Videoland komt in 2021 met goedkoper abonnement met advertenties

De Nederlandse streamingdienst Videoland komt in 2021 met een nieuw abonnement dat goedkoper zal zijn dan de 7 euro per maand die Disney+ kost. Klanten krijgen daarbij 'een beperkt aantal gerichte advertenties' te zien.

De advertentievrije variant van Videoland blijft ook beschikbaar, die kost 9 euro per maand. De dienst zegt echter tegen de Volkskrant dat er behoefte is aan een goedkoper abonnement en komt daarom met de variant met advertenties. Wat dat abonnement precies gaat kosten en hoe frequent die advertenties zijn, is nog niet bekend. De dienst moet in ieder geval goedkoper worden dan Disney+, die nieuwe streamingdienst gaat in november in Nederland van start voor 7 euro per maand. Ook zegt Videoland te werken aan een familieabonnement.

Verder maakt Videoland in het gesprek met de Volkskrant bekend dat het in Nederland 600.000 betalende abonnees heeft. De dienst denkt de komende jaren relevant te kunnen blijven omdat het onderdeel is van de RTL Group, die de komende jaren 'honderden miljoenen' in streamingvideo stopt. In Nederland wordt er tientallen miljoenen geïnvesteerd volgens Videoland.

De dienst wil zich onderscheiden door met name Nederlandse films en series aan te bieden. Dit najaar begint de dienst de Videoland Academy, waar een miljoen euro voor beschikbaar wordt gesteld. Dat geld gaat naar jonge film- en documentairemakers die daarmee vier fictiefilms van drie kwartier en een documentairedrieluik gaan maken. RTL gaat minimaal drie jaar geld investeren in het initiatief dat door het Nederlands Filmfonds wordt gesteund.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

29-08-2019 • 12:53

178 Linkedin

Submitter: Skit3000

Reacties (178)

Wijzig sortering
Ik snap niet zozeer waarom het belangrijk (of überhaupt het vermelden waard) is dat het goedkoper wordt dan Disney+ (even de advertenties buiten beschouwing gelaten). Beide partijen bieden volledige verschillende content aan waardoor je het moeilijk als concurrenten kan zien.

Tuurlijk mensen die niet beide diensten kunnen afnemen zullen een keuze moeten maken. Maar die keuze zal dan vrijwel altijd op basis van content gaan en niet op basis van die twee of drie euro lagere prijs.

[Reactie gewijzigd door ReVision. op 29 augustus 2019 12:57]

Was het maar zo dat alleen de prijs en eventueel gebruiksgemak/het platform dé factor was. Met al die versnippering is het dus niet zo.

In een ideale wereld zijn (zo goed als) álle films en series beschikbaar op:

- Videoland
- Netflix
- Disney+
- HBO
- Amazon Prime
- Hulu
- Mubi
- Youtube (betaald)
- NLZiet
- NPO Start
- Apple TV (dank @THE_BASE en @Tielenaar)
- Film1 (dank @Theodor)

Dan zou het, net als een energieleverancier, zorgverzekering, internetprovider, mobiele telefoonprovider, supermarkt, fietsenwinkel, speelgoedwinkel, warenhuis, ICT webshop, gameplatform (steam) enzovoorts vrij te kiezen zijn, zonder noemenswaardige verschillen, naast de prijs.

Oh wacht... Eigenlijk is dat best normaal dus.

[Reactie gewijzigd door hichelay op 29 augustus 2019 16:21]

Als je NLZiet op de lijst zet, kun je in ieder geval NPO Start opdoeken en ik denk ook gedeelte VIdeoland.
Nee, want het punt is juist dat elk platform (ongeveer) hetzelfde aanbod heeft. Dus het maakt niet uit of ik NLZiet, NPO Start of Videoland kies en betaal, ik kan praktisch alles overal kijken.
Eh....vreemd, want volgens mij staat de meeste Videoland content niet op Netflix...en zeker niet op NLZiet.
Dat is dus juist het punt, was dat maar wel zo. Dat is juist mijn hele betoog in mijn eerste post.
Shit..ik lees gewoon even over je ' in een ideale wereld' heen...
.. het maakt niet uit of ik NLZiet, NPO Start of Videoland kies en betaal, ik kan praktisch alles overal kijken.
Volgens mij kan ik met NPO Start niet naar rtl of sbs kijken.
Dat is dus juist het punt, was dat maar wel zo. Dat is juist mijn hele betoog in mijn eerste post
Maar dan was het vast duurder dan 2,95, (wat npo start kost volgens mij)
Ja, dat denk ik ook wel inderdaad. Maar goed, hoe lastig kan het zijn om bij te houden hoe vaak een film is gekeken en daar een bedrag aan royalties op te baseren bijvoorbeeld? Dan kun je prima prijzen afspreken.

Met wat fantasie is zoveel meer mogelijk... Als die klote producenten!/distributeurs maar uit hun fossiele bedrijfsmodel stapten!
Aanbod terzijde en puur de prijs: hebben we met z'n alle al niet de publieke omroep betaald met ons belastinggeld?

Gewoon, een onschuldige vraag ;) :Y)
Ja dat hebben we. Maar dat staat los van 'uitzendinggemist'-achtige varianten. Zeggen zij zelf.
Onschuldige opvolgende vraag:

Als we met z'n allen betaald hebben voor de ontwikkeling, is 't dan niet al van ons, net als de content waar we al voor hebben betaald? ;) :Y)

't Komt eigenlijk maar tot 1 logische conclusie: betalen voor iets wat al betaald is, is belachelijk.

Maar goed, wisten we al, fijne dag.
Je vergeet Apple nog :)
Niet te vergeten Film1 ….
- HBO
Je vergeet Ziggo. Want voor bijvoorbeeld HBO heb je in NL (officieel dan) Ziggo nodig. En met Ziggo Go kun je dat spul streamen (en meer), afhankelijk van je abonnement.

[Reactie gewijzigd door houseparty op 29 augustus 2019 19:54]

Naast de prijs zijn er meer verschillen, allemaal verschillende content, Wil je Star Wars, moet je Disney+ hebben, wil je Game of Thrones, moet je HBO hebben, wil je OITNB kijken, Netflix, enz, enz, enz

Energie aanbieders leveren allemaal hetzelfde, stroom en gas, al dan niet groen
Zorgverzekering kunnen verschillen, maar dat is meer in de details dan echt grote zaken, die worden van overheidswege geregeld.

Normaal gesproken zou marktwerking goed zijn, maar niet als met die marktwerking de bedrijven ook allemaal hun eigen content afschermen voor de rest. Want dat gaat de klant schaden in kijk aanbod.
En de bedoeling of intentie was nu juist om (alles) te kunnen zien met 1 abonnement. Uitzonderingen daar gelaten, maar het is juist de premium content die klanten vaak willen zien, en dat is gekoppeld aan het abonnement wat je kiest.
Want stel nou dat jij Star Wars en The Grand Tour wil kunnen zien, en je vriendin wil graag GoT en OITNB kunnen zien, dat zou dan betekenen om iedereen tevreden te houden dat je 4 abonnementen moet afsluiten.
Dat is dus juist het punt, was dat maar wel zo. Dat is juist mijn hele betoog in mijn eerste post...
Wat mij betreft is het een feature van de huidige situatie dat elke streaming dienst wat andere biedt. Ik heb Netflix en NPO plus, geen behoefte om voor programma's van de commerciële zenders te gaan betalen (of voor Disney films bijvoorbeeld)
Het zijn concurrenten. Waarschijnlijk gaan de meeste consumenten niet heel veel streaming abonnementen naast elkaar houden.
Hoewel switchen mogelijk is verwacht ik dat veel dat te veel werk zullen vinden (en dat de streamplatformen al snel met jaarlijkse korting komen om dat zo veel mogelijk te ontmoedigen).
Laten we voor de grap zeggen dat het gemiddelde huishouden er 2 op na houd. Dan is het voor Videoland belangrijk om de tweede te zijn.

Het probleem is dat Videoland geen goede mission statement heeft. Ze willen zichzelf nog steeds zien als de Netflix van Nederland, dus hebben ze het idee dat ze de concurrentie aan moeten gaan met Netflix en Disney+.
Wat weer vreemd is omdat ze juist wel noemen zich te focussen op Nederlandse series/Films/Docu's.
Get niche or get big is hier waarschijnlijk wel van toepassing.

Ik ben benieuwd of veel mensen die goedkopere variant nemen. Ik in ieder geval niet. Heerlijk zonder reclames en al helemaal zonder die "relevante" reclame onzin. In die status is reclame dus nooit relevant.

Overigens, aankondigingen als dit zouden mij als ik aandeelhouder zou zijn geen goed gevoel geven.

[Reactie gewijzigd door Darth TNT op 29 augustus 2019 13:11]

Er gaan geruchten van betrouwbare bronnen rond dat Apple via z’n iTunes platform samen met andere streamingsdiensten pakketten gaat aanbieden. Waarbij je dus iets goedkoper bent dan wanneer je alles los abonneert. Want in Amerika is de versnippering nog erger. Elke grote kabel zender of ISP heeft al of komt nog met een eigen streaming platform.
"Hoewel switchen mogelijk is verwacht ik dat veel dat te veel werk zullen vinden (en dat de streamplatformen al snel met jaarlijkse korting komen om dat zo veel mogelijk te ontmoedigen)."

Ik heb nog nooit bij een actief abbo op een streamplatform korting gekregen, misschien jij wel? Wel als je géén abbo ben dat je dan een maand gratis kan krijgen. Dat staat haaks op wat je hier zegt, want het is juist lonend om te switchen voor een gratis maand op een ander platform en (een jaar of wat) later weer terug te switchen.
Ik heb nog nooit bij een actief abbo op een streamplatform korting gekregen...
Van Disney+ is bekend dat het maandelijkse bedrag €7 wordt of €70 per jaar, dus wel degelijk korting bij een jaar overeenkomst.
De meeste zullen hetzelfde gaan doen dan ik van plan ben, streaming hoppen. Om de paar maandjes wisselen, van Netflix naar Disney en weer terug. Elke keer weer een bak nieuwe content.

Videoland is een niche markt. De streamingdienst van RTL Nederland, weinig unieke content aangevuld met RTL materiaal. Die concurreren niet met Netflix of Disney. Qua content zijn die niet te vergelijken.
Disney heeft vandaag aangegeven dat ze hun series 1 aflevering per week gaan aanbieden.

Ik had er eigenlijk nog niet bij stilgestaan, maar ook dit is een methode om het switchers iets "lastiger" te maken.
Ik weet niet zeker of ik lastiger het juiste woord hier vind. 🤷‍♂️ Maar ik weet even geen beter woord.
Uiteindelijk zijn het juist wel concurrenten. Ze strijden alletwee om...jouw vrije tijd. Je kan maar 1 zender tegelijk kijken. Netflix bijvoorbeeld redeneert ook zo. Die ziet niet (alleen) andere streamingdiensten als concurrent, maar elke vorm van vrijetijdsbesteding, juist ook totaal niet gerelateerd aan film: uit eten / theater / concert. Ofwel alles wat je ook kan doen dan voor de tv te zitten..
Anoniem: 511810
@fry_3529 augustus 2019 17:56
Bizar.
Als Netflix zijnde zou ik abonnees willen die wel betalen maar niet veel kijken.
Anoniem: 1246108
@fry_3530 augustus 2019 10:54
Die ziet niet (alleen) andere streamingdiensten als concurrent, maar elke vorm van vrijetijdsbesteding, juist ook totaal niet gerelateerd aan film: uit eten / theater / concert. Ofwel alles wat je ook kan doen dan voor de tv te zitten..
Heb je een link waar ik daar meer over kan lezen?
Een oud (2014) interview met Reed Hastings van Netflix (source: https://www.nu.nl/weekend...tijd-en-adam-sandler.html)

Wie ziet u in Nederland als de voornaamste concurrentie?

"Je hebt natuurlijk Videoland en anderen die on-demand televisie aanbieden, maar dat is een verkeerd beeld van de concurrentie. Want als je op woensdagavond naar huis gaat, zijn er veel manieren waarop je kan ontspannen. Je kan bier drinken, bordspellen spelen met een vriend gamen, internetten, tv kijken, Netflix of Videoland gebruiken, of illegaal downloaden. Eigenlijk moeten we met al die dingen concurreren. Als wij dat twee of drie keer per week winnen ben je een tevreden abonnee."

"Daarom merken we het in onze cijfers eigenlijk niet als een ander bedrijf, zoals UPC, een streamingdienst introduceert. Niet omdat het geen goede dienst is, maar omdat het gewoon nog een concurrent voor je tijd is, net als bijvoorbeeld de Olympische Spelen of het Eurovisiesongfestival."
Dat komt omdat Disney diepere zakken heeft dan RTL en in mijn ogen in dezelfde customer pool vist, ik vermoed dat ook Netflix tezijnertijd zal worden opgeslokt door een grote partij als Disney of Amazon.
Eerder Paramount of Universal.
Paramount is onderdeel van Viacom en viacom heeft een waarde van 10 miljard, na merge met CBS 30mld vond ik even snel na een google search.
*Netflix net worth as of August 28, 2019 is $129.15B.*

Voor Disney en Amazon zou diversificatie en marktaandeel een goed argument zou zijn om Netflix aan te kopen. Eigenlijk is Netflix ook een maatje te groot voor Disney.
Je vergelijkt appels en peren.

Je moet de marktkapitalisatie niet vergelijken met IFRS Equity.

Netflix heeft een IFRS equity van $5.289 billion. In wezen kan je Netflix nu opkopen voor 5,3 miljard maar omdat de aandelen publiekelijk worden verhandeld is de goodwill zichtbaar en dus ~125 miljard dollar. Als Netflix failiet is zou de curator verwachten 5,3 miljard te kunnen vangen voor de bezittingen na kosten.

PS: Dit is slechts een hypothetisch voorbeeld want doorgaans zal de onderneming niet failliet worden verklaard bij zo een groot eigen vermogen tenzij de betalingsverplichtingen heel erg achter lopen en de onderneming veel illiquide bezittingen heeft.

De aandeelhouder denk dat het vasthouden van de aandelen men in de loop van de jaren 125 miljard zal opleveren aan dividend verdisconteerd.

[Reactie gewijzigd door Littlemarc op 29 augustus 2019 16:35]

De bedrijfswaarde en bedrijfsvoering en strategieën van deze drie bedrijven liggen mijlenver uit elkaar. Gaat echt niet gebeuren. Viacom/CBS heeft juist een groot belang bij fusie/acquisitie van een goed lopend platform dat gebruikt kan worden voor wereldwijde distributie van hun content.

Ik verwacht dat de waarde van Netflix de rest van dit jaar ontzettend gaat kelderen. Ze zijn ook ontzettend bang nu, echt serie na serie wordt gecancelled en ze zitten straks met een content library van allerlei series die maar half af zijn. De series die ze continueren zijn juist mainstream en daarmee de series waarmee ze zich het minst onderscheiden. Hun angstreactie zorgt dus alleen maar voor verder waardeverlies.

De afgelopen 2 maanden is hun aandeel al bijna $100 gedaald, en na de lancering van Disney+ en Apple TV+ gaan ze richting de bodem. Uiteindelijk is het niet ondenkbaar dat Viacom meer waard is dan Netflix over een jaartje.
Als je hier zo zeker van bent moet je een short openen op Netflix. Je kan een keizerlijk bestaan leiden vanaf volgend jaar als je voorspelling uitkomt (Je kan honderden miljoenen verdienen op de Futures dus doe jezelf niet tekort).

Het ding met financiële marketen is dat ze vrijwel geen lag hebben. Zodra de mensen geloven dat Netflix gaat kelderen, keldert hij vrijwel instant.

Niemand weet hoe succesvol Disney is en hoe sterk het Netwerk effect van Netflix echt is. Na de launch zullen we meer weten.
Ik geloof niet in shorten, o.a. omdat ik ook niet precies weet wat er rondom de Disney-lancering gaat gebeuren. Echter op de langere termijn zijn hun papieren niet goed.

Ik koop liever aandelen Disney, en dan wel relatief kort voordat de dienst wordt gelanceerd, waarbij ik ook informatie gebruik die de komende weken/maanden nog evt. gaat verschijnen. Mocht er nog iets veranderen dan zie ik er evt. nog van af.
De afgelopen 2 maanden is hun aandeel al bijna $100 gedaald, en na de lancering van Disney+ en Apple TV+ gaan ze richting de bodem.
Zijn de meeste analisten niet met je eens. Bijvoorbeeld: https://www.marketwatch.c...ese-10-reasons-2019-08-28

Maar zoals Littlemarc zegt. als je daar zo zeker van bent en wat geld kan lenen zal je er rijk van worden. Persoonlijk heb ik wat meer Netflix gekocht.
Ben het met het grootste deel van die punten niet eens. Je kunt al die genoemde punten ook de andere kant op verdraaien.

1. het tweede kwartaal zou traditioneel altijd minder zijn, maar de beurskoers is nog nooit zo gedaald als nu. Verder noemen ze dat er in de tweede helft van dit jaar nog een seizoen Stranger Things uit zou komen? Het vorige is net uit dus dat lijkt me enorm onwaarschijnlijk.

2. Netflix en Disney zijn wel degelijk interchangeable voor veel gebruikers met een krapper budget. Precies daarom moet Netflix keihard aansturen op eigen content en het afmaken van die content ipv alles maar cancellen, want mensen moeten voldoende reden hebben om Netflix te nemen naast Disney. Als je een krappe portemonnee hebt dan kies je er wellicht maar één. Zeker in opkomende markten speelt dit enorm.

3. Veel van de genoemde punten gelden alleen in de VS. The Office is hier bijv. niet op Netflix beschikbaar. Het verdwijnen van alle Disney/Marvel content gaat wel degelijk een effect hebben. Geeft o.a. aan dat er een enorme tunnelvisie op de markt in de VS is in dit artikel. Ik vermoed overigens dat er in NL net wat minder 3rd party content is dan in de VS.

4. Collectief inkopen van aandelen in meerdere streamingdiensten vind ik een goed advies, maar het is wel degelijk zo dat partijen marktaandeel van elkaar wegsnoepen. Netflix ziet zelfs andere vrijetijdsbestedingen als "uit eten gaan" als concurrerend voor haar engagement. Want hoe meer mensen verslaafd zijn aan Netflix, hoe kleiner de kans dat ze unsubscriben. Dit punt gaat dus in tegen de strategie van Netflix.

5. Netflix is in de VS een minder goed alternatief voor cord cutters omdat er geen live tv bij zit, wat voor veel mensen in de VS erg belangrijk is ivm sport. Andere diensten zoals DirectTV / Roku / Hulu bieden dit wel. Ik ben benieuwd hoe sterk de correlatie cordcutter/Netflix is maar ik vermoed dat deze minder sterk is dan bij alle andere diensten die ik hier noem. Verder verschilt dit extreem per markt. Buiten de VS is het totaal anders, zo hebben we in NL niet echt een over-the-top aanbod voor live tv. Knippr deed een poging, maar is niet meer, en YouTube TV is in NL niet beschikbaar. In de VS is dit een alternatief voor cord cutters met live tv kanalen erin.

