HBO Max komt dit jaar niet naar België en Nederland

Nederland en België zitten niet bij de eerste lichting landen waar HBO Max dit jaar nog van start gaat. De streamingdienst verschijnt eerst in Scandinavië en Spanje. In 2022 zijn er extra introducties gepland, mogelijk komt de dienst dan wel naar de Benelux.

HBO Max komt op 26 oktober naar Europa en zal dan in Andorra, Denemarken, Finland, Noorwegen, Spanje en Zweden beschikbaar zijn. Volgend jaar komen er sowieso veertien voornamelijk Centraal-Europese landen bij. WarnerMedia wil de dienst in 2022 naar meer landen brengen dan die veertien landen, maar geeft nog niet aan welke landen dit zullen zijn. Onder die veertien landen vallen Bosnië en Herzegovina, Bulgarije, Kroatië, Tsjechië, Hongarije, Moldavië, Montenegro, Noord-Macedonië, Polen, Portugal, Roemenië, Servië, Slowakije en Slovenië.

WarnerMedia maakte eind 2020 bekend HBO Max in de tweede helft van 2021 naar Europa te willen brengen. Het hoofd van HBO Max Global Andy Forssell zei toen dat de dienst eind 2021 'erg actief' zou zijn in Europa. Forssell gaf toen echter niet aan om hoeveel landen het zou gaan. Nu blijkt dat het om zes landen gaat. Uiteindelijk moet HBO Max in 190 landen wereldwijd beschikbaar zijn.

Met de streamingdienst kunnen abonnees films en tv-series kijken van onder meer Warner Bros., HBO, DC en Cartoon Network. HBO spreekt ook over lokale producties. Hoeveel de streamingdienst moet gaan kosten, is nog niet bekend. In de VS kost een abonnement vijftien dollar per maand, of tien dollar per maand inclusief advertenties. Volgende maand moet hier meer bekend over worden. WarnerMedia wil HBO Max fors uitbreiden, naast Europa spreekt het bedrijf over Latijns-Amerika en de Caraïben. HBO Max werd in mei 2020 in de Verenigde Staten geïntroduceerd.

Door Hayte Hugo

Redacteur

08-09-2021 • 13:11

152

Reacties (152)

152
140
39
2
0
77
Wijzig sortering
Mooi weer een extra jaar dat bepaalde content alleen illegaal beschikbaar is. Ze snappen er niks van bij HBO.
Ze snappen het wel bij HBO, maar toen HBO in Nederland met hun eigen zender is gestopt heeft Ziggo dit overgenomen en daardoor exclusiviteit gekregen op HBO content in Nederland. De huidige overeenkomst tussen WarnerMedia en VodafoneZiggo loopt tot 31 december 2021, en tot die tijd kan HBO geen nieuwe content uitbrengen in Nederland tenzij het via Ziggo loopt omdat dát contractueel niet mag. Je zou dus kunnen stellen dat HBO toentertijd niet vergenoeg vooruit heeft gekeken. Vanaf 2022 is er dus een mogelijkheid dat HBO Max naar Nederland komt. In tussen tijd de nieuwe content aanbieden via Ziggo zien ze bij HBO waarschijnlijk niet zitten.
We hebben het dus over een kleine 4 maanden. Vanaf 1-1-2021 mag het dus wel. die 4 maanden moet je ook nog wel kunnen wachten denk ik als je echt hbo wil.
Of je gebruikt een vpn met ip adres van land waar het wel beschikbaar is.
Klinkt alsof ze inderdaad van plan zijn om deze dienst volgend jaar naar Nederland te brengen. Goed vooruitzicht in ieder geval.
Het zou mij sieren als Tweakers deze achtergrond informatie ook vermelde, nu is het gewoon 1:1 doorzetten van een pers release.
off-topic: naar mijn idee zeg je dat over de andere partij. "Het zou tweakers sieren als..." ;)
off-topic: Dus je bedoelt zo?

"Het zou sokolum01 sieren als hij 'vermeldde' juist vervoegd zou hebben."

..sorry, kon het niet laten :P
Het zou mij ook sieren, ik kan het nu wel even gebruiken met al dat thuiswerken :+

On: ik hoop dat HBO Max z.s.m naar Nederland komt, kan ik even kijken welke ik eruit ga gooien; Disney+ waarschijnlijk.
nu is het gewoon 1:1 doorzetten van een pers release.
Inderdaad....kijk en vergelijk de tekst van de HBO press release en het Tweakers artikel.
https://pressroom.warnerm...pean-countries-october-26

[Reactie gewijzigd door versc049 op 24 juli 2024 11:59]

HBO Exclusive content is Niet beschikbaar op Ziggo. Dus jouw verhaal heeft enkel betrekking op HBO niet op HBO max.
Je bedoelt de HBO Max exclusieve series zoals Raised by Wolves, Gossip Girl en The Flight Attendant? Die zijn inderdaad niet op Ziggo te zien, maar WarnerMedia heeft ook aan geen enkel distributeur de rechten verkocht in Nederland, anders hadden we die zeker elders gezien.

Ik denk dat ze HBO content - Max of niet - op geen enkel ander kanaal willen dan hun eigen. En wat andere ook aangeven: ze willen de huidige contracten gewoon uitzitten.

De andere shows die WarnerMedia produceren zijn wel op allerlei andere kanalen te zien.

[Reactie gewijzigd door GeforceAA op 24 juli 2024 11:59]

En waarom niet in België vraag ik me dan ook af ... denk gewoon te weinig interesse voor ondertiteling ofzo.
In België is een soortgelijke regeling maar dan met Telenet.
Ja maar daar staat zeker de helft niet op dat HBO heeft, en had ike igenlijk moeten weten, we hebben een streamz pakket hier :)
Klopt. Diezelfde regeling is er in Nederland ook met Ziggo.
Bepaalde content wordt via Ziggo aangeboden, andere zijn beschikbaar op Netflix, Videoland of nergens.

Het streamz-pakket van Telenet is wel completer (naar mijn idee).

Ik vermoed dat deze lopende contracten wel een invloed op het aanbieden van HBO Max content maar dat wordt nergens bevestigd of ontkend. Het blijft dus speculeren.

Opvallend detail is dat de contracten van Ziggo vernieuwd zijn nadat WB de streamingdienst had aangekondigd met de plannen om wereldwijd te gaan.
In Noorwegen kan je ook HBO nordic krijgen via Telenor. Geen idee wat daar de afspraken over zijn content is wel beperkt. Maar kan je min of meer gratis bij je abo kijken. Je hebt 100 punten die je aan zenders kan uitgeven, HBO Nordic is vrij hoog, dacht 80 dat betekend dus dat je andere zenders beperkt kan kiezen. al heb je well alle standart zenders van scandinavie in het standart pakket. Dus ik denk niet dat het echt aan afspraken ligt. HBO Max is net als Netflix een maand abonnement.
Klopt. Ik vraag me af of HBO Max in de Scandinavische landen HBO Nordic gaat vervangen.
Ze zeggen dat het wordt vervangen, als je een nordic account hebt wordt deze omgezet naar een max account, als je dit via 3de partij hebt, zoals Telenor is, neemt Telenor contact met je op wat te doen. Nou heb ik geen TV meer van Telenor, dus ik weet het verder niet wat ze doen.
Ik denk dat de regeling nu bij de joint-venture zit van Telenet en Dpg media. Het was een half jaar geleden 'groot' nieuws dat het beste van hbo max ook bij streamz nu zit. Ik verwacht dat die deal wel een aantal jaar zal lopen.
Heeft Telenet niet exclusieve licenties voor bepaalde shows voor Vlaanderen?

Kan misschien daardoor komen.
HBO de tv zender is gestopt en Ziggo nam het over de content, HBO Max is heel Warner media en die wachten nu tot deals stoppen in landen zoals dus België en nl en brengen het daarna uit. Kan ook zijn dat het HBO Max straks samen gaat met discovery+ gewoon.
het contract loopt 31 december af tusen ziggo en hbo
Zit ook niet te wachten op weer een nieuwe streamings dienst. Het worden er teveel
Ik heb gewoon mijn TV abonnement opgezegd. Voor die 18 euro kun je al 2 streamingdiensten nemen (Disney+ en Netflix). Voor 3 euro extra heb je prime er al bij. Dus dan betaal je bijna hetzelfde en heb je al de 3 grootste streaming diensten. Hoef je meteen al die bagger op de Nederlandse zenders niet te bekijken en alle reclame die erbij komt.
Kijk alleen NPO maar voor die streaming app van de publieke omroep in HD moet je ook 3 euro voor betalen.
Teveel? Je hoeft ze toch niet per se allemaal tegelijk te hebben? Je kunt volgens mij elke streamingsdienst elke maand opzeggen als je er geen gebruik van maakt.
Hoeft niet nieuwste van het nieuwste te zijn. Doe ook niet alle streaming sites. Videoland bijvoorbeeld laat ik compleet links liggen.

[Reactie gewijzigd door miknic op 24 juli 2024 11:59]

Eeh, volgens mij niet? Als er 5 aanbieders zijn en je gebruikt elke voor 2 maanden en dan switch je, dan zit loop je als je bij aanbieder 5 bent minimaal 10 maanden 'achter'.

Ik doe trouwens precies hetzelfde, daar niet van, maar de claim altijd die nieuwste content met deze methode is gewoon onwaar.
Persoonlijk doe ik het niet om de "nieuwste" content, maar meer om wat anders te kijken. Wanneer ik geen leuke series meer kan vinden op bijvoorbeeld Netflix, stop ik het account en ga ik kijken wat er bij een andere dienst te beleven is qua content.
Is nog steeds gemakkelijker gezegd dan gedaan. Het lukt me toch enkel bij Streamz om even op een maand alle nieuwe content te bingewatchen en weer op te zeggen en dat is vooral omdat hun content geen 4K is maar moest hun content 4K zijn zou het abonnement gewoon blijven doorlopen vrees ik.
Duurt het bij jou langer om een film op 4k te zien vs 1080p?
Meestal wel ja, die in 4K kijk ik meestal wel uit ;)
Dat kan. Maar vind wel fijn om berichtjes te krijgen wanneer iets uitkomt en mijn watchlist te bekijk. En zit mij vaak rot te zoeken in de interface van prime bijvoorbeeld. 1 interface voor alles is veel gebruikt vriendelijke. Plus je tv moet die dienst ook ondersteun. Tenzij je weer een los apparaat koopt. Oftewel niet gebruiks vriendelijke. Dat is het mooie van Spotify daar kan je wel bijna alles vinden en een goede interface.
Gewoon de Apple TV app gebruiken, je typt in wat je wilt kijken, en dan opent het gewoon die film of aflevering in dienst die dit heeft.
Dat is het idee achter Apple TV maar de grote streamingdiensten doen hier niet aan mee.
Voor mij werkt de Apple TV app met Apple TV+, Disney+, Prime Video en Netflix, zelf mis ik nog NPO Plus. Welke grote streamingdiensten doen niet mee?
Hoe krijg je dat voor elkaar dan? Ik zie hier alleen Starz en Noggin.
Dat het kanaal niet in de lijst staat in de app, betekend niet dat je deze niet kan gebruiken. Typ bijvoorbeeld even The Grand Tour in de zoekbalk, druk op speel af, en dan opent deze in via Prime. Zo ook met Disney en Netflix series en films.
Dat werkt hier niet in ieder geval, in de Mac client.
En via je Apple account volgt dan de afrekening op je creditcard.
Wat? Waar heb je het over? Ik neem al mijn niet Apple diensten gewoon af bij de aanbieder.
Dus betaal je voor al die aanbieders. Ofwel voor elk los filmpje.. Duur dus.
Nee, je begrijpt het helemaal niet. Ik ben abonnee, bij Prime, Netflix en Disney. Hun aanbod browse ik met de Apple TV app op mijn telefoon. Zodat ik hun eigen apps niet hoef te gebruiken.

Sporadisch huur/koop ik nog een film of serie in de iTunes Store.
Gedoe. De kracht van Netflix dat dat niet hoefde. Nu wil elke studio en diens oma een streaming service.
Consument heeft het nakijken. Ik roep al een kleine 20 jaar dat ik best het dubbele wil betalen voor mijn internet, als ik daarmee media en software voor thuisgebruik kan compenseren. Dat was toen een kleine 50 gulden per maand alleen voor internet, inmiddels binnen dezelfde klasse zit je op 50 euro. Dat maakt 50 euro speelruimte voor streaming.
Netflix 15
Spotify 15
Disney+ 8

Houden we een kleine 12 over voor extra speelruimte, en dat is nog zonder software gebruik.
Dat werkt niet als je wekelijks tv serie wil kijken.
EN bovendien kun je niet 1 maand als je zoveel mogelijk naar bepaalde streamingsdienst wil kijken, je hebt afwisseling echt nodig.
1 maand netflix, 1 maand videoland, 1 maand amazon prime, 1 maand enzovoort is gewoon een teken van idioterie :P
Alle streamingsdiensten MOETEN echt samenwerken om alle films en tv series op 1 platform te plaatsen!!!
Onder onze regime had ik allang een wet daarover gemaakt. Het is voor mij geen verrassing dat het nog steeds niet gebeurt... omdat hebzucht heerst.
Maar dat delen mag niet van Netflix.
Het wordt, denk ik, door de vingers gezien. In de voorwaarden staat dat je enkel je abonnement mag delen met je gezin op hetzelfde adres.

Dus eigenlijk ben je alsnog illegaal bezig.
Dus als ik met datzelfde gezin op vakantie ga (uiteraard naar een ander adres) en ik kijk op vakantie naar Netflix via mijn smartphone of chromecast, dan zou dat niet mogen? Dat kunnen ze volgens mij nooit controleren.
Jij en je gezin dat op hetzelfde adres wonen mogen gebruik maken van dat abonnement.

Als je kinderen op reis gaan en daar Netflix willen kijken dan mag dat zeker.
Je kinderen wonen op hetzelfde adres, ook al zijn ze daar niet fysiek aanwezig.

Dat wonen op hetzelfde adres is heel belangrijk.
Je kind dat een eigen huis heeft en daar officieel woont zou dus een eigen abonnement moeten afsluiten.

Netflix weet maar al te goed dat het delen van een abonnement schering en inslag is maar laat het volgens mij ook gewoon oogluikend toe.
Dus omdat de busmaatschappij zegt dat je je abonnement niet mag delen, betekend niet dat het illegaal is omdat wel te doen?

Netflix zegt in hun voorwaarden dat enkel jij en je gezin gebruik mag maken van dat abonnement.
Hoezo is dat dan niet 'illegaal'? Het is tegen hun regels dat jij je abonnement deelt..
Ik snap wat je probeert te zeggen, maar daar ben ik het niet mee eens

een email adres + alle veldjes die je verplicht moet invullen met gegevens, (ik kan hier de grootste onzin invullen)

Bij het afnemen van een busabbo vind er een verificatie plaats dmv je ID en pasfoto (lang geleden voor mij, dus kan afwijken)
Die veldjes die je moet invullen zijn een vorm van identificatie.
Als jij daar de grootste onzin invult met bvb andere naam, ander adres of wat dan ook dan ben jij aan vervalsing van gegevens aan het doen. Ben je alsnog illegaal bezig..

Je internetabonnement mag je ook niet delen met je buren.

Het mag niet, zo simpel is het. Of jij het daar nu mee eens bent of niet.
De Netflix-dienst en de content die via de dienst beschikbaar is, zijn alleen bedoeld voor je persoonlijke, niet-commerciële gebruik en mogen niet worden gedeeld met personen buiten de huiselijke kring.
Het staat in de voorwaarden, dus het mag niet.
ja, dat wordt al vaker geroepen hier.

Maar waar ik op doel is dit
https://www.juridischloke...an%20ongeldig%20verklaren.

Anno 2021 zijn je identiteitsgegevens ook een vorm van valuta geworden.
Daar boven op, netflix kan vanuit Los gators vel roepen, hoe rechtsgeldig is dit allemaal?
En ook niet de goedkoopste

Heb nu zelf

YouTube
Disney
Netflix
Pathé thuis
Starz play
Prime video
Spotify

Zit er ook niet op te wachten :9
Waarom Pathe Thuis? Je kunt daar per film huren, niet echt goedkoop.
Het is nog niet half zo slecht in NL vergeleken met hier in de VS. Niks is meer op de normale kabel die al $80 ofzo per maand kost. Nog eens $85 per maand voor internet. Netflix, hulu, Disney, prime, AMC , Discovery plus en alle andere meuk plus. Als je alles wil zien ben je hier minimaal $250 per maand kwijt.
Nou nee, het feit dat deze streaming dienst nog niet beschikbaar is in NL is goed nieuws. Minder concurrentie tussen licenties in Nederland. De films zoals The Joker en Harry Potter zijn al te zien bij Prime Video. Dat zou wellicht zijn verdwenen met de komst van HBO Max in NL.

Hoe langer het duurt voor we meer streaming diensten krijgen hier hoe beter. Zullen we films en shows hebben die exclusief te zien zijn bij HBO Max? Ja dat zal waarschijnlijk gebeuren. Maar ik zit persoonlijk niet te wachten op 20 abonnementjes om alle content te kunnen zien. Netflix, Prime Video, Disney+, Videoland, Apple TV+, Youtube Premium & Crunchyroll vindt ik wel even genoeg abonnement diensten die concurreren voor exclusieve content. HBO Max en Hulu zullen er gegarandeerd uiteindelijk ook bij komen en ik zie absoluut geen voordelen daaraan.

Dit is 1 groot modder gevecht wat alleen ten nadele is voor consumenten. Bij Spotify, Apple Music, Youtube Music, Tidal, Deezer & al die andere muziek platformen is dat absoluut geen issue gezien ze allemaal dezelfde content gewoon aanbieden op enkelen na. En dat zijn meestal niche genres. Daar kies je puur op basis van platvorm en kwaliteit.

De film industrie is gewoon 1 grote chaos aan partnerships, exclusieve deals tussen grote studio's met peper dure licenties. Daar is meer nooit beter. Ik betaal persoonlijk nu voor 3 streaming diensten. Maar gelukkig zie ik geregeld content verhuizen tussen verschillende platformen en kijk ik ze gewoon als die beschikbaar komen op 1 van de 3. Exclusieve content zoals Game of Thrones heb ik net als vrijwel de hele wereld gewoon in 4K gepirate en daar voel ik mij absoluut niet schuldig voor. HBO is op 2 shows na simpelweg een flop dienst die het geld nooit waard is geweest vergeleken met andere platformen. En de makers van Game of Thrones hebben echt een verkeerde keuze gemaakt om met HBO in zee te gaan des tijds.
Zit meer te wachten op een streaming platform die zeer laag scoort op de ESG index. Hopelijk weer eens te pruimen content.
Ik vermoed dat ze meer winst maken door de content via andere kanalen aan te bieden. Kanalen als in klassieke tv-kanalen, maar ook plus kanalen, tv on demand en web/apps.
Illegaal gedrag moet ook gestraft worden.
Waarom denken mensen dat ze ergens recht op moeten hebben? Als een pakket niet beschikbaar is in een bepaald land, dan heb je ook geen enkele recht op de content.
Mja, helaas is het natuurlijk totale bullshit om zaken niet gewoon wereldwijd uit te brengen (op zijn minst vlak achter elkaar).

Het is nu niet dat die film en TV maatschappijen het verdienen om vriendelijk behandeld te worden, want ze proberen alle gebruikers financieel te naaien.

Ik moet zeggen ik download eigenlijk niks meer, maar als het nog langer gaat voortzetten en iedereen weer hun eigen silo met content gaat bouwen ga ik toch weer naar downloads kijken.

Waarom kunnen in de platenwereld wel platformen bestaan waarbij het aanbod grotendeels overlapt en in de film/TV wereld niet? Ik snap dit niet.
Ook in de platenwereld is het zeker niet zaligmakend. Ik heb regelmatig nummers die op Spotify uit mijn lijst verdwijnen, omdat ze niet meer beschikbaar zijn.
Als de EU zich hier nu eens druk zou maken. De rechten zouden gewoon Europees geregeld moeten worden ipv per land.
Dat kan toch helemaal niet. In tegenstelling tot de VS heeft ieder land zijn eigen publieke en commerciële TV kanalen, en eigen streamingdiensten. Logisch, want er zijn taalbarrières en enorme cultuurverschillen. Als het Europees geregeld moet gaan worden krijg je dat iedere aanbieder verplicht content moet gaan opnemen dat totaal niet past bij de doelgroep.

Nee, laten we het alsjeblieft landelijk houden, anders wordt het helemaal een rommel.
Wat hebben de publieke en commerciële TV kanalen met streaming diensten te maken? Het feit dat er om de haverklap streaming diensten bijkomen is omdat ze de traditionele kanalen willen omzeilen. Dat HBO Max hier niet komt heeft bijvoorbeeld waarschijnlijk te maken met contracten met Ziggo en Telenet (daar willen ze juist van af).

Ook in de VS zijn er enorme cultuurverschillen en echt niet iedereen spreekt Engels daar. Dus ook in de VS moet je meerdere talen ondersteunen.

Daarnaast zie in bijvoorbeeld bij ons in Netflix ook lokaal gemaakte content (La Casa de Papel, Marseille, Into de Night) die gewoon in meerdere landen wordt uitgezonden.

Nu zijn we een speelbal van de verschillende machtige streaming diensten. Als we de handen op Europees niveau ineen slaan zijn wij de machtige partij.

Vroeger had ook ieder land zijn eigen telecommaatschappij, talen en culturen en betaalde we ons scheel als we over de grens gingen bellen of gebruik gingen maken van data. Dat is op EU niveau nu goed geregeld. Om maar een voorbeeld te noemen dat het wel kan.
Omdat die publieke en commerciële kanalen ook betalen voor dezelfde content. Je snapt toch zelf vast ook wel dat de NPO niet blij zou zijn als ze een relatief dure serie aankopen, om vervolgens dezelfde serie ook op Netflix te zien verschijnen. Het is niet zo dat er een afzonderlijke markt is voor streaming en een afzondelijke markt voor TV. Dat is allemaal met elkaar verweven.

En je kan de cultuurverschillen in de VS toch echt niet vergelijken met die van Europa? Zeker niet op het gebied van media consumeren? Iedere Amerikaan kent NBC, CBS, FOX, ABC, PBS, ESPN, etc. en het gros kijkt er ook met enige regelmaat naar. Vergelijk dat eens met Europa, ieder land consumeert toch zijn eigen media via eigen kanalen. En hetzelfde geldt voor streamingdiensten, die vaak weer gelieerd zijn aan bepaalde aanbieders of zich enorm focussen op de lokale markt, zoals we hier Videoland hebben. Nee, wat jij wil kan écht niet.
Ik snap dat NPO en de commerciëlen niet blij zullen zijn. Maar dit gaat om consumentenbelang en niet dat van een omroep.

Het gebeurt nu regelmatig dat er een oudere (niet exclusief meer) film verdwijnt op een streamingdienst die vervolgens opduikt bij de commerciëlen. Misschien duikt deze dan ook op op videoland. Als je een paar/meerdere maanden wacht is hij weer op een andere streamingdienst.

Meestal zie ik een film op de commerciëlen die ik dan zonder reclame wil zien. En dat kan dan niet omdat men de exclusieve rechten blijkbaar heeft. Dit is misschien in het belang van commerciëlen en van de filmmaatschappijen, die hetzelfde product meerdere malen duurder kunnen verkopen, maar niet in mijn belang. Ik zie graag centrale wetgeving die dit soort exclusiviteits contracten verbied. En natuurlijk 'kan' het wel. Alleen 'willen' bepaalde partijen dit niet omdat dat voor hen commercieel niet interessant is.

[Reactie gewijzigd door Not_Disclosed op 24 juli 2024 11:59]

Op Netflix NL staat sinds een paar weken Samurai Champloo... maar alleen met Franse ondertiteling. 8)7 Contact opgenomen met de klantenservice om te verzoeken voor Engelstalige of NL subs, maar kon niet, vanwege licentie rechten tussen Netflix en een ander mediabedrijf. Het is dat ik te lui ben, maar anders zou ik weer op... andere... netwerken de show binnenhalen met wel voor mij verstaanbare subs. En geen haar op m'n hoofd die zich daar schuldig over voelt. Allicht illegaal, maar zie het eerder als protest voor hoe achterlijk deze sector soms kan werken. Ik denk dat piraterij de reden is waarom we überhaupt Spotify en Netflix hebben. Immers in het geval van Spotify zeggen veel piraten dat ze de moeite het niet meer waard vinden t.o.v. de prijs dat je voor Spotify betaald.
Precies dat! Als er geen ENG subs bij zitten download ik het wel. en NL subs sla ik direct over, 9/10 is dat niet te doen met de vertalings fouten en/of typfouten.
Het voornaamste argument voor een download verbod en ook in andere gerelateerde zaken is gemiste inkomsten. Dan voelt het wel een beetje raar als deze "gemiste inkomsten" helemaal geen gemiste inkomsten zouden zijn.
als illegaal initiatief er nooit was geweest was er zeer waarschijnlijk geen Netflix enzo. Het heeft ook een hoop goeds gebracht.
Hoeveel van deze diensten hebben we straks eigenlijk? We hebben met deze erbij al minimaal de volgende, waarbij ik uitga van abonnementsvormen (dus b.v. geen Pathé Thuis). Ook Ziggo tel ik niet mee omdat die niet voor iedereen beschikbaar is.

* Apple TV
* Discovery+
* Disney+
* Film1
* HBO Max
* Netflix
* NLZIET (al zie ik dit meer als vervanging voor een gewoon TV abonnement)
* NPO Plus
* Prime
* Videoland
* YouTube Premium

Ik las verder ook dat er ook nog Peacock aan zit te komen, met vooral content van NBC.

En dan vreemd opkijken als mensen weer terug gaan naar illegaal downloaden.
Hoezo vreemd? Je hebt toch geen recht op al die content? Hoeveel tijdschriften abonnementen zijn er? Zitten die ook allemaal in de Leesmap?

Gewoon tussen diensten switchen je kan toch niet alles kijken.
Ik zeg niet dat het correct is om illegaal te gaan downloaden, de naam zegt het al. De versnippering maakt het landschap alleen niet beter, eerder slechter. Sites als https://www.justwatch.com/ geven wel wat overzicht.

Wat betreft switchen, dat is alleen handig als je alles kan plannen. Voor series is dat misschien nog wel te doen, daar ben je dan toch altijd een tijdje mee bezig. Als je echter impulsief een film wilt kijken die alleen te zien is op diensten die je op dat moment gedeactiveerd hebt, dan heb je de keuze tussen:
  • Niet kijken (of pas later)
  • Die dienst dan toch maar activeren. Dat kan een dure film worden als je die dienst de rest van de maand niet meer gebruikt
  • Illegaal downloaden
In alle gevallen kost het tijd voordat je de film ook echt kunt gaan kijken, maar de 3e optie is sneller dan de 1e, en meestal goedkoper dan de 2e. Die laatste is meestal wel sneller.
Als je echter impulsief een film wilt kijken die alleen te zien is op diensten die je op dat moment gedeactiveerd hebt, dan heb je de keuze tussen:
Niet kijken (of pas later)
Die dienst dan toch maar activeren. Dat kan een dure film worden als je die dienst de rest van de maand niet meer gebruikt
Illegaal downloaden
Je vergeet een hele belangrijke. Als je eenmalig een film wil zien dan hoef je niet direct een abbo op een dienst af te sluiten. Je kan makkelijk eenmalig een film huren via o.a.:
- Google Play
- Apple (iTunes)
- Pathe thuis
- Rakuten
...en ongetwijfeld nog veel meer.

Als de film al wat ouder is kun je streamen (huren) vanaf € 1,99.
Over het algemeen geregeld in een paar klikken (waarschijnlijk minder klikken en sneller dan downloaden via de niet officieel kanalen).
Daar had ik nog niet aan gedacht. Behalve dan dat je weer extra accounts nodig hebt, is dat wel een makkelijkere oplossing. Het is net zo gemakkelijk als de 2e optie (er vanuit gaande dat je al een account hebt) maar over het algemeen wel goedkoper (zolang het bij 1, maximaal 2 films blijft).

Waarom kunnen we reacties op eigen reacties niet positief modereren? Negatief kan ik snappen, maar wat is er mis met positief modereren?
Helaas staan ook niet alle films daarop en op het vlak van series is het in Belgie/Nederland een ramp.
Tenzij je VPN't naar America om ze dan (il)legaal aan te schaffen.
Justice League had ik bv gekocht via AppleTV+, maar een film als Mortal Kombat weer gedownload (al gok ik dat merendeel hier in NL deze illegaal heeft gekeken). Ik wil niet zeggen dat we weer helemaal terug gaan naar illegaal downloaden), maar met verschillende films of franchises bij verschillende aanbieders zorg je er wel voor dat bepaalde groepen misschien weer meer gaan downloaden.
Universal komt er ook nog aan. Ook geen kleine speler.
Ik denk persoonlijk dat het grootste probleem met deze constructie is dat veruit de meeste mensen nog altijd vast zitten aan een provider die voor 50 tot 80 euro per maand TV bij het pakket gooit. Wil je enkel internet ben je ook altijd minstens 40 of 50 in de maand kwijt ongeacht wat voor aansluiting je neemt. Dan is het zuur om ook nog eens te moeten bij betalen voor losse abonnements diensten en persoonlijk heb ik mij altijd geirriteerd aan het feit dat ik bijna 80 euro per maand betaal bij Ziggo(ik heb geen glasvezel hier) en ik vervolgens bij een film van 120 min ongeveer 150 min reclame heb moeten kijken. IK BETAAL TOCH AL EEN GODSVERMOGEN VOOR TV KIJKEN?

Als internet nou in de toekomst een stuk goedkoper kon of in combinatie met een samenstelling van abonnements diensten ipv een setupbox dan denk ik dat het beter geaccepteerd is als je enkel betaald voor de diensten die je wilt en dan zonder reclames.

Ik zie absoluut niet waarom wij in 2021 nog altijd een Setupbox nodig hebben onder onze TV's. Meanwhile kun je met een kleine chromecast in een 10 jaar oude TV meer dan zo'n setupbox. Providers in NL zijn simpelweg te duur om daarnaast ook nog eens 6 abonnementjes ernaast te nemen.

Overigens ben ik persoonlijk sterk ervan overtuigd dat in de toekomst openbaar vervoer en internet gratis moet zijn voor mensen in de samenleving gezien dat heel close komt aan basis behoeften voor mensen. Vindt het bizar dat Internet nog zo duur is hier in NL terwijl het steeds belangrijker wordt voor zowel educatie als werk voor iedereen. Internet is niet langer een luxe.

[Reactie gewijzigd door Nimac91 op 24 juli 2024 11:59]

dat is het aanbod verticaal gezien ja, tel daar ook nog eens bovenop dat er wereldwijd verschilende prijzen wordt gerekends voor de streaming diensten. Ieder land heeft een andere prijs voor YouTube Premium.

Het kan dus wel goedkoper.
Het is jammer dat het zo moet met weer een streaming dienst erbij.
Maar blijkbaar betalen genoeg mensen waardoor het nog in stand gehouden kan worden ook.

Blijft jammer dat er niet een spotify/ deezer achtig omgeving is waaronder het meeste kan vallen.
Betaal graag 20 euro voor zo'n dienst maar niet 4 of 6 verschillende dat gaat me te ver
Anoniem: 454358 @d-vine8 september 2021 13:30
Inderdaad, ik zou zelfs best 40-50 euro per maand betalen om dan elke film en series die ooit gemaakt zijn te kunnen zien. De versplintering is verschrikkelijk jammer, 7-8 jaar geleden had je een enorm aanbod van oude series op netflix, dat is allemaal weg.
Voor 40-50 euro kun je ook wel 4 streamingabonnementen nemen. Een Apple TV of Chromecast with Google TV kan content van verschillende diensten op het hoofdscherm door elkaar breien, het belangrijkste waar je dan aan merkt dat het meerdere streamingdiensten zijn, is dat het bedrag niet in één keer van je rekening gaat.
Ja maar dat is niet gebruiksvriendelijk. Dan moet ik eerst op een website zoeken waar welke content beschikbaar is. Gewoon een dienst zou zoveel fijner zijn
Er zijn client toestellen die je al tonen welke content beschikbaar is bij welke dienst en je kunt die content dan gewoon starten vanop het hoofdscherm. Hoef je dus niet het internet op om dat op te zoeken. Als je een abonnement neemt op Netflix, Disney+, Amazon Prime en Apple TV+ (ik zeg er nu 4 die je in Benelux ook echt kunt nemen), dan heb je eigenlijk toegang tot ongeveer alles, zeker als je er nog HBO Max bij zou kunnen nemen. De meer lokale diensten zoals Ziggo zullen niet zo mooi integreren met een Apple TV (denk ik, niet geprobeerd), en zijn ook afhankelijk van je internetprovider.

Ideaal is het niet, maar één dienst die alle diensten combineert is gewoon een utopie, en een toestel dat de diensten zo goed mogelijk samen breit is het best haalbare.
Voor 50EUR per maand kan je toch een abonnement nemen op de meeste streaming diensten tegelijk?
50 euro bovenop je internet verbinding(en)
Yup, BTC 0,00125. Dus voor die ene BTC die je ooit voor €50,- kocht, kijk je nu 66 jaar alle streamingsdiensten. Hoe mooi is het leven van een Tweaker eigenlijk niet :)
Een internetverbinding heb ikzelf toch sowieso, ongeacht van het aantal streaming abo's ik heb.
Op dit moment zijn er heel veel films en series die niet on demand beschikbaar zijn. Hierbij denk ik bijvoorbeeld aan series uit mijn jeugd (a-team, knightrider, airwolf etc) die niet worden aangeboden op streaming diensten in Nederland. Ik vind dat zelf ook jammer omdat je dan al snel aangewezen bent op downloaden terwijl ik daar best een abonnement of pay per view voor over heb. 1 online bibliotheek met een enorm archief zoals jij schetst zou ik daarom toejuichen.
Anoniem: 454358 @madcon8 september 2021 14:11
Precies en die series stond 7 jaar geleden nog op netflix en allemaal HD.
Zelfs daar heb je niet alle content tot je beschikking, worden nummers geblokkeerd en zie je ook dat bepaalde nummers enkel op Spotify of enkel op Deezer zijn te vinden, bijvoorbeeld.
Maar het meeste is er gelukkig wel te vinden, wat ze wel zo goed als volwaardige diensten maakt.
Dat komt denk ik ook vooral door de tariefstructuur; waarbij de artiest in de basis voor elke keer als iemand het nummer afspeelt een vergoeding krijgt.
En heel veel mensen luisteren vaker naar ééndezelfde nummer, waardoor dit verdienmodel goed werkt.
Maar bij films is dit toch anders, want ook al is een bepaalde film ontzettend goed, waarschijnlijk ga je hem niet dagelijks opnieuw kijken, wellicht zelfs nooit meer of als dan na een paar maanden of zelfs een paar jaar.
Dus er blijft bij zo'n tariefstructuur maar heel weinig over als de gebruiker van de dienst nog wel wat meer films kijkt per maand.
Een Netflix abbo heb je ook al voor een euro of 8 en dan kun je je wel voorstellen dat het zomaar kan zijn dat de nieuwste James Bond dan in feite voor €0,25 wordt 'verkocht' aan een gebruiker en daar moet dan ook nog de provisie van Netflix af.

Kortom, die prijzen die streamingdiensten hanteren zijn veel te laag om een goed breed aanbod te creëren en daarom valt voor een groot deel ook het aanbod in de klasse ' oude troep ' waarmee nu nog wat kleingeld wordt verdiend.
Willen we een videostreamingdienst die zo breed is als een Spotify dat is voor muziek, dan zit daar een hééél ander prijskaartje aan en wordt het weer te duur.
En dan alsnog, de film en videoindustrie is veel geconcentreerder, waardoor je dus altijd wel rekening moet houden met een ene Warner Bros. Entertainment die graag de volledige regie in eigen handen houdt, en dus een eigen dienst op zet.
Hier gaan we ook nooit meer van afkomen ben ik bang, dus je zult altijd meerdere diensten moeten afnemen, om een enigszins volledig aanbod te creëren.
Oh en dan hebben we ook nog regionale verschillen qua aanbod, maar ik laat het er nu hier even bij :)
Je hoeft ook niet overal tegelijk een abbonement te hebben. De meeste diensten zijn gewoon maandelijks opzegbaar. Dus pak bijvoorbeeld gewoon paar maanden Netflix, kijk de content die je interesseert, zeg het daarna op en start vervolgens een abonnement bij een andere dienst etc. etc. Je kunt wel alle content tot je beschikking hebben voor een hoger bedrag per maand, maar je kunt toch al niet alles in 1 maand kijken. Muziek vind ik een ander verhaal omdat je dan vaak sneller wil wisselen van muziekstijl, artiest ed.
Pak even Netflix en dan een andere dienst is leuk bedacht maar dat gaat niet werken met mijn kleine kinderen die graag hun series en helden willen blijven zien.
Of je vrouw die graag iets wilt blijven zien terwijl de andere denkt misschien toch maar overstappen, nee in een gezin situatie werkt dat idee niet. En daarom werkt het net als Muziek de ene wilt dit zien de andere dat .
Maar hoe deed je dat vroeger dan? Toen moesten we het toch ook doen met wat er op TV kwam en wat je op VHS had? Ik begrijp best wel dat de manier van media consumeren wat veranderd is, maar de genoemde redenen zijn niet bepaald onoverkomelijk.

De mentaliteit in het algemeen is veranderd naar het persé willen hebben, omdat we het nu eenmaal makkelijk kunnen hebben. Vroeger waren er nog obstakels zoals een extra kastje voor bijvoorbeeld FilmNet, duurde het even voordat het geactiveerd was en was opzeggen ook een stuk minder gemakkelijk. Resultaat was dat Nederland niet massaal een FilmNet abonnement had. Tegenwoordig kijk je binnen 5 minuten. Men is toch liever lui dan moe.
Het heeft helemaal geen zin om naar vroeger te kijken of hoe wij het toen deden met de middelen die we hadden. Dat is voor films kijken veranderd evenals muziek luisteren.

Je hebt momenteel andere middelen en platforms waar je de gewenste media op kunt krijgen en daar acteer je op en m'n kinderen groeien daar in mee op zoals vele andere.
De mentaliteit van het perse willen hebben valt wel mee want het is Netflix bij ons en dat is het.

Het gaat vooral om de versnippering van de film industrie waar de muziek platforms wel het nodige mooi aanbieden
Die versnippering is er alleen niet. Er komt vooral meer content beschikbaar. Netflix heeft bijvoorbeeld nooit alles aangeboden, verre van, het is altijd al zeer beperkt geweest. Alleen in het land der blinden is eenoog koning.

‘Vroeger’ was een film een x aantal maanden beschikbaar op Netflix, om daarna nergens via een streamingdienst beschikbaar te zijn. Vind je dat een betere oplossing?
Er komt denk ik vanzelf een correctie in de markt. Zelf betaal ik rond de 40 euro per maand voor al mijn abonnementen, maar dat is inclusief NLziet omdat ik geen tv abo meer heb.

Nu is het nog allemaal strijden om de kijker, maar uiteindelijk zijn het er m.i. te veel om allemaal maandelijks voor te betalen. Dan moeten ze of hun prijs verlagen, of af en toe maandelijkse acties hebben.

Verder zou het met zoveel aanbieders ook wel prettig zijn als er één app komt die het aanbod van al je abonnementen presenteert zodat je niet continu hoeft te switchen van app en het overzicht kwijt bent.
Ik snap dat Nederland een klein land is, maar meine liebe, we hebben 1 van de snelste internet verbindingen ter wereld wat let ze om nog niet naar de Benelux te komen?
En waarom Andorra? Puur omdat het geografisch tegen Spanje aan ligt?
Omdat het in alles (voor hun) hetzelfde is als spanje waarschijnlijk
En te bedenken dat er niets hoeft te worden nagesynchroniseerd, lijkt me ook een drempel die wegvalt. Is in Spanje wel anders.
Maar wel ondertiteld. En daarnaast zijn er 572 miljoen mensen die spaans spreken en misschien 25 mln die nederlands spreken. Plus dat je met die regels te maken krijgt dat je X% van de omzet moet investeren in lokale content

[Reactie gewijzigd door 418O2 op 24 juli 2024 11:59]

Ja, daar heb je een punt.
Alle seizoenen van Bassie en Adriaan afnemen en je komt daar al snel aan, kost ook nog eens geen drol denk ik
Ik snap dat Nederland een klein land is
Dat valt reuze mee. Van de bijna 200 landen in de wereld staat Nederland op 67 qua aantal inwoners. Wij hebben alleen een Ziggo die exclusiviteitsrechten opkoopt.
Maar als zelfs een groot Europees land als Duitsland niet bij de eerste uitrol zit, vind ik dat ook niet zo vreemd.
Laten we wel wezen, zonder die exclusiviteitsrechten was HBO contentnnaar alle waarschijnlijkheid de afgelopen jaren helemaal niet in Nederland te bekijken. HBO heeft het door heel Europa exclusief verkocht aan aanbieders, zoals Sky, Orange, Ziggo, Telenet, Canal+, etc. HBO heeft haar eigen platform hier en elders in Europa opgezegd omdat het niet rendeerde.
Nederland is qua internet snelheden verre weg van de top van de wereld, afhankelijk van welke bron je gebruikt zelfs onder de gemiddelde snelheid van de wereld. Qua upload doen we het nog slechter.

Het is zelfs zo erg dat ons mobiele netwerk de vaste huisaansluiting inhaalt qua gemiddelde snelheid.

Wellicht nog grappig detail, Scandinavië, Andorra en Spanje verslaan ons ruim in deze.

[Reactie gewijzigd door drocona op 24 juli 2024 11:59]

Ok heb je daar ook een bron voor??

Ik zie namelijk dat we in 2020 en 2021 op nr 7 staan, met een belachelijk laag getal. Ik ken niemand die onder de 100/100mbit zit en hier hebben ze het over 17mbit gemiddeld?
Zoals ik zei, afhankelijk van welke bron je bekijkt krijg je wat andere resultaten.

Waar we nog niet eens op de helft zitten:
https://worldpopulationre...nternet-speeds-by-country

Speedtest globale statistieken (we zijn niet meer in de top 25 te vinden):
https://www.speedtest.net/global-index

We hebben inderdaad wel hoger gestaan, ik kan nog een website vinden met data uit augustus 2020 waarin we blijkbaar 5e staan, echter worden we links en rechts ingehaald door andere landen die wel nog steeds vooruitgang boeken en wij redelijk stil lijken te staan.
https://www.fastmetrics.c...tion-speed-by-country.php

[Reactie gewijzigd door drocona op 24 juli 2024 11:59]

interresant idd!

Heel apart ook om de snelheid van de US te zien ,,, wat in mijn beleving (met iets van 30 mensen verspreid over de US in een game groep) totaal niet zo is. Die mogen blij zijn met 100mbit down en dan halen ze soms 40.
Hoe lang heeft Ziggo de exclusieve rechten van HBO nog? Kan dat er mee te maken hebben?
Heeft er niets mee te maken de meeste exclusieve HBO Max content is hier niet beschikbaar (op geen enkele wijze).
Omdat Ziggo ermee gestopt is. En zij hebben tot eind 2021 de rechten in handen.
In België heeft Streamz sinds mei dit jaar een exclusieve overeenkomst om HBO Max content te tonen (alles van HBO, een deel van HBO Max: https://www2.telenet.be/nl/landing-pages/telenet-tv/hbomax/). Dan lijkt het me aannemelijk dat HBO Max niet zelf minder dan een jaar later op die markt gaat komen. De duur van de overeenkomst is niet bekend, zou me verbazen als die al in 2022 weer voorbij zou zijn.
Kans zit er wel dik in dat als HBO wel op de BE markt komt dat Streamz vaarwel mag zeggen aan zijn deal met HBO.
Het is een beetje typisch in die markt vrees ik. Ze maken exclusieve deals om zo toch op die markt te kunnen zitten zodat zij al kennis krijgen op die markt (Telenet zal ongetwijfeld mee moeten delen wat het gebruik ervan is) om vervolgens de deal niet te verlengen en zelf beginnen concurreren. Dan blijft natuurlijk Streamz verweest achter natuurlijk.

Het is gelijkaardig als met rechten op voetbal. Het ene jaar is het bij Proximus, het andere bij Telenet (en soms eens bij een of andere onbekende speler). Als je dit dus echt wil volgen, moet je in het slechtste geval ieder jaar van provider wisselen.
Het is mij best wat te gek voor woorden, je drijft mensen richting illegaal gebruik.
Elke keer typ ik dit onder een dergelijk bericht maar ik blijf me verbazen over dat mensen verwachten dat ze als ze niet direct toegang hebben tot alle nieuwe content ze dat maar moeten piraten. Niemand verplicht je abo's af te nemen. Het is geen recht om alles zo snel mogelijk te zien als het uit is gekomen in een ander werelddeel.

al dat entitled gedoe.. pff..
Yes!!!! Kan niet wachten op nóg een extra streaming dienst! Fantastisch
Niet om het een of ander, maar je betaalt dus voor een abonnement, maar je krijgt er toch nog eens advertenties bij?
Hoeveel de streamingdienst moet gaan kosten, is nog niet bekend. In de VS kost een abonnement vijftien dollar per maand, of tien dollar per maand inclusief advertenties.
Met 15 dollar per maand zijn ze meteen een van de duurste, waarbij niet eens alles in UHD wordt aangeboden, Netflix premium is de enige die duurder is en geeft dan ook UHD content.

Voor 10 dollar per maand zou je toch ook gewoon advertentievrij mogen verwachten, zeker als het aangeleverde beeld 'gewoon' HD is.
Ja ik heb ook kort het abbo gehad met advertenties. Viel qua onderbrekingen reuze mee, maar toen wilde ik de nieuwe suicide squad kijken en kwam erachter dat dit niet kon met het 10 dollar abbo dus heb weer geupgrade.....
Als ik extra betaal voor een dienst die ik de moeite waar vind, verwacht ik dat ik daarmee geen advertenties meer krijg. Om die reden heb ik bijvoorbeeld een tweakers abo genomen, maar betaal ik ook voor mijn Office365 abonnement. Geen advertenties en mijn gedrag wordt ook niet doorgestuurd naar anderen die dan advertenties kunnen plaatsen.
Ik vind het echt schandalig dat ze dus bij een betaald abonnement gewoon nog steeds reclames er tussen rammen. Is voor mij in ieder geval meer dan genoeg reden om geen abonnement te nemen. Dan kijk ik bepaalde series maar niet direct als ze uitkomen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.