Aandeel streamingdiensten op Nederlandse markt verandert nauwelijks

Het aandeel van streamingdiensten op de Nederlandse markt is in het afgelopen jaar nauwelijks veranderd, zo heeft onderzoeksbureau Telecompaper becijferd. Ondanks de hevige concurrentie blijven de marktaandelen nagenoeg gelijk.

Netflix blijft met grote afstand marktleider, zegt Telecompaper. Ongeveer 42 procent van de Nederlandse huishoudens heeft een abonnement lopen bij die streamingdienst. Videoland en Disney+ volgen. Beide hebben afgelopen jaar meer klanten gekregen, maar het gaat om maximaal enkele procentpunten. De enige grote stijger is Amazon Prime Video, dat van 3 naar 8 procent is gegaan tussen het voorjaar van 2020 en dezelfde periode in 2021.

Volgens het onderzoeksbureau zorgen vooral huishoudens met kinderen nog voor een groei van de streamingdiensten. Huishoudens met kinderen hebben relatief vaker streamingabonnementen. Bij singles is dat het minste. Veel huishoudens combineren abonnementen. Een grote meerderheid van de gebruikers van Amazon Prime Video, 85 procent, heeft daarnaast ook Netflix.

Telecompaper heeft de cijfers verkregen uit het eigen Consumer Insights Panel. Dat is een lijst met meer dan 150 vragen over media- en internetgedrag die elk halfjaar door ongeveer 10.000 consumenten wordt ingevuld voor het onderzoeksbureau.

Door Arnoud Wokke

Redacteur

11-10-2021 • 15:48

131 Linkedin

Reacties (131)

131
130
65
1
0
55
Wijzig sortering
Amazon verdubbeld binnen een jaar maar sure "markt veranderd nauwelijks".

Jullie mogen bij tweakers wel beetje opletten met uitspraken als veranderd nauwlijks wat. onlangs melden jullie dat backblaze weinig verschil ziet tussen hdd en ssd's, terwijl hdd's 30% vaker stuk gaan.

Kleine verschillen bij kleine getallen kan een groot verschil zijn
Het verschil is maar 5%, en dan ook meteen de grootste verandering in deze grafiek. Dus dat mag met recht "nauwelijks verschil" heten.

Ja, er is een nieuwe dienst bijgekomen, maar het marktaandeel van de rest blijft redelijk constant.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 11 oktober 2021 16:04]

Van 3 naar 8 procent is toch echt 166% relatieve stijging, ookwel bekend als "een groot verschil".
Als ik vandaag een streamingdienst opzet en morgen 3 klanten heb is mijn groei 300%. Dit is gekloot met getallen.
Als je dat doet is je groei ∞% gezien je op 0 begon. Maar dat is een onterechte vergelijking want 3 klanten is een totaal andere orde van grootte dan het verschil waar het hier over gaat, namelijk ~350.000 huishoudens in het geval van Amazon Prime.
Je kan zeggen dat het je niet boeit omdat Netflix veel groter is, maar dat is dan jouw mening. Net zoals dat je het mijn mening kan noemen dat ik 166% groei een groot getal vindt.

[Reactie gewijzigd door Flamesz op 11 oktober 2021 16:19]

Maar je moet wel kijken waar het om gaat. Wat gezegd wordt is dat het aandeel van streamingdiensten op de Nederlandse markt nauwelijks verandert. Niet: het aandeel van alle streamingdiensten op de Nederlandse markt verandert nauwelijks. Een belangrijk nuance verschil!

Zie het zo... Ik verkoop koekjes... Vorig jaar verkocht ik ongeveer 50% chocolade koekjes en 50% andere. Ik heb verschillende soorten chocolade koekjes... Vorig jaar bestond maar 2% van mijn verkocht koekjes uit chocoprince. Dit jaar echter bestaat 7% van mijn verkochte koekjes uit chocoprince, een enorme groei! Het totaal aandeel van chocolade koekjes is echter nog steeds ongeveer 50%
Flinke groei voor chocoprince, maar het totaal aandeel van chocolade koekjes in het algemeen is nauwelijks veranderd.
Ik vind dat je een goede uitleg geeft van hoe je er volgens jou naar moet kijken. Maar toch klopt dat niet. Want, als ik jouw uitleg volg dan zou de grafiek een overzicht moeten geven van streaming, lineaire tv en uitgesteld kijken. Dat doet de grafiek niet. Deze gaat toch echt over het aandeel van de streamingdiensten onderling en dus is het wel interessant om de stijging van Amazon te benoemen.
Maar dat hebben ze ook gedaan... Alleen niet in de kop.
Ik heb de middelbare school afgemaakt, het ging om het punt.
Het artikel gaat over de totale streamingmarkt. En die is nauwelijks gegroeid.
Het is een groot verschil voor Prime Video, maar op de totale markt heeft het niet veel invloed gehad. Dit artikel gaat over de totale markt.
Jullie mogen bij tweakers wel beetje opletten met uitspraken als veranderd nauwlijks wat.
Als je het artikel gelezen had, dan had je gezien dat dit geen uitspraak van Tweakers is, maar een conclusie van Telecompaper.
Van 3 naar 8 procent is toch echt 166% relatieve stijging, ookwel bekend als "een groot verschil".
Maar dat was niet waar de quote van Telecompaper die als titel gebruikt is, op sloeg. De quote sloeg op het totaal aan streamingdiensten en niet de individuele diensten.
Anoniem: 1657372
@Flamesz11 oktober 2021 17:08
Maar jij hebt het over relatieve stijging, daar gaat de kop helemaal niet over. De kop gaat over de absolute markt, en daarin is Amazon helemaal niet zo extreem veel gegroeid (namelijk 5%). Als het artikel ging over Amazon had je helemaal gelijk, maar op de algehele markt heeft het geen zin om te kijken naar relatieve groei (aangezien Netflix nooit 166% zal kunnen groeien, zelfs al zouden ze de 'lekker geld verliezen om de markt te verpesten' manier aanhouden waar Amazon zich ieder land in probeert de persen)
  • Netflix stagneert
  • Videoland: 15% groei
  • Disney: 25% groei
  • Amazon: 166% groei
Zie het grotere plaatje....

[Reactie gewijzigd door NatteKrant op 11 oktober 2021 16:11]

Anoniem: 1657372
@NatteKrant11 oktober 2021 17:06
Maar jij hebt het over groei, de kop gaat over marktaandeel. Dus ja Prima is flink gegroeid relatief gezien, maar een groei van 3 naar 8% is op de hele streaming markt gewoon niet een gigantische aandeel verandering. Als de kop over groei ging heb je gelijk, maar in absolute zin is er gewoon niet zo heel veel veranderd, en ook dat valt onder het grote plaatje.
Wat ik mis hierin is dat sommige mensen meerdere diensten hebben. Ik heb Netflix en Prime. Dat maakt marktaandeel hoe dan ook verwarrend. Waar val ik dan onder?
Ik ga er van uit beide. Als ze heet goed doen tel je dus 2x mee in het totaal lijstje en dan worden daarvan de procenten verdeelt.
Dat ligt aan de hoeveelheid toch
5% van €100,- valt nog wel mee , maar doe eens 5% van €1.000.000 dan is het toch best veel
We hebben in Nederland +/- 8 miljoen huishoudens...

Dat is toch 400.000 nieuwe klanten voor Amazon Prime in een jaar tijd.
Om dat nou "nauwelijks verschil" te noemen vind ik wel heel ver gaan...
Het gaat om het totale plaatje van alle providers, niet om de stijging per provider. In het totale plaatje is er nauwelijks iets veranderd.
Eh… Netflix gaat van 40 naar 42 procent, ondanks dat de concurrenten gegroeid zijn. Dat is 5% meer. Als dat doorzet, is binnen 20 jaar 100 procent van Nederland lid.

Videoland 15% groei. Als dat elk jaar is, zitten ze over 13 jaar op bijna 100%.

Komt bij dat Netflix ook nog regelmatig de prijs aanzienlijk heeft verhoogd.

Dat zijn cijfers waar bedrijven in veel branches alleen maar van kunnen drómen.
Ik ben geneigd om het met je eens te zijn.

De kop had net zo goed kunnen zijn: Amazon Prime verdubbelt marktaandeel in Nederland...

Edit:
Het is zelfs meer dan verdubbelt....van 3% naar 8% is niet slecht in deze competitieve markt.

[Reactie gewijzigd door Devian op 11 oktober 2021 16:05]

Het is zelfs meer dan verdubbelt....van 3% naar 8% is niet slecht in deze competitieve markt.
Dat is niet zo heel vreemd met de bodemprijzen die Amazon hanteert (€2,99/maand). Het is niet alleen Prime Video, maar ook Prime Gaming (gratis games, benefits, gratis Twitch abo, etc.), Prime Photos (onbeperkte foto opslag) en Prime delivery (gratis bezorging op producten die dat normaal niet hebben).

Ik ben zeer benieuwd hoe lang deze prijsstelling gehanteerd wordt in Nederland. In de VS is dat $12.99/maand en als je allen Prime Video wil hebben, $8.99...
Dat komt omdat de dienst van Amazon niet pur-sec je te lokken voor de videostreaming.
Op het moment dat je Amazon Prime hebt is de kans ook groter dat je iets koopt bij Amazon.

Ik weet niet of de prijs die ze vragen kostendekkend is, maar dat is eerlijk gezegd ook neit zo boeiend als je inkomsten lopen via de marges van twitch en de omzet die je draait op Amazon.com e.d.
Het is niet kostendekkend, dat kan ik je nu al vertellen. Amazon gebruikt de lage prijzen om markt te veroveren. Daar trappen we dan als samenleving in en over x jaar, zodra Amazon hun gewenste monopoliepositie veroverd heeft, betalen we dat verlies in veelvoud weer terug.
Wat, gratis games? Ik zit sinds dag 1 bij Prime vanwege Prime delivery. Prime video kan ik helaas niet gebruiken omdat ik een VPN gebruik. Misschien kan ik prime gaming wel gebruiken. Ik heb daar werkelijk nog nooit van gehoord.
https://gaming.amazon.com/home

Deze maand gratis codes voor oa:
STAR WARS: Squadrons via Origins
Ghostrunner via GOG
Alien Isolation via EPIC
Daarnaast nog games die je moet claimen en dan via de Amazon Games App kan spelen (of individueel downloaden).
Ok dank je wel voor de tip, zal thuis eens kijken.
Alien Isolation is al 2 keer gratis op EGS geweest }:O
Alleen jammer dat Prime in NL met bijna alles duurder is als de Duitse Prime als ze het product al kunnen leveren (wat meestal ook al niet is) en dan duurt de levering ook nog langer in NL
Ik betaal wel €1,50 meer in de maand ipv van die wannabee Prime in NL
Ja, in de VS betaal je $12.99/maand, maar daar krijg je ook o.a. Amazon Prime Music bij, dus het is logisch dat je dan meer betaalt. Prime Video-only is een iets ander verhaal, maar dan nog is het films- en seriesaanbod in de VS groter, dus ook daarbij is het logisch dat ze meer vragen.

Wat veel mensen hier niet helemaal lijken te snappen is dat die €2.99 niet per se bedoeld is om concurrentie uit te schakelen. Ik bedoel: zelfs voor €6.99 per maand zouden ze nog (ruim) onder de prijs van Netflix en Videoland zitten.
Van 30 naar 80 leden is natuurlijk niets. Zonder absolute cijfers zegt het weinig. Daarnaast, als je kijkt naar de groei vlakt die nu al erg af, want de groei in het laatste kwartaal was 100% lager dan het kwartaal ervoor.
Op basis van zulke beperkte gegevens kan je er elke draai aan geven die je wilt.

Kijkend naar het grote plaatje: Prima 1% erbij in het laatste kwartaal en bij Netflix er 1% af. De rest van het landschap is hetzelfde. Dus over de hele linie genomen is de markt nauwelijks veranderd, dat is de context van die uitspraak.
Kijk naar de reactie van @Devian. Het gaat om ongeveer 400.000 nieuwe gebruikers.

Wanneer t-mobile er 20.000 klanten bij krijg in een kwartaal is dat nieuws waardig. Maar amazon die uit het niets komt en er ffe 400k bij krijgt is "nauwlijks verschil". Zelfs die 1% is meer als de 20k van tmobile.
Het gaat niet om 1 aanbieder, het gaat over de relaties tot de gehele markt. Welke substantieel verschillen zie jij?
Netflix: +2%
Videoland: +2%
Disney+: +2%
Prima: +5%
AppleTV: 0%
NLZiet:Discovery+: 0%

Zo heel schokkend is dat niet te noemen hoor. Of wil je zeggen dat de groei van Netflix, Videoland en Disney+ ook zo enorm zijn? Dan heb je het over 160.000 nieuwe gebruikers per dienst.

Het artikel zegt nergens dat Prime niet gegroeid is, sterker nog het wordt expliciet vermeld dat Prime de enige grote stijger is.
Voor de record, er zijn meer mensen bij amazon prime gekomen als er totaal aantal werkelozen zijn in nederland. Dat is geen klein verschil ;)
Aandeel is iets anders dan absolute getallen.
De gehele markt is met 10% gegroeid in een jaar tijd. De taart is groter geworden, Prime heeft daarvan een iets groter stukje gepakt dan de rest, maar niet ten koste van de rest(!). Dus het aandeel van Prime in de gehele markt is nog steeds zeer, zeer, beperkt. Eenieder die de grafiek bekijkt ziet dat Netflix en Videoland er bovenuit toren.

Is Prime in absolute getallen toegenomen? Ja
Zijn de aantallen van de concurrente toegenomen? Ja
Heeft prima de grootste groei gemaakt? Ja
Is de groei van Prime dermate groot dat het impact heeft op de andere aanbieders? Nee

Je kan stellen dat de verhoudingen in een jaar tijd niet veranderd zijn, dát is de kern van het verhaal, niet het aantal nieuwe abonnees per dienst.
Bij Prime kan je je wel afvragen of de groei ook expliciet voor de streamingdienst is of voor de combinatie van Prime diensten waar het bij zit
Amazon is ook net anderhalf jaar actief in Nederland.
Dat is lastigst te meten, enige conclusie die ik kan trekken uit deze cijfers is dat Prime’s groei niet ten koste gaat van andere aanbieders. Het lijkt erop dat mensen Prime erbij nemen en niet ipv van. Reële kans dat men Prime gratis heeft gekregen en niet specifiek voor hebben gekozen. Beetje zoals ik AppleTV+ gratis kreeg bijneem Apple product.
Bij Prime kan je je wel afvragen of de groei ook expliciet voor de streamingdienst is of voor de combinatie van Prime diensten waar het bij zit
Amazon is ook net anderhalf jaar actief in Nederland.
Maar Amazon is niet nieuw, Disney+ is wat dat betreft geloof ik nieuwer in Nederland. ;)
Ze zijn net zo nieuw als een product in de supermarkt waar 1,5 na introductie nog altijd “nieuw” op de verpakking staat. ;)
Klopt Prime Video is al wel wat ouder. Het is alleen voor een hoop mensen "nieuw" omdat ze eindelijk Ideal betalingen aannemen. En dat zal ze de boost hebben gegeven die ze nodig hadden
Ik had hetzelfde idee. Prime is dus in opmars.

(je bedoelt vooral "Kleine absolute verschillen kunnen grote relatieve verschillen zijn")
De titel heeft het over het aandeel, niet over de absolute gebruikersbase van Amazon. Ik snap je punt ergens wel maar dit artikel lijkt me prima.
Tja, aan de andere kant, van 10 klanten naar 20 klanten is 100% groei inderdaad, maar van 100 naar 110 klanten is opeens maar 10% erbij, terwijl er evenveel klanten bij gekomen zijn. ;) Het ligt dus ook best wel aan de schaal. ;)

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 11 oktober 2021 16:53]

Volgens mij is groei in deze markt voor elke streaming dienst mooi, maar Tweakers neemt het niet zo nauw met de berichtgeving hierover. In Augustus schreven ze nog dat Disney+ in een jaar het aantal abonnees zag verdubbelen. In deze grafiek zie ik dat echt niet terug.
Als ik de prijzen vergelijk van de verschillende diensten ten opzichte van het aanbod, dan is Netflix nog wel de interessantste, maar komen Disney+ en Amazon snel dichterbij. Vooral de laatste is natuurlijk met hun 2,99 p.m. aanbieding en een forse uitbreiding van het aantal films en series interessant, ware het niet dat er veel content is waar je steeds apart voor moet betalen.
Amazon verdubbeld omdat mensen de prime dienst kiezen voor verzenden en daar krijg je video bij cadeau, of omgekeerd.
Prime heeft zo nu en dan series en films die erg goed zijn en helaas gemiddeld om de twee weken, waar Netflix met enorm veel troep uitkomt en waar toch net zoals Prime ook wel om de twee weken weer een redelijk en goede film en serie bij zit.

Ik vind beide goed alleen denk ik door de vele aanbod dat er voor de gemiddelde kijker meer te vinden en te kijken is via Netflix(2-4x duurder) Apple TV heeft ook leuke content om de zoveel tijd zoals nu SEE en half jaar geleden een serie over de ruimte(naam kwijt) en voor de rest ook niet mijn streamingsdienst en bijna vergelijkbaar met prime ook qua prijs

Videoland vindt ik persoonlijk niks, maar de dochter en vrouw lopen ermee weg. De zoon kijkt er nooit naar en denk door de vele shows, series die denk ik wellicht meer voor vrouwen is?

NL ziet is moeilijk en er zitten wat leuks series bij NPO erbij en voor de rest is het gewoon tv kijken.

Disney hebben we hier 3x geprobeerd, maar niemand kijkt er naar . heb nog Loki kunnen kijken wat wel grappig was, maar niet onze streamingsdienst.

[Reactie gewijzigd door Noresponse op 11 oktober 2021 23:04]

Amazon verdubbeld binnen een jaar maar sure "markt veranderd nauwelijks".
Gelukkig staat er "markt verandert nauwelijks"
Amazon is in 1 jaar van 3% naar 8% gegaan is maar wat je nauwelijks vind.
De enige grote stijger is Amazon Prime Video, die van 3 naar 8 procent is gegaan tussen het voorjaar van 2020 en dezelfde periode in 2021.
Edit: en deze is hier wel van toepassing: https://xkcd.com/1102/

Amazon prime is gewoon nieuw en dan is het logisch dat je flink groeit, maar in de verhoudingen slaan ze nog geen deuk in een pakje boter natuurlijk met die percentages. Als ze deze groei vast houden en volgend jaar op zo'n 21% uitkomen dan ben ik onder de indruk.

[Reactie gewijzigd door Finraziel op 11 oktober 2021 16:00]

gewoon nieuw en dan is het logisch dat je flink groeit
Waarom dan? Ze bestonden al wat langer dan 2020 overigs. Dus "gewoon nieuw" is ook niet echt waar.

Dat ze op het totaal nog niet zo veel impact hebben doet niets af aan de procentuele stijging.

En nog een puntje: elke nieuwkomer heeft het toch juist moeilijker omdat ze niet alleen iets moeten bieden wat er nog niet was maar ook nog wat marktaandeel moeten afsnoepen van de al bestaande diensten.
Amazon is vorig jaar naar Nederland gekomen.

Verder is het punt dat gemaakt wordt dat streamingdiensten in totaal niet veel meer marktaandeel gepakt hebben. Dat er een kleine speler is die een voor hun grote stap gemaakt heeft is totaal iets anders en doet niks af aan dat de streamingmarkt zelf nauwelijks gegroeid is.

[Reactie gewijzigd door Finraziel op 11 oktober 2021 16:21]

Dat is waar.

Overigens zie ik wel een trend dus: 3 nieuwkomers (of de 3 runner-ups) laten wel een stijging zien terwijl Netflix niet echt veel toegeeft. Dus blijkbaar is toch de markt iets gegroeid.

Misschien dat dit toch te maken heeft met het beperkte aanbod en dat ze daarom maak langzaam stijgen.

En jouw xkcd link stelt terecht tot niet elke procentuele stijging indrukwekkend is. :Y)
Maar Amazon promootte een Prime account daarvoor al want Amazon.de was ook op NL gericht.. en het was nog populair ook..
Amazon prime is gewoon nieuw
Amazon Prime is al relatief oud, op de Nederlandse markt is het zo een vier jaar actief. Disney+ is twee jaar jonger en een stuk duurder... Apple TV+ is ook maar twee jaar oud. Hoe verklaar je die verschillen?
Voor vorig jaar moest je bij amazon.de lid worden, wat toch voor veel mensen een barrière kan zijn. Vorig jaar zijn ze officieel naar Nederland gekomen. Ik vind het dus helemaal niet raar dat er veel klanten bij gekomen zijn.
Dat is dus niet waar, je kon niet eens via .de lid worden.
Ik heb al prime video sinds het hier op de markt kwam, en dat moest je onafhankelijk van de duitse site afsluiten op primevideo.com.
In mijn enthousiasme had ik het namelijk via de duitse site afgesloten, en dan kon je welgeteld niets zien.
Na klagen kreeg ik mijn geld terug en een verwijzing naar de juiste site.

Nu dat het opgenomen is bij de gewone prime in nederland, is ook een groot gedeelte van de content verwijderd en/of alleen tegen extra betaling beschikbaar.

De enige reden dat ik nog lid ben is dat het voorheen goedkoper was om lid te blijven i.v.m. Twitch subscriptions. Je kon namelijk voor de 3 euro dat prime kost een abonnement van 5 dollar nemen (want 1 abonnement krijg je gratis van prime). Sinds de prijzen van Twitch aangepast zijn maakt het niets meer uit.
Oh ok... Maar wisten mensen dat dan ook? Ik niet namelijk (en jij blijkbaar ook niet). Mijn punt blijft denk ik wel staan dat de grote groei toe te schrijven is aan Amazon.nl. Het is daarmee veel bekender geworden en meer mensen hebben ook gewoon prime genomen voor de winkel zelf (en krijgen de video dienst er dan bij... Zo heb ik het ook want ik kijk maar zelden, vind de interface ruk).
Toen ze net op de markt kwamen was het nog niet duidelijk hoe ze het gingen doen, zeker omdat de duitse site dus wel prime video aanbood, zoals de nederlandse site dat nu ook doet.
De duitse site was ook helemaal niet op de hoogte dat wij Nederlanders ineens wel mochten kijken via de globale site.... Alle begin is moeilijk :)

Maar ja, er waren best veel mensen die het wel wisten. In mijn omgeving waren er best wat mensen die prime video hadden.
Natuurlijk in verhouding tot Netflix erg weinig, maar dat hebben ze voornamelijk aan zichzelf te danken.
(vreemd genoeg ken ik bijna niemand met een Netflix abbo...maar dat zal meer toeval zijn als iets anders)

Ik ben het overigens met je eens dat de piek die er nu lijkt te zijn, komt door het samen voegen van de diensten, sorry als dat niet duidelijk was.

En ja, die interface... ik heb een aantal streaming diensten, voornamelijk voor Anime...en ze zijn allemaal niet geweldig.
Maar is dat Prime Video gebruikers, of mensen die gewoon Amazon Prime hebben omdat Amazon nu ook in Nederland actief is?
Als je alleen naar Amazon kijkt is het aandeel meer dan verdubbelt maar als je naar het totale plaatje kijkt is het landschap nagenoeg gelijk gebleven. Dat wordt er bedoeld.
Netflix heeft de prijzen pas weer verhoogd. Reden voor mij om het abonnement nu toch maar op te zeggen. Het is gewoon echt geen €16/maand waard. Het was eigenlijk al te hoog geprijsd imho, maar nu is t welletjes geweest. Gaan voortaan gewoon eens per kwartaal of half jaar een abonnement nemen, alles bingen en dan weer opzeggen die hap. Er komt toch nauwelijks boeiende content bij.
Zolang niemand massaal vertrekt bij prijsstijgingen wil dit ook zeggen dat de perceptie van hun prijs in orde is. Op zich moet je altijd rekenen dat als je prijs zou stijgen met x%, dan kan je x% klanten verliezen (en x% minder nieuwe klanten winnen) om nog steeds break even te blijven.
Stijgt je prijs dus met 10%, dan moet je al 10% churn hebben voordat het negatief komt op je cijfers. Alles lager is dus "pure" winst.

Althans een zeer vereenvoudigde benadering ervan.
Netflix is ook zeer goed in de markt uit te testen. Het is al meerdere keren gebleken dat ze aan bepaalde groep gebruikers andere prijzen tonen om te zien of het impact heeft in de beslissing voor de gebruiker.
Op basis van die gegevens kan je oordelen of je prijszetting goed is of niet.

Enige manier om te laten weten dat je niet akkoord gaat is dus gewoon vertrekken.
Nu een opkomende speler (als Disney+ of Amazon) zal nu nog lage prijzen hanteren maar eens ze stabieler op de markt zitten dan kan je je verwachten aan wat gesleutel op de prijs.
Netflix zit nu "gratis" onderzoek te doen voor Disney+ en Co aan wat de consument over heeft aan een streaming abonnement. Zolang die niet plots massaal klanten verliest toont dit aan dat de consument het nog wil betalen.
Ja het is jammer dat streaming veel minder goed laat zien dat kwaliteit wordt beloond (en rotzooi wordt bestraft).
De bioscoop geeft natuurlijk niet een 1 op 1 weergave daarvan maar is wel duidelijker.

Opzeggen is toch meer gedoe dan niet naar een bepaalde film-franchise gaan nadat de voorganger rommel was. Of naar aanleiding van de openingsresultaten besluiten wel te wachten totdat die film naar streaming diensten komt. :9

En vanwege de enorme kosten aan grote films worden studio's voorzichtig, dus zijn ze op zoek naar verminderd risico. Dus of een franchise of remakes of meerdere delen n.a.v. een enkel boek (dus echte vervolg-films).

Daarnaast worden series soms verschrikkelijk uitgemolken omdat de eerste reeksen goed liepen en ze graag nog wat meer verdienen ("Lost" iemand?). Op zich niets mis mee maar geeft niet altijd een fijn resultaat voor de kijker thuis.
Idd, de grootste partij die de werkelijke macht heeft zijn de klanten, consumenten, de afnemers. Geen enkel bedrijf zou ooit nog bestaan als de klant een sterke wil zou hebben. Zolang consumenten het prima vinden, blijven ze de prijzen alsmaar stijgen. Maar helaas gebruiken consumenten hun macht niet...
Zelfs mijn vrouw (die eigenlijk als enige binnen ons huishouden naar Netflix kijkt) vindt de prijs teveel worden voor hetgeen je krijgt.

Om nog maar te zwijgen dat ik de versnippering ook moe begin te worden.
Zelfde hier, ik heb Netflix lang als abo gehad, zonder ooit tussentijds op te zeggen. Maar ik kijk nu vaker andere diensten zoals Disney+ en Amazon Prime en incidenteel huur ik een film op een andere dienst. Apple TV+ gaf erg goede beeldkwaliteit bij een gehuurde film, veel beter als de andere diensten.

Toch heb ik Netflix nu met de aankondiging meteen opgezegd. Even met het huishouden overleg gehad en iedereen was het er mee eens.
Huidige abonnees houden volgens mij nog een tijdje de oude prijs. Je krijgt een maand van tevoren te horen wanneer hrt huidige abonnement duurder wordt.
Dat zou kunnen, maar zat er al tijdje over te twijfelen en deze aankondiging was voor mij de druppel. Netflix is de enige dienst waar je nog moet bijbetalen om 4k te krijgen. Bij alle andere diensten heb je standaard gewoon 4k en geen beperkingen op hoeveelheid devices. Daarnaast is Netflix ook de duurste van alle aanbieders, nog voor deze prijsstijging.
Je bent wel op de hoogte dat de prijsstijging voorlopig alleen voor nieuwe leden is? Dus je had je abbo nog even aan kunnen houden.
Vind het sowieso geen 16 euro waard period.

De dag dat het delen van een account onmogelijk wordt gemaakt is de dag dat ik opzeg :+
Huuu ik betaal 8 euro per maand, zeker al een jaar en ik weet bijna zeker ook veel langer...

Betaal je welligt voor zaken die je mischien toch niet gebruikt?
Ik deel een account, en vind de prijs al best aan de hoge kant (er is zoveel domme pulp). Maar zeg het steeds niet op omdat ik niet alleen bepaal. Het voordeel van accountsharing voor Netflix? 😉

Verder heb ik geen behoefte aan andere diensten. Ik ga liever voor kwaliteit dan kwantiteit en dat levert niemand, lijkt het wel.
Nee, elk productiehuis zet de eigen pareltjes in om een eigen streaming dienst van de grond te krijgen. Niemand wil meer delen lijkt het. Misschien relatief meer kwaliteit bij gespecialiseerde clubs zoals CuriosityStream, Discovery+ en voor Anime Crunchyroll, maar algemene series+films steaming services hebben in deze markt eigenlijk geen kans.

Over een paar jaar, als de grote studios inzien dat versnippering gefrustreerde consumenten oplevert, wat hun eigen marktaandeel en winst verlaagd, nog maar eens proberen voor Netflix, om de ene etalage met alles erin te worden... dan zullen ze alleen wel relatief meer aan de verschillende productiehuizen moeten afstaan en wordt het Netflix ultimate abonnement 30 en dan 40 euro per maand kun je zomaar gaan inschatten... dat is het grote spel achter de schermen nu mag je vermoeden. Heb je als productiehuis geen eigen streaming dienst om druk te zetten op contractonderhandeling, dan krijg je straks mogelijk tientallen jaren een veel kleiner deel van de taart bij Netflix.
Die ene bibliotheek waar je op hoopt gaat nooit komen. De entertainment industrie stoot zich herhaaldelijk aan de foute steen. Want ondanks alle piraterij ging het namelijk met Netflix die kant op, maar toch kozen ze er voor om hun klanten weer te frustreren door versnippering.
Wat heeft lineaire TV en mijn al dan niet bestaande abonnement daarop precies te maken met het Netflix-abonnement en diens prijs?
€15 euro 🙂
En dan had je NPO, lokale zenders, BBC, enkele franse en duitse zenders.

Discovery als referentie is beetje 🙄🤨😐 Dat is reclame van producten, reclame voor “programma’s”, samenvatting van voor de reclame, 5 minuten content, en het begint weer opnieuw 😄


En mbt content,
netflix heeft steeds minder en moet het van eigen materiaal hebben, wat en niet veel is en redelijk mediocore, van allerlei tweedegraads materiaal dat ze wereldwijd bij elkaar sprokkelen en soms goed uitpakt zoals Squid Game, en van oudere films dat niet tot de grotere studio’s hoort en/of niet echt een succes was.

Friends en seinfield 🤯
Ik mis crunchyroll in dit overzicht :+
Ik ook, net als Wakanim etc, maar ik denk dat dit alleen over 'gewone series/films' streaming diensten gaat.
En dat is precies waarom ik geen Netflix heb, ik heb geen interesse in al die series en films die ik vroeger ook al niet op tv keek. En te duur voor de paar anime die ze hebben
Voorheen had Amazon ook een redelijk aanbod aan Anime, maar die hebben ze van de een op de andere dag verwijderd (lees, geen rechten voor nederland meer betaald). Bij navraag kreeg ik zelfs te horen dat er ook minder legale alternatieven waren.... eh...ok.
Ja ik snap enerzijds ook wel dat het waarschijnlijk te niche is voor zo'n overzicht en dat de paar mensen die dit aangeven een vertekend beeld geven bij geëxtrapoleerde cijfers. Aan de andere kant is het juist wel interessant om te zien hoeveel de rest van de streaming services nou echt gebruikt word.

Ik heb inderdaad wel eens gelezen hoe dat gegaan is met Amazon en het anime aanbod toen ik rond aan het kijken was naar meer aanbod. Best wel bizar, maar schijnbaar leverde het te weinig (views) op. En dat antwoord, ehr ok inderdaad :X
Volgend jaar komen SkyShowtime, HBO Max en Viaplay naar Nederland. De concurrentie wordt dus moordend en wellicht dat dan de percentages veranderen.
Hoezo wordt de concurrentie moordend? Eigenlijk zie je dus dat streaming diensten heel goed naast elkaar kunnen bestaan. Natuurlijk zal niet iedereen alle diensten afnemen en ook niet iedereen zal er meer dan 1 afnemen.

Maar leuker zou zijn dat naast de afname percentages ook het aanbod wordt meegenomen. Amazon Prime heeft volgens mij een veel kleiner aanbod dan Netflix.
'Moordend' is inderdaad een slecht gekozen woord. Ik doelde meer op het feit, zoals je al zei, dat er volgend jaar twee grote Amerikaanse streamingdiensten bij komen en die uiteindelijk uiteindelijk naast elkaar bestaan.

In 2019 kwamen namelijk Disney+ en Apple TV+ op de markt en in 2021 zullen we meer keuze krijgen met HBO Max en SkyShowtime.
Volgend jaar met HBO Max verwacht ik wel enkele verschuivingen. En dat zal denk ik dan grotendeels van Netflix afgaan.
We weten niet hoe de relatie met Ziggo wordt. Zou kunnen dat ze straks via Ziggo een deal hebben dat je als ziggo abbonee met korting HBO max krijgt. HBO zelf valt tenslotte weg bij Ziggo.
Wanneer er een ziggo deal zou komen, dan snoept dat mogelijk geen of alleen weinig marktaandeel af van Netflix.

[Reactie gewijzigd door glatuin op 11 oktober 2021 16:00]

Aanbod HBO Max zal in begin beperkt zijn qua aanbod. Ziggo houdt rechten ergens op, ik dacht films. Al zal series (zoals o.a. Game of Thrones) niet zo heel raar zijn.
Lijkt me logisch er zijn geen grote veranderingen geweest om grote shifts te verantwoorden.
Ik vraag me af hoeveel mensen er inmiddels geen lineaire TV meer kijken. Ik al een jaar of 10 niet meer. Mis er niets aan. Was recent in een hotel en daar op de kamer even kanaalgezwommen, daarna weer uitgezet, echt niets gemist in die tijd.
Ik kijk nu ook al een paar jaar geen lineaire TV meer. Gisteravond wilde mijn dochtertje een keer 50/50 kijken, dus eens opgezet via online dienst. Mijn lieve hemel... ik schrok me echt kapot hoe lang de reclame blokken tegenwoordig duren. Ik heb volgens mij langer naar reclame zitten kijken, dan naar het programma zelf. Blij dat ik dat niet meer hoef te doen.
Ja - jammer dat ze dat niet hebben onderzocht. Overigens probeert de lineaire TV ook niet-lineair te worden (Uitzending gemist e.d.). Maar die koekebakkers laten dan soms juist de reclame er nog in zitten... laat dat nu (vermoedelijk) een reden zijn om van lineaire TV af te stappen.

Als HBO weer weg gaat bij Ziggo dan dump ik abonnement ook weer.

Want een ander aspect van lineair vs niet-lineair is wellicht on-demand. Want feitelijk kun je bij veel lineaire TV de uitzending wel pauzeren of later terugkijken - dus eigenlijk niet meer lineair.

En juist dat on-demand is ook een belangrijk verschil (naast de domme reclames en andere onderbrekingen).
Ik heb zelfs geen tv en ik mis er niets aan. Als ik wat wil kijken, dan kijk ik op mijn tablet en alle belangrijke actualiteit wordt toch live uitgezonden op het internet.
Wij hebben in ons gezin Disney+, want ja Disney en Disneyfans. :P
Daarnaast sinds een paar maanden Prime, maar moet zeggen dat ik daar niet perse warm van loop. Qua inrichting ook echt heel slecht gedaan. Dan nog halve serie seizoenen en dergelijke. Schiet niet echt op. Maar, het is dan ook absoluut niet duur.
Tv hebben we ook gewoon nog en soms is het ook wel fijn om de tv aan te hebben en te kijken wat er dan is.
Moet eerlijk zeggen dat ik zelf alleen eigenlijk nooit echt tv kijk, ook geen series, dat vind ik een stuk leuker om samen te doen.

Ik merk echter wel dat bijvoorbeeld mijn vrouw wisselt tussen bingewatchen en ook kijken wat er op tv is.
Onze dochter (7,5j) is toch meer youtube en streamingdiensten. Maar vind het ook niet erg als er wat interessants op tv is.
Denk dat de huidige generaties wel meer into streaming zullen zijn.

Disney+ heeft overigens ook de prijzen met 10 euro per jaar verhoogd. Dit lijkt te komen door de toevoeging van STAR.

[Reactie gewijzigd door Arunia op 11 oktober 2021 16:08]

Anoniem: 501293
11 oktober 2021 16:11
Ik vind dit soort onderzoeken en uitslagen totaal niet relevant. Op zich is het interessant omdat het een kleine weerspiegeling geeft hoe het ervoor staat.

10.000 mensen op een totale bevolking in Nederland is gewoon niet accuraat en ook zeker niet te vergelijken met hoe het in werkelijkheid is. Ik denk als je de feitelijke cijfers naast elkaar legt je een heel ander beeld hebt. De kans dat die 10.000 mensen net een abonnement hebben wat afwijkt van de realiteit is namelijk heel, heel, heel groot.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 501293 op 11 oktober 2021 16:12]

Kun je je mening op enige manier statistisch onderbouwen? 10.000 is nl. best een grote sample IMO.
Anoniem: 501293
@wroeter11 oktober 2021 16:20
De feitelijke onderbouwing staat eronder?
Ja, maar waar baseer jij jouw conclusie dat '10.000 mensen op een totale bevolking in Nederland is gewoon niet accuraat en ook zeker niet te vergelijken met hoe het in werkelijkheid is.'?
Steekproeftrekken is een wetenschap, en je mag toch hopen dat zo'n bureau daar wel enig kaas van gegeten heeft. Tenzij ze natuurlijk zelf een belang hebben bij een bepaalde uitkomst, dan kan je dit onderzoek net zo goed meteen in de prullenbak gooien.
Anoniem: 501293
@wroeter11 oktober 2021 17:19
Het is een steekproef maar ik vind niet dat je daar vanuit kan gaan. Dit soort steekproeven worden altijd gebruikt voor aardig wat zaken met grote belangen of waar juist een groot project van afhangt. Ik vind dat je zoiets pas sluitend kan maken als elk huishouden in Nederland gemonitord wordt of als Disney+ enzo de cijfers gewoon naar buiten brengt hoeveel Nederlandse abbo's ze hebben.
10.000 is ongeveer de hoeveelheid studenten op één middelgrote universiteit
Het is 0,06% van de Nederlandse bevolking
De kans dat je dat niet representatief is, is best groot
Het is te hopen dat het onderzoeksbureau er alles aan heeft gedaan om te zorgen dat het representatief is
Maar het lijkt me ook niet al te moeilijk om bij alle partijen de cijfers voor Nederland op te vragen
10000 huishoudens is op zich een prima steekproefgrootte maar eventuele problemen situeren zich vaak op het vlak van hoe men de vragenlijst heeft rondgestuurd.

Als men bijvoorbeeld enkel een online enquête heeft gebruikt dan sluit je bij voorbaat al mensen zonder internet uit maar bevraag je wellicht ook disproportioneel veel jongere mensen en bereik je weinig bejaarden.
De kans op grote afwijkingen t.o.v. een (goede) steekproef onder 10.000 ondervraagden is echt ontzettend klein. Ja, als je 10000 mensen in Rotterdam Zuid of 10000 mensen in Noord-Oost Groningen ondervraagd is het niet representatief. Maar met een goede representativiteit is dit heel erg nauwkeurig.

Het beste bewijs dat dit meer dan genoeg is is wel dat bedrijven miljoeneninvesteringen af laten hangen van dit soort onderzoeken. Dat doen ze natuurlijk niet als het totaal onbetrouwbaar is.

Maar goed, Sciletto heeft er natuurlijk veel meer verstand van dan alle professionele marktonderzoekers.
Anoniem: 501293
@Frame16411 oktober 2021 17:22
Of je nou professioneel bent of niet, dat maakt geen reet uit. Het heeft met logica te maken maar vanuit mijn kant is er ook ervaring. Ik heb aan dit soort onderzoeken meegewerkt en ik weet ook inderdaad hoe deze cijfers gebruikt worden en dat vind ik bizar.

Netflix, Disney+ enzovoort moeten eigenlijk hun eigen cijfers naar buiten brengen hoeveel Nederlandse huishoudens een abbo hebben en vanuit daar kan je pas zeggen wat de daadwerkelijke cijfers zijn.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee