Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

RTL en Talpa gaan fuseren om Videoland sterker te maken

Talpa en RTL gaan fuseren en willen op die manier de positie van Videoland verstevigen. De deal tussen de twee mediabedrijven werd dinsdag bekendgemaakt, maar moet nog worden goedgekeurd door de toezichthouder.

In een persbericht kondigen de twee bedrijven de fusie aan. In de nieuwe samenwerkingsvorm krijgt RTL 70 procent van de aandelen en Talpa de overige 30 procent. RTL-directeur Sven Sauvé krijgt de zakelijke leiding. Talpa-eigenaar John de Mol blijft aandeelhouder en gaat zich richten op het bedenken en produceren van nieuwe formats.

De twee mediabedrijven schrijven in de aankondiging dat ze verwachten beter te kunnen concurreren met grote streaming platformen. Het is de bedoeling dat Videoland verder wordt uitgebreid. Eerder dit jaar werd bekend dat Videoland inmiddels 903.000 betalende abonnees heeft.

Sauvè zegt in een interview met RTL Nieuws dat de twee mediabedrijven zich blijven richten op programma's voor de Nederlandse kijker. Daarnaast vind de RTL-topman ook journalistiek erg belangrijk. De huidige RTL- en Talpa-zenders blijven vooralsnog bestaan.

De Autoriteit Consument & Markt moeten de fusie eerst nog goedkeuren. De twee mediabedrijven hopen de deal begin 2022 te kunnen afronden.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Robert Zomers

Nieuwsposter

22-06-2021 • 19:38

230 Linkedin

Submitter: TheVivaldi

Reacties (230)

Wijzig sortering
Ter aanvulling, want veel mensen weten het niet, het Talpa portfolio bestaat o.a uit:

TV
SBS6
SBS9
NET5
Veronica
Kijk.nl

Radio
Radio 10
Sky Radio
Radio Veronica
Radio 538
JUKE

Overige
Gierige Gasten
Actie van de Dag
LINDA magazine
STUK TV
Weer.nl
Gids.tv
S1 Influencers

[Reactie gewijzigd door robcoenen op 22 juni 2021 19:54]

Met andere woorden: alle Nederlandse commerciele zenders komen in een hand. Nu kijk ik geen TV meer, maar ik kan me voorstellen dat de impuls om te concurreren wel weg is. Nu kan de kwaliteit niet veel naar beneden, maar het helpt niet...
Het is nog erger. Op dit moment is zowel RTL als Talpa de beheerder van de advertentie beheer en sales afdelingen van zo'n beetje elk relevant mediabedrijf in Nederland. Dit geldt tenminste voor de zenders die op dit moment op zenders 4 t/m 20 die bij elke tv leverancier geprogrammeerd zijn en een leuk collectie radiozenders die dat uitbesteden.

Voor deze fusie zaten deze twee bedrijven in een gezonde advertentie portofolio oorlog. Nu lijkt het erop dat die concurrentie weggaat. Alleen daarom (maar niet alleen hierom) hoop ik dat dit niet doorgaat als de ACM deze fusie goedkeurt.

Interessant feitje: RTL heeft Talpa in de zeroes al gekocht. Halverwege de afgelopen decennia kocht John de Mol SBS Broadcasting en daarbij moest hij zijn aandeel van RTL verkopen voor een gezonde concurrentie in de media van de ACM. Voor de eerste Talpa merger moest RTL z'n radiotak verkopen (was toen 538 groep) om dat door te gaan. Nu anno 2021 maken we dit nog een keer mee. Ben benieuwd naar wat het ACM deze keer gaat voorleggen om deze fusie door te laten gaan. Ik vraag me af of met wat ik bovenstaand schrijf het überhaupt doorgaat. Is videoland zoveel waard om dit soort onderdelen (geforceerd) af te splitsen?

[Reactie gewijzigd door polopolo150 op 22 juni 2021 21:42]

Bron die oa deze context geeft (beter dan die van dit artikel), plus details over hoe DPG (eigenaar Tweakers) net naast RTL Nederland grepen: https://www.tijd.be/onder...l-nederland/10315309.html
Is videoland zoveel waard om dit soort onderdelen (geforceerd) af te splitsen?
Een volledige fusie is in elk geval niet nodig, want Videoland kan ook als joint venture vormgegeven worden.

[Reactie gewijzigd door Rukapul op 22 juni 2021 21:07]

videoland, rond de miljoen abonnees a 4,99 per maand = 4,12 ex btw x 12 = bijna 50 miljoen vast omzet met de hoop de het meer wordt. Maar kijk je naar totale omzet blijft het idd de vraag hoe belangrijk videoland op het geheel is. Zou men zeg 2 miljoen klanten hebben, prijs verhogen naar ex zeg 7,99 = 6,60 ex btw dan is de omzet 158 miljoen.
Totaal zit men bijna op 1 miljard dus belangrijk ?
Die 900.000 was toen Undercover net was uitgekomen. Denk dat het een hoogtepunt was. Videoland heeft teveel pulp om het aan te houden (IMHO).
Undercover was Netflix ;)

Videoland heeft best aardige programma's. Ik kijk ze zelf niet maar mijn vriendin heeft toch best veel Nederlandstalige series gevolgd.
Dan bedoel ik waarschijnlijk Mocro Maffia. Lag me bij dat het cijfer net was gepubliceerd bij het uitkomen van een populaire serie.
Wie kijkt er Videoland voor €4,99 dan kun je beter gewoon op tv blijven kijken net zo veel reclame
Ik hoop dat dat het geval wordt/was. Maar als je doorklikt op het persbericht gaat het echt om een groot gedeelte van Talpa Network en RTL Nederland die samengaat. Als beiden alleen Videoland en kijk.nl bij elkaar wouden doen en alleen daarom erom ging kreeg ik geen breaking news push bericht bij de NOS lijkt me. :P
Transaction terms: Talpa Network will contribute its TV, radio, print, digital, e-commerce and other assets to receive a 30 per cent stake in the enlarged RTL Nederland – RTL Group to remain controlling shareholder of RTL Nederland, owning 70 per cent of the combined group

[Reactie gewijzigd door polopolo150 op 22 juni 2021 21:39]

Het probleem is dat de Nederlandse markt heel erg klein is. Dat er in een heel klein deel van de EU waar maar 17M mensen wonen een clubje is dat alle touwtjes in handen heeft maakt helemaal niets uit. Dat is gewoon niet relevant voor de EU als geheel en omdat de AMC net als andere toezichthouders steeds meer de opdracht heeft te kijken naar hoe zo'n samengaan impact heeft op de markt in de gehele EU zullen de twee zich waarschijnlijk al rijk rekenen.
Het probleem is doet men dit niet dan is er weinig reden voor een Sky of andere grote internationale speler om niet de markt te betreden en simpel weg met een zak geld RTL dan wel Talpa in te lijven.

Ik kan me dan ook heel erg goed voorstellen dat dit nu wel doorgaat. RTL en Talpa weten welke mensen de besluiten nemen en ze zullen heus al wel hier en daar mensen om hun ideeen gevraagd hebben voor ze de kosten maakte om een deal als deze te onderhandelen. De laatste keer was het iets waarvan de Mol heus wel wist dat hij RTL moest laten gaan, hij zag dat als een goede deal. Het kan heel goed zijn dat ook nu men eigenlijk wel weet dat bepaalde onderdelen opgeofferd moeten worden (men heeft de lijst met wat er in de verkoop kan al lang klaar). En nu is het gewoon af wachten wat de AMC uiteindelijk besluit als zij verkoop willen dan wordt het onderhandelen om zo min mogelijk te verkopen, als zij hun mond houden dan is het fijn extra inkomsten.
De kroon juwelen zullen echt niet verkocht worden maar een Juke of weer.nl kan heus wel op het hakblok gegooid worden als dat betekend dat de rest van de portfolio gewoon behouden kan worden... De AMC zal vast roepen dat men niet onderhandeld maar onder tussen zullen er genoeg telefoontjes gepleegd worden voor men tot een besluit komt.
Het kan als nog zijn dat de AMC meer wil dan Talpa en RTL bereid zijn te verkopen dan zal de deal afketsen en zal men op een andere manier tot een oplossing moeten komen.En misschien buiten Nederland moeten kijken naar partners om dit toch mogelijk te maken.
In andere artikelen wordt gesproken over dat men verwacht dat de ACM niet moeilijk gaat doen, omdat ze pas geleden ook niet moeilijk hebben gedaan toen door een overname 95% van de dagbladen onder één organisatie is komen te vallen.

Geen idee waar de ACM deze dagen mee bezig is, maar ze zijn een stuk minder streng dan vroeger lijkt het.
Het klopt dat Ziggo/Liberty Global eigenaar is van de zender maar wil je adverteren bij Ziggo Sport gaat dat via Ad Alliance. En dat is weer van RTL.

In de afgelopen 20 jaar ging het van ieder zender groep (denk aan MTV, Nickelodeon en Comedy Central van MTV Networks/Viacom. ESPN, 24Kitchen, National Geographic en FOX van Disney) die zelf actief adverteerders benaderen zodat hun zenders reclame hadden en inkomsten hadden. Vervolgens gingen mijn net genoemde bedrijven samen met andere TV zenders de sales samenvoegen met BrandDeli. Toen had je dus de Ster/NPO, RTL, Talpa en BrandDeli. Een in mijn ogen gezonde concurrentie positie als je als bedrijf wilt adverteren op radio en televisie. Maar RTL heeft BrandDeli gekocht en Talpa kocht vergelijkbare bedrijven op of maakte deals zodat ze hun reclames ook op deze zenders mochten zetten.

Dus als deze fusie doorgaat heb je op reclamegebied (in ieder geval op TV) maar twee keuzes. De Ster/NPO of deze mega fusie. Kan je met beide niet ermee uitkomen dan kan je een "lullige" zender als 100%NL TV of SLAM!TV op adverteren, mochten deze twee zenders nog niet door RTL en Talpa al bediend worden. Verder kan ik uit mijn hoofd echt niet bedenken wie door RTL of Talpa nog niet hun advertenties laat regelen op hun zenders. Die zijn er vast wel, een regionaal omroep of iets dergelijks. In ieder geval wordt dat dan je grootste platform waar je dan nog kan adverteren.

[Reactie gewijzigd door polopolo150 op 22 juni 2021 23:42]

Je kan ook niet reageren ipv zo denigreerend he
Is dit niet ook een gevalletje waar ACM kan ingrijpen? Ik kijk ook niet veel tv dus het zal voor mij weinig gaan uitmaken in de praktijk maar het lijkt mij dat er dan bar weinig concurrentie overblijft in de commerciële sector?
Wat ik verwacht is dat de ACM op TV gebied zal verlangen dat er een aantal zenders afgestoten wordt. Als de afzonderlijke zenders dat al niet van plan waren staan ze nu al op een lijstje bij de fusie zenderbazen. Daar houden ze gewoon rekening mee.

Zenders als SBS9 zullen dus snel worden verkocht - is het niet aan een Fox, dan wel aan een andere belanstellende (Nordic...?)
In het begin is het besparen op operationele kosten en daarna gaan ze de zenders en programmering samenvoegen, daar kun je op wachten. Waarschijnlijk zullen er op termijn 3-4 zenders verdwijnen. RTL gemist wordt Kijk.nl... etc.
Maar wat verwacht je aan concurrentie in de commerciële sector? Wedstrijdje wie maakt het mooiste programma?
Ik maak een programma/serie/film en wie biedt er het meeste voor de uitzend rechten? Als adverteerder wil je je advertenties wegzetten en wie doet het voor de beste prijs (/kwaliteit). Dus wel degelijk veel concurrentie op dit gebied wat verloren zal gaan bij een fusie.
Ik denk dat daar weinig aan veranderd. De meeste programma's worden door een heel klein clubje gefinancierd. De Mol, Oerlemans, RTL en dan heb je alle grote al gehad. Oerlemans verkocht al aan beide partijen. Kleine onafhankelijke partijen maken meestal voor de publieken.

Dáár zie ik wel mogelijkheden. RTL kan nu serieus mee gaan bieden op uitzendrechten van voetbal bijvoorbeeld.
In theorie wel, maar als men het argument neerlegt dat er in praktijk toch geen concurrentie was, of dat het nodig is om te voorkomen dat de markt in zijn geheel implodeert, dan wil men het toch wel eens toestaan (zoals de briefpost-markt).
Ik denk niet dat de ACM hier een punt van maakt. De vergelijking die hier wordt getrokken is dat er nu geen concurrentie meer is op 'geprogrammeerde tv'. Dat is natuurlijk niet zo. Enerzijds hebben we nog de NPO, maar we hebben ook nog wat buitenlandse zenders.

Maar veel belangrijker nog is dat er natuurlijk een groot streaming aanbod is. En daar moet een zender tegenwoordig ook zeker mee kunnen concurreren. Alleen al het feit dat het aantal geprogrammeerde TV kijkers afneemt is daar een voorbeeld van.

Dus naar mijn inziens valt er amper concurrentie weg.

Last but not least doet een televisie zender zelf niet aan content creation. Dat doen studio's. Een studio maakt een film of serie en verkoopt die aan een zender, die het de ether inslingert. Het kan soms zijn dat een zender toevallig ook de maker is van een show, maar dat hoeft zeker niet.

Om een voorbeeld te geven: GTST is niet van RTL. GTST is van productiehuis Endemol, en wordt door Endemol verkocht aan RTL4 die het weer op TV slingert.

Dus qua TV aanbod zal er weinig veranderen. Het is en blijft inkoop van programma's die worden uitgezonden.
Qua zenders wel ja, maar wie kijkt er nu nog prehistorische lineaire tv? De concurrentie is niet met andere TV zenders, maar met streaming grootmachten Disney en Netflix. Als je dan nog een beetje wilt meekomen snap ik wel dat die Nederlandse bedrijfjes dat liever samen doen om nog een kans te maken.
maar wie kijkt er nu nog prehistorische lineaire tv?
Vergis je niet. Het grootste deel van alle schermtijd bestaat nog altijd uit lineaire tv:
https://mediaonderzoek.nl...d-stijgt-inkomsten-dalen/
Wat ik mij wel hardop afvraag. Schermtijd ≠ kijker ?

Een tv staat ook vaak aan als achtergrond ruis. Als je iets op een streamingdienst gaat kijken is er een wat actievere gebruikersinteractie nodig dus groter deel van views zijn ook daadwerkelijk kijkers. Wordt daar ook rekening mee gehouden? In mijn opinie is een "online" view waardevoller dan een "offline" view. Meer inkomsten door randzaken als tracking, persoonlijke profielen, gerichtere advertenties etc.
Genoeg mensen die YouTube of Netflix ook gewoon als achtergrond hebben.

Wat denk je dat de echte cordcutters dan anders doen? Dat ze het medium op een andere manier consumeren betekent niet perse dat de mediaconsumptie ook (radicaal) anders is.
Genoeg mensen die YouTube of Netflix ook gewoon als achtergrond hebben.
Natuurlijk.. Maaris toch totaal naast het punt dat ik maak m.b.t. een "wat actievere gebruikersinteractie".

Een tv zet je aan en je loopt weg om te stofzuigen, koken, etc. Misschien 1x een knop indrukken voor de juiste zender. Voor Videoland/Youtube moet je de TV aanzetten, (eventueel media server, laptop, Tablet afhankelijk vanaf waar je kijkt etc) app opstarten, onderwerp/serie uitkiezen, eventueel door te zoeken op een kreet etc. De gemiddelde gebruiker neemt die moeite niet voor achtergrondruis als de TV nog als alternatief beschikbaar is mits ze er doelbewust naar opzoek gaan en dat is de extra gebruikersinteractie waaraan ik aan refereer. Vrijwel in elk huishouden staat die 's vaak te loeien of er nou actief gekeken wordt of niet. Ik kan mij niet heugen dat ik ooit een keer Netflix/Videoland of wat voor streamingdienst aangezet heb zonder dat ik actief naar de film serie keek. Dat is met reguliere TV wel anders.

[Reactie gewijzigd door Typecast-L op 23 juni 2021 01:11]

Ik snap je wel maar ik heb het gevoel dat je refereert naar je eigen ervaringen. Ik zie het verschil niet zo.

Op de kabel TV kan je ook bezig zijn met het zoeken naar de juiste zender en tv programma. TV gids erbij pakken om te kijken wat er op TV is wat bij je past. Of dat je van zender 1-999 zapt tot je iets leuks ziet. Ik zie dat als dezelfde moeite als wat jij met streaming diensten nu benoemt.

Andersom kan ook. Stel je gaat als groep van twintigers afspreken in de woonkamer en lekker gezellig ouwehoeren en/of :9B kan je via de kabel TV een zender als Comedy Central aanzetten als dat de interesse is of met de huidige smart tv's met hetzelfde gemak Disney+ aanzetten voor Family Guy, Amazon voor South Park of Netflix voor Friends. De manier waarmee je kijkt veranderd, de manier waarop niet zozeer. Een verhalend film of serie als achtergrond kijkt idd niet lekker maar mijn genoemde series lenen zich prima voor background TV.

Daarnaast haken streaming diensten al in op wat je beschrijft. Videoland is een platform waar je zowel on demand als linear TV kan kijken. Volgend jaar komt Viaplay die exact hetzelfde gaat doen. NLZiet doet dit ook al. Netflix experimenteert met een linear stream. Amazon is volgens mij de koning van internet streams met Twitch en in andere landen kan je al naar sport kijken exclusief via Amazon.

Of je via een KPN/Ziggo kast kijkt of via je mediaspeler maakt niet zo veel uit. Tegenwoordig kan je beide activiteiten ook op beide apparaten doen. Streaming gaat oldskool en oldskool kabelmaatschappijen doen nu ook beiden. Het is een interessante tijd en voor mij door dit nieuwsbericht ook een belangrijke dag als Media volger en liefhebber. :)
Ik snap je wel maar ik heb het gevoel dat je refereert naar je eigen ervaringen.
Ik stel een vraag over het gedrag van de gemiddelde mens wat hierboven in een artikel 100% bevestigd wordt. Ik vraag of er er rekening gehouden wordt met actieve kijkers vs inactieve kijker en of er een verschil in waarde is voor de leverancier en jij houd een relaas dat streaming dienst ook gebruikt kan worden als ruis, dat begrijp ik maar de cijfers tonen aan dat dit niet gebeurt. Daarnaast, het is totaal naast het punt wat ik probeer te maken.
Ik zie het verschil niet zo.
Jij ziet het verschil niet, dat is ook jouw eigen ervaring, geen empirische data. Je "diskwalificeert" mijn mening met je eigen. Ik refereer op cijfers uit een artikel gelinkt door Polydeukes en vraag of het een relatie kan hebben met inactieve kijkers en geef mijn persoonlijke ervaring/mening als onderbouwing voor de vraag.

Een anekdotisch voorbeeld: Vrijwel elke avond na het eten loop ik een rondje door mijn straat. Doe het zelf ook eens en kijk eens bij de mensen naar binnen. Ga de huishoudens maar tellen waar je de TV op een regulier kanaal ziet staan en waar niet. Kijk dan ook even of er niemand op de bank zit tel die ook. Ik durf de weddenschap wel aan dan +/- 80% van de mensen die niet actief aan het kijken zijn met een TV aan gewoon een televisiezender aan heeft staan geen streamingdienst. Mijn vraag is dus, zijn deze views minder waard voor een TV boer in vergelijking met Online kijkers. Ik noem daarnaast nog meer redenen (tracking, persoonlijke profielen, gerichtere advertenties etc.) waarom een online view meer waard kan zijn, niet slechts de inactieve kijker. Bekijk het grotere plaatje.

Het gaat om het gemak, als je weet dat je zo nog een kwartier gaat koken of stofzuigen dan zet je geen Netflix serie aan, de TV staat dan vaak al wel aan. Ja Videoland speelt hier minimaal op in, maar dat valt in het niets bij reguliere TV aldus het artikel gelinkt door Polydeukes en anders hoefde Talpa en RTL ook niet te fuseren om Videoland sterker te maken toch? Vervolgens geef je een voorbeeld van een vriendengroep die samen om ComedyCentral lachen... dat zijn toch geen inactieve kijkers. Je post mist echt volledig mijn punt op meerdere vlakken, kan er niets anders van maken.

Het zal aan mijn uitleg liggen. :Y)

[Reactie gewijzigd door Typecast-L op 23 juni 2021 11:33]

Het gaat dan ook niet om de programma's, maar puur de reclame tussendoor. Die maken ze zo irritant, opvallend en herhalend als mogelijk om door die achtergrond ruis heen in je (onder)bewustzijn te komen. Als jij dan de tv altijd op de achtergrond aan hebt staan zijn dat continue kansen voor hun met hun billboard in jouw woonkamer.
Ik denk dat een hoop mensen het nieuws kijken. Sport en dat is het wel een beetje. En ik zet de tv soms aan in de slaapkamer heb geen zin om een film Of serie te kijken maar ben nog niet moe genoeg. En na 15 minuten zappen kom Ik er achter dat er alleen bagger is op tv en zet hem uit. Waarom ik nog zap vraag ik mij dus aff.

[Reactie gewijzigd door TheDudez op 23 juni 2021 07:00]

Je kunt je eigen kijkgedrag natuurlijk niet projecteren op heel Nederland of België.
In de meeste huiskamers kijkt men echt vooral die "bagger" op lineaire tv, hoewel on demand/streaming natuurlijk wel aan populariteit wint.

[Reactie gewijzigd door Polydeukes op 23 juni 2021 08:37]

Dat klopt. Maar er wordt ook een hoop gekeken omdat men even niks te doen hebt. Ik kan mij niet voorstellen dat iemand een hele film gaat kijken op tv.
De reden waarom je tv kijkt doet toch niet terzake? En het zal je verbazen hoeveel mensen (vooral van 40+) zich moeiteloos door de reclameblokken tijdens een film worstelen. De onderzoeken wijzen het gewoon uit.
Mensen die geen fatsoenlijk internet kunnen krijgen om te streamen.
Familie van mij woont 3km van een middel groot dorp, waar er 500mbit download mogelijk is. Enige dat zij kunnen krijgen op hun adres is een top van 2mbit download.
Hallo Carlos,

Wij hebben dit probleem gehad. Ik had 1.8 Mbit. Ik heb afgelopen jaar T-Mobile 4G voor Thuis genomen in combinatie met NLZiet. Zelfs met de corona hebben we maar 2 maanden gehad dat we over de limiet van 500Gb heen gingen. Je kan op de postcode check kijken of ze kunnen leveren.

Maar ook de 150Gb bundel is in principe onbeperkt. M.a.w. je kan gewoon per 5Gb "bij klikken". Dat schijnt ook te scripten te zijn.
Qua zenders wel ja, maar wie kijkt er nu nog prehistorische lineaire tv?
Ik. Ik vind het fijn om gewoon te kijken wat er op tv is. Ik wil niet altijd bewuste keuzes maken. Het kan zeer ontspannen en verrassend zijn om iets of iemand anders te laten bepalen
Ik ook. Ondanks dat ik Disney+, Amazon Prime en Netflix heb. Lang niet altijd ben ik in de mood om snel afleveringen achter elkaar te kijken en filmaanbod vind ik bij de streamingdiensten ook lang niet altijd interessant.

Als ik traditionele TV kijk is het vaak discovery, Nat Geo of 1 van de natuur docu zenders. In de avond nog wel eens een filmpje op de commercielen.
Ik zet voor de kinderen liever NickJr of BabyTV op dan het meeste dat op Netflix of Disney+ te vinden is, sowieso voor de (gedwongen) afwisseling. Zelf wil ik in het weekend ook nog wel eens blijven hangen bij de slechtere TV-programma's, die ik op Netflix echt niet zou kijken
Het is ook niet aan mij besteed, maar toch zitten er iedere keer weer een half tot heel miljoen mensen voor de buis te kijken naar een familie met een hotel, de zoveelste talentenjacht (met of zonder taart), of ander leedvermaak (help mijn man heeft het huis gesloopt, help mijn buren en ik hebben ruzie om koude pannekoeken). Er kijken echt nog genoeg mensen TV. En ze zijn niet dom bij Talpa en RTL hoor, hier is goed over nagedacht.

Radio 10 vind ik overigens wel een heel fijne zender. Alleen wel 2x per uur even niet want wat duurt die reclame lang.
Volgens mij gooi jij een paar dingen door elkaar. Lineair en on-demand zijn tegengesteld, en distributiemethode ether/kabel en streaming zijn tegengesteld.

Lineaire TV is alles behalve prehistorisch, want het is alles behalve uitgestorven. Dat bewijzen wel alle sportwedstrijden die worden uitgezonden, want eerlijk gezegd ken ik maar weinig mensen die een complete voetbal- of formule1 wedstrijd kijken ruim nadat het daadwerkelijk gebeurd is: dat zijn dingen die je live wilt zien, en dat is lineair. Of dat nu via ether/kabel of streaming gebeurd.

Dan heb je ook nog een "tussenvorm" en dat is wanneer mensen programma's van lineaire TV zelf opnemen en kijken wanneer het hen uitkomt. Voor het gemak schaar ik dat ook maar even onder lineair, want zonder de lineaire uitzending had je dit niet kunnen doen. En in mijn omgeving (maar goed: dat kan ook aan mijn leeftijd liggen, maar ik voel me zelf alles behalve prehistorisch) zie ik dat ook nog erg veel gebeuren.

Toen TV kwam werd er gezegd dat dat het einde van radio zou betekenen. Niets is minder waar: het aanbod lineaire radio is nog nooit zo groot geweest als heden. Maar er is een verschuiving gekomen, en daar waar radio goed in is, daarin is meer keuze gekomen. Nu zie ik het aanbod lineaire TV niet zo heel snel eenzelfde ontwikkeling doormaken, maar het zal wel blijven bestaan. Alleen zal het aanbod veranderen; series, films en dergelijke zal gewoon steeds minder worden, want daarvoor is on-demand meer geschikt voor de meeste mensen. En ik verwacht dat het aanbod via streaming (ook van lineair) zal groeien, terwijl ether/kabel minder zal worden. Maar dan nog blijft lineair bestaan - of het nu via ether/kabel/sat of streaming gaat.
Ik, werkt prima met nlziet. Geen reclame voor een lage prijs. Voor sport wel fijn. Live tv.
Ik generaliseer natuurlijk, maar de statistieken zijn duidelijk; de toekomst ligt bij streamingdiensten (zelfs jij die blijkbaar linear kijkt doet dat op een platform wat als grootste voordeel heeft dat je ook on demand kunt kijken).

Ik snap dat het qua concurrentie vroeger vragen zou oproepen maar zie persoonlijk nu niet echt een probleem met een dergelijke fusie, op internet is concurrentie zat. Sterker nog, zou best eens kunnen dat men zonder fusie helemaal niet zou overleven op termijn. Dan houd je alleen grote buitenlandse spelers over, en de npo natuurlijk, maar die worden verplicht door u en mij gesponsord dus dat spreekt voor zich.
Voor sport fijn? Niet als je live eredivisie wilt kijken...
Lekker is dat. Nog los van het feit dat het niet mag, laat je anderen betalen voor een dienst die jij af wil nemen? Ik vind dat behoorlijk brutaal en asociaal.
Ajoh gewoon lekker delen. Geen spijt. Grote bedrijven moeten eerst maar eens normaal belasting betalen. Liberty Global is Brits omdat ze zo via een constructie nauwelijks belasting hoeven te betalen. Zolang grote multinationals tering weinig belasting betalen, betaal ik weinig aan hun indien mogelijk. Ik heb een abo bij ziggo, 32.50 per maand voor enkel internet. Ziggo code van mijn broer, we delen de kosten voor de extra sportpakketen. Werkt perfect, kan mooi alle sporten kijken. Wat willen ze doen dan.

Nee serieus, ik behandel bedrijven hoe ze de mensheid behandelen. Ikea is Nederlands want belastingparadijs, Apple en Google zijn aso's, Starbucks hetzelfde. Wie niet. Allemaal etters. Geen medelijden mee dat ze geld mislopen.
Hoewel ik je mening deel dat we geen medelijden hoeven te hebben met grote bedrijven, is het gewoon niet de bedoeling en zorgt ongeautoriseerd accountdelen ervoor dat de prijzen voor iedereen zullen gaan stijgen, ook voor de mensen die netjes betalen. Ik vind dat onfatsoenlijk.

Daarnaast gaat het mij erom dat in dit specifieke geval er een account gedeeld wordt waarbij de ene gebruiker de volle mep betaalt en de ander niets. Profiteren van vrienden of familie op deze manier vind ik echt heel onfatsoenlijk. Dat was het punt dat ik wilde maken.

[Reactie gewijzigd door Naafkap op 23 juni 2021 06:37]

Aah okay. Dat is een punt waar ik het helemaal mee eens ben.
Zo asociaal is het ook... doet ook niemand met netflix natuurlijk... magoed. Los van het feit dat ik geen kabel in huis heb en dus geen ziggo kan ontvangen.. hoort het natuurlijk niet helemaal. Maar ik kijk er ook bijna nooit na dus als ik dit niet had gehad had ik die 1ne wedstrijd of aflevering op herhaling iets later moeten kijken.. nu zie ik tenminste nog de reclame's (op herhaling houd addblock ze tegen).
(in ruil deel ik bv me netflix), maar ik kijk ook maar 1 keer per maand een uurtje tv ongeveer).

[Reactie gewijzigd door klaasraak op 23 juni 2021 11:53]

Zolang streamingsdiensten niet realtime zijn, gaat lineare tv gewoon voorop.
Nu ook weer met de EK voetbal wedstrijden, ik juich met al m'n vrienden in de tuin..
Terwijl mijn buurman lijdzaam toekijkt met zijn NLziet abbo..

Kan mij goed voorstellen dat voor mijn buurman het juich moment er af vanaf is.. Want het scheelt echt +/- 20 seconden..

Ja, de reclames zijn irritant, maar voor mij een mooi moment om even te gaan plassen of snel de vaatwasser uitruimen ;)
De impuls om te concurreren komt vanuit streaming diensten, niet vanuit andere TV zenders.
Sterker nog: RTL group wil zenders afstoten.
Als de kwaliteit valt gaat de consument wel naar een streamingdienst. Misschien wel VideoLand, als daar de kwaliteit hoger ligt, dat zouden ze niet erg vinden. Of misschien wel gewoon meer Netflixen. Ze concurreren misschien niet meer met zenders onder elkaar, maar ze moeten wel concurreren met Netflix, HBO, etc.
Dat ik geen TV meer kijk omdat de kwaliteit waardeloos is klopt, maar zelf heb ik dan niet de behoefte om naar VideoLand door te pakken. Het RTL-merk wat me van de TV wegjoeg kleeft daar teveel aan. Ik weet niet of "de doelgroep" dat anders ziet, maar die koppeling van die merken (zeker omdat VideoLand ook nog in mijn hoofd een videotheek is) zie ik niet als een versterking.
Ik kan me niet voorstellen dat iemand zou willen concurreren in een markt (lineaire TV) die langzaam aan het uitsterven is. Het is alsof je in het jaar 2000 besluit on enkel inbelmodems te bouwen.

[Reactie gewijzigd door rickboy333 op 22 juni 2021 20:26]

Videoland is voornamelijk een streaming dienst tegenwoordig
Ik kan me niet voorstellen dat iemand zou willen concurreren in een markt die langzaam aan het uitsterven is.
Als "advertentiekanaal" voor je toekomstige markt is het een idee. Je merk inhoud geven. Heel bot gezegd: SBS en RTL zenden baggerprogramma's uit tussen de reclame door, dus waarom zou Videoland beter zijn?

Netflix, Disney en Amazon krijgen bij mij nu in ieder geval het voordeel van de twijfel. Videoland niet....
[...]

SBS en RTL zenden baggerprogramma's uit tussen de reclame door, dus waarom zou Videoland beter zijn?
Niet dus. Videoland is nog meer van dezelfde SBS en RTL bagger. Maar ja, kennelijk is er een markt voor en kijken mensen maar wat graag naar een gaby blaaser die je van je corona kilootjes af helpt, of de ontzettend interessante beslommeringen van een jamie vaes met "follow the money" estelle cruyff en al die halve gare soft porno ex on the beach bagger
Er zijn kleine uitzonderingen soms. Zo heb ik speciaal voor de serie “Erik in de Verdeelde Staten” een maandje Videoland genomen. Aardige serie, maar helaas een uitzondering tussen heel veel meuk.
Tuurlijk zijn er uitzonderingen. Neem bijvoorbeeld het laatste seizoen van Fargo. Het zijn er alleen zo weinig.

[Reactie gewijzigd door E71 op 23 juni 2021 00:00]

Wat wel weer jammer is: bij de vorige verkiezingen werd dat gewoon op RTL uitgezonden. Ik vind het zo jammer dat ze dat in Videoland weggestopt hebben. :'(
Jep erg zonde want het was een mooie productie van Erik. Ik vond het de prijs van een maandje Videoland wel waard. En ik vermoed dat je daar de reden hebt.
Ik ben toch wel geschrokken van hoeveel mensen in mijn omgeving ex on the beach volgen. Heb een flinke vriendengroep, de meesten hebben een vriendin of vrouw. Allemaal leuke jonge hoogopgeleide vrouwen. En ze konden het maar over 1 ding hebben toen het bezig was en we stonden pre corona op een verjaardag oid. Echt niet best.

Overigens liet ik ook nogal blijken hoe bijzonder ik het vond dat ze dat allemaal keken, kreeg vooral reacties terug van: ja ik weet dat het dom is maar ik hou soms van dom entertainment dit dat. Ze moeten lekker kijken hoor, daar niet van, maar bijzonder vond ik het wel.
kreeg vooral reacties terug van: ja ik weet dat het dom is maar ik hou soms van dom entertainment
Ik denk ook dat dat de enige verklaring is
Ik wil je graag een plusje geven maar dan krijg ik op mijn kloten van de modjes.
Het gevolg is dat je nooit meer mag modden :|

- been there, done that - :P
Commerciële zenders moeten ook met de NPO concurreren en met buitenlandse zenders en met Netflix en met YouTube en met ander entertainment.
Vanmorgen hoorde ik de Radio, Talpa/RTL heeft een marktaandeel van 40%. Npo 35%. Hetzelfde zegt deze wat afgeleide bron over het jaar 2020.

[Reactie gewijzigd door teacup op 23 juni 2021 18:03]

Nu kijk ik geen TV meer, maar ik kan me voorstellen dat de impuls om te concurreren wel weg is.
20 jaar geleden had je gelijk, maar het begin van je zin heeft aan waarom ze toch zullen moeten vechten voor kijkcijfers: tv kijken is helemaal heen gegeven meer. Zelf heb ik even terug ook tv opgezegd: bespaarde me 15€/m en we keken het echt nooit, alleen af en toe eens de NPO, en dat kan via de app.
Ik kijk ook al jaren geen (commerciele) tv meer.
Op zich was mijn eerste ingeving: concurrentie weg is prima. Ze gingen elkaar toch maar achter na met het ene domme format en het andere. En met zo'n knikkershow dan denk je toch echt wel: de ideeen zijn echt op.
En met zo'n knikkershow dan denk je toch echt wel: de ideeen zijn echt op.
Toen pas?
Ik geloof dat ik dat nog actief mee heb gekregen... ruim 10 jaar geleden was de commerciële koek voor mij al op. Echt alleen maar prutprogramma's waarvoor je niet hoeft na te denken.
Talpa is in principe een familiebedrijf.
TV: fims en series ingekocht van andere media bedrijven die steeds meer al door streaming diensten worden ingepikt of zelfs door desbetreffende streaming diensten worden gemaakt. En vervolgens zelfbedacht spul wat over het algemeen rommel is (niveau roddelbladen).
De films en series die overblijven voor TV zijn oud en/of matig.
En nu wordt dat dus een 1 grote pot nat. :X
In addition, Talpa Network’s content units (Talpa Concepts, Talpa Entertainment Producties) – which are not part of the deal – and RTL Nederland will enter into a content agreement for newly developed formats for linear TV channels and for the streaming service Videoland.
Het staat niet precies in het artikel,
maar Talpa group heeft bij lange na niet alles verkocht.
Hij verkoopt een deel van zijn activiteiten maar ze moeten ook nog eens zijn producten gaan afnemen.
Maar gaat dit allemaal samen dan? Talpa network is dat hetzelfde als Talpa de eigenaar van deze zenders?

Ik zie dat Talpa Network hier niet genoemd wordt, dat was in een push bericht van NU of NOS.

[Reactie gewijzigd door Vinzz op 22 juni 2021 19:57]

De oude "Talpa" (zonder toevoeging) bestaat al lang niet meer. Er is nu Talpa Holding N.V. die een rits handelsnamen hanteert, waaronder Talpa Network.

Talpa Holding N.V. blijft bestaan maar draagt de activiteiten die onder de Talpa Network handelsnaam vielen over aan RTL. In ruil daarvoor wordt het 30% eigenaar van de "nieuwe" RTL.

De andere activiteiten van Talpa Holding N.V. (zoals het maken van formats en programma's) blijven gewoon behouden.
Begrijp ik dan goed dat 30% van RTL evenveel waard is als heel Talpa?
Zoiets ja. Productiehuizen niet meegerekend, al zijn die ook niet heel groot meer. The Voice valt er bijvoorbeeld al enkele jaren niet meer onder en is volledig in Britse handen. John krijgt enkel nog “royalties” als bedenker.
Zelf noemen ze Talpa Network ook als eigenaar van bovenstaande:
https://talpanetwork.com/merken
Wat mij betreft verdwijnen er dan ook gelijk een paar. Je kunt de "sterkere" (lees: de publiekstrekkende programma's voor deze doelgroep) programma's van RTL 4 en SBS6, RTL 5 en Veronica, moeiteloos op één zender kwijt, en de troep en herhalingen gewoon opheffen. Net 5 vind ik inhoudelijk nog wel onderscheidend.
RTL 7 en SBS 9 zijn puur herhalingszenders met vergane glorie en kunnen dat ook prima op één kanaal kwijt
net 5 en rtl 8 zouden ook gefuseerd kunnen worden.
sbs 9 kan met rtl lounge samengevoegd worden.
Wat mij betreft verdwijnen er dan ook gelijk een paar. Je kunt de "sterkere" (lees: de publiekstrekkende programma's voor deze doelgroep) programma's van RTL 4 en SBS6, RTL 5 en Veronica, moeiteloos op één zender kwijt, en de troep en herhalingen gewoon opheffen.
Maar dan past de reclame er niet meer tussen. Blijkbaar loont het om veel zenders te hebben met veel zwakke programma's in plaats van een sterke zender met sterke content.
Ik denk dat dit nog een overblijfsel is van vroeger. Meer zenders betekent ook dat je gaat zappen tussen reclames.

Nu heb ik zelf al 3 jaar geen televisieabonnement meer (kijk alles via NLZiet), maar ik kan me niet voorstellen dat er de komende jaren geen grote veranderingen zullen plaatsvinden op dit vlak. De reguliere tv kijk generatie sterft langzamerhand uit.
Ik luister vaak naar Radio 10 60s 70s echt een super station wening reclame veel muziek.
Ook idd van Talpa.
Talpa was weer op zijn buurt weer deels van Disney.

Vrees alleen met de opkomst van alle grote diensten, nu bijv. Ook weer de zweedse met f1.

Dat de markt steeds versplinterder wordt, tot het punt dat het dadelijk echt niet meer houdbaar is en ze meer en meer gaan fuseren.

Kleine content providers krijgen het echter steeds zwaarder, veelal maken deze bedrijven zelf hun content.

Ik blijf daarom voorstander van eu regelgeving, waarbij we zeggen geen regio locks meer etc.

Inwoners betalen een vast bedrag per maand voor content, bijv 50 euro. Deze wordt verdeelt in 25 euro voor het platform wat je gebruik en 25 euro voor de content die je daadwerkelijk kijkt.

Kijk jij tien afl van hbo via netflix en 1 disney film, gaat dus 25 eueo naar netflix, 22.5 naar hbo en 2.5 naar disney.

Maar zulke radicale wijzigen zal de eu wel nooit door gaan voeren.
Maar zulke radicale wijzigen zal de eu wel nooit door gaan voeren.
En terecht, want als niet-consument van al die platformen ben ik niet bereid om een dergelijke belasting te betalen. Voor mijn totale mediaverbruik is een tientje per maand meer dan voldoende.
je gebruikt vast wel youtube, tv abbo etc. je kan het natuurlijk stuk verder doortrekken, zelfs e-books zou je er nog in mee kunnen nemen.

Maar we gaan steeds meer verzuipen onder abbonomenten en de abbo druk.
Ook niet, maar die abbonementendruk voor de wel-consumeerders vind ik ook een kapitalistische uitwas. Maar die kan beter bestreden worden met constructies zoals LOTG ze voorstelt in https://tweakers.net/nieu...ction=16231160#r_16231160
Voor zover ik weet is Talpa nooit deels Disney geweest. Ik denk dat je EndemolShine bedoeld
Verklaart in ieder geval waarom het niveau op al die commerciële zenders zo slecht is. Allemaal van hetzelfde bedrijf :P

Blij dat ik al jaren geen TV abo meer heb.
De fusie gaat waarschijnlijk het einde van groot amusement op SBS6 betekenen en ik vermoed een samenvoeging van RTL7/Veronica en RTL8/Net5 en het afschaffen van RTLZ en SBS9.
Het ACM en de mededingingsautoriteit zullen ook wel eisen dat het aantal zenders en eigendommen moet worden teruggebracht.

Het portfolio zou er dan zo uit komen te zien:
TV:
RTL4 - Familie en groot entertainment
RTL5 - Reality en jeugd
SBS6 - Aanvullend entertainment
RTL7/Veronica (waarschijnlijk Veronica)- Mannen
RTL8/Net5 - Vrouwen

Radio:
Radio 10
Radio Veronica
Radio 538
Sky Radio
Juke

Online / Overig:
Buienradar.nl (Weer.nl zal worden opgeheven)
LINDA Magazine en LINDA.nl
STUK.tv / S1
Veronica Superguide

De aandelen van Talpa in Emesa (actievandesag.nl, vakantieveilingen.nl, etc.) zullen wel verkocht moeten worden.

Wat het gaat betekenen voor RTL Lounge en RTL Crime weet ik niet.

[Reactie gewijzigd door justmiketech op 23 juni 2021 12:32]

zo hebben ze ook een paar veiling sites onder andere vakantieveiling
Ben blij dat ik geen TV aansluiting heb🤭 Mijn ouders kijken soms de commerciële en als ik op bezoek kom krijg ik iets mee, en weet dan weer gelijk dat ik niks heb gemist.
Het is wel illegaal als de pest, moet je er wel even bijvertellen. Is niet beter dan je Netflix, HBO en Disney+ reeksen binnen halen via NZBs of torrents.
Als aanbieders internet (bijna) net zo duur maken als internet plus tv, maar losse opties van TV vele malen duurder dan is het gewoon niet leuk meer. Die 'machten' hebben ons in de tang. Dan maar alternatieven gezocht.
Dit betreft niet de oprichting van een joint venture, zoals in het artikel wordt genoemd, maar een voorgenomen fusie, zoals correct in de titel en het persbericht staat.
Hoewel je strikt genomen gelijk hebt met dat het niet in het persbericht staat, gaan beide partijen niet volledig fuseren als ik het persbericht zo lees. Er staat namelijk:

"Voorgenomen fusie van activa van RTL Nederland en Talpa Network"

Andere zaken houdt men dus buiten deze 'fusie'. Een joint venture is dat men een deel van het vermogen inbrengt in een nieuwe op te richten entiteit. Het persbericht spreekt ook van een nieuw op te richten entiteit, waar dus in dit geval de activa in zullen worden ingebracht. Waarschijnlijk is dit dus wél een joint venture, al is het persbericht niet heel helder.

Verschil tussen joint venture en fusie is dat bij de eerste de aparte entiteiten RTL en Talpa nog blijven bestaan (met ieder hun eigen aandeelhouders). Bij de tweede gaan de aparte entiteiten weg en worden de aandeelhouders aandeelhouder van het geheel. Het kan zijn dat gaandeweg het proces dit zal veranderen, maar ik denk vooralsnog dat men dus wel echt bedoeld heeft een joint venture aan te gaan.

[Reactie gewijzigd door Baps op 23 juni 2021 09:46]

Er staat ook duidelijk in dat John de Mol 30% van RTL Nederland in handen krijgt en dat enkel zijn productiehuizen niet onder de fusie vallen. Oh, en dat RTL weer een verplichte afname krijgt van nieuwe formats, net als na de overname van Talpa TV / Tien in 2007.
Je hebt helemaal gelijk. Ik heb het aangepast in de tekst.
Ik hoop dat Kijk en Videoland lekker samengeperst worden naar 1 platform. Weer wat minder versplintering in het Nederlandse aanbod.

[Reactie gewijzigd door ginojo op 22 juni 2021 19:43]

Kijk.nl kun je gratis bekijken, videoland niet.
Kijk.nl is ook niet vergelijkbaar met Videoland aangezien het een terugkijkdienst is. Kijk valt onder dezelfde categorie als RTLXL
Ben benieuwd wat ze daarvan willen maken: RTLKijk.nl :')
Ik gok op juist meer versplintering: net als bij de RTL zenders krijgen we een mannen-platform, een vrouwen-platform, kinder-, docu-, sterren- en sportplatforms. En dan zo dat een gemiddeld gezin minstens drie abbos nodig heeft: Als je de infrastructuur en uitzendrechten al hebt, is iedere extra doelgroep die je bediend meer omzet.
En dus ook geen concurrentie meer. Al die content in de handen van 1 partij.
Begrijp mij niet verkeerd, ik ben ook tegen versplintering maar ik denk dat het ook op een andere manier kan (een soort van FRAND achtige verplichting om het ook op andere platformen aan te bieden onder voorwaarden).
Dit lijkt mij een poging om DPG Media buiten RTL te houden, maar het toont wel aan hoe triest het gesteld is met RTL op dit moment. Persoonlijk ben ik er niet blij mee dat de volledige commercieele TV media in Nederland nu (gedeeltelijk) onder de vleugels van De Mol komt. Ik zie niet hoe die monopolie goed kan zijn op de lange termijn.
Hoorde dat over DPG media op het NOS journaal langskomen. Maar voordat ik dacht: "He, wat hoor ik nu?" hyperde NOS al weer verder zonder dit interessante gegeven even uit te diepen. Uitdiepen van berichten is niet meer iets dat NOS journaal gewoon is te doen. Ik blijf vaak na journaaluitzendingen met vragen achter. Ook nu.

Wat je hier aanhaalt, met een mooie link, is denk ik een essentieel stukje nieuws achter het nieuws. Door je mening eronder dreigt je post alleen wat onder te sneeuwen door de ongewenst-minions die de tweakers-site tegenwoordig echt overal bevuilen.

Daarom van mij even een duwtje, want ik ben wat verbaast dat, toen ik dit item vanmorgen las, onze kritische tweakersgemeenschap maar twee posts heeft kunnen produceren over deze achtergrond. (Edit) Dat tweakers zelf dit niet in haar item noemt nam ik automatisch aan, en inderdaad...

De impressie die ik bij de NOS journaal kreeg was er een van grote haast. Waarom?
  • De donderslag bij heldere hemel, niemand had dit al verwacht.
  • En nee, de overname was nog niet afgerond. Maar waarom dan nu al wel naar buiten treden? Wat is de urgentie om dat nu heel haastig te doen?
  • De actie was bedoeld om de positie van Videoland te verbeteren? Eh.... ja..... lekker belangrijk. Misschien op zich een ondersteunend argument voor een overname, maar geen trigger ervoor. Aan Videoland ga je niet het belang van twee mediabedrijven ophangen
In het licht van wat we van het medialandschap weten is deze fusie/overname niet heel gek. RTL en Talpa kennen elkaar goed en oriënterende gesprekken zijn er zeker geweest. In deze situatie lijkt de wens niet onder DPG te gaan vallen blijkbaar sterk. Ook voor ons tweakers moet dat invoelbaar zijn. Ook bij tweakers.net zijn effecten van het "verlichte" DPG beleid inmiddels merkbaar.

De vrees van RTL en Talpa is ook niet ongegrond. Het medialandschap wordt steeds meer als een domein beschouwd. Eigendomsrechten van geschreven pers, websites en TV netten worden met elkaar gekombineerd. Voor het kader link en link.

Maar voordat dit DPG bashen wordt, ook Talpa is niet heilig, die heeft in 2017 getracht TMG over te nemen, wat niet lukte. Talpa had hiermee dezelfde fout kunnen maken die DPG nu ook dreigde te maken, iets kopen waar je weinig verstand van hebt. Media worden dan eigendom van eigenaren zonder specifieke kennis erover. En dit zouden we als een slechte ontwikkeling kunnen beschouwen. Daarom ben ik het tenslotte niet eens met je mening. Met de content van Talpa en RTL heb ik weinig, maar ik begrijp de strategie van beide mediabedrijven om de vrijheid om een eigen koers uit te zetten te willen behouden.

[Reactie gewijzigd door teacup op 23 juni 2021 09:50]

Volgens mij krijgt Talpa maar 30% van de nieuwe aandelen en RTL 70%.

[Reactie gewijzigd door Jamkaas93 op 22 juni 2021 20:08]

Nou, zorg eerst eens voor een betere kwaliteit van de streams (zowel video als audio) en dan wil ik best nog eens over videoland nadenken.
Ik weet eerlijk gezegd niet eens wat Videoland aanbiedt. Is het alleen het RTL-spul?

En weet iemand iets over abonnee-aantallen? Want ik ken werkelijk niemand in mijn omgeving die Videoland heeft.
(*edit… beter lezen Hansie… 903.000 😄. Valt me nog alles mee.. zit ik in een verkeerde bubbel denk ik))

Videoland roept overigens ook nog steeds een stoffig VHS imago bij me op, en als ik de klachten over kwaliteit van beeld en geluid lees dan komt dat nog overeen met VHS ook 😬

[Reactie gewijzigd door Ikkehans op 22 juni 2021 20:17]

Ik ken maar een echt goeie serie van Videoland en dat is Mocromaffia. Na een proef abbo die even bingen en je bent weer klaar voor een jaar.

Deze fusie was onvermijdelijk. De Nederlandse lineaire TV markt is te klein voor Talpa en RTL apart en Videoland daar moet meer aanbod in, maar dat is te duur voor RTL alleen. Komt bij dat Viaplay volgend jaar komt, en Paramount+ en HBO Max waarschijnlijk ook.

Ziggo met z’n sport kanalen en Movies XL gaat het ook moelijker krijgen. ESPN moet ik ook nog zien als het contract met de Eredivisie afloopt (2025 ?).

Er ging een gerucht vanmorgen dat Ziggo ook interesse had in RTL Nederland. Goeie zaak dat dat niet gebeurd is. Te veel slechte voorbeelden in de US, zie bv AT&T en Comcast.

[Reactie gewijzigd door loekf2 op 22 juni 2021 21:17]

Dan kan Ziggo het nieuwe bedrijf kopen.
Dat verhaal van ESPN, word best wel een dingetje. Diegene die de uitzendrechten beheert is Eredivisie CV, wat 51% in handen is van Disney(ESPN).

De kans dat ESPN vertrekt uit Nederland is alleen niet zo heel groot, omdat Disney altijd wel geïnteresseerd is in Nederland. Disney + kwam na VS naar Nederland, pas daarna naar Engeland.

De vraag is wat Disney van plan is met de nederlandse tak van de overname van Fox.
Sterker nog, Disney+ kwam eerder naar Nederland als naar de VS.
Nou, zorg eerst eens voor een betere kwaliteit van de streams (zowel video als audio) en dan wil ik best nog eens over videoland nadenken.
Wat is er mis met de kwaliteit van videoland streams? De kwaliteit is prima en vergelijkbaar met netflix.
Als deze fusie wordt goedgekeurd is mijn vertrouwen in de marktwaakhond tot 0 gedaald. Er is dan geen concurrentie meer.
De theorie is dat de concurrentie uit het buitenland komt.
Zeker met het oog op de streaming diensten gaat die vlieger op. Netflix, Disney, Discovery, Amazon etc. Ze stappen allemaal daar naartoe.

Voor de conventionele TV kom je dan al gauw uit bij Discovery Networks (dus o.a. Eurosport, TLC, Discovery etc) en Disney (Disney Channel, NGC etc). Daar buiten is er niet zo gek veel aanbod.

De vraag is dus waar die marktwaakhond dus de nadruk op zal gaan leggen.
Op het gebied van steaming. Maar de tussen de TV zenders niet. Wel bijzonder, wat gebeurd er dan met hun tal van TV zenders die bedoeld waren te concureren met elkaar? Of de recente overname van John de Mol om te kunnen concureren met Rtl? Of dat Linda de Mol weg moest bij RTL 4.
TV is een dood medium, en dat hebben RTL en Talpa inmiddels ook door. Alles wordt ingezet op streamen en online content. Ik denk dat de huidige generatie 20ers al amper TV meer kijkt, en dat de generatie na hen niet eens meer een TV abo zullen hebben. Geef het 15 jaar en TV zoals wij het kennen is uitgestorven.
TV zal volgens mij blijven bestaan, na een tijdje ben je wel klaar met streaming en heb je behoefte aan het soort lineaire televisie dat streaming niet biedt. En andersom.
Het zal complementair zijn aan elkaar, het is in mijn ogen niet het een of het ander. Die 20ers zullen ook omschakelen naar lineaire TV, al geldt dat niet voor alle.

Dat lineaire TV dood zou gaan wordt al 15 jaar beweerd, maar het wordt niet minder. Ik heb tegenwoordig maar liefst 13 Nederlandse zenders, meer dan 15 jaar geleden.
Maar op een zeer beperkte schaal. Ik denk dat de NPO het wel overleefd,en misschien een handjevol andere kanalen. Maar kanalen als RTL4? Dat zijn kanalen die bedoeld zijn om met de hele familie op de bank te zitten en naar de shows te kijken. Dat zit er gewoon niet meer in, net als dat we niet meer met de hele familie om de radio zitten. Over een paar jaar is dat ook weg, en kijken we met de familie allemaal naar Netflix (of iets dergelijks).

De NPO heeft als voordeel dat ze niet aan reclame hoeven te doen tijdens het programma. Waardoor je een wat meer ''netflixgevoel'' krijgt. Buiten dat heeft de NPO programma's zoals het NOS journaal en voetbal WK's.
TV zal volgens mij blijven bestaan, na een tijdje ben je wel klaar met streaming en heb je behoefte aan het soort lineaire televisie dat streaming niet biedt. En andersom.
Het zal complementair zijn aan elkaar, het is in mijn ogen niet het een of het ander. Die 20ers zullen ook omschakelen naar lineaire TV, al geldt dat niet voor alle.

Dat lineaire TV dood zou gaan wordt al 15 jaar beweerd, maar het wordt niet minder. Ik heb tegenwoordig maar liefst 13 Nederlandse zenders, meer dan 15 jaar geleden.
Het word eerder een combinatie van streamen en lineair tv kijken!
Bedoel je dat je op de bank wil zitten zappen op de hoop iets leuks tegen te komen? Ik merk dat ik hetzelfde doe op YouTube, filmpjes aanklikken op de hoop dat er iets leuks tussen zit.

Een streaming dienst kan prima zenders emuleren, elke vrijdagavond vanaf 20:00 een zooitje series "uitzenden" waar de gebruiker doorheen kan zappen. Lekker zoals vroeger op de bank hangen en dan maar hopen dat er iets leuks tussen zit.
“Ik heb tegenwoordig maar liefst 13 Nederlandse zenders, meer dan 15 jaar geleden.”

Dat komt omdat ze dus meer thema-kanalen nodig hebben om mensen toch te kunnen interesseren.
Gegeven het aanbod geef ik ze geen ongelijk. Wat een bagger. Willekeurige steekproef: gisteren een zender gevuld met reruns (!) van Sharknado 1 en 2, films met een IMDB rating van 3,5. Nu zegt zo'n rating niet alles, maar het is gewoon bagger. Zulke pulp twee keer uitzenden, in prime time, dan neem je toch je eigen publiek toch niet meer serieus. En dan gaan lopen klagen dat je kijkcijfers tegenvallen ...
Wat dacht je van afgelopen zondag avond op RTL4: alleen de hele avond herhalingen.
Kijk zelf helemaal geen commerciële tv meer, veel streaming en af en toe een goede detective op de NPO zenders.
gratis content van Youtube is nog beter dan die pulp van RTL en Talpa
Velen denken dat YT materiaal gratis is en blijft. Dat is zeker niet zo, het merendeel van die kanalen wilt zelfs in kwaliteit ómhoog en heeft dus sponsors nodig (in welke vorm dan ook).

YT Premium kan die zeker niet allemaal dragen en mensen zijn die sponsors ook wel zat (zie Sponsorblock). Uiteindelijk zal het niet gratis blijven, zeker niet voor hoge kwaliteit, anders krijg je diezelfde pulp waar we nu op tv over (terecht) zeuren.
Nou nee, dank je... Al die schreeuwende, zelfbenoemde Youtube sterretjes die alleen maar zichzelf op de borst zitten te kloppen... Meh...
met om de paar minuten één of twee reclames er tussen?
adblock for youtube en youtube vance op mobiiel.. problem solved
Zenders investeren niet graag in de zomer aangezien dan én veel mensen op vakantie zijn én er dan vaak sport te zien is. EK, WK, Olympische Spelen, Tour de France, ga zo maar door. Je kan er wel een dure studioshow tegenover zetten, maar de overgebleven kijkers gaan doorgaans toch voor sport. Kijk naar de scores van de wedstrijden van het Nederlands Elftal: Alle 3 rond de 5.5 miljoen.
En The Hobbit, Lord of the Rings, Armageddon, John Wick, etc.
Hou je er wel rekening mee dat er een EK bezig is?
Zenders zonder voetbal weten dan dat ze het lastig hebben en gaan geen dure films er tegen over zetten (al moet ik toegeven dat het ook zonder EK vaak bagger is ;) ).
Zet voor “theorie” dan maar tussen haakjes.

Wij weten allemaal dat dat niet zo is. In ieder geval is er niet tot weinig concurrentie vanuit het buitenland.
Dat valt wel mee, ik kijk nu al een aantal spaanse series via Netflix. Beter dan de NL producties. Concurrentie is er dus zeker wel
Tv zal langzaam verdwijnen en dan is 1 grote NL speler die tegen Netflix/Disney/Amazon/WB kan opboksen beter als 2 kleine spelers die het net niet redden.

Ik het is lastige keuze die ze moeten maken. Maar om nu direct je vertrouwen tot 0 te laten zakken is wat te ver. Want een makkelijke keuzen is het niet.
Beetje zoals PostNL die Sand mocht overnemen: de postmarkt is stervende, dus er is een noodzaak (zie https://www.rijksoverheid...ontinuiteit-postbezorging). Zal wel zo'n discussie worden. En de publieke omroep bestaat natuurlijk ook nog als "concurrent".
Uhm... wat PostNL betreft: die fusie werd keihard door de ACM afgeschoten, waarna de minister alsnog een vergunning verleende 'in het algemeen belang' (en onmiddellijk een rechtszaak kreeg om dat besluit aan te vechten). Ik betwijfel sterk dat ze daar in dit geval hun nek voor willen uitsteken.
Op de TV-markt verdwijnt dan eigenlijk wel bijna alle concurrentie ja in zoverre er dat nu nog is tussen Talpa en RTL (niet bijster veel denk ik)
Maar deze fusie gaat voornamelijk om Videoland, dit willen ze sterker maken omdat er in dat gebied gigantisch veel concurrentie is van Netflix en Disney etc.
schiet niet op dus. Zowel wat Talpa en RTL te bieden heeft is alleen maar rommel. Te saai.
Concurrentie is tegenwoordig niet alleen maar als je een ander commercieel net aanbiedt. Netflix, vodafoneZiggo, Fox, Mediahuis Nederland etc. Zijn ook allemaal concurrenten. Er is genoeg concurrentie in het speelveld.
Dat slaat nergens op. Je gaan samenwerken met Videoland, dat doen ze ook al met bijv. nlziet dus is helemaal niet zo gek.
Ze gaan niet enkel samenwerken, ze willen de gehele bedrijven fuseren.
AH neemt vrijweinig over. Ahold zou dat wel kunnen. Maar ik zie Jumbo niet zo snel akkoord gaan. Die doen het zover ik kan zien beter als AH.
Is het zelfs niet het bedrijf achter Jumbo dat veel bedrijven opslokt? Ahold toch niet?
Klopt. Jumbo koopt aardig wat bedrijven op. En daarom zie ik ze niet snel gebeuren dat Ahold Jumbo overneemt.
Nu nog de naam Videoland aanpassen.. dat roept bij mij nog steeds gevoelens op van ouderwetse videobanden en een wat rommelige verzameling van films om doorheen te bladeren en dat gaat er nooit meer uit.
Netflix is ook ooit begonnen als verhuurder van dvd's.
precies dit.
ik kan er ook geen ander beeld bij krijgen als ik aan videoland denk dan dat ze de complete VHS collectie van de Videotheek uit 1986 gedigitaliseerd hebben en vervolgens online hebben gezet.
Ik denk meer dat het probleem is dat ze zich enkel richten op de Nederlandse markt.
De concurrenten richten zich op de globale markt en hebben dus een veel grotere markt en budget.
Waarom zijn er uberhaupt mensen die Videoland kijken als je ook Prime of Netflix kan kijken.
Ex on the beach double Dutch ben ik nu aan kijken,geweldig al die drama(eens lekker simpel vermaak in plaats van al die grote verhaal series).
Maar ook eens mocht ik expeditie robinson gemist hebben, ik kijk het niet veel soms is het wel leuk.

Maar zelf geen account, ik lift via die van mijn ouders mee.

[Reactie gewijzigd door Carlos0_0 op 22 juni 2021 23:05]

  • Babylon Berlin
  • The Handmaid's Tale
  • Het nieuwe seizoen van Fargo (dat behoorlijk tegenviel)
  • Uh.... tsja...
Kunnen ze gelijk een aantal zenders opdoeken. Wat een troep wordt er uitgezonden. En overdag voornamelijk homeshopping meuk.
Dat is nooit echt anders geweest, overdag altijd wel tellsell etc.
Jawel hoor.

Toen tv nog niet zo extreem commercieel was.
We 2 Nederlandse en 3 Duitse kanalen hadden en niet iedere 20 minuten met 10 minuten reclame werden bestookt. Toen we nog tussen de programma's door van Loeki de Leeuw konden genieten en we voor een film naar de bioscoop of de videotheek gingen.

Lang geleden dus.

Het hele tellsell gebeuren begon bij de intrede van Rtl4 (Rtl Veronique destijds) en de toen alom bekende Amazing Jim.

Ik zou zeggen ga deze fusering aan en concentreer je volledig op videoland, maar ga dan wel alsjeblieft van de reguliere televisie af.
Toen we nog 2 Nederlandse zenders hadden was er helemaal geen dagprogrammering. Ja, een zaterdag voor kinderen, maar dat hield het ook niet lang meer vol toen Kindernet startte in 1988 en RTL in 1989 met Telekids kwam.
Eerst de kwaliteit van videoland omhoog. Echt om te huilen op dit moment.
Wat is de hoogste kwaliteit dat ze momenteel aanbieden ? max 1080p ?

(echte vraag want ik ken het niet)
Geluid is ook nog 2-kanaals, dus dat is mijns inziens niet concurrerend tegen de "grote jongens" uit het buitenland.