RuneScape-spelers mogen stemmen over toekomst microtransacties

Jagex heeft RuneScape-spelers gevraagd om hun mening over microtransacties. Als 100.000 spelers hun stem uitbrengen, dan worden de Treasure Hunter-lootboxen uit de game geschrapt. Daarmee zou een einde komen aan de grootste vorm van microtransacties in het onlinespel.

Spelers kunnen vanaf nu stemmen op de RuneScape-website en hebben daarvoor tot 12 november de tijd. De peiling heeft alleen de mogelijkheid om 'Ja' te stemmen. Als 100.000 verschillende spelers dat doen, wordt Treasure Hunter uit RuneScape 3 gehaald, zo bevestigt ontwikkelaar Jagex. Op het moment van schrijven hebben meer dan 87.000 spelers een stem uitgebracht.

Als de 100.000 wordt gehaald, worden de voorstellen van Jagex 'bevestigd als de toekomstige koers voor de game'. Elke stem boven dat aantal zou fungeren als een 'duidelijk signaal' over hoever deze voorstellen moeten gaan.

Onder de voorstellen belooft Jagex in ieder geval om Treasure Hunter volledig uit RuneScape 3 te verwijderen. Dat gaat om een lootboxachtige vorm van microtransacties, die sinds 2014 in de mmo-game zit. Met Treasure Hunter kunnen spelers kisten openen met sleutels. Die kisten bevatten willekeurige voorwerpen. Het gaat bijvoorbeeld om items om XP mee te verdienen, maar ook om wapens, harnassen en cosmetische voorwerpen. Spelers krijgen dagelijks een paar gratis sleutels als ze inloggen of door quests te voltooien, maar kunnen ze ook kopen met echt geld.

Samen met Treasure Hunter, zouden ook 225 andere voorwerpen uit de verkoop gaan. Het gaat om Direct XP- en Skilling-items. Wel blijft het na de wijziging mogelijk om cosmetische voorwerpen en Bonus XP-items aan te schaffen met echt geld. Bij die laatste krijgen spelers niet in één keer een stel ervaringspunten, zoals bij 'lampen' en 'sterren', maar moeten ze daadwerkelijk het spel spelen en ontvangen dan extra XP voor hun acties. Er komt daarnaast een maximum op de hoeveelheid Bonus XP-voorwerpen die spelers per vaardigheid mogen bezitten, wat het 'hamsteren' ervan moet ontmoedigen.

Jagex deed in juni al een onderzoek rondom microtransacties, waaruit bleek dat veel spelers Treasure Hunter als frustrerend ervoeren. De ontwikkelaar gaf toen aan dat het bedrijf zijn 'schadelijke' aanpak met microtransacties op de schop wilde nemen. Het bedrijf voerde daarvoor de afgelopen maanden enkele experimenten uit. De nieuwe poll is ook onderdeel van de koerswijziging die Jagex beloofde. De wijzigingen hebben enkel invloed op RuneScape 3. Old School RuneScape, dat is gebaseerd op een versie van het onlinespel uit 2007, bevat geen microtransacties.

RuneScape 3 Treasure Hunter-stemming

Door Daan van Monsjou

Nieuwsredacteur

30-10-2025 • 15:32

24

Submitter: LodanMax

Reacties (24)

Sorteer op:

Weergave:

Ik lees nergens het plan, wat het alternatief is.

Ik neem aan dat ze nog steeds uit de kosten willen komen, en sterker nog het fijn zouden vinden als ze winst kunnen maken.
Jagex (moederbedrijf) draait al een flink aantal jaren winst. Wel is te zien in de jaarrekening dat de omzet van microtransactions terug loopt, wellicht dat dit ook mee speelt.

Bron: https://find-and-update.c...y/03982706/filing-history (open de full accounts)
Toch benieuwd welk gedeelte uit OSRS komt en welk gedeelte uit RS3, kon dat zo snel even niet vinden.

Maar geld genoeg inderdaad.
Gezien het feit dat rs3 player count al jaren in terugloop is gok ik dat t merendeel van de micro transaction winsten van jagex komen uit de verkoop van bonds aan osrs spelers nou heb je altijd nog een handje vol degenerates die (Tien)duizenden euros weg gokken op treasure hunter maar ik gok dat die nummers vallen te verwaarlozen.


Daarboven op komt nog het feit dat rs3 gezien wordt als pay2win omdat Justin Bieber in een paar uur met de juiste treasure hunter promos een max cape kan kopen waar anderen maanden lang voor zouden moeten grinden..

If anything zou het verwijderen van treasure hunter in favour voor een 3 maandelijks Battle Pass systeem boven op de huidige abonnementskosten kunnen zorgen voor een opleving in rs3 spelers vooral als de rewards van eerder genoemd Battle Pass systeem voornamelijk cosmetisch zullen zijn en dus geen voordeel bieden
100% tegen stemmen is in mijn ogen de enige manier om de game te redden. Zeker RS3 is helemaal om zeep geholpen met al die microtransacties.
Dit is echt een mooie ontwikkeling maar met Runescape 3 is het echt zoooooo veel te laat wat mij betreft.
Ik ken echt niemand persoonlijk die runescape 3 speelt. Iedereen speelt Oldschool volgens mij die terug keert naar de game juist omdat runescape 3 zo "verpest" is.

Maargoed het is wel een stap in de goeie richting weer.

De Mtx in deze versie van runescape waren dan ook wel echt verschrikkelijk pay to win.
Je kon letterlijk exp kopen om te levelen
Ikzelf heb vorig jaar nog een lange tijd rs3 gespeeld. Waar ik me vooral aan irriteerde was niet zozeer de bonusxp die je vanuit de mtx kreeg maar juist die cosmetics die verhandeld konden worden. Zit ik uren in het spel te investeren om miljoenen te sparen… maar mn kameraad die alleen voor de dailies inlogt gelijk met treasure hunter een cosmetic pakt die gelijk 800mil waard is op de grand exchange…
Daarom heeft deze aankomende update (want die 100k halen spelers makkelijk) weinig zin in mijn optiek. Die hele in-game economie is de afgelopen 10-15 jaar om zeep geholpen. Idem dito wat betreft hiscores en individuele ''prestaties''. Van de ene op de andere dag micro-transactions verwijderen maakt die situatie niet beter; de schade is al geleden.

Bij OSRS heb je dat probleem gelukkig niet. Daar weet je gewoon dat iedereen (nou ja, bots even terzijde) eerlijk heeft gespeeld met dezelfde middelen als alle andere spelers, zonder shortcuts via credit cards of iets dergelijks. Die situatie is vanaf het begin tot nu hetzelfde gebleven.
For those of you who told us you rely on MTX items to fit RuneScape into your life, we will continue to offer Bonus XP in the store as the only purchasable means to speed up progression.
Overigens vind ik bovenstaande ook zo'n jammer signaal van Jagex. Mensen kunnen alsnog shortcuts nemen door bonus XP te kopen, want boe-hoe ik heb niet genoeg tijd in m'n dag... nou, dan heb je toch gewoon pech? Het is compleet logisch dat iemand die minder uren in het spel steekt ook minder kan bereiken dan anderen... is mijn gedachte tenminste.

[Reactie gewijzigd door Daraxo op 30 oktober 2025 20:11]

Ik vind niet dat dit soort zaken uit een game gehaald moeten worden, je bent niet verplicht het te kopen dat doen de mensen echt helemaal zelf.

Ik speel RuneScape al meer dan 10 jaar en heb nog nooit wat gekocht met echt geld, alles kun je verdienen in de game zelf door te spelen.

Maar ik vind wel dat de optie er moet zijn voor de mensen die het wel willen en wellicht wat sneller willen trainen.
Ik vind niet dat dit soort zaken uit een game gehaald moeten worden, je bent niet verplicht het te kopen dat doen de mensen echt helemaal zelf.
Klopt maar sommige games maken het grinden wel erg moeizaam zodat je uit eigen beweging veel sneller kiest om maar wat te betalen dan. Het is wel je eigen keus maar wel gestuurd door hoe moeilijk het je wordt gemaakt als je niet betaald...
Maar ik vind wel dat de optie er moet zijn voor de mensen die het wel willen en wellicht wat sneller willen trainen.
Is dat niet juist wat andere dan onder druk zet ook maar mee te doen omdat ze anders achter (blijven) lopen en 10x zo veel tijd moeten investeren?

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 30 oktober 2025 15:51]

alles kun je verdienen in de game zelf door te spelen.
Factueel onjuist
Zou bijna een account gaan maken alleen om te stemmen.
Om een signaal te geven aan de rest van de game-industrie.
Kan mij niet voorstellen dat de rest van de game industry zich wat aan trekt van RuneScape, ik heb de indruk dat het echt een niche is wat vooral mensen spelen vanuit nostalgisch oogpunt. Dat laatste geld dan vooral voor de old-school versie, geen idee in hoeverre dat ook voor RS3 geld.
edit:
typo

[Reactie gewijzigd door keranoz op 30 oktober 2025 18:41]

Mwah zelfs als die stelling juist is, dat OSRS voornamelijk nostalgische spelers heeft (mijn mening - dit is niet het geval), met de hoeveelheid "remaster" slop de markt opgesmeten wordt, lijkt me dit toch wel interessant als je een gameboer bent die remasters uitbrengt.
Toch al dik 12 jaar een trouwe playerbase. Ik speel het al jaren niet meer, maar volg de community nog wel. Blijft een mooi spel. Speel nu af en toe een 2004 server, lost city heet het.
Zou bijna een account gaan maken alleen om te stemmen.
Om een signaal te geven aan de rest van de game-industrie.
Ik denk dat je dan een sterker signaal geeft wanneer je de producten/games niet gebruikt/speelt die je niet spelen wilt. Met een stem in een game zul je niet de gehele industrie in beweging brengen.
En dat is indirect al gebeurd. Daarom wordt dit nu gedaan denk ik. Echt een fractie van de runescape spelers speelt Runescape 3
Niet te spelen geeft een beter signaal.
lekker makkelijk maar 1 keus... niet stemmen keus 2 maar dat kan dan weer anders omschreven worden voor de beleidsmakers van ja iedereen is het ermee eens verder heeft niemand het gezien.... dus we gaan het doen.

kortom we gaan het doen
lekker makkelijk maar 1 keus... niet stemmen keus 2 maar dat kan dan weer anders omschreven worden voor de beleidsmakers van ja iedereen is het ermee eens verder heeft niemand het gezien.... dus we gaan het doen.
Volgens mij snap je de 'keuze' niet helemaal, je kan enkel tegen microtransacties stemmen (niet voor). En ze hebben zelf een drempel gegeven (100k). De spelregels liggen dus ook gewoon al vast...
Jagex heeft RuneScape-spelers gevraagd om hun mening over microtransacties. Als 100.000 spelers hun stem uitbrengen, dan worden de Treasure Hunter-lootboxen uit de game geschrapt. Daarmee zou een einde komen aan de grootste vorm van microtransacties in het onlinespel.
Bron: artikel ^^
kortom we gaan het doen
Het is er al, het gaat juist om het behouden of verwijderen van de lootboxes...

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 30 oktober 2025 15:47]

Ik zou voor stemmen. RS3 is de cashcow die ervoor zorgt dat Old School RuneScape blijft zoals het is.
Ik dacht eerder andersom, het aantal spelers in OSRS is groter dan die in RS3.
Het kan dat die spelers in RS3 meer uitgeven, maar als dit echt zo cruciaal was boven meer unieke en dagelijks player engagement zouden ze dit nu niet proberen.

Het is een teken aan de wand dat ze RS3 zien leeg lopen en dat transacties er voor veel tussen zitten.

Persoonlijk mening, gestopt als tiener in RS2, midden 30 nog eens wedergekeerd naar RS3 (dankjewel Covid) en me laten misleiden door heel hun systeem van keys en lootboxes. Resultaat veel skills en levels behaald maar buikgevoel was dat ik niets echt had behaald maar had gekocht. Helemaal het omgekeerde van het spel dat ik toen in de tijd was beginnen spelen en voelde er niets meer voor.

Geen idee als het terugdraaien van dit mij terug haalt, omdat de schade op mijn account er al is en helemaal vanaf nul beginnen... in OSRS ja in RS3 niet zo zeker....
Zo’n laag aantal ruikt bij mij naar dat ze allang die keus zelf hebben gemaakt maar het gevoel willen geven dat de spelers gezamenlijk die keus hebben gemaakt :Y)
En de teller staat op 100K :D


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn