Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

RTL gaat software van zijn streamingdiensten samenvoegen

RTL gaat de software van zijn diverse streamingdiensten, zoals Videoland in Nederland en TV Now Plus in Duitsland, samenvoegen. Dat heeft het mediabedrijf laten weten. Tegelijk zegt het bedrijf meer te gaan investeren in streaming.

RTL gaat meer geld steken in streamingdiensten, omdat bedrijven als Netflix, Amazon en Google grote concurrenten zijn op de streamingmarkt, schrijft AG Connect op basis van uitspraken van topman Bert Habets op de managementtop van het bedrijf. Het is onbekend of het maken van het overkoepelende platform voor alle landen gevolgen zal hebben voor gebruikers.

RTL heeft met Videoland nu een bekende streamingdienst in Nederland in handen, al heeft concurrent Netflix momenteel meer marktaandeel. Ook biedt RTL de eigen programma's via een eigen dienst aan, waarvoor een betaalde optie bestaat: RTL XL.

Het mediabedrijf wil bovendien meer eigen producties op de streamingdiensten krijgen, waaronder dramaseries. RTL gaat meer bekendmaken over zijn plannen met streamingdiensten bij de bekendmaking van de jaarcijfers in maart volgend jaar.

Door Arnoud Wokke

Redacteur mobile

05-12-2018 • 17:10

73 Linkedin Google+

Reacties (73)

Wijzig sortering
De RTL XL app (Android) wordt beoordeeld met een 2.8. Van de 37.943 stemmen geeft 15.656 maar 1 ster. De Videoland app krijgt een 2,4. Van de 3.566 stemmen geeft 1.765 maar 1 ster. De andere apps (RTL Nieuws, RTL Boulevard, RTL Z, etc.) scoren net zo slecht. Van de 15 apps in de Play Store haalt geen enkele 4 sterren. Op iOS is het beeld niet anders.

YouTube: 4,3. Netflix: 4.4. Amazon Prime: 4,3.

RTL blijkt het bouwen van apps totaal niet onder de knie te hebben. De samenvoeging van verschillende apps lijkt me vanuit managers-perspectief dan ook een verstandige keuze (alle resources naar n platform), maar ik vraag me vanuit technisch perspectief af of de complexiteit van het platform nu niet harder gaat groeien dan de resources.

Als je goed kijkt naar de recensies (lees: klachten), zie je dat vooral de reclames veel problemen opleveren. Blijkbaar zijn de reclames z belangrijk dat ze liever 1-ster-beoordelingen ontvangen dan dat ze reclame-inkomsten mislopen. Dat doet mij vermoeden dat ze niet echt willen investeren in deze apps. De kost gaat voor de baat uit!

[Reactie gewijzigd door StephanVierkant op 5 december 2018 17:44]

Tsja, al hun 'apps' zijn tergend trage webapplicaties in een app-wrapper. Als ze nu is fatsoenlijk investeren in de mobiele apps dan zou dat al een flink stuk beter zijn.
Cordova for the win.

Ik zie eerlijk gezegd het nut niet van 9/10 van alle applicaties. Kan allemaal net zo goed via de browser benaderd worden.
Hier ben ik het wel mee eens…. Hierdoor kon ik nog redelijk mee gaan met mijn Windows Mobile. :-( helaas werd dat ding te oud en moest ik toch over naar Android.
Precies dat dus.

Net als dat Tweakers ook geen app heeft maar via de browser prima werkt.

Vroeger toen we met databundels van 100MB ofzo rondliepen kan ik het wel begrijpen maar tegenwoordig niet echt meer.
Nou is de iOS app wel degelijk en snel. Maar we kijken vooral op de ATV4 en dat werkt als een tierelier. Ik kan me dus ook niet vinden dat hun apps traag zijn.

Misschien door de Android versplintering dat de Android community dat zo ervaart? Destijds vond ik die Android app ook een draak. Maar niet op iOS.

[Reactie gewijzigd door Chevy454 op 5 december 2018 20:36]

Zoals Stephan zegt krijgen de apps op IOS ook allemaal slechte cijfers.
En zoals je merkt reageer ik niet op de post van Stephan welke duidelijk vermeld dat de klachten komen door de content (of de reclame).

Ik reageer op de post welke zegt dat de apps traag zijn.
Wat niet juist is. Ja, er zijn zeker slecht beoordeelde apps bij: rtlxl (2), rtl-z (3) en rtlnieuws(2), maar bijvoorbeeld RTL-boulevard (4) Videoland(4,5) en Voetbal Inside (4,5) zeker niet.
al hun 'apps' zijn tergend trage webapplicaties in een app-wrapper.
Ik heb geen idee hoe je hierbij komt. Ik weet zelf dat sowieso Videoland en RTLXL volledig native zijn, of dit moet in afgelopen 2 jaar ergens veranderd zijn.
Ben eigenlijk benieuwd of RTL de RTL XL content blijft aanbieden via NLZIET.

Juist daarvan loopt momenteel een campagne, maar als 1 van de 3 aanbieders wegvalt dan hou je niet veel meer over.
Wij gebruiken hier NL-Ziet omdat ik na onze verhuizing nog geen tijd gehad heb om de schotel op te hangen en uit te richten (is een dag werk door de 12 LNB’s die ik gebruik)
Maar, wat een drama is NL-Ziet zeg, tijdens een film/serie kijken radertje in beeld en niet meer verder kunnen kijken, dus verplicht naar andere zender moeten gaan.
Of, spontaan dat je vooruitspoelt in de film en hele stukken mist.
En als je dan met de klantenservice belt, “ja er zijn wat probleempjes bekend maar we werken eraan”
En aan apparatuur kan het niet liggen, we gebruiken een Apple TV4k met bekabeld internet aan een gigabit glas aansluiting.
Knippr werkte veel beter maar is helaas gestopt.

[Reactie gewijzigd door Goldwing1973 op 5 december 2018 22:41]

Ik ervaarde eind vorig jaar/begin dit jaar dezelfde problemen als jij, daarom heb ik het ook opgezegd na een paar maanden. Dus als dat volgens jou nog niet opgelost, dan is wel duidelijk dat ze echt niet aan de app werken.
Klopt helemaal, normaal gesproken werkt het andersom; als een platform groot/populair en goed functionerend is (allen niet onderdeel van RTL haar apps) kan je overwegen daar advertenties op te zetten; gebruikers kunnen het dan voor lief nemen.
Als je een tergend-trage app hebt die niet veel voor elkaar krijgt dan betrouwbaar reclames afspelen hebben gebruikers het in no-time weer gezien met je app; en dan is die kans ook voor-eeuwig verpest bij gebruikers als ikzelf.
Geen idee wat voor toestel jij hebt maar de Videoland app draait hier als een tierelier en is op een paar bugs in de Chromecast toepassing na gewoon prima. NPO en VRTNU hebben veel meer Chromecast problemen (gehad) en ook veel meer andere storende fouten in de apps.
Het enige wat je nu aangeeft is dat er over de apps verspreid zo'n 60.000 mensen stemmen. De RTL XL app heeft 1.000.000+ gebruikers.

Dus laten we even realistisch zijn: die 1-2 sterren maakt blijkbaar geen ruk uit voor een groot deel van de gebruikers. Als je een app hebt met 1 mil+ gebruikers die lekker allemaal advertenties kijken dan is de nood om iets te veranderen ook niet zo hoog.

Begin gewoon bij jezelf. Vind je een app vervelend: gebruik het dan niet.
In de Play Store staat 1 miljoen downloads, dat is niet gelijk aan het aantal gebruikers. Daarover is geen informatie opgenomen. Die 60.000 beoordelingen lijken me statistisch gezien behoorlijk representatief.
Ik gebruik Videoland op android en op een android TV en eigenlijk op offline gebruik na geen problemen met de apps, dus op dat vlak kan ik die cijfers niet plaatsen.

Met mijn videoland abbo heb ik ook toegang tot RTL XL, nu staat een groot deel van die content ook al op videoland, maar die keer dat ik t gebruik werkte dat ook eigenlijk prima (castend naar chromecast) dus ook daar kan ik zulke lage cijfers niet plaatsen.
Het zou mij niets verbazen dat mensen de apps ook minder waarderen door de content en niet alleen voor de kwaliteit van de apps. Zelfs als er in commentaar staat dat de app wat mankementen heeft die bijvoorbeeld zorgt voor 3 of 4 sterren ipv 5, dan kan je toch een lager cijfer geven omdat je onbewust ook de content meeneemt in je besluit...
Op content vlak kijken wij hier in huis eigenlijk meer Videoland dan Netflix.
Sowieso kijken we de meeste RTL programmas niet meer op TV maar bijna altijd via Videoland, kids hebben ook meer favorieten op Videoland ipv Netflix... t is dat wat familie mee kijkt bij die laatste anders had ik die denk ik opgezegd :P
Videoland kun je niet eens gratis met reclame kijken. Lijkt me dat ze juist willen dat het irritant is, zodat je gaat betalen. 9 pm.
Waar het inderdaad misgaat is wanneer er een reclame begint. Ik streamde wel eens via rtlxl naar mijn apple tv en alles ging goed, tot de reclame begon. Zwart beeld omdat waarschijnlijk de rechten niet via airplay uitgezonden mag worden en vervolgens loopt de app vast. Je moet hem opnieuw starten, naar het punt gaan waar je was, de reclame kijken en dan op airplay zetten. Dat het zo moet is idd van de zotte. Enkel voor wat reclame.
Uit het artikel op AG Connect:
RTL Group gaat meer investeren in zijn videostreamingdiensten. (...)
RTL besloot dat tijdens zijn jaarlijkse managementtop in Luxemburg.
Dit was al enige tijd duidelijk uit de vacatures die RTL uit had staan. Hele stapel Videoland-vacatures, van techniek tot UX, onboarding, metadata etc. Ik blijf het wel grappig vinden hoe bedrijven extreem geheimzinnig doen over hun strategie tot die ene beleidsbijeenkomst, maar ondertussen wel de hele strategische koers laten uitlezen via de uitstaande vacatures.
Prachtig toch dat ze aan de wereld laten zien dat ze zelf niet 1+1 op kunnen tellen en het niet-eens zelf doorhebben? :+
Ervaring met de RTL XL app op een Samsung smart tv een tijdje terug. Wat een gedrocht was dat. Als je 's avonds iets terug wilt kijken wordt je begroet met een volledig helder wit laadscherm bij het opstarten. De app loopt regelmatig vast zonder melding, speelt zes reclames achter elkaar af en zegt dan dat er geen internetverbinding is, controleer je de verbinding, niets aan de hand, kun je weer zes reclames gaan zitten kijken. App onthoudt niet waar je gebleven bent in een aflevering nadat de app vastgelopen is, dus moet je met 10 seconden tegelijk vooruit spoelen, maar na elke druk op de knop komt er paar seconden een laad icoontje in beeld. Schiet dus niet heel erg op. Druk je te snel achter elkaar op vooruitspoelen dan loopt de app weer vast, reclames tijdens het vooruitspoelen kun je natuurlijk niet overslaan. En zo af en toe de melding dat je geen recht hebt om iets te bekijken, je in het buitenland zit, moet betalen voor iets dat gratis zou moeten zijn etc. Mailtje naar de klantenservice gestuurd, nooit reactie op gehad.
Het is goed nieuws dat ze de boel samenvoegen, beter zou zijn als ze dan als onderdeel van een grotere aanbieder in hun pakketten komen en op die manier wij als klant niet opgescheept worden met nog weer een streamingsdienst erbij die je apart moet kopen, installeren, updaten, etc.
Bijvoorbeeld in de US heb je Amazon Prime, maar daarbinnen kun je dan weer een Hulu, HBO of ESPN abonneren. Net zoals dat Amazon in hun webwinkel Third Party resellers heeft (in Nederland doet Bol.com dat ook in hun webwinkel).
Ik heb zelf een tijdje amazon prime gehad. Voordeel : House MD staat erop. Nadeel : aanbod is erg mager en je bent eigenlijk verplicht om je te abonneren op extra channels, die niet eens toegankelijk zijn in Europa. Chromecast werkt er ook niet op. Je hebt er dus vrij weinig aan.

Videoland ben ik zelf best tevreden over om te hebben naast Netflix. Goeie misdaad series erbij en sommige Nederlandse producties zijn zo slecht nog niet.

[Reactie gewijzigd door Suncatcher op 5 december 2018 17:31]

Dus je bent het met mij eens dat het pakketten idee van Amazon op zich een goed idee is, en dat het feit dat het systeem hier nog niet beschikbaar is zuigt?
Ja. Misschien is het in de toekomst aantrekkelijker als ze bepaalde channels gaan bundelen, zodat je niet 30 euro per maand kwijt bent. Momenteel is het aanbod veel te mager.

[Reactie gewijzigd door Suncatcher op 5 december 2018 17:37]

Nee dat zegt hij niet. Hij zegt dat je er weinig aan hebt zonder extra pakketten.

Op zich lijkt een pakkettensysteem me zo slecht nog niet (wie meer betaalt krijgt meer, en alles binnen 1 dienst), maar dat valt of staat met de prijs van de pakketten zelf. Ik weet niet hoeveel je bij Amazon betaalt, maar als het kleine basispakket duurder is dan Netflix is het de moeite al niet meer.
Amazon Prime is nu 49 EUR per jaar of 7 Euro per maand, dat is inclusief gratis verzending van spullen uit de webshop.
En volgende dag in huis die spullen.
Kan 2 dingen betekenen. Ze hebben succes en gaan uitbreiden, of ze hebben geen succes en gaan een ultieme poging doen door meer content aan te bieden in een groter gebied.
Samenvoegen kan in ieder geval geld besparen!
RTL in vergelijking met de grote partijen toch met een kinderlijk budget, maar ze durven wel hetzelfde te vragen. Ik wens ze veel succes.

[Reactie gewijzigd door NotSoSteady op 5 december 2018 17:55]

De RTL XL-app en de Videoland-app zijn beide bedroevend slecht.
Als je meer op streaming wil inzetten, dan zul je ook moeten zorgen dat je goedwerkende apps hebt.

Grootste misser in de RTL XL-app is dat je niet live kan kijken (zoals dat bij NPO wel kan).
Omdat ik mijn TV-abonnement wilde opzeggen heb ik de apps geinstalleerd voor het geval ik toch iets wilde kijken. Die van RTL is er weer af, omdat dat niet kan!
(en wat bleek: ik kan prima zonder RTL)
RTL is toch net als SBS6 gewoon een bewegende roddelkrant?!
Google een grote speler op de streamingmarkt :?
Enige wat zij aanbieden is Google Play Movies en geen eigen content zoals Netflix, Amazon, Hulu, Disney en zelfs Apple.
Je vergeet YouTube dan, dat is ook van Google.
Je vergeet YouTube dan, dat is ook van Google.
Youtube vermijden is gok ik een bewuste keuze. Alle diensten waarmee RTL wilt samenvoegen zijn betaalde diensten. Youtube biedt ook zo iets, maar daar zullen vermoedelijk niet genoeg aan te verdienen zijn.
Google heeft ook een aantal originele tv series op Youtube, nu alleen nog zichtbaar voor Premium abonnees, maar dat gaat veranderen vanaf begin 2019.
Ooit gehoord van de nog redelijk nieuwe, onbekende speler 'youtube'
/Sarcasm off

Daar zijn ook films mee te streamen (ja, waar je ook echt voor betaald) en een abonnementsdienst hebben ze ook
Google Play Movies = volgens mij Youtube Premium tegenwoordig? Althans volgens mij gaan ze Google Play Music in ieder geval wel re-branden naar Youtube Music.

[Reactie gewijzigd door JackSparrow op 5 december 2018 18:05]

RTL premium gaat al over naar Videoland. Dat is op zich al een goede stap.
Voor een veel hogere prijs ja. RTLXL was 3.99 en Videoland 8.99
Bij Videoland heb je dan ook een veel groter aanbod. En het scheelt weer iets om lid van te worden, helaas valt dan de goedkoopste weg.
We hadden RTL XL om heel af en toe een serie terug te kijken en maakte nooit gebruik van videoland. Nu moet ik het dubbele betalen voor "extra content" waar ik niet naar kijk.
Hopelijk houdt dit ook in dat Chromecast ondersteund gaat worden :)
Videoland heeft al chromecast ondersteuning :)
Ik hoop alleen dan dat het een stuk beter werkt. Ongeveer 1 jaar geleden was het echt drama icm nvidia shield.

Na iedere aflevering moest ik op de telefoon de hele app afsluiten en opniew opstarten.

[Reactie gewijzigd door loki504 op 5 december 2018 17:45]

Dat is nog steeds een drama via chromecast, bij automatisch doorgaan naar de volgende aflevering komt ie in een “door naar volgende aflevering” loop. Elke 2sec gaat ie naar de volgende. Super irritant.

De app op Nvidia shield zelf is niet veel beter, die raakt steeds alle afbeeldingen / covers kwijt. Of weet niet meer waar je gebleven was.


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.