Coolblue overweegt een beursgang

Coolblue denkt na over een beursgang. De directeur en oprichter van de webwinkel, Pieter Zwart, zegt dat een beursgang nog niet vaststaat. Volgens aandeelhouder HAL zou een beursgang dit jaar kunnen plaatsvinden.

In een video zegt Zwart dat hij met zijn team 'heel hard aan het nadenken is om Coolblue naar de beurs te brengen'. Zijn korte verklaring hangt samen met voorschriften uit de Europese Verordening marktmisbruik ten aanzien van voorwetenschap. Zwart zegt dat hij over deze plannen moet communiceren, omdat over een beursgang wordt nagedacht en omdat een van de grootste aandeelhouders al beursgenoteerd is.

Die aandeelhouder is investeerder HAL. Dit bedrijf heeft ook een officieel bericht naar buiten gebracht naar aanleiding van de overweging van een aandelenuitgifte. De investeerder heeft momenteel 49 procent van de aandelen in Coolblue in handen. HAL zegt dat de uitgifte naar verwachting ergens dit jaar zal plaatsvinden, al hangt dat volgens het bedrijf nog van een aantal zaken af, waaronder de omstandigheden op de financiële markten.

Mochten de plannen doorgaan, dan zal Zwart naar eigen zeggen de grootste aandeelhouder blijven en blijven ondernemen. Daarmee geeft de directeur aan dat hij niet van plan is zijn aandelen te verzilveren bij een daadwerkelijke beursgang.

Onlangs publiceerde het bedrijf de cijfers over 2020, waaruit bleek dat de omzet van 1,5 miljard euro in 2019 is gestegen naar 1,99 miljard euro in 2020. Dat is een stijging van 34 procent. Met name door het vele thuiswerken deed Coolblue goede zaken. Het bedrijfsresultaat of de ebitda steeg van 48 miljoen naar 114 miljoen euro.

Bij de presentatie van de financiële cijfers van vorig jaar gaf Coolblue al aan dat het zijn bedrijfsonderdelen voor zonnepanelen en laadpalen wil uitbreiden en dat het ook nieuwe winkels wil openen en het magazijn wil uitbreiden.

Door Joris Jansen

Redacteur

11-02-2021 • 11:56

259 Linkedin

Submitter: Burddie

Reacties (259)

259
252
129
25
2
95
Wijzig sortering
Hoewel Coolblue een succesformule heeft vind ik ze niet perse uniek. Er zijn legio vergelijkbare bedrijven die net zulke goede service verlenen. Laten we niet vergeten dat ze een groot gedeelte van hun succes te danken hebben aan hun grote marketingmachine. Daarin zijn ze gewoon de allerbeste in de markt.

Bovendien kampen ze altijd nog met teruglopende marges en hoge bedrijfskosten. In een hoog concurrerende markt met over het algemeen transparante prijzen. Dat zijn allemaal factoren die het voor beleggers niet perse aantrekkelijk maken. Behalve de schaalgrootte en expansiedrift zie ik verder weinig toegevoegde waarde in hun huidige corebusiness. Maar wellicht zit de interesse juist in hun andere projecten zoals de zonnepanelen en laadpalen.

[Reactie gewijzigd door Mr. Thompson op 11 februari 2021 16:01]

Hoewel Coolblue een succesformule heeft vind ik ze niet perse uniek.
Wat ik uniek vind aan Coolblue is de service. Ik heb bij CB het vertrouwen dat ik ze tijdens de aankoop, de afkoelperiode maar vooral ook tijdens (of zelfs na) de garantie periode kan mailen of bellen en dat ik tijdig antwoord krijg en indien nodig een passende oplossing. Ik heb al vaak aftersales contact gehad met CB en dat is in bijna alle gevallen naar tevredenheid verlopen. Bol doet dat (inmiddels) ook redelijk maar met MediaMarkt heb ik al mindere ervaringen. Moet je eens iets proberen terug te sturen en je ordernummer invoeren, dat is dus niet het ordernummer dat op je factuur staat! Gewoon ordinair ontmoedigingsbeleid. Amazon is het meest schofterige bedrijf in after sales. Zij doen er echt alles aan om maar niet in contact mee te kunnen komen, zowel amazon.de als ook nl. Emailen is niet mogelijk, contact leggen via je bestel historie ook niet (let op: ik bedoel na de afkoelperiode). Ik heb er dan ook geen enkel vertrouwen in dat ik bij Amazon nog iets gerepareerd of vervangen krijg als er tijdens de garantie periode iets met mijn product gebeurt.

Met die service en dat vertrouwen is m.i. Coolblue groot geworden. En niet te vergeten het concept voor 23:00 besteld, morgen geleverd. Nu niet meer uniek maar CB heeft dat concept flink op de kaart gezet.

[Reactie gewijzigd door chevsureti op 11 februari 2021 13:38]

Bol is een heel ander niveau dan CB geworden door het Plaza gedrocht. Dit zal hen uiteindelijk ook de das om doen. Je krijgt te maken met 2 platformen onder één naam. Je denkt Bol , maar eigenlijk koop je van een bedenkelijke 3th party die zijn eigen eisen en wetten kan stellen, die soms nog eens in conflict zijn met die van bol, en dan krijg een tripartieten verhaal.

En dan heb ik nog niet over die bedenkelijke clickbaits via google, bol blijkt alles te verkopen, van vrachtwagens tot zand. Totdat je op de advert klikt en dan staar er mooi "niet leverbaar". Precies of iemand daar alle mogelijke producten heeft advertised die bol nooit verkocht heeft (en nooit zal verkopen) om toch maar traffic te genereren. Nee, sinds dat bol voor zijn eigen ondergang gekozen heeft is de positie van CB net weer een heel stuk gestegen. Eén website, één verhaal en een goede service over heel de lijn!

[Reactie gewijzigd door miitjohn op 11 februari 2021 20:48]

Ik deel die mening over Amazon niet. Ze hebben de contactopties bij oudere bestellingen (na afkoelperiode) toegegeven wat verstopt. Maar het is wel degelijk mogelijk om ze te mailen als er na bijvoorbeeld een half jaar na een aankoop wat aan de hand is. Je krijgt dan binnen 12 uur een reactie, vaak zelfs al binnen een paar uur.

Toevallig gisteren nog een defect aan mijn robotstofzuiger (11 maanden oud) gemeld. Binnen een half uur een reactie dat een nieuwe exemplaar al onderweg is, en of ik de defecte binnen 30 dagen terug wil sturen.

Een tijdje geleden hetzelfde verhaal met een trui die niet de gewenste kwaliteit bleek te hebben. Ondanks dat ik die trui al bijna twee jaar in bezit heb, zonder enig probleem het aankoopbedrag teruggekregen.

Er is veel aan te merken op Amazon, maar op hun after sales zeker niet. Qua afhandeling kan zelfs Coolblue daar niet aan tippen.

[Reactie gewijzigd door Galapogos op 11 februari 2021 18:39]

Nou, er is wel heel veel af te dingen op de aftersales van Amazon, bijvoorbeeld dat er vaak amper gelezen wordt. Aan de andere kant heb ik wel het gevoel dat het bijna altijd wordt opgelost, alleen soms moet je stug volhouden. Maar die ervaring heb ik met Coolblue net zo goed. Vooral de standaard gescripte antwoorden van Amazon zijn waardeloos.
-

[Reactie gewijzigd door Stronk op 16 februari 2021 12:11]

Idem. Ik heb ooit 1x problemen gehad met een levering uit Duitsland. Na contact oipgelost. Ik kreeg een nieuw exemplaar en de oude moest terug naar een adres in Nederland.
ben het helelmaal met u eens, waar is de aardige winkelmedewerker bij de MM die je netjes welkom heet en vraagt waar je voor komt en je vervolgens een nummertje geeft en je de juiste richting uit stuurt, je koffie/water aanbiedt, netjes op je beurt wachten en dan wordt je goed en vakkundig geholpen een een medewerker van CB,ook aftersales probleemloos en zeer vriendelijk, 2 x wat terug gestuurd, mag zonder opgaaf van reden binnen 30 dagen, had binnen 2 dagen volledige aankoop bedrag terug op mijn rekening.
Bij de MM wordt je in het diepe gegooid, je moet altijd zelf op zoek gaan naar een medewerker, hopen dat hij/zij van de juiste afdeling is en tijd voor je heeft,wat ze 9 van de 10 x niet hebben, want er zijn altijd te weinig medewerkers op de verkoop vloer, verder klopt hun stock nooit, wou eens een specifiek model telefoon hebben, online op voorraad maar in de winkel niet dus, dus voor niets erheen gereden, klanten service onkundig en onbehulpzaam en zo kan ik nog wel even doorgaan, ik kom er dus ook nooit meer.
Het stomme is dat als je het lastig maakt dingen terug te sturen je daardoor ook kosten maakt. Want iedereen die er niet uitkomt gaat toch contact opnemen met je klantenservice. En dat is duuuuuuuur.
Hoeze duur bij BC kan je gewoon contact zoeken en je krijgt meteen antwoord of als je dat wenst gewoon gelijk chatten via whattsap
Voor de winkel is het duur. Klantcontact is een grote kostenpost.
CB is vergeleken met concurrenten duur, echter de service is top.
Amazon is het meest schofterige bedrijf in after sales. Zij doen er echt alles aan om maar niet in contact mee te kunnen komen, zowel amazon.de als ook nl. Emailen is niet mogelijk, contact leggen via je bestel historie ook niet (let op: ik bedoel na de afkoelperiode). Ik heb er dan ook geen enkel vertrouwen in dat ik bij Amazon nog iets gerepareerd of vervangen krijg als er tijdens de garantie periode iets met mijn product gebeurt.
Ik deel je ervaring met CoolBlue maar Amazon staat zeker op hetzelfde nivo qua service. Snel en makkelijk contact, nog nooit problemen gehad met retouren en garanties (ook twee jaar nadien). En we bestellen redelijk vaak, en retourneren ook regelmatig.

Weet je zeker dat we het over dezelfde webshop hebben?
Let op dat Bol het redelijk doet als je echt bij Bol.com koopt. Is het eigenlijk Bol.com plaza, zoals een aanzienlijk deel van de producten, dan moet je op speurtocht uit en af en toe flink op je strepen staan als je wilt krijgen waar je als consument recht op hebt, en kan je op niks meer dan dat rekenen.

Inderdaad, CB heeft mijn vertrouwen m.b.t. aftersales en garantie, en is één van de weinige bedrijven die dat heeft. En dat zorgt dat ik graag voor Coolblue kies als het product 10% goedkoper is bij Amazon bij gelijke levertijd.
Had inderdaad eens iets gekocht via Bol Plaza wat na nog geen half jaar al naar de klote was. Oorspronkelijke leverancier had geen telefoonnummer en reageerde geheel niet op mails. Toen via Bol zelf maar even contact gezocht. Heel lulverhaal met smoesjes van "ja niet iedereen heeft de hardware om mee te bellen", maar in de tussentijd kunnen ze mij wel 4x op dezelfde dag telefonisch lastigvallen.

Toen ik ze op hun leugens aansprak konden ze ineens wel contact krijgen met de leverancier. Uiteindelijk is toegezegd (via mail, dus zwart op wit) dat ik het product moest opsturen, bij ontvangst zou ik mijn geld terug krijgen. Na bijna 2 weken nadat het bij hen al binnen was kreeg ik een reactie van "kan alleen binnen 30 dagen teruggestuurd worden". Op dat moment was ik er echt klaar mee en heb ik gewoon van Bol geëist dat zij mij terugbetalen en het zelf maar lekker uitzoeken met de prutser van een leverancier. 2 maanden verder maar wel mijn monies terug. :D
Dat lijkt inderdaad op een potentiële Amazon concurrent. Hopelijk staren ze zich niet blind op ruimte-avonturen. Qua branding moeten ze alvast niet verder kijken dan onze eigen blauwe planeet :-)
Coolblue moet het ook niet hebben van consumenten elektronica op de lange termijn. Een product in doosje stoppen kan elke halve zool wel.

Ze domineren de witgoed markt en datzelfde willen ze ook doen in de energie markt zoals zonnepanelen en laadpalen. Je zet niet zomaar even een witgoed concurrent op met eigen bezorgservice vanuit je zolderkamer. En je hebt ook geen batterij aan mensen in dienst die daken opklimmen om zonnepanelen aan te sluiten of laadpalen te monteren etc. Ze hebben een erg goede naam, dus als ik moest kiezen tussen Sjaak de Elektroman bv of een Coolblue, dan weet ik het wel.
Aan de andere kant is het daar lastig opschalen en verlies je een hoop aan 'assets' die ze nu hebben zoals:
Goede UX, SEO, Inkoopkracht. Die kan je niet zomaar meenemen de zonnepanelen in.
Je hebt ook partijen als Eneco en Vattenvfall die dit ook doen en die volgens mij een goede naam hebben en meer met energie worden geassocieerd. Daarnaast gaat de saldering eraf dus is dat nou ook niet zo'n enorme groeimarkt.

Het komt mij eigenlijk meer over als cashen nu het nog kan. Amazon zit ze op de hielen en na 2020 heeft iedereen nu wel een extra muis en scherm gekocht. HAL zit er meestal ook wel in voor de lange termijn. Als zij er (gedeelte?) vanaf willen dan zegt dat wel wat.
Dat denk ik ook. Daarom ben ik ook benieuwd naar hun prospectus als ze de beurs op gaan ;)

Overigens valt het mij wel op dat je tegenwoordig moet bijbetalen voor de witgoed aansluitservices, waar dit eerst bij de prijs inbegrepen zat. Dat laat ook weer zien dat het behouden van een hoge servicegraad erg lastig is bij krimpende marges. Dat ze dit volledig in eigen beheer zijn gaan doen vond ik destijds een absolute meesterzet. Maar ik kan niet in hun boeken kijken. Uiteindelijk denk ik dat hun witgoedtak per saldo erg weinig oplevert onder aan de streep.
"Een product in doosje stoppen kan elke halve zool wel"
Dat zeg je nu, Gisteren een NL bouwmarkt "Pr...." 4 opbergboxen besteld en in de winkel afhalen. Afhaal slot 1600..1800.
1400 gebeld, de voorraad klopt niet. Die zaak kan het mooi niet. Website belooft van alles en kom je er. Voorraad klopt niet, zeker 2x hiervoor ook gehad. Nu bij jippy jahee besteld.
Binnenkort geen bouwmarkt lokaal.
Coolblue ken ik reeds uit de pdashop tijd en die beloven en leveren. Top zaak 👌

[Reactie gewijzigd door BobJung op 11 februari 2021 13:54]

Mijn ervaringen met grote bouwmarkten zijn ook niet beter. Al voor de lockdown was het bijna elke keer raak.

Product op website, meerdere op voorraad. Kom je in de winkel, nee hebben we niet. Maar er staat op de site dat jullie er 12 hebben? Ja nee we hebben ze niet. Bij zowel Gamma als Praxis en nog een paar.

Ook staat vaak 10% van de artikelen niet op de website, en zijn de zoekfilters voor bepaalde dingen compleet onbruikbaar en vind je niet wat je zoekt tenzij je alles langs klikt.

Ik ben geswitchted naar wat gespecialiseerde webshops voor mijn bouwbenodigdheden tot dat ik in een bouwmarkt zelf kan kijken.

En het mooie is, dit zijn dan de zaken waar je al mocht ophalen als enige. Niet dat ze dan eens hun website gaan verbeteren zodat klanten ook daadwerkelijk iets bij ze kunnen kopen.

Edit:

Overigens kan coolblue het af en toe ook niet. Mijn vriendin is nog steeds op haar Firecuda 510 aan het wachten die ze in december besteld had, die was ook op voorraad...

[Reactie gewijzigd door LOTG op 11 februari 2021 16:04]

Anekdotisch bewijs.
Ik heb ondertussen al 11 bestellingen gedaan bij dezelfde, waarvan ik er maar 1 had waarbij een product niet te leveren was.

Dus zoiets zegt weinig.
Ik vind 10% mis behoorlijk veel anders.

Ik bestel al jaren vrijwel alles bij coolblue, kijk niet eens meer naar andere winkels eigenlijk.

Interesseert me niet of ik een tientje of wat meer moet betalen. Bij Coolblue bestel je en je hebt het de volgende dag in huis. Snel, correct, zonder gezeur, is mij meer waard dan een beetje goedkoper.
De kracht van dit bedrijf zit hem met name in het platte denken, je kan daar met een goed idee best ver komen, waar ik dit bij andere bedrijven niet zo snel zie. (wat ik hoor vanuit bekenden)

Als je even naar recente voorbeelden gaat kijken dan blijft Coolblue ondanks de periode waar we in zitten wel bezig: ze hebben tegenwoordig buiten consumenten E-goods, een sterke witgoed tak in de BeNeLux en Duitsland (sinds kort), Zonnepanelen, stroom/gas (sinds kort), thuiswerk winkels voor werknemers (best handig concept dat je gewoon je dingen kan bestellen, de baas de rekening toegestuurd krijgt en dat je als facility gewoon kan een 'max' kan instellen). Ik zal vast wel iets vergeten zijn :)

Dat terwijl menig ander bedrijf in financieel zwaar weer zit, zijn omschakeling van offline face2face verkoop niet naar digitaal getrokken krijgt en ik durf te stellen dat kennis (niet weten hoe) en organisatie (hoeveel lagen het bedrijf kent van voetvolk tot de 'ivoren' toren) niet snel genoeg handelen. Het vergt ook een dosis lef om zo te ondernemen en dat hebben ze bij Coolblue zeker.

[Reactie gewijzigd door logix147 op 11 februari 2021 15:03]

En juist die marketingmachine kan het verschil maken. Kijk naar die grote club in Cupertino, kan even niet op de naam komen, die de grootste geldsom op aarde denkbaar op de rekening heeft staan. Tweakerige types slaan fenomenen vaak dood tot hun feitelijkheden, en dan is Coolblue inderdaad 'gewoon' maar een dozenschuiver a la Mediamarkt, en duizend andere bedrijfjes. Als je echter kijkt naar merkbeleving, herkenbaarheid bij de gewone sterveling (waar er veel meer van zijn dan Tweakerige types), kom je op heel andere zaken.
Het enige dat Coolblue uniek maakt is dat ze een hippe CEO hebben die in filmpjes voorkomt en dat ze enigszins hun best doen om een goed bedrijf te zijn op de schaal waarop ze werken. Er zijn tal van kleinere bedrijven die precies hetzelfde doen, maar die werken niet op die schaal.

Coolblue's support is ook niet perfect, heb vaker de klantenservice moeten bellen en daar ook mindere ervaringen gehad. Dat heb je overal wel, maar dat maakt dus dat ze daarin ook niet uniek zijn.
Hoe goed de formule ook is. er zitten gewone mensen zoals jij en ik achter die blauwe letters. En daar zitten dus ook minder gemotiveerde mensen tussen. Of als de werkdruk soms/structureel te hoog is, krijg je dat ook. Bij elke succesvolle zaak waar 'iedereen' tevreden over is, zijn verhalen te vinden over misstanden. Soms kloppen ze, soms worden ze schromelijk overdreven door mensen die vinden dat ze als een koning binnen 2 minuten geholpen moeten worden volgens hun eigen richtlijnen. Ja, dat kan, maar soms is het niet zo simpel of heb je gewoon de verkeerde persoon te pakken. En sommige mensen het gewoon onrealistische verwachtingen.

Statistisch gezien moet je dan ook de allerbeste en allerslechtste ervaringen wegstrepen omdat die niet indicatief zijn. Al met al is het een prima toko en de prijzen zijn ok. Uiteraard niet de laagste, maar dat willen ze ook helemaal niet. Prijzen vergelijken kun je makkelijk zelf.
Maar dat is het ook een beetje, ze zijn uiteindelijk prima. Dat maakt ze niet uniek. Om maar een voorbeeld te noemen: Azerty. Zijn een stuk kleiner, hebben minder breed aanbod, maar zijn qua prijs meestal vergelijkbaar (of zelfs goedkoper) en de klantenservice is zelfs later op de dag nog telefonisch bereikbaar. Had daar wat onderdelen besteld en daarna gebeld met een vraag en binnen 5 minuten het hele telefoongesprek afgerond. Bij Coolblue heb ik vaker 10 minuten in de wacht gestaan met daarna 'we gaan kijken wat je kan doen, je hoort nog van ons' en dan daarna geen terugkoppeling tot we zelf opnieuw belden. Daarbij komt dan ook nog dat Coolblue samenwerkt(e) met bedrijven als Dynalogic, die gewoon echt heel erg slecht zijn en vrijwel alleen maar negatieve reviews hebben, wat ook weer de mening over Coolblue negatief beïnvloedt.

Dus al met al is Coolblue inderdaad een prima, maar heel standaard bedrijf. Ze hebben een interessante en moderne marketingformule, maar verder zijn ze gewoon een webshop die enorm veel spullen levert. Ze hebben wat extra opties die niet alle andere webshop zomaar heeft zoals dat ze je oude wasmachine voor je meenemen als je dat wil, maar dat is dan ook weer een optie die ze hebben omdat ze wasmachines leveren (en dus een gat precies de grootte van een wasmachine in de vrachtwagen hebben na de levering). Bol.com en Amazon hebben dan bijvoorbeeld weer dat ze (soms) dezelfde dag leveren.

Maar goed, dat mensen zo enorm positief zijn over Coolblue als 'uniek' bedrijf (niet specifiek jij, maar wel anderen hier en veel mensen over het algemeen) betekent dus wel dat hun marketingstrategie zeer effectief is.
Yeap en het klinkt leuk dat ze binnen 24u reageren op emails, maar dat werd in mijn geval dan ook 23u55 minuten wachten per emailtje. Zelfs op vervolgemails moest ik bij alle 5 de keren 23+ uur wachten. Technisch gezien binnen 24u maar nog steeds een frustrerend iets.

Dit was dik een paar maanden voor COVID-19, overigens.
Want jij bent de enige klant die ze hebben en rest van de klantenservice zit duimen te draaien?

Ik vind binnen 24 uur een reactie heel netjes. Bedrijven van dat formaat nemen daar meestal 3-5 werkdagen voor. En dat is pas frustrerend.
Dat het bij andere bedrijven slechter is, wil niet zeggen dat het bij Coolblue wel goed is. Klantervaring is niet iets wat je een soort van percentueel t.o.v. andere bedrijven kunt meten. Het is een gevoel dat je ergens bij hebt, en ik wacht ook niet graag 24u op een retourmailtje. Mijn ervaringen met Coolblue zijn de laatste jaren ook veel minder geworden, dus ik bestel voortaan net zo makkelijk ergens anders.
net even amazon gebeld. Hun belden mij binnen 5 seconden..nadat ik een klacht had. Dual sense controller was defect. 4 maanden oud. Kon deze retour sturen en kreeg direct mijn geld terug,

Ik snap wel waarom ik blijft kopen bij amazon. Het kan schijnbaar wel.

[Reactie gewijzigd door gunghir op 11 februari 2021 13:33]

bij Amazon 3x gehad dat de goedkope prijs duurder werd bij het uitchecken.

Daarna: bye bye Amazon.
amazon.de ? dat is omdat NL tax anders is dan DE tax
Amazon moet je sowieso negeren. Dat is een invasieve exoot. Eigen bedrijven eerst.
Netjes dat de service zo is dat zij Amazon.com jouw als klant in principe bellen op het moment dat het jouw als klant uit komt om jouw probleem op te lossen..

Maar die gasten hebben het nog voor elkaar gekregen mij telefonisch contact met mij op te nemen toen ik de service daarvoor gebruikte.. Dat dat moet via hun website, en je zelf niet kan bellen als die dienst niet (goed) werkt, vind ik juist een gedrocht van een k*tsysteem, ieder zijn voorkeur. (als het werkt zal het best prima zijn.... als....)
Je belt Amazon met een klacht en dan bellen ze je binnen 5 seconde terug? Maar je had ze al aan de lijn? 8)7

Kan geen kwaad om het wel even realistisch te houden.
Je meld een klacht op amazon en ze bellen jou direct op door jou opgegeven nummer
Uiteraard niet en binnen 24u is ook erg netjes. Maar een vervolgreactie ook pas na 24u vind ik zelf toch nog steeds wat te gek (ja ik weet dat een hoop andere webshops erger zijn). Bij sommige webshops moet ik 3 dagen wachten voor het eerste antwoord, maar vervolgens heb je erna vaak wel binnen een uur opvolgende antwoorden.
Bij Amac reageren ze helemaal niet op mail. Alleen toevallig nadat ik er op Twitter om vroeg kreeg ik een reply. Daarvoor wel 3 weken bezig geweest. Ook een officiële klacht bij Apple over Amac neergelegd.
Je zegt hetzelf eigenlijk al. Er zijn tal van kleinere bedrijfjes die dit doen en daar moet je een bedrijf dat bijna 2 miljard aan omzet heeft en een beursgang wilt doen niet mee vergelijken. Vergelijk het eerder met MediaMarkt of een Bol die op zeer grote schaal opereren. Deze voelen ook de pijn als er klanten naar CB gaan
Ik bedoel hiermee dat het voor de eindklant niet gek veel uitmaakt waar je koopt om goede service te krijgen.
Ik moet zeggen dat de service bij Coolblue tot zeer recent altijd heel goed was. En daar kan de mediamarkt toch niet aan tippen, met winkels die niet eens telefonisch kunt bereiken en dergelijke.
Nee klopt, ouderwetse bedrijven als mediamarkt en bcc die gaan het gewoon niet redden. Die moeten het nog hebben van de luie consument die niet zo handig is met internet. Coolblue hoeft zich daarnaast ook niet eens zo'n zorgen te maken om bol.com of amazon. CB kan je nog bellen voor enig advies, kennis niveau ligt net een stapje hoger dan een mediamarkt. Bol en amazon bellen met een vraag over de werking van een product kan je vergeten. Die laatste tijd vechten dan ook meer tegen elkaar (op prijs) dan tegen CB.
Mee eens. De meeste shops hier op tweakers die een goede beoordeling hebben doen zeker niet onder voor een coolblue. Meestal zijn ze nog beter omdat ze niet zo groot zijn als CB en niet vast zitten aan allerlei procedures.
Ik heb wel het idee dat bijvoorbeeld een Bol.com en een Mediamarkt het service niveau de afgelopen jaren flink hebben vergroot. Met name Mediamarkt was bedroevend, maar die gaan steeds meer begrijpen dat je hiermee klanten verliest aan Coolblue. Ben het met je eens dat er meer bedrijven zijn die op service gaan richten, en het kopieren van Coolblue is in principe niet zo moeilijk.
Persoonlijk zijn mijn ervaringen met bol.com net slechter geworden door de jaren heen.

Steeds meer goederen worden via partners verkocht ipv. rechtstreeks door bol.com zelf. (Misschien is dat niet objectief zo over het gehele gamma, maar het is alleszins wel mijn ervaring voor de producten die ik koop.). Steeds vaker is die beloofde service zoals zelf bezorgtijdstip inplannen, voor xx:xx besteld morgen geleverd, laten leveren in een ophaalpunt,... niet mogelijk omdat de verkoper eigenlijk een partner is waar die voordelen niet gewaarborgd zijn.

Da's slechts mijn ervaring uiteraard, maar het maakt mijn ervaring met bol.com minder dan enkele jaren geleden.

EDIT: Akkoord dat je die producten vroeger misschien helemaal niet via bol.com kon kopen. Maar het zorgt er wel voor dat de service voor goederen die je op bol.com kan kopen, minder uniform is.

[Reactie gewijzigd door Dashter op 11 februari 2021 12:58]

Dat is ook mijn bevinding voor bol.com de laatste jaren.
Kan je evengoed naar de website van de partner gaan en nog minder betalen ook.
In principe mag dat niet voor een partner volgens de voorwaarden van bol.com. Die moet op zijn/haar eigen webshop dezelfde prijs hanteren (inclusief verzendkosten). Je schiet er dus over het algemeen alleen iets mee op als je meer dan 1 artikel bij de partner zelf bestelt omdat je dan maar 1 keer de verzendkosten hoeft te betalen, bij bol.com is dat verrekend in de prijs van het product.
In de hotelsector zijn zulke prijsvoorwaarden al verboden (Als je de Belgische markt bedient), platformaanbieders mogen daar niet eisen dat de kamers op eigen websites dezelfde prijzen hanteren. https://www.vrt.be/vrtnws...-nu-te-afhankelijk-van-o/

[Reactie gewijzigd door Dashter op 11 februari 2021 14:07]

In principe mag bol dat ook niet. Sommige producten (boeken) geldt nu eenmaal een wettelijke prijs waar niet zomaar vanaf geweken mag worden. Maar goed, uitzonderingen...
helemaal mee eens Dashter, ik bedoel dan ook de producten die Bol zelf verkoopt. Dat hele partner gebeuren zorgt weer voor een verslechtering van de service....hopelijk gaat coolblue die kant niet op.
Ja, en die producten die in grote hoeveelheden besteld moeten worden, slaan ook nergens op.
Wat heb ik aan 6 nietmachines voor thuis?
Een kantoor beginnen.
Ja en er is een nieuw probleem. Bol.com wordt steeds meer overspoeld door dropshippers. Die pik je er meteen uit met hun levertijd: 1-2 weken.
Taalkundig jammer " Bol.com wordt steeds meer overspoeld". Of bedoel je dat ze al overspoeld werden, maar nu nog meer overspoeld worden? Dan is het niet best inderdaad.
Inderdaad is de invoeging van een partnerprogramma een zwaard met twee kanten, er is wel veel meer aanbod aangezien partners een groot platform krijgen om hun producten op te verkopen.

Echter gaat inderdaad de algemene kwaliteit van service achteruit. Dit komt mede door het feit dat het partnerplatform explosief aan het groeien is bij Bol.com, en deze groei bij de nodige afdelingen voor groeipijntjes zorgt. Hoe gaan ze bijvoorbeeld zorgen dat al die partners die ze hebben (en dagelijks groeien) altijd de juiste kwaliteitsnormen naleven?

Het lijkt er op dat het platform nog een beetje zoekende is naar de juiste route als het gaat om servicelevering met deze partners waar er zo nu en dan een pingpong spel ontstaat tussen Bol en partners.

Partners krijgen dit platform mits zij aan een aantal kwaliteitsvoorwaarden voldoen, en variëren van Jan de kleine ondernemer met telefoonhoesjes die handmatig worden opgestuurd tot grote ondernemers met een versturingsproces binnen een comfortabele tijd.

Dit alles kan prima mits netjes door de partner aangegeven word wat zijn of haar levertijden zijn, en er wordt ook op afgerekend achter de schermen als de levertijd niet klopt met de realiteit.

Het is denk ik een lastige opgave voor Bol.com om een samenwerking met 1000en ondernemers te stroomlijnen volgens hun algemene kwaliteitsnormen aangezien er altijd mensen zijn die nalatig zijn, of de grenzen opzoeken wat kan resulteren in een negatieve ervaring. De ongekende drukte op het platform door COVID speelt ook een rol, maar mag wat mij betreft niet lijdend zijn als reden.

Al met al wat mij betreft een mooi concept met veel mogelijkheden. Er mag nog aan geschaafd worden om het een en ander op te krikken, en voor zo ver ik weet zijn ze hier ook druk mee bezig.

Bron: Iemand die ik goed ken is werkzaam bij Bol.
Diegene die je goed kent, vindt vast ook dat de ongekende drukte door COVID niet leidend mag zijn als reden.
Vroeger kon je nog een vraag stellen. Maar toen kon je er ook nog nepproducten kopen, iets wat minder is geworden (maar dat kan ook zijn omdat je telefoonbatterijen gewoon niet meer zelf kan vervangen).
De enige service die de meeste mensen willen is dat ze hun product 'altijd' kunnen terugbrengen als het ze niet bevalt. (zoals het gebeurd bij alle webshops tegenwoordig)
Maar oweeeeee als de mediamarkt die ene product dat is teruggebracht opnieuw in de schappen legt, dan zijn de rapen gaar als deze zelfde consument daar achter komt.
Mediamarkt is nog steeds bedroevend.

Jaar geleden verhuist en daar een wasmachine besteld die bezorgd zou worden. Zien we ineens dat het naar een compleet ander adres gestuurd zou worden. Na 45 min op de telefoon te hebben gezeten eindelijk iemand aan de lijn gekregen die de wasmachine zou omzetten naar ander adres.

Wat denk je: niet gebeurd. Kregen de volgende dag nog een mail dat het naar het hetzelfde verkeerde adres gestuurd zou worden. Hebben uiteindelijk 5 keer aan de lijn gehangen en uiteindelijk in pure boosheid die wasmachine afgezegd (waar we trouwens ook weer 2 keer voor moesten bellen) en bij Coolblue besteld.

Wat een klotesupport.
Ik vindt de mediamarkt service echt bedroevend. En probeer maar eens met hun klantenservice te bellen, dan kan je net zo goed meteen tegen een muur praten.
Ben ik het zeker mee eens. Mediamarkt heeft sinds de lockdown met die vandaag voor 14:00 besteld vandaag nog in huis echt iets. Hier in zoetermeer werkte het iig goed, kreeg netjes zelfde dag nog een medewerker aan de deur. Ook service nooit wat te klagen gehad.

Meeste problemen bij mediamarkt vinden plaats op de webshop waar het nogal eens fout wil gaan, maar de fysieke winkels doen het prima.
Ik heb wel het idee dat bijvoorbeeld een Bol.com en een Mediamarkt het service niveau de afgelopen jaren flink hebben vergroot.
Is het serviceniveau van Bol.com echt vergroot dan? Ik heb het idee dat dat juist is afgegleden omdat je in veel situaties sowieso niet eens meer met Bol.com te maken hebt als verkoper.
Kijk, in anekdotes is het zo dat ik bij Coolblue niks meer bestel, tenzij het niets anders kan.
Bouwstofzuiger besteld, dag erna geleverd, so far so good. Doe de doos open en een accessoire dat je aan de stofzuiger klikt om de stang en andere accessoires aan te hangen, is stuk.
Ik neem contact met de service desk, die vragen een foto van de doos (met die barcode enzo), en van de schade. Gaan vervanging sturen.
2 dagen later, mailtje: sorry, we kunnen dat onderdeel niet vervanging, wordt niet apart verkocht. Maar je kan de stofzuiger wel terug sturen en we vervangen hem.
Ik geef aan: Tja, die stofzuiger werkt gewoon, en als je een nieuwe opstuurt, is die net hetzelfde verpakt en de kans groot dat het accessoire weer stuk is. Lijkt me onlogisch. Ook is het accessoire niet essentieel om de stofzuiger te laten werken, dus ik geef aan 'laat dan maar zo'.
Men stelt dan voor om gewoon een waardebon te geven voor het ongemak. Wat ik wel leuk vind, en aanvaard (opgelet: ondertussen zijn we 8 dagen verder).
Nog eens een week later krijg ik weer een mail: voor die waardebon, kan je ons ook een foto sturen van *weet ik even niet meer*. Natuurlijk, na 2 weken had ik die doos nu wel weg gedaan, men huis is ook geen stort. Dus ik reply: Ja helaas is ondertussen de doos weg, gezien ik ervoor al de vraag rond bewijsstukken heb gehad en bevestiging had dat de waardebon men weg op kwam.
Niks meer gehoord van CoolBlue. Nog eens een reminder mail gestuurd, geen reactie.

Dan ben je me kwijt helaas. Niet eens reageren, na reminder is erover :) Zeker als je dan ook nog eens de duurdere in de markt vaak bent, want veel producten vind je elders goedkoper
Dus je slaat een goede oplossing (product gratis omruilen) af en daarna ga je klagen dat je een beloofde tegoedbon niet krijgt omdat je zelf voor het verlopen van de termijn - wet kopen op afstand - de doos hebt weggedaan?
Nu ben je mij kwijt.
Hoi,
Gratis omruilen geeft gewoon hetzelfde probleem. De verpakking van Karcher is slecht gedaan en dat accessoire zit er aan de buitenkant los in, en wordt 'samengedrukt' in die bestelbusjes.
Trouwens, ik sla de oplossing niet af, ik geef aan wat ik hier net aangeef, en coolblue komt met die bon af :)
Ik had WEL de doos nog van het product zelf, niet de doos van de levering. Waar men dus plots nog een andere foto van wou en die was weg. Hopelijk is dat duidelijker :)
Persoonlijk heb ik in ~2015 vrij belabberde service gehad, een jaar of drie niks besteld, en in begin 2019 hele vlotte nette service.
De bedrijven die een vergelijkbare klantenservice hebben zijn toch zeer dun gezaaid hoor. Ze zijn niet steeds de goedkoopste. De enige reden waarom ik er bestel is omdat ik nog nooit een slechte ervaring heb gehad met de klantenservice. Er gaat wel eens iets fout, maar dat wordt meestal netjes opgelost.
Dat is jouw perceptie op basis van je ervaringen en het verhaal wat Coolblue communiceert. Maar ik kan zo 10 partijen opnoemen die een vergelijkbaar servicemodel hanteren (en misschien zelf nog wat beter zijn). En 'voor 23 uur besteld en morgen in huis' is al lang niet uniek meer. Sterker nog, hun service en voorwaarden binnen hun zakelijk tak zijn zelfs aanzienlijk minder dan vergelijkbare spelers in de markt.

Dat neemt niet weg dat het alsnog een ontzettend mooi bedrijf is waar ook ik graag bestel. Maar uniek? Nee, al lang niet meer.
Je moet natuurlijk appels met appels vergelijken. Ik vergelijk Coolblue met andere grote spelers en mijn ervaring is dat de service vaak slechter wordt naarmate het bedrijf groter is, maar dat heb ik precies minder bij Coolblue. Maar ik ben wel benieuwd naar die andere partijen?
Hoezo appels met appels? Het zijn allemaal directe concurrenten die ik bedoel. Bijvoorbeeld BCC, Azerty, Informatique, Belsimpel en zelfs Wehkamp. Zij het met een minder breed productassortiment. Maar wat maakt het in jouw zoektocht naar een nieuwe notebook uit dat die specifieke leverancier geen koelvriescombi in het assortiment heeft? Ik geloof niet meer zo in dat hele one-stop-shop gebeuren. Behalve als je er net als Amazon een compleet ecosysteem van diensten van maakt. Of wanneer je een zakelijke leverancier voor een langere termijn zoekt.

[Reactie gewijzigd door Mr. Thompson op 11 februari 2021 16:11]

Ik kan je vertellen dat bij Coolblue je net zo lekker aan het lijntje wordt gehouden als bij elk ander bedrijf.

Van mijn laatste 5 bestellingen, zijn er 2 pas een week na de hand geleverd, 2 een dag te laat, en maar 1 daadwerkelijk de volgende dag. Voor de meeste pakketjes maakt het mij allemaal niet uit wanneer het nou binnenkomt, alleen bij kapotte koelkasten of wasmachines, die je graag snel vervangen hebt, zou je toch het liefst hebben dat ze hun "vandaag besteld, morgen in huis" motto nakomen. Toen bellen naar klantenservice om te vragen wanneer hij wel komt, zeggen ze vrolijk "morgen komt hij", wat dan niet het geval is. Waarschijnlijk omdat ze bang zijn dat je annuleert en naar een fysieke winkel rijdt, wat bij veel mensen juist niet het geval is, maar willen gewoon weten waar ze aan toe zijn, voor en na de bestelling.

Ik zie overigens wel dat ze nu op de site niet overal meer zeggen dat je het de volgende dag in huis krijgt, dus misschien dat het geklaag over dat ze die levertijden promoten geholpen heeft.
Normaal krijg je dan een compensatie op je account als je er naar vraagt. Als je bij Bol.com een levering hebt die te laat is, dan heb je gewoon pech. Bij Coolblue heb je ook pech, maar daar word je tenminste gecompenseerd voor een gebroken belofte. Ik ben zelf heel gevoelig voor het verbreken van die belofte aangezien het oneerlijk is tegenover andere winkels.
Hun klantenservice is gewoon dikke marketing. Bijna elke webshop heeft gewoon een telefoonlijn waarin je problemen kan melden en waar je verder wordt geholpen.

Coolblue heeft wel een fijne webshop met goede filters en adviezen. Van elektrische ovens tot e-readers, als je ze zoekt zie je alle soorten die je kan kopen, en wat de verschillen zijn. Dat is het enige waar Coolblue echt uniek in is, een martkbrede webshop met inhoudelijke adviezen.

[Reactie gewijzigd door BananaHeadz op 11 februari 2021 13:50]

Uniek is misschien een groot woord, maar ze doen gewoon meer dan de concurrentie.

Ze zijn enorm actief op een platform als YouTube, waar ze verder gaan als simpele reviews van producten. Denk bijvoorbeeld aan livestreams qua gamen, DIY items, Tips & Tricks en nog veel meer.

Tevens hebben iets leuks gemaakt van hun auto's, fietsen en zelfs hun dozen. Ze geven veel meer informatie op hun site (bijvoorbeeld bij de televisies, kan je een QR code scannen om te zien hoe deze in je woning staat) dan menig concurrent en tot nu toe vind ik hun service ook echt top.

Mijns inziens gaat Coolblue echt dat stapje verder wat veel andere (ook succesvolle) concurrenten niet doen. Is dat marketing? Waarschijnlijk. Maar het is ook 1 van de redenen waarom ik liever daar bestel dan bij bijvoorbeeld Mediamarkt, of Bol.com bijvoorbeeld.
En de website is duidelijk. Niet zoals bij amazon dat je zoekt naar een premium-artikel en dan een niet-premium variant gepresenteerd krijgt. Lekker 'voordelig' in de hoop dat je ongezien bestelt. (Bedacht door het algoritme, deze klikken ze vaker op!)
Als een gewone winkel dat doet dan kom je daar nooit meer...
Absoluut met je eens! Ik ben zelf Marketeer van beroep. Ik kan echt watertanden van hun marketing. Zowel op brand awareness als e-commerce activiteiten. Daarin zijn ze gewoon de beste in de markt. Misschien zelfs de beste van Nederland. Tegelijkertijd schuilt daarin wel het gevaar dat dit ook tegen je kan werken als je nieuwe markten wilt betreden. Van een marktpenetratie naar ontikkeling/diversificatie vraag echt een aangepaste boodschap. En dat zal met zonnenpanelen en laadpalen nog wel goed gaan. Maar het moet niet te specialistisch worden. Hetzelfde geldt voor B2B.

[Reactie gewijzigd door Mr. Thompson op 11 februari 2021 14:46]

Ik koop bij Coolblue maar ook bij anderen.De Coolblue marketing raakt mij niet. Ik geef ook voorkeur aan de Mediamarkt simpelweg omdat er een grote winkel is waar je dingen kunt bekijken. Coolblue naar de beurs brengen betekent een kans om meer kapitaal binnen te halen, maar waarvoor? Simpel gezien: ze zijn een retailer, de concurrentie is enorm. De huidige winstgroei komt duidelijk door de coronacrisis. Ik zie geen model voor verdere groei. Ik denk dat het aandeel snel in waarde zal dalen.
Hoewel Coolblue een succesformule heeft vind ik ze niet perse uniek. Er zijn legio vergelijkbare bedrijven die net zulke goede service verlenen.
Kun je er vijf noemen?

'k Ben niet per-se fan van mega bedrijven die de markt dichtzetten maar zeker op witgoed hebben ze het toch wel gewonnen op service en gemak. Welke keten kan hier tippen aan Coolblue? Dat zou ik wel willen weten.
Qua service doen bijvoorbeeld BCC, Azerty, Informatique, Belsimpel en zelfs Wehkamp het meer dan uitstekend. Op z'n minst vergelijkbaar met Coolblue. Sterker nog, als je echt meer technisch inhoudelijk wilt schakelen zit er bij Azerty en Informatique veel meer kennis aan de andere kant van de lijn.

Maar het is bij Coolblue natuurlijk de totaalbeleving die maakt dat je het als klant nog net wat beter ervaart. Maar in de basis zijn ze dus echt niet uniek.

[Reactie gewijzigd door Mr. Thompson op 11 februari 2021 14:45]

BCC ja, dat is de best vergelijkbare partij, ook prima.

Azerty, helemaal niet, dit is primair een computer(onderdelen) shop. Service en klantcontact is hier matig, ja als iets stuk gaat zal het wel goed gaan maar klantenservice is mager. Veel ervaring mee (20+ bestellingen) en recent besloten dit aantal niet hard op te laten lopen.

Informatique ook primair computer(onderdelen)shop. Weinig ervaring mee (paar bestellingen).

Belsimpel, ehm, leveren deze ook een wasmachine op zicht? Dus niet echt vergelijkbaar.

Wehkamp, dit is toch primair een kledingwinkel die ook electronica doet, dus wel enigszins vergelijkbaar, coolblue doet dan meer witgoed en electonica en wat extra's waar Wehkamp kleding en electronica verhandeld.

Dus primair twee vergelijken, BCC en Wehkamp. Qua service en klantvriendelijkheid ook net zo vergelijkbaar? Wehkamp? Echt?

Maar dit is mijn mening, laten we van deze drie de shopreviews erbij pakken, dan kom ik op:
1. BCC (hulde)
2. Coolblue (goede tweede met matige service)
30. Wehkamp (matige tot slechte service)
Toen ik 25 jaar geleden als orderpicker in hun garagebox in 010 werkte deed men al zijn best er wat van te maken ipv alleen met dozen te schuiven.
Ik hoop echt dat ze doorgroeien. Het is echt een godsgeschenk dat er een alternatief is voor de Media Markt. Daar mag je als volwassen man niet eens naar binnen met een rugzak [in 070]. Ze zijn sowieso nooit heel blij om je te zien... Bij Cool Blue krijg je koffie en een assistent.
En bij de Mediamarkt moet je weten, wat je wilt hebben. De 'IT-specialist' heeft al geen idee, wat een compoortje is.... (ook 070 en de bedrijfleider wist nog wel Radio Twenthe aan te raden)

[Reactie gewijzigd door EdwinH. op 12 februari 2021 15:58]

We kunnen met z’n allen zeuren over dat “aandeelhouders” Coolblue slechter gaan maken... Maar...

Waarom worden wij dan geen aandeelhouders? Gewoon kopen die handel zodra ze publiek gaan?
Waarom worden wij dan geen aandeelhouders? Gewoon kopen die handel zodra ze publiek gaan?
De exitstrategie van grote investeerders is dat ze de jaarverslagen oppoetsen en het dan aan het publiek voor een (te) hoge prijs verkopen. Ik zeg niet dat dit nu het geval is bij coolblue, maar wel dat een IPO het ideale moment daarvoor is. Liever zou je stapsgewijs willen investeren, zodat resultaten uit het verleden het (aan de nieuwe kopers) gevraagde vertrouwen rechtvaardigen.
Zie mijn commentaar hieronder.
de groei van coolblue 2020 is mede door corona, de vraag is of die blijft aanhouden in 2021 en 2022.
Amazon staat om de hoek en er komt al een distributie in Nederland en amazon zal gewoon meer investeren. Amazon is een risico voor coolblue en dus ook voor een beurskoers.

De cijfers zien er nu idd mooi uit dus is het slim van HAL om nu te cashen.
Maar of je in het aandeel moet investeren, de vraag zal zijn voor welk bedrijf ze naar de beurs gaan en hoe het langere termijn perspectief er uit zal zien. Dat is naar mij mening voor coolblue een risico.
Ik ben wel benieuwd of de EU/US een keer Amazon aangaat pakken.

Het is in mijn ogen onmogelijk om te concurreren met een bedrijf wat bijna oneindig veel geld heeft vergeleken haar concurrenten. Wat heeft een Coolblue of een Bol nu te zeggen als Amazon vol gas gaat geven in Nederland(wat ze in mijn ogen nog niet doen)? Al zouden Coolblue en Bol samengaan is het gewoon nog een grap.

Amazon kan gewoon kei hard verlies maken op haar webshop en dit rechttrekken met AWS en doen of er niets aan de hand is. Puur door de drijf van kapitalisme. Zeker nu het is nog nooit zo makkelijk geweest om een tak te openen waar dan ook in de wereld. Zeker als je al een groot kapitaal hebt.

Ik zie echt wel voordelen van kapitalisme maar ook zeker grote nadelen. Uiteindelijk zullen er maar een paar bedrijven zijn die bijna heel de wereld bedienen als wij er niets aan doen.
Wat je omschrijft is natuurlijk al jaren aan de gang.

Ikea is ook niet veel anders en met belastingontwijklong via Nederland kan Ikea net als amazon ook anderen uit de markt drukken. Starbucks ook een mooi voorbeeld en zo zijn er nog veel meer.
Ik zou zelf Starbucks niet gebruiken als voorbeeld. Mensen gaan niet naar Starbucks omdat ze het goedkoopst zijn, zoals bij Amazon of een Ikea wel gebeurd. Sterker nog, Starbucks is juist in vergelijking een stuk duurder dan andere tentjes waar je meeneemkoffie kan krijgen.
Ik zeg ook niet dat het al jaren aan de gang is.

Maar nu begint het systeem echt te barsten. IKEA heeft wereldwijd een grote markt maar ik zie daar nog genoeg ruimte voor concurrenten want niet iedereen is tof over de stijl van IKEA.

Een webshop is natuurlijk iets heel anders als Coolblue en Amazon precies hetzelfde product aanbieden. Is prijs de belangrijkste factor. Daar kan Amazon gewoon veel minder marge of zelfs verlies opdraaien want financieel is de webshop een bijzaak.

Maar ik ben alleen bang dat de lobby van de groot machten in de wereld te sterk is om wet en regelgeving aan te passen dat ze eerlijker concurreren met niet groot machten.
Ondertussen vind ik de klantenservice van Amazon geweldig. Mijn persoonlijke ervaring. Voor mijn gevoel nogal logisch dat ze zo succesvol zijn. Met kleinere webshops heb je al snel problemen als er iets misgaat. Amazon kan het zich makkelijk permitteren om op een verkoop geen winst te maken als de service maar hoog beoordeeld wordt. Volgens mij kun je enkel met een zulke schaal perfecte service leveren in deze markt.

Overigens vind ik de website van bol.com verschrikkelijk qua ontwerp. Alleen daarom al kies ik eerder voor Coolblue, deze heeft een veel fijnere website.

De website van Amazon vind ik vreselijk, producten staan vaak 10x in de resultaten met kleine afwijkingen in de titel of omschrijving, en dan is het zoeken tot je de verschillen vindt zodat je weet welke je moet bestellen. Maar als dat eenmaal gelukt is loopt het perfect.

Ik denk zeker dat er voor Coolblue kans van slagen is, als men zich richt op de Benelux met maximale service en lokale producten.

Ik heb heb 1 jaar bij bol.com gewerkt en daar werd een vestiging van de klantenservice opgedoekt omdat deze te duur (en goed) was (uitbesteed). Men vond het prima om genoegen te nemen met een lager niveau klantenservice. Dus ik kan goed begrijpen dat mensen dit de laatste jaren merken.

[Reactie gewijzigd door enomiss op 11 februari 2021 13:49]

Zo denk ik er ook over. Het is slim om willen uit te cashen. Had ik trouwens persoonlijk al lang gedaan. Maar dat is iedereen zijn eigen keuze uiteraard. Amazon heeft heel wat meer kapitaal. Service is tegenwoordig niet veel verschillend. Het enige is, bij coolblue kan je nog eens binnenwandelen voor een retour te doen. Dat is bij Amazon niet het geval. Bij Amazon de afgelopen 5 jaar 3x een probleem gehad, altijd perfect opgelost. Bij Coolblue op 5 jaar tijd 5 problemen gehad, ook opgelost, maar dat was wel op een factor 10x bestellingen minder. Dan is Amazon dikwijls nog goedkoper. Ok Coolblue past wel zijn prijzen aan, maar bijlange niet van alles. En ik wil niet weten hoeveel meer producten Amazon heeft (of toch te bestellen zijn). Natuurlijk is dit een ander type. Bol zal ook wel de adem voelen van Amazon. En dit jaar is er uitzonderlijk veel online besteld geweest. Dat zal volgend jaar normaliter een pak minder zijn. En jaarrekeningen/winst/verlies etc, dat is hoe je de boekhouding doet en je aan optimalisatie doet om zo weining mogelijk belastingen te moeten betalen. Ik gat dit jaar een verlies maken (boekhoudkundig dan), daar kan ik dan 2-3 jaar op teren en dan betaal ik dus een pak minder belastingen. Is perfect legaal. Gaat het dan slecht met mijn bedrijf omdat ik verlies gemaakt heb ? Andere jaren zit ik op 15-20% winst. Gisteren de resultaten en vandaag hinten op beursgang. Ik zal het in elk geval niet kopen. Uiteraard wil ik Coolblue niet zien verdwijnen, bij coolblue bestel ik als ik snel iets moet hebben en of de prijs gunstig is, hoeft daarvoor niet de goedkoopste te zijn. Maar het moet ook geen 10-20% verschillen ergens anders. Als het niet snel hoeft te zijn (en afterservice mij eigenlijk geen bal uitmaakt), dan bestel ik gewoon bij de goedkoopste
Als je iets aan ethisch / maatschappelijk verantwoordelijk gevoel hebt koop je gewoon niet bij Amazon. Achter de schermen een vreselijke tent qua privacy, omgang met personeel, uitknijpen van leveranciers etc.

Daarom nooit Amazon voor mij.
Dan beter ook niet Googlen op de grootaandeelhouder van CoolBlue: HAL. Belastingontwijking voor gevorderde: Curacao, Monaco, Bermuda eilanden, gecombineerd met een vracht aan juridische entiteiten verspreid over de nodige belastingparadijzen.
Kiezen uit 2 kwaden dan. Liever gesjoemel met belastingen dan misbruik van mensen.
Bedrijven die sjoemelen met belastingen en hun stinkende best doen om zo min mogelijk belasting te betalen. Maken ook misbruik van mensen (en de samenleving).

Waar denk je dat de overheid het gat in de begroting gaat binnen harken? Werkende mensen zijn nu al verantwoordelijk voor de helft van de begroting.
Kan ik verstaan, maar sommige dingen kan ik met moeite bestellen hier in België. Ik heb mijn eigen bedrijf en werk zo +- 50-55 per week (dikwijls meer). Ik heb geen tijd om naar een winkel te gaan die nog altijd geen deftige website heeft, om bijvoorbeeld 2 koelertjes te bestellen van 40mm op usb. Er zijn veel van die "kleinere" dingen die ik gewoon bij Amazon bestel, omdat 1 ik serieus zou moeten gaan zoeken waar ik bepaalde dingen moet gaan halen, en 2 voor het gemak en tijdsbesparing. En weet je als ik het om de hoek kan krijgen en het is wat "groter" dan zal ik het daar wel gaan halen. Maar klein spul, dat is gewoon diegene die het het snelste kan leveren (als het dringend is) en anders de goedkoopste of het grootste gemak. En dat mag wat meer kosten. Maar als je 20% duurder bent dan zal ik het wel ergens anders bestellen (in de EU). Ieder uiteraard zijn eigen mening.
Zo zwart wit is het in het geval van Coolblue, ze zijn namelijk ook andere markten aan het opgaan. Zoals zonnepanelen, stroom/gas etc. Daar is de concurrentie nog echt een stuk minder en CB heeft de naam mee, waarmee ze een grote speler kunnen worden.
In België gaan ze toch geen zonnepanelen meer verkopen, terugdraaiende teller mag niet meer en je krijgt 4c injectie + dan nog taksen en dan afname aan 30-32c + taksen op afname. Dan moet je gek zijn om nog zonnepanelen te plaatsen momenteel. Veel te duur voor de opbrengst, zelfs op 10 jaar haal je er geen profijt uit op die manier. En een batterij zou kunnen helpen ja. Maar die zijn dan ook te duur om je investering er uit te halen. En er zijn genoeg zonnepaneel bedrijfs momenteel. Zelfs Hubo & Ikea doet het ... En stroom en gas ... Paar weken terug nog een artikel gelezen dat de Belg meestal gewoon bij zijn huidige leverancier blijft. Dat hoppen van leverancier is een echte minderheid.Natuurlijk hebben ze wel hun naam, maar met de naam ga je hier aan de straatstenen nog geen zonnepanelen verkopen. Goed dat ze op zoek willen gaan naar andere markten. Maar hier in Belgïe zal dat toch op een sisser uitdraaien
Sorry maar Amazon is toch wel een andere webshop dan Coolblue. Coolblue bied een kleiner en correcter aanbod aan; Bij Amazon kan ik de ene helft niet in België krijgen en de andere helft is super duur.
Het punt is dat er jaar op jaar steeds meer online wordt verkocht en geleverd aan huis. Ik zie persoonlijk dat corona dit proces alleen maar aan het versnellen is waardoor Coolblue het niet al te lastig gaat hebben komende jaren, behalve hun fysieke winkels dan misschien (?)
Het is een inschatten maar stel je de vraag als dat echt zo is waarom zou een investeerder dan nu cashen en niet over 1 of 2 jaar.
Ik gok er op dat wat ik omschreef amazon toch een groot risico kan zijn en de investeerder nu mogelijkheid ziet om er goed op te verdienen.
Over 2 jaar zouden ze misschien nog meer hebben kunnen krijgen of toch niet.
Zou natuurlijk ook kunnen dat ze niet 49% verkopen maar wel het deel om hun investering er uit te krijgen. Dan kunnen ze daarna als de koerst stijgt alsnog meer cashen en daalt deze kost het ze in ieder geval geen geld.
Die aandeelhouder HAL is gewoon een investeerder. Die zijn ingestapt, daarmee heeft coolblue de mogelijkheid gehad te groeien.
Investeerders komen vaak op het punt dat ze uitstappen en hun winst verzilveren. HAL kan daar gewoon toe besluiten en doet dat dus.

Op zich is dat slim en vooral nu. coolblue heeft natuurlijk kunnen groeien maar een deel van de groei komt voor rekening van corona en thuiswerken. De vraag is dus of die groei structureel is. Dat zou kunnen maar kan ook van niet.

Ook HAL ziet dat Amazon er aan gaat komen en al met eigen distributie in Nederland begint. Er is natuurlijk een risico dat als amazon succesvol is dit ten koste gaat van coolblue en bol.com.
Men heeft als aandeelhouder gewoon scenario's.
Coolblue doet het goed en met een beursgang zal HAL haar investering er meermaals uithalen. Slimme zet dus.
Hun thuiswerkpoot/afdeling waarbij bedrijven via CB, medewerkers een thuiskantoor helpen inrichten, is dan mogelijk wel weer iets, met veel groeipotentieel de komende jaren. En het is maar de vraag of een Amazon zo'n markt op gaat in Nederland. Dus ook CB heeft nog wel een paar toekomstbestendige ijzers in het vuur.
Zou allemaal kunnen maar een investeerder maakt ook een afweging. Zou wat je zegt een zekerheid zijn waarom zou men dan nu willen uitstappen als CB nog zo veel meer gaat groeien.

Grote kans dat ze een deel verkopen zodat hun investering er uit is en nog een % overhouden om in de toekomst te verkopen. Maar wie weet verkopen ze hun hele aandeel.

Geef alleen aan dat investeerde een afweging maakt en groei of geen groei, concurrentie daar ook een onderdeel van zal zijn.
Helemaal waar!

Ook gerelateerd; de aandelenmarkt voor goede consumenten bedrijven / bekende bedrijven is nu goed. Door de lage spaarrente zijn er veel aanmeldingen bij stockbrokers van 'de gewone man'. Deze mensen zoeken toch regelmatig naar bedrijven die ze kennen en vertrouwen.

Of dit verstandig is, is een heel ander verhaal natuurlijk.
70% van het Nederlandse vermogen is in bezit van 0,5% van de inwoners van Nederland. Dus wie denk je dat potentieel aandelen koopt? Ik denk niet de mensen die op tweeakters.net zitten maar mensen die heel de dag naar AEX etc kijken op 6 schermen tegelijk.
De institutionele belegger zoals gebruikelijk.
Dat dachten ze over Gamestop ook ;)
Ik denk niet de mensen die op tweeakters.net zitten maar mensen die heel de dag naar AEX etc kijken op 6 schermen tegelijk.
Nee, maar dat doen heel veel beleggers niet, die besteden dat uit, of rommelen zelf wat. Dat doe ik ook. M’n aandeeltjes staan op +90%.
Jouw pensioenfonds is een gok die ik wel durf te maken. Check voor de gein eens waar die namens jou allemaal in belegd, je zou wel eens verbaasd kunnen zijn.
Omdat ik niet weet wat de juiste duurzame keuzes voor zo'n bedrijf zijn ;).
Omdat dat niet onze 'job' is om andere te verrijken...

Dit is duidelijk een cash in actie van de directeur/oprichter, ze hebben juist een heel goed jaar gehad, dus dit is het perfecte moment om daarmee in te cashen. Ik zeg niet dat dit inherent 'slecht' is, maar dit is wel de realiteit. De thuiswerk 'gekte' is over (mensen werken alweer bijna een jaar thuis), de meeste inkopen zijn hiervoor ondertussen wel gedaan, daarnaast nog eens te korten van veel consumenten elektronica (het is echt niet alleen videokaarten en CPUs).

Echter is Coolblue al sinds maart 2016 al niet volledig in handen van de oprichters, maar ook in handen van HAL Investments, die sinds juni 2019 49% in handen heeft. Investeerders (of dat nu de oprichters zijn of niet) willen ook uiteindelijk hun investering cashen.
Dan begint de ellende meestal.
Dat hoeft niet natuurlijk.

Er zijn legio bedrijven die kapitaal ophalen, hun ambities verwezenlijken en de aandeelhouders een appel(tje) voor de dorst kunnen bieden. Kijk maar naar Tesla (want nu er succes is hoor je de aandeelhouders niet).

Dit is gewoon logisch gevolg van de ontwikkelingen van Coolblue.
Ik las op nu.nl weer allemaal reacties dat Coolblue niets toevoegt, dat de aftersales beneden peil is na bestelling. Dat ze bang zijn voor Amazon.

Volgens mij is Coolblue vooralsnog onderscheidend in de dienstverlening rondom het product. Bol.com, Amazon ze installeren allemaal geen wasmachine bij mij thuis. Coolblue doet dat wel, en soms gaat er eens iets mis (zoals een lekkende waterleiding bij het aansluiten van een waterleiding) dan zijn mensen boos op Coolblue en spreken ze van slechte service. Maar als je het zelf had gedaan of een andere installateur dat had laten doen, had het ook kunnen gebeuren. Negatieve ervaringen blijven nou eenmaal langer hangen dan positieve.

Ik wil maar zeggen, waar mensen werken worden fouten gemaakt. Hoe je daar mee om gaat maakt je onderscheidend. En volgens mij gaat Coolblue in de meeste gevallen daar nog altijd netjes en coulant mee om.

Dat kapitaal hebben ze gewoon nodig om disruptief te kunnen zijn op nieuwe markten. Kijk naar de zonnepanelen, de laadpalen, de installatie service. De thuiswerk/kantoor winkel. En alles wat wij nog niet weten wat Pieter Zwart in zijn hoofd heeft.

Ik werk niet bij Coolblue, maar bestel er regelmatig, ben daar tevreden over en vind zijn manier van ondernemen inspirerend.
Apart, bol.com heeft toch echt mijn wasmachine geïnstalleerd. De volgnde werkdag en goedkoper dan Coolblue
Was het echt Bol.com of was het een onderaannemer die adverteerde via Bol.com.
Dat is wel een wezenlijk verschil! Durf te wedden dat het geen wagen van Bol.com was, met mannen in uniform van Bol.com. Die heb ik in ieder geval nog nooit gezien.
https://www.bol.com/nl/p/...5Bfg.2_31.33.ProductTitle

Ik dacht ook dat ze geen aansluitingen deden maar als ik dit zo zie is de verkoop van bovenstaande vaatwasser direct bij Bol en wordt deze gratis aangesloten. Nu weet ik niet of Bol de mensen die die aansluitingen doen zelf in dienst heeft of dat ze gewoon een partij inhuren.
coolblue laat ook externe pakketrijders gewoon een hesje van coolblue aantrekken voor ze aanbellen. net als de magneetborden van postnl op blanco ZZP busjes die op dagen dat ze niet voor postnl rijden een DHL of fedex magneetbord tegen de zijkant van de bus gooien..
Uhm nee. Alle bezorgers van Coolblue (dus die in de Coolblue bussen en op de fietsen) zijn in dienst bij Coolblue.
en als ze niet in een coolblue busje rijden zoals in mijn regio maar wel een hesje aanhebben? :?

[Reactie gewijzigd door flippy op 11 februari 2021 12:58]

Bezorging van pakketten gebeurt volgens mij ook via PostNL. Maar naar mijn weten wordt al het witgoed en TV’s alleen bezorgd door Coolblue zelf. Meen me te herinneren dat ze hier een paar jaar geleden voor gekozen hebben ivm slechte ervaringen met andere partijen.

Misschien was de Corona groei te groot waardoor ze nog niet genoeg bussen hadden en bij hebben moeten huren?

[Reactie gewijzigd door RobbieB op 11 februari 2021 13:00]

mijn postnl bezorger is soms ook de coolblue gozert met dezelfde bus (met de postnl magneetplakker eraf gehaald) maar dan trekt ie snel een hesje aan voor die uitstapt. heb het al een paar keer gezien op de bewakingscameras.
Verkocht door Bol.com zeg ik toch? De bezorging en aansluiting wordt uitbesteed door Dynalogic wat Coolblue overigens ook doet https://www.google.com/se...blue+wasmachine+dynalogic

Verder een beetje flauw van je want Bol.com bezorgd zelf namelijk niet en heeft dus ook geen mannen of vrouwen in uniformen lopen voor wat voor pakketje dan ook.
Niets flauws aan. Dat is juist het verschil een onderaannemer of zelf eigen personeel. Zal best dat Coolblue dat in sommige gevallen doet, maar ze doen het niet primair.

Jij bracht het alsof bol.com zelf de wasmachine bij jou is komen installeren.
Coolblue voegt dus waarde toe door middel van koppelverkoop van diensten, zoals installatie.
Zodra dit niet wordt gedaan, en er is iets mis met het product en niet de genoemde waterleiding, is de service van Coolblue als zovelen. Daar reageren mensen op; de slogan alles voor een glimlach is de zoveelste marketing truc.
Het knappe is wel dat de combinatie zo goed werkt van online en offline winkels. Dat komt denk ik door het brede assortiment, anders had een Mycom bv. zich ook wel staande gehouden. Wat betreft de beursgang; er valt gewoon ontzettend veel geld op te halen met de huidige manier van groeien. Of het in de cultuur van het bedrijf past? Nee.. dat denk ik niet.
De nuance is, dat Mycom en vele andere winkels begonnen is als een fysieke winkel met een webshop, en dat Coolblue juist andersom begonnen is.

Hun oorsprong ligt in specifieke webwinkels met een specifiek aanbod en expertise. Daarvoor bestelden mensen bij pdashop.nl of telefoonshop.nl. Door de krachten van de webwinkels te bundelen ontstonden er schaal en synergetische voordelen (zoals slagkracht bij inkoop). Vervolgens waren zij ook slechts maar een webwinkel met expertise en een coulant retourbeleid. Dat heeft hun service en klantbeleving ontzettend goed gedaan. Daarna kwam het onderscheidend vermogen van de door jou gestelde koppelverkoop van de dienst. En dat is juist wat al die andere bedrijven nagelaten hebben.

De Wehkamp, BCC en andere retailers hadden dit ook kunnen doen. En waar sommigen dit doen gaan zij een stapje verder in hun dienstverlening. En dat blijft gewoon hangen bij de consument.

Als ik moet kiezen voor een inbouwkoelkast installatie in mijn keuken, ga ik dan naar BCC of Coolblue. Dat hangt van de dienstverlening af. Bij hun is het (doorgaans) gewoon goed geregeld.
je weet dat pdashop.nl en telefoonshop.nl beiden uit het hoofd van Zwart zijn ontsprongen en de voorlopers waren van wat nu Coolblue is he ;)
Zie bijvoorbeeld:
nieuws: Coolblue brengt losse webshops samen onder hetzelfde domein

Maar ook hier: nieuws: Moederbedrijf Dynabyte lijft Coolblue in
En het nieuws van een jaar later hier: nieuws: Dexcom ziet af van overname Coolblue-webwinkels
Mycom zat in de verkeerde markt. De PC als hobby-apparaat is voorbij. Laptops zijn het ding, en die koop je bij de elektrozaak. Net als printers.
Kopen en dan terug voor reparatie in de winkel doet niemand meer.
En de PC schoonmaken zodat je weer kan skypen? Daar hebben we tablets en telefoons voor.
Ik wilde best een telefoon kopen bij Mycom, maar dat leverden ze niet.
Je hebt gelijk, het hoeft zeker niet.

Alleen is Tesla denk ik een beetje een uitzonderlijk geval denk ik.
Geen bedrijf kon zoveel geld verstoken om op de plek te komen waar ze nu staan. Je zou bijna zeggen dat Tesla onze strot is ingeduwd en ze hun plek hebben gekocht. Beetje wat Microsoft nu in gaming doet. Miljarden en miljarden verstoken om een relevante speler te worden. Ze gooien er zoveel geld tegenaan, dat je er niet meer omheen kunt. Dus dan koop je min of meer je plek.
Even in het midden gelaten of dit nou goed of slecht is, want het hoef niet perse negatief te zijn.

Alleen sommige beursgenoteerden bedrijven zijn niet gewoon kapitalistisch, maar kapitalistisch op steroide. Niemand gaat mij vertellen dat de voedselketen in Amerika ook maar ergens goed voor is, behalve de portmonnee van aandeelhouders. Of neem een Ahold, wat de keel van elke leverancier zo ver dicht kan knijpen dat ze wel akkoord moeten gaan. Er is niet daadwerkelijke een keuze alleen de schijn van. En dan worden boeren boos dat ze moeten voldoen aan regels, maar het eigenlijke probleem is dat ze gewoon eerlijk betaald moeten worden.
En Amazon heeft volgens mij ook een vrij aggresieve strategie, tenzij ik me vergis.

Dus ja.. er zijn positieve en negatieve varianten waarschijnlijk. Coolblue heeft wel een mooie en eigen identiteit. Hoop niet dat dit verloren gaat onder het mom van 'iedereen tevreden houden'.
Maar als het alternatief is dat alles wordt opgeslokt door Amazon of hier iets localeer Bol.com?? -> Go Coolblue!! Best of luck.

[Reactie gewijzigd door VonDudenstein op 11 februari 2021 12:27]

verschchil is wel dat er bij tesla daadwerkelijk 1 van de meest innoverende producten op de straat rijden die nog steeds niet aan te slepen zijn qua verkoopcijfers. dat is bij andere bedrijven wel anders.

[Reactie gewijzigd door flippy op 11 februari 2021 12:40]

Ja misschien. Ik heb geen idee eigenlijk (geen expert). Sprak ik dat tegen dan?? Ging mij vooral om de financiele positief bij Tesla, die bijna geen bedrijf zich kan veroorloven (Microsoft dus wel, maar ook Apple, Amazon en noem er nog wat).

De elektrische auto is niet perse een nieuwe uitvinding, maar Tesla heeft het vooral mainsteam gemaakt (misschien is het daarmee de elektrische wagen voor het volk). Er was al een voorzetje met een gigantisch succesvolle hybride, waarvan quote: "The breakthrough Toyota Prius became a victim of its own success". En "The Toyota Prius revolutionized the automotive industry, but it has fallen on harder times as competitors have caught up and Tesla has stolen the limelight."

En dit moeten we de komende jaren even afwachten in relatie tot Tesla. Het is niet dat er geen alternatieve zijn. Sommige claimen dat Tesla het beste is, anderen dat er van alles op aan te merken is (ik laat het wel in het midden voor het gemak).
Is Tesla over 5 jaar de grootste autofabrikant van de wereld? Degene die 80% van alle elektrische auto's produceert? Wie weet.

Het lijkt er in ieder geval niet op dat het een duurzame oplossing voor de toekomst gaat zijn, want als nu wereldwijd iedereen naar elektrisch gaat?? Dan zijn we volgens mij in no time door de resources heen. Het wordt wel efficienter en de infrastructuur beter (minder transport, minder grote accu's nodig, etc.), maar volgens mij zijn er ook wel zorgen over.

Wat ik heb gelezen/gehoord (wederom.. geen expert..) zou een doorbraak in 'watergas' revolutionairder kunnen zijn. Want dan heb je niet meer die waterstof fuel cells nodig, die natuurlijk niet efficient zijn. Maar we weten ook dat een aantal organisaties niet blij gaan zijn met een oplossing waarvan de 'brandstof' goedkoop is (kuch Shell en vriendjes kuch kuch).

[Reactie gewijzigd door VonDudenstein op 11 februari 2021 13:58]

gezien je antwoord wil ik je graag adivseren om minder te luisteren naar de door shell gesponsorde artikelen over hoe slecht EV's al wel niet zijn (in alle opzichten) en hoe geweldig waterstof al wel niet is. het is gewoon pertinent niet waar. slechts een conservative "servet" berekening maakt duidelijk dat waterstof gewoon geen plaats heeft in een energie efficiente wereld. als zelfs 1 van de meest slechte voorbeelden voor 100% over zou gaan naar EV rijden (amerika) zou het nog niet eens 30% meer energieproductie kosten. dat is geen enkel probleem om voor elkaar te krijgen in een paar jaar.
niet vergeten dat de fabriek in berlijn over een paar maanden al cellen gaat produceren die vele malen minder edele metalen gaat gebruiken dan alle andere cellen tot zover. en de accus die in omloop zijn gaan gewoon braaf terug naar de fabriek om gerecycled te worden. dus de verliezen zijn erg klein en in elk opzichtt beter dan elke andere oplossing die momenteel in gebruik is.
WaterGAS zei ik.... niet waterSTOF.. Ik zeg letterlijk dat je dan juist de 'fuel cells' van waterSTOF niet nodig hebt. En ik zeg ook letterlijk dat Shell NIET blij gaat zijn met deze oplossing. Want daar weten we allang van dat ze de situatie zo lang mogelijk wil houden, zoals deze is. De rol van Shell in onderzoek zullen we maar niet over beginnen.

Anyway -> 35:45.. Thomas Rau hierover
Hij stipt het maar kort aan, maar er is best wel geschreven over Watergas. Als je daar tig miljarden tegenaan kunt gooien, zal er echt wel een keer een oplossing komen. Maar er zijn niet zoveel bedrijven die hier 'belang' bij hebben.

Maar goed, dit gaat enorm off topic. Ik heb niet echt een belang in de discussie of Tesla innovatief is of niet.
ik weet wat watergas is en het is net zon dom idee als waterstof. het is beide een dood kindje.
en de innovaties die straks uit de berlijn fabriek komen met de nieuwe tesla cel is de grootste innovatie in de afgelopen 30 jaar op accugebied.
En als je goed had gelezen, dan had je dit baanbrekende antwoord dus al meteen kunnen geven. In plaats van een heel pleidooi beginnen over waterstof, waar ik geen bal om geef.
Bol.com installeeer je wasmachine ook gewoon thuis hoor. Wat Coolblue gewoon erg sterk doet is het imago van customer intimacy uitdragen.

Benieuwd wat een IPO betekend voor de activiteiten in Duitsland. Of meer groeigeld of juist de stekker eruit?
Ik had mijn wasdroger van Bol, maar die maakten wel een foutje bij de bezorging. Want die ging mee met een telefoonbezorger (1 tenger klein mannetje) die ook niet wist hoe die hem naar 3 hoog kreeg.
Wel die gast een fooi gegeven, (en dat later bij Bol ruim teruggekregen als tegoedbon).
Duitsland zijn ze net aan het opbouwen. Ze zijn ook volop personeel aan het werven, specifiek voor de Duitse markt (met kennis van Duitse wet- en regelgeving, dat soort zaken).
Ik heb er meerdere dingen besteld, allemaal naar tevredenheid. Amazon gebruik ik voor het kleine spul, maar ik zou daar bijvoorbeeld geen wasmachine kopen. Mijn ouders hebben enige tijd geleden een nieuwe wasmachine en droger gekocht. De wasmachine was na enkele weken stuk en de werkdag erna werd er een nieuwe geinstalleerd en de oude afgevoerd. Echt heel netjes.Ik vind de afterservice van CoolBlue echt een meerwaarde hebben voor grotere producten.
Een beursgang als deze geeft geen vers kapitaal. Bestaande aandeelhouders verzilveren hun aandleen.

Amazon is een groot risico, die komen er gewoon aan en hun politiek is duidelijk lage prijs.
Het installeren van je wasmachine of droger. Zo speciaal is dat niet daar zijn gewoon bedrijven voor die je kan inhuren die dat voor je doen.

De vraag is heel eenvoudig zullen Nederlanders in de toekomst meer blijven betalen voor coolblue of staks naar amazon uitwijken die goedkoper zal zijn en veel producten straks gewoon de volgende dag kan gaan leveren.
Net even gekeken. Amazon lijkt ze uberhaupt niet (tot amper) te verkopen. bol.com sluit ze gratis aan. Coolblue vraagt er 20 euro voor (ik kijk nu even snel op de site, misschien verschilt het per apparaat):
https://www.bol.com/nl/p/...RFxw.2_31.33.ProductTitle
https://www.coolblue.nl/product/735246/aeg-l8fb86es.html
Gratis bezorgd en aangesloten
De oude meenemen is volgens mij verplicht. Daar betaal je die verwijderingsbijdrage voor. (een soort-en-met-van statiegeld)
Dat hoeft niet natuurlijk.
Nee, maar effectief is dat wel zo. Zodra je een NV wordt, en in het speciaal op de beurs gaat met je toko wordt je een 'slaaf van je aandeelhouders' zoals ik het altijd maar verwoord. Je hebt geen invloed op wie je aandelen koopt. Naamloze aandeelhouders kijken maar naar één ding, en dat zijn de kwartaalcijfers, en die moeten ieder jaar zo hoog mogelijk zijn, want anders kost het hen geld. Hun core business is aandelen inkopen en verkopen. Zo verdienen zij geld. Als jouw bedrijf te weinig winst maakt, hadden ze beter ergens anders aandelen kunnen kopen. Want dat levert meer op. Als ze niet blij zijn met je bedrijfsvoering kunnen ze je dwingen om andere dingen te doen, want zij zijn tenslotte de eigenaar van het bedrijf.

Het zijn niet zoals met reguliere aandeelhouders die daadwerkelijk interesse hebben in je bedrijf en continuïteit belangrijk vinden. Dit zie je veelal bij BVs. Dat is een hele andere tak van sport.
Dat "meenemen van de oude" proberen sommige leveranciers te ontlopen door te zeggen dat de oude al op straat moet staan, afgekoppeld en helemaal drooggemaakt...
Dat zou vreemd zijn, want zij krijgen namelijk dat bedrag wat jij voorschiet uitbetaald.
Dus stel dat je 25 euro verwijderingsbijdrage moet betalen, dan kan de witgoedboer die 25 euro claimen wanneer zij het apparaat inleveren bij het betreffende recyclebedrijf.
Coolblue onderscheid zich door niet te zeggen dat ze de goedkoopste zijn maar dat ze klantvriendelijk zijn. Winkels als MediaMarkt en bcc bieden bijvoorbeeld exact dezelfde afleveringsopties voor witgoed als Coolblue. Dezelfde dag je product afhalen kan ook bijnceel winkels. Dus het lijkt me vooral imago waar ze zich onderscheiden en dat lijkt goed voor ze te werken.

Overigens, N=1, heb nog nooit zo'n slechte ervaring gehad met een klantenservice als bij Coolblue (defecte wasmachine geleverd, eerste busje kwam nooit opdagen, 2e ging naar een verkeerd adres in een andere stad en de 3e bleek geen vervangende wasmachine bij zich te hebben. 8 telefoontjes en 4 weken later had ik eindelijk m'n geld terug)
Inderdaad als je veel kapitaal nodig hebt om producten te ontwikkelen die in miljarden lopen is het inderdaad een mooi alternatief voor een bank. Coolblue heeft dat toch niet nodig? Die maken winst en met die winst groeien ze op een gezonde manier. Als je aandelen gaat uitdelen dan MOET er dividend uitgekeerd worden aan aandeelhouders en als dat onder druk komt te staan gaat dat ten koste van zaken die je bedrijf juist gezond houden en is het inderdaad het vaak het begin van het einde. En meestal hebben / houden de eigenaren de meeste aandelen waardoor ze in feite dan hun eigen bedrijf (kunnen) uithollen.

[Reactie gewijzigd door InsanelyHack op 11 februari 2021 12:28]

Als je aandelen gaat uitdelen dan MOET er dividend uitgekeerd worden aan aandeelhouders
Welnee. Tig bedrijven keren geen dividend uit.

Overigens maakt Coolblue erg weinig winst. Hooguit een paar miljoen (op 2 miljard omzet).

[Reactie gewijzigd door Avalaxy op 11 februari 2021 12:18]

Dat zal aandeelhouders aantrekken ... bedrijven die geen dividend uitkeren. En als ze nu al geen winst maken wat gaat een beursgang daar aan doen dan?
Heb je zelf aandelen? Want het lijkt alsof je dat principe niet helemaal begrijpt. Je koopt een aandeel niet voor per definitie voor het divident. Je koopt een deel van Coolblue, daarmee geef je aan dat je denkt dat de onderneming in waarde zal stijgen. Bijvoorbeeld groei in landen om ons heen, of in Nederland een monopoly positie opbouwt. Dat aandeel stijgt dan ook in waarde.
Ik ben idd geen financieel specialist en zal er wel helemaal geen sprake zijn van dividend (iets uit 1823 denk ik ;-)). Mijn punt was dat een beursgang bepaalde essentiële componenten en/of beleidsvoering van je bedrijf onder druk zet die je nu juist helpen gezond te blijven.

[Reactie gewijzigd door InsanelyHack op 11 februari 2021 12:44]

Het zou kunnen wat je zegt. Maar Coolblue had natuurlijk al aandeelhouders, vraag of of dat nu anders is met een beursgang. Tijd zal het leren :)
Mwah, dat ben ik niet me je eens. Er zijn legio aandeelhouders die hun aandeel mede hebben door de jaarlijkse dividend uitkering. Al is het maar omdat je op dat moment ook daadwerkelijk wordt uitbetaald. De stijging van de waarde van een aandeel is leuk, maar zo lang je het in je bezit houdt schiet je er nog niets mee op.

De aandeelhouders die dividend waarderen zitten er dus meestal voor de langere termijn in. Dat heb je veel liever dan aandeelhouders die enkel speculeren op een koerstwinst.
Met die aanvulling dat de waarde van een aandeel gebaseerd is op het dividend dat in de toekomst uitgekeerd gaat worden. Indirect is het daar dus wel op gebaseerd.

Maar inderdaad, bij een bedrijf in de groei, zoals Coolblue, zullen de investeerders en aandeelhouders graag zien dat het geld geinvesteerd wordt in verdere groei zodat die toekomstige dividend ook groter zal kunnen zijn.
Dat zal aandeelhouders aantrekken ... bedrijven die geen dividend uitkeren.
Je hebt gelijk. Net zoals Amazon, Google, Facebook en Tesla geen aandeelhouders aantrekken...
De koop en verkoop van aandelen kan ook geld opbrengen. Als jij een aandeel koopt voor €100 en dat 2 jaar later verkoopt voor €150 dan heb je €50 winst gemaakt op 2 jaar tijd, zonder dat er dus een dividend is uitgekeerd.

Met de beursgang kan CB nieuwe aandelen uitgeven en die op de beurs brengen. Daarmee kan CB geld ophalen waarmee ze kunnen investeren, bijvoorbeeld in hun uitbreidingen in het buitenland.
Genoeg bedrijven die nooit dividend uitkeren en het toch goed doen op de beurs.
Dividend MOET helemaal NIET uitgekeerd worden. Dat hangt volledig af van het bedrijf en wat ze willen doen met de gemaakte winst, als die er al is. Kan evengoed zijn dat ze zeggen "hey joh, we hebben lekker veel winst gemaakt, wij gaan dat gewoon in onszelf investeren". Als dat goed onthaald wordt door de markt, stijgt de prijs van het aandeel, en kan je je winst als houder gewoon maken door dat aandeel te verkopen.
Ik ben geen financieel adviseur, en al deze info heb ik zelf gewoon vrij verzameld op het internet.
Als je aandelen gaat uitdelen dan MOET er dividend uitgekeerd worden
En bedrijf moet niets (naast zich aan de wet houden).

Kijk bijvoorbeeld naar Amazon, is beursgenoteerd sinds 1997 en heeft nog nooit dividend uitgekeerd.

Of Apple, die is uiteindelijk dividend gaan betalen nadat ze geen goede investeringsmogelijkheden meer konden verzinnen. En dan nog gaat er elk jaar veel meer geld naar hun spaarrekening dan naar de dividenduitkering.

Zolang Zwart de macht blijft houden, zal het Coolblue blijven doen wat hij het beste vindt.

[Reactie gewijzigd door PatrickHuizinga op 11 februari 2021 12:33]

Toch moet ik eerlijk toegeven dat ik er steeds minder vaak bestel. Ik vind er meestal net niet wat ik zoek en het lijkt wel alsof hun assortiment vooral mainstream begint te worden. Dus het meest verkochte merk/type verkopen ze, maar wil je iets anders, is het of "tijdelijk niet leverbaar/vul je email in wanneer het beschikbaar is", of hebben ze het gewoon niet. Filters en sorteren op prijs werken slecht laatste tijd, je krijgt nog steeds dure producten tussen goedkopere etc.
Is ook mijn eerste gedachte. Ik heb echter ook geen verstand van de materie. Maar als HAL en dhr Zwart de enige aandeelhouders blijven dan verandert er toch niet zo veel?
Maar wat is dan eigenlijk het nut van de beursgang?
Momenteel hebben HAL en Zwart 100% van de aandelen.
Om op de beurs kapitaal te kunnen verwerven moeten er ofwel nieuwe aandelen worden uitgegeven, ofwel moeten HAL en Zwart een deel van hun eigen aandelen op de beurs aanbieden.

Er kunnen verschillende klassen van aandelen uitgegeven worden:
- aandelen met stemrecht en dividend
- aandelen met enkel dividend
- nog andere vormen

Waarschijnlijk is dat aandelen met stemrecht uitgegeven worden.

Stemmen vindt plaats op jaarlijkse aandeelhoudersvergadering (eventueel vaker). Deze vergadering gebeurt nu ook al. Daar wordt besloten wie in het bestuur zit.

Nu heeft Zwart (vermoedelijk) 51% van de aandelen, dus kan hij feitelijk bepalen wie er in het bestuur zit (hijzelf en vertrouwelingen). Natuurlijk is het ook belangrijk om een goede relatie met HAL te onderhouden gezien ze samen verantwoordelijk zijn voor het bedrijf, dus de macht met stemmen is niet het enige dat telt.

Als er 20% extra aandelen uitgegeven worden, zal iemand daardoor stem "kracht" verliezen, afhankelijk van hoe de nieuwe verdeling ligt.

Als alle nieuwe aandelen naar de Beurs gaan, zal Zwart minder dan 51% hebben (van het totaal aantal aandelen), en dus niet de volledige controle houden. Mogelijk krijgt Zwart de helft van alle nieuwe aandelen, en gaat de andere helft naar de Beurs, zodoende blijft hij meerderheids-eigenaar, en zal HAL erop achteruit gaan.

Als ze enkel aandelen uitgeven zonder stemrecht, zal er bestuurlijk niet heel veel veranderen.
Als ik naar de website kijk, dan zie ik dat zij willen uitbreiden in de vorm van services. Denk aan die zonnepanelen en laadpalen etc.

Hiervoor heb je kapitaal nodig wil je keihard concurreren met de bestaande aanbieders. Dan is beursgang denk ik een mogelijkheid om dit te doen. Maar ik ben geen econoom dat is mijn beperkte inzicht.
Zonnepanelen en laadpalen doen ze al, ik denk dat ze vooral kapitaal wensen op te halen om hun Europese expansie door te zetten. Nu zijn ze recent begonnen in Duitsland met een beperkte productrange, maar kan me voorstellen dat ze er het hele aanbod wensen aan te bieden en wie waat, daarna ook in andere landen?
die grootste, niet de enige.
Je kan met een beursgang makkelijker je eigen aandelen verkopen, maar makkelijker nieuwe aandelen uitgeven.

De formule van meer service in ruil voor duurdere prijzen werkt blijkbaar erg goed, gezien de groei van Coolblue. Nu alle systemen en processen al gemaakt zijn en de kinderziektes eruit zou je met de uitgifte van nieuwe aandelen nieuwe markten kunnen gaan betreden zoals Duitsland, Frankrijk, VK en weet ik het.
Ik kan het fout hebben, maar volgens is dit vaak het begin van het einde.
Geld van vreemde aantrekken.
Bemoeienis van buitenaf.
Aandeelhouders die alleen maar op winst uit zijn, en het bedrijfsbelang niet voor ogen hebben.
Het begin van het einde.
Onzin. Als ze - als voorbeeld - 15% van de aandelen naar de beurs brengen, dan zullen de eigenaren van de vrij verhandelbare aandelen nooit een vuist kunnen maken tegen Pieter Zwart en HAL. Maar ze halen wèl een mooie zat geld binnen.

Wat wel een nadeel is, is alle administratieve rompslomp rondom het hebben van een beursnotering. Menig organisatie heeft zich hier al op verkeken.
HAL zit er al jaren in en vooralsnog valt het mee toch?
Er is al geld en bemoeienis van buitenaf. HAL is een investeringsmaatschappij. Die zit erin voor het geld en om rendement te maken.

Met de huidige rentestanden zijn veel partijen op zoek naar rendement. HAL denkt waarschijnlijk met een beursgang het makkelijkste dit te realiseren. In ieder geval makkelijker dan om een andere koper voor zijn aandeel te vinden.

Verder hebben ze door omstandigheden ook een briljant jaar achter de rug, waardoor de waarde nog hoger wordt.

[Reactie gewijzigd door gorgi_19 op 11 februari 2021 12:22]

onzin,

A; je bent bij een beursgang niet verplicht een meerderheidsbelang op de beurs te verkopen,
B; Ja er gaan wel eens bedrijven stuk (vooral in slechte tijden, en vooral veroorzaakt door) hedgefunds.

maar lang niet alle aandeelhouders op deze wereld willen shorten-en-cashen er zijn zelfs hele goede redenen om bedrijven juist op lange termijn te backen omdat er groei in zit die alleen maar te realiseren is als er tijd voor is. Durf-kapitaal wil je altijd in enige mate backen door meer betrouwbare vormen van inkomsten. want als zo'n hedgefund het een keer verprutst moet je nog steeds middelen hebben om je verliezen te dekken en nieuwe investeringen te doen.
De overige x % gaan keihard verhandeld worden.
Coolblue is nu een BV en zal een NV worden waardoor de aandelen vrij overdraagbaar worden, bijvoorbeeld op de beurs. Hierdoor kunnen de aandelen meer waard worden, vooral omdat Coolblue het goed doet zal de vraag naar Coolblue aandelen de prijs kunnen opdrijven.
Mochten de plannen doorgaan, dan zal Zwart naar eigen zeggen de grootste aandeelhouder blijven en blijven ondernemen. Daarmee geeft de directeur aan dat hij niet van plan is zijn aandelen te verzilveren bij een daadwerkelijke beursgang.
Zwart zal ze niet verkopen, maar misschien denkt investeerder HAL er wel aan wat investeringen te verzilveren en dat zal met een beursgang wellicht meer opleveren dan een aandeel verkopen als BV zijnde.
Hoeft niet, de logische keuze is om de aandelen te certificeren via een stak.
Je kan extra aandelen verkopen. Momenteel heeft de ene bv. 51 aandelen in handen, en de andere 49. Ze besluiten om gewoon 48 nieuwe aandelen aan te maken en te verkopen. Deheer Zwart blijft hoofdaandeelhouder, HAL blijft de nummer 2 en de 48 extra aandelen worden opgekocht door de markt.

Dat is echt gewoon uit m'n duim gezogen, momenteel, en ontbreekt heel veel nuance en regeltjes en zaakjes. Maar bij een beursgang is er vanalles mogelijk.
Ik heb er ook de ballen verstand van verder, maar als je 51 aandelen hebt dan kan die met 49 dus 3 aandelen van die 48 nieuwe kopen en er dus 52 hebben en daarmee de meeste aandelen verkrijgen.

Dus die extra aandelen zullen dan waarschijnlijk niet dezelfde soort zijn (dat je stemrecht krijgt bijv) om te voorkomen dat de verhouding tussen de 2 eigenaren kan veranderen.
Had ik met m'n "supersnelle wagen door de bocht" gedacht niet eens naar gekeken! Absoluut, daar moet dan ook aan gedacht worden.
Altijd grappig als de grootste aandeelhouder zegt dat hij/zij bij een beursgang 'belooft / zegt' zijn/haar aandelen niet te verzilveren... vervolgens gebeurt dat toch - hij/zij nog rijker. En de kleine investeerders zijn de klos.
Anoniem: 159816
@Tintel11 februari 2021 12:21
Hij had al lang en breed zijn aandeel kunnen verkopen en met pensioen kunnen gaat. Het is niet voor niets dat hij op het moment 51% aandeelhouder is, en HAL 49%.
Maar bij een beursgang van een bedrijf wat veel belovend is zullen de koersen toch stijgen? Dus verdient hij veel meer.
“Mochten de plannen doorgaan, dan zal Zwart naar eigen zeggen de grootste aandeelhouder blijven en blijven ondernemen.”

Hoezo?
Met een omzet van 2 miljard en iets meer dan de helft eigenaar zou hij zo leuk kunnen cashen dat hij nooit meer hoeft te werken. Of eruit stappen en met het geld iets nieuws beginnen.
Maar zo denken ondernemers niet...
Omdat anders de investeerder (HAL) een meerderheid belang zou kunnen behalen en daardoor Coolblue zou kunnen overnemen/veranderen etc. Zou Swart

Beetje het nadeel als je maar 2 aandeelhouders hebt. Zover ik het zie, is de enige die voordeel heeft HAL. Die kan zijn eigen aandelen deels verkopen bij een winstpunt.
Alleen is HAL geen korte termijn investeerder. Die kopen gigantische hoeveelheden aandelen voor de lange termijn.
Ik doelde meer op de reactie daarboven dat alles mis zou gaan nu ;)
Dat is wat kort door de bocht. HAL wint als enige op de korte termijn. Echter, Coolblue trekt een significante hoeveelheid kapitaal aan. Als dat wijselijk wordt besteed dan profiteert dhr. Zwart op de lange termijn nog veel meer.
Ben helemaal geen specialist maar om kapitaal aan te trekken moet je wel aandelen in de markt zetten. En als je je meerderheidsbelang niet wil kwijtraken gaat dat moeilijk.

Maar zal wel ergens een denk fout maken ..
Oeps, dan gaat het mis, eerst de gekte hogere koersen en iets later kakt alles ineen en blijft er niks over.
Erg jammer als deze zet door zou gaan.
Anoniem: 162126
11 februari 2021 12:05
Van focus op service/klant naar aandeelhouder.
Er waren al aandeelhouders, namelijk Pieter Zwart en HAL.
En Zwart blijft voor 51% aandeelhouder.... dus ik denk dat dat nog wel zal meevallen.
Nee, hij blijft de grootste aandeelhouder, dat is wat anders dan dat hij 51% houd. Stel HAL brengt belang terug naar 31%, Zwart brengt zijn belang terug nasar 35%, dan heb je 34% float. Dus zwart is nog steeds grootste aandeelhouder.
Of je doet de Heineken oplossing. 51% van de aandelen (of 50% + 1 aandeel) doe je in een holding. Die holding breng je ook naar de beurs en dan kun je met 51% van de aandelen in die holding toch een meerderheid in je eigen bedrijf houden terwijl je daar eigenlijk maar een kwart van hebt.
Behalve als de aandeelhouder natuurlijk net als jij en ik door heeft dat een focus op de service/klant zorgt voor een betere omzet en aldus een voordeel biedt voor de aandeelhouder. Niet elke beursgang MOET slecht zijn.
Uiteindelijk heb je toch klanten nodig. Zonder klanten geen omzet en ook geen winst en dan is de aandeelhouder ook niet blij.
Die gaan hand in hand. Ontevreden klanten zorgen voor minder omzet en dus minder waarde op de beurs.
Dat is lang niet altijd het geval. Neem bijv. 1 voorbeeld als Gamestop.
Jammer.. Had liever gezien dat ze gewoon normaal waren gebleven. Zodra aandeelhouders in zicht komen, moet en zal de winstoptimalisatie beter worden en gaat dit vaak ten kosten van de service en consumenten tarieven. Gezien de laatste financiële cijfers van Coolblue, lijkt het niet dat ze op dit moment dringend kapitaal nodig hebben?
Ze hebben altijd kapitaal nodig als ze willen groeien. Eigenlijk is het ook een deel risico spreiding.
Hoe meer verschillende ondernemingen je hebt hoe kleiner de kans dat de hele zaak failliet gaat. Hoe meer omzet (en winst) hoe meer mogelijkheden je krijgt bij banken omdat ook daar het risico kleiner is.

Stilstaan als Coolblue alleen is altijd een groter risico... Je hele zaak is erop gebouwd. Bij steeds grotere negatieve publiciteit (.. etc) kan je zaak zo in elkaar donderen.

Anyway wel gevaarlijk zon beursgang..
Bij winst en omzet maximalisatie om de koers op peil te houden en aandelenhouders tevreden is het eerste wat sneuvelt de service en coulance. En met verder prijsverhogingen loopt CB nóg verder uit de pas.
Ze zijn gigantisch aan het groeien. Feitelijk hebben ze nu al een aandeelhouder, HAL, maar die doet alleen lange termijn aandelen. Die willen dat een bedrijft groeit, maar dat mag ook over jaren gaan. Als je nu ziet dat ze bezig zijn met Belgie, Frankrijk en Duitsland, maar ook bezig zijn met laadpalen en zonnepanelen, dan zie je dat ze kapitaal nodig hebben om sneller te groeien om tegen een Amazon te kunnen vechten.
Je verwart winstmaximalisatie met aandeelhouderswaarde.
Wat is voor jou "normaal"?

Nu hebben ze ook aandeelhouders hoor, enige verschil is dat ze nu bekend zijn en niet vrij verhandelbaar op een beurs
Coolblue heeft nu ook aandeelhouders en de grootste is de directeur zelf en die heeft al aangegeven dat ie ook de grootste zult blijven. Ik zie niet waarom na de beursgang ineens alles anders. Behalve dat ze dan meer kapitaal om te groeien kunnen aantrekken met de beursgang, ik voorspelt weinig veranderingen voor de klant. Misschien over 5 jaar weer anders, wie weet.
Ze kunnen beter het boek van Ricardo Semler lezen en de aandelen onder het personeel verdelen/verkopen. Hoe beter het gaat, hoe meer het personeel er aan heeft!
Wie zegt dat dat niet zo is?
Coolblue geeft geen aandelen aan personeel.

edit: salaris geven ze overigens ook niet echt veel.

[Reactie gewijzigd door Avalaxy op 11 februari 2021 14:39]

Waarom is iedereen altijd geobsedeerd door Omzet… :Y)
Het gaat om de winst onderaan de streep.

Zie liever dat Coolue geen beursgang doet en zelf aan het roer staat dan “investerings jagers”
Denk je dat een bedrijf met bijna 2 miljard omzet geen weerwoord durft te geven aan zijn aandeelhouders? Reken maar dat de koers van het bedrijf zolang Pieter aan het roer staat 'geborgd' is.
Coolblue garandeert gewoon rendement op dit moment voor investeerders. Daar wil iedereen van mee profiteren.
Ja, want dat kunnen de bedrijven met 200 miljard omzet ook niet.
Winst is ontzettend manipulatief. Als er al iets wordt genomen, dan is het EBITDA (Opbrengsten voor rente, belastingen, afschrijvingen en amortisatie)
een bedrijf dat niet groeit zal uiteindelijk gaan krimpen dat is hoe onze economie werkt.

als volgend jaar de hele economie op bitcoin draait (goden mogen hopen dat zoiets nooit gebeurd), dan kan ik daar ethische bezwaren tegen hebben zoveel ik wil, maar wil ik mijn loon dan ontvangen, zal ik een bitcoin wallet moeten aanmaken! Op een zelfde manier kun je niet zeggen. dit is goed zo ik weiger te groeien. je concurrenten groeien wel
Niet beslist; als een bedrijf veel winst heeft, betekent dat dat ze het geld niet in de ontwikkeling van het bedrijf steken (teruginvesteren). Waarom zou een bedrijf €500 miljoen winst willen draaien als ze dat ook in een (of meerdere) distributiecentra kunnen investeren, het merk in meer Europese landen kunnen ontwikkelen, en over 5-10 jaar 5 miljard extra winst kunnen maken?

Geld moet rollen.

(en de aandeelhouders, werknemers, etc verdienen er heus wel aan, zelfs als een bedrijf op papier verlies maakt)
Bij de presentatie van de financiële cijfers van vorig jaar gaf Coolblue al aan dat het zijn bedrijfsonderdelen voor zonnepanelen en laadpalen wil uitbreiden en dat het ook nieuwe winkels wil openen en het magazijn wil uitbreiden.
Ben benieuwd waar ze naast het bovenstaande, nog verder in willen investeren. Als webshop in electronica en witgoed hebben ze de boel volgens mij redelijk onder controle. Misschien de bedrijfsactiviteiten nog verder verbreden; Coolblue Internet, Coolblue Mobile, Coolblue Web Services? De marges als webshop blijven flinterdun.
Verder uitbreiden in de EU.
Waren ze geloof ik ook al mee bezig.
Maar idd wat je aangeeft is misschien een idee, een echte ondernemer die is altjd met nieuwe mogelijkheden bezig. Kan ook overnames zijn etc.
Ohja, uitbreiden in de EU had ik niet aan gedacht. Nu het zegt, herinner ik mij daar inderdaad wat nieuwsberichten over.
Uitbreiden zijn ze inderdaad mee bezig. Ze zijn ondertussen in Belgie en Duitsland actief en waarschijnlijk ook al in Frankrijk. Dat laatste was wel de planning in ieder geval.
Groot gelijk, jaren hard gewerkt om een goed merk op te bouwen en op het moment dat je alles bereikt heb waar je zin in hebt de boel lekker verkopen. Bootje kopen, rond de wereld zeilen, doei allemaal.

CoolBlue had betere service dan andere bedrijven. Je betaalt vaak een tientje meer maar dat heb ik wel terugverdiend door het gebrek aan gezeik. Tenslotte is de tijd die ik kwijt ben met het oplossen van problemen ook niet gratis.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee