Streamingdienst Videoland heeft ongeveer 835.000 betalende gebruikers

RTL's streamingdienst Videoland heeft rond de 835.000 betalende gebruikers. Dat is af te leiden uit de kwartaalcijfers van moederbedrijf RTL Group. Het aantal betalende gebruikers nam afgelopen jaar met 40 procent toe.

RTL meldt zelf de exacte klantaantallen niet, maar die zijn te berekenen uit de groeicijfers en het totaal van het aantal betalende gebruikers van de betaalde streamingdiensten van het bedrijf. Volgens RTL nam het aantal betalende gebruikers met 40,2 procent toe ten opzichte van eind juni vorig jaar. Het jaar ervoor was de groei 58,2 procent.

Volgens RTL was de groei te danken aan de exclusieve series die op het platform te zien zijn, zoals realityprogramma Temptation Island en misdaadserie Mocro Maffia. Het aantal gekeken minuten op Videoland nam toe met 30,9 procent.

Videoland kwam deze zomer met andere abonnementen. Het basisabonnement kost 4,99 euro per maand en bevat reclames. Bovendien is de dienst voorlopig bruikbaar op slechts een beperkte set aan apparaten en kunnen gebruikers op een apparaat tegelijk kijken. Daarnaast zijn er de reclamevrij abonnementen Plus en Premium, die onderling verschillen in maximaal aantal gelijktijdige streams: twee en vier.

Videoland-abonnementen Basis Plus Premium
Prijs €4,99 €7,99 €9,99
Reclame Ja Nee Nee
Vooraf downloaden Nee Ja Ja
Aantal gelijktijdige streams 1 2 4
Kijken op tv via Chromecast, Apple TV, smart-tv Vanaf dit najaar Ja Ja

Door Arnoud Wokke

Redacteur Tweakers

13-08-2020 • 12:06

148

Reacties (148)

148
147
55
5
0
72
Wijzig sortering
Denk dat iedereen deze groei wel verwacht had. Vooral met deze corona omstandigheden heeft iedereen meer tijd om serie/films te kijken.

Vindt het overigens wel erg matig dat je nog steeds reclames krijgt wanneer je een standaard abonnement neemt dit hoeft denk ik niet... En kost hun misschien wel klanten vooral als je net bezig bent met het kijken van een goede serie (Mocro Maffia) en je krijg ineens zo'n irritante reclame in je scherm.

Eerst dacht ik altijd dat Netflix beter zou zijn dan Videoland daar ben ik toch wel op terug gekomen zeker omdat Videoland inderdaad vaak nieuwe series toevoegt en up-to-date blijft. Als je het mij vraagt dus zeker een aanrader om een abonnement te nemen. Met als enige - punt dan dat je reclames hebt bij een standaard abonnement. :)

Edit:
Ik zie ook reacties over dat videoland totaal niet onthoudt waar je gebleven bent. Ik heb ik totaal geen last van en bij mij wordt alles netjes opgeslagen in "Verder kijken" snap dus ook niet waar mensen deze kritiek vandaan halen. Dit kan natuurlijk ook aan mij liggen dat ik daar niet moeilijk in ben en niet te beroerd ben om de serie weer op te zoeken die ik aan het kijken was als hij er niet bij zou staan (wat bij mij nog niet voorgekomen is).

[Reactie gewijzigd door Party op 22 juli 2024 17:53]

Edit:
Ik zie ook reacties over dat videoland totaal niet onthoudt waar je gebleven bent. Ik heb ik totaal geen last van en bij mij wordt alles netjes opgeslagen in "Verder kijken" snap dus ook niet waar mensen deze kritiek vandaan halen. Dit kan natuurlijk ook aan mij liggen dat ik daar niet moeilijk in ben en niet te beroerd ben om de serie weer op te zoeken die ik aan het kijken was als hij er niet bij zou staan (wat bij mij nog niet voorgekomen is).
Het kwam voor mij voornamelijk voor als ik via chromecast kijk. Als je dan een aflevering van een serie niet helemaal afkijkt dan begint hij weer van voren af aan. Of zelfs erger, hij denkt dat je 1 of 2 afleveringen ervoor bent gestopt met kijken. Dat is gewoon mateloos irritant als je elke keer moet gaan zoeken waar je nou precies was gebleven. Zeker omdat het zo'n beetje elke keer gebeurd. Voor mij, inclusief gebrek aan content die ik interessant vind, genoeg reden om na 1 maand weer op te zeggen.

Dat het bij jou niet gebeurd, wil niet zeggen dat het bij anderen niet voorkomt.

[Reactie gewijzigd door hiostu op 22 juli 2024 17:53]

Off topic:
Is het waard om alleen voor Mocro Maffia een maandje Videoland te nemen?
Volgens mij is dat wel een serie die je goed in een paar weken helemaal kan bekijken.
Deze serie is voor mij ook de enige reden waarom ik twijfel om een abonnement te nemen. Ik ben daar ook zeer benieuwd naar!

Excuses voor de offtopic reactie op een offtopic reactie. :o
Is bij iedereen natuurlijk verschillend. Maar ik keek hem in 1/2 weken ongeveer omdat ik het oprecht een goede serie vond. Normaal ben ik niet echt van de Nederlandse series maar ik vond deze serie erg goed vandaar dat ik hem ook redelijk snel helemaal gekeken heb.

Nogmaals dit is mijn mening, en het ligt er natuurlijk aan hoe leuk je hem vindt en of je veel tijd hebt om te kijken. Maar als je van actie houdt is het zeker een aanrader! :*)

Edit:

En als je het mij vraagt is het ook redelijk realistisch in vergelijking wat er nu gebeurd in de onderwereld in Nederland als ik zo de kranten lees.

