Unreal Engine 5-techdemo The Matrix Awakens bevat railshooter- en openworlddelen

Epic Games brengt in samenwerking met Warner Bros. een Unreal Engine 5-techdemo uit die zich in de wereld van The Matrix afspeelt. The Matrix Awakens moet laten zien wat de nieuwe engine allemaal kan en is alleen op de PlayStation 5 en Xbox Series S en X beschikbaar.

The Matrix Awakens moet niet gezien worden als een volwaardige game, maar als een interactieve techdemo die gebruikers een voorproefje moet geven van de Unreal Engine 5. De demo start met een fragment van de eerste Matrix-film, maar dan nagemaakt in de engine. Virtuele versies van Keanu Reeves als Neo en Carrie-Anne Moss als Trinity verschijnen in de techdemo. Deze filmische UE5-scenes worden afgewisseld en gecombineerd met beelden van de bioscoopfilms.

Later wordt de techdemo interactief en nemen spelers de rol aan van IO, een personage dat eerder voorkwam in Epic-video's. Als IO moeten spelers andere auto's gevuld met Agents kapot zien te schieten, in de vorm van een railshooter. Hoewel de explosies op elkaar lijken, benadrukt Epic dat iedere car crash in realtime wordt berekend door het Chaos-physicssysteem, een onderdeel van UE5.

Na het railshootersegment kunnen spelers vrij rondlopen door de stad. Deze stad bevat ruim 260 kilometer aan wegen, 512 kilometer aan stoep en 45.073 geparkeerde auto's. 'Slechts' 38.146 van deze auto's zijn door IO te besturen. Verder kent de stad 1248 kruispunten, 27.848 lampen, 12.422 putdeksels, zeven miljoen instanced assets, die elk van miljoenen polygonen gemaakt zijn, en zevenduizend gebouwen. De stad is in totaal zestien vierkante kilometer groot.

Epic zegt dat The Matrix Awakens 'met een relatief klein team' is gemaakt, zonder een aantal te geven. Ondanks de 'beperkte' grootte van het team, wisten de medewerkers volgens Epic de techdemo te maken dankzij de procedurele tools binnen de engine, waaronder Houdini van SideFX. Omdat de engine met deze tool overweg kan, zegt Epic dat kleine studios grote openwereldgames kunnen maken, waarbij ze regels in Unreal Engine 5 kunnen invoeren zoals hoe groot wegen moeten zijn, of hoe hoog gebouwen mogen worden.

In de techdemo kunnen spelers ook bepaalde layers in- en uitschakelen, zodat bijvoorbeeld gevisualiseerd wordt hoe de Mass AI die het verkeer regelt werkt. Een ander voorbeeld is dat ze kunnen schakelen tussen dag en nacht om het dynamic global illumination and reflections-systeem Lumen in werking te kunnen zien. Dit onderdeel van de engine gebruikt realtime raytracing om belichting te simuleren. Ook kunnen spelers een laag inschakelen waarmee de werking van het virtualized geometry-systeem Nanite kan worden gezien.

Epic zegt tegen Eurogamer dat het project inclusief alle assets naar Unreal Engine 5-gebruikers gestuurd zal worden, 'om mee te experimenteren zoals ze willen'. De engine is nu als Early Access te gebruiken en volgend jaar moet de volledige release verschijnen. The Matrix Awakens is alleen voor PlayStation 5- en Xbox Series-consoles verschenen; over een eventuele pc-versie is niets bekend.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Hayte Hugo

Redacteur

10-12-2021 • 17:50

170 Linkedin

Submitter: himlims_

Reacties (170)

Wijzig sortering
The entire open world project with all of its assets will be distributed to Unreal Engine 5 users to experiment with as they wish.
Het komt ook naar PC, gezien de UE5-toolset uberhaupt niet op een console draait.

Net als voorgaande techdemo's zoals Infiltrator en A boy and his Kite kan je het complete project inladen in de Unreal toolset en van daaruit starten. En er zal vast wel iemand zijn die een binary ervoor bakt.

Bijkomend voordeel is dat je het op PC dus steeds met nieuwe(re) builds van Unreal Engine 5 kan draaien en het project kan aanpassen (VR support?), i.t.t. de demo die eenmalig voor Xbox of PS5 is gebakken.

[Reactie gewijzigd door SirNobax op 10 december 2021 19:57]

Met de consoles hoeven ze maar voor 3 configuraties te testen en er zit een deadline op ivm de release van de film.
Ik denk dat dit tijdelijk is omdat het releasen op PC er ook voor zorgt dat alle assets "direct" benaderbaar zullen zijn voor mensen die erin duiken. Daarnaast verwacht ik een 2e demo vanuit Nvidia en Epic voor PC. Eventueel om RTX of DLSS features te tonen. (Of misschien juist geen RTX GI omdat juist een van de features Lumen is). Anyways, 4k / 60fps Nvidia / U5 PC demo lijkt mij vrij logisch.
Lumen / Raytracing gebeurt al hardware matig in deze tech demo (ipv software matig) RTX zie ik niet gebeuren omdat ze die aan het uit faseren zijn in de UE5 engine en all in gaan op Lumen / Tracing (en het werkt al aardig goed op consoles in deze demo)
Een dikke insult al zeg ik het zelf.

Dacht dat we eindelijk over dat soort taferelen heen waren.

Consoles zijn tegenwoordig gewoon verijdelde x86 pc's.
Klopt, maar ze lopen wel een generatie achter. De snelste PC's zijn een stuk sneller dan consoles. De PS5 staat ongeveer gelijk met een 2070, en de Series X met een 2080 (al dan niet Super). Het geval wil wel dat iedereen met een PS5 of Series X over die hardware beschikt en een 2080 Super of zelfs 2070 absoluut niet de gemiddelde specs zijn van PC's.
Je vergeet wel effe 1 zeer belangrijk ding. De geheugenbenadering.
Al het geheugen is supersnel 16 GB GDDR6 ram.
Dus er is veel minder bottleneck in de communicatie tussen de verschillende onderdelen.
Dan hebben consoles vaak nog veel meer drawcalls per seconde.
Games kunnen helemaal perfect geoptimaliseerd worden, want je hebt maar enkele configuraties.
Dus hemel je je oude PC niet al te veel op, die maakt geen kans tegen een nieuwe console.
Gamers Nexus heeft hier een mooie vergelijking gemaakt tussen de high performance mode van de PS5 en bijbehorende PC equivalent (voor zover mogelijk): https://youtu.be/HCvE4JGJujk. Bij geen enkel spel was meer dan een bijna 6 jaar oude gtx1080 nodig om +/- dezelfde prestaties te krijgen. Mijn eigen 1080ti draait Rocket League bijvoorbeeld op +/- 250fps op 1080p medium settings, waar een Series X 'slechts' 120fps haalt op 1080p. Een Series S moet het op 120fps zelfs doen met een 720p resolutie. Nou gaat het hier wel om hoge FPS met rasterization, maar als die performance te vergelijken is met 6 jaar oude PC GPU vind ik 'een oudere PC maakt geen kans tegen een nieuwe console' onjuist. Werkt dit misschien anders bij games met nieuwe technologieën, zoals UE5?
Ten eerste een moderne GPU zo snel als een GTX1080ti dan moet je het zoeken RTX 3060 ti.
Alleen die GPU is al zo duur als een PS5.
Daarnaast Rocket League loopt zelfs nog zeer vloeiend op een PS4.
Het is grafisch een vrij simpele game.
Nieuwe features die worden gebruikt in de PS5 of XBox om jaw dropping beelden mogelijk te maken worden niet aangesproken.
Daarnaast zien console games op 30 fps er vaak soepeler uit als PC games op 60fps.
Dit is UE5, een engine die in principe toegankelijk is voor iedereen en dat dit al een mogelijke haalbare graphics zijn voor consoles is wel echt tof. Het is nog ook een tech-demo die natuurlijk niet voor winst wordt verkocht (it's free) en misschien niet de nodige optimalisatie heeft gehad als een normale game zou hebben.
Er zijn zoveel games die op UE4 gemaakt zijn van vele verschillende studios en niet per-se de meest realistische graphics hebben, maar animatie of eerder een specifieke art style hebben. Om al deze features op zo'n engine te hebben en wat ook nog niet eens proprietary is brengt veel games tot een hoger niveau.

Ik kijk er iniedergeval naar uit naar aankomende jaren, want ik ben al onder de indruk van deze demo, next-gen graphics komen er degelijk wel aan! :D

Natuurlijk zal er wel een balans komen met hoge graphics en performance (60fps alstublieft), maar veel UE5 games zullen vast wel beter eruit kunnen zien dan de meest geoptimaliseerde of hoge budget (AAA) UE4 games.Ik ben benieuwd hoe Unity zulke ontwikkelingen gaat bijhouden.
Daarnaast wordt UE ook niet alleen voor games gebruik :p.
Ik denk dat ze wel de nodige optimalisaties hebben doorgevoerd voor deze demo. Het is tenslotte een presentatie die moet laten zien wat de EU5 engine kan. Juist door het kleinschalig te houden kunnen ze meer tijd steken in het optimaliseren. De special effects hadden wat mijn betreft wel beter gekund. Vooral het stukje waar de helikopter erop los schoot. De bullet impacts zijn niet zo geloofwaardig als de rest. Ook de reflecties op passerende/geparkeerde voertuigen kan nog beter (vooral tijdens explosies). Wellicht een beperking van de console hardware, waar ze misschien nog iets meer voor mogen optimizen.

[Reactie gewijzigd door killergrave op 10 december 2021 18:46]

Ik denk eigenlijk dat ze juist niet zoveel hebben geoptimaliseerd als je kijkt naar de beschrijvingen van wat er allemaal gerendert wordt (via eurogamer):
In fact, Epic included these stats with their press release, which apply to PlayStation 5 and Xbox Series X renditions of the demo.
  • The city is 4,138 km wide and 4.968 km long, slightly larger than the size of downtown Los Angeles
  • Almost 10 million unique and duplicated assets were created to make the city
  • The entire world is lit by only the sun, sky and emissive materials on meshes. No light sources were placed for the tens of thousands of street lights and headlights. In night mode, nearly all lighting comes from the millions of emissive building windows
  • Average polygon count? 7000k buildings made of 1000s of assets and each asset could be up to millions of polygons so we have several billions of polygons to make up just the buildings of the city
Dus er zijn zeker wat aspecten die ze kunnen terugschalen/simplificeren enz. Daarnaast is de UE5 engine en de technologieen (Nanite, Lumen) nog in ontwikkeling dus er zijn vast well manieren waarbij er nog winst gemaakt kan worden kwa performance zonder dat het visueel teveel achteruitgaat.
Denk ook daarbij dat het ook onbekend is in hoe snel dit tech demo ontwikkeld is, dat bepaalt natuurlijk ook de tijd die je vrij hebt om te gaan optimaliseren en ik denk dat hierop niet teveel aandacht aan besteed is. Aangezien de fps target ook 30fps is, proberen ze gewoon zoveel mogelijk van het huidige console hardware eruit te persen :)

Ik ben het wel mee eens dat bepaalde vfx effecten opzich nog heel simpel eruit zien, b.v. de explosies, maar het rail-segment liet wel wat destructability zien (de motorkap die vervormd, de bumper die erafvalt) wat je niet in allle open-world games ziet. Opzich is dit een aspect waar devs misschien een andere middelware tool ervoor kunnen gebruiken of dat Unreal natuurlijk zulke vfx verder ontwikkeld, maar opzich heb je ook gelijk dat je dan op dat moment iets teveel vraagt van de hardware. Ik denk dat je dan wel een high-end PC (> RTX 3060 Ti?) moet hebben om zulke effecten er zo realistisch mogelijk wilt maken.


EDIT:

Ik heb zojuist een artikel gezien die toch idd wel het feit (magie) van optimalisatie laat zien (https://www.fxguide.com/fxfeatured/the-matrix-is-unreal/) en ook wanneer het project begon, 1 jaar geleden met een team van 60-100 mensen.
The team had a CPU, Graphics and performance budget when making the Experience. For example, when the CG characters are on white, there is no background and so that “allowed me to use more Ray-traced area lights,” Pete recalls. “Whereas when we got into the car, we had to budget for the complex background, so I had to use less lights.” When the project first came together it only ran at 15 fps but as things were optimized the frame rate rapidly shot up. “But when we started everything was way over budget, we used a lot of 4K textures, a lot of geometry, Lumen, – which had a cost of its own, a new shadow maps technique for the sunlight – originally we were basically pushing the limits of everything.” The final experience however is indicative of what is possible for a game, running on a PS5 or XBox Series X/S there is still a lot of CPU headroom that would allow a game designer to run the normal mechanics of a game. The team did not want to build a demo that was unrealistic for what a new AAA game would be able to achieve.

[Reactie gewijzigd door slamhk op 10 december 2021 20:39]

Ik ben onder de indruk, de close ups deed mijn kaak iets naar benenden zakken.
Als ik naar de video's kijk die hierboven werden gepost, kijkend naar de fps. Vroeg ik mij af waar deze engine op dit moment goed voor is. Is dit voor games? Of is dit voor film, serie, andere vorm van entertainment?
Het ziet er meer uit als een soort van tech-demo. Wel heel vet dat ze The Matrix gebruiken als backdrop voor een tech-demo.
Het is ook een tech demo. En inderdaad denk ik dat ze heel veel aan het richten zijn op de serie en film branche. Als je kijkt naar de techniek die ze bij Mandelorian gebruiken, dan zie je een perfecte uitwerking hiervan.
Vroeg ik mij af waar deze engine op dit moment goed voor is. Is dit voor games? Of is dit voor film, serie, andere vorm van entertainment?
All of the above...
Het ziet er goed uit, maar ik heb al gehad, dat alle mensen op straat tegen een muur opliepen en dat een groep werd. Lijkt mij ook niet helemaal de bedoeling.
Dat was natuurlijk gewoon een glitch in de Matrix :+

OT: Een imposante tech demo en voor mij directe reden om met UE5 Early Access 2 te gaan spelen.

[Reactie gewijzigd door Transistortje op 10 december 2021 18:02]

Just a glitch in the Matrix. :+
Een gratis tech demo. Wat dacht je dan?
De Architect heeft niet goed op bugs gelet :+
Oh ja, maar hoeveel keer ben je bij Architect geweest? :P
Dat glitch was een hint van Architect om je te laten herinneren dat je opnieuw bij Architect langs moet komen ;)
Het is dan ook een techdemo gemaakt door een relatief klein team :o
Ik zou me pas zorgen maken als het twee keer achter elkaar gebeurt en je deja vu krijgt. ;)
Als je echt next gen wil ervaren dan moet je zeker deze demo proberen. Heel erg mooi ziet het er uit. Alleen soms kan de fps wel erg naar beneden gaan (20fps).

Op ps5 heeft die overigens 24% betere fps:

https://mobile.twitter.co.../1469277182627246080?s=28

Edit:

Series s: 800p
Series x: 1620p
PS5: 1620p

Fps ligt tussen de 20 en 30 fps. Waarbij hij soms dropt naar 20fps met auto rijden. Ps5 dus een wat stabielere en hogere fps.

De specifieke vergelijkingsvideo:

https://m.youtube.com/watch?v=DYHA8jSUZbU

[Reactie gewijzigd door Ghost babel op 10 december 2021 19:28]

Dat is ondertussen bij op een groot deel van de "multiplatform" games (en dan nu dus deze demo) het geval, ook als de resolutie hetzelfde is. Ik vraag me toch af waar dat in zit. De Series X zou, theoretisch, iets meer grunt moeten hebben dan de ps5.
Tflops zeggen niet alles wat betreft gpu power. Heeft er gewoon mee te maken hoe TFlops berekend worden. De PS5 gpu is op bepaalde vlakken beter door de hoger geklokte gpu terwijl XSX weer meer baat heeft voor sommige taken vanwege het hogere aantal compute units
Series x heeft vooral een voordeel op de gpu. Maar ps5 blinkt weer in andere dingen uit. Dus die hogere kloksnelheden kunnen misschien toch zorgen voor meer performance. Wellicht zit het in de samenwerking tussen de chips, wellicht is de unreal engine beter geoptimaliseerd voor de ps5?
De Xbox heeft en een snellere cpu en een snellere gpu en ook een hoger power budget dat minder gedeeld hoeft te worden zoals op de PS5. Het is dus gewoon een totaal gebrek aan optimalisatie voor de xbox consoles.
Epic heeft ook nauwer samengewerkt met Sony voor zover ik weet, als het gaat om UE5 optimalisatie.
Nouja, hier staat juist dat ze nauw met Coalition/MS hebben gewerkt om t geoptimaliseerd naar de X/S te brengen..

https://news.xbox.com/en-...o-life-on-xbox-series-xs/
Ah, dat wist ik niet. Ik had het meer over UE5 in algemeen. Toen deze voor het eerst getoond werd, werd er ook gerept over nauwe samenwerking met Sony, o.a. de SSD kreeg toen veel aandacht.
Mja, Unreal 5 / Epic in t algemeen misschien..

Maar kennelijk hebben ze t ook bij dit “spel” geprobeerd om goed te
laten lopen op de X/S..
Ja maar Sony heeft ook weer 300 miljoen in epic gestoken, weet je die tech demo nog van epic dit kan alleen op ps5 bullshit praat
Dan zijn 80% van de games slecht geoptimaliseerd. Want uit digital foundry blijkt toch dat veel games gelijk draaien en op redelijk wat games op de ps5 weer beter;

https://mobile.twitter.co.../1459914043423088650?s=28

Er zijn meer dingen die bepalen hoe snel een console is.
De enige factoren zouden moeten zijn hey aantal berekeningen die de hardware kan doen die dus op papier in het voordeel van de series X is en de settings waarop de game draait. Als deze voor een series x en ps5 exact hetzelfde zijn zou je dus minder load op de series x moeten zien of meer fps. Verder is er echt helemaal niets dat invloed zou hebben.

Nou zag je de vorige generatie (PS4 PRO vs ONE X) dat de one x soms minder prestaties had maar de settings beduidend hoger waren. dus hoever dat hier het geval is is de vraag. maar ik kan zelfs geen grafische verschillen vinden al heb je te maken met A. You troep compressie en B. heb je tegenwoordig heel veel settings die je eigenlijk alleen maar prestaties kosten en geen visuele kwaliteit opleveren tenzij je een groot scherm of hdr monitor heb.
De enige factoren zouden moeten zijn hey aantal berekeningen die de hardware kan doen
Zo simpel is het natuurlijk niet.

Stel je hebt een game die draait op 60fps. Je moet dan elke 16.6ms een nieuw frame ophoesten. De XSX GPU heeft 44% meer CU cores (en dus threads), maar draait maar op 80% van de GPU snelheid van de PS5, en ongeveer 20% meer tflops. (Ik gebruik voor de rest v/h verhaal even wat makkelijke verzonnen getallen om mijn punt te verduidelijken en versimpel wat technische details die er niet toe doen).

Stel console A heeft maximaal 100 cores in the GPU, en console B heeft 150 cores, maar console A draait op een 25% hogere klok. Over langere tijd gezien doet console A dus 125 operaties in dezelfde tijd dat console B er 150 doet.

Je draait nu een algoritme op beide consoles met 200 threads. In console A zal elke GPU 2 threads na elkaar moeten uitvoeren. Op console B draaien draaien eerst 150 threads, en daarna nog een keer 50 threads terwijl er 50 cores niets staan te doen. En stel het uitvoeren van 1 thread duurt op console B 10ms.

Console B is eerst met 150 cores parallel bezig 100 threads uit te voeren, daarna nog een keer met 50 cores de resterende 50 threads, en is in 20ms klaar. -> langer dan de 16.6ms voor 1 frame -> frame gedropt.

Console A is met 100 cores parallel bezig, en daarna nog een keer met 100 cores. De CPU draait 25% sneller en console A is dus in 2x7.5ms = 15ms klaar. Mooi op tijd een nieuw frame opgelevert.

Maar console B was toch sneller ?

Uiteraard is dit een overdreven voorbeeld, maar het is puur ter illustratie dat alleen rauwe throughput niet zo veel zegt. Een console + de software die er op draait is een complex geheel, en er zijn een heleboel dingen die elkaar beïnvloeden en de uiteindelijke performance bepalen.

[Reactie gewijzigd door Aaargh! op 11 december 2021 10:28]

Gelukkig bestaat async compute om toch die "idle" coretjes bezig te houden met andere taken :)

Hoge frequency en minder coretjes heeft sowieso meer last van resource load latencies en dus ook meer gevoelig voor lagere wave occupancy (wat vaak een uitdaging is om hoog genoeg te houden -> zo min mogelijk registers gebruiken).

Dus stel in dit geval met dezelfde geheugen latencies, GPU A zal 25% meer arithmatics moeten uitvoeren tussen de load en dependency om de latency te kunnen verbergen.

Dus ja, alles hangt er vanaf wat je de beestje voert.

[Reactie gewijzigd door Vlad86 op 11 december 2021 03:02]

Ja, uiteraard een overdreven voorbeeld en in praktijk zal het allemaal zo’n vaart niet lopen.
Dus stel in dit geval met dezelfde geheugen latencies, GPU A zal 25% meer arithmatics moeten uitvoeren tussen de load en dependency om de latency te kunnen verbergen.
Ik ben niet bekend met RDNA2 gpu’s (zelf vooral gewerkt met Apple GPUs) maar draaien dingen als threadgroup memory en caches niet op dezelfde clock als de rest v/d GPU ? Dan zal dit alleen op gaan voor reads uit global memory, en is dit dus afhankelijk van je cache hit rate.
Dus ja, alles hangt er vanaf wat je de beestje voert.
En dat is nu precies mijn punt. Dit zijn zulke complexe zaken met zoveel onderdelen die elkaar beïnvloeden, je kan dat niet zomaar reduceren tot een aantal getalletjes die je met elkaar vergelijkt.

Kijkt naar b.v. de nieuwe M1 Max, voor gaming b.v. presteert deze maar matig, maar voor de dingen waar ik in geïnteresseerd ben (compute) bied het unified memory een enorme performance winst vergeleken met een discrete kaart die misschien wel meer rauwe processing power heeft maar waar je steeds data heen-en-weer moet kopiëren.

Je kan dit soort dingen alleen vergelijken in hoe ze presteren voor een specifieke taak, en dan eigenlijk alleen als je software is ontworpen met de specifieke sterke/zwakke punten van je hardware in het achterhoofd.
Yes, absoluut.
Dan zal dit alleen op gaan voor reads uit global memory, en is dit dus afhankelijk van je cache hit rate.
Super correct!
Daarnaast, cache hits zijn over het algemeen ietsjes lager op hoger res (mip levels zijn dan vaak lager, dus meer cache trashing).
Kijkt naar b.v. de nieuwe M1 Max
Helaas geen ervaring mee. Heb wel gehoord dat de unified memory (on chip) is een beest voor code compilatie. Is vergelijkbaar met L2/L3 cache, de latency is insane.
Heb wel gehoord dat de unified memory (on chip) is een beest voor code compilatie.
Dat is niet direct een gevolg van unified memory (CPU, GPU en NPU kunnen bij hetzelfde RAM) maar meer van het feit dat de M1 Pro/Mac absurde memory bandwidth hebben voor een CPU (Ruim 200GB/s beschikbaar voor de CPU op de Max van 400GB/s totaal).

Unified memory scheelt vooral omdat je geen data van/naar VRAM hoeft te kopiëren. Voor puur rendering van graphics is er niet zo veel winst te halen, je pompt je data daar af en toe naar VRAM maar eigenlijk niet terug. Voor compute is het een heel ander verhaal. Je kan heel mooi je algoritmes splitsen in parallelle code op de GPU en code die beter serieel op de CPU draait, en deze vrijwel naadloos afwisselen zonder enige overhead.
Zelfde als consoles.
Je verhaal klopt helemaal, maar je hebt een kleine typefout gemaakt bij console B, je schrijft daar ergens 100 cores parallel terwijl je waarschijnlijk 150 cores bedoelt.

Dit zette mij even op het verkeerde been.

Tevens ga je ervan uit dat alle threads even lang duren. Ik weet niet hoe dat bij GPU’s is, dus daar zou het best kunnen kloppen, maar als dat niet het geval is, dan zouden de overblijvende 50 threads al eerder opgestart kunnen worden als bijvoorbeeld 50 van die eerste 150 threads in de helft van de tijd klaar zijn.
Je hebt gelijk, typo aangepast.
Tevens ga je ervan uit dat alle threads even lang duren. Ik weet niet hoe dat bij GPU’s is, dus daar zou het best kunnen kloppen, maar als dat niet het geval is, dan zouden de overblijvende 50 threads al eerder opgestart kunnen worden als bijvoorbeeld 50 van die eerste 150 threads in de helft van de tijd klaar zijn.
Een GPU voert threads uit in groepen (AMD noemt dit een Warp, Nvida een wavefront, Apple gebruikt de term SIMD-group). Elke thread in een SIMD-group duurt noodzakelijk exact even lang, dit is inherent aan hoe een GPU werkt. Op RDNA2 zoals in de PS5/XSX is een SIMD-group 32 of 64 threads breed.

Meestal draait een kernel echter veel vaker dan de grootte van 1 SIMD group, stel dat je een kernel draait op elke pixel in een 4k scherm, dan heb je het over ruim 8 miljoen threads.

Al deze threads draaien wel de exact zelfde code, en over het algemeen ontwerp je je GPU code zo dat deze het liefst in een constante tijd draait. Omdat alle threads in een SIMD-group tegelijk klaar zijn wil je niet dat 1 van je threads de rest ophoudt. Je probeert dus bepaalde constructies te voorkomen, zoals loops waar het aantal loops per thread verschilt. In praktijk zullen alle threads die hetzelfde kernel draaien dus ongeveer even lang duren, puur omdat dit iets is waar je als developer voor probeert te optimaliseren.
AMD noemt dit een Warp, Nvida een wavefront
Anders om :X
Je probeert dus bepaalde constructies te voorkomen, zoals loops waar het aantal loops per thread verschilt
Yup, raymarching is the devil.
Anders om
Ik haal ze altijd door elkaar |:(

Waarom iedereen hier z’n eigen terminologie moet verzinnen is me een raadsel.
Mooi uitgelegd vriend. Ben jij misschien ook een analist/programmeur van beroep ? Ik herken je manier van uitleggen hier zeer hard :)
HDR kost bijna geen FPS. Dat is het mooie eraan. Het ontgaat mij ook een beetje waarom niet elk spel daar geen ondersteuning voor heeft. Het bied zoveel voor zo weinig.

Verder hangen consoles voor 99% aan tv's, dus een groot scherm.
Maar HDR is ook al ondersteund op de vorige generatie. Het echte verschil is Ray tracing, en dat is op elk scherm te gebruiken. Tegen inderdaad een enorme FPS drop.
Als jij het verschil niet kunt zien dan kan ik eigenlijk maar 1 conclusie trekken, dan heb ze aan een totaal ongeschikt scherm hangen.
Dat was bij launch games ja nu is het weer net iets anders op series x. Ze liggen gewoon heel dicht bij elkaar.
Elden ring is geen launch game en is nog niet eens uit, is een demo die nu nog beter draait maar hij is niet uit. Maar er zijn ook games zoals guardians die beter draait op xbox en er zullen games zijn die beter draaien op ps5 zoals ik zeg ze zitten dicht bij elkaar alleen in begin deed ps5 het veel beter maar dat was met launch games vooral.

[Reactie gewijzigd door gerrit-jan83 op 11 december 2021 09:58]

Je ziet vaak dat op de ps5 de games sneller van reso dalen in zwaardere stukken terwijl de xbox een hogere reso behoudt. Met als gevolg dat de fps net iets lager is.
Of juist dat je voor twee platformen moet optimaliseren waardoor je altijd beetje schippert kwa kwaliteit en performance.

In theorie leek het leuk, twee consoles waarbij de een sterker is dan de ander,
in de praktijk ontwikkel je voor twee consoles omdat de verschillen zo groot zijn. En dan heb je ook nog de Xbox one S/X waarbij de X op papier iig sneller is dan series S.

Begin er maar aan als ontwikkelaar 🙃
En een gebrek aan fatsoenlijk leiderschap. Vraag me af of Phil Spencer de boel op de rit gaat krijgen. Maak gewoon eerst een rits aan fatsoenlijke games voor één console en ga dan eens naar de distributie naar andere platformen en consoles kijken. Als je het mij vraagt missen ze focus. Op 100 plekken ballen in de lucht houden terwijl je je core business het afgelopen decennia zwaar verwaarloosd hebt.

[Reactie gewijzigd door Kenny_026 op 10 december 2021 20:05]

Dat wil ik toch wat nuanceren, wat je vaak ziet is dat de resolutie bij de series x iets hoger ligt. Maar dat de fps bij de ps5 weer een stuk beter is. En ik volg digital foundry met elke game. Maar ik zie vaak genoeg waar de ps5 beter presteert dan de series x en dat is zeker niet op 1 hand te tellen. Dus het is zeker niet zo om dit maar als onzin af te doen. Als je al kijkt naar de laatste paar digital foundry daar presteert ps5 ook beter, zoals bij elden ring.
En je hebt ook nog eens VRR en Dolby vision
Wat heeft vrr en Dolby Vision met de performance te maken? Ja, vrr zorgt ervoor dat je die lagere fps minder ziet. Maar dat heeft verder niks met de performance te maken.

Edit: even een overzicht van digital foundry van alle games die ze hebben getest:

https://mobile.twitter.co.../1459914043423088650?s=28

[Reactie gewijzigd door Ghost babel op 10 december 2021 19:42]

Lijstje klopt niet helemaal want assasins creed kreeg vlak na hun video een update en toen deed ie het weer beter op ps5 en waren Sony fans boos want die zeiden dat hun game een downgrade had gekregen. Maar verder zijn dat veel launch games en daarna is het beetje om gedraaid dat ps5 beter draait op xbox zie je ook in rechter tabel dat zijn allemaal nieuwere games en doet xbox het toch beter. Maar ja xbox deed in begin veel slechter.
Maar verder zijn dat veel launch games en daarna is het beetje om gedraaid dat ps5 beter draait op xbox zie je ook in rechter tabel dat zijn allemaal nieuwere games en doet xbox het toch beter. Maar ja xbox deed in begin veel slechter.
In de rechter tabel zijn allemaal nieuwere games? Doom Eternal, devil May cry, resident evil 8 zijn allemaal een jaar oud. Als wij even kijken in de lijst waar ze gelijkwaardig zijn qua performance staan daar allemaal nieuwe games tussen zoals far cry 6, Alan wake, vanguard etc.
Alan wake gast dat is een game van de 360 met een hogere resolutie alleen, denk je nou echt dat dat een nieuwe game is van de grond op gebouwf voor ps4 en ps5 en one en series. Zoals ik al zei ze zijn gelijkwaardig in ene game doet ps5 het beter in andere xbox. Dit komt door waar het voor ontworpen is welke console heeft de dev meeste tijd in gestopt. Kijk naar 360 vs ps3 tijd meeste games draaide betere op 360 niet omdat die sterker was maar omdat het simpel was voor te maken pas later toen men ps3 vol begreep draaide games beter daarop.
Zoals ik al zei ze zijn gelijkwaardig in ene game doet ps5 het beter in andere xbox.
Volgens mij was dat mijn conclusie ook. Dus we zijn het met elkaar eens
Dan zijn we het met elkaar eens, probeerde net matrix op series x en is 1 moment en zag ik ook dat filmpje waar de frame rate drops, ga hem ook wel even ps5 proberen kijken of het bij die ook gebeurt verder liep gewoon perfect met vrr aan.
Ik zou graag met je mee gaan, maar die lijst is incompleet en outdated.


Lees ook even zijn disclaimer..
Maar dat die incompleet is betekent nog niet dat dit niet waar is....

Conclusie is dat beide systemen aan elkaar gewaagd zijn en dat er weinig verschil tussen zit.

[Reactie gewijzigd door Ghost babel op 11 december 2021 10:41]

Ben ik helemaal met je eens! Beide systemen zijn zeker aan elkaar gewaagd op dit moment. Wellicht verandert dit nog for the better/worse voor een partij, maar ik vind dat cross-platform er momenteel weinig verschil in zit hoor. Dan presteert PS 5 beter, een andere keer XSX (het wisselt ook vaker met resolutie/framedrop dus ik vind er vaker geen pijl op te trekken).

Het is nu aan Xbox/PS studios om te laten zien dat ze goed om kunnen gaan met de mogelijkheden die deze gen kan gaan laten zien. Ik ben ervan overtuigd dat dit helemaal goed gaat komen!
Joh doe eens even rustig. Je kan ook gewoon een normale reactie plaatsen.

Verder: zie de reactie van ghost babel.

[Reactie gewijzigd door FrankoNL op 10 december 2021 19:34]

Maar zegt dit uiteindelijk iets? Is het geneuzel in marge, of is het verschil groter. Ik zie namelijk dat vrijwel alle verschillen (aan beide kanten) 'slightly better' zijn. Ofwel, ga ik dat in de praktijk merken / moet ik daar wakker van liggen?
Het is gewoon om het constante 'de series X draait vrijwel elke game beter gezever te ontkrachten.

De verschillen zijn miniem. Mensen (en vooral leden hier op tweakers, vind ik) moeten dat gewoon eens leren aanvaarden.
Je kan het niet beter verwoorden moet ik zeggen. Beide systemen zijn gelijkwaardig aan elkaar.
Ik kan iig niet wakker liggen van de verschillen en game ondertussen lekker door zonder me zorgen te maken om resolutie en fps :Y)
Maar dat geldt ook voor de ps5 is sneller... Ja hij zal vast iets sneller zijn. En draai ze naast elkaar en je kan het verschil zijn. Maar draai eerst de ene. Neem een kleine pauze van 5 min dan de andere en zeg mij dan welke er sneller was. Denk dat het extreem lastig is als het al mogelijk is.

En beide zijn pracht systemen welke beide hebben laten zien dat UE5 mooi is. En laten we hopen dat er ooit een full game van deze demo komt😁
Klopt ja is fanboys die blij zijn als hun console beter doet, ene keer doet ps5 het beter de andere keer xbox. Pas als geen games meer voor ps4 en xbox one gemaakt worden en echt de power van deze next gen machines gaan we zien welke beter draait of misschien gaat er bijna geen verschil zijn.
Bijna elke spel draait beter op de Series X?
Het is op 1 hand te tellen welke spellen beter draaien op de ps5?

De realiteit zegt toch wat anders:
https://mobile.twitter.co.../1459914043423088650?s=28
Digital Foundry zijn gewoon PS5 fanboys. Bijna altijd geven ze PS5 betere scores of zetten ze de PS5 beter in de bloemen dan de Series X.

Vaak tot meestal is het ongegrond. Vb in hun "deep dive" van de Matrix Demo kon die Alex het echt niet laten om te zeggen dat PS5 beter presteert dan de Series X.

Hij haalde er 1 still frame uit als voorbeeld terwijl doorheen nagenoeg de hele presentatie de frames bij de PS5 onder de Series x zakten. Maar die 1 frame staafde zijn vooroordeel dus die moest in de verf gezet worden.

Digital Foundry mag van mijn part zn naam veranderen naar Xbox vs PS Foundry want het is nagenoeg het enige dat ze doen. Food for the masses en console flamewar controverse ondersteunen en onderhouden...

Niet tegenstaande dat ze soms interressante materie brengen, maar nagenoeg altijd in het verkeerde kader.
Ik wacht wel even een fatsoenlijke comparison af van Digital Foundry ofzo. Nogal fanboy-achtig…
Het is niet alsof DF nou altijd zo te vertrouwen zijn. Die laten ook vaak bepaalde details achterwege die deze youtuber en NXGamer wel weer tonen.

Zou je dat ook zeggen als de Series X wel beter zou performen?
Ja, dat zou ik ook zeggen. En de feiten van hardware vertellen andere verhalen, heb zelf de XSX, PS5 (digital) en de switch, dus ook uit eigen ervaring neem ik deze info met een korrel zout.
CIjfertjes lezen kan iedereen wel, pratijk zegt toch echt heel wat anders...tenzij je dat na een jaar nog niet wilt geloven.

Als je dan toch wacht op DF, dan weet je ook vast dat er nauwelijks verschillen zijn in de multiplatform games tussen beide consoles. Dan kan je hoog en laag gaan springen of proberen het te negeren, maar de feiten zijn er gewoon.
Dus het aantal abonnees maakt je ineens kwalitatief goede vergelijkingen? Of maak je kwalitatief vermakelijke video's?

Want als ik puur informatie uit moet gaan vertrouw ik Gamers Nexus BV vele malen meer als Linus Tech Tips. Maar die heeft ongeveer 10x zoveel abonnees. En jayz2cent is met 3,5m abonnees toch best een AMD fanboy en zal er alles aan doen om Nvidia in een slecht daglicht te zetten.

Helaas zegt het aantal abonnees niets over de correctheid van een video/kanaal.
Xbox Series S next gen? Ehmm ja als je dit kan afspelen is het gewoon next gen, maakt de resolutie geen donder uit.
Die Twitteraar doelde vooral op de resolutie van 800p. Dat is nou niet echt next gen te noemen. Ps3/xbox 360 zat op dat niveau qua resolutie. Omdat ook de series S als 1440p machine in de markt gezet is. Maar deze haalt dit vaak bij lange na niet. Zie je ook bij halo Infinite, waar de Xbox One x een hogere resolutie heeft dan de series s.
Ik heb zelf een series s en dit net geprobeerd. Het werkt prima, ja het had scherper kunnen zijn, maar het is niet verschrikkelijk ofzo. Ik heb deze Xbox gekocht omdat de x gewoon niet te krijgen zijn. De series s is gewoon bedoeld voor de casual gamer en iemand die niet wil liggen smeken om een console te krijgen.
Dat doet de UE5 engine. Intern laager renderen en met VSR upscalen naar 4K. Er is geen enkele PC die deze tech demo op 4K@60 native gaan draaien. De SeriesS render intern is 720p waarna hij word geupscaled. De PS5 en SeriesX zover ik weet renderen de demo op 1080 en worden daarna gescaled naar 4k@30
Dat is maar een klein gedeelte dat je 1620p haalt als je rond loopt in de stad tussen wat gebouwen. Het on rails gedeelte (en het merendeel van de demo) zit meer tussen 1080p/1440p met dynamic resolution scaling.
Filmpje op Twitter bekeken maar waarom heeft de PS5 bij dat stuk waar ze met de auto door de stad rijden een green filter. Ook daar zie ik de FPS terug gaan naar 19. Beetje eenzijdige test met zo op het oog andere instellingen. Denk dat de consoles niet veel van elkaar gaan schelen straks. UE5 engine kan beide kampen goed bedienen, prachtige engine.
Kleine aanvulling: als ik het goed lees gaat het om een specifieke scene, niet om gemiddelde performance. Ik wacht liever op Digital Foundry.
Dit is wederom mega specifiek toch? Ik denk dat we een andere behoefte hebben, maar ik ben blij dat aan die van jou hiermee voldaan is.

Om terug te komen op mijn punt: het scheelt op sommige punten 1 FPS tussen PS5 en Series X, in het voordeel van PS5. Zie Digital Foundry https://youtu.be/ib6_c6uliLg?t=2072. Dat schetst een heel ander beeld dan een screenshot uit een scene en die aanname extrapoleren naar de algemene performance.

Offtopic: Ik geloof niet dat je naar een objectief medium kijkt.

[Reactie gewijzigd door yuri38 op 11 december 2021 20:26]

Ik vind het toch steeds matig van deze next-gen consoles... Ik zou verwachten dat een combinatie van mooie plaatjes met minstens 60fps het streven zou zijn voor echte next-gen, maar ik zie nu zo vaak voorbijkomen dat je toch wel erg vaak moet inboeten op voorgehouden graphics om in ieder geval die 60fps te halen. En dan moeten die dingen dus nog jaren vooruit. Ze voelen voor mij toch een beetje alsof ze vanaf de launch al achter de feiten aanlopen en alsof ze een tussenstap naar daadwerkelijke next-gen consoles zijn.

Misschien moet ik niet de wereld verwachten, maar ik vind het toch iets om te zeggen "kijk, mooie plaatjes, maar uh, eigenlijk trekt ie het niet lekker, dus kies maar: mooie plaatjes of goede performance..."

'Tis wel goedkoop uiteraard.

[Reactie gewijzigd door vickypollard op 11 december 2021 08:53]

Ik hou wel van dit soort technische vergelijkingen. Ik vind het leuk om te volgen

Deze video van NX gamer beweert dan weer iets anders. Namelijk dat de frame pacing van de xbox veel beter is dan de PS versie.

https://youtu.be/29ZY1Tg9OEs

Ik heb de demo hier op de PS laten draaien en mijn kinderen laten spelen. Die waren niet onder de indruk… VERWENDE KINDEREN! :-)
Die waren niet onder de indruk? En waar zijn ze wel van onder de indruk? Nieuwe fortnite?

Deze vergelijking is beter:

https://youtu.be/0g_wIeaGwPc

[Reactie gewijzigd door Ghost babel op 11 december 2021 13:00]

De meeste van de framepacing problemen zover ik weet komen voort uit de camera cuts en de Nanite meshes van de auto’s die op het moment van een impact verwisseld worden met een mesh die soft body physics aan kan (iets dat Nanite nog niet kan aangezien Nanite alleen werkt op static meshes)
Ik heb hem op mijn Series S gedraaid en zelfs daar ziet het er al geweldig uit, ondanks de lage resolutie, nog nooit eerder een game gezien wat er zo goed uit ziet.
Digital Foundry kwam uit op een verschil van 1 FPS in dezelfde scene, geen 24%.
@34;50 The Matrix Awakens Tech Analysis + PS5 vs Xbox Series S/X Performance Analysis
Next Gen alleen op de PC ervaren is ook niet helemaal waar vind ik.
Naar mijn weten worden alle innovaties in games gebaseerd op het kunnen van de current-gen consoles. (XSX(S)&PS5) Daar zit de massa en dus het geld.
Uiteraard hebben high end Pc's veel meer power en kunnen die deze innovaties op een hogere resolutie en snellere framerate enz. spelen..
Zo worden volgens mij de meeste games pas sinds de current-gen consoles geoptimaliseerd voor SSD's. Ze gaan echt geen games speciaal ontwikkelen voor dat handjevol mensen die een 1200euro grafische kaart hebben. (afgezet tegenover het aantal console bezitters)
Goed weekend allemaal!
En dat is precies het probleem van "high-end" GPU's. Gezien hoe de PC gaming totaal verpest is, wat heb je aan een meer dan 2000 euro kostende GPU? Juist! Helemaal niets meer! En dit zeg ik als PC gamer. Ik vreesde al hiervoor. Games tegenwoordig zitten helemaal vol met bugs en performance problemen. Het zou echt nice zijn als absurde PC gamers nou eens een keer hun verstand zouden gebruiken en wilskracht gaan hebben zodat ze inzien hoe idioot het is tegenwoordig om zoveel geld neer te tellen voor één onderdeel: GPU.
Precies dit, ik heb een laptop met een 1060 erin en heb gekeken naar een pc te bouwen. Als eerste ben ik dan een 5 keer zoveel kwijt als ik nu besteed hebt aan mijn series s en op de Xbox “IT just works “ pc games zijn tegenwoordig zo buggy en duur dat het gewoon niet leuk meer is.
Ja he! Het is helemaal niet leuk en ook helemaal niet meer te doen. Dit hobby was eerst leuk en nu is het een diep trieste hobby. Een GPU dat max 900 euro hóórt te kosten kost gewoonweg 2-3 keer zoveel... Op een gegeven moment is het zó erg, dat het voor mij niet meer uitmaakt dat spellen alleen voor de consoles uitkomen en niet (meer) op de pc. Niet alleen de games zijn tegenwoordig zo buggy en duur, naast dat je ook betaalt, mag je ook lekker gaan beta-testen. Doeiiii!!!!
Valt mee. Ik heb mijn 3080 Ti voor de aanbevolen winkelprijs kunnen kopen (1199), maar je moet er wel echt continu bovenop zitten.
Dat bedrag is voor veel mensen al een dikke build denk ik. Waar ze ook nog jaren mee doen
Jammer dat zelfs voor aanbevolen winkelprijzen de high end kaarten voor veel mensen gewoon te veel geld zijn geworden, paar jaar geleden kocht je een 1080ti voor 600 euro en dan had je het beste wat geld kon kopen, nu heb je voor 600 euro een midrange kaartje wat het misschien nog aflegt tegen die 1080ti van 4 jaar geleden, we zijn er niet op vooruit gegaan in dat opzicht.
Voor 600 heb je nooit een 1080Ti kunnen krijgen hoor, dat was meer rond de 800. De 1080 zat wel rond de 600. Niettemin veel betere prijzen ja.

Ik heb er zelf ook een gehad, het was mijn vorige kaart voor ik naar de 3080 Ti ging. Wat die context betreft vond ik de 719 euro winkelprijs voor de 3080 ook best aardig. Maar die founders edition komt nu ook echt nooit beschikbaar, bovendien wilde ik meer dan 10GB geheugen. De straatprijs van de 3080 lag al hoger dan wat ik voor mijn Ti heb betaald.

