Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Eerste door Netflix gefinancieerde Nederlandse serie is in de maak

Netflix werkt aan een Nederlandse Original, een serie die gefinancierd wordt door het streamingplatform en vermoedelijk alleen op Netflix te bekijken zal zijn. Waar de serie over gaat en wanneer deze uitkomt, is nog niet bekend.

Allie Goss, ondervoorzitter van Original Series bij Netflix, bevestigt de komst van de Nederlandse Original tegenover de NOS. Volgens Goss is Netflix de grootste investeerder van de productie. Welk bedrag het streamingplatform in de Nederlandse serie stopt, waar deze over gaat en welke partijen er nog meer aan werken, is nog niet bekendgemaakt.

Netflix is al betrokken bij een Nederlands-Belgische productie, de misdaadserie Undercover over de fictieve xtc-producent Ferry Bouman. Ook dat is een Netflix Original, maar daarbij is Netflix alleen betrokken als co-producent en die serie zal eerst in BelgiŽ op tv te zien zijn. Undercover wordt gemaakt door de VRT, Dutch Filmworks en het Vlaamse productiebedrijf De Mensen.

Onlangs pleitte de Raad voor Cultuur, een adviesorgaan van de Nederlandse regering, ervoor dat partijen als Netflix, Amazon, Google en Facebook meer Nederlandse producties moeten maken en een deel van hun inkomsten af zouden moeten staan voor de financiering hiervan. Het adviesorgaan denkt aan een quotum van vijftien procent Nederlandse producties voor streamingdiensten.

De nieuwe Nederlandse Netflix Original is geen reactie op het voorstel van de Raad voor Cultuur. Netflix richt zich al langer op het maken van lokale producties en heeft al in tal van andere Europese landen Originals gefinancierd.

Reed Hastings, ceo van Netflix, zegt tegenover NOS dat de streamingdienst een dergelijk quotum begrijpt, maar dat voor wil zijn. Hastings stelt dat Netflix 'een goede burger' wil zijn, door zelf al lokale producties te maken waardoor regulering niet nodig is. Volgens hem komen dergelijke quota de kwaliteit van producties niet ten goede.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

07-03-2018 • 13:02

183 Linkedin Google+

Reacties (183)

Wijzig sortering
Onlangs pleitte de Raad voor Cultuur, een adviesorgaan van de Nederlandse regering, ervoor dat partijen als Netflix, Amazon, Google en Facebook meer Nederlandse producties moeten maken en een deel van hun inkomsten af zouden moeten staan voor de financiering hiervan. Het adviesorgaan denkt aan een quotum van vijftien procent Nederlandse producties voor streamingdiensten.
15% Nederlands, 15% Frans, 15% Duits, 15%...

Dat werkt natuurlijk niet. Dit werkt regiorestricties in de hand, omdat voor 15% Nederlandse content andere content geruimd moet worden in de Nederlandse markt. 15% van alles wat Netflix (in Nederland) aanbiedt is belachelijk veel.

Het is een markt van vraag en aanbod. Als er weinig vraag is naar Nederlandse series, dan zal daar wel een reden voor zijn, bijvoorbeeld de lage kwaliteit en houdbaarheid van huidige series. Het aanbod past zich hier op aan.

Dat houdt niet in dat er geen enkele Nederlandse serie meer uitkomt. De keuze van Netflix om een Nederlandse serie te financieren is volgens mij veel eerder gemaakt dan deze breinscheet van de Raad voor Cultuur. Er is dus wel een vraag, maar die is laag. Laat Netflix of een andere partij rustig een serie uitbrengen. Als dat succesvol is dan creŽert zoiets vanzelf meer vraag, en daarmee meer aanbod.

Veel mensen kijken geen TV meer. Een deelgroep van deze groep kijkt enkel series via videoplatformen zoals Netflix. Je kan je beter afvragen waarom deze mensen geen (Nederlandse) TV meer kijkt, en eerst het probleem op eigen bodem oplossen. Als ik de TV aanzet en willekeurig zap, dan is er niets dat mij aanspreekt. Sterker nog, van het meeste walg ik doordat ik het gevoel krijg dat hersencellen afsterven zolang ernaar gekeken wordt.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 7 maart 2018 18:44]

Inderdaad. Laat ze Netflix nu gewoon doen. Dark (Duits), Les Revenants (Frans) en La Casa De Papal (Spaans) zijn geweldig maar je moet dergelijke zaken niet zitten afdwingen. Gezien hun succes zal de trend wel verder gezet worden.
Wat eerlijker zou zijn is als ze 15% van de lokale omzet moeten investeren in Nederlandse producties.
15% van Netflix is inderdaad 10x zo groot als de complete Nederlandse filmidustrie op dit moment.
Laat Netflix zelf bepalen waar ze dat geld aan uitgeven. Ik zit niet te wachten op een geforceerde nederlandse serie.

Zie zelf ook niet wat het voordeel van een serie van nederlandse bodem moet zijn ??
Ik zit eigenlijk wel meer op Europese content op Netflix te wachten. Een groot voordeel is dat je gemakkelijker met het verhaal kunt identificeren. Zeker als de serie aspecten van politie en justitie bevat is een Amerikaanse serie nogal ver van onze realiteit verwijderd. Dat maakt ze voor ons onrealistisch.
Klopt merk zelf ook dat ik veel Spaanstalige series en films kijk. Maar dat komt omdat verhaal ook goed is. En dat zie ik bij een gewongen serie niet gebeuren.

Als netflix zag dat een nederlandse serie populair was dan hadden ze doe toch al lang gemaakt.

Dit vind ik van die dingen waarmee een overheid zich niet mee moet bemoeien. Willen ze dat wel dan gaan ze maar naar de NPO
Dit vind ik van die dingen waarmee een overheid zich niet mee moet bemoeien.
Nee, ik vind het juist een zaak van de overheid om te bewaken dat onze entertainment industrie niet wordt overspoeld door goedkope buitelandse producties. Cultuur is een maatschappelijke zaak en om de maatschappij te besturen hebben we de overheid. Dus een percentage (zoals 15%) afdwingen is niet onlogisch.
Dus gaan ze een particulier bedrijf dwingen om een percentage van hun budget hieraan te besteden. Dat is gewoon ronduit fout.
Als er vraag is naar dit soort series zal Netflix die vast wel aanbieden.
Dit zou het zelfde zijn om autogarages te dwingen om 15% van hun wagenpark te laten bestaan uit Nederlands geproduceerde auto's (Nedcar) om de Nederlandse auto-industrie te stimuleren.

Als de overheid graag meer cultuur wilt zien dan kunnen ze dit mooi zelf betalen of ze regelen dit via de NPO etc. Maar bedrijven verplichten nee dankje dan haak ik gewoon af.
Ik wil helemaal niet maandelijks betalen voor een gedwongen Nederlands geproduceerde serie/film. Zie liever dat het geld word gestoken in series/films die ook daadwerkelijk goed zijn en bestaan omdat er een grote hoeveelheid mensen zijn die de serie/film kijken
Als er vraag is naar dit soort series zal Netflix die vast wel aanbieden.
Was dat maar waar. De vrije markt (in dit geval Netflix) doet waarmee ze het meeste geld kan verdienen, een handvol hoogwaardige producties en dat aanvullen met goedkope producties. En het Amerikaanse aanbod voor goedkope series is enorm groot, dus daar bedient Netflix zich mee. Op auto's zitten importheffingen, daarom hebben BMW en Mercedes ook enorme fabrieken in de VS: We kunnen importheffingen afdwingen op Amerikaanse media producties, maar een marge van 15% lokale content is een veel vriendelijker manier om hetzelfde te bereiken.
Ik heb elders ook al aangegeven dat een quotum van Nederlandse producties m.i. niet goed kan zijn. Maar als je een quotum Europese content gaat vragen dan komen de pareltjes uit Europa wel bovendrijven. En zoals Mashell al aangeeft is het van belang om cultuur te bewaken. En ik vind dat wel degelijk een overheidsverantwoordelijkheid. Een volledige bescherming van de markt door protectionisme is wat anders dan een marktmeester die zorgt dat meerdere partijen toegang tot de markt houden en we niet overspoeld worden door (te) goedkope of minder herkenbare producties.
Dat is bij de nederlandse series ook het geval. Die zijn alles behalve realistisch en kun je je vaak niet echt mee identificeren hoor. Kijk maar naar: Moordvrouw, Penoza (ik vond deze erg vermakelijk), Soof, Goede Tijden, Smeris, Flikken, Westenwind, Baantjer, CMC en ga zo maar door. Deze series zijn verre van realistisch en net als vele amerikaanse series ver van onze realiteit verwijderd. (ook op politie en justitie gebied)

Als Netflix verplicht zal worden om zoveel nederlandse content te hebben, haak ik zeker af. Persoonlijk heb ik geen behoefte aan een tweede videoland en laten we eerlijk zijn, als nederlandse series iets is waar wij nederlanders behoefte aan hebben vind ik het wel vreemd dat Videoland net aan 400k leden heeft(waarvan het grootste deel het heeft als een soort uitzending gemist voor RTL) en Netflix meer dan 2M in nederland.
Meer Europese producties is prima, maar een quotum (van 15% of meer) niet. Je ziet in landen waar dat ingevoerd is (zoals Canada) dat de kwaliteit achter blijft om dat quotum maar te halen. Helemaal als een quotum in feite gaat betekenen: verschraling van Amerikaans (en ander Internationaal) aanbod om binnen de limieten te blijven.
Dit is gelijk al een 100x betere oplossing (of 15% v.d. winst), maar de nederlandse zenders doen dit ook niet. Ik vind het sowieso maar onzin.