[Reactie gewijzigd door Party op 22 juli 2024 17:53]

Ja hoor, vind ik wel. Erg van genoten en kijkt inderdaad makkelijk door.
Ja! Die twee seizoenen kiijk je makkelijk in een maand. Super super spannend.

En ben blijven plakken voor de guilty pleasures
Offtopic:

Nee, vreselijk cliché, matig geacteerd (door met name Akkabi en De Hoog), holle karakters, weinig diepgang, geen spanningsboog, hak-op-de-tak verhaallijn, flauwe en verwarrende sprongen in de chronologie en vrij voorspelbaar.
Wellicht leuk als je nog niet eerder een misdaadserie hebt gezien. Mocro Maffia lift overduidelijk mee op het succes van series als Narcos.
Ligt het niveau een beetje rond Flikken Maastricht?
Toen ik wat jonger was vond ik dat altijd wel leuk om naar te kijken, daarna ben ik meer Amerikaanse series gaan kijken en toen was het verschil wel heel erg groot tussen een Nederlandse serie en een Amerikaanse serie.
Meningen verschillen uiteraard, maar als je Flikken Maastricht goed vond, ga je deze serie ook wel waarderen.
Goed vinden is iets anders :P
Ben nu wel nieuwsgierig, ik denk dat ik het maar ga proberen voor een maandje.
Bedankt in ieder geval!

[Reactie gewijzigd door Luuk2015 op 22 juli 2024 17:53]

Geen probleem, geniet ervan. ;)
Net begonnen met de eerste aflevering.
Maar wow, nu al heel wat stomme fouten gezien.
Aan het begin zie je bijvoorbeeld dat een persoon een nieuwssite opent op zijn tablet, maar als je in de balk kijkt dan zie je dat er gewoon een pad naar een lokaal bestand is geopend.
Mocro maffia en flikken maastricht kun je (buiten dat het Nederlands is) echt niet vergelijken.
Mijn punt is ook meer dat als je het niveau van Flikken Maastricht acceptabel vindt, je kwalitatief niet teleurgesteld zal zijn wanneer je Mocro Maffia kijkt, al moet ik bekennen dat ik van beide slechts om en nabij de vijf afleveringen heb gezien. Mijns inziens wel genoeg om een persoonlijke inschatting te kunnen maken.
Dan vergelijk je het in mijn ogen nog steeds met flikkers maastricht. Als je het al ergens mee wil vergelijken, vergelijk het dan met penoza of zo.
Een van de allerbeste NL series ooit
Ik begrijp je punt met dat het simpel is om de serie handmatig op te starten. Bij mij gaat het 'verder kijken' structureel mis, op welk apparaat dan ook. De app vindt dat ik midden in aflevering 8 zit terwijl ik 9 net heb uitgekeken en op het punt sta om 10 te starten. Soms lijkt het alsof hij bepaalde sessies niet onthoudt. Dat punt midden in aflevering 8, daar ben ik destijds namelijk wel gestopt om later verder te kijken, dus ergens gaat wel iets goed.

Ik vind dat het gewoon moet werken voor wat ik ervoor betaal. Dat het verder onoverzichtelijk is en verder kijken niet altijd bij mij op de homepagina verschijnt kan ik dan nog mee leven.
Vindt het overigens wel erg matig dat je nog steeds reclames krijgt wanneer je een standaard abonnement neemt dit hoeft denk ik niet...
Lijkt me een typisch marktbeleid waar ze eigenlijk willen dat je het middelste abonnement neemt, maar er een goedkoper abo voor zet voor marketing en psychologie. Je trekt mensen die denken "hey, 5 euro, dat is best goedkoop, even checken" en bij het afrekenen denken ze "gadver, reclame, ach het abo zonder reclame is maar een paar euro meer" en hoppa, ze hebben bereikt wat ze willen.
Waaronder wij. We vinden het voor onszelf én voor onze kinderen leuk om Nederlandse producties te kijken. Had het jaren terug niet verwacht, maar als gezin bezie ik het nu toch anders dan Netflix en Apple TV only.

[Reactie gewijzigd door nms2003 op 22 juli 2024 17:53]

Het is jammer dat de kwaliteit van Videoland t.o.v. bijvoorbeeld Netflix helaas nog steeds bedroevend is. Het beeld is duidelijk van mindere kwaliteit en er is nog steeds bij geen enkele film of serie 5.1 geluid. Met name dat laatste was voor mij reden om na 2 maanden weer op te zeggen, je mist dan gewoon de hele beleving van een film of serie.
De kwaliteit vind ik niet het meest ernstige punt. In gebruiksvriendelijkheid schiet de app op alle platformen gewoon te kort. Wanneer je stopt ergens middenin een aflevering en je gaat een dag of wat later verder kijken, moet je zoeken naar verder kijken. Als je zelf naar de serie toegaat, is het (op LG WebOS) niet inzichtelijk welke aflevering van welk seizoen je al hebt gezien, dus je moet het maar net weten. Op Netflix is dit al beter geregeld (maar ook niet denderend). Maar goed, welke videodienst heeft dit wel lekker voor elkaar? Prime Video is net zoiets. Ook bij Disney+ zijn er genoeg tekortkomingen (naast het voor volwassenen relatief beperkte aanbod).

Dat gezegd hebbende: toen je 'vroeger' naar de videotheek moest, was je ook afhankelijk van het aanbod wat ze hadden, betaalde je iets van fl. 7,50 (ja, guldens) voor een dagfilm en die moest je dan de volgende dag nog weer terugbrengen ook (wel terugspoelen, uiteraard, want jeetje, wat was dat vervelend, als je een film wou kijken en hij was niet teruggespoeld). En dat deden wij toentertijd een aantal keren per maand. Laat het, omgerekend in euro's, dan een tientje / 15 euro per maand zijn geweest wat je daar mee kwijt was.

