Omzet van Coolblue steeg in 2020 naar bijna twee miljard euro door thuiswerken

Coolblue haalde in 2020 een omzet van 1,99 miljard euro. Dat is een stijging van 34 procent, waarbij vooral wordt gewezen naar de opkomst van thuiswerken tijdens de coronacrisis. De webwinkel verdiende met name aan apparatuur die daarvoor nodig is.

In totaal draaide Coolblue een omzet van 1,99 miljard euro, waar dat in het voorgaande jaar nog iets onder de 1,5 miljard lag. Het bedrijfsresultaat of de ebitda steeg van 48 tot 114 miljoen euro, schrijft het bedrijf. Er werden 1,75 miljoen bezorgingen gedaan, bijna een verdubbeling van vorig jaar toen het nog ging om 984.000 bezorgingen.

De voornaamste reden voor de groei was dat zoveel Nederlanders in 2020 zijn gaan thuiswerken. Coolblue zegt dat de zogeheten Thuiswerkwinkels daar veel aan hebben bijgedragen. Dat is een programma waarmee werkgevers hun werknemers kunnen voorzien van de benodigde thuiswerkapparatuur. Het bedrijf zegt dat daar 48.000 medewerkers gebruik van hebben gemaakt, maar het is niet duidelijk om hoeveel bedrijven het gaat en welk aandeel dat programma had op de totale omzet.

Coolblue noemt ook de opkomst van nieuwe diensten, zoals het leveren van zonnepanelen en laadpalen. Het bedrijf zegt daarvan niet wat precies de omzet is. Omdat daar flinke investeringen voor nodig zijn, is het niet onlogisch dat die divisies nog geen winst maken. Wel zegt het bedrijf dat die bedrijfsonderdelen volgend jaar worden uitgebreid. Ook wil het bedrijf nieuwe winkels openen en het magazijn uitbreiden.

Door Tijs Hofmans

Nieuwscoördinator

10-02-2021 • 14:03

285 Linkedin

Reacties (285)

285
269
150
13
0
91
Wijzig sortering
Ik kan me nog goed herinneren dat ik als student bij Coolblue ging werken op de klantenservice en bij de introductietraining vroeg: Welke telefoon moet ik verkopen als ik iemand aan de lijn krijg? (met als idee dat er op sommige producten wellicht meer marge zit en die liever verkocht moeten worden).
Antwoord dat ik toen kreeg van de CB trainer: Je raadt het product aan dat het beste bij de wensen van de klant past, de enige klant die terug komt is namelijk een tevreden klant en je bent tevreden als je het juiste product geadviseerd krijgt. Heb destijds ook vaak genoeg de reviews van o.a. Tweakers erbij gepakt om producten wel of niet aan te raden.

Kortom, ik ben wellicht wat biased door mijn bijbaantje destijds, maar dat geeft wel aan hoe ze over service denken bij Coolblue :)
Ha, heerlijk om dit te lezen.
Heb jaren in een grote retailketen van bruin- en witgoed gewerkt, waarin altijd werd gefocust om maar zoveel mogelijk te sturen naar datgene wat de grootste bonus voor bedrijf of verkoper was.
Mijn houding, zoals hierboven geschreven dat een tevreden klant een blijvende klant is, werd toen lacherig over gedaan.

Deze winkelketen is nu al geruim tien jaar over de kop, wellicht door de verkoopwaarden van het management (wat toentertijd ook bagger was).
Hoe konden jouw managers van destijds lacherig doen over iets dat zo ontzettend voor de hand ligt?
Hoe konden jouw managers van destijds lacherig doen over iets dat zo ontzettend voor de hand ligt?
Is dit cynisch bedoeld?

Er zijn vast aardige en goede managers. Er zullen ook managers zijn die verstand hebben van verkoop en klantbinding. Voor zover ik het kan beoordeling is dit wel de uitzondering. Over het algemeen is een manager iemand die is gepromoveerd uit het werk wat hij matig deed om nu het management net zo matig of slechter uit te voeren.

Heb al heel wat managers langs zien komen, en als ik een ruwe schatting zou moeten maken is het ongeveer 1 op 10.
Ja mensen een veel duurdere wasmachine of laptop aansmeren dan nodig is.
En dan klagen dat online dozenschuivers de boel overnemen |:(
Ik vind coolblue niet echt een dozenschuiver. Zonet nieuwe keuken gekocht bij een familiebedrijf, apparatuur was iets duurder dan coolblue maar dat nam ik voor lief. Uiteindelijk geen duidelijke afspraken over apparaten installeren gemaakt en alle dozen worden gewoon hier gedropt. Uitpakken en afval mee terug nemen zat er niet eens in. Volgende keer toch coolblue, betaal je paar tientjes bij en installeren ze die vaatwasser tot je tevreden bent.
Lang geleden toen in begin '70 de distrubutie-radio werd afgeschaft, moesten de mensen een radio gaan kopen de radio bestond niet meer en waren de "Tuner/versterkers" geworden.

Iemand had een leuk geld prijsje gewonnen en kwam met het verzoek om voorgelicht te worden voor een uitgebreide geluidsinstallatie waarop ik vroeg of hij wist wat deze knop was de Tremble en liet dat horen, oeioei dat was scherp aan zijn oren, waarop ik uiteindelijk een stereo setje met 2 boxjes en een Dual platenspeler heb verkocht met de mededeling dat hij voor een maand of 6 dit maar moest proberen vervolgens het prive te verkopen en dan terug komen om dan een duurder setje te kopen omdat hij dan meer gewend was aan hoge en lage tonen.

Ook ik kreeg op mijn falie omdat hem veel meer uit zijn zak had kunnen verkopen maar heb hem na een jaar terug gezien als een tevreden klant die nog een familielid had mee genomen die ook het nodige kocht.

En zo had ik meer verkocht dan als ik gedaan zou hebben wat de directie had gewild.
Ik moet zeggen dat ik zuiver en alleen om die reden al jarenlang alles in beginsel koop bij Coolblue, ze zijn geen prijsvechter, en zijn vaak een paar tientjes duurder dan de concurrentie.

Maar daar staat tegenover dat als ik zeg dat een product niet goed is er geen vragen worden gesteld, ik per direct een pakketbon krijg in de mail, de klantenservice op legio manieren bereikbaar is, en alles daadwerkelijk draait om klantvriendelijkheid.

Dat soort service is tegenwoordig zeldzaam, en het mezelf besparen van de tragedie om bij een Mediamarkt 2 uur in de wachtkamer te zitten aan slechte koffie omdat er maar een retourbalie is is maar wel 12 verkoopbalie's, dat maakt dat ik Coolblue de iets hogere prijs en misschien indirect een iets hogere winst meer dan gun, absoluut een bedrijf dat begrijpt hoe het hoort :Y)
Bedoel je van pool tot pool wat later Megapool ging heten?
Toen ik nog in Amsterdam noord woonde zat namelijk op het Buikslotermeerplein er een en om deze netjes te beschrijven was dat echt een pleuris zooi.
Personeel die liever je weer de deur uitkeek of je gewoon niet zag staan.
Was er nou net een nieuwe jongen die daar werkte dan moest die je maar helpen zonder dat die enige kennis had van zaken.
Ik vraag me nog steeds af hoe hun aan de omzet kwamen.
Ik denk dat Coolblue ook echt een goede onderneming is met inderdaad goeie service; ook m.b.t. ‘tweedekans’ producten, maar ze zijn vaak wel een stuk duurder dan hun concurrenten. Aan de andere kant hebben ze ook nooit aangegeven een prijsvechter te willen zijn en voor de laagste prijs te willen gaan.
Voor service betaal je inderdaad, voor de goedkope spulletjes ga ik er ook niet, maar voor een duurdere aankoop waarbij service belangrijk is, betaal ik graag wat extra voor de goede service van coolblue
En laat nou net die klantenservice opmerkelijk vaak een erg negatieve beoordeling krijgen: https://tweakers.net/shop...blue-punt-nl/shopreviews/.
Dat probleem heb je natuurlijk altijd. Zeker als dingen kapot gaan vind men dat ze overal recht op hebben. Alles moet gratis opgelost worden en het liefst gisteren. Het blijft lastig. Ik heb goede ervaring met Coolblue als het gaat om echt product advies (gaat iets wel/niet passen) en ben daar erg tevreden over. Dat is inhoudelijk een stuk technischer dan Bol of een Amazon.
Houd wel in je achterhoofd dat 9 van de 10 reviews ook geschreven worden door klanten die iets te klagen hebben. Tevreden klanten klimmen niet zo snel in de pen ;)
Och, geeft ook aan dat ze steken laten vallen, onlangs ook een zeer slechte klantenservice ervaring gehad bij Coolblue.
Dat zeg ik niet, dat maak jij er van.
Voor een oordeel over klantenservice, ga ik vooral uit van eigen ervaringen, niet van mensen die over alles klgen op het internet.
Moest ik in de toekomst meemaken dat dit slechter wordt, dan zal ik mijn mening herzien.
Hangt er van af, onlangs wilden we een nieuwe bank kopen, toch blij dat ik even naar reviews van de goedkoopste aanbieder was gaan kijken. Die webwinkel had heel veel negatieve reviews qua levering, klacht afhandeling en terugbetaling.
Maar als ik de webshop niet ken, ga ik ook af op reviews, want is dan je enige referentiepunt.
Maar als ik al goede ervaringen had in het verleden, ga ik niet meer naar reviews zitten kijken.
Ik shop al online van voor dat online shopping echt een ding was, heb veel van de winkels zien groeien tot wat ze nu zijn ( zoals pdashop naar coolblue), vroeger meer als genoeg risico genomen met kleine shady webshops, nu koop ik voor duurdere zaken gewoon bij de winkels die ik ken.
Bij mij net zo hoor, voor it zaken heb ik zo mijn vaste adresjes, meubels is een andere tak waar dan liever even de reviews check als het niet een al bekende winkel is.
Ik denk dat dat meevalt. Om de proef op de som te nemen, heb ik de scores geteld.
Ik heb vergeleken met Megekko, een webshop die al langere tijd goed beoordeeld wordt.
Als je stelling klopt, zou het te verwachten zijn dat het aantal negatieve beoordelingen voor de klantenservice significant lager is (ik ga er van uit dat dat bij Megekko niet het geval is, anders kan ik de hoge beoordeling niet verklaren), maar misschien zouden er meer (grote) webshops bekeken moeten worden.

Als er gekeken wordt naar de shopreviews waar een score voor klantenservice is gegeven en de laatste 25 shopreviews worden bekeken dan kan ik deze voor Coolbue als volgt turven:
111111
2
33
444
5555555555555

Bij Megekko is dat de volgende score:
1111
22
333
4444
555555555555

Conclusie: Bij Megekko zitten de scores iets meer "in het midden" (2/3/4 sterren). Het is niet te zien dat Coolblue significant slechter scoort. Maar misschien zullen er meer webwinkels bekeken moeten worden.
Megekko heb ik dan weer een negatieve ervaring mee, hebben me voor 40 euro opgelicht. En als je er dan wat aan wilt doen mag je een arbitrage starten die je een veelvoud aan gedoe kost in de rechtszaal.