Maar ik heb begrepen uit de geruchten dat de 3080 vervangen wordt door de 3080 12 GB die een adviesprijs gaat krijgen van 999 euro. Dus de adviesprijs wordt stiekem verhoogd tot de praktijk.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 12 december 2021 23:53]

3080TI is toch echt nextgen op 4k ;-)
"...alle innovaties in games gebaseerd op het kunnen van de current-gen consoles.".

Je vergeet even raytracing. Dat werkt alleen goed op de pc in combinatie met dlss, wat ook baanbrekend is. Het zorgt voor waanzinnig goede graphics die gewoon waardeloos draaien op consoles. De innovatie vindt plaats op de pc. Denk aan Control, Cyberpunk of Metro Exodus enhanced. Die titels kunnen uitgebreid van raytracing gebruik maken en ik geloof dat ze alle drie zonder RT op de consoles draaien. Ze draaien wel op consoles om de investering terug te krijgen, maar de innovatieve graphics vind je daar niet.
Ben het met je eens dat dit een innovatie is die in eerste instantie alleen voor de pc weggelegd was en dat was ik Idd "even" vergeten. (schaam)
Maar dat het volgens jou "alleen op de PC goed werkt en waardeloos op de console" is echt onzin.
Dat geld denk ik dan voor die specifieke games maar dat heeft waarschijnlijk meer met optimalisatie en inspanning van de developers te maken.
Zo hebben de Spiderman Games op de PS5 een Performance-RT modus waarmee het spel op stabiel 60fps met raytracing draait. Tuurlijk zijn de raytraced reflecties op lage resolutie maar prima zat om een prachtig ogende game te krijgen.
Natuurlijk heeft een high-end GPU altijd voordeel.
Volgens de geruchten zijn Sony en Microsoft al even bezig met de ontwikkeling van de "pro consoles"
Als deze dubbel de performance gaan krijgen in combinatie met FidelityFX van AMD zal raytracing bla bla bla... :-))
Denk dat deze demo waar Lumen nu hardware raytracing doet toch netjes laat zien dat je geen RTX wat dan ook nodig hebt voor raytracing? Zover ik kon zien was dit ook de eerste Raytracing techniek waar de ambient occlusion schaduwen worden weergeven (geen enkel ander PC game met raytracing doet dit)

Engine wat PC nog heeft op dit moment is DLSS al komt de VSR van UE5 al aardig in de buurt.
Unreal 5 ziet er zeker mooi uit, maar het draait op 30 fps op de consoles. En dipt daar zelfs wat onder. Dat lijkt me niet goed genoeg voor een spel. Maar wie weet zijn er weer console ontwikkelaars die een game op 30fps uitbrengen. Dan kan dat mooi op 60fps draaien op pc. Zo draait de laatste Unreal 5 demo al op 60fps met dlss.
Dit had je simpel even kunnen checken, maar Control en Metro Exodus hebben allebei gewoon ray tracing op consoles. Metro Exodus zelfs 4k 60 fps met ray tracing, nieuws: Verbeterde versie Metro Exodus komt 18 juni naar PS5 en Xbox Series X.... Van degene die je noemt alleen Cyberpunk niet, maar die is ook nog technisch gezien niet uitgekomen voor next-gen consoles.

Daarnaast zijn er wel meer spellen die ray-tracing bevatten (Doom Eternal, Ratchet & Clank en Spider-man iig). Dat dat een pc-only feature is klopt dus iig niet.
Je hebt gelijk wat betreft de term. Maar veel mensen gebruiken nog de next gen term omdat de nieuwe consoles nog zo nieuw zijn. Maar inmiddels is het inderdaad current gen.
Ik zit ook maar wat te zeuren hoor. Hardcore pc fan hier.
Snap ik ;-) snap ook niet helemaal waarom de demo niet op pc is uitgebracht. Maar wellicht tijd gebrek. De film komt ook al 23 december uit.
Het is door een klein team gemaakt. Om nu voor een demo dat te doen lijkt mij ook zonde van hun tijd. Maar zou wel mooi zijn om te zien wat een rtx 3090 met Intel 12th gen i9 ofzo. Puur om te laten zien wat het kan.

[Reactie gewijzigd door loki504 op 10 december 2021 19:51]

Wat ziet dit toch ongelofelijk goed uit op zowel de PlayStation 5 als de Xbox Series X.
Epic dat het project inclusief alle assets naar Unreal Engine 5-gebruikers gestuurd zal worden, 'om mee te experimenteren zoals ze willen'.
Het zou toch enorm gaaf zijn als de Unreal community een dedicated Matrix game zouden maken. Laten we hopen dat het niet bij een prachtige rail shooter met quick time events blijft.

Edit: @Marve79 :o Dat zou Matrix-ception zijn. ;)

[Reactie gewijzigd door Ram-G-maN op 10 december 2021 18:09]

Een openworld VR matrix game dat zou wel gaaf zijn.
Ik vind de prestaties die een xss geeft voor 300 euro toch ook erg knap.
Ben behoorlijk onder de indruk.
Dit ‘spel’ liet wel even mn bek op de vloer vallen. Met name de lichteffecten waren zo prettig en vooral de vloeiendheid waarmee alles te doen is. Als er één ding nu next gen moet zijn, is dit het. Benieuwd naar de games die op deze engine gaan draaien.
De dag/nacht schakelaar tussen het on-rails en free-roam stuk is erg indrukwekkend. In de free-roam kun je de zon verplaatsen, erg mooi om te zien hoe de schaduwen en reflecties moeiteloos meedraaien. Ongelofelijk dat je dit op een console kunt draaien.
Weet iemand waarom de demo niet op PC beschikbaar is?
Omdat die te gevarieerd is wat betreft configuraties. Krijg je teveel mensen die beginnen te huilen omdat het op hun PC maar met 2 fps loopt want ze hebben geen krachtig genoege PC. Onderschat de nieuwe consoles niet met de extra snelle SSD toegang, die dus op elke console aanwezig is, waardoor je als dev dus maar voor 2 configuraties hoeft te optimaliseren.
Epic zegt tegen Eurogamer dat het project inclusief alle assets naar Unreal Engine 5-gebruikers gestuurd zal worden, 'om mee te experimenteren zoals ze willen'.
Dus met andere woorden het zou mogelijk zijn dat een van die gebruikers er een PC versie van compileert? Pleeeease! :D

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone SE (2022) LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S22 Garmin fēnix 7 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee