The Matrix Resurrections verschijnt op 22 december in bioscoop en op HBO Max

Warner Bros. toont een trailer van The Matrix Resurrections en maakt bekend dat de vierde Matrix-film op 22 december in de bioscoop verschijnt. De film zal vanaf dan ook een maand op streamingdienst HBO Max te zien zijn.

De trailer bevat veel herkenbare elementen voor liefhebbers van de eerste Matrix-film. Net als in de scifi-klassieker uit 1999 zijn er hoofdrollen weggelegd voor Neo en Trinity, net als destijds gespeeld door Keanu Reeves en Carrie-Anne Moss. Ook de bekende blauwe en rode pil zijn van de partij, net als scenes met veel actie. Veel bullet time zit er niet in de trailer. Dat optische effect, waarbij de tijd stil lijkt te staan terwijl de camera rondom de actie beweegt, werd door de originele Matrix-film uit 1999 populair gemaakt.

Ook lijkt de nieuwe film een jonge Morpheus te bevatten. Die wordt gespeeld door acteur Yahya Abdul-Mateen II, die niet eerder in Matrix-films was te zien. Laurence Fishburne, die Morpheus speelde in de eerste Matrix-films, zei vorig jaar in een interview met Vulture dat hij niet gevraagd was om mee te doen aan de vierde film.

Het lijkt erop dat de nieuwe Matrix-film in veel opzichten weer teruggaat naar het verhaal van het eerste deel. Dat blijkt niet alleen uit de herkenbare elementen, maar ook uit de quote "terug naar waar het allemaal begon, terug naar de Matrix", die aan het einde van de trailer te horen is.

The Matrix Resurrections is geschreven en geregisseerd door Lana Wachowski. Zij werkte samen met haar zus Lilly Wachowski ook aan de eerste drie delen. Warner Bros. brengt de film op 22 december naar de bioscoop. Er komen ook Dolby Cinema- en IMAX-versies.

De film verschijnt ook direct op streamingdienst HBO Max en is daar een maand lang te zien. Die 15 dollar per maand kostende dienst is niet beschikbaar in Nederland en België en zal dat dit jaar ook niet zijn. Mogelijk komt daar volgend jaar verandering in.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

09-09-2021 • 16:28

156

Reacties (156)

156
146
64
6
0
65
Wijzig sortering
The Matrix Resurrections is geschreven en geregisseerd door Lana Wachowski. Zij werkte samen met haar zus Lilly Wachowsk iook aan de eerste drie delen.
Voor het geval iemand, net als ik, denkt "huh, het waren toch de Wachowski brothers?". Dat klopt, maar ze zijn allebei transgender blijkbaar. Het is dus niet een groot gezin met extra broers en zussen, wat ik eventjes dacht.
Misschien dat switch dan ook van een ander geslacht kan zijn als die er in voor komt wat het originele idee was maar de wereld er toen nog niet klaar voor was.
Dank dat is het eerste wat ik dacht, scheelt me weer een Google.
Van destijds (1999) kan ik me herinneren dat waar er over The Matrix werd geschreven, de regisseurs vaak "The Wachowski Brothers" werden genoemd. Dat leek zo ongeveer hun handelsmerk te zijn toen.

De afgelopen jaren had ik online wel wat langs zien komen dat dat geen goede samenvatting meer was. Is voor de kijker idd wel handige achtergrondinfo dat deel 4 door een van diezelfde creatieve geesten wordt gemaakt. En zo te zien aan het eind van de trailer is "The Wachowskis" inmiddels het handelsmerk geworden. Slim opgelost.

NB: Volgens Wikipedia kwamen ze toch uit een groot gezin: naast Lana en Lilly ook nog zussen Julie en Laura. ;)
Wel spijtig dat ze het niet weer samen regisseren..
De serie Sense8 op netflix is ook door de zusjes gedaan.
Wauw. Gelijktijdig op de streamingdienst. Als consument vind ik dit een fijne ontwikkeling. Hierdoor kan ik beslissen om dit in mijn eigen filmkamer te bekijken.
Niet helemaal. HBO Max is niet beschikbaar in Nederland, en zal dit jaar ook niet komen. nieuws: HBO Max komt dit jaar niet naar België en Nederland

Dus het is of naar de bioscoop of illegaal downloaden :)

[Reactie gewijzigd door Senaxx op 22 juli 2024 13:35]

Bijzonder dat gelijk illegaal downloaden wordt genoemd als 'optie'. Omdat de betaalde service hier niet direct beschikbaar is.