Dus A) je moest het gaan halen, B) het aanbod was beperkt, C) je moest het terugbrengen en D), die had ik nog niet eens genoemd, soms was de videokwaliteit door het vele afspelen van de film om te huilen! Voor 3 á 4 films per maand dus een euro of 10 / 15.

Nu heb je voor een tientje extra 4 videodiensten met een aanbod wat je in een mensenleven nog niet kunt kijken. En je hoeft niet eens de videoband terug te spoelen of de deur er voor uit! :) Wellicht zijn we wat verwend.
Je kunt het verwend noemen, maar de mogelijkheden zijn er al enige tijd.

Vroeger, toen moest je thuis blijven om een film te kijken, toen er nog geen videotheken en videorecorders waren. Of je moest naar de bioscoop om een film te zien, wat zijn de mensen met een videorecorder in de jaren 80 en 90 verwend zeg ;)

Mijn punt is: de maatschappij en techniek staan niet stil, die gaan door. Dus als de mogelijkheden er zijn, dan mag je best "eisen" als consument dat een product aan die mogelijkheden voldoet.
Ik zeg ook nergens dat je niets mag 'eisen' (hoewel.. je kunt ook ieder moment stoppen met je abonnement, natuurlijk), maar dat het allemaal maar relatief is. De ongemakken van nu staan in schril contrast tot die van 20 jaar geleden en zijn al helemaal niet te vergelijken met die van 50, 100 of 500 jaar geleden. Ik schaar het onder de categorie first world problems :)
Ja goh, en nog meer jaren geleden speelden mensen buiten met een stok en een band. Dat het toevallig beide videoland heet betekend niet dat we na 10 jaar technologische vooruitgang beide "diensten" met elkaar moeten vergelijken en dan moeten gaan concluderen dat het een vooruitgang is.

Uiteindelijk mag er best geconcludeerd worden dat Videoland gewoon ernstig beneden niveau is als we het vergelijken met vergelijkbare diensten & aanbieders.
Nogmaals, ik heb het hierboven ook al gezegd.. Je mag best negatief zijn over VideoLand! Je mag zelfs eisen stellen, máár... niemand dwingt je om het te betalen! Je kunt prima stoppen. Blijkbaar zijn er 800.000+ mensen die het wel prima vinden en het gebruiken. Ik zeg alleen dat de problemen die er zijn bij VideoLand op het gebied van films kijken, relatief gezien wel meevallen als je kijkt waar we vandaan komen (zie ook mijn post hierboven). Ja, er kan véél beter! Niemand ontkent dat, zeker ik niet! Maar over het algemeen zijn het first world problems :)

Overigens vind ik de vergelijking met videotheken en video on demand best wel steekhoudend. We begonnen met videotheken. Daar gingen we later over naar DVD's. Later kon men in de VS dit per post doen (Netflix!) en later werd dat VOD en kwamen er meer van dergelijke diensten. Dat is toch per definitie hoe vooruitgang eruit ziet? Dat er dan plussen en minnen, mitsen en maren zijn, tja. De perfecte app of dienst bestaat niet.
Eigenlijk werkt alleen Kodi en Emby op dat vlak goed.
Netflix, Disney+ en ook YouTube hebben dat allemaal niet voor elkaar helaas.
Bij mij werkt 5.1 op Disney+ ook niet (Mi Box S), terwijl dat op Netflix, Kodi en Emby wel goed werkt.
Er is nog een lange weg te gaan en ik denk (ik hoop het niet) dat het ze ook niet belangrijk vinden omdat het grootste gedeelte van de kijkers toch alleen hun tv-speakers gebruiken en verder niet klagen.

En nu ook die YouTube-app, die elke keer weer die !¥$¢$¥$^ ondertiteling aanzet, terwijl ik dat default uit heb staan. Zeer irritant.

[Reactie gewijzigd door BushWhacker op 22 juli 2024 17:53]

Men klaagt over vanalles en nog wat zonder reden. Ja je kunt zeer niche series niet vinden, ja sommige series komen misschien elders ietwat eerder uit, ja het is niet 4k dolby surround and what not. Het is absurd om heden ten dagen te zeuren over wat je online kunt krijgen, en hoe makkelijk. Maar ik heb zelf het idee dat voor veel mensen alles meer dan niks, teveel is in hun optiek.
Een hoop poeha maken over terugspoelen van VHS tapes, maar de kwaliteit van een streamingdienst is niet belangrijk... Zelden zulke lariekoek gelezen.
Wait. Wut? Je leest hopelijk wel dat ik juist kritiek heb op VideoLand? Dat ik de kwaliteit nog niet eens het ergste vindt, maar het gebruiksgemak nog erger? Ik verkoop geen product. Ik maak alleen de vergelijking met 'hoe het vroeger ging' en hoe het nu gaat en dat we in die zin verwend zijn.
Ik snap werkelijk niet hoe je dagfilms kunt vergelijken met het aanbod van Videoland. Dagfilms zijn de nieuwste films. Een videotheek had (bijna) alle nieuwe films, het aanbod was niet beperkt. De content van Videoland kun je vergelijken met het hoekje in de videotheek, waar alle oude rommel lag die je voor een prikkie kon meepakken.
Vergelijk ik de content van Videoland met die van een videotheek? Ik geef aan dat ik met de prijs van pakweg 3 dagfilms van 'toen' met een tientje er bovenop nu een schier onbeperkt aanbod van films én series heb met vier VOD-diensten. En daar zitten ook hele goede films bij. Zou jij terug willen naar de tijd van videotheken? Naar bandjes? Wees eens eerlijk.

En nogmaals, als je het aanbod van *een* VOD dienst slecht vindt.. dan zeg je toch op? Het zal de warmte wel zijn, denk ik.. ik zie het probleem niet zo..
Je vergelijkt inderdaad de content van Videoland met een videotheek. Dagfilms zijn dezelfde films die bij streamingdiensten kunt huren voor 3 tot 5 euro, soms nog duurder.

De content van Videoland is over het algemeen gewoon oud, zoals bij alle diensten waar je een vast bedrag betaalt. Je kijkt niet meer naar wat je interessant vindt, maar wat ze op dat moment bieden. Het is eigenlijk gewoon uitgesteld tv kijken (met reclame). Jij noemt dat verwend (vooruitgang), ik noem het eenheidsworst.

Ik hoefde vroeger niet naar een andere videotheek om een bepaalde film te huren, ze hadden ze gewoon allemaal en precies dat wat ik wilde zien.

Vanaf 1999 huurde of kocht ik DVD's. Die periode heb jij blijkbaar niet meegemaakt, want je hebt het alleen over bandjes. Beetje flauw omdat niet in je vergelijking op te nemen.
Even een quote van mezelf in een reactie op jou, DVD noem ik namelijk wel:
Overigens vind ik de vergelijking met videotheken en video on demand best wel steekhoudend. We begonnen met videotheken. Daar gingen we later over naar DVD's. Later kon men in de VS dit per post doen (Netflix!) en later werd dat VOD en kwamen er meer van dergelijke diensten. Dat is toch per definitie hoe vooruitgang eruit ziet? Dat er dan plussen en minnen, mitsen en maren zijn, tja. De perfecte app of dienst bestaat niet.
Nogmaals, het gaat er mij meer om dat je nu alles vanuit je luie stoel kunt doen. Niet alleen films, ook series. En zoals ik ook al vier keer heb gezegd: ik heb daar ook kritiek op. De kwaliteit kan beter en het gebruiksgemak moet beter! Maar al met al is het wel een vooruitgang geweest. Of wil je dat ik Pathé thuis vergelijk met de videotheek van toen? Het ging mij om VOD in het algemeen namelijk.

[Reactie gewijzigd door Frituurman op 22 juli 2024 17:53]

Ik vind de Videoland app op de TV nog wel het meest treurig. Wat is die slecht zeg
Mocht je een TV hebben met Android TV, let op. Ik had bij mij Philips standaard Videoland erop staan, maar dat is een oude app. In de Playstore staat een nieuwere die niet gezien wordt als een nieuwe versie van degene die op de TV staat. Je kunt het makkelijk herkennen, oude versie staat RTL gewoon op het zwart in de nieuwe versie staat RTL op een rood balkje.

Als je die nieuwe hebt draaien kun je in Android TV ook de kanaal opties gebruiken meteen van het hoofdscherm.
Die 'oude' app die je bedoelt is een Philips-app. Bij de AndroidTV's van Philips kun je zowel de Android apps als apps uit de Philips store downloaden. Die laatste worden meestal niet meer of vrijwel niet ondersteund. Dit werkt soms een beetje verwarrend, zeker bij vooraf geïnstalleerde apps. Je ziet dit bijvoorbeeld ook bij de NPO app.
Je ziet dit bijvoorbeeld ook bij de NPO app.
Het klopt dat Philips via hun eigen app store een NPO app aan biedt die maar matig werkt. Echter bij mijn weten is de officiële NPO Start app helaas nog steeds niet compatible met AndroidTV en heb je dus geen andere mogelijkheid.
Jawel hoor, die kun je gewoon vinden in de Play Store op je TV.
Ik zie het, zojuist meteen geinstalleerd. De laatste keer dat ik het op zocht was de NPO app nog niet geschikt voor AndroidTV, maar dat is inderdaad alweer even geleden.
Bedankt voor je reactie! Heb gisteren even gekeken en inderdaad stond de nieuwe versie gewoon in de store. Eens kijken hoe deze werkt, want de oude was echt een drama.
Nog slechter dan de Netflix app? De pusherige onoverzichtelijke interface op de Apple TV zou eigenlijk voor mij al een reden zijn om het op te zeggen.
Als je het autoplayen pusherig vindt: dat kun je uitzetten, maar dan wel via de Netflix website, niet via de app zelf. Per gebruiker kan dit worden ingesteld.
Ja, die heb ik gelijk al uit gezet toen die feature kwam. Wat een verademing.
Maar nee, alles staat continue op een andere plek. De interface is niet overzichtelijk. En ze veranderen de art continue voor elk item.
Plus dat dezelfde prut onder heel veel categorieën wordt gepusht. Op de hele landing page als je de app opent staan misschien maar 30 verschillende producties.

En die zogenaamde AI die met suggesties komt op basis van je kijkgedrag is ook bizar slecht.

Maar dat alles irriteert me nog minder dan het incomplete aanbod en dat bepaalde films en series opeens weer verdwijnen.

Het is dat mijn zoontje een aantal series goed kan waarderen, maar anders was Netflix er allang uitgegooid.
Nou dat adviseren op kijkgedrag is mijn grootste doorn in het oog. Verschrikkelijk. Ik maak er aparte accounts voor aan telkens om gewoon een compleet overzicht te krijgen van wat er is. Zelfs de categorie "More like this" wordt gebaseerd op jouw kijkgedrag. Dat klinkt logisch, maar als ik bij film A onder account 1 Films B, C en D krijg te zien onder "more like this" terwijl ik onder account 2 bij film A de films E, F en G krijg te zien onder "more like this" dan mankeert er echt wat aan het systeem.

Je wordt echt heel hard 1 richting opgeduwd als je ook maar een paar keer een bepaald genre gekeken hebt.
Dat is wel het minste probleem. Het grootste probleem is dat de content steeds verplaatst wordt. Elke keer moet ik zoeken naar "Verder kijken" omdat dit nooit bovenaan blijft staan. Dit geldt voor elk apparaat wat ik heb/heb gehad (telefoon, tablet, Apple tv, LG tv, laptop)
Klopt, het uitzetten daarvan is echt een verademing. Wat mij opvalt (althans, bij de PS4 Netflix app), is dat als ik op een titel klik om meer info te zien bijv, de film al vanzelf begint af te spelen op de achtergrond. Ben benieuwd of dit aangepast kan worden, want als je het ietwat te lang laat lopen staat het gelijk in je currently watching list. Eigenlijk best irritant allemaal, ik wil gewoon dat de film/serie begint als ik ZELF op play druk 8)7

edit: typo

[Reactie gewijzigd door rickertsnaak op 22 juli 2024 17:53]

Dat lijkt idd helaas niet te kunnen en is idd irritant, vooral omdat het de app een beetje vertraagt tijdens het starten.
Prime video is toch wel het meest vervelende met reclame van eigen shows. Als het nou 1x is oké, maar 2/3 uit 5 is het raak. Erg irritant.

Je kan het ook niet uitzetten voor zover ik weet.
Dit probleem kan ik mij niet in vinden
Vindt Prime 1 van de fijnste layout's in streaming land
En reclame's kan ik mij echt niet herinneren
Ik vind vooral het zoeken op Prime irritant. Ik raak verdwaald in de resultaten. Ik krijg zoeksuggesties voor "Serie", "Serie seizoen 1", "Serie seizoen 2", "Serie die we niet aanbieden", "Film die je nog eens extra moet huren", etc. En dingen als "Serie seizoen 2" waren bij mij dan ook echt losstaande dingen, dus niet echt verbonden aan "Serie", leek het wel. Zat ik weer te zoeken hoe ik daar kwam. Maar goed, ben niet anders gewend van Amazon interfaces :)

En Prime gooit zeker een reclame voor zo ongeveer alles wat je begint te kijken.

[Reactie gewijzigd door vickypollard op 22 juli 2024 17:53]

Dan heb je denk ik al een maandje of 2 niet meer de app gestart, want de interface staat nu vol met koop films en series.
Ik heb je +2 gemod omdat ik niet wist dat films NIET in 5.1 werden aangeboden. Mocht ik nog twijfelen dan vind ik dit een enorme dealbreaker. Daardoor in mijn ogen dus behoorlijk informatief.
Dat is wel heeeel erg slecht ja, dat is toch het minste wat je verwacht en zelfs een kleine moeite zou je denken?
Werken met 5.1 content is iets ingewikkelder dan werken met stereocontent. Je moet daarnaast sowieso meerdere audioversies ondersteunen omdat bepaalde devices niet lekker omgaan met 5.1, ik gok dat ze dat ook niet doen?

Vaak heeft de stereotrack ook minder dynamiek dan de 5.1-track. Het is vrij jammer als je een mooie 5.1 set hebt staan en die niet kunt gebruiken. Ook de verstaanbaarheid van stemmen is ietsjes minder als de centerspeaker niet gebruikt wordt.
als het te ingewikkeld is, moet je ook niet proberen een concurrerende premium streamingdienst op te zetten met bijbehorend budget en omzet ;)
Je moet daarnaast sowieso meerdere audioversies ondersteunen omdat bepaalde devices niet lekker omgaan met 5.1, ik gok dat ze dat ook niet doen?
Dat ligt aan de afspeelapparatuur. Als die niet capabel is, dan moet je aanleveren wat het apparaat aan kan. Als de afspeelapparatuur wel capabel is, dan kun je DD 5.1 aanleveren, en wordt daaruit 2.0 gemaakt als dat het maximum is wat kan worden afgespeeld.

Een aanbieder moet sowieso een scala aan kwaliteiten op z'n servers hebben staan. SD, FHD en UHD voor beeld, DD 2.0, 5.1 en Atmos voor geluid, verschillende talen als ondertiteling, het afspeelapparaat zegt wat-ie nodig heeft of aan kan, en de dienst streamt dan datgene wat daar het beste bij past.
Vaak heeft de stereotrack ook minder dynamiek dan de 5.1-track. Het is vrij jammer als je een mooie 5.1 set hebt staan en die niet kunt gebruiken. Ook de verstaanbaarheid van stemmen is ietsjes minder als de centerspeaker niet gebruikt wordt.
Mwa, een DD 5.1 track heeft niet meer bits per kanaal dan een DD 2.0 track, dus de dynamiek is gelijk. Bij een apart kanaal voor de dialogen, doorgaans de center speaker, kan de verstaanbaarheid wel verbeteren.
Met dynamiek bedoel ik dynamisch bereik. 5.1 wordt vaak dynamischer gemixt (dwz hele film is relatief zacht, explosie is kneiterhard). Bij stereo wordt vaak goedkopere afspeelapparatuur gebruikt en dan is het nuttiger om het harder te mixen, net zoals radiozenders in de ether ook vaak hard gemixt worden.
Met compressie verlaag/verklein je het dynamische bereik ja.
Dat snap ik niet, ik gebruik zelf Plex en ik kan ook gewoon 5.1 luisteren. Heb je het niet dat kan Plex het downsamplen naar stereo, dat lijkt me geen rocket science.
'summing' heet dat, downsamlen zou naar lagere resolutie gaan zijn. Je kan het wel gewoon bij elkaar gooien, maar zou me niet verbazen als je 'phase cancelation' etc krijgt waardoor er delen van het geluid wegvallen of slecht hoorbaar zijn. Alsnog geen rocket science uiteraard, maar wellicht niet ideaal.

