Jagex werkt aan openworldsurvivalgame die zich afspeelt in RuneScape-universum

Jagex werkt aan een openworldsurvivalgame. Er zijn niet veel details bekend over het spel, behalve dat het zich afspeelt in het RuneScape-universum en dat het spel wordt gebouwd op Unreal Engine 5.

De RuneScape-studio maakte een vermelding van de nog onaangekondigde game in een bericht. Daarin maakte het bedrijf bekend dat het drie ervaren gameontwikkelaars heeft aangenomen die de ontwikkeling van de game moeten leiden: Maddie Harper, Géry Arduino en Guilhem Barloy. Harper en Arduino hebben beiden voor Ubisoft gewerkt. Daar hebben ze meegewerkt aan de Assassins Creed-serie. Barloy was onder meer werkzaam bij Evolution Studios, de maker van de PlayStation 4-racegame Driveclub.

Jagex geeft verder weinig details over de openworldgame. Zo is het nog niet bekend hoe hij gaat heten, hoe de game eruit gaat zien en op welke platforms hij gaat verschijnen. Wel zegt Jagex dat het spel wordt gemaakt op basis van Unreal Engine 5.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Loïs Franx

Redacteur

23-06-2022 • 15:20

30 Linkedin

Submitter: SimonBraat

Reacties (30)

Wijzig sortering
Tot nu toe is er naast (Oldschool) Runescape geen ander spel van Jagex wat echt een succes was. Hopelijk wordt dit wel iets!
Reageer
Nee, hopelijk niet.

Dan trekken ze alle devs van OSRS af om aan een "openworldsurvival" te werken, alsof er daar nog niet genoeg van zijn...
Reageer
Aangezien OSRS in het begin door 1 Mod werkt ontwikkelt en succes was, zal het vast wel goedkomen met teamfocus op een ander spel
Reageer
Wanneer de 2007 versie werd gebruikt om het aparte OSRS op te zetten, zijn ze direct met een team begonnen. Ik weet niet waar jij die "1 mod" haalt.
Reageer
Als je dat dan nog even goed door extrapoleert voegen ze aan die survival later een op dat moment hippe modus toe (bv Battle Royal), stoppen er een cosmetica store in, komen er na half jaartje achter dat er meer geld valt te verdienen met die hippe modus en maken ze daar een standalone van (die achteraf vrij onsuccesvol uitpakt), sluiten ze de survival servers en heb je na een jaartje later 2 doodgebloedde game en 1 hippe modus game die zwaar overschaduwt wordt door de game die die hippe modus introduceerde aan de markt.

Maar dat is maar mijn mening.
Reageer
Ik vond Runescape 15 jaar geleden altijd wel leuk op de middelbare school. Ik heb recent OSRS weer afgestoft maar de magie was voor mij toch weg. Echter heb ik Valheim helemaal grijs gespeeld met mijn vrienden tijdens de lockdown. Juist vanwege het iets minder competatieve en meer sociale (beetje achterover leunen, beetje base bouwen, beetje kletsen over voice).

Als we een soort mix tussen Valheim en Runescape kunnen vinden heb ik er zeker animo voor. Dat zou dan wel vallen en staan bij het sociale element. Call of Duty, Vallheim, eigenlijk alle games die ik speel vind ik alleen leuk omdat mijn vrienden het spelen. Het echte grinden heeft voor mij de magie verloren als dertiger dus die 99 skillcape zit er denk ik niet in :)
Reageer
Ik kan mij hier volledig bij aansluiten. Helaas spelen mijn vrienden alleen nog consolegames (Fifa) en ben ik als 30+er maar dezelfde game als vroeger aan het spelen (CS:GO).

Tijdje nog Guild Wars 2 gespeeld, maar helaas is het qua tijd (werk) en interesse (magie zoals je het zegt) niet meer te doen.
Reageer
Misschien vind je Grounded wel wat, heeft weinig met beide games te maken. Maar als je iets zoekt voor beetje base bouwen, social doen en af en toe achterover leunen is Grounded denk ik wel een kanshebber (staat in Gamepass dus je zou het kunnen testen met de gratis proef maand van Gamepass).
Reageer
Grounded bestaat inprincipe uit alleen maar Grind.. is wel een leuk spel maar als grind je totaal niet meer intereseert zou ik geen Grounded gaan spelen

Beetje leuke basis? lange grind
Beste wapens? en die zelfde wapens onderhouden? blijft een eeuwige grind
enz enz

Wel kan je als je met vrienden speelt het sociaal erg leuk hebben in Grounded, maar de grind blijft zeker aanwezig

[Reactie gewijzigd door Sinester op 24 juni 2022 13:12]

Reageer
Heb je V Rising al een keer geprobeerd? Dat is als Valheim X Diablo en dan behoorlijk degelijk uitgewerkt met veel meer interacties tussen items.
Reageer
Ben benieuwd!

Hopelijk luisteren ze net zo goed naar de community als met OSRS
Reageer
Ze luisteren waar het ze uitkomt. Zo werd de pvp community jarenlang genegeerd. Die hebben het laatste half jaar ofzo eindelijk wat updates gekregen.

Voor de rest geweldig spel hoor. Speel het al jaren niet meer want absoluut geen tijd voor, maar volg het nog wel, zijn een paar OSRS youtubers waar ik vrijwel iedere video van kijk.
Reageer
Dat is zeker waar!

(Youtubers: C-Engineer / Swampletics / Framed / Torvesta) Mis ik er dan 1? :)
Reageer
SoloMission, Gunschilli, Soup, B0aty! _/-\o_
Reageer
SirPugger, Settled (McTileman) en A Friend niet te vergeten

[Reactie gewijzigd door k0enf0rNL op 23 juni 2022 16:23]

Reageer
J1mmy ook niet vergeten, heeft een super fijne playlist waarbij die alle quests "by release" gaat spelen, dus ook met de mogelijkheden van toen. Beetje creativiteit met zijn eigen muziek erdoor. Genieten!
Reageer
Mr Mammal voor mij persoonlijk ;)
Reageer
Die 4 ja. En 9rain en 25 buttholes voor de humor. Vooral die laatste is behoorlijk maf.

En Verf, gozer woont enigszins bij mij in de buurt, maakt super goede content. En ook nog limpwurt root met zijn extreme onechunk.

Okay ik volg nog behoorlijk veel osrs spelers :)
Reageer
Exact! Vooral Framed en Torvesta, volg ik al jaren. Speel zelf ivm tijd al heel lang niet meer, maar t blijft fantastisch.
Reageer
Maar is dat aan Jagex of aan de community zelf? Ik kan me herinneren dat er tijdens de ingame votes de pvp content niet zoveel animo had waardoor het niet in het spel kwam. Daar kan Jagex dan verder weinig aan doen.
Reageer
Ja en nee. De pvp community is groot, maar de groep mensen die er weinig om geven is nog groter. En een klein heel vocaal deel is anti pvp en wil de wilderness weg hebben, waarschijnlijk omdat ze zijn gepk't. Ookal is 'maar' 25% van je spelers weg van pvp, dan nog moet je daar aandacht aan besteden imo.
Reageer
Toen ik 6 jaar geleden stopte met spelen was de PvP community al erg klein. Zeker nu pvp ook nog werd uitgesmeerd over de wilderness, PvP worlds, last man standing. Eigenlijk vind ik alleen deadman mode seasonal leuk om de eerste paar dagen even te spelen. Maar het is niet te doen om echt te competen met die content creators die 24/7 spelen.
Reageer
Ik wil zoiets als RuneScape al heel lang op de consoles. Er wordt vaak gezegd dat een controller te onhandig zou zijn daarvoor maar ik ben er zeker van dat ze iets kunnen bedenken wat de controls er praktisch genoeg voor maken.

Hopelijk wordt dit dan zoiets.
Reageer
Ik dacht dat Diablo met een controller ook waardeloos zou zijn, maar de D3 console besturing heeft me aardig verrast. En dat terwijl ik D3 lang op de pc gespeeld heb.
Reageer
Iets als valheim in het runescape universum zou nog best gaaf kunnen zijn
Reageer
Een spel waar je moet jagen op RuneScape bots? ;P zelf doen ze het helaas niet.
Reageer
Mooi!
Ik was vroeger altijd groot RuneScape'er maar zoals velen ben ik iets te oud te worden om zo veel tijd in games te steken zoals RS altijd behoefte. Heb nog vaak gezocht naar "games als RuneScape die meer casual zijn". Dan kom je natuurlijk op games zoals Valheim en Elder Scrolls, waar ik overigens veel plezier uit gehaald heb.

Hopelijk wordt dit net zoiets. :)
Reageer
Ik ga hier heel goed op. Ik weet nog dat ik wenste dat ze een next gen runescape op unreal engine 3 zouden bouwen. Ik denk dat hier een boel nostalgie trippers hun centen aan uit zullen geven. Al is het maar om weer in die wereld te zitten waar ik als kind zoveel uur in heb besteed.

Ik denk wel dat het lastig wordt om het runescape gevoel in een next gen game te stoppen... de simplistische graphics en soundtrack hoorden er gewoon bij.

Ik hoop dan ook dat ze het op old-school runescape baseren en niet die bagger van een runescape 3.

Not everyones cup of tea, but if you know, you know.
Reageer