Videoland heeft meer dan miljoen betalende abonnees

Het aantal betalende abonnees voor de streaming videodienst Videoland is in een jaar tijd met 21 procent toegenomen tot 1 miljoen. Dat meldt RTL Group. De omzet van Videoland en TV Now overstijgt inmiddels 100 miljoen euro.

In totaal had Videoland aan het einde van vorig kwartaal 1,016 miljoen klanten, een toename van 20,7 procent tegenover vorig jaar eind juni, toen RTL Group 842.000 betalende abonnees noteerde voor de dienst. Dat meldt RTL Group bij de bekendmaking van zijn kwartaalcijfers. Eind 2020 lag de teller voor Videoland op 903.000 betalende abonnees.

De kwartaalomzet van Videoland en TV Now bedroeg 107 miljoen euro, een toename van 33,8 procent. TV Now is de Duitse streaming videodienst van RTL. Niet bekend is welk aandeel Videoland inneemt in de kwartaalomzet. Wel maakt RTL Group bekend dat de beide diensten samen 3,045 miljoen betalende klanten hebben.

Vorige maand werd bekend dat RTL en Talpa gaan fuseren om met name de positie van Videoland te verstevigen. De dienst heeft te maken met concurrentie van met name grote Amerikaanse bedrijven als Netflix en Apple. Videoland heeft zijn oorsprong in de keten van videotheken om vhs-banden en dvd's met films te huren, maar sinds 2010 is er een op de Nederlandse markt gerichte video-on-demanddienst, die sindsdien zijn aanbod sterk uitbreidde.

Videoland

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

06-08-2021 • 09:29

217

Reacties (217)

217
212
72
7
0
103
Wijzig sortering
Videoland vonden wij erg tegenvallen. Een paar leuke series maar de rest is alleen maar herhalingen en met slechte apps. En dan moet je voor 5 euro ook nog verplicht reclames kijken.
Het is meer een concurrent van NPO Plus dan dat het een echte concurrerende grote streamer is.

Amazon Prime wordt hier niet genoemd, deze wordt een steeds grotere concurrent in Nederland. Tijdje hier Neflix gehad maar duur. Prime is 2,99 euro per maand en kijken we zonder reclame en in 4K met HDR. Binnenkort nog veel meer aanbod door de deal met MGM. Naast dat je met Prime nog de nodige extra's krijgt met winkelen bij Amazon.

[Reactie gewijzigd door Corrigan op 27 juli 2024 03:29]

Anoniem: 306567 @Corrigan6 augustus 2021 10:19
Dat is precies hoe Amazon werkt, die biedt iets enorm laag aan en zodra de concurrentie weg is verhogen ze de prijzen enorm. Dat zie je ook bij de webwinkel, dat is ook 1 van de redenen dat ik Amazon zoveel mogelijk mijd.
Anoniem: 306567 @Smid706 augustus 2021 11:08
De vergelijking met de goedkopere supermarkt gaat niet helemaal op. Want die heeft een strategie om altijd goedkopere producten aan te bieden. Ook als er straks geen concurrentie meer is. Daarnaast concurreert een goedkopere supermarkt ook niet met een dure supermarkt.

Het business model van Amazon is er op gericht om de concurrentie kapot te maken. Ze verkopen producten onder de kost prijs, Amazon kan dit heel lang uithouden door het geld wat er achter zit. Partijen in Nederland kunnen dit een stuk korter volhouden en zullen uiteindelijk failliet gaan. Je ziet nu al in landen waarbij Amazon bijna de enige partij nog is en waar de prijzen enorm hoog zijn geworden voor de diensten en producten die Amazon aanbiedt. Amazon is niet goed voor de markt.
Ieder die verkoopt probeert de concurrentie onderuit te halen.
Dat klopt niet helemaal, in een markt is concurrentie heel erg belangrijk. Vaak zien bedrijven liever wel concurrentie dan niet, omdat bedrijven elkaar ook versterken.
Was het business model van de Mediamarkt bijvoorbeeld ook. Die hadden binnen een straal van 30km ook laagste prijs garantie. Door de mediamarkt zijn bijvoorbeeld heel veel familie elektro zaken failliet gegaan. Nu gebeurd het zelfde op grotere schaal. Kwestie van tijd en dan bestaat de Mediamarkt niet meer.
Laagste prijs garantie is wat anders dan standaard onder de kostprijs verkopen. Mediamarkt matcht de prijs, maar gaat niet consequent onder de kostprijs producten verkopen.

Dat er veel familie zaken failliet zijn gegaan heeft eerder te maken met de opkomst van het internet, het niet meegaan met de tijd en het online shoppen dan Mediamarkt.
@Anoniem: 306567

Daar zit je dus goed mis. Mediamarkt (ik heb er gewerkt 13 jaar geleden). Verkocht met regelmaat producten onder de kostprijs. Denk bijvoorbeeld aan de BTW dagen, maar überhaupt waren aanbiedingen onder de kostprijs. Geloof mij de strategie van de Mediamarkt was iedere concurrent in een straal van 30km kapot maken. En de laagste prijsgarantie hield letterlijk in dat ik iedere folder van iedere winkel in een straal van 30km af moest gaan en de prijzen in ons systeem aanpaste na de laagste prijs. Met regelmaat met veel verlies.

Daar komt bij dat ze ook lagere prijzen konden onderhandelen door grote afname. Beide factoren gecombineerd zijn precies wat Amazon nog eens veel groter doet.
Ik heb er ook gewerkt en heb er ook aan geleverd. Je weet dat de prijzen die in het systeem staan niet de prijs is die Mediamarkt betaald? In het systeem van Mediamarkt staat dat er min marge gedraaid wordt, maar door alle rebates, betaalkortingen etc houden ze er onder aan de streep gewoon geld aan over. Daarnaast vraagt Mediamarkt enorm veel marketing geld van de leveranciers en verkoopt meter ruimte voor belachelijke prijzen.
Inderdaad, ik heb er ook gewerkt en dat systeem is bedoeld om de klant mee te laten kijken, dat je onder de inkoopprijs verkoopt. Als de klant dan een min marge ziet, gaat dat bij de volgende verjaardag vanzelf rond. Dat er stiekem nog 10% marge overblijft, weet de klant niet en de gemiddelde verkoper (blijkbaar) ook niet.

Leveranciers willen helemaal niet dat MM onder de inkoopprijs verkoopt en MM klaagt ook actief bij Sony/Philips/Canon als concurrenten zo goedkoop verkopen dat ze verlies maken.
Zo goedkoop is Amazon nu ook niet altijd. Ze hebben ook geen laagste prijs garantie.

Stunten met een aanbiedingen is natuurlijk wat anders. Dat heet concurreren. Soms hebben ze geweldige aanbiedingen die heel kort duren. Zoals de drops van videokaarten.
Amazon is lang niet altijd de goedkoopste. Dat kun je hier op tweakers zo zelf zien in de pricewatch.
Dat zij standaard onder kostprijs verkopen is dus flauwekul.

Voor iedere complottheorie is wel een site te vinden. Best wel een vage site uit Bangladesh.
Anoniem: 306567 @CR20327 augustus 2021 13:13
En je vind het niet vreemd dat Amazon prime hier 4 euro is en in andere landen een veelvoud daarvan?
Je kunt prime NL niet zonder meer vergelijken met DE en al helemaal niet met USA
In Nederland krijg je geen Amazon Music.
Uiteraard is het de bedoeling mensen te verleiden om bij Amazon te kopen. Dat doet elke retailer.
Net doen alsof dat niet het geval is of dat andere retailers graag concurrentie hebben vindt ik een nogal naïeve gedachten gang.
Het aanbod van het Prime pakket verschilt sterk per land. In Nederland heb je geen Amazon Music en is het aanbod verder beperker. Het is nu langer dan anderhalf jaar 2,99 euro. Ik vind deze Prime prima.
Dat klopt niet helemaal, in een markt is concurrentie heel erg belangrijk. Vaak zien bedrijven liever wel concurrentie dan niet, omdat bedrijven elkaar ook versterken.
Ja, vaak, maar niet altijd. Er zijn uitzonderingen, zoals op het spoor: NS heeft een monopolie op het hoofdrailnet omdat de overheid (de grootste aandeelhouder) geen concurrentie wil toestaan. Sterker nog: er was ooit een poging om te concurreren op het hoofdrailnet door Lovers Rail, maar die zijn helemaal kapotgemaakt.
En dat geldt ook voor bussen: waarom zijn GVB, HTM en RET nog altijd de enige kernvervoerders in die steden? Omdat er geen concurrentie wordt toegestaan door onderhandse gunningen. Oké, GVB is als enige nog gemeentelijk, dus dat is nagenoeg hetzelfde als NS, maar HTM en RET zijn eigen bedrijven.
En met die boot naar één van de Waddeneilanden, waar de overheid zich bemoeide toen er een concurrent kwam (ondanks dat de andere vervoerder geen full- of semi-overheid is).

[Reactie gewijzigd door TheVivaldi op 27 juli 2024 03:29]

Daarom zie ik de NS ook meer als overheid dan een echt bedrijf. Het wordt ook als semi-overheid bestempeld. Het is een verlengstuk van de overheid.
Daar heb je gelijk in, maar ik heb inmiddels nog een stukje toegevoegd.
Hoe kom je erbij dat het de strategie van een supermarkt is om altijd de goedkopere producten aan te bieden ook als er geen concurrentie meer is?
Beetje naïef gedacht.
Ik denk dat het meer is dat Aldi en Lidl niet concurreren met AH en Jumbo, omdat het ander soort supermarkten zijn. Aldi en Lidl concurreren wel met elkaar en ook AH en Jumbo zijn elkaars grootste concurrenten. Maar er blijft altijd een goedkope supermarkt over en ruimte voor een supermarkt met een groter assortiment A-merken en luxe producten. Niet iedereen gaat voor de supermarkt met de laagste prijs.

[Reactie gewijzigd door Grrrrrene op 27 juli 2024 03:29]

Tegen die tijd is de concurrentie weggevaagd door Amazon en is er dus geen keuze, je moet dan je spul bij Amazon halen.
Vooralsnog is er helemaal niets weggevaagd.
Dat zie ik ook niet gebeuren. BOL heeft diepe zaken en is uiterst succesvol.
Dat Netflix duur is, is ook slechts relatief: Voor 14 euro per maand heb ik elke dag een onbeperkt avondvullend programma in 4K tot 4 gebruikers tegelijkertijd.
Daarbij vind ik het een voordeel dat Netflix een breed niet Engelstalig aanbod heeft.
Wij hebben hier jarenlang Netflix gehad, dat beviel ook uitstekend. Alleen ging iedere keer de prijs maar omhoog. Helemaal als je een 4K wilt kijken. We zijn nu ongeveeer een jaar weg bij Netflix en hebben het nog niet gemist.

Amazon Prime biedt ook een ruim aanbod met 4K waar ook veel Nederlands aanbod tussen zit.
Naast de Amazon Originals zoals Lost Boys, Upload (schitterend) en niet te vergeten the Grand Tour met Jeremy Clarkson. En met de MGM deal komt daar heel groot aanbod bij, waaronder James Bond.
https://edition.cnn.com/2...mazon-mgm-deal/index.html

Voor 2,99 euro per maand is Amazon Prime een koopje. Geen idee voor hoe lang, maar dat is al langere tijd zo. Daarnaast heb je ook onbeperkt gratis snelle bezorging, extra kortingen, onbeperkte cloud opslag van foto's en gaming. Al hebben wij nog geen ervaring met die laatste twee. De klantenservice van Amazon is ook altijd top, die doen nooit moeilijk.

Klinkt bijna of wij hier aandelen in hebben, maar we zijn gewoon erg enthousiast. :)
Clarkson's Farm is een aanrader.
Erg leuke serie, ook voor niet TopGear liefhebbers.
Dit is hoe Amazon marktaandeel verovert. Ze draaien er verlies op maar dat kan omdat ze zo groot zijn. Als straks de concurrenten dood zijn, gooien ze de prijzen weer omhoog.

Ik verzin het niet, zoek het maar op. Er zit een addertje onder het gras bij die lage prijzen van Amazon.
De tarieven van Prime in andere landen geeft al een beetje een hint dat ze hier nu nog in het marktverover stadium zitten. Duitsland is bijv €7.99 en UK £7.99. In de US is het zelfs 12.99, maar daar zijn ze marktleider.
Daartegenover is het aanbod in NL nog niet de helft van het aanbod in die landen en krijg je daar ook Amazon Music erbij ...
Niet alleen dat Amazon verdient ondertussen aan jouw data...
Dat weet ik nog zo net niet, want je krijgt bij de €2,99 per maand ook reclame te zien waar ze aan verdienen (en dan hebben we het nog niet over het datascrapen…). Ik kan me best voorstellen dat het ooit iets duurder gaat worden, maar niet heel veel duurder. Bovendien moet je ook niet vergeten dat Amazon in het buitenland ook andere bundels aanbiedt, bijv. met Music erbij. Als genoeg mensen zo'n uitgebreidere, duurdere bundel nemen, dan kunnen ze ook een goedkopere met alleen Video blijven aanbieden.

En dan nog kan het schommelen. De trein is daar een mooi voorbeeld van: in 1899 onbetaalbaar voor Henk en Ingrid, in 1960 wel betaalbaar en nu weer een stuk duurder.

[Reactie gewijzigd door TheVivaldi op 27 juli 2024 03:29]

Ik kijk van tijd tot tijd in het aanbod van Prime, maar vind het tot nu toe niet de moeite waard om er een abonnement voor af te sluiten.....James Bond draagt daar helaas niet aan bij.
Smaken verschillen natuulijk. Upload is briljant. Een erg originele Original. ;)
Dat kan een uitzondering zijn. Maar ik zie ook heel veel ouwe meuk die al meerdere keren op de reguliere televisie is geweest. Daarvoor neem ik geen abonnement op een streamingdienst.
Het aanbod wordt steeds beter en exclusiever. Zitten nu midden in The Last Tycoon. Zoek maar eens op Amazon Originals.
https://en.wikipedia.org/...ideo_original_programming
Voor 2,99 euro per maand is Amazon Prime een koopje.
Alleen vertel je er niet bij dat je voor €2,99 per maand alleen de basis krijgt, en moet je content zoals MGM tegen betaling unlocken als een extra channel voor €3,99. Dus als je ook een paar channels unlocked, ben je ook steeds duurder uit. Uiteraard heeft dat wel als voordeel dat je een pakket op maat kunt afnemen.

Buiten dat vind ik de reclame tussen afleveringen door ontzettend irritant en als ik een film/serie gevonden heb die ik wil kijken, dan is deze alleen te koop, te huur of te unlocken via een channel.

Basis €2,99
History play €3,99
Crime screne investitgation €3,99
Cineart €3,99
Starzplay €4,99
MGM €3,99
Reality Hayu €5,99
Film 1 €5,99
September film €3,99
Fear €3,99
OUTtv €5,99
Mojitv €2,99
Acorntv €4,99

Persoonlijk is het voor mij wel veel te onoverzichtelijk en te druk.
Die extra channels hoef je niet te nemen. Het standaard pakket is al geweldig en voor ons meer dan genoeg.

De reclames zijn alleen trailers van nieuw aanbod. Dat vinden wij juist weer handig als kijktip.

Voor 2,99 euro per maand + alle andere Prime voordelen er ook nog bij is het een koopje.
Een beter streaming bod kun je nu niet krijgen.

[Reactie gewijzigd door Corrigan op 27 juli 2024 03:29]

Netflix was in het begin ook maar een euro of 7-8. Ik verwacht dat als Prime groter wordt de prijs vanzelf ook richting de 10-12 euro gaat.
Maar nu nog niet. :)
Dat weet ik wel zeker, Prime wil nu klanten binden door onder kostprijs te verkopen.
Primevideo is net iets als de klantenkaart van de albert heijn.

Het doel is niet winst maken met primevideo maar je te binden aan Amazon:
Kans dat je meer koopt bij amazon.nl/amazon.com omdat je gratis verzending hebt en start met zoeken naar producten bij die sites.
Ik ben benieuwd hoe lang Amazon Prime zo goedkoop blijft. Voor € 2,99 echt een koopje met best een leuk aanbod. Maar kan wat mij betreft niet tippen aan de kwaliteit van series op Netflix. Het duurste abo deel ik met wat mensen en dan is het praktisch net zo duur als Prime.
Amazon Prime Video is de eerste 30 dagen gratis uit te proberen. Na deze 30 dagen betaal je slechts 2,99 euro per maand. Dit is een tijdelijke introductie prijs, want na zes maanden betaal je het standaard tarief van 5,99 euro per maand

[Reactie gewijzigd door densoN op 27 juli 2024 03:29]

Anderhalf/een jaar later is het nu nog steeds €2,99 ...
En waar haal je dit vandaan?

Ik lees toch echt:
Na 30 dagen kost Amazon Prime slechts EUR 2,99/maand. Opzeggen wanneer je wilt.
https://www.amazon.nl/prime

En dat al anderhalf jaar lang.
Ik heb ook Prime, maar vond oorspronkelijk het aanbod daar zwaar tegenvallen. Dat is de laatste tijd nogal wat aan het veranderen, maar wij kijken nog steeds voornamelijk naar Netflix.

Het is knap van Videoland want heel eerlijk had ik eigenlijk verwacht dat ze al omgevallen zouden zijn.Ik heb toen zo'n proef 2 weken ding gedaan voor 1 serie. Na die serie zag ik werkelijk niks meer dat ik wilde kijken.

Ik heb dan ook tegenwoordig het idee dat Videoland zich vooral wilt neerzetten als de "reality soap" streamer, met Robinson, die dragqueen dinges en Bachelor. Dat is een prima niche om je in te bevinden, niet voor mij. Ik kon me moeilijk voorstellen dat er mensen zijn die daar specifiek een abo voor gaan afsluiten, maar blijkbaar wel.
Ik moet heel eerlijk bekennen dat ik een beetje moest lachen toen Videoland kwam.

"too little, too late" dacht ik. Wie gaat er nu betalen voor NL series en TV programma's? Maar ik zat er goed naast. 1 Miljoen betalen abbonee's is echt enorm. Ze hebben een goed alternatief opgezet tegen de 'reuzen' van Hollywood.

Kudo's!
Ja, het is best knap dat ze van fysieke uitleen naar een online dienst gegaan zijn. Dat lukt niet veel bedrijven. Bv Netflix en Amazon hebben nooit de fysieke media gedaan (Amazon natuurlijk wel als verkoper van fysieke media, maar via het internet).

Ben benieuwd hoe online media zich gaat ontwikkelen op termijn, je ziet steeds meer "exclusive" content ontstaan, en grote spelers (bv Disney) die hun content weg halen bij andere aanbieders. Dit kan uitmonden in een versnipperd aanbod, waardoor je eigenlijk bij alle spelers een abonnement wilt hebben, maar das natuurlijk erg duur.
Netflix was eveneens een uitleenbedrijf voor films. Ging allemaal via de post als ik het me goed herinner.
En dat doen ze nog steeds! (in de US)
De film catalogus is ook veel groter omdat ze daar niet met dezelfde rechten zitten als met streamen, heel leuk voor de filmliefhebber.
Ook in de VS is de filmcatalogus al flink uitgedund bij Netflix. Veel licenties werden niet verlengd doordat maatschappijen hun eigen diensten opgezet hebben. Het filmaanbod is nog welk groter dan in nederland maar het loopt rap terug. Zeker bij blockbusters.
niet voor physieke uitleen waar het hier over gaat ,

wel even Lezen waar je op reageert
Ik had goed gelezen maar een kromme zin van Cogency deed mij vermoeden dat het ging om het verschil in rechten tussen de VS en Europa.
Sorry, maar dan heb je toch echt verkeerd gelezen. De zin is niet krom, maar enkel wat lastig te begrijpen als je de achtergrond niet kent. Niettemin, is toch wel duidelijk dat Cogency praat over het verschil in rechten met streamen bij hun post service, nergens wordt geïmpliceerd dat het om een verschil in rechten tussen regio's gaat.

De achtergrond is dat Netflix van oorsprong DVD's uitleende via het post netwerk (zoals Videoland dat in winkels deed, maar dan zonder de winkels dus). Netflix stuurt de film naar je toe, en jij stuurt hem weer terug als je de film hebt gezien. Dit was een service in de US die al bestond voor ze met streamen begonnen en dit doen ze dus nog steeds daar.
Ik ken zeker de achtergrond, maar de zin “De film catalogus is ook veel groter omdat ze daar niet met dezelfde rechten zitten als met streamen” is krom.
Ah, dat wist ik helemaal niet. Naja, dan sloeg mijn post niet echt ergens op.... :+
En amazon verkocht oorspronkelijk boeken dus ja.. Beetje jammer wel je post ;)
Mocht je het interesant vinden, het boek van de oprichter van Netflix geeft je een kijkje in de keuken van de begindagen, leuk boek!
https://www.goodreads.com...8950-that-will-never-work
Klopt en officieel moest je ze terugsturen, alleen deed niemand dat:)
Jawel, maar eerst even kopiëren met DVDDecrypter ;-)
Correct, maar wel US only. Online kon je een film huren, die werd dan thuisbezorgd, waarna je die zelf weer terug moest sturen. Ze noemde zichzelf dan ook de "DVD-by-mail rental service".
In hoeverre is het oude Videoland met winkels vol VHS/DVD's dan nog hetzelfde als dit streaming platform? Ik begrijp dat ze de naam gebruikt hebben, maar is de switch daadwerkelijk gemaakt of is de naam gewoon op een compleet nieuw bedrijf geplakt?
Anoniem: 306567 @Emgeebee6 augustus 2021 09:56
RTL heeft Videoland gekocht en gebruikt gewoon de naam. Heeft niet zoveel meer met het oude Videoland te maken.
Juist. Maar zeker niet zo simpel als naam op nieuwe bedrijf plakken. Het "oude" videoland had natuurlijk wel al het netwerk/relaties in de wereld van media. Vandaar interessant om over te nemen en propositie aan te passen van fysiek naar digitaal.
En RTL had die relaties niet? :?
In 2010 ging het bedrijf achter videoland failliet. Die is toen verkocht aan een investeerder die er wel heil in zag door ook video-on-demand aan te bieden (die films waar je per stuk kon betalen in je set-top box), dit bestond toen nog naast een herstart met de franchise winkels. In 2013 is de digitale tak doorverkocht aan RTL en sindsdien staat het dus los van de winkels en deelt het enkel de naam. Na die splitsing gingen de meeste videoland winkels ook snel dicht trouwens. De huidige subscription service is er trouwens sinds 2015 en heeft nooit naast de winkels bestaan.
Netflix deed eerst dvd verhuur via post.
Dat doen ze nog steeds ;)

https://www.google.com/am...lix-still-mail-dvds%3famp

In rural America heb je soms internet dat je eigenlijk geen internet mag noemen.
Netflix heeft (hoewel niet in NL) wel aan fysieke media gedaan.
Zie bijv: businessinsider.nl/does-netflix-still-mail-dvds/
Bv Netflix en Amazon hebben nooit de fysieke media gedaan (Amazon natuurlijk wel als verkoper van fysieke media, maar via het internet).
Netflix is begonnen als verhuurder van DVD's via de post (zie https://en.m.wikipedia.org/wiki/Netflix), dus dat fysieke hebben ze wel degelijk gedaan.
Ehm. Netflix is juist begonnen met fysieke media. Je huurde films online en kreeg de videoband per post opgestuurd. Je leverde ze ook weer per post in.

Netflix was dus al anders, en ze waren al veel meer gericht op internet dan videoland. Daarmee hadden ze al wel een fijne basis om uit verder te bouwen.
Videoband niet, wel DVD (al vanaf 1997). Was ook een stuk praktischer qua afmeting en gewicht ;-)
Ik denk dat je de geschiedenis van Netflix nog maar eens moet bestuderen. Netflix is juist een bedrijf dat eerst begon met het fysiek versturen van te huren DVDs en daarna is overgestapt naar een puur online bedrijf. Eigenlijk zijn er best veel parallellen met Videoland dus. Bron: https://en.wikipedia.org/wiki/Netflix.
Ik weet niet of het al gezegd is maar Netflix is begonnen als dvd verhuurbedrijf per post :+
We hebben Netflix (via Family account) kost mij 3,50 ongeveer per maand
We hebben Disney (via Family account) kost ook ongeveer 2,50 euro per maand (volgens mij is dit geen officiële manier van delen, maar we hebben 1 account met 6-7 profielen)
We hebben Amazon Prime voor 3 euro per maand.

3 abonnementen, 9 euro. Ik begrijp als je alles voor je alleen wilt hebben dat je dan wat duurder uit bent, maar ben dik tevree zo.
En daar denken de streaming diensten toch anders over. Niet raar opkijken als er binnenkort een dienst niet meer werkt omdat ze dan bv een ip lock gaan inbouwen om delen tegen te gaan.
IP lock gaat nooit werken, omdat IP adressen vaak veranderen..
Waarom zou dat niet werken? Als ze zien dat vanaf 5 verschillende ip-adressen (bijna) tegelijk wordt gestreamed dan kan daar best iets op verzonnen worden.
Dan wel ja.. maar 2/3 IP adressen kan nog makkelijk bij 1 persoon horen... maar goed.. checken op IP niveau is best lastig..
Super makkelijk juist lijkt mij. Gewoon bijhouden welk account een stream kijkt en vanaf welk IP en in welke periode. Dan 1x in maand een query over die data rammen die zoekt naar de uitschieters.

Volgens mij houden ze dat sowieso al bij. DATA$$

[Reactie gewijzigd door MrMonkE op 27 juli 2024 03:29]

IP Lock is kansloos naar mijn mening. Tenslotte heb je ook je netflix app op de smartphone staan. Voor een gezin met iets oudere kinderen zelfs op vier smartphones. Die alle vier streams starten op een verscheidenheid aan locaties met tientallen ip adressen. Ik zie dat één, twee, drie niet gebeuren.
Geen lock.
Puur waarnemen, abonnement wordt gewoon stop gezet. Niks IP lock.
Ik heb deze maand denk ik al 2/3 keer ander IP adres gekregen omdat de modem van Ziggo op hol sloeg... en dan moet je hem minstens 1 minuut uitzetten.. vaak krijg je dan ook weer een ander IP-adres omdat IPv4 pool zo goed als op is + dat ik tijdens kantoor uren ivm thuiswerken mijn VPN via router niveau aan knal...

[Reactie gewijzigd door M3m30 op 27 juli 2024 03:29]

Gaat dus om CONCURRENT use.
IP lock gaat niet gebeuren omdat nog steeds (te) veel mensen incidenteel een nieuw IP krijgen, bijvoorbeeld na een reboot van het modem. Daarnaast heb je dan een probleem met 4G clients.

Ik kan me wel voorstellen dat men van concurrent streams overstapt naar 'authenticated devices'. Denk bijvoorbeeld aan het eenmalig goedkeuren van een apparaat in de Netflix app met een maximum van N apparaten. Of je dit ook zou kunnen toepassen op bijvoorbeeld een decoder of smart TV is nog maar de vraag..
Ja, of mensen die vanuit verschillende locaties inloggen omdat ze bijvoorbeeld onderweg of op reis zijn.
Mensen die een nieuw IP krijgen is niet eens het grote probleem, het ip blijft dan langere tijd hetzelfde en veranderd dan eenmalig en blijft dan weer langere tijd hetzelfde.

Het probleem met ip-locking is zaken als CG-nat waarbij heel veel mensen een relatief kleine ip-pool delen en soms het ip per request kan verschillen.

Maar een maximaal authenticated devices klinkt mij logischer in de oren, waarbij je bijvoorbeeld devices in je netwerk kan unlocken als je telefoon in datzelfde netwerk hangt.
Ik vraag me altijd af hoe ze dit willen gaan controleren zonder veel false positives te krijgen. Ja ze kunnen zien dat bijvoorbeeld vanaf 3 verschillende ip-adressen gebruik gemaakt wordt van Netflix/Disney+/etc maar dat kun je toch best zelf zijn :?
Tegelijkertijd? Elke keer vanaf die 3 verschillende ipadressen?
Wat versta je onder een "family account" voor Netflix? Netflix mag je voor zover ik weet helemaal delen met mensen buiten je eigen huishouden?
Ja dit doen we dus wel, tussen broers in 4 huishoudens (vier huizen).
Dat het kan betekend niet dat het volgens de voorwaarden mag...
RTL heeft de merknaam Videoland gekocht, en RTL had natuurlijk al alle digitale content. :)
Ho, ho. Dat klopt niet. Netflix is van origine een "videotheek per post". Dus zeker wel fysieke media.

"Users ordered movies on the Netflix website, and received DVDs in the post. When they were finished with them, they would simply post them back to Netflix in the envelopes provided."
Videoland is toentertijd overgenomen door RTL, en die hebben eigenlijk alleen de naam gebruikt om het streamingplatform op te zetten. Het is niet echt zo dat Videoland op eigen kracht in de streamingmarkt is gesprongen. Videoland was op sterven na dood toen RTL het overnam.
Dat lukt niet veel bedrijven. Bv Netflix en Amazon hebben nooit de fysieke media gedaan (Amazon natuurlijk wel als verkoper van fysieke media, maar via het internet).
Hoe denk jij dat Netflix het deed voordat het gemeengoed was om films te streamen over het internet? Netflix is de Amerikaanse videoland waarbij je films kon bestellen en die werden geleverd via de post, of je ging naar een Netflix automaat in de supermarkt en koos daar je film, die je daarna kon terugsturen of weer kon achterlaten bij de Netflix automaat.
Bv Netflix en Amazon hebben nooit de fysieke media gedaan
Het tegenovergestelde - Netflix is juist ooit begonnen als uitleen-dienst van fysieke media, namelijk DVD's, in 1997. Zo hoefde je niet meer naar bijvoorbeeld Blockbuster of, in Nederland, Videoland. Het concept wat we nu kennen van film of serie aanklikken en direct afspelen bestond toen al in de hoofden van o.a. de mensen achter Netflix, maar de technologie was daar nog lang niet klaar voor. Het hen en weer sturen van fysieke DVD's op basis van een abonnementstructuur was een tussenoplossing, maar wel een schot in de roos.
Het is een totaal ander bedrijf. De ketendienst van videotheken is in 2010 gewoon failliet gegaan en de naam gekocht TEG door het bedrijf achter MovieMax wat in 2013 bij RTL terecht is gekomen.

Van de videotheken, die de naam mochten blijven voeren, bestaan er overigens ook nog een paar maar dat zijn wel de allerlaatsten.
Volgens mij is Netflix juist begonnen met fysieke videobanden?
En ik moet er nog steeds om lachen.

Wat een hersendodende, generatie verneukende programma’s zitten er toch op.

Hieronder een greep uit hun eigen productie, ik noem het geestverruimende:

- Bachelor?
- Like me im famous??
- Documentaires over BNers die eigenlijk niets normaals brengen in onze samenleving, but fuck me, it sells right?
- Insert random programma welke lijkt op een productie van TLC???

De goede producties zijn op een hand te tellen en dat is kijkend naar het geld wat binnen stroomt best jammer.

Je kunt wel zien op welke zielen ingezet word.

[Reactie gewijzigd door dindr op 27 juli 2024 03:29]

RTL maakt RTL programma's. Meer van dit nieuws om 8 uur op RTL 4.

Het is al lang bekend dat goedkoop geproduceerde reality programma's goed bekeken worden en omdat de productie kosten laag zijn is het erg profitabel. Je hebt alleen John Williams, 3 aannemers een camera crew en editor nodig en je hebt zo een goed bekeken programma op TV/streaming platform.

[Reactie gewijzigd door sdjang0 op 27 juli 2024 03:29]

Gewoon downloaden als je iets interessants ziet, ik ga daar niet voor betalen. Het probleem met die streamingsdiensten en de massa is dat men een lage prijs ziet en niet nadenkt tot dat ze er achter komen dat het toch behoorlijk oploopt als je een paar die diensten er op na houdt. En natuurlijk beginnen ze allemaal met lage prijzen, en dat gaat elk jaar oplopen.

En mensen zijn sowieso erg dom, ze geven wel af op hun TV/Internet aanbieder als de prijs per maand een euro omhoog gaat maar beseffen niet dat ze nu veel en veel meer betalen voor dezelfde content die ze eerst voor 25 eurocent via een lineaire TV zender kregen. Geen wonder dat ze allemaal een streamingsdienst beginnen.
Serieus, (illegaal) downloaden is de oplossing voor de slimme mensen?
Dit is toch niks anders dan wat de laatste 20 jaar op TV is?
Die zielen vormen een 'markt' van minstens 1 miljoen mensen. GFY dat jij er niet bijhoort :), maar een markt is een markt.
Komt er nog eens bij dat de app van Videoland om te huilen is, zit vol met bugs die jaren geleden er ook al inzaten. Er wordt dus niks gedaan aan het verbeteren hiervan. Ook worden de films/series gestreamt met Stereo geluid, geen 5.1.

Gelukkig lift ik mee op een vriend z'n abonnement maar ik heb er geen euro voor over.
Waarom lift je dan mee als je het niets waard vind?
Omdat er één serie is (The Handmaid's Tail) die ik wel graag kijk.
Ik had hetzelfde, heb het wel een keer geprobeerd. Maar als je in deze tijd nog steeds stereo geluid aanbiedt en films die 16:9 zijn, uitrekt waardoor ze het volledige scherm vullen.... Dan heb je het ook niet echt begrepen in mijn ogen. Elke andere dienst heeft minimaal dolby+ geluid en hoge kwaliteit streams qua beeld.
Mijn zoon nam eens een proef abonnement en het ontbreken van meer dan 2 kanaals audio is inderdaad wel een afknapper. Dus mij hebben ze niet als klant.
Echter met een miljoen abonnees lijkt het erop dat het de meeste mensen niks interesseert welke audio kwaliteit geboden wordt.
Ja daar ben ik het geheel mee eens.
Belachelijk dat de audio- en videokwaliteit zo belabberd is!
De kwaliteit is niet belabberd. De streams zijn "gewoon" FullHD en is niets op aan te merken. Ook het geluid is goed, alleen idd jammer dat het 2 kanaals is.
Ik zie toch echt een duidelijk verschil tussen bijvoorbeeld een Videoland of Prime.
Anoniem: 306567 @jongetje6 augustus 2021 14:32
Gewoon Full HD zegt natuurlijk niet zoveel over de kwaliteit, maar alleen over de resolutie. De bitrate van Videoland komt niet in de buurt bij Amazon prime, Netflix of Disney+. Daarnaast ontbreekt bij videoland ook HDR, Dolby vision, Dolby atmos etc. De kwaliteit van het geluid vind ik zelf niet heel goed. Helemaal als ik dit vergelijk met een dvd, bluray of de andere streaming diensten. Er is nog een lange weg te gaan voor Videoland.
Dat komt omdat alle content van Videoland stereo geluid heeft en alle andere Stream services en je DVD's/blu-ray's minimaal 5.1 hebben.
Een andere standaardfunctie bij concurrenten is zelf ondertiteling en audiotaal kunnen kiezen. Bij Videoland (en NPO) is het slikken wat de pot schaft. Ik wil comedy zonder storende NL ondertiteling en ook familiefilms en -series gewoon in het Engels.
Maar hoeveel van die abbonees zijn onbewust abbonee omdat het in een combodeal zat met een tijdelijke toegang waar zonder afmelden je automatisch gaat betalen?
Hoeveel denk jij? Als dat er al een paar duizend zijn is dat veel. De meeste mensen houden gewoon hun afschriften in de gaten.
Is het? Als je een kabel of glasvezel "all in one" neemt betaal je de eerste paar maanden een lage introductieprijs en krijg je al die cadeautjes. Op een gegeven moment betaal je de normale abbo dus mensen zien de prijsstijging als normaal aan. Ook nu is er reclame voor een combo deal betreffende Netflix en Videoland bij T-mobile.
Focussen op de Nederlandse markt blijkt winstgevend.
het aantal mensen dat niet voldoende overweg kan met Engels is veel lager dan we soms denken.
En dan staat (of stond) Nederland hoog op de lijst met mensen die ook Engels spreken.
Tegenwoordig kan het gros al amper meer goed overweg met het Nederlands en wordt de taal steeds meer versimpeld.

Ik zelf blijf in vrijwel alle gevallen ver weg van Nederlandstalige films en series al zit er af en toe wel een pareltje tussen.
Ik blijf dus fijn bij Amazon en Netflix.
Nou ja, om nu te zeggen dat het “enorm” is is wel wat overdreven. Nederland alleen al kent zo'n 11-12 miljoen volwassenen (18-120). 1 miljoen is dan helemaal niet zó veel. En ik weet niet wat de leeftijdsgrens is om eent account te mogen openen, maar als dat bijv. 14+ is, dan ligt het aantal potentiële klanten zelfs boven de 12 miljoen.

En dan nog zegt het alleen wat over de omzet. Of er ook naar gekeken wordt is een ander verhaal. Vergelijk het met bijv. Tweakers: er zijn weet-ik-hoeveel leden, maar hoeveel van die leden zijn ook daadwerkelijk actief (of nog actief, als ze bijv. vroeger actief zijn geweest)?

[Reactie gewijzigd door TheVivaldi op 27 juli 2024 03:29]

Jij denkt dat gezinnen per lid een abonnement nemen? Er zijn bijvoorbeeld maar 2,6 miljoen gezinnen in Nederland. Voor een kleine markt als dit is 1 miljoen abonnementen echt wel indrukwekkend hoor.
Oké, maar dan nog zijn er 8 miljoen huishoudens. Bij elkaar is dat nog steeds een markt van 8 miljoen potentiële klanten en dan is 1 miljoen nog altijd erg weinig.

En ja, soms zijn er ook binnen gezinnen meerdere leden met hetzelfde losse abonnement.

[Reactie gewijzigd door TheVivaldi op 27 juli 2024 03:29]

Ik vind 1 op 8 best fors. Zeker voor een luxe product als een streaming dienst.
Anoniem: 306567 @Stoffel6 augustus 2021 12:24
En alleenstaande kunnen geen abonnement nemen? Er zijn namelijk 3 miljoen alleenstaande:

https://www.cbs.nl/nl-nl/...nderd-jaar-alleenstaanden
Er zijn bijvoorbeeld maar 2,6 miljoen gezinnen in Nederland
Echter vergeet je erbij te vermelden dat er 8 miljoen huishoudens zijn:

https://www.volksgezondhe...jfers-context/huishoudens

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 306567 op 27 juli 2024 03:29]

Klopt, mijn vriendin kijkt er best veel na. Ik vind de prijs aan de hoge kant. Voornamelijk gezien het aanbod en geen HDR content. Best genoten van Mocro Maffia trouwens. Als ze dat niveau vol kunnen houden en breder in kunnen zetten dan is het best de moeite waard.

[Reactie gewijzigd door Hulleman op 27 juli 2024 03:29]

Je vind het duur, maar ook de moeite waard? Je hebt al een abonnement vanaf 8euro per maand (ok, kan ook voor 5 euro maar dan heb je wat reclame en kun je alleen op tablet, mobiel of pc kijken).
Ik vind het momenteel geen €8pm waard. Maar dat blijft persoonlijk. Sommigen vinden Netflix te duur, maar vind ik wel de moeite waard, omdat ik daar veel naar kijk.
Gelukkig leven we in een vrij land met vrije keuze. Wat mij betreft alleen maar goed dat er concurrentie is.
Vergeet niet dat het nieuwe abonnement structuur hier ook enorm aan bij draagt.

Voorheen was Videoland 8.99€ per maand. Tegenwoordig hebben ze 3 verschillende abonnementen - de “oude” voor 9.99€ waar je met 5 gebruikers tegelijk kan kijken.

Dan heb je voor 2 euro minder hetzelfde voor 2 schermen tegelijk, 7.99€ dus..

Maar… voor mensen die af en toe eens een Videoland productie willen kijken heb je ook nog een goedkopere optie, 4.99€ voor 1 scherm en reclame.

Vooral die laatste is in mijn ogen de reden van de sterke groei. Mensen kunnen goedkoop kijken, en als het bevalt later upgraden. Ik denk dat het lage prijspunt juist een reden van groei is. Niet iedereen wilt er 10€ voor betalen.
Nu nog een goed werkende app.

Het scherm blijft gewoon aanstaan als je via de app naar de TV streamt en de app houd niet goed bij waar je gebleven was.
Precies, die app is echt dramatisch slecht, zowel op de tv als op je telefoon.
Laten ze een voorbeeld aan Netfix nemen.
Wel raar voor zo'n groot bedrijf dat ze dit soort fouten hebben.
Of aan Disney+ die heel goed gekeken heeft naar Netflix en gelijk bij release al een goed werkende en overzichtelijke app had.
Amazon Video daarentegen is ook nog bij lange na niet optimaal.
Ik heb contact gehad met Videoland.
En hun zeiden dat ik de app opnieuw moet installeren.

Ik betwijfel sterk dat dit de oplossing is.
Moet zeggen dat ik het nog wel heb, maar er toch al een lange tijd geen gebruik meer van heb gemaakt.

Zaten best wel leuke misdaaddocus tussen (kroongetuigen is echt een aanrader) en paar aardige Nederlandse films, maar de productie zelf van videoland valt dan toch wel tegen. Vind het toch wel een hoog pulp gehalte hebben.

Ik ben dan denk ik ook niet echt de doelgroep voor dit platform. Kan mij best wel voorstellen dat de jeugd het leuk vindt om dingen over Boef, Famke Louise, temptation island en al die andere meuk te zien, maar kon nou weer tot de realisatie dat ik het beter kan opzeggen.
Bij elke reclame die ik op tv zie waarin een serie wordt aangeprezen, en ik denk “nou dat hoef ik echt niet te zien”, blijkt dat deze alleen op Videoland te zien is. Ik heb dan ook nog nooit overwogen Videoland te nemen.
Ik vind het aanbod top, maar de app is waardeloos(android). Hij onthoud vaak niet waar ik gebleven ben. Aan de reviews te zien ben ik niet de enige.

Ze hebben vooral de series die je niet ergens anders kan zien zoals Hawaii five o of NCIS.
De app op Android TV werkt bij mij vooral de laatste maand heel slecht (sinds de grotere update van eind juni). Start vaak niet op, series spelen niet af (beeld blijft zwart).
Dat heb ik ook man, ik dacht dat het mijn televisie was. Ik heb een Xiaomi Mi TV. Die heeft al even geen updates gehad overigens.
Herkenbaar, vreemd dat ze deze bugs niet kunnen fixen. Wij hebben ook vaak issues met chromecast connectie. Deze blijft dan hangen. Disney+ en Netflix werken beter. :+
En de Nederlandse kinder content is fijn maar de apps in het algemeen zijn om te huilen.
De iOS app is iets beter maar de Android en AndroidTV apps zijn inderdaad om te huilen.

Van gewoonweg weken niet kunnen inloggen tot het dagelijks opnieuw je shield moet en koppelen is allemaal heel normaal. Klantenservice kan en doet er weinig aan.

Nou snap ik dat er flink geld in licenties en content maken gaat zitten maar je zou denken dat met miljoenen euro's aan inkomen per maand en na jaren bestaan een fatsoenlijk werkende app ontwikkelen toch wel haalbaar zou zijn :?

[Reactie gewijzigd door sapphire op 27 juli 2024 03:29]

Het aanbod is goed. Ik kijk vooral nostalgische comedyseries van vroeger. zoals het zonnetje in huis en Samsam.
Mijn vriendin kijkt van die verschrikkelijke temptation island stuff maar zo is er voor iedereen wat :+

Moet wel zeggen dat ik de android app echt verschrikkelijk vind. Wat een traag gedrocht is dat. Onthoud ook vaak niet waar ik ben gebleven maar toen ik de reviews een tijdje geleden las was ik blijkbaar niet de enige die hier zo over dacht.
Ik vind Videoland vooral ideaal voor het zonder reclame kijken van RTL 4 programma’s 👍🏻 Tevens staan er goede documentaires op.
Ik kijk ook Videoland op tv (Philips)

Ik vind die reclames erg irritant. Je betaalt al om te kijken en dan krijg je ook nog reclames te zien.

Tegenwoordig zelfs tijdens het kijken.

Heeft iemand tips om reclamevrij te kijken?
Je hebt toch verder abbo ook 1 zonder reclame.
Overig krijg ik bij videoland geen reclame ( goedkoopste abbo ).
Kijk wel alleen series.
Niet voor het dubbelste op de 1ste rij staan en goedkoopste abbo nemen, dat abbo met reclame is er past recent volgens mij.
Dan heb je het goedkoopste abonnement waarbij je korting krijgt en daarvoor in de plaats reclame. Voor 7,99 euro per maand kijk je reclame vrij.
duurder Abbo nemen:-)
Ik heb Prime Video, Netflix, Disney+ en Youtube Premium. Videoland is nou net de enige die ik niet hoef. Ik geef niks om Nederlandse meuk. En al helemaal niet om rommel als Temptation island enz. Maar ieder zijn ding :)
Ik snap wel dat ze 1M abbonees hebben. Er zitten pareltjes van series tussen en daarnaast kan je TV-programma's die een week later op TV komen al bekijken. Ik doe dit vaak, en natuurlijk is er geen reclame. ;)
Als ik zo de reclames bekijk die videoland heeft op andere zenders dan lijkt het mij alleen maar pulp-tv. Wie doet het met wie? Wie kan zich zo gek mogelijk opmaken? Wie kan zich zo mag mogelijk gedragen? Wie heeft er als eerste sec met wie, ergens in een gesloten inrichting?

Als ik dat zo lees hebben ze dus meer te bieden dan alleen dat... Alleen dat hoor je niet in de reclames.
Er zitten ook wel wat goede films en series tussen, maar idd, het meeste is van die hollandse rommel.
Anoniem: 620061 @John6 augustus 2021 10:31
Juist de reclame bij het normale abbo is bijzonder irritant. Iedere keer weer dezelfde intro’s van nieuwe series verplicht kijken, niet te doen. Daardoor opgezegd.
Het normale abonnement is niet die 5euro maar die van 8. Je hoeft natuurlijk niet het goedkoopste 5euro abonnement te nemen waar reclame bij zit... E is toch gewoon keuze? Weinig betalen en reclame kijken of meer betalen en zonder.
Anoniem: 620061 @jongetje6 augustus 2021 13:00
Videoland heeft een inferieur aanbod, vooral veel oh oh cherso rommel. Dan is meer dan 5 euro het niet waard.
Ik heb laatst met veel plezier het laatste seizoen van The Blacklist gekeken en bijv. Start-up.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.