Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Dramaseries van NPO komen naar streamingdiensten als Netflix

De Nederlandse Publieke Omroep is begonnen met het aanbieden van dramaseries aan streamingdiensten die in Nederland actief zijn. De NPO wil dat meer gaan doen en heeft 'in hoofdlijnen' al overeenkomsten met de diensten voor 25 series.

Michael Spendel, die gaat over de rechten van de series bij de NPO, zegt tegen Broadcast Magazine dat het nu gaat om een experimentele fase, maar dat er een catalogus van 25 series is en dat met Netflix, KPN en Videoland op hoofdlijnen een overeenkomst is gesloten.

Er zijn al NPO-series bij streamingdiensten te zien. Per vandaag is de VPRO-serie Bellicher te zien op Netflix, net als La Famiglia van AvroTros. Sinds 1 april is de BNNVara-serie Overspel al te zien bij KPN en de Nederlands-Vlaamse productie Als de dijken breken van de EO komt binnenkort naar Videoland, net als Kinderen geen Bezwaar.

Volgens Spendel heeft Netflix hem met open armen ontvangen en wou de dienst heel graag met hem in gesprek over Nederlandse titels. Wanneer er documentaires van de NPO op Netflix of bij andere streamingdiensten verschijnen, is nog niet bekend. Spendel zegt dat er een lijst compleet is van documentaires die gelicenseerd kunnen worden. Hij hoopt dat deze binnenkort online beschikbaar komen.

Door

Nieuwsredacteur

208 Linkedin Google+

Submitter: robcoenen

Reacties (208)

Wijzig sortering
Ik dacht dat de NPO niet mag meewerken aan winst door derden?

Aan de andere kant wel fijn dat ik nou een serie van de NPO kan zien, zonder die storende logo's in beeld.
Precies. En zonder de reclame op NPO vooraf, en gewoon in HD. Wat mij betreft is dit een grote vooruitgang :)
Dat was er ook al, alleen betaald a 3 euro geloof ik per maand.
De NPO en alle andere Nederlandse zenders zenden sowieso uit in max 1080i, dus je hebt zelfde resolutie als wanneer je het orgineel had gekeken. Ik ga er vanuit dat de master wel 1080p is maar wellicht deels ook niet.
Slechte zaak toch?
Hangt ervan af, zolang het geen exclusive is.. dan mag dat wel.
Dit heeft misschien ook te maken met de quota die gehaald moet worden om te investeren in lokaal content.

Weet niet of dit goed is. Series die niet goed zijn, krijgen hierdoor misschien ‘opeens’ meer geld (via Netflix). Denken ze opeens dat ze goed bezig zijn met slechte content. Ik krijg dat als Nederlander opeens allemaal gerichte NL content prominent te zien, terwijl ik dat niet wil.
Als er niet naar gekeken wordt zal netflix vast niet blijven doorbetalen en de content verwijderen, zoals ze nu ook met veel andere (goedbekeken) content doen.
Maakt toch niet zoveel uit, gaat om Europese contentverplichting . Ze zullen heus geen hoofdprijs betalen voor deze oude series.
Die nieuwe wet van 30% is nog geen wet.
Gelukkig niet.
Bedenk je eens dat straks 3 van de 10 series in het grieks, russisch, pools, turks enz. zal zijn.
Want die 30 procent zal echt niet Nederlands zijn.

Ik vind het onmogelijk om prettig naar een serie in zo'n taal te kijken.

Als ik daar naar wil kijken koop ik wel een schotel. Daar kan je gratis naar die zooi kijken.

[Reactie gewijzigd door The Anarchist op 1 mei 2018 20:16]

Dat is natuurlijk iets dat in het voorstel mogelijk beter beschreven staat, maar mogelijk dat die europolitici daar nog niet eens aan gedacht hadden en dat dus per land nog als toevoeging aan het voorstel erbij komt.
Maarja, lijkt me sterk want niet elk land heeft uberhaupt zoveel producties ansich.
Le Casa de Papel, Wallander, Amelie, The Bridge, Marseille, Witnesses, Jagten, Gomorrah
Op dit moment is praktisch *elk* programma op Netflix in een andere taal dan het Nederlands...

