Nintendo toont alleen games tijdens E3-presentatie op 15 juni

Nintendo houdt op 15 juni een Direct-presentatie tijdens de E3. Deze presentatie wordt op om 18:00 uur Nederlandse tijd live uitgezonden via YouTube. Het bedrijf toont tijdens het evenement alleen games voor de Switch.

Nintendo meldt op Twitter dat het bedrijf tijdens de 45 minuten durende presentatie alleen 'software voor de Switch' toont tijdens de presentatie. Daarmee bevestigt het bedrijf dat het geen Nintendo Switch Pro-console zal tonen tijdens zijn E3-evenement. Bloomberg meldde eind mei dat de console mogelijk al voor de E3 wordt aangekondigd. Het financiële persbureau baseert zich daarbij op anonieme bronnen.

De console zou mogelijk al in september of oktober uitkomen, schrijft Bloomberg. Volgens geruchten zou de Switch Pro een meer krachtige Nvidia-soc krijgen, met ondersteuning voor DLSS. De Switch Pro zou ook een 7"-oledscherm krijgen en 4k-output ondersteunen wanneer deze wordt aangesloten aan een televisie.

Nintendo noemt verder geen concrete games die het tijdens de Direct-presentatie zal tonen. Het bedrijf kondigde twee jaar geleden tijdens de E3 aan dat het werkt aan een sequel van The Legend of Zelda: Breath of the Wild. Eiji Aonuma, producer van de The Legend of Zelda-games, bevestigde tijdens een Direct-presentatie in februari dat het bedrijf dit jaar meer informatie deelt over die sequel. Het is overigens niet bekend of hij hiermee op de E3 doelde; het is ook mogelijk dat het bedrijf pas later in 2021 nieuwe details over de Breath of the Wild-sequel deelt.

Verder is het bevestigd dat Nintendo dit jaar The Legend of Zelda: Skyward Sword HD en Mario Golf: Super Rush uitbrengt. Eerder dit jaar toonde Nintendo ook Splatoon 3 en Square Enix-game Project Triangle Strategy. Die games moeten in 2022 verschijnen. Enkele andere voorheen aangekondigde games, zoals Metroid Prime 4, hebben nog geen concrete releaseperiode. Na afloop van de Direct-presentatie volgt verder een Nintendo Treehouse-livestream, die ongeveer drie uur duurt. Daar toont het bedrijf meer uitgebreide beelden van een aantal games die worden getoond tijdens de Direct-presentatie.

De E3 wordt dit jaar volledig digitaal gehouden vanwege de coronapandemie. Bedrijven als Microsoft, Ubisoft, Square Enix, SEGA en Bandai Namco nemen dit jaar ook deel aan de digitale beurs. De E3 wordt tussen 12 en 15 juni gehouden.

Nintendo Direct E3 2021

Door Daan van Monsjou

Nieuwsredacteur

02-06-2021 • 18:37

41

Lees meer

Reacties (41)

41
40
17
6
0
22
Wijzig sortering
Bedrijven als Microsoft, Sony, Ubisoft, Square Enix, SEGA en Bandai Namco nemen dit jaar ook deel aan de digitale beurs.
Sony helaas niet, zij slaan dit jaar de E3 over (zoals ze wel vaker hebben gedaan) en komen in plaats daarvan waarschijnlijk met een losse State of Play uitzending. Nintendo is daarentegen wel weer officieel deelnemer dit jaar.
AuteurAverageNL Nieuwsredacteur @kevin93w2 juni 2021 19:17
Klopt, ze doen deze zomer wel mee met Summer Game Fest, is inmiddels aangepast :)

[Reactie gewijzigd door AverageNL op 28 juli 2024 11:49]

Weet je of er een specifiek reden is waarom de Sony Direct niet als onderdeel van E3 wordt gemaakt en gepresenteerd? Komt het op een ander moment uit ofzo?
Een officiële reden is er niet echt, al beweert Sony dat ze het doen om hun fans volledig focus op hun eigen line-up te kunnen bieden.

In werkelijkheid heeft Microsoft een grote vinger in de pap bij de ESA, de organisatie die elk jaar de E3 organiseert (ze zijn één van de stichters). Het vermoeden bestaat dus ook wel dat Sony dat het liefst tegenwerkt, of dat ze juist het gevoel hebben tegengewerkt te worden door Microsoft (bijv. persconferentie op minder gunstig tijdstip).
Nintendo doet alleen mee als de andere grote spelers niet mee doen
Ik weet alleen niet zo goed wat ik van de switch pro moet denken. Er is nog geen presentatie aangekondigd, wat er bij mij op duidt dat Nintendo het niet veel aandacht wilt geven omdat het maar weinig voorstelt.
De geruchten denken dat vrijdag er iets bekend wordt.

[Reactie gewijzigd door Bliksem B op 28 juli 2024 11:49]

Je kan er weinig over denken, wat er zijn enkel maar geruchten. Nintendo heeft nog geeneens een indicatie gegeven dat er een Switch pro komt, terwijl de geruchten al enkele jaren lopen nu.

Nintendo zal vast intern allemaal console concepten testen, inclusief een Switch Pro achtig iets, ze zijn immers altijd bezig met het ontwikkelen van nieuwe hardware. Om de verkopen te boosten heeft Nintendo het nu echter nog niet nodig om iets nieuws uit te brengen, dus de interne projecten zullen voorlopig nog wel proof of concepts zijn. Als je kijkt naar historische releases, dan komt een nieuwe versie pas redelijk dicht tegen de end of life van een console cyclus (denk new-style nes, new-style snes, GBA Micro, DSi, wii mini, en new 3DS), terwijl de Switch nog altijd in de lift zit kwa jaarlijkse verkopen. De Wii U was trouwens een uitzondering, die verkocht nooit goed, maar wel heel consistent tot aan de Switch release, al kreeg die nooit een serieuze revisie.
Je zou ergens, als je de lijn van je mooie uitzetting een klein stukje doorzet, ook kunnen stellen dat de Switch de 'pro versie van de WiiU is', met als grootste verschil de portabiliteit. Dus toch nog een soort van serieuze revisie voor de underrated WiiU, waar ik nog af en toe op speel met mijn jongens. Laten we hem die eer geven. En verder hoop ik op gunstig Zelda nieuws, zie wel wanneer ze een nieuwe of een pro console echt aankondigen.
Ergens snap ik je punt. Maar dan zou ik het toch eerder in de relatie van NES -> SNES zetten. Spiritueel zijn de Wii U en Switch erg verwant aan elkaar, maar de onderliggende techniek is zo anders. Compleet andere processor architectuur zelfs. Alle Switch releases van Wii U spellen zijn ook echt ports, waar een revisie normaal bijna alle oude spellen kan draaien van hetzelfde platform. Die lack in backwards compatibility was zelfs sinds de Gamecube niet meer voorgekomen bij serieuze releases van Nintendo.
Nintendo is natuurlijk geen CPU bouwer dus die zijn volledig afhankelijk van wat de markt doet. Gamecube, Wii en WiiU waren op PowerPC gebaseerd dus enigszins compatible met elkaar. De investeringen in PowerPC voor dit soort toepassingen liepen terug (geen Apple PPC desktops/laptops meer, IBM die minder mainframes leverde) dus als je dan iets wat technisch meer up to date is wil aanbieden is een overstap naar een andere architectuur gewoon noodzakelijk.

Daarom ben ik eigenlijk ook wel benieuwd wat de 'opvolger' van de Switch gaat doen. Die Tegra chips hebben echt krachtige GPU's, dus een overstap naar andere ARM cores lijkt me niet heel waarschijnlijk. Probleem is wel dat de 'opvolgers' hooguit marginaal sneller zijn (1,5x de cores, marginaal snelheidsverschil, niet echt een 'generatie sprong' dus). Daarnaast zijn die chips populair en tekort in de auto-industrie dus de vraag is of ze deze überhaupt kunnen krijgen op dit moment en voor een prijs die het interessant maakt ze in een game console te solderen.
Het zou raar lopen als Nintendo niks aankondigd. De huidige geruchten komen uit betrouwbare bronnen, die het niet voor niks roepen (bloomberg en sciresm). Een ding is zeker, er wordt een nieuwe console aangekondigd voor de E3. Maar hoe krachtig die zal worden is nog de grote vraag.

Of het wordt een bom of een klein rotje.

[Reactie gewijzigd door Bliksem B op 28 juli 2024 11:49]

Er kan vast iets nieuws komen, maar in 2018 gingen er ook geruchten over een Switch pro, en toen kwam Nintendo met de Mariko revisie. Een betere batterij en meer bescherming tegen hacks. Dat kon je geen pro noemen. Ging destijds ook om betrouwbare bronnen in 2018. Daar kwam ook geen speciale aankondiging voor, hij kwam stilletjes uit naast de Switch Lite en is enkel tegen aandeelhouders vermeld. Alle consoles hebben ze wel een paar minor revisions om de zoveel jaar. Zo'n klein rotje zou mij ook niet verbazen, een bom wel (niet dat de bom er niet is achter de schermen, maar wel de timing als ze hem nu laten ploffen) :)

[Reactie gewijzigd door svenk91 op 28 juli 2024 11:49]

Je slaat wel even voor het gemak de meest succesvolle 'mid-cycle' releases over. Neem een GBA-SP, een DS-lite, DSi en DSi XL. Vooral in de DS lijn waren de latere revisies populairder dan de oorspronkelijke versie.
Of dat inmiddels de nu wat goedkoper te produceren switch nogsteeds voor msrp verkocht wordt en regelmatig nog uit voorraad is. Zou ik mn mond ook dichthouden voor een evt nieuwe versie
Geen nieuws over Pikmin 4? :(

Die was volgens Miyamoto in 2015 'bijna af'...
Bijna betekent bij hem toch echt iets anders dan bij ons gok ik…
Zoals die andere gamestudio altijd zei: “It’s done when it’s done.”
Miyamoto zelf heeft gezegd bij het uitstellen van de Nintendo 64's release met een half jaar: "Een vertraagd spel wordt uiteindelijk goed. Een gehaast spel blijft altijd slecht."
En maakte daarna Super Mario Sunshine...
De geruchten dat er deze donderdag een bonus-presentatie zou zijn waarin de 'Nintendo Switch Pro' aangekondigd zou worden, gaan overigens nog steeds wel de ronde.

[Reactie gewijzigd door Zeror op 28 juli 2024 11:49]

Precies, maar zou voor ons laat op de avond zijn hoor ik. Rond middernacht ofzo.
Verder is het bevestigd dat Nintendo dit jaar The Legend of Zelda: Skyward Sword HD en Mario Golf: Super Rush uitbrengt.
Dat lijkt me wel gezien beide al maanden een releasedatum hebben.
bedrijven als Microsoft, Sony, Ubisoft, Square Enix, SEGA en Bandai Namco nemen dit jaar ook deel aan de digitale beurs.
Sony is er weer niet bij hoor…?
Hopelijk snel BoTW 2!
Echt he, sinds de aankondiging in 2019 niks meer van gehoord. Niet eens een leak.
Ik ben benieuwd met welke games ze komen, verwacht een aantal die 4 maanden geleden tijdens de Nintendo en Pokemon Directs langs zijn gekomen weer te zien, en ook wat nieuwe aankondigingen.
Nieuwe DK returns style game graag.
Ik hoop op de New Nintendo Switch Pro. Ik kan niet wachten op Fire Emblem en Odissey op 4k 60hz!
4K 60 trekt de XSX/PS5 lang niet met alle games, laat staan dat Nintendo zich daar druk over gaat lopen maken. Als Nintendo dit jaar al komt met een Super Switch o.i.d. dan verwacht ik dat het hooguit 4K 30fps in combinatie met DLSS2 zal zijn.

Maar goed... we zullen zien (of niet).
Hij gaat never nooit native 4k aankunnen. Ook niet op 30fps. Gaat eerder een upscale 4k worden zoals in de Xbox One S
Nintendo doet niet aan tweakers-specs. Die zetten gewoon de beste console neer die voldoet aan hun visie (in dit geval dus portable + docked) en in combinatie met een relatief laag prijspunt. 4k/60 is totaal geen factor in die beslissing tenzij ze per ongeluk een chip kiezen die dat ondersteunt...
Dat is niet waar. Nintendo heeft in de afgelopen jaren al heel vaak verbeterde hardware versies uitgebracht. Dat zag je goed bij de gameboy (colour, advanced sp etc)... bij de 3DS , later nog een grotere versie etc etc

Er is veel vraag naar een Switch PRO voor mensen die gewoon een console die beter aansluit bij hun nieuwe tv. 4k 60 fps lukt wellicht niet maar 1440P @60 hz zou ook mooi zijn.

De naam die al op een paar plekken geregistreerd staat verklapt gelukkig ook dat Nintendo (eindelijk?) ziet dat het wel wat beter mag, dit uiteraard icm no nonse joycons want ook dat is bekend en weerhoudt een aantal van aanschaf.
De reden voor de hardware revisies zijn meestal omdat onderdelen niet meer gemaakt worden en vervangen worden door een nieuwere versie of simpelweg kosten besparen of marketing (door de wat minder kinderachtig ogende DS lite hebben veel volwassenen Brain training games gekocht).

Hoewel er absoluut mensen zijn die een Switch pro zien zitten vraag ik me wel af wat ze daarvoor denken te moeten betalen. En welke GPU daar in zou moeten komen. Ook een nette 1440P is op dit moment alleen maar te halen met desktop-klasse GPU's. Als Nintendo op dit moment een "pro" uitgeeft met de hoogst haalbare mobiele GPU en dat ding draait net 1080p voor 599 euro denk ik dat het internet weer erg teleurgesteld gaat worden. En dat terwijl de helft van de doelgroep op het ingebouwde schermpje speelt en veel TV kijkers op een oudere (niet 4k) TV spelen of gewoon geen bal om resolutie geven maar gewoon Mario Kart willen spelen.

Dat Joycon probleem wordt gewoon keurig opgelost als je er last van hebt (ik kreeg binnen 2 dagen gewoon een nieuwe toegestuurd, no questions asked, buiten garantie). Uiteindelijk gaat alles een keer stuk, zeker bewegende onderdelen. Gezien de giga-verkopen van de Switch zijn er maar weinig mensen die zich daardoor laten weerhouden.
Ik snap dat jij de huidige Switch "verdedigt" je hebt jezelf immers eerder er al van overtuigd dat hij voor jou geschikt is.

Ik wil geen product kopen waarvoor ik van te voren al weet dat er een grote kans is op problemen (joycons). Ook al lost Nintendo het goed op. Het is toch weer gedoe....

De Switch kan veel games nu al niet 1080P 60 fps draaien. Van ondere Zelda Botw heb ik gelezen dat er gebieden zijn met massive drops.

Verder is het ook bekend dat de huidige Switch houder krassen maakt op de tablet (ben ik ook gevoelig voor). Al om al dus verschillede dingen waarom ik pas wil kopen als er een Pro versie is.....

Mijn vorige punt was vooral om aan te geven dat er al veel nieuwe versies van hardware is uitgebracht en verkocht. Dit terwijl de vorige versies het ook nog prima deden. Mooiste voorbeeld vind ik de 3DS XL (de standaard 3DS was prima zat maar blijkbaar toch een doelgroep die een XL versie wilde) en dan heb je nog de 2NDS ......

Wellicht is zelfs mijn 1440P 60hz/ fps te hoog, nou dan 1080P 60 fps, mijn tv upscaled 't wel en dan ziet het er alsnog wel netjes uit. Belangrijkst is gameplay, dat het vloeiend loopt :) Ben hierom ook erg blij dat voor mijn Xbox series S er nu een FPS boost voor veel oudere games is uitgebracht.
Ik snap dat jij de huidige Switch "verdedigt" je hebt jezelf immers eerder er al van overtuigd dat hij voor jou geschikt is.
Waarom maak je er gelijk iets persoonlijks van?
Ik wil geen product kopen waarvoor ik van te voren al weet dat er een grote kans is op problemen (joycons). Ook al lost Nintendo het goed op. Het is toch weer gedoe....
Zelf vind ik het niet zo'n probleem omdat een extra setje zo geregeld is en ze makkelijk wisselbaar zijn. Uiteindelijk gaat alles een keer stuk, wel jammer dat deze wat vlot lijken te gaan. Maar ik heb dan ook al een beste bak games uitgespeeld op het ding dus als ik het afzet in euro's per uur is het nog steeds een koopje.
De Switch kan veel games nu al niet 1080P 60 fps draaien. Van ondere Zelda Botw heb ik gelezen dat er gebieden zijn met massive drops.
Dat heb ik ook gezien. En weet je wat voor impact dat op mijn spelplezier heeft gehad: helemaal geen. Het enige gebied waarin dit echt opvalt heeft geen snelle gameplay waardoor je het misschien even irritant vindt en dan weer doorloopt. Je kan je ook gek laten maken...
Verder is het ook bekend dat de huidige Switch houder krassen maakt op de tablet (ben ik ook gevoelig voor). Al om al dus verschillende dingen waarom ik pas wil kopen als er een Pro versie is.....
Dat krijg je als je alleen maar over de problemen leest. Ik heb ook nog wel wat blogs die het over barstjes in het plastic hebben. Zelf totaal geen last van. Het wordt snel overdreven...
Wellicht is zelfs mijn 1440P 60hz/ fps te hoog, nou dan 1080P 60 fps, mijn tv upscaled 't wel en dan ziet het er alsnog wel netjes uit. Belangrijkst is gameplay, dat het vloeiend loopt :) Ben hierom ook erg blij dat voor mijn Xbox series S er nu een FPS boost voor veel oudere games is uitgebracht.
Dat je die dan wel gekocht hebt terwijl je wist dat de games niet vloeiend liepen...

Mijn punt is dat er op dit moment geen enkele denkbare architectuur is om een 'Switch pro' op te bouwen die voldoet aan de 'eisen' die iedereen op internet denkt te kunnen stellen. En dat terwijl de originele nog steeds als een dolle verkoopt. Lijkt me dat ze gewoon de originele Switch nog een tijdje blijven melken tot er daadwerkelijk een stap gemaakt kan worden.
Als ze over anderhalve week wel een Switch pro aankondigen slik ik mijn woorden graag in, maar ik reken er niet op.
1) Persoonlijk? ik vind het qua persoonlijk maken wel meevallen. Als je je aangevallen voelt dan was dat niet mijn bedoeling.

2) "Alles gaat stuk" , ja dat klopt maar hoe snel gaat iets stuk? Ik ben opgevoed met de theorie dat je dingen koopt waar je lang plezier van hebt. Soms betekent dat ook wat meer uitgeven zodat je langer plezier hebt. Hierom koop ik ook nooit goedkope wannab apparate. Concreet voorbeeld zijn oplaadkabels.

3) Fijn dat het meevalt, framedrops zijn uiteraard van alle tijden. ik heb ze gezien op verschillende Nintendo consoles. Van Gameboy tot Nintendo Gamecube tot Wii U......

4) Fijn dat jij geen last heb van krasjes en beschadigingen.

5) Je punt mbt vloeiend lopen van de XBX S begrijp ik niet zo goed. Ik kocht hem in eerste instantie voor Gears tactics en die liep van het begin al vloeiend. Later Farcry 5 ervoor gekocht om te proberen en toen werd ik eigenlijk verrast toen ik erachter kwam dat er een 60 fps boost voor is. dat was een cadeautje.

Een stabiele altijd 30 fps is soms trouwens beter dan 70 fps met vaak dips naar 40. Het gaat altijd om het verschil in framerate dat je merkt.

Ik ben blij dat je zoveel plezier hebt met je Switch. Ik heb nu bij twee vrienden ook op de Switch gespeeld en die zijn er blij mee en ik denk dat ik er nu geen miskoop mee doe. Ik verwacht echter nog iets meer dan wat de Switch nu levert en omdat ik nog genoeg andere games heb is het voor mij dus geen probleem om nog even op de Switch Pro te wachten. Ik ben er namelijk van overtuigd dat die komt.
Van mij mag de Super Switch wel uitgesteld worden tot 2022 want er is overal een te kort aan chips en er komt toch een lading spellen aan van Breath of the wild 2 en Zelda Remasters tot Pokémon en mogelijk Metroid Prime 4 en een Remaster Trilogy etc.

De XB SX en PS5 kunnen de chips beter gebruiken en Nintendo zal vast en zeker rekening houden met de huidige hardware en software en de aankomende hardware en software wat dan op elkaar afgestemd kan worden.

De Switch Pro zal de focus ook eerder op meer framerate en resoluties hebben en misschien wel Raytracing dan betere textures etc. dat lijkt mij trouwens wel prachtig met de cellshading style van Breath of the wild 1&2 met Raytracing :D

Hopelijk komt er ook officieel nieuws over de Baten kaitos geruchten want mogelijk komt er een derde deel en de Remasters van de 2 vorige delen en het wordt ook eens tijd voor een vervolg op Fire emblem Path of radiance & Radiant Dawn en breng van die 2 ook maar Remasters uit in een Trilogy bundle! heb daarvoor wel een 90€ over _/-\o_ Take meh monay!
Switch gebruikt hardware die beter op voorraad is daarin zit niet de nieuwste GPu van dit moment :)
Het maakt niet uit om welke chip het gaat en waar het weg komt van TSMC tot ASML er is overal een tekort van door grondstoffen, corona, droogte, ruzie tussen oosten en westen, etc.

Nintendo kan beter nog even een jaar wachten met de Super Switch want de Switch verkoopt nog steeds uitstekend en met iets nieuws wordt het oude minder interessant en de componenten en de productie kosten zijn peperduur de laatste tijd terwijl Nvidia altijd al prijzig is.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.