Hoor het graag als ik er naast zit!
De plex server transcodeerd het 5.1 signaal naar stereo.
Downsampling is wat anders, maar ik snap wat je bedoelt. Echter is het niet alleen een kwestie van samenvoegen van kanalen (downmixing dacht ik), wat @Nazlive ook al zegt. De kwaliteit wordt er niet altijd beter op.
Dat is wel heeeel erg slecht ja, dat is toch het minste wat je verwacht en zelfs een kleine moeite zou je denken?
Zelfs films die op tv zenders gespeeld worden, hebben 5.1 ondersteuning. Nu is dat natuurlijk per film en per zender verschillend, maar je hebt wel 5.1 geluid. Wat er wel speelt is dat niet iedereen goed geluid wilt hebben, sommige willen alleen iets kunnen zien en hebben dus alleen geluid via de tv speakers.Natuurlijk is het leuk als je een bioscoop ervaring kan hebben in je eigen (woon)kamer, maar vaak gaat het om de film / serie zelf.

Meestal staat bij mij de tv speakers aan, tenzij er een goede film of de F1 races zijn, dan zet ik natuurlijk m'n 5.1 set aan :P

Maar goed, ik heb zelf geen abo bij een video streamingsdienst, puur omdat het te gefragmenteerd is én de films en series die ik wil kijken, niet altijd aangeboden worden in NL. Ik neig dan ook om alle films en series die ik wil om op blu-ray / UHD-blu-ray (afhankelijk op welk format een film / serie wordt verkocht) aan te schaffen, om toch m'n favoriete films en series te kijken. Weliswaar ben je dan een hoop geld kwijt als je een box met meerdere seizoenen / trilogie gaat halen, maar dan heb je ook wel wat kwaliteit voor terug.
Je kijkt graag klassieke F1 races? Die van tegenwoordig hebben meer weg van een stomme film met commentator. :P

Wat betreft films en series ben ik het niet met je eens, om maar een quote van George Lucas er bij te pakken: Geluid en muziek maken de helft van de film. Ook series, om Game of Thrones maar te noemen, maken flink meer indruk met goed geluid dan via de tv speakers. Als je het systeem er voor hebt doe je jezelf tekort. Aflevering 10 van seizoen 6 is niet hetzelfde zonder.

Ik durf te stellen dat als je al een toerijkende 1080p TV hebt staan je meer beleving haalt uit een goed geluidssysteem dan uit een 4K TV.

[Reactie gewijzigd door Cid Highwind op 22 juli 2024 17:53]

Hier ook gelijk de reden waarom ze er niet zoveel haast mee hebben. Merendeel heeft het geeneens door.
@DonJunior zegt natuurlijk nergens dat hij Videoland gebruikt en nu pas hoort dat hij al maanden/jaren in stereo kijkt/luistert. Ik wist ook niet dat VL alleen stereo was, maar ik heb het ook niet, heb er nooit naar gezocht en kon het dus niet weten :)
Veel mensen hebben gewoon geen idee. Laatst ook bij een kennis geweest die “audioexpert” was omdat hij dure versterker gekocht heeft. Hij had Pc op de versterk aangesloten en hij zou me laten horen hoe mooi het geluid was. Veel bass en harde volume waren het resultaat. Na de tijd blijkt hij gewoon geluid van pc naar versterker te versturen in stereo (Windows instellingen). De versterker maakte er keurig 5.1 van. Hij was er heilig overtuigd dat hij geluid had zoals het hoort.
Oh, ik ken het hoor. Ik heb een jaar op de hifi-afdeling van de Mediamarkt gewerkt en weet nog goed dat we eens een demo-model verkocht hadden waarbij de klant de subwoofer om onduidelijke redenen niet had meegekregen. Weken later zag ik de betreffende subwoofer staan in het magazijn en vroeg wat er mis mee was. De klant had bij navraag de set al weken naar volle tevredenheid in gebruik, zonder de lage tonen _o-

Dus ik snap wat je bedoelt, maar je reactie voelde aan als een reactie op DonJunior en daarin las ik meer mijn eigen situatie: ik heb geen Videoland en zo te horen hoef ik het ook niet af te sluiten :)
Ik heb Videoland nog nooit gehad.. en zoals het er nu voor staat gaat dat dus ook niet gebeuren.
Al snap ik je punt wel hoor.. het gros kijkt waarschijnlijk gewoon via het geluid van de TV of hooguit via een soundbar ofzo. Dan is 2.1 helemaal prima. Zelf heb ik een redelijke set staan waar ik met, bijvoorbeeld Netlfix, prima van kan genieten.
Jep, ik overwoog om een Videoland abonnement te nemen om het nieuwste seizoen van Blacklist te kijken een tijd terug. Maar toen ik wilde controleren wat de bitrate was en wat voor geluid erbij zat kwam ik erachter dat alles stereo is (zie https://hulp.videoland.co...k-Videoland-kijken-in-HD-).

Beetje jammer. Maar zoals andere zeggen zal de doorsnee TV kijker dit niet doorhebben.
De doorsnee tv-kijker niet, maar de doorgewinterde film- en serieliefhebber met een goede audioset wel.
Maar de liefhebber zal toch ook sneller Blurays/4k kopen, dan heb je sowieso het beste aan beeld/geluid.
Ja, dat zou je denken, maar vreemd genoeg vind je in bv de Apple filmbibliotheek meer films met Dolby Atmos dan op 4K BD. Dat is dan wel geen abonnement paar pay per view / huur, maar toch blijft het verbazend dat streaming beter kan zijn dan theoretisch de beste drager voor films.
Anoniem: 306567 @ik22213 augustus 2020 13:22
Eens, videoland heeft veel nadelen voor mij. de grootste zijn:

- 21:9 wordt vaak omgezet naar 16:9
- alleen Stereo geluid
- Beeld kwaliteit is net HD (ik gok rond de 720P?)

Netflix is inderdaad beter, maar de kwaliteit t.o.v. bluray is nog bedroevend. Wat Netflix aanduidt als 4K is niet beter dan een 1080P bluray. Kort geleden nog Disney+ geprobeerd en the force awakens vergeleken met mijn bluray. Op disney+ is het geluid enorm dof, dit mag wel 5.1 heten maar dat is het niet. De kanaalverdeling is niet juist.

Voor mij heeft Amazon prima nog de beste beeld/geluidskwaliteit. Maar als ik een film wil kijken prefereer ik nog steeds bluray boven een stream.
En nog maar niet te spreken over het aanbod wat ze hebben. Henry van Loon moet ook gewoon stoppen met zijn eigen series, want daar kan bij mij echt geen glimlach vanaf.

Videoland is vooral populair voor vrouwen. Al die series waar mensen op een eiland zitten vooral, of vloggende mensen die niet genoeg op YT hebben en het ook nog maar eens daar neer plempen.
Jaa, daar moeten ze het inderdaad van hebben, van de vrouwen.
Beetje overdreven denk ik om te zeggen dat ze het moeten hebben van vrouwen.. Ik kijk die series waar mensen op een eiland zitten ook, daarnaast nog genoeg andere series en films. Ik denk dat ik je punt begrijp, maar ik denk niet dat het 100% waarheid is.
Videoland onthoudt totaal niet fatsoenlijk waar je gebleven bent. Wij kijken altijd via chromecast. Vrijwel altijd is het zo dat we bijvoorbeeld bij aflevering 10 waren, maar dat hij de volgende dag als we weer gaan kijken start bij aflevering 4. Echt waardeloos slecht gemaakt.
Hier ook last van ja. Videoland werkt echt mega beroert.
Ook zegt ie dat er nieuwe afleveringen zijn, terwijl je ze al gezien hebt.
Ja ik kan wel even door blijven gaan met dingen niet niet goed werken. Paar dagen terug naar een serie aan het kijken die klaar was (laatste aflevering). Videoland denkt dan, ah dan beginnen we gewoon weer bij 1.
Bij ons start ie altijd de laatste aflevering opnieuw op als je die net gezien hebt en er dus niks nieuws meer is |:(
Dat doet Netflix ook helaas.
Bij Netflix is het net iets anders. Bij Videoland is de progress bij een aflevering gewoon echt weg en Videoland geeft hem dan gewoon weer bij verder kijken etc.

Bij Netflix hebben ze de Serie posted aangepast waardoor er staat "New Episodes". Hierdoor lijkt het alsof er iets nieuws is maar dat is helemaal niet zo. Echter als je dan naar de serie gaat zie je nog wel gewoon dat je alles hebt gezien.
Heb ik een vraag? Zeg eens eerlijk hoevaak heb je daar een feedback over gegeven aan hunzelf?

Des te eerder dat het oplost, is mijn ervaring
Netfix heeft zijn zaakjes echt het best op orde, ook Prime Video is hopeloos met een Chromecast. Naast dit ongemak mis ik ook het kunnen kiezen van ondertiteling en taal. Ondertiteling bieden ze wel bij sommige Nederlandstalige programma's, dus het moet een bewuste keuze zijn.
Bij Netflix is het vooral irritant dat je niet makkelijk kunt zien dat je een film of aflevering van een serie al gezien hebt.

Denk je.... misschien is dit een leuke film, heb je 'm al gezien.

Geef gewoon in het overzicht aan dat ik iets al gekeken heb!
Hier herken ik mij totaal niet in.
Wij kijken elke dag op de slaapkamer een serie. Hij onthoudt precies waar we zijn gebleven op het moment dat we de TV uitzetten, wij kijken via Chromecast.
Ach vergeleken met Kijk.nl is Videoland nog zo slecht niet.
Verbazend dat zoveel mensen hier een abonnement op hebben. Er zit echt helemaal niks op dat mij kan bekoren.
Tja, dat is natuurlijk een kwestie van 'smaken verschillen'. Ik kijk zelf bijzonder veel Netflix (kijk nog amper gewone TV) terwijl ik ook mensen om mij heen ken die echt de meerwaarde van Netflix niet zien.
Niks mis mee toch.
Datzelfde zullen een hoop mensen over Tweakers zeggen. Waarom ga je al die nerddingen lezen? zeggen ze dan. Oftewel: verschillende zaken voor verschillende doelgroepen. Prima, zou ik zeggen. Het zou erg sai worden als we allemaal hetzelfde zijn.
Dan ben jij niet de doelgroep van Videoland. Gelukkig ook maar dat mensen verschillende smaken hebben, anders was de wereld erg saai. Ik heb zelf wel Videoland en kijk er nog best vaak naar.
Naar welke dingen kijk je dan, als ik vragen mag?
Verschillende series zoals bijvoorbeeld Mocro Maffia en Nieuwe Buren. Verder kijk ik ook genoeg films en documentaires erop. Familie leden kijken nog Moordvrouw en Devorce bijvoorbeeld.
Smaken verschillen he, andere mensen houden van Nederlandse series en die zijn er bijna niet op Netflex.