Doe mij maar Coolblue, die lossen het uiteindelijk netjes op, ook al duurt het uiteindelijk wat lang in mijn laatste geval.
Zit momenteel in een geschil met coolblue, ze willen een wasmachine van net 3 jaar niet kostenloos herstellen. Dat is wel hun plicht. Probleem is ook al vlak na aanschaf gemeld maar nooit goed verholpen.
Daarnaast 3 kwartier in de wacht gezet toen de HD medewerker iets simpels na ging vragen. Na die 3 kwartier werd expres de verbinding verbroken, want vlak voordat dat gebeurde hoorde ik even geroezemoes. Was rond lunchtijd, toeval? Schijtbedrijf is het! 🤬
Eeerste 2 jaar is voor de verkoper, alle extra garantie is nadien te regelen via de fabrikant.
Je hebt blijkbaar geen idee waar je over praat. Er is wel degelijk iets waar je recht op hebt: https://www.consuwijzer.n...pot/wat-mag-ik-verwachten
En het is me nog geen enkele keer overkomen dat ik het niet voor mekaar kreeg om te krijgen waar ik recht op had. Afgelopen maand nog een LG OLED C7 kostenloos laten herstellen, was 2,5 jaar oud...
Voor garantie kan de fabrikant ten alle tijden zeggen zoek het uit.
De verkoper heeft wel een wettelijke plicht richting de klant. In nederland is de duur van garantie voor zolang als je mag verwachten dat het product mee zou moeten gaan. Dat kan dus voor verschillende dingen gewoon meer dan 2 jaar zijn en dan is het alsnog aan de verkoper.
Dit zijn dus de mensen die negatieve reviews schrijven: vinden dat je ergens recht op hebt terwijl je dat helemaal niet hebt..
3 tv's al laten herstellen zie ik ^^
als ik iets koop dan zie ik meestal 2 jaar garantie dan heb ik een keuze koop ik het wel of niet
gaat het kapot buiten die 2 jaar heb ik gewoon domme pech maar ik ga dan toch zeker niet zeuren , ik heb bij de aankoop toch duidelijk gelezen dat er 2 jaar garantie opzat
Kansloos is dat je 3 keer dezelfde reactie plaatst.
Zelf een medewerker in de winkel in Groningen ooit daar naar gevraagd.
Kreeg een zeer eerlijk en transparant antwoord. Dat deed mij deugt.

Hij werd niet afgerekend op omzet maar op tevredenheid. Netjes.
Alles voor de NPS , die bij Coolblue nog steeds erg hoog is.
Tja, het is gewoon een keuze die ze maken.

Ze zitten bewust niet in het budget prijssegment zodat ze overal wel een redelijke tot goede omzet op halen en ze zich dus de luxe kunnen veroorloven om voor tevredenheid te gaan.

Terwijl een echte budget-boer op zijn goedkoopste artikelen nul omzet of mogelijk zelfs verlies draait.
Kan dit bevestigen, was mij al duidelijk op de sollicitatie, werd geweigerd ivm gebrek aan empathie. Ik dacht te corporate/sales achtig. Verwachte gewoon niet dat er een legitte call center bestaat met goede voornemens.
Alleen ze verwijderen wel bij de meeste producten de slechte reviews. Of ze keuren de reviews niet eens goed. Daardoor heeft bijna elk product bij coolblue een 4,5 ster van de 5 sterren. Terwijl bepaalde producten op andere websites heel slecht worden beoordeeld. Dat noem ik nou niet echt klantgericht of klantvriendelijk.

[Reactie gewijzigd door Ghost babel op 10 februari 2021 22:58]

Net zoals met elk bedrijf; Hoe groter en langer ze bestaan hoe arroganter en slechter ze worden (voor de consument)

Dus wellicht dat dat onderhand aan het veranderen is, of naarmate gaat komen :-)
Is dat zo? The klantenservice van Amazon bijvoorbeeld is in mijn ervaring (13 jaar klant) bijna perfect te noemen en is het niet 1 van de grootste vijf bedrijven aller tijden?
Is dat zo? The klantenservice van Amazon bijvoorbeeld is in mijn ervaring (13 jaar klant) bijna perfect te noemen en is het niet 1 van de grootste vijf bedrijven aller tijden?
Mijn ervaring met Amazon is juist dat de klantenservice erg slecht is. En zo te zien zijn er heel wat meer mensen die er ook zo over denken. Zie de shopreviews hier op Tweakers:
https://tweakers.net/shop...azon-punt-nl/shopreviews/

Daarnaast strookt hun bedrijfscultuur niet met wat ik acceptabel vindt. Minimumloon in Amerika bijvoorbeeld is te weinig om daar normaal van te kunnen leven maar dat is het maximale wat Amazon daar betaald. Amazon die goed verkopende producten van derden op hun marketplace namaakt en vervolgens die derden wegconcurreert door iets onder de prijs te zakken of Amazon's producten hoger in de zoekresultaten te tonen. Klantenservice die traag of niet reageert. Traag met geld terugstorten. Slechte garantie in thuisland. Er is best wat mis met Amazon als je het mij vraagt. Genoeg reden voor mij om daar nooit meer iets te kopen.

Dan liever een Nederlandse webshop zoals Coolblue die is opgekomen in de Nederlandse markt waar je toestanden die Amazon flinkt niet worden getolereerd. Ofwel, een shop die geen baat heeft gehad bij het uitbuiten van personeel en consument elders. Coolblue doet overigens ook niet alles perfect, kijk maar naar hun shopreviews:
https://tweakers.net/shop...blue-punt-nl/shopreviews/
Maar altijd nog stukken beter dan Amazon.
Amazon klantenservice is by far de beste klantenservice waarmee ik ooit te maken heb gehad. Medewerkers die accentloos en daardoor verstaanbaar Nederlands spreken, direct met oplossingen aankomen waardoor de klant niet wekenlang zonder werkend product of geld zit. Iets stuk? Geen discussie maar direct een vervangend product (voordat je het defecte product terug hebt gestuurd) of geld terug. Is het product niet meer verkrijgbaar en kost een vervangend product meer, dan krijg je vaak het verschil in prijs terug.
Probleem is natuurlijk dat die mate van coulance alleen mogelijk is als je echt groot bent goedkoop kan inkopen en de kosten van RMA's (deels) kunt verhalen op leveranciers.
Het verschil zie je al hoe moeilijk het is om contact te leggen met de klantenservice. Waar dit bij Coolblue binnen 1 seconde te vinden is, was het bij mijn laatste incident bij Amazon pas na lange tijd te vinden. Amazon is dus niet mijn eerste keus.
Huh? Klantenservice is een top level menu. Vervolgens staat daar direct een link naar contact. Niet dat het mij uitmaakt maar bij coolblue zit er een stap extra tussen in de vorm van een popup menu waar je doorheen moet.

Ik was ook huiverig voor amazon maar tot heden is alles daar netjes opgelost. Verloren pakketjes krijg je netjes de keuze voor nieuwe levering of creditering.
Bij Amazon on je niet zomaar bellen en is de contact weggestopt
achter een wirwar van standaard antwoorden wat je meestal niks aan hebt.

Als je eenmaal contact hebt zijn ze wel makkelijk in de oplossing, zelfs gehad dat ik een beschadigd product had en gewoon een nieuwe kreeg, maar de oude gewoon mocht houden (want er zat een accu in dus was lastig voor ze om te ontvangen). Dus 2 UPS-en voor de prijs van 1.
Ik heb, zonder te overdrijven, betere ervaringen met meerdere klantenservices van aliexpress. Amazon heeft de slechtste klantenservice die ik ooit heb mogen ervaren.
AliExpress is wat mij betreft volledige willekeur, de ene dispute heb je zo geld terug en bij een andere mag je hoog en laag springen maar doen ze niks.
Heeft amazon een klantenservice? De laatste keer dat mijn bestelling van de .de 1,5 week onderweg was kwam ik in een soort oneindige loop op de website. Geen manier om contact op te nemen, alleen maar eindeloze wizzards.
Ik heb ook gruwelijk slechte ervaringen met Amazon.

Ik heb 3 keer iets geretourneerd en 3 keer is het misgegaan. Om maar niet te spreken over onduidelijke webshop met vele dubbele producten maar anders omschreven.

Het is dat de prijs goed is, en ik met sommige dingen de gierige Nederlander ben. Maar eigenlijk verdienen ze mijn geld niet.

Maar smaken verschillen, mijn collega's zweren er bij.
Kocht al bij Coolblue, toen ze nog de PDA shop en dergelijke heetten en nog erg klein waren met fysieke winkeltjes in Rotterdam Kralingen. Vooral vanwege de perfecte service die ze altijd gaven. Helaas recentelijk een erg negatieve ervaring qua service achter de rug, dus voorlopig even geen service met een glimlach voor mij.
Hoelang is dit geleden? ik hoorde de laatste paar jaar dus dat de mensen op de werkvloer (distributiecentra etc..) niet echt prettig behandelt werden. Ik zelf als klant heb nooit problemen gehad, sommigen dingen koop er nog vaak. Maar vaak vind ik het prijsverschil tussen bepaalde producten te groot voor dat service gedeelte, wat ik wel moet nageven is dat er sommigen pareltjes tussen zitten bij de klantenservice als je een probleem hebt die dan echt met je meedenken.
Ik heb jaren bij Coolblue besteld met inderdaad de gedachte dat ze serieus zaken oppakken als er toch een keer iets mis gaat. Vorig ging er voor de het eerst iets mis namelijk een defecte meshrouter gekocht in een bundel (binnen de fabrieksgarantie). Nou...wat een drama. Het gehele pakket terugsturen zoals Coolblue dit wilde was geen optie ivm thuiswerken en nog temeer vanwege gebrek aan enige concrete informatie over de reparatieprocedure/vervanging of wat ik kon verwachten. Wilde op geen enkele manier meedenken aan een oplossing. De persoon die mij hielp was extreem onbeleefd (denigrerend zelfs) en kon mij niks inhoudelijks vertellen. Na dagen mailverkeer maar opgegeven. Laatste jaar van de garantie verliep via de fabrikant, dus na een poosje wachten zodoende alsnog kunnen oplossen. Ik koop in ieder geval niks meer bij Coolblue. Wellicht is Coolblue zo groot geworden dat er verschillen tussen afdelingen zitten?
Tot nog toe proberen ze het inderdaad via de fabrikant te spelen, het kost wat moeite om ze te overtuigen dat ze het zelf moeten oplossen.
Dat is dan een verbetering tov vroeger. Toen ze rond 2005 nog pdashop waren, was de service ronduit bagger.
Qua service lopen ze inderdaad voorop!
Mooi dat ze daar dus ook vwb de marges die houding hebben.
Toen mijn broer solliciteerde daar hebben ze hem afgewezen omdat ze een vraag stelde over waarom hij daar wilde werken. Zijn antwoord moest blijkbaar zijn "Ik heb een hart voor coolblue". Ondanks dat hij geschikt was, is hij niet aangenomen om die vraag alleen al. Best wel raar.
Dit soort mentaliteit is bij Coolblue duidelijk merkbaar als klant vind ik.

Ik koop zelf als Tweaker enorm vaak technische producten online, en heb zowat overal al producten gekocht - webwinkels uit de Benelux, grote megawinkels als Amazon en Bol, kleine verkopers op eBay en AliExpress, rechtstreeks bij de producenten hun webshop, etc. Zowel budget als luxeproducten.

Nergens heb ik dergelijke service ervaren als bij Coolblue. Je betaalt vaak iets meer (in mijn ervaring 10-15% meer), maar als je ooit van de service moet gebruik moet maken, dan is die meerprijs in mijn ervaring gerechtvaardigd.

Altijd vriendelijk geholpen en goed behandeld, waar je bij veel andere winkels ofwel geen of heel laat reactie krijgt, en in veel gevallen nog opgelicht wordt wat garantie betreft.
De webwinkel is top, de fysieke winkels gaven elke keer een hele nare smaak.

Maar ik zal net zo goed bij Bol, BCC, etc. bestellen als het daar goedkoper is.
Bol vind ik tegenwoordig echt niks meer; het is geen webshop meer maar een frontje voor externe webwinkels. Hoeveel verkopen ze zelf nog? Ze gaan wat dat betreft Amazon achterna (zo zijn ze ook begonnen natuurlijk), dat ook vol staat met meuk.

Ik bedoel zoek eens naar van die massage guns, je krijgt voornamelijk Chinese merken uit de random name generator. Hoe kunnen ze zichzelf als bedrijf nog serieus maken met dat soort meuk?
Wat ook gruwelijk irritant is, is dat je denkt, oh die prijs is wel aardig, laat ik eens kijken, en dat blijkt vervolgens de prijs te zijn voor vijf of tien stuks.

Ja, vijf identieke zeemeerminbarbies voor m'n dochtertje, lijkt me een goeie default optie om te tonen.

Nee, geen goed gevoel meer bij bol.
Al het bovenstaande plus: al een aantal keren gehad dat BOL in de Tweakers.net Pricewatch een scherpe prijs had en na klikken op de link is de prijs op bol.com zelf een stuk hoger. Hiernaast "vervuilen" ze ook de Google en Pricewatch resultaten met items die niet of nooit meer op voorraad zijn/komen.

CoolBlue is op zich wel een goede webshop en heeft goede service, maar ze zijn gewoon te veel met dynamic pricing bezig; ze zijn daardoor niet meer concurrerend. Nee geef mij dan maar Amazon; goedkoop, snel en de service is ook top. Laatst had ik dat een retour pakketje nog geleverd was door PostNL aan Amazon, tijdens het chat gesprek zei de support medewerker dat dat niet mijn probleem hoefde te zijn en is het geld direct teruggestort. TOP!

[Reactie gewijzigd door OMEGA_ReD op 10 februari 2021 15:08]

Ik vind dat we Amazon niet de kans moeten geven om alle lokale webshops uit de markt te drukken. Shop local! Hun service vind ik trouwens helemaal niet zo goed, lange levertijden voor veel producten en onbereikbare klantenservice
Onbereikbare klantenservice
LOL? Klantenservice is zowat de best bereikbare klantenservice die ik ken. Je voert je telefoonnummer in en binnen een paar tellen wordt je gebeld en binnen 10 seconden heb je iemand aan de lijn. Geen wachtrijen, geen belkosten en direct iemand aan de lijn die alles voor je kan regelen.
Misschien heb jij een goede ervaring, helemaal prima. Ik krijg vooral AI bots die reageren. Ja die zijn wel snel maar of je er mee geholpen wordt is een tweede. Ze reageerden bij mij ook niet goed op contactverzoeken. Bekijk eens de reviews van Amazon op Tweakers. Is gewoon benedenmaats.
Kan het zijn dat je regelmatig iets retour stuurt naar Amazon ?
Hun service vind ik trouwens helemaal niet zo goed, lange levertijden voor veel producten en onbereikbare klantenservice
Op abstract niveau is het terecht om kritisch te zijn op Amazon (en is vooral iets voor de politiek om op te lossen), maar concreet kan ik op de service niks aanmerken: retouren worden vlekkeloos verwerkt, verzending is uitstekend en met accurate tijdsindicatie (en wordt elk jaar beter) en contact (zowel per email als telefonisch) gaat goed. Ook mbt garantie: Had drie jaar geleden een defect dat onder garantie viel (na twee jaar defect), Amazon.de pakte het direct op en handelde het perfect af zonder gedoe.
Absoluut Amazon doet het uitstekend.

Hou er wel rekening mee dat de prijzen over een tijdje, als het marktaandeel solide is, opgeschroefd gaan worden. Want dit een een klassiek voorbeeld van hoe je met zeer veel kapitaal achter de hand een markt kan beheersen, namelijk door een tijd lang verlies te draaien.

Ze winnen nu inderdaad, maar niet door eerlijke concurrentie. Maar goed als enkele consument doe je er weinig aan.
Aan de andere kant is de zoekfunctie en categorie-indeling op Amazon om te huilen... dat werkt bij Bol en Coolblue duidelijk beter.
Ook Bol.om is een rotzooitje aan worden. Zoek maar eens een Roborock s5 max. Er staan 3 zwarte stofzuigers met ieder een andere omschrijving en andere prijs, maar het product is identiek.
Tweakers.net Pricewatch geeft ook niet altijd de juiste en goedkoopste prijs laat staan dat de prijs niet overeenkomt met het aangeboden product.
Zelf de geschiedenis van verloop van de prijzen over de maanden in de tabel klopt niet altijd je ziet een daling in prijsverloop maar het geboden product komt niet overeen met aangeboden product prijs het product heeft nooit deze lage prijs behaalt model en type nummer of andere variant gaf de fout die niet overeenkomen wat werd geboden.
Over het algemeen zitten er wel wat fouten in.
Ik vind vooral het filteren steeds irritanter worden bij Bol.com. Het lijkt alsof ze Amazon achterna gaan, daar vind ik het filteren al helemaal vreselijk.
Bij Bol.com krijg ik het gevoel alsof je steeds minder opties om te filteren krijgt. Stekkerdozen bijvoorbeeld, lijkt me niet onredelijk dat je daar op lengte wilt filteren, toch? Dat kan echter niet. Terwijl die data wel gewoon aanwezig is op het product bij de specificaties.
Ja simpel gewoon wat zoeken en vinden vind ik dus echt verschrikkelijk op amazon.
Een hoop rare en simpelweg niet werkende filters, En het ziet er allemaal nogal 1990 uit.
Als bol ook zo eindigt zoek ik daar ook niks meer.

De tweakers pricewatch is vaak toch het beste. (als wat je zoekt wat ertussen staat dan)
Wat ook gruwelijk irritant is, is dat je denkt, oh die prijs is wel aardig, laat ik eens kijken, en dat blijkt vervolgens de prijs te zijn voor vijf of tien stuks.
Viel mij ook al op inderdaad, bloed irritant.
Ik snap het ook echt niet. Zo’n bedrijf wil je toch niet zijn? Eerst was het ook best een aantrekkelijke werknemer om voor te werken. Leek me zelf ook wel leuk maar ondertussen lijkt het me niets meer. Terwijl ik bij coolblue helemaal niet zo’n negatief sentiment heb.
Jep of dat Select verzending. Zogenaamd gratis verzending, maar de prijs is wel 4 euro duurder dan elders. Zo kan ik het ook.
En als je daar wat van zegt, zegt bol.com dat ze ook niet de goedkoopste willen zijn. Nee, wel de kutste. Want precies daarom ben je nog wel(met verzendkosten) iets goedkoper dan een kleine webshop... en heb je dus én select verkocht (waardoor mensen meer kopen) en je duwt de kleine ondernemer verder naar de afgrond. Win.
En ook producten die 'nooit meer leverbaar' zijn. Daar komen er steeds meer van en is vaak de eerste hit via Google. Gruwelijk irritant. Volgens klantenservice doen ze dat om ervoor te zorgen dat mensen die iets hebben aangeschaft nog informatie over hun product kunnen terugvinden.

Lijkt me grote onzin. Zal vast met SEO te maken hebben: als iemand eenmaal via een niet-leverbaar product op de site sit zal hij vast verder gaan klikken.
Wat ook gruwelijk irritant is, is dat je denkt, oh die prijs is wel aardig, laat ik eens kijken, en dat blijkt vervolgens de prijs te zijn voor vijf of tien stuks.
Aliexpress praktijken zijn dat, maar bij Bol.com ben je dan ook nog eens niet goedkoper uit dan bij de concurrent.
Ik had een paar weken geleden een paar pennen nodig. Kom je bij Bol eindelijk een paar pennen tegen voor een normale prijs, blijkt de prijs wanneer je er minimaal 50 koopt en komen er ook nog kosten voor bedrukken bij.
Een gekocht boek bleek ipv veel mooie foto's slechts een paar zwart/wit foto's te bevatten waar de het wit ook nog eens bijna vergeten waren. De klanten service verwees me door naar de uitgever toen het geld niet werd teruggestort. Dat terwijl in dit geval Bol zelf nog de leverancier was.
Een collega had ook slechte ervaringen met Bol. Als bedrijf hebben we ons daarop teruggetrokken. De ervaring die Bol levert past niet bij de ervaring die wij onze klanten willen bieden.

Met CoolBlue vandaag wel een prima ervaring gehad. Een niet werkende Senseo werd met behulp van een service medewerker met enig geduld toch weer aan de praat geholpen. Dat was nog altijd een snellere oplossing dan apparaat opsturen, laten repareren en terugsturen.
Bol is al lang de Amazon van Nederlandse bodem. Groot voordeel is dat ze een enorm aanbod hebben (veel groter dan Coolblue) en vrijwel altijd voorraad (probeer nu bij Coolblue maar eens een bureaustoel of webcam te bestellen, er zijn meestal maar een handjevol modellen en allemaal niet (direct) leverbaar).

Ik vind Coolblue super voor tech, maar ik heb de afgelopen maanden niks bij ze kunnen bestellen want alles dat ik nodig had was op, en bij andere partijen voor een vergelijkbare prijs gewoon leverbaar
Maar als je wat besteld, krijg je daarna een telefoontje van het bedrijf dat werkelijk achter het aanbod zit, met de vermelding dat het niet leverbaar is en dat het pas over 3 weken wordt verwacht. Daar gaat je volgende dag bezorgd belofte. Nee doe me dan maar Coolblue. Niet altijd de goedkoopste, maar als ik er iets bestel weet ik in ieder geval dat ze waar maken wat ze beloven. Is mijn ervaring.

Bol.com begint meer een soort veredelde marktplaats te worden, dan werkelijk een webshop.

[Reactie gewijzigd door Seth_Chaos op 10 februari 2021 15:05]

Heb ik nog niet meegemaakt gelukkig, en als dat wel zou voorkomen zou ik het meteen bij Bol melden want dat gaat recht tegen hun voorwaarden in. Ze bellen je waarschijnlijk juist zodat het niet in het systeem komt te staan.
Er staat heel duidelijk op bol bij wie je het koopt. Dus niet zo verbaasd doen. Je bent bewust aan het zeiken op Bol.com terwijl je weet waar het probleem ligt.
Helemaal mee eens, maar als je dat meldt bij Bol.com zullen ze daar ook niet heel lang meer mogen verkopen. Bij Bol.com staat er wel gewoon bij welke partij het verkoopt, dus daar ga je ook mee akkoord als je er iets koopt.

Ik heb bij Coolblue ook wel eens een medewerker aan de telefoon gehad die verre van vriendelijk was en helemaal niet geïnteresseerd leek in mij helpen met het probleem waar ik voor belde, dat gebeurt bij ieder bedrijf wel.
Maar ik heb dan liever Bol.com dan Amazon. Maar ze moeten wel stoppen met de kortingsprijzen.

Ik heb geen probleem als ze andere webshops gebruiken. Zo lang ze maar dezelfde snelheid leveren.
Echt? Amazon heeft enorm goede klantenservice, verzend snel en bij hun “select” alternatief (Prime) krijg je een complete videodienst hehe. Vaak zijn de spullen ook goedkoper dan bij Bol.
Als Amazon nu ook zo goed zou zijn voor zijn werknemers, maar helaas.
Ja echt. Mijn ervaringen met Amazon zijn niet heel fantastisch. De klantenservice die er twee dagen over doet om te reageren op een niet bezorgd melding werd ik ook niet warm van. Tegen die tijd was het bestelde al retour afzender. Ik heb mijn account direct na ontvangst van mijn creditering (14 dagen later!) laten verwijderen.
Ja wat had je anders verwacht Amazon is een Amerikaans bedrijf net als google je hoeft van de service niet veel te verwachten laat staan de voorwaarden die ze er op hanteren Amerikaanse machtsbedrijven die hebben een andere manier van werken en regels en verdienen op een andere wijze dan hier in de EU.
Aan de hoofdlijnen moeten ze voldoen aan de Europese wetgeving maar de werkwijze mogen ze zelf bepalen
amazon verkoopt steeds meer zelf als je dat nooit is opgevallen. Daarmee drukt amazon ook bestaande partijen gewoon uit de markt.
Bol.com heeft dat vroeger ook gedaan maar dat bleek toch niet zo succesvol.
Amazon is met het oudste kunstje bezig: alle prijzen enorm laag leggen zodat niemand meer kan concurreren en zodra iedereen failliet is, de prijzen omhoog gooien en de service omlaag. Hun servers-divisie zorgt ervoor dat ze dit nog wel even vol kunnen houden en over een tijdje zijn ze ook too-big-to-fail.
Als ze de prijzen gaan verhogen komt er weer een gat voor een nieuwe concurrent. Prima toch.
Prijs algoritmes zorgen ervoor dat er geen gat ontstaat, waardoor er geen mogelijkheid is om daar op in te spelen als kleine onderneming. Resultaat is eenheidsworst. Zelfde als hoe Google het doet op het gebied van data en search engines.
Amazon is ook goed geworden in het compleet afbranden van nieuwe concurrenten. Enerzijds zwartmaken, anderzijds tegenwerken waar mogelijk. En tenzij er een hele grote partij achter zit met lange adem, gaan ze dat echt niet redden.
Yup. En anders kunnen ze de producten van die concurrent goedkoop namaken en onder Amazon basic verkopen. Doei doei!
De voorkant van Amazon lijkt heel leuk, maar het is echt een kut bedrijf.
Amazon hanteert agressieve marktpenetratie. Voor mij is dit een signaal om daar geen aankopen te doen.

Als je een mooi product onder de inkoopsprijs verkoopt, maak je de markt kapot en gaat dit tegen de intrinsieke waarde in van het product. Het resultaat is dat een product uiteindelijk op de markt minder waard wordt en de kosten van het ontwikkelen en bouwen van het product niet worden gedekt. Hierdoor creëer je economische druk op het productieproces wat snel kan leiden dat fabrikanten eerder genoodzaakt zijn om consessies te doen aan de kwaliteit van hun product.

Een goed voorbeeld is de relatie tussen supermarkten en (melk)boeren. Boeren zitten nu in het nauw doordat supermarkten hun melkprijzen zo laag gemaakt hebben om te concurreren met andere supermarkten. Het probleem is dat supermarkten de term "een goede koop / goedkoop" hebben misbruikt en een frame gecreëerd door puur alleen op basis van prijs te communiceren. Hierdoor kijken klanten alleen maar naar de prijs, terwijl vroeger veel meer de kwaliteit en het sociale aspect van een aankoop meespeelde.
Bol vind ik tegenwoordig echt niks meer; het is geen webshop meer maar een frontje voor externe webwinkels. Hoeveel verkopen ze zelf nog? Ze gaan wat dat betreft Amazon achterna (zo zijn ze ook begonnen natuurlijk), dat ook vol staat met meuk.
Hoe vaak ik me be beide al niet vergist heb is echt krankzinnig. Dan bestel je iets bij wat een Nederlandse of Engelse naam heeft, blijkt het toch uit China te komen. Niet echt prettig winkelen moet ik zeggen. Zeker niet omdat zaken dan ook echt regelmatig niet of erg laat aankomen. Dan is Coolblue echt een verademing.
Serieus nemen? Heb ooit via bol verkocht. Je betaalt je scheel aan commissie en als verkoper draag jij zelf alle gevolgen. Bij een klacht van de koper staat de telefoniste in je telefoon te hijgen andersom kun je het op je buik schrijven. Bol harkt letterlijk geld binnen, ze liggen niet wakker van jouw of mijn mening. Bol heeft 1 groot voordeel voor verkopers, je hebt geen kosten van website en ook niet van SEO. Bol doet het voor je.

Mijn ervaring is van een aantal jaar geleden.
En toch werkt dit heel goed voor verkopers. Vele verkopere importeren een hoop white label producten uit China en verkopen ze voor het 10-voudige bij Bol.com
Bol vind ik tegenwoordig echt niks meer; het is geen webshop meer maar een frontje voor externe webwinkels. Hoeveel verkopen ze zelf nog? Ze gaan wat dat betreft Amazon achterna (zo zijn ze ook begonnen natuurlijk), dat ook vol staat met meuk.
Het probleem van amazon is dat hun site nogal poep is. Als je precies weet wat je zoekt dan is het handig, maar als je ook maar enige twijfel hebt...

De zoekfunctie geeft van alles en nog wat terug. Producten die bij elkaar horen zitten over verschillende categorieën verspreid. Je kunt alleen filteren en sorteren op wat basic dingen zoals prijs, maar niet op hoeveel anders. Daar zijn wel mogelijkheden voor, maar alleen als je op de categorie zelf zit. Zoek je op SSD en klik je dan op de interne SSD categorie dan heb je dat niet.
Dat doet bol echt een heel stuk beter.
Anoniem: 159816
@YopY10 februari 2021 15:07
De websites van Bol en Amazon zijn echt zo extreem overzichtelijk. Het is echt een drama om te vinden wat je zoekt.
Ik heb juist dat ik eerst razend enthousiast was over Coolblue en nu ietsje minder. Ze versturen snel, houden je goed op de hoogte en ze zijn echt al-tijd vriendelijk en empathisch wanneer je belt met issues. De grote "maar" in het verhaal is dat er buiten zonder twijfel je geld terugkrijgen dan ook geen enkele andere oplossing mogelijk is. Zo is mijn eigen ervaring herhaaldelijk dat zij niet in staat zijn om in het magazijn te kijken wat voor soort batch je van een product krijgt om vervolgens een omruilactie te kunnen doen tegen een nieuwere batch. De klantenservice heeft alle bevoegdheden om alles in orde te maken met de klant, maar even een notitie - die ze samen met de klant noteren aangaande het issue - doorsturen naar een magazijnafdeling om daar iemand wat te laten checken o.i.d. dat kan dan niet en daar is ook geen enkele mogelijkheid (tot aan leidinggevende toe) om dat te kunnen doen. Notities worden dan eigenlijk voor de gemoedsrust van de klant gemaakt, zodat ze het gevoel hebben serieus genomen te worden, maar de klant heeft er niet veel aan als er niks mee gebeurt. Dus ja, kudos voor coolblue's snelheid, en empathisch vermogen, maar het blijft vaak bij slechts 1 mogelijkheid en dat is je geld terug. Maar I guess dat dat sowieso 98% van de usecase is in het geval van een issue of retour.

[Reactie gewijzigd door Deathchant op 10 februari 2021 15:29]

Ik koop er bijna niets meer. En als ik er iets koop dan koop ik niets meer bij een externe winkel. Alleen dus nog maar bij bol.com zelf.
Waar Bol dus steken laat vallen is de garantie of aansprakelijkheid als het door een reseller is gekocht. Er zitten ook goede resellers tussen, maar ook een hoop meuk helaas waarbij je bij garantie of retour gezeur krijgt. IS het bij Bol zelf gekocht geen probleem. Amazon daar in tegen doet niet moeilijk als het een reseller is of hun eigen waar.
Je hebt wel gelijk wat Bol betreft. In het begin vond ik de service erg goed, maar tegenwoordig is het een stuk minder, met name ook de externe winkels. Vervelend ook dat zeer regelmatig producten onvoldoende verpakt zijn (ook via Bol), bijv. boeken los in een veel te grote doos. Beschadigingen komen dus vaak voor.
Verder is de levering regelmatig langer dan ze aangeven, dan met name bij externe partijen.

Ik merk dat mijn trouw aan Bol behoorlijk afneemt. Coolblue vind ik nog een topwinkel, maar mijn trouw is zo lang als mijn positieve ervaring duurt. Amazon vind ik elke keer een gok wanneer iets geleverd wordt. Vaak sneller dan ze aangeven, maar het komt er uiteindelijk wel. Ook Amazon verpakt het niet altijd goed, waardoor kleine beschadigingen van producten. Ik stuur het niet terug, maar irritant is het wel.
Bol vind ik tegenwoordig echt niks meer; het is geen webshop meer maar een frontje voor externe webwinkels. Hoeveel verkopen ze zelf nog? Ze gaan wat dat betreft Amazon achterna (zo zijn ze ook begonnen natuurlijk), dat ook vol staat met meuk.
Ik moet zeggen dat ik BOL persoonlijk fantastisch vind. Ik heb een Select abonnement en daarmee kun je dus ook kleine artikelen (van bijvoorbeeld 5 of 10 euro) kosteloos verzenden. Ideaal, en het assortiment is veel uitgebreider dan bij Coolblue, daarnaast zijn er vaak meerdere leveranciers die verkopen aan BOL wat weer zorgt voor een lagere prijs. Ook door de reviews kun je makkelijker een goede keuze maken.
Wat betreft de levertijden en het retourbeleid heeft een Amazon nog een lange weg te gaan.
Nou Amazon doet er vaak 2 weken over om te bezorgen. Recent nog iets uit Oostenrijk bestelt.
Duurde ruim 2 weken en kreeg bovendien het verkeerde artikel. Retourneren duurt ook nog eens weken in dit geval en vervolgens mag je blij zijn als je je geld terug krijgt. Voor mij voorlopig geen Amazon meer..
Klopt, ze moeten nog veel leren op het gebied van retail.
De 'retailformule' van Coolblue is toch anders dan anders. Ik zie het meer als een service/informatie point dan als een 'klassieke winkel' Dat merk je op tal van manieren, van winkelinrichting en productopstelling tot aan de verkoopinstelling, manier van aanspreken of het 'verkooppraatje' waar je in een Coolblue winkel te maken mee kan krijgen.

Zijn inderdaad niet de goedkoopste, maar qua serviceniveau lastig te evenaren. Althans in Nederland.
Ervaar ik ook zo in België. Niet de goedkoopste maar wel de klantvriendelijkste. Voor elektronica zo goed als mijn vaste bestelstek geworden.
Persoonlijk koop ik liever bij Coolblue dan een BCC. Ook al zou ik een paar euro extra betalen. Mijn ervaring met Coolblue is beter dan BCC met garantie afhandeling.
BCC bestel ik niets meer online; zelden zo'n amateuristisch en slechte retour afwikkeling gehad. Dacht dat is een incident, maar van de bcc meneer bij de balie verneem ik dat het echt de procedure is [..]

Sorry jongens, maar wanneer het mij 2-3uur kost om een product te retourneren. en vervolgens nog 4(!!) weken op de centen mag wachten... nee dan heb je alle credits verspeeld

[Reactie gewijzigd door himlims_ op 10 februari 2021 14:36]

Sorry jongens, maar wanneer het mij 2-3uur kost om een product te retourneren. en vervolgens nog 4(!!) weken op de centen mag wachten... nee dan heb je alle credits verspeeld
Herkenbaar. Ooit bij BCC een DOA harddisk gehad, die men dan onder garantie naar de fabrikant wilde opsturen om te kijken of het nog te fixen was. En dan sta je rustig een uur in de rij bij de servicedesk. Wat was ik blij dat de medewerker hem uit zijn handen liet vallen.

Bij Coolblue ook wel DOA's gehad, maar nooit echt dit soort gezeik. Is mij ook een hoop waard: je zit niet te wachten op al het gedoe er omheen.
Leuk coolblue maar mij te groot geworden. Als je normaal besteld en alles gaat goed geen problemen, maar bij problemen is het een ramp. Medewerkers die dan aan leidinggevenden weer zaken moeten vragen, van kastje naar de muur.
In België verstuurd men zaken met bpost zonder handtekening die dat dan maar ergens neerzetten. Neemt iemand het mee pech. Tja handtekening vragen zal wel 0,30 cent meerkosten, tot zo ver de service.

Ze zullen het verder best goed doen maar het blijft ook maar een dozenschuiver in een leuk jasje. Voor veel garantiezaken wasmachine enz moet je toch bij fabrikant zijn.
goedkoop zijn ze ook niet maar ja met marketing koop je ook klanten zo werkt dat.
Dan zal het in belgie toch echt anders zijn. Juist wanneer iets fout gaat is coolblue geweldig.

Ik koop nu al zo'n 10 jaar producten coolblue en elke keer als er iets mis is met het product zelf, heb ik zonder probleem een nieuw product als vervanging of mijn geld terug.

Voorbeeld:
Het rubber van mijn armleuning was stuk, gezien ze deze niet apart verkopen moest dit via de fabrikant en zou het 3 weken duren om nieuwe armleuningen te krijgen. In plaats daarvan kreeg ik 2 dagen later een verzendbevestiging van een compleet nieuwe stoel a 350,-.

Om nog niet te spreken over hoe vaak ik een kabelbreuk in mijn oortjes/koptelefoon gekregen heb, om vevolgens binnen 10 minuten een volledig nieuwe vervanging te krijgen.
(...) Om nog niet te spreken over hoe vaak ik een kabelbreuk in mijn oortjes/koptelefoon gekregen heb, om vevolgens binnen 10 minuten een volledig nieuwe vervanging te krijgen.
Wil je daar mee zeggen dat er binnen 10 minuten na het melden van het defect een Coolblue-busje bij je op de stoep staat met een nieuwe koptelefoon? Da's pas vlotte service! ;)
In dit geval ben ik zelf het busje die even langs gaat :P nog geen 10 minuten fietsen van hun vestiging in Rotterdam
Ja oké, dan is het makkelijk natuurlijk... Ik moet eerst 40 minuten met de auto naar Groningen kachelen om bij de dichtstbijzijnde Coolblue-winkel te komen :)
Hier hetzelfde.
Ik had een sporthorloge. Werkte prima, maar naar bijna 2 jaar kreeg die wat kuren.
Na een belletje met de klantenservice het horloge opgestuurd voor reparatie. En na 2 dagen werd er via PostNL een nieuwe bij mij thuis afgeleverd. Er was nooit gesproken over vervangen. Dus dat was een heel aangename verassing.
Ach, je moet een beetje mazzel hebben. Mijn koel-vries combo ging binnen de garantieperiode stuk en het heeft meer dan een maand geduurd, voordat dat opgelost was. Heel vervelend als je rond de Kerst en middenin de Coronatijd geen koel-vries combi hebt.
Collega van mij had een probleem met zijn laptop, die hij al even in bezit had, en die werd gelijk omgeruild voor een nieuwer model zelfs. Ook de fabrikant die erachter zit moet meewerken aan de service, want Coolblue heeft geen eigen monteurs in dienst.
Hier eenzelfde ervaring. Monitor besteld, was al iets mis mee toen ik hem aanzetten dus dan stuur je hem weer op maar die retour-afdeling kan duidelijk de werkdruk niet aan. En dan gaan ze snel fouten maken. Melden dat ik niet alles heb opgestuurd of dat ie nog onderweg is terwijl ik al een afleverbevestiging had gekregen. Nee, dit soort bedrijven groeit te snel om alle afdelingen mee te laten schalen en procedures te laten functioneren.

Coolblue was top toen ze nog een kleine electra-webshop waren, maar dat is het al lang niet meer.
Die ervaringen deel ik niet. Ik heb niets dan lof voor de retour en garantie afwikkeling van Coolblue. Maar zoals vaak bij zulke grote ondernemingen, je kan het slecht treffen. Maar mijn ervaringen zijn onverdeeld positief.
Dito hier, na slechte ervaring blijf ik web bij cooolbleu.
Dito hier, na slechte ervaring blijf ik web bij cooolbleu.
Ik denk dat je bij 'Coolblue' had moeten zijn en niet bij 'cooolbleu'. Dat laatste klinkt als een nepwinkel in plaats van een webwinkel...
Uiteraard, als het qua prijs ongeveer gelijk is zal ik sneller voor CB gaan ook. Het hangt ook wel van het product af.
Ik heb met beide prima ervaring. Persoonlijk koop ik liever bij BCC. Die hebben een winkel in de buurt. Als het even kan haal ik het direct in de winkel, en anders online. Coolblue heeft hier in de verre omtrek geen enkele winkel. Zou het vervelend vinden als de BCC niet meer is en we qua fysieke winkels overgeleverd zijn aan de MediaMarkt.
Hear Hear! Mijn zus had een wasmachine besteld, die werd kapot (boven kap compleet aan gort) bezorgd. Foto's gemaakt, ding retour en een dag later werd een nieuwe geleverd ;)
Top service :)
Mhm een vaatwasser aansluiten deden ze een paar maanden geleden wel gratis bij ons thuis :P Misschien dat het per product verschilt?
Ik moet altijd vooral hard lachen als ik er kom voor een kabeltje (zitten tegenover de zaak bij ons) en ze je de 'premium' experience proberen te bieden met koffie en cake. Af en toe is men de realiteit een beetje kwijt, maar affin.
Het is verder wel een hele prettig winkel, zeker de 'Tweedekans' afdeling! Daar maak ik zelf erg gretig gebruik van. :9~

[Reactie gewijzigd door zzzzz op 10 februari 2021 14:49]

koffie en cake als premium experience ach ja plak er maar een naam op.
Je zou je het ook uitvaart kunnen noemen, maar daar hangt nogal een negatief imago aan ;)
Klopt maar ja de cake komt bij coolblue niet uit eigen oven, hoewel misschien zelf gebakken.
Heb persoonlijk alleen ervaring met die in Eindhoven, maar ik kan niet zeggen dat ik er ooit een slechte ervaring had. Personeel is vriendelijk en behulpzaam, ze helpen je goed verder, ruilen van een 40mm Apple Watch voor een grotere maat was geen probleem, een beschadigde monitor was ook geen enkel probleem (behalve dan dat ze deze zelf niet hadden en de volgende dag moesten laten bezorgen, soit).

Natuurlijk is de winkel een extensie van de webshop, maar dat is wat mij betreft geen probleem.
Als het verschil "te" groot is en dat is per persoon verschillend kan ik me voorstellen dan ja ik ook. Maar als het in de buurt komt van de goedkoopste dan kies ik CoolBlue over elk ander winkel op dit moment. Service is gewoon niet te vergelijken met andere bedrijven en de medewerkers die ik gesproken heb ieder geval altijd heel behulpzaam, aardig en weten meer van het product af inhoudelijk dan gemiddeld ander servicedesk.

Kwaliteit van service, verzend opties, retourneren ect. maar vooral de combinatie van alles bij elkaar is naar mijn inziens al gelange tijd de beste van NL.
Oh, dat had ik nou helemaal niet, ik ben een aantal keer in die van Den Haag en Utrecht geweest en dat was prima. Aardige medewerkers en goede service.

Je moet er rekening mee houden dat het geen winkel is, maar een fysieke locatie van een webwinkel (dus gericht op servicen, afhalen, en een heel beperkt aantal dingen in de winkel zelf te zien), en dan is het prima.

Als je denkt "ook even kijken bij Coolblue" nadat je de mediamarkt uitloopt kom je er achter dat het twee heel verschillende winkels zijn, maar ik koop een hoop liever bij Coolblue.
Nog even en dan zijn ze Bol voorbij qua omzet.
Bol.com zat op 2.8 miljard in 2019. Coolblue op 1.5 miljard. Verwacht dat bol.com ook flink gestegen is. ( Misschien minder hard, omdat bol.com een dozen schuiver aan het worden is/ al is.)
Maarja het is omzet he, niet winst. Bol.com zal een hoger volume hebben en ondanks dat ze een groot deel van hun omzet aan derden geven zal die omzet enorm zijn en blijven
( Misschien minder hard, omdat bol.com een dozen schuiver aan het worden is/ al is.)
Helaas is ook Coolblue verworden tot een dozenschuiver. In plaats van het (wettelijk verplicht!) aanbieden van een vervangend product binnen de garantieperiode, krijg je bij Coolblue een tegoedbon.

Dit zeg ik uit eigen ervaring. Je moet vervolgens in discussie met de klantenservice die alleen opgedragen beleid uitvoert (boos worden heeft dan veelal weinig zin) om tóch een vervangend product te krijgen. Een product wat overigens 'heel toevallig' duurder is in prijs en met wat pech ook nog eens minder mogelijkheden heeft (dus alsnog niet vergelijkbaar).

PS Koop lokaal, dan ben je doorgaans meer en beter verzekerd van service. Je betaalt weliswaar soms ~50 Euro meer, maar je hebt een leverancier die wel aanspreekbaar is.

[Reactie gewijzigd door JKP op 10 februari 2021 22:26]

Dit is niet mijn ervaring. Ik heb na een paar keer proberen te laten repareren een vervangend product gekregen. Deze was niet meer verkrijgbaar dus kreeg een nieuwer model.
Bol heeft nog geen eindcijfers bekend gemaakt maar wel in november al naar buiten gebracht dat de omzet in 2020 tot dat moment 45,6% hoger was dan jaar ervoor. Die hebben er op 2,8 miljard in 2019 dus zo'n 1,3 miljard bij gekregen... en toen moesten de feestdagen en winkel-lockdowns nog beginnen.

https://www.nu.nl/economi...en-door-coronacrisis.html

[Reactie gewijzigd door Dennisdn op 10 februari 2021 14:18]

Bol zal ook geen cijfers naar buiten brengen, dat doet Ahold Delhaize.
Nee hoor, Bol heeft een grotere omzet en grotere groei.
Bol is niet actief in Duitsland... waar Coolblue net is begonnen...
Staar je niet blind op Duitsland, dat kan wel eens geld kosten. Amazon is extreem sterk in Duitsland en naast amazon zijn er nog andere partijen.
Prijzen in Duitsland zijn ook nog eens vrij laag en dat past niet echt in het coolblue model. Maar we zullen zien.
Zo slecht doen ze het niet:
https://de.trustpilot.com/review/coolblue.de

1000 reviews, score van 4.9

Amazon: 2.1
Mediamarkt: 1.3
Saturn: 4.2
https://de.statista.com/s...e-handels-in-deutschland/

Om je een idee te geven amazon heeft 48% van online handel in Duitsland in handen.
Die 2,1 zegt dus helemaal niets.
Bol is wel als duits bedrijf wat zich op de nederlandse markt richtte begonnen. Bertelsmann OnLine.
Dat klein beetje Duitsland waar ze nog heel recent zijn begonnen gaat volgens mij niet het grote verschil maken op de inkomsten van 2020. Ook al omdat daar ook nog eens een investering tegenover staat.
Maar dat dus hier totaal niet bekend is.
Duitsland is sowieso.
Amazon
eBay
Mediamarkt
Saturn
En dat soort winkels waar mensen hun electro halen. Duitsers zijn vaak erg gebonden aan bepaalde winkels.
Anoniem: 159816
@Djordjo10 februari 2021 15:11
Ik vermoed dat de omzet uit eigen verkopen bij Bol toch echt een stuk lager ligt.
Met stuk 'beperkter' aanbod. Bol is tenslotte de winkel voor alles en iedereen en Coolblue is 'slechts' een elektronicawinkel
Jij zit nog met je hoofd in de tijd van pda-shop.nl denk ik 8)7 want het aanbod is al geruime tijd niet enkel electronica, hij zijn niet de grootste categorieën maar ze zijn er al zeker geruime tijd: https://www.coolblue.nl/barbecues of https://www.coolblue.nl/kookgerei-bakgerei bijvoorbeeld.

Edit: grappige smiley erbij want het was uiteraard als grappig anekdote bedoeld.

[Reactie gewijzigd door GewoonWatSpulle op 10 februari 2021 14:14]

Grappig dat wist ik niet dat dat ze zulke dingen ook verkopen, maar moet ook net achter komen als je zoiets nodig heb.
Ze mogen via bol.com en blokker.nl en andere initiatieven gewoon meedoen hoor. Niemand verplicht ze om een stenen winkel aan te houden. Die waren voor covid vaak ook al ten dode opgeschreven... Als ze de hypotheek niet kunnen betalen is dat zuur hoor, maar wellicht hadden ze dan niet zo'n dure hypotheek moeten kopen zonder zich in te dekken tegen verlies van inkomsten?
Dit is wel heel kort door de bocht en je doet veel mensen echt tekort door ze zo neer te zetten.

Er zijn weinig bedrijven die overleven als ze maanden achtereen gedwongen gesloten zijn. Het verhaal dat bedrijven dan eigenlijk al 'zombiebedrijven' waren geeft ook een vertekend beeld van realiteit. De realiteit waar ondernemers met goedlopende zaken buffers van tienduizenden euro's hebben zien verdampen. Dat het aantal faillissementen nu nog beperkt is komt ook doordat veel ondernemers niet failliet willen en nu nog meer schulden op zich nemen. Ze maken gedwongen beslissingen die ze nog vele jaren gaan voelen.

Ik ben zelf een zelfstandige die amper last heeft van de maatregelen, maar weet dat ik van geluk mag spreken.

Als het aan mij had gelegen was er een fonds geweest waar bedrijven die hebben geprofiteerd van deze crisis geld in hadden moeten stoppen om bedrijven te helpen die buiten hun eigen invloed om financiële problemen kregen. Bol, AH, Jumbo, Coolblue, Amazon draaien allemaal recordomzetten omdat ze geluk hebben gehad met deze crisis.
Ondernemen is risico nemen. Zo'n fonds bestaat overigens, dat heet een verzekering. Onverzekerd ondernemen is meer winst, maar dus ook meer risico.

Edit: voor de goede orde, ik was tot de vorige crisis ook gewoon ondernemer en heb aan den lijve ondervonden hoe het is als je klanten (ook ondernemers) ineens niet meer kunnen betalen.

[Reactie gewijzigd door hottestbrain op 10 februari 2021 23:04]

Wat een ongelooflijke dooddoener. Een door de overheid opgelegde sluiting van je zaak is 1) geen normaal ondernemersrisico en 2) niet gedekt door een verzekering.

Als je als ondernemer nou onnodige risico's neemt of gewoon je zaak slecht runt, prima. Maar deze gebeurtenissen liggen volledig buiten hun macht. En tegelijkertijd mogen mensen wel met z'n allen in de supermarkt rondlopen, want essentieel. En omdat mensen niet naar de bios, het theater of een restaurant gaan, kopen ze meer bij AH en Bol. Kortom: door mensen bepaald beleid, waar ondernemers geen invloed op hebben, zorgt er voor dat omzet van een sector naar de andere verschuift.

Als je dat een ondernemersrisico vindt, is het vast ook logisch dat we na een oorlog geen huizen gaan bouwen voor huizenbezitters wiens huizen zijn gebombardeerd. Een huis kopen is tenslotte ook een risico nemen. Had je maar een oorlogsverzekering moeten hebben. Dan woon je maar op straat. Billen branden, blaren zitten, etc.

Ik snap de maatregelen, maar ik zie ook dat een groot deel van het beleid onkunde uitstraalt. Onkunde met de beste bedoelingen, dat wel.

Ben jij trouwens ondernemer of werk je voor een baas?

[Reactie gewijzigd door Framoes op 10 februari 2021 23:20]

Ik heb even een aantal verzekeringen erbij gepakt gericht op kleine ondernemers. De verzekeringen die betrekking hebben op het inkomen (en dus het persoonlijk risico van de ondernemer al het gaat om de hypotheek waar deze discussie om ontstond) zijn gewoon prima te vinden en zeker geen uitzondering. Die dekken verlies van inkomen door covid gewoon. De discussie ging om een hypotheek en dat wordt dus gedekt, eventueel zelfs door de NHG.

Of ik ondernemer ben of voor een baas werk doet in mijn ogen niet ter zake maar goed. Ik was zoals vermeld tijdens de vorige crisis ondernemer die aan den lijve ondervond dat klanten (mede-ondernemers) niet meer konden betalen. Daarom ben ik part-time voor een baas gaan werken om ervoor te zorgen dat ik geen incassobureaus hoefde inschakelen e.d. richting die ondernemers. Van een aantal heb ik de schulden kwijtgescholden zodat hun bedrijf overeind kon blijven. Als ze van die vorige crisis niet hebben geleerd, neem ik het ze kwalijk dat ze zich niet persoonlijk hebben ingedekt en ja dat valt voor mij toch echt onder onnodig risico nemen, de crisis die startte in 2008 ligt immers pas een paar jaar achter ons dus die zou nog vers in het geheugen moeten zitten.

De ondernemers die dat niet hebben meegemaakt zou ik zo opnieuw de hand boven het hoofd houden en dat vind ik dus een ander verhaal. Hoe dan ook hoop ik dat ook zij leren om zichzelf bij aanschaf van een hypotheek gewoon goed in te dekken.
Kleine ondernemers kunnen zeker een inkomensverzekering nemen. Een betaalbaarder alternatief is een broodfonds. In mijn sector, die niet is geraakt, zijn dergelijke verzekeringen (en bijvoorbeeld AOV) overigens zo hoog dat alleen een broodfonds een optie is.

Maar ik heb het hier over bedrijven die onder een BV vallen, met meerdere mensen in loondienst. Een restaurant of theater bijvoorbeeld. Soms bezit iemand zelfs meerdere zaken. Die mensen hebben soms ook een hypotheek en bij een faillissement ook nog andere schulden.

Bij een faillissement blijf je vaak achter met schulden. Daarnaast heb je ineens geen of veel minder inkomen (partner met inkomen bijvoorbeeld). Dat samen maakt zelfs een lage hypotheek betalen en rondkomen erg moeilijk.

En deze crisis is natuurlijk totaal anders dan de huizencrisis van 2008. Toen was er misschien een slechte economische situatie, maar waren horeca, theaters en winkels wel gewoon open. Dat maakte de situatie een stuk overzichtelijker. Het gedwongen sluiten van je zaak en daardoor soms helemaal geen omzet kunnen draaien is gewoon een risico dat je niet kan verzinnen, tot het gebeurt.

Ik zie nu veel mensen met een goed contract en werk dat ze thuis kunnen doen vaak een beetje makkelijk denken over ondernemers in de sectoren die nu de grootste problemen kennen. Het is ver van hun bed, maar hun lievingstentje is straks wel dicht.

Overigens zie ik genoeg ondernemers na hun faillissement ook niet bij de pakken neerzitten en weer verder gaan, maar dat maakt het niet minder zuur.

Als je jaren je ziel en zaligheid ergens in steekt en het loopt zo af, door zo'n crisis, dan is dat gewoon zuur.
Euh ik heb het over alle andere winkels, schoenen maker, en Blokker, en Hema, en Action, en kleding winkels, en horeca, en VELE andere bedrijven die niet open mochten, en sorry die waren absoluut niet ten dode opgeschreven voor maart 2020, al helemaal niet de horeca, en vooral die miljoenen kleine bedrijfjes zijn niet bestand zijn tegen verplichte sluitingen voor vele maanden of langer, daar kan je je niet op dekken, al helemaal niet die net begonnen zijn en al hun geld in hun bedrijf gestoken hebben

Maar dan moeten mensen ook zeker geen hypotheek meer nemen volgens jou, want als ze hun baan verliezen, kunnen ze niet hun hypotheek betalen meer?!

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 10 februari 2021 17:08]

Als ze de hypotheek niet kunnen betalen is dat zuur hoor, maar wellicht hadden ze dan niet zo'n dure hypotheek moeten kopen zonder zich in te dekken tegen verlies van inkomsten?
Omstandigheden als deze kan je als ondernemer niet voorzien. Sterker nog, een door de overheid opgelegde verplichte sluiting van je winkel, daar houd niemand rekening mee en valt ook niet onder het ondernemersrisico.

Dat dit niet onder ondernemersrisico valt blijkt ook uit de steun die de overheid geeft. Hoewel die steun veelal niet toereikend is. Voor de meesten houdt het op bij het net aan kunnen doorbetalen van je personeel.
nieuws: Coolblue stopt met marketing vanwege beperkte Chinese leveringen - up...

Heeft het verhogen van prijzen in februari afgelopen jaar daar ook nog invloed op gehad?
Als je in Corona jaar 34% groeit als webshop en een ebitda van 5% hebt dan heb je het niet goed gedaan.
De hogere prijzen is vooral door tekorten. Niet om de omzet te stuwen, wel de winst natuurlijk. Hoewel de leveranciers ook hun deel pakken.
Nee, ze hebben het erg goed gedaan. Ze investeren hard in groei en maken winst. Die twee gaan lang niet altijd hand in hand. Amazon bijvoorbeeld begint pas de laatste jaren echt dikke winst te draaien. Daarvoor was het alleen maar herinvesteren in groei. Het feit dat ze al jaren 20%+ omzet groei per jaar draaien en winst maken is juist uitzonderlijk, zeker in die markt.

We zijn niet allemaal Apple, Adyen, ASML. Waar het heel normaal is om 20%+ netto winstmarge te draaien.
Wacht maar tot de twinkle100 over 2020 uitkomt. Daar staan de 100 grootste webshops van Nederland in. Ik verwacht dat de meerderheid 50% of meer groei laat zien.
Over winsten zijn minder cijfers bekend maar er zijn genoeg spelers die 10 tot 15% editda zullen halen.
Bedenk ook dat edbitda voor belasting en afschrijvingen is. Investeringen die afgeschreven worden vallen daar buiten.

Ps: het is wel even tot september 2021 wachten....
Waarom zou ik die willen afwachten, er zijn al genoeg cijfers die laten zien dat je schromelijk overdrijft wat betreft de resultaten van coolblue. Ik heb de cijfers van amazon al gezien en die had een omzetstijging van 38%. Coolblue groei in lijn met amazon en dan voldoe je toch aan een belangrijke benchmark. Zeker omdat ecommerce dit jaar verwacht wordt te groeien met 11-15% (als je statista mag geloven). Ik geloof echt weinig van die 50%.

