Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Prusa levert grote 3d-printer Prusa XL volgend jaar vanaf 2099 euro

Prusa heeft zijn grootste 3d-printer tot nu toe aangekondigd. De Original Prusa XL is gebaseerd op het CoreXY-systeem en krijgt onder andere een nieuwe generatie extruder. De Prusa XL gaat 2099 euro kosten en wordt in het tweede of derde kwartaal van 2022 geleverd.

De Original Prusa XL krijgt een printvolume van 36x36x36cm en is daarmee aanzienlijk groter dan de Prusa MK3S+ en Mini+, die respectievelijke printvolumes van 25x21x21cm en 18x18x18cm hebben. Volgens het bedrijf is de Prusa XL groot genoeg om bijvoorbeeld cosplayhelmen uit te printen. In een video toont de fabrikant bijvoorbeeld hoe de Prusa XL een helm uit The Mandalorian print.

Vanwege de extra omvang, heeft het bedrijf naar eigen zeggen gekozen voor het CoreXY-systeem. Tijdens het printen wordt de printkop alleen op de horizontale x- en y-assen verplaatst, terwijl het printoppervlak in de verticale z-as wordt verplaatst. Dat moet zorgen voor minder vibraties. Dit maakt het ook mogelijk om maximaal vijf afzonderlijke printkoppen te installeren op de Prusa XL, die los verkrijgbaar zullen zijn als optionele upgrades. Als gebruikers het optionele tool changer-mechanisme installeren, dan kunnen ze makkelijk wisselen tussen twee tool heads. Voor drie tot vijf tools moeten gebruikers een uitbreidingskaart toevoegen aan de Prusa XL.

De Prusa XL naast de MK3S+ en Mini+

De Prusa XL krijgt verder een nieuwe direct-drive extruder, die het bedrijf de Nextruder noemt. Volgens het bedrijf maakt de extruder gebruik van een eigen load-cell-sensor, die geïntegreerd zit in de heatsink. Deze sensor moet het mogelijk maken om een precieze hoogteberekening uit te voeren voor een 'altijd perfecte eerste printlaag', zo claimt het bedrijf. De load-cell-sensor kan ook verstoppingen in het mondstuk detecteren en zo nodig de print pauzeren.

Verder kan het printbed verhit worden in zestien individuele sectoren van 9x9cm, zodat alleen het gebruikte oppervlak verwarmd wordt, wat energiezuiniger moet zijn. Dat moet ook voorkomen dat het printoppervlak buigt door de hitte. De 3d-printer krijgt ook power-loss recovery, waardoor de XL een print vanaf de juiste positie kan hervatten na stroomuitval.

Prusa laat weten dat de nieuwe XL-printer vanaf het tweede of derde kwartaal van 2022 wordt geleverd. Een versie met een enkele printkop gaat 2099 euro kosten, inclusief btw. Een variant met twee printkoppen moet 2599 euro kosten en een versie met vijf printkoppen zou een prijs van 3699 euro krijgen. Dat betreffen zelfbouw-kits. Vooraf geassembleerde Prusa XL-printers krijgen een meerprijs van 500 euro. De printers kunnen vanaf nu vooruitbesteld worden, tegen een borgbedrag van 199 euro.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Daan van Monsjou

Nieuwsposter

18-11-2021 • 14:58

118 Linkedin

Submitter: Leon Koster

Reacties (118)

Wijzig sortering
Ik heb de laatste tijd aardig wat rondgevraagd naar een aantrekkelijke 3D printer die qua prijs/kwaliteit aantrekkelijk is voor beginners. Ik begon te kijken naar Creality Ender printers, van daar af naar Creality CR printers en daarna naar printers van Prusa (de originele, niet de klonen).

Van goedkope Creality printers wordt vaak beweerd dat je voldoening kunt halen uit het feit dat je er veel van leert, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik bij tweakers die zo'n ding al hebben vrij weinig enthousiasme bespeur. Het hangt er bij Creality ook nog eens sterk vanaf welk type je hebt als je interesse hebt in leverbaarheid van onderdelen. Zo scoort de CR6-SE op dat punt slechter dan een Ender 3.

Dit is me eens aangeraden in een weblog: wie nog nooit een 3D printer heeft gehad kan het beste beginnen met een Prusa Mini+. Dat heeft niet alleen met specificaties en prijs te maken, maar vooral met service van de fabrikant. Creality controleert en kalibreert in de fabriekshal niet wat het produceert en levert service tot aan de deur. Prusa en Ultimaker controleren en kalibreren hun machines wel voordat ze verpakt worden en leveren uitstekende service aan hun consumenten. Ik vind de prijzen van Ultimaker echter over de top.

Ik zou eigenlijk wel willen weten welke 3D printer fabrikanten nog meer dergelijke goede service leveren.

[Reactie gewijzigd door Uruk-Hai op 18 november 2021 15:27]

Reageer
Ik heb een Creality Ender 3 v2 en vind het echt fantastisch. Ik design eigen dingen die ik print en print ook figuren om te schilderen. Zeer eenvoudig om in elkaar te zetten en je behaalt al prima resultaten. Toevallig ken ik nog 3 anderen die ook allemaal een Ender 3 hebben, dus wellicht steken we elkaar aan in ons enthousiasme.
Reageer
Ik heb een Ender 3 v2 en alhoewel het een fantastische printer is en ik er erg blij mee ben klopt het wel wat poster zegt. Service tot aan de deur en ik moest echt het een en ander wel goed zetten voor er goede prints uit kwamen. Zo waren bij mij die wieltjes op de z axis veel te strak en moest ik die wat losser draaien. Iets wat je inderdaad wel verwacht er uit de fabriek had moeten gebeuren. Daarbij als bijv de ender reddit pagina mag geloven was ik niet de enige die uit de doos nog wat moest sleutelen voor het apparaat naar behoren werkt. Je leest er echt van alle soorten problemen tot aan kromme assen aan toe. Ik denk dat creality inderdaad vrij slechte kwaliteit controle heeft. Echter leer je inderdaad wel gewoon hoe dat ding echt in elkaar steekt en wat je allemaal kan aanpassen en hoe dingen horen te zijn. Je bent heel wat aanpassingen en test prints verder voor je hebt uitgevonden waar je probleem lag. Creality is echt de beste keuze als je het niet erg vind om zelf te Tweaken aan je printer. Wil je echter gewoon een apparaat dat je neerzet stekker erin en printen maar dan moet je zeker niet bij Creality zijn, maar kan je beter wat meer betalen en voor een van de andere merken gaan.
Reageer
Allemaal waar. Ik heb erg veel gelezen en veel Youtube filmpjes bekeken voordat ik een printer kocht. Ik ben een tijdje overtuigd geweest dat ik een Prusa i3 zou gaan kopen. Maar uiteindelijk heb ik een 2de hands Ender 3 Pro gekocht. Het idee was dat ik daarmee voor een laag bedrag ervaring kon opdoen en kijken of het wel iets voor mij is. Inmiddels ben ik zo ongeveer een half jaar verder en ik vind het prachtig. Ik heb zelfs al zelf een dingetje ontworpen om iets te repareren in huis. Dat lukte niet op een andere manier. Ook heb ik al een aantal leuke en soms ook nuttige zaken geprint die ik van Thingiverse en andere sites heb geplukt.
Ook heb ik mij bezondigd aan het upgraden van de Ender (hij had van de vorige eigenaar al de nuttigste upgrades gehad), en ik heb er een direct drive extruder op gezet (uiteraard een clone van Ali :+ ). Ding print prima.
Het klopt dat Creality eigenlijk helemaal niets aan QA/QC doet. En support laten ze over aan 'de community'. Op zich met een Ender 3 niet zo'n probleem, want door zijn prijsstelling is ie superpopulair. Er zijn dus genoeg mensen die je kunnen helpen. En daar leunt Creality ook op. Voor mij was het geen probleem. Ik wist vooraf hoe het zat. Gelukkig was het een goede machine die ik kocht.
Als je echt helemaal niets van 3D printen weet en ook niet een beetje technisch onderlegd bent, is een Creality misschien geen goed idee. Dan ben je misschien beter af met een Prusa Mini. Maar als je je inleest, voorbereid en een beetje technisch bent, is het een prima ding om mee te beginnen. Er zijn tenslotte ook mensen die een printfarm runnen met een legertje Enders. Op zich een nobrainer, want als er een kapot is, strip je 'm voor onderdelen en zet je er een nieuwe neer. Dat doe je met een Prusa van €800 niet zo snel. Als je weet waarop je moet letten, kun je de printer nalopen, het frame goed recht zetten, de snaren de juiste spanning geven, de wieltjes uitlijnen en als je 'm dan ook nog goed calibreert, krijg je nét zulke mooie prints als uit een Prusa i3. Want uiteindelijk zit daar geen wonderhardware op die ervoor zorgt dat het resultaat mooier is als op een andere machine.

Wat dat betreft doet Creality het prima: zij maken het bereikbaar voor de massa, en dat is goed. Als er alleen Prusa's en Ultimakers waren, was het alleen weggelegd voor de iets meer welgestelden van deze wereld. Het is uiteindelijk een combinatie van wat je precies wilt doen, hoeveel geld je (ervoor over) hebt, en wat je verwacht van het ding.
Reageer
Heb veel met prusa en met creality gewerkt. Persoonlijk werk ik zelf liever met creality... Service/aftersales is zelfs vrij redelijk in mijn evaring
Reageer
Ik heb afgelopen jaar meerdere support requests bij Creality ingediend. Op exact 0 daarvan heb ik antwoord gekregen. Bij Prusa echter, kan ik 24 uur per dag een chat openen en binnen een paar minuten heb ik iemand te pakken die me direct verder kan helpen. Dat vind ik wel een serieus verschil.
Reageer
Vervelend man daar zou ik ook wel chagrijnig van worden. In mijn ervaring heb ik binnen een dag antwoord gehad op een mail. (Maar 2x dat wel) en toen ik een keer een onderdeel had dat binnen 2 maanden de geest gaf stuurde ze een nieuwe.
Als prusia 24 uur chat heeft is dat super netjes maar ik ben niet aan het vergelijken. Ik gaf enkel aan dat het "vrij redelijk" was. Niet goed o.i.d.
Reageer
Creality is inderdaad prima als je het niet erg vindt om aan je printer te sleutelen. En van wat ik begrijp is er ook veel wat minder is dan zo'n Ender 3.
Mijn eerste printer was een Ender 3 v2. Ik heb mechanisch inzicht, en ik heb wat video's gekeken over assemblage van zo'n apparaat. En mijn eerste print lukte gewoon.
Het voordeel van zo'n Ender is dat ie goedkoop is, en je er dus ook makkelijk aan kan sleutelen. Maar dan is de printer wel een hobby op zich. Aan de andere kant - de belangrijkste upgrade die ik heb gedaan was eigenlijk het overstappen op de Klipper-software.
Als je een Prusa neemt is het veel meer een turn-key ding. Als je daar aan gaat sleutelen verlies je waar je voor betaald hebt, namelijk de goede support en de printprofielen waar je niet aan hoef te rommelen.
Reageer
Dat is wel een goed punt idd. Ik werk in de techniek en sleutel ook aan mijn machine. Turn key is het niet... Maar op werk veel prusia van 2k en mijn ender 5+ van 650€ print sneller en mooier maar daar zat werk aan. Vrij veel werk zelfs.
Reageer
Creality leunt op de community voor hulp. Je krijgt dan ook sneller een antwoord als je het in een Creality forum, reddit, discord of facebookgroep vraagt. Tenzij je een storing hebt natuurlijk en een nieuw onderdeel nodig hebt. Maar dan moet je weer bij de verkoper zijn.
Bij Prusa kun je inderdaad terecht voor support, maar daar betaal je ook voor. Een Ender 3 kost je tegenwoordig nog geen €200 en een Prusa Mini €400. Dus daar zit ook een verschilletje zeg maar. Je verwacht toch geen 24 uurs support op een printer die je voor €160 kunt kopen? Uiteraard mag er wel enige support op zitten, maar helaas...Creality laat het daar liggen. En ook op QA/QC bezuinigen ze. Maar als je dat voor lief neemt voor die prijs, heb je een puike printer. Dat dan weer wel. Je moet alleen wel een beetje technisch onderlegd zijn en je goed voorbereiden. Het is dan ook een andere hobby als postzegels verzamelen. Een 3D printer is - onafhankelijk van de leverancier - nog steeds geen plug-and-play apparaat. Het is niet zo simpel als een laserprinter aansluiten en printen maar. Er komt, buiten het (in het geval van Creality) werkend maken van de printer, sowieso een hoop bij kijken. Dus enige voorbereiding is wel aan te raden.
Ik ben daar redelijk maniakaal in en was voordat ik een printer kocht al maanden bezig met lezen, videos bekijken en proberen te bepalen welke printer de beste instap zou zijn voor mij. Dat was zeg maar onderdeel van de voorpret. Dus ik wist op enig moment precies wat ik kon verwachten van de Ender 3 Pro die ik tweedehands kocht. Ik kocht bewust tweedehands, want ik wilde in eerste instantie kijken of ik het 3D printen wel leuk zou vinden. Dus het zou ofwel mijn laatste worden, of een eerste en dan weet ik van mijzelf dat ik binnen een bepaalde tijd vanzelf een 'echte' zou kopen.
Reageer
De problemen die ik had waren hardware-gerelateerd, en Creality was zelf de verkoper. :P Het was een CR-6 SE uit hun Kickstarter-campaign.

Maar van Creality verwacht ik geenszins 24/7 support. Maar om dan maar elk support request te negeren en niet te beantwoorden is natuurlijk het andere uiterste, zeker gezien de problemen waar de CR-6 in het algemeen mee kampte.

[Reactie gewijzigd door gday op 19 november 2021 09:18]

Reageer
Zeker waar. Ook al is het geen 24 uur support, je moet je product ondersteunen, hoe dan ook. Maar ja, ik vind het eigenlijk ook al een beetje dodgy van een gevestigde fabrikant om Kickstarter te gebruiken/misbruiken om extra publiciteit te krijgen voor je product launch. Creality is groot genoeg om zelf een product te kunnen voorfinancieren. Maar ja, het is natuurlijk lekker makkelijk, en je hebt een flink stuk (bijna) gratis publiciteit.
Reageer
Als je een 3D printer wilt waarbij het bedrijf ook heel goed let op quality control en after sales service kom je eigenlijk alleen op Prusa maar daar betaal je dan ook voor. De MK3S is in mijn ogen zijn geld niet meer waard kwa printer aangezien er in de laatste tijd veel is uitgekomen wat gewoon veel moderner/beter is echter heb je bijna nergens zo'n goede service.

Je zou kunnen kijken naar een Pre-built Ratrig V3 als.je nog een beetje service wilt en een goede printer. Wil je liever zelf bouwen dan zou ik kijken naar de Voron lineup dit zijn hele goede printers en produceren fantastische kwaliteit. Nadeel is alleen wel dat je hem volledig zelf moet bouwen als je daar niet van houd en dus ook afhankelijk bent van de community voor hulp.
Reageer
De Prusa MK3s is nog steeds een heel betrouwbaar werkpaard. Mijn oudste draait nu twee jaar 20 tot 60 uur per week. Inmiddels wel met de derde nozzel en tweede print sheet, maar nog steeds probleemloos. Van het voorjaar is er een tweede bijgekomen.

Wil je maar af en toe iets uit hobby printen, dat is de Prusa eigenlijk te duur en kan een Ender of Antec eigenlijk ook prima. Je moet dan na aanschaf wel even wat aanpassingen doen, maar dan zijn het leuke machines voor een leuke prijs.

De coreXY machines zoals de Vorons en Ratrig zijn moderner en stukken sneller. Je betaalt daar wel een flinke prijs voor. Een kit kost je dik € 1000 tot € 2000 en dan moet je nog twee à 3 dagen sleutelen. De Vorons worden niet als kit verkocht. Aan de hand van de onderdelenlijst mag je alles zelf bestellen. Op AliExpress zijn wel Voron kits te vinden, maar die lijken nogal wisselend van kwaliteit. Voor zo nu en dan een printje voldoen ze, maar als je serieus met zo'n printer aan de slag wilt moet je er rekening mee houden dat je eerst een aantal onderdelen moet vervangen.
Reageer
Mk3S zijn ook niet slecht maar voor de prijs die ze er nu nog voor voor vragen krijg je eigenlijk al een best verouderde printer nu heeft prusa indd het totaal plaatje qua software en support en daar vind je dan ook het prijsverschil in terug.

Zelf ben ik begonnen met 2 ender 3 pro's en een anycubic mega en daar heb ik bij allemaal veel aan veranderd zodat het nu gewoon druk op start en kijk er niet meer na printers zijn daarna een CR10 2e hands opgehaald en hier meteen de gewilde aanpassingen aan gedaan en wederom start en geen omkijken aan.

Daarna heb ik een X5SA gekocht voor het frame alle electronica vervangen klipper erop gezet lineaire rails en dat is nu ook echt een werkpaard

Nu sinds een maand heb ik een Voron Trident gebouwd voor ongeveer 1200 ik had al veel liggen en verder alles uit europa gekocht dit is meteen vanaf dag 1 echt een geweldig apparaat en er kan geen andere printer die ik nu heb aan tippen. Hij is snel,stil,precies kan materialen die je zonder behuizing niet zou kunnen zoals bv Nylon en Polycarbonaat maar ook zeker ABS gewoon een echt werkpaard

Ik ben wel gegaan voor een AB-BN30 cooling duct een LGX als extruder en Quickdraw probe voor het levelen dit zijn geen must haves maar maken het echt nog 10x beter
Reageer
Wie met 3d printen wil beginnen moet vooral eerst kijken naar hoeveel de printer gebruikt gaat worden, het budget en hoeveel tijd men in de bouw van een printer wil steken.

Naast de Voron bestaat overigens ook nog de VzBot als goedkopere open-source coreXY printer. Deze gebruikt 2 of 3 leadscrews (met 1 tot 3 motoren) voor de z-as ipv de dure liniar rails. Kwalitatief is dat iets minder. Hier beweegt het printplatform en het wiebelen wordt met simpele wieltjes in de hoeken goed tegengegaan. Een 30*30 cm VzBot moet je rond de € 800,- kunnen bouwen.

Zelf heb ik domweg niet de tijd om een printer te bouwen.
Reageer
Mijn X5SA wordt volgende week omgebouwd naar een VZbot gantry maar wel mgn12H op X met een LGX en Dragon hotend op het EVA systeem en het Z gedeelte word aangepast naar een Trident systeem.

En voor de tijd ik ben ongeveer 3 avonden bezig geweest om mijn trident te bouwen die begon als een FLsun-G frame dit kun je natuurlijk ook uitspreiden naar elke dag een uurtje of alleen in het weekend

[Reactie gewijzigd door pbsuper op 19 november 2021 18:10]

Reageer
Wie geen ervaring en geen speciale eisen heeft zou ik verwijzen naar een simpele en goedkope printer om mee te beginnen. Zodat je weet wat je nodig hebt (en niet).
Bijvoorbeeld een groot printvolume klinkt leuk, maar iets groots printen duurt ontzettend lang. Onhaalbaar lang als je daar in de buurt wil blijven.
En zo zijn er nog wel meer dingen die boven zullen komen drijven.
Plus dat er eigenlijk ook best veem mis kan gaan aan zo'n printer. Je kan een instapmodel dan zien als een goede cursus - en een referentie.
En als het om snelheid te doen is - een Ender 3 gaat ook makkelijk 2 of 3 keer zo snel als je Klipper gebruikt.
Reageer
De MK3S is in mijn ogen zijn geld niet meer waard kwa printer aangezien er in de laatste tijd veel is uitgekomen wat gewoon veel moderner/beter is echter heb je bijna nergens zo'n goede service.
Het is ook het hele ecosysteem dat zij aanbieden. En ze proberen nu ook steeds meer zelf te produceren.
En het opmerkelijke is dat het nog steeds allemaal Open Source is, terwijl ze er nog genoeg verkopen. Je kunt clones kopen bij Ali, en die zijn naar ik begrijp echt niet slecht, maar de meesten kopen toch een originele. Of een afgeleide van een ander merk zoals Creality.
Reageer
Ik heb al jaren een Ender 3 en ben er nog altijd heel tevreden van. Het is een goedkoop, functioneel apparaat met mogelijkheden tot verbetering. De mogelijkheden ter verbetering komt net omdat het goedkoop is en er ergens moet bespaard worden, maar zorgt ook dat je door er zelf mee te prutsen uit leert. Ondertussen heb ik een silent mainboard geinstalleerd, bed leveling geinstalleerd en een nieuwe hotend/extruder combinatie gemonteerd. Is een Ender daarom een slecht idee? Nee, want ik heb er veel lol aan gehad om al die veranderingen te doen. Ik heb er absoluut geen spijt van.

Je hebt er enkel spijt van als je een apparaat wilt dat gewoon out of the box perfect werkt. Maar daar moet je nu eenmaal geld voor betalen.
Reageer
Het mooie van de Ender 3 is inderdaad zijn prijs. Je kunt met een stock Ender al een hoop pret hebben, maar hij is ook goedkoop genoeg om ermee te gaan klooien. Aan een Prusa ga je niet zo snel knutselen. Ik weet dat er mensen zijn die dat wel doen, maar meestal zijn het kleine dingetjes en er zijn denk ik maar weinigen die andere hotends monteren of het hele ding ombouwen. Het gebeurt natuurlijk wel; er is tenslotte ook de Bear upgrade waarbij de i3 aluminium extrustions krijgt en linear rails, maar de meesten gaan niet zo ver.

De Ender 3 is eigenlijk de ultieme hobby machine.
Reageer
Ken zo even uit me hoofd al 4 mensen die begonnen zijn met een Ender 3 en daar zeer enthousiast over zijn (ik zelf ook btw). Ik zie op internet ook genoeg posts met mensen die issues met een Prusa hebben, dus die zijn ook niet heilig. Als je een printer zoekt die 'nooit' issues heeft dan ga je al richting industrieel spul. Net zoals dat bij een normale printer soms een pagina blijft hangen kan dit ook bij een 3d printer, maar dat leer je vanzelf allemaal.
Reageer
Ik heb ooit een spagetti foto gezien van een industriële printer van €150.000, dus ook daar gaat wel eens wat mis. Het is een mechanisch apparaat. Instellingen verlopen, temperatuurwisselingen zorgen ook voor wisselende toleranties, er kan gewoon veel teveel mis gaan. Die sensoren op de Prusa XL werken in de folder erg goed, maar straks zul je zien dat er mensen zijn waarbij de eerste laag ook best een keer mis gaat. Ik maak mij daar echt geen illusies over. Het zal alleen bij een Prusa vaker goed gaan dan niet.

Having said that....ik draai mijn Ender 3 nu met Klipper en na een beetje geklooi met de instellingen zijn mijn eerste lagen ook perfect. Print weer als een dolle. Nu nog even de snelheid tunen en kijken of ik een bootje kan produceren in een half uurtje ofzo.
Reageer
Misschien een idee om deze blogpost in een forum topic te plaatsen ?
Reageer
Ik heb sinds een paar maanden een Ender 3 V2 en kan het alleen maar aanraden.

Er bestaat geen 3D printer die vanaf het begin direct doet wat je wilt, simpelweg omdat er met een extra dimensie ook heel veel meer mogelijkheden zijn. Hoe je het ook went of keert, voordat je kunt printen zoals jij het wil zul je moeten leren hoe je printer werkt. En dat kost tijd.

Als er dan iets fout is met je printer, is het dikwijls zelf simpel op te lossen. Je hebt niet zo heel veel aan service als je ergens gewoon een moertje moet vastdraaien.

De eerste print op mijn Ender 3 V2 was prima. Ik heb meer dan genoeg problemen gehad, maar dat kwam voornamelijk door hardware upgrades en experimenteren met slicer instellingen.

Het enige wat van mij beter mag voor de opvolger van de Ender 3 V2 is sterkere veertjes, een stevigere extruder, een iets higher end PFTE tube, en iets meer aandacht voor BL touch ondersteuning in de firmware. Maar dit is allemaal makkelijk op te lossen met een een paar goedkope upgrades (25 euro totaal) en Jyers firmware, die altijd prettiger gaat zijn dan de stock firmware.

Een BL touch is iets om te installeren zodra je er aan toe bent. Ik raad aan, maar niet onmiddellijk na aankoop. Dat maakt de eerste ervaringen onnodig complex.
Reageer
En als je een stuk vlotter wil printen dan ga je over op Klipper. Dankzij de input shaping kan je de printsnelheid dan behoorlijk opvoeren terwijl de kwaliteit, lawaai en belasting op het frame gelijk blijven.
Reageer
Ik heb mijn ender in elkaar gezet en alleen maar goede prints ermee, geen hardware upgrades
Reageer
Ik heb een CR6-max, out of the box print deze perfect. Enige wat je moet doen is ff alle schroeven / bouten checken of deze goed vast zitten.

Erg tevreden over deze printer!
Reageer
Heeft jouw CR6-max stelschroeven onder het printbed?

De CR6-SE heeft namelijk geen stelschroeven en dan zit je met een probleem als er een paar mm hoogteverschil tussen voor -en achterzijde van het bed zit, want zoveel verschil kan automatic bed leveling niet opvangen.
Reageer
Als je frame recht is lijkt mij dat geen probleem. Een Voron heeft ook geen stelschroeven voor het bed. Dus daarom moet je het frame even goed nalopen en de schroeven goed aandraaien en ervoor zorgen dat alles haaks is. Dat moet je ook doen bij een Ender3. Die komen ook wel eens scheef uit de doos.
Reageer
Nee, is auto leveling. Bedoel meer de schroeven van de wieltjes, en de printkop :)
Reageer
Tsja, een Ender 3 is veel printer voor weinig geld, maar wil je iets waar je zelf niet aan hoeft te sleutelen zou ik inderdaad ook een ander merk aanraden.

Het printbed van de Ender is 30x30X20 uit mijn hoofd in vergelijking tot 18X18X18. Daarnaast is de Prusa mini+ anderhalf keer zo duur. Daarnaast heeft de Ender 3 een dubbele Z-ass en word de gantry op de Mini+, maar aan een kant ondersteund. De Ender 3 heeft ook een imense community en voor het exta geld dat je in de Mini+ steek kun je ook een Pi kopen en klipper installeren.