De Nederlandse film industrie is zeer, zeer matig en dat komt niet door de hoeveelheid amerikaanse/engelse zooi die we hier krijgen. Nederlandse acteurs/actrices zijn over het algemeen gewoon echt heel slecht en de kwaliteit van de series/films is echt om te huilen.
Dat het in Nederland ´echt heel slecht´ en ´om te huilen´ is, is natuurlijk een kulargument. Ten eerste is alles natuurlijk smaakafhankelijk, maar als je toch een graadmeter voor succes en kwaliteit wil dan zijn er wel enkele, meer objectieve, argumenten te noemen. Zo verkopen Nederlandse dramaseries best goed aan het buitenland, met name die van de NPO (Penoza, Hollands Hoop, Overspel), worden de series door critici vaak goed gewaardeerd (divorce) en ook goed bekeken. Netflix geeft geen kijkcijfers vrij, maar naar alle waarschijnlijkheid* haalt geen enkele serie op het platform de kijkcijfers van bijv. Flikken Maastricht (1.6 miljoen afgelopen vrijdag) of de Luizenmoeder (2.1 miljoen). Het is spotgoedkoop om met een pennenveeg alle kwaliteit van Nederlandse (geschoolde) acteurs, regisseurs, producenten en andere professionals als slecht te beoordelen.

Even goed geldt in deze markt dat vraag en aanbod vaak slecht op elkaar aansluiten. Nederlandse series hebben vooral te maken met een klein taal- en afzetgebied en lopen op dat punt altijd achter bij Engels/Amerikaans, Frans en zelfs Italiaans drama . Daarbij komt dat er geen 'vraag'
is naar specifieke series, maar aangeboden series worden wel of niet goed ontvangen. Voordat een serie aangeboden kan worden, moet je dus enorm investeren, met een heel hoog afbreukrisico.
Het lijkt mij dan ook de normaalste zaak van te wereld voor producenten om ook eens de hand op te houden bij de genoemde buitenlandse partijen, als dat in zijn geheel niet vrijwillig lukt dan kan een beetje dwang geen kwaad. Het is immers ook niet de bedoeling dat dit soort platforms uiteindelijk de lachende derde zijn ten koste van Nederlands belastinggeld, waar de RvC uiteindelijk over gaat (adviseert).

Dat betekent ook niet dat Nederlandse producenten lui achterover kunnen liggen wachten op het schip met geld uit Amerika en dat doen ze ook. Een platform als Videoland met veel Nederlands drama, hoewel 6x kleiner dan Netflix, is afgelopen jaar in omvang verdubbeld en zoals ik reeds aangaf kunnen veel Nederlandse series zich verheugen op buitenlandse remakes, welke op zijn beurt soms weer tenenkrommend slecht zijn (Iemand de Amerikaanse remake van het Deense The Killing op Netflix gezien ?).


* Er is onderzoek gedaan naar het populaire House of Cards in de VS en daar gaf circa 30% van de respondenten aan de afleveringen van het nieuwe seizoen binnen 1 maand na beschikbaarstelling gekeken te hebben (50/50 voor alles v. enkele afleveringen) en een verdere 15% aan de verwachting te hebben dat alsnog te willen bekijken. Een op een overgezet naar 2,4 M. NL abonnees, (5.5 miljoen persoon) levert dat lagere of op zijn hoogst gelijkwaardige waarden op dan de genoemde Nederlandse series.
Ik denk dat dat onderbuik gevoel over de kwaliteit van het acteren in Nederlandse producties met name uit de hoek komt van mensen die werkelijk waar alles wat uit komt vergelijken met dingen als 'Goede Tijden Slechte Tijden' en (vroeger) 'Onderweg naar morgen'.

Vooral met deze series had ik zelf bijvoorbeeld echt altijd het idee dat ze die 'acteurs' soms gewoon letterlijk van de straat hadden geplukt omdat ze wel een leuk snoetje hadden en vervolgens voor een camera zetten. Als je dat maar lang genoeg ziet dan ga je dat patroon vanzelf ook bij andere producties zien, terwijl het tegendeel waarschijnlijk een stuk dichter bij de werkelijkheid ligt.

Nederland kent, mijns insziens, echt gewoon _teveel_ over het paard getilde 'BNers' die zichzelf acteur/actrice durven te noemen en ja, dat is inderdaad een onderbuik gevoel. Hoe dan ook zijn er maar weinig acteurs in Nederland die echt een beetje boven het maaiveld uitsteken en dat zijn dan ook meteen de acteurs/actrices die je in nagelijk alle producties terug ziet :P

Het is een beetje een 'Monique van de Ven syndroom' uit de jaren 70/80/90, je kon in die tijd echt gewoon niet of nauwelijks iets bekijken of zij zat er wel in. De rest kon zich er gewoon niet of nauwelijks aan meten. Hetzelfde gebeurde de afgelopen 5-10 jaar een beetje met Carice van Houten.
Het maken van film, televisie- en toneelproducties is ontzettend arbeidsintensief en dat betekent dat je je bij een productie vaak voor enige tijd vastlegt. Gelet op de toch beperkte omvang van de sector en de relatief hoge output is het onvermijdelijk dat je van tijd tot tijd dezelfde gezichten ziet, maar geldt dat niet voor vrijwel alle landen. Voor mijn gevoel duikt in vrijwel elke Franse film Gerard Depardieu wel ergens op, meest recent weer als burgemeester op Netflix.

Ik heb diverse cliŽnten die werkzaam zijn in deze sector (producenten, marketeers en wat een-pittende acteurs en musici in theater en op televisie) en daar pik ik ook wel geluiden op dat de spoeling dun is en iedereen altijd overal opduikt, maar tegelijkertijd een bepaalde ergernis als er ergens iemand succesvol is die niet uit een bekend kringetje komt. Overigens zoeken producenten ook naar bepaalde namen, omdat dat bij subsidieverstrekkers betrouwbaar overkomt en kaartjes verkoopt.

GTST is daarnaast natuurlijk niet te vergelijken met televisiedrama of theater, wat niet weg neemt dat ook de soap behoorlijk professioneel is. Soap is natuurlijk dagelijks, met veel door elkaar lopende verhaallijnen en karakters. Dat betekent regelmatig verversing en een grote cast met een groot risico op 'aangewaaide' acteurs en actrices. Echter ook soapies kunnen zich ontwikkelen, nog vorig jaar won een ex-soapie een gouden kalf en een ander de televizierring.

Ergo, ik denk dat je voorzichtig moet zijn met al te algemene kwalificaties als (louter) slecht in een hele diverse sector.


@Sergelwd : Succes en kwaliteit zijn nooit omgekeerd evenredig, en evenmin zijn ze direct gerelateerd. Dat geldt voor elke industrie. Vrijwel unaniem zijn mensen het er over eens dat een Peugeot een veel betere (betrouwbaarheid, veiligheid, milieu, rijplezier, design, etc.) auto is dan een Lada en hij verkoopt ook nog eens meer. Dat wil niet zeggen dat BMW of Ferrari die nog minder verkopen op hun beurt slechter zijn dan Peugeot. Zo werkt het met films en series natuurlijk ook. Kwaliteit, en goede recensies, worden echt wel herkend en leidden tot kijkerssucces. Er zijn echter ook pareltjes die vrijwel onontdekt blijven en grote kijkcijfersuccessen die tenenkrommend zijn.

Ik verzet mij slechts tegen de stelling dat het hier allemaal slecht zou zijn (en klaarblijkelijk achter de rode knop op de afstandsbediening louter goed). Natuurlijk blijft veel een kwestie van smaak en.of interesse, maar uit meer objectieve factoren (recensies, kijkcijfers, buitenlandse verkopen, juryprijzen) ontstaat toch een genuanceerder beeld.
Succes en kwaliteit zijn natuurlijk heel iets anders.. Hoe groter het succes is, des te lager de kwaliteit doorgaans.
Da's ook lulkoek. En bovendien geeft Filip juist in cijfers aan dat de kwaliteit en succes er wel degelijk zijn en hand in hand kunnen gaan.
Netflix geeft geen kijkcijfers vrij, maar naar alle waarschijnlijkheid* haalt geen enkele serie op het platform de kijkcijfers van bijv. Flikken Maastricht (1.6 miljoen afgelopen vrijdag) of de Luizenmoeder (2.1 miljoen)
Je bedoeld dat geen enkele netflix serie door meer dan 1,6 miljoen / 2,1 miljoen nederlanders wordt bekeken? Dat vraag ik mij af, daar ben ik benieuwd naar.
De verwijzing naar de kijkcijfers van Flikken/Luizenmoeder was bedoeld ter illustratie dat Nederlandse series ook gewaardeerd worden door (trouwe) kijkers, wat een indicator kan zijn voor 'kwaliteit', wellicht in gelijke of grotere mate dan de grote Netflix-franchises. Voor het argument maakt het dus niet heel veel uit of HoC door 1,2 of 2,4 miljoen mensen is bekeken in NL, eigenlijk zitten ze alle drie in de eredivisie, zogezegd.

Netflix is niet scheutig met kijkcijfers en daarom blijft het veelal gissen. Onderaan mijn initiŽle reactie had ik daarom een kleine verantwoording geschreven, waarom ik tot deze conclusie kwam. Al blijft het natuurlijk op zijn best een 'educated guess'.

Er zitten veel haken en ogen aan een vergelijking. In NL kijkcijfers bijv. zitten allemaal aannames en is dit een getal voor een uitzending op dat moment. Herhalingen en 'uitzending gemist' cijfers zitten hier bijvoorbeeld niet in. Ook de cijfers voor Netflix moeten met een korreltje zout genomen worden. Het betreft alleen House of Cards, al is dat natuurlijk wel de flagship-titel, maar het zou zo kunnen zijn dat deze titel juist de reden is dat mensen in NL Netflix nemen of dat andere titels in Nederland populairder zijn. Netflix zelf brengt de meest fantasierijke categorieen uit als het gaat over kijkcijfers, om de 'echte' cijfers als bedrijfsgeheim tot het uiterste te beschermen.

Uiteindelijk ben ik uitgegaan van de kijkers in de 1e maand na plaatsing op Netflix, omdat dat het enkele uitzendmoment op NPO of RTL het dichtst benaderd. Opgeteld kwam dat bij het HoC-onderzoek (welke ik voor de rest niet op betrouwbaarheid of andere merites heb beoordeeld) rond de 30% uit van de respondenten (Hier zat nog een 50/50 breakdown in tussen mensen die alle afleveringen van een seizoen reeds bekeken hadden en mensen die ten minste 1 aflevering bekeken hadden). Er zijn in NL 2,4 miljoen huishoudens met Netflix en een huishouden telt in NL gemiddeld 2,2 personen, dat zijn dus 5,5 miljoen personen. Dit maal de 30% = circa 1,65 miljoen, wat dus een vergelijkbare omvang heeft als de genoemde Nederlandse series.

Het is geen doorwrochte statistische analyse van hele betrouwbare cijfers, maar wel de beste guess die ik met de snel opgezochte gegevens kan maken. Door bingewatchen en later de series te bekijken worden de cijfers wellicht nog wat opgekrikt, maar dat komt voor mijn argument mijns inziens overeen met herhalingen, uitzending gemist of uitzendingen op zenders als NPO best.

Grosso modo durf ik daarom de stelling te deponeren dat de kijkcijferwaardering in Nederland voor hoogwaardige Nederlandse televisiedrama op dit moment min of meer gelijkwaardig is aan de belangrijkste titels in de Netflix-catalogus.
heeft wel enigszins invloed op de Nederlandse Markt.

Even Michiel de Ruyter als voorbeeld. Dat is een film die nog aardig ruw aan de randjes is, soms grandioos inzakt maar dan goed opleeft. Het is inderdaad wel zo dat we maar een handjevol acteurs/trices hebben die het ook kunnen dragen.

Als je kijkt naar de serie Smeris op NPO3. Het is soms nog steeds ruw en wat amateuristisch, echter is het goed kijkbaar en vermakelijk :)

Ik denk zelf dat netflix wel een belangrijke speler hier in kan zijn. Als de serie het goed doet dan komen er meer series, meer acteurs en actrices benodigd die ook een film/serie kunnen dragen, waardoor er meer series en films komen.
(offtopic: ik zou meer films willen zien mbt nederlandsegeschiedenis. genoeg leuk materiaal is daar uit te halen)
Maar je moet het vergelijken met de (buitenlandse) concurrentie. Iets legendarisch als House Of Cards heb ik binnen de Nederlandse TV industrie nog niet gezien.
Iets legendarisch als House Of Cards heb ik binnen de Nederlandse TV industrie nog niet gezien.
Is dan ook een BBC serie die door Netflix een remake heeft gekregen. Overigens is de BBC serie (3 seizoentjes) wel een afgerond verhaal en is de remake door Netflix flink de wegkwijt (zelfs voor Spacey).
Een eis voor een bepaald aandeel niet Amerikaanse of Europese content zou al schelen. Als 20% van het aanbod in elk Europees land Europees is geef je al een heel ander beeld dan verplicht zelfs 10% uit het land van de kijker. Netflix kan zo kiezen uit de beste Europese series en die in heel Europa aanbieden. En wij kunnen series kijken uit landen die cultureel een stuk dichterbij staan dan die van Amerikaanse series. En zoals eerder aangegeven er zijn flink wat goede Scandinavische series. Ook uit Frankrijk komen in ieder geval goede films. Ik denk zelfs dat ze met het huidige aanbod al een eind komen. We kunnen nu al veel Scandinavische series kijken bijvoorbeeld.
Best good idee. Ik heb zelf al bij het Europees film fonds aangeven dat er een wet moet komen waarbij een streamingdienst als b.v Netflix de EU als 1 regio moet samen stellen qwua content. Zo kan je ook bijvoobeeld content van Finse of Griekse makelij ect... bekijken in Nederland en BelgiŽ.
Als er een mooi Nederland script ligt dat ook interessant is voor meer dan twee "echte" kenners, dan gaat Netflix best wel geld er in stoppen.

Er zijn inmiddels al best mooie Scandinavische, Franse en Koreaanse films en series. Persoonlijk vind ik die beter dan dat Marvel spul. Maar goed, dat denk ik over een paar jaar anders over.

Laat de markt maar zijn werking doen met een hoge mate van zelf bijsturing waar ook ruimte is voor andere landen dan Hollywood.
Waarom eerlijk? Er zijn Nederlandse alternatieven voor Netflix met meer Nederlandse content, zoals bijvoorbeeld de NPO,RTL, Videoland ect en daarnaast interactieve televisie. Wie zegt dat Nederlandse Netflix abbonees Nederlandse content willen? Ik denk dat Netflix dat heel goed zelf kan bepalen en als de vraag er daadwerkelijk is ze meer zullen inversteren in die content.

Het is sowieso een vreemd idee,heb tot nu toe geen enkel ander land of regering hier een issue van zien maken.
Als je kijkt naar het ander artikel op Tweakers (waar ook een link in dit artikel staat) dan zie je daar staan
De Europese Commissie heeft in 2016 al de wens uitgesproken dat minimaal twintig procent van het aanbod van on demand services uit Europese producties bestaat. Dit is vervat in de Richtlijn audiovisuele mediadiensten. EU-lidstaten moeten hun nationale wetgeving hiermee in lijn brengen. Dat heeft de Franse regering bijvoorbeeld al gedaan.
Dit is dus al een punt op EU niveau en Frankrijk heeft deze 'eis' ook al kenbaar gemaakt naar bv NetFlix
Het is sowieso niet eerlijk. Het zou ook niet eerlijk zijn als wij verplicht worden om 15% van ons inkomen verplicht te moeten investeren in whatever iemand verzint. Communisme begint steeds meer geaccepteerd te worden in Nederland. Verschrikkelijk zeg. Alles en iedereen moet maar verplicht worden om bepaalde groepen te helpen, wat is er gebeurd met vrijheid om zelf te mogen bepalen? Wat is er gebeurtd met 'rise and fall on your own merits'? Als die Nederlandse producties ook succes willen hebben, dan moeten ze die rotte cultuur van ze misschien eens aanpakken en zorgen dat er talent kan komen in plaats van dat we al 20 jaar naar dezelfde 'sterren' moeten kijken. Bah.

[Reactie gewijzigd door aToMac op 7 maart 2018 15:08]

het erge is ook nog dat als er een X percentage verplicht Nederlands moet zijn, Netflix het bedrag daarvoor dus niet meer voor andere titels zal uitgeven. Wij worden dus straks opgescheept met een verplicht quotum waar niemand op zit te wachten en zijn vervolgens ook het dupe door een schraler aanbod van overige films/series.
Het is sowieso niet eerlijk. Het zou ook niet eerlijk zijn als wij verplicht worden om 15% van ons inkomen verplicht te moeten investeren in whatever iemand verzint.
Een kleiner deel van inkomens gaat naar kijk- en luistergeld. Dat is echter geen 15%, dus mogelijk acceptabel(er). ;)
Communisme begint steeds meer geaccepteerd te worden in Nederland.
Da's gek. Andere mensen claimen dat juist van neoliberalisme/kapitalisme.

Ik denk dat het spuien van domme ideeŽn een probleem is van alle tijden, onafhankelijk van het economisch systeem. Zo ook van de Raad voor Cultuur.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 7 maart 2018 15:42]

Communisme begint steeds meer geaccepteerd te worden in Nederland.
Dat is opvallend, want er lijken ontzettend weinig mensen te zijn die Łberhaupt weten wat het woord betekent...
Alles en iedereen moet maar verplicht worden om bepaalde groepen te helpen, wat is er gebeurd met vrijheid om zelf te mogen bepalen?
Aan die vrijheid hebben altijd al grenzen gezeten. Heel simpel gezegd: je mag zelf bepalen wat je doet, tenzij de rest van de maatschappij er (onredelijk veel) last van heeft. Daarom mag je niet met 200 km/u over de snelweg racen, daarom mogen bedrijven hun monopolie niet misbruiken, daarom mag je die strontvervelende buurman van je niet wurgen, daarom moeten winkels verplicht garantie geven, ..., daarom hebben we al die wetboeken.

Dat betekent niet automatisch dat zo'n quotum een goed idee is, maar je zult echt met een beter (en inhoudelijk!) argument moeten komen waarom het een slecht idee zou zijn. Puur en alleen dat het iemands vrijheid een beetje inperkt is totaal geen argument; onze vrijheden worden (in het algemeen belang!) op talloze manieren ingeperkt en met nagenoeg al die beperkingen ben ook jij het helemaal eens.
Wat is er gebeurtd met 'rise and fall on your own merits'?
Als dat echt zo'n oer-Hollands principe was, waarom is het dan niet in het Nederlands geformuleerd...!?
Als die Nederlandse producties ook succes willen hebben, dan moeten ze die rotte cultuur van ze misschien eens aanpakken
Welke "rotte cultuur" heb je het over? Nee serieus, ik heb werkelijk geen idee wat je bedoelt.
Het zou ook niet eerlijk zijn als wij verplicht worden om 15% van ons inkomen verplicht te moeten investeren in whatever iemand verzint.
Wat noem jij belasting betalen dŠn? Ik zou graag tekenen voor 15% ;)
Het is maar net welke (maatschappelijke/politieke) normen je zelf bovenaan stelt. We betalen belasting en geven vervolgens de opbrengsten voor een deel aan de mensen die niet (volledig) voor zichzelf kunnen zorgen. We leggen wegen en spoor aan, deze worden onderhouden. Niet iedereen maakt in dezelfde mate gebruik van deze collectieve middelen, maar ergens heeft een meerderheid besloten dat dit goed is.

M.i. is "rise and fall on your own merits" niet het ideale model. In Amerika is dat het uitgangspunt, als je ziet hoeveel mensen daar maatschappelijk niet mee kunnen komen omdat het sociaal vangnet vooral bestaat uit je naaste omgeving en niet of zeer beperkt door de overheid wordt ondersteund, dan ben ik blij dat ik daar niet woon. Zelfs mensen met een baan (of meerdere banen) kunnen lang niet altijd een fatsoenlijke verzekering betalen. Ze zijn volledig afhankelijke van de liefdadigheid van zorgverleners die gratis zorg kunnen verlenen. Als je de aflevering van Jinek in Amerika terugkijkt kun je beter toegelicht krijgen wat ik bedoel.
Wat eerlijker zou zijn is als ze 15% van de lokale omzet moeten investeren in Nederlandse producties.
Laat die regel dan eerst eens gelden voor de exploitanten van Nederlandse (commerciŽle) TV zenders. Die richten zich namelijk expliciet op de Nederlandse markt, terwijl Netflix zich juist profileert als een globaal bedrijf die poogt alles dat zij hebben overal beschikbaar te maken.

Nederland heeft een publieke omroep. Als de Raad van Cultuur vindt dat er meer in Nederlandse programma's geÔnvesteerd moet worden dan kan dat ook via investeringen in die partij. Zo hoeft de vrije markt ook niet verstoord te worden met meer regelgeving.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 7 maart 2018 13:29]

Die is er al voor alle Nederlandse zenders.
Dan blijkt dat die regel niet werkt, gekeken naar het slechte aanbod. ;)
Ik weet niet hoe het met jullie is, maar ik kijk bijna geen NL content.

Zelfs gratis “Brussel” op KPN sla ik over. Ook al betaal ik daarvoor bij KPN. Net als de geflopte KPN Up toen.

Ik kijk liever Narcos, Stranger Things, Breaking Bad, Game of Thrones, etc etc dan bijv NL series. ;) :)
Je noemt hier echte hit series. En daar ligt wat mij betreft de kern van het probleem.

Ook de Amerikanen maken hoofdzakelijk bagger. Bij 9 van de 10 series op Netflix kan ik je na 5 minuten al vertellen hoe de aflevering afloopt. Het zijn over het algemeen zeer voorspelbare formules. Ze produceren echter zoveel content dat er ook een redelijk aantal pareltjes boven komt drijven, waaronder de series die je noemt.

In Nederland is de markt echter te klein om zoveel volume te draaien dat er een noemenswaardig aantal parels tussen zitten. Het is ook niet iets wat je kunt forceren. Je kunt je cast en crew bemannen met Oscar winnaars en alsnog een flop produceren.

Netflix verplichten om meer te investeren zal ongetwijfeld meer content opleveren, maar het effect op het aantal echte successen zal minimaal zijn.
Daarom moeten de ogen meer internationaal worden gericht bij nederlandse produkties.
Nee het zou eerlijker zijn als ze helemaal niks hoeven te investeren in Nederlandse producties.
Waarom moet het Łberhaupt verplicht zijn om te investeren in Nederlandse series wat een onzin...

Er zijn al zoveel NL series beschikbaar, waarom moet er dan ook nog eens een X% op Netflix komen. Velen nemen juist Netflix vanwege het buitenlands aanbod en zitten niet te wachten op NL series. Daarvoor hebben we Videoland en het locale aanbod al wat meer dan genoeg NL series aanbied.

Laten ze Regiorestricties maar eens aanpakken en verbannen, zodat iedereen alle content kan benaderen op Netflix. Regiorestricties in het algemeen verbannen zou helemaal super zijn.
15% van alles wat Netflix (in Nederland) aanbiedt is belachelijk veel.
Maar er is ook veel Nederlandse content op Netflix. Vooral in het kindergedeelte staat het stampesvol Nederlandse meuk of Nederlands gedubte (ik neem aan dat dit ook voldoende is) zut.

De Franse Netflix is al half Frans gedubt.

Betwijfel eigenlijk of er veel gaat veranderen, 15% content van lokale bodem zelf is niet te doen, dat lukken de meeste TV zenders ook niet en ik vraag me af of dit wel af te dwingen is.
[...]

Betwijfel eigenlijk of er veel gaat veranderen, 15% content van lokale bodem zelf is niet te doen, dat lukken de meeste TV zenders ook niet en ik vraag me af of dit wel af te dwingen is.
NPO 1, 2 & 3, RTL 4 en SBS6 zitten vandaag toch echt wel ruim boven de 15% hoor. Dan zou het Netflix toch ook moeten lukken?
En hoeveel zenders zitten er in het pakket? Meer dan 6. Gaan we het dan ook afdwingen bij de ZDF en BBC?
Nee, want dat zijn zenders die zich niet specifiek op de Nederlandse markt richten. Voor de zenders die zich wel op de Nederlandse markt richten, geldt overigens de eis dat ten minste veertig procent uit oorspronkelijk Nederlands- of Friestalige producties bestaat. In dat opzicht mag Netflix met 15% nog niet mopperen.
Ik zie het ook niet zitten om te betalen voor series die ik nooit van m'n leven ga kijken, puur omdat onze overheid vindt dat dat moet gebeuren. Duitse, Franse, Italiaanse, Spaanse en Scandinavische series en films kijk ik overigens met plezier, maar het kleine clubje acteurs in Nederland spreekt mij echt totaal niet aan. Die je ze overal weer opduiken waardoor je veel van die mensen moeilijk kunt zien als het personage dat ze spelen. Dus Nederlandse producties laat ik lekker links liggen.

Maar een Netflix-productie wil ik wel een kans geven, mits ze durven te gaan voor nieuw talent in plaats van op safe spelen. In de landen om ons heen komen ze regelmatig met verdomd goede films en series, dus wij moeten dat toch ook wel kunnen? Maar het afdwingen is een dwaas plan.
Als een serie goed wil ik die best kijken ongeacht welk land. (behalve fans wat dat trek ik totaal niet)
wat deze series ook leuk maakt is om ze in hun eigen gesproken taal te kijken.

Maar er is een rede waarom ik netflix heb. Zodat ik niet alle rommel hoef te kijken die op de Nederlandse tv is. Zal een lange tijd geleden zijn dat ik voor laatst TV heb gekeken. (ziggo smartcard moet weer opnieuw geactiveerd worden) En dan gaat de overheid mij alsnog dwingen om hiervoor te betalen.
Je hebt dus dan 15% van de lokale omzet voor dat land, stellen dat elk land (wat is t, 51 stuks in europa ofzo) 15% van de globale netflix moet krijgen is beetje onmogelijk ;-)
Ben het helemaal met je eens. Ik ben zelf een filmmaker en vind de uitspraak van raad van cultuur belachelijk. Maak gewoon lekker zelf kwalitatief hoogwaardige films of Series in plaats van het uitbuiten van Netflix of amazon!
@The Zep Man Je hebt een interessant standpunt. Hoe meer content Netflix maakt, hoe meer Nederlandse content Netflix ook moet maken. Of ze moeten minder buitenlandse content in Nederland aanbieden.

Ze gaan inderdaad nooit 15% Nederlandse content aanbieden op basis van hun huidige contentaanbod in Nederland. En wat ze ook niet zo snel zullen doen is hun aanbod inperken. Maar nu zitten ze aan de hele andere kant van het spectrum qua Nederlandse contentproductie.

Ik ben het met je eens: het is vraag en aanbod. Maar een klein beetje stimulans zou toch wel mogen. Ze hebben nu ongeveer 2,5 miljoen Nederlandse abonnees. Die betalen elk een tientje in de maand. Dat is een "whopping" 300 miljoen euro per jaar aan omzet. En ze gaan nu ťťn Nederlandse serie maken...

Ze gaan alleen maar verder groeien. En hoe meer Netflix groeit, hoe meer lineair kijken slinkt. En op de lineaire TV zijn de meeste Nederlandse series te zien.

Ik vind het zelf ook krom om doormiddel van dwang een bedrijf te bewegen om iets te doen. Dat komt helaas doordat de bestaande grootmachten in TV in Nederland nog een beetje achterlopen. Zij houden te krampachtig vast aan een oud verdienmodel. Dat schaadt de Nederlandse contentproductie. Want er zijn steeds minder kijkers en dus geld voor de Nederlandse film & serie. En dat zal (hopelijk) door wetgeving (deels) rechtgetrokken worden.
15% Nederlands, 15% Frans, 15% Duits, 15%...
Het zal ook verschrikkelijk duur worden.

Stel dat Neflix nu 100 films maakt uitzend in 100 landen. Dan draagt elk land de kosten om 1 film te maken.

Als van die 100 films die in Nederland worden uitgezonden er 15 in NL moeten worden gemaakt betekent dat dat de kosten 15 maal zo hoog worden, en uiteindelijk de prijs van Netflix voor consumenten ook heel veel hoger wordt.

Waarbij je je dan ook nog eens kunt afvragen hoe de kwaliteit zal zijn als je verplicht wordt om 15 films per jaar in NL te maken.
Niet helemaal mee oneens, maar er is wel wat nuance nodig.

Het is niet helemaal een perfecte markt van vraag en aanbod. Netlfix bied aanbod los van de vraag. Natuurlijk spelen ze in op wensen en bekijken wat goed presteerd. En voor een deel proberen ze met algoritmes je te overtuigen dat je een bepaalde vraag hebt die je eigenlijk niet had, marketing dus.

Stel dat ik een vraag heb naar hoge kwaliteit NL content (jij misschien niet, maar het zou kunnen), dan bied Netflix vooralsnog geen aanbod. Dat is een regionaal probleem omdat NL zo klein is. Een lokaal, cultureel relevant stuk NL content heeft maar een beperkte afzetmarkt.

Dus de vraag is er potentieel wel, maar er komt alsnog geen aanbod. Vanuit de overheid beredeneert, bedenkt men dat nul lokale content wel erg schraal is. Het meekrijgen van iets van NL cultuur in het media aanbod is een begrijpelijk streven, indien de situatie dreigt dat het complete aanbod veramerikaniseerd.

Of dat probleem op Netflix opgelost moet worden, kun je je afvragen. Dat doe ik ook. Maar het grotere probleem wat aangekaart wordt deel ik wel. Je wilt iets van cultuur behouden en niet mensen uitsluitend laten opgroeien met amerikaans geweld, preutsheid en doorgeslagen commercie. Ook al willen mensen deze content (bewust or gebrainwashed), het vormt mensen wel degelijk.

"Vraag" kan ook erg vernauwend werken. Als een systeem perfect aan mijn vraag zou voldoen, zou ik vrijwel uitsluitend naar drugs lords kijken. Een stukje verbreding, ook al is die niet direct gevraagd, is goed voor de mens.

Ik sluit me aan bij je mening over TV als achterhaald medium. Als je de snelheid, gemak en reclamevrije ervaring van Neltfix gewend bent, is het gewoon niet meer mogelijk om naar TV terug te gaan.
"Het is een markt van vraag en aanbod. Als er weinig vraag is naar Nederlandse series, dan zal daar wel een reden voor zijn, bijvoorbeeld de lage kwaliteit en houdbaarheid van huidige series. Het aanbod past zich hier op aan."

In de cultuursector is lang niet altijd markt van vraag en aanbod. Dat geldt alleen voor heel commercieel producties. Daarnaast spreek je over de 'slechte kwaliteit'. De grap is dat de Nederlandse producties van mindere kwaliteit de meeste kijkers trekken, terwijl de pareltjes, de echte kwaliteit, een klein publiek krijgen.
Jij maakt een enorme fout door te veronderstellen dat een Nederlandse productie Nederlandstalig is; dat is nonsens, want productie is niet taalafhanklijk. Een Nederlandse productie kan een film in Hindi zijn met IJslandse acteurs, om wat bizars te verzinnen.
De meeste reacties kan je ook doortrekken naar Nederlandse producties die niet Nederlandstalig zijn. Ook moderne Nederlandse producties die niet Nederlandstalig zijn hebben het probleem dat de kwaliteit te laag is om interessant te zijn.
Het slaat echt nergens op dat ze Netflix willen verplichten om Nederlandse content te maken. En dan ook nog eens 15%? Zo groot is de doelgroep helemaal niet.

Ik vind het best dat Netflix het zelf doet, maar ik zie liever niet dat er een hoop zooi op Netflix komt alleen omdat het moet.
De doelgroep is een stuk groter wanneer de series (eindelijk) van kwaliteit zijn. Kijk hoeveel series er uit ScandinaviŽ komen die in Nederland gewoon uitgezonden en gekeken worden. Dat zijn ook geen grote landen met een enorme filmindustrie!
Nederland is een van de weinige landen die content kijkt in een andere taal, tenminste op grote schaal.

Ik denk niet dat die Nederlandse series populair zullen zijn in Duitsland of Frankrijk zonder nasynchronisatie. Dat is weer extra werk voor iedere markt.
Nederland is een van de weinige landen die content kijkt in een andere taal, tenminste op grote schaal.
Zelfs als dat zo zou zijn (geen idee of het echt zo is, maar laten we het even aannemen), dan nog is dat alleen relevant voor het deel van de markt waar Engels gesproken wordt. Voor alle andere markten moet je (of het origineel nou Engelstalig of Nederlandstalig is) toch ondertitelen of nasynchroniseren.

Nou geef ik meteen toe dat de Engelstalige markt (lees: VS + Canada - Quebec) erg groot en belangrijk is, maar het is zeker niet de enige. En wie weet, misschien kan wat slimme marketing er juist voor zorgen dat een niet-Engelstalige productie extra hip en speciaal gevonden wordt. Als je dat voor elkaar krijgt wordt het nadeel juist een voordeel.
Ik denk niet dat die Nederlandse series populair zullen zijn in Duitsland of Frankrijk zonder nasynchronisatie. Dat is weer extra werk voor iedere markt.
Precies evenveel als in het geval van het nasynchroniseren van een Engelstalige serie.
Ik denk dat dat omgekeerd ook geld. In Scandinavie wordt ook met ondertitels gekeken. En nasynchroniseren is vooral nodig voor de grotere taalgebieden (Duits, Frans, Spaans en Italiaans). Daarvoor is de vraag voldoende en het is daarom waarschijnlijk ook financieel mogelijk om dat te doen voor anderstalige goede series in die taalgebieden.
engels ondertitelen doen ze niet eens aan in nederland, dan gaat het dus niks worden.
Waarom zou de kwaliteit van de Nederlandse series omhoog gaan als je verplicht een x bedrag in Nederlandse series stopt? Scandinavische series zijn veel beter qua kwaliteit en worden over de hele wereld bekeken maar dat komt toch gewoon omdat de film en tv industrie daar professioneler is? Voor Netflix is ook veel logischer om in deze series en films te inversteren omdat ze dit in veel meer landen kunnen uitzenden en populair zijn.
Nee, de kwaliteit van series gaat (zeer waarschijnlijk) omhoog wanneer er meer geld in gestopt wordt. Ik zeg niet dat dat specifiek geldt voor wanneer je er een verplicht bedrag van waarde x in stopt.

De series uit ScandinaviŽ zijn al van goede kwaliteit. Je kunt daar meer in investeren maar dat levert relatief minder op dan wanneer je Nederlandse film/serie industrie uit het slop trekt.
Waar moet dat geld dan in gaan zitten? Ik kan je nu al vertellen dat het gaat naar de BN'er clique die voor geen meter kan acteren. Daar gaan deze series niet ineens beter van worden.

[Reactie gewijzigd door nst6ldr op 7 maart 2018 17:10]

Waarom zou dat daarnaartoe gaan? Netflix bewijst met series als Stranger Things dat ook nieuwe acteurs een kans krijgen. Een groot deel van die cast bestaat namelijk uit tieners die nauwelijks ervaring hebben. Met de standaard BN'er in een serie of film gaan ze er echt niks van bakken. Ik vermoed dat ze dat wel weten.
Nederlandse series zijn op het moment tenenkrommend slecht dus hoop dat met financiŽle steun van Netflix er nu wel eens een keer een fatsoenlijke serie op de buis/laptop/computer verschijnt.
Redelijk kort door de bocht, misschien naar jouw smaak, maar een serie zoals Van God Los of Penoza noem ik niet per definitie slecht.

Leuk dat Netflix hier overigens geld in wil investeren.
Ze moeten wel. Laatst was er juist een bericht over. Dat de Nederlandse communie wilt dat Netflix meer inzet op Nederlandse series. Zoals ze nu in Frankrijk doen. Anders was het iets vaags voor boete.

Daarnaast hoeveel Nederlanders hebben een Netflix account. Dat wil ik ook weten. Want deze actie vanuit Netflix is toch wel ergens op gebaseerd. Als het niet al van de communie is gebeurd

[Reactie gewijzigd door theduke1989 op 7 maart 2018 13:24]

offtopic:
Nederlandse communie

Volgens mij zeggen we in Nederland niet echt communie (tenzij je lid bent van de katholieke kerk) maar eerder gemeenschap


En wil de Nederlandse gemeenschap meer inzet of wil de overheid/instanties dit?

[Reactie gewijzigd door RebelwaClue op 7 maart 2018 13:57]

Noem je ook 2 series in 10+ jaar aan NPO producties.
Penoza, Flikken (Maastricht|Rotterdam), Luizenmoeder, Van God Los zijn toch echt niet heel erg slecht. Het valt wel op dat er hele slechte afleveringen tussen zitten. Dat is soms best jammer, omdat dat als kijker je een beetje uit de "droom" helpt. Maar toch: als je de kwaliteit afzet tegen het totale budget dan doen Nederlandse series het *erg* goed, omdat er nou eenmaal weinig geld is om series te maken. We krijgen dus best veel "bang" voor de "gulden".

En in die gulden zit'm het probleem: Je kan nooit een redelijk budget krijgen voor het Nederlands taalgebied. Simpelweg omdat er maar pak'm beet 20-25 miljoen mensen zijn die Nederlands begrijpen.

Verder daalt het niveau na bovenstaande top 4-5 erg snel en erg sterk. Hopelijk kan Netflix de boel wat scherper stellen.
Toch zijn er ook niet heel veel Denen of Zweden, maar zijn er best een hoop series uit die hoek die als zeer goed bestempeld worden. Voor veel landen is ondertiteling (of dubbing) een prima oplossing.

Ik stoor mij altijd snel aan het tenenkrommend slechte acteerwerk dat je vaak ziet in Nederlandse producties.
Het acteerwerk lijkt me 1 van de grotere problemen. Het is elke keer net alsof je naar een aflevering Goede tijden & Slechte tijden zit te kijken.

Wat ik wel opmerkelijk vind is dat in alles wat ik kijkbaar vind, dezelfde vent tegen kom. Er zijn gewoon te weinig goede acteurs.

Je ziet het ook terug in de opleidingen. Er zijn genoeg opleidingen beschikbaar voor het uiten van creativiteit, te weinig voor het uitvoeren van die creativiteit.
Het acteerwerk lijkt me 1 van de grotere problemen. Het is elke keer net alsof je naar een aflevering Goede tijden & Slechte tijden zit te kijken.
Ik vraag me wel eens af of het niveau echt zo veel slechter is, of dat de Nederlandse taal het grootste verschil is. Ondanks dat we hier allemaal vloeiend Engels spreken is het gevoel voor die taal toch beduidend minder. In het Nederlands hoor je iedere vreemde draai, kronkel, accent. Een hoop Nederlanders schamen zich haast als ze iemand dialect horen praten op TV. Als we echter een cowboy uit Texas horen knauwelen dan ervaren de meeste mensen dat als "gewoon" Engels. De meeste mensen kunnen nauwelijks onderscheid maken tussen de verschillende dialecten van het Engels. De acenten van London en New-York herkennen we nog een beetje, maar daarna houdt het snel op. Het Engels van een Australier en dat van een Canadees is voor veel Nederlanders niet te plaatsen. Ze horen wel dat "anders" is, maar het blijft "gewoon" Engels.
Daarbij ervaren we buitenlandse talen vaak als stoer. Kijk maar naar reclames, de helft wordt van een nep-Amerikaans accent voorzien.

Daarnaast is er nog zo iets als "survivor bias"; wij zien alleen de beste buitenlandse producties. Het grootste deel is zo slecht dat die het land van oorsprong nooit verlaten.

[Reactie gewijzigd door CAPSLOCK2000 op 7 maart 2018 14:15]

Het niveau is hier gewoon slechter en het ligt echt niet aan onze taal. Onze taal is prachtig uitgebreid en wordt her en der ook uitmuntend gebruikt. Accenten en kronkels kun je juist goed gebruiken, je dropt geen Limburger in een Amsterdams typetje (tenzij het een goede acteur is allicht).

De mensen die accenten niet herkennen horen het verschil tussen een Brabander, Limburger of Gelderlander ook nauwelijks/niet. Alsof Amsterdam of Den Haag ook maar 1 accent hebben. Genoeg Nederlanders die onze eigen accenten niet eens kunnen plaatsen. En de mensen die accenten beter kunnen plaatsen kijken er ook wat makkelijker langsheen.

Zoals anderen ook al aanhalen, er zijn genoeg series en films met acteurs die laten zien dat Nederland het wel kan. Ook in die producties ruik je de GTST acteurs, maar daar valt langsheen te kijken.
Zullen de Denen of Zweden niet het zelfde denken over hun producties? Heb altijd het idee dat Nederlandse producties slechter worden gevonden puur door de Nederlanders zelf.
Zal best kunnen. Ik ben ook geen liefhebber van NL-series of films.
Ik erger mij altijd aan de dialogen: zonder uitzondering zijn deze altijd schrijftaal i.p.v. spreektaal.
En vaak ook nog onnodige gekunsteld met onnodig lange (bijna volzinachtige) zinnen..
Het lijkt erop dat makers denken dat ze voor de radio werken en werkelijk alles moeten benoemen.
Om het in goed Nederlands te zeggen: show don't tell.
"Ik stoor mij altijd snel aan het tenenkrommend slechte acteerwerk dat je vaak ziet in Nederlandse producties."

Dat is niet exclusief aan Nederlandse series hoor.. (Designated Survivor, Blacklist, Arrow)
Dat is niet exclusief aan Nederlandse series hoor.. (Designated Survivor, Blacklist, Arrow)
Klopt helemaal, het grote verschil in die zin is dat de series die je noemt in Amerika niet bepaald worden gezien als het beste dat gemaakt wordt. Bij ons is het nu eenmaal zo dat het beste dat wij weten te produceren doorgaans ongeveer niveautje Designated Survivor is.

Nu is het allemaal prima te verklaren hoor, bovendien is het heel subjectief, maar het maakt dat ik met enig scepticisme kijk naar "quota's voor Nederlandse producties"
Nahh niet overdrijven.. Lijstje: https://www.tvserieskijke...beste-nederlandse-series/ zitten ook heus wel wat goeien tussen.
Roflcopter, klik op je link en "Flodder" is het eerste wat ik zie... Niet bepaald "Game of Thrones" of "West Wing" kwaliteit als je het mij vraagt :D
Ey geen kwaad woord over Flodder he.

Toen ik Flodder eerst zag dacht ik juist dat die lijst aflopend gesorteerd was op eeuwige klassiekers.
Flodder is inderdaad wel iets beter dan Game of Boring (ik snap niet dat mensen dat zo hoogstaand vinden, eindeloos politiek gezemel van bendenkelijk niveau in een aburd nep middeleeus decor). Smaken mogen verschillen maar een ranglijst van Nederlandse series beoordeel je niet vanaf de minst goede maar vanaf de beste ;)
Flodder was trouwens voor zijn tijd een heel moderne serie op de manier hoe het gemaakt was.
met een decor met nephuizen waarvan alleen de voorzijde een huis was.

En hoe de binnenkant van alle woningen en de tuin van flodder allemaal waren opgenomen op de first floor set. Dat was voor die tijd uniek redelijk uniek in Nederland
Maar dat is het probleem. De VS is een enorme markt waar enorm veel geproduceerd wordt. Vaak van matig niveau en in eindeloos veel seizoenen met meer van hetzelfde. Maar doordat de markt zo groot is, is dat winstgevend. Maar die goedkope "pulp" moeten we niet onze eigen industrie laten verzwelgen. Als we alleen het beste uit de VS nemen en de rest er gewoon laten, en dat aanvullen met de beste lokale producties en die uit omringende landen gaat de kwaliteit van het Netflix aanbod fors omhoog.
betekend nog niet dat ze goed zijn :P
Luizenmoeder is echt heel erg slecht. Ik kan er niet langer dan 5 minuten naar kijken.

De reden dat die serie toch succesvol is, is dat de rest nog slechter is. En alle redacties van kranten, talk-shows, etc, zitten vol met thirty-something en fourty-something vrouwen die zelf thuis kotertjes hebben. Die vinden de Luizenmoeder "heel herkenbaar". Dat helpt.
Je klinkt als iemand die ook bijvoorbeeld Voetbal Inside slecht vind en eigenlijk niet op de TV thuis vindt horen. De luizenmoeder spreekt denk ik een andere doelgroep aan dan degene waar jij "bijhoort". Wil niet zeggen dat het gelijk slecht is.
Voetbal Inside is fantastisch. Vooral omdat het niet van mijn belasting-centen wordt gemaakt. Wat RTL wil uitzenden maakt mij niet echt uit. Ik denk dat ik al jaren geen RTL4 of RTL5 meer heb gezien. Alles even kut.

Ik begrijp dat iedereen een andere smaak heeft. Maar soms is iets gewoon slecht, onafhankelijk van je smaak. Ik hoorde alle lof over de luizenmoeder. En toen ik eens keek, kon ik er niet om lachen. Ik denk dat het succes van de serie vooral in de herkenbaarheid zit (voor sommigen). Niet in de humor. Nederlandse humor in tv-series is meestal bedroevend slecht. (Of kun jij soms lachen om series als Oppassen! of Kinderen geen bezwaar ? Ik niet).
Oppassen is jeugdsentiment en moest ik vroeger zeker wel om lachen als ik eerlijk ben. Over de belastingcenten ben ik het wel met je eens, Luizenmoeder had makkelijk op de commerciŽle gekund!
Klopt er zijn een aantal films van nederlandse bodem die beste van goede kwaliteit zijn.
Met name films met Theo Maassen zoals Doodslag en TBS vond ik best goede films en Tygo Gernandt is ook erg goed
Alleen die dertien in een dozijn films als Mannenharten en al dat soort "Liefdes comedy's" komen me de keel uit
Penoza, Flikken (Maastricht|Rotterdam), Luizenmoeder, Van God Los zijn toch echt niet heel erg slecht. Het valt wel op dat er hele slechte afleveringen tussen zitten. Dat is soms best jammer, omdat dat als kijker je een beetje uit de "droom" helpt. Maar toch: als je de kwaliteit afzet tegen het totale budget dan doen Nederlandse series het *erg* goed, omdat er nou eenmaal weinig geld is om series te maken. We krijgen dus best veel "bang" voor de "gulden".

En in die gulden zit'm het probleem: Je kan nooit een redelijk budget krijgen voor het Nederlands taalgebied. Simpelweg omdat er maar pak'm beet 20-25 miljoen mensen zijn die Nederlands begrijpen.

Verder daalt het niveau na bovenstaande top 4-5 erg snel en erg sterk. Hopelijk kan Netflix de boel wat scherper stellen.
Alleen een beetje jammer dat geen van de hoofdpersonages in Flikken Maastricht ook maar klinkt alsof ze Łberhaupt uit Limburg komen. Leuk hoor, zo'n serie in Maastricht, maar als je alle belangrijke personages uit de randstad plukt dan is de geloofwaardigheid er direct af.

Maar ja, als je in Nederland niet uit het Westen komt heb je gewoon niets op TV te zoeken :/

[Reactie gewijzigd door Neko Koneko op 7 maart 2018 13:43]

wonen geen normale maastrichtenaren meer in maastricht, die zijn allemaal weg gevlucht wegens de studenten invasie.
Het verhaal in de nieuwe seizoenen slaat ook werkelijk nergens op. Veel te overdreven en onrealistisch. Ik heb overigens ook liever dat er daadwerkelijk streekdialect gebruikt wordt. Laat het een realistische afspiegeling zijn van de echte politie in Maastricht. Om diezelfde reden kon ik ook niet fatsoenlijk kijken naar The Boy in the Striped Pyjamas. Door het Engels is de immersie direct zoek. Een Duitser hoort Duits te spreken, geen Engels. En een Limbuger hoort een zachte G te hebben, geen harde G zonder accent of dialect.
Getalenteerde Nederlandse acteurs vertrekken heel snel naar het buitenland waar er fatsoenlijke producties zijn, dus er zal toch echt lange tijd geinvesteerd moeten worden hier om talent op te bouwen. Tenzij je zin hebt om naar series vol met ex-GTST "acteurs" te kijken.
Volledig mee eens. Het probleem wat ik vooral heb met NL-series is het "stage-acting", oftewel het is net alsof ik een toneelstuk kijk, ipv een serie met "echte" personages. De acteurs/actrices die wel doorhebben dat ze ook gefilmd worden, zie je heel snel alleen nog terug in buitenlandse producties. Toevallig hebben we er in Hemlock Grove op Netflix al een NL-actrice en je ziet gewoon een totaal ander kaliber van acteerwerk.

@Origin64 Om de acteurs/actrices meteen incompetent te noemen vond ik zelf iets te ver gaan. Kan net zo goed zijn dat de acteeropleidingen hier zich veel te veel op toneel richten, ipv TV/film. Het is een andere manier van acteren, bij toneel heb je nog enige interactie met je publiek, waar je bij de series/TV als acteur/actrice te maken krijgt met green screens, een camera in je gezicht en natuurlijk moet je opeens echt voor immersie voor de kijker gaan zorgen. Dat laatste mis je nu net compleet bij toneel. Immersie werkt daarbij totaal anders, simpelweg door het medium.

[Reactie gewijzigd door PhatFish op 7 maart 2018 13:39]

Hemlock Grove heb ik niet gekeken maar ik heb die spinoff van The Blacklist gekeken alleen omdat Famke Janssen erin zat en in Game of Thrones was Carice van Houten een van de beste acteurs imo. Beter dan veel vrouwelijke hoofdrollen. Michiel Huisman vond ik dan weer wat minder maar dat was vooral omdat iemand had besloten zijn baard niet blauw te verven.
Carice van Houten vind ik dan weer niet zo goed acteren... ik heb altijd het idee dat zij het meer van haar model-achtige uiterlijk en haar hautaine uitstraling moet hebben.
Mwoah misschien maakt dat haar juist heel geschikt voor die rol. Ze is een stuk beter dan Emilia Clarke. Tegen Lena Headey kan ze niet op.

[Reactie gewijzigd door Origin64 op 7 maart 2018 15:46]

Ik vraag me ook af of het niet aan de taal ligt. Zowel Famke als Carice vind ik leuke en goeie acteurs. Maar hoor ik Carice in het Nederlands acteren, vind ik er niks aan en komt het nep over.
Ik denk dat het zeker een rol speelt dat wij er aan gewend zijn dat er in films en series Engels wordt gesproken. Nederlands "klopt niet" met onze verwachtingen, dan is het opeens "niet echt".

"Nep" en "echt" zijn sowieso maar moeilijk op camera. Iedereen wil 'echt' overkomen, maar als je mensen filmt zoals ze echt zijn dan is er niks aan en zijn ze onverstaanbaar. Niemand is geÔnteresseerd in Henk die drie uur lang binnensmonds tegen z'n account zit te mompelen en ieder derde woord 'eh' zegt.
Dat denk ik ook.

Je luistert met je Nederlandse oortjes. Hoort, begrijpt en voelt bijna hoe het de taal 'loopt'.
Je beheersing van het engels, als
Nederlander, moest wel heel erg goed zijn wil je die zelfde dingen in die andere taal horen.
Klinkt misschien lullig maar dat stage acting wat jij beschrijft komt volgens mij vooral doordat die mensen gewoon niet zo goed kunnen acteren. Het is geen keuze om het zo te doen, ze kunnen niet anders. Mensen die zich echt in een personage in kunnen leven zijn nu eenmaal heel zeldzaam, en vaak zit er ook nog wel een steekje aan los. Zie Kevin Spacey bijv.
Ik kan er gewoon echt niet naar kijken, voor mij zit het ongeloofwaardige in het feit dat in bijna iedere Nederlandse film het taalgebruik altijd ABN is, geen echte accenten, dialecten etc.
Het voelt,ziet en klinkt allemaal nep voor mij, te geforceerd.
Kijk dan eens Hollands Hoop, een nederlandse serie die zichzelf niet al te serieus neemt volgens mij, maar best te kijken is. 2 seizoenen uit, maar bijna niemand kijkt ernaar.
Volledig mee eens. Het probleem wat ik vooral heb met NL-series is het "stage-acting", oftewel het is net alsof ik een toneelstuk kijk, ipv een serie met "echte" personages. De acteurs/actrices die wel doorhebben dat ze ook gefilmd worden, zie je heel snel alleen nog terug in buitenlandse producties. Toevallig hebben we er in Hemlock Grove op Netflix al een NL-actrice en je ziet gewoon een totaal ander kaliber van acteerwerk.

@Origin64 Om de acteurs/actrices meteen incompetent te noemen vond ik zelf iets te ver gaan. Kan net zo goed zijn dat de acteeropleidingen hier zich veel te veel op toneel richten, ipv TV/film. Het is een andere manier van acteren, bij toneel heb je nog enige interactie met je publiek, waar je bij de series/TV als acteur/actrice te maken krijgt met green screens, een camera in je gezicht en natuurlijk moet je opeens echt voor immersie voor de kijker gaan zorgen. Dat laatste mis je nu net compleet bij toneel. Immersie werkt daarbij totaal anders, simpelweg door het medium.
Vanwege de booming business in de musical industrie, zijn 'onze' acteurs allemaal op het pad om dŠŠr in door te breken.
Ik snap het wel, waarom zou je je richten op een kleine kans, als je verderop veel meer mogelijkheden krijgt.
Sinds de jaren '90 zijn er continu "Nederlandse" producties op de planken gezet, en mega gehypte ( Soldaat van Oranje gaat al 5 jaar zijn 'laatste' jaar in.
( Net als Doe Maar, die elke keer weer een afscheidstour organiseert )

Dat is jammer, aangezien we wel veel NL talent hebben, zoals Verhoeven, Krabbť ( de echte ;) ) en Rutger Hauer, maar allemaal naar het buitenland, omdat 'wij' niet presteren.

Ik kijk graag Duitse en Scandinavische series, daar zitten ook geen mode-poppetjes in, maar het zijn vaak wel goede acteurs.
Of misschien heeft het met de taal en opvoeding te maken, dat buitenlandse series beter 'klinken', en worden die acteurs aldaar ook zo afgekraakt :+
Ja, er zijn genoeg fatsoenlijke, serieuze acteurs in Nederland; maar voor het maken van "serieuze" films of series is hier niet echt het beste klimaat. Dus dan ga je het inderdaad snel ergens anders zoeken, of men houdt het bij theater. Maar ik denk dat dit ook een beetje een cultuur-ding is. Nederlandse producties spelen graag op safe, heb ik het idee. In BelgiŽ kan men dit blijkbaar wel en ik kan me niet voorstellen dat de budgetten daar wel torenhoog zijn in vergelijking met Nederland.
Ik heb een aantal afleveringen van Hotel Beau Sejour gekeken en was onder de indruk van de productie en het acteerwerk, en vooral de rust die erin zit. Het is niet zo gehaast als veel andere series.
En denk ook aan films zoals Rundskop, Black, Hasta la Vista, Le Tout Nouveau Testament, The Broken Circle Breakdown, D'Ardennen; allemaal films die ook internationaal goed gescoord te hebben. En nu vergeet ik er vast wel een paar :)
Wel de originele Hasta la Vista. De Nederlandse versie is echt een heel stuk slechter.
Ja, dat is echt een gedrocht. Een van de meest overbodige remakes ooit; gezien de Vlaamse versie gewoon een goede, leuke en sterke film is. Het is niet dat we het over een of andere grote cultuur-barriŤre hebben waardoor een nieuwe 'VerNederlandste" versie van deze film nodig is.
Ik heb een aantal afleveringen van Hotel Beau Sejour gekeken en was onder de indruk van de productie en het acteerwerk, en vooral de rust die erin zit. Het is niet zo gehaast als veel andere series.
Zoek dan vooral Amigo's, Callboys, Chaussee d'Amour eens op, ook een paar fijne wegkijkseries
Inderdaad, in de Vlaamse series lijkt men wel te begrijpen dat toneel en cinema/TV een andere manier van acteren vereisen. Alles komt veel natuurlijker over, de emotie lijkt niet gespeeld. In NL blijft men maar aanmodderen met een opgenomen toneelstuk.
Idd de goede acteurs verdwijnen naar het buitenland,,,,,
Ik ben echt een serie fanaat. Kijk zo beetje alles wat los en vast zit.
Maar echte Nederlandse acteurs die eruit springen zien we eigenlijk al in het buitenland.
Want zelfs als netflix er een paar bedragen tegen aan gooit, zal je nooit echt kunnen opdoen tegen t grote geld uit t buitenland.


voor de rest zul je toch altijd tegen t feit aanlopen dat Nederlandse series door 17 miljoen Nederlanders en een paar belgen gekeken kunnen worden.(buiten de ondertiteling) in 2017 had 1/4 huishoudens een Netflix account. Als werkelijk 25% van de Nederlandse bevolking na 5 jaar de serie gezien heeft, hebben er werkelijk 4 miljoen mensen een film gezien. Dit is natuurlijk al groot berekend, want niet in elk huishouden met een netflix account zal deze serie gekeken hebben vanwege smaak.

Ja er zijn ondertitels, en ja iedereen kan dus lekker een serie kijken uit een ander land. Maar de hoeveelheid keren dat ik weg klik als een film Chinees/Duits/Frans/Spaans is, is voor mij persoonlijk al vrij vaak.

We zijn nou eenmaal een klein land, als ik sponsor zou zijn of geld in een film stoppen zou ik ook lekker naar t buitenland gaan.
Genoeg velden waarin we uitblinken tegenover het buitenland met het grote geld.

