Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Aantal abonnees Disney+ verdubbelt in een jaar tijd

Disney+ kreeg er in het afgelopen kwartaal van dit jaar 12,4 miljoen abonnees bij. Dat betekent dat de streamingdienst inmiddels 116 miljoen abonnees heeft, wat een verdubbeling is ten opzichte van het aantal abonnees een jaar geleden.

Het bedrijf presenteerde vrijdag de kwartaalcijfers, waarin is te lezen dat de dienst begin juli de 116 miljoen abonnees aantikte. Eind juni 2020 waren dat er 57,5 miljoen. De groei is opvallend, omdat er juist een afvlakking werd verwacht, omdat wereldwijd lockdowns werden opgeheven. Dat verwachtte bijvoorbeeld concurrent Netflix.

De stijging in abonnees is ook terug te zien in de omzet van Disney. Het bedrijf had afgelopen kwartaal een omzet van 17 miljard dollar ten opzichte van een kleine 12 miljard het jaar ervoor. Met 116 miljoen abonnees is Disney een steeds grotere speler op de streamingmarkt. Toch is Netflix nog altijd de grootste met meer dan 200 miljoen abonnees wereldwijd.

Eerder dit jaar bleek uit een onderzoek van Telecompaper al dat steeds meer Nederlandse huishoudens een abonnement op meerdere streamingdiensten hebben. Uit het onderzoek bleek dat 51 procent een of meerdere abonnementen hebben. Ook de Nederlandse streamingdienst Videoland groeit nog altijd in populariteit en passeerde begin deze maand de grens van 1 miljoen betalende abonnees.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Robert Zomers

Nieuwsposter

13-08-2021 • 11:56

204 Linkedin

Reacties (204)

Wijzig sortering
De groei is opvallend, omdat er juist een afvlakking werd verwacht, omdat wereldwijd lockdowns werden opgeheven. Dat verwachtte bijvoorbeeld concurrent Netflix.
Beetje vreemde aanname dit. Had dan op zijn minst de verwachting van Disney(+) erbij gezet. Dus omdat 1 concurrent verwacht dat het aantal nieuwe leden afvlakt, wordt dat gelijk voor alle diensten aangenomen? Beetje erg voorbarig en kort door de bocht als je het mij vraagt.

Verschil met Netflix en Disney+ is vooral het aanbod in content van de afgelopen periode. Op Disney+ is de afgelopen periode ook best veel Marvel-gerelateerde content verschenen, van op zich prima niveau, waar dat bij Netflix naar mijn idee 'bedenkelijk met hier en daar een uitschieter' is.

Bij Netflix wordt er vooral content gestampt en is er niet echt een geheel, waar dat bij Disney(+) wel meer het geval is nu met alle Marvel-gerelateerde content bijvoorbeeld, het vormt daar ook meer 1 geheel. Bij Netflix is dat niet.

Zo vond ik enkel Lupin, Shadow and Bone en Jupiter's Legacy onwijs interessant om te zien op Netflix. Laatst genoemde is door Netflix al de nek omgedraaid, van de andere twee is het maar afwachten wat het volgende seizoen gaat brengen, waar vooralsnog alleen Shadow and Bone hoge ogen gooit. En andere, over het algemeen door Netflix best gehypete content, zoals bijvoorbeeld Army of the Dead vond ik erg tenenkrommend om naar te kijken (enkel afgekeken om het tijdens een vodcast waaraan ik meewerk mee te kunnen praten).

Dat voor een dienst als Netflix de groei in leden afvlakt, heeft Netflix dan ook vooral aan zichzelf te danken wat mij betreft, waar Disney(+) overduidelijk goed bezig is de laatste tijd (en de resultaten of verwachtingen van de een, zeker niet per se van toepassingen zijn op de ander). Om dan een dergelijke conclusie maar over alle diensten te trekken, is dus echt te gemakkelijk gedacht, als ik eerlijk ben.

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 13 augustus 2021 12:46]

Gisteren is ook bekend gemaakt dat Disney+ in november uitkomt in Zuid-Korea, Hong Kong en Taiwan. Tijdens de zomer van 2022 zijn Midden- en Oost-Europa, Zuid-Afrika en het Midden-Oosten aan de beurt.
Het aantal abonnees zal dus ongetwijfeld stijgen, wat er ook gebeurd in andere landen.

Daar staat wel tegenover dat 100 TV-zenders van Disney (waaronder Disney Channel, Disney XD, Disney Junior, Fox en National Geographic) zullen stoppen met uitzenden dus er wordt meer gepusht naar Disney+ en Star waardoor de ontwikkelingen hand-in-hand gaan.
Ik vind het erg vervelend dat er zoveel verschillende streaming services zijn. In plaats van dat er een paar zijn met goed aanbod, heb je nu een stuk meer, met elk een stukje van dat goede aanbod. Om alles te kunnen zien waar ik in geïnteresseerd ben zou ik 4 verschillende abonnementen moeten nemen. Ik vind het jammer dat daar geen andere (legale) opties voor zijn.
Wat ik niet begrijp is dat mensen die hier over klagen niet zelf de conclusie kunnen trekken dat ze niet alles nodig hebben. Je heb nooit het hele aanbod gehad en dat ga je nu ook niet krijgen (niet alles is beschikbaar in Nederland). Als de kosten een issue zijn, dan switch je tussen diensten. Toen we alleen nog Netflix hadden, hadden ze ook niet alles en zeker niet altijd. Je kon soms Star Wars kijken, maar zeker niet altijd wanneer jij dat wilde.

Voor een basis aanbod ben je gewoon minder geld kwijt dan TV via de kabel.

Een enkel aanbod ga je nooit krijgen in TV/film land en dat zou je ook niet willen. Simpel weg omdat je dan terug gaat naar de situatie van voorheen waar 1 aanbieder alles bepaalt en hoge prijzen kan vragen omdat er geen concurrentie is/was (lees: kabel TV).

Disney+ heb ik afgenomen toen het €70/jaar koste, peanuts imho! Nu met de rest erbij is het €90/jaar, nog steeds goedkoper dan Netflix. Amazon voor €3/maand... Ik besteede vroeger meer aan de videotheek, nog niet te spreken over wat ik uitgaf per jaar aan DVDs, sure die staan nog in de kast, maar hoe vaak raak je die eigenlijk nog aan?
Beetje relativeren mag en in veel geef ik je gelijk.
Wel nog paar kanttekeningen:
1: Kabel-internet gaat vaak niet zonder kabel-tv. ;)
2: Bij muziek is de dekking van Spotify & co dusdanig dat voor de overgrote meerderheid 1 abonnement wél volstaat. De versnippering bij video was er altijd al, maar heeft inmiddels echt geen technische reden.
T.a.v punt 1:

Voor iedereen met ziggo: je kan de verplichte kabel-tv aansluiten laten weghalen uit je abonnement! Scheelt toch wat euro's ;)

nieuws: Ziggo biedt internetabonnementen zonder online tv aan voor 6 euro minder
Nee je kan voor 6 euro minder het online tv gedeelte eruit halen. Kabel tv blijf je altijd houden staat ook gewoon in je link. Dit omdat het uitzetten van kabel tv alleen fysiek kan.
Dat is inderdaad een europese wet, er mag geen koppelverkoop zijn tussen de tv kabel en internet

Maar ook in belgie weten veel mensen niet dat het zonder tv kabel kan...en bij ons in Belgie kost dat bijna 20 euro per maand...

Wat betreft de goede cijfers van Disney dat zal snel zakken vanaf oktober, omdat dan de eerste renewals moeten gebeuren en de content van disney is maar mager...het was leuk voor één jaar

[Reactie gewijzigd door sebastienbo op 13 augustus 2021 17:03]

Wat betreft de goede cijfers van Disney dat zal snel zakken vanaf oktober, omdat dan de eerste renewals moeten gebeuren en de content van disney is maar mager...het was leuk voor één jaar
Is ook de reden waar om nu de cijfers zo goed zijn: vorig jaar rond deze periode had je in heel veel landen nog niet eens Disney+ (België bijv. was pas in september)
Voor wat betreft je eerste punt: ook Ziggo heeft tegenwoordig internet-only abonnementen. De kans dat je in een gebied woont waar je alléén kunt kiezen voor kabel, en waar ook nog eens geen Ziggo zit, is bijzonder klein.

Punt twee is ook nooit technisch geweest, maar juridisch. Kwestie van uitzendrechten. Overigens moeten we imo alleen maar blij zijn dat er meerdere aanbieders zijn, dat zorgt voor concurrentie. We weten allemaal toch wel dat een monopolie niet bepaald gunstig is voor zowel de prijsvorming, als de diversiteit qua aanbod.
Voor wat betreft je eerste punt: ook Ziggo heeft tegenwoordig internet-only abonnementen.
Onwaar. Je betaalt altijd voor conventionele kabel TV, ook voor het 'internet only' abonnement. Hoe denk je anders dat al die doorgegeven DVB-C FTA kanalen betaald worden?

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 13 augustus 2021 13:40]

Onwaar? Graag even mailen naar Ziggo dan, want ik betaal voor internet-only 42,50 per maand, en voor internet+tv 53 euro per maand. Ze zullen het vast wel op prijs stellen als je de fouten op hun website even aan ze doorgeeft.
Het gaat er niet om wat je betaalt. Het gaat om het TV signaal dat via coax jouw woning binnenkomt, dat met elke DVB-C tuner afgespeeld kan worden (zonder smartcard). Dat je er geen gebruik van maakt, houdt niet in dat het geen onderdeel is van je abonnement.

Zie ook:
nieuws: Ziggo biedt internetabonnementen zonder online tv aan voor 6 euro minder
Update, 11:50: Ziggo bevestigt dat klanten met de nieuwe abonnementen nog wel toegang hebben tot kabeltelevisie, omdat het technisch niet mogelijk is om dat uit het abonnement te halen.
Dat zit gewoon inbegrepen in de prijs, die hoger is dan veel *DSL en FttH providers zonder TV.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 13 augustus 2021 13:49]

Ongetwijfeld zal een bepaald deel van het bedrag dat ik wel betaal voor andere zaken gebruikt worden. Ik betaal ook voor de lease-auto van de directeur zonder dat ik erin mag rijden. Dat is totaal niet relevant. Het ging het om de stelling dat kabel-tv vaak niet zonder internet gaat. Je zit er nu allemaal irrelevante zaken bij te halen om maar niet je ongelijk toe te hoeven geven. Siert je niet.
Het ging het om de stelling dat kabel-tv vaak niet zonder internet gaat. Je zit er nu allemaal irrelevante zaken bij te halen om maar niet je ongelijk toe te hoeven geven.
Nee, het ging om de stelling dat kabel-internet niet zonder TV gaat. En dat gaat niet bij Ziggo. ;)

Het is een bittere pil voor je, maar de stelling:
Voor wat betreft je eerste punt: ook Ziggo heeft tegenwoordig internet-only abonnementen.
Is niet waar. Ondanks dat Ziggo het 'internet-only' noemt, is het niet 'internet-only'. Je krijgt er televisie bij en betaalt daarvoor, of je het nu wil of niet. Met jouw logica kan je een 'alles-in-1' pakket ook 'internet-only' noemen wanneer TV en telefonie niet gebruikt worden. :+

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 13 augustus 2021 13:56]

Zeg voor de grap je abonnement eens op. Grote kans dat DVB-C gewoon blijft werken. Mocht je je modem moeten terugsturen, schaf er een aan op marktplaats. Betaal je het dan ook, ondanks dat je niks betaald?
Het feit dat iets technisch werkt, en dat is de basis van je argument 'het werkt, dus daar voor betaal je', heeft daarmee dus niets van doen
Edit: wat ik dus bedoel je zeggen, het is voor Ziggo technisch lastig om het helemaal uit te schakelen. En dat kan ook een reden zijn dat het blijft werken ondanks een internet only abonnement.

[Reactie gewijzigd door YoMarK op 13 augustus 2021 18:02]

Dat je er geen gebruik van maakt, houdt niet in dat het geen onderdeel is van je abonnement.
Dit stond vroeger allemaal apart gespecificeerd op de factuur en dat was significant meer dan 6 Euro...
Het is irrelevant wat er vroeger op een factuur stond.

Je betaalt ervoor, en je krijgt het. Ziggo doet dat echt niet gratis. Dat is dan ook een reden dat de basisprijs voor een 'internet-only' abonnement bij Ziggo hoger is dan bij de meeste VDSL/FttH providers.
En toch is dat geen internet only. Ziggo noemt het internet only omdat je er geen TV decoder bij krijgt, maar de kabel vervoert nu eenmaal een stuk of 50 open kanalen. Dus ook met het internet only abonnement kan je deze kanalen (indien je TV een ingebouwde tuner heeft, wat ze sinds eind jaren ‘00 allemaal hebben) gewoon bekijken.

En daar betaal je dan ook gewoon voor. Van die 42,50 gaat 20,95 naar digitale kabel TV.

Particulieren kunnen geen internet-only abonnement nemen bij Ziggo, ook al heeft Ziggo het de naam gegeven.
Dan doet Tele2, zolang het nog duurt, hier toch leuker.. zo'n 150/? Mb internet voor €28 per maand.. goed, was even zeuren voor €3 p/m korting na laatste prijsverhoging maar toch.. ;-)
Vermeld er wel even bij(als het al waar is) dat dit enkel voor Nederland geldt. In België dient er bij Telenet niet betaalt te worden voor kabel als je enkel internet afneemt. Scheelt zomaar €15 per maand(+ huur van digicorder die wegvalt is dit €25 per maand dat dit scheelt.)

[Reactie gewijzigd door skelleniels op 13 augustus 2021 17:39]

Vermeld er wel even bij(als het al waar is) dat dit enkel voor Nederland geldt.
Sinds wanneer levert 'Ziggo' in België?
Thanks! Toch weer 6 Euro minder naar Ziggo elke maand. :)
Punt twee is ook nooit technisch geweest, maar juridisch. Kwestie van uitzendrechten.
Ik voel me oud dat ik het moet uitleggen, maar er waren zeker ook technische beperkingen. Bijv. een beperkt aantal Canal+ satelliet zenders etc. Dat speelt allemaal niet meer.
Juridisch/licenties is er altijd en zal ook altijd blijven, maar vergis je niet, het maken en houden van silo’s is enkel strategie.
We weten allemaal toch wel dat een monopolie niet bepaald gunstig is voor zowel de prijsvorming, als de diversiteit qua aanbod.
Spotify is toch wel voorbeeldig tegenvoorbeeld.
Ook weet ik niet zeker of ‘de markt’ met een beperkt aantal spelers en heel veel restricties per se zoveel beter werkt dan met 1. Sterker nog, als je ‘disney film’ als medium ziet en niet alles dat beweegt op een hoop gooit, lijken diverse streaming diensten nu al op monopolies.
De vergelijking met muziek is erg scheef. Spotify betaald $0,004 per stream. Het budget van een film is vaak al boven de $100 miljoen.

Als 10% van de Netflix abonnees onze film kijkt, moeten we voor 30% winstmarge $5,20 per stream vragen (wat natuurlijk geen onredelijke prijs is voor een film, in de bios betaal je veel meer). De gemiddelde Netflix abonnee kijkt 3.2 uur per dag. Ervan uitgaande dat dat 80% series is, en die voor het gemak even negeren kijkt de gemiddelde abbonnee dus 19 films per maand.

We zitten dan op een abonnementsprijs van $98,80 per maand. Hebben series genegeerd, en Netflix moet ook nog winst maken :+

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 13 augustus 2021 14:10]

De vergelijking met muziek is erg scheef. Spotify betaald $0,004 per stream. Het budget van een film is vaak al boven de $100 miljoen.
Ja, het is scheef, maar niet voor de redenen die jij opgeeft. Want een film is gemiddeld 30x langer dan een doorsnee muziek nummer. Daarnaast luister je een nummer significant vaker dan dat je een film kijkt.

Vergis je ook niet wat een nummer produceren kost door een bekende artiest...
Netflix was met toegang tot wereldwijde content prima winstgevend. Je mocht VPNs gebruiken of je DNS ff aanpassen om alles te zien.

Het is allang aangetoond dat het prima winstgevend kon zijn zo'n all you can eat aanbod.

Maar toen kwam winstmaximalisatie om de hoek kijken....
Gemiddeld meer dan 3 uur Netflix per abonnee per dag? Dat lijkt me sterk. Of is het aandeel abonnementen voor families etc. zo groot dat de tijdsbesteding per persoon dan weer meevalt?
Dat cijfer kwam van Netflix zelf. Ik vermoed dat de gemiddelde abonnee z'n account met veel mensen deelt.
Punt 1 was tot voor kort technisch niet mogelijk. Nu wel. En video en muziek vergelijken gaat nooit goed op. Er zijn teveel verschillen in de verschillende markten. Om te beginnen maakt Spotify zelf geen content, Videostreamingdiensten wel.

[Reactie gewijzigd door Frame164 op 13 augustus 2021 15:01]

Plus wat mensen niet begrijpen is dat er dankzij de versnippering er nu op content word geconcurreerd en er flink wat geld in series word gestoken. De productie kwaliteit van series is daardoor de afgelopen 10 jaar flink omhoog gegaan. Vergelijk bijvoorbeeld de Marvel series die voor Disney+ en Netflix zijn geproduceerd met de Marvel producties van ABC. Dat wat er van ABC komt is echt het typische kabel TV niveautje met een script die zo geschreven is dat er elke 12 minuten een reclame onderbreking in gezet kan worden. Terwijl series met de production value van Jessica Jones, Loki en The Falcon and the Winter Soldier zag je vroeger alleen op HBO.

[Reactie gewijzigd door ashwin911 op 13 augustus 2021 13:44]

De kwaliteit is zeker flink omhoog gegaan. Als je kijkt wat alleen Netflix per jaar al maakt aan topcontent. Vroeger had je misschien 1 echt goede serie per jaar waar iedereen het over had. Nu is er iedere maand wel iets in ieder genre. Plus dat Netflix fors investeert in regionale content waardoor nu een kwaliteit mogelijk is die vroeger niet haalbaar was voor kleinere landen. We zien nu zelfs Franse en Spaanse series van topkwaliteit terwijl daar vroeger niet naar te kijken was zo erg.
Je hoeft ook niet alles te hebben... maar wel een gevarieerd aanbod binnen je beschikbare tijd, die wordt namelijk niet groter wanneer je twee aanbieders hebt.

Stel je kijkt 14u TV per week... dat kan je invullen met 14u Netflix of 14u Disney+ maar ook met 7u Netflix en 7u Disney+ content. Voor dit laatste heb je echter twee abonnementen nodig, ook al besteed jij als consument nog altijd maar 14u tijd aan TV kijken.

Netflix en Disney gaan zeggen maar je kan onbeperkt bij ons kijken... echter daar heb jij niets aan als je een gevarieerd aanbod wil.
Het is en blijft geldklopperij. Er had allang een platform kunnen zijn waar wel alles wordt aangeboden waarbij de verdeelsleutel achter de schermen wordt uitgevoerd ipv iedereen die hetzelfde wiel aan het bouwen is. Dan kun je iig kiezen voor de content, en niet een soort all you can eat waarvan de helft waardeloos is maar wel wordt gefinancierd. Nu ligt die macht geheel bij de aanbieders. Zoals op veel digitale fronten dient ons dat niet echt.

Maargoed de filmwereld was altijd al zo, dus idd business as usual maar nu on demand :+

[Reactie gewijzigd door Vayra op 13 augustus 2021 17:17]

Ik koop de disney films die de kids willen zien in de applestore, dat zijn er hooguit 1 of 2 per jaar. Die kijken ze toch 100.00 keer. En heb je voor altijd op je iphone, ipad en mac. Ideaal. stuk betaalbaarder.
Want 7 euro per maand is onbetaalbaar? Dat schijt die van mij aan luiers al vol elke week.

Zo raar om te zien hoe mensen zich door allerlei bochten wringen om maar niet te hoeven betalen voor streaming. Ook echt iets Nederlands naar mijn idee, je wilt persee het bezit hebben.

Vroeger huurden we een dagfilm, HFL 7.50 en die moest de dag erop terug ook als het stortregende. En toen had je geen IMDB en Moviemeter om eerst even te kijken of het wel een goede was, enkel de recensie uit de krant.

Als ik zie waar mensen met kinderen nu allemaal hun geld aan uitgeven dat is echt ongekend, maar 7 euro per maand voor alle Disney films? Nee dat is te duur. Krampachtig gaan downloaden op je iPhone, iPad en Mac die vele duizenden euro's kosten en je kinderen 100x naar dezelfde film laten kijken :') 8)7
Nee je snapt het echt niet, mijn kids (ook als ik streaming had en dus een breed aanbod) kijken 100.000 keer dezelfde film. Als je deze gewoon koopt, heb je ze altijd. De rest van de series of films bij d+ kijk hier toch niemand.

[Reactie gewijzigd door no_way_today op 13 augustus 2021 18:35]

Tja als het aanbod er niet is kunnen ze ook niet variëren
Je hebt ze totdat Apple besluit dat de apple store niet hip genoeg meer is, maar dat zal nog steeds langer zijn dan een ouderwetse videoband of DVD het volhield.
Want 7 euro per maand is onbetaalbaar? Dat schijt die van mij aan luiers al vol elke week.
Tip: katoenen luiers voor thuis, en pampers voor onderweg. ;)

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 13 augustus 2021 13:57]

één keer 7 euro is vaak wel te betalen. Maar tel alles eens op...
- Disney plus 6,99
- Netflix 13,99
- Videoland 7,99 (dacht ik)
- Tweakers plus abonnement 4 Euro
- Spotify of Deezer 9,99 (of 15 euro voor een family abo.)
- Andere streamingsdiensten?
- de krant digitaal abo 15,16 Euro
- Hello Fresh 61,85 Euro (voor 4 personen 3x per week.)
- Internet en TV (55 tot 75 euro gemiddeld)
- Mobiele telefoon:6 tot 30 euro per maand ongeveer per abo (sim only) dus keer 2 minimaal in een gezin.
- ESPN 12,99
- Ziggo Sports 14,95
etc

[Reactie gewijzigd door Centurion183 op 13 augustus 2021 14:49]

Niets van dat alles wat je nu opnoemt is toch verplicht of levensnoodzakelijk? Jij noemt hier nu ook zomaar even 6(!) beeldplatformen. Niemand die dat doet. Hier enkel Netflix en disney+, internet(geen tv abo), 2 gsm en al de rest die je opnoemt hebben we hier niet. Samengeteld kom ik dan op €86 per maand.

En dan reken ik ruim want 1 gsm is van het werk en Netflix/Disney+ delen we. €60/maand dus. En ik mis niets(geen tijd genoeg zelfs om alles te zien wat ik wil)
Maar het is onzin om al die abonnementen te nemen. Zoveel vrije tijd heb je geeneens. Kies een service die het best aansluit bij wat je leuk vindt en laat het daarbij. Alles wat je niet kent mis je ook niet. En hello fresh hoort hier niet in.
Het is maar om aan te geven dat meerdere abo's tegelijk best in de papieren kan lopen.
Ik mis nog de huur in je betoog. Hopelijk heb je een koopwoning, maar huren is een abbo voor een dak boven je hoofd.
Wat ik zie dat veel mensen die slim zijn wisselen van diensten. Dus even twee maanden Netflix en dan switchen voor een maand naar Disney en meteen opzeggen, Weer Netflix nemen voor een dikke maand en opzeggen en vervolgens weten dat er nieuwe series zijn zoals macro mafia/ Handmaids tale en dan na een maand weer switchen ma prime etc.

Ik merk zelf ook dat ik nu niet moet kijken op Netflix al een paar weken en zit nu zelf op prime een mexicaanse zombie serie te volgen. Die nog aardig is ook :) Voor videoland hebben we een 5 euro abonnement voor de dochter die als enigste allerlei series en tv programma's kijkt ipv tv,

Ziggo zal op grote basis met honderderduizenden wel worden opgezegd als F1 stopt en ESPN kun je meestal wel 2 maanden op besparen als je dit op tijd stopzet en weer aanzet.

Internet en tv is een keuze. Je kan TV weglaten en NPO gratis kijken met allerlei diensten en internet is een keuze. Ik heb al 5 jaar geen storing gehad ,behalve een enkele keer met een kabelbreuk door een graafmachine en betaal graag iets meer bij KPN en XS4all.

[Reactie gewijzigd door Noresponse op 13 augustus 2021 20:21]

Je hebt gelijk, met daarbij de aantekening dat kinderen veel sneller zindelijk worden in een katoenen luier.
Is even afzien maar je bent er sneller vanaf.

On topic:
Ik snap enerzijds waarom je alle content direct onder 1 knop wilt hebben, gemak en omdat het kan, maar dat betekent ook dat er een heel andere kosten plaatje aan zou moeten hangen. En dat zou een heel duur abonnement gaan worden.

[Reactie gewijzigd door Floor op 14 augustus 2021 08:17]

Mijn kinderen zijn gelukkig tevreden met een paar leuke films, ze mogen ook niet zoveel tijd per dag kijken . Als we streaming hadden, bleven ze frozen kijken. Ik bedoel te zeggen dat het fijn is als je kinderen tevreden zijn met weinig, ook als ze meer tot hun beschikking hebben. Maar goed dat moet iedereen zelf weten.

[Reactie gewijzigd door no_way_today op 13 augustus 2021 17:24]

Percies en wat dacht je vroeger van de kabel een plaats naast mijne, had wel cartoon network ik niet en dit was gewoon een straat. Nu heb je een keuze wat je neemt toen niet.
"Je kon soms Star Wars kijken, maar zeker niet altijd wanneer jij dat wilde."
Bioscoop, later videotheek. Dan kon dat wel. Toen Netflix in eerste instantie als video on demand service opkwam kon dit ook nagenoeg altijd. Dat is waarom Netflix een behoorlijke hap uit torrenting nam - gebruikersgemak en een ruim, centraal aanbod voor een redelijke prijs.

Prijs is nu omhoog aan het gaan. Aanbod versnippert over meerdere services. Kwaliteit van wat er tegenwoordig aangeboden wordt is... mja, ik heb weinig interesse in wat er de laatste tijd uit Hollywood komt druppelen, maar dat is subjectief. Maar het lijkt er op dat op alle fronten het aanbod van legale streaming minder aantrekkelijk gemaakt wordt. Wat betekent dat de zwarte vlag bij sommigen weer gehesen gaat worden.

Ik zelf ben puur op videogames overgeschakeld voor mijn vertier. En kijk geen films en TV meer.
Ik deel je mening, ik vind het echter interessant om te zien dat de "gemiddelde" consument daar geen probleem mee heeft. Hoor het merendeel van mijn vrienden die strooien met de abonnementen "omdat alles lekker goedkoop is".

Blijkbaar is er dus wel ruimte voor al deze services, want krijg niet het idee dat de jaarcijfers van deze partijen er slechter op is geworden sinds de lanceringen van streaming.
Lekker goedkoop? Ik betaal €15 voor Netflix en dat deel ik met mijn kinderen. Ik heb simpelweg het geld niet om Netflix, Disney, Amazon etc etc tegelijk te nemen. Dat is €100 in de maand. Dat is mijn stroomrekening of ruim een week eten. Dat is ook een reden (niet de enige ;) )waarom ik geen Plus heb. Al die kleine bedragen bij elkaar is toch uiteindelijk veel geld als je het simpelweg niet breed hebt.
Spijtige is wel dat je dan op een bepaald moment wordt buitengesloten want je kunt niet 'meedoen'.

Okay okay €100 is wat overdreven. Feit is wel dat alles versnipperd raakt. Paar euro hier paar euro daar. En wat ik al aangaf al die kleine bedragen zijn uiteindelijk best veel.

[Reactie gewijzigd door ManiacsHouse op 13 augustus 2021 13:38]

Even rekenen, 15 (netflix) + 9 (disney) + 3 (Amazon) = 100 :?
In veel gevallen kan je trouwens streaming diensten delen. Bijv, Netflix afsluiten met een vriendengroep. 3/4 mensen die allemaal een deel betalen.
Prime is zelfs 2,50 ipv 3 als je geen Prime delivery hoeft. (Ik bestel nooit op Amazon)
Tel daar Apple TV+ (5 euro) en Videoland (10 euro bij duurste abo) tot bij op en je hebt dan nog steeds nog geen 100 euro.

[Reactie gewijzigd door VirinR op 13 augustus 2021 14:12]

Overdrijven is ook een vak. Zou me zelfs niet eens verbazen dat je niet eens aan €100 kunt komen met alles dat beschikbaar is voor je.
Het duurste Netflix abonnement is €14, geen €15 (dus weer overdrijven). En voor de 3 samen die je daar opnoemt ben je max €26 kwijt.
Of dat goedkoop is, moet ieder voor zich uitmaken. Punt is ook dat je maar naar 1 ding tegelijk kunt kijken, vandaar dat velen ook hoppen tussen verschillende streaming diensten.
Het duurste Netflix abo is 15,99 per maand. Disney is straks 8,99 per maand. I.m.o heeft hij gelijk. Het wordt steeds duurder en waar gaan de prijzen en versplintering eindigen. Ik wil gewoon een spotify voor films en series.
Is Nederland duurder dan ? Toch net even dubbel gecheckt, ik heb Netflix Premium en dat kost mij €13.99 per maand. Voor Disney+ had ik al 9 euro gerekend, en Amazon is 3 euro. Dus ja, dat is 26 euro samen, en ligt nog ver weg van de 100.
EDIT: en van wat ik via Google vind, kost Netflix in Nederland ook max €13.99.

[Reactie gewijzigd door Twixie op 13 augustus 2021 13:13]

Ik woon in België hoor 😛
Volgens de website van Netflix: Kijk Netflix op je smartphone, tablet, smart-tv, laptop of streamingapparaat. Allemaal voor één lage prijs per maand. Abonnementen vanaf 7,99 € tot 15,99 € per maand. Geen bijkomende kosten of contracten.

Vermoedelijk goedkoper als je per jaar betaalt.
Bizar, en neen, niet goedkoper als je per jaar betaalt, want je kan helemaal niet per jaar betalen.
De prijzen waartussen ik kan kiezen in mijn account zijn €7.99, €9.99 en €13.99.

Check je misschien de prijzen via een mobiel apparaat, en zijn dat dan prijzen met een Apple of Google commissie op ?

EDIT: je hebt gelijk, blijkbaar zijn de prijzen rond de jaarwisseling verhoogd en nu €7.99, €11.99 en €15.99. Blijkbaar krijg ik nog altijd de oude prijzen in mijn account. Ook wel raar dat ik die prijsstijging niet terugvond toen ik prijzen opzocht in Nederland.

[Reactie gewijzigd door Twixie op 13 augustus 2021 14:00]

Tja maar spotify heeft ook niet alles. Voor sommige artiesten moet ik een andere streaming dienst afnemen. Dus daar heb je precies hetzelfde probleem.

Dat wat jij wilt ga je nooit krijgen. Voor een dubbeltje op de 1ste rang zitten gaat nooit gebeuren.
Net zo goed als ik niet een klusjes man kan vinden die alle klusjes kan doen of in een All you can eat restaurant alles kan vinden wat ik wil eten.
Een bibliotheek waar ik voor een maandelijks bedrag keuze heb uit ongeveer alle schrijvers (weet ik niet zeker) bestaat toch ook?
Is dat zo? Volgens mij kan ik in de bibliotheek ook niet alle boeken lenen die er zijn.. zowel niet bij de ebook service van bol.com als ook niet in de fysieke bibliotheek.
Dan bestellen ze het bij de centrale bieb. Mijn Kampf kan inderdaad lastig worden.
Is ook geen aanrader heb ik me laten vertellen. De inhoud nog daargelaten, maar het schijnt ook nog eens een zeer saai en moeilijk leesbaar boek te zijn.
Het werkje heb ik nooit gelezen, maar schijnt inderdaad het woord "saai" nieuwe dimensies te hebben gegeven.
Je liegt/overdrijft enorm. Netflix is 14 euro voor de hoogste variant (die heb ik ook). Disney betaal ik nu nog 7 euro voor, maar wordt 9 euro (of is dat al als je nu instapt). Amazon is 3 euro. Dat is dus 24/26 euro. Netflix kan ook nog een paar euro goedkoper als je geen uhd en 4 streams tegelijk hoeft. Disney kan ook nog goedkoper als je gelijk per jaar betaalt.
Nou ja, geen probleem, het gros niet denk ik inderdaad. Maar ik had voldoende aan Netflix (waar Disney bij in zat) en naderhand heb ik toch ook daar een abbo afgesloten. Wij kijken geen tv en met 3 kids wil je toch wat anders aanbieden af en toe. Disney is wel aantrekkelijk moet ik zeggen, voldoende aanbod en Marvel. Ik ga echter niet ook nog Amazon halen (ik geloof dat Picard daar op te zien is?), zou ik graag volgen bijv. maar dat wordt inderdaad te gortig. Een bundel zou dan zeker wat zijn, korting op 3 abbo's oid zodat ze allen profiteren. Kan me niet voorstellen dat ze daar niet over nadenken.

[Reactie gewijzigd door vgroenewold op 13 augustus 2021 12:36]

Prime kost maar 3 euro per maand. En moet eerlijk bekennen dat ik eerder Netflix de deur uit doe dan prime.
Prime vind ikzelf echt een drama, er staan goede series/films op. Maar voor het merendeel moet je een additionele abo afsluiten bi MGM, of WB of of of. En probeer die zooi maar is te beëindigen, is heel erg 'klantonvriendelijk' gemaakt om MGM te beëindigen (probeer maar is).
Vorige week nog MGM opgezegd.
Kan het, via de website, niet klantonvriendelijk noemen.
Inloggen op amazon.nl -> lidmaatschappen en abonnementen -> abonnement opzeggen

Ik weet niet of het via primevideo opzeggen "klantonvriendelijk" is, ik heb niet in de primevideo app gezocht naar de mogelijkheid om MGM op te zeggen.
Het zou me overigens niet verbazen als dat via de app daadwerkelijk niet echt klantvriendelijk is.
Ik ga echter niet ook nog Amazon halen (ik geloof dat Picard daar op te zien is?), zou ik graag volgen bijv. maar dat wordt inderdaad te gortig.
Amazon Prime kost wel maar €2.99 per maand, of dus €36 per jaar. Dat kun je toch bezwaarlijk 'gortig' noemen, zelfs al komt het bovenop je andere kosten. En dan heb ik het nog niet over het feit dat je voor die €2.99 ook nog eens voordelen krijgt op de Amazon webwinkel (gratis verzending, e.d.) en Amazon Prime Gaming. Niet dat ik daar iets aan heb, maar Amazon Prime is echt wel belachelijk laag geprijsd.
Ja ok, 3 Euro valt reuze mee inderdaad dat had ik even niet in het hoofd. Gaat mij alleen meer om de situatie dat ik begonnen ben met alleen Netflix, wat daarna uitsplitst en dus bij elkaar een pak duurder is. Amazon of anderen daar nog bovenop is dan wel meer dan wat ik er eigenlijk aan wilde uitgeven, zeker als er op sommige diensten maar 1 of 2 series zijn die ik zelf de moeite waard vind.

[Reactie gewijzigd door vgroenewold op 13 augustus 2021 16:14]

Zelf heb ik ook prime, veel voor weinig. als je van oude doctor Who houdt en zo. Wel baal ik een beetje van dat Prime zo lekker in het Amazon verhaal valt: veel goedkoper dan Flix, dan Flix tot, en dan gaan ze los. Tenminste dat doen ze met webwinkels, lang onder de prijs gaan zitten.
Picard komt de laatste weken ook op reguliere TV, ik neem ze op en kijk ze terug. :)
Darn, toch een nadeel dat ik dat niet meer kijk. :)
Je kunt ook voor 1 abonnement gaan en dan elke 2 maanden naar een andere overschakelen. Ik wissel ze ook af. Kun je gelijk de hele serie achter elkaar kijken ipv elke week 1 aflevering.
(maar ik gok dat je het te veel moeite vindt om elke 2 maanden een streaming service te stoppen en een andere te activeren, gezien je aangeeft geen andere legale optie te zien)

Overigens weet je nu ook gelijk waarom Ziggo TV eigenlijk zo duur is ;) Ook die moet contracten sluiten met alle verschillende leveranciers waar mensen naar willen kijken.
Probleem is dat niet elke legitieme streaming dienst zomaar afgesloten kan worden door iedereen. Kijk naar HBO, daar moet je ziggo voor hebben om daarna te kijken. Eigenlijk van de zotte natuurlijk.

Gelukkig brengt hbo zijn series nog wel naar dvd/bluray. Dus dan heb je nog een legaal alternatief.

Maar als dit soort praktijken blijven bestaan snap ik dat sommige mensen die niet legale manier pakken.

Het zelfde geldt voor videoland. Ik wil geen content zien met lage bitrate en stereo geluid. Dat doet iets met mijn ervaring.
Dat heeft natuurlijk wel te maken dat Ziggo een exclusiviteitscontract heeft afgesloten. Destijds had HBO nog geen goede streaming dienst, maar nu met HBO Max wel.

Eind dit jaar loopt dit exclusiviteitscontract af en gaat HBO waarschijnlijk hun diensten zelf aanbieden.
Hoeft niet.. in UK hebben zij hun contract met sky verlengd.
Mee eens, ik had vroeger HBO maar toen ze de deal met ziggo sloten kon dat niet meer en ben ik hun content gaan downloaden. Kocht ik vroeger nog ook wat series op br deed ik dat toen ook niet meer, dan verdienen ze toch lekker geen geld aan me.......
Dat is inderdaad een optie, alleen vind ik dat weer wat extra gedoe. Ik heb me er nu bij neergelegd dat ik niet alles kan zien, ik heb maar 1 abonnement en laat het daar lekker bij.
Je gaf het al een beetje aan, het gaat inderdaad om gemak. Piraterij of één service is gemak. Elke twee maanden wisselen is geen gemak, maar administratief werk. Ik heb betere dingen te doen met mijn tijd.

Ik heb Netflix en Disney+. Ben bang dat de rest van de series gepraat blijft worden. Ziggo komt er sowieso niet (duurder en minder snel dan glasvezel), dus HBO valt dan al af als legale bron.
Herkenbaar, zelf hoef ik gewoon niet meer alles te zien, dan maar niet! Ik wissel af en toe van dienst en kijk vooral weer npo.
NLziet heeft alle 2 misschien een optie?
Heb ik geprobeerd, maar rtl/talpa vind ik niet boeiend, kijk ik niet. Ik zou de BBC, WDR en NPO 1/2/3 willen hebben. BBC first met name. Die mis ik wel.
NLZiet doet zoiets, die bundelen de abonnementen van Nederlandse zenders zoals NPO Start Plus, RTLXL en een basis tv abonnement.

Nou zijn dat diensten waar ik zelf weinig interesse in heb, maar zo'n samenwerking zou ik best graag willen zien voor een aantal van de grotere platformen. Maar dat zal wel nooit gebeuren.
Ik heb dat NLZiet een tijdje geprobeerd maar liep toch tegen grote kwaliteitsproblemen aan hoor. Slecht beeld, en terugspoelen wilde niet of nauwelijks, of je keek live en als je hem dan op pauze zette wilde hij niet verder en had je een stukje gemist (in geval van mijn vrouw de finale van Wie is de Mol, hell hath no greater fury").

Maar is alweer een tijdje terug dus misschien is het nu beter
Belangrijk is dat je de optie "hoge kwaliteit streams" aanzet (kan ook anders heten, is alweer even geleden dat ik het moest activeren). Die optie staat standaard namelijk uit.
ja dat klopt maar hielp niet veel, en maakte het probleem van het op pauze zetten alleen maar groter.
Je hebt nu precies dezelfde situatie met lineare televisie. Wil je meer kanalen, dan moet je extra betalen. En sommige zaken zijn soms alleen bij een bepaalde TV kabelmaatschappij te verkrijgen (zoals met GoT op HBO). Dus je kunt het hinderlijk vinden, maar de situatie is niet slechter dan vroeger.
Dat van HBO iseerder andersom. HBO wilde zich niet meer op de Nederlandse markt richten en toen heeft Ziggo bedacht dat zij wel iets wilde doen. Zonder Ziggo hadden we het helemaal niet meer gehad.
Ik pak gewoon een maandje Disney+ bijv bij een nieuw seizoen Mandalorian, en daarna stop ik daar weer mee. Ik kan een compleet seizoen van een serie kijken, + nog wat films, voor 7 euro. Ik lach me een breuk man.
En DAT... is nu het voordeel van streaming services waar men al snel overheen wil kijken. Het is geen abonnement op een tijdschrift, je hoeft niet een gerechtelijk bevel erbij te halen om er weer vanaf te komen. Het is zo simpel als een klik. Jezelf abonneren is bijna net zo makkelijk, twee klikken bijna. Het is zo lekker laagdrempelig.
Wat is erger, 4 leuke streamingsdiensten met kwaliteit kijken of een kabel abonnement met verplichte herhalingen van 1000 zenders op een set up box waar niks op te zien is waar je ook maandelijks voor betaalt ? Nu tegenwoordig iedereen fatsoenlijk internet heeft wil ik echt niet terug naar de beeldbuis.

1 minuut verplichte reclame en tussen ieder programma wat je opzet
Programma’s van 20 jaar oud
Herhalingen van programma’s die je al 100000 keer gezien hebt
Een box vol onzin zenders

Deze grap kost hier 84euro per maand zonder tv en dan moet je het sport en de plus zenders nog bijtellen.
Ik weet het niet jongens. Ik kan kijken met iedere tablet en laptop in huis i.p.v. zon domme tv. Lekker buiten op 4g met je unlimited data plan netflixen. :9
Ik heb zelf ook geen tv-aansluiting, want inderdaad, een paar honderd zenders, maar er is nooit iets te zien.
Er is meer dan genoeg te zien, het is enkel niet jouw smaak. Al weet ik niet of er bij streamingsdiensten dan wel wat te zien is want met dat grote zenderaanbod moet er toch wel iets zijn wat je kan boeien?
Discovery is een ramp, je krijgt hier om het half uur auction hunters door je strot geramd, op de betaalzenders de zoveelste how its Made van 2 jaar terug. Daar moet ik dus kabel voor betalen ? Over die voddenzenders van vtm en play maar te zwijgen. Wat hebben wij dan nog, 3 muziek zenders met oude zooi wat je gratis op YouTube ook kan aframmen. De zoveelste mr bean en scobydoo op boomerang. Series van gelijk de A-team en mcgayver tot schone schijn op de bbc. Moet er nog zand zijn ? En zo 999 zenders bij Telenet met die radio zenders inbegrepen. Op de Duits hoef ik al helemaal niet meer te kijken. WDR en prosieben hebben ze weg genomen zo ook motor sports en extreme sports. Droevig gewoon. En. Dan heb ik het nog niet over het sport abonnement, iedere match heb je al 50 keer gezien, wedstrijden van een half jaar oud op herhaling. Ik vraag me af of het in Nederland ook zo’n ramp is op tv gebied.
Het grote zenderaanbod bevat echt voor 90% pulp en nog eens herhalingen van dezelfde pulp. Of je zit 25% of meer van je tijd naar reclame te kijken, terwijl je ook al voor de kabel betaald.
als er nou is een legale optie zou komen om alleen ESPN te kunnen krijgen, zeg ik mijn tv abonnement bij kpn vandaag nog op. helaas is dat er na al die jaren nog steeds niet
samen kijken met vrienden :) mijn netflix deel ik met mijn vader/moeder/zus ( ook al betaal ik alles ) en disney+ deel ik met 3 andere vrienden (€1,50 per maand). Amazon mag ik gratis gebruiken van een goede vriend van mij ( ik kijk het bijna nooit, 1 serie maar ) en ook videoland kan ik gebruiken van een vriendin ( wilde ik ook maar voor 1 serie )

Het is inderdaad vervelend, en ik vertik het om meerdere abonnementen te hebben. Dus dan maar op deze manier, wat prima werkt wat mij betreft :Y)
Tja, moest het allemaal onder 1 streaming service vallen, wordt het monopolie-vorming, en dat is dan ook weer niet goed.

Wij hebben nu Netflix, Amazon Prime en Disney Plus. Daar vinden we toch bijna alles wat we nodig hebben. Een filmpje huren via Apple gebeurt ook al eens. Klassiek tv-abonnement ligt hier al jaren buiten, ik zou het gewoon niet meer kunnen om nog naar een film te kijken en om het kwartier onderbroken te worden voor reclame.
Ik zou af en toe ook eens bij Pathe Thuis gluren, daar hebben ze soms ook wel mooie aanbiedingen met name voor klassiekers.
Krijgen we dit commentaar nu bij ieder topic over streaming diensten? Ik denk dat we dit ondertussen wel weten.
Disney voor een maand aangevraagd ,zodat de dochter op vakantie van 3 weken wat series en films kon downloaden en de grap is dat de app de gedownload troep niet kon afspelen. Het probleem was bekend bij Disney. Soms helpt het om de app opnieuw te installeren was het advies, maar dan ben je alles kwijt. Ze heeft het gedaan en vervolgens in een restaurant heeft ze het weer wat dingen gedownload. De wifi in het vakantie huisje was bagger iets van 2 Mbps :) en mobiel was alleen 3G en soms 4G buiten.

Wat denk je ze kon het weer niet zien, ik heb die disney maar meteen opgezegd nadat mijn dochter pist was en besloten dat ze me niet hoefde te betalen.

Ik heb persoonlijk helemaal niks met Disney, maar de dochter was nieuwsgierig naar bepaalde series en films. Dit is uiteindelijk niks geworden. Wat Disney tegen haar zei dat ze pech had en dat tegen een 13 jarige en die was behoorlijk over de zeik en denk dat ze Disney af is :)
is 4 echt veel meer dan een paar?
Even dit uit de wereld helpen. Maar een paar betekent alleen 2 voor zaken die in paren voorkomen i.e. schoenen. Een paar in andere context betekent gewoon enkele, dus meer dan 1 en minder dan veel (wat weer afhankelijk is van de context). Bron: https://www.vandale.nl/gr...nederlands/betekenis/paar
Hey dat vind ik interessant, dat wist ik niet.
Een paar betekent niet persé twee. Een paar van twee bij elkaar horende dingen, personen of zaken zijn er weliswaar twee, maar een paar kan ook een niet gedefinieerd aantal zijn. Als je een paar dropjes uit een grote pot dropjes pakt kunnen dat er ook 5 of 10 zijn. Streamingdiensten horen niet bij elkaar zoals een linker en een rechter schoen. Dus een paar kan ook hier prima 4 zijn.
Je hoeft ze ook niet alle 4 tegelijk te hebben, je kan ze zeker niet alle 4 tegelijk kijken.
Grappig. Jaren geleden toen ik zei dat ik niet voor een voor mij onvolledige dienst zou gaan betalen. riep de menigte (hier ook op Tweakers) "nee joh dat gaat niet gebeuren en het valt allemaal mee".

Leuk om te zien hoe mijn kosten door de jaren heen voor streaming nog steeds 0 euro zijn en dat de menigte nu een ommekeer begint te maken.
Maar van geen enkel product of dienst heb je volledige versies. Ik heb een Nikon camera maar mis wat Sony en Canon functies. En als ik een Canon camera zou kopen mis ik weer dingen die Nikon biedt. Ik heb een ASN bankrekening maar mis weer dingen die ING biedt. En in restaurants kan je ook niet alles krijgen. Dan moet je meerdere keren uit eten gaan om van alles wat te proeven. En zo kan je over vrijwel alles wel dingen vinden die nooit alles bieden.

Waarom zou dat voor een streamingdienst anders moeten zijn?

[Reactie gewijzigd door Frame164 op 13 augustus 2021 15:10]

Voor een camera betaal je niet maandelijks, een streamingsdienst wel en al die diensten bij elkaar kan je iets veel leukers van doen.

Je mist kant nog wal.
"Je mist kant nog wal." Je argument raakt kant nog wal of je mist iets
Voor €50 kom je in een normaal restaurant ook niet oneindig aan maaltijden. Je hebt wel all in en all you can eat hutten maar daar hoef je dan vaak weer geen hoge verwachtingen van te treffen van wat je op je bord terug kan vinden.

Je wilt gewoon voor een dubbeltje eerste rij zitten en sorry to break the bank: dat is niet realistisch punt.
Wissel gewoon iedere 2 maanden van aanbieder, problem solved
ik heb maar 1 abo: crunchyroll. En af en toe zet ik disney+ voor een maandje aan, lurk de content die ik wel, en dan zeg ik 't weer op.

Ik zou liever hebben dat ik de series gewoon kon kopen voor een eenmalig bedrag, maar ja. (het concept wat iTunes met tv series doet in een aantal landen)
Eigenlijk vind ik dit erg jammer.

Ik had gehoopt dat ze flink gefaald hadden en daarna bij een grote jongen aangesloten waren.

Nu kan ik nooit meer Marvell/Disney kijken omdat ik dat abonnement weiger af te sluiten. Zeker gezien het vreselijke gebrek aan (nieuwe) content én daar bovenop moeten betalen voor filmhuur voor nieuwe films!

Ja dat is een keuze. Bewust.
Je kunt het ook heel moeilijk voor jezelf maken. Je weigert een dienst, omdat ze nu een optie bieden om iets extra's te betalen om thuis een film te kijken op het moment dat die nog in de bioscoop uit is? Tijd terug had je de optie niet eens en klaagden mensen dat ze niet naar de bios wilde en meteen de film thuis willen kijken. Bieden ze nu die optie en dan is het een reden om geen abonnement af te sluiten. Rare beredenering in mijn ogen. Je kunt gewoon 3 maanden wachten en dan is de film gewoon te zien via de normale streaming dienst. Eerder dan dit voorheen was en dus een vooruitgang.
Snap dat gezeur ook niet... daarnaast is die VIP prijs maar voor 3/4 maandjes.. daarna kan iedereen ernaar kijken.
Disney is een megacorperatie, dat weet je toch wel? Zij zijn echt gigantisch. Dus hoezo bij de grote jongens aansluiten? Zij zijn zelf een van de grote jongens.
Aan welke 'grote jongen' zit je dan te denken? Veel groter dan Disney ga je ze niet vinden denk ik.
Nu kan ik nooit meer Marvell/Disney kijken omdat ik dat abonnement weiger af te sluiten.
de films verschijnen ook nog gewoon te koop/huur bij iTunes en dat soort partijen. De series niet, alleen, vooralsnog. /shrug.
Knap van Disney, nu nog de abonnees vast houden. Mij zijn ze al kwijt. Heb het even geprobeerd maar voor mij te weinig aanbod.
De Disney tekenfilms zijn leuk voor m'n vriendin, maar is niet iets wat ik zelf nou geweldig vind om terug te kijken. En na 2 Disney Channel films had ik dat ook wel weer gezien.

Met dat Star gebeuren kregen ze een leuk nieuw aanbod voor volwassenen, maar dan kregen we weer rare constructies waar Amerika op Hulu het hele seizoen in één keer krijgt en wij iedere week één aflevering. Dan loop je dus tien weken lang achter. En ik zelf praat wel eens over die series in chatgroepen en op social media, en dat werkt dus niet als je achterloopt. Dan greep ik toch maar weer terug naar Hulu met een VPN, aanbod is daar nog groter ook. Disney+ ook maar opgezegd nu de prijzen ook voor oud-abonnees omhoog gaan.

[Reactie gewijzigd door crazyboy01 op 13 augustus 2021 12:12]

Maar dan praat je toch gewoon niet over die series in chatgroepen? ‘Vroeger’ liep Europa altijd achter bij Amerikaanse series, soms zelfs een jaar later, of meer. Het eerste seizoen van Game of Thrones werd ook met een jaar vertraging in Europa uitgezonden, en latere seizoenen liepen vaak één of twee weken achter.

Wat is er dan precies veranderd dat je het nu wel tegelijk moet zien? Ook toen waren er die chatgroepen al. Waar is het geduld gebleven?
Als het er is, waarom zoiets onzinnigs verzinnen. Ik kijk alleen series die ik in een keer kan bekijken; veel leuker en dan zit je in het verhaal en niet een week later waar ging het ook al weer over.
Ik vind dat een beetje een rare dooddoener, dat het vroeger ook zo was. Sterker nog, dat is op de lineaire televisie nu nog vaak zo.

Maar tja, ik vind dat sociale ding nou eenmaal een heel leuk bijkomend element van deze tijd, dus "gewoon lekker niet meer meedoen" vind ik geen oplossing. Bv in Facebook en Discord groepen erover. Opzich zou ik het geduld wel kunnen opbrengen om 10 weken te wachten op de afleveringen zelf, ook gaat het me niet om spoilers etc. Het is gewoon dat 10 weken na het uitkomen van het seizoen het vuurtje eromheen alweer flink is uitgedoofd. En in NL krijgen die series te weinig aandacht. Verder vind ik betalen voor de Amerikaanse Disney+ Star, Hulu dus, (bijna) net zo legaal en even duur. Dus dan is die keuze voor mij gewoon niet heel moeilijk.
Te weinig aanbod? Star heeft echt heel veel. Maar wat ik eerder vind is dat er te weinig vernieuwing is.

Edit: typefout Starz naar Star

[Reactie gewijzigd door provista30 op 13 augustus 2021 12:34]

Dat bedoel ik dan ook, oude series en films prima maar ik kijk een serie geen 2 keer en films ook nauwelijks. Ze hebben lang niet het aanbod dat star USA heeft met nieuwe series. Voor 9 euro in de maand vind ik het aanbod dan te mager.
Het heeft inderdaad heel veel... maar groeien wil het niet meer. Uiteindelijk heb je alle klassiekers die je nog een keer zou willen zien alweer gezien.

Naar mijn idee staat nog maar een deel van het mogelijke aanbod daadwerkelijk op Disney+/Starz. Waar zijn Predator 1 & 2 bijvoorbeeld?
Het groeit nog steeds, er komen wekelijks nieuwe titels naar Star, zowel films als series. Bij de introductie in februari bood Star een kleine 400 titels, dat zouden er na een jaar zo’n 1000 moeten zijn. Dat is natuurlijk naast alle content van Disney, Pixar, Star Wars, Marvel en NatGeo.
Ik wilde ook al een poos opzeggen, maar kinderen keken nog.
Aanbod breidt nu gelukkig wel uit, en voordeel is dat ik nog altijd op het lage tarief zit. :+
Overstappen naar een jaar abonnement is zelfs duurder dan mijn huidige maand abonnement ;)
Ik ben ook niet onder de indruk. Wat me ook stoort is dat de tekenfilms nog steeds niet de Vlaamse versies hebben. Als de kinderen toch nog naar de DVD vragen waarom dan een best wel duur abonnement houden?

[Reactie gewijzigd door Finniemc op 13 augustus 2021 12:36]

Is de Vlaamse ondertiteling zo anders/belangrijker dan Nederlandse ondertiteling?
Vlaamse dub, dat klinkt toch heel anders dan Nederlands.
Wanneer de videotheek uiteindelijk een groter aanbod had dan alle services hedendaags individueel moeten we ons echt gaan afvragen of we niet iets dergelijks weer in willen voeren.

Netflix was ooit veel handiger dan een videotheek, en goedkoper, maar hedendaags zie ik toch steeds meer voordelen wegvallen die de videotheek wel had (compleet aanbod, betalen voor wat je gebruikt ipv wat je zou kunnen gebruiken, geen geo-locking etc).
Bij de videotheek betaalde 7 gulden per film. Geen geo-locking? dat gebeurde al voordat het in de videotheek binnenkwam. Aanbod is bij de streamingdiensten natuurlijk veel groter dan een videotheek ooit kon bieden.
Ja ik kan ook 4000 Bottom of the barrel shows licensen, maar probeer hedendaags nog maar goede films te vinden op Netflix. Kurosawa films? Nee die staan op hulu. Disney films? Disney+... Shawshank redemption? Nee ook nergens te vinden.

Ja ik kan 10 miljoen TLC shows kijken met allen 100 seizoenen op Netflix, maar als ik gewoon alle goede films bij elkaar wil hebben moet ik bij 40 verschillende diensten een account hebben.

Kwaliteit > kwantiteit
En wanneer heb je die situatie ooit gehad dan? Bij de videotheek lag ook vooral block busters en porno. Die filmhuis films moest je meestal gewoon kopen.
Er zijn ook diverse diensten die gewoon pay per view aanbieden hoor, en Shawshank Redemption? Alstu: https://film.nl/film/the-shawshank-redemption (streaming bij Prime, te kopen op een schijf bij Bookspot, of on demand te streamen bij Pathé.
Shawshank Redemption is op Amazon Prime video. (2,50 p/m)
Ja ik kan ook 4000 Bottom of the barrel shows licensen, maar probeer hedendaags nog maar goede films te vinden op Netflix. Kurosawa films? Nee die staan op hulu. Disney films? Disney+... Shawshank redemption? Nee ook nergens te vinden.
je kunt films ook nog altijd kopen of huren op iTunes, en wat andere diensten. Ik heb zelfs nog nooit Netflix gehad, omdat ik zelden films of series kijk.
Dan huur je toch gewoon de films op iets als Prime, AppleTV of Pathe Thuis. Groot aanbod en betalen voor wat je gebruikt. Exact hetzelfde als een videotheek.

Vergeet niet dat er bij een videotheek ook erg veel roulatie was en dat films daar niet oneindig beschikbaar bleven. Tevens had je daar ook nog kans dat een film niet beschikbaar was, zeker bij nieuwe releases.
Ik vraag me af hoe ze dit gaan kunnen verduurzamen in niet-Engelstalige regio's. Zelf onlangs op de Disney+-kar gesprongen, maar ben ontzettend teleurgesteld in het gebrek aan Nederlands gesproken kinderfilms. Toy Story, Cars, Inside Out, The Lion King, 101 Dalmatiërs,... allemaal blockbusters die ik (nog) niet kan opzetten voor mijn kinderen, terwijl dat toch bij mijn verwachting 'abonnement op alles van Disney' hoorde.

Netflix is nog altijd de enige internationale streamingservice die regionalisering min of meer goed doet. Moest onlangs mijn piratenhoedje nog eens opzetten voor een film op Amazon Prime met out-of-sync ondertitels. Ik betaal graag voor content, maar dan moet de gebruikservaring wel beter zijn dan het alternatief. "Je steelt toch ook geen tv?" - Misschien overweeg ik het wel als ik op een tv uit de winkel enkel spaanse zenders kan kijken :X .
</rant>
Dan heb je wellicht niet goed naar de taalopties gekeken. Alle bovengenoemde films zijn er in het Nederlands te zien. Heb het speciaal nog even opgezocht.

Wel opletten dat sommige films niet op kinderprofielen verschijnen (bv. Cars 3 en Binnenstebuiten/Inside out).

Side note: Of zou het zijn dat je taalinstellingen op je apparaat leidend zijn en de app denkt dat je niet in NL bent? De Disney+-app op m'n shield laat me bv. ook geen 4K gebruiken tenzij ik HDR op m'n tv ingeschakeld heb.

[Reactie gewijzigd door jeroen606 op 13 augustus 2021 13:59]

Zou het dan puur met België te maken hebben? Had het voor de post ook nog eens opgezocht op m'n telefoon, en alle bovengenoemde titels hadden geen Nederlands als audio- of ondertiteloptie.

Zou het ze zoveel kosten om alle ondertitels en audio-opties overal beschikaar te maken? Ik zou denken dat ze, Disney zijnde, die rechten ook bezitten?
Ah, België, dat wist ik niet. Wat stom dan. Kan me alleen voorstellen dat het iets van doen heeft met dat de Vlaamse nasynchronisaties niet dezelfde zijn als de Nederlandse. Zou wmb niet raar zijn de NLse taal dan op z'n minst beschikbaar te maken (dat kan ik ook terugvinden in nieuwsberichten).
Inside out is niet in het Nederlands beschikbaar op mijn NL Disney+ account. En Binnenste Buiten geeft geen zoekresultaat.
Ik heb 'm toch echt aangezet vanmiddag, vreemd.
Disney heeft voldoende in het Nederlands... ook de films/series die jij benoemd.
Ja, het niet veel anders bij Netflix daar kan je alleen films en series met Nederlandse ondertiteling bekijken met Nederlandse Netflix met een VPN hier in het VK. Erg stom.
je zit op een. niet nl account dan lijkt me of wellicht vpn. mijn duitse vrienden konden via mijn nl account ook geen duitse ondertiteling aanzetten voor de meeste titels. als je regio profiel goed is dan is nagenoeg alles gelokaliseerd.
Ik lees hier veel reacties van mensen die meerdere streamingsdiensten tegelijk te duur vinden en mensen die door de bomen het bos niet meer zien in het moeras van verschillende content bij verschillende aanbieders.

Wat ik meestal doe is op een streamingsdienst abonneren en gelijk weer opzeggen, zo kun je een maand kijken zonder dat je het weer vergeet te beëindigen en de kosten doorlopen.

Een handige site die ik gebruik om te zien welke nieuwe series en films er draaien is Moviemeter, onder het kopje ''On Demand'' kun je zien welke nieuwe content er op veel populaire streamingsdiensten zijn bijgekomen.
Op Disney+ is bijvoorbeeld de cultklassieker Hot Shots een aanrader en Netflix plaatst elke vrijdag de meest recentste afleveringen van Rick & Morty om maar even iets te noemen.
Om dit op te vangen komen er steeds meer series die elke week een deel uitbrengen, en ook haalt men regelmatig content er weer af.

Maar mij hoor je niet klagen, Disney+ & Netflix & een Plexserver is een ideale combinatie :D
Bij Disney+ is er nog nauwelijks content verdwenen en als dat gebeurt is het door tijdelijke rechtenkwesties. In principe groeit het aanbod alleen maar.
Ik vind dat wel prettig; je kunt een titel dan kijken als je er zin in hebt en zit niet vast aan een uiterste datum.

[Reactie gewijzigd door JaxStrumley op 13 augustus 2021 17:31]

Maar mij hoor je niet klagen, Disney+ & Netflix & een Plexserver is een ideale combinatie :D
Hier hetzelfde, maar dan Amazon ipv Disney.
Dan nog is het toch van de zotte dat je die moeite moet nemen?

En dan nog, leuk voor jou maar heeeel veel mensen hebben een gezin met meerdere wensen en vaak ook kinderen.

Kinderen raken gehecht aan een platform of serie.
Hoezo is het van de zotte om wat moeite te nemen om iets zelf uit te zoeken?

En ik kan natuurlijk alleen voor mijzelf spreken als liefhebber van series en films.
Ik weet niet hoe het met de algemene voorwaarden zit van iedere streamingsdienst omtrent dit gebied, maar het is een feit dat heel veel mensen accounts ook delen.
En je bent natuurlijk ook niet verplicht om een streamingsdienst af te nemen, de meeste (kinder) series en films komen gewoon uit op traditionele dvd's en blu-ray's.

En daarbij was mijn bedoeling alleen maar om wat tips te geven aan tweakers onder elkaar, niks meer en niks minder. ;)
En ik kan natuurlijk alleen voor mijzelf spreken als liefhebber van series en films.
Liefhebber is dan natuurlijk maar relatief. Als je een dienst maar aanhoudt voor een maand, kijkt wat je wil zien en dan weer stopt en zo van dienst naar dienst springt, wil ik dat niet echt liefhebber noemen. Op zo'n manier kan een streamingservice ook niet investeren in nieuwe content als iedereen dit zou doen.
Misschien is dit juist wel een betere manier voor goede content te krijgen dan alleen maar het hele jaar door op bijvoorbeeld Netflix geabonneerd te zijn, als iedereen dat zou doen hebben ze misschien niet meer de motivatie om goede content te creëren, ze hebben toch het geld en de abonnees al.

Ik ben van mening dat je abonnees moet blijven prikkelen met goede content zodat ze juist geen reden hebben tot afhaken.

En je hebt ook heel veel liefhebbers die alleen maar consumeren en deze content via minder legale platformen bekijken of downloaden, dat vind ik toch nog wel wat kwalijker.
Soms maak ik mij er ook schuldig aan, maar alleen als een bepaalde serie of film gewoonweg niet in Nederland beschikbaar is via de huidige platformen.
Goede content produceren kost serieus veel geld, ik denk dus niet als iedereen zo nu en dan een maandje Netflix (of welke dienst dan ook) neemt, een dienst 'dwingt' om goede content te maken, dan lopen ze vele miljoenen mis en maakt een dienst als Netflix dus alleen maar meer en meer verlies. De kans dat de kwaliteit verslechtert is dan alleen maar groter.

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 13 augustus 2021 21:33]

En daarom zie je dat ze ook veel co-producties aangaan, zoals bijvoorbeeld bij de nl/be serie undercover, die wordt eerst in Vlaanderen uitgezonden op de zender een en komt daarna pas naar Netflix.
Ik zei niet dat jij gek bent, maar dat het gek is dat het 'nodig' is om die moeite te stoppen in het 'constant' wisselen van diensten.
Moeite, schei toch uit zeg. Het is, zeker wanneer je al een account hebt omdat het niet je eerste abonnementsperiode is, met een paar keer klikken geregeld. En dat 1x in een maand. Deze post typen kost me meer moeite dan een abo starten en meteen stoppen zodat ie maar een maand duurt.
Wat er wel opgemerkt moet worden, is dat 40% van de gebruikers uit India zijn.
De prijzen in India ligt een stuk lager dan bijvoorbeeld in Nederland.
Hierdoor heeft Disney een veel lagere omzet vergeleken met Netflix, indien het dezelfde aantal gebruikers hebben.

https://www.ft.com/conten...f6-49cf-883b-0581fbf5ab48

[Reactie gewijzigd door z4b0rg op 13 augustus 2021 13:29]

Men draait zelfs verlies op India op dit moment, veel mensen zijn lid omdat ze cricket uitzenden, maar de rechten voor Cricket zijn behoorlijk prijzig.
Heel Disney+ draait nog verlies; ze zitten echt nog in de opstartfase (wereldwijd gezien). Het plan is altijd geweest om pas vanaf 2025 winstgevend te worden.
De lage prijs in India en bv. Indonesië zijn er duidelijk op gericht om het marktaandeel zo groot mogelijk te maken door goedkoper dan de concurrentie (met name Netflix) te zijn.

Netflix draait ook pas winst sinds de uitbraak van corona; de combinatie van extra abonnees en lagere kosten vanwege stilgelegde producties heeft daarvoor gezorgd. Verschil tussen Netflix en Disney is dat streaming maar één van de inkomstenbronnen van Disney is; ze hebben nog hun reguliere TV zenders, pretparken en een cruiselijn, bioscoopfilms en natuurlijk merchandise.
Erg knap. Ik ben alleen benieuwd hoe lang het zal aanhouden. Ik heb heel snel een jaarabonnementen genomen met het oude tarief. Dat scheelde toch weer. Benieuwd hoeveel mensen dit gedaan hebben en dus uit eindelijk na dat 'jaar' zullen stoppen met Disney+.
Zullen er denk ik niet zo veel zijn denk ik, je went er ook heel erg aan dat je zoveel onder handbereik hebt thuis.