Jagex eist op dag van release dat modder stopt met Old School RuneScape hd-mod

Een ontwikkelaar die werkte aan een hd-modificatie van Old School RuneScape is door ontwikkelaar Jagex gevraagd hiermee te stoppen. De RuneLite HD-mod had na twee jaar ontwikkeltijd op maandag moeten verschijnen. De modder 117 geeft gehoor aan het verzoek.

Modder 117 schrijft op Reddit vlak voor release bericht van Jagex te hebben ontvangen, waarin de ontwikkelaar van RuneScape de modder vroeg RuneLite HD niet uit te brengen. Jagex zegt zelf aan een soortgelijke grafische verbetering van Old School RuneScape te werken, dat in een 'relatief vroege onderzoeksfase' zou bevinden. Daarom zou 117 met zijn mod moeten stoppen.

De modder stelde zelf nog voor om RuneLite HD offline te halen zodra de officiële grafische verbetering beschikbaar is en Jagex daarnaast 'samenwerkende controle' te geven over de visuele stijl van RuneLite HD. Jagex zou dit hebben geweigerd. 117 zegt ongeveer tweeduizend uur werk verspreid over twee jaar te hebben gestoken in het project. Op Twitter laat 117 meerdere screenshots van het project zien.

RuneLite HD is een third party client die met grafische verbeteringen komt voor Old School RuneScape. De mod is een extra onderdeel bovenop RuneLite, eveneens een third party client die al jaren bestaat en extra functies geeft, zoals een XP Tracker, een knop om aanvalsstijlen aan te passen en extra chatfuncties. Daarnaast gebruikt de game de gpu van de pc om zo een hogere fps te kunnen krijgen. Zowel RuneLite als RuneLite HD werken met de servers van Old School RuneScape en zijn opensource.

Het is niet voor het eerst dat de ontwikkelaars van RuneLite en Jagex botsen; in 2018 eiste Jagex dat het RuneLite-project zou stoppen. Enkele dagen later gaf Jagex toch goedkeuring voor het project. Jagex bevestigt dat het 117 heeft gevraagd om te stoppen met RuneLite HD; de ontwikkelaar wil dat er 'consistentie' is in de visuele stijl van Old School RuneScape en wil daarom voorkomen dat er mods zijn die het spel anders weergeven dan Jagex wil. De ontwikkelaar zegt 117 wel mee te willen nemen in feedbacksessies voor de grafische verbetering van Old School RuneScape.

RuneLite HD Old School RuneScape modRuneLite HD Old School RuneScape modRuneLite HD Old School RuneScape modRuneLite HD Old School RuneScape mod

Door Hayte Hugo

Redacteur

08-09-2021 • 12:21

60

Submitter: coolkingler1

Lees meer

Jagex zet Old School Runescape online
Jagex zet Old School Runescape online Nieuws van 25 februari 2013

Reacties (60)

60
58
38
6
0
11
Wijzig sortering
Speel het spel nog steeds nagenoeg dagelijks en volgde dit project de afgelopen twee jaar regelmatig. Het is voornamelijk jammer omdat de visuele modificaties specifiek zijn gemaakt met de huidige clientplugin regels die jagex hanteert. Jammer is het daarom ook dat het op deze wijze wordt gebanned.

Echter is de groep ontwikkelaars niet schuldig hieraan, zelfs toegegeven door mod ash op twitter, het komt van de higher-ups. De investeerders van Jagex zien runescape als een product voor het verkopen van microtransactions/membership in runescape 3 en membership in oldschool Runescape. Alles zal vanuit hun dus worden gedaan voor dit doel, dan kan je een 3e partij niet “jouw intellectueel eigendom laten aantasten”. Dat ze opkomen voor dit intellectuele eigendom vind ik prima, daar kunnen we over discussiëren en van daaruit een conclusie trekken of het wel of niet moet kunnen, maar het is universeel begrepen dat het niet kan dat je twee jaar lang weet van het hd project en het dan banned op de dag voor de release.

Daarnaast is het nog flink natrappen dat ten eerste het voorstel om tot hun eigen release live te gaan wordt afgekeurd en ten tweede 117 dan nog wordt gevraagd op hun eigen project feedback te geven.
Ik heb het zelf jaren met veel plezier gespeeld.
Totdat ze met de "(D)Evolution of Combat" kwamen. Toen was de lol er snel af. Het spel ging meer en meer richting World of Warcraft. Erg jammer.
Daarvoor hebben ze OSRS gemaakt, daar bestaat dit niet.
Dan-Q!
Ik ga zeker eens kijken. En ben benieuwd of ik mijn oude account dan kan re-activeren.
Heb daar nog een untrimmed Farming Cape. Je moest eens weten hoeveel uren dáár in gaan zijn zitten :)
RS(3) en OSRS hebben beiden hun eigen servers, je character 'van toen' bestaat enkel op RS(3), bij OSRS begin je weer van vooraf aan.
Ik geloof wel dat je oude accounts kan inloggen, weet niet hoe progressie zit. Maar ach, het is intens leuk om het opnieuw te ervaren!
Je kan inderdaad gewoon op je oude accounts inloggen. De progressie is echter naar RS(3) gemigreerd zoals @D4NG3R ook al aangaf.
Alle originele accounts zijn overgegaan met EoC naar RS3. Als je op OSRS inlogt, zal je opnieuw moeten beginnen
Heb je RS3 in legacy mode wel eens opgestart? Misschien dat dit iets voor je is en je hoeft dan niet helemaal opnieuw te beginnen in OSRS.
“jouw intellectueel eigendom laten aantasten”.
Dat is het grootste non argument wat je altijd bij dit soort zaken hoort.

Niet handhaven van je auteursrechten bij één partij heeft geen enkel gevolg voor het niet handhaven bij andere partijen en zelfs die ene partij kan je alsnog aanpakken wanneer je wilt.
Niet handhaven van je auteursrechten bij één partij heeft geen enkel gevolg voor het niet handhaven bij andere partijen en zelfs die ene partij kan je alsnog aanpakken wanneer je wilt.
Dat is ook niet wat er gezegd wordt, je weerlegt een argument dat niet gemaakt wordt.
Ik ben het er ook niet mee eens. Echter kan ik me wel verplaatsen in het argument dat ze een consistente look willen voor het spel. Een artstyle is toch een stempel op een spel. Zo vind ik dat mario bijvoorbeeld gemaakt wordt door de stijl. Auteursrechten is en blijft toch een lastige kwestie. Helemaal met de 3rd party client aanpak van Jagex
Het probleem is dat de artstyle van OSRS totaal niet consistent is, iets wat zelfs Jagex toe geeft en beweert wat mee te willen doen.

Het is ook exact wat ze momenteel als excuus gebruiken, terwijl ze zelf pas in de 'early explorative' (vroege onderzoeksfase) zitten. We zijn minimaal een jaar, al dan niet meerdere, verder voordat ze zelf een grafische overhaul kunnen uitrollen.
Eens. Vooral de laatste alinea klopt als een bus. Echter bedoel ik met de consistentie zeker niet de ingame consistentie, maar eerder dat elke speler dezelfde graphics ziet en heeft.

Nee die ingame consistentie is ver te zoeken als je priffdinas/darkmeyer naast lumbridge legt ;)
Niet handhaven van je auteursrechten bij één partij heeft geen enkel gevolg voor het niet handhaven bij andere partijen en zelfs die ene partij kan je alsnog aanpakken wanneer je wilt.
Ik weet niet helemaal wat je hier bedoelt, maar volgens mij is het je als houder van patent, merk en auteursrechten volgens mij verplicht om elke overtreding te handhaven, omdat je anders in een andere zaak niet meer sterk in de rechtszaal kan staan.
Nee, dat is precies het sprookje dat ik bedoel. Dat is een heel hardnekkig broodje aap verhaal.
Typisch Jagex dit, ik speel al sinds 2005 RuneScape, en het gebeurt bijna maandelijks dat zij iets doorvoeren wat de algemene playerbase niet aanstaat. Ik vind het erg jammer dat deze plug-in niet uitgebracht mag worden, ik keek er erg naar uit. Als programmeur heb ik het te doen met 117, ik zou er zelf niet zo professioneel mee omgegaan zijn zoals hij.

Het doel van Jagex is om uiteindelijk alle third-party clients te kunnen blokkeren, onder het mom van bot bestrijding. Naar mijn mening een hopeloze actie. Wellicht dat reflection/injection/mirror mode bots niet meer mogelijk zijn met de nieuwe client, maar het is nog steeds een koud kunstje om opencv of gelijkwaardige software te trainen met de 3d model cache van de client. Hierdoor zou het botten nog als vanouds kunnen doorgaan. Zie bijvoorbeeld deze video: https://www.youtube.com/watch?v=HqJsGqsGVho
Waarschijnlijk is de HD optie inbouwen in de Steam client de laatste stap die Jagex zou gaan zetten voordat zij alle third-party clients blokkeren. Zo'n HD optie marketen is uitermate lastig als de community al een betere variant heeft gemaakt, die op dat punt mogelijk al jaren speelbaar is.
Dat is ook stom zeg. Waarom pas op de dag van release en niet veel eerder?

Tuurlijk zijn de 2 jaar niet geheel weggegooid, er zal genoeg kennis opgedaan zijn. Het blijft wel heel zuur.
Dat is ook stom zeg. Waarom pas op de dag van release en niet veel eerder?
Omdat Jagex geweldig is in het vernietigen van haar eigen spel en achterban die jarenlang dat spel in leven houdt. Het is echt een afschuwelijk bedrijf. RuneLite is de enige reden dat dit spel enigszins te spelen was.
Hier ben ik het mee eens, zonder RuneLite en OSBuddy was het spel niet zover gekomen. Ik snap ook niet waarom ze niet deze modders in dienst nemen of een samenwerking aangaan.

Ze hebben laatst ook plugins die al jaren in RuneLite beschikbaar native gemaakt.
Kan het nog erger vertellen, OSbuddy was jaren lang een 3rd client party en nooit was dat verboden. Toen OSbuddy ineens concurrentie kreeg van o.a. Runelite, die enorm in de opmars kwam, werden ineens alle 3rd party clients banned BEHALVE OSbuddy, omdat Jagex hoogstwaarschijnlijk een partnership ermee had. Meer info: https://old.reddit.com/r/...r/the_osbuddy_conspiracy/

Dus nee, het is lang niet de eerste keer dat Jagex dit soort shit uithaalt.
RuneLite is gelukkig nog steeds te gebruiken, maar deze specifieke plugin (RuneLite HD) is dus 'verboden' door Jagex.
Advocaat van de duivel: Je kan niet verwachten dat Jagex de modwerkzaamheden actief volgt en het blijft hun intellectuele eigendom. Het blijft natuurlijk zuur.

Hetzelfde gebeurde laatst ook bij een GTA remake. De modders zullen goede bedoelingen hebben maar het is wel realistisch om dit soort dingen te checken voordat je er 2 jaar aan besteedt.

Edit: Ik zie op de pagina dat je ook geld kunt doneren aan runelite, dan wordt het natuurlijk nog grijzer.

[Reactie gewijzigd door oef! op 23 juli 2024 05:52]

Ding is, jagex heeft het altijd gesupport en de mods zijn zeer actief in de communicatie waar ook constant updates over dit project werden gedeeld.
ik ken de modding community achter runescape niet echt maar de gemiddelde mode is niet zo ingrijpend lijkt me.
Deze mod heeft blijkbaar zijn eigen client dus met dat soort mods zou ik absoluut eerst een schriftelijke bevestigen willen krijgen vanuit de rechthebbende voordat je aan zoiets begint.
Er is geen sprake van een aparte client, speciaal voor deze mod. Er is wel een aparte client, die door 80%+ van de spelers gebruikt word, waar deze mod aan toegevoegd zou worden.
misschien interpreteer ik het dan verkeerd maar obv de artikel zelf
RuneLite HD is een third party client die met grafische verbeteringen komt voor Old School RuneScape. De mod is een extra onderdeel bovenop RuneLite, eveneens een third party client die al jaren bestaat en extra functies geeft, zoals een XP Tracker, een knop om aanvalsstijlen aan te passen en extra chatfuncties.
Ik ga er van uit dat tweakers de boel niet correct uit heeft gezocht of slecht vertaald heeft. Er waren/zijn wel aparte, third party, hd clients in productie.
Plus, mod Ash heeft een tijd terug gereageerd op een tweet van 117 met een foto van de mod dat het “nice” was. Dan wisten ze er dus wel van.
Heb niet gezegd dat “nice” toestemming geven is. Vind de reactie ook erg aanvallend, maargoed. Heb enkel gezegd dat ze kennis hadden van het bestaan.
Gisteren was er een riot van de spelers. Die zijn boos dat dit werd neergehaald. Volg de game die ik wel 10 jaar heb gespeeld nog.
https://m.youtube.com/watch?v=YeTI14SmsBU
Omdat ze hopen dat het tot een rechtzaak komt, waarbij de modder alle assets moet afgeven.

waarna ze zelf een "HD" remaster maken van het spel, dmv het gebruiken van assets die hun via een "grijze" methode hebben bemachtigd
Het is jaren geleden dat ik voor het laatst runescape heb gespeeld, maar voor nostalgische redenen hoop ik dat ze de inhouse upgrade niet gaan forceren.
Ik gok erop dat het een toggleable optie wordt.
Op Nebula staat een mooie documentaire Digital Goldminers van LowSpecGamer. Runescape lijkt nog heel populair in Venezuela onder andere omdat het draait op simpele hardware.
Daarnaast staan de gold prices in OSRS stabieler dan hun eigen currency.
Ja, het spel zit vol met bots en goldfarmers, maar daar doet Jagex niks aan.
Een HD mod, echter, wat simpel een toggle is om 't spel er anders uit te laten zien (niet iedereen vind 't mooier), en Jagex komt gelijk met de hamer...
Daarom moet je als game maker nooit je oudere spellen offline halen oid; d'r is altijd wel een markt voor. Oudere consoles vinden ook wel een nieuw thuis ergens bijvoorbeeld.
Anoniem: 702616 8 september 2021 12:33
Dit vind ik altijd zo jammer, om te zien mensen die zich uitsloven, voor bedrijven en willen bewijzen dat ze het kunnen verbeteren worden letterlijk en figuurlijk de grond in gestampt.

Als ik een uitgever, was geweest had ik die persoon meteen een baan willen aanbieden maar goed wie ben ik.
Dat blijft het risico van werken aan games die niet van jou zijn. Hoe lullig het ook is, het antwoord is dat zolang er geen officiele mod support is, moet je het gewoon niet doen.
Er zijn ingame al flinke protesten, waarschijnlijk draaien ze wel bij
Nja, het is wel onderdeel van MicroSoft en niet Nintendo, dus kleine kans dat je toch gelijk krijgt. Verder natuurlijk funest voor de moddingcommunity. Ik zeg Run!Escape!
Anoniem: 1657372 @Killemov8 september 2021 12:53
Onderdeel van Microsoft? Ik denk dat je bedrijven door elkaar haalt, Jagex is namelijk geen onderdeel van Microsoft maar een los bedrijf (wat wel weer eigenaar is van een investeerdersgroep, maar die groep heet niet Microsoft ;))
Sowee! Ik google zojuist even naar Jagex en Microsoft, staat mijn bovenstaande comment al in de zoekresultaten! Ik weet niet goed meer hoe ik dan bij Microsoft kwam maar klaarblijkelijk is het gekocht door MacArthur. 8)7
Maar ze zijn al eerder bijgedraaid dus kan zomaar.
Naai streek wel, zou laat laten weten is niet goed..
Ik had zo'n jongen een vliegticket en een hotelkamer gegeven om een week lang op kantoor met de devs zijn ervaringen en tips te delen, houdt je voor de communicatie je image goed, en er zit vast een hoop relevante kennis in zijn hoofd.
Weer een bedrijf dat de eigen tekortkomingen niet wilt toegeven en dus een modder die het beter doet tegenhoudt. Kansloos.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.