De Mini+ is uit de doos een betere print ervaring en de gebruikte onderdelen zullen van betere kwaliteit zijn, maar als je bijvoorbeeld klipper wilt gebruiken om de printsnelheid op te voeren zou ik toch voor de Ender 3 gaan
Reageer
Ik ben een beginner, maar ben toch gegaan voor de Snapmaker 2.0 A350 Modulaire 3-in-1 3D Printer, die is helemaal van metaal (aluminium), en echt kwaltijd 3D Printer en meer, en hij doet het erg goed, maar de kwaltijd van alles is echt fantastisch, maar ja hij is heel duur, en dat je hem voor 3D printen en Lazeren en CNC kan gebruiken.

[Reactie gewijzigd door BamiJamJam op 18 november 2021 17:07]

Reageer
Ik heb een Artillery Genius, de support van Artillery is prima, snel antwoord en als er iets mis is sturen ze onderdelen snel op. Daarnaast een veelzijdige printer, zeer stil en mooie prints met een AC bed (zeer snel opgewarmd) en direct drive (kan voordeel of nadeel zijn, ligt eraan wat je print/en hoe snel je dat wilt)

[Reactie gewijzigd door z1rconium op 18 november 2021 17:46]

Reageer
Ik heb al zo'n 4 jaar een prusa MK2. Gebruik hem weekelijks. Ben super tevreden mee.
Er gaan zaken kapot zoals de rubberen banden, warmte sensor en het extruder gedeelte. Maar allemaal prima te fixen voor weinig.
Ik gebruik Cura voor printen. Ben er blij mee.
Print veel in nylon en carbon. Niet de makkelijkste materialen, maar met de prusa goed te doen.
Reageer
Dat zie je ook aan de prijs. De Mini+ is bijna 2x zo duur dan bijvoorbeeld de Ender 3 V2. Ik heb zelf de V2 en met wat tweaken print deze perfect. Andere onderdelen zijn makkelijk te verkrijgen, en die vervang je al snel dan door aftermarket spullen om flexibeler te zijn (en te printen).

Imho prima beginner printertjes om te leren en de smaak te pakken te krijgen. Kun je altijd later nog naar een betere / duurdere / grotere variant upgraden. Al heb ik die behoefte nog niet gehad, is ook leuk om grote objecten in kleinere delen te printen, leer je ook weer een hoop van :)
Reageer
Ik heb een Creality Ender V2. Ik heb er zelf genoeg aan aangepast zoals een autolevel-sensor, ander moederbord, tweede z-axis rod en een ander scherm.

Eerlijk moet ik zeggen, dat het niet ingewikkeld was, het kost alleen flink tijd. Op YouTube en Reddit heb ik altijd een antwoord op mijn vraag gekregen.

Prusa wordt altijd geprezen, daar is niets mis mee. Maar ik ben blij dat ik de Ender heb en daar veel van heb geleerd. Mijn Ender kan nu hetzelfde als de Prusa voor ruim de helft van de prijs.
Reageer
Ik kan me voorstellen dat vooral het eerste begin heel erg leuk is.
Dat je alles af kan stellen, en dan de eerste dingen kan maken.
Dat bootje, en verscheidene testobjecten, die dan de eerste paar keer mis gaan, en met wat gepiel goed worden.

Daarna eens wat leuke dingen van thingyverse plukken, en dan is de lol er wel zo'n beetje van af.

Er zijn niet zo heel veel nuttige toepassingen die het rechtvaardigen om een fors apparaat ergens neer te zetten. Helemaal als je dan flink mag gaan dokken voor een nieuwe rol filament, dan gaat het hard en komt eigenlijk bij iedereen die ik ken met een 3D-printer het apparaat onder te stoffen op een plank ergens in een hoekje.
Reageer
Dan ben je sowieso niet de doelgroep van deze 3D printer vrees ik. Rol filament kost 16 euro, vind je dat flink dokken voor een kilo?

Ik gebruik mijn printers voornamelijk voor rapid prototyping en onderdelen voor allerhande projecten.
Reageer
Dan zijn de rollen flink goedkoper geworden. Zestien euro valt inderdaad mee.
Heb ze ooit voor vijtfig euro per rol zien liggen.
Reageer
> wie nog nooit een 3D printer heeft gehad kan het beste beginnen met een Prusa Mini+

Dat hangt toch helemaal van de persoon (en het doel) af?
Als je een beetje handig bent en er wat tijd in wil stoppen, dan kan je het ook zo doen als ik.
Mijn eerste 3D-printer heb ik zelf ontworpen en gebouwd, en werkt nu na 7 jaar nog steeds perfect en betrouwbaar en is nog steeds mijn enige printer. Ik had 'm meteen met auto bedlevelling gemaakt dus ik heb zelf nog nooit handmatig geleveld in mijn hele leven..
Omdat ik hem zelf ontworpen en gebouwd heb, hoef ik geen service en vervangende onderdelen voor een specifieke printer, alles is met universele onderdelen gebouwd die overal verkrijgbaar zijn.
Reageer
Precies, ik kan dus uit de comments hier (en de YouTube video) halen dat die Prusa XL meteen alles aan boord heeft om zonder te tweaken aan de slag te gaan en hoogwaardige printjes te maken.

Comments als:
"Ok, so basically tackling every single thing that annoyed me about 3D printing (like it all seemed so 90's in a sense) and bringing it into 2021. This definitely is leading the entire eco-system immediately, impressive!"

"Just as the mk3 platform was getting old, they bring out a corXY, liner rail, tool changing, auto calibrating printer. Wow."

Als beginner kun je dus voor een Ender gaan en dan zelf alle upgrades uitvoeren (waardoor je alsnog een stuk goedkoper uit bent en er veel van leert).
Of je koopt meteen een Prusa XL en je bent klaar om te knallen.

Afhankelijk van hoe moeilijk het is om deze zelf in elkaar te zetten, ga ik deze serieus overwegen als eerste 3D printer :)
Reageer
Ik zou eerst beginnen met bijv. de Prusa Mini+, die heeft hetzelfde voordeel als de XL dat deze betrouwbaar werkt zonder finetunen. Als je dan zeker weet dat je 3D printen leuk vindt kun je alsnog de XL halen.
Reageer
Niet helemaal, de Mini(+) vereist nog een first layer calibration d.m.v. Live Z. Dit is bij de XL niet meer nodig omdat ze nu de belasting op de nozzle kunnen meten door de nozzle lichtjes op het bed te drukken. Hiermee kunnen ze vrij precies de hoogte van de nozzle t.o.v. het bed berekenen (zie https://youtu.be/9peACH52KTo?t=38). Je krijgt dus altijd een nagenoeg perfecte eerste laag, zelfs na een nozzle swap. Dit, samen met een vies bed, is vaak de nummer 1 oorzaak van mislukte prints. Voor beginners niet ideaal dus.

Ik hoop ook dat ze deze techniek zo snel mogelijk brengen naar de MK3 en Mini, dat zouden dan echt ideale beginners printers worden. Overigens kan dezelfde sensor die de first layer calibration uitvoert ook nozzle jams herkennen (en zelfs voorspellen).
Reageer
Oh, dat truukje doet mijn CR6-max ook gewoon out of the box..
Reageer
De handleidingen van Prusa zijn altijd uitstekend! Tenzij je niet echt twee linker handen hebt moet het echt wel lukken om een Prusa in elkaar te zetten. Snoepgoed voor tussendoor wordt altijd meegeleverd ;)

De XL lijkt me inderdaad heel compleet. Het had echter nog mooier geweest als men er een gesloten printer van had gemaakt. Nu moet je er zelf weer een enclosure voor bouwen om ABS of nylon te kunnen printen.
Reageer
Een soort ingebouwde enclosure komt als optie beschikbaar, volgens mij in 2 veries; met en zonder bovenkant
Reageer
Dat is wel een stuk duurder geworden dan aanvankelijk geschetst, namelijk tussen de 1200 en 1500 USD. Ik zat een tijdje op de XL te wachten maar omdat het me te lang duurde heb ik in de tussentijd een MK3S+ besteld ter vervanging van m’n CR-6 SE. Eerst de kinderziektes maar afwachten die in 2022/2023 eruit moeten worden gehaald, en dan de Prusa XL MK2 bestellen. :P

Edit: Toch maar een preorder geplaatst. :+

[Reactie gewijzigd door gday op 18 november 2021 17:20]

Reageer
Ik snap de prijs wel, als je kijkt naar het nu sourcen van een Voron of een RatRig V-Core 3. De prijs van goede steppers is omhoog gegaan, electronica componenten zijn duurder geworden, nozzles, en zelfs de aluminium extrusion is duurder geworden (verbaas me dat de Prusa XL niet echt een vol frame heeft, maar ik snap het wel als ze de rechtheid en stijfheid kunnen krijgen die CoreXY nodig heeft). De energiecrisis heeft een hoop productie en componenten duurder gemaakt.

Tel dan de R&D en de printed parts bij (Prusa print een hoop en PETG/ABS/ASA is ook niet goedkoop, en hierbij gaan ze zelfs SLS gebruiken, net zoals o.a. Bondtech dat doet; een Bondtech LGX kost ook €100 ondertussen; toch aantrekkelijker dan een BMG momenteel haast of een Orbiter...), en ik snap de prijs wel -- hij is zelfs vrij redelijk. En natuurlijk kwaliteit, ondersteuning, en Made in EU.
Reageer
Ik kan je redenatie inderdaad wel volgen wat dat betreft. Ik denk dat ik alsnog gewoon ga preorderen aangezien ik dankzij die toolchanging een geplande aankoop van een Mosaic Palette 3 kan skippen. Ik moet alleen iets langer wachten nu. :) Kan altijd nog m'n order cancellen als ik me bedenk.

[Reactie gewijzigd door gday op 18 november 2021 16:49]

Reageer
Zal wel aan mij liggen, maar is dit niet belachelijk duur? Dan kun je beter een Rat Rig v-core 3 bestellen, hou je nog geld over...
Reageer
Als je bedenkt hoeveel uur je in een zelfbouw printer moet steken om dezelfde printer met alle features en betrouwbaarheid te krijgen, dan is deze printer zeker niet duur. Helemaal de tool changer, om dat betrouwbaar te krijgen kun je lang bezig zijn. Kijk maar eens wat de E3D kit kost voor tool changers, en daar hebben ervaren 3D print-fanaten al genoeg moeite mee.
Reageer
Eerst maar eens zien of de toolchanger betrouwbaar is. Bij Mosaic hebben ze inmiddels versie 3 uitgebracht, waarvan ook werd verwacht dat deze betrouwbaar zou zijn.. dat bleek toch anders te liggen.
Reageer
Ik hou liever tijd over. Dat is me veel meer waard dan geld.
Reageer
Uhh, maar deze prusal is ook zelfbouw, tenzij je nog eens 500 euro extra uitgeeft.
Reageer
Exact. En welke versie denk je dat ik dus aanschaf?
Reageer
Nou, dat half uurtje werk, of minder als alles goed gaat, is me toch geen 500 euro waard. Maargoed, ieder zijn ding ;)
Reageer
Hangt er vanaf hoeveel je zelf moet doen. De MK3S+ kost je zo 1 à 2 volle werkdagen. Dat is de 230 euro die je dan bespaart mij absoluut niet waard. Als ZZP’er met een gezinsleven moet ik dat soort dingen nou eenmaal afwegen.

Als de XL een halfuurtje werk is, ga ik daar geen 500 euro voor betalen natuurlijk. Maar ik vermoed dat het meer dan een halfuur zal zijn …

[Reactie gewijzigd door gday op 19 november 2021 02:28]

Reageer
Nee, lijkt me helemaal niets ;) Ik ben een tweaker en houd ervan om zelf mijn printer aan te passen en veranderen. Dat is deel van de hobby voor mij. Al deze automatische functies beleef ik geen lol aan. Dat is alleen maar meer aanzetten en printen ;) En qua prijs begin ik er echt niet aan.......
Reageer
Dat is het leuke aan Prusa, alle designs zijn open source en er zijn talloze mods en third party verkopers van onderdelen. Maar toch zit de printer boordevol sensoren en mechanismes die QoL aanzienlijk verbeteren.

Ik snap dat je zelf graag prutst aan je printer, maar elke keer je bed zelf moeten levelen of je print in de vuilbak moeten kappen als je filament op is terwijl hij aan het printen is, is nu niet direct wat ik 'leuk' vind.
Reageer
Dat zijn vrij simpele mods die op elke printer kunnen, niet iets om een Prusa voor te kopen imho.
Reageer
Mijn voorbeelden zijn banaal, maar er zijn er legio. Er is een reden waarom Prusa het zo goed doet bij beide beginners en enthousiastelingen. Hun printers zijn erg goed doordacht en kunnen eigenlijk elk type gebruiker wel bekoren.
Reageer
Ze zijn vooral zo goed omdat ze gewoon werken zonder gepruts. En dat voor een redelijke prijs. Ik vindt het prutsen juist heerlijk. Filament op heb ik geen last van. Ik weet hoeveel ik nodig heb en op de rol heb. Levelen hoef ik ook niet vaak, dat is 1 keer en dan staat het goed voor de komende maanden. Upgrades bedenk ik zelf want juist het zelf oplossen van dingen is de hobby. Het blijft voor mij gereedschap voor de andere hobbies maar de printer is ook een hobby op zich. Prusa is meer als de printer opzich geen hobby is. Dat is een andere doelgroep dan mij. Van de meeste merken is Prusa wel 1 van de meest open en betaalbare en toch goed.
Reageer
Tja, dat is altijd een afweging natuurlijk. Ik heb in mijn leven met jonge kinderen momenteel gewoon geen tijd voor hobby's die veel tijd vergen met relatief weinig direct resultaat. Ik heb een jaar zitten aanklooien met een Creality-printer maar uiteindelijk bleek dat ik dat soort dingen met name tussen 23u en 2u 's nachts kon doen, vermoeid en onder tijdsdruk omdat ik eigenlijk moet slapen. Ik ben daarom overgestapt naar een Prusa zodat ik ook eens een normale nachtrust kan hebben. Daar heb ik momenteel meer profijt van dan van het 'plezier' van tinkeren.
Reageer
Heeft iemand een idee hoe snel deze printer met 1.75mm filament kan printen.
Stel ik wil een soort tegel maken van 30x30 cm, dikte 2 cm met honingraat motief, dit puur als voorbeeld.
Reageer
Hangt heel erg af van wat voor hotend/heater hier in zit, hoe goed dit kan koelen, en met welk materiaal je print; eigenlijk elke "speedbenchy" die érg snel is is met een CoreXY printer geprint. Ik heb een Mosquito Magnum op mijn RatRig V-Core 3 (binnenkort review); ook een CoreXY printer, en met klipper input shaping en linear advance lukt ~340mm/s me routinematig.

Nou is een tegel iets wat je pertinent niet met een 3D printer moet maken, puur omdat dat meer iets voor injection molding zou zijn, maar Prusa kennende is snelheid niet hun focus, maar eerder kwaliteit (het een sluit het ander niet uit echter). Ze zullen als ik de blog zo lees ook niet direct Klipper gaan ondersteunen, dus er valt te raden hoe/wat totdat iemand het werkelijk meet. Maar de potentie is er met CoreXY om snel te gaan. Mede omdat er niet een extra X-motor wordt meegezeuld, en de Y-as per definitie niet een loeizwaar bed is én de print.
Reageer
maar Prusa kennende is snelheid niet hun focus, maar eerder kwaliteit (het een sluit het ander niet uit echter). Ze zullen als ik de blog zo lees ook niet direct Klipper gaan ondersteunen, dus er valt te raden hoe/wat totdat iemand het werkelijk meet.
Niemand weet nog hoe snel ie kan printen, zelfs Prusa niet, omdat ze nog bezig zijn met het tunen van de firmware e.d. Maar inderdaad, snelheid is niet de (hoofd) focus, maar eerder kwaliteit, en ik denk ook levensduur. Alles wat je tot op het bot tuned, heeft feitelijk ook een kortere levensduur omdat je alles op zijn top laat werken. En dat is niet de bedoeling van een Prusa. Ze moeten dat ding wel ondersteunen en als de mensen na 3 maanden opbellen met versleten snaren (ik overdrijf het even) of kapotte motoren, heb je niets aan die snelheid.

Ze zeggen in hun blog wel dat ze van plan zijn om een Klipper firmware uit te brengen. Maar er staat niet wanneer (dat bedoel je met direct denk ik). Aan de andere kant, Prusa is altijd open source geweest, en aan Klipper zelf hoeven ze niets te doen, alleen de aansturing van de specifieke hardware van Prusa programmeren. Tunen moeten de gebruikers zelf doen, want Klipper wordt dan niet officieel ondersteund door de support afdeling.
We’re still tweaking firmware and print settings to tell you the max speed, but you can be sure that thanks to the small and lightweight direct-drive extruder the XL can be very fast. Just an upfront note: we are aiming for print quality, not looking to join the SpeedBoatRace.

However, we are considering an unsupported, but official Klipper firmware for those looking to find the limits.
Reageer
Erg benieuwd naar je review, deze combo staat ook op mijn lijstje
Reageer
Als je de standaard 0.4 mm nozzle door een 0.6mm vervangt lever je wel wat in op details, maar je kan de snelheid dan zomaar verdubbelen. Het voordeel is dat je ook hogere katers kan printen wat ook veel tijd scheelt. Nog groter kan ook als de print niet mooi maar alleen sterk en functioneel moet zijn.
Reageer
Hier ook pre-ordered, de 2 toolhead versie. Ziet er prachtig uit en het zou me niet verbazen als hier een nieuwe 3d print platform is neergezet voor de komende x jaren.
Reageer
Zou mij wel verbazen aangezien er ieder jaar wel een stap gemaakt word, ik denk dat dit ook geen zwaar bevochten terrein is qua budget. Pak een Creality CR10 Max van een paar jaar terug die zijn ook best aardig en qua volume nog een stapje groter voor slechts 1/3 van de prijs.

Edit: en niet te vergeten de reeds bestaande Core-XY Creality Ender 6 5 Plus 250×250×400, fractie kleiner en groter hoe je het bekijkt en slechts 500 euro.

Uiteraard zijn mijn voorbeelden geen directe concurrenten maar ik heb niet het idee dat het platform heel erg aan gaat slaan op grotere schaal gezien de kosten.

[Reactie gewijzigd door GewoonWatSpulle op 18 november 2021 15:47]

Reageer
Ik doel meer op nieuwe features zoals nozzle uitlijnen tov een vast punt, meervoudig heatbed en dat soort dingen. Dat zijn features die je niet (veel) bij andere printers ziet op dit moment.

Daarnaast denk ik dat dit voor Prusa het platform voor de toekomst is, schaalbaarheid bij CoreXY is gebruikelijk, zie de Voron bv. Het zou mij dus niet verbazen als er een Prusa L ofzo komt die het bewegende bed gaat vervangen en tegelijk de nieuwe features heeft.
Reageer
Tsja...dat is altijd aan de markt. Maar puur vergelijken op prijs en type is hetzelfde als een Fiat 500 vergelijken met een BMW 6serie. Allebei auto's, maar wel in een andere klasse. Een Creality (ik heb een Ender 3 Pro) is een echt instapmerk en ze snijden overal de randjes af. Als iets goedkoop kan, dan doen ze het. Dat is niet erg, want ze maken zo het 3D printen voor een groot publiek toegankelijk. Een Prusa wordt met een iets andere invalshoek gemaakt. Je zou het een beetje kunnen vergelijken met Apple producten. Ze willen iets maken dat degelijk in elkaar zit en (voor zover mogelijk) probleemloos print. Daarvoor heeft Prusa zeg maar de gehele stack onder controle: eigen hardware, eigen firmware, eigen software (slicer), en zelfs eigen filament. Die slicer is helemaal afgestemd op hun platform en ook hun eigen filament (er zijn ook profielen voor andere filamenten en je kunt ze zelf ook toevoegen/aanpassen). Wat ik van de Prusa gebruikers hoor, is dat zij dus altijd probleemloos printen. Uiteraard gaan ze niet aan de grote klok hangen als er dingen zijn die niet lukken, maar over het algemeen zijn het toch erg betrouwbare printers. En er is ondersteuning. Er wordt actief aan de firmware en de slicer ontwikkeld, en ook de printer krijgt hardware upgrades. Een ouder model i3 kun je nog steeds upgraden naar de laatste revisie. Dat kost dan wel weer geld, maar je staat niet ineens in de kou met je dure Prusa. Want ook de voorgaande modellen zijn niet de goedkoopste op de markt.

Momenteel zijn de Voron doe-het-zelf machines erg populair, en dat zijn ook CoreXY machines. Onderdelen moet je zelf kopen, en dan ben je voor iets vergelijkbaars als de Prusa XL toch ook al gauw €1500-€1800 (het kán goedkoper, maar dit is zo'n beetje de consensus). In dat licht is €2099 niet buitensporig duur voor een machine die zogezegd af fabriek goed print en support heeft. Uiteraard moeten we nog zien of ie het goed gaat doen. Voorlopig is dit nog een soort Kickstarter en moeten we nog 6 maanden wachten tot er iets geleverd wordt... :+
Reageer
Mijn punt was meer dat dit platform niet perse de standaard oplossing gaat worden ook niet in dit segment. Voor ondersteuning en kwaliteit zit je bij Prusa altijd goed en prijstechnisch als je tijd als geld rekent daarom ook. Wil je lekker knutselen dan is het mogelijk niet het meest uitdagende platform en is eigenlijk alles al voor je uitgedacht dus laat het weinig ruimte voor eigen invulling over.

De echte doe-het-zelf machines kennen natuurlijk ook hele andere voordelen, wil je 600×600×200 printen? Of wil je PEEK op 400°C er doorheen persen? Wil je meerdere materialen tegelijk printen? Wil je een tool changer toevoegen? Daar zijn de mogelijkheden en middelen vrijwel eindeloos voor, maar totaal niet geschikt voor de beginner of niet eentje die een mental breakdown wil tijdens het proces.
Reageer
Prusa is zeker geen BWM als Creality een Fiat is. Prusa is bijna op hetzelfde niveau meuk qua gebruikte materialen e.d. Koop dan gewoon een Ultimaker, dan heb je een echte printer.
Reageer
Eigenaar van een Ultimaker 3 extended en Ultimaker 2+.... als particulier. Kan je enkel gelijk geven; kwaliteit is top!
Reageer
en niet te vergeten de reeds bestaande Core-XY Creality Ender 5 Plus,
De Ender 5 is geen CoreXY printer, de Ender 6 wel.

CoreXY is meer dan alleen een stilstaande buildplate.
https://corexy.com/theory.html
Reageer
Excuus je hebt gelijk, de Ender 5 Plus is ook nog steeds een cartesian printer.
Reageer
Ik ben nog helemaal nieuw op het gebied van 3D printen.
Na wat googlen en youtube videos, zat zelf te kijken voor een Ender 5 Plus + een moederbord upgrade om dat ding stil te krijgen en een direct drive kit (zodat je met meerdere materialen kan printen met betere kwaliteit geloof ik).

Deze XL printer is dus met 2099 een stuk duurder, heb me verder nog niet echt ingelezen maar is dit ook leuk voor een beginner?
Het is wel een beetje jammer dat als je 'm geassembleerd wilt hebben dat er nog eens 500 bovenop komt.
Reageer
Als beginner zou ik dan voor de Ender gaan. Je weet nooit van te voren hoeveel je hem echt gaat gebruiken.
Ligt ook aan je soort gebruik, wat wil je er mee gaan printen en past dat niet op een kleiner formaat? Meeste instappers hebben een 25x25cm printbed.
Reageer
Met de Ender ben je veel aan het tweaken voordat alles goed is en ook om het zo te houden. Dit kost veel tijd en geld. Met een Prusa ben je naar mijn idee meer bezig met het printen en wat daar bij komt kijken. Meer de coureur dan de monteur. Beiden zijn leuke bezigheden :o

On topic: ligt het aan mij of wordt hier met de XL qua features niet een hele grote sprong gemaakt?

[Reactie gewijzigd door wolffman op 20 november 2021 18:02]

Reageer
Heb nu een jaar de einder 5+ als je dingen als mono vervangen ook echt leuk vindt dan is het een heerlijke machine! Heb zelf wat upgrades gedaan en zit nu op +/-650€ en het is een geweldige machine. Stil, snel en accuraat. Kan deze printer sterk aanraden... Als je de ruimte heb.
Reageer
Duur vooral voor een beginner. Tenminste als je nog niet zeker weet of je er veel mee gaat doen.

Dan inderdaad eerder die Ender 5 plus, als je een groot printoppervlak wilt hebben, en gewoon eens wat wil aanklooien.

Kijk ook eens naar een Artillery Sidewinder, of een echt corexy, zoals de Creativity Elf (pro). Dan hoef je sowieso al die updates voor stiller maken, en direct drive kit, en etc. al niet meer uit te voeren.

Creality heeft een grote community, en een beetje de standaard geworden voor een leuk printertje. Maar ze worden inmiddels aan alle kanten ingehaald op prijs/kwaliteit verhouding.
Reageer
Als beginner kan ik de Creality Ender 3 v2 van harte aanraden. Heb die al een jaar en print echt wel goed. Ook nog geen upgrades voor nodig gehad. Nu print ik zelf wel alleen PLA. Hier hoef je ook geen moederboard upgrade voor te kopen om hem stil te krijgen, want dat heeft hij standaard al. Ik was <180 euro kwijt toen hij net uit kwam. Zelf geassembleerd, wat als leek ook eenvoudig te doen was. Ik hoor veel mensen dat het moeilijk is om te bed levelen, maar eigenlijk vond ik dat vrij eenvoudig middels de truck met een a4 papiertje.

[Reactie gewijzigd door hiostu op 18 november 2021 15:27]

Reageer
tof, kan ik naast pistolen eindelijk een rocketlauncher printen :+
Reageer
Pre-Ordered! Daar ging het budget voor Black Friday 2022... ;)
Reageer
delete

[Reactie gewijzigd door Durango op 18 november 2021 22:25]

Reageer