[Reactie gewijzigd door MadDogMcCree op 22 juli 2024 13:35]

Tja dat is de eeuwige discussie. Het is een van de opties die hij heeft als hij thuis wilt kijken op dag van release. Het is infeite net zo illegaal als met een VPN naar de content kijken. Aangezien Warner Brothers geen licentie heeft afgegeven om de content hier mogen zien. Als alleen het kijken vanuit een illegale bron strafbaar gesteld en als je via VPN kijkt is de bron in ieder geval legaal.

Daarnaast betalen we we 7,30 euro per telefoon aan thuiskopie heffing vanwege het illegaal kopieren en of streamen. Terwijl het illegaal kijken steeds minder word gaan toch deze prijzen omhoog. Dit geeft geen vrijbrief maar is natuurlijk beetje krom.

Daarnaast roept de film industrie dit een beetje op zichzelf af. Voor elke 3 films is wel een aparte streamingdienst en mensen zijn dat gewoon zat. Als we naar het Spotify / Apple Music model kijiken dan zien we nagenoeg dat illegaal downloaden van muziek niet meer aan de hand is. Nu is er voor films ook wel een streaming alternatief, maar is het ook een redelijk alternatief?

Zolang er geen extra beleid is en de juridisch de pakkans nagenoeg nul is doe je alleen een aanspraak op het morele geweten van de downloader.

[Reactie gewijzigd door Senaxx op 22 juli 2024 13:35]

Bij mij was het net even anders: Ik had de geïmporteerde 2ehands DVD thuis liggen, toen The Matrix hier in de bios draaide ;) Nu is de hele onine wereld veranderd en vind je ergens wel weer een manier om hem alvast te kijken.
Vraag me af of VPN dan wel überhaupt kan vanaf NL met HBO Max.
Want je moet alsnog 15$ neertikken voor om Matrix Resurrections te streamen op HBO Max.
En ik denk dat het wel aan je Creditcard nummer te achterhalen is vanuit welk land hij ge-issued is.

Ik weet er geen details van, maar het lijkt alsof de hele platen/muziek/film industrie nog op een zeer verouderd model werkt. Maar als je al besloten hebt dat je de film aanbiedt op zowel theater als thuis-streaming tegelijkertijd. Waarom zou je de 2e optie dan beperken tot alleen 1 land waar je dan een licentie voor geeft. Waarom niet wereldwijd? Hoe meer mensen, hoe beter lijkt mij?
Platen en muziek business is heel anders dan film.

Die eerste bieden al heel lang hun product voor ieder te ontvangen op de radio aan, willen bekendheid om concerten, merchendise, tournees, te verkopen. Wat ooit fysieke exemplaren waren is inmiddels als afspelen via streaming geaccepteerd. Zolang de opbrengst maar vergelijkbaar is, lijkt muziek streamen prima in te kopen door verschillende platformen. Zij zien het als hoe meer mensen hoe beter, zolang ze maar niet enkel illegaal uploaden/downloaden, want ze willen direct verdienen of via hun reclame/promo's mensen geld aan het uitgeven krijgen.

De tweede hebben een heel ander model. Films zie je eerst alleen in speciale bioscoopgebouwen, met forse beveiliging rondom het beeldmateriaal, alleen na kopen toegangskaartje. Worden pas publiek uitgezonden na jaren en zelfs dan nog altijd onder stricte vertoning restricties. Financieel model van tournees en live concerten bestaat niet, merchandise wordt behandeld als ware het enkel een leuke bijkomstigheid. Zij willen enkel direct betalende klanten en per land zaken doen met de hoogste bieders, verder vooral bioscopen zo min mogelijk concurrentie laten ervaren, want dat zijn hun beste bondgenoten of zelfs franchisers.

TLDR; muziek gaat prima multi-channel, filmindustrie is sterk protectionistisch.
Ja hoor, HBO max is prima te bekijken in Nederland middels oa VPN.
Daarnaast betalen we we 7,30 euro per telefoon aan thuiskopie heffing vanwege het illegaal kopieren en of streamen. Terwijl het illegaal kijken steeds minder word gaan toch deze prijzen omhoog. Dit geeft geen vrijbrief maar is natuurlijk beetje krom.
Jammer dat je je eigen linkje niet goed gelezen hebt. Er staat namelijk letterlijk dat de bron van een thuiskopie legaal moet zijn. Je betaalt die vergoeding dus helemaal niet voor het downloaden, je betaalt die omdat je bv een cd kunt kopen, de muziek er van rippen en die mp3's op je telefoon kunt zetten. Dat kun je onzin vinden (vind ik ook), maar het is dus níet voor die downloads, dat heeft er niks mee te maken want dat mag gewoon niet.
Met de bioscoop die vanaf binnenkort ook niet-gevaccineerden mag weigeren, is het de enige optie nog voor sommigen.
Nee hoor, je hebt gewoon de optie om je te vaccineren (en waarschijnlijk is testen ook een optie).
Tenzij je allergische reacties hebt op actieve middelen in die vaccins.
Zeker. Wat mij betreft zouden deze mensen direct een soort ontheffing moeten krijgen waarmee je kan aantonen dat het niet gaat.
Wat is daar bijzonder aan. En wat mist VPN volgens jou om het niet bijzonder te laten zijn?
Omdat het overkomt dat men 'recht heeft op de film', omdat HBO Max hier niet per 22 december beschikbaar is. Dat je hier nog 'ouderwets' eerst voor naar de bioscoop moet om de film te bekijken is toch totaal geen excuus om dan maar over te gaan op illegaal downloaden? Het is en blijft diefstal. Er is een alternatief beschikbaar, namelijk de bioscoop, wat tot voor kort altijd de enige optie was.
We leven hier niet op een eiland op het internet zoals Noord Korea. We krijgen wel veel van de marketing eromtrent mee dus logisch dat mensen de film willen gaan zien. Bioscoop zal voor veel mensen geen optie zijn ivm Corona dus logisch dat verder gekeken wordt.

Voor mij vind ik het een geval van "Als je mijn geld niet eens wil aannemen dan krijg je het ook niet". Ik ga geen moeite doen met VPN's om er alsnog voor te betalen.

Ik koop bijna al mijn ebooks via Amazon bijvoorbeeld ook maar als ik weer die prompt krijg van "This is not available in your region" dan ga ik ook geen moeite doen om er alsnog voor te betalen via allerlei omwegen. Kennelijk vinden ze mij als klant niet belangrijk genoeg om me de mogelijkheid te bieden dus ze willen mijn geld ook niet.

Daar kan je wat van vinden en dat mag ook. Maar het is voor mij wel de realiteit.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 22 juli 2024 13:35]

Bioscoop zal voor veel mensen geen optie zijn ivm Corona dus logisch dat verder gekeken wordt.
Bioscopen zijn toch gewoon open, dat is toch helemaal geen excuus..? Als deze film eerst net als bijna iedere andere film eerst naar de bioscoop zou komen dan had er (bijna) niemand hier overwogen om de film illegaal te downloaden, maar omdat het ook op HBO Max komt, lijkt het er op dat heel wat tweakers leden het normaal vinden om de film dan maar illegaal te downloaden.

Ik vind dat Calimero gedrag. Zij wel, wij niet, dat is niet eerlijk, dus dan maar illegaal.
Ik zou met een andere film zelf niet naar de bios gaan ivm Corona risico en maatregelen, maar wachten tot hij online komt. Ik ga momenteel helemaal niet meer naar de bioscoop.

Maar als ik er dan niet voor kan betalen dan zou ik hem wel downloaden.
Ik vind dat Calimero gedrag. Zij wel, wij niet, dat is niet eerlijk, dus dan maar illegaal.
Daar komt het inderdaad op neer ja. Zoals ik al zei, daar mag je wat van vinden.
Super mooi geschreven. En interresante mening en visie
Diefstal neen, mislopen van inkomsten ja. Downloaden wordt onder mensen niet gelijkgesteld aan diefstal, verkrachting, heling, rijden onder invloed. Het is iets, dat technisch niet te stoppen is, net als te hardrijden en zwartgeld. Verdienmodellen van filmwereld zijn outdated/achterhaald. Dit zullen ze vast ingecalculeerd hebben. Want hoe mooi was het niet als het via lightning aangeboden werd met donatieknop. En denkt u dat in Rusland, China, Venezuela etc PB ook geblokkeerd is....

[Reactie gewijzigd door gepebril op 22 juli 2024 13:35]

Sterker nog, ze maken er zelf misbruik van, als dat beter uitkomt. Kijk maar naar Black Widow waar Scarlett Johansson in haar contract een percentage van bioscoop opbrengsten had staan, maar Disney brengt die gelijktijdig op Disney+ uit om abonnees naar hun platform te trekken. Maar boren zo Johansson een heleboel geld door haar neus.

Nogmaals, dat rechtvaardigt niets, maar plaatst het wel in perspectief.
Arme Scarlet. Misschien is het handiger dat ze een advocaat inhuurt die wat slimmer is en wat beter contracten kan lezen. Bovendien bestaan dit soort contracten nooit uitsluitend uit een percentage van de omzet. Dus dat kan je dan zien dat in het vaste deel een vergoeding voor de streaming en bioskoop inkomsten zit. De advocaat en Johansson waren klaarblijkelijk niet helemaal scherp. Tijdens een Corona pandemie is het bioscoop bezoek wat minder. Desondanks werd alsnog ca. 70% van de inkomsten uit de bioskoop bezoeken gehaald.
Europese wet, men mag alle producten, en diensten in de eu kopen in een ander eu land. Film streaming diensten zijn diensten. Dus mag ik wettelijk netflix of sky abbo van bv duitsland in een ander eu land kijken. Alleen laten deze het niet toe. Met andere woorden zij discrimineren mij op basis van land van herkomst. Dus wij arme sukkelaars zwijgen. Waarom moeten wij legaal blijven terwijl zij illegaal verder mogen doen? Mijn euro is toch evenveel waard als dat van een andere eu-land? Wij leven in 1 europa (eurozone) dus heeft iedereen recht op het zelfde in de eurozone. Dus mogen ze blij zijn dat men via vpn nog wilt betalen voor de film.
Gevalletje regiolocks. Dit zal je altijd blijven houden.
Nou inderdaad. Die optie is namelijk altijd beschikbaar, ook als de betaalde service er wel is :Y)
Is het niet mogelijk om via een VPN naar HBO max te kijken?

[Reactie gewijzigd door Khayma op 22 juli 2024 13:35]

Ja. HBO Max komt 26 Oktober uit in de HBO Nordic landen (Zweden, Finland, Denemarken, Zweden en Spanje).
Als je HBO Max in één van die landen afneemt, dan kun je zonder VPN in heel de EU kijken.
Je hebt alleen een Spaanse VISA-Mastercard en Spaanse IP nodig, tijdens het afnemen van de abonnement. Je Spaanse betaalkaart kun je bijvoorbeeld krijgen bij openbank.nl.

[Reactie gewijzigd door Rex op 22 juli 2024 13:35]

Dat maakt het nog niet legaal. Maar omdat je er dan voor betaald, voelt het beter dan wanneer je er niet voor betaald? Is niet een aanklacht naar jou, overigens, enkel een opmerking/vraag.
Je kunt hele discussies hebben over de legaliteit hiervan. Is het bijvoorbeeld legaal om zo'n dienst af te nemen tijdens je zomervakantie in Spanje? Mag een streamingdienst eisen dat je in Spanje woont? Wat als je maar tijdelijk in Spanje woont?

Ik denk ook niet dat Hollanders zich afvragen of het legaal is of niet. Je gaat ons meer om het gemak. Het gemak om straks in Oktober een HBO Max film ff naar je TV te casten, zonder eerst een torrent te hoeven downloaden.
Een snelle Google search zegt dat het mogelijk moet zijn. De ene zegt dat het gewoon via een VPN kan inderdaad en dan met paypal betalen via een Android device.
Een ander zegt dat je Hulu Giftcards zou kunnen gebruiken daarvoor.

Hier te lezen op Reddit
maar uhm, Hulu is van de concurrent dus de Matrix daar, Dis er ney :)
Wel het voordeel van gelijktijdig uitbrengen in de bios en op stream: Er staat meteen een goede rip klaar en de cams zijn verleden tijd. :P
Maag geen dts-hd of dolby true hd denk ik.
Met deze film moet het wel echt strak klinken..
oh dat valt ook wel te rippen van de streamingsdiensten hoor :)
Lekker echte ouwerwetse Full 3D stereo sound spectacular hier, hoor! :P
Zolang het geen mono is vind ik het prima. :P
Misschien dan niet voor deze film, maar de ontwikkeling zelf is wel goed. Films tegelijk in de bios en via een streaming dienst. Dan heb je keuze. :)
Daar is Scarlett Johansson het niet mee eens.
Ze was het er ook niet mee oneens. Het ging haar op de manier waarvoor ze aanvullend betaald zou worden voor de release op Disney+.

Paywalled originele bron: https://www.wsj.com/artic...no-return-11630688765#_=_
IGN: https://nl.ign.com/black-...wege-black-widows-release
Met een deftige filmkamer is dat zeker nice. Maar om vol spanning met een grote groep mensen deze film te kijken is ook goud waard.
Ik geef serieus geen ruk om andere mensen als ik een film kijk. Die voegen namelijk niets toe aan mijn beleving afgezien van irritatie

Vrienden/vriendinnen uitgezonderd maar dat kan thuis.

[Reactie gewijzigd door RoamingZombie op 22 juli 2024 13:35]

Dat mag. Ieder beleeft films op zijn/haar manier. Maar de reactie van een grote groep mensen ervaren als ze bijvoorbeeld Luke Skywalker weer zin verschijnen in de nieuwst Star Wars trilogie vind ik ook echt heel gaaf. Je bent samen met een grote groep fans, die er bij sommige mensen zijn. En ik denk dat dat bij the Matrix ook zal zijn.
Het is inderdaad persoonlijk. Ik heb op dat soort moment juiste van ssssssst, houd je kop man. Mijn innerlijke kind maakt dan gebruik van zijn innerlijke stem om enthousiast te zijn.

Ik heb dan ook een hekel aan concerten waarbij bij het publiek uit zijn dak gaat. Ik kom om de muziek te luisteren maar dat word een beetje verpest als ik het niet kan horen door het gejoel.
Tja wordt Bios, VPN (want er is geen HBO max hier) of TPB...

Ik zal zeker naar de Bios gaan.
Pssst.. ooit van private trackers/torrent sites gehoord? :P
Ja hoor maar ik gebruik voornamelijk nieuwsgroepen. TPB is meer een backup.
Same here. Laatst weer een keer naar de biosscoop geweest maar geluid stond weer veel te hard. Door de jaren heen hebben ze dat wat opgeschroefd geen idee waarom want personages die normaal praten zijn veel luider dan in het echt. Dat het iets luider moet zijn om het voor iedereen verstaanbaar te maken prima maar 3x luider dan normaal in de echte wereld lijkt mij niet echt nodig.

Daarnaast heb ik het geluk dat ik thuis een aardige setup heb staan dus tov een simpele bios is de kwaliteit hier thuis ook beter dus nog minder rede om naar de biosscoop te gaan. Je moet tot nu toe alleen veel geduld hebben tot de films op Blueray te koop waren. Met Disney kon je bv Black Widow en Mulan meteen kijken ik vond dat zelf wel erg prettig zeker in de corona tijd.
Ik heb de originele 3 terug gezien afgelopen week-end en hoe kan dit nu tegelijk een sequel (oude Keanu) en een prequel zijn (jonge Morpheus) ? Ben benieuwd maar ik hoop dat dit niet een partijtje Franchise uitmelken wordt.

PS: De beste matrix na de eerste is natuurlijk de Animatrix.
Rebirth, hier word al over gesproken in de 2e en 3e matrix film :)
Vergeet niet dat er meerdere iteraties zijn van de Matrix zoals in de film besproken en dat ze dus vaker aan een nieuwe versie zijn begonnen. Zoiets zou hier ook het geval kunnen zijn. Zeker omdat in deel 3 de wereld nogal aanzienlijk naar de tering werd geholpen door Agents en Neo.

In het kader van de door jou genoemde Rebirth is dit overigens volgens mij wel alleen maar zo in de Matrix als programma (zoals the Oracle). Het karakter bestaat dan niet buiten de Matrix.Of heb ik het even mis? :).

[Reactie gewijzigd door IKON op 22 juli 2024 13:35]

Niet helemaal, denk aan de vele Neo's die aan deze vooraf gegaan zijn. Daarnaast werden de mensen gekweekt of gecloned om ze verder als batterij in te zetten
Mja waarom zou je een Neo-model, als je weet van vorige Matrix iteraties dat die de boel opstelten zet, blijven klonen ?
Neo was een glitch, net als agent Smith, die elke keer weer terug kwam.
Neo begon als bug, maar werd al snel een feature. Die was volgens de architect nodig om de boel stabiel te houden.
En daarom kwam hij ook altijd terug. Echter betekend doodgaan in The Matrix ook dat je IRL doorgaat hens de diverse clones :+
Dit werd uitgelegd in de tweede en derde film.

The Machines willen een virtuele wereld maken die door zoveel mogelijk mensen geaccepteerd wordt. Maar dat lukt niet, er blijft altijd iets mis met de code van de Matrix* en een klein aantal mensen verwerpt deze wereld.
The Machines laten deze mensen bewust ontsnappen naar Zion, zodat ze allemaal bij elkaar zitten. Op dezelfde manier kiezen The Machines ervoor om alle fouten in de code van de Matrix (die ze niet anders kunnen oplossen) in één mens te stoppen: The One. Dat geeft The One veel krachten in The Matrix, maar dat probleem accepteren The Machines liever dan dat er honderden mensen een beetje krachten krijgen. Met één The One kunnen ze makkelijk een deal sluiten.

Dus The Machines kiezen er niet voor om hun vijand terug te laten komen. Ze hebben een fundamenteel onoplosbaar probleem en dat uit zich in één individu in The Matrix.

*) Ik vermoed een interne consistentie die voortvloeit uit de tegenstrijdigheid in de menselijke natuur.
The Machines laten deze mensen bewust ontsnappen naar Zion, zodat ze allemaal bij elkaar zitten. Op dezelfde manier kiezen The Machines ervoor om alle fouten in de code van de Matrix (die ze niet anders kunnen oplossen) in één mens te stoppen: The One. Dat geeft The One veel krachten in The Matrix, maar dat probleem accepteren The Machines liever dan dat er honderden mensen een beetje krachten krijgen. Met één The One kunnen ze makkelijk een deal sluiten.
Ach zo
Dat de machines de "deplorables" welwetend laten ontsnappen en dat alle fouten in 1 persoon worden gestopt dat haalde Ik er toch niet uit. Maar wel ... Ik kan het natuurlijk wel gemist hebben. Misschien nog eens een weekendje, aandachtig, kijken en/of al de bombastische actiescenes skippen.
Of alleen Morpheus heeft een nieuwe 3d model gekregen. :+
Dan zou hij daarvoor toch toestemming verleend moeten hebben lijkt me. Immers nieuwe film/project; tenzij zo iets bij vorige delen contractueel al beschreven is; we weten t niet. Of blijkt dat ook hij een programma is, en andere “build” heeft gekregen zoals het orakel

Damn heb ik zin in deze film, probeer niet te veel te zien/lezen, om te voorkomen dat helemaal enthousiast raak, om vervolgens vol verwachting keihard teleurgesteld te worden :+
Ik wil na de trailer ook graag enthousiast worden (zie veel bekende beelden) maar dan ben ik ook zo bang dat het weer tegen gaat vallen...
Maar een manier om er achter te komen vrees ik ;)
Het schijnt een sequel te zijn. En of Yahya Abdul-Mateen II echt Morpheus speelt weten we nog niet.

En ik geloof ook niet dat dit Franchise uitmelken is. Dan hadden ze intussen tig spinoffs gemaakt. En om eerlijk te zijn, zou je met de juiste schrijvers een heel goed Matrix universum kunnen creëren. Helemaal als je hoe Animatrix uitpakte.
Misschien de zoon van Niobe en Morpheus?
Zou wel grappig zijn. Want Sati, althans vermoedelijk Sati, draagt de bril van the Oracle. En als "de zoon van Morpheus" de bril van Morpheus draagt.
Als je de trailer bekijkt lijkt het erop alsof het deels de gebeurtenissen van de eerste film herhaalt. Ik denk dat het simpelweg een nieuwe Oracle en een nieuw Morpheus is, in een nieuw Matrix versie.
In het spel The Matrix Online, welke volgens de Wachowski's canon is, gaat Morpheus dood.

Dit is dus geen jonge Morpheus. Een zoon van is zeker mogelijk, of een fanatieke volgeling. Tijd zal het leren.
Helemaal als je hoe Animatrix uitpakte.
De Animatrix serie was goed, maar volgens mij niet door de Wachowski gemaakt (waarschijnlijk wel bij betrokken). De twee vervolg films waren naar mijn mening echt slecht en de enige film die mij nog bijstaat als redelijk was V for Vendetta. Hopelijk wordt deze een leuke film maar hoop vooral dat ze er geen 'Woke' festijn van gaan maken.
De animatrix is idd een erg goede toevoeging, en dan met name het gedeelte 'the second renaissance'
(vast wel op YT te vinden)
Dat staan ze zeker!
Part 1 + Part 2

Second Renaissance met afstand mijn favoriet.
En Animatrix was uberhaupt een onvoorstelbaar gaaf eerbetoon.

[Reactie gewijzigd door VonDudenstein op 22 juli 2024 13:35]

Dit dacht ik dus ook. Het enige wat ik zo snel kan bedenken is een "inception"-achtige situatie, waarin de vorige drie delen zich afspeelden in de daadwerkelijke matrix.

Maar ik hoop het niet.
Ik denk niet dat het een jonge Morpheus is. Er zijn verschillende artikels die doen uitschijnen dat er niemand gecast is voor de rol van een jonge Morpheus, maar dat dat een ander character is.
Misschien heeft hij een andere naam, maar het is overduidelijk een nieuwe "Morpheus".
In the matrix kan iedereen zich (in princiepe) uitbeelden hoe ze willen. Zeker als ze niet daadwerkelijk ingeplugd zijn.

Althans zo begreep/begrijp ik het.

Daarbij denk ik dat morphius misschien wel niet de echte morphius is maar een applicatie/simulatie in plaats van de echte.

We shall see. Ik zal er zeker wel naartoe gaan.
Vroeger vond ik deel 1 de beste. Nu ik ouder ben en deel 2 en 3 eindelijk snap zijn dat m’n favoriete delen. Totaal andere films als de eerste en in hun genre erg sterk. Al die filosofie scènes skipte ik als klein mannetje omdat ik alleen de actie wou zien. Nu is het eerder andersom.
Ik heb er ook meer respect voor gekregen. Maar kamp toch nog met een paar issues:
- Het Dragonball Z boksen met de agent Smiths in het begin van 2 ... niks lijkt echt te raken. Er zijn niet genoeg ouch, pangs, kabooms. Het is overduidelijk dat ze aan het schaduwboksen zijn.
- De romance tussen Neo en Trinity voel ik niet. Er is in mijn opinie meer liefde tussen Link & Zee of Morpheus en Niobe.
- Ik haat de Fransman en de geestagents !

[Reactie gewijzigd door goarilla op 22 juli 2024 13:35]

Daar is meestal kritiek op ja. Maar dat is de "actie laag". Het gesprek met de architect vond ik heel interessant. En toen ik het de 1e keer zag had ik nogal een WTF. Daarna leek het logischer.

Ik heb altijd gezegd dat het verhaal op zich goed verteld is, en er ook een goed einde was. Maar deel 2 en 3 waren door de acties scenes wat meer silly dan het 1e deel.
temporal pincer movement, ohnee dat is een andere goede film ;)
Bedankt , kende ik nog niet.
de trilogie is idd heel erg cool gemaakt met neo en zij vrouwelijke aanhang trinity.
Ik hoop dat deze nieuwe film ook een hit word net zoals die andere allemaal.En dus geen flop word
In de trailer wordt het o.a. al een beetje geteased met een shot van het boek 'Alice In Wonderland'... je mag denk ik ook wel aan een film als 'Inception' denken. Het verhaal gaat wss een spel zijn tussen realiteit en een soort van droom en dan wss dat deze zaken elkaar gaan kruisen, ofwel de lijnen gaan vervagen... dit blijkt ook wel een beetje uit de trailer waarin Neo in gesprek is met Barney Stinson de psycholoog.

Persoonlijk denk ik dat als ze dit goed schrijven dat het heel interessant kan worden, maar met een slecht script ook enorm kan floppen... maar als uitmelken zie ik het niet, het is een nieuw perspectief vermoed ik.
Grappig dat je Inception noemt. Want ik geloof niet dat er een Inception was geweest zonder de Matrix.

Ik vermoed dat er weer een reboot is geweest. Alleen wie of wat dat heeft gedaan lijkt me interessant. Want er leek aan het eind een soort van vrede tussen the Architect en the Oracle te zijn. We zullen wel een nieuw belangrijk personage geïntroduceerd krijgen.
Nee hoor, het zit anders in elkaar... Inception is losjes gebaseerd op een boek en later een Anime film genaamd 'Paprika'... en dat bestond al voor de eerste Matrix film. The Matrix is eigenlijk een verzameling van diverse elementen uit SciFi films en boeken waar de Wachowski's fan van zijn, voornamelijk Neuromancer en Akira.

Tja reboot... ik vind het lastig om te zeggen, want dan zou Neo zich helemaal bewust moeten zijn van hetgeen zich heeft afgespeeld aangezien hij losgekoppeld is van The Matrix. Maar evenwel, als het slim is geschreven kunnen ze uiteraard een flinke draai aan dat aspect geven... en dan komt het droom gebeuren weer om de hoek kijken denk ik. Het gaat denk ik sowieso een flink spel worden tussen realiteit, matrix en dromen om de kijker op het verkeerde been te zetten... en daar ligt de grote vergelijking met Inception. Vermoed ik dan... dat is wat de trailer mij zegt.
Krijg het gevoel dat dit van dezelfde lopende band komt rollen als de laatste Star Wars films. Gewoon pure fan-service met alle populaire elementen uit het origineel overgekopieerd met zo ver als het kan dezelfde cast, die naast kogels waarschijnlijk ook een heleboel bekende one-liners op je af gaan vuren.

Not like this.
Ik moest ook gelijk aan Star Wars denken. Hoewel Ep 7 en 8 op zich wel vermakelijk waren, waren het ook schaamteloze kopieën van hun voorgangers.
Wachowski staat daarnaast ook niet echt bekend als top schrijver/regiseur/producer.
Behalve Matrix en V for Vendetta was alles behoorlijk matig.
Maargoed, hij/zij heeft wel ruim 15 jaar kunnen nadenken over deel 4, laten we hopen dat het dezelfde status gaat bereiken als Matrix 1.
Ikzelf was best te spreken over speedracer en Jupiter ascending alleen de rest van de wereld niet.

Het waren geen parels, maar goede wegkijk blockbusters. Voor mij veel interessanter dan de zoveelste superhelden film die blijkbaar wel als parels worden ontvangen.

Edit: en dan vergeet ik cloud atlas nog, die wel goed bevonden wordt op IMDb.

[Reactie gewijzigd door WiXX op 22 juli 2024 13:35]

Cloud Atlas, die was bij mij in de vergetelheid geraakt en heb ik nog nooit gezien.
Bedankt, die ga ik maar eens op de watchlist zetten
Met The Matrix en V for Vendetta onder de armen behoren ze eigenlijk direct in de bovenste regionen wat betreft schrijvers van sci-fi films. Ze hebben sowieso niet alles zelf geregisseerd wat ze hebben geschreven en daar falen sommige films ook wel op, maar films zoals Cloud Atlas en Jupiter Ascending hebben in basis best een goed verhaal, de films kwamen alleen niet echt uit de verf... alhoewel de meningen daarover verdeeld zijn.
Waren de laatste Star Wars films maar als fan-service neergezet. Dan had ik ze waarschijnlijk een stuk leuker gevonden.
'De beste verrassing, is geen verrassing', zei mijn beste vriend altijd. Dat is commercieel het beste, en minst risicovol
Zelf zit ik meer te wachten op Dune; Nog een Matrix film, ik hoop dat hij beter is dan deel 3.
.oisyn Moderator Devschuur® @Sp3ci3s84729 september 2021 21:20
Zelf zit ik meer te wachten op Dune
Volgende week oOo
Ik heb hier heel weinig vertrouwen in. De trailer is ook niet hoopgevend.
Heel tof dat het direct op een streamingdienst komt, ook al is het "maar" voor 1 maand.
Gaat langzaam de goede kant op :)
Nu nog in Nederland maar dat zal een kwestie van tijd zijn denk/hoop ik.

Edit: Misschien beschikbaar voor ons in Nederland via Pathe thuis??

[Reactie gewijzigd door Vortigen op 22 juli 2024 13:35]

nee, alle hbo content is t/m 31 dec een ziggo exclusive, dus helaas
Ik was in het begin een beetje sceptisch toen ze de nieuwe film aankondigden, aangezien ik vond dat de trilogie al goed afgesloten was. Maar nu ik deze trailer zo zie ben ik toch heel nieuwsgierig geworden!

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.