Maar goed, als jij met cijfers kan komen die laat zien dat de gemiddelde dozenschuiver dit jaar 50% omzetgroei pakt herzie ik graag mijn mening.

Edit: nieuws: CBS: omzet uit verkopen Nederlandse webwinkels is met 55 procent gegr...

Eerste kwartaal 20% (weinig lockdown), tweede kwartaal 50% (veel lockdown). In die lijn kom je met een derde kwartaal gelijkend aan de situatie van het eerste kwartaal en een 4e aan het tweede uit op zo'n 30-35%.

[Reactie gewijzigd door Thekilldevilhil op 10 februari 2021 16:57]

5% voor een dozenschuiver op vele vlakken is netjes
Heb het altijd bizar gevonden, het meeste geld kan je verdienen met gewoon dingen verkopen die iemand anders gemaakt en bedacht heeft. Of nog meer met de koop en verkoop van geld.
Ik zou niet zeggen dat daarmee "het meest" verdiend wordt. Retail is een lage-marge business.

Daarnaast schets je het alsof logistiek, voorraadbeheer, klantenservice en het bouwen van een goede webwinkel niets voorstelt.
Precies mijn eerste ingeving. Logisch dat de omzet dan nog harder stijgt.
Bij gelijkblijvende afzet ja, maar wie zegt dat een hogere prijs geen lagere afzet tot gevolg heeft? Kan een strategische keuze zijn uiteraard, maar hogere prijs is zeker geen garantie voor een (sneller) stijgende omzet.
Wel als je heel veel producten verkoopt die juist voor verhoogd thuiswerken interessant zijn :P Dan kan je wel met behoorlijke zekerheid, als je al een goede naam hebt tenminste, voorspellen dat er meer omzet komt.
Ook het aantal orders is bijna verdubbeld dus je zou zeggen van niet.
Mijn werkgever heeft een 'thuiswerkwinkel' geopend op Coolblue. Wij zijn verplicht daar onze thuiswerkzooi te bestellen. We hebben een budget van 1600 euro de neus / 5 jaar en honderden werknemers in NL.

In de thuiswerkwinkel hebben we de keus uit een beperkt assortiment spullen, waarvan een groot deel continu is uitverkocht.

We hebben dus:

Honderden personen + iedereen bureau. stoel, monitor, muis etc.. nodig + Coolblue dynamisch prijzen systeem dat de prijs van deze artikelen tot VER boven de adviesprijs opschroeft. (Webcams voor 50% boven adviesprijs of 2e kans bureau voor adviesprijs+200 euro...)

Dus ja dat heeft vast een plusje op de balans tot gevolg.
Herkenbare frustratie, ik zit in hetzelfde schuitje.
Klinkt mij een beetje als iets met een gegeven paard... werkt zeker in de finance-tak.

Ik zou willen dat mijn werkgever me in staat stelde om voor €1600 aan kantoorspullen bij Coolblue te mogen bestellen..
Wij kopen al jaren op rekening zakelijk bij Coolblue. Vorig jaar werd eenzijdig tijdens de crisis ons krediet ineens ingetrokken en gingen de prijzen fors omhoog. Ik heb Coolblue daar op aangesproken en kreeg een zeer verbolgen antwoord. Er zal een verklaring voor zijn, maar ik vond het dubbel.
Mooi bedrijf maar als aandeelhouder zou ik me wel zorgen maken om de te verwaarloze winst. Alles is top aan het bedrijf maar het verdient simpelweg te weinig geld.
Een ebitda van 6% is toch zo gek niet voor technology retail?
Even wat uitleg voor diegenen die geen economiecursus gevolgd hebben. EBITDA staat voor Earnings Before Interest, Taxes, Depreciation, and Amortization en is een maatstaf die vaak gebruikt wordt om de performantie van bedrijven met elkaar te gaan vergelijken zonder rekening te houden met elementen die geen cash geld kosten of die te veel kunnen verschillen tussen landen om een eerlijke vergelijking mogelijk te maken.

Het gaat om de winst die gemaakt wordt zonder de interesten, belastingen en afschrijving van assets mee te rekenen. Voor een particulier klinkt dit vreemd want interesten en belastingen moeten ook gewoon betaald worden. De reden dat men dit niet meeneemt is omdat de kapitaalstructuur en het belastingsstelsel waar een bedrijf aan onderworpen is zo verschillend kan zijn dat deze een grote invloed kunnen hebben op de netto winst en zo een vertekend beeld kunnen geven van de prestaties van een organisatie. Afschrijving van materiaal daarentegen is dan weer vooral een boekhoudkundige berekening die niet direct cash geld kost.

Coolblue pakt uit met een EBITDA van 114 miljoen op een omzet van 1990 miljoen euro en zo kom je aan iets meer dan 5,7% marge. Het jaarverslag van 2020 kon ik nog niet vinden dus ik kon niet even opzoeken wat de netto winst is maar dat zal binnenkort wel beschikbaar gemaakt worden.

[Reactie gewijzigd door Admiral Freebee op 10 februari 2021 14:44]

Coolblue is geen prijsvechter sterker de meeste spullen worden aangeboden voor retail adviesprijs. Vanuit dat perspectief maakt men simpelweg teveel kosten. Het koopt feitelijk de NPS.
Ja, maar dan nog. 6% ebitda is niet onder gemiddeld voor de branch waarin coolblue opereert.
Omzet is belangrijker. Een veel voorkomende strategie is met zeer dunne marges of zelfs met verlies verkopen om concurrenten uit de markt te prijzen en zodra alles omvalt / je een groot genoeg marktaandeel hebt heb je veel macht en kun je je marges (eventueel selectief) gaan verhogen. En sowieso, 0,5% marge op 1 miljard artikelen is nog steeds een hoop meer dan 10% marge op 1 miljoen artikelen.
Meer dan een verdubbeling van de EBITDA op een jaar tijd is ook niet slecht. Je zit in een competitieve markt met relatief kleine marges te werken en blijkbaar hebben ze ofwel marges weten te verhogen danwel meer omzet weten te boeken met producten die een hogere marge hebben het afgelopen jaar. Dus ze zijn ook voor de aandeelhouders op de goede weg zou ik zeggen.
Met investeringen in meer winkels, het buitenland, energieverstrekking en installatie van zonnepanelen/laadpalen is dat toch niet zo gek?
2 miljard omzet maar weinig winst zo te zien
Dat is al jaren zo, kijk hun jaarverslagen maar na. Men claimt dat het komt door alle investeringen, maar ben benieuwd of dat echt het hele verhaal is. Er lijkt gewoon niet zoveel marge in webwinkels te zitten.
Anoniem: 159816
@Tk5510 februari 2021 15:16
Hoe trek je dat in twijfel? Allereerst zijn de marges in de retail niet erg hoog, verder heb je denk ik compleet gemist wat er de afgelopen pak 'm beet 5 jaar uit de grond gestampt is:

- Eigen bezorgservice voor witgoed incl. installatie
- Eigen inbouwinstallatieservice
- Eigen bezorging voor TV's incl. installatie
- Eigen fietsbezorging
- Alle depots die voor bovenstaand nodig zijn
- Groter warehouse met bijbehorende vernieuwing van processen
- Nieuwe winkels
- Uitbreiding naar Duitsland
- Verkoop en installatie zonnepanelen
- Verkoop en installatie laadpalen
- Aanbieden van energie

En dan heb ik vast nog wat gemist.
Die afschrijvingen van veel van je genoemde zaken zit in de afschrijving dus na ebitda
Dus een winst van 114 miljoen op een omzet van 2miljard is niet zo slecht
Elektronica is een sector waar de marges gewoon vrij laag liggen. Veel concurrentie die allemaal hetzelfde aanbieden. Je moet het dan van naamsbekendheid hebben en lage prijs zoals amazon of veel adverteren zoals coolblue doet om steeds mensen te blijven trekken die iets meer willen betalen.
De winst voor belasting is verdubbeld maar de omzet is maar 34% gestegen. Oftewel, flink geprofiteerd van de crisis.
Dat is het voordeel van een onverwachte fiks hogere omzet, de VASTE kosten blijven het zelfde, ergo meer winst.
Weinig maar veilig, ze hebben haast geen risico's. De leverancier van ze moet het product wat jij besteld namelijk betalen, ze krijgen pas het geld nadat jij besteld hebt.

Sowieso doen ze enorme investeringen om nieuwe sectoren over te nemen. Denk aan witgoed en zonnepanelen en stroom etc.
2 miljard omzet maar weinig winst zo te zien
Wat op zich niet gek is voor detailhandel.
Ook wil het bedrijf nieuwe winkels openen en het magazijn uitbreiden.
Vooral winkels als BCC en Mediamarkt gaan hier ontzettend veel last van krijgen. Coolblue heeft in ieder geval in mijn omgeving een erg goede naam als het gaat om snelheid, prijs en service.

Persoonlijk bestel ik ook liever iets bij Coolblue dan bij Amazon, Bol, Mediamarkt etc.
Coolblue begint steken te laten vallen, in de ochtend besteld, en dag nadien niet aangekomen. En dit is niet de eerste maal. Als je in de avond om 23u besteld kan ik mij dit inbeelden, maar niet als er stock is en je in de ochtend om 10u een bestelling plaatst. Daar moet je dan niet meer adverteren. En het is niet dat we op den boerenbuiten wonen. Amazon duurt iets langer (zelfs als het van Amazon komt) maar service is daar wel correct. Bol & Mediamarkt mijd ik ook liever. Als het niet anders kan, dan wel. Mediamarkt is afterservice nul, en bij Bol zijn de leveringen echt niet op orde. Laatste 5 bestellingen, 4x problemen gehad. Fysiek ben ik 3x in een winkel van Coolblue geweest, ik werkte toen dicht tegen een winkel en was product onder garantie, daar binnenbrengen kon ik gewoon onder de middagpauze. Veel gemakkelijker dan naar de post te moeten gaan en opsturen. Voor bol zou ik dan naar AH moeten gaan hier in België of zelf betalen via bpost. De eerste AH is op 20-25 minuten rijden. Coolblue is dikwijls niet de goedkoopste, maar service steekt er wel bovenuit. Maar van Amazon heb ik 3x een probleem gehad, en hebben ze telkens correct opgelost. Zelfs in Duitsland, daar krijg ik altijd iemand die Nederlands spreekt aan de lijn. Frankrijk is het wel in het Frans te doen, maar dat is geen probleem. Nu zal het bij anderen vast net omgekeerd zijn. En ik snap dat er overal problemen kunnen opduiken, maar bij sommige duurt het altijd wel wat voor er een oplossing komt.
Nou denk dat iedereen met een beetje boerenverstand wel weet dat je in de huidige tijd niet teveel moet rekenen op snelle levering. Om nu welk bedrijf dan ook a.d.h.v. puur de levertijden beoordelen als 'steken laten vallen', vindt ik nu even niet correct.

Elke webshop is uiteindelijk afhankelijk van een paar bezorgdiensten, die allen volledig overbelast zijn.

Bij diverse klanten van mij moeten nog vele vrachtwagenladingen pakketten afgehaald worden door o.a. PostNL/DHL/etc. I.p.v. dagelijks een of meerdere vrachtwagens, ben je nu blij als er één of 2 keer per week een lading mee kan, vaak nog geeneens een volle vracht. Achterstand puur voor verzending lopen nu gemiddeld uit op 4 a 5 werkdagen.

De ingepakte en te verzenden pakketten klotsen letterlijk tegen het dak aan in de warehouses.

Zij kunnen daar echt niks aan doen. Sterker nog, denk dat Coolblue toch nog een soort van voorrang krijgt in het netwerk heb ik het idee.
De groten zoals Coolblue reserveren een aantal pakketjes per dag. Dat is geen klein aantal. En bpost kan slechts x aantal pakjes leveren per dag. Als iemand minder nodig heeft, dan is het meestal first come, first served, of per opbod.
Maar voor het gereserveerde aantal krijgen ze "garantie van levereing". Daarom dat ik ook zei, dat als je in de avond wat besteld (rond 23u) ik mij gerust kan inbeelden dat het niet aankomt. Maar niet als je in de ochtend besteld om 9u, omdat je zeker bent dat de dag nadien er altijd iemand aanwezig is. Dan zou dit toch bij de gereserveerde lading moeten zitten.


Maar dan moet je dan maar op je site zetten, levering kan vertraging hebben. Maar dat was nergens te bespeuren. Tevens zelfs geen mailtje of niks. Dus heb ik in de avond om 9u gebeld waar is mijn levering ... En veel zeveren later, wisten ze het nog niet, maar dat het de dag nadien pas levering zou plaatsvinden. Als ik iets snel nodig heb dan bestel ik bij Coolblue omdat het normaliter de dag nadien aanwezig is. Maar bij de afgelopen 5 zendingen is het 2x niet zo geweest. Kijk dan wil ik geen meerkost meer betalen, en zal ik wel ergens anders bestellen. Zeker als er een serieus prijsverschil opzit. De nieuwe diepvriezer hier, had ik normaliter bij coolblue besteld, maar was ergens anders een pak goedkoper, tsja dan is de keuze snel gemaakt; Het is niet dat ik deze morgen in huis moet hebben. Garantie, tsja dat zien we dan wel als we het nodig hebben. Dat is wel helemaal op orde bij Cooblue en een dikke pluim daarvoor

[Reactie gewijzigd door cricque op 10 februari 2021 14:59]

Maar dan blijft de vraag: was het niet verstuurd, of werd het niet geleverd? Want dat maakt wel degelijk een groot verschil. Als CB het niet buiten krijgt dezelfde dag dan zit het probleem bij hen, als zij het doorgeven aan de bezorger maar die laat steken vallen, dan kan je dat moeilijker op CB zelf steken, daar hebben zij geen controle over.

Zeker als je eind vorig jaar bestelde kon je er bijna zeker van zijn dat het te laat zou aankomen als het via bpost moet gaan wegen overbelasting bij bpost.
Ja dat was dus niet duidelijk, en konden ze mij niet zeggen (of wilden ze niet). Denk eerder dat het bij hun niet vertrokken was. Kan gebeuren, maar als dit met regelmaat gebeurd, dan is er toch ergens wat mis. Daarom ook dat ik best kan verstaan dat als je in de avond iets gaat bestellen het morgen er niet kan zijn, maar niet als je om 9u in de ochtend iets besteld. En de postbode is die dag mooi om +- 10u (ongeveer het vaste uur) een pakje komen afleveren van Amazon. Dus was het in het sorteercentrum of lag het aan coolblue, kan ik moeilijk oordelen.

Nu ik ben zelf programmeur, en snap best dat niet alles 100% is. Maar hoe moeilijk is het nu om een status te updaten aan de hand van een gescande code om exact te weten waar een pakje is. Waarschijnlijk zie ik dit te simplistisch. Maar een vriend van mij werkte voor een transportbedrijf en dat waren 20 verschillende systemen die status updates moesten doorgeven. Gelukkig is dat ondertussen 1 universeel systeem. Maar het lijkt mij de dag van vandaag toch wel mogelijk om te weten wat waar zit. De enige point of fail dat ik nog kan zien is het overladen en overdragen aan de volgende dienst en of de uiteindelijke bezorger. Dat het daar ergens verloren geraakt

En om terug te komen op die omzet, ik wil eigenlijk niet weten hoeveel verloren pakketjes er zijn, en hoe ze daar rekening mee houden in hun boekhouding. Want er zullen best wel wat retours zijn, al dan niet beschadigd, zelfs moesten ze nog verkocht geraken als "2de kansje" ofzo. En zeker de "verloren items"

[Reactie gewijzigd door cricque op 10 februari 2021 16:57]

Zolang er niet express verzending is (tegen hoge toeslag) bestaat er helaas helemaal geen "garantie van levering", het enigste wat ze kunnen aanbieden is hun best doen om de leverbelofte waar te maken :)

En van de meeste pakketten die de vervoerders die dag sorteren, worden ook netjes volgens leverbehoefte geleverd, ook dat gaat gewoon goed.

Het probleem zit hem in de pakketjes bij de vervoerder te kunnen laten aankomen en sorteren.

Bijvoorbeeld Track&Trace informatie wordt pas bijgewerkt zodra het pakket voor het eerst door de sorteerscanner gaat. Dus zolang jouw pakket nog in het warehouse van de verzender staat, of onderweg naar de sorteerlocatie, of nog bij de sorteerlocatie staat te wachten om te sorteren (wat soms ook enkele dagen kan duren), zal er ook geen Track&Trace informatie zijn.

Maar nu refereer je dat je geen info krijgt, maar op de klantenservice pagina bij CB staat toch echt dat pakketjes kunnen vertragen.

Daarom nogmaals, iedereen met een beetje boerenverstand weet gewoon dat niemand het waar kan maken op dit moment, en de winterse omstandigheden maken het er ook niet beter op. Om dan ook nog eens de klantenservice te belasten met vragen over waar je pakketje blijft, is gewoon not-done.
Was het niet verstuurd of niet aangekomen? De laatste tijd zijn er veel problemen bij de bezorgers he…
Zelfs verstuurd is het verkeerde woord, het kan goed zijn dat het in het warehouse klaarstaat op een rolcontainer maar dat PostNL of Bpost niet voldoende capaciteit heeft het mee te nemen. Dat zijn dingen die zoveel mogelijk worden afgstemt op elkaar, maar zolang je niet alles zelf doet zal het nooit perfect zijn.
Ik waag het te betwijfelen of hier een BCC of Mediamarkt hier ontzettend veel last van kunnen krijgen.
Als je de fysieke CB-winkel in Eindhoven pakt is het fysieke, uitgestalde, aanbod heel treurig. Een aantal telefoons, 5 laptops en een stuk of 5 tv's aan de muur. Ik chargeer natuurlijk, maar de neiging om te gaan 'funshoppen' ligt bij zaken zoals MM of BCC een stuk hoger.
De kleine winkels zijn denk ik vooral voor afhalen, service en de populairste producten. Heel anders dan de XL winkels, waar shoppen meer een focus heeft. Als ze meer XL's gaan neerzetten, zal het zeker wel concurrentie voor MM en BCC zijn
Inderdaad, tenzij het prijsverschil heel erg groot is kijk ik eerst of Coolblue het heeft.

Amazon ga ik puur voor de prijs, Bol enkel producten/leveringen van Bol zelf.
Mediamarkt is toch ook een aftandse rommelbende geworden? De Nespresso’s en de Samsungs hangen er goed bij maar voor de rest is het erger dan de Aldi.
De Aldi-nieuwe-stijl in mijn dorp ziet er een stuk netter uit dan de gemiddelde MediaMarkt :+
Coolblue is vaak duur en slecht bereikbaar. Voor mij is Mediamarkt zelfs ondertussen voorbijgestreefd met de 100 dagen bedenktijd, kosteloze same day delivery en betere acties. Ik begrijp ook niet zo goed hoe ze elk jaar webwinkel-award bij Tweakers winnen.

Er wordt ook in webwinkels tegen marges aan gewerkt. In Nederland zuigen die kortingsperiodes daarom ook zo hard, er valt nauwelijks winst te maken op producten hier. Het meeste geld zit in accessoires. Ik snap ook wel dat ze nu diversificeren qua aanbod. Bovendien helpt dit (laadpalen, panelen en stroom) qua duurzaamheidsimago.
ze kijken heel goed naar Amazon.nl
dan zie je hoeveel Coolblue boven de gemiddelde prijzen zit. Scheelt soms 80-130 euro per Computer scherm. Bij amazon is iets 60euro goedkoper, dan geven ze vaak bij Coolblue "korting" lol.
Misschien biedt Amazon.nl momenteel producten aan voor een prijs die niet kan, met als doel een voet aan de grond te krijgen in Nederland, de concurrentie kapot te maken en dan de vruchten de plukken van hun monopolie? Op de korte termijn lijken hun scherpe prijzen fijn, op de lange termijn denk ik niet dat wij als land beter worden van een machtige Amazon hier.
Duitsland is goedkoper dan Nederland. Zelfs als je zonder btw telt, dan is het iets goedkoper. Maar je ziet tegenwoordig wel veel aanpassingen van prijzen, bij alle spelers. Amazon is daar wel koploper is, die passen soms een prijs 10x per dag aan ofzo
ook niet overdrijven he. Gebruik maar eens de pricewatch voor populaire monitoren van cooblue en anderen. Gigantische verschillen en nee ik kijk niet op een paar tientjes.
Coolblue heeft fantastische service maar heeft vaak een overdreven prijs, ze worden nu onder controle gehouden door amazon.
Dan doen ze inderdaad. Met de gigantische omzet van de server tak schijnt men de boel te goedkoop te verkopen. Een beetje zoals Uber dat doet/deed met investeringsgeld aan je uit delen, zodat ze de goedkoopste zijn. Of uiteindelijk de enige.
Lubach had er vorige jaar een stuk over.
Misschien wel lagere prijzen bij mediamarkt, maar ook de meest verschrikkelijke service. Daarnaast heb ik nog nooit enig waardevol advies gehad van een mediamarkt medewerker. Bij Coolblue is er altijd iemand die weet waar die het over heeft. Vind ik prima dat extra tientje waard.
Coolblue is vaak duur en slecht bereikbaar. Voor mij is Mediamarkt zelfs ondertussen voorbijgestreefd met de 100 dagen bedenktijd, kosteloze same day delivery en betere acties.
Dit dus!

Mijn persoonlijke ervaring met Coolblue is dat ze gewoon te groot zijn geworden, wat vroeger gewoon service was halen ze nu hun neus voor op.
Het is fijn om te zien dat de laagste prijs voor veel mensen niet de belangrijkste factor is. Ik vind service belangrijk, ik betaal liever extra dan dat ik weer moet lopen kloten om mijn geld terug te krijgen van een of andere dropshipper van Bol.com.
Fijn dat er mensen zijn die daarvoor willen betalen, en zulke bedrijven nog in de lucht houden ermee
Ik zou dat niet zo graag willen gezien het tot nu toe nog nooit fout is gegaan bij mij. Maar als student zijnde ga je ook niet een duurder product bestellen voor een beetje service ;)
Mooi dat we bij CB en Bol.com blijven bestellen. Vraag mij af of Amazon nog wat marktaandeel af heeft kunnen snoepen.
Er is wel echt een groot verschil tussen die twee bedrijven. Je kunt Bol.com prima vergelijken met Amazon, zeker nu ze 3 jaar geleden derde partijen gingen promoten. Het is dus vaak onduidelijk wie waar verantwoordelijk voor is als er iets mis gaat met een bestelling, die wordt bezorgd door weer een andere partij. Coolblue heeft alleen eigen aanbod en bovendien een eigen bezorgservice.

Bol.com heeft zich ook echt in de markt gezet als Amazon concurrent, maar zolang Ahold geen grote internationale retail aankoopt, dan kun je je wel afvragen hoe lang dat houdbaar is.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee