Scifi-serie Babylon 5 krijgt een reboot

De sciencefiction-serie Babylon 5 wordt gereboot met de oorspronkelijke bedenker aan het roer. De show werd in de jaren negentig een grote hit, maar mede door problemen met productiebedrijf Warner Bros. leek het er lange tijd op dat er geen reboot zou komen.

Warner Bros. noemt de nieuwe show richting The Verge een 'van de grond opgebouwde reboot' waarin John Sheridan wordt toegewezen aan het ruimtestation Babylon 5, een centrum voor handelaars, smokkelaars, ontdekkers en diplomaten, tijdens een rumoerige periode waarin de kans op een intergalactische oorlog om de hoek ligt. Op een gegeven moment barst er een strijd uit met een geavanceerde beschaving en moeten de bemanningsleden van Babylon 5 het menselijk ras van de ondergang redden.

In Amerika moet de serie op het televisienetwerk The CW te zien zijn. Die wordt in Europa niet officieel uitgezonden, dus waar en of wij de serie kunnen zien, is nog afwachten. Ook is nog niet bekend wanneer de serie in Amerika verschijnt, maar de maker van de show, J. Michael Straczynski, zegt momenteel bezig te zijn met het schrijven van de pilot.

Uniek aan de oorspronkelijke serie was dat er cgi werd gebruikt voor de ruimteschepen en personage, iets dat in die tijd een zeldzaamheid was, al helemaal in tv-series. Ook dat alle vijf seizoenen al van tevoren waren gepland onderscheidde de serie van de rest. In die tijd werd het plot in shows per seizoen bepaald, maar de looptijd van Babylon 5 moest vanaf dag een al vijf jaar duren. Of de reboot op dezelfde manier is opgebouwd, wordt in de aankondiging niet benoemd.

Straczynski wilde jaren geleden al meer doen met de franchise, maar volgens hem wilde Warner Bros. lange tijd niets met de serie te maken hebben. De zender waar de oorspronkelijke serie op uitgezonden werd, PTEN, werd gerund door twee bedrijven: Warner Bros. en Chris-Craft Industries. Beide bedrijven begonnen gedurende de looptijd van Babylon 5 echter ook een eigen zender en werden zo elkaars directe concurrenten.

Op een gegeven moment besloten de bedrijven samen geen nieuwe series meer te maken en bestond PTEN een tijdje alleen nog om de lopende series af te maken, waaronder ook Babylon 5. Kennelijk koesterden de topmannen van Warner Bros. al die jaren wrok jegens de series van PTEN, maar is nu dan toch besloten om dat los te laten.

Babylon 5

Door Kevin Krikhaar

Redacteur

28-09-2021 • 15:08

179

Reacties (179)

179
175
74
20
0
81
Wijzig sortering
Ben een erg grot fan fan de serie. Wat ik zo goed aan de serie vond is dat alle karakters, en organisaties feilbaar waren, en iedereen met zijn eigen problemen zat te worstelen Iedere persoon en relatie groeide door de seizoenen heen. Dit werd vaak mooi in beeld gebracht zonder al te moralistisch te worden wat vaak nog wel eens wil gebeuren in SF series.
Zal dan alleen denk ik wel moeten wennen aan nieuwe acteurs. zeker gezien het feit dat al best veel acteurs van de serie zijn overleden.
Lijst van de overleden Karakter/personen, allemaal veel te vroeg.
Lijkt er haast een beetje op dat de serie in die zin vervloekt is.

Delenn: https://www.imdb.com/name/nm0001245/?ref_=tt_cl_t_1
Dr. Stephen Franklin https://www.imdb.com/name/nm0081863/?ref_=tt_cl_t_2
G'kar https://www.imdb.com/name/nm0441537/?ref_=tt_cl_t_4
Vir Koto https://www.imdb.com/name/nm0299122/?ref_=tt_cl_t_3
Michael Garabaldi https://www.imdb.com/name/nm0236381/?ref_=tt_cl_i_6
Zach Allen https://www.imdb.com/name/nm0001063/?ref_=tt_cl_t_10
Cmdr. Jeffrey Sinclair https://www.imdb.com/name/nm0641365/?ref_=tt_cl_t_16

[Reactie gewijzigd door achondar op 23 juli 2024 00:51]

Vergeet de spin-off serie genaamd Crusade (1999) niet. Maar jeetje zeg wat een necrologie lijst... ;(

[Reactie gewijzigd door Indir op 23 juli 2024 00:51]

Je hebt ook nog Babylon 5: The Lost Tales uit 2007, al was deze niet zo best. :X

Ben toch wel benieuwd hoe ze van plan zijn deze reboot aan te gaan pakken.
De personages in het lijstje hierboven zijn nu niet bepaald bijrolletjes.
Bruce Boxleitner is nu in het echte leven ouder dan John Sheridan is geworden in B5.
Het tragische aan Crusade is dat de serie gebukt ging onder inmenging van de zender waarop het uitgezonden werd. Dat zorgde voor allerlei productie problemen en kwam de kwaliteit niet ten goede. Zo werd JMS gedwongen om een andere componist in te huren dan diegene die de muziek voor B5 gemaakt had, wat op zich zelf niet zo'n probleem geweest zou kunnen zijn, echter diegene die hij moest inhuren had alleen maar muziek voor een worstelprogramma op zijn naam staan. Ook werd midden in de productie ineens het team gedwongen om andere militaire kostuums te ontwerpen, wat met zich meebracht dat ineens een script geproduceerd moest worden om te verklaren waarom in een blok van afleveringen middenin het seizoen de bemanningsleden van het ruimteschip waar Crusade zich in afspeelde ineens andere uniforms aanhadden.