Ik heb trouwens het abbonement opgezegd omdat er wel redelijk vaak storingen waren, toch wel 1 tot 2 keer in de week hier. Mijn mening is dat dit toch wel in orde hoort te zijn.
Ja, ik heb nu tijdelijk Videoland voor Handmaids Tale maar verder staat er vrij weinig interessants op (voor mij dan)

Als je bij “meest bekeken” kijkt dan zie je ook dat programma’s als Ex on The beach en Temptation Island en meer van dat soort hersenloze programma’s de boventoon voert :+
Is gewoon een iets andere doelgroep dan de gemiddelde tweaker
Vind het ook vrij veel en ook meer dan ik verwacht had...
Zelf heb ik er ook totaal niks mee, kwaliteit van de series en films vind ik echt vreselijk op misschien een handjevol na.
Doe mij ook maar Netflix, veel meer aanbod en ook kwalitatief vele malen beter.
Maar ieder zijn inderdaad, gelukkig maar
Iemand enig idee hoeveel reclame je krijgt bij dat 5 euro pakket?
Überhaupt vreemd dat je bij een betaald pakket ook nog eens reclame voorgeschoteld krijgt.
Tja als je via Ziggo/KPN of 1 van de andere providers een zenderpakket afneemt dan krijg je ook reclames voorgeschoteld. En dan betaal je ook.

Er is gewoon een doelgroep waar mensen extra willen betalen om helemaal geen reclames te hebben. Oftewel reclames hebben ons net zo lang geergerd dat mensen er nu geld voor over hebben om ze niet meer te hoeven zien.

Persoonlijk heb ik nu Netflix en vind ik dat bijvoorbeeld HBO/Prime en Disney ook nog wel leuke content hebben. Videoland kan mij dan minder bekoren. Maarja om nu weer 2/3 abbo's af te sluiten dat doe ik niet. Gewoon series op Netflix afkijken. Daarna voor 2 maanden een andere abbo enzovoorts. tegen de tijd dat ik terug ben bij Netflix dan is er weer heel veel nieuwe content.
"Überhaupt vreemd dat je bij een betaald pakket ook nog eens reclame voorgeschoteld krijgt."

Waarom is het zo vreemd dat een deel van de inkomsten van abonnementsgeld en een ander deel van advertenties kan komen? Waarom moet het zo statisch of / of zijn? Het is een optie en je kunt ervoor kiezen om meer te betalen en dan geen reclame te zien.

Er zijn meer TV-diensten die zowel abonnementsgeld rekenen als ook reclame tonen. Denk aan bepaalde betaalzenders op de klassieke tv (sport-zenders bijv.). En buiten de tv om gebeurt het constant. Denk aan het kijken naar bioscoop-reclames na het kopen van een kaartje, denk aan het zien van reclameborden aan de zijkant van het sportveld als je al met een betaald kaartje binnen bent in het stadion, etc.
Ik was van plan dit te onderzoeken en probeerde inloggen op mijn oude Videoland account en dat lukte dus niet. Nu zullen ze dus 0 reclame hebben, want het is onmogelijk klant te worden.
Ik moest mijn wachtwoord resetten en heractiveren in de browser met mijn account dat ik een jaar eerder ook een maand gebruikt had. De apps bleven vage fouten geven.

Nu weer opgezegd. Best kans volgend jaar weer een maanden.
Tellen ze hiermee de mensen ook mee die via een loterij zo'n abonnement gewonnen hebben? Vind zelf het aanbod op Videoland matig, hebben nu alleen zo'n account door het gratis betaalde abonnement.
Precies, dat zou ik ook willen weten. Wij hebben hierdoor een abonnement van 1 jaar die we actief hebben gemaakt op de mediaspeler.

Daarnaast hebben we via een deal Videoland bij ons XS4ALL abonnement ontvangen nadat we hen een jaar langer ons vertrouwen gaven door het abonnement te verlengen.

Daarnaast zit ook Spotify nog in ons abonnement waardoor we daarvoor wel klant zijn, maar niet letterlijk geld naar overmaken.
Jup, dit kan nooit kloppen.
Moet zelf die laatste der mohicanen met een abbonement op eender welke videodienst nog tegenkomen maar ze schermen stuk voor stuk met opgepompte cijfers.
Wij moeten op onze tv {LG C9},

De tv soms meerdere malen uit en aan doen voor de videoland app werkt.
Ik heb dit sinds de laatste update van Videoland app ook, dit op de LG C8 daarvoor had ik het eigenlijk nooit.
Ik gebruik het amper maar vond wel vreemd merkte het vorige week ineens, toen videoland al aantal weken niet meer gebruikt.
Hier ook.
Zit al zeker 6 weken te wachten op een oplossing door Videoland.
Er is een case aangemaakt nummer heb ik ook maar er zit weinig voortgang in.
Veel meer LG bezitters hebben dit probleem.
Slordig van Videoland.
Stiekem wel nieuwsgierig hoeveel ze behouden als netto winst op het eindstreep.

Ik neem aan dat 3 kwart van dat bedrag naar de film makers\eigenaars\licenties gaat ofzo?

[Reactie gewijzigd door ThaddeusX op 22 juli 2024 17:53]

Zoveel gebruikers en dan nog een slechte kwaliteit leveren. Op een 75inch tv is het een en al pixels en blokken wat je zit te kijken. Alsof je naar een slecht geripte dvd kijkt. Daarbij is je kijkhistorie heel slecht en is de content ook niet om naar huis te schrijven.

Dus dan is het eigenlijk wonderbaarlijk dat het zoveel klanten heeft.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.