WarnerMedia brengt streamingdienst HBO Max op 27 mei uit in VS

Het Amerikaanse WarnerMedia, onderdeel van provider AT&T en het voormalige Time Warner, maakt zijn eerder aangekondigde streamingdienst HBO Max op 27 mei beschikbaar in de Verenigde Staten.

The Matrix bullet-time TrinityWarnerMedia meldt dat het aanbod bestaat uit de gehele catalogus van betaalzender HBO, allerlei titels van Warner Bros en New Line. Ook zullen er producties uitkomen die exclusief voor de nieuwe streamingdienst worden gemaakt. Onder meer House of the Dragon zal zo'n eigen serie worden; dit wordt een prequel van Game of Thrones die gebaseerd is op de boekenserie Fire & Blood van George R.R. Martin.

AT&T meldt dat gebruikers met HBO Max zo'n zevenhonderd films kunnen bekijken, waaronder titels als Crazy Rich Asians, A Star is Born, Aquaman, en Joker. Andere titels die beschikbaar zijn komen ook rechtstreeks uit de catalogus van Warner Bros. Het gaat dan bijvoorbeeld om The Matrix, The Lord of the Rings en alle superheldenfilms van DC. Verder zal er content te vinden zijn van onder meer CNN en Cartoon Network en zijn er Looney Tunes-tekenfilms beschikbaar.

De komst van HBO Max werd in oktober vorig jaar al aangekondigd en toen zei AT&T dat de dienst in 2021 ook in Europa moet verschijnen. Meer informatie is daarover nog niet bekend. Ook is nog onduidelijk wat de kwaliteit van de HBO Max-streams is en in hoeverre er content beschikbaar is in 4k en met ondersteuning voor hdr. AT&T-klanten kunnen gratis toegang tot de dienst krijgen, maar anderen moeten er 15 dollar per maand voor neerleggen.

Door Joris Jansen

Redacteur

22-04-2020 • 12:51

66

Reacties (66)

Sorteer op:

Weergave:

Wat betekent dat voor de content op Netflix die van Warnermedia is, verdwijnt dat ook allemaal op termijn. Vermoeiend al die diensten, nog even en het zijn er net zoveel als destijds de hoeveelheid zenders van de analoge kabel...... terug naar af.
Veel fragmentatie onder de streamingdiensten.
Er gaan er vanzelf diensten sneuvelen dan wel samenwerken.

Ik denk dat de grote jongens overblijven, Netflix, Disney/Hulu, Hbo max, Peacock, Amazon video en Apple TV plus, als je ze allemaal wil hebben dan kom je ongeveer op 59 euro per maand uit ( heb de dollar prijs als euro prijs genomen, eventueel jaar abbo's)
Of gewoon 1x in de 2 maanden af wisselen.
Dat kan ook, je kan ook je account delen.
Dat kan wel, maar mag natuurlijk officieel niet. Het lijkt mij niet bedoeling dat iedereen gaat delen omdat de kosten hoog zijn...

Hoop ook gewoon dat er een aantal samen gaan werken. Het gemak van Netflix spreekt me enorm aan en zou er zelfs ook nog wel iets meer per maand voor over hebben als het een gecombineerde dienst zou worden tussen verschillende aanbieders.

Overigens ben je nog wel videoland vergeten, deze wordt misschien nog wel het meeste bekeken in ons huishouden.
Nee klopt dat het niet mag maar in theorie een optie.

Ik heb bewust Videoland eruit gelaten want ik denk dat zij het op de lange termijn niet gaan redden. Ik denk dat het steeds moeilijker word voor Videoland om buitenlandse series en films kan aankopen omdat de grote jongens hun rechten zelf gaan houden.
Ik vraag mij af of Videoland het kan redden met hun eigen programma’s en series.
Geen videoland gebruiker hier, maar denk dat zij het in Nederland gewoon gaan redden. Ze maken Unieke Nederlandse content (Temptation Island, Love Island, ex on the beach en dergelijke) gericht op een specifieke doelgroep waar een deel van Nederland naar wil kijken. Wat ik begreep groeide ze nog steeds flink dankzij hun eigen content en zie Netflix niet snel dezelfde content maken.

[Reactie gewijzigd door jdh009 op 22 juli 2024 21:53]

Klopt dat nu de grote smaakmakers zijn al is de vraag hoelang dit soort programma’s het volhouden, je ziet nu al veel reacties dat het “ nep” is.

En toevallig is deze week ook een programma wat hier op lijkt op Netflix gekomen.
Daarom denk ik ook dat het voor rtl op een moment interessanter word om hun content aan streaming’s diensten te verkopen.
Dit inderdaad.
Mensen voelen zich (om één of andere reden) verplicht om meerdere streamingdiensten af te nemen terwijl dit niet nodig is.

Zelf heb ik Netflix, Amazon, Disney+ en Apple TV+.
Netflix en Amazon heb ik meerdere keren opgezegd omdat er een tijdje niets op was.
Disney+ heb ik wel een jaarabonnement en Apple TV+ heb ik een jaar gratis vanwege een nieuwe iPhone.
Vergeet niet dat je in de VS voor je satellite tv abonnement ook al een flink bedrag betaalde. Als men dit opzegt en de andere diensten houdt dan zal het totaalbedrag min of meer gelijk zijn.

In andere landen zoals Nederland zouden we wel een stuk meer gaan betalen inderdaad. Aan de andere kant zijn veel diensten ook niet superduur. Sommige diensten zoals Amazon Prime Video zijn gekoppeld aan de Prime-verzenddienst zowel in Europa als de VS.

Helaas heb je deze diensten ook nodig als je alle populaire content wil kijken. Alleen op Apple draait nog niets dat echt populair is geloof ik, op de rest wel.
Op zich waar die fragmentatie, alleen niet in het geval van HBO. Dat was altijd al een aparte abonneeservice.

HBO Max lijkt vooral handig als abonnement vanuit Apple TV, hier is alles losse apps maar in de VS zijn veel diensten daarin geïntegreerd als losse abonnementen.

Ben benieuwd hoe een Europese uitrol zal gaan. In Nederland liggen de HBO rechten nog tot eind volgend jaar vast bij Ziggo.
Dan denk ik dat wij het hier eventueel pas in 2022 krijgen.
Omdat Ziggo de rechten heeft om het als betaalpakket aan te bieden in NL, betekend niet automatisch dat HBO dan geen mogelijkheden meer heeft om een en ander uit te rollen. Voor hetzelfde geldt staat er in het contract met Ziggo dat HBO de rechten houdt op de content en er dus mee mag doen en laten wat ze zelf willen, zoals het zelf via andere kanalen alsnog aanbieden., wat ze in het verleden ook gedaan hebben, overigens.
Klopt HBO was altijd al apart en kon je in USa dan via lokale kabelboer afsluiten als extra.

Ben benieuwd hoe de aanbieders die nu hbo aanbieden dat gaan oplossen. Je kan straks rechtstreeks bij hbo een abbo afsluiten of misschien ook via ziggo of kpn. De vraag is dan echter als je het via een de laatste 2 afsluiten de hbo app dan nog steeds zelfstandig werkt.
De vraag is ook over bedrijven als kpn en ziggo dan korting krijgen of dan klanten massaal rechtstreeks bij hbo een contract afsluiten.

De vraag voor de toekomst is sowieso of tv niet via allerlei aanbieders afgenomen kan worden en je eigenlijk alleen een internetverbinding nodig hebt. De klappen kunnen dan vallen bij kabel en internetaanbieders die nu tv aanbieden.
Ik denk dat dan die gemiste inkomsten wel worden gecompenseerd door duurder internet voor de klant.
Op maandag wil ik een Porsche rijden, op dinsdag in een Eendje, woensdag mag de Tesla mij vervoeren en donderdag wil ik dat mijn chauffeur me in mijn Mercedes naar mijn werk brengt. Voor het lange weekend wil ik dan een dikke Chevy voor mijn avontuurlijke leven. Waarom zorgen de fabrikanten niet dat dat kan, echt raar :)
Als je het geld er voor over hebt kan het prima :9
Ik ben er niet zo op tegen, heb toch geen tijd om alles te gelijk te kijken en wissel de diensten een beetje af. Zo had ik een tijd Netflix + Disney en nu heb ik Netflix + Amazon.
Afwisselen in een gezin is helaas niet zo eenvoudig.
Ikzelf kijk Netflix series en HBO via Ziggo (afhankelijk van welke series er nieuw zijn), mijn vrouw zit liever Videoland leeg te trekken en dochters doen Disney+ en Netflix wisselen
Apple TV+ voor een jaartje genomen, maar dat is bedroevend qua aanbod (nog).
Dus HBO en Amazon zijn nog opties..... (naast andere die ik nog niet genoemd heb), alleen mijn chipknip is wel leeg als ik alle streaming diensten naast het gewone Ziggo neem.

Nee, geef mij maar een Spotify-achtige dienst voor series en voor films. Best bereid om iets meer te betalen, maar zoveel fragmentatie is niet bij te houden
Ik heb daar niet zoveel last van in het gezin eigenlijk.
M'n vrouw en zoontje kijken eigenlijk alleen zaken op Netflix dus die laat ik met rust, maar de 2de dienst wissel ik af.
Afentoe krijg je dan wel de vraag van m'n zoontje of hij Mickey mag kijken nadat ik gewisseld heb naar een andere dienst dan Disney en moet ik hem te keur stellen maar verder geen issues met wisselen.
Wordt misschien wel lastiger als hij ouder is en hij wat kieskeuriger is dan nu :P
Aan de andere kant, stel dat alle platenmaatschappijen een eigen streamingdienst gaan beginnen met exclusief hun eigen artiesten.
Dat kan al: Bron 1, Bron 2, Bron 3. En er is ook nog zoiets als deelauto's alhoewel dat meestal auto's zijn waar je niet in wilt rijden :)
Dit is juist een dienst die zorgt voor minder fragmentatie. HBO was natuurlijk al gewoon een dienst, alleen voegen zij nu meer media toe aan de bibliotheek dankzij Warner Bros. Dankzij dit soort diensten (Disney+ is het andere voorbeeld) wordt het véél duidelijker wat je precies krijgt voor je geld en geen wisselende bibliotheek.
Dit is er een die ik ga nemen, veel interessanter dan Disney+ toch meer toegesneden op volwassenen.
Helemaal mee eens. Disney komt denk ik ook in de problemen. Niet genoeg nieuw materiaal en het is voor 90% gericht op kinderen. Ze zullen snel moeten beginnen met het maken van meer films en series zoals the Mandalorian om een breder publiek proberen aan te spreken.

Netflix heeft voor bijna ieders wel wat en groeit met de dag. Daar zal Disney niet snel bij in de buurt komen.

HBO max ga ik zeker proberen. De series van HBO zijn geweldig, zoals the Sopranos en Succession. Kijk er dan ook wel naar uit!
Nou, dat Netflix groeit met de dag ben ik het niet echt mee eens. Er komt soms wat nieuwe content, maar er gaat ook weer content af. Enige wat groeit zijn de producties van Netflix zelf, misschien doel je daar ook op. Wat dat betreft vind ik de Netflix series vooral kwantiteit, er zit veel troep tussen. Of na 1 seizoen gaat het hard bergafwaarts.

[Reactie gewijzigd door hrichard op 22 juli 2024 21:53]

Netflix maakt veel goede docu's/docuseries en 2 of 3 goede series. Voor de rest is het bagger.
In februari had Disney+ 29 miljoen betalende abonnees, dat is nu 50 miljoen abonnees.
Gezien veel landen Disney+ nog moeten krijgen, denk ik dat dit aantal nog verder zal groeien.
Vergeet niet dat Disney+ het op dit moment moet hebben van de gratis abonnees. Van die 50 miljoen zijn er dus enorm veel mensen met een proefperiode en zijn dus geen betalende klant. Edit: er staat dus toch betalende klant. Hmm, Dat verbaasd mij wel enorm.

@hrichard

Klopt, ik doelde inderdaad op eigen producties. De overige films mogen ze contractueel gezien vaak maar tijdelijk vertonen.

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 22 juli 2024 21:53]

50 miljone PAID subscribers. Daar zitten de gratis abonnees dus niet bij.
Ik weet niet in hoezeer je dit in deze tijden als graadmeter kunt gebruiken.
Nu scholen, sportvereningigen, BSO. speeltuinen gesloten zijn, en afhankelijk van welk land buiten spelen ook afgeraden word zitten de kinderen dus 24/7 thuis .En veel ouders met de handen in hun haren.

Dan is een streaming dienst grotendeels gericht op kinderen een uitkomst.

Maar of dat ook nog zo is als die regelingen weer iets relaxed worden.
Ik denk dat Disney zal proberen een andere streamingdienst over te nemen en ik denk dat ze dan voor Netflix gaan.

[Reactie gewijzigd door ikke_dan op 22 juli 2024 21:53]

Of Disney wordt door Apple overgenomen, dat is ook nog een optie. Veel geruchten en we zullen het vanzelf zien.
Nee dat denk ik niet, Disney heeft nu een beetje pech dat producties zijn uitgesteld door Corona maar dat is niet het grootste probleem.
Veel rechten van fox21 liggen nog vast en komen nu beetje bij beetje vrij net als hun eigen rechten. Daarnaast worstelt Disney nog een beetje met welke content ze op Disney plus willen hebben en wat op Hulu.
Een extra dienst overnemen heeft ook nog geen zin dan heeft het eerder zin om Hulu eerder internationaal uit te rollen.
Amazon Prime is ook een aanrader. Mr.Robot is een van de meest indrukwekkende series van het moment. En toch praat niemand er over.
Het eerste seizoen was erg goed, maar daarna ging het helaas bergafwaarts.
De kans dat de dienst hier komt is bijzonder klein. HBO zit al jarenlang rotsvast bij Ziggo en Warner Bros verkoopt haar content hier verspreid over (bijna) alle diensten. Het aantal klanten dat HBO nu heeft via Ziggo's Movies & Series L & XL gaan ze nooit evenaren met een eigen dienst.
Nou dat weet ik nog net niet.

HBO zit alleen bij movie L en XL maar dan is dr vraag hoeveel mensen hebben dat pakket? Je sluit ook een andere grote aanbieder uit kpn met 2 mio tv aansluitingen t-mobile ongeveer 700k en dan nog wat kleintjes.

Voor de rest van Warner kunnen ze rechten verkopen maar zal dat meer opleveren dan als ze het totaal in eigen beheer nemen? Dat lijkt me sterk al is het natuurlijk wel makkelijker voor Warner.
Het probleem van de fragmentatie is dat men op den duur niet Netflix hoeft te evenaren. Alle content van fox, lucasfilm, warmer bros, etc die eerst op Netflix stond zal op den duur niet te bekijken zijn daar, zoals de menteel beschikbare matrix trilogie op Netflix.

Langzaam maar zeker zal het neerkomen op meerdere abbos op streamingdiensten als je alle content wil. Dat vind ik voornamelijk de meest teleurstellende ontwikkeling.

[Reactie gewijzigd door Deido op 22 juli 2024 21:53]

Dan kies ik simpelweg voor de aanbieder die de meeste nieuwe content aanbied van kwaliteit. Naar mijn mening is dat Netflix. Ik ga niet tig diensten afnemen al helemaal niet voor 1 serie (the mandolarian) of voor oude films (the matrix).
Persoonlijk vind ik Netflix hard achteruit gaan, steeds meer Bollywood meuk, maar ook steeds meer EU gerelateerde content in het Frans, Duits, Nederlands, Italiaans, Turks etc, en daar zit ik echt niet op te wachten.
Series waar bijvoorbeeld alleen het 2e seizoen er op staat, of sowieso maar 1 seizoen (onvolledig)

En telkens wanneer er iets bij komt gaat er ook weer content vanaf, de bibliotheek breid dus niet uit.
Persoonlijk vind ik het dus echt steeds slechter worden.
Of wachten tot content vrij verkrijgbaar is op, old school, ik weet het, DVD/Blue Ray. Op die fysieke dragers zitten we natuurlijk niet meer te wachten maar voor wie selectief kijkt en niet per se bij de koffieautomaat wil meepraten is dit nog steeds een benadering.

De groep veelkijkers zal desondanks liever een of meer abonnementen hebben, maar er zijn verwacht ik ook een hoop anderen die te weinig kijken om wat voor abonnement te laten renderen .
Je hoeft de dienst niet meteen een jaar af te nemen. Je kunt ook een maand Disney, videoland, amazon of netflix nemen om die ene serie te kijken en daarna het abonnement stop zetten.
Netflix is al heel lang bezig met een conversie van content van derde partijen naar eigen 'original' content. Het duurt echt geen jaren meer voordat vrijwel alles van Netflix eigen content is. Dan zijn ze meteen af van al die dure content van anderen als WB of Disney en kunnen ze de series en films permanent aanbieden.
Zeker weten, maar voor een knikker en een bounty werkt Netflix aan nieuwe pilots en films.
Ik vind de kwaliteit van de content soms ontzettend goed en soms echt van de derde rang, de consistentie van kwaliteit is (nog) niet te vergelijken met die van bijvoorbeeld Disney, WB.
En dan heb ik het niet alleen over grote budgetten, maar ook gewoon kwalitatief goeie verhaallijnen en cast.

Iedere streamingdienst die nu begint, biedt ook eigen content aan, in verhouding is Netflix relatief een jonge speler in de filmproductie wereld. Dat betekent niet dat ze niet zullen evenaren, ze hebben ook zeker nieuwe standaarden gezet, alleen ik denk dat het voor de eindgebruiker elders net zo interessant wordt.

[Reactie gewijzigd door Deido op 22 juli 2024 21:53]

Vanuit eindgebruikersperspectief volledig met je eens. Vanuit ondernemersperspectief zien genoeg mensen een grote zak geld met alle on demand diensten. Ik geef ze groot gelijk en ik begrijp hun heel goed, maar ik begrijp jou ook heel goed. Zal er een middenweg komen? Wie weet.
Tja iedereen probeert het succes van Netflix te evenaren. De vraag is wie van alle streamingsdiensten (SD) gaat overleven. Natuurlijk met eigen content is het makkelijker. Maar worden de SD's de nieuwe TV kanalen waar content licenties aan worden verstrekt? Gaan we een oorlog krijgen van Content licenties.

Welk nut heeft het voor de consument om telkens je favo serie of film te switchen wanneer deze van SD veranderd. Het is een utopie om 1 SD te hebben (Joint venture tussen alle partijen) met alle content van alle providers en dan een splitbilling ?

[Reactie gewijzigd door PyromateNL op 22 juli 2024 21:53]

Je kunt een grappige parallel met nieuws-sites trekken. Eerst allemaal een gratis kanaal naast de papieren / tv-editie, daarna een betaalmuur. Soms wil ik een artikel lezen van FD, soms van Volkskrant en soms van NRC. Maar dat is onvoldoende om op alle drie een abonnement te nemen.

Enter Blendle!

Een app waarin je je content cross-platform kunt bekijken en betalen. Ben benieuwd hoe lang het gaat duren tot er een soortgelijk alternatief voor tv komt, en wanneer de platformen hierin mee willen (durven) gaan. Want daarmee bedien je wel een veel breder publiek, maar verlies je als uitgever wel het rechtstreekse contact met de klant.
In een aantal landen kan je via Google Play en iTunes tv-series kopen.
Of het financieel verstandig is, is een andere vraag. Zo kost het eerste seizoen van Curb Your Enthusiasm op Amazon Prime $25. Voor dat zelfde bedrag kan je voor bijna twee maanden een HBO abonnement nemen, want een HBO abonnement kost $15 per maand.
Dat Netflix navolging zou krijgen na hun succes moge duidelijk zijn maar dat hield tevens in dat het aanbod steeds verder fragmenteert en ik ben benieuwd of die fragmentatie op den duur bij alle aanbieders niet tot een daling in abonnee's gaat leiden.
Óf je gaat je beperken tot 1 aanbieder die de beste mix tussen series en films aanbiedt en dat is nog steeds Netflix in mijn ogen maar die zullen steeds vaker extra moeten dokken om films van concurrenten ook in hun catalogus op te nemen en die kosten worden dan weer afgewenteld op de abonnee's maar dat is nog altijd goedkoper dan een abbo op 3 streamingsdiensten.
Óf je gaat je beperken tot 1 aanbieder die de beste mix tussen series en films aanbiedt
Of je zet een pool op met het 'gezin'. Eén betaalt voor Netflix, één betaalt voor Disney+, één betaalt voor Prime Video, één betaalt voor...
Het is nog maar de vraag of Nederland in 2021 HBO Max krijgt.
In de landen waar Sky actief is (UK, Ierland, Italie, Duitsland) heeft WarnerMedia zijn overeenkomst met Sky verlengd tot 2024. Dit betekent dat Sky tot die tijd exclusieve uitzendrechten heeft tot HBO-series en een aantal oudere WarnerMedia-series (niet per se HBO).
In Canada zullen HBO Max-series op het bestaande Crave uitgebracht worden.

Als Caiway-klant kan ik geen HBO krijgen (vanwege Ziggo). Dus ik hoop dat HBO Max naar Nederland komt al is het om naar HBO-series te kijken.
Alhoewel ik tegen de fragmentatie ben van streamingproducten kijk ik hier wel naar uit. Ik heb een abbo bij ziggo maar geen movie XL waardoor ik series als Band of Brothers, The Pacific en Rome niet kan streamen. Ik heb hiervan de DVD boxen, maar kijk eigenlijk nooit meer via de schijfjes.
Nice! Ik heb nu KPN, dus geen Ziggo / HBO. Dat wordt straks lekker de laatste seizoenen van GoT en Chernobyl kijken.
Chernobly kan je nu met een vpn gratis streamen op de site van canvas
En de streaming kwaliteit? Not great, not terrible. ;)
Ik mocht niet klagen met de kwaliteit, heb het uiteindelijk ook gewoon op mijn tv gekeken.
Al heb ik natuurlijk wel beter gehad en kan je het via ziggo kijken dan is het natuurlijk ook beter.
Dank! Ga er eens naar kijken.
En hoeveel series???

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.