Ook vond de zender dat de personages meer actief met problemen moesten omgaan (bijvoorbeeld door meer met hun vuisten te werken i.p.v via overredingskracht problemen op te lossen).

Door deze wrijving had JMS weinig zin om nog met deze zender verder te werken en omdat de fans van B5 door de vele wijzigingen ook massaal de show links lieten liggen, was het einde van Crusade dan ook bijna onafwendbaar.
Wist ik niet, :D Weet jij ook waar deze terug te kijken is?
Daar is helaas maar 1 seizoen van gemaakt. Heb hem gelukkig in een DVD box met alles van Babylon 5, want op normale manier ergens terug kijken is, zoals met wel meer goede series uit de jaren 90, haast onmogelijk.
Idem. Ik zou eigenlijk graag zien dat Crusade wordt afgemaakt. B5 was wel een mooi geheel en is vandaag de dag nog goed te kijken imho. Maar Crusade hield echt halverwege het plot op…. :p
Ik zou het niet weten. Ik ben na 2 afleveringen gestopt. Te oud. :X
(Ik heb de DVD box, dus zou weer kunnen kijken)
Je mist niet veel ;)
Gewoon even Piet Piraat spelen op het internet. ;) :P O-)
klopt, Crusade .. was ook goed te kijken! Met de indringende stem/ogen van Peter Woodward aka Galen :)
Een te lange lijst helaas. G'kar was mijn favoriete personage. Geweldige acteur en mooi hoe hij in de serie transformeerde van een ruziezoeker naar een soort Jezus-figuur. In die tijd was Babylon 5 erg goed. De Shadows vormden een echte bedreiging, zeker omdat de oorlog / strijd tegen de Shadows gedurende meerdere seizoenen werd opgebouwd. Geen Monster Of The Week, maar een permanente bedreiging: ongekend voor een tv-serie. Nu terugkijkend na 25 jaar is het natuurlijk een beetje oubollig (net als de 90's Star Trek-series), maar ik hoop dat de reboot een beetje het campy gevoel blijft houden.

[Reactie gewijzigd door X-GeaR op 23 juli 2024 00:51]

inderdaad, super fijne vent. De interactie en chemie tussen G'kar en Londo Mollari was echt tastbaar .. prachtig .. en dan naar het eind toe .. erg bizar allemaal. Zo'n prachtige verhaallijn. :)

Wat zou het toch mooi zijn als ze Peter Jurasik weer even terug konden laten komen in zijn rol als Emperor Mollari :o .. ik zou het echt niet droog houden :'(

en ook Ed Wasser als dat geniepige mannetje Mr. Morden die de "vertegenwoordiger" was voor de Shadows .. heerlijk :+

[Reactie gewijzigd door Alfa Novanta op 23 juli 2024 00:51]

Vir Koto noemde je 2 keer. Maar je hebt wel gelijk. Babylon 5 is de koploper met series waarvan de meeste vaste cast leden zijn overleden.

John Sheridan, de acteur van de orginiele serie is ondertussen ook al een erg oude man, dus hoe lang hij nog rondhangt hier, dat is nog maar de vraag.

Morbide is het allemaal wel.
Vir Koto noemde je 2 keer. Maar je hebt wel gelijk. Babylon 5 is de koploper met series waarvan de meeste vaste cast leden zijn overleden.

John Sheridan, de acteur van de orginiele serie is ondertussen ook al een erg oude man, dus hoe lang hij nog rondhangt hier, dat is nog maar de vraag.

Morbide is het allemaal wel.
Bruce Boxleitner die Capt. John Sheridan speelde is helemaal niet oud, ik noem 71 niet oud, hij is op leeftijd, maar niet oud, als je in de 80 of 90 ben, ben je pas oud.

Maar wat ik gelezen heb doet hij weer mee in deze reboot van Babylon 5, samen met Bill Mumy als Lennier, en Claudia Christian als Cmdr. Susan Ivanova, en Patricia Tallman als Lyta Alexander, en Peter Jurasik als Londo Mollari.
Oud is natuurlijk relatief. Maar Sheridan is militair en dan is 71 best een beetje oud: op die leeftijd heb je toch eerder een kantoorbaantje.