En dan nog... dan kijk je het toch niet? Het is niet alsof Netflix plotseling andere series gaat schrappen, omdat deze Europese series er anders niet bij passen.
Ik versta wel Engels. Duitse serie is ook geen probleem.
En Nederlandstalig zit ik niet op te wachten. Vind ik bagger op wat uitzonderingen na.

Het gaat er om dat de eu meent dat dat moet. Dat betekent niet dat mensen er ook op zitten te wachten.

En nee, het maakt mij ook niet uit dat het er bij komt.
Maar mijn angst is dat hier veel budget in gestoken moet worden aan content waar maar de vraag is of mensen er op zitten te wachten, in plaats van dat het ergens aan besteed wordt wat zeker populair is.
Daarnaast kan dan ook nog eens de prijs van het abonnement omhoog gaan om dit te bekostigen.

Er staat enorm veel op netflix. Volgens de EU moet er dus zomaar 30% van alle totale content bijgekocht/geproduceerd worden om aan het EU gezeur te voldoen.

Het zelfde met vrouwen quotum en andere onzin: As het goed is komt het er wel. Als het niet goed is moet je het niet willen.

[Reactie gewijzigd door The Anarchist op 1 mei 2018 22:18]

Netflix kan ook gewoon buitenlandse content verwijderen totdat ze aan 30% europees komen, maar dit zal ze niet in dank worden afgenomen :P
Het is niet alsof Netflix plotseling andere series gaat schrappen, omdat deze Europese series er anders niet bij passen.
Ook Netflix is een bedrijf dat (terecht) geld wil verdienen. Je kunt het geld dat je binnen krijgt maar één keer uitgeven.
Als je content voor 30% moet bestaan uit series die je voor een deel normaal niet in het pakket zou opnemen, dan gaan toch écht de kosten omhoog. De enige manier om dat te compenseren is andere series schrappen. (Tenzij de gedwongen opname van deze content zorgt voor zoveel nieuwe klanten dat het én-én wordt.)
Reken maar dat Netflix heel precies bijhoudt en analyseert wat er gekeken wordt, in welk land, wat er scoort (mensen kijken verder) en wat niet. Op basis daarvan kunnen ze moeiteloos iets schrappen dat jij helemaal niet mist in het aanbod.
Het is niet alsof Netflix plotseling andere series gaat schrappen, omdat deze Europese series er anders niet bij passen.
Dat is nog maar de vraag. Als die 30% linksom of rechtsom gehaald dient te worden, kunnen ze er ook voorkiezen om het buitenlandse productie aanbod te verminderen om zodoende op die 30% binnenlandse content uit te komen.
Maar bijna niemand wil naar een serie kijken in een andere taal.
Je kent Netflix blijkbaar dus niet. Alle Europese Netflix shows worden in de lokale taal gefilmd, maar worden daarna naar vele talen nagesynchroniseerd. Dus je kunt gewoon de Spaanse Chicas del Cable of de Duitse Dark in het Engels zien met Nederlandse ondertiteling! Je merkt bijna geen verschil.
Wat is er mis met kijken naar een taal die je niet verstaat? Er zit toch ondertiteling bij? Is juist leuk, leer je af en toe nog eens een woordje of de klanken die bij een taal horen.
Zo denk ik er ook over. Ik heb gemerkt dat ik sinds ik een Netflix abonnement heb veel meer series kijk naast de (vooral) crime/detective series uit de UK (pareltjes als: Black Mirror, Broadchurch, Wallander , Happy Valley, Marcella, Parnoid, Dcotor Foster, The IT Crowd) die niet Engelstalig zijn maar wel in mijn interesse passen denk aan:

Rita (Deens), Hjordis (Deens), Frikjent/Acquitted (Noors), Les Revenants (Frans), Dark (Duits), Le Chalet (Frans), Contratiempo (Spaans), 3% (Braziliaans), Midnattssol (Zweeds/Frans), La trêve/The Break (Frans/Vlaams), Dicte (Deens), Modus (Zweeds), Beau Sejour (Frans), Une Chance de trop (Frans), Grenseland (Nors), Trapped (IJslands), Mammon (Noors), Norskov (Deens), Johan Falk (Zweeds), Arne Dahl (Zweeds).

Het aantal Amerikaanse series dat ik kijk is daarentegen een stuk beperkter tegenwoordig: Stranger Things, Dexter, Santa Clarita Diet, Weeds, Suits, Party of Five, That 70s Show, Friends, diverse films.

[Reactie gewijzigd door funrider op 2 mei 2018 13:47]

Klinkt goed! Ik kijk alleen af en toe iets Amerikaans bij wijze van jeugdsentiment, vind daar meestal niet zoveel aan. Zeker geen Amerikaanse films. Europa is toch echt veel interessanter.
La casa de papel is overigens 1 van de best bekeken niet Engelse series en zeker een aanrader.

Netflix heeft zeker een deel series, die niet zo mega populair zijn, echter zitten er soms een paar toppers tussen. Aanbieden in andere talen, zorgt er voor dat je genoeg nieuwe content hebt, ook voor de "buitenlanders" in een ander land. Ik erger me ook aan de NL sync cartoons. Gelukkig kan ik deze ook omzetten naar Engels.
Netflix heeft toch gewoon een aanbod per locatie, log je in Nederland in... meer Nederlands aanbod. Log je in Frankrijk in meer Frans aanbod.
Binnen is binnen.
Nee, zo werkt dat niet.
Veel besluiten worden ook weer weggestemd.
Dan verleng je het contract niet met de NPO.
Kans bestaat ook dat het regelgeving of niet wel een succes wordt.
Ach ben wel blij dat het cabaret zijn weg naar Netflix aan het vinden is.

Wel fijn dat de NPO aan het volgen is, die dramatroep kan me aan me achterste oxideren. Maar de informatieve meuk zoals Andere Tijden, de Ijzeren eeuw, 2doc etc.

Maar die zullen wel niet komen of dit gaat nog wel even duren.

Donder van mij part dan direct al die NPO content op Netflix. Er zit genoeg interessante content tussen voor bijna iedereen.

Zul je zien dat veel troep ineens een stuk populairder blijkt te wezen dan gedacht, er meer geld binnen te harken valt.... en dat de commercielen rap zullen volgen.
En geen lage kwaliteit video's en kosten voor het hosten van een streaming dienst (en apps).
Ik zeg doen, maar dan wel voor alle stream providers, dus ook videoland, hulu, etc
Inderdaad, graag vrij zoeken.
Zit ook niet te wachten op NL-kwaliteit acteren regiseren en script.

Al vookom je dan niet eens zo'n slecht stuk als "lost planet" , behalve the CGI.

[Reactie gewijzigd door gp500 op 1 mei 2018 18:20]

Geef de NLse producties tenminste een kans! Ik kijk ze (helaas) ook niet, maar deze stap is goed nieuws en eigenlijk een vereiste om nationale producten te stimuleren. Zo af en toe worden er toch echt pareltjes gemaakt, als ik de verhalen van anderen moet geloven ;) Kwaliteit heeft echt geen Hollywood-achtig budget nodig als de makers weten wat ze doen en de juiste artistieke visie hebben.
Nee maar op zijn minst wel de acteerkwaliteit van Hollywood. Ik heb nu vaak het idee dat ik naar een toneelstuk zit te kijken ipv naar een film.
En dat is in principe jammer. Michiel de Ruijter vond ik best een leuke productie voor Nederlandse maatstaven en zo zijn er nog wel een aantal producties, maar het merendeel is niet voor mij weggelegd.
Ik vind ook dat vooral grote film- en tv-producties enorm tegenvallen als het gaat om zoiets belangrijks als de acteerprestaties. Ik heb Duitse filmliefhebbers daar ook weleens over horen klagen toen het ging over hun eigen films - er zit een toneelsmaakje aan.

Een kleine film als Kan door huid heen (2009) vond ik dan wel weer een pareltje. Het is dus zoeken geblazen, maar het talent zit er echt wel. Misschien dat ik het nu via Netflix ontdek.

[Reactie gewijzigd door Randfiguur op 1 mei 2018 20:54]

Ik vond "Dark" op Netflix ook erg goed (Duitse serie). Het kan dus wel.
Ligt dat aan de taal Nederlands, of aan de veelal matige kwaliteit van Nederlands drama?
Beide eigenlijk. In Britse en Amerikaanse series hoor je veel verschillende accenten door elkaar. Er is echt een duidelijk verschil tussen personages.

In Nederland is vrijwel alles of zo verABNd als het maar kan zijn. En als het dat niet is heeft half Nederland ondertiteling nodig want zodra je een Groninger, Limburger, Brabander etc wil hebben moet dat natuurlijk zo overdreven mogelijk.

Als ik een serie heb in Londen spreekt ook niet iedereen cockney maar merk je wel dat ze daar vandaan komen. Maar blijkbaar kan dat in Nederland niet.
Weet je wat het grootste probleem voor je is, jij weet hoe nederlanders 'natuurlijk' praten en daardoor kun jij veel makkelijker merken of er geacteerd wordt of niet. Bij engels valt dat ineens een stuk tegen omdat jij niet dagelijks ECHT engels/amerikaans de hele tijd om je heen hoort, daardoor is het voor jou moeilijker te merken of er 'slecht' geacteerd wordt of niet. Wat acteertalent in series zijn de amerikanen echt niet veel beter dan hier in nederland, een amerikaan die wel wat nederlands kan maar verder engelse ondertiteling gebruikt zal gewoon naar een doorsnee nederlandse serie kijken zoals jij naar een amerikaanse serie zit te kijken.
De budgetten zijn hoger. Er is een grotere vijver om acteer talent uit te vissen. Er is wel degelijk een verschil in kwaliteit. Wij zijn een klein land.
Zo simpel is dat. En met dit gegeven vind ik dat we hier toch een behoorlijk aantal verdienstelijke series hebben gemaakt. Verkopen aan Netflix? Ik zeg doen!
Natuurlijk kan er niets tippen aan Red Dwarf. Met Missie Aarde hebben ze in ieder geval hun best gedaan en ik vond het nog leuk ook.
De overige door jou genoemde series ken ik niet.
Laat ik nou juist geen bal geven om die bagger programma's als 'Have I got News for you' of de nederlandse variant (van die mensen die vinden dat alles wat ze zeggen/doen geweldig grappig is, man man, tenenkrommend dat soort programma's). Mijn voorkeur gaat dus juist uit naar crimi's (en daar zijn zeker de engelse series baas boven baas, amerikaanse series zijn meestal bagger en nederlandse series zitten er tussen in).
Maar nederland is gewoon te klein om series als GoT, Ash vs Evil dead of Supernatural te maken, zelfs iets dergelijks als Red Dwarf is nederland te klein voor.
Tja, niet iedereen kan hetzelfde gevoel voor humor hebben. Niet alle grappen in dat soort programma's zijn goed, maar HIGNFY, WLIIAW, QI en Never Mind The Buzzcocks en zo hebben/hadden over het algemeen genoeg grappen die ik wel kon waarderen. Ik heb een paar keer gekeken naar die opvolger van de Lama's (geloof op RTL4?), maar daar was de humor te plat en te flauw naar mijn smaak.

Crimis zijn in veel landen populair, dus dan kan ik wel begrijpen dat een fan het als positief zou ervaren wanneer deze allemaal op Netflix verschijnen (ook omdat je dan alle anderstalige series met ondertitels krijgt). Maar wanneer je interesses daar niet liggen valt er veel content af. En je kan zeggen dat je series een kans moet geven. Maar ik ga bij de meeste series liever af op beschrijvingen en reviews (tenzij het op een boek/comic/film die ik toch al leuk vond is gebaseerd) aangezien ik niet echt de tijd heb om van al die (tien)duizenden nieuwe series die er jaarlijks wereldwijd verschijnen 2-3 afleveringen te bekijken (aangezien je vaak nog niet precies kan zien wat het gaat worden na 1 aflevering).

Vraag me trouwens wel af wie persoonlijke meningen tot ongewenst zit te modden hier. Kennelijk zijn er een aantal die-hard fans van Nederlandse TV series die andere meningen niet kunnen waarderen.
Ben het met je eens hoor, er zijn zoveel series en ik zal de laatste zijn die zegt dat je bepaalde series een kans moet geven, ieder zijn/haar ding. Zelf kijk ik eerst of een serie klaar is en indien 'klaar' of die niet met een enorme cliffhanger eindigd voordat ik een serie ga zitten kijken. Alleen series die geen (zware) doorlopende draad hebben wil ik nog wel eens volgen zodra het seizoen zelf is afgelopen.

En wat moderatie hier betreft, achja, een hoop tweakers misbruiken het systeem met +1 als I Like, en -1 (I hate it)..
Soms valt het best mee, zo vond ik Michiel de Ruyter best leuk om te zien.
Netflix krijgt opgelegd dat minstens een percentage van hun content in Europa geproduceerd moet zijn.

Zal dit hun quick fix hiervoor zijn? Snel en goedkoop?

[Reactie gewijzigd door 2green op 1 mei 2018 18:11]

Had ik liever gezien dat ze dingen zoals Sesamstraat etc erop gezet hadden.
Dat is alleen niet van Nederlandse origine, https://nl.wikipedia.org/wiki/Sesame_Street . Alfred Jodocus Kwak telt wel als Nederlands.
De Nederlandstalige Sesamstraat zal toch echt wel als Europese productie gezien worden.
Tja geen idee hoe dat regeltechnisch zit want er gaan ongetwijfeld flinke licentiebedragen richting de USA. Uberhaupt zou ik het zelf niet te snel tot Nederlandse folklore rekenen. Hoe leuk Bert en Ernie ook zijn, ze zijn hier in ieder geval niet bedacht. Wanneer het doel van een dergelijke regeling het bevorderen van Europese content dan is een serie van een Amerikaans concept dat in licentie hier wordt geproduceerd een twijfelachtige uitkomst. Nederland heeft overigens heel veel formats die wereldwijd worden uitgezonden. Bij voldoende incentive kan dat ook best een succesvol kinder programma worden. Wie weet is een Nederlandse tegenhanger van sesame street wel veel leuker.

[Reactie gewijzigd door sdk1985 op 1 mei 2018 18:27]

Dan kunnen ze ook gewoon alle seizoenen American idol als Nederlands gaan tellen.
Idols is geen Nederlands Format.
En John de Mol is geen Nederlander :P (ik hoop toch dat je weet dat Idols een productie is van de Mol, en dus Nederlands)

Excuus, ik bedoelde Big Brother /ignore me :p

[Reactie gewijzigd door jimzz op 2 mei 2018 04:41]

Hij heeft gelijk, idols is Niet begonnen bij John de mol. Big brother wel.

Maar het was ook maar een voorbeeld.
Mijn excuus was in de war met Big Brother. Reactie aangepast.
Je bedoelde waarschijnlijk "The Voice". Deze "Idols kloon" komt wel degelijk uit de koker van John de Mol.
Echte ris de Nederlandse Sesamstraat de enige in alle landelijke aftakkingen die Menseljkke spelers toevoegt.
Vermoed dat ze dat wel bekeken hebben, maar een product als Sesamstraat is internationaal erg bekend en misschien ook te duur? Gokje.
Testbeeld lijkt me ook een goeie met NED1 netjes in het midden. Lekker nostalgie, goede kwaliteit.

Zonder gekheid, Fabeltjeskrant, 7 sprong,.... In de oude doos zitten toch leuke dingen.

[Reactie gewijzigd door stefan70 op 1 mei 2018 18:49]

Wordt Sesamstraat nog goed bekeken? De kleintjes die ik ken kijken in ieder geval niet.
Sesamstraat word niet meer in de middag/avond uitgezonden op het open net. Alleen nog via NPO Start en een themakanaal van NPO via de kabel.
Dat maakt het ook niet makkelijk, maar daarvoor viel Sesamstraat al af. Pow Patrol en zo'n serie met auto's die de boel gaan redden. Steeds hetzelfde verhaaltje, net even anders. Vond het wel jammer, keek vroeger graag Sesamstraat.
Schande dat sesamstraat niet meer op NPO te zien is. Themakanaal slaat nergens op
Geen idee hoeveel kinderen nog gewoon tv kijken. Uiteindelijk zullen die ook snel overgaan naar on demand?

Lekker op hun vrije dag Sesamstraat bingen.
Klopt, Sesamstraat was ook altijd de klos als tennis uitliep.
Nog niet die 30% omdat die wet nog door de ministers van alle lidstaten moet worden goedgekeurd.
Ja, dat zou ook betekenen dat er minder anderstalige content beschikbaar zou kunnen komen waardoor we weer goed gepakt worden dankzij deze politici, ze hadden beter kunnen opleggen dat een percentage van de omzet verkregen per land moest worden omgezet in eigen producties ipv percentage per content.
Typisch ondoordacht.
Ben ook niet echter geïnteresseerd in Nederlandstalige producties, het merendeel vindt ik een zooitje maar dat is mijn persoonlijke mening.
Sluit mij hierbij volledig bij je aan. Mogelijk dat je eerste punt overgenomen wordt door onze overheid, het besluit is namelijk nog niet definitief ;).
Zolang het Nederlandse producties zijn maar niet Nederlandstalig zie ik er nog wel wat in. Anders.. Nee.
Ja, als ze alle afleveringen van "met het oog op morgen" opnemen (dat zal wel niet heel duur zijn) voldoen ze meteen aan de norm. :)
Interessant. Want zo helpt de NPO om Netflix groter te maken. Immers: waarom zou je nog NPO-zenders kijken als je ook Netflix kan kijken? Zo waren er nog wat redenen om via de NPO zelf te kijken, maar die verdwijnen dan...

NPO als content creator blijft misschien wel, maar zoals we weten zit het écht grote geld bij distributie ervan. De NPO helpt met deze actie haar eigen distributiekanaal langzaam maar zeker om zeep. Hoe meer mensen het gevoel hebben dat je met Netflix toch wel alles hebt wat je nodig hebt (al dan niet terecht), hoe minder mensen/kijkers er voor de NPO overblijven.
Maar dat betekent dat ze de programmering op de schop kunnen gooien op de NPO, waarom nog een serie inplannen voor reguliere tv als die op Netflix te bekijken is? Ik denk dat het voor de NPO die toch al een krappe programmering heeft het een verademing kan zijn.
Waarom zou dat met Netflix wel het geval zijn maar met NPO Gemist niet?
Goede vraag, ik heb er zelf weinig verstand van, maar als ik een gok mag wagen, dan lijkt het me dat het gaat om series waar voor betaald moet worden. (Er zijn ook gratis NPO gemist programma’s). En als je dan het aantal abonnees vergelijkt tussen NPO en Netflix dan gok ik dat de NPO met Netflix een groter publiek kan aanspreken.

T zijn zomaar gedachten he. Nogmaals ik ben geen expert en ik kijk zelf ook nooit tv, of het moet geknipt terug op youtube of iets dergelijks komen (oftewel zonder die gekke reclameblokken).
Inderdaad, het is wederom iets waarbij met lokale content geld naar een grote internationale partij gaat stromen.

Had liever gezien dat ze lokale Nederlandse partijen zouden voorzien van de content. (Kijk / Videoland / Knippen etc)
Is het niet een taak van de overheid om toch een beetje te proberen zo veel mogelijk volk te bereiken? Het internet is ook niet gratis en commercielen verdienen hoe dan ook wel aan de overheid.

Mag een Netflix dit ineens niet? Of mogen nationale bedrijven dat alleen? Oh van de EU mag je nationale bedrijven niet voortrekken.

Ik denk eerlijk gezegt dat staatsomroepen wel een betere deal met Netflix krijgen dan een gemiddeld bedrijf. De BBC stampt al jaren de britse Netflix vol met hun meuk.

Voor de NPO is die distributie keten verder ook alleen maar een kostenpost. Dat we geen fatsoenlijke HD kwaliteit op npo.nl is een financiele overweging. Voor Netflix zijn de meerkosten voor het uitbreiden van hun aanbod nihil, de overheid zal meer kijkers benaderen (Netflix is in veel kringen net zo populair, of populairder zelfs dan TV of webstreamen) en als de overheid/npo het een beetje slim aanpakt, zal het +/- net zo veel inkomen per kijker overhouden (of meer)... en dan dus een stuk meer geld over houd voor de taak die de NPO toebedeeld heeft gekregen. Informatievoorziening.