Voetbal doen we regelmatig mee in de top 3. Formule 1 doen we het ook niet slecht. We zijn koning en koninging van het schaatsen en de krachtsporten. De hele wereld bakt hun CPU's in apparaten uit Eindhoven en de hele wereld is de vorige eeuw verlicht door gloeilampjes uit dezelfde plaats (en CD's, casette's en een hele boel andere tech die de wereld over gegaan is). In de landbouw staan we al eeuwig eenzaam bovenaan met meeste opbrengst per m2. Onze speciale eenheden bij defensie zijn berucht over de hele wereld. Onze AIVD staat bekend als 1 van de betere inlichtingendiensten. Ons internet gebruik en infrastructuur is een voorbeeld voor de wereld. En er zijn nog zo ontzettend veel andere velden waar we als een klein kikkerlandje het gewoon opnemen tegen de supermachten van deze wereld.

Waarom zouden we het op film/serie/docu gebied niet kunnen? Prima mogelijk. De wil is er niet.

[Reactie gewijzigd door batjes op 7 maart 2018 13:53]

Maar volgens de Raad van Cultuur zouden onze Nederlandse schaatsers hun schaatsen 15% minder scherp moeten slijpen, anders is het niet 'eerlijk'. De reden dat we als land kunnen uitblinken is omdat er een zekere vorm van economische vrijheid is, ook al wordt deze steeds minder. Hoe minder vrijheid en hoe meer regelgeving, des te minder lijstjes we zullen aanvoeren.
Waarom zouden we het op film/serie/docu gebied niet kunnen? Prima mogelijk. De wil is er niet.
Omdat je keer op keer dezelfde mensen terug ziet komen. Een paar keer dezelfde acteur gebruiken ontkom je niet aan, maar in Nederland is het echt schrijnend. En echt talent wordt er vaak ook niet getoond. Het blijft in veel gevallen (althans bij series) qua acteren een beetje steken bij GTST-niveau. En films zitten vaak bomvol clichťs of hebben een bar slecht verhaal. Ik ben nu toevallig La Casa de Papel aan het kijken (Spaanse serie op Netflix) en die kijkt echt heerlijk weg. Acteerprestaties zijn uitstekend, verhaal is goed en alles zit lekker in elkaar. Laatst Jagten gezien, een Noorse film die echt heel goed is. Of Unsere MŁtter, unsere Všter, een driedelige Duitse serie over de Tweede Wereldoorlog die erg goed in elkaar steekt. Als ze het daar kunnen dan moeten we het hier ook kunnen lijkt me. Maar durf dan op z'n minst wat risico te nemen met nieuw talent op het gebied van regie, camerawerk en acteren.
We zijn op een hele hoop gebieden, goed, de beste, vooruit lopers.

Maar alle bovenstaande dingen hebben ook maar niks te maken met nederlandse taal/acteurwerk.
Dat is gewoon veruit slecht. In films/series uit t nederlands is t gewoon allemaal middelmatig tot slecht.
Noem nou is voor de grap een paar grote series/films op die uit nederland komen.
Die zijn ook maar op 1 hand te tellen.

Voetbal is de laatste jaren helemaal niet zo bijzonder en top 3 doen we echt niet meer mee hoor :D
Penoza is de enige Nederlandse serie die ik kan kijken. De rest ben ik na 20 minuten al klaar mee.
bij Penoza ben ik geloof ik rond seizoen 3 afgehaakt. Volgens mij had het te maken met andere schrijvers, maar het ging voor mijn te snel van "goede, geloofwaardige crime-serie" naar "bar-slecht en onlogisch". Is het alsnog wel de moeite?
Ben het zeker met je eens, ik vond het zelf nog wel de moeite waard. Maar had ik het van te voren geweten dan was ik mogelijk niet aan de serie begonnen.
Na 20 pas minuten....Dan weet je het nog lang uit te houden :+

[Reactie gewijzigd door CyberMania op 7 maart 2018 13:31]

Zwarte sneeuw (1996) NCRV
Dunya en Desie (2002) NPS
Vuurzee (2005) VARA
A'dam - E.V.A (2011) VARA, NTR en VPRO
Luizenmoeder (2018) AVROTROS (aflevering 5 was wel kut)
Heb een hekel aan Nederlandse series, maar Hendrik Groen vond ik toch best goed. Zaten ook niet veel van de cliches in die je in zo'n serie zou verwachten.
Heel af en toe komt er een pareltje langs maar inderdaad, Nederlandse series zijn vrijwel altijd ruk. Als ik dan kijk naar onze ooster- en noorderburen en bijvoorbeeld de belachelijke hoeveelheid goede Britse series ben ik toch wel jaloers. Ik hoop dat Netflix er wat moois van kan maken!
Is denk ik meer een smaak/voorkeurs dingetje. Zoals verschillende series die al voorbij kwamen. Vind ik 'Hollands hoop' echt een prima serie bijv. Ik vind series uit duitsland vaak weer tenenkrommend om naar te kijken.

[Reactie gewijzigd door Wallus op 7 maart 2018 19:05]

Cobra 11 😂😂😂
Mwa, er zitten echt wel een paar goede tussen hoor, maar voor mij wel alleen van de NPO toch nog.. In ieder geval goed dat ze er ook hier energie in steken, in hun Spaanse en Italiaanse portfolio zitten echt een paar pareltjes!
Belgische series daarentegen worden zelfs in het buitenland steeds bekender/hoger aangeschreven.

Beau Sťjour en Tabula Rasa bijvoorbeeld halen beiden een niveau dat zeker vergelijkbaar is met dat van Amerikaanse series.

Hetzelfde kan ook gezegd worden van de Belgische filmindustrie, ook daar zitten een aantal mensen die op de drempel staan van een grote doorbraak in Hollywood.
Zwarte Tulp vond ik onlangs wel aardig
Ik geef je geen ongelijk, maar die mening is wel zijn eigen leven gaan leiden waardoor mensen niet meer openstaan voor nieuw materiaal. Als je sterk overtuigd bent dat alle NL content crap is, zul je ook niet de moeite nemen nieuw materiaal te proberen, en blijft die mening oneindig overeind. Wat ook niet helemaal eerlijk is.
Is niet veel anders dan de gemiddelde amerikaanse serie, verschil is alleen dat jij hier wel weet wat natuurlijk klinkt, en in het engels vaak niet.
Quota zijn voor partijen die de realiteit, a.k.a. het recht van de sterkste, niet aankunnen. Maar goed: we gaan nu voor eens en altijd zien of het inderdaad aan de matige budgetten lag of dat Nederland inderdaad werkelijk geen moer te bieden heeft qua acteertalent. Ik denk het tweede.
Ik denk dat we in Nederland twee problemen hebben. De eerste is dat het script over het algemeen slecht is. De tweede is dat deze dan ook nog eens slecht worden neergezet door de matige acteurs.
Als ik een politie serie zit te kijken dan heb ik graag dat deze enige overeenkomt met de werkelijkheid of in ieder geval geen belachelijke blunders maakt. Zoals twee agenten die een huis binnen vallen waarbij de achterste zijn wapen op de rug van de eerste heeft gericht.
Ik ben benieuwd. De meeste Nederlandse films en series ogen erg 'goedkoop' en amateuristisch. Het echte filmgevoel is zelden aanwezig, mede door slechte productie en gebruik van een soort 'reclame look and feel'. Het lijkt ook nooit op een film, maar op een rapportage van een tv-programma.
Wat ook niet helpt is dat tegenwoordig veel zangers/zangeressen en presentatoren denken dat ze kunnen acteren, en duiken dan ook overal op. Tel daarbij nog een slecht script op en je hebt 3 x niks.

Nee, wat films en series betreft doen ze het in bijvoorbeeld Belgie, Zweden, Frankrijk stukken beter, hogere kwaliteit.
Wat je beschrijft merk ik niet alleen bij nederlands films en series, maar ook bij engelstalige Netflix originals. Dat voorspelt dus niet veel goed voor een nederlandse Netflix serie.
Ben vooral benieuwd of het een serie met Nederlandse taal of misschien toch Engelse taal zal worden. Hoop verder op een beetje boeiend onderwerp, want ze weten nog wel eens wat treurigs uit te zoeken in Nederland, terwijl er zulke mooie verhalen te vertellen zijn.
Waarom geen NL taal met ondertitels ? Er zijn genoeg series/films op Netflix in originele taal, niet-engels, denk aan Spaans, Portugees, Frans, Japans, Duits etc.
Hopelijk kan Netflix de Originals-kwaliteit ook waarborgen met Nederlandse acteurs.
Op Penoza na wordt hier al jaren niets van redelijke kwaliteit meer gemaakt.
Hollands Hoop niet gezien?
Nee. Daar heb ik zelfs nog nooit van gehoord.
(maar dat zegt waarschijnlijk meer over mij dan over de serie)
Hendrik Groen (kan je smaak niet zijn, maar ik vond het erg goed, bleef dicht bij het boek).
Leuk dat Netflix dit doet, maar mij persoonlijk heeft nog nooit een NL serie me kunnen boeien..
Voor de rest mag dat hele quota gedoe van mij door de grond zakken.
Hastings stelt dat Netflix 'een goede burger' wil zijn, door zelf al lokale producties te maken waardoor regulering niet nodig is. Volgens hem komen dergelijke quota de kwaliteit van producties niet ten goede.
Klopt dat teveel regels, nergens voor nodig zijn. Als er momenteel weinig Nederlandse series door Netflix geproduceerd werden is dit ook vooral omdat er weinig vraag naar is vermoed ik. We zijn het ondertussen al zo gewend om Engelse series te bekijken.
Moet zeggen dat ik Penoza toch wel een erg sterke serie vind.
Das overigens de enige die ik kan opnoemen :D

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Call of Duty: Black Ops 4 HTC U12+ dual sim LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6 Battlefield V Samsung Galaxy S9 Dual Sim Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V. © 1998 - 2018 Hosting door True