Voor gastrolletjes geeft het niet dat de oorspronkelijke crew up leeftijd is.
Ach als je gezond ben is 71 nog niks, kijk maar is naar Morgan Freeman die 84 is en nog steeds grote rollen speelt in films, of Sean Connery die zijn laaste actie film maakte toen hij 73 was en nog steeds toen heel gezond was, of Clint Eastwood die 91 is en ook nog steeds de hoofdrol speelt in zijn films, en zo zijn er bergen oudere sterren die nog steeds grote rollen spellen, nee 70+ is niks als je nog gezond ben.
"Oud" is perspectief gebonden. Als je 21 bent, is 71 oud. Als je 51 bent, is 71 nog best jong.
Bruce Boxleitner (71) is juist nog zéér actief .. !! echt opvallend ook :)
https://en.wikipedia.org/wiki/Bruce_Boxleitner

die moeten ze echt terugbrengen, even om de sfeer te zetten en de serie een goede aftrap te geven.
Ja O'Hare heeft echt een moeilijke tijd gehad, psychisch. Daarom is hij na het eerste seizoen uit de serie verdwenen. Er is hem toen aangeboden om het tweede seizoen uit te stellen maar dat wilde hij niet omdat de andere acteurs dan in de problemen zouden komen. Echt respect voor hem. _/-\o_
Ja, cru gezegd is dat uiteindelijk toch wel de redding geweest voor de serie imho. O'Hare was veel te statisch om zo'n belangrijk deel van de serie te dragen, daar waar bij Boxleitner - afgezien van het corny begin - op de juiste momenten de oprechte emotie er vanaf spatte. Je voelde de urgentie van de hele situatie door alleen maar naar zijn gezicht te kijken en stem te luisteren. Vreemd genoeg heb ik O'Hare juist dankzij de recente remaster wél weer extra kunnen waarderen: zijn gezichtsuitdrukkingen blijken zeer sterk, maar te subtiel te zijn geweest om op te kunnen merken bij een VHS- of DVD-kwaliteit. Erg mooi om te zien hoe met die 1080p-remasters Sinclair "nieuw leven" is ingeblazen.
Het eerste seizoen was niet goed. Het is iets waar je door moet ploegen.
Maar Boxleitner speelt 1 van de karakters, naast Delenn, die Ik absoluut haat in de serie.

Zij zijn iets te veel "goody two shoes". En hoe meer die twee in beeld komen hoe saaier het altijd werd. Het is ook vanaf het begin duidelijk dat ook zij een profetische rol krijgen (naast Sinclair). Wat me echt stoorde.

Het leuke aan Babylon 5 was altijd het grauwe: de haat-liefde relatie en de evolutie ervan tussen G'Kar en Mollari, Vir die voor zichzelf leert opstaan en zijn eigen dingen doet, Garibaldi en de moeilijkheid om zijn plicht te doen op een gemengd en gammel ruimtestation, etc ....
Ik vond Sinclair beter dan Sheridan: hij had meer gravitas als leider.

Het eerste seizoen was imo niet slecht, maar het was nog wel heel erg aftasten en uitproberen voor de schrijvers en acteurs, en er waren veel verhaallijnen die gestart moesten worden.

Babylon 5 had echt een ontzettend rijke cast: zoveel verschillende personages die allemaal hun eigen ontwikkeling doormaakten. De alcoholist, de messias, de beroepsmilitair, de verveelde diplomaat, de trainees, etc etc.

Voor de jaren 90 was het tamelijk uniek dat de show de slechte kanten van de mensheid liet zien zonder gemakzuchtig cynisme: mensen (en aliens) hebben redenen voor wat ze doen.
Dit had ik ook echt zo in m'n kop, maar als ik bij de 1080p rewatch érgens wel door ben verrast, dan is het de kwaliteit van het eerste deel van seizoen 1. Dat knalt er echt direct heerlijk in, met een quirky Londo, maar ook direct beladen episodes met een goede pace.

Ik vind de balans tussen het grauwe en het idealistische eigenlijk uitstekend en ben groot fan van Delenn met haar verfrissende uitspraken om het universum wat meer begrijpelijk te maken, of misschien wel begrip te tonen, en Sheridan met zijn militaire steekspellen door zijn geforceerde oversteek naar de politiek. Hoe het deze twee vergaat in het laatste seizoen, dat zal me altijd wat storen, want dat is erg onwennig en vervreemdend, vooral m.b.t. de verzwakte Sheridan. Gelukkig belet dat niet al te veel het genot van die fenomenaal emotionele laatste episodes.

@svd81 Na de 1080p rewatch heb ik dus ook echt enorm veel meer genoten van Sinclair's personage: die gravitas heb ik voorheen echt te weinig opgemerkt.

Wel vind ik dat je met een lijstje als "De alcoholist, de messias, de beroepsmilitair, de verveelde diplomaat, de trainees, etc etc." de serie tekortdoet: dat klinkt behoorlijk alsof de serie boxes checkt door een flinke rits eendimensionale charakters te bevatten (zoals tegenwoordig met al die wokeness-dingen - prima om een maatschappelijk probleem aan te kaarten, maar geef die personages dan niet alléén die ene struggle, maar maak er volwaardige characters van, net als bij B5).

[Reactie gewijzigd door guillaume op 23 juli 2024 00:51]

Who are you?

What do you want?

Was het uiteindelijk niet Sinclair die teurgkaatste aan de Shadows en de Vorlons: No, who are YOU, and what do YOU want?

Heb ook mooie herinneringen aan deze show van vroeger, echte space opera van een prachtig kaliber met volgens mij vrij beperkte middelen.
Who are you?

What do you want?

Why are you here?

Get the hell out of our galaxy!
Owja .. Sinclair, Michael O'Hare .. in 2012 ook al overleden, die ontbrak nog in het rijtje :'(

Mooie stem. Donker. r.i.p. ;(
Nee, dat was Sheridan. Sinclair heeft eigenlijk alleen in Seizoen 1 en een paar afleveringen van Seizoen 3 gespeeld. De scene waar jij aan refereert was onderdeel van Seizoen 4.
<3 Bedankt, ik had al een tijdje moeite om de scene terug te vinden :) En ik vond het zo'n mooie!
Helemaal mee eens. Prachtige sfeer, een beetje donker en smerige sets t.o.v. Star Trek wat juist heel clean was, smetteloze sets had, pakken met felle kleuren en inderdaad de altijd aanwezige moraal/wijze lessen.

Het was mij ook al opgevallen hoeveel van de cast al waren overleden .. wat je zegt, lijkt wel een vloek .. het is echt opvallend. Zach Allen, Michael Garabaldi, G'kar natuurlijk .. Mira Furlan dit jaar nog :'( the list goes on and on ..

Maar misschien kunnen ze toch een paar terughalen om de "transitie" wat softer te maken .. zoals Claudia Christian (Ivanova) .. Walter Koenig is natuurlijk ook een legend en zou ongetwijfeld graag willen, maar is al 85 .. :o Patricia Tallman O+ hoeven ze ook maar 1x te vragen .. die is vrij actief nog. Net als Bill Mumy .. zag ik ook graag spelen! En ook Bruce Boxleitner doet nog wel dingen, dus die kunnen ze vast ook nog wel weer optrommelen. Zou echt uniek en geniaal zijn om de cast weer samen te zien komen O+ ... en tegelijkertijd hartbrekend om diegenen die ons ontvallen zijn .. :'(

[Reactie gewijzigd door Alfa Novanta op 23 juli 2024 00:51]

Helemaal mee eens. Prachtige sfeer, een beetje donker en smerige sets t.o.v. Star Trek wat juist heel clean was, smetteloze sets had, pakken met felle kleuren en inderdaad de altijd aanwezige moraal/wijze lessen.

Het was mij ook al opgevallen hoeveel van de cast al waren overleden .. wat je zegt, lijkt wel een vloek .. het is echt opvallend. Zach Allen, Michael Garabaldi, G'kar natuurlijk .. Mira Furlan dit jaar nog :'( the list goes on and on ..

Maar misschien kunnen ze toch een paar terughalen om de "transitie" wat softer te maken .. zoals Claudia Christian (Ivanova) .. Walter Koenig is natuurlijk ook een legend en zou ongetwijfeld graag willen, maar is al 85 .. :o Patricia Tallman O+ hoeven ze ook maar 1x te vragen .. die is vrij actief nog. Net als Bill Mumy .. zag ik ook graag spelen! En ook Bruce Boxleitner doet nog wel dingen, dus die kunnen ze vast ook nog wel weer optrommelen. Zou echt uniek en geniaal zijn om de cast weer samen te zien komen O+ ... en tegelijkertijd hartbrekend om diegenen die ons ontvallen zijn .. :'(
Dan moet je de Babylon 5 reünie zien van wat jaren terug, ERG goed, en veel emoties.
Zeker! Die heb ik gezien, een echte tranentrekker.. vooral toen Mira Furlan haar zegje deed... en nu is ze er zelf ook al niet meer bij... West Nijl virus.. je verzint het niet.... :'(
Zeker! Die heb ik gezien, een echte tranentrekker.. vooral toen Mira Furlan haar zegje deed... en nu is ze er zelf ook al niet meer bij... West Nijl virus.. je verzint het niet.... :'(
Ja hele goede reünie was dat, en ja een echte tranentrekker, maar ja wow, dood gegaan door een muggenprik, ieder geval dat is wat ik er over gelezen heb, ja erg jammer dat zij ook weer zo vroeg dood gegaan is, 65 is niet oud.
"Eerste besmettingen in Nederland
In oktober 2020 is voor het eerst een besmetting met het westnijlvirus gevonden bij een patiënt in Nederland. De patiënt heeft het virus waarschijnlijk in de regio Utrecht opgelopen door een muggenbeet. In deze regio zijn in augustus en september 2020 vogels en muggen gevonden met het westnijlvirus. Het is de eerste keer dat een infectie met dit virus is gevonden bij een persoon die het heeft opgelopen in Nederland. Begin november zijn er nog vijf andere besmettingen vastgesteld in de regio Utrecht en één besmetting in de regio Arnhem.

Klachten westnijlkoorts
Als je besmet wordt met het virus, duurt het meestal 3 tot 15 dagen voordat je klachten kunt krijgen. De meeste mensen (80%) krijgen geen klachten. Zo’n 20% van de besmette mensen krijgt milde griepachtige symptomen zoals koorts, hoofdpijn en spierpijn. Slechts een zeer klein deel (1%) krijgt een ernstige ziekte, zoals hersenontsteking (encefalitis) of hersenvliesontsteking (meningitis). Met deze ernstige ziektes is de kans op overlijden 4 tot 14%. Bij mensen van 70 jaar of ouder kan dit stijgen naar 15 tot 29%."


echt, what are the odds? ze heeft een redelijk lang ziekbed gehad als ik JMS op twitter lees, maar vredig gestorven omringd door familie en vrienden.
https://www.bbc.com/news/entertainment-arts-55763658

[Reactie gewijzigd door Alfa Novanta op 23 juli 2024 00:51]

Ja bedankt voor dat info, en ja wat what are the odds.

Maar weer typisch een BBC bericht, want er woord weer gesproken over een Croatian actress, noem haar gewoon een actrice of een Amerikaanse actrice, aangezien ze daar al ontzettend lang woont, ik noem mijn beste vriend ook niet afrikaan, omdat hij klein was naar Nederland kwam, is een rede dat ik geen TV meer kijk en lees van die main stream media bedrijven, ze was verdikkeme gevlucht naar Amerika in 1991, omdat ze dreigberichten op haar antwoordapparaat kreeg en meer in haar land, maar ach, gelukkig is ze met familie om haar heen die veel van haar houden overleden (dat kan iedereen maar hopen, dat zij dat ook hebben als ze dood geen), en dat is heel mooi.

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 23 juli 2024 00:51]

Wauw.....die zijn echt allemaal niet oud geworden
Zo'n beetje allemaal in de 60 overleden.
Ik vraag me af of dat gewoon toeval is of dat dat normaal is voor niet-zo-heel-bekende acteurs: het is een leven vol stress. En er werd geloof ik best veel gerookt, en niet zo gezond gegeten.
Tsjemig, al die mensen zijn overleden. :/ Was een fantastische serie, alhoewel het wel op gang moest komen. Good memories.

[Reactie gewijzigd door __Tripps__ op 23 juli 2024 00:51]

Sinclair, Michael O'Hare
Zathras, Timothy Clark Choate
Vir, Stephen Furst

echt .. de lijst is veel te lang .. :'(
.oisyn Moderator Devschuur® 28 september 2021 15:33
Ook dat alle vijf seizoenen al van tevoren waren gepland onderscheidde de serie van de rest. In die tijd werd het plot in shows per seizoen bepaald, maar de looptijd van Babylon 5 moest vanaf dag een al vijf jaar duren.
Dit is wat de serie zo goed maakt. Je krijgt in het eerste seizoen al hints mee die pas in het laatste seizoen wordt verklaard. Goed, inmiddels is dat voor velen wel een bekend concept natuurlijk, maar B5 was de eerste die daarmee begon. Overigens klopt bovenstaand verhaal niet helemaal, het waren origineel 4 seizoenen. Door het succes van de serie is het eind een beetje uitgerekt.

In februari dit jaar is trouwens een geremasterde versie van B5 uitgebracht. Alle film is digitaal ingescand op 4K en teruggeschaald naar Full HD, en alle CGI is opnieuw uitgerenderd. Vziw helaas nog niet op een in Nederland beschikbare streamingdienst te bekijken :'(

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 23 juli 2024 00:51]

Het waren zeker wel 5 seizoenen, alleen de zender hield op te bestaan.
Dus toen werd S4 geforceerd afgerond. De serie is onverwacht overgenomen door TNT en kon S5 alsnog worden gemaakt. Maar de finale zat eigenlijk al in S4 en werd S5 gebruikt om het geheel anders af te ronden.
Jammer genoeg is de remastered versie 4:3. 🥲
Ja dat snap ik dus ook niet, het is in widescreen gefilmd |:(

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 23 juli 2024 00:51]

B5 mag dan wel in widescreen zijn opgenomen, de CGI en samengestelde (live-action + CGI) shots bestaan alleen maar in 4:3 formaat.

Voor de 16:9 DVD release is gekozen om dan maar in te zoomen op die shots en daarmee dus 25% van het beeld weg te knikkeren. Niet alle scenes komen daarbij goed uit de verf, iets wat je ook ziet bij andere series die van 4:3 naar 16:9 zijn opgeblazen. Persoonlijk vind ik pillar boxes overigens een stuk minder opvallend en storend dan personen die aan het woord zijn terwijl ze gedeeltelijk buiten beeld vallen. Ik zie de keuze voor 4:3 dus zeker niet als nadeel.

[Reactie gewijzigd door Aganim op 23 juli 2024 00:51]

zeker als je op oled kijkt dan vallen ze niet op in een donkere kamer
Is de geremasterde ook te koop op blu-ray? Kon er niets over vinden.
Is de geremasterde ook te koop op blu-ray? Kon er niets over vinden.
Nee, alleen op streaming diensten in Amerika, en niet the B5 films.
Het was destijds een gave serie, als je er nu naar kijkt dan is het toch wel een stuk minder, even los van de SFX die nu in het algemeen toch wel een stuk beter zijn. Bijvoorbeeld in series als Foundation. Ik houd het wel in de gaten, The CW kan het maken of breken en dat is sterk afhankelijk van het budget en de productie, zeker die van de special effects.