Hoeven we er minder geld in te stoppen voor dezelfde kwaliteit, of met hetzelfde geld meer investeren in beter spul (de grote hoeveelheid goedkope bagger en commercieel achtige troep de laatste jaren is voornamelijk een budgetair probleem)
Ja, zo zit het gewoon echt niet in elkaar.

Allereerst: het is niet de bedoeling van de publieke omroep om zoveel mogelijk mensen te bereiken, dat geef je zelf ook al aan: "de taak van de NPO" [is informatievoorziening]. Dat klopt trouwens ook niet: de taak van de NPO is om "het Nederlands publiek te verbinden en te verrijken met informatie, inspiratie en amusement.".

Ten tweede de NPO krijgt geen betere deal dan andere partijen, tenzij het klopt dat ze een beetje verlegen zitten om de Europese regels rondom lokale content, die onlangs in het traject werden gezet om wettelijk vastgelegd te worden. Zover is het trouwens nog niet en dus geldt voorlopig nog écht: Netflix is het voorbeeld voor de NPO (online) en niet andersom.

Ten derde is de distributieketen niet alleen een kostenpost. 45% van het budget van de NPO bestaat op dit moment uit reclameinkomsten en dus is NPO.nl ook een inkomstenbron en zal dat in de toekomst steeds belangrijker worden.

Ten vierde gelooft eigenlijk niemand dat HD streaming niet mogelijk is voor iedereen, "omdat het te duur is", zoals de NPO beweert. Het is een keuze om meerwaarde te creëren voor de betaalde versie van NPO.nl, die wel gewoon in HD streamt.
Allereerst: het is niet de bedoeling van de publieke omroep om zoveel mogelijk mensen te bereiken, dat geef je zelf ook al aan: "de taak van de NPO" [is informatievoorziening]. Dat klopt trouwens ook niet: de taak van de NPO is om "het Nederlands publiek te verbinden en te verrijken met informatie, inspiratie en amusement."
Het Nederlandse publiek verbinden en verrijken met informatie werkt niet als je geen poging doet diezelfde bevolking te bereiken. Zo veel mogelijk mensen bereiken is een belangrijk onderdeel hiervan.
Ten tweede de NPO krijgt geen betere deal dan andere partijen,
Ik breng het twijfelachtig, zoals jij het verwoord is het dus een feit. Bron pls?

De NPO heeft ook een betere deal bij Ziggo en KPN dan de commercielen (al is dat wettelijk afgedwongen, maar dat kan met streaming services als Netflix ook)
Ten derde is de distributieketen niet alleen een kostenpost. 45% van het budget van de NPO bestaat op dit moment uit reclameinkomsten en dus is NPO.nl ook een inkomstenbron en zal dat in de toekomst steeds belangrijker worden.
Pure onzin.

Nog geen 10% van de inkomsten van de NPO worden uit de reclames gehaald.

Inkomen NPO 2015: 800miljoen van de staat, 60miljoen aan reclame inkomsten.

De enige reden dat er nu een 'boel geld' uit reclames gehaald wordt, is omdat we elk jaar het budget omlaag schroeven. Dat terwijl de kosten niet minder worden. Oftewel, de NPO moet snijden of andere bronnen van inkomsten zoeken. Het begint op een gefaalde Channel 4 te lijken.

De distributie keten is wel degelijk een kostenpost. Het is namelijk een stuk goedkoper om je content via het internet te verspreiden en de NPO jankt al jaar en dag over het feit dat de streaming dienst zo stervens duur is, ook de reden waarom we nog naar beeldkwaliteit uit de vorige eeuw zitten te kijken via npo.nl.

De NPO wilt geen ingave geven in hun uitgaven (why de fuck not, zou verplicht moeten zijn), dus het is een vermoeden. Maar ach. Het feit dat de streaming content op npo.nl ze klauwen met geld kost is de afgelopen jaren al een aantal keer op Tweakers voorbij gekomen.
Ten vierde gelooft eigenlijk niemand dat HD streaming niet mogelijk is voor iedereen, "omdat het te duur is", zoals de NPO beweert. Het is een keuze om meerwaarde te creëren voor de betaalde versie van NPO.nl, die wel gewoon in HD streamt.
Streamen is geen kerntaak voor de NPO, louter bijzaak. de NPO regelt toch ook niet dat Ned1/2/3 op je TV te bekijken is, dat verzorgt een Ziggo of KPN. Het is juist best apart dat de NPO dit ineens zelf regelt op het internet.
Tsja, kijk... ik werk al een best lange tijd in de media.

