of dat?". Ja maar dat wil ik dus niet, zo eigenwijs ben ik dan wel en daar zoek ik dan een provider bij. Dat is heel lang Xs4all geweest, maar nu al weer een paar maanden tevreden gebruiker van Freedom. KPN heeft bij mij echt gewoon te veel fouten gemaakt, mobiel ben ik wel tevreden over ze, maar mijn glas hebben ze net wat te vaak gesloopt (letterlijk) met een incompetente helpdesk daaraan vast.
Geen idee wat je anno 2021 nog met telnet ftp wil? Maar wat je beschrijft zijn veel betere oplossingen voor waarbij je ISP niet een vervelende factor zal zijn.

Tenzij je inderdaad een provider vind die bij je behoefte past, als die voldoet qua prijs en diensten dan is dat prima toch?

[Reactie gewijzigd door Drardollan op 22 juli 2024 15:05]

Waar zie jij @TheDutchChief iets over Telnet zeggen? Hij heeft het alleen over poort 80 dat is HTTP dus gewoon browsen en poort 21 en dat is FTP, met andere woorden filetransfer. Ik hoop dat KPN ook van andere poorten af gaat blijven, zoals poort 25 zodat ik mijn eigen Exchange server kan blijven gebruiken.

Helaas hebben ze onze IPv4 range van 8 eigen adressen begin Oktober al afgenomen. Geeft KPN aan ja, dan kun je naar ons business abonnement, alleen willen ze niets met je doen als je geen KVK nummer hebt.

[Reactie gewijzigd door _Dune_ op 22 juli 2024 15:05]

Hij noemt poort 21? Maar is idd FTP, was niet scherp. Maar net als voor telnet geldt, standaard FTP kan niet meer in 2021.

Je IP range moet je dan ook anders regelen, ExtraIP en nooit meer gedoe en blokkades (bijvoorbeeld, zijn er meer).
Hij noemt poort 21? Maar is idd FTP, was niet scherp. Maar net als voor telnet geldt, standaard FTP kan niet meer in 2021.

Je IP range moet je dan ook anders regelen, ExtraIP en nooit meer gedoe en blokkades (bijvoorbeeld, zijn er meer).
Dat gaat dus niet, als je niet ingeschreven bent bij de KvK. Daar heb ik al naar gekeken, dat was dus ook één van de unieke diensten van XS4ALL.

Helaas rekend KPN belachelijke prijzen om een andere provider over hun glasvezel te laten gaan. Zie hoeveel hoger de abonnementen moeten zijn bij bijvoorbeeld Freedom. Wat dat betreft had de overheid het kabelnetwerk Glasvvezel/koper/coax net als bij het electriciteistnet, deze moeten afsplitsen van de provider.
Oh, daar kijk ik altijd overheen als ondernemer. Heb je niemand in de omgeving met een KVK die je heel even kan gebruiken?
Dat van die wildgroei aan providers ben ik vaak voor geweest door voor kwaliteit te gaan en niet voor de laagste prijs.

Helaas is dat de afgelopen maanden in het algemeen met voeten getreden en nu blijkt dat het nog veel erger is.... Er zou een pack abonnement voor mij lopen, dat blijkt maar half zo te zijn.... ik ben wel alle zorgvuldig ingestelde mail adressen kwijt blijkt nu...
Dat van die wildgroei aan providers ben ik vaak voor geweest door voor kwaliteit te gaan en niet voor de laagste prijs.
Ik werkte bij WorldOnline en we hadden een breed scala aan merken. WorldOnline zelf, maar ook The Internet Plaza, 12Move en Filternet waren groot in die tijd. Allemaal exact gelijk qua infrastructuur (op het VISP inbelnummer na) en helpdesk administratie.

Op een gegeven moment werden we verkocht aan Tiscali en verdwenen alle merken. Daarna werd het geloof ik Telfort en KPN, maar toen was ik al weg.
De Mexicanen zij er nooit de baas geweest? Ik weet niet of je doelt op Maximo Ibarra, maar hij is Italiaans-Columbees.

Edit: Typo

[Reactie gewijzigd door hottestbrain op 22 juli 2024 15:05]

Bedoel je Slim…? Die heeft het nooit gered omdat de Stichting Preferente Aandelen van KPN een blokkade had opgevoerd, die deal is nooit doorgegaan. En terecht.
Tja, dan had xs4all niet moeten verkopen. Vanaf dat moment zat het er gewoon in dat ze werden uitgefaseerd
De dag die je wist dat zou komen.
Want "er zou niks veranderen..."

De bijl erin. Axes for all.

[Reactie gewijzigd door trabant op 22 juli 2024 15:05]

Yup, RIP xs4all. Joining the ranks of knoware, aol, ...
No more apple pies
No more shell services
No more $cientology tshirts

Of om het maar a la Douglas Adams te zeggen: "So long and thanks for all the fish!"
VOIP abbos van XS4ALL zijn anders dan die van KPN. Kijken wat daarmee gaat gebeuren.
Wat is daar anders aan? ( Buiten de prijs dan...)
Ik heb momenteel een flat-fee abbo voor de hele Benelux. IIRC bestaat die optie niet bij KPN.
Ohh ja, klopt. KPN biedt alleen NL of de hele wereld.
Blijft bestaan. Het is niet zo dat de hele propositie van KPN wordt doorgezet naar KPN-klanten
Echt zo'n nonsense resultaat dat ze alleen de naam "XS4ALL" bewaren, voor bestaande klanten. Alsof daar het verschil in zat.

[Reactie gewijzigd door Henk Poley op 22 juli 2024 15:05]

Dat is natuurlijk alleen gedaan om marketing redenen en om Freedom een beetje te jennen.
Waarom zou je die merknaam weggeven. Een merknaam is gewoon veel geld waard en geef je toch niet aan de concurrentie.
Dat klopt, maar in eerste instantie zou de naam helemaal verdwijnen werd gezegd. Echter: toen Freedom een succesvolle launch had werd er opeens een hele andere draai aan gegeven door KPN. Blijkbaar besefte men bij KPN toen pas dat Xs4all toch wel wat waard was en een bepaalde reputatie vertegenwoordigde (los van de vraag of dat op dat moment nog terecht was).

Kortom: na de start van Freedom kwam opeens het bericht dat KPN de naam Xs4all toch zou behouden. Ik was toen zelf nog klant bij Xs4all, dus herinner me de timing en alle berichtgeving nog goed. Het lag er zooo duidelijk bovenop dat dit echt alleen was om Freedom te 'plagen', ijdele hoop dat er misschien toch wat tiwijfelaars zouden blijven. Voor mij was het juist de druppel.

De ontmanteling van Xs4all zat vol loze beloftes, alleen al dat statement dat er echt niets zou veranderen aan de diensten. Nou, dat is gebleken...

[Reactie gewijzigd door zordaz op 22 juli 2024 15:05]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.