[Reactie gewijzigd door Ootje70 op 23 juli 2024 00:51]

.oisyn Moderator Devschuur® @Ootje7028 september 2021 16:09
als je er nu naar kijkt dan is het toch wel een stuk minder
Ik heb een jaar of 10 terug het origineel nog eens helemaal doorgekeken. Heb genoten :)
Precies hetzelfde hiero, Vindt het nog steeds een enorm goede serie en ook de betere van de toch kleine tweestrijd die er was tussen B5 en DS9.
@.oisyn en @buley ik vind het ook nog steeds een goede serie, destijds vond ik het echt gaaf en nu komt het bij mij alleen wat gedateerd over. Dat is persoonlijk natuurlijk, ik kijk nu liever naar series met meer 'realisme' en explicieter geweld, bijvoorbeeld: the Expanse, See of Foundation om een paar voorbeelden te geven. Ik heb ook genoten van de latere Battle Star Galactica serie, net iets harder en realistischer.
Qua CGI is het inderdaad erg gedateerd. Maar het verhaal/plot op zich was en blijft nog altijd sterk.

The CW...daar heb ik dan weer veel minder vertrouwen in dat de reboot goed word. De rommel die ze tegenwoordig produceren, daar word je zeket niet vrolijk van. Supernatural was de uitzondering op de regel, als het gaat over series op The CW.

Om dat dan weer helemaal teniet te doen met Arrow, The Flash, Supergirl enz. (in het begin wel aardig, maar afgegleden naar bedenkelijke nivos).
Ik denk niet dat de CGI opnieuw gerenderd is, want de scene files en 3D modellen die gebruikt zijn in alle vroege afleveringen zijn verloren gegaan. Ik denk niet dat Warner Brothers zoveel geld heeft willen steken in de remaster om ook alle 3D scenes opnieuw te creëren en te renderen.

Dit is ook de reden dat de remaster in 4:3 gedaan is, want alle oorspronkelijke CGI is slechts op 4:3 gerenderd. Dat was ook een van de problemen van de oorspronkelijke DVD release. Daar hadden ze de niet CGI scenes, die tijdens productie in 16:9 geschoten waren, maar voor de TV versie in 4:3 gebruikt waren, weer in 16:9 gebruikt. Maar alle CGI scenes zijn geletterboxed naar 16:9, waardoor de boven en onderkant van deze scenes afgesneden zijn.

Dat is een van de grootste problemen van de DVD releases (dat en dat door een fout in de DVD productie een belangrijke scene in Seizoen 5 afgekapt is)
[...]

Dit is wat de serie zo goed maakt. Je krijgt in het eerste seizoen al hints mee die pas in het laatste seizoen wordt verklaard. Goed, inmiddels is dat voor velen wel een bekend concept natuurlijk, maar B5 was de eerste die daarmee begon. Overigens klopt bovenstaand verhaal niet helemaal, het waren origineel 4 seizoenen. Door het succes van de serie is het eind een beetje uitgerekt.

In februari dit jaar is trouwens een geremasterde versie van B5 uitgebracht. Alle film is digitaal ingescand op 4K en teruggeschaald naar Full HD, en alle CGI is opnieuw uitgerenderd. Vziw helaas nog niet op een in Nederland beschikbare streamingdienst te bekijken :'(
Wow dat wist ik nog niet, dat is erg goed nieuws, zal ze meteen gaan opzoeken, bedankt voor de info.

Maar kan niet de remastered versies vinden van de films.

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 23 juli 2024 00:51]

Dat is inderdaad wat ik mis aan moderne series.
En vaak de reden waarom ik ze niet meer kijk.

Je volgt 2 seizoenen een interessant verhaal met meerdere intresante plot punten.
En dan is opeens de serie niet hot meer. word niet verlengd, en eindigt op een cliffhanger, met meerdere verhaal lijnen die onbevredigend zijn afgerond.
Dat is de reden dat ik een voorkeur heb voor series die al zijn afgerond. Wordt het tenminste niet opeens gecanceld.

Maar het is ook wel zo dat streaming heeft gezorgd voor een hele grote markt voor 'oude' series en daarmee druk op producenten om niet lukraak op een cliffhanger te eindigen. Want als dat bekend is krijg je veel minder streaming-kijkers: bijna iedereen vind het ontzettend irritant als een serie halverwege opeens stopt.
Weetje: Het CGI gedeelte werd door 24 Comodore Amiga 2000's gedaan met Newtek's Lightwave als software.
B5 was één lange reclame voor LightWave3D. Door B5 heb ik destijds ervoor gekozen in mijn werk.
LightWave3D was destijds een kleine revolutie. Het bracht krachtige professionele 3D modelleer- en animatiesoftware, en distributed rendernodes goedkoop bereikbaar voor velen. Wat een kracht en verademing was dat destijds naast 3D Studio :)

[Reactie gewijzigd door Fireshade op 23 juli 2024 00:51]

Hier net hetzelfde. Maar ik ben dan wel snel overgestapt naar 3ds max. Ik weet niet meer waarom 😁
Ja, inderdaad. Raar dat dat niet in het artikel wordt vermeld. Toentertijd liepen Amiga's ver voorop wat dat betreft, zeker 5 jaar vergeleken met Wintel-machines.
De Amiga's werden enkel gebruikt voor de pilot ;)
Ik hoop dat JMS ook verder in gaat op Bester, imho een van de mooiste villains in B5. Ik was gefascineerd door de story arc die 5 jaar liep. Enige waar ik af en toe op af knapte was het oeverloze gemekker in het begin. S1 konden ze wel skippen, ook met het oog op het mentale gesteldheid van Michael O'Hare. Ik zou persoonlijk ook veel meer focus willen zien op met name de Centauri en Narn oorlog, of the first ones! Daar zaten wel interessante aspecten in, die verder uitgebouwd mochten worden, ipv alleen de Vorlon en Shadows.

"It's really simple. You bring two sides together. They fight. A lot of them die, but those who survive are stronger, smarter and better."
"It's like knocking over an ant-hill. Every new generation gets stronger, the ant-hill gets redesigned, made better."
er is een serie boeken gemaakt,, die verschillende aspecten belichten 1 ervan is die van bester,

https://www.amazon.com/De...n+5+b%2Caps%2C263&sr=8-19

https://www.amazon.com/Da...n+5+b%2Caps%2C263&sr=8-15

die van de technomages zijn ook goed
Seizoen 1 heeft een groot aantal setup afleveringen. Dingen die in latere seizoenen weer terugkomen. Daarnaast was dit ook een seizoen dat veel van de scripts niet door JMS geschreven waren, maar uitbesteedt werden aan andere schrijvers. Dit leverde een aantal mindere afleveringen op en ik denk dat dit ook de reden was waarom JMS besloot om voor de volgende seizoenen het merendeel van de scripts en zelfs voor seizoen 3 en 4 alle scripts zelf te schrijven. Voor seizoen 5 heeft hij, als ik me goed herinner alle scripts behalve 1 zelf geschreven. De uitzondering was een script dat geschreven is door Neil Gaiman. En dat is zeker niet de minste schrijver om een script van te ontvangen.

[Reactie gewijzigd door CrazyJoe op 23 juli 2024 00:51]

ik ben hyped, zeker omdat het gemaakt wordt door de originele bedenker: J. Michael Straczynski

Hopelijk casten ze Peter Jurasik als de emperor
Dat JMS meewerkt is voor mij ook een reden om hier naar uit te kijken.
Dat het op CW komt maakt dat ik toch ook wel wat bedenkingen heb, dat is over het algemeen toch matig qua kwaliteit
inderdaad, alhoewel nu met "Superman & Lois" begint het al beter te worden
CW maakt soms kwaliteit. Maar ze zijn enorm inconsistent. Het ene moment heb je enorme goede content, het andere moment is alles mislukt aan een serie en soms heb je beiden in dezelfde serie. Ene seizoen ijzersterk, en het seizoen erna bloedsaai.
GVD, een dag ben ik weg. 1 dag. check ik het nieuws niet. En dan dit?

https://www.facebook.com/...age/posts/418219909663742
Ik denk (ik hoop op) dat PJ als oude Centauri emperor een geweldige zet zou zijn. En ik denk overal tussen de regels te lezen dat JMS dat ook denkt..

Een forse bijrol voor Claudia zou ook wel mogen. ze zou mooi een vrouwelijke Bester kunnen spelen of zo. Ik bedoel als BSG's womanizer Starbuck door een vrouw gespeeld kon worden, dan kan Bester dat helemaal.

Of gewoon een oudere Ivanova. ik bedoel, niemand anders kan die speech ooit beter brengen. fuck it.
GOD sent me. https://www.youtube.com/watch?v=G8gHtX6d2wg
Babylon 5... een van de beste scifi series ooit gemaakt. Zwaar underrated. Ben benieuwd hoe de reboot uitpakt, ook al staat dezelfde man aan het roer als eerder. De meeste reboots vallen akelig hard door de mand en dat komt gewoon omdat ze dat "iets" niet hebben wat films, series etc in de jaren 90 / begin 2000 wèl hadden.

Ben wel heel enthosiast voor het idee!

Hoop ook dat ze dezelfde artiest (Christopher Franke) voor de muziek kunnen gebruiken als hij tijd en zin heeft , de muziek gaf de serie wel echt een unieke feel. en was buitengewoon goed geschreven.

[Reactie gewijzigd door Visgek82 op 23 juli 2024 00:51]

Vroege CGI werd gedaan op Commodore Amiga's voor deze show. (En Video Toasters) Met de revival die de Amiga momenteel geniet: Gaan ze de CGI deze keer ook weer op 'Vampire' uitgeruste Amiga's doen? :+

[Reactie gewijzigd door 77slevin op 23 juli 2024 00:51]

Over welke revival heb je het? De aangekondigde A500 Mini misschien?
Er worden bijna dagelijks nieuwe hardware projecten aangeboden via internet om de stokoude commodores tot een redelijk modern niveau te krijgen. Zoek eens op de Vampire kaart, de Pi Storm, Terrible Fire, middelen om HDMI signaal te krijgen uit een Amiga 500 via Raspberry Pi Zero en zo veel meer. Via IndieGogo zijn nieuw A500 kasten te koop, 2 jaar terug nieuwe A1200 behuizingen via Kickstarter. Dit zijn investeringen van ongeveer 200.000 USD om de injectiemallen te maken voor productie. Workbench werd dit jaar trouwens geüpdatet naar een nieuwe versie. Niet slecht voor +30 jaar oude hardware. Mijn comment was natuurlijk niet serieus bedoeld maat ben toch trots dat er nog zoveel animo is voor de Amiga.
Hyped! Kan niet wachten, originele serie is meesterlijk!
Laat maar komen. Was vroeger al een heel leuke serie, toen er nog gewoon science fiction series werden uitgezonden op de TV. Ik was altijd fan van de Vorlons in Babylon 5.
Ok, in de eerste instantie ben ik enthousiast. Ik vond de eerste serie echt heel cool, vooral het (sub) thema dat de mensheid volwassen aan het worden was (met hulp van de Vorlons, deel van de first ones, ook al hadden die ook nog steeds een oorlog).

Net als in Star Trek waren de aliens eigenlijk facetten van menselijk persoonlijkheden en slaan daarin door (te veel logica [Minbari, Vulcans] , te veel emotie [Klingons, Centauri], leven en laten leven [Vorlons], oorlog brengt vooruitgang [Shadows], en dan die 1984 aspecten erin aan het eind, mooi hoor. Mensen zijn de meest wijzen (als ze hun emoties maar de baas blijven), ook al zijn ze niet altijd de slimste, ze zijn de moedigste en de helden zijn nerds.

Dat het een reboot wordt.. hmmm, ik weet het niet, hetzelfde verhaal met betere graphics zou ik toch jammer vinden. Het zou best door kunnen gaan waar ze zijn gebleven vind ik. Of een spin-off.

Delenn : We are star stuff. We are the universe made manifest trying to figure itself out.

[Reactie gewijzigd door teek2 op 23 juli 2024 00:51]

Ik had hier nog niet van gehoord, en juist een reboot van een wat oudere serie is dan goed om het nieuwe publiek er kennis mee te laten maken. Als het (weer/nog steeds) aan slaat is er natuurlijk ruimte voor uitbreiding!

Er zijn ondertussen al 2 generaties verstreken sinds het origineel uit kwam.
en juist een reboot van een wat oudere serie is dan goed om het nieuwe publiek er kennis mee te laten maken.
Raar argument. Nieuw publiek en oud publiek had ook met een totaal nieuwe serie kennis kunnen maken.
Ikzelf ben persoonlijk enorm tegen reboots.

Ten eerste verpesten ze bijna altijd whatever er was opgebouwt in de oude series. Zo heeft de nieuwe star trek series en films voor mijn gevoel bar weinig met de oude series te maken. Star Trek in name only. Meestal is het een dikke 'edgy' saus die tegenwoordig bijna overal op zit (was bijvoorbeeld heel heel erg met stargate universe een poos terug, maar ook b.v. in star trek discovery).

Ten tweede wil ik eigenlijk het liefst nieuwe dingen zien en niet van die nostalgie-fest reboots. Nostalgie zit tegenwoordig regelmatig het produkt in de weg. Niet alleen neemt het veel van de tijd in een serie in beslag, het is een soort leeg poseren, zo van: "Hey, kijk, daar hebben we X", waarbij X dan iets of iemand is uit de oude serie.

Maar goed, ik geef het weinig kans want ik zie massa's mensen werkelijk joelen als ze iets wordt voorgeschoteld dat ze nog kennen uit hun jeugd. 'Hey, kijk, Yoda! Wooo!' 'Hey, kijk, Enterprise! Wooo!' 'Hey, kijk, Captain PIke! Wooo!' 'Hey, kijk, Boba Fett! Wooo!'. Zo saai.

Verder vind ik het format van 1 continu verhaal echt belachelijk misbruikt (wat een beetje was begonnen met lost, jaren terug). Er is zo ontzettend veel filler tegenwoordig dat ik het vaak niet trek om de hele serie af te kijken. Maar je kunt dan niet makkelijk een aflevering overslaan omdat er soms kruimels cruciale informatie worden gedropped en je anders de rest van het verhaal niet begrijpt.
Geef mij maar episodische content voor dit soort series.

Anyway, ik ben benieuwd wat ze ervan gaan bakken.
Delenn : We are star stuff. We are the universe made manifest trying to figure itself out.
Dat blijft toch echt nog steeds een van de mooiste Saganismes in Babylon 5.
Meh, ik vond dat pompeuze en dat 'mensen zijn beter dan aliens' toch een paar van de mindere punten.
Het viel ook in de val van de eigen groep (mensen) als divers en ruimdenkend uit te beelden en de buitenlanders (aliens) als mono-cultuur. Overigens gaf JMS zelf ook toe dat sommige aspecten van de show achteraf gezien niet zo handig geschreven waren.
Misschien nu eindelijk eens die Talia-Susan romance schrijven die JMS destijds niet te ver durfde uit te diepen omdat het dan 'die lesbo-show' zou worden.

En transseksueel Delenn mag ook terugkomen. Dat was alleen maar geschrapt omdat de techniek het niet aankon.
Ik snap ook niet dat dat nu opeens 'woke' genoemd wordt als er niet-hetero's meedoen.

Denk aan populaire BN'ers van de Nederlandse TV. Paul de Leeuw, Jos Brink, Rob de Nijs, Andre van Duin en er zijn er nog zoveel meer.. Toen was het niet 'woke'. Maar gewoon normaal. Waarom nu niet meer?

Ik heb soms het gevoel dat we achteruit gaan op emancipatiegebied.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 23 juli 2024 00:51]

Jemig dat dat mensen opvalt zeg.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.