6. Netflix heeft meer firepower maar is op dit moment ontzettend bang en cancelt alles wat maar vast en los zit, terwijl ze wel pulp als 13 Reasons Why renewen. Het is maar afwachten of Netflix haar budget wijs besteedt. Intussen zien we dat o.a. Amazon ook vrij goede series produceert, en ook Apple smeedt plannen. En die jongens hebben echt geen tekort aan cash, zeker Apple niet.

7. Deze informatie zal een deel van haar waarde verliezen als er totaal onvoorspelbare variabelen verschijnen zoals grote concurrerende diensten met andere soorten content. Typen content waar mensen voor subscriben en cancellen zal veranderen bij Netflix. Ook laten ze zien dat hun gebruik van algoritmen redelijk kortetermijngefocust is. Ik krijgt bijv. telkens content aanbevolen die ik middelmatig vind, omdat ik de hoogwaardige content zelf vind. Het algoritme weet dit en pusht keihard op engagement. Gevolg is dat de dienst een middelmatige gebruikservaring heeft. Het pushen van autoplay op elke vierkante centimeter van de apps is daar ook een voorbeeld van. Op de langere termijn is dit een losing strategy, imo. Als je kijkt naar diensten die meer en-en zijn, dan zie ik mezelf eerder een abo nemen op Disney + Cinetree.nl dan dat ik Disney + Netflix doe.

8. Juist in de genoemde nieuwe markten zal het moeilijker worden voor Netflix door concurrenten. Ze maken al minder omzet/winst in deze markten maar net zoals Uber grote moeite had in Azië zo heeft Netflix dat ook door iflix, wat een veel grotere partij is dan Netflix in Azië, met betere prijsstelling, deels freemium, meer content, etc. De vraag is of Netflix het daarvan kan winnen, of dat ze zich toch terugtrekken uit deze markt, net zoals Uber zich terugtrok ten gunste van Grab.

9. Ik denk dat het aandeel Netflix juist overgewaardeerd is geweest de afgelopen tijd. De groei vanaf 2018 was onevenredig hard. Nu is er juist gecorrigeerd door de markt. Maar goed, de markt is tegenwoordig een soort gestoorde mix van ADHD-personen en algoritmen, dus je weet nooit wat er gaat gebeuren, echter ik zie geen reden om vanaf nu nog flink te stijgen, er zijn geen aankomende gebeurtenissen die dat zouden veroorzaken. Ik zie alleen maar dingen die een verdere daling zouden veroorzaken.

10. Komt een beetje uit de lucht vallen, ik zie geen reden om hier uitgebreid op in te gaan, behalve dan te zeggen dat er meerdere diensten zijn die geen personal data sharen/minen, zoals alle andere non-ad-supported diensten.

Ik ga niet shorten op Netflix maar ik zou jou wel afraden om die aandelen te houden want ik verwacht een langzame daling over de komende paar jaar, totaal anders dan deze analisten, maar tot nu toe klopt mijn gevoel binnen deze markt toch wel vrij goed.
Het zal idd niet gaat om 2 of 3 euro vand aar dat ik dit ook niet begrijp:
dat er behoefte is aan een goedkoper abonnement en komt daarom met de variant met advertenties.
Er is behoefte aan een goedkoper abonnement of komt dat omdat videoland duurder is dan disney ?
Ze maken er dan zelf van dat videoland kiest voor advertenties.
Feitelijk moet je lezen de concurrentie disney is goedkoper en wij kunnen op prijs alleen de concurrentie aan als we met advertenties gaan werken.

De vraag is echter of mensen op advertenties zitten te wachten. Ik in ieder geval niet.
Daarvoor heb je dus het duurdere abonnement. Er zijn genoeg mensen die het goedkoper willen met advertenties. Als niet elke 10 min Mn film onderbroken wordt zou ik het zeker niet erg vinden.
Zijn er echt zo veel mensen die het goedkoper willen 2-3 euro per maand en dan advertenties, ik vraag het me af.
Er zijn mensen waarvoor 2 of 3 euro heel een berg geld is, en graag Videoland zou willen. De vraag is of dan dit hele concept wel een goeie keuze is, maar als zij het graag willen, wie ben ik dan om me dat af te vragen.
Er zijn mensen waarvoor 2 of 3 euro heel een berg geld is
Want 2 euro op maandbasis is een berg geld maar 7 euro niet?

Toegegeven, er zijn heel wat huishoudens die op zwart zaad zitten en zo bij elk dubbeltje drie keer moeten afwegen of die op de juiste manier besteed wordt. Maar het is nog steeds 7 euro, een besparing van 2 euro op 9 euro. Ik denk niet dat er heel veel gevallen zijn waar er geen 9 euro vrij besteedbaar inkomen beschikbaar is terwijl er wel 7 euro beschikbaar zou zijn.

Het zal meer met concurrentie en waarde perceptie te maken hebben dan met het niet beschikken over die extra 2 euro. Er is tegenwoordig flink wat aanbod wat betreft streaming diensten. Terwijl Videoland voor velen niet het primaire streaming abonnement is, en voor velen niet eens het secundaire. Waarschijnlijk denken ze door dat iets goedkopere abonnement wat meer mensen tot een abonnement te verleiden die niet verwachten heel veel van de dienst gebruik te maken relatief tot de andere diensten. Helemaal nu er weer een nieuwe grote partij bij komt met een enorme berg eigen content: Disney.

[Reactie gewijzigd door houseparty op 29 augustus 2019 19:36]

De keuze zal gemaakt worden op content en prijs natuurlijk, dat lijkt me logisch.
Content hóeft niet de belangrijkste reden te zijn voor de keuze. Reclamevrij kunnen kijken vind ik minstens zo belangrijk. Netflix heeft "ons" al anders leren kijken. I.p.v. zoeken naar een specifieke film of serie, kies je iets uit het aanbod. Daardoor kijk ik geregeld een oudere film, die ook wel eens op de commerciële zenders is te zien, maar daar veel minder prettig wegkijkt omdat die elk half uur wordt onderbroken door reclame. Natuurlijk kun je zo'n film vooraf opnemen en vervolgens de reclame door spoelen of iets downloaden, maar dan moet je weer gaan plannen wat je wanneer wilt gaan kijken. Lekker Netflixen vind ik dan relaxter en die paar Euro extra meer dan waard.
Voor mij is het een concurrent. Zodra ik Disney+ heb gaat Videoland de deur uit. Ik was van plan dat in 2020 te doen, maar ik ben blij dat Disney+ eerder komt.

Ik dacht er al langer over om Videoland weg te doen. Ik gebruik het nu niet zoveel meer. Zeker nu een hoop content van RTL XL weg is en niet op Videoland staat. Jammer wel, ik had graag de oude seizoenen van bijvoorbeeld Dubbeltje op zijn Kant gekeken. Verder heeft het platform voor mij amper meerwaarde. Netflix wel, Disney ook. Daarbij ga ik niet voor 3 platformen betalen, ik kijk wel wat anders.
Alle streamingdiensten zijn concurenten van elkaar, zelfs Youtube of andere video platformen. Veel mensen hebben maar een beperkt aantal uren dat ze iets kunnen kijken op de TV, computer of mobieltje. Dus alle bedrijven zullen moeten vechten voor aandacht zodat wij hun diensten afnemen.
Ik heb bijvoorbeeld hooguit 2 a 3 uur per dag de tijd om video te kijken. De tijd wordt nu verdeeld onder Youtube, Netflix en in steeds mindere mate kabeltv. Als straks nog een paar diensten erbij komen, dan zal ik keuzes moeten maken welke diensten ik afneem.
Ik denk dat ik straks ga voor Netflix en Disney+, maar de keuze kan natuurlijk anders zijn voor andere mensen.
Ik denk dat er in Nederland zeker animo blijft voor Videoland.

Het is niet mijn smaak maar ik ken genoeg mensen in mijn omgeving die een abonnement afsluiten om Temptation Island, Love Island, Adam zoekt Eva, Naked Attraction en andere RTL pulp te kunnen kijken.

Het merendeel van mensen in mijn omgeving is niet geïnteresseerd in films/series met goede kritieken maar kijken liever naar wat populair is en wat speelt onder hun doelgroep.
Met advertenties? Kan ik net zo goed TV kijken.
Als je reclame krijgt bij betaalde streamingabonnementen kun je net zo goed weer ouderwets TV gaan kijken ...
Dus videoland is er nog drie jaar en dan is het over, want het is zeker geen disney en het is zeker geen netflix, noch internationaal. investeringen zal weinig uitmaken, puur uitstel.
Een kleine optelsom,
op zijn best per jaar €100 ex btw per gebruiker ,
dan heeft videoland een omzet van maximaal 60 miljoen.

Met dat geld moet ze een organisatie in de lucht houden, reclame maken, licenties betalen, en exclusives hebben, wat ze weliswaar soort van hebben met oa rtl-materiaal.


Denk dat ze het name van dat laatste moeten hebben, dat mensen oa GTST kunnen kijken wanneer ze willen.
Ik heb het ook grotendeels voor gtst. Je kan ook nog eens een week vooruitkijken. Dat haalt veel gtst kijkers al over de streep.

Wel grappig is dat videoland bijvoorbeeld de laatste seizoen van the blacklist heeft en netflix niet. Waarschijnlijk zijn er nog wel een paar Amerikaanse series die op videoland staan.

[Reactie gewijzigd door MissMe NL op 29 augustus 2019 13:31]

Ik heb het ook grotendeels voor gtst. Je kan ook nog eens een week vooruitkijken. Dat haalt veel gtst kijkers al over de streep.

Wel grappig is dat videoland bijvoorbeeld de laatste seizoen van the blacklist heeft en netflix niet. Waarschijnlijk zijn er nog wel een paar Amerikaanse series die op videoland staan.
Het vooruitkijken is imho een gimmick ( mijn vrouw doet dat ook )
Maar uiteindelijk moet je nog steeds een dag wachten, al loop je dan wel 7 afleveringen voor op de rest ;)
Videoland is onderdeel van RTL, dat The Blacklist uitzend.
Ze zullen een package deal met de producent hebben gesloten om bovenop de (lineaire) uitzendrechten een bepaalde tijd het exclusieve streamingsrecht voor Nederland te hebben.
Wel grappig is dat videoland bijvoorbeeld de laatste seizoen van the blacklist heeft en netflix niet. Waarschijnlijk zijn er nog wel een paar Amerikaanse series die op videoland staan.
Ik denk dat het aantal Amerikaanse series dat wel op Netflix staat en niet op Videland vele malen groter is, dus dat is eigenlijk geen argument.

En dat ze iets eerder zijn met the Blacklist, ach, die zal binnenkort ook heus wel op Netflix staan. Hoeveel waarde heeft het om het eerder te kunnen kijken? Is het niet leuk meer als je een tijdje moet wachten? Ik speel games ook pas wanneer ze op korting zijn.
Bedoel er verder ook niets mee hoor. Ik zelf kijk alleen gtst op videoland. Netflix en Amazon Prime Video hebben veel betere content wat mij aanspreekt.
Maar GTST terugkijken kan ook op NLZiet en de terugkijkfunctie van je TV-provider; dáár heb je Videoland niet perse voor nodig.
Een kleine optelsom,
op zijn best per jaar €100 ex btw per gebruiker ,
dan heeft videoland een omzet van maximaal 60 miljoen.

Met dat geld moet ze een organisatie in de lucht houden, reclame maken, licenties betalen, en exclusives hebben, wat ze weliswaar soort van hebben met oa rtl-materiaal.


Denk dat ze het name van dat laatste moeten hebben, dat mensen oa GTST kunnen kijken wanneer ze willen.
Dat, en All you need is love, temptation island en wat NL producties
Niet mijn cup of tea, maar genoeg mensen die dat wel willen kijken
Ik heb Videoland omdat ik RTL7Darts wil kunnen kijken via de livestream.
Helaas gebeurt het regelmatig dat een live TV uitzending niet mogelijk is ivm andere programmering, en dat het achter de paywall komt en enkel als livestream beschikbaar is.
Ik maakte dezelfde optelsom en vroeg mij daarna af hoe "de RTL Group, de komende jaren 'honderden miljoenen' in streamingvideo stopt."
Jammer toch?
Of wil je dat we alleen maar Amerikaanse producten afnemen?
Als het Amerikaanse product duidelijk superieur is en er geen goede alternatieven zijn: ja hoor, prima.
Inderdaad. We rijden toch ook niet allemaal in Nederlandse automerken rond...of bellen met een Nederlandse merk smartphone? Allemaal uit het buitenland...
Niet het slimste wat je kan doen.
Volledig overgeven aan een ander land. Dan ga je weer zeggen. Maakt het uit? Nou het maakt heel veel uit voor je positie. De Chinezen hebben dat beter begrepen.
Dus wat stel je voor? We moeten maar een dienst gebruiken als Videoland puur omdat het niet buitenlands is? Ik wil best Nederlandse producten gebruiken hoor, en bij gelijkwaardige producten (en ondersteuning) zal ik ook altijd voor het NL product kiezen. (Met nadruk op NL, als 't een ander EU-land is dan boeit het me echt niet, EU, VS, Rusland: doesn't matter.) Maar als ze niet functioneren of (relatief) veel duurder zijn voor (veel) minder functionaliteit: waarom zou ik dat mezelf aandoen puur om die aandeelhouders te spekken...? Als Videoland zich kon meten met Netflix of zelfs Amazon Prime dan had ik het zeker overwogen, maar de prijs die het nu heeft met het zeer magere aanbod (en wat er aan aanbod is is een behoorlijk deel ook echt het afvoerputje van de Nederlandse televisie): doe mij dan maar lekker die Amerikaanse dienst hoor. Stuk beter, stuk goedkoper. Win-win.

Als het uitmaakt voor je positie, dan moet je zorgen dat het goed en concurrerend is ipv slecht, duurder en dus totaal niet concurrerend. En dat hebben de Amerikanen en Chinezen inderdaad beter begrepen dan RTL NL blijkbaar. ;)
Ach, RTL (de eigenaar van Videoland) is ook niet Nederlands.
RTL Nederland heeft het volledig over het zeggen als het gaat om Videoland en z'n producties. Dat er een overkoepelende organisatie omheen zit betekent niet dat de touwtjes ook in Luxemburg getrokken worden.
Het duurt waarsch niet lang meer voordat internationale diensten als Netflix en Disney+ ook wettelijk verplicht worden om een minimaal aantal procent van hun aanbod met lokale content te hebben, om zo de Nederlandse tv/film markt te beschermen. Netflix is nu al bezig om Nederlandse fictie te (laten) produceren en verkennen ook non-fictie producties, puur omdat ze in de toekomst toch al verplicht gaan worden.

Voor Videoland niet echt fijn natuurlijk (al denk ik dat hun doelgroep net iets anders ligt).
Mwah, zolang ze een niche kunnen vullen die klaarblijkelijk op het moment toch 600.000 abbonees trekt is er wel een business case voor te maken. Als Netflix of Disney echter ook die niche gaat bedienen en niet significant duurder is zal het snel einde verhaal zijn ja, of als die niche minder populair wordt (zelf boeien Nederlandse producties mij zelden wat bijv., zeker niet van RTL).
Die niche heet The Handmaid's Tale & Grey's Anatomy. Die twee series kun je alleen bij Videoland kijken (OK, Grey's Anatomy ook bij de OD-dienst van een aantal providers, maar dan moet je wel klant (kunnen) worden van één van die providers). Voor de rest is de overlap met NLZiet (even duur, maar meer TV-programma's om terug te kijken+liveTV) en Netflix (beter op zo'n beetje alle gebieden) gewoon te groot.

Nu het seizoen van THT er weer op zit en G'sA (alweer) verdwenen is van Videoland, hebben wij ons abonnement (weer) stopgezet.

Voor de Geers, Goors, Chantals en GTST-en van deze wereld heb ik geen streamingdienst nodig: die kan ik ook prima lineair negeren.

[Reactie gewijzigd door Heroic_Nonsense op 29 augustus 2019 14:57]

En The Handmaid's Tale is te zien bij de Belgen op de publieke zender. Weliswaar met enige maanden vertraging, maar voor mij geen reden om een Videoland abo te nemen al kan ik me voorstellen dat anderen zich hiervoor wel een maandje abonneren.
Misschien moeten ze het erotiek aanbod weer terugbrengen ;)
Een vage aankondiging (hoeveel advertenties, hoe duur precies) voor over een te lange tijd (2021).
Eerst maar zien hoe dat uitpakt...

[Reactie gewijzigd door Jovatov op 29 augustus 2019 13:02]

Mee eens. Sowieso wil ik als ik voor een dienst betaal, geheel vrij zijn van advertenties, ongeachte de prijs van het abonnement. Vaak zie je dan in het begin een enkele advertentie, maar na verloop van tijd neemt dat aantal altijd toe en zit je gewoon weer naar een commerciële omroep te kijken met meer reclame dan content, maar dan extra betaald.
Die keuze heb je dan toch? Het normale abonnement is 9euro, en bijv. 6euro met reclame. De vraag is of je die 3 euro verschil wilt betalen met reclame kijken.
Lees jij dan ook geen enkele krant, maand- of weekblad?
Die staan vaak ook vol met advertenties.
Haha, je bent me voor. Exact dit. Laatst keek ik nog even in een lokaal krantje, wat een hoop advertenties en onzin. Een streamingdienst zou ik nooit met ads nemen. Ik erger me er dood aan. Daarom is alleen de versie zonder advertenties relevant en bepaal ik alleen of ik die wil. In het geval van Videoland: te duur. De prijs van RTL XL was een stuk beter.
Daar kun je de advertenties overslaan, gewoon de pagina omslaan.
Zo spannend is Videoland helemaal niet.
Heel veel oude series, die al tig keer op TV zijn geweest.
Ook is het voordeel nu bij videoland, dat actuele uitzendingen zonder reclame gekeken kunnen worden.
Het aantal nieuwe films is zeer beperkt.
Met reclame heeft het geen enkele meerwaarde.
Ik kijk geen commerciële TV omdat omdat de reclames het kijkgenot bederven.
Heel veel oude series, die al tig keer op TV zijn geweest.
Ik vind het aanbod van oude TV series juist erg tegenvallen. Alles wat ik zou willen zien staat er niet op of er staat slechts een deel op. Bijvoorbeeld de laatste twee seizoenen (10 en 11) van Uitstel van Executie. Ik zou juist graag de eerste paar willen zien omdat ik die nooit gezien heb. Als ze die erop zetten dan doe ikVideoland nog niet weg. Anders gaat hij eind dit jaar de deur uit.
Vaak zie je dan in het begin een enkele advertentie, maar na verloop van tijd neemt dat aantal altijd toe en zit je gewoon weer naar een commerciële omroep te kijken met meer reclame dan content, maar dan extra betaald.
Geef daar eens wat voorbeelden van? Betaalde services die meer reclame dan content lever zijn mij niet bekend. Of je overdrijft natuurlijk.
Het gaat niet alleen om betaalde diensten maar om alle diensten die reclame tonen. Hier een image die het al aangaf in 2010! https://static.fjcdn.com/pictures/Internet_4078d8_830164.jpg

[Reactie gewijzigd door shredder op 29 augustus 2019 19:12]

Zal ik je eens iets zeggen?

Ik heb ook glasvezel maar heb ook gewoon reclame op TV en Radio... :Y)
Ik vermoed dat je bedoeld dat je geen TV abonnement wil, als je het niet aansluit dan gebruik je het tenslotte ook niet. Ik snap dat je er onder water voor betaald maar ja zo werkt kabelinternet helaas.

[Reactie gewijzigd door Dennisb1 op 29 augustus 2019 13:58]

Het probleem bij Ziggo is dat je geen internet only kunt krijgen als particulier. Bij glasvezel is dat wel mogelijk. Bij Ziggo betaalt hij dus voor iets wat ie niet wil.
Maar Ziggo, KPN, T-mobile/Vodafone, Tele2 en al die andere providers bieden allemaal hetzelfde pakket met enkele bonus aanbiedingen voor die specifieke provider. Je betaalt ziggo voor het signaal en tegenwoordig de mediabox, niet voor de content. Dat is ook een erg belangrijke onderscheiding.
De zenders en omroepen bepalen de advertenties, daar heeft Ziggo niets over te zeggen. Je betaalt voor de oude coax €7,50 per maand ofzo en dan kun je bijna alles zien wat er ooit op televisie komt. Dat is natuurlijk niet genoeg om al die content voor te regelen, dus reclames.

Daarentegen zijn al deze streaming diensten dus versnipperd en 'exclusief'. Met deze streaming diensten betaal je voor je het weet 10 tarieven om overal bij te kunnen.

Netflix heeft een extreem goed initiatief gestart en dat is nu compleet geruïneerd door het "televiseren" van de streaming diensten. Straks is elke streaming dienst een "zender" i.p.v. een compleet pakket en betaal je dus per zender i.p.v. voor één globaal abonnement.

En zo betalen we nu met zijn allen nog veel meer :)
Het hele interview is vaag.

Vraag: Hoe gaat u concurreren met giganten als Netflix en Disney+?
Antwoord: Nou, we gaan de komende jaren tientallen miljoenen investeren in .....

Dat is dus geen antwoord. Netflix investeert momenteel een paar miljard per jaar. Disney heeft vrijwel oneindig diepe zakken. Dus nogmaals....hoe gaat u concurreren? Geef antwoord op de vraag.

Het antwoord is natuurlijk NL content, het enige wat ze uniek maakt.
Het antwoord is natuurlijk NL content, het enige wat ze uniek maakt.
Laat dat voor mij nou juist een reden zijn om het links te laten liggen. De kwaliteit van Nederlandse producties is gewoon nooit het niveau van soap series ontstegen (net als de gemiddelde Nederlandse acteur trouwens).

Misschien leuk voor ouderen die geen Engels kunnen en waarvoor de NL ondertitels te snel gaan, maar voor mij is wat ze als hun USP zien juist hun grootste nadeel.
Helemaal mee eens, maar dat was het punt niet. Men kan alleen concurreren op NL content, aangezien concurreren op kapitaal onmogelijk is.
Dat is nu steeds meer de norm aan het worden. 'een aankondiging van een aankondiging'
Het gaat niet alleen om de prijs maar ook om de productkwaliteit. Als ik zie zie wat ze aanbieden is het vooral RTL crap (love island, mocro mafia, chantal komt werken), dan betaal ik liever 10 euro bij netflix dan 5 euro aan videoland.
Ik geef je beide gelijk en ongelijk. Ja, de RTL series zijn te huilen om alle redenen die niet aan de orde zouden moeten zijn. Het is tenslotte trash TV, en dan wel van het Nederlandse soort (lees: pamperen van irrelevante nederlandse "sterren").

Maar er zijn schijnbaar minimaal een half miljoen mensen die hier op zitten te wachten, en die gaan die content (gelukkig) niet bij Netflix, Amazon en HBO vinden.

Vergelijk het met een abonnement op een weekblad. Dat de Donald Duck geen wetenschappelijke feitjes op een hapklare manier kan voorschotelen, maakt het niet per sé slechter dan Quest magazine. Als we het over kwaliteit gaan hebben, dan kijk je naar het schrijven, de vormgeving, gebruikte materiaal voor het medium, etcetera.

Bij streamingdiensten is dat dus net zo. Al zou ik de kwaliteit van Nederlandstalige series ook niet hoog scoren, maar om de vergelijking van tijschriften door te trekken: roddelbladen worden ook nog steeds verkocht.
Het gaat niet alleen om de prijs maar ook om de productkwaliteit. Als ik zie zie wat ze aanbieden is het vooral RTL crap (love island, mocro mafia, chantal komt werken), dan betaal ik liever 10 euro bij netflix dan 5 euro aan videoland.
Prima om een mening te hebben, maar er zijn ook gewoon goede series op videoland te vinden.
Undercover, Mocro Mafia ( helemaal niet zo slecht ) en zwarte tulp zijn gewoon prima series

De 13 in een dozijn 'reality' shows waarin bekend Nederland zich moet profileren als "gewoon" zijn ook niet mijn dingetje ..
Het is dat mijn wederhelft wel een aantal programma's kijkt, dus kan ik voor mij uitzoeken wat ik wil zien.
Succes met het kijken van Undercover bij videoland. ;)
Succes met het kijken van Undercover bij videoland. ;)
Hmz ja ...klopt
Ik kan het ook niet meer bijhouden ;)
Ja het is deels (Nederlandstalige) RTL crap zoals jij het noemt, maar ook internationale series en films volgens hun site:
* Nederlandse series en films: 728
* Internationale series en films: 978
* Kids: 260

Overigens geeft deze site ook een aardig beeld wat er zoals is toegevoegd de afgelopen weken.

Ik heb zelf overigens Netflix en NPO Start Plus en hou het daar even bij.
Naast het aanbod mogen ze ook wel eens zorgen voor stabiele verbindingen. Volgens mijn vrouw kan ze van 10 tot 16 prima kijken, maar buiten die tijden (de 'spitstijden' voor tv kijken dus) blijft alles bufferen. Dat is dan op Android TV en via Chromecast. Lokaal opgeslagen content, YouTube en Netflix hebben hiermee op spitstijden nihil problemen.

Daarnaast is het ronduit apart dat je afleveringen wel kan downloaden (op mobiel) maar die gedownloade afleveringen dan weer niet kan casten (zodat er niet gebufferd hoeft te worden of dat je telefoon / het interne netwerk de buffer kan verzorgen).
Dat doen ze natuurlijk vooral om de bibliotheek dikker te laten lijken dan het is. Die programma’s zijn toch al gemaakt en leidt de kijker alleen maar meer richting RTL4/5/7/8/Z/Lounge/Crime. Het non-RTL aanbod vind ik maar karig, veel oude middelmatige films en geen top series.

Maar goed, ieder zijn ding. Ik vind alleen dat Videoland een RTL naam zou moeten dragen. Velen kennen de naam nog van de oude videotheek waar je alle denkbare films kon huren. De naam is hetzelfde gebleven, maar het aanbod is 80% RTL.
En alle content is alleen stereo geluid, en 1080i met een zeer hoog zichtbare compressie. Voor mij de reden om geen speelfilms via Videoland te kijken!
Ik weet dat alleen maar haha in all caps niet echt helpt maar, HAHAHAHAHA.

Betalen en toch advertenties krijgen is gewoon echt een heel slecht idee.

Het geringste beetje redding zou van echt bijvoorbeeld een abonnement van echt iets van 2 euro op z'n hoogst komen. Kijken of ze slim genoeg zijn om dat door te hebben. Of het anders vooral niet te proberen.
Hoezo een slecht idee. Miljoenen Nederlanders doen het al tientallen jaren voor de TV. Als ze van 2 walletjes kunnen eten, waarom niet.
Maar wat is hier dan zo anders aan je hebt nog steeds reclame. Het idee van voor tv betalen en er reclame en geen flexibiliteit voor krijgen in het moderne klimaat vind ik ook al moeilijk te verwerken.

Maar als ze een serieus on demand alernatief bieden voor een goeie prijs is dat natuurlijk mooi. Maar in zijn huidige staat is het je geld gewoon niet waard.

**Oeps spelling my bad*"

[Reactie gewijzigd door Chrisuu01 op 29 augustus 2019 14:21]

Maar als ze een serieus on demand alernatief bieden voor een goeie prijs is dat natuurlijk mooi. Maar in zijn huidige staat is het je geld gewoon niet waard.
Als je 'je' vervangt door 'mijn' kan je gelijk hebben. Videoland groeit echter als kool, 43% in een jaar.
Oke dat zijn wel forse nummers.

Nou ja mensen willen blijkbaar erg graag tv programma's zonder reclame kijken?
Zoals in de biosscoop.. toch wel een succesvol medium te noemen.

15min reclame, 10min voorstukjes (reclame voor de bios) en dan pas de film waar je ~14euro voor hebt betaald?
Omdat je geen keus hebt. Als ik voor 1 of 2 euro extra die shit kan skippen in de bios, dan doe ik dat graag.
Ik wordt horendol van reclame die overal in je gezicht gesmeten wordt. Ik hoef mijn tijd daar niet mee te verdoen en ik twijfel er dan ook niet aan om ooit zo'n abonnement te nemen als dit. Dan betaal ik liever "meer dan Disney+".

Ik kan niet wachten op een real life adblocker. Soort oog implantaat a la Black Mirror die alle advertenties naast te weg blurt ofzo. Wat een heerlijke rust moet dat geven.
Helaas blijft er dan weinig over om te zien:
https://www.reddit.com/r/...re_with_ad_block_enabled/

[Reactie gewijzigd door Snippo op 29 augustus 2019 17:17]

Ik kom standaard al wat later vanwege de reclame(ga ook niet altijd in premiere week).
Videoland is sowieso veel te duur voor wat ze bieden. Ze moeten echt iets aan hun aanbod doen of de prijs gaan verlagen.
Ja ik moest ook even gniffelen bij dat "De dienst zegt echter tegen de Volkskrant dat er behoefte is aan een goedkoper abonnement". Joh, maar dat komt eerder vanwege het bijzonder slechte aanbod dan de prijs. De prijs zou prima zijn als het aanbod gewoon on par was. 9 euro voor videoland of 7 euro voor Disney+; en dan even vergelijken wat de twee aan boord hebben. Dan is het godsgeklaagd dat Videoland €9 durft te vragen. Idem dito als je 't vergelijkt met Netflix en het nog goedkopere Amazon Prime. (Prime kost €5,99, niet zo goed aanbod als Netflix e.d. maar wel beter dan Videoland imho.)
Videoland heeft een groot aantal programma's/ shows die door een groot publiek voldoende interessant zijn om een stuk of vijf zenders voor een groot deel mee te vullen. Dat zijn nu net het soort programma's die je niet bij Disney+, Netfilx, etc. zult vinden.
Nou inderdaad. Ik heb een gedeeld abonnement met vrienden maar daar ga ik nu mee stoppen. Zoiets simpels als Dolby Digital aanbieden in hun films en series is iets wat al teveel moeite is. De content is matig (er zit heus wel wat tussen, maar je moet wel echt zoeken) en al met al heb ik niet het gevoel dat er ontwikkeling in het product zit. Dat wordt met dit nieuwsbericht voor mij alleen maar bevestigd; een abonnement uitkleden door er reclame aan toe te voegen is geen sterke zet.
Content al zeer lange tijd hetzelfde. Net weer een abonnement afgesloten na een half jaar en er is werkelijk niets bij gekomen. Gelukkig is het een proefabonnement, betalen zou ik er niet voor.
Ik heb één keer Videoland genomen om naar één serie te kijken (Black-ish).
In de proefperiode van twee weken heb ik de drie seizoenen gekeken en daarna het abonnement direct opgezegd.
Ik vond de app bagger werken op mijn Apple TV 4K en de videokwaliteit was ook niet al te best (aan mijn 600 Mbit-verbinding zal het niet liggen :P)

[Reactie gewijzigd door VirinR op 29 augustus 2019 15:52]

Jep, heb dezelfde ervaring.
Ik heb zelf met name stopgezet omdat het volledig onduidelijk is wat de kwaliteit is die je kan streamen/streamt. Ook is het geluid niet om over naar huis te schrijven.

Na wat zoeken kwam ik erachter dat VideoLand alleen op SD of HD streamt en enkel met stereo geluid.