10%, waar haal je dat vandaan? Waar zegt de NPO dat ze hun uitgaven niet verantwoorden? Hoe kan je een deal hebben wat wettelijk wordt afgedwongen?

Conclusie: je loopt feitenvrij te lullen. Leuk, maar ik ga jou ook niet vertellen dat Perl, Python of PHP beter is, want daar heb ik dan weer geen verstand van.
Ah ja, daar in staat ook wat de uitgaven voor npo.nl zijn, de kosten voor het verzorgen dat de uitzendingen bij de huishoudens via de kabels of lucht terecht komen.

Van de 547miljoen aan inkomsten uit TV, is 512 miljoen uit hun media aanbod. 24miljoen uit programmagebonden eigen bijdrages en overig is 0,9 miljoen.

Staat verder nergens duidelijk vermeld wat hun specifieke lasten zijn, wat de kosten zijn voor npo.nl, wat de kosten zijn voor het in de huizen via de ether of bekabeling aanbieden. De KPNs en Ziggos krijgen hier gewoon onkosten vergoeding voor. Is niet graties.

Ach en het nieuws ook
https://www.nu.nl/media/5...de-reclame-inkomsten.html

Ik loop feitenvrij te lullen, misschien moet je die van jezelf eens doornemen :/

Je uitgaven verantwoorden is duidelijk aangeven "Deze productie heeft X miljoen gekost" "Ons serverpark voor X en/of X kost zo veel". Hoeft ook weer niet tot op de euro.

Maar zus kost zo veel honderd miljoen, dat zo veel honderd... Duidelijk.

Netflix betaald ook per view of periodes, ik zie het probleem niet zo. De overheid gaat niets betalen om het op Netfllix te gooien. De deal met Netflix zal zeker beter zijn voor beide partijen, geen ander heeft hetzelfde bereik (niet eens in de buurt, zelfs NPO's eigen streaming diensten niet), Netflix kan vrij goedkoop zijn aanbod enorm uitbreiden en de NPO zal zeer waarschijnlijk hier juist geld verdienen, i.p.v. het huidige geldkostende streaming aanbod.

NPO meer inkomsten en minder uitgaven is voor iedereen goed.
Maar ik neem aan dat NPO het geld wat ze vangen ook gaan gebruiken voor meer content. Het bereik van netflix is daarnaast vele malen groter en het budget ook.

Niemand gaat voor dat beetje NPO ineens een abbonement op videoland oid nemen. Maar gooi het op Netflix en het zou nog wel eens bekeken kunnen worden.
Als ze maar geen series exclusive gaan maken, dat ik voor bepaalde series Netflix moet hebben en voor anderen weer videoland.
Gewoon alle series aanbieden aan alle streaming providers en dan kan de markt zijn werk doen.
Misschien Bureau Kruislaan en Unit13 een beter idee, beiden erg goede series en goede acteurs.
Oh, dat kan best interessant nieuws voor mij worden als documentaires als 'de nieuwe wildernis' enzo erop verschijnen. Die wil ik graag zien, maar is er nog niet van gekomen! :)
"Als de dijken breken van de EO komt binnenkort naar Videoland"

Staat er al zeker een week tussen. :)
Ik kan heel die Bellicher serie niet vinden op netflix ....
Ik ook niet. Net m'n abonnement opnieuw geactiveerd omdat ik deze geweldige serie nog een keer wil zien (is immers niet beschikbaar via NPO Start, zelfs niet met het betaalde NPO Start Plus), staat hij er niet op...

[Reactie gewijzigd door Flitskikker op 1 mei 2018 23:40]

Goed nieuws, straks gewoon direct t hele seizoen Flikken en Flikken Rotterdam op Netflix